Dus als dit waar zou zijn zou er opnieuw na gedacht moeten worden over heel veel theoriėn, natuurwaten en dergelijke......Ookal is het zo'n klein verschil, sneller dan het licht is sneller dan het licht. Laten we maar hopen dat het bewezen wordt...quote:Antonio Ereditato, who works at the CERN particle physics center on the Franco-Swiss border, told Reuters that measurements over three years showed the neutrinos moving 60 nanoseconds quicker than light over a distance of 730 km between Geneva and Gran Sasso, Italy.
"We have high confidence in our results. But we need other colleagues to do their tests and confirm them," he said.
If confirmed, the discovery would overturn a key part of Albert Einstein's 1905 theory of special relativity, which says that nothing in the universe can travel faster than light.
Zou natuurlijk geweldig zijn als het waar blijkt te zijn, heeft dat apparaat zichzelf ook gelijk terug verdient in mijn ogen....quote:Op donderdag 22 september 2011 20:57 schreef Honingbijtje het volgende:
http://io9.com/5842947/sc(...)ng-faster-than-light
Antonio Ereditato, who works at the CERN particle physics center on the Franco-Swiss border, told Reuters that measurements over three years showed the neutrinos moving 60 nanoseconds quicker than light over a distance of 730 km between Geneva and Gran Sasso, Italy.
"We have high confidence in our results. But we need other colleagues to do their tests and confirm them," he said.
If confirmed, the discovery would overturn a key part of Albert Einstein's 1905 theory of special relativity, which says that nothing in the universe can travel faster than light.
Dus als dit waar zou zijn zou er opnieuw na gedacht moeten worden over heel veel theoriėn....Vind het maar vreemd tbh
Als het waar is, dan is dit natuurlijk voer voor jongensdromen (Sf over reizen met tig keer de snelheid van het licht)quote:Op donderdag 22 september 2011 21:44 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Zou natuurlijk geweldig zijn als het waar blijkt te zijn, heeft dat apparaat zichzelf ook gelijk terug verdient in mijn ogen....
Dit idd.quote:
Hoe snel zou Japan en VS deze proef kunnen herhalen zodat we definitief uitsluitsel krijgen?quote:Op donderdag 22 september 2011 22:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Nog even van teletektst:
CERN verbijsterd over eigen meting
Bij een wetenschappelijke proef in CERN bij Genčve is een deeltje, een neutrino, sneller gegaan dan het licht. De onderzoekers van de internationale deeltjesversneller zijn verbijsterd, omdat ze dachten dat dat niet kon.
Ze hebben daarom de testgegevens naar collega's in de VS en Japan gestuurd en gevraagd de proef te herhalen in de hoop zo een bevestiging te krijgen.
Volgens de relativiteitstheorie van Albert Einstein kan niets sneller gaan dan het licht. Als het tegendeel wordt bewezen, betekent het dat de wetenschap de fundamentele natuurwetten moet herzien.
quote:Op donderdag 22 september 2011 22:39 schreef Ymntle-Aleoni het volgende:
De kans dat het resultaat beļnvloed is door een nog onbekend fenomeen lijkt mij groter, dan dat de lichtsnelheid daadwerkelijk doorbroken is.
Hopelijk kan JP en de VS het herhalen.quote:De onderzoekers stelden de foutenmarge op tien nanoseconden, waardoor de afwijking op zijn minst opmerkelijk is. Vanwege de omvang van de eventuele ontdekking zijn ze maandenlang bezig geweest met het controleren en hercontroleren van de resultaten om er zeker van te zijn dat er geen fouten zijn gemaakt.
Ik verwacht van wel, als je mijn bovenstaande post begrijpt.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:57 schreef Montov het volgende:
Ik heb het gevoel dat dit niet bevestigd gaat worden. Maar het is altijd leuk wanneer er onverwachte resultaten zijn, want dat betekent meer aandacht en meer oog voor detail in dat soort experimenten.
Ik zit hier s een beetje te rekenen... maar in die 60 nanoseconden legt het licht 0,018 mm af. Kunnen ze wel met die nauwkeurigheid de lenge van die deeltjesversneller meten? Dat ding is 730 km lang! Het lijkt me dat kleine fluctuaties in temperatuur al grotere verschillen geven.quote:De snelheden werden waargenomen in een neutronenstraal die vanuit een deeltjesversneller in Genčve op een laboratorium in Italiė, 730 kilometer verderop, werd afgevuurd. De neutronen zouden hierbij zestig nanoseconden sneller zijn gegaan dan de lichtsnelheid van ongeveer driehonderdduizend kilometer per seconde.
De onderzoekers stelden de foutenmarge op tien nanoseconden, waardoor de afwijking op zijn minst opmerkelijk is. Vanwege de omvang van de eventuele ontdekking zijn ze maandenlang bezig geweest met het controleren en hercontroleren van de resultaten om er zeker van te zijn dat er geen fouten zijn gemaakt.
Ik denk dat ze wel zo nauwkeurig moeten meten willen ze meer te weten komen van alles wat er gebeurd op zulke kleine schaal! Ik wil dus best geloven dat dit waar is.quote:Op donderdag 22 september 2011 23:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zit hier s een beetje te rekenen... maar in die 60 nanoseconden legt het licht 0,018 mm af. Kunnen ze wel met die nauwkeurigheid de lenge van die deeltjesversneller meten? Dat ding is 730 km lang! Het lijkt me dat kleine fluctuaties in temperatuur al grotere verschillen geven.
Het zijn niet de minste onderzoekers die dit roepen, dus voor het moment wil ik het best aannemen. Ik ben dan alleen wel razend benieuwd hoe ze een lengte van 730 km met een foutmarge van 0,006 mm (10 nanoseconde) kunnen meten.quote:Op donderdag 22 september 2011 23:10 schreef Honingbijtje het volgende:
[..]
Ik denk dat ze wel zo nauwkeurig moeten meten willen ze meer te weten komen van alles wat er gebeurd op zulke kleine schaal! Ik wil dus best geloven dat dit waar is.
mwoah bij het zoeken naar exoplaneten wordt gekeken naar het licht van een ster wat iets verminderd als de planneet voor die ster langs schuift. Dit is dacht ik te vergelijken met het aanzetten van een gloeilamp op de maan, en dan op aarde het resultaat weten te kunnen meten. Sensors van tegenwoordig zijn echt ontzettend nauwkeurig. (misschien overdrijf ik nuquote:Op donderdag 22 september 2011 23:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zijn niet de minste onderzoekers die dit roepen, dus voor het moment wil ik het best aannemen. Ik ben dan alleen wel razend benieuwd hoe ze een lengte van 730 km met een foutmarge van 0,006 mm (10 nanoseconde) kunnen meten.
Dat is niet helemaal te vergelijken, denk ik. Sneller dan het geluid was/is fysisch prima mogelijk, in tegenstelling tot conventionele opvattingen van de relativiteitstheoriequote:Op donderdag 22 september 2011 23:26 schreef Suncatcher het volgende:
Een jaar of 50 geleden dacht men dat we niet sneller konden dan het geluid.![]()
Ik heb het natuurlijk nergens op gebasseerd.. maar ach, wetenschappers kunnen ook heel wat hoofdstukken van de M-theory bij elkaar fantaseren zonder dat bewijs erbij wordt geleverd. Vind de BBC documentaires daarom maar wat tijdsverspillingquote:Op donderdag 22 september 2011 23:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal te vergelijken, denk ik. Sneller dan het geluid was/is fysisch prima mogelijk, in tegenstelling tot conventionele opvattingen van de relativiteitstheorie
Bronquote:Wetenschappers laten deeltjes sneller dan het licht reizen
Laatste update: 22 september 2011 23:00 info
GENČVE - Wetenschappers staan voor een groot raadsel, nu ze hebben gemeten dat een minuscuul deeltje, een zogenoemde neutrino, sneller is gegaan dan de lichtsnelheid.
Als hun ontdekking klopt, ondermijnt dat de relativiteitstheorie van Albert Einstein. Die ging ervan uit dat niets sneller kan reizen dan het licht.
Een internationaal team van wetenschappers maakte de onwaarschijnlijke vondst donderdag bekend. De ontdekking is gedaan bij de Europese Organisatie voor Kernonderzoek (CERN) bij Genčve.
Daar wordt met een deeltjesversneller onderzoek gedaan naar de kleinste bouwstenen van het heelal. Het zou een aardverschuiving in de natuurkunde betekenen.
"Het gevoel dat de meeste mensen hebben is dat dit niet kan kloppen, dat dit niet waar kan zijn", zei James Gillies, woordvoerder van het CERN.
Verklaren
De verblufte wetenschappers hebben collega's gevraagd hun metingen onafhankelijk te verifiėren of theorieėn aan te dragen die de gemeten snelheden kunnen verklaren.
De snelheden werden waargenomen in een neutronenstraal die vanuit een deeltjesversneller in Genčve op een laboratorium in Italiė, 730 kilometer verderop, werd afgevuurd. De neutroninos zouden hierbij zestig nanoseconden sneller zijn gegaan dan de lichtsnelheid van ongeveer driehonderdduizend kilometer per seconde.
De onderzoekers stelden de foutenmarge op tien nanoseconden, waardoor de afwijking op zijn minst opmerkelijk is. Vanwege de omvang van de eventuele ontdekking zijn ze maandenlang bezig geweest met het controleren en hercontroleren van de resultaten om er zeker van te zijn dat er geen fouten zijn gemaakt.
Nadoen
In een laboratorium in Chicago kan de test worden nagedaan, zei Stavros Katsanevas, onderdirecteur van het Franse Nationale Instituut voor Nucleair en Deeltjesfysica-onderzoek. In 2007 werden daar ook snelheden hoger dan de lichtsnelheid gemeten, maar die vielen binnen de foutmarge, waardoor het wetenschappelijke belang werd ondermijnd.
Ook in Japan kan de test worden nagedaan, hoewel met vertraging, omdat het land nog steeds kampt met de naweeėn van de ramp met een kerncentrale in maart.
Niet in onze huidige dimensionele staat. Als wij onszelf kunnen serialiseren, omvormen naar een hogere dimensionele staat waarin we vrijwel geen interactie hebben met dit universum en ons ergens anders bij verval van energie weer terug laten serialiseren naar de voor ons gebruikelijke dimensionele staat, kunnen we sneller dan de dimensionele interactie van onze dimensionele staat. Maar dan hebben we geen reis afgelegd, we hebben slechts gereist naar een andere spinoff van ons universum. Hoe verder je reist, hoe groter de kans dat als je terug wilt reizen dat je nooit meer in de buurt kan komen van de spinoff waaruit je vertrokken bent, dat in die spinoff je familie niet bestaan heeft etc. De kans dat tijdreizigers precies in onze dimensionele staat terugkomen is erg klein, de chaos is veel te groot. Sneller dan het licht reizen heeft eigenlijk alleen nut als je de kans op variatie op het punt van vertrek zo veel mogelijk verkleind.quote:Op donderdag 22 september 2011 23:19 schreef RetepV het volgende:
Wie weet kunnen we best sneller dan het licht. Als je van snelheid 0 tot de lichtsnelheid gaat, dan kun je misschien die lichtsnelheid niet voorbij. Maar ALS je die lichtsnelheid al voorbij bent, dwz. dat je nooit LANGZAMER dan de lichtsnelheid kan/komt, dan kun je misschien best wel sneller dan het licht bewegen.
Dan bedoel je, de deeltjes die geen interactie hebben met onze dimensionele staat kunnen wij niet meer detecteren.quote:Wie weet zijn neutrino's wel deeltjes die normaliter altijd sneller dan het licht bewegen. En detecteren we alleen die paar neutrino's die de snelheid van het licht per ongeluk benaderen. Juist omdat ze zo dicht in de buurt van de lichtsnelheid komen kunnen we ze detecteren. De snellere neutrino's kunnen we gewoon niet meer detecteren.
Faster-than-light communication is, by Einstein's theory of relativity, equivalent to time travel.quote:Op donderdag 22 september 2011 23:41 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
Dat zou dan juist niet het geval zijn toch?
bron:http://www.smh.com.au/tec(...)-20110923-1kntb.htmlquote:Particles found to break speed of light, challenging laws of physics
September 23, 2011 - 6:49AM
Scientists confident measurements correct
An international team of scientists says it has recorded sub-atomic particles travelling faster than light - a finding that could overturn one of Albert Einstein's long-accepted fundamental laws of the universe.
Antonio Ereditato, spokesman for the researchers, said that measurements taken over three years showed neutrinos pumped from CERN near Geneva to Gran Sasso in Italy had arrived 60 nanoseconds quicker than light would have done.
"We have high confidence in our results. We have checked and rechecked for anything that could have distorted our measurements but we found nothing," he said. "We now want colleagues to check them independently."
If confirmed, the discovery would undermine Einstein's 1905 theory of special relativity, which says that the speed of light is a "cosmic constant" and that nothing in the universe can travel faster.
That assertion, which has withstood over a century of testing, is one of the key elements of the so-called Standard Model of physics, which attempts to describe the way the universe and everything in it works.
The totally unexpected finding emerged from research by a physicists working on an experiment dubbed OPERA run jointly by the CERN particle research centre near Geneva and the Gran Sasso Laboratory in central Italy.
A total of 15,000 beams of neutrinos - tiny particles that pervade the cosmos - were fired over a period of 3 years from CERN towards Gran Sasso 730 kilometres away, where they were picked up by giant detectors.
Light would have covered the distance in around 2.4 thousandths of a second, but the neutrinos took 60 nanoseconds - or 60 billionths of a second - less than light beams would have taken.
"It is a tiny difference," said Ereditato, who also works at Berne University in Switzerland, "but conceptually it is incredibly important. The finding is so startling that, for the moment, everybody should be very prudent."
Ereditato declined to speculate on what it might mean if other physicists, who will be officially informed of the discovery at a meeting in CERN on Friday, found that OPERA's measurements were correct.
"I just don't want to think of the implications," he said. "We are scientists and work with what we know."
Much science-fiction literature is based on the idea that, if the light-speed barrier can be overcome, time travel might theoretically become possible.
The existence of the neutrino, an elementary sub-atomic particle with a tiny amount of mass created in radioactive decay or in nuclear reactions such as those in the Sun, was first confirmed in 1934, but it still mystifies researchers.
It can pass through most matter undetected, even over long distances, and without being affected. Millions pass through the human body every day, scientists say.
To reach Gran Sasso, the neutrinos pushed out from a special installation at CERN - also home to the Large Hadron Collider probing the origins of the universe - have to pass through water, air and rock.
The underground Italian laboratory, some 120 kilometres to the south of Rome, is the largest of its type in the world for particle physics and cosmic research.
Around 750 scientists from 22 different countries work there, attracted by the possibility of staging experiments in its three massive halls, protected from cosmic rays by some 1400 metres of rock overhead.
Ik hoop dat het allemaal klopt en te repliceren is jaquote:Op donderdag 22 september 2011 23:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zijn niet de minste onderzoekers die dit roepen, dus voor het moment wil ik het best aannemen. Ik ben dan alleen wel razend benieuwd hoe ze een lengte van 730 km met een foutmarge van 0,006 mm (10 nanoseconde) kunnen meten.
Lezenquote:Op vrijdag 23 september 2011 00:04 schreef -Datdus- het volgende:
Hoe meten ze eigenlijk iets dat sneller gaat dan het licht?
Sorry.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:07 schreef P8 het volgende:
[..]
Lezen![]()
De afstand die neutrino's hadden afgelegd klopten niet met de tijd die ze onderweg waren.
Nee, die mensen werken op het CERN, die hebben waarschijnlijk nog nooit van kwantummechanica gehoord.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:05 schreef themole het volgende:
Leuk nieuws, las het net op nu.nl als dit waar is zal er wel een grote schokgolf door wetenschapsland trekken.Hoop wel dat ze rekening hebben gehouden met Heisenberg.
http://nl.wikipedia.org/w(...)#Onzekerheidsrelatie
Dacht ik al.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, die mensen werken op het CERN, die hebben waarschijnlijk nog nooit van kwantummechanica gehoord.
Terug in de tijd reizen en zeggen dat hij ongelijk heeft.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:17 schreef Ringo het volgende:
Einstein zou juichend opspringen uit zijn graf.
De relativiteitstheorie verbiedt volgens mij niet echt dat iets sneller dan het licht gaat (tachyonen); het verbiedt alleen een versnelling van een snelheid lager dan c naar een snelheid hoger dan c.quote:Op donderdag 22 september 2011 23:33 schreef Molurus het volgende:
Ja, ik wou net zeggen... het idee dat niets sneller kan dan het licht stamt al uit begin vorige eeuw. (1905?)
Maar dan zou hij die uitspraken nooit doen waardoor er nooit iemand terug zou hoeven te gaan in de tijd om hem uit te lachenquote:Op vrijdag 23 september 2011 00:26 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
Terug in de tijd rijzen en zeggen dat hij ongelijk heeft.
En hoe ga je die tijd meten, als je weet dat het meetsignaal niet sneller kan gaan dan de lichtsnelheid?quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:07 schreef P8 het volgende:
[..]
Lezen![]()
De afstand die neutrino's hadden afgelegd klopten niet met de tijd die ze onderweg waren.
En als je die twee klokken nou aanstuurt vanaf 1 ander centraal punt? Dan is dat signaal naar beide klokken even lang onderweg...quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:29 schreef Light het volgende:
[..]
En hoe ga je die tijd meten, als je weet dat het meetsignaal niet sneller kan gaan dan de lichtsnelheid?
Twee klokken gebruiken en die gelijk laten lopen is ook lastig, omdat je de klokken dan precies gelijk wilt laten lopen. En een synchronisatiesignaal is niet sneller dan het licht...
Dat zal het wel zijnquote:Op vrijdag 23 september 2011 00:29 schreef Light het volgende:
[..]
En hoe ga je die tijd meten, als je weet dat het meetsignaal niet sneller kan gaan dan de lichtsnelheid?
Twee klokken gebruiken en die gelijk laten lopen is ook lastig, omdat je de klokken dan precies gelijk wilt laten lopen. En een synchronisatiesignaal is niet sneller dan het licht...
Je kan toch tellen hoeveel tijd er zit tussen punt a en b?quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:29 schreef Light het volgende:
[..]
Dat maakt niks uit. Daar kun je voor corrigeren, als dat nodig is. Waarom zou dat niet kunnen?quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:29 schreef Light het volgende:
[..]
Het gaat over een verschil van 60 nanoseconden. Licht legt net geen 30 cm per nanoseconde af, dus net geen 18 meter in 60 nanoseconden. Een centraal punt is leuk, maar de kabels naar de meetpunten moeten wel even lang zijn. Ieder verschil kan een probleem veroorzaken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:33 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
En als je die twee klokken nou aanstuurt vanaf 1 ander centraal punt? Dan is dat signaal naar beide klokken even lang onderweg...
Er zijn vast oplossingen te bedenken, maar het zal iets lastiger zijn dan bij een meting ver onder de lichtsnelheid. Hoe dichter bij de lichtsnelheid, hoe belangrijker de nauwkeurigheid wordt. Met een stopwatch kan ik dat niet meer bijhoudenquote:Op vrijdag 23 september 2011 00:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat maakt niks uit. Daar kun je voor corrigeren, als dat nodig is. Waarom zou dat niet kunnen?
Je laat het klinken alsof men geen enkel signaal sneller dan het licht überhaupt zou kunnen detecteren.
Vergeet ook niet dat ze al een foutmarge hanteren.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:53 schreef Light het volgende:
[..]
Er zijn vast oplossingen te bedenken, maar het zal iets lastiger zijn dan bij een meting ver onder de lichtsnelheid. Hoe dichter bij de lichtsnelheid, hoe belangrijker de nauwkeurigheid wordt. Met een stopwatch kan ik dat niet meer bijhouden
En ja, ik weet ook dat de mensen die bij CERN werken wel weten wat ze aan het doen zijn.
Dat gaat niet omdat de zender en ontvanger niet van lokatie kunnen wisselen (de apparatuur moet tenslotte ook exact gelijk zijn)quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:42 schreef Light het volgende:
Overigens, als ze de meting goed hebben gedaan, zou het ook mogelijk moeten zijn om de meting in omgekeerde richting te herhalen. Dat kan problemen aan het licht brengen...
Want?quote:Op vrijdag 23 september 2011 01:39 schreef 3-voud het volgende:
Het verbaasd me niets. Volgens mijn idee is dit ook de reden van het bestaan van zwarte gaten.
quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, die mensen werken op het CERN, die hebben waarschijnlijk nog nooit van kwantummechanica gehoord.
1. Je stuk gaat over botsende protonen in de LHC, terwijl de ontdekking is gedaan door neutrino's richting Italiė te schieten en daar weer op te vangen. Ik zie de link niet tussen de twee?quote:Op vrijdag 23 september 2011 03:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
-knip-
En dan lijken we iets te vinden dat een van onze meest fascinerende wetten doorbreekt. Dus men is op zoek naar het deeltje dat alles massa moet geven, maar men vindt iets dat sneller kan reizen dan het licht. Wat betekent dit?
Wat is de relatie tussen massa en licht? Vertelt deze vinding ons meer over de M en de C in E=MC2?
Is het trouwens zo dat de Higgs het laatst missende deeltje is om het standaardmodel af te maken?
Check deze (als je hem nog niet gezien had)quote:Op vrijdag 23 september 2011 03:24 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
![]()
Idd grappig hoe velen ook in het NWS topic hierover toch redelijk arrogant zijn in hun aannames. Alsof ze bij CERN zomaar iets naar buiten gooien met het risico zichzelf voor lul te zetten tegenover hun collega's wereldwijd.
Ik ook niet. Ik praat dan ook in algemene termen. Ik weet niet hoe ze de proeven precies uitvoeren. Ik weet niet of het twee verschillende proeven waren of dat beide vindingen betrekking hebben op 1 en dezelfde proef. Maar ik neem toch aan dat ze met namen bezig zijn met de Higgs, dus daarom koppel ik beide bevindingen aan elkaar.quote:Op vrijdag 23 september 2011 03:27 schreef P8 het volgende:
1. Je stuk gaat over botsende protonen in de LHC, terwijl de ontdekking is gedaan door neutrino's richting Italiė te schieten en daar weer op te vangen. Ik zie de link niet tussen de twee?
Deze vinding kan misschien voort bouwen op E=MC2.quote:2. Relatie zou ik niet kunnen uitleggen (laat staan dat ik het zelf goed weet), maar ik zie ook niet in waarom het iets zou moeten zeggen over de relativiteitstheorie. Die werkt al honderd jaar prima en het zal een prima model blijven om zaken mee te kunnen verklaren en voorspellen (net als de klassieke mechanica).
Ja ik had hem al gezienquote:Check deze (als je hem nog niet gezien had)![]()
Sneller dan licht kan dus gewoon, zoals ik al jaren zelf aannam
Toch lijkt me sneller dan het licht enigsinds onmogelijk.quote:Op vrijdag 23 september 2011 08:53 schreef Vader_Aardbei het volgende:
Echt een WTF moment, toen ze dat vanochtend tussen neus en lippen door zeiden op het journaal.Oh, en by the way, sneller reizen dan het licht is mogelijk, lol Einstein.
Ik ben benieuwd, denk het niet.quote:Op vrijdag 23 september 2011 09:29 schreef Ivo1986 het volgende:
[..]
Toch lijkt me sneller dan het licht enigsinds onmogelijk.
Dan heb je toch de materie op 2 plaatsen?
Stel ik sta aan de kant van de straat en wil oversteken, ik doe dat sneller als het licht. Dan sta ik al aan de overkant voordat ik vertrokken ben.
Nee. Jouw materie moet hoe dan ook van de startplaats af.quote:Op vrijdag 23 september 2011 09:29 schreef Ivo1986 het volgende:
[..]
Stel ik sta aan de kant van de straat en wil oversteken, ik doe dat sneller als het licht. Dan sta ik al aan de overkant voordat ik vertrokken ben.
Als je hier een idee van wilt krijgen; in het boek "A Zeptospace Odyssey" over de LHC wordt hier aandacht aan besteed. Sowieso een schitterend boek als het je interesseert wat de LHC doetquote:Op vrijdag 23 september 2011 00:53 schreef Light het volgende:
[..]
Er zijn vast oplossingen te bedenken, maar het zal iets lastiger zijn dan bij een meting ver onder de lichtsnelheid. Hoe dichter bij de lichtsnelheid, hoe belangrijker de nauwkeurigheid wordt. Met een stopwatch kan ik dat niet meer bijhouden
En ja, ik weet ook dat de mensen die bij CERN werken wel weten wat ze aan het doen zijn.
Maar dan nog, al gaat het 60 nanoseconden langzamer dan het licht, als je zo snel de straat over steekt en mensen zitten rustig op een terras en zij zien dit gebeuren ? Dan krijg je massa histerie... :pquote:Op vrijdag 23 september 2011 10:00 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Nee. Jouw materie moet hoe dan ook van de startplaats af.
Klopt, maar als je sneller bent dan het licht, kan het ook zijn dat jouw materie aan de overkant dus licht uitstraalt, wat door een externe waarnemer eerder wordt waargenomen dan het licht dat jouw materie uitstraalde op het moment dat je nog moest oversteken.quote:Op vrijdag 23 september 2011 10:00 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Ja. Maar volgens mij neem je in het standaardmodel ook aan dat neutrino's massaloos zijn, wat niet zo is, zoals we weten sinds een tijdje.quote:Op vrijdag 23 september 2011 03:11 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Is het trouwens zo dat de Higgs het laatst missende deeltje is om het standaardmodel af te maken?
Het verschijnsel "licht" wordt beschreven door de Quantum Elektro Dynamica, QED. Dat is een onderdeel van het standaardmodel. Fotonen zijn de quanta van iets wat we de "vectorpotentiaal" noemen. De andere 2 krachten, de sterke en zwakke kernkracht, worden op een soortgelijke manier beschreven (dit soort theorieėn noemen we Yang-Mills theorieėn).quote:En wat is de relatie van het standaard model met licht?
Dat is ongeveer het onderwerp wat in de hoge energie fysica de meeste aandacht krijgt de laatste jarenquote:Misschien is het holografische universum een theorie waar we ons meer op moeten focussen.
In de relativiteitstheorie heb je een imaginaire massa nodig om deeltjes sneller te laten gaan dan de lichtsnelheidquote:Op vrijdag 23 september 2011 10:21 schreef Maurice76 het volgende:
Maar mocht het Higgs deeltje sneller gaan dan het licht, dan voldoet het niet aan de relativiteitstheorie. Betekent het overigens ook niet dat het Higgs deeltje dan in dat geval ook geen massa kan hebben?
Eens, maar stel ik leg een grote afstand af en ik zou dan terug kijken naar waar ik vandaan kom zou ik mezelf moeten kunnen zien?quote:Op vrijdag 23 september 2011 10:00 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Het is inderdaad opmerkelijk dat de deeltjes maar 6x de foutmarge sneller zijn geweest. Op die 2.44 miljoen nanoseconde (0.00244 seconde) waarin die 732 kilometer afgelegd moest worden, bleken ze 60 nanoseconden te vroeg. Terwijl de foutmarge volgens CERN 10 nanoseconden is.quote:Statistically speaking, six standard deviations is a strong signal but it is still "of order one". For such a new experiment that is measuring something totally unusual, you must always wonder why the signal is just 6 times larger than their error margin. Why are they comparable? Why isn't the accuracy 50 times better than needed? Times that may be measured by clocks in Italy span many possible orders of magnitude. From this viewpoint, "6 sigma" is still too close to "1 sigma" and the big claim is likely to be due to an underestimate of some systematic errors.
Signalen kunnen wel sneller dan het licht. Als je twee verstrengelde electronen hebt, is de interactie tussen deze electronen sneller dan het licht. Geef je het ene electron een zetje, dan reageert het andere electron direct, onafhankelijk van de afstand die er tussen zit.quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:29 schreef Light het volgende:
[..]
Dat zal niet gebeuren, tenzij jij je elegante manier weet om ons om te zetten in neutrino'squote:Op vrijdag 23 september 2011 11:38 schreef RetepV het volgende:
[..]
Waarschijnlijk is ook daar de snelheid niet oneindig en afhankelijk van de afstand tussen de electronen, maar dat zullen we pas weten als we weten hoe we in afzienbare tijd een paar lichtjaar ver vanaf de aarde kunnen reizen.
Kijk, dat is dus een middeleeuwse gedachte. Een facepalm omdat je je best doet, een open mind hebt, hulp vraagt aan collega's, en er dan achter komt dat je metingen gewoon niet kloppen...???quote:Op vrijdag 23 september 2011 10:19 schreef Agno het volgende:
Puur op gevoel; maar ik denk dat deze 'doorbraak' wel eens heel snel gedebunked zou kunnen gaan worden. En dat er dan een 'facepalm' voor de onderzoekers noodzakelijk is...
Is dat wie ik denk dat het is?quote:Op vrijdag 23 september 2011 03:27 schreef P8 het volgende:
[..]
Check deze (als je hem nog niet gezien had)![]()
Sneller dan licht kan dus gewoon, zoals ik al jaren zelf aannam
Haha, geniale topics waren dat. Rudeonline, als ik me het goed herinner.quote:
Ik heb de slimme oplossing, ik zal vanuit het verleden heel vaak dit logo laten zien.quote:Op vrijdag 23 september 2011 11:44 schreef Superslechterik het volgende:
Bij deze wil ik graag een advertentie plaatsen.
Ik ben opzoek naar een stel snoezige nerds die samen met mij een tijdmachine willen bouwen, daarnaast ben ik ook opzoek naar iemand die hem graag uit wil proberen, en tevens met een slimme oplossing kan komen om toch te kunnen laten weten dat het gewerkt heeft en wat er allemaal te doen is in de toekomst.
Ja diequote:Op vrijdag 23 september 2011 12:51 schreef SoddimoKolehmainen het volgende:
[..]
Haha, geniale topics waren dat. Rudeonline, als ik me het goed herinner.
Kijk dat is dus een Romantische gedachte.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:24 schreef RetepV het volgende:
[..]
Kijk, dat is dus een middeleeuwse gedachte. Een facepalm omdat je je best doet, een open mind hebt, hulp vraagt aan collega's, en er dan achter komt dat je metingen gewoon niet kloppen...???
Dat is gewoon wetenschappelijk werk, part of the game. Of je conclusies nou wel of niet kloppen: je hebt een ontdekking gedaan, je hebt iets geleerd wat niemand voorheen wist. Dat is wetenschap. Ontdekken dat je fout zat is ook een ontdekking.
Als je niet zo kan denken, als je denkt dat wetenschap een race is die je moet winnen, dan begrijp je er geen reet van. Dan kun je beter in het bedrijfsleven gaan werken en geld verdienen over de ruggen van de wetenschappers die WEL in staat zijn om een open mind te hebben.
Ik stel dus voor dat je je gezichtspunt wijzigt en zo een beter mens wordt.
Dit kan je ook lezen als: we weten nog niet helemaal zeker of er sprake is van een systematische fout in onze redenatie, maar het geld is op en nieuw budget is welkom...quote:"Despite the large significance of the measurement reported here and the stability of the
analysis, the potentially great impact of the result motivates the continuation of our studies in
order to investigate possible still unknown systematic effects that could explain the observed
anomaly. We deliberately do not attempt any theoretical or phenomenological interpretation of
the results."
quote:Bartender says: "We don't serve neutrinos here." A neutrino enters a Gran Sasso tavern.
Waarom twijfelde je en waarom 'moet' er wel een deeltje sneller zijn?quote:Op vrijdag 23 september 2011 13:14 schreef SchaapjeNL het volgende:
Ik hoorde het net op het nieuws. Ik twijfelde al wel langer, en dacht welleens wat sneller dan het licht kon, maar ik kon niks bedenken. Totdat ze met die deeltjesversneller kwamen. De snelheden die die deeltjes haalden waren wel wonderbaarlijk, en toen wist ik het wel zeker: Er moet één of ander deeltje zijn dat sneller is dan het licht! En het bewijs is (bijna) geleverd! ;D
Hier ben ik het wel mee eens. Ze zijn zorgvuldig genoeg geweest, dus elk resultaat is een resultaat, zelfs als het enkel gaat betekenen dat een meettechniek bijgesteld moet worden.quote:Op vrijdag 23 september 2011 12:24 schreef RetepV het volgende:
[..]
Kijk, dat is dus een middeleeuwse gedachte. Een facepalm omdat je je best doet, een open mind hebt, hulp vraagt aan collega's, en er dan achter komt dat je metingen gewoon niet kloppen...???
Dat is gewoon wetenschappelijk werk, part of the game. Of je conclusies nou wel of niet kloppen: je hebt een ontdekking gedaan, je hebt iets geleerd wat niemand voorheen wist. Dat is wetenschap. Ontdekken dat je fout zat is ook een ontdekking.
Als je niet zo kan denken, als je denkt dat wetenschap een race is die je moet winnen, dan begrijp je er geen reet van. Dan kun je beter in het bedrijfsleven gaan werken en geld verdienen over de ruggen van de wetenschappers die WEL in staat zijn om een open mind te hebben.
Ik stel dus voor dat je je gezichtspunt wijzigt en zo een beter mens wordt.
Het enige wat we nodig hadden was de mogelijkheid om sneller dan het licht te gaan.quote:Op vrijdag 23 september 2011 13:59 schreef -Datdus- het volgende:
Ik vind het raar dat hyves en zo er gelijk vanuit gaat dat dit tijdreizen mogelijk maakt.
Of (terug in de) tijd reizen mogelijk is zegt de relativiteitstheorie volgens mij niks over. Het zegt wel wat over tijdsdilatie die plaatsvindt als je de lichtsnelheid benaderd. Wat er gebeurd als je daar (hypothetisch) overheen gaat is tasten in het duister.quote:Op vrijdag 23 september 2011 14:17 schreef Superslechterik het volgende:
[..]
Het enige wat we nodig hadden was de mogelijkheid om sneller dan het licht te gaan.
Niet waarschijnlijk. Waarschijnlijk zit er een fout in de meting. Hoe dan ook, er zal meer getest moeten worden voordat er conclusies aan dit nieuws gekoppeld kunnen worden.quote:Die mogelijkheid is er nu waarschijnlijk.
Ik ben er vrij zeker van dat er een verbod op tijdreizen komt als het zo ver is.quote:Op vrijdag 23 september 2011 14:17 schreef Superslechterik het volgende:
[..]
Het enige wat we nodig hadden was de mogelijkheid om sneller dan het licht te gaan.
Die mogelijkheid is er nu waarschijnlijk. Ja, de stap van deeltjes die sneller dan het licht reizen dan een werkende tijdmachine is behoorlijk groot maar je moet dan ook niet verwachten dat je volgende week een tijdmachine bij de media markt kunt kopen.
Je bedoelt natuurlijk dat in 60ns een foton een afstand van 18 meter aflegt, dat is een lengte die men met gemak kan meten, ook tot op een nauwkeurigheid van 18 micron als het moetquote:Op donderdag 22 september 2011 23:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zit hier s een beetje te rekenen... maar in die 60 nanoseconden legt het licht 0,018 mm af. Kunnen ze wel met die nauwkeurigheid de lenge van die deeltjesversneller meten? Dat ding is 730 km lang! Het lijkt me dat kleine fluctuaties in temperatuur al grotere verschillen geven.
Dan trouw ik gewoon met een lugubere man met een blue print en een goed stel hersens die voor mij zo'n tijdmachine in elkaar wil zetten.quote:Op vrijdag 23 september 2011 15:10 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
Ik ben er vrij zeker van dat er een verbod op tijdreizen komt als het zo ver is.
Tijd is afhankelijk van je snelheid. Stel jij staat stil en ik ga in een ruimteschip vliegen met een snelheid die in de buurt van c komt, dan word jij sneller oud dan ik. Hoewel ikzelf daar helemaal niks van merk, want voor mij zijn er (bijvoorbeeld) maar echt 2 jaar voorbij gegaan, terwijl er voor echt 5 jaar voorbij zijn gegaan.quote:Op vrijdag 23 september 2011 15:14 schreef -Datdus- het volgende:
Kan iemand mij dit simpel proberen uit te leggen. Waarom is het tijdreizen als je sneller dan het licht gaat? Licht is toch geen tijd?
Nee. Je bent er dan sneller dan dat het licht van je vertrek er aankomt. Dat is wat anders. Een observer op je aankomst locatie ziet je korte tijd als het ware op twee plaatsen tegelijk: je verschijnt ineens van het ene op het andere moment, en vanaf dat moment ziet die observer je op twee plaatsen tegelijk. Vanaf dat moment ziet die observer ook je reis maar dan achteruit afgespeeld. Op het moment dat die "achteruitgespoelde film" bij je moment van vertrek aankomt, verdwijnt je image op de plek van vetrek en ziet hij je alleen nog maar op de plek van aankomst.quote:Op vrijdag 23 september 2011 15:08 schreef Saind het volgende:
Hoezo dat? Ik dacht dat het hele idee is dat als je sneller dan het licht gaat je ergens aankomt voordat je uberhaupt bent vertrokken...
18 meter aan verschil? Ik heb het niet uitgerekend maar dat lijkt me heel sterk.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:03 schreef speknek het volgende:
Ik vind luttelijke nanoseconden wel erg weinig voor een fysisch experiment dat niet in een laboratorium plaatsvindt, dus zou het ook op een meetfout gooien (alhoewel je dan natuurlijk eerder minder snelle neutrinos zou verwachten). Als het wel zo is.. zou het vervormen van de ruimtetijd tussen de twee punten op de aarde (door de massa van de aarde) van invloed kunnen zijn? Wellicht nog niet eens om de neutrino's sneller te laten gaan als wel dat de euclidische afstand tussen de twee plaatsen niet daadwerkelijk euclidisch is?
Ik denk dat de meetapparatuur, GPS, atoomklokken etc zo naukeurig zijn, dat de afstand op 2 cm nauwkeurig te bepalen is en de tijdsduur op minder dan een nanosec.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:03 schreef speknek het volgende:
Ik vind luttelijke nanoseconden wel erg weinig voor een fysisch experiment dat niet in een laboratorium plaatsvindt, dus zou het ook op een meetfout gooien (alhoewel je dan natuurlijk eerder minder snelle neutrinos zou verwachten). Als het wel zo is..
Ja ik heb zoiets ook geschreven in een ander topic over hetzelfde onderwerp.quote:zou het vervormen van de ruimtetijd tussen de twee punten op de aarde (door de massa van de aarde) van invloed kunnen zijn? Wellicht nog niet eens om de neutrino's sneller te laten gaan als wel dat de euclidische afstand tussen de twee plaatsen niet daadwerkelijk euclidisch is?
Een nanosec wordt ook wel een lichtvoet genoemd, de tijd dat het licht nodig heeft om een voet ong. 33 cm te overbruggen. in 60 ns legt het licht dus ong. 18 meter af.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:07 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
18 meter aan verschil? Ik heb het niet uitgerekend maar dat lijkt me heel sterk.
Ja dat weet ik. En die 18 meter verschil op een reis van 770 km lijkt me veel te veel om te verklaren door een subtiele verstoring van de ruimtetijd door de zwaartekracht van de aarde. Dan zouden al onze lange-afstandsmetingen in honderd lopen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:34 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Een nanosec wordt ook wel een lichtvoet genoemd, de tijd dat het licht nodig heeft om een voet ong. 33 cm te overbruggen. in 60 ns legt het licht dus ong. 18 meter af.
Waarom verwachtte je dat? Meetfouten kunnen toch beide kanten op werken?quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:03 schreef speknek het volgende:
Ik vind luttelijke nanoseconden wel erg weinig voor een fysisch experiment dat niet in een laboratorium plaatsvindt, dus zou het ook op een meetfout gooien (alhoewel je dan natuurlijk eerder minder snelle neutrinos zou verwachten).
Ruimte en tijd zijn gekoppeld volgens de relativiteitstheorie.quote:Op vrijdag 23 september 2011 15:14 schreef -Datdus- het volgende:
Kan iemand mij dit simpel proberen uit te leggen. Waarom is het tijdreizen als je sneller dan het licht gaat? Licht is toch geen tijd?
Nee. Dat zou in de klassieke mechanica, waar ruimte en tijd los van elkaar staan en er een absolute tijd bestaat, het geval zijn.quote:Op vrijdag 23 september 2011 15:35 schreef Maurice76 het volgende:
[..]
Nee. Je bent er dan sneller dan dat het licht van je vertrek er aankomt. Dat is wat anders.
Ja, je kunt je afvragen waarom er een snelheid net boven c is gemeten, ipv een snelheid van b.v. 3c, of 10c.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:03 schreef speknek het volgende:
Ik vind luttelijke nanoseconden wel erg weinig voor een fysisch experiment dat niet in een laboratorium plaatsvindt, dus zou het ook op een meetfout gooien (alhoewel je dan natuurlijk eerder minder snelle neutrinos zou verwachten)
Ook in de algemene relativiteitstheorie kan niks sneller dan het licht, alleen is de lichtsnelheid alleen "lokaal" te definieren. Ik zou niet precies weten hoe groot zwaartekrachtseffecten zijn in dit soort experimenten; waarschijnlijk verschrikkelijk klein. Maar dit valt voor de aarde wel redelijk goed uit te rekenen (dit zou je dan waarschijnlijk aan de hand van de zogenaamde Schwarzschildoplossing doen).quote:. Als het wel zo is.. zou het vervormen van de ruimtetijd tussen de twee punten op de aarde (door de massa van de aarde) van invloed kunnen zijn? Wellicht nog niet eens om de neutrino's sneller te laten gaan als wel dat de euclidische afstand tussen de twee plaatsen niet daadwerkelijk euclidisch is?
Dus volgens de waarnemer gaat het object terug in de tijd. Gaat het object dan ook werkelijk terug in de tijd? Dit is moeilijk man.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ruimte en tijd zijn gekoppeld volgens de relativiteitstheorie.
Je kunt het als volgt zien. Objecten hebben verschillende snelheden in de ruimte. Dat hangt o.a. af van de waarnemer die naar het object kijkt. Objecten hebben ook verschillende snelheden in de tijd. Dat wil zeggen: klokken van verschillende waarnemers zullen in het algemeen verschillend lopen. Het blijkt dat als jij als waarnemer naar een andere waarnemer of object kijkt ziet, dat hoe hoger de ruimtelijke snelheid is die je van dat object meet, des te trager de klok van het object loopt (t.o.v jouw klok!). Dit is erg belangrijk; er is een soort weegschaal tussen bewegen in de ruimte, en "bewegen in de tijd".
Met dit idee in het achterhoofd kun je een soort "snelheid in de ruimtetijd" definieren. Dit doe je aan de hand van de zogenaamde eigentijd. Het blijkt dat de grootte van deze ruimtetijdsnelheid voor alle objecten en waarnemers de lichtsnelheid is. Dus zowel jij, de aarde, fotonen als noem maar op bewegen met de lichtsnelheid door de ruimtetijd. De ruimtelijke en tijdelijke snelheden zullen natuurlijk per object en waarnemer verschillen.
Objecten kunnen deze ruimtetijdsnelheid dan verdelen over de ruimte, en over de tijd. Hoe meer je over de ruimte verdeelt, des te minder blijft er voor de tijd over. En vice versa. En weer: dit is een waarnemersafhankelijk statement.
Fotonen bewegen t.o.v elke waarnemer met de lichtsnelheid door de ruimte. Dan blijft er geen snelheid over die zo'n foton in de tijdsrichting kan besteden. We meten dus dat "de klok van het foton stilstaat".
Je kunt je dus voorstellen, dat wanneer iets nog sneller dan het licht beweegt, we niet meer zullen meten dat de klok van zo'n object stilstaat, maar dat de klok van zo'n object terug in de tijd loopt!.
Met behulp van een ruimtetijddiagram kun je inderdaad aantonen dat als iets sneller dan het licht gaat, er altijd een waarnemer is te vinden die zal zien dat de causaliteit van zo'n object wordt omgedraaid: dingen zullen eerder aankomen dan vertrekken etc.
Dit is ook precies wat ik beschreef in mijn uitleg in datzelfde bericht.quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Volgens de RT wordt bij superluminale beweging daadwerkelijk oorzaak en gevolg omgedraaid (volgens bepaalde waarnemers). Het is niet alleen dat "het zo lijkt", zoals je zou kunnen zeggen bij geluidsgolven en supersonisch bewegen.
"Werkelijk"? Ja, als bepaalde waarnemers dat meten, dan zullen zij meten dat zo'n object "werkelijk terug in de tijd gaat".quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:05 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
Dus volgens de waarnemer gaat het object terug in de tijd. Gaat het object dan ook werkelijk terug in de tijd?
Ja, ok, de reiziger zelf zal altijd vooruit in de tijd bewegen. Het is slechts dat wanneer v>c, bepaalde waarnemers oorzaak en gevolg omgedraaid zien wordenquote:Op vrijdag 23 september 2011 17:07 schreef Maurice76 het volgende:
[..]
Dit is ook precies wat ik beschreef in mijn uitleg in datzelfde bericht.
Stel dat je zelf die reiziger bent, dan is dat geen tijdreizen. Je kunt bijvoorbeeld niet terug naar 10 minuten geleden, maar wel naar Mars en daar aanwezig zijn (N.B.: als je dus sneller dan het licht zou kunnen gaan) voordat het licht van jouw vertrek daar aankomt.
Dat is het hem nou juist, het experiment en de daadwerkelijke gegevens waren er maanden geleden al, alleen dacht iedereen bij CERN toen natuurlijk aan een meetfout, vandaar dat erover gezwegen werd. Pas toen ze inderdaad alle mogelijke dingen, alle mogelijke meetfouten hadden uitgesloten, brachten ze het nieuws naar buiten.quote:Op vrijdag 23 september 2011 15:24 schreef xenobinol het volgende:
Overigens denk ik dat het berust op een meetfout, of de afstand is niet correct of er is ergens niet goed gecorrigeerd voor de de juiste dielectrische constante in kabels bij het CERN (of andere tijdsvertragende factoren). Hierdoor kan het zijn dat de neutrino's al reeds onderweg zijn voordat ze als dusdanig geregistreerd zijn in het systeem van CERN. Ik denk dat zodra men de hele handel gaat nalopen op dit soort zaken de fout uiteindelijk naar boven komt.
Het kan natuurlijk nog steeds dat er een systeemfout is in de methode, iets wat ze nog niet weten. De enige manier is dat de experimenten herhaald worden met een geheel ander meetsysteem.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:20 schreef MAHL het volgende:
[..]
Dat is het hem nou juist, het experiment en de daadwerkelijke gegevens waren er maanden geleden al, alleen dacht iedereen bij CERN toen natuurlijk aan een meetfout, vandaar dat erover gezwegen werd. Pas toen ze inderdaad alle mogelijke dingen, alle mogelijke meetfouten hadden uitgesloten, brachten ze het nieuws naar buiten.
Volgens mij gaat het ongeveer zo in zijn werk: je zet een supergevoelige detector neer en die laat je over langere tijd de achtergrondstraling meten. Dan schiet je met een deeltjesversneller een zogenaamde 'wolk' deeltjes (dus absoluut geen individuele deeltjes, zoals veel mensen denken*) richting de ontvanger, waarbij je heel goed mikt. Als het goed doet zie je dan een afwijking van de gemeten stralingsniveaus die duidelijk boven de achtergrondstraling uit komt.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:19 schreef StevenTerpstra het volgende:
kan iemand me eens uitleggen hoe je in jezusnaam een prietprutterig deeltje over 700km naar italie kan schieten? hoe gaat dat dan? hoe richt je zoiets supernauwkeurig en ontvangt de ontvanger niet allerlei andere deeltjes op dan ?
Maar waar begin je dan met meten bij deze wolk en waneer stopt het precies? Men is dus niet zeker van hoe, wat, waar van elk deeltje afzonderlijk. Lijkt mij een hoop onzekerheid geven in de meting.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:41 schreef Tchock het volgende:
[..]
Volgens mij gaat het ongeveer zo in zijn werk: je zet een supergevoelige detector neer en die laat je over langere tijd de achtergrondstraling meten. Dan schiet je met een deeltjesversneller een zogenaamde 'wolk' deeltjes (dus absoluut geen individuele deeltjes, zoals veel mensen denken*) richting de ontvanger, waarbij je heel goed mikt. Als het goed doet zie je dan een afwijking van de gemeten stralingsniveaus die duidelijk boven de achtergrondstraling uit komt.
Even om hem te verdedigen: de weerstandscoefficient van een object neemt ordes van grootte toe naarmate de snelheid richting de geluidssnelheid gaat. (bij M>1 daalt 'tie weer) Daardoor dacht men destijds weldegelijk dat de geluidssnelheid een barričre was. Nu is deze 'empirische barričre' niet te vergelijken met de theoretische barričre van de relativiteit, maar ik dacht: ik meld het even.quote:Op donderdag 22 september 2011 23:31 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal te vergelijken, denk ik. Sneller dan het geluid was/is fysisch prima mogelijk, in tegenstelling tot conventionele opvattingen van de relativiteitstheorie
Men telt het aantal "events" per nanosec zowel bij de zender en de ontvanger. Dit leidt tot 2 frequentieverdelingen, die je vervolgens kunt matchen, overelkaar heenschuiven tot ze passen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:46 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Maar waar begin je dan met meten bij deze wolk en waneer stopt het precies? Men is dus niet zeker van hoe, wat, waar van elk deeltje afzonderlijk. Lijkt mij een hoop onzekerheid geven in de meting.
Je kunt bij het CERN de events meten die neutrino's genereren, en je kunt in Gran Sasso de neutrino's zelf meten. Leg die metingen naast elkaar en je kunt duidelijk dezelfde structuren in de data zien.quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:46 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Maar waar begin je dan met meten bij deze wolk en waneer stopt het precies? Men is dus niet zeker van hoe, wat, waar van elk deeltje afzonderlijk. Lijkt mij een hoop onzekerheid geven in de meting.
En dan dat combineren met een super-nauwkeurige kloksynchronisatie tussen de twee locaties?quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:52 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Je kunt bij het CERN de events meten die neutrino's genereren, en je kunt in Gran Sasso de neutrino's zelf meten. Leg die metingen naast elkaar en je kunt duidelijk dezelfde structuren in de data zien.
Uit de paper, de zwarte punten zijn de metingen van neutrino's, de rode lijnen de proton events die ze genereren. Je ziet duidelijk dat je de twee wolken kunt herkennen en op elkaar kunt leggen.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 23 september 2011 15:18 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je bedoelt natuurlijk dat in 60ns een foton een afstand van 18 meter aflegt, dat is een lengte die men met gemak kan meten, ook tot op een nauwkeurigheid van 18 micron als het moet
Maar hoe kun je 'goed mikken' over 700km? En gaat dat dan via de lucht, via de aarde,quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:41 schreef Tchock het volgende:
Dan schiet je met een deeltjesversneller een zogenaamde 'wolk' deeltjes (dus absoluut geen individuele deeltjes, zoals veel mensen denken*) richting de ontvanger, waarbij je heel goed mikt.
Ok, maar divergeerde de weerstandscoefficient naar oneindig volgens de toen geldende inzichten als de snelheid de geluidssnelheid benaderde?quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:47 schreef pfaf het volgende:
[..]
Even om hem te verdedigen: de weerstandscoefficient van een object neemt ordes van grootte toe naarmate de snelheid richting de geluidssnelheid gaat. (bij M>1 daalt 'tie weer) Daardoor dacht men destijds weldegelijk dat de geluidssnelheid een barričre was. Nu is deze 'empirische barričre' niet te vergelijken met de theoretische barričre van de relativiteit, maar ik dacht: ik meld het even.
Verder geweldig interessant nieuws natuurlijk, al ben ik wel heel bang dat ik me op zit te winden om niets.
Gewoon, je opstelling heel goed uitlijnen, ofwel "goed mikken". En die neutrino's gaan dwars door de aarde heen. Juist omdat ze bijna altijd overal doorheen gaan heb je een enorme detector nodig om van die miljarden neutrino's er een paar op te vangen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:00 schreef StevenTerpstra het volgende:
[..]
Maar hoe kun je 'goed mikken' over 700km? En gaat dat dan via de lucht, via de aarde,
via een koperkabel of glasvezelkabel ofzo? En pikt zo'n ontvanger dan ook niet
natuurlijke deeltjes op die rondvliegen ergens in dat 700km gebied?
Dat was een foute berekening. Het is 18 meter. Met super-nauwkeurige GPS en landmetingen hebben ze te afstand tot op 20 cm nauwkeurig gemeten.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:03 schreef Tchock het volgende:
Wat ik niet snap, de nauwkeurigheid is 10 nanoseconden. Iemand anders had nagerekend dat dit neerkomt op 0,006 mm over 730 km. Hoe kun je zo nauwkeurig afstanden meten? GPS valt af, lasers ook.
Interessant: dan nog kunnen ze de neutrino's niet zien. Die gaan echter reacties aan met de atomen in het verzwaarde water, waardoor andere deeltjes plaatselijk de lichtsnelheid doorbreken (in dat medium) en straling afgeven. Die straling wordt weer gemeten en zo weten ze dat er neutrino's warenquote:Op vrijdag 23 september 2011 18:02 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Gewoon, je opstelling heel goed uitlijnen, ofwel "goed mikken". En die neutrino's gaan dwars door de aarde heen. Juist omdat ze bijna altijd overal doorheen gaan heb je een enorme detector nodig om van die miljarden neutrino's er een paar op te vangen.
De "ruis" veroorzaakt door achtergrondneutrino's wordt zo klein mogelijk gemaakt door diep onder een berg te gaan zitten.
Dit is trouwens de grootte waar je aan moet denken bij een neutrino-detector (ja dat zijn mensen in dat bootje)
[ afbeelding ]
Ik meen van wel, maar dat kan ook een urban myth zijn natuurlijk.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:01 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, maar divergeerde de weerstandscoefficient naar oneindig volgens de toen geldende inzichten als de snelheid de geluidssnelheid benaderde?
Ik meende altijd dat dat soort coefficienten kwadratisch gingen met de snelheid zolang je snelheid in de orde van honderden meters per seconde was, en dat al meer dan een eeuw bekend was, maar daar kan ik het mis hebben,
Ah kijk, dat slaat al ergens opquote:Op vrijdag 23 september 2011 18:04 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Dat was een foute berekening. Het is 18 meter. Met super-nauwkeurige GPS en landmetingen hebben ze te afstand tot op 20 cm nauwkeurig gemeten.
WTF, waarvoor is die "second extraction" en hoe zit dat met die protonen? Worden die ook 'verzonden'? Bovenal: t.o.v. wat is die X-as gemeten?quote:Op vrijdag 23 september 2011 17:52 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Je kunt bij het CERN de events meten die neutrino's genereren, en je kunt in Gran Sasso de neutrino's zelf meten. Leg die metingen naast elkaar en je kunt duidelijk dezelfde structuren in de data zien.
Uit de paper, de zwarte punten zijn de metingen van neutrino's, de rode lijnen de proton events die ze genereren. Je ziet duidelijk dat je de twee wolken kunt herkennen en op elkaar kunt leggen.
[ afbeelding ]
quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:05 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ah kijk, dat slaat al ergens opDankjewel! De overige afwijking gaat dan zitten in berekeningstijden en dergelijke?
En de media maken hier 10 van omdat 7,4 te moeilijk is voor de gemiddelde lezer of zit daar meer achter? :pquote:
quote:Op vrijdag 23 september 2011 00:25 schreef Haushofer het volgende:
Of de neutrino had een oneindige massa?quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:11 schreef Odysseuzzz het volgende:
Neutrino's hebben massa dus eigenlijk zou alle energie die er bestaat in het universum dan nu op moeten zijn?
Volgens mij hebben ze de data opgedeeld in meerdere extractions, waar je dan onafhankelijk van elkaar dezelfde analyses op kunt loslaten. Volgens mij worden er protonen op elkaar geschoten in CERN, wat resulteert in het ontstaan van meerdere andere deeltjes, waaronder een neutrino. In CERN wordt aan de hand van andere deeltjes gemeten dat er een botsing was, in Italiė wordt het neutrino opgevangen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:07 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
WTF, waarvoor is die "second extraction" en hoe zit dat met die protonen? Worden die ook 'verzonden'? Bovenal: t.o.v. wat is die X-as gemeten?
Goed punt, bij het versnellen van massa loopt de benodigede energie assymptotisch naar oneindig als de snelheid c nadert. Dat is ook proefondervindelijk bewezen (gebeurt ook in de ringen van het CERN). Mijn conclusie is dan ook dat er een andere verklaring moet zijn.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:11 schreef Odysseuzzz het volgende:
Neutrino's hebben massa dus eigenlijk zou alle energie die er bestaat in het universum dan nu op moeten zijn?
quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:12 schreef -Datdus- het volgende:
[..]
Of de neutrino had een oneindige massa?
Ik snap het niet: waarom ook rode lijnen van de proton events bij ontvangst? En hoe weet je bij ontvangst wat het begin is van de verzonden wolk, wanneer neem je dan t=0? Niet alle neutrino's worden ontvangen, dit kan daarom een verschuiving in meting geven.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:13 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Volgens mij hebben ze de data opgedeeld in meerdere extractions, waar je dan onafhankelijk van elkaar dezelfde analyses op kunt loslaten. Volgens mij worden er protonen op elkaar geschoten in CERN, wat resulteert in het ontstaan van meerdere andere deeltjes, waaronder een neutrino. In CERN wordt aan de hand van andere deeltjes gemeten dat er een botsing was, in Italiė wordt het neutrino opgevangen.
De x-as is tijd, en t=0 is gewoon aan het begin van de wolk.
Heb je daar ruimte voor? Mijn huis past namelijk in de detector.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:33 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind het altijd zo jammer dat dit soort topics mij algauw boven de pet groeien.
Maar ik heb wel besloten dat ik graag een neutrinodetector in mijn huis wil, ziet er tof uit qua design.
Elk van de vier grafiekjes laat twee dingen tegelijk zien: de metingen bij CERN van het ontstaan van de neutrino's en die bij Gran Sasso als ze langs komen vliegen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:19 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik snap het niet: waarom ook rode lijnen van de proton events bij ontvangst? En hoe weet je bij ontvangst wat het begin is van de verzonden wolk, wanneer neem je dan t=0? Niet alle neutrino's worden ontvangen, dit kan een verschuiving geven.
Dat is ook goed, dan heb ik een tof uitzicht.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:34 schreef Tchock het volgende:
[..]
Heb je daar ruimte voor? Mijn huis past namelijk in de detector.
Ik gok op maanden tot jaren.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:25 schreef Robus het volgende:
Wanneer kunnen we resultaten verwachten van de andere experimenten die dit gaan onderzoeken? Is dit een kwestie van weken of maanden?
Je neemt de wortel van de som van de kwadratenquote:Op vrijdag 23 september 2011 18:09 schreef Tchock het volgende:
[..]
En de media maken hier 10 van omdat 7,4 te moeilijk is voor de gemiddelde lezer of zit daar meer achter? :p
Hier gaat het om een entnagled state van 2 deeltjes, zodra 1 deeltje "kiest" voor een bepaalde toestand, dan gaat ook instantaan het andere deeltje naar een andere toestand, onafhankelijk van de afstand tussen die deeltjes. Er reist dus niets van A naar Bquote:Op vrijdag 23 september 2011 18:19 schreef gmailer het volgende:
Sneller dan het licht is toch al bewezen met de EPR paradox. Superinteressant !!
Ik denk dat ik het nu snap...quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Elk van de vier grafiekjes laat twee dingen tegelijk zien: de metingen bij CERN van het ontstaan van de neutrino's en die bij Gran Sasso als ze langs komen vliegen.
Het maakt niet uit wat het begin is van de wolk. Wat uitmaakt is dat je de wolk herkent in beide metingen, maar hij wordt uiteraard eerst in CERN waargenomen, en dan in Italiė. Als je weet wat de afstand is en je weet de lichtsnelheid, dan weet je hoeveel later de wolk aan zou moeten komen. Als je die tijd van je meting in Italiė aftrekt, en dan de metingen op elkaar legt, zouden ze perfect moeten overlappen. Dat doen ze in het grafiekje linksboven.
Maar, zoals je ziet, ze liggen niet precies op elkaar. Om ze mooi op elkaar te krijgen moet je er nog meer tijd vanaf trekken: 1048,5 nanoseconden. Dan liggen ze wel mooi op elkaar (grafiek linksonder). Maar dat betekent dat de wolk 1048,5 nanoseconden te vroeg aankwam! Toen hebben ze alle effecten die door de manier van meten komen geļdentificeerd, maar er blijft nog 60 ns over die onverklaarbaar is. En dus concluderen ze dat, voor zover we weten, die neutrino's blijkbaar sneller dan het licht gingen.
Edit: nu ik het nog eens goed bekijk is die data niet van één wolk, maar gewoon statistiek van jarenlang meten. Ik vond al dat ze zo'n gevoelige neutrinodetector hadden. Maakt verder voor de analysemethode niet zoveel uit.
Voor zover we weten hebben neutrino's in elk geval allemaal dezelfde eigenschap dat ze niet sneller dan het licht kunnen reizenquote:Op vrijdag 23 september 2011 19:07 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het nu snap...
Maar hoe weten zij van de neutrino's die genereerd worden dat deze allemaal dezelfde eigenschappen hebben vanaf het begin tot eind van de productie?
Ze komen sowieso niet allemaal aan, of beter: ze worden niet allemaal gedetecteerd. Maar volgens mij zou ook selectief uitfilteren niet verklaren waarom ze te snel aankomen.quote:Bovenal: hoe weten zij dat de neutrino's die verzonden zijn, ook allemaal aankomen en allemaal worden gemeten? Misschien wordt er een deel selectief uitgefilterd tijdens de reis door nog onbekende externe factoren?
Ja en nee, denk ik, hoe zit dit mensen? Stel, iemand accelereert in 1 klap van stilstaand bij het stoplicht naar, zeg, 2x de snelheid van het licht, tot de overkant, en daar weer stil. Zie je hem dan A: bewegen naar de overkant, B: aan beide kanten tegelijk, maar de reis niet; of C: van de ene naar de andere kant bliepen zonder de reis te zien, maar zonder op 2 plaatsen tegelijk waargenomen te worden?quote:Op vrijdag 23 september 2011 09:29 schreef Ivo1986 het volgende:
[..]
Ze zeggen de afstand tot op 20 cm nauwkeurig bepaald te hebben (iets waar ik aan twijfel, lijkt me de meest waarschijnlijke oorzaak voor de fout). De afwijking die zij meten is ongeveer 15 meter, wat nog binnen de foutmarge voor GPS ligt. Zie Error analysis for GPS. Een eerder experiment gaf ook een snelheid > c; maar daar waren de foutmarges zowat even groot als de afwijking. Een veel nauwkeuriger waarde kan afgeleid worden uit de waarnemingen van Supernova 1987A, waar de neutrino's drie uur voor het licht van de uitbarsting waargenomen werden. (de neutrino's onstaan binnen in de ster, het duurt wat voor de explosie het oppervlak bereikt.).quote:Op vrijdag 23 september 2011 16:18 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik denk dat de meetapparatuur, GPS, atoomklokken etc zo naukeurig zijn, dat de afstand op 2 cm nauwkeurig te bepalen is en de tijdsduur op minder dan een nanosec.
Dus 60 ns is meer dan significant.
[..]
We gaan de Titanic gewoon opnieuw bouwen, ftw. Maar dan onzinkbaar. 100 year birthday gift, of zo.quote:Op vrijdag 23 september 2011 19:28 schreef Odysseuzzz het volgende:
Leken science fiction verklaring:
De af te leggen afstand wordt vanuit het perspectief van het deeltje kleiner. Het behoud van massa informatie gaat middels spin. Het antwoord zoek je dus in de magnetische gerichtheid.
Conclusie: iedereen beleggingen doen in oud ijzer nou.
Men zegt dat van een miljoen neutrinos die door de aarde gaan, er gemiddeld ééntje gestopt wordt; vergelijk de diameter van de aarde met de lengte van de detector, dan wordt de kans nog eens een factor 105 kleiner.quote:Op vrijdag 23 september 2011 19:07 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Ik denk dat ik het nu snap...
Maar hoe weten zij van de neutrino's die genereerd worden dat deze allemaal dezelfde eigenschappen hebben vanaf het begin tot eind van de productie?
Bovenal: hoe weten zij dat de neutrino's die verzonden zijn, ook allemaal aankomen en allemaal worden gemeten? Misschien wordt er een deel selectief uitgefilterd tijdens de reis door nog onbekende externe factoren?
Maar goed dat maakt allemaal niet uit voor de concusie van de resultaten. Zoals Gebraden_Wombat al opmerkte en mij pijnlijk terecht wees: dit verklaart niet dat de deeltjes dus sneller aankomenquote:Op vrijdag 23 september 2011 19:36 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Men zegt dat van een miljoen neutrinos die door de aarde gaan, er gemiddeld ééntje gestopt wordt; vergelijk de diameter van de aarde met de lengte van de detector, dan wordt de kans nog eens een factor 105 kleiner.
Ik denk eerder dat ze gewoon de afstand fout hebben. Lijkt me de eenvoudigste verklaring. Hoeveel afstanden worden er nog onafhankelijk van GPS bepaald tegenwoordig?quote:Op vrijdag 23 september 2011 19:48 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
Maar goed dat maakt allemaal niet uit voor de concusie van de resultaten. Zoals Gebraden_Wombat al opmerkte en mij pijnlijk terecht wees: dit verklaart niet dat de deeltjes sneller dan het licht aankomen
Prof. Brian Cox merkte trouwens al op dat als de metingen klopen, dus als, dat een mogelijke verklaring het bestaan van extra dimensions is. Yeah!![]()
Ja, maar dan wil ik eerst wel mijn nobelprijs.quote:Op vrijdag 23 september 2011 19:32 schreef superworm het volgende:
[..]
We gaan de Titanic gewoon opnieuw bouwen, ftw. Maar dan onzinkbaar. 100 year birthday gift, of zo.
Ik weet niet of ze invloed uit kunnen oefenen, maar in ieder geval is de deeltjesdichtheid in de aarde vele malen hoger dan die in het zonlicht. Neutrino's hebben een (minieme) weerstand met normale materie (getuige het feit dat ze heel af en toe reageren met andere deeltjes), en ik denk dat dat veel hoger is dan de wisselwerking met fotonen -aangenomen dat dat kan, dus- dus ik denk niet de de theorie stand houdt.quote:Op vrijdag 23 september 2011 20:00 schreef Robus het volgende:
Even een speculatie. Kunnen fotonen (zoals zonlicht) invloed uitoefenen op neutrino's? Als een straal door de aarde reist komt het niet in contact met fotonen, buiten de aarde wel. Hierdoor hebben neutrino's minder weerstand waardoor ze sneller kunnen reizen dan buiten de aarde. Fotonen zijn als het ware onze 'drempel' van ons universum.
Nee. Neutrino's interacteren alleen via de zwakke kernkracht.quote:Op vrijdag 23 september 2011 20:00 schreef Robus het volgende:
Even een speculatie. Kunnen fotonen (zoals zonlicht) invloed uitoefenen op neutrino's?
Ik zal het ook es opzoeken in m'n Marion&Thornton, misschien dat er daar wat over in staat.quote:Op vrijdag 23 september 2011 18:05 schreef pfaf het volgende:
[..]
Ik meen van wel, maar dat kan ook een urban myth zijn natuurlijk.
[ afbeelding ]
De resultaten van dit onderzoek suggereren wel het een en ander natuurlijk
quote:The kicker magnet trigger-signal for the proton extraction from the SPS is UTC
(Coordinated Universal Time) time-stamped with a Symmetricom Xli GPS receiver
Maar ze hebben blijkbaar ook magnetische polen.. Volgt daaruit niet een andere conclusie?quote:Op vrijdag 23 september 2011 21:35 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. Neutrino's interacteren alleen via de zwakke kernkracht.
Neutrino's die "magnetische polen" hebben? Dat lijkt me sterk; dat zou betekenen dat ze ook elektromagnetisch interacteren. Dat doen ze niet.quote:Op vrijdag 23 september 2011 21:43 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Maar ze hebben blijkbaar ook magnetische polen.. Volgt daaruit niet een andere conclusie?
Ah, in mijn selectieve, vluchtige leken "onderzoekje". Kwam ik de termen "noordpool" en "zuidpool" nogal eens tegen met betrekking tot neutrino's.quote:Op vrijdag 23 september 2011 21:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Neutrino's die "magnetische polen" hebben? Dat lijkt me sterk; dat zou betekenen dat ze ook elektromagnetisch interacteren. Dat doen ze niet.
Volgens onderzoekers komen fotonen en neutrino's gelijktijdig aan bij supernovea uitbarstingenquote:Op vrijdag 23 september 2011 21:35 schreef Haushofer het volgende:
Nee. Neutrino's interacteren alleen via de zwakke kernkracht.
Degenen die het beweren, worden in het gesticht weggestoptquote:Op vrijdag 23 september 2011 23:04 schreef b4kl4p het volgende:
Jeuj tijdreizen! Waarom zijn we nog geen tijdreizigers tegen gekomen dan eigenlijk?
Nee ze zijn de rotatie van de aarde niet vergeten. Bovendien gaat je verhaal tegen de relativiteitstheorie in.quote:Op vrijdag 23 september 2011 22:55 schreef Hanoying het volgende:
Er wordt volgens mij veel te kort door de bocht geconcludeerd dat "de neutrinos de afstand sneller afleggen dan het licht en dat ze dus sneller reizen dan de lichtsnelheid.
Als de neutrinos eerder aankomen dan je had verwacht dan zijn er volgens mij nog altijd twee conclusies mogelijk:
1) Ze reizen sneller dan de lichtsnelheid of:
2) ze reizen toch met de lichtsnelheid maar hebben simpelweg minder afstand afgelegd dan je zou denken.
Zou het niet kunnen dat men iets heel simpels vergeten is? bijvoorbeeld de omloopsnelheid van de aarde?
* De aarde staat immers ook niet stil maar beweegt met 30.000 meter per seconde door de ruimte.
* Het licht doet er ongeveer 0,00243 seconde over om 730 kilometer af te leggen (730/300.000)
* in die 0,00243 seconde legt een punt op aarde ook een afstand af, om precies te zijn zo'n 78 meter (omloopsnelheid = 30.000 m/s)
Op het moment dat je de neutron meet in genua is genua volgens mij niet meer precies op dezelfde plek als het was toen de neutrino vertrok zeg maar. genua is een bepaalde afstand opgeschoven en de afstand tussen de bron en het eindpunt was dus misschien wel korter dan je dacht..
Wellicht dat ik weer fouten maak door snelheden en afstanden op zijn newtoniaans met elkaar te vergelijken en mis ik iets relativistisch maar toch even my two cents :p
hoe gaat mijn verhaal tegen de relativiteitstheorie in?quote:Op vrijdag 23 september 2011 23:26 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Nee ze zijn de rotatie van de aarde niet vergeten. Bovendien gaat je verhaal tegen de relativiteitstheorie in.
Iemand die weet hoeveel "runs" er geweest zijn?quote:"The result of the maximum likelihood analysis of
δt for the two proton extractions for the years 2009, 2010 and 2011 are compared in Fig. 10. They
are compatible with each other."
quote:Data were also grouped in arbitrary subsamples to look for possible systematic
dependences. For example, by computing δt separately for events taken during day and night
hours, the absolute difference between the two bins is (17.1 ± 15.5) ns providing no indication for
a systematic effect. A similar result was obtained for a possible summer vs spring + fall
dependence, which yielded (11.3 ± 14.5) ns.
Als hun monte carlo simulatie een tijd oplevert "at the 0.3 ns level", dan begrijp ik niet goed hoe ze een verschil van 17ns of 11ns tussen dag en nacht en tussen zomer en herfst niet significant vinden..quote:The maximum likelihood procedure was checked with a Monte Carlo simulation. Starting
from the experimental PDF, an ensemble of 100 data sets of OPERA neutrino interactions was
simulated. Simulated data were shifted in time by a constant quantity, hence faking a time of
flight deviation. Each sample underwent the same maximum likelihood procedure as applied to
real data. The analysis yielded a result accounting for the statistical fluctuations of the sample
that are reflected in the different central values and their uncertainties. The average of the central
values from this ensemble of simulated OPERA experiments reproduces well the time shift
applied to the simulation (at the 0.3 ns level). The average statistical error extracted from the
likelihood analysis also reproduces within 1 ns the RMS distribution of the mean values with
respect to the true values.
Dat je niet kan waarnemen of je beweegt of niet misschien? Je kan het ding als klok beschouwen, en of je nu beweegt of niet, ze zal gelijk lopen met andere klokken die met dezelfde snelheid meebewegen.quote:Op vrijdag 23 september 2011 23:40 schreef Hanoying het volgende:
[..]
hoe gaat mijn verhaal tegen de relativiteitstheorie in?
Bedoel je zoals Mogelijk nieuwe fundamentele natuurkracht ontdekt ?quote:Op zaterdag 24 september 2011 00:21 schreef Siddartha het volgende:
Een bedrijf dat wanhopig resultaat nodig heeft, maar nog niet had gehad, komt met zoiets én dekt zich meteen helemaal in. Mijn instinct ze..Zei er iemand tijdsreizen? Wow!
misschien helpt dit: http://www.stuif.com/inhoud.htmlquote:Op zaterdag 24 september 2011 00:27 schreef Apenzoon het volgende:
Wie kan mij dat gedeelte van hoe sneller je gaat, hoe langzamer de tijd verloopt eens uitleggen in Jip en Janneke taal?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |