Het was allang een verplicht vak en de meeste scholen verplichten je ook om er examen in te doen. Maar het was tot nu toe alleen een officieel examenvak voor vwo'ers.quote:Op vrijdag 2 september 2011 20:13 schreef odetje het volgende:
wiskunde was al verplicht op onze middelbare school..
er was geen profiel waar je wiskunde kon laten vallen
Je komt echt helemaal nergens in het leven zonder basiswiskunde.quote:Op vrijdag 2 september 2011 20:14 schreef StraatSoldaat het volgende:
Wiskunde is een vak voor autisten mensen.
Mijn pa heeft nooit wiskunde gehad en verdient 7000 per maand en ik heb ook nooit wiskunde gehad en mijn broer heeft bijna zijn master strafrecht en heeft ook nooit Wiskunde gehad.quote:Op vrijdag 2 september 2011 20:14 schreef Rezania het volgende:
[..]
Je komt echt helemaal nergens in het leven zonder basiswiskunde.
Ga me nou niet zeggen dat jij en je broer nooit wiskunde op de middelbare school hebben gehad.quote:Op vrijdag 2 september 2011 20:33 schreef StraatSoldaat het volgende:
[..]
Mijn pa heeft nooit wiskunde gehad en verdient 7000 per maand en ik heb ook nooit wiskunde gehad en mijn broer heeft bijna zijn master strafrecht en heeft ook nooit Wiskunde gehad.
En daarna lekker communicatie- of vrijetijdsmanagment doenquote:Op vrijdag 2 september 2011 19:35 schreef Yreal het volgende:
Mensen die geen basale reken shit kunnen bevatten![]()
![]()
![]()
Niet kunnen optellen, aftrekken, delen, vermenigvuldigen,machtsverheffen, procenten uitreken, breuken snappen,meetkunde snappen en basis algebra kunnen snappen![]()
![]()
![]()
Je gaat mij niet wijs maken dat je vwo kan halen als je dat niet kan.
Je diploma kunnen halen met Nederlands, Engels, Frans, Duits, Teken, Handarbeid, Geschiedenis en Aardrijkskunde. C&M, DAT is pas een terechte klacht.
Ik ben het met je eens en kan uit ervaring spreken. Ik had de eerste twee jaar op de havo een kwalitatief slechte wiskundeleraar en als methode Netwerk. Deze combinatie was gewoon bagger en niemand haalde ooit iets hoger dan 6. Toen kregen we in de derde een goede leraar en stapte we over op Getal en Ruimte, binnen 6 maanden was het gemiddelde cijfer van de klas van een 4,7 naar een 7,8 gestegen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:21 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
Wiskunde is niet zo moeilijk hoorIedereen met een beetje intelligentie kan het, mits uitgelegd door de juiste persoon. Het probleem in het onderwijs ligt niet zo zeer bij de 'luie, verwende klotekinderen', maar meer bij het gebrek aan kwalitatief goede leraren. Wegens het lerarentekort worden de vereisten omlaag geschroefd en krijg je al heel makkelijk een docentenfunctie in handen. Bij mij op de middelbare school geven leraren les die amper het Nederlands beheersen
Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan de foutieve constructies 'beter als' en contaminaties als 'uitprinten' en 'overnieuw'. Nu maken de contaminaties niet zo uit, deze zijn immers in de taal geslopen en meerendeels geaccepteerd als correct Nederlands (wat het eigenlijk níet is). Dit lerarenprobleem moet mijns inziens hoognodig aangepakt worden. Je kunt toch geen leraar aanstellen die zelf weinig verstand heeft van het vak dat hij/zij geeft? Laat staan uitleggen en de leerlingen door het leerproces begeleiden (en ze laten slagen voor het eindexamen!). Zo ook een docente die Engels geeft aan de bovenbouw van het vwo. Grammaticaal is het Engels dat ze brabbelt wel juist maar de uitspraak laat veel te wensen over. Zo spreekt ze women uit als 'wee men'.
![]()
Ik ben persoonlijk van mening dat wiskunde voorlopig verplicht moet worden op de havo. Daarbij kan men denken aan het systeem dat op het vwo toegepast wordt met verschillende soorten wiskunde:
-Wiskunde A (vooral statistisch, kansen etc.)
-Wiskunde B (vooral meetkunde, goniometrie etc.)
-Wiskunde C (de lichte vorm van wiskunde, een soort van wiskunde A light)
-Wiskunde D (extra wiskunde, uitbreiding op wiskunde B. Eigenlijk niet nodig op havo)
Mensen die niet zo goed zijn in wiskunde kunnen dan alsnog wiskunde C kiezen en het vak afronden op het eindexamen.
Ik werk nu ook met Getal en Ruimte en ik moet toegeven dat het fijne boeken zijn om uit te leren. De stukjes uitleg zijn ook heel duidelijk en er wordt altijd een voorbeeldsommetje gegeven. Als je alles één keer doorleest kun je de opgaven gewoon maken. Het is echt simpel.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:25 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens en kan uit ervaring spreken. Ik had de eerste twee jaar op de havo een kwalitatief slechte wiskundeleraar en als methode Netwerk. Deze combinatie was gewoon bagger en niemand haalde ooit iets hoger dan 6. Toen kregen we in de derde een goede leraar en stapte we over op Getal en Ruimte, binnen 6 maanden was het gemiddelde cijfer van de klas van een 4,7 naar een 7,8 gestegen.
Die vormen van wiskunde bestaan al op de havo, dus gewoon A, B, C en D. Het moet alleen nog een verplicht eindexamenvak worden.
Heb je ooit met Netwerk gewerkt? Getal en Ruimte is een geschenk uit de hemel vergeleken met die methode.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:35 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Ik werk nu ook met Getal en Ruimte en ik moet toegeven dat het fijne boeken zijn om uit te leren. De stukjes uitleg zijn ook heel duidelijk en er wordt altijd een voorbeeldsommetje gegeven. Als je alles één keer doorleest kun je de opgaven gewoon maken. Het is echt simpel.
Verder vind ik wel dat wiskunde een verplicht eindexamenvak moet worden op de havo. Het is toch eigenlijk een beetje vreemd dat je in Nederland een relatief hoge middelbare schoolopleiding kunt doen zónder wiskunde in je pakket te hoeven hebben? Zoals iemand al eerder opmerkte: wiskunde is een elementair vak. Natuurlijk hoef je geen hoeken te kunnen berekenen als je later een vak als geschiedenis wilt gaan studeren, maar er is niets mis met een beetje statistiek en kansberekening (wiskunde A/C).
Ik doe profiel zorg, ik heb geen wiskunde nodig.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:39 schreef Rezania het volgende:
[..]
Heb je ooit met Netwerk gewerkt? Getal en Ruimte is een geschenk uit de hemel vergeleken met die methode.
Je begrijpt het verkeerd, wiskunde is al een verplicht vak voor alle niveaus, dus je moet sowieso een vorm van wiskunde volgen. Het is alleen nog niet verplicht voor alle niveaus om er examen in te doen. Tenminste, dat heb ik ervan begrepen.
Vindt jij dat zelf, of is dat ook de mening van de school?quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:40 schreef Argo het volgende:
[..]
Ik doe profiel zorg, ik heb geen wiskunde nodig.
Ik hoop nooit dat jij mij medicijnen moet toedienenquote:Op vrijdag 2 september 2011 21:40 schreef Argo het volgende:
[..]
Ik doe profiel zorg, ik heb geen wiskunde nodig.
Was het niet zo dat je met profiel C&M geen wiskunde hoeft te hebben in je pakket? (havo)quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:39 schreef Rezania het volgende:
[..]
Heb je ooit met Netwerk gewerkt? Getal en Ruimte is een geschenk uit de hemel vergeleken met die methode.
Je begrijpt het verkeerd, wiskunde is al een verplicht vak voor alle niveaus, dus je moet sowieso een vorm van wiskunde volgen. Het is alleen nog niet verplicht voor alle niveaus om er examen in te doen. Tenminste, dat heb ik ervan begrepen.
Ik zou kansberekening niet verplichten, maar statistiek wel.
Ik geloof van wel, je moet dan minstens wiskunde C hebben geloof ik.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:45 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Was het niet zo dat je met profiel C&M geen wiskunde hoeft te hebben in je pakket? (havo)
quote:Op vrijdag 2 september 2011 11:34 schreef HeatWave het volgende:
Opzich een goed plan denk ik. Maar ik pleit echt voor een enorm strengere norm voor het eindexamen Nederlands.
Dat vind ik nou echt iets dat iedereen op een bepaald niveau moet beheersen.
Op de havo (CM) mag je wiskunde laten vallen, op alle niveau;s van vmbo ook, alleen op vwo is het verplicht maar kan je met CM kiezen voor wiskunde C dat makkelijker schijnt te zijn.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:48 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik geloof van wel, je moet dan minstens wiskunde C hebben geloof ik.
Hahahahhaha waar slaat dat nou weer op xD Ik heb bovendien ooit gelezen dat mensen met Asperger vaak juist heel goed zijn in talen dus wat je zegt slaat nergens opquote:Op vrijdag 2 september 2011 20:14 schreef StraatSoldaat het volgende:
Wiskunde is een vak voor autisten.
Dat was toch alleen op het vwo?quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:48 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik geloof van wel, je moet dan minstens wiskunde C hebben geloof ik.
Een strengere norm voor het eindexamen Nederlands? Serieus? Dat gaat niet eens meer over grammatica, interpunctie en spelling. Ik vind juist dat Nederlands wel wat minder moeilijk mag worden.quote:
Ja, blijkbaar wel. Ik ken geen mensen die C&M op havo niveau doen, maar volgens magneetstrip mag je wiskunde laten vallen.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:50 schreef WhyAreTheyAllTaken het volgende:
[..]
Dat was toch alleen op het vwo?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vakkenpakket
Op het vwo is dit niet nodig. Je leert in de onderbouw al wat de meest voorkomende stijlfouten etc. zijn. Over het algemeen beheersen vwo'ers het Nederlands wel. Ik weet niet hoe dit zit met het vmbo/havo examen. Ik heb wel de nodige filmpjes gezien die mij bezorgd maken over de onderwijskwaliteit in Nederland.quote:Op vrijdag 2 september 2011 21:50 schreef Rezania het volgende:
[..]
Een strengere norm voor het eindexamen Nederlands? Serieus? Dat gaat niet eens meer over grammatica, interpunctie en spelling. Ik vind juist dat Nederlands wel wat minder moeilijk mag worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |