In Nederland vindt jaarlijks op 4 mei de Nationale Dodenherdenking plaats. Men herdenkt tijdens de Nationale Herdenking allen – burgers en militairen – die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog (men gaat hierbij uit van 10 mei 1940), in oorlogssituaties en bij vredesoperaties. Uitzonderingen gelden alleen als het CIDI dat eist.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:54 schreef Specularium het volgende:
[..]
Nu staat er ineens zoiets.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Dodenherdenking
Nou doen we die volgend jaar en Pol Pot en de Khmer Rouge het jaar erop.quote:Op donderdag 26 april 2012 15:54 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daar valt Hitler ook onder ja. Ik sta niet even persoonlijk bij hem stil, maar ik sta ook niet persoonlijk stil bij elke Amerikaan, Canadees of Duitsers die hier in de omgeving begraven ligt in velden met duizenden witte kruisjes.
Er waren ook o.a. (nederlands)-Indische, Slavische en Bosnische SS-divisie'squote:Op donderdag 26 april 2012 15:54 schreef Jian het volgende:
Tsja, De Waffen SS daar kwam je niet zomaar bij, daarvoor moest je je aanmelden bij de SS, als Nederlander in 1e instantie bij het elitekorps van de Nederlandsche SS. Je moest aan strenge eisen voldoen. Naast het feit dat je natuurlijk ontegensprekelijk Ariër moest zijn, werden er ook eisen gesteld aan je persoonlijkheid en je levenshouding..... De waffen SS soldaat was natuurlijk ook niet hetzelfde als de gemiddelde diensplichte whermacht soldaat.
De waffen SS, aan het eind van de 2e wereldoorlog veroordeeld als crminele organisatie, daar moet je bij de dodenherdenking met al haar gevoeligheden gewoon niet mee aankomen denk ik. Bovenstaande staat natuurlijk los van de intentie en gedachtegang van een kind dat een mooi gedicht schrijft.
Die vallen er ook onder net als hun slachtoffers.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:02 schreef Jian het volgende:
[..]
Nou doen we die volgend jaar en Pol Pot en de Khmer Rouge het jaar erop.![]()
Geneuzel met woordjes ........
Zonder aanvallen kon het Duitse rijk niet werden verslagen... helaas.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:00 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Maar hypocriet genoeg vind je het platbombarderen van tientallen duizenden onschuldige Duitse burgers vergeven geen probleem
Klopt, ze sneuvelden op een gegeven moment bij bosjes en toen begon Himmler, ja het waren zijn "jungs", zijn toelatingseisen bij te stellen, maar het bleef wel vrijwilligquote:Op donderdag 26 april 2012 16:02 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Er waren ook o.a. (nederlands)-Indische, Slavische en Bosnische SS-divisie's
Iets met Dresden...quote:Op donderdag 26 april 2012 16:05 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Zonder aanvallen kon het Duitse rijk niet werden verslagen... helaas.
De Duitse burgers waren slachtoffer van de SS'ers en Hitler.
Door hun werden de Duitse burgers slachtoffer en werden ze gedood...
Zeg ik toch, daarom doen we die ook volgend jaar, moet kunnenquote:Op donderdag 26 april 2012 16:04 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Die vallen er ook onder net als hun slachtoffers.
Sorry maar toen Nederland werd aangevallen was het wel duidelijk wat de SS'ers deden onder leiding van Hitler.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:02 schreef Meike26 het volgende:
Over dit hele topic kan ik maar weinig meningen terug vinden over de titel en de inleving hoe zo'n iemand als Dirk Siebe gedacht zou moeten hebben. De titel alleen al beschrijft spijt en schaamte voor de keuze die hij heeft gemaakt.
Hij heeft voor de kant van de Duitsers gekozen, alsof hij even bij de bakker stond en koos voor een halfje wit i.p.v. een heel bruin brood. Achteraf: Ah shit, heb het verkeerde gehaald. Een beetje simpele vergelijking en misschien ook wel verkeerd, maar je maakt als eerst een keuze om te overleven en misschien werd zijn keuze wel gemaakt onder druk van een Duitser ??
Het gedicht verteld een verhaal dat hij die keuze maakte en daarna al niet meer terug kon ?
Wat heeft hij besloten dan? Wat is hij gaan doen ? Het moment dat hij die keuze maakte, koos hij waarschijnlijk egoistisch voor zichzelf om de oorlog te overleven. Hoe lang zal die oorlog duren, hooguit een weekje of 10 ? Nee, dan blijkt het achteraf om wel zo'n 6 jaar te gaan.
Wat is door die Dirk Siebe heen gegaan toen hij spijt kreeg van zijn keuze ? De Foute keuze !
Daar sta je dan met je Deutsche Waffe SS pakje aan... *Ik wil dit niet eens, maar ik kan niet terug*
Er zijn diverse verhalen, ook bij ons in het dorp bijvoorbeeld (omg. Maarssen) waar Duitsers tijdens de oorlog vaak door de vingers keken of een oogje dicht knepen.
Dan ga ik er bij dit gedicht (wat ik eerlijk gezegd maar een samengeraapt zooitje aan zinnen vind voor een 15-jarige) ook vanuit dat er echt sprake is van oprechtheid. En dan vind ik dus ook wel dat deze man herdacht mag/moet worden en dat dit gedicht ook voorgedragen mag/moet worden.
Want het is eigenlijk ook wel hypocriet, nadat hij al 67 jaar herdacht werd er alsnog zo'n probleem van te maken.
quote:Veruit de bekendste Germaansche SS afdeling was de Nederlandsche SS. De leden van de Nederlandsche SS hielden zich, naast de eerder genoemde taken, voornamelijk bezig met het opsporen en opsluiten van Joden in diverse kampen, waar ze werden klaargemaakt voor de deportatie naar de vernietigingskampen.
quote:Aangezien de Nederlandsche SS een elitekorps behoorde te zijn, kon niet iedereen lid worden.
Waarom die specifiek vermelden dan? Die blijven gewoon vallen onder alle doden. Tijdens dodenherdenking staat men 2 minuten stil, niet 2 uur.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:07 schreef Jian het volgende:
[..]
Zeg ik toch, daarom doen we die ook volgend jaar, moet kunnen
Hoe moesten ze dat weten dan? Volgens mij wisten de Engelsen pas rond 43/44 van het bestaan van de concentratie kampen.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:09 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Sorry maar toen Nederland werd aangevallen was het wel duidelijk wat de SS'ers deden onder leiding van Hitler.
Dus als je er dan in gaat weet je dat je werk is om zoveel mogelijk joden af te slachten.
[..]
Misschien was dat wel een Nederlands trekje. Nederlandse burgers waren ook degenen die % de meeste Joden aangaven bij de instanties.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:09 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
Sorry maar toen Nederland werd aangevallen was het wel duidelijk wat de SS'ers deden onder leiding van Hitler.
Dus als je er dan in gaat weet je dat je werk is om zoveel mogelijk joden af te slachten.
[..]
We moeten toch een gedicht ergens over hebben ..?!quote:Op donderdag 26 april 2012 16:11 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Waarom die specifiek vermelden dan? Die blijven gewoon vallen onder alle doden. Tijdens dodenherdenking staat men 2 minuten stil, niet 2 uur.
+ een veel te goed administratie waardoor de Duitsers het te makkelijk hadden...quote:Op donderdag 26 april 2012 16:12 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Misschien was dat wel een Nederlands trekje. Nederlandse burgers waren ook degenen die % de meeste Joden aangaven bij de instanties.
Volgens mij niet meer. Gedichten zijn geschrapt.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:14 schreef Jian het volgende:
[..]
We moeten toch een gedicht ergens over hebben ..?!
Aangegeven hè. Dat is niet opgepakt omdat je in de administratie stond noch omdat je geen schuilplaats kon vinden, maar gewoon omdat een Medelander/Nederlander zei waar je te vinden was.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:14 schreef DeRakker. het volgende:
[..]
+ een veel te goed administratie waardoor de Duitsers het te makkelijk hadden...
+ klein land zodat het moeilijker was om te schuilen.
Andere landen had je grote groepen die gewoon de bossen in vluchten... kon helaas niet in Nederland.
Und die Deutscher haben es nimmer gewusstquote:Op donderdag 26 april 2012 16:12 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Hoe moesten ze dat weten dan? Volgens mij wisten de Engelsen pas rond 43/44 van het bestaan van de concentratie kampen.
Het grootste deel wist van niks, nee.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:16 schreef Jian het volgende:
[..]
Und die Deutscher haben es nimmer gewusst
Die Duitsers misschien wel, maar het gaat hier over Nederlanders! Wisten ze het hier dan wel al meteen? Kreeg je dat te horen toen men zich in Nederland inschreef bij de SS? Stond dat gewoon in hun brochure of aanmeldingspakket?quote:Op donderdag 26 april 2012 16:16 schreef Jian het volgende:
[..]
Und die Deutscher haben es nimmer gewusst
met alle misdadige middelen die daar onder vielen ...quote:Op donderdag 26 april 2012 16:13 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
Grootste gedeelte van de vrijwillige SS-ers heeft zich aangemeld om te vechten tegen het communisme..
Toen ze daarachter kwamen zaten ze al in een loopgr(a)af in Stalingrad.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:18 schreef Jian het volgende:
[..]
met alle misdadige middelen die daar onder vielen ...
Dat zeg ik, dat zeggen ze, net als de Amerikanen en de Engelsenquote:Op donderdag 26 april 2012 16:17 schreef Specularium het volgende:
[..]
Het grootste deel wist van niks, nee.
ja echt triest.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Volgens mij niet meer. Gedichten zijn geschrapt.
[..]
Aangegeven hè. Dat is niet opgepakt omdat je in de administratie stond noch omdat je geen schuilplaats kon vinden, maar gewoon omdat een Medelander/Nederlander zei waar je te vinden was.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |