Dus als dit waar zou zijn zou er opnieuw na gedacht moeten worden over heel veel theoriën, natuurwaten en dergelijke......Ookal is het zo'n klein verschil, sneller dan het licht is sneller dan het licht. Laten we maar hopen dat het bewezen wordt...quote:Antonio Ereditato, who works at the CERN particle physics center on the Franco-Swiss border, told Reuters that measurements over three years showed the neutrinos moving 60 nanoseconds quicker than light over a distance of 730 km between Geneva and Gran Sasso, Italy.
"We have high confidence in our results. But we need other colleagues to do their tests and confirm them," he said.
If confirmed, the discovery would overturn a key part of Albert Einstein's 1905 theory of special relativity, which says that nothing in the universe can travel faster than light.
Zou natuurlijk geweldig zijn als het waar blijkt te zijn, heeft dat apparaat zichzelf ook gelijk terug verdient in mijn ogen....quote:Op donderdag 22 september 2011 20:57 schreef Honingbijtje het volgende:
http://io9.com/5842947/sc(...)ng-faster-than-light
Antonio Ereditato, who works at the CERN particle physics center on the Franco-Swiss border, told Reuters that measurements over three years showed the neutrinos moving 60 nanoseconds quicker than light over a distance of 730 km between Geneva and Gran Sasso, Italy.
"We have high confidence in our results. But we need other colleagues to do their tests and confirm them," he said.
If confirmed, the discovery would overturn a key part of Albert Einstein's 1905 theory of special relativity, which says that nothing in the universe can travel faster than light.
Dus als dit waar zou zijn zou er opnieuw na gedacht moeten worden over heel veel theoriën....Vind het maar vreemd tbh
Als het waar is, dan is dit natuurlijk voer voor jongensdromen (Sf over reizen met tig keer de snelheid van het licht)quote:Op donderdag 22 september 2011 21:44 schreef ender_xenocide het volgende:
[..]
Zou natuurlijk geweldig zijn als het waar blijkt te zijn, heeft dat apparaat zichzelf ook gelijk terug verdient in mijn ogen....
Dit idd.quote:
Hoe snel zou Japan en VS deze proef kunnen herhalen zodat we definitief uitsluitsel krijgen?quote:Op donderdag 22 september 2011 22:13 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Nog even van teletektst:
CERN verbijsterd over eigen meting
Bij een wetenschappelijke proef in CERN bij Genève is een deeltje, een neutrino, sneller gegaan dan het licht. De onderzoekers van de internationale deeltjesversneller zijn verbijsterd, omdat ze dachten dat dat niet kon.
Ze hebben daarom de testgegevens naar collega's in de VS en Japan gestuurd en gevraagd de proef te herhalen in de hoop zo een bevestiging te krijgen.
Volgens de relativiteitstheorie van Albert Einstein kan niets sneller gaan dan het licht. Als het tegendeel wordt bewezen, betekent het dat de wetenschap de fundamentele natuurwetten moet herzien.
quote:Op donderdag 22 september 2011 22:39 schreef Ymntle-Aleoni het volgende:
De kans dat het resultaat beïnvloed is door een nog onbekend fenomeen lijkt mij groter, dan dat de lichtsnelheid daadwerkelijk doorbroken is.
Hopelijk kan JP en de VS het herhalen.quote:De onderzoekers stelden de foutenmarge op tien nanoseconden, waardoor de afwijking op zijn minst opmerkelijk is. Vanwege de omvang van de eventuele ontdekking zijn ze maandenlang bezig geweest met het controleren en hercontroleren van de resultaten om er zeker van te zijn dat er geen fouten zijn gemaakt.
Ik verwacht van wel, als je mijn bovenstaande post begrijpt.quote:Op donderdag 22 september 2011 22:57 schreef Montov het volgende:
Ik heb het gevoel dat dit niet bevestigd gaat worden. Maar het is altijd leuk wanneer er onverwachte resultaten zijn, want dat betekent meer aandacht en meer oog voor detail in dat soort experimenten.
Ik zit hier s een beetje te rekenen... maar in die 60 nanoseconden legt het licht 0,018 mm af. Kunnen ze wel met die nauwkeurigheid de lenge van die deeltjesversneller meten? Dat ding is 730 km lang! Het lijkt me dat kleine fluctuaties in temperatuur al grotere verschillen geven.quote:De snelheden werden waargenomen in een neutronenstraal die vanuit een deeltjesversneller in Genève op een laboratorium in Italië, 730 kilometer verderop, werd afgevuurd. De neutronen zouden hierbij zestig nanoseconden sneller zijn gegaan dan de lichtsnelheid van ongeveer driehonderdduizend kilometer per seconde.
De onderzoekers stelden de foutenmarge op tien nanoseconden, waardoor de afwijking op zijn minst opmerkelijk is. Vanwege de omvang van de eventuele ontdekking zijn ze maandenlang bezig geweest met het controleren en hercontroleren van de resultaten om er zeker van te zijn dat er geen fouten zijn gemaakt.
Ik denk dat ze wel zo nauwkeurig moeten meten willen ze meer te weten komen van alles wat er gebeurd op zulke kleine schaal! Ik wil dus best geloven dat dit waar is.quote:Op donderdag 22 september 2011 23:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik zit hier s een beetje te rekenen... maar in die 60 nanoseconden legt het licht 0,018 mm af. Kunnen ze wel met die nauwkeurigheid de lenge van die deeltjesversneller meten? Dat ding is 730 km lang! Het lijkt me dat kleine fluctuaties in temperatuur al grotere verschillen geven.
Het zijn niet de minste onderzoekers die dit roepen, dus voor het moment wil ik het best aannemen. Ik ben dan alleen wel razend benieuwd hoe ze een lengte van 730 km met een foutmarge van 0,006 mm (10 nanoseconde) kunnen meten.quote:Op donderdag 22 september 2011 23:10 schreef Honingbijtje het volgende:
[..]
Ik denk dat ze wel zo nauwkeurig moeten meten willen ze meer te weten komen van alles wat er gebeurd op zulke kleine schaal! Ik wil dus best geloven dat dit waar is.
mwoah bij het zoeken naar exoplaneten wordt gekeken naar het licht van een ster wat iets verminderd als de planneet voor die ster langs schuift. Dit is dacht ik te vergelijken met het aanzetten van een gloeilamp op de maan, en dan op aarde het resultaat weten te kunnen meten. Sensors van tegenwoordig zijn echt ontzettend nauwkeurig. (misschien overdrijf ik nuquote:Op donderdag 22 september 2011 23:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zijn niet de minste onderzoekers die dit roepen, dus voor het moment wil ik het best aannemen. Ik ben dan alleen wel razend benieuwd hoe ze een lengte van 730 km met een foutmarge van 0,006 mm (10 nanoseconde) kunnen meten.
Dat is niet helemaal te vergelijken, denk ik. Sneller dan het geluid was/is fysisch prima mogelijk, in tegenstelling tot conventionele opvattingen van de relativiteitstheoriequote:Op donderdag 22 september 2011 23:26 schreef Suncatcher het volgende:
Een jaar of 50 geleden dacht men dat we niet sneller konden dan het geluid.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |