abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103568715
Langzaamaan worden steeds meer banen geautomatiseerd, dus vervangen door machines. En van ons mensen wordt verwacht in het huidige systeem dat wij de competitie aangaan met machines, iets wat gedoemd is te mislukken. Wij zullen niet continu nieuwe industrieen blijven aanboren die heel de mensheid van werk zullen kunnen voorzien. We zullen naar een systeem toe moeten waarbij de machines het werk voor ons doen, de door velen gevreesde RBE of Resource Based Economy.

Eerst was het de agrarische sector, toen de industriele sector en in de komende decennia zal de dienstensector er grotendeels aan moeten geloven: automatisering.

Uit de New York Times:

More Jobs Predicted for Machines, Not People

A faltering economy explains much of the job shortage in America, but advancing technology has sharply magnified the effect, more so than is generally understood, according to two researchers at the Massachusetts Institute of Technology.

The automation of more and more work once done by humans is the central theme of “Race Against the Machine,” an e-book to be published on Monday.

“Many workers, in short, are losing the race against the machine,” the authors write.

Erik Brynjolfsson, an economist and director of the M.I.T. Center for Digital Business, and Andrew P. McAfee, associate director and principal research scientist at the center, are two of the nation’s leading experts on technology and productivity. The tone of alarm in their book is a departure for the pair, whose previous research has focused mainly on the benefits of advancing technology.

Indeed, they were originally going to write a book titled, “The Digital Frontier,” about the “cornucopia of innovation that is going on,” Mr. McAfee said. Yet as the employment picture failed to brighten in the last two years, the two changed course to examine technology’s role in the jobless recovery.

The authors are not the only ones recently to point to the job fallout from technology. In the current issue of the McKinsey Quarterly, W. Brian Arthur, an external professor at the Santa Fe Institute, warns that technology is quickly taking over service jobs, following the waves of automation of farm and factory work. “This last repository of jobs is shrinking — fewer of us in the future may have white-collar business process jobs — and we have a problem,” Mr. Arthur writes.

The M.I.T. authors’ claim that automation is accelerating is not shared by some economists. Prominent among them are Robert J. Gordon of Northwestern and Tyler Cowen of George Mason University, who contend that productivity improvement owing to technological innovation rose from 1995 to 2004, but has trailed off since. Mr. Cowen emphasized that point in an e-book, “The Great Stagnation,” published this year.

Technology has always displaced some work and jobs. Over the years, many experts have warned — mistakenly — that machines were gaining the upper hand. In 1930, the economist John Maynard Keynes warned of a “new disease” that he termed “technological unemployment,” the inability of the economy to create new jobs faster than jobs were lost to automation.

But Mr. Brynjolfsson and Mr. McAfee argue that the pace of automation has picked up in recent years because of a combination of technologies including robotics, numerically controlled machines, computerized inventory control, voice recognition and online commerce.

Faster, cheaper computers and increasingly clever software, the authors say, are giving machines capabilities that were once thought to be distinctively human, like understanding speech, translating from one language to another and recognizing patterns. So automation is rapidly moving beyond factories to jobs in call centers, marketing and sales — parts of the services sector, which provides most jobs in the economy.

During the last recession, the authors write, one in 12 people in sales lost their jobs, for example. And the downturn prompted many businesses to look harder at substituting technology for people, if possible. Since the end of the recession in June 2009, they note, corporate spending on equipment and software has increased by 26 percent, while payrolls have been flat.

Corporations are doing fine. The companies in the Standard & Poor’s 500-stock index are expected to report record profits this year, a total $927 billion, estimates FactSet Research. And the authors point out that corporate profit as a share of the economy is at a 50-year high.

Productivity growth in the last decade, at more than 2.5 percent, they observe, is higher than the 1970s, 1980s and even edges out the 1990s. Still the economy, they write, did not add to its total job count, the first time that has happened over a decade since the Depression.

The skills of machines, the authors write, will only improve. In 2004, two leading economists, Frank Levy and Richard J. Murnane, published “The New Division of Labor,” which analyzed the capabilities of computers and human workers. Truck driving was cited as an example of the kind of work computers could not handle, recognizing and reacting to moving objects in real time.

But last fall, Google announced that its robot-driven cars had logged thousands of miles on American roads with only an occasional assist from human back-seat drivers. The Google cars, Mr. Brynjolfsson said, are but one sign of the times.

As others have, he pointed to I.B.M.’s “Jeopardy”-playing computer, Watson, which in February beat a pair of human “Jeopardy” champions; and Apple’s new personal assistant software, Siri, which responds to voice commands.

“This technology can do things now that only a few years ago were thought to be beyond the reach of computers,” Mr. Brynjolfsson said.

Yet computers, the authors say, tend to be narrow and literal-minded, good at assigned tasks but at a loss when a solution requires intuition and creativity — human traits. A partnership, they assert, is the path to job creation in the future.

“In medicine, law, finance, retailing, manufacturing and even scientific discovery,” they write, “the key to winning the race is not to compete against machines but to compete with machines.”

http://www.nytimes.com/20(...)not-people.html?_r=3

De meest waarschijnlijke oplossing wordt in deze docu gepresenteerd:

Aanrader ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Probably_on_pcp op 26-10-2011 04:02:58 ]
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  woensdag 26 oktober 2011 @ 02:32:22 #2
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_103569326
Goed topic, ga ik morgen verder naar kijken.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_103569330
TL;DR. Hebbie een samenvatting?
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_103569396
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 02:33 schreef pl4kkie het volgende:
TL;DR. Hebbie een samenvatting?
pi_103569403
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 02:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Goed topic ^O^
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_103569600
Deze korte docu geeft ook een goed beeld van wat er op het moment aan de hand is in de wereld, als het aankomt op ons huidige systeem en wat er moet veranderen:

Aanrader ^O^

Ook deze korte docu is erg vet en laat zien waar we al zijn als het op technologie aankomt:

En deze docu-serie moet ook even vermeld worden:

BBC - Visions of the Future met Michio Kaku
pi_103569607
Oké maar.. de 'macht' moet dan in handen komen van een paar knappe koppen die het computersysteem beheersen.. het computersysteem heerst over alles en bepaalt wat goed is voor de mensen.. klinkt een beetje als een sci-fi utopia (of is het eigenlijk een dystopia?) dat ze schetsen. En wie gaat de smerige klusjes doen? Toiletten schoonmaken in openbare gelegenheden ofzo. Want alles is vrijwillig daar, je kunt ook de hele dag lekker luieren.
pi_103569615
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 04:12 schreef DrDentz het volgende:
Oké maar.. de 'macht' moet dan in handen komen van een paar knappe koppen die het computersysteem beheersen.. het computersysteem heerst over alles en bepaalt wat goed is voor de mensen.. klinkt een beetje als een sci-fi utopia (of is het eigenlijk een dystopia?) dat ze schetsen. En wie gaat de smerige klusjes doen? Toiletten schoonmaken in openbare gelegenheden ofzo. Want alles is vrijwillig daar, je kunt ook de hele dag lekker luieren.
Ik heb denk ik liever de macht in de handen van mensen die superieur zijn in het begrijpen van processen (technici) dan in de handen van de mensen die zo arrogant zijn te denken dat ze alles beter weten dan iedereen (veel van onze huidige politici en de top van de bedrijfswereld).

En wat ik weet van nerds, is dat ze vaak standaard een meer betrouwbaar karakter hebben dan de opportunisten die je vaak in de politiek en het bedrijfsleven vindt.

Tuurlijk is een RBE geen perfect systeem en het enige "utopische" zou zijn dat we niet meer verplicht zouden hoeven te werken. Dat betekent nog niet dat al onze andere problemen automatisch opgelost zijn. Maar we maken wel meer tijd vrij en zullen minder gestresst zijn dus het echt oplossen van maatschappelijke problemen lijkt me dan juist makkelijker.

En het schoonmaken van een wc kan vrij simpel worden geautomatiseerd. In de Formule 1 hotels heb je al een tijdje geautomatiseerde douche en toiletcabines die zichzelf schoonmaken.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 04:40:02 #9
28585 Dhalsim
Paradigm shift
pi_103569630
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 04:12 schreef DrDentz het volgende:
Ik denk dat je over het algemeen wel kunt stellen dat vrijwilligerswerk (want daar hebben we het dan over) zelden of nooit wordt uitgevoerd door personen die er moreel verwerpelijke standpunten op nahouden.

Als je kijkt naar opensource projecten, wikipedia, de vrijwillige brandweer etc. etc....daar komen geen slechte dingen uit voort. Pas wanneer geld een rol speelt zie je corrupt gedrag ontstaan.

De smerige klusjes zullen uiteraard als eerste geautomatiseerd worden

Zoals al door andere aangehaald is, zal een RBE economy niet perfect zijn. Geen enkel systeem zal ooit perfect zijn. Er zullen altijd dingen verbeterd kunnen worden en er zal daarmee ook altijd enige mate van discussie blijven bestaan over de beste aanpak (dit zie je ook terug komen in een experiment zoals "The colony" van het Discovery Channel).
in moments of temporary stillness we can see our chaos in motion
pi_103569631
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 04:40 schreef Dhalsim het volgende:

[..]

Ik denk dat je over het algemeen wel kunt stellen dat vrijwilligerswerk (want daar hebben we het dan over) zelden of nooit wordt uitgevoerd door personen die er moreel verwerpelijke standpunten op nahouden.

Als je kijkt naar opensource projecten, wikipedia, de vrijwillige brandweer etc. etc....daar komen geen slechte dingen uit voort. Pas wanneer geld een rol speelt zie je corrupt gedrag ontstaan.

Dit zijn idd wel goeie voorbeelden, had ik zelf zo nog niet eens bedacht. Ik zit nog een beetje vast op het meer strategische niveau maar zo wordt het weer iets tastbaarder ^O^
pi_103570608
Lijkt me geen goed plan om het beheer van alle systemen in handen van een paar mensen te laten komen.

Macht doet rare dingen met mensen.
pi_103593299
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 08:47 schreef ArnosL het volgende:
Lijkt me geen goed plan om het beheer van alle systemen in handen van een paar mensen te laten komen.

Macht doet rare dingen met mensen.
Waarom zouden het een paar mensen moeten zijn? Je zou nog steeds een soort van politiek systeem kunnen hebben alleen voorwaarde is dan dat de kandidaten wetenschappelijke diploma's hebben en werkervaring in de wetenschappelijke wereld.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:20:43 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_103593765
Meh.

Paniekzaaiend gedoe.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_103593885
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Waarom zouden het een paar mensen moeten zijn? Je zou nog steeds een soort van politiek systeem kunnen hebben alleen voorwaarde is dan dat de kandidaten wetenschappelijke diploma's hebben en werkervaring in de wetenschappelijke wereld.
Die hele "kenniseconomie" waar men nu al zo hoog van opgeeft is gewoon een farce: niet iedereen is in staat om een universitaire studie af te ronden. Wat moeten de mensen die iets minder intelligent zijn dan doen? De computers in elkaar vijzen voor de "elite"?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:27:29 #15
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_103594095
quote:
Ik heb denk ik liever de macht in de handen van mensen die superieur zijn in het begrijpen van processen (technici) dan in de handen van de mensen die zo arrogant zijn te denken dat ze alles beter weten dan iedereen (veel van onze huidige politici en de top van de bedrijfswereld).

En wat ik weet van nerds, is dat ze vaak standaard een meer betrouwbaar karakter hebben dan de opportunisten die je vaak in de politiek en het bedrijfsleven vindt.

Tuurlijk is een RBE geen perfect systeem en het enige "utopische" zou zijn dat we niet meer verplicht zouden hoeven te werken. Dat betekent nog niet dat al onze andere problemen automatisch opgelost zijn. Maar we maken wel meer tijd vrij en zullen minder gestresst zijn dus het echt oplossen van maatschappelijke problemen lijkt me dan juist makkelijker.

En het schoonmaken van een wc kan vrij simpel worden geautomatiseerd. In de Formule 1 hotels heb je al een tijdje geautomatiseerde douche en toiletcabines die zichzelf schoonmaken.
Dat is natuurlijk relatief: er zullen maar weinig mensen bestand zijn tegen de verlokkingen van macht, of ze nu nerd zijn of niet, wat dat betreft kan het je nog vies tegenvallen als blijkt dat ook zij net zo slecht zijn als het zooitje wat er nu zit.

Verder klopt het wel redelijk, de samenleving doet lekker mee met de automatisering maar vergeet dat er ook nadelen aan zitten.

Trouwens, heel erg futuristisch is een film als Terminator dan opeens ook niet meer.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:29:07 #16
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_103594179
The robots are stealing our jobs!!1!1
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_103594311
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 19:23 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Die hele "kenniseconomie" waar men nu al zo hoog van opgeeft is gewoon een farce: niet iedereen is in staat om een universitaire studie af te ronden. Wat moeten de mensen die iets minder intelligent zijn dan doen? De computers in elkaar vijzen voor de "elite"?
Prima toch? Waarom zou je onopgeleide minder intelligente mensen in het bestuursapparaat willen hebben?

En wat is jouw oplossing voor de steeds groter wordende technologische werkloosheid?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 19:37:23 #18
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_103594569
"Dees machines des duivels zullen de handen der arbeider overbodig maken! Stop de stoommachine!"
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_103595332
We moeten gewoon weer "terug" naar een aantal eeuwen geleden in zekere zin. Toen had je hele gezinnen die in een boerderij woonden en het land bewerkten voor hun voedsel. Als je zo'n gezin plotseling een tractor had gegeven, dan had de vader van het gezin echt niet gezegd tegen zijn kinderen "ik heb jullie niet meer nodig dus ga maar lekker ergens anders heen".

Nee de vader zou blij zijn geweest omdat de kinderen nu handen vrij zouden hebben gehad om de moeder te helpen in het huishouden en om de andere kinderen te helpen met het zoeken van hout voor de winter. De vader zou echt niet zeggen "jullie kunnen je moeder helpen, maar aangezien iedereen nu minder uren per dag hoeft te werken, krijgen jullie ook minder van mij".

We hoeven alleen maar solidair te zijn met elkaar en elkaar willen helpen om de technologische werkloosheid het hoofd te bieden. Het is juist een kans ipv een bedreiging. Maar veel mensen zijn zo geindoctrineerd door het huidige systeem, dat ze denken dat het niet anders kan.
pi_103597105
Als je jezelf niet nuttig kunt maken zul je het inderdaad afleggen tegen een machine, hoe inferieur die ook is.
pi_103598183
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:30 schreef boyv het volgende:
Als je jezelf niet nuttig kunt maken zul je het inderdaad afleggen tegen een machine, hoe inferieur die ook is.
En als je jezelf wel ontzettend nuttig maakt en het dan nog steeds aflegt tegen een machine, wat dan?
pi_103598277
Gaan we gewoon allemaal op het strand liggen en laten we de machines alles doen.
pi_103598656
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2011 20:52 schreef DrDentz het volgende:
Gaan we gewoon allemaal op het strand liggen en laten we de machines alles doen.
Op het strand liggen, concerten bezoeken, zelf muziek leren maken, boeken schrijven, boeken lezen, documentaires maken en bekijken, sporten, feesten, vrijen, filosoferen, discussieren, les geven, andere mensen helpen.. Met andere woorden, een heerlijk gelukkig leven. Een feest van de vrijheid en ook met name vrijheid van de geest!

Als ik mezelf neem, dan heb ik soms best wel goede ideeen en ook ambitie maar dit komt pas naar voren nadat ik een week vakantie heb gehad en ik helemaal tot rust ben gekomen. Zo gauw ik weer moet werken, verdwijnt dit alles weer helemaal naar de achtergrond en komt het soms naar boven drijven. Ik denk dat een heleboel positiviteit en creativiteit onderdrukt wordt door het systeem waarin we nu werken.
pi_103602704
Samenvatting?

Of wacht, TS schetst doemverhalen?
  woensdag 26 oktober 2011 @ 22:10:06 #25
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_103603268
quote:
Helaas voor jou bepaalt slechts een klein deel van de samenleving of je 'nuttig' bent of niet.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')