Als je jouw argument omdraait kun je ook Nederlands laten vallen voor dyslectische personen. Ben je daar ook voor?quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:16 schreef Argo het volgende:
Wiskunde mogelijk verplicht examenvak
Serieus?....
Er zijn veel mensen die erg slim zijn, maar slecht in wiskunde. Moeten die dan maar putjes gaan scheppen?
Klacht: Wiskunde misschien verplicht!!
En geen Engels, Frans, Economie, en Aardrijkskunde, ook geen probleem toch? Schaf de hele middelbare school maar af en laat mensen naast Nederlands één vak volgen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:19 schreef Argo het volgende:
[..]
Yup een docent geschiedenis, die geen wiskunde kan. Dat is echt een rampzalige ramp!
Er zit een verschil in rekenen en wiskunde makker.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:19 schreef TR08 het volgende:
[..]
Als je jouw argument omdraait kun je ook Nederlands laten vallen voor dyslectische personen. Ben je daar ook voor?
Je moet gewoon een beetje kunnen rekenen punt uit.
De vroegere ambachten konden toch ook maar een vak? En hoe lang hebben die het wel niet gered. Jouw voor voor ouders overleefde ook! En die maakte misschien tafels, maar dat waren wel nog echte timmer mannen! Daar was vroeger nog respect voor!quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:20 schreef TNA het volgende:
[..]
En geen Engels, Frans, Economie, en Aardrijkskunde, ook geen probleem toch? Schaf de hele middelbare school maar af en laat mensen naast Nederlands één vak volgen.
Gaat niet alleen om de wiskunde zelf, maar ook het verbeteren/op niveau houden van de analytische kwaliteiten. Die komen juist wel weer goed van pas in het dagelijks leven en zo ook als docent geschiedenis.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:19 schreef Argo het volgende:
[..]
Yup een docent geschiedenis, die geen wiskunde kan. Dat is echt een rampzalige ramp!
Is dat zo? De vragen van mbo-wiskunde kwamen vaak niet veel verder dan een vermenigvuldiging of een deling doen..quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:22 schreef Argo het volgende:
[..]
Er zit een verschil in rekenen en wiskunde makker.
Je vindt dus dat de middelbare school overbodig is. In dat geval begrijp ik je klacht.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:22 schreef Argo het volgende:
[..]
Er zit een verschil in rekenen en wiskunde makker.
[..]
De vroegere ambachten konden toch ook maar een vak? En hoe lang hebben die het wel niet gered. Jouw voor voor ouders overleefde ook! En die maakte misschien tafels, maar dat waren wel nog echte timmer mannen! Daar was vroeger nog respect voor!
Pff analytische kwaliteiten overated!quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:22 schreef H.FR het volgende:
[..]
Gaat niet alleen om de wiskunde zelf, maar ook het verbeteren/op niveau houden van de analytische kwaliteiten. Die komen juist wel weer goed van pas in het dagelijks leven en zo ook als docent geschiedenis.
Ja maar wat als je de Havo wilt doen, nu gaat dat nog zonder Wiskunde. Maar als dat straks met wiskunde word kan ik het vergeten heh.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:24 schreef Natrium het volgende:
[..]
Is dat zo? De vragen van mbo-wiskunde kwamen vaak niet veel verder dan een vermenigvuldiging of een deling doen..
Vooroordelen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:28 schreef Solomon het volgende:
Als je zelfs de meest basic wiskunde op de middelbare school niet snapt ben je inderdaad dom en mag je gewoon putjesschepper worden van mij!
Ach, ik ben ook niet goed in wiskunde hoor, maar heb het ook gewoon gehaald. De HAVO wiskunde A is gewoon wat kansrekenen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:25 schreef Argo het volgende:
[..]
Pff analytische kwaliteiten overated!.
De aarde vergaat toch de noordpool smelt en deze politiek word steeds draconischer!
[..]
Ja maar wat als je de Havo wilt doen, nu gaat dat nog zonder Wiskunde. Maar als dat straks met wiskunde word kan ik het vergeten heh.![]()
Ze zeggen eerste je hebt geen wiskunde nodig, dus je doet het maar 2 jaar haalt 4tjes denkt ik heb het niet meer nodig. Je hebt een achterstand van jaren, en dan zou je havo willen doen en dan pis je naast de pot. Als ze dat willen laten gelden moet het maar voor iedereen in groep 8 gelden, maar voor niemand die al op het middelbaar onderwijs zit!
Alsof Julius Ceasar zonder wiskunde is opgevoedquote:Op vrijdag 2 september 2011 11:29 schreef Argo het volgende:
[..]
Vooroordelen.![]()
![]()
Dus zonder wiskunde ben je geen waardig man? Ja Alexander de grote wie weet wat hij voor Wiskunde zou krijgen, of een Julius Caesar. Maar een ding weet ik wel jullie voorouders zoude al in hun broek pissen als zon baas in de buurt kwam.
Ik hoop het want stellingen van Pythagoras etc word ik misselijk van.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:31 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ach, ik ben ook niet goed in wiskunde hoor, maar heb het ook gewoon gehaald. De HAVO wiskunde A is gewoon wat kansrekenen.
Toch was het toen niet met proefwerken etc. En zijn wiskundige talenten hebben hem vast niet laten doen wat hij deed.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:33 schreef H.FR het volgende:
[..]
Alsof Julius Ceasar zonder wiskunde is opgevoed![]()
De wiskunde was toen nog niet waar het nu is, maar hij kreeg zeker wiskunde.
Ik ookquote:Op vrijdag 2 september 2011 11:33 schreef Argo het volgende:
[..]
Ik hoop het want stellingen van Pythagoras etc word ik misselijk van.
Ja de Chinezen konden er ook niks van tijdens de donkere middeleeuwen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:27 schreef Pharkus het volgende:
Geen wiskunde snappen, dan kan je inderdaad maar beter putjesschepper of meester in de rechten worden
Ik hoop het, want om te werken met geodriehoeken en al die shizzle daar staat mijn hoofd niet naar.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:34 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ik ook![]()
Maar maak je daar niet druk over. Voornamelijk kansrekenen. Veel moeilijker dan dat wordt het niet.
Interessante mening.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:28 schreef Solomon het volgende:
Als je zelfs de meest basic wiskunde op de middelbare school niet snapt ben je inderdaad dom en mag je gewoon putjesschepper worden van mij!
Baas. Heb je dat met of zonder wiskunde weten te klaren? Want als Wiskunde verplicht word zal ik het moeilijk hebben om tot HBO te komen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:36 schreef tong_poh het volgende:
[..]
Interessante mening.
Op de middelbare school, was ik heel slecht in wiskunde. Waarom weet ik ook niet. Als ik voor andere vakken moeite deed kon ik heel hoge cijfers halen, maar ik moest voor wiskunde heel veel moeite doen om maar een voldoende te halen.
Desondanks heb ik toch een HBO opleiding voltooid en heb ik nu een goed betaalde baan dat helemaal niet op putjesscheppen lijkt.
Ruimtelijk inzicht komt vooral naar voren bij wiskunde B, dat is voor mij ook niet weggelegd.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:36 schreef Argo het volgende:
[..]
Ik hoop het, want om te werken met geodriehoeken en al die shizzle daar staat mijn hoofd niet naar.
Mijn ruimtelijk inzicht is slecht, die hersenhelft is slecht ontwikkeld. Maar zo ben ik geboren wat kan ik daar aan doen? En die ander die functioneert goed, ben ik dan gehandicapt? Kan ik daar dan een uitkering voor krijgen? Of vrijstelling?
Ik vind het allemaal draconisch. Ik kan der niks aan doen dat een van mijn hersenhelften niet functioneert zoals het moet. Laat mij dan als mens die wat het wel doet goed ontwikkelen.
Das wel jammer... Wiskunde..quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:39 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ruimtelijk inzicht komt vooral naar voren bij wiskunde B, dat is voor mij ook niet weggelegd.
Maar wiskunde A is een heel ander type wiskunde, die best haalbaar is, ook al is het met wat meer moeite.
Kan me niet herinneren dat ik met geodriehoeken hoefde te werken na de 3e.
Edit: ik moest na de derde van VWO naar HAVO o.a. omdat ik een 3,5 stond voor wiskunde
Ja dat ook. Mensen bekritiseerde Hitler om zijn perfekte ariër ras.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:41 schreef boyv het volgende:
Nog even en je hele loopbaan en toekomst worden al bepaald voordat je eraan begint.
Ja, maar intussen heb ik een HBO Bedrijfseconomie afgerond.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:42 schreef Argo het volgende:
[..]
Das wel jammer... Wiskunde..
[..]
Ja dat ook.
Ik heb mijn middelbare school wel afgemaakt met wiskunde. Ook maar net. Ik heb het toen gehaald met bijles in wiskunde. Trouwens bijles is wel een aanrader als je slecht ben in wiskunde.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:39 schreef Argo het volgende:
[..]
Baas. Heb je dat met of zonder wiskunde weten te klaren? Want als Wiskunde verplicht word zal ik het moeilijk hebben om tot HBO te komen.
quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:45 schreef bijdehand het volgende:
Als wiskunde een persoon was zou ik 'm ter plekke doodmaken.
Aha dan heb ik gewoon dikke pech gehad.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:45 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ja, maar intussen heb ik een HBO Bedrijfseconomie afgerond.
Dus ook zonder dat je super goed in wiskunde bent, kan je wat bereiken.
Het lag trouwens vooral aan het type wiskunde hoor, ik heb het ruimtelijk inzicht van een aap.
Economie was ik ook nog wel goed in, mits ik rekenmachine mag gebruiken. Maar dat was een stuk makkelijker dan wiskunde.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:46 schreef tong_poh het volgende:
[..]
Ik heb mijn middelbare school wel afgemaakt met wiskunde. Ook maar net. Ik heb het toen gehaald met bijles in wiskunde. Trouwens bijles is wel een aanrader als je slecht ben in wiskunde.
Mijn grote probleem met wiskunde is, dat het vaak niet tastbaar is. Het zijn alleen maar droge cijfertjes. Met economie had ik minder problemen, omdat het naar mijn mening wel tastbaar is. De cijfers hebben reële waarde. Ik kon toen beter inschatten hoe de formule werkte en welke kant de berekening op moest.
Ze zullen er i.i.g. meer van snappen als ze wel wiskundeles krijgen, dan als ze dat niet krijgen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:43 schreef boyv het volgende:
Al die mensen hier die denken dat mensen wiskunde ineens gaan snappen als het verplicht wordt
Mensen die dat vak niet kiezen omdat ze het niet snappen, zullen nu niet ineens een wiskundig talent worden omdat het ze opgedrongen wordt, hoe goed de begeleiding ook is. Laat ze de tijd liever besteden aan vakken waar ze wel goed in zijn.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2011 11:51:46 ]
Nee hoor ruimtelijk inzicht kan je niet leren dat heb je of dat heb je niet. Ruimtelijk inzicht leer je niet..quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Ze zullen er i.i.g. meer van snappen als ze wel wiskundeles krijgen, dan als ze dat niet krijgen.
En dat dat hard nodig is zie je ook wel in dit topic. Degenen die het hardste lopen te janken zijn namelijk precies degenen die het analytisch vermogen missen om te kunnen bedenken waarom het nuttig is om er wat meer vanaf te weten.
Wiskunde A is toch zoiets als statistiek? Statistiek was ik heel goed in op de HBO. Zelfs gebruikt tijdens een van mijn stageopdrachten. Mijn stage begeleider was onder de indruk. Ik gebruikte weliswaar een computer programma om het te valideren, maar ik deed het ook op papier uitrekenen om er zeker van te zijn, dat de uitslagen representatief waren.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:39 schreef H.FR het volgende:
[..]
Ruimtelijk inzicht komt vooral naar voren bij wiskunde B, dat is voor mij ook niet weggelegd.
Maar wiskunde A is een heel ander type wiskunde, die best haalbaar is, ook al is het met wat meer moeite.
Kan me niet herinneren dat ik met geodriehoeken hoefde te werken na de 3e.
Edit: ik moest na de derde van VWO naar HAVO o.a. omdat ik een 3,5 stond voor wiskunde
Wiskunde is meer dan alleen ruimtelijk inzicht hoor.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:50 schreef Argo het volgende:
[..]
Nee hoor ruimtelijk inzicht kan je niet leren dat heb je of dat heb je niet. Ruimtelijk inzicht leer je niet..![]()
![]()
![]()
Klopt maar ruimtelijk inzicht is een grote factor erin, sowieso ook om bepaalde uitleggen te snappen. Dat mijn hersenhelft niet functioneert naar toebehoren kan ik ook niks aan doen. En dan is het voor mij al een stuk moeilijker.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:51 schreef Igen het volgende:
[..]
Wiskunde is meer dan alleen ruimtelijk inzicht hoor.
Het leuke is dus, dat de wiskunde op de HAVO en het VWO wordt opgedeeld in een stuk met veel ruimtelijkheid (wiskunde B) en een gedeelte waarvoor je dit ruimtelijk inzicht een stuk minder nodig hebt (wiskunde A).quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:52 schreef Argo het volgende:
[..]
Klopt maar ruimtelijk inzicht is een grote factor erin, sowieso ook om bepaalde uitleggen te snappen. Dat mijn hersenhelft niet functioneert naar toebehoren kan ik ook niks aan doen. En dan is het voor mij al een stuk moeilijker.![]()
![]()
Zie mijn reactie en ook die van Argo. Sommige mensen hebben problemen met wiskunde, maar geen problemen met economie. Ook al worden in beide vakken soms dezelfde soort formules gebruikt.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:51 schreef ssebass het volgende:
Ik vind het belangrijk dat iedereen wiskunde krijgt. Buiten het analytisch denkvermogen is het ook heel praktisch. Hoe willen al die mensen hun financiele zaken regelen als ze niet eens wat simpele sommetjes kunnen maken.
Ja ik heb geen problemen met leer vakken, Nederlands ook niet als ik er goed voor zit, en het goed geleerd krijg. Maar wiskunde neen dat lukt gewoon bijna niet.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:53 schreef tong_poh het volgende:
[..]
Zie mijn reactie en ook die van Argo. Sommige mensen hebben problemen met wiskunde, maar geen problemen met economie. Ook al worden in beide vakken soms dezelfde soort formules gebruikt.
Nou dat is dan pech gehad. Als je ene hersenhelft niet goed functioneert lijkt het mij ook onlogisch dat je een diploma zou krijgen die het tegenovergestelde zou zeggen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:52 schreef Argo het volgende:
[..]
Klopt maar ruimtelijk inzicht is een grote factor erin, sowieso ook om bepaalde uitleggen te snappen. Dat mijn hersenhelft niet functioneert naar toebehoren kan ik ook niks aan doen. En dan is het voor mij al een stuk moeilijker.![]()
![]()
Kortzichtige hond! Je moet wat doen..:')quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:56 schreef portie het volgende:
Eindelijk! Werd eens tijd. Al die mensen die C&M profiel kozen om maar onder wiskunde uit te komen.Om nog maar over het VMBO volk te zwijgen.
Je moet wat doen voor een diploma. *zucht*
Aha neen mijn helft van het ruimtelijk inzicht is slecht en functioneert niet goed. Mijn helft voor talen etc.. Doet het naar toebehoren. Leren heb ik dan ook geen moeite mee mijn geheugen werkt zeer goed. Alleen wiskunde lukt mij niet. De rest wel!quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Nou dat is dan pech gehad. Als je ene hersenhelft niet goed functioneert lijkt het mij ook onlogisch dat je een diploma zou krijgen die het tegenovergestelde zou zeggen.
Je kunt het ook andersom zien.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:16 schreef Argo het volgende:
Serieus?....
Er zijn veel mensen die erg slim zijn, maar slecht in wiskunde. Moeten die dan maar putjes gaan scheppen?
Aha nou ok dan om het zo af te handelen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:58 schreef houtjetouwtjejas het volgende:
[..]
Je kunt het ook andersom zien.
Ben je wel slim als je geen wiskunde kunt?
wiskunde is namelijk allesomvattend en trekt door tot vakken als M&O, economie en natuurkunde.
Neemt niet weg dat Nederlands ook nog lang niet op het niveau zit van wat het hoort te zijn. Talen zijn al verplicht, met dezelfde reden als dat wiskunde verplicht wordt. Omdat het belangrijk is.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:57 schreef Argo het volgende:
[..]
Kortzichtige hond! Je moet wat doen..:')
Alsof wiskunde het beste vak is dat er is. Zonder taal is Wiskunde nog 30000x niks.
Dan nog ik vind dat er nog optie moet zijn, om wiskunde uit de weg te gaan. Dan op zijn minst vmbo, havo. Doe dan misschien wat rekenen of wiskunde voor dummies. Maar taal ja dat is belangrijker en dat is terecht dat het verplicht is. Omdat je er constant mee bezig bent. Maar wiskunde ik gebruik het zelden, ik maak er wel gebruik van. Want mijn pc doet nu constant rekenen dat weet ik. Maar ik heb er verder toch niks bij?quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:02 schreef portie het volgende:
[..]
Neemt niet weg dat Nederlands ook nog lang niet op het niveau zit van wat het hoort te zijn. Talen zijn al verplicht, met dezelfde reden als dat wiskunde verplicht wordt. Omdat het belangrijk is.
Weet je het zeker?quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:58 schreef Argo het volgende:
[..]
Aha neen mijn helft van het ruimtelijk inzicht is slecht en functioneert niet goed. Mijn helft voor talen etc.. Doet het naar toebehoren.
Maar met alleen het leren van feitjes ben je er nog niet. Je moet ook voor jezelf kunnen begrijpen welke dingen belangrijk zijn en welke niet, en waarom, en hoe alles wat je hebt geleerd in verband met elkaar staat.quote:Leren heb ik dan ook geen moeite mee mijn geheugen werkt zeer goed. Alleen wiskunde lukt mij niet. De rest wel!
Jouw mening.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:06 schreef houtjetouwtjejas het volgende:
en wat dan nog?
Wanneer de mensen die nu ineens verplicht wiskunde moeten hebben, kiezen voor Wiskunde A, is het nog steeds een eitje.
Allround basiskennis, daar is niks mis mee. Op het moment is er op de Havo een keuze tussen 4 soorten wiskunde. Basis en vergaande wiskunde. Dat beetje basiskennis moet te doen zijn voor ieder mens.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:03 schreef Argo het volgende:
[..]
Dan nog ik vind dat er nog optie moet zijn, om wiskunde uit de weg te gaan. Dan op zijn minst vmbo, havo. Doe dan misschien wat rekenen of wiskunde voor dummies. Maar taal ja dat is belangrijker en dat is terecht dat het verplicht is. Omdat je er constant mee bezig bent. Maar wiskunde ik gebruik het zelden, ik maak er wel gebruik van. Want mijn pc doet nu constant rekenen dat weet ik. Maar ik heb er verder toch niks bij?
Mijn punt is je kan geen allround ubermensch zijn. De een is goed in dat de ander in dit. Maar wat ze nu willen is mensen die alles kunnen.
Wat belangrijk voor een scholier is, is toch echt afhankelijk van wat hij met zijn leven wil gaan doen, en dus niet per definitie wiskunde omdat jij dat zo belangrijk vindt.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:07 schreef portie het volgende:
[..]
Allround basiskennis, daar is niks mis mee. Op het moment is er op de Havo een keuze tussen 4 soorten wiskunde. Basis en vergaande wiskunde. Dat beetje basiskennis moet te doen zijn voor ieder mens.
Taal is inderdaad belangrijk, maar ga eens op de PABO kijken hoeveel mensen daar falen voor de eerste reken en taaltoetsen. Het is hopeloos gesteld met de toekomstige leerkrachten. Welke de basis gaan leggen voor de nieuwe generatie.
Beiden zijn belangrijk en daarom leer je vanaf de basisschool al taal en wiskunde. Nu niet gaan zeuren omdat je toevallig in 1 van de 2 onderdelen niet goed bent.
Wiskunde en taal zijn gewoon de basis voor al het andere.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:09 schreef boyv het volgende:
[..]
Wat belangrijk voor een scholier is, is toch echt afhankelijk van wat hij met zijn leven wil gaan doen, en dus niet per definitie wiskunde omdat jij dat zo belangrijk vindt.
Daarom, wiskunde Aquote:Op vrijdag 2 september 2011 12:03 schreef Argo het volgende:
[..]
Mijn punt is je kan geen allround ubermensch zijn.
quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:12 schreef boyv het volgende:
En sowieso denken dat het niveau omhoog gaat door bepaalde eisen of verplichtingen te gaan stellen, dat is echt de grootste onzin. Het niveau van leerlingen gaat pas omhoog als zij daar zelf voor kiezen.
Maak het leren aantrekkelijker, dan komt de rest vanzelf.
Weer een ongefundeerde aanname.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Wiskunde en taal zijn gewoon de basis voor al het andere.
Volgens deze redenatie kan je alles wel verplichten.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Wiskunde is gewoon een kwestie van bikkelen. Het is eerst afzien, en niet leuk, maar na afloop zal je inzien dat je er wel beter van bent geworden.
Wat dat betreft is het eigenlijk net als sporttraining.
Prima, maar dan wel op een gepast niveau.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:13 schreef boyv het volgende:
[..]
Weer een ongefundeerde aanname.
Wat belangrijk voor iemand is, bepaalt die persoon zelf. Als hij een teringhekel heeft aan wiskunde, of er echt gewoon de ballen van snapt, dan is het zijn goed recht dat vak te 'weigeren' en een vak te kiezen waarin hij wel voldoet naar behoren.
Uiteraard, de straten moeten ook gemaakt worden en de muren gemetseld.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Prima, maar dan wel op een gepast niveau.
Jij denkt dat scholieren van 14/15 jaar echt goed inzicht hebben wat zij de rest van hun leven nodig hebben? Lijkt me niet dat iedereen er met een pretpakket vanaf kan komen. Je zult keuzes moeten maken die niet leuk zijn.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:13 schreef boyv het volgende:
[..]
Weer een ongefundeerde aanname.
Wat belangrijk voor iemand is, bepaalt die persoon zelf. Als hij een teringhekel heeft aan wiskunde, of er echt gewoon de ballen van snapt, dan is het zijn goed recht dat vak te 'weigeren' en een vak te kiezen waarin hij wel voldoet naar behoren.
Nee. Juist en alleen bij wiskunde gaat het om mentaliteit. Het gaat erom om doorzettingsvermogen op intellectueel gebied te kweken. Om je niet door (voor jouw niveau) moeilijke analytische vraagstukken uit de weg te laten slaan, niet voor de Henk&Ingrid-onderbuikoptie te gaan, maar nét even een tandje bij te schakelen om het vraagstuk (al is het maar 7+3) te doorgronden en het júíste antwoord te geven.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:13 schreef boyv het volgende:
[..]
Volgens deze redenatie kan je alles wel verplichten.
quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:09 schreef boyv het volgende:
[..]
Wat belangrijk voor een scholier is, is toch echt afhankelijk van wat hij met zijn leven wil gaan doen, en dus niet per definitie wiskunde omdat jij dat zo belangrijk vindt.
Engels kun je nog wel goed leren, denk aan tv etc. Maar wiskunde daarin tegen. Maja jullie wiskundige handlangers zullen het nooit begrijpen. Ik wens jullie veel succes ermee, ik geef niet toe aan deze draconische wereld.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:16 schreef portie het volgende:
[..]
Jij denkt dat scholieren van 14/15 jaar echt goed inzicht hebben wat zij de rest van hun leven nodig hebben? Lijkt me niet dat iedereen er met een pretpakket vanaf kan komen. Je zult keuzes moeten maken die niet leuk zijn.
Zo zijn er zat mensen die Engels moeten volgen maar het geen zak aan vinden of het te moeilijk vinden. Moeten ze daar ook een keuze in krijgen?
Bullshit, bij andere vakken moet je ook denken, en kan je jezelf ook afvragen waarom is dat zo. Als het om kennis gaat, laten we dan filosofie ook gelijk verplicht maken?quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:17 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee. Juist en alleen bij wiskunde gaat het om mentaliteit. Het gaat erom om doorzettingsvermogen op intellectueel gebied te kweken. Om je niet door (voor jouw niveau) moeilijke analytische vraagstukken uit de weg te laten slaan, niet voor de Henk&Ingrid-onderbuikoptie te gaan, maar nét even een tandje bij te schakelen om het vraagstuk (al is het maar 7+3) te doorgronden en het júíste antwoord te geven.
Daarmee onderscheidt wiskunde zich principieel van de meeste andere vakken, waar het vooral om kennisoverdracht gaat.
Er zijn genoeg mensen die net zoveel moeite met Engels hebben als jij met wiskunde, die moeten toch ook allemaal Engels leren?quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:27 schreef Argo het volgende:
[..]
[..]
Engels kun je nog wel goed leren, denk aan tv etc. Maar wiskunde daarin tegen. Maja jullie wiskundige handlangers zullen het nooit begrijpen. Ik wens jullie veel succes ermee, ik geef niet toe aan deze draconische wereld.
[..]
Bullshit, bij andere vakken moet je ook denken, en kan je jezelf ook afvragen waarom is dat zo. Als het om kennis gaat, laten we dan filosofie ook gelijk verplicht maken?
En neem nou Einstein dat was het tegenovergestelde super goed in wiskunde, maar hij dropte uit school omdat hij in andere vakken minder was. was hij dan dom of slim?
Einstein was helemaal niet zo goed in wiskunde, maar hij deed ten minste zijn best.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:27 schreef Argo het volgende:
En neem nou Einstein dat was het tegenovergestelde super goed in wiskunde, maar hij dropte uit school omdat hij in andere vakken minder was. was hij dan dom of slim?
Leuk dat je maar op de helft ingaat van wat ik zeg. Ja je kan moeite met Engels hebben, maar Engels kan je beter uitleggen dunkt me zo. Dat je I met een hoofdletter moet gebruiken, dat je dit zus en zo moet gebruiken daar zijn regeltjes voor. Regeltjes die makkelijk uit te leggen zijn in het Nederlands. Maar wiskunde dat is geen normaal Nederlands daar word gepraat in formules.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:31 schreef H.FR het volgende:
[..]
Er zijn genoeg mensen die net zoveel moeite met Engels hebben als jij met wiskunde, die moeten toch ook allemaal Engels leren?
Dat jij het een makkelijker vindt, wil niet zeggen dat het ook zo is en dat het vak wat jij moeilijk vindt dus automatisch 'quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:39 schreef Argo het volgende:
[..]
Leuk dat je maar op de helft ingaat van wat ik zeg. Ja je kan moeite met Engels hebben, maar Engels kan je beter uitleggen dunkt me zo. Dat je I met een hoofdletter moet gebruiken, dat je dit zus en zo moet gebruiken daar zijn regeltjes voor. Regeltjes die makkelijk uit te leggen zijn in het Nederlands. Maar wiskunde dat is geen normaal Nederlands daar word gepraat in formules.
Uh, nee? Wiskunde en taal zijn basisvaardigheden, zonder die twee vakken wordt het met filosofie of politiek o.i.d. ook niks. Dat is het hele punt nou net.quote:Maarja als kennis zo belangrijk is dan gooien we filosofie toch ook verplicht erbij? En al die vakken? Politieke inzichten moeten we dan ook krijgen dat moet verplicht zijn! Ja dan moet je ook gelijk alles leren! En alleen Engels is dan ook niet genoeg, Duits, Frans, Spaans, dat moet ook verplicht. Misschien ook nog een Aziatische taal. Want das ook belangrijk natuurlijk?
Wacht even. Een taal (Engels nota bene!) is uit te leggen, want daar zijn regeltjes voor? Wiskunde daarentegen niet?quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:39 schreef Argo het volgende:
[..]
Leuk dat je maar op de helft ingaat van wat ik zeg. Ja je kan moeite met Engels hebben, maar Engels kan je beter uitleggen dunkt me zo. Dat je I met een hoofdletter moet gebruiken, dat je dit zus en zo moet gebruiken daar zijn regeltjes voor. Regeltjes die makkelijk uit te leggen zijn in het Nederlands. Maar wiskunde dat is geen normaal Nederlands daar word gepraat in formules.
Maarja als kennis zo belangrijk is dan gooien we filosofie toch ook verplicht erbij? En al die vakken? Politieke inzichten moeten we dan ook krijgen dat moet verplicht zijn! Ja dan moet je ook gelijk alles leren! En alleen Engels is dan ook niet genoeg, Duits, Frans, Spaans, dat moet ook verplicht. Misschien ook nog een Aziatische taal. Want das ook belangrijk natuurlijk?
Filosofie was er toch als eerste? Daaruit zijn vele vakken gestroomd.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat jij het een makkelijker vindt, wil niet zeggen dat het ook zo is en dat het vak wat jij moeilijk vindt dus automatisch '' is.
[..]
Uh, nee? Wiskunde en taal zijn basisvaardigheden, zonder die twee vakken wordt het met filosofie of politiek o.i.d. ook niks. Dat is het hele punt nou net.
Ja jong als er zoiets als STAM+T etc was, bij wiskunde dan kon ik het ook wel.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:47 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Wacht even. Een taal (Engels nota bene!) is uit te leggen, want daar zijn regeltjes voor? Wiskunde daarentegen niet?
Zelden zulke onzin gezien.
Hier ben ik het als wiskundestudent volledig mee oneens. Wiskunde kan je net zo goed uitleggen als dat je taal kan uitleggen, zoniet beter. Taal heeft allerlei uitzonderingen op de regel, iets wat bij wiskunde absoluut niet het geval is, want dan noemt men het geen regel meer.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:39 schreef Argo het volgende:
[..]
In wiskunde heb je x + y = y + x, x*y = y*x, a + (b+c) = (a+b) + c, etcquote:Op vrijdag 2 september 2011 12:49 schreef Argo het volgende:
Ja jong als er zoiets als STAM+T etc was, bij wiskunde dan kon ik het ook wel.
Precies, net zoals 2*(1/2) = 1/4quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:58 schreef thenxero het volgende:
[..]
In wiskunde heb je x + y = y + x, x*y = y*x, a + (b+c) = (a+b) + c, etc
Maar wat dacht je van de grammatica. Die is aardig lastig voor veel mensen, en wordt ook vaak na 10x nog niet begrepen. Net als wiskunde dus!quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:39 schreef Argo het volgende:
[..]
Maarja als kennis zo belangrijk is dan gooien we filosofie toch ook verplicht erbij? En al die vakken? Politieke inzichten moeten we dan ook krijgen dat moet verplicht zijn! Ja dan moet je ook gelijk alles leren! En alleen Engels is dan ook niet genoeg, Duits, Frans, Spaans, dat moet ook verplicht. Misschien ook nog een Aziatische taal. Want das ook belangrijk natuurlijk?
Wat ik al eerder zei:quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:39 schreef Argo het volgende:
[..]
http://www.google.nl/sear(...)ial&client=firefox-aquote:Op vrijdag 2 september 2011 13:09 schreef Trannellius het volgende:
[..]
Precies, net zoals 2*(1/2) = 1/4
Volgens mij was het soort van sarcastisch bedoelt.quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:22 schreef Pharkus het volgende:
[..]
http://www.google.nl/sear(...)ial&client=firefox-a
Kneus.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:29 schreef Argo het volgende:
[..]
Vooroordelen.![]()
![]()
Dus zonder wiskunde ben je geen waardig man? Ja Alexander de grote wie weet wat hij voor Wiskunde zou krijgen, of een Julius Caesar. Maar een ding weet ik wel jullie voorouders zoude al in hun broek pissen als zon baas in de buurt kwam.
Filosofie zou verplicht moeten zijn, maar het is moeilijk om daar examenstof voor te bedenken.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:39 schreef Argo het volgende:
Zeker weten?quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:58 schreef Argo het volgende:
[..]
Mijn helft voor talen etc.. Doet het naar toebehoren.
nu kan je op de havo wiskunde laten vallen, slechte zaak vind ik..quote:Op vrijdag 2 september 2011 13:35 schreef Blossom86 het volgende:
In mijn tijd was dat ook al hoor. (op de havo)
Ja, want wiskunde en logisch nadenken staan parallel aan elkaar.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:15 schreef Nobu het volgende:
Slim zijn en slecht zijn in wiskunde is onmogelijk. Slecht zijn in wiskunde betekent namelijk dat je niet in staat bent logisch na te denken.
Jammer dit. Heel erg jammer.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:21 schreef Knevelt het volgende:
Wiskunde is een slijpsteen voor de geest
Het doet misschien soms pijn
maar, oh, scholier blijf toch bij je leest
Wie slim wil zijn
vind de wiskunde een feest
Vond je het anders wel een mooi gedicht?quote:
Sterker nog, wiskunde is niet meer dan een oefening in logisch nadenken.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:19 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Ja, want wiskunde en logisch nadenken staan parallel aan elkaar.
Nobu. De grootste kankeraar van fok.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:27 schreef Nobu het volgende:
[..]
Sterker nog, wiskunde is niet meer dan een oefening in logisch nadenken.
Wiskunde niet je beste vak?quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:28 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Nobu. De grootste kankeraar van fok.
Het was meer een algemene opmerking, niet op zijn post.quote:
Ah oké.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:32 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Het was meer een algemene opmerking, niet op zijn post.
Ik had een 9,8 voor CE Wiskunde A1,2. Geen grappen.
Mee eensquote:Op vrijdag 2 september 2011 14:27 schreef Nobu het volgende:
[..]
En ik heb een veterstrikdiplomaquote:Op vrijdag 2 september 2011 14:32 schreef Knevelt het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:33 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
En ik heb een veterstrikdiploma
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
Baas mij lukt dat denk ik niet..quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:32 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Denk het ook nietquote:
Jeetje, had ik dat maar geweten tijdens mijn eindexamen wiskunde.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:27 schreef Nobu het volgende:
[..]
Jij doet nog middelbare?quote:
Ik doe van alles wat een beetje. Maar nee ik heb vroeger mijn toekomscht verkloot. En nu moet ik dus de vavo doen om me naar havo omhoog te werken.quote:
Tijdens je examen is het te laat om logisch nadenken te oefenen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:36 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Jeetje, had ik dat maar geweten tijdens mijn eindexamen wiskunde.
Hallon, jij bent lekker jong ventje. Maar je bent wel goed bezig door klassieke filosofie te lezen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:37 schreef Argo het volgende:
[..]
Ik doe van alles wat een beetje. Maar nee ik heb vroeger mijn toekomscht verkloot. En nu moet ik dus de vavo doen om me naar havo omhoog te werken.
gr gr.
Klopt zij zullen mij helpen op mijn pad. Dan kan zelfs wiskunde mij niet weerhouden van mijn doel.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:38 schreef Knevelt het volgende:
[..]
Hallon, jij bent lekker jong ventje. Maar je bent wel goed bezig door klassieke filosofie te lezen.
Dat dacht ik dus ook, ik ben dan ook verbaast dat het alleen voor vwo'ers verplicht is.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:38 schreef Irritatie100 het volgende:
Wiskunde is toch al tijden min of meer verplicht? Toen ik een profiel moest kiezen 7 jaar geleden zat in elke profiel wiskunde.
Ik deed (uiteraardquote:Op vrijdag 2 september 2011 14:39 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dat dacht ik dus ook, ik ben dan ook verbaast dat het alleen voor vwo'ers verplicht is.
Je hebt volkomen gelijk.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Tijdens je examen is het te laat om logisch nadenken te oefenen.
Wat heb je er nou aan als je een vak volgt maar er geen examen in doet? Wiskunde hoort gewoon een verplicht examenvak te zijn, gelukkig wordt het dat ook.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:43 schreef Chloroform het volgende:
Een verplicht vak is niet per definitie een vak waarvoor je een CSE moet afleggen he, liefjes.
Ja, maar sommige mensen gingen ervan uit dat een verplicht vak ook een eindexamenvak zou zijn. Wat dat laatste betreft ben ik het met je eens, maar vakken zoals bijvoorbeeld lo, maatschappijleer en anw zijn wel verplicht (op het vwo), maar je doet er geen eindexamen in.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:52 schreef Rezania het volgende:
[..]
Wat heb je er nou aan als je een vak volgt maar er geen examen in doet? Wiskunde hoort gewoon een verplicht examenvak te zijn, gelukkig wordt het dat ook.
Blijkbaar is het een verplicht vak, maar geen verplicht examenvak.quote:Op vrijdag 2 september 2011 15:33 schreef Roces18 het volgende:
havo is wisknudde ook verplicht hoor???
bij mij wel 2 jaar geleden.quote:Op vrijdag 2 september 2011 15:33 schreef Rezania het volgende:
[..]
Blijkbaar is het een verplicht vak, maar geen verplicht examenvak.
Dommerik, wiskunde is in de huidige samenleving een steeds groter en belangrijk wordend vak. En vaak heb heb je vakken ook nodig om erachter te komen wat je NIET wilt.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:19 schreef Argo het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:19 schreef Argo het volgende:
[..]
Jammergenoeg zit het zo niet in elkaar.quote:Op vrijdag 2 september 2011 12:00 schreef Argo het volgende:
[..]
Aha nou ok dan om het zo af te handelen.
Slim=Wiskunde
Wijsheid=Talen en al het socialen, geschiedenis,ak,maatschappij leer. etc..
Dan ben ik niet slim nee, maar wel wijs.
Dat werkt gewoon niet.quote:Ow je had 30% van de vragen goed, dan heb je een 7.
yup maar ook bij N&S enzo moest je ook verplicht wiskunde als examenvak hebbenquote:
Profielen worden op havo en vwo in de 4e klas geintroduceerd om de leerlingen een bepaalde richting in te duwen in wat voor vervolgopleiding ze willen doen. Bij elk profiel horen bepaalde verplichte vakken en daarnaast heb je de keuze uit een aantal vakken waar je er 2 uit mag kiezen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:35 schreef HostiMeister het volgende:
Wat zijn deze profielen waar men het steeds over heeft?
wiskunde was makkie examen. Alles in je grafische rekenmachine stoppenquote:Op vrijdag 2 september 2011 16:49 schreef Geelman het volgende:
Ik vond wiskunde altijd moeilijk, maar ik ben wel blij dat ik het uiteindelijk met een voldoende heb afgesloten. Als je ergens moeite voor moet doen levert je het uiteindelijk meer op.
Dit dus, gewoon functies en zo onthouden, dan is wiskunde echt hartstikke makkelijk.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:50 schreef Roces18 het volgende:
[..]
wiskunde was makkie examen. Alles in je grafische rekenmachine stoppen
Misschien? Ik dacht dat het al verplicht was. Wat een kutlandquote:Op vrijdag 2 september 2011 11:16 schreef Argo het volgende:
Serieus?....
Als een docent geschiedenis inderdaad geen havo-niveau wiskunde kan is dat zeer rampzalig.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:19 schreef Argo het volgende:
[..]
JA KUT.quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:19 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Ja, want wiskunde en logisch nadenken staan parallel aan elkaar.
Dat is toch ook zo met die PABO-studenten die niet kunnen rekenen, die falen ook.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:52 schreef Gamesua het volgende:
[..]
Misschien? Ik dacht dat het al verplicht was. Wat een kutland
Correctie: er zijn GEEN mensen die _erg_ slim zijn en slecht in wiskunde. Als je helemaal geen wiskunde aankan, ben je gewoon een mongool.
[..]
Als een docent geschiedenis inderdaad geen havo-niveau wiskunde kan is dat zeer rampzalig.
Een dieptepunt voor Nederland, en dat meen ik serieus.
Dit dus, mensen die denken dat wiskunde en logisch denken niet aan elkaar gelijk zijn kunnen niet logisch nadenken en dus ook geen wiskunde.quote:Op vrijdag 2 september 2011 16:56 schreef Gamesua het volgende:
[..]
JA KUT.
(Sorry dat ik overdrijf maar het is echt heel zielig dat men tegen dit punt is.)
Niet voor niets dat in de oudheid, toen "LOGISCH NADENKEN" praktisch uitgevonden werd (logica), filosofie en wiskunde beide elementaire vakken/stromingen waren die waarmee filosoof of groot denker zich constant bezig hield.
Wat?quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:10 schreef Roces18 het volgende:
Ik zag gister toevallig het wiskundeboek van mijn jongste zus , en ik moest spontaan lachen![]()
Ze doet trouwens MBO en opgave 1 was als volgt:
Schrijf de volgende getallen voluit in woorden![]()
whhahaha wat een niveau
Nee?quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:10 schreef Roces18 het volgende:
Ik zag gister toevallig het wiskundeboek van mijn jongste zus , en ik moest spontaan lachen![]()
whhahaha wat een niveau
Hoorde het gister ook.quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:10 schreef Roces18 het volgende:
whhahaha wat een niveau
Wat is dat doel?quote:Op vrijdag 2 september 2011 14:39 schreef Argo het volgende:
[..]
Klopt zij zullen mij helpen op mijn pad. Dan kan zelfs wiskunde mij niet weerhouden van mijn doel.
Ga jij maar even een huis kopen wat 150 meter breed is.quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:25 schreef Kw4Kje het volgende:
Basis rekenen oke, optellen, aftrekken, vermedigvuldigen. Maar waarom ik Kwadrateren, Machtsverheffen, Worteltrekken ect. heb moeten doen, heb ik nooit begrepen.
ik zeg doen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:20 schreef TNA het volgende:
[..]
En geen Engels, Frans, Economie, en Aardrijkskunde, ook geen probleem toch? Schaf de hele middelbare school maar af en laat mensen naast Nederlands één vak volgen.
quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:42 schreef ploxerderp het volgende:
[..]
ik zeg doen.
Niet dat iemand frans wil spreken/het nodig heeft.
Als iemand frans praat gewoon neerknuppelen ipv zijn taal spreken
Je moet het totaal plaatje zien. Als he later iets in de wetenschap wil doen heb je veel aan de gecombineerde kennis van wiskunde, biologie, natuur en scheikunde, nederlands.quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:25 schreef Kw4Kje het volgende:
Basis rekenen oke, optellen, aftrekken, vermedigvuldigen. Maar waarom ik Kwadrateren, Machtsverheffen, Worteltrekken ect. heb moeten doen, heb ik nooit begrepen.
Hier wil ik pics van zien, dit gaat er bij mij niet inquote:Op vrijdag 2 september 2011 17:10 schreef Roces18 het volgende:
whhahaha wat een niveau
Het is wel zoquote:Op vrijdag 2 september 2011 18:09 schreef thenxero het volgende:
[..]
Hier wil ik pics van zien, dit gaat er bij mij niet in
Mwa zo'n soort opgave als inleiding op wortels vind ik nog niet zo heel gek. Dan krijg je een beetje een idee wat worteltrekken doet "in de praktijk", want de worteltheorie is voor vmbo al best geavanceerd. Zolang het maar geen examen- of toetsniveau is.quote:Op vrijdag 2 september 2011 18:11 schreef Dromenvangertje het volgende:
[..]
Het is wel zoZodra ik van de week mijn boeken heb maak ik ook wel een foto van sommige opdrachten die wij hier krijgen op vmbo theoretische leerweg
Krijg je stuk of 10 sommetjes waar je de wortel van moet berekenen, mag je gewoon met je rekenmachine doen.
Het klopt wel dat er basisschool niveau sommen als inleiding wordt gebruikt voor een nieuw hoofdstuk oid. Maar echt gewoon sommige sommen/vragen slaan simpelweg nergens opquote:Op vrijdag 2 september 2011 18:16 schreef thenxero het volgende:
[..]
Mwa zo'n soort opgave als inleiding op wortels vind ik nog niet zo heel gek. Dan krijg je een beetje een idee wat worteltrekken doet "in de praktijk", want de worteltheorie is voor vmbo al best geavanceerd. Zolang het maar geen examen- of toetsniveau is.
Maar kom op, dan zit je op het mbo en kom je van het vmbo. Ja, het voorbereidend mbo. En dan moet je nog oefenen om getallen in woorden op te schrijven? Wat doe je dan in godsnaam op het vmbo? Toch niet alleen maar opgaves waar je getallen in je rekenmachine moet invoeren?
Iemand vroeg me of ik bijles wou geven in "wiskunde" aan iemand die van vmbo-tl dreigde geschopt te worden en op het kader ofzo gezet te worden. Dat lijkt me nog best een zware klus als dat er al niet in gaat. Het doet ook pijn in mijn hart dat haar ouders een dergelijk niveau ook niet aankunnen.
Hoe kan jij hier je mening over geven, heb je toevallig basis/kader, vmbo tl én havo gedaan?quote:Op vrijdag 2 september 2011 18:33 schreef Dromenvangertje het volgende:
[..]
Het klopt wel dat er basisschool niveau sommen als inleiding wordt gebruikt voor een nieuw hoofdstuk oid. Maar echt gewoon sommige sommen/vragen slaan simpelweg nergens op
Wiskunde is niet mijn sterkste kant, totaal niet eigenlijk, maar ik vind wel dat het niveau van de vmbo tl boeken soms wel erg neigt naar de basis/kader kant.
Ik wil niet eens weten hoe de wiskunde boeken van vmbo basis eruit zienDat is vast groep 5 werk.
Je hebt gelijk dat vmbo een voorbereiding is op het mbo, maar ik neem aan dat het mbo wel wat pittiger is qua stress, plannen, opdrachten etc. En ik vind niet dat de stof in het 3e/examenjaar de leerling goed voorbereid op het mbo. En al helemaal niet als de leerling door wilt stromen naar de havo.
Een vriendin stroomde van 3 havo naar 4 mavo omdat ze het anders moeilijk zou krijgen met examens van havo. Nu zegt zij dat zij met 2 vingers in de neus en ogen dicht vmbo heeft kunnen doen want er zit een extreem verschil tussen havo en vmbo tl.
Dat slaat ook nergens op
Ik ben van 2 vmbo tl naar 3 havo gegaan. Ik moet zeggen dat havo nou niet echt moeilijker was. We gingen alleen met iets meer snelheid door de stof heen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 18:46 schreef Flepke het volgende:
[..]
Hoe kan jij hier je mening over geven, heb je toevallig basis/kader, vmbo tl én havo gedaan?
Je hebt dus geen zicht op de centraal examens.quote:Op vrijdag 2 september 2011 18:50 schreef GuitarJJ het volgende:
[..]
Ik ben van 2 vmbo tl naar 3 havo gegaan. Ik moet zeggen dat havo nou niet echt moeilijker was. We gingen alleen met iets meer snelheid door de stof heen.![]()
En inderdaad, wiskunde zou gewoon een verplicht examenvak moeten zijn!
Dit dus.quote:Op vrijdag 2 september 2011 17:51 schreef Zolder het volgende:
[..]
Je moet het totaal plaatje zien. Als he later iets in de wetenschap wil doen heb je veel aan de gecombineerde kennis van wiskunde, biologie, natuur en scheikunde, nederlands.
Op andere gebieden zijn geschiedenis en aardrijkskunde weer van belang. Maatschappijleer voor algemene kennis van zaken.
Behalve als je op het vmbo zit dan heb je er later niks aan.
quote:Op vrijdag 2 september 2011 19:35 schreef Yreal het volgende:
Mensen die geen basale reken shit kunnen bevatten![]()
![]()
![]()
Niet kunnen optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen,machtsverheffen, procenten uitreken, breuken snappen,meetkunde snappen en basis algebra kunnen snappen![]()
![]()
![]()
Je gaat mij niet wijs maken dat je vwo kan halen als je dat niet kan.
Je diploma kunnen halen met Nederlands, Engels, Frans, Duits, Teken, Handarbeid, Geschiedenis en Aardrijkskunde. C&M, DAT is pas een terechte klacht.
Pretpakket, dat is inderdaad klachtwaardig.quote:Op vrijdag 2 september 2011 19:35 schreef Yreal het volgende:
![]()
![]()
Niet kunnen optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen,machtsverheffen, procenten uitreken, breuken snappen,meetkunde snappen en basis algebra kunnen snappen![]()
![]()
![]()
Je diploma kunnen halen met Nederlands, Engels, Frans, Duits, Teken, Handarbeid, Geschiedenis en Aardrijkskunde. C&M, DAT is pas een terechte klacht.
Het was allang een verplicht vak en de meeste scholen verplichten je ook om er examen in te doen. Maar het was tot nu toe alleen een officieel examenvak voor vwo'ers.quote:Op vrijdag 2 september 2011 20:13 schreef odetje het volgende:
wiskunde was al verplicht op onze middelbare school..
er was geen profiel waar je wiskunde kon laten vallen
Je komt echt helemaal nergens in het leven zonder basiswiskunde.quote:Op vrijdag 2 september 2011 20:14 schreef StraatSoldaat het volgende:
Wiskunde is een vak voor autisten mensen.
Mijn pa heeft nooit wiskunde gehad en verdient 7000 per maand en ik heb ook nooit wiskunde gehad en mijn broer heeft bijna zijn master strafrecht en heeft ook nooit Wiskunde gehad.quote:Op vrijdag 2 september 2011 20:14 schreef Rezania het volgende:
[..]
Je komt echt helemaal nergens in het leven zonder basiswiskunde.
Ga me nou niet zeggen dat jij en je broer nooit wiskunde op de middelbare school hebben gehad.quote:Op vrijdag 2 september 2011 20:33 schreef StraatSoldaat het volgende:
[..]
Mijn pa heeft nooit wiskunde gehad en verdient 7000 per maand en ik heb ook nooit wiskunde gehad en mijn broer heeft bijna zijn master strafrecht en heeft ook nooit Wiskunde gehad.
En daarna lekker communicatie- of vrijetijdsmanagment doenquote:Op vrijdag 2 september 2011 19:35 schreef Yreal het volgende:
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik ben het met je eens en kan uit ervaring spreken. Ik had de eerste twee jaar op de havo een kwalitatief slechte wiskundeleraar en als methode Netwerk. Deze combinatie was gewoon bagger en niemand haalde ooit iets hoger dan 6. Toen kregen we in de derde een goede leraar en stapte we over op Getal en Ruimte, binnen 6 maanden was het gemiddelde cijfer van de klas van een 4,7 naar een 7,8 gestegen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:21 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
Wiskunde is niet zo moeilijk hoorIedereen met een beetje intelligentie kan het, mits uitgelegd door de juiste persoon. Het probleem in het onderwijs ligt niet zo zeer bij de 'luie, verwende klotekinderen', maar meer bij het gebrek aan kwalitatief goede leraren. Wegens het lerarentekort worden de vereisten omlaag geschroefd en krijg je al heel makkelijk een docentenfunctie in handen. Bij mij op de middelbare school geven leraren les die amper het Nederlands beheersen
Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan de foutieve constructies 'beter als' en contaminaties als 'uitprinten' en 'overnieuw'. Nu maken de contaminaties niet zo uit, deze zijn immers in de taal geslopen en meerendeels geaccepteerd als correct Nederlands (wat het eigenlijk níet is). Dit lerarenprobleem moet mijns inziens hoognodig aangepakt worden. Je kunt toch geen leraar aanstellen die zelf weinig verstand heeft van het vak dat hij/zij geeft? Laat staan uitleggen en de leerlingen door het leerproces begeleiden (en ze laten slagen voor het eindexamen!). Zo ook een docente die Engels geeft aan de bovenbouw van het vwo. Grammaticaal is het Engels dat ze brabbelt wel juist maar de uitspraak laat veel te wensen over. Zo spreekt ze women uit als 'wee men'.
![]()
Ik ben persoonlijk van mening dat wiskunde voorlopig verplicht moet worden op de havo. Daarbij kan men denken aan het systeem dat op het vwo toegepast wordt met verschillende soorten wiskunde:
-Wiskunde A (vooral statistisch, kansen etc.)
-Wiskunde B (vooral meetkunde, goniometrie etc.)
-Wiskunde C (de lichte vorm van wiskunde, een soort van wiskunde A light)
-Wiskunde D (extra wiskunde, uitbreiding op wiskunde B. Eigenlijk niet nodig op havo)
Mensen die niet zo goed zijn in wiskunde kunnen dan alsnog wiskunde C kiezen en het vak afronden op het eindexamen.
Ik werk nu ook met Getal en Ruimte en ik moet toegeven dat het fijne boeken zijn om uit te leren. De stukjes uitleg zijn ook heel duidelijk en er wordt altijd een voorbeeldsommetje gegeven. Als je alles één keer doorleest kun je de opgaven gewoon maken. Het is echt simpel.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:25 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens en kan uit ervaring spreken. Ik had de eerste twee jaar op de havo een kwalitatief slechte wiskundeleraar en als methode Netwerk. Deze combinatie was gewoon bagger en niemand haalde ooit iets hoger dan 6. Toen kregen we in de derde een goede leraar en stapte we over op Getal en Ruimte, binnen 6 maanden was het gemiddelde cijfer van de klas van een 4,7 naar een 7,8 gestegen.
Die vormen van wiskunde bestaan al op de havo, dus gewoon A, B, C en D. Het moet alleen nog een verplicht eindexamenvak worden.
Heb je ooit met Netwerk gewerkt? Getal en Ruimte is een geschenk uit de hemel vergeleken met die methode.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:35 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Ik werk nu ook met Getal en Ruimte en ik moet toegeven dat het fijne boeken zijn om uit te leren. De stukjes uitleg zijn ook heel duidelijk en er wordt altijd een voorbeeldsommetje gegeven. Als je alles één keer doorleest kun je de opgaven gewoon maken. Het is echt simpel.
Verder vind ik wel dat wiskunde een verplicht eindexamenvak moet worden op de havo. Het is toch eigenlijk een beetje vreemd dat je in Nederland een relatief hoge middelbare schoolopleiding kunt doen zónder wiskunde in je pakket te hoeven hebben? Zoals iemand al eerder opmerkte: wiskunde is een elementair vak. Natuurlijk hoef je geen hoeken te kunnen berekenen als je later een vak als geschiedenis wilt gaan studeren, maar er is niets mis met een beetje statistiek en kansberekening (wiskunde A/C).
Ik doe profiel zorg, ik heb geen wiskunde nodig.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:39 schreef Rezania het volgende:
[..]
Heb je ooit met Netwerk gewerkt? Getal en Ruimte is een geschenk uit de hemel vergeleken met die methode.
Je begrijpt het verkeerd, wiskunde is al een verplicht vak voor alle niveaus, dus je moet sowieso een vorm van wiskunde volgen. Het is alleen nog niet verplicht voor alle niveaus om er examen in te doen. Tenminste, dat heb ik ervan begrepen.
Vindt jij dat zelf, of is dat ook de mening van de school?quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:40 schreef Argo het volgende:
[..]
Ik doe profiel zorg, ik heb geen wiskunde nodig.
Ik hoop nooit dat jij mij medicijnen moet toedienenquote:Op vrijdag 2 september 2011 21:40 schreef Argo het volgende:
[..]
Ik doe profiel zorg, ik heb geen wiskunde nodig.
Was het niet zo dat je met profiel C&M geen wiskunde hoeft te hebben in je pakket? (havo)quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:39 schreef Rezania het volgende:
[..]
Heb je ooit met Netwerk gewerkt? Getal en Ruimte is een geschenk uit de hemel vergeleken met die methode.
Je begrijpt het verkeerd, wiskunde is al een verplicht vak voor alle niveaus, dus je moet sowieso een vorm van wiskunde volgen. Het is alleen nog niet verplicht voor alle niveaus om er examen in te doen. Tenminste, dat heb ik ervan begrepen.
Ik zou kansberekening niet verplichten, maar statistiek wel.
Ik geloof van wel, je moet dan minstens wiskunde C hebben geloof ik.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:45 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Was het niet zo dat je met profiel C&M geen wiskunde hoeft te hebben in je pakket? (havo)
quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:34 schreef HeatWave het volgende:
Opzich een goed plan denk ik. Maar ik pleit echt voor een enorm strengere norm voor het eindexamen Nederlands.
Dat vind ik nou echt iets dat iedereen op een bepaald niveau moet beheersen.
Op de havo (CM) mag je wiskunde laten vallen, op alle niveau;s van vmbo ook, alleen op vwo is het verplicht maar kan je met CM kiezen voor wiskunde C dat makkelijker schijnt te zijn.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:48 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik geloof van wel, je moet dan minstens wiskunde C hebben geloof ik.
Hahahahhaha waar slaat dat nou weer op xD Ik heb bovendien ooit gelezen dat mensen met Asperger vaak juist heel goed zijn in talen dus wat je zegt slaat nergens opquote:Op vrijdag 2 september 2011 20:14 schreef StraatSoldaat het volgende:
Wiskunde is een vak voor autisten.
Dat was toch alleen op het vwo?quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:48 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik geloof van wel, je moet dan minstens wiskunde C hebben geloof ik.
Een strengere norm voor het eindexamen Nederlands? Serieus? Dat gaat niet eens meer over grammatica, interpunctie en spelling. Ik vind juist dat Nederlands wel wat minder moeilijk mag worden.quote:
Ja, blijkbaar wel. Ik ken geen mensen die C&M op havo niveau doen, maar volgens magneetstrip mag je wiskunde laten vallen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:50 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Dat was toch alleen op het vwo?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vakkenpakket
Op het vwo is dit niet nodig. Je leert in de onderbouw al wat de meest voorkomende stijlfouten etc. zijn. Over het algemeen beheersen vwo'ers het Nederlands wel. Ik weet niet hoe dit zit met het vmbo/havo examen. Ik heb wel de nodige filmpjes gezien die mij bezorgd maken over de onderwijskwaliteit in Nederland.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:50 schreef Rezania het volgende:
[..]
Een strengere norm voor het eindexamen Nederlands? Serieus? Dat gaat niet eens meer over grammatica, interpunctie en spelling. Ik vind juist dat Nederlands wel wat minder moeilijk mag worden.
Over het algemeen beheersen havoërs Nederlands ook wel. Ik zou het niet weten over vmbo'ers.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:53 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Op het vwo is dit niet nodig. Je leert in de onderbouw al wat de meest voorkomende stijlfouten etc. zijn. Over het algemeen beheersen vwo'ers het Nederlands wel. Ik weet niet hoe dit zit met het vmbo/havo examen
Dat is PowNews, die zenden de grootste losers uit zodat de kijkers zich beter voelen over zichzelf. Dat is echt geen betrouwbare bron.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:53 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Op het vwo is dit niet nodig. Je leert in de onderbouw al wat de meest voorkomende stijlfouten etc. zijn. Over het algemeen beheersen vwo'ers het Nederlands wel. Ik weet niet hoe dit zit met het vmbo/havo examen. Ik heb wel de nodige filmpjes gezien die mij bezorgd maken over de onderwijskwaliteit in Nederland.
Volgens mij is het havisten, niet havoërsquote:Op vrijdag 2 september 2011 21:55 schreef Rezania het volgende:
[..]
Over het algemeen beheersen havoërs Nederlands ook wel. Ik zou het niet weten over vmbo'ers.
Nee weet ik. Het meeste erin is 'biased'. Maar de kinderen weten écht niet wat woorden als 'kritisch', 'et cetera' en 'arbeidsvreugde' betekenen. Ik zag ook een filmpje over de taalbeheersing van vmbo'ers (niet van PowNews) en ik kreeg er gewoon kippenvel van. 'Kompas, wat is dat?'quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:56 schreef Rezania het volgende:
[..]
Dat is PowNews, die zenden de grootste losers uit zodat de kijkers zich beter voelen over zichzelf. Dat is echt geen betrouwbare bron.
Oh, dat is gewoon een domme fout van mij kant.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:57 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Volgens mij is het havisten, niet havoërsMensen van het Vmbo-TL zijn volgens mij nog redelijk goed in Nederlands op de -dt fouten na, kader en basis is een ander verhaal.
Dan hebben zij de verkeerde methode voor Nederlands op school. Ik heb een methode die begint ieder blok, wat gewoon een hoofdstuk is, met woorden rond het thema. Dan leer je de betekenis van moeilijke en nieuwe woorden die aan bod komen in het blok. Dat verruimt je woordenschat echt.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:58 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Nee weet ik. Het meeste erin is 'biased'. Maar de kinderen weten écht niet wat woorden als 'kritisch', 'et cetera' en 'arbeidsvreugde' betekenen. Ik zag ook een filmpje over de taalbeheersing van vmbo'ers (niet van PowNews) en ik kreeg er gewoon kippenvel van. 'Kompas, wat is dat?'
Ik hoop dat dat gespeeld is :|quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:58 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Nee weet ik. Het meeste erin is 'biased'. Maar de kinderen weten écht niet wat woorden als 'kritisch', 'et cetera' en 'arbeidsvreugde' betekenen. Ik zag ook een filmpje over de taalbeheersing van vmbo'ers (niet van PowNews) en ik kreeg er gewoon kippenvel van. 'Kompas, wat is dat?'
http://www.rtl.nl/compone(...)nlijst.avi_plain.xmlquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:01 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Ik hoop dat dat gespeeld is :|
Zou ik graag willen doen, maar hij doet het niet.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:02 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/compone(...)nlijst.avi_plain.xml
Kijk en huiver.
Bij mij ook niet, ik dacht even dat het aan mij lagquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:03 schreef Rezania het volgende:
[..]
Zou ik graag willen doen, maar hij doet het niet.
Jezus wat is er aan de handquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:04 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Bij mij ook niet, ik dacht even dat het aan mij lag
Op loods na ken ik de betekenis van de woorden wel... Of is loods zo'n schip?quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:05 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Jezus wat is er aan de handNu doet ie het ook niet bij mij. Ik zal blijven zoeken.
Oh blijkbaar zijn er tegenwoordig kosten verbonden aan het bekijken van oude Editie NL afleveringen. KlachtwaardigIk heb wel een topic gevonden die over dat news item ging:
'Moeilijke' woorden voor VMBO-ers
Weet je nou niet wat een loods is?quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:17 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Op loods na ken ik de betekenis van de woorden wel... Of is loods zo'n schip?
Mijn god waar gaat het heen met de wereld, die woorden zijn zo makkelijk -.-
Oja kloptquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:19 schreef Rezania het volgende:
[..]
Weet je nou niet wat een loods is?Dat is toch gewoon een grote schuur?
Die wist ik al in groep 6 of zo.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:19 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Oja kloptMaar die woorden, vooral evenaar, gewricht en kwartaal, die moet je toch gewoon kennen? :S
Een loods is een vent die samenwerkt met de kapitein van een schip bij havens.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:17 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Op loods na ken ik de betekenis van de woorden wel... Of is loods zo'n schip?
Mijn god waar gaat het heen met de wereld, die woorden zijn zo makkelijk -.-
En zo'n liedje van kinderen voor kinderen gaat ook over de evenaar, zo'n beetje iedereen kent dat liedjequote:
Ik heb het even opgezochtquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:20 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Een loods is een vent die samenwerkt met de kapitein van een schip bij havens.
Een citaat van Wikipedia:quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:20 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Een loods is een vent die samenwerkt met de kapitein van een schip bij havens.
Loods heeft blijkbaar een dubbele betekenis.quote:Een loods is een overdekte opslagplaats, meestal gebruikt voor handels- of industriële goederen. Soms krijgen loodsen een alternatieve bestemming, bijvoorbeeld als werkplaats voor kunstzinnige activiteiten of ten behoeve van allerlei sociale en culturele gebeurtenissen.
Jah, het is ook een soort magazijn.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:22 schreef Rezania het volgende:
[..]
Een citaat van Wikipedia:
[..]
Loods heeft blijkbaar een dubbele betekenis.
Haha. Elke dag leer je weer wat nieuws hèquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:21 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Ik heb het even opgezocht
Je hebt gezocht op het woord: loods.
1loods de; m,v -en gids die schepen in en uit een haven brengt
2loods de; v(m) -en gebouw dat als berg- of werkplaats dient
lood·sen loodste, h geloodst 1 als loods een schip uit of in een haven brengen 2 behoedzaam leiden: iem de kamer uit ~
Naja ik wist in ieder geval wel dat loods iets met een schip te maken heeft
Die hebben waarschijnlijk nog nooit iets gedaan op de basisschool. Kom op, het woord evenaar leer je bij de kleuters bij die kinderen voor kinderen liedjes, en anders wel met een project voor arme kinderen in Afrika, en kompas leer je met wereldoriëntatie om het zo maar te noemen...quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:26 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Haha. Elke dag leer je weer wat nieuws hèMaar mensen die nog nooit van de woorden uit dat topic hebben gehoord zijn gewoon.. *vul in*
quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:29 schreef DurumDoner het volgende:
als je wiskunde niet makkelijk vindt ben je echt een mongooltje
Precies. Ronduit belachelijk dat het onderwijssysteem in een ontwikkeld land zo hard heeft kunnen falen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:28 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Die hebben waarschijnlijk nog nooit iets gedaan op de basisschool. Kom op, het woord evenaar leer je bij de kleuters bij die kinderen voor kinderen liedjes, en anders wel met een project voor arme kinderen in Afrika, en kompas leer je met wereldoriëntatie om het zo maar te noemen...
Ik snapte er nooit wat van en ben vrij goed terechtgekomen. En het Syndroom van Down heb ik bij mezelf nooit kunnen bespeuren.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:29 schreef DurumDoner het volgende:
als je wiskunde niet makkelijk vindt ben je echt een mongooltje
FOK!-moderator?quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:35 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ik snapte er nooit wat van en ben vrij goed terechtgekomen. En het Syndroom van Down heb ik bij mezelf nooit kunnen bespeuren.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je moet wel de som overschrijven en een tabel maken alvorens je begint aan de y-as en x-as! Anders loop je punten mis!quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:37 schreef Yreal het volgende:
mensen moeten gewoon niet zoveel zeiken dat ze het niet snappen. Neem gewoon even aan dat y=x+2 , teken het lijntje, haal een 7 een klaar.
Ja duh, dat kan ik nog wel. Zelfs Wiskunde B redde ik nog, wat met mijn ruimtelijk inzicht verbazingwekkend te noemen is. Waar het fout gaat is kansberekening.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:37 schreef Yreal het volgende:
mensen moeten gewoon niet zoveel zeiken dat ze het niet snappen. Neem gewoon even aan dat y=x+2 , teken het lijntje, haal een 7 een klaar.
quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:36 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
FOK!-moderator?Ieder z'n vak...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wiskunde is gewoon de theorie kennen en een beetje logisch nadenken.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:41 schreef gohan16 het volgende:
Wiskunde is een vak waarvoor je ook echt iets moet doen. Je moet echt huiswerk maken anders loop je gruwelijk achter en mis je heel veel uitleg die dan wat makkelijker is. In nederland zijn we lamzakken(op de havo>vwo) en is een 5.5 voldoende.
Wiskunde vind ik ook het lastigste vak, maar uiteindelijk wel gewoon gehaald. Ongelooflijk dat er nu scholieren zijn zonder wiskunde.
Uiteindelijk was het bij mij een kwestie van het kwartje moest even vallen.
Oke, je maakt een breuk. Boven staat de de mogelijkheid dat er gebeurt wat je wil bereken, onder de totale aantal mogelijkheden. Je wil bv, bereken de kans om met een een dobbelsteen 1 te gooien. Doe je dus 1/6. Er zijn 6 mogelijkheden, waarvan er 1tje goed is.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:41 schreef cinnamongirl het volgende:
[..]
Ja duh, dat kan ik nog wel. Zelfs Wiskunde B redde ik nog, wat met mijn ruimtelijk inzicht verbazingwekkend te noemen is. Waar het fout gaat is kansberekening.
Ignore all of the above.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:44 schreef Yreal het volgende:
[..]
Oke, je maakt een breuk. Boven staat de de mogelijkheid dat er gebeurt wat je wil bereken, onder de totale aantal mogelijkheden. Je wil bv, bereken de kans om met een een dobbelsteen 1 te gooien. Doe je dus 1/6. Er zijn 6 mogelijkheden, waarvan er 1tje goed is.
Thats it, dieper zal de verplichte stof niet gaan
Dat heel veel mensen het zo uitgelegd krijgen is de reden dat mensen wiskunde hatenquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:46 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Ignore all of the above.
Hoe groot is de kans dat je 6 gooit met een normale dobbelsteen?
Een dobbelsteen telt zes vlakken, 1 t/m 6. De kans is dus 1/6, ofwel 1/6e, ofwel 1/6*100%= 16²/3%
Wat kun je HIER NIET AAN SNAPPENquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:47 schreef Yreal het volgende:
[..]
Dat heel veel mensen het zo uitgelegd krijgen is de reden dat mensen wiskunde haten
En zo kan je het nog op tig manieren uitleggen, dit is zo makkelijkquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:46 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Ignore all of the above.
Hoe groot is de kans dat je 6 gooit met een normale dobbelsteen?
Een dobbelsteen telt zes vlakken, 1 t/m 6. De kans is dus 1/6, ofwel 1/6e, ofwel 1/6*100%= 16²/3%
5x + 5x = umm, ummquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:50 schreef o.us het volgende:
Mensen die hierover klagen![]()
![]()
![]()
Als je zelfs de simpelste wiskunde niet beheerst ben je niet eens geschikt als putjesschepper man
.
Ja, die mensen leren dit niet omdat wiskunde geen verplicht vak is. Wiskundequote:Op vrijdag 2 september 2011 22:51 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
En zo kan je het nog op tig manieren uitleggen, dit is zo makkelijkMaar ik doe ook wiskunde B op vwo-niveau, misschien dat op andere niveau's en andere wiskunde niveau's mensen dit tegenwoordig niet meer leren
nooit didactiek gehad zeker? Je moet mensen uitleggen wat ze aan het doen zijn om ze iets te lerenquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:48 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Wat kun je HIER NIET AAN SNAPPEN________!!!!!!!!!!!²
Volgens mij leer je dit alleen met wiskunde B, ik moet hier ook even bij nadenken :$quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:33 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Makkie toch..
Ja, dat snap ik. Maar dit was een simpel voorbeeld en daar hoef je geen didactiek toe te passen man. Misschien bij wat derdegraadsvergelijkingen, maar ditquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
nooit didactiek gehad zeker? Je moet mensen uitleggen wat ze aan het doen zijn om ze iets te leren
quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:52 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Ja, die mensen leren dit niet omdat wiskunde geen verplicht vak is. WiskundeLachen man, dat vak.
Wiskunde B is de saaie kant van wiskunde vind ik altijdquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:53 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Volgens mij leer je dit alleen met wiskunde B, ik moet hier ook even bij nadenken :$
Maar wel handig als je een natuurprofiel doetquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:55 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Wiskunde B is de saaie kant van wiskunde vind ik altijdWiskunde A krijgt dit niet, trouwens.
De hoeveelheid pincodes is makkelijk, dan zijn toch gewoon 9999 mogelijkheden?quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:54 schreef magneetstrip het volgende:
[..]^32543543
Ik wist tot de derde ook niet hoe je kan berekenen hoeveel pincodes, mobiele nummers etc er kunnen zijn bijvoorbeeld. Is mij ook nooit geleerd, maar nu weet ik het wel
quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:55 schreef Rezania het volgende:
[..]
De hoeveelheid pincodes is makkelijk, dan zijn toch gewoon 9999 mogelijkheden?
Precies.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:53 schreef Yreal het volgende:
[..]
nooit didactiek gehad zeker? Je moet mensen uitleggen wat ze aan het doen zijn om ze iets te leren
10 x 10 x 10 x 10 = 10,000quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:55 schreef Rezania het volgende:
[..]
De hoeveelheid pincodes is makkelijk, dan zijn toch gewoon 9999 mogelijkheden?
Maar mag je de 0 dan gebruiken in een pincode?quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:56 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
10 x 10 x 10 x 10 = 10,000
bijna goed
quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:57 schreef Rezania het volgende:
[..]
Maar mag je de 0 dan gebruiken in een pincode?
Mijn pincode is x0xx dus jaquote:Op vrijdag 2 september 2011 22:57 schreef Rezania het volgende:
[..]
Maar mag je de 0 dan gebruiken in een pincode?
Die dingen zijn toch universeel?quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:59 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Blijkbaar hè.
Wiskundequote:Op vrijdag 2 september 2011 22:59 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Mijn pincode is x0xx dus ja
Als je de 0 niet mag gebruiken zijn het
9 x 9 x 9 x 9 = 6561 mogelijkheden
Ik ben echt bagger in wiskunde vandaag.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:59 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Mijn pincode is x0xx dus ja
Als je de 0 niet mag gebruiken zijn het
9 x 9 x 9 x 9 = 6561 mogelijkheden
Geeft niet, geeft niet. Ik vond het alleen een grappig antwoordquote:Op vrijdag 2 september 2011 23:01 schreef Rezania het volgende:
[..]
Die dingen zijn toch universeel?Ach ja, het schooljaar is net begonnen, de meeste kennis is weggezakt.
Tot nu toe heb ik alleen maar een toenamediagram te hoeven maken, maar de rest komt wel weer naar boven.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:02 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Geeft niet, geeft niet. Ik vond het alleen een grappig antwoord
Ja mooi. En dan komen ze met die moeilijke termen als 'relatieve cummulatieve frequentiepolygonen'.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:03 schreef Rezania het volgende:
[..]
Tot nu toe heb ik alleen maar een toenamediagram te hoeven maken, maar de rest komt wel weer naar boven.
Ja, dat moet je wel.quote:Op vrijdag 2 september 2011 22:54 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Ja, dat snap ik. Maar dit was een simpel voorbeeld en daar hoef je geen didactiek toe te passen man. Misschien bij wat derdegraadsvergelijkingen, maar dit
Kan me niet voorstellen dat er malloten op de wereld rondlopen die dat niet begrijpenquote:
Ik heb klasgenoten die niet weten dat differentiequotiënt en gemiddelde toename precies hetzelfde is.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:05 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Ja mooi. En dan komen ze met die moeilijke termen als 'relatieve cummulatieve frequentiepolygonen'.Blijkt dat je een simpel lijntje moet trekken op vaag papier.
Ja, van dat vage papier wat lijkt te bewegen als je er lang genoeg naar kijkt.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:05 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Ja mooi. En dan komen ze met die moeilijke termen als 'relatieve cummulatieve frequentiepolygonen'.Blijkt dat je een simpel lijntje moet trekken op vaag papier.
Ja mooi manquote:Op vrijdag 2 september 2011 23:09 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik heb klasgenoten die niet weten dat differentiequotiënt en gemiddelde toename precies hetzelfde is.
Nee, niet weer!quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:16 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Ja mooi manHeb je deze bazendingen al gehad? Übermakkelijk
Wiskunde A voor het leven.
[ afbeelding ]
Op 't vwo krijg je dit ook allemaalquote:Op vrijdag 2 september 2011 23:18 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nee, niet weer.Kut normaal verdeling.
Ik heb het trouwens allemaal al gehad, ik heb namelijk mijn havodiploma dit jaar gehaald, maar ben nu bezig met vwo.
Normaal verdeling was mijn slechtste onderwerp op het examen, waarschijnlijk omdat we tijdens dat hoofdstuk een kwalitatief teleurstellende vervanger hadden bij wiskunde. Maar je hebt gelijk, ik krijg het weer, hoofdstuk 8 bij Getal en Ruimte. Ik heb alle stof voor het komende jaar al gehad.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:19 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Op 't vwo krijg je dit ook allemaalHet is iets meer diepgang dan havo, maar jij beheerst de basis al voldoende dus wiskunde zou geen probleem voor je moeten zijn.
Ik ga nu waarschijnlijk alsnog naar vwo 5, en wij moeten beginnen met hoofdstuk 7 van getal en ruimte, ik deed hoofdstuk 6 als laatste (met die radialen enzo)quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:22 schreef Rezania het volgende:
[..]
Normaal verdeling was mijn slechtste onderwerp op het examen, waarschijnlijk omdat we tijdens dat hoofdstuk een kwalitatief teleurstellende vervanger hadden bij wiskunde. Maar je hebt gelijk, ik krijg het weer, hoofdstuk 8 bij Getal en Ruimte. Ik heb alle stof voor het komende jaar al gehad.
Zit je in de vijfde? Ik zit nu in de zesde en vorig jaar was dus moeilijk saai, toen kreeg ik het ook allemaalquote:Op vrijdag 2 september 2011 23:22 schreef Rezania het volgende:
[..]
Normaal verdeling was mijn slechtste onderwerp op het examen, waarschijnlijk omdat we tijdens dat hoofdstuk een kwalitatief teleurstellende vervanger hadden bij wiskunde. Maar je hebt gelijk, ik krijg het weer, hoofdstuk 8 bij Getal en Ruimte. Ik heb alle stof voor het komende jaar al gehad.
Hij heeft wiskunde A als het goed is en jij wiskunde B.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:26 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Ik ga nu waarschijnlijk alsnog naar vwo 5, en wij moeten beginnen met hoofdstuk 7 van getal en ruimte, ik deed hoofdstuk 6 als laatste (met die radialen enzo)Slaan jullie die over ofzo?
Oja ik zie het, ik ken al die termen nietquote:Op vrijdag 2 september 2011 23:27 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Hij heeft wiskunde A als het goed is en jij wiskunde B.
Hoofdstuk 1 t/m 6 zijn al behandeld in 4vwo, ik begin in 5vwo en dus bij hoofdstuk 7, wat echt zó simpel is.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:26 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Ik ga nu waarschijnlijk alsnog naar vwo 5, en wij moeten beginnen met hoofdstuk 7 van getal en ruimte, ik deed hoofdstuk 6 als laatste (met die radialen enzo)Slaan jullie die over ofzo?
Ik heb dus vrienden die wiskunde B hebben en ze hebben er elke dag spijt van dat ze het hebben gekozen met profiel EMquote:Op vrijdag 2 september 2011 23:29 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Oja ik zie het, ik ken al die termen niet
Ik heb tot nu toe 3 blokuren wiskunde A gehad, en iedere keer ervaar ik hetzelfde als jou. Echt ongelooflijk saai, maar gelukkig mag ik nu in mijn eigen tempo gaan doorwerken van de lerares, misschien doe ik dan dit jaar nog examen in wiskunde A. En ik ga ook algebra van wiskunde B leren, zodat ik mijn natuurkunde beter kan maken.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:27 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Zit je in de vijfde? Ik zit nu in de zesde en vorig jaar was dus moeilijk saai, toen kreeg ik het ook allemaalHuiswerk in de les altijd af en dan 20 minuten voor je uit zitten staren tot de bel gaat
Je mocht niet praten, want dan hinder je andere mensen die het niet snappen/afhebben
![]()
Wel achten en negens
Dat is toch dat hoofdstuk met de gemiddelde snelheid etc. berekenenquote:Op vrijdag 2 september 2011 23:31 schreef Rezania het volgende:
[..]
Hoofdstuk 1 t/m 6 zijn al behandeld in 4vwo, ik begin in 5vwo en dus bij hoofdstuk 7, wat echt zó simpel is.
Ja, dat dus.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:33 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Dat is toch dat hoofdstuk met de gemiddelde snelheid etc. berekenenBeetje afgeleiden berekenen. Boring.
Ben je ook.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:35 schreef magneetstrip het volgende:
Ik voel me een nerd hier met mijn vwo wiskunde B
Met een natuurprofiel is het alleen maar logisch dat je het hebt. Ik wil zo ver mogelijk uit die richting blijven dus vandaar mijn wiskunde Aquote:Op vrijdag 2 september 2011 23:35 schreef magneetstrip het volgende:
Ik voel me een nerd hier met mijn vwo wiskunde B
Dat is toch eh... iets met 1/6 gedeeld door 3 ofzo?quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:36 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Met een natuurprofiel is het alleen maar logisch dat je het hebt. Ik wil zo ver mogelijk uit die richting blijven dus vandaar mijn wiskunde AIk denk dat ik B wel had aangekund, maar motivatieproblemen spelen een rol en ik ga later toch niets doen met integraalberekeningen etc. Kan ik beter leren hoe groot de kans is dat ik 3x zes gooi met een dobbelsteen.
Twee keer de helft.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:38 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Dat is toch eh... iets met 1/6 gedeeld door 3 ofzo?(dus 1/18de?
)
Oke ik weet dat dan weer niet
Inderdaad.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:38 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Dat is toch eh... iets met 1/6 gedeeld door 3 ofzo?(dus 1/18de?
)
Oke ik weet dat dan weer niet
Hoera, ik had het goed. Nu al die andere functies en vormen van kansberekening nog.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:41 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Inderdaad.
(1/6)^3 = 1/18e
Ja, we proberen twee keer de helft op te lossen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:42 schreef Buren_Kerkrade het volgende:
zitten jullie hier nou serieus om 10 over half 12, wiskunde te doen?
ja wat is het anders? geschiedenisquote:Op vrijdag 2 september 2011 23:43 schreef thenxero het volgende:
Als je (1/6)^3 = 1/18e wiskunde noemt
Het is een vorm van wiskunde, heel erg basis, maar toch wiskunde.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:43 schreef thenxero het volgende:
Als je (1/6)^3 = 1/18e wiskunde noemt
Ik ben een nerd ik haal 7ns zonder leren voor wisB :$quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:42 schreef Buren_Kerkrade het volgende:
zitten jullie hier nou serieus om 10 over half 12, wiskunde te doen?
En ik haal nog makkelijk een 7,5 voor wiskunde A zonder te leren.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:46 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Ik ben een nerd ik haal 7ns zonder leren voor wisB :$
Dan ben je juist geen nerd, toch.quote:Op vrijdag 2 september 2011 23:46 schreef magneetstrip het volgende:
[..]
Ik ben een nerd ik haal 7ns zonder leren voor wisB :$
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |