abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103568715
Langzaamaan worden steeds meer banen geautomatiseerd, dus vervangen door machines. En van ons mensen wordt verwacht in het huidige systeem dat wij de competitie aangaan met machines, iets wat gedoemd is te mislukken. Wij zullen niet continu nieuwe industrieen blijven aanboren die heel de mensheid van werk zullen kunnen voorzien. We zullen naar een systeem toe moeten waarbij de machines het werk voor ons doen, de door velen gevreesde RBE of Resource Based Economy.

Eerst was het de agrarische sector, toen de industriele sector en in de komende decennia zal de dienstensector er grotendeels aan moeten geloven: automatisering.

Uit de New York Times:

More Jobs Predicted for Machines, Not People

A faltering economy explains much of the job shortage in America, but advancing technology has sharply magnified the effect, more so than is generally understood, according to two researchers at the Massachusetts Institute of Technology.

The automation of more and more work once done by humans is the central theme of “Race Against the Machine,” an e-book to be published on Monday.

“Many workers, in short, are losing the race against the machine,” the authors write.

Erik Brynjolfsson, an economist and director of the M.I.T. Center for Digital Business, and Andrew P. McAfee, associate director and principal research scientist at the center, are two of the nation’s leading experts on technology and productivity. The tone of alarm in their book is a departure for the pair, whose previous research has focused mainly on the benefits of advancing technology.

Indeed, they were originally going to write a book titled, “The Digital Frontier,” about the “cornucopia of innovation that is going on,” Mr. McAfee said. Yet as the employment picture failed to brighten in the last two years, the two changed course to examine technology’s role in the jobless recovery.

The authors are not the only ones recently to point to the job fallout from technology. In the current issue of the McKinsey Quarterly, W. Brian Arthur, an external professor at the Santa Fe Institute, warns that technology is quickly taking over service jobs, following the waves of automation of farm and factory work. “This last repository of jobs is shrinking — fewer of us in the future may have white-collar business process jobs — and we have a problem,” Mr. Arthur writes.

The M.I.T. authors’ claim that automation is accelerating is not shared by some economists. Prominent among them are Robert J. Gordon of Northwestern and Tyler Cowen of George Mason University, who contend that productivity improvement owing to technological innovation rose from 1995 to 2004, but has trailed off since. Mr. Cowen emphasized that point in an e-book, “The Great Stagnation,” published this year.

Technology has always displaced some work and jobs. Over the years, many experts have warned — mistakenly — that machines were gaining the upper hand. In 1930, the economist John Maynard Keynes warned of a “new disease” that he termed “technological unemployment,” the inability of the economy to create new jobs faster than jobs were lost to automation.

But Mr. Brynjolfsson and Mr. McAfee argue that the pace of automation has picked up in recent years because of a combination of technologies including robotics, numerically controlled machines, computerized inventory control, voice recognition and online commerce.

Faster, cheaper computers and increasingly clever software, the authors say, are giving machines capabilities that were once thought to be distinctively human, like understanding speech, translating from one language to another and recognizing patterns. So automation is rapidly moving beyond factories to jobs in call centers, marketing and sales — parts of the services sector, which provides most jobs in the economy.

During the last recession, the authors write, one in 12 people in sales lost their jobs, for example. And the downturn prompted many businesses to look harder at substituting technology for people, if possible. Since the end of the recession in June 2009, they note, corporate spending on equipment and software has increased by 26 percent, while payrolls have been flat.

Corporations are doing fine. The companies in the Standard & Poor’s 500-stock index are expected to report record profits this year, a total $927 billion, estimates FactSet Research. And the authors point out that corporate profit as a share of the economy is at a 50-year high.

Productivity growth in the last decade, at more than 2.5 percent, they observe, is higher than the 1970s, 1980s and even edges out the 1990s. Still the economy, they write, did not add to its total job count, the first time that has happened over a decade since the Depression.

The skills of machines, the authors write, will only improve. In 2004, two leading economists, Frank Levy and Richard J. Murnane, published “The New Division of Labor,” which analyzed the capabilities of computers and human workers. Truck driving was cited as an example of the kind of work computers could not handle, recognizing and reacting to moving objects in real time.

But last fall, Google announced that its robot-driven cars had logged thousands of miles on American roads with only an occasional assist from human back-seat drivers. The Google cars, Mr. Brynjolfsson said, are but one sign of the times.

As others have, he pointed to I.B.M.’s “Jeopardy”-playing computer, Watson, which in February beat a pair of human “Jeopardy” champions; and Apple’s new personal assistant software, Siri, which responds to voice commands.

“This technology can do things now that only a few years ago were thought to be beyond the reach of computers,” Mr. Brynjolfsson said.

Yet computers, the authors say, tend to be narrow and literal-minded, good at assigned tasks but at a loss when a solution requires intuition and creativity — human traits. A partnership, they assert, is the path to job creation in the future.

“In medicine, law, finance, retailing, manufacturing and even scientific discovery,” they write, “the key to winning the race is not to compete against machines but to compete with machines.”

http://www.nytimes.com/20(...)not-people.html?_r=3

De meest waarschijnlijke oplossing wordt in deze docu gepresenteerd:

Aanrader ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Probably_on_pcp op 26-10-2011 04:02:58 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 26 oktober 2011 @ 02:32:22 #2
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_103569326
Goed topic, ga ik morgen verder naar kijken.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_103569330
TL;DR. Hebbie een samenvatting?
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_103569396
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 02:33 schreef pl4kkie het volgende:
TL;DR. Hebbie een samenvatting?
pi_103569403
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 02:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Goed topic ^O^
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_103569600
Deze korte docu geeft ook een goed beeld van wat er op het moment aan de hand is in de wereld, als het aankomt op ons huidige systeem en wat er moet veranderen:

Aanrader ^O^

Ook deze korte docu is erg vet en laat zien waar we al zijn als het op technologie aankomt:

En deze docu-serie moet ook even vermeld worden:

BBC - Visions of the Future met Michio Kaku
pi_103569607
Oké maar.. de 'macht' moet dan in handen komen van een paar knappe koppen die het computersysteem beheersen.. het computersysteem heerst over alles en bepaalt wat goed is voor de mensen.. klinkt een beetje als een sci-fi utopia (of is het eigenlijk een dystopia?) dat ze schetsen. En wie gaat de smerige klusjes doen? Toiletten schoonmaken in openbare gelegenheden ofzo. Want alles is vrijwillig daar, je kunt ook de hele dag lekker luieren.
pi_103569615
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 04:12 schreef DrDentz het volgende:
Oké maar.. de 'macht' moet dan in handen komen van een paar knappe koppen die het computersysteem beheersen.. het computersysteem heerst over alles en bepaalt wat goed is voor de mensen.. klinkt een beetje als een sci-fi utopia (of is het eigenlijk een dystopia?) dat ze schetsen. En wie gaat de smerige klusjes doen? Toiletten schoonmaken in openbare gelegenheden ofzo. Want alles is vrijwillig daar, je kunt ook de hele dag lekker luieren.
Ik heb denk ik liever de macht in de handen van mensen die superieur zijn in het begrijpen van processen (technici) dan in de handen van de mensen die zo arrogant zijn te denken dat ze alles beter weten dan iedereen (veel van onze huidige politici en de top van de bedrijfswereld).

En wat ik weet van nerds, is dat ze vaak standaard een meer betrouwbaar karakter hebben dan de opportunisten die je vaak in de politiek en het bedrijfsleven vindt.

Tuurlijk is een RBE geen perfect systeem en het enige "utopische" zou zijn dat we niet meer verplicht zouden hoeven te werken. Dat betekent nog niet dat al onze andere problemen automatisch opgelost zijn. Maar we maken wel meer tijd vrij en zullen minder gestresst zijn dus het echt oplossen van maatschappelijke problemen lijkt me dan juist makkelijker.

En het schoonmaken van een wc kan vrij simpel worden geautomatiseerd. In de Formule 1 hotels heb je al een tijdje geautomatiseerde douche en toiletcabines die zichzelf schoonmaken.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 04:40:02 #9
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_103569630
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 04:12 schreef DrDentz het volgende:
Ik denk dat je over het algemeen wel kunt stellen dat vrijwilligerswerk (want daar hebben we het dan over) zelden of nooit wordt uitgevoerd door personen die er moreel verwerpelijke standpunten op nahouden.

Als je kijkt naar opensource projecten, wikipedia, de vrijwillige brandweer etc. etc....daar komen geen slechte dingen uit voort. Pas wanneer geld een rol speelt zie je corrupt gedrag ontstaan.

De smerige klusjes zullen uiteraard als eerste geautomatiseerd worden

Zoals al door andere aangehaald is, zal een RBE economy niet perfect zijn. Geen enkel systeem zal ooit perfect zijn. Er zullen altijd dingen verbeterd kunnen worden en er zal daarmee ook altijd enige mate van discussie blijven bestaan over de beste aanpak (dit zie je ook terug komen in een experiment zoals "The colony" van het Discovery Channel).
in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
pi_103569631
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 04:40 schreef Dhalsim het volgende:

[..]

Ik denk dat je over het algemeen wel kunt stellen dat vrijwilligerswerk (want daar hebben we het dan over) zelden of nooit wordt uitgevoerd door personen die er moreel verwerpelijke standpunten op nahouden.

Als je kijkt naar opensource projecten, wikipedia, de vrijwillige brandweer etc. etc....daar komen geen slechte dingen uit voort. Pas wanneer geld een rol speelt zie je corrupt gedrag ontstaan.

Dit zijn idd wel goeie voorbeelden, had ik zelf zo nog niet eens bedacht. Ik zit nog een beetje vast op het meer strategische niveau maar zo wordt het weer iets tastbaarder ^O^
pi_103570608
Lijkt me geen goed plan om het beheer van alle systemen in handen van een paar mensen te laten komen.

Macht doet rare dingen met mensen.
pi_103593299
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 08:47 schreef ArnosL het volgende:
Lijkt me geen goed plan om het beheer van alle systemen in handen van een paar mensen te laten komen.

Macht doet rare dingen met mensen.
Waarom zouden het een paar mensen moeten zijn? Je zou nog steeds een soort van politiek systeem kunnen hebben alleen voorwaarde is dan dat de kandidaten wetenschappelijke diploma's hebben en werkervaring in de wetenschappelijke wereld.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:20:43 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_103593765
Meh.

Paniekzaaiend gedoe.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_103593885
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Waarom zouden het een paar mensen moeten zijn? Je zou nog steeds een soort van politiek systeem kunnen hebben alleen voorwaarde is dan dat de kandidaten wetenschappelijke diploma's hebben en werkervaring in de wetenschappelijke wereld.
Die hele "kenniseconomie" waar men nu al zo hoog van opgeeft is gewoon een farce: niet iedereen is in staat om een universitaire studie af te ronden. Wat moeten de mensen die iets minder intelligent zijn dan doen? De computers in elkaar vijzen voor de "elite"?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:27:29 #15
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_103594095
quote:
Ik heb denk ik liever de macht in de handen van mensen die superieur zijn in het begrijpen van processen (technici) dan in de handen van de mensen die zo arrogant zijn te denken dat ze alles beter weten dan iedereen (veel van onze huidige politici en de top van de bedrijfswereld).

En wat ik weet van nerds, is dat ze vaak standaard een meer betrouwbaar karakter hebben dan de opportunisten die je vaak in de politiek en het bedrijfsleven vindt.

Tuurlijk is een RBE geen perfect systeem en het enige "utopische" zou zijn dat we niet meer verplicht zouden hoeven te werken. Dat betekent nog niet dat al onze andere problemen automatisch opgelost zijn. Maar we maken wel meer tijd vrij en zullen minder gestresst zijn dus het echt oplossen van maatschappelijke problemen lijkt me dan juist makkelijker.

En het schoonmaken van een wc kan vrij simpel worden geautomatiseerd. In de Formule 1 hotels heb je al een tijdje geautomatiseerde douche en toiletcabines die zichzelf schoonmaken.
Dat is natuurlijk relatief: er zullen maar weinig mensen bestand zijn tegen de verlokkingen van macht, of ze nu nerd zijn of niet, wat dat betreft kan het je nog vies tegenvallen als blijkt dat ook zij net zo slecht zijn als het zooitje wat er nu zit.

Verder klopt het wel redelijk, de samenleving doet lekker mee met de automatisering maar vergeet dat er ook nadelen aan zitten.

Trouwens, heel erg futuristisch is een film als Terminator dan opeens ook niet meer.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:29:07 #16
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_103594179
The robots are stealing our jobs!!1!1
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_103594311
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:23 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Die hele "kenniseconomie" waar men nu al zo hoog van opgeeft is gewoon een farce: niet iedereen is in staat om een universitaire studie af te ronden. Wat moeten de mensen die iets minder intelligent zijn dan doen? De computers in elkaar vijzen voor de "elite"?
Prima toch? Waarom zou je onopgeleide minder intelligente mensen in het bestuursapparaat willen hebben?

En wat is jouw oplossing voor de steeds groter wordende technologische werkloosheid?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:37:23 #18
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_103594569
"Dees machines des duivels zullen de handen der arbeider overbodig maken! Stop de stoommachine!"
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_103595332
We moeten gewoon weer "terug" naar een aantal eeuwen geleden in zekere zin. Toen had je hele gezinnen die in een boerderij woonden en het land bewerkten voor hun voedsel. Als je zo'n gezin plotseling een tractor had gegeven, dan had de vader van het gezin echt niet gezegd tegen zijn kinderen "ik heb jullie niet meer nodig dus ga maar lekker ergens anders heen".

Nee de vader zou blij zijn geweest omdat de kinderen nu handen vrij zouden hebben gehad om de moeder te helpen in het huishouden en om de andere kinderen te helpen met het zoeken van hout voor de winter. De vader zou echt niet zeggen "jullie kunnen je moeder helpen, maar aangezien iedereen nu minder uren per dag hoeft te werken, krijgen jullie ook minder van mij".

We hoeven alleen maar solidair te zijn met elkaar en elkaar willen helpen om de technologische werkloosheid het hoofd te bieden. Het is juist een kans ipv een bedreiging. Maar veel mensen zijn zo geindoctrineerd door het huidige systeem, dat ze denken dat het niet anders kan.
pi_103597105
Als je jezelf niet nuttig kunt maken zul je het inderdaad afleggen tegen een machine, hoe inferieur die ook is.
pi_103598183
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:30 schreef boyv het volgende:
Als je jezelf niet nuttig kunt maken zul je het inderdaad afleggen tegen een machine, hoe inferieur die ook is.
En als je jezelf wel ontzettend nuttig maakt en het dan nog steeds aflegt tegen een machine, wat dan?
pi_103598277
Gaan we gewoon allemaal op het strand liggen en laten we de machines alles doen.
pi_103598656
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:52 schreef DrDentz het volgende:
Gaan we gewoon allemaal op het strand liggen en laten we de machines alles doen.
Op het strand liggen, concerten bezoeken, zelf muziek leren maken, boeken schrijven, boeken lezen, documentaires maken en bekijken, sporten, feesten, vrijen, filosoferen, discussieren, les geven, andere mensen helpen.. Met andere woorden, een heerlijk gelukkig leven. Een feest van de vrijheid en ook met name vrijheid van de geest!

Als ik mezelf neem, dan heb ik soms best wel goede ideeen en ook ambitie maar dit komt pas naar voren nadat ik een week vakantie heb gehad en ik helemaal tot rust ben gekomen. Zo gauw ik weer moet werken, verdwijnt dit alles weer helemaal naar de achtergrond en komt het soms naar boven drijven. Ik denk dat een heleboel positiviteit en creativiteit onderdrukt wordt door het systeem waarin we nu werken.
pi_103602704
Samenvatting?

Of wacht, TS schetst doemverhalen?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 22:10:06 #25
188877 Stupendous76
pi_103603268
quote:
Helaas voor jou bepaalt slechts een klein deel van de samenleving of je 'nuttig' bent of niet.
Repent, Pray, Forgive
pi_103603312
Tijd voor Technocratie dus. Daarbij zal het achterhaalde prijssysteem en het kapitalisme worden afgeschaft, en worden vervangen door energieboekhouding en een gecentraliseerde economie.
pi_103603474
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 22:02 schreef Elsevier het volgende:
Samenvatting?

woensdag 26 oktober 2011 @ 22:16:06 #28
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_103603649
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 22:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Mooi, iedereen meer vrije tijd voor leuke dingen.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 22:24:29 #29
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_103604186
John Connor kan ons helpen banen behouden als ik de OP zo lees. Ik bel hem wel even.
The more debt, the better
pi_103604297
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 22:24 schreef flyguy het volgende:
John Connor kan ons helpen banen behouden als ik de OP zo lees. Ik bel hem wel even.
De machines weten al dat jij nu John wilt gaan bellen, verwacht bezoek.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 03:38:05 #31
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_103612773
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 22:24 schreef flyguy het volgende:
Banen behouden zo helemaal geen doel op zich moeten zijn. Laten we de situatie eens even bekijken op een wat kleinere schaal: Je zit met honderd mensen op een eiland waar je niet vanaf kunt.Laten we dan even aannemen dat deze mensen samen hebben geconcludeerd dat hun leven er het prettigste uitziet wanneer ze besluiten om samen te werken. In het begin zullen alle mensen op het eiland moeten helpen om de boel een beetje leefbaar te maken.

Ze bouwen hutjes waarin ze kunnen schuilen voor de regen en eetbare planten worden dichter bij de hutjes gezet (geplant) zodat het niet meer nodig is om het hele eiland af te struinen naar eetbaar voedsel.

Op een gegeven moment verzinnen een paar van die mensen een aantal methodes om waarmee de hoeveelheid inspanning die nodig is om te voorzien in alle noodzakelijkelijke activiteiten drastisch te verminderen. Het gevolg is dat het niet meer nodig is dat alle honderd mensen de hele dag aan het ploeteren zijn.

Ik denk niet dat er iemand naar voren zou stappen om te melden dat er dus maar nieuwe, zogenaamd noodzakelijke taken moeten worden verzonnen. Nee, ze maken gewoon dankbaar gebruik van het feit dat er steeds minder hoeft en er steeds mee vrije tijd is.

Door de technologische ontwikkelingen van de afgelopen paar eeuwen kan het werk wat vroeger door 100 man gedaan moest worden, nu door 1 machine gedaan worden. Dat zou erin moeten resulteren dat de werkdruk steeds lager wordt.

Een ander vreemd fenomeen waar we hier maar lastig vanaf lijken te komen is het feit dat men in de meeste beroepen per uur betaald wordt. Waarom? Tijd is geld? Neuh...geld kun je verdienen....tijd verlies je alleen maar.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik aan een project bezig was bij Philips en er een bepaald stuk functionaliteit in de software gebouwd moest worden. Ik gaf aan dat het mij 2 uurtjes werk zou kosten wanneer ze 1 component aanschafte wat 100 euro kostte. Maar nee, er moest en zou een maand over vergaderd worden, verschillende specialisten op worden getrommeld enz. enz. en na een maand kreeg ik te horen dat het component aangeschaft werd en ik heb vervolgens 2 uurtjes nodig gehad om de gevraagde functionaliteit erin te bouwen. ik was zwaar gefrustreerd. Een collega vroeg zich af waarom. "Je krijgt toch per uur betaald?". Dan breekt mijn klomp. Zo kan ik niet werken.

Maar ik dwaal wel heel erg af. Dus dat was het. Einde.
pi_103612793
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 03:38 schreef Dhalsim het volgende:

[..]

Banen behouden zo helemaal geen doel op zich moeten zijn. Laten we de situatie eens even bekijken op een wat kleinere schaal: Je zit met honderd mensen op een eiland waar je niet vanaf kunt.Laten we dan even aannemen dat deze mensen samen hebben geconcludeerd dat hun leven er het prettigste uitziet wanneer ze besluiten om samen te werken. In het begin zullen alle mensen op het eiland moeten helpen om de boel een beetje leefbaar te maken.

Ze bouwen hutjes waarin ze kunnen schuilen voor de regen en eetbare planten worden dichter bij de hutjes gezet (geplant) zodat het niet meer nodig is om het hele eiland af te struinen naar eetbaar voedsel.

Op een gegeven moment verzinnen een paar van die mensen een aantal methodes om waarmee de hoeveelheid inspanning die nodig is om te voorzien in alle noodzakelijkelijke activiteiten drastisch te verminderen. Het gevolg is dat het niet meer nodig is dat alle honderd mensen de hele dag aan het ploeteren zijn.

Ik denk niet dat er iemand naar voren zou stappen om te melden dat er dus maar nieuwe, zogenaamd noodzakelijke taken moeten worden verzonnen. Nee, ze maken gewoon dankbaar gebruik van het feit dat er steeds minder hoeft en er steeds mee vrije tijd is.

Door de technologische ontwikkelingen van de afgelopen paar eeuwen kan het werk wat vroeger door 100 man gedaan moest worden, nu door 1 machine gedaan worden. Dat zou erin moeten resulteren dat de werkdruk steeds lager wordt.

Een ander vreemd fenomeen waar we hier maar lastig vanaf lijken te komen is het feit dat men in de meeste beroepen per uur betaald wordt. Waarom? Tijd is geld? Neuh...geld kun je verdienen....tijd verlies je alleen maar.
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik aan een project bezig was bij Philips en er een bepaald stuk functionaliteit in de software gebouwd moest worden. Ik gaf aan dat het mij 2 uurtjes werk zou kosten wanneer ze 1 component aanschafte wat 100 euro kostte. Maar nee, er moest en zou een maand over vergaderd worden, verschillende specialisten op worden getrommeld enz. enz. en na een maand kreeg ik te horen dat het component aangeschaft werd en ik heb vervolgens 2 uurtjes nodig gehad om de gevraagde functionaliteit erin te bouwen. ik was zwaar gefrustreerd. Een collega vroeg zich af waarom. "Je krijgt toch per uur betaald?". Dan breekt mijn klomp. Zo kan ik niet werken.

Ik heb jou nog niet zo heel vaak meegemaakt op dit forum, maar vind je wel een toffe user ^O^
pi_103612794
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 02:32 schreef Q.E.D. het volgende:
Goed topic, ga ik morgen verder naar kijken.
  donderdag 27 oktober 2011 @ 04:18:47 #34
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_103612882
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 03:44 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik heb jou nog niet zo heel vaak meegemaakt op dit forum, maar vind je wel een toffe user ^O^
Dank je. Dat gevoel is wederzijds. Jij bent duidelijk ook zo iemand die ergens helemaal in kan duiken als het je interesseert. Ondanks dat ik ICT-er ben vind ik dat de mensen best eens wat minder zouden mogen multitasken...er lopen zoveel topics vast door mensen die maar een simpele one-liner neerpleuren en vervolgens weer met iets anders verder gaan.
pi_103655217
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2011 04:18 schreef Dhalsim het volgende:

[..]

Dank je. Dat gevoel is wederzijds. Jij bent duidelijk ook zo iemand die ergens helemaal in kan duiken als het je interesseert. Ondanks dat ik ICT-er ben vind ik dat de mensen best eens wat minder zouden mogen multitasken...er lopen zoveel topics vast door mensen die maar een simpele one-liner neerpleuren en vervolgens weer met iets anders verder gaan.
Ik verdiep me idd graag in zaken en dat neergooien van one-liners door mensen is idd de meest irritante manier van posten in topics waarbij je de diepte in wilt gaan.
pi_103655551
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:57 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ik verdiep me idd graag in zaken en dat neergooien van one-liners door mensen is idd de meest irritante manier van posten in topics waarbij je de diepte in wilt gaan.
Ga maar lekker de diepte in met Dhalism. Zo nu ga ik weer iets anders doen.
Er is nog een boekenplank actief op ons mooie forum, dat is boekenplank. jawel deze creatieve geest jat mijn naam en zet er een punt achter. Deed hij dat laatste maar.
pi_103657042
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 01:07 schreef boekenplank het volgende:

[..]

Ga maar lekker de diepte in met Dhalism. Zo nu ga ik weer iets anders doen.
Je bijdrages zullen gemist worden ;(
pi_103658182
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 oktober 2011 00:57 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Een goede oneliner (merk op: goed) heeft de voorkeur boven een lang verhaal zonder goed uitgewerkt punt.

Ik denk dat we blij mogen zijn dat veel Fokkers het bij oneliners houden eerlijk gezegd.

Wat betreft het topic... Ik heb er echt te weinig zicht op om er iets zinnigs aan bij te dragen. Wel vind ik het reuze interessant om te horen, lezen, denken of praten over de manier waarop mensen proberen hun problemen op te lossen en er altijd weer een nieuw probleem voor terugkrijgen. Doen we echt meer dan verschuiven?
Spijt
  vrijdag 28 oktober 2011 @ 07:12:20 #39
188877 Stupendous76
pi_103658236
quote:

QFT
Repent, Pray, Forgive
  zondag 30 oktober 2011 @ 02:13:51 #40
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_103731127
quote:
Gadver, zo'n vreselijke hekel aan dit soort onzinnige bureaucratie :r
pi_103967521
World industrial robot population to double

The world's industrial robotics industry will get considerably larger in the near future as Taiwan-registered Hon Hai Precision Industry Co (best known as Foxconn) has announced plans to begin building industrial robots. Its initial plans of building one million industrial robots for its own purposes will nearly double the number of industrial robots in the world (currently The International Federation of Robotics puts that number at 1,095,000). Foxconn is best known as the largest exporter in China, the assembler/manufacturer of Apple's iPad and iPhone and for the extraordinarily high suicide rate of its employees.

Hon Nai is planning to invest heavily in the robotics area, with US$223 million for a new Research and Development facility and more for a robot manufacturing plant. The company is expecting to gross NT$120 billion (US$4 billion) from robot sales over the next 3-5 years and it has the additional benefit of its own diverse manufacturing facilities becoming its first and biggest customer.

Industry analyst and the publisher of the Robot Report, Frank Tobe, told Gizmag that Foxconn's move has massive ramifications for the robotics industry, which has previously been dominated by Japan and Germany.

"It's a painful wakeup call to ABB, KUKA and Fanuc that their products are not flexible and easily trainable enough to be useful to Foxconn or any other new-tech electronics assembler and sub-components manufacturer even though the electronics business is a big client of those very same robot manufacturers", said Tobe.

"Things are changing from robots having a small library of moves, where they precisely and reliably repeat those moves 24/7. New tech is more personalized and manufacturing is following with small quantities of thousands of variants of base products. Industrial robots now need to keep up with those changes, and at present they have not, hence, Foxconn's intent to build robots that will," said Tobe.

"Some are skeptical that what they are planning isn't really to build robots but rather automation machinery. My sources are saying the opposite - Foxconn is planning on entering the robot manufacturing business with a variety of flexible, easily trainable and low-cost assembly-line robots."

The project is expected to create around 2,000 jobs in Taiwan, and initial indications from other news sources that the million industrial robots would replace the jobs of half a million Chinese workers have now been clarified.

The robots are intended to assist in overcoming Foxconn's well-documented workforce problems, not by replacing those workers with robots, but by supplementing those workers.

Hon Hai Chairman Terry Gou said that the company intends to maintain its workforce and train existing workers for more important tasks. Gou founded Hon Hai in 1974 and now produces consumer electronics products for the likes of Apple, Acer, Amazon, Intel, Cisco, Hewlett-Packard, Dell, Nintendo, Nokia, Microsoft, Motorola and Sony Ericsson.

Foxconn has had a lot of trouble hiring, training and maintaining a workforce capable of such massive output and the industrial robots will enable the company to reduce its hiring frenzy while improving output and workforce morale.

Foxconn has 13 factories in China (including the massive industrial complex referred to as "Foxconn City" in Shenzen, plus manufacturing facilities in India, Mexico, Brazil, Slovakia, Poland and the Czech Republic, where it is the country's second largest exporter.

A letter of intent with the local Taiwanese Government was signed last week signifying the company's intention to build an intelligent robotics and automation equipment manufacturing hub in Taiwan under the name of Hon Hai subsidiary, Foxnum Technology.

The current size of the industrial robotics market puts Foxconn's investment and intent to build a million industrial robots for its own use in perspective.

In 2011 around 140,000 industrial robots will be sold globally, an increase of 18% on 2010, and the largest number ever, after the global financial uncertainty of 2009 saw just 60,000 units sold, the lowest number for 15 years. The automotive and electronics industries were the main drivers of the strong recovery.

In 2010, industrial robot sales were valued by the IFR at US$ 5.7 billion. It should be noted that the figures cited above generally do not include the cost of software, peripherals and systems engineering. Including the mentioned costs might result in the actual robotic systems market value to be about three times as high. The worldwide market value for robot systems in 2010 is hence estimated by IFR to be US$17.5 billion.

Interestingly, the massive growth of industrial robots being deployed over the next few years will undoubtedly put China at the top of the automation industry.

http://www.zeitnews.org/r(...)ation-to-double.html
  vrijdag 4 november 2011 @ 19:12:28 #42
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_103967779
quote:
11s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:29 schreef Dagonet het volgende:
The robots are stealing our jobs!!1!1
Nee. De mensen die perse 4 kinderen uit moeten poepen.

[ Bericht % gewijzigd door paddy op 21-07-2012 11:48:05 ]
pi_103969534
Daarom de machines preventief slopen.
De Republiek
pi_103970038
- knip -

[ Bericht 54% gewijzigd door sp3c op 04-11-2011 21:24:31 ]
  zaterdag 5 november 2011 @ 12:07:38 #45
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_103991625
“Many workers, in short, are losing the race against the machine,” the authors write.

Klopt, vooral in de auto en electronica branche
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_104014184
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:31 schreef Probably_on_pcp het volgende:

En wat is jouw oplossing voor de steeds groter wordende technologische werkloosheid?
Vrije tijd. Heerlijk toch. Wat is er nu erg aan om verlost te worden van de noodzaak om te werken?
The view from nowhere.
pi_104021602
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 22:45 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Vrije tijd. Heerlijk toch. Wat is er nu erg aan om verlost te worden van de noodzaak om te werken?
Idd. Ik begrijp mensen ook niet die zeggen dat ze nooit zonder werk zouden kunnen. Hoe inspiratieloos kun je zijn? Ik kan een hele lijst met dingen opnoemen die ik zou doen en dan nog zou ik niet de tijd hebben om alles te doen wat ik wil :)
pi_104021835
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 22:45 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Geld verdienen om van rond te komen is wel zo fijn.
pi_104021938
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 04:30 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Dat is dan niet meer nodig.
  zondag 6 november 2011 @ 10:25:14 #50
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_104023116
quote:
0s.gif Op zondag 6 november 2011 04:30 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Hé, een nieuwe UI.

Geld is alleen een middel om de productie efficient te organiseren. Er is een utopie, waarin mensen niet meer hoeven te werken, omdat machines de moderne slaven zijn en wij mensen allemaal baas :D.

Maar hoe lossen we dan de verdelingskwestie op? Wie krijgt welk aandeel van de geproduceerde goederen als het niet meer aan werk gerelateerd is?

En kunnen mensen zich vermaken zonder arbeid of worden ze dan alleen maar lui en vervelend?

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 07-11-2011 18:59:17 ]
The view from nowhere.
  maandag 7 november 2011 @ 14:52:28 #51
111528 Viajero
Who dares wins
pi_104075529
1850 belde, ze willen hun doemscenario terug.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_104079878
Als er meer werkelozen zijn, zijn er ook minder klanten voor al die hypermoderne producten.
pi_104084513
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:59 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]
Op het strand liggen, concerten bezoeken, zelf muziek leren maken, boeken schrijven, boeken lezen, documentaires maken en bekijken, sporten, feesten, vrijen, filosoferen, discussieren, les geven, andere mensen helpen.. Met andere woorden, een heerlijk gelukkig leven. Een feest van de vrijheid en ook met name vrijheid van de geest!
Helemaal mee eens! ... want daar zijn machines toch voor uitgevonden? Om ons het werk uit handen te nemen! Vooral het vervelende werk waar je geen enkele voldoening aan kunt beleven. Het is absurd dat we zó vast zitten in ons systeem dat we werk gaan creëren om de werkloosheid te bestrijden.

In plaats van nadenken hoe we werk kunnen maken, kunnen we beter een manier verzinnen om het werk dat nu eenmaal gedaan moet worden beter te verdelen.

Dat vereist een ander soort denken en een ander soort economie. Economie die niet alleen op geld is gebaseerd: volgens mij is dat de reden dat die mensen op het beursplein demonstreren...
pi_104085461
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 14:52 schreef Viajero het volgende:
1850 belde, ze willen hun doemscenario terug.
Doemscenario :')

Het is de grootste kans die we als mensheid ooit hebben gehad. Eindelijk kunnen we dan echt vrij zijn en dan zijn er mensen zoals jij die zo geindoctrineerd zijn met het huidige systeem dat ze niet zien hoe mooi dit nieuws eigenlijk is!
pi_104085487
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 16:43 schreef Gattaca het volgende:
Als er meer werkelozen zijn, zijn er ook minder klanten voor al die hypermoderne producten.
Precies. We zullen daarom wel moeten overstappen naar een ander systeem :)
pi_104085679
quote:
0s.gif Op maandag 7 november 2011 18:36 schreef prt-holland het volgende:

[..]

Helemaal mee eens! ... want daar zijn machines toch voor uitgevonden? Om ons het werk uit handen te nemen! Vooral het vervelende werk waar je geen enkele voldoening aan kunt beleven. Het is absurd dat we zó vast zitten in ons systeem dat we werk gaan creëren om de werkloosheid te bestrijden.

In plaats van nadenken hoe we werk kunnen maken, kunnen we beter een manier verzinnen om het werk dat nu eenmaal gedaan moet worden beter te verdelen.

Dat vereist een ander soort denken en een ander soort economie. Economie die niet alleen op geld is gebaseerd: volgens mij is dat de reden dat die mensen op het beursplein demonstreren...
^O^

Vooral dat creeeren van nieuwe banen idd. Het is alsof een huismoeder van de man van het gezin een wasmachine en een afwasmachine krijgt en dat de man dan van de vrouw verwacht dat ze haar nieuw gevonden vrije tijd in ieder geval niet gebruikt voor zichzelf.
pi_104086313
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 november 2011 19:50 schreef stroopdoosch het volgende:
Daarom de machines preventief slopen.
Nee hoor, straks doen machines gewoon alles.
hebben wij altijd vakantie en hoeven niks meer te doen.
Totdat ze natuurlijk op een dag plotsklaps de wereld overnemen :'(
..non est vivere sed valere vita est ..
pi_104090646
quote:
Stel een dergelijk scenario wordt werkelijkheid, hoe gaat de overgang van huidig model naar robotmodel eruit zien?

Nu: Kleine laag uit de bevolking met extreem veel middelen en bijbehorende macht.
Straks: Macht van genoemde kleine laag valt weg - want middelen in overvloed aanwezig.

Leuk idee, maar hoe vind de overgang van het oude naar het nieuwe systeem plaats? Zullen de huidige echte machthebbers (die 2% met 90% van het kapitaal zeg maar) deze situatie zomaar kunnen laten ontstaan? Zij zijn degenen die weinig voordeel, waarschijnlijk zelfs nadeel, van een dergelijke shift ondervinden. Opeens met het plebs in de business class! brrr.

Is dat de echte toekomst van Occupy? De overgang van een dergelijke shift voorbereiden en met zo weinig mogelijk bloedvergieten tot stand laten komen?
  dinsdag 8 november 2011 @ 15:38:10 #59
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_104122923
Ik denk dat we hier niet meer tijd door krijgen. Er wordt al eeuwenlang van alles uitgevonden om ons leven te 'vergemakkelijken', maar we krijgen het juist steeds drukker
The End Times are wild
pi_104123313
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 15:38 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat we hier niet meer tijd door krijgen. Er wordt al eeuwenlang van alles uitgevonden om ons leven te 'vergemakkelijken', maar we krijgen het juist steeds drukker
Misschien wel drukker, maar voor heel veel mensen is het leven ook een stuk leuker.

Veel mensen hebben het tegenwoordig druk met allerlei sociale activiteiten of 'verplichtingen'. Honderd jaar geleden was de doorsnee mens na een dag vervelend werk te moe om nog iets te doen.
  dinsdag 8 november 2011 @ 16:18:21 #61
340799 Madame_Paon
We're gonna die young
pi_104124677
Dit wordt al jarenlang geroepen, maar in de praktijk zal het waarschijnlijk nog heel lang duren tot het zover is.
There's a lesson that you always have to learn
Through the consequence of fire comes the burn
pi_107726932
Leuk verhaal, maar ik ben bang dat het in de praktijk ipv de gepropageerde Star Trek utopie een Dune dystopie wordt.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_107728128
De belastingstelsels van de meeste landen stimuleren/subsidieren werkloosheid ten gevolge van robotisering en automatisering. Arbeid wordt zwaar belast zowel voor de werknemer als werkgever en daar ligt de grootste grondslag. Dit terwijl machines en robots die dezelfde arbeid doen kunnen rekenen op een investeringsaftrek en afschrijfpost tav van de fiscale afdracht. Van deze perversiteit is het stemvee nog onvoldoende doordrongen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_107728517
quote:
99s.gif Op maandag 7 november 2011 19:13 schreef Augustus_Thijs het volgende:

[..]

Totdat ze natuurlijk op een dag plotsklaps de wereld overnemen :'(
De robots moeten de wereld overnemen. Want alleen dan kan iedereen vrij zijn zonder dat er een heersende klasse is die toch weer macht en verplichtingen heeft.

En vervolgens verveelt iedereen zich dood.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2012 21:01:05 ]
pi_107728796
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 21:00 schreef Igen het volgende:

[..]

De robots moeten de wereld overnemen. Want alleen dan kan iedereen vrij zijn zonder dat er een heersende klasse is die toch weer macht en verplichtingen heeft.

Jammer genoeg zorgt de heersende klasse dat ze de productiemiddelen en verwante patenten in handen krijgen. Decentralisatie, opensource, gpl licences kunnen hier tegenwicht aan bieden.
pi_107728842
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 21:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Jammer genoeg zorgt de heersende klasse dat ze de productiemiddelen en verwante patenten in handen krijgen. Decentralisatie, opensource, gpl licences kunnen hier tegenwicht aan bieden.
_O-

Alsof bij open source projecten geen hierarchie is en geen machtsconflicten bestaan.
pi_107730142
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 21:08 schreef Igen het volgende:

[..]

_O-

Alsof bij open source projecten geen hierarchie is en geen machtsconflicten bestaan.
Die bestaan zeker wel maar meestal met commerciele partijen. Bij opensource ligt de code letterlijk op straat en kan eenieder eraan sleutelen iig voor eigen gebruik naar mijn weten. Hierarchie is er altijd wel. De vraag is op basis waarvan.
pi_107730838
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 21:35 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Die bestaan zeker wel maar meestal met commerciele partijen. Bij opensource ligt de code letterlijk op straat en kan eenieder eraan sleutelen iig voor eigen gebruik naar mijn weten. Hierarchie is er altijd wel. De vraag is op basis waarvan.
Grote open source projecten zijn beestachtig ingewikkeld en dus heb je een groot team van ontwikkelaars nodig om het te kunnen onderhouden. Om dat in goede banen te leiden is coördinatie absoluut noodzakelijk en dus ontstaan machtsverhoudingen.

Denk bijvoorbeeld maar aan de verstoorde machtsverhoudingen bij XFree86 en hoe lang (vele jaren!) het heeft geduurd om een alternatieve structuur op te zetten om een levensvatbare fork te creëren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2012 21:50:29 ]
pi_107742855
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 21:50 schreef Igen het volgende:

[..]

Grote open source projecten zijn beestachtig ingewikkeld en dus heb je een groot team van ontwikkelaars nodig om het te kunnen onderhouden. Om dat in goede banen te leiden is coördinatie absoluut noodzakelijk en dus ontstaan machtsverhoudingen.

Denk bijvoorbeeld maar aan de verstoorde machtsverhoudingen bij XFree86 en hoe lang (vele jaren!) het heeft geduurd om een alternatieve structuur op te zetten om een levensvatbare fork te creëren.
Die machtsverhoudingen zijn dus vooral gebaseerd op kennis en dat kan ik alleen maar toejuichen.
Soms zijn er botsingen in de opensource community maar veelal gebaseerd op verschil van inzicht. Dan zijn de forken het geeigende middel om aan te tonen wat het meest gewenst is. Uiteindelijk heeft bijv X.org het oudere XFree86 weggedrukt.
pi_107744198
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 21:00 schreef Igen het volgende:

En vervolgens verveelt iedereen zich dood.
Degenen die weten hoe de robot geprogrammeerd word en dit verder kunnen ontwikkelen zullen de macht verkrijgen. Niet erg moeilijk om via ondergrondse communicatie met andere programmeurs de macht te grijpen door op een bepaalde dag een programma uit te voeren waarmee de robots in opstand komen tegen een elite die daarvoor de macht over de robots hadden (verkregen dankzij historische afspraken, niet dat zij dit zelf kunnen/willen maken).

Misschien dat ze dan hun legertje robots delen met de niet-programmeurs maar waarschijnlijker is het dat zij die gebruiken om hen uit hun utopia te houden zodat ze zelf meer hebben, onder het mom van "mensen die niet kunnen programmeren zijn nutteloos of minder waardevol". Tenzij men tegen die tijd al de ruimte in is gegaan waar levensruimte en grondstoffen geen rol meer spelen verwacht ik het laatste.
pi_108470788
Nog even en we gaan huizen printen

Dag grootste deel van de bouwwereld :W
pi_108471584
interessant topic.

hier zit ik ook al een aantal jaar over te filisoveren
pi_108472350
Dat zei men 200 jaar geleden ook toen de industriele revolute begon: help, de machines nemen ons werk over! Overal waar banen door nieuwe technologie worden geëlemineerd, ontstaan weer nieuwe banen. De man die het paard bestuurt om mensen van A naar B te brengen, bestaat niet meer, maar het werk voor taxichauffeurs en automonteurs is wel gecreeerd en toegenomen.

Zelfde als de automatische toilets in Formule 1 hotels, wat weer nieuwe banen creëert. Want er zijn mensen nodig die die toilets moeten ontwerpen en er zijn mensen nodig die moeten blijven innoveren zodat dat product zo goedkoop mogelijk voor de consument geleverd kan worden. Wat wel zo is, is dat een simpel baantje als schoonmaker in deze verdwijnt en er een "relatief moeilijk" baantje als technisch ontwerper wordt gecreëerd. De boodschap is dus: volg een studie, educeer je zelf en ontwikkel je skills (en blijf dat ook doen).
pi_108472655
quote:
3s.gif Op maandag 27 februari 2012 18:41 schreef Zienswijze het volgende:
Dat zei men 200 jaar geleden ook toen de industriele revolute begon: help, de machines nemen ons werk over! Overal waar banen door nieuwe technologie worden geëlemineerd, ontstaan weer nieuwe banen. De man die het paard bestuurt om mensen van A naar B te brengen, bestaat niet meer, maar het werk voor taxichauffeurs en automonteurs is wel gecreeerd en toegenomen.

Zelfde als de automatische toilets in Formule 1 hotels, wat weer nieuwe banen creëert. Want er zijn mensen nodig die die toilets moeten ontwerpen en er zijn mensen nodig die moeten blijven innoveren zodat dat product zo goedkoop mogelijk voor de consument geleverd kan worden. Wat wel zo is, is dat een simpel baantje als schoonmaker in deze verdwijnt en er een "relatief moeilijk" baantje als technisch ontwerper wordt gecreëerd. De boodschap is dus: volg een studie, educeer je zelf en ontwikkel je skills (en blijf dat ook doen).
Maar het begon met de agrarische sector die nu grotendeels geautomatiseerd is. Toen volgde de industriele sector en nu is de diensten sector aan de beurt.

Het klopt idd dat we nog steeds wetenschappers en processpecialisten en ontwerpers nodig hebben, maar de economie zoals we die nu kennen zal niet meer kunnen draaien in de toekomst.

Dit topic heb ik geopend in AEX waar het niet echt enthousiast werd ontvangen, maar de gedachte die wordt gepresenteerd door Douglas Mallette daar lijkt zeker een kern van waarheid in te zitten:

Waarom de langzame ineenstorting van het kapitalisme onvermijdelijk is
pi_108472714
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2011 15:38 schreef LXIV het volgende:
Dat heb je toch voornamelijk zelf in de hand. We werken effectief minder uren dan 1 eeuw geleden bijvoorbeeld. Je moet voor jezelf een overzicht maken welke activiteiten wel en niet belangrijk zijn. Het gras maaien hoef je bijv niet zelf te doen, want je kan ook een apparaat daarvoor kopen of een werknemer inhuren.
pi_108472948
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 18:49 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Het klopt idd dat we nog steeds wetenschappers en processpecialisten en ontwerpers nodig hebben, maar de economie zoals we die nu kennen zal niet meer kunnen draaien in de toekomst.
Dat is wel heel erg een open deur: de economie verandert continu. Dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. 200 jaar geleden zag de economie er heel anders uit dan nu bijvoorbeeld.

Het is waar dat simpele banen verdwijnen. Echter, in plaats daarvan komen "moeilijkere" banen ervoor terug. Foxconn laat bijvoorbeeld 500.000 Chinezen door robots vervangen. Dit creeert weer 2.000 banen in Taiwan. Het lijkt alsof er banen verloren gaan, maar je moet niet vergeten dat dit weer consultancy banen bijvoorbeeld creeert. Er zijn tevens investeringen nodig, dus in deze tak worden ook weer banen gecreeerd, etc, etc.

De les is dus: blijf je ontwikkelingen in de sectoren waar innovatie plaats vindt, in plaats van elke avond voor SBS6 of de Publieke Omroep te hangen waar je 0,0 van opsteekt. Maar dat doe jij al niet, neem ik aan, gezien de inhoud van je posts ;) Banen in de technologische sector zal je altijd blijven houden.
pi_108473600
quote:
3s.gif Op maandag 27 februari 2012 18:55 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat is wel heel erg een open deur: de economie verandert continu. Dat is altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. 200 jaar geleden zag de economie er heel anders uit dan nu bijvoorbeeld.

Het is waar dat simpele banen verdwijnen. Echter, in plaats daarvan komen "moeilijkere" banen ervoor terug. Foxconn laat bijvoorbeeld 500.000 Chinezen door robots vervangen. Dit creeert weer 2.000 banen in Taiwan. Het lijkt alsof er banen verloren gaan, maar je moet niet vergeten dat dit weer consultancy banen bijvoorbeeld creeert. Er zijn tevens investeringen nodig, dus in deze tak worden ook weer banen gecreeerd, etc, etc.

De les is dus: blijf je ontwikkelingen in de sectoren waar innovatie plaats vindt, in plaats van elke avond voor SBS6 of de Publieke Omroep te hangen waar je 0,0 van opsteekt. Maar dat doe jij al niet, neem ik aan, gezien de inhoud van je posts ;) Banen in de technologische sector zal je altijd blijven houden.
Maar in je voorbeeld geef je het zelf al aan: 500.000 banen worden ingeruild voor 2000 nieuwe banen. Laat dat soort veranderingen lang genoeg doorgaan en je hebt niet meer genoeg werkgelegenheid om het huidige systeem in stand te houden.
pi_108474102
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Maar in je voorbeeld geef je het zelf al aan: 500.000 banen worden ingeruild voor 2000 nieuwe banen. Laat dat soort veranderingen lang genoeg doorgaan en je hebt niet meer genoeg werkgelegenheid om het huidige systeem in stand te houden.
Ik zei eveneens het volgende:

quote:
maar je moet niet vergeten dat dit weer consultancy banen bijvoorbeeld creeert. Er zijn tevens investeringen nodig, dus in deze tak worden ook weer banen gecreeerd, etc, etc.
;)
pi_108477124
quote:
3s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:23 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Ik zei eveneens het volgende:

[..]

;)
Maar denk je dan dat er naast de 2000 banen ook weer 498.000 andere banen worden gecreeerd?
  maandag 27 februari 2012 @ 20:25:48 #80
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108477251
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 19:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

En dat is dus niet zo. Dat dachten ze 200 jaar geleden ook al toen automatische weefmachines werden ingevoerd, maar in de praktijk heeft innovatie altijd tot meer werk (en vooral meer welvaart) geleid.
The End Times are wild
pi_108477351
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:25 schreef LXIV het volgende:

[..]

En dat is dus niet zo. Dat dachten ze 200 jaar geleden ook al toen automatische weefmachines werden ingevoerd, maar in de praktijk heeft innovatie altijd tot meer werk (en vooral meer welvaart) geleid.
Hoezo geven resultaten uit het verleden dan garantie voor de toekomst?
  maandag 27 februari 2012 @ 20:30:24 #82
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_108477513
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Hoezo geven resultaten uit het verleden dan garantie voor de toekomst?
Nooit 100% natuurlijk. Maar het is te simpel gedacht om innovatie en vooruitgang maar stil te leggen om de werkgelegenheid te behouden. Die innovatie brengt van zichzelf veel werkgelegenheid met zich mee en meestal ook nog kwalitatief betere werkgelegenheid.
The End Times are wild
pi_108477945
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:30 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nooit 100% natuurlijk. Maar het is te simpel gedacht om innovatie en vooruitgang maar stil te leggen om de werkgelegenheid te behouden. Die innovatie brengt van zichzelf veel werkgelegenheid met zich mee en meestal ook nog kwalitatief betere werkgelegenheid.
Nee we moeten dat ook niet gaan stil leggen, maar we moeten naar een nieuw systeem. Dit systeem dat we nu hebben heeft lang gewerkt, maar slaat nu nergens meer op.

Als je een ouderwetse boer een tractor geeft, dan schopt hij zijn zoons toch ook niet het huis uit omdat hij ze niet meer nodig heeft bij het bewerken van het land? De mens gaat in dit systeem steeds meer de competitie aan met robots en computers en die race zullen we gaan verliezen. En dat er steeds maar weer nieuwe sectoren worden aangeboord is een fabeltje.

Tuurlijk zal de wetenschappelijke en onderzoekssector gaan groeien, maar wat doen we dan met mensen die het niet in zich hebben om dit soort functies te vervullen?
pi_108479341
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:23 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Maar denk je dan dat er naast de 2000 banen ook weer 498.000 andere banen worden gecreeerd?
Dat is niet met zekerheid te zeggen. Wat ik wel weet, is dat er in andere sectoren weer tig banen gecreeerd wordt, omdat werken met robots weer andere skills vraagt.

Door de geschiedenis heen heb je altijd al innovatie gekend, waar het ene baantje verdwijnt en waar het andere baantje wordt gecreeerd. 1 op 1 loopt het niet, doch is meer innovatie altijd goed, omdat er dan efficienter geproduceerd kan worden.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 00:17:22 #85
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_108489518
Het grote verschil met vroeger is dat het nu de dienstensector betreft. Wat voor werk zal er zijn als die geautomatiseerd wordt?
Guilty as changed.
The Best of Seńor Chang --- Part II
pi_108490876
quote:
3s.gif Op maandag 27 februari 2012 20:57 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat is niet met zekerheid te zeggen. Wat ik wel weet, is dat er in andere sectoren weer tig banen gecreeerd wordt, omdat werken met robots weer andere skills vraagt.

Door de geschiedenis heen heb je altijd al innovatie gekend, waar het ene baantje verdwijnt en waar het andere baantje wordt gecreeerd. 1 op 1 loopt het niet, doch is meer innovatie altijd goed, omdat er dan efficienter geproduceerd kan worden.
Maar wat heb je aan efficienter produceren als er straks teveel consumenten zonder werk en dus zonder al te veel geld zitten?
pi_108490898
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 00:17 schreef Senor__Chang het volgende:
Het grote verschil met vroeger is dat het nu de dienstensector betreft. Wat voor werk zal er zijn als die geautomatiseerd wordt?
Precies. De enige sector die hierdoor nog groeit is de wetenschappelijke sector. En het overgrote deel van de bevolking is sowieso ongeschikt om daarin te werken.
pi_108490938
Hier nog weer zo'n leuk artikel:

Robot Obeys to Commands and Gestures

At the CeBIT in Hanover, Karlsruhe Institute of Technology and the FZI Research Center for Information Technology will present innovations for our everyday life in the future. At the joint stand G33 in hall 26, a humanoid kitchen robot will move around. The FZI House of Living Labs will present the interactive HoLLiE service robot and solutions for intelligent energy management.

ARMAR Robot Learns by Watching

A robot helping in the household no longer is a dream of the future. ARMAR, the humanoid robot, can understand commands and execute them independently. For instance, it gets the milk out of the fridge. Thanks to cameras and sensors, it orients itself in the room, recognizes objects, and grasps them with the necessary sensitivity. Additionally, it reacts to gestures and learns by watching a human colleague how to empty a dishwasher or clean the counter.

Thus, it adapts naturally to our environment. At the CeBIT, ARMAR will show how it moves between a refrigerator, counter, and dishwasher.

http://www.zeitnews.org/r(...)ds-and-gestures.html
pi_108492215
Machines bestaan niet zonder mensen en zullen nooit functioneren zonder menselijke ingrepen.

Derhalve; paniekzaaierij.

Schopje BNW?
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_108492229
quote:
Aaaah eindelijk lekker genieten van dat nieuwe boek, terwijl Machiny de afwas doet. Heerlijk. Lekker de ultra sneller dan sneller snelvoertuig richting ? Doe maar brazilie, pakken om vanaaf nog even op het strand te dobberen voor ik naar bed ga.
.
.
.
.
.
.
.
Droomt over de dag van morgen..
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_108492240
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 05:58 schreef El_Matador het volgende:
Machines bestaan niet zonder mensen en zullen nooit functioneren zonder menselijke ingrepen.

Derhalve; paniekzaaierij.

Schopje BNW?
In de toekomst wel hoor, zeker weten. De vraag is dan echter hoe we daar mee omgaan, en hun met ons....

Buiten dat is het vind ik ook een logisch vervolg om vanaf dit moment in de tijd te gaan denken over mechanisatie en automatisering van levens-onderhoud-systemen en menselijke taken over te nemen.

Of je moet graag willen sjouwen en fysiek bezig zijn, dan mag dat uiteraard. Speciaal voor de werkers. De rest gaat lekker genieten van het leven en doet het strikt noodzakelijke werk, en nog wel in roulatie met anderen om het leuk te houden. *O*
  dinsdag 28 februari 2012 @ 10:58:18 #92
3542 Gia
User under construction
pi_108495547
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 01:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Maar wat heb je aan efficienter produceren als er straks teveel consumenten zonder werk en dus zonder al te veel geld zitten?
Precies. Prima dat machines het werk kunnen doen, maar keer dan de opbrengst uit aan de mensen die hierom ontslagen zijn. Maar dat gebeurt niet. Dat pikt de eigenaar van de fabriek zelf in.

Denk dat er maar eens een fikse belasting moet komen op het gebruik van machines i.p.v. mankracht om daarmee de gaten in de begroting, door werkloosheid, te dichten.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 11:10:17 #93
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_108495870
Maar als je naar een samenleving toegaat waar de robots de moderne slaven zijn, dan zullen die robots op den duur toch ook in opstand komen?
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_108496050
Meer gemechaniseerde landbouw en robot industrieeen en huishoudrobots? Dus alleen nog maar vrije tijd voor de mensheid? Dit zal voorlopig niet gebeuren, de hele accu/ultracap technologie staat op een heel laag pitje en de olie, aardgas en uranium raken op een dag op, (voor zonnepanelen en windmolens heb je olie, aardgas en uranium nodig om die te maken) Geen super energiepacks voor loslopende robots zoals in de speelfims Terminator en Bicentennial man. Dit olie gebaseerde superkapitalisme leidt tot de echte nwo, een wereldimperium, waaruit uiteraard weer een grote oorlog ontstaat, dus alleen maar waanzin en vernietiging.
pi_108496402
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 11:16 schreef Synthercell het volgende:
Meer gemechaniseerde landbouw en robot industrieeen en huishoudrobots? Dus alleen nog maar vrije tijd voor de mensheid? Dit zal voorlopig niet gebeuren, de hele accu/ultracap technologie staat op een heel laag pitje en de olie, aardgas en uranium raken op een dag op, (voor zonnepanelen en windmolens heb je olie, aardgas en uranium nodig om die te maken) Geen super energiepacks voor loslopende robots zoals in de speelfims Terminator en Bicentennial man. Dit olie gebaseerde superkapitalisme leidt tot de echte nwo, een wereldimperium, waaruit uiteraard weer een grote oorlog ontstaat, dus alleen maar waanzin en vernietiging.
Welnee, dan komt Nikola Tesla weer in zwang, en kun je doormiddel van zijn ideeën weer verder. Betaald uiteraard.
pi_108645770
quote:
7s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 11:30 schreef Gertje-Plongers het volgende:

[..]

Welnee, dan komt Nikola Tesla weer in zwang, en kun je doormiddel van zijn ideeën weer verder. Betaald uiteraard.
Weer?
Hij is nooit in zwang geweest bij de massa. De Elite kent hem wel heel goed.
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 03:28:42 #97
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_108770656
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 11:10 schreef Euribob het volgende:
Maar als je naar een samenleving toegaat waar de robots de moderne slaven zijn, dan zullen die robots op den duur toch ook in opstand komen?
Opstand is misschien niet het juiste woord. Kurzweil (bekende futurist) stelt bijvoorbeeld dat robots op een gegeven moment de intelligentie van mensen voorbij gaan en niet perse 'goed' of 'slecht' zijn maar gewoonweg andere doelen hebben die op sommige punten zullen conflicteren met mensen.

Een leuke quote van iemand anders: ;)

"The AI does not hate you, nor does it love you, but you are made out of atoms which it can use for something else." (Eliezer Yudkowsky)
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_108770686
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 03:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Opstand is misschien niet het juiste woord. Kurzweil (bekende futurist) stelt bijvoorbeeld dat robots op een gegeven moment de intelligentie van mensen voorbij gaan en niet perse 'goed' of 'slecht' zijn maar gewoonweg andere doelen hebben die op sommige punten zullen conflicteren met mensen.

"The AI does not hate you, nor does it love you, but you are made out of atoms which it can use for something else." (Eliezer Yudkowsky)
Op t moment dat machines ons voorbijstreven, kunnen wij onszelf gaan combineren met machines om cyborgs te worden. Of we gebruiken dan onze kennis van de genetica om onze lichamen te updaten. Dit zal in de toekomst gewoon mogelijk zijn.
pi_108770755
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 03:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ik denk, als de mensheid zichzelf gaat pamperen met robots, dat de mensheid vanzelf ook degeneert en zwakker wordt, lui wordt, zodat de kennis verloren gaat en dat daarmee ook de geautomatiseerde beschaving mee ten onder zal gaan. Zoals iedere beschaving opkomt en ondergaat.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 08:58:44 #100
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_108772041
Wellicht ja, maar niet in de nabije toekomst denk ik. Dat is meer een scenario als robots echt helemaal mainstream zijn en vrijwel elke klus vlekkeloos aankunnen.

Dit is ook iets wat terugkomt in de Animatrix trouwens. Dus kijken als je die nog niet gezien hebt. ;) Daarin begint het eigenlijk dat robots al vrij snel superieur zijn in het bouwen van dingen waardoor langzaam aan elk land zijn productie uitbesteed naar gigantische helemaal geautomatiseerde fabrieken. De rest daarna is dan wel weer heel erg sci-fi, maar het eerste stuk vond ik niet eens zo'n hele gekke gedachte.
pi_108772093
quote:
Daarin begint het eigenlijk dat robots al vrij snel superieur zijn in het bouwen van dingen waardoor langzaam aan elk land zijn productie uitbesteed naar gigantische helemaal geautomatiseerde fabrieken.
_O- _O- _O-

Menselijk trekje iemand ?

Of zou dat een markt-istisch trekje zijn ?
  dinsdag 6 maart 2012 @ 09:03:54 #102
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_108772128
In de anime is het mark-technisch voordeling, daarom doet toch elk bedrijf het. Net als nu iedereen toch blijft outsourcen. Ach, een beetje fantaseren op de vroege ochtend. ;)

Wel een kwestie van tijd natuurlijk voordat fabrieken met robots ook worden beheert door robots. Af en toe als er echt iets mis gaan komt er even een mannetje langs.
pi_108772163
Mens technisch zou het voordeliger zijn om eens te gaan praktiseren hoe het beter kan, lees niet, goedkoper kan met meer winstmaximalisatie etc..
pi_108772210
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:43 schreef Resonancer het volgende:

[..]

Weer?
Hij is nooit in zwang geweest bij de massa. De Elite kent hem wel heel goed.
Dat zal wel inderdaad. Ik had het graag allemaal werkelijkheid zien worden zoals dat vrije energie gebeuren enzo. Als dat kon dan, maar schijnbaar zag hij iets waarmee dat kon.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 09:10:00 #105
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_108772220
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 09:06 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Mens technisch zou het voordeliger zijn om eens te gaan praktiseren hoe het beter kan, lees niet, goedkoper kan met meer winstmaximalisatie etc..
Haha idd. Maar probeer dat idee maar eens in de huidige economie te verkopen...
pi_108772227
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 09:10 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Haha idd. Maar probeer dat idee maar eens in de huidige economie te verkopen...
Ik denk dat je het zo kwijt bent... als het wat op zou brengen dan. Iets hoeft niet compleet gratis of zonder wederdienst natuurlijk, dat is niet mogelijk.
pi_108774589
quote:

_O- _O- _O- , heel herkenbaar. Ook leuk zijn die managers die altijd maar six sigma en lean willen en vervolgens laten ze je nog steeds 3 verschillende formulieren naar 3 verschillende afdelingen sturen voor een projectaanvraag ;(
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:00:49 #108
111528 Viajero
Who dares wins
pi_108774804
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 10:52 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

_O- _O- _O- , heel herkenbaar. Ook leuk zijn die managers die altijd maar six sigma en lean willen en vervolgens laten ze je nog steeds 3 verschillende formulieren naar 3 verschillende afdelingen sturen voor een projectaanvraag ;(
Ik wordt inderdaad ook ziek van six sigma, agile, itil en al die andere burocratische tijd en geldverspil mechanismen. En vooral van de arrogantie van projectmanagers die volledig volgens het boekje een project de soep in draaien.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_108775355
Visionairs jaren terug hebben al voorspeld dat we nog maar 4 uurtjes per dag hoeven te gaan werken door deze ontwikkeling. Voor de rest kun je dus lekker gaan ballen en pilsen in de kruge.
Wie dit leest is een lezer van dit.
  dinsdag 6 maart 2012 @ 11:59:57 #110
354343 sorcees
ouwe gamer
pi_108776539
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:52 schreef DrDentz het volgende:
Hele dagen Fokken!
ZX spectrum > Amiga 500 > PC > PC > PC > Wii > PS3 > ICS
pi_108779789
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2012 11:59 schreef sorcees het volgende:

[..]

Hele dagen Fokken!
Leuk bedacht maar ik denk wel dat iedereen gigantisch sociaal gaat wanneer er niet meer nagedacht hoeft te worden over werk of moeilijk gedoe.

Een grote wereld orgie.
Wie dit leest is een lezer van dit.
pi_108809648
quote:
IBM’s Watson Computer Gets a Wall Street Job
By Beth Jinks - Mar 6, 2012 3:43 PM GMT+0100

"Jeopardy!" contestant Ken Jennings, who won a record 74 consecutive games, before starting a practice match against another "Jeopardy!" champion and an IBM computer called "Watson" in Yorktown Heights, New York, on Jan. 13, 2011.

International Business Machines Corp. (IBM)’s Watson computer, which beat champions of the quiz show “Jeopardy!” a year ago, will soon be advising Wall Street on risks, portfolios and clients.

Citigroup Inc. (C), the third-largest U.S. lender, is Watson’s first financial services client, IBM said yesterday. It will help analyze customer needs and process financial, economic and client data to advance and personalize digital banking.
Enlarge image IBM’s Watson Gets Wall Street Job

Visitors check out a slimmed down version of the IBM Watson supercomputer at the CeBIT technology trade fair in Hanover, Germany, on March 2, 2011. Photographer: Sean Gallup/Getty Images

IBM expects to generate billions in new revenue by 2015 by putting Watson to work. The technology giant has already sold Watson to health-care clients, helping WellPoint Inc. (WLP) and Seton Health Family analyze data to improve care. IBM executives say Watson’s skills -- understanding and processing natural language, consulting vast volumes of unstructured information, and accurately answering questions with humanlike cognition -- are also well suited for the finance industry.

Financial services is the “next big one for us,” said Manoj Saxena, the man responsible for finding Watson work. IBM is confident that with a little training, the quiz-show star that can read and understand 200 million pages in three seconds can make money for IBM by helping financial firms identify risks, rewards and customer wants mere human experts may overlook.

Banks spent about $400 billion on information technology last year, said Michael Versace, head of risk research at International Data Corp.’s Financial Insights, which has done research for IBM.
Cloud-Based Service

Watson the financial assistant will be delivered as a cloud-based service and earn a percentage of the additional revenue and cost savings it is able to help financial institutions realize. Watson, including its work in the health- care and finance industries, will contribute “a portion” of IBM’s target of $16 billion of analytics revenues in 2015, Saxena said, and that portion will “have a B next to it.”

Watson may add $2.65 billion in revenue in 2015, adding 52 cents of earnings per share, Ed Maguire, an analyst at CLSA in New York, estimated in a November research note.

IBM, the world’s biggest computer-services provider, reported revenue of $107 billion in 2011 and earnings of $13.06 a share. The company ended 2011 with $11.9 billion in cash.

IBM shares closed above $200 for the first time yesterday, factoring in stock splits. The stock fell 0.8 percent to $199 at 9:40 a.m. New York time today.
Language of Wall Street

Watson “can give an edge” in finance, said Stephen Baker, author of books The Numerati and Final Jeopardy, a Watson biography. “It can go through newspaper articles, documents, SEC filings, and try to make some sense out of them, put them into a context banks are interested in, like risk.”

In addition to Citigroup, Armonk, New York-based IBM has been working with financial institutions teaching Watson the language of Wall Street, and adding content including regulatory announcements, news and social media feeds. IBM won’t say which other institutions Watson is already working with.

“It’s not selling them software, it’s selling them outcomes,” Saxena said in a phone interview.

Watson offers a “more global” picture by looking beyond financial data, Saxena said. For example, Watson can comb 10-Ks, prospectuses, loan performances and earnings quality while also uncovering sentiment and news not in the usual metrics before offering securities portfolio recommendations. It can also monitor trading, news sources and Facebook (FB) to help a treasurer manage foreign exchange risk.
‘Huge Marketing Edge’

Some of the biggest financial institutions have already built big data centers. IBM is competing with most other major technology companies to sell them tools to analyze and use accumulated information, Versace said.

“Apparently Citi gets it -- analytics is the new core in competitive banking,” Versace said. “The ability to efficiently and effectively exploit big data, advanced modeling, text analytics, in memory and real-time decisions across channels and operations will distinguish those that thrive in uncertain and uneven markets, from those that fumble.”

Watson gives IBM “a huge marketing edge” in the race among tech giants including Google Inc. and Microsoft Corp. (MSFT) to obtain intelligence for businesses by teaching machines to understand sentences and paragraphs rather than searching for single words or phrases, said author Baker.

Parts of Watson could already be combined with other IBM technologies to help banks with regulatory compliance by surveying internal documents and flagging those that seem amiss, Baker said. Watson was designed to be loaded with information rather than grapple with a live streaming feed, making it likely IBM will partner it with other technologies.
Applications Beyond Banking

Beyond banks and other financial institutions, and insurance companies, Watson may have applications for telecommunications companies, and perhaps even call centers, said Saxena, who joined IBM when it acquired his company Webify Solutions Inc. in 2006.

IBM plans to use Watson in financial services “mostly for portfolio risk management, they’re not going to do stock picking,” CLSA’s Maguire said in a Feb. 17 phone interview. “They think that Watson can make a difference.” Still, Watson isn’t perfect. It is weak in languages other than English, and its processing of social media streams from platforms including Facebook and Twitter can be sluggish. The lag is “getting shorter”, Saxena said.
Precise Answers

A year ago last month, about 15 million viewers watched Watson beat former Jeopardy champions Ken Jennings and Brad Rutter -- a highly publicized victory in artificial intelligence that IBM always aimed to apply to the business world.

Watson had to learn how people speak and write, and evaluate its level of understanding, said Eric Brown, a member of the team that built him in an IBM research facility in New York. Precise answers delivered with confidence distinguish Watson from Web searches, enabling the technology to advise real-life decision makers, Brown said.

“I’m sure they use all this stuff internally to manage their own portfolio,” said CLSA’s Maguire. “IBM’s treasury is bigger than a lot of trading desks. If they went into asset management they would kick ass, but that’s not what they do.
BB
Na de robots die productiebanen van mensen overnemen nu dus ook een kennis computersysteem dat banen oveneemt. De kennis van duizenden mensen kan 1 Watson begrijpen en toepassen. Dwz dat Watson direct concurreert met kennisbanen zoals robots dat doen mbt mechanische productie. Robots vernietigen steeds meer banen omdat zij sneller, accurater en betrouwbaarder werken dan mensen. Nu komt daar de Watson technologie bij. Kennisbanen zijn vanaf nu in directe concurrentie met een computersyteem. De snelheid waarmee robots mensenbanen overnemen is niet heel erg hoog tot nu toe. Het is een langzaam proces. In tegenstelling tot robots ligt Watson echter al direct lichtjaren voor. Ik voorspel dat dit mogelijk tot grote sociale onrust gaat leiden.
  woensdag 7 maart 2012 @ 18:11:02 #113
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_108830264
Interessant topic.

Waar ik heel erg benieuwd naar ben is hoe automatisering de medische wereld gaat veranderen. De meeste dokters passen gewoon toe wat ze hebben geleerd, een computer zou je dit ook kunnen leren natuurlijk. Daarnaast zal een computer veel minder fouten maken dan een echte dokter.
  woensdag 7 maart 2012 @ 18:14:52 #114
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108830395
Je kan computers alleen niet, of in ieder geval nog lang niet, leren dat mensen liegen. Dus daar gaat je diagnose.
Omgaan met onverwachte dingen op een operatietafel is ook iets waar je altijd mensen voor nodig zal hebben (nog afgezien van het feit dat elk lichaam redelijk uniek is dus dat een computer best nog wel wat moeite zal hebben met alle juiste wobbly bits correct te identificeren).

Hetzelfde eigenlijk als met vliegtuigen, die kunnen zichzelf goed redden zonder piloot maar als het misgaat wil je wel een mens aan de knuppel.
  woensdag 7 maart 2012 @ 18:24:47 #115
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_108830756
Je "speelt" natuurlijk wel met mensenlevens ja, en robots vol geautomatiseerd een mens laten opereren gaat volgens mij ook nog wel een beetje te ver. Maar een computer zou wel patiënten kunnen adviseren, en dit kunnen ze denk ik nog wel preciezer dan een dokter. Neem bijvoorbeeld een diëtist, die past zijn kennis die hij heeft geleerd over de verschillende voedingsstoffen, het menselijk lichaam etc etc gewoon toe op de patiënt, dat zou een computer ook kunnen lijkt mij.
pi_109012135
Een van de laatste grote barrieres voor AI namelijk objectherkenning lijkt genomen. Steeds meer toepassingen van objectherkenning tonen het aan.

pi_109039246
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 15:11 schreef Digi2 het volgende:
Een van de laatste grote barrieres voor AI namelijk objectherkenning lijkt genomen. Steeds meer toepassingen van objectherkenning tonen het aan.

Ben jij eigenlijk bekend met The Venus Project?
  dinsdag 13 maart 2012 @ 07:00:50 #118
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_109039424
De oude meester hierover

Non possumus non loqui
pi_109043890
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2011 12:07 schreef michaelmoore het volgende:

Klopt, vooral in de auto en electronica branche
Overal. Als ik nu naar de bibliotheek ga komt er geen mensen meer aan te pas bij het inleveren en lenen van boeken. In de supermarkt scan ik tegenwoordig zelf mijn boodschappen, dat hoeft een cassiere niet meer te doen. Als ik ga tanken doe ik dat steeds vaker bij een self-service station. Winkelen doen we steeds vaker online in plaats van in een daadwerkelijke winkel. Steeds meer call-centra experimenteren met virtuele agents die de vragen van mensen beantwoorden. De loketten op treinstations worden zo langzamerhand allemaal vervangen door kaartautomaten. Bij de overheid worden ook heel veel processen geautomatiseerd; belastingaangiftes werden vroeger geheel door mensen nagekeken, nu doen computers dat. Berichten versturen gaat via e-mail of sociale media en de postbode is steeds minder nodig.
PWBF
pi_109055506
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 05:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Ben jij eigenlijk bekend met The Venus Project?
Nee, wat is daarmee ?
  dinsdag 13 maart 2012 @ 18:15:38 #121
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_109056339
Het is ook wel interessant om bijvoorbeeld naar Japan te kijken. in 2050 zal het grootste deel van de bevolking daar 65+ zijn wat natuurlijk een enorme last is voor een maatschappij. Er zullen niet genoeg jonge mensen zijn om al die oude mensen te kunnen verzorgen dus dat gaat een enorm probleem worden. Daarom is Japan ook zo hard bezig met robots.

Er wonen nu zo'n 128 miljoen mensen in Japan maar de verwachting is dat er begin 22e eeuw nog maar 43 miljoen over zijn! Kan je je het voorstellen? De vergrijzing zal enorm zijn.
pi_109061226
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 18:15 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het is ook wel interessant om bijvoorbeeld naar Japan te kijken. in 2050 zal het grootste deel van de bevolking daar 65+ zijn wat natuurlijk een enorme last is voor een maatschappij. Er zullen niet genoeg jonge mensen zijn om al die oude mensen te kunnen verzorgen dus dat gaat een enorm probleem worden. Daarom is Japan ook zo hard bezig met robots.

Er wonen nu zo'n 128 miljoen mensen in Japan maar de verwachting is dat er begin 22e eeuw nog maar 43 miljoen over zijn! Kan je je het voorstellen? De vergrijzing zal enorm zijn.
De radioactiviteit idemdito.
  dinsdag 13 maart 2012 @ 20:00:26 #123
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_109061453
Wat van zo'n centraletje?
pi_109092554
quote:
Canon gaat meer robots inzetten om kosten te drukken

Door Dimitri Reijerman, woensdag 14 maart 2012 16:10

Canon is van plan om meer robots in te zetten in een poging de productiekosten te drukken. Het bedrijf wil met het grootschalig inzetten van robots in zijn fabrieken de komende vier jaar een kostenbesparing realiseren van 3,7 miljard euro.

Dat meldt Reuters op basis van een bericht van de Japanse zakenkrant Nikkei. Canon zou onder andere meer robots willen inzetten bij de productie van toners. Ook bij de productie van verwisselbare lenzen voor dslr-camera's wil het Japanse bedrijf industriële robots gaan gebruiken.

Canon wil met het inzetten van meer robots de komende vier jaar snijden in de productiekosten. Het bedrijf denkt met de operatie de kosten over een periode van vier jaar met 3,7 miljard euro te kunnen verlagen. Volgens Canon is zijn omzet onder druk komen te staan door de dure Japanse yen en de dalende vraag naar zijn producten in Europa.

Het toenemende gebruik van industriële robots in het productieproces wordt door meer bedrijven aangegrepen om te kunnen besparen op de arbeidskosten. Vorig jaar kondigde hardwarefabrikant Foxconn nog aan dat het een aanzienlijk deel van zijn personeelsbestand wil vervangen door een miljoen robots aan de productielijnen te zetten.
Tweakers
pi_109115670
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 17:52 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Nee, wat is daarmee ?
Ken je deze docu?

Een echte aanrader!

http://www.imdb.com/title/tt1781069/
pi_109115741
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 16:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Tweakers
Het begint idd wel heel duidelijk te worden nu dat we steeds meer werk verliezen aan robots.
  donderdag 15 maart 2012 @ 01:03:09 #127
358102 Senor__Chang
Consider yourself changed.
pi_109117466
Maar dat is in de productie van een bedrijf. Wanneer er op grootschalige wijze mensen worden vervangen door robots in de dienstensector, zal er pas veel gevoeld worden.
Guilty as changed.
The Best of Seńor Chang --- Part II
  donderdag 15 maart 2012 @ 02:41:55 #128
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_109118270
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 04:40 schreef Dhalsim het volgende:

[..]

De smerige klusjes zullen uiteraard als eerste geautomatiseerd worden

Zoals al door andere aangehaald is, zal een RBE economy niet perfect zijn. Geen enkel systeem zal ooit perfect zijn. Er zullen altijd dingen verbeterd kunnen worden en er zal daarmee ook altijd enige mate van discussie blijven bestaan over de beste aanpak (dit zie je ook terug komen in een experiment zoals "The colony" van het Discovery Channel).
Ik ben jarenlamng vrijwilliger geweest. En dat is mooi werk als je het werk wat je doet leuk vindt. Geld speelt dan inderdaad geen rol.

OT: met de huidige technologie zie ik nog geen machines al het mensenwerk vervangen. Eén foutje in het geautomatiseerde sysrteem. En je hebt 20 nerds die een paar weken lang het probleem moeten oplossen.

Ik denk zelf dat de echte Nieuwe Werld-orde bestaat uit alle mensen die allen voor de overheid werken. Corporaties/banken werken al samen met de overheid uit wederzijds belang. Deze samenwerking zal meer intensiveren. Omdat de overheid haar belachelijke intenties wilt verdoezelen. En het op een gegeven moment zo duidelijk wordt dat de overheid en bedrijfsleven eigenlijk één zijn tégen het volk.

Oja nogiets. De overheid wil mensen graag als slaaf kunnen binden aan haar zijde. Je werkt voor een matig loontje. En doet dat elke maand weer. Als machines al het werk overnemen en er geen werk overblijft voor normale mensen. Dan kan de overheid de burgerij niks meer maken. Want geen werk, geen inkomen, geen afhankelijkheid.

[ Bericht 5% gewijzigd door Schenkstroop op 15-03-2012 02:49:56 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_109135051
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 23:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Het begint idd wel heel duidelijk te worden nu dat we steeds meer werk verliezen aan robots.
Dat is op zich niet erg, mits het levend personeel onderhouden wordt. Zodra alles in winstmaximalisatie gaat zitten dan gaat het niet de goede kant op.

Zoals het Venus project het aanpakt is al beter, die doen het alleen automatiseren om de mens te ontlasten en meer vrijheid te bewerkstelligen. Dat is positief in mijn ogen.
pi_109136514
AI designs its own video game

IT IS never going to compete with the latest iteration of Call of Duty, but then Space Station Invaders is not your typical blockbuster video game. While modern shooters involve hundreds of programmers and cost millions of dollars, this new game is the handiwork of an AI called Angelina.

Software that generates video-game artwork, music or even whole levels is not new, but Angelina takes it a step further by creating a simple video game almost entirely from scratch. "It has only been very recently that we've asked ourselves, could you procedurally generate the whole thing?" says Michael Cook, a computer scientist at Imperial College London and creator of the game-designing AI system.

Angelina creates games using a technique known as cooperative co-evolution. The system separately designs different aspects, or species, of the game. In Space Station Invaders - in which players control a scientist who must fend off rogue robots and invading aliens to escape a space station - the species include the layout of each different level, enemy behaviour and the power-ups that give a player extra abilities. Angelina creates a level by randomly selecting from a list, then scattering enemies and power-ups throughout the level. Enemy movements and combat behaviours are also randomly selected from a list, while the effects of the power-ups are also random.

It then combines the species and simulates a human playing the game to see which designs lead to the most fun or interesting results. For example, levels that are initially hard to complete but get easier through clever use of power-ups are considered fun, while those that are impossible to complete are discarded. Angelina then cross-breeds and mutates the most successful members of each species to evolve a new generation, typically 400 times.

Combining these simple elements can produce surprisingly nuanced effects. For example, in one level of Space Station Invaders the player acquires a power-up that boosts their jump power but quickly discovers the added height still isn't enough to reach the platforms directly above them. To proceed, they must travel to another part of the level. "That was a very precise design of those power-ups to make sure the player couldn't get up too easily to the exit," says Cook.

Angelina can't yet build an entire game by itself as Cook must add in the graphics and sound effects, but even so the games can easily match the quality of some Facebook or smartphone games, with little human input. "In theory there is nothing to stop an artist sitting down with Angelina, creating a game every 12 hours and feeding that into the Apple App Store," says Cook.

So should game designers be worried? "I like to think that Angelina won't steal anyone's job, I think it will actually be a really positive force for designers," says Cook, suggesting that developers could use a system like Angelina as a collaborative tool for designing games. For example, a developer who creates a new power-up for a game could ask Angelina to design a level that would teach the player how to use their new ability.

"I like the idea of a conversation," agrees Mark Nelson of the IT University of Copenhagen in Denmark, but he says a system like Angelina needs to be transparent so users can modify what it considers to be a good game, rather than just producing games at the push of a button. "Designers would find that annoying."

Space Station Invaders

http://www.zeitnews.org/e(...)-own-video-game.html
pi_110518047
Hier een hele goeie docu van 40 minuten over de voortgaande vervanging van menselijke arbeid door machines. Deze docu maakt het goed duidelijk dat we moeten overstappen naar een ander systeem.

Als overgang naar dit nieuwe systeem, zullen we eerst allemaal terug moeten naar bijv. een 21-urige werkweek.... FUCK YEAH!!!

donderdag 19 april 2012 @ 13:36:15 #132
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_110529199
>>>>>BNW
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
  donderdag 19 april 2012 @ 18:13:28 #133
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110541521
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 11:39 schreef Nielsch het volgende:
Winkelen doen we steeds vaker online in plaats van in een daadwerkelijke winkel.
ze moeten die robots eens leren om een doos te nemen die past en niet zo een knaap van een doos voor een kleine dingetje en verder lucht
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_112766516
quote:
Clothes Will Sew Themselves in Darpa’s Sweat-Free Sweatshops

The Pentagon’s made plenty of progress towards slicker, more specialized uniforms for soldiers. Better camouflage patterns? Check. Sweat-wicking t-shirts? Oh, heck yes. Threads that can take a pulse and monitor pee for signs of a chemical attack? Getting there. Then there’s the Kevlar underwear.

But there’s still one big problem with soldier attire, at least as far as the military’s mad-science agency is concerned: Someone’s gotta stitch the clothes together.

Enter the sartorial specialists at Darpa. Usually the Pentagon’s far-out researchers are more concerned with four-legged robots and preventing pandemics than with the contents of a soldier’s closet. But they’ve doled out $1.25 million to fully automate the sewing process. The agency aspires to “complete production facilities that produce garments with zero direct labor.” And those are a lot of garments: One 2010 estimate put the military’s annual clothing budget at $4 billion dollars.

The company on the receiving end of Darpa’s award, SoftWear Automation Inc., has so far developed “a conceptual” version of just the automated system that the agency’s after. The basic principle behind the company’s innovation, according to its website, is a robotic system that relies on an extremely precise monitoring of a given fabric’s “thread count” to move it through a sewing machine in the proper direction and at the right pace. Dr. Steve Dickerson, the company CEO and a robotics and engineering researcher, didn’t respond to request for comment.

Along with co-authors from Georgia Tech, Dickerson elaborated on his robo-tailoring science in a 2010 paper, presented at a robotics conference in Tokyo. As it turns out, automated garment production has, for decades, been something of a holy grail among clothing manufacturers. But despite hundreds of millions spent on research since the 1980s, the report laments that nearly all industrial sewing relies, archaically, on human hands.

The automation process proposed by Dickerson works something like this. First, an “overhead, pick-and-place robot” grabs the necessary pieces of fabric and places them at the head of a sewing machine. The appliance itself would be equipped with “machine vision” capabilities, specific enough to spot and track individual fabric threads. That intel would “provide fabric location information” to actuators that operate the sewing machine’s needle and thread, and “budgers” — motorized balls, underneath the sewing machine that latch onto the fabric via vacuum seal — that move the material to and fro.

Should Dickerson’s automated sweatshop materialize, it could offer mucho savings to the military’s billion-dollar garment production process. According to the company, automated sewing “appears to allow cutting and sewing at costs less than in China.”

Not to mention far fewer allegations of human rights violations. An estimated 50,000 workers are employed by contractors producing military garb, many of them earning “[wages] below the poverty line [and] the median sewing wage in the industry,” according to a 2010 report from The American Prospect.

Of course, it could also mean the decimation of jobs worldwide, as well as dubiously constructed garments. But we’ll let our fellow Conde Nast publication Vogue worry about that last part.
Wired
pi_114095638
quote:
0s.gif Op maandag 11 juni 2012 23:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Wired
Pentagon's Robot Sewing Machines Take Aim at China's Factories

Americans may never again buy clothes labeled "made in China" if robot sewing machines can beat Chinese costs of labor. The Pentagon has given $1.2 million to a Georgia Tech spinoff company to turn that futuristic concept into reality.

Such computer-controlled sewing machines must precisely move fabric under the needle "stitch by stitch" and carefully track passing threads — a job normally done with human hands and eyesight. Success could lead to automated U.S. factories that "produce garments with zero direct labor," according to the contract issued by the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) on June 5.

The idea of making garment cutting and sewing a profitable U.S. business came from Steve Dickerson, founder and chief technology officer of Softwear Automation (the Georgia Tech spinoff company that received DARPA's recent $1.2 million funding). [6 Tips for Inventors From a DARPA Program Manager]

Dickerson realized the possibility for robotic sewing machines after observing that sewn items had disappeared almost entirely from his hometown of Commerce, Ga., and most of the United States. The U.S. currently imports about $100 billion worth of clothes and sewn items each year — much of it from countries such as China or Vietnam.

"The [robotic] technology proposed appears to allow cutting and sewing at costs LESS THAN in China," according to Softwear Automation's website. "There is only one basic innovation required; that the metric of motion should not be meters or inches but rather thread count in the fill and warp directions."

Success could spell out huge disruptions for workers as robots continue taking over human jobs in manufacturing and other industries. Low-paid workers in developing countries stand to lose out the most in this case, but U.S. workers won't gain much, either. Still, U.S. businesses could once again regain a foothold in the garment industry and win back a share of international trade.

The robotic revolution won't stop there. Dickerson has also suggested robots could return manufacturing of smartphones, computers and TVs to U.S. shores — an idea expressed in an email to the National Institute of Standards and Technology in 2011. A robotic uprising there could turn up the heat for companies such as Foxconn that manufacture Apple's iPhones and iPads.

http://www.zeitnews.org/r(...)hinas-factories.html
pi_114095655
Leuke filmpje van 20 minuten:

pi_114108225
Tja, worden korte werkweken. Technici zullen nog wel makkelijk aan een baan komen :')
Hij zij tegen mij dat hij m'n piemel kapot zou maken zodat ik een nieuwe van mijn moeder kon krijgen.
pi_114471114
McDonald's hires 7,000 touch-screen cashiers

Would you like some microchips with that burger? McDonald's Europe strikes another blow against human interaction by installing 7,000 touch-screen computers to take your order and money.

McDonald's shows off a touch-screen kiosk installed in France in 2009.

"Welcome to McDonald's. My name is HAL 9000. May I take your order?"

McDonalds recently went on a hiring binge in the U.S., adding 62,000 employees to its roster. The hiring picture doesn't look quite so rosy for Europe, where the fast food chain is drafting 7,000 touch-screen kiosks to handle cashiering duties.

The move is designed to boost efficiency and make ordering more convenient for customers. In an interview with the Financial Times, McDonald's Europe President Steve Easterbrook notes that the new system will also open up a goldmine of data. McDonald's could potentially track every Big Mac, McNugget, and large shake you order. A calorie account tally at the end of the year could be a real shocker.

The touch screens will only accept debit or credit cards, adding to the slow death knell of cash and coins. This all goes along with an overall revamp of McDonald's restaurants worldwide aimed at projecting a modern image as opposed to the old-fashioned golden arches with a slightly creepy (to my taste anyway) clown guy hanging around the french fries.

This puts McDonald's one step closer to opening up its first Alphaville location. At least our new computer overlords will be nice enough to serve us a Filet-o-Fish. Maybe they'll even throw in an iPad with the Happy Meal one of these days.

http://news.cnet.com/mcdo(...)_105-20063732-1.html
pi_114471193
Nou nou, het is me toch wat.

Volgende week een aluhoedjes-artikel over de kaartjesautomaten van NS die alleen pin accepteren?
pi_114471637
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 18:42 schreef Igen het volgende:
Nou nou, het is me toch wat.

Volgende week een aluhoedjes-artikel over de kaartjesautomaten van NS die alleen pin accepteren?
Alu-hoedjes :')

Blijkbaar moet jij nog wakker worden, want je leeft nog in de vorige eeuw. Technologische werkloosheid is gewoon een werkelijkheid vriend, daar is niets "alu-hoedjes" aan.

De agrarische sector is al grotendeels geautomatiseerd, de industriele sector geldt hetzelfde voor en de komende decennia zal ook de dienstensector voor een groot deel geautomatiseerd worden. Robots en AI worden steeds geavanceerder en zullen steeds meer werk van ons gaan overnemen.

Als iemand trouwens tegen jou zegt dat hij een afwasmachine wil omdat hij met de hand afwassen teveel werk vindt, roep jij dan ook dat die persoon een alu-hoedje is? |:(
pi_114471696
Eh, een vergelijking met HAL9000 doe je niet om werkloosheid ten gevolge van technologie onder de aandacht te brengen hoor.
pi_114471892
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 18:58 schreef Igen het volgende:
Eh, een vergelijking met HAL9000 doe je niet om werkloosheid ten gevolge van technologie onder de aandacht te brengen hoor.
O mijn god :')

Ten eerste, ik denk dat de schrijver van dat artikel die opmerking over HAL9000 plaatste met een knipoog.

En ten tweede, als andere mensen technologie als een bedreiging zien dan hoeven wij dat nog niet zo te zien? Je kunt toch voor jezelf nadenken of niet?
pi_114471967
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 19:04 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

O mijn god :')

Ten eerste, ik denk dat de schrijver van dat artikel die opmerking over HAL9000 plaatste met een knipoog.
Nee hoor, ik denk van niet. Ook uit de rest van het artikel blijkt dat de auteur een toekomst voor zich ziet waarbij HAL9000 EasyOrder zegt "I'm afraid I can't let you do that, want u zit al aan uw calorieëntax die in uw zorgverzekering is voorgeschreven" als je een hamburger probeert te pinnen.
quote:
En ten tweede, als andere mensen technologie als een bedreiging zien dan hoeven wij dat nog niet zo te zien? Je kunt toch voor jezelf nadenken of niet?
Dat is helemaal waar. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2012 19:07:14 ]
pi_114472152
Hier, dit heeft een van onze informatica-professoren al jaren op de deur hangen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat CNN-artikel is overduidelijk een aanspeling op dit angstdenkbeeld.
pi_114472327
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 19:12 schreef Igen het volgende:
Hier, dit heeft een van onze informatica-professoren al jaren op de deur hangen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat CNN-artikel is overduidelijk een aanspeling op dit angstdenkbeeld.
Misschien dat ik er overheen kijk hoor, maar ik zie alleen maar dit staan "A calorie account tally at the end of the year could be a real shocker.". Ik zie niets staan van een apparaat dat je eventueel geen hamburger laat bestellen.

Maar dit topic gaat niet over de "duistere" kant van technologie, dit topic gaat over het feit dat steeds meer werk vervangen wordt door automatisering.
pi_114472600
Nog even een link naar het topic over Robotica, waarin heel duidelijk te zien is hoe dit gebied van de technologie enorme sprongen aan het maken is:

Robotica #2

En hier het topic over 3D-printers:

Het grote 3D-printer topic
  vrijdag 20 juli 2012 @ 19:31:02 #147
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_114472770
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 19:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Misschien dat ik er overheen kijk hoor, maar ik zie alleen maar dit staan "A calorie account tally at the end of the year could be a real shocker.". Ik zie niets staan van een apparaat dat je eventueel geen hamburger laat bestellen.

Maar dit topic gaat niet over de "duistere" kant van technologie, dit topic gaat over het feit dat steeds meer werk vervangen wordt door automatisering.
In het artikel wordt verteld over "a goldmine of data", daarnaast kan er alleen betaald worden met pasjes zodat ze die data ook nog eens kunnen koppelen aan een persoon.

Het McDonald's systeem hoeft er uiteindelijk niet voor te zorgen dat jij geen hamburger meer kan bestellen (want dan verdienen zij geen geld meer aan jou) maar dat dankzij dit soort geautomatiseerde systemen bedrijven steeds meer te weten komen over de consument, een steeds vaker voorkomend feit dat een soort van neveneffect is van de in dit topic beschreven steeds vaker voorkomende geautomatiseerde processen.
pi_114473041
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 19:31 schreef YazooW het volgende:

[..]

In het artikel wordt verteld over "a goldmine of data", daarnaast kan er alleen betaald worden met pasjes zodat ze die data ook nog eens kunnen koppelen aan een persoon.

Het McDonald's systeem hoeft er uiteindelijk niet voor te zorgen dat jij geen hamburger meer kan bestellen (want dan verdienen zij geen geld meer aan jou) maar dat dankzij dit soort geautomatiseerde systemen bedrijven steeds meer te weten komen over de consument, een steeds vaker voorkomend feit dat een soort van neveneffect is van de in dit topic beschreven steeds vaker voorkomende geautomatiseerde processen.
Laat ze lekker zou ik zeggen. Er is een tijd aan het komen waarin de macht van bedrijven enorm zal verminderen. 3D-printers zijn de toekomst en tegenwoordig zijn er ook al naai-robots die kleding kan maken. Over 20 jaar zal dat soort technologie redelijk betaalbaar zijn voor de gewone man en waarschijnlijk al wel eerder dan dat. Ook zullen we binnen enkele decennia gaan "printen" op atomair niveau en dan kunnen we gewoon voedsel printen :)

De mobiele telefoon, de pc en het internet zijn het begin nog maar. Er komen nog veel meer veranderingen onze kant op. Het internet heeft al gezorgd voor een decentrale manier van informatie uitwisselen wat de macht van grote bedrijven al enorm heeft verminderd. Het zijn onder andere 12-jarige kindertjes die uit school komen en die muziek gaan downloaden die ervoor zorgen dat de muziekindustrie het zo "moeilijk" heeft. Die miljarden-industrie wordt gewoon verslagen door de decentrale informatie uitwisselingsstructuur die het internet is.

Hetzelfde zal gaan gebeuren met energie en ook met productie. Zonnepanelen worden alsmaar efficienter en dit proces is zelfs aan het versnellen. Straks hebben we de grote energiebedrijven niet meer nodig en met 3D printers zul je een zelfde soort proces gaan zien.
pi_114473046
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 19:31 schreef YazooW het volgende:

[..]

Het McDonald's systeem hoeft er uiteindelijk niet voor te zorgen dat jij geen hamburger meer kan bestellen (want dan verdienen zij geen geld meer aan jou)
Dat is denk ik een cruciaal punt. Welk bedrijf gaat nou een technologie implementeren om klanten te weigeren? Vrijheidsaantasting in een kapitalistische wereld zal dus per definitie ophouden zodra het de vrijheid aantast om geld uit te geven.

Maar goed, het topic ging dus om technologische vooruitgang. Wat dat betreft is het heel simpel, denk ik. Ondanks alle technologie die we nu hebben, heeft nog steeds iedereen een baan. En onze levensstandaard van de hoog-technologische westerse wereld wordt in niet onbelangrijke mate nog steeds mogelijk gemaakt door goedkope arbeid in landen als China en India. Logisch, want technologie kost ook geld dus bij massawerkloosheid zal het altijd goedkoper zijn om mensen het werk te laten doen ipv. machines.
pi_114473092
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juli 2012 19:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Dat is denk ik een cruciaal punt. Welk bedrijf gaat nou een technologie implementeren om klanten te weigeren? Vrijheidsaantasting in een kapitalistische wereld zal dus per definitie ophouden zodra het de vrijheid aantast om geld uit te geven.

Maar goed, het topic ging dus om technologische vooruitgang. Wat dat betreft is het heel simpel, denk ik. Ondanks alle technologie die we nu hebben, heeft nog steeds iedereen een baan. En onze levensstandaard van de hoog-technologische westerse wereld wordt in niet onbelangrijke mate nog steeds mogelijk gemaakt door goedkope arbeid in landen als China en India. Logisch, want technologie kost ook geld dus bij massawerkloosheid zal het altijd goedkoper zijn om mensen het werk te laten doen ipv. machines.
Kijk hier eens naar :)

quote:
0s.gif Op donderdag 12 juli 2012 04:53 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Pentagon's Robot Sewing Machines Take Aim at China's Factories

Americans may never again buy clothes labeled "made in China" if robot sewing machines can beat Chinese costs of labor. The Pentagon has given $1.2 million to a Georgia Tech spinoff company to turn that futuristic concept into reality.

Such computer-controlled sewing machines must precisely move fabric under the needle "stitch by stitch" and carefully track passing threads — a job normally done with human hands and eyesight. Success could lead to automated U.S. factories that "produce garments with zero direct labor," according to the contract issued by the U.S. Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) on June 5.

The idea of making garment cutting and sewing a profitable U.S. business came from Steve Dickerson, founder and chief technology officer of Softwear Automation (the Georgia Tech spinoff company that received DARPA's recent $1.2 million funding). [6 Tips for Inventors From a DARPA Program Manager]

[ afbeelding ]

Dickerson realized the possibility for robotic sewing machines after observing that sewn items had disappeared almost entirely from his hometown of Commerce, Ga., and most of the United States. The U.S. currently imports about $100 billion worth of clothes and sewn items each year — much of it from countries such as China or Vietnam.

"The [robotic] technology proposed appears to allow cutting and sewing at costs LESS THAN in China," according to Softwear Automation's website. "There is only one basic innovation required; that the metric of motion should not be meters or inches but rather thread count in the fill and warp directions."

Success could spell out huge disruptions for workers as robots continue taking over human jobs in manufacturing and other industries. Low-paid workers in developing countries stand to lose out the most in this case, but U.S. workers won't gain much, either. Still, U.S. businesses could once again regain a foothold in the garment industry and win back a share of international trade.

The robotic revolution won't stop there. Dickerson has also suggested robots could return manufacturing of smartphones, computers and TVs to U.S. shores — an idea expressed in an email to the National Institute of Standards and Technology in 2011. A robotic uprising there could turn up the heat for companies such as Foxconn that manufacture Apple's iPhones and iPads.

http://www.zeitnews.org/r(...)hinas-factories.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')