Misschien dat ie de rentes gaat terugdrukken via een meer stiekeme actie...quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 21:54 schreef fedsingularity het volgende:
Speculeer hier op de grootte van QE3 of de teleurstelling als Ben geen konijn uit zijn hoed tovert na Jackson Hole!
Waarom zou de rente gedrukt moeten worden, die staat al rond historische lows.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:06 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Misschien dat ie de rentes gaat terugdrukken via een meer stiekeme actie...
Vandaag wel een actief dagje trouwens.. geruchten rondom BoA en JPM, en een dipje in de goudprijs van 100 federal reserve notes.
Omdat ze niet willen dat ie gaat stijgen.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:22 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Waarom zou de rente gedrukt moeten worden, die staat al rond historische lows.
Maar daar wijst geen enkel teken op vanwege een eventueel aankomende dubbel dip en deflatie(angsten). Juist de keren dat de FED stopt met het verder opkopen daalt de rente vanwege die redenen, ik vind het geen valide argument.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:25 schreef GoudIsEcht het volgende:
Omdat ze niet willen dat ie gaat stijgen.
Wat is precies het verschil?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:28 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Maar daar wijst geen enkel teken op vanwege een eventueel aankomende dubbel dip en deflatie(angsten). Juist de keren dat de FED stopt met het verder opkopen daalt de rente vanwege die redenen, ik vind het geen valide argument.
Bij dergelijke rentestanden koopt de FED niet om de rente nog verdere te drukken, maar juist om deflatie te voorkomen.
Deflatie zorgt ervoor dat de nominale rente enorm laag blijft en veroorzaakt een vlucht naar 'veilig' schuldpapier. Wil de FED de yield echt drukken, dan koopt het net geen schuldpapier meer op en stuurd het zelfs aan/ staat het (lichte) deflatie (toe). De FED drukt dus geld om andere redenen dan de yield te drukken, waaronder het voorkomen van deflatie/contractie in het bankwezen.quote:
Dat wordt gewoon gegenereerd.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:32 schreef PierreBetfair het volgende:
Vraagje: ECB heeft de afgelopen weken voor meer dan 100 miljard aan staatsobligaties gekocht. Hoe komt de ECB aan dat geld? Is het belastinggeld van de EU landen of is het geld van Europese banken of nog wat anders? Of staat de ECB nu 100 miljard in het rood?
Hoe bedoel je gegenereerd? Ze kopen het met geld wat er niet is? Het bekende luchtbellen werk?quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat wordt gewoon gegenereerd.
Dus de ECB maakt gewoon 100 miljard aan. Daar kopen ze die obligaties van. Als het geld terugkomt wordt het vernietigd. Dat is het voordeel van ECB zijn.
Wat ze precies met de rente doen weet ik niet, anders is er daarna minder geld dan voorheen.
Al het geld is uiteindelijk gegenereerd. Er staat gewoon een computer en daar kun je "10 miljard" invoeren en dan komt er 10 miljard uit (als een getal). Niets anders dan anders hoor!quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:56 schreef PierreBetfair het volgende:
[..]
Hoe bedoel je gegenereerd? Ze kopen het met geld wat er niet is? Het bekende luchtbellen werk?
En als het geld niet terugkomt, wat dan? Het zit immers in landen die geen cent te makken hebben.
De ECB heeft aangegeven het monetair neutraal (juiste bewoording?) te doen. Ze verkopen bezit A en kopen B. Of ze hebben het voor banken aantrekkelijker gemaakt om geld bij de ECB te stallen, waardoor de banken het proces eigenlijk al voor de ECB heeft gedaan. De printer is dus niet aangeslingerd hier.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:48 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat wordt gewoon gegenereerd.
Dus de ECB maakt gewoon 100 miljard aan. Daar kopen ze die obligaties van. Als het geld terugkomt wordt het vernietigd. Dat is het voordeel van ECB zijn.
Wat ze precies met de rente doen weet ik niet, anders is er daarna minder geld dan voorheen.
Nee hoor, ten eerste word het monetaire neutraal gedaan. Al verschillen de meningen erover of het op deze manier wel echt neutraal is. Ten tweede boekt de ECB eventuele verliezen af van zijn eigen balans of van de balans van de ESCB. Er zijn onderbouwde schattingen dat naast het eigen vermogen en de herwaarderingsrekeningen de ECB (gedekt door de ESCB) een verlies van 2-7 triljoen kan dragen op de NPV, voordat het geherstructureerd dien te worden en de kans (als politici niet willen bijspringen) bestaat dat de euro eronder gaat leiden.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 23:04 schreef LXIV het volgende:
Als het niet terugkomt is het jammer. Het gaat niet om zo'n groot bedrag natuurlijk. Maar dan zijn de euro's in jouw portomonee in totaal 1 cent minder geworden ofzo.
Waarom niet wat extra geld bijgedrukt?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 09:07 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Nee hoor, ten eerste word het monetaire neutraal gedaan. Al verschillen de meningen erover of het op deze manier wel echt neutraal is. Ten tweede boekt de ECB eventuele verliezen af van zijn eigen balans of van de balans van de ESCB. Er zijn onderbouwde schattingen dat naast het eigen vermogen en de herwaarderingsrekeningen de ECB (gedekt door de ESCB) een verlies van 2-7 triljoen kan dragen op de NPV, voordat het geherstructureerd dien te worden en de kans (als politici niet willen bijspringen) bestaat dat de euro eronder gaat leiden.
Nee, ik beschreef meer dat de huidige monetaire acties van de ECB niet ten kosten gaan van de waarde van de euro op termijn.quote:
Je verpest de discussie weer eens.quote:Op dinsdag 23 augustus 2011 22:34 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Deflatie zorgt ervoor dat de nominale rente enorm laag blijft en veroorzaakt een vlucht naar 'veilig' schuldpapier. Wil de FED de yield echt drukken, dan koopt het net geen schuldpapier meer op en stuurd het zelfs aan/ staat het (lichte) deflatie (toe). De FED drukt dus geld om andere redenen dan de yield te drukken, waaronder het voorkomen van deflatie/contractie in het bankwezen.
Echter heeft het daarbij de hulp nodig van de fiscale autoriteiten en laat net die uitgeput zijn. De speelruimte van de FED kan dus niet toereikend meer zijn.
Ja hoor, de FED gaat de rente drukken door het opkopen van schuldpapier omdat ze bang is dat door het opkopen van schuldpapier de rente stijgt. Het is nog vroeg zeker?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:25 schreef GoudIsEcht het volgende:
Je verpest de discussie weer eens.
De Fed drukt om banken te redden en defaltie te voorkomen, en wil niet dat als gevolg van het drukken de rente gaat stijgen, dus die moet dan onder controle gehouden worden.
En dus willen ze niet dat ie (de rente) gaat stijgen.
Eigenlijk wat ik meteen al zei.
Ik vind het een verkapte vorm van aandelenlease waarbij je geld leent om aandelen te kopen tegen een extreme woekerrente.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 10:38 schreef Walkerr het volgende:
Hoe zien jullie het beleggen in turbo's ? Ik wil eigenlijk een turbo met hefboom 4. Heeft iemand dit al gedaan ( of turbo's in het algemeen) ??
Dit zou dan wel de beste goochelact van de eeuw zijn onder leiding van Ben Copperfield.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:29 schreef piepeloi55 het volgende:
Ja hoor, de FED gaat de rente drukken door het opkopen van schuldpapier omdat ze bang is dat door het opkopen van schuldpapier de rente stijgt. Het is nog vroeg zeker?
De fed gaat extra geld in omloop brengen door nieuw gedrukt schuldpapier op te kopen.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 11:29 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ja hoor, de FED gaat de rente drukken door het opkopen van schuldpapier omdat ze bang is dat door het opkopen van schuldpapier de rente stijgt. Het is nog vroeg zeker?
Een hyperinflatiore afloop associeren met een almachtige centrale bank.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:00 schreef piepeloi55 het volgende:
In feite heb je jezelf nu vastgeluld en daarmee aangegeven dat de centrale bank niet almachtig is. Dit feit onder ogen gekomen, moet je beseffen dat een hyperinflationaire afloop dan niet waarschijnlijk is. Al zal dat niet gebeuren uiteraard en die perceptieverandering ontkenning een schreeuwend antwoord tot gevolg hebben. Waar heb ik dat eerder gezien?
nou geld kun je bijdrukken he.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:13 schreef GoudIsEcht het volgende:
Overigens wist jij mensen laatst nog te vertellen dat geld zo geweldig was omdat de staat en de centrale bank erachter stonden.
En nu blijkt volgens je eigen worden die combinatie niet almachtig te zijn.
Lekker is dat.
Ik koop sinds een tijd alleen nog maar aandelen in Duitse en Franse en VS bedrijven.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:04 schreef JimmyJames het volgende:
Echt ik ga alleen nog maar aandelen kopen van buitenlandse bedrijven (behalve mss Unilever en Boskalis als het echt goedkoop is (zeg k/w van 5)).
Jij denkt dat je zomaar en zonder toelichting kan stellen dat hyperinflatie op een almachtige centrale bank zou duiden.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 12:30 schreef piepeloi55 het volgende:
En daar het schreeuwerig, ononderbouwd en ontkennend anwoord, zoals al voorspeld. Net als elke religieuze.
En alweer snap je niet waar het over gaat, gaat voorbij aan uitgelegde materie, noemt het ononderbouwd en trekt conclusies die nergens op slaan. Net als elke religieuze ga je alsmaar harder schreeuwen als je (onderbouwd) word tegengesproken, vandaar dat je gedrag goed te voorspellen is.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:46 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
Jij denkt dat je zomaar en zonder toelichting kan stellen dat hyperinflatie op een almachtige centrale bank zou duiden.
Ik denk niet dat ik de enige ben die daar smakelijk om heeft gelachen.
Ongeacht hoe 'schreeuwerig' jij dat vindt.
Ik heb je eerdere posts hierover gemist. Bedoel je aan te geven dat er nog een technische correctie in het verschiet zou liggen voor aandelen die stand hebben gehouden ?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:47 schreef JimmyJames het volgende:
Het kan dus wel lonen om te kijken welke bedrijven relatief goed stand hebben gehouden en daar puts op te kopen (als je denkt dat de beurs gaat dalen). Ik zou nu dus denken aan RDS of Unilever.
Wat er eigenlijk gebeurt is dat jij nergens op de argumentatie ingaat, zelf dingen verzint en dan gaat roepen dat anderen aan het schreeuwen zijn.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:52 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
En alweer snap je niet waar het over gaat, gaat voorbij aan uitgelegde materie, noemt het ononderbouwd en trekt conclusies die nergens op slaan. Net als elke religieuze ga je alsmaar harder schreeuwen als je (onderbouwd) word tegengesproken, vandaar dat je gedrag goed te voorspellen is.
Grapjas. Dat is wat jij steeds blijft roepen. Ik vind hyperinflatie absoluut geen teken van macht.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:36 schreef piepeloi55 het volgende:
Eerder hebben we al gediscussierd waarom hyperinflatie onwaarschijnlijk is bij een niet almahctige centrale bank.
Misschien moet je dat even opnieuw proberen...quote:Jij beweerde dat de FED de rente gaat drukken door het opkopen van schuldpapier omdat ze bang is dat door het opkopen van schuldpapier de rente stijgt. Dat kan natuurlijk niet, aangezien de rente direct averechts zou reageren in een dergelijk scenario.
Ik bedoel meer dat de fondsen die redelijk blijven liggen tijdens een beursafstort soms pas later aan de beurt komen om te dalen en dat puts erop (gevoelsmatig) meestal goedkoop zijn (Unies P DEC 19 kost bijv maar 30 cent).quote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:10 schreef jaco het volgende:
Ik heb je eerdere posts hierover gemist. Bedoel je aan te geven dat er nog een technische correctie in het verschiet zou liggen voor aandelen die stand hebben gehouden ?
Ik heb gelezen dat Heineken te maken heeft met hoge grondstofprijzen en tegenvallende verkopen. Dit lijkt me meer een fundamenteel verhaal.
Ik heb gezegd dat een drukpers altijd kan draaien als een centrale bank dat wil.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 15:56 schreef piepeloi55 het volgende:
Jij hebt zeker wel (eerder) beweerd dat centrale banken ten alle tijden de markt kunnen sturen en dus almachtig zijn! Jij hebt zelfs beweerd dat de centrale bank de markt is!
Jouw hele visie hangt vast aan onwaarheden, slechte interpetaties en religieuze emoties en zodra iemand daarop duid of je religieuze object 'aanraakt' weet je niet hoe snel je uit je stulp moet kruipen. Ten kosten van alles, alle fatsoensnormen en objectiviteit gepasseerd. Tegen dergelijk religieus gedrag is geen feit opgewassen...
Ga het maar zoeken dan.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 17:18 schreef piepeloi55 het volgende:
Jij hebt wel meer gezegd als het je uitkomt. Selectief geheugen en perceptie
Te veel leverage. Er wordt gesproken van een limiet op 12.003 euro wat effectief gezien 15% margin is voor een periode van 2 jaar vanaf de koers van vandaag. Dan zou je net zo goed een FTI kunnen kopen en na 10% koersverschil hetzelfde rendement binnen slepen zonder 28 maanden te hoeven wachten. Naar mijn mening is het gewoon een slechte deal.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 14:28 schreef Sokz het volgende:
http://www.iexprofs.nl/pr(...)r-koersstijging.aspx
Iemand mening?
Met een FTI moet je toch richting kiezen?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 18:13 schreef Arkai het volgende:
[..]
Te veel leverage. Er wordt gesproken van een limiet op 12.003 euro wat effectief gezien 15% margin is voor een periode van 2 jaar vanaf de koers van vandaag. Dan zou je net zo goed een FTI kunnen kopen en na 10% koersverschil hetzelfde rendement binnen slepen zonder 28 maanden te hoeven wachten. Naar mijn mening is het gewoon een slechte deal.
Welke beleggingsfondsen bedoel je?quote:Op woensdag 24 augustus 2011 22:29 schreef flyguy het volgende:
Het blijft grappig om te zien; mutual funds gefocust op value investing die gekocht worden flink (+5%) boven NAV-prijzen.
Het gaat er juist om dat je kan zien dat de boel gebundeld in een fonds 5% duurder is dan gewoon zelf de inhoud los kopen, mensen het dan toch nog voorverpakt kopen terwijl het betalen van een premie op het onderliggende juist exact het tegenovergestelde is van value investing.quote:Op woensdag 24 augustus 2011 23:16 schreef Rukapul het volgende:
[..]
Welke beleggingsfondsen bedoel je?
Voor reguliere beleggingsfondsen kan je er als belegger weinig aan doen (i.t.t. vroeger) omdat je geen limiet kan bepalen maar gebonden bent aan de prijs die men voor je bepaald na het inleggen van de order. Die prijs kan wel een op- danwel afslag kennen tot 5%.
Of bedoel je de specifieke vormen van 'beleggingsfondsen' die nog wel op de reguliere markt aangekocht kunnen worden alsof het normale aandelen zijn?
Waarom? Zou best kunnen dat ze nu goede producten gaan makenquote:
Zeg dat maar tegen Mr. Marketquote:Op donderdag 25 augustus 2011 06:49 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Waarom? Zou best kunnen dat ze nu goede producten gaan maken
NYSE? staat bij je broker wel tussen ..quote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:22 schreef Yuri_Boyka het volgende:
Waar kan ik aandelen kopen voor Apple?
Voor hetzelfde geld volgt er volgende week een flinke afstort als Bernanke niet een nieuwe dosis coke voor de markten heeftquote:Op donderdag 25 augustus 2011 11:54 schreef SeLang het volgende:
Ondanks een hoop fuzz weinig veranderd trouwens.
Another day, another bailout, extend and pretend....
Aandelen nog steeds op bubble niveaus....
Alleen wordt de impotentie van de autoriteiten wel steeds duidelijker zichtbaar.
Ik ga denk ik maar weer een paar maanden weg
Vermeende opvolger Combs beheert / beslist nu al over een gigantisch deel van 't vermogen.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 13:45 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Voor hetzelfde geld volgt er vrijdag en volgende week een flinke afstort als Bernanke niet een nieuwe dosis coke voor de markten heeft![]()
Ik denk trouwens dat ik Berkshire ga kopen de dag dat Buffett opstapt. Volgens mij heeft hij zijn potentiele opvolger goed geïnstrueerd en heeft hij Berkshire zo ingericht dat een nieuwe CEO niet te veel domme dingen kan doen.
http://brontecapital.blog(...)ryone-took-long.htmlquote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:19 schreef JimmyJames het volgende:
Over Buffett gesproken:
Buffett To Buy $5 Billion In Preferred Stock In Bank Of America
Korte samenvatting van het artikel: ik koop omdat de bank niet kapot kan omdat ie TBTF is.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:41 schreef Radiopiet het volgende:
[..]
http://brontecapital.blog(...)ryone-took-long.html
Anders is het FUBAR bedoel je?quote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:47 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Korte samenvatting van het artikel: ik koop omdat de bank niet kapot kan omdat ie TBTF is.
Wordt ook al weer tegengesproken door Duitse bobo's.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 16:21 schreef Blandigan het volgende:
Gerucht over een short selling ban in Duitsland
Als je dit plaatje ziet zitten we historisch gezien nog vrij hoog.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 18:06 schreef SeLang het volgende:
Plaatjes liepen 2 maanden achter wegens vakantie, nu updated (niet dat het veel uitmaakt, al is het wel ietsje verbeterd....)
[ afbeelding ]
Non-event en ingecalculeerdquote:
Dan was die deal met GS toch wel beter toen hij 10% dividend kreeg ipv van 6% nu. Je zou verwachten dat Buffett er niet zijn hand voor zou omdraaien maar het tegendeel blijkt maar weer.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 15:19 schreef JimmyJames het volgende:
Over Buffett gesproken:
Buffett To Buy $5 Billion In Preferred Stock In Bank Of America
Zeker. Iedereen is welkom in het warme gokpaleis van de beurs.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 00:34 schreef Neraice het volgende:
Is dit het topic om als absolute noob advies te vragen?
Half 3 de Q2 gdp data, die al steeds naar beneden worden bijgesteld. 5 voor 4 cijfers over consumentenvertrouwen.quote:Op donderdag 25 augustus 2011 18:54 schreef Doodloper het volgende:
[..]
[..]
Iemand een idee hoe laat die in onze tijd is?
Zoiets zal me inderdaad niks verbazen omdat de FED toch "iets" moet doen om niet volledig impotent te lijken. En mogelijk veroorzaakt dat dan ook weer even een rally op de aandelenmarkt.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 09:33 schreef Blandigan het volgende:
Het meest genoemde waarschijnlijke Bernanke scenario wat ik op internet kan vinden is OT2 (operation twist 2) Waarbij de bond butterfly 2-10-30 zodanig wordt gemanipuleerd dat de rente van de 10 en 30 jaar bonds gelijk, stabiel, en zo laag mogelijk wordt gehouden.
Ik vond de tabjes als je doorklikt eigenlijk nog interessanter:) Die van de beste wereldbanken bijvoorbeeld, met in mijn ogen toch een aantal zwakke broeders...quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:49 schreef jaco het volgende:
Over Ben Bernanke gesproken ....
Global Finance Magazine heeft alle belangrijke centrale bankiers een cijfer gegeven. Bernanke krijgt een C: oftewel een mager zesje. Winnaars zijn o.a. de centrale bankiers van Philipijnen en Taiwan ...
http://www.gfmag.com/tool(...)al-bankers-2011.html
een vermogensbelasting dus. dat hebben we al in nederland.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 10:39 schreef Blandigan het volgende:
Ik denk ook dat de FED uitsluitend kan zorgen voor een korte-termijn effect.
Ik zag op youtube een professor in economics pleiten voor een systeem dat terug zou gaan naar de roots en uitgaat van belastingheffen op de economic rent, dus op alle surplus die wordt verdiend zonder dat er assets tegenover staan.
Voordelen volgens hem: geen huizenbubble want asset prijzen blijven nagenoeg constant. Lonen kunnen aanzienlijk naar beneden. Betere verdeling van welvaart.
Het klinkt eigenlijk zo simpel en als het dat ook is, dan vraag ik me af waarom hier niet voor is gekozen. Oftewel, waar zit de adder onder het gras.
Merkwaardig dat Mervyn King (UK) nog een B heeft. Die heeft nog nooit z'n inflatietarget gehaald. En dan heb ik het niet over 0,1% mis maar gewoon een CPI inflatie die het dubbele is van de target!quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 12:49 schreef jaco het volgende:
Over Ben Bernanke gesproken ....
Global Finance Magazine heeft alle belangrijke centrale bankiers een cijfer gegeven. Bernanke krijgt een C: oftewel een mager zesje. Winnaars zijn o.a. de centrale bankiers van Philipijnen en Taiwan ...
http://www.gfmag.com/tool(...)al-bankers-2011.html
Ja dan gaat iedereen geld verstoppen in andre landenquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:19 schreef Radiopiet het volgende:
[..]
een vermogensbelasting dus. dat hebben we al in nederland.
Er zijn toch zat websites waar je een manual voor datastream kunt vinden?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 13:58 schreef mister_popcorn het volgende:
een vraag tussendoor:
Waar ik werk hebben we een Reuter terminal, maar heb de indruk dat we er bij lange na niet uithalen wat erin zit. Heb snel gekeken op amazon. maar wordt er niet echt wijzer van, dus vandaar hier de vraag: is er een handig boekwerkje, a la Reuters for dummies, om de basis plus n beetje op een overzichtelijke manier onder de knie te krijgen?
Bvd!
Yep, net op RTLZ: Geen QE3, althans... Voorlopig, in september kijken we verderquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:07 schreef Blandigan het volgende:
Weer vuurwerk op de beurzen....heeft Ben al een wind gelaten?
Ja, geen QE3 voorlopig.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:07 schreef Blandigan het volgende:
Weer vuurwerk op de beurzen....heeft Ben al een wind gelaten?
-2% maar, valt mee... Zeker als je het vergelijkt met INGquote:
Je was gewoon te laat.quote:
Voor 6 eurootjes ben ik toch altijd spekkoper van dit prachtaandeel.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:13 schreef RvLaak het volgende:
[..]
-2% maar, valt mee... Zeker als je het vergelijkt met ING
Ninja edit
Nee hoor, ik zag het langskomenquote:
Maar je postte het niet.quote:
Ik postte het toen het op 269.99 stond, of 269.90, veel negens iig.quote:Jij was te laat
Mij nietquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:27 schreef Blandigan het volgende:
Ik moet zeggen dat helemaal geen actie me toch verbaasd....
You read it here firstquote:Ben is echt impotent.
buy on news. we gaan nu rallyen tot sep 20.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:41 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Iemand een verklaring voor de tussentijdse opleving?
Meer vraag dan aanbod?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:41 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Opmerkelijk. Waarschijnlijk was geen QE al ingecalculeerd en nemen de shorters nu winst.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:41 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
Ik vond het ook opmerkelijk, leek mij juist dat toen de AEX onder de 270 zakte er wel weer eens wat stop-losses gehit konden worden. Schijnbaar dus niet.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Opmerkelijk. Waarschijnlijk was geen QE al ingecalculeerd en nemen de shorters nu winst.
cnbc...walllstreet....did i mention cnbcquote:Op vrijdag 26 augustus 2011 16:51 schreef SeLang het volgende:
Was er eigenlijk iemand die wel QE verwachtte?
Ik denk dat veel partijen met cash aan de zijlijn stonden in afwachting van. Nu er verder niets te melden valt komt de drang om te handelen boven drijven.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:06 schreef LXIV het volgende:
Kijk nu naar het nieuws waarop de koers hersteld:
1) Finland blijft bij eis onderpand
2) Econ groei VS lager dan verwacht
3) Geen QE-3
Blijkbaar wil de markt omhoog en vindt zij het wel mooi genoeg zo. Ik weet het anders niet.
De markt is sowieso onvoorspelbaar (ook al zullen er best ergens een paar quants zijn die een kleine edge hebben gevonden).quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:06 schreef LXIV het volgende:
Kijk nu naar het nieuws waarop de koers hersteld:
1) Finland blijft bij eis onderpand
2) Econ groei VS lager dan verwacht
3) Geen QE-3
Blijkbaar wil de markt omhoog en vindt zij het wel mooi genoeg zo. Ik weet het anders niet.
"Cash aan de zijlijn" is onzin. Er staat altijd evenveel cash aan de zijlijn. Degene die zojuist kocht heeft z'n cash nu uitgegeven en degene van wie hij kocht heeft nu zijn cash "aan de zijlijn".quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:10 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik denk dat veel partijen met cash aan de zijlijn stonden in afwachting van. Nu er verder niets te melden valt komt de drang om te handelen boven drijven.
En de transactie heeft de beurzen hoger gezet.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:14 schreef SeLang het volgende:
[..]
"Cash aan de zijlijn" is onzin. Er staat altijd evenveel cash aan de zijlijn. Degene die zojuist kocht heeft z'n cash nu uitgegeven en degene van wie hij kocht heeft nu zijn cash "aan de zijlijn".
We gebruiken trader, v3 geloof ik, geen datastream.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 14:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Er zijn toch zat websites waar je een manual voor datastream kunt vinden?
Zat. De meeste boekjes worden trouwens ook geschreven door traders. Je mag zelf bedenken waarom dat zo is.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:38 schreef mister_popcorn het volgende:
Enig idee of er voor trader iets leuks te vinden is op bijv. amazon?
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:47 schreef Arkai het volgende:
[..]
Zat. De meeste boekjes worden trouwens ook geschreven door traders. Je mag zelf bedenken waarom dat zo is.
quote:Zo stond de AEX in Amsterdam even
op een verlies van drie procent.
Maar daarna trok de handel toch weer
aan.Dat had te maken met de mededeling
van Bernanke dat de Fed volgende maand
niet een dag maar twee dagen zal praten
over mogelijke steun aan de economie.
Gelukkig. We zijn gered!quote:
Inderdaad. Die zochten de bodem van de markt en dachten dat die vandaag er zou liggen. Of geen QE, waarop dat in de koers zou komen en ze zouden kunnen gaan kopen, of wel een QE, waarop ze zouden gaan kopen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:10 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik denk dat veel partijen met cash aan de zijlijn stonden in afwachting van. Nu er verder niets te melden valt komt de drang om te handelen boven drijven.
Ik dacht dat je dit voor de grap zelf had ingetikt. Maar niet dus, de mening van een duurbetaalde analist van de NOS.quote:
quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:47 schreef Arkai het volgende:
[..]
Zat. De meeste boekjes worden trouwens ook geschreven door traders. Je mag zelf bedenken waarom dat zo is.
Ja, ik verbaas me altijd over de stelligheid waarmee beursbewegingen worden verklaard. Nooit stijgt de beurs 1% gewoon omdat de handel op basis van vraag en aanbod van die dag gemiddeld uitkwam op een stijging van 1%. Nee, het komt altijd doordat 'beleggers opgelucht zijn over...' of doordat 'beleggers vrezen...'. En dat gaat dan over het einde of begin van een crisis. Alsof dat per dag zoveel kan verschillen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 18:41 schreef LXIV het volgende:
Ik dacht dat je dit voor de grap zelf had ingetikt. Maar niet dus, de mening van een duurbetaalde analist van de NOS.
Ik denk dat mensen altijd een verklaring proberen te vinden voor een inherent onvoorspelbaar iets als de beurs
Er wordt op gegokt dat hij de excess bank reserves wil activeren d.m.v. repo-operaties met de primary dealers - die kunnen dan nog voor ruwweg $1 biljoen aan staatsschuld opkopen. Om dat te bereiken zou Bernanke de rente op die reserves moeten verlagen, om banken aan te moedigen om dat geld uit te lenen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 18:39 schreef SeLang het volgende:
"De onzichtbare bazooka" werd het al genoemd:
Hij heeft "iets" in z'n zak dat hij tevoorschijn haalt als dat nodig is, maar wat dat is dat zegt hij niet.
het is daarom beter nieuws niet te volgen alleen technische analyse. men zoekt altijd een reden om iets te verklaren, maar ze weten dat dat onzin is.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 18:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik dacht dat je dit voor de grap zelf had ingetikt. Maar niet dus, de mening van een duurbetaalde analist van de NOS.
Ik denk dat mensen altijd een verklaring proberen te vinden voor een inherent onvoorspelbaar iets als de beurs
En technische analyse zoekt niet altijd een reden om iets te verklaren terwijl men weet dat het onzin is!!quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 22:04 schreef Radiopiet het volgende:
[..]
het is daarom beter nieuws niet te volgen alleen technische analyse. men zoekt altijd een reden om iets te verklaren, maar ze weten dat dat onzin is.
En dit betekent dat de koerens binnen een paar dagen weer keihard omlaag gaan?quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 23:13 schreef SeLang het volgende:
[ afbeelding ]
Kijk dan naar die prijs-volume relatie op de S&P500
Dat is een klassieke suckerrally op niet één maar zelfs twee tijdschalen. Wonderschoon, één uit het boekje!
Een paar jaar geleden zou ik keihard short zijn gegaan op dit patroon, maar tegenwoordig...
Was het maar zo simpel. Eigenlijk betekent dit helemaal niets!quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 23:26 schreef WinningMood het volgende:
[..]
En dit betekent dat de koerens binnen een paar dagen weer keihard omlaag gaan?
Dat geloof ik best, maar onze weinige trades (buy en hold bedrijf) doen we met enkele (inmiddels) bekende / bevriende brokerts en niet via het programma.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 17:47 schreef Arkai het volgende:
[..]
Volgens "het boekje" zou je vanaf hier een daling tot onder de 1000 pnt moeten krijgen.quote:Op vrijdag 26 augustus 2011 23:26 schreef WinningMood het volgende:
[..]
En dit betekent dat de koerens binnen een paar dagen weer keihard omlaag gaan?
Alleen als ze van goud zijn. Papier is niet te vertrouwen.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 09:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Volgens "het boekje" zou je vanaf hier een daling tot onder de 1000 pnt moeten krijgen.
Maar ja, wie gelooft er nog in boekjes?
Ik heb liever platina. Dat is moeilijker na te maken dan goud.quote:
Onlangs stond voor het eerst de prijs van goud boven die van platina. Daar valt dan wel weer iets mee te verdienen, want dat is zo'n vreemde situatie waarvan je weet dat dit snel weer normaliseert.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik heb liever platina. Dat is moeilijker na te maken dan goud.
Volgens mij is dat al eens zo geweest ergens mid jaren '90, maar ik kan me vergissen en heb geen zin om het na te kijkenquote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:16 schreef LXIV het volgende:
[..]
Onlangs stond voor het eerst de prijs van goud boven die van platina. Daar valt dan wel weer iets mee te verdienen, want dat is zo'n vreemde situatie waarvan je weet dat dit snel weer normaliseert.
Sorry voor mijn onwetendheid, maar wat is de redenatie hierachter als ik vragen mag? Net als hoe zie je dat het een 'suckerrally' is op basis van de volumes? Stijgend bij een dalend volume ofzo? Dan nog vraag ik me af hoe je aan zo'n 'target' van <1000 komt.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 09:50 schreef SeLang het volgende:
[..]
Volgens "het boekje" zou je vanaf hier een daling tot onder de 1000 pnt moeten krijgen.
Maar ja, wie gelooft er nog in boekjes?
Volgens "het boekje" volgt de prijs het volume. Aan het volume kun je dus aflezen wat de trend is. In onderstaand plaatje bijvoorbeeld kun je aan de stijgende volumes tijdens de stijging en de dalende volumes tijdens de daling zien dat de trend omhoog is, al voordat er een nieuwe top is gezet.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 16:45 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Sorry voor mijn onwetendheid, maar wat is de redenatie hierachter als ik vragen mag? Net als hoe zie je dat het een 'suckerrally' is op basis van de volumes? Stijgend bij een dalend volume ofzo?
Ook die komt uit "het boekje". Een driehoek zit normalitair ongeveer op de helft van de beweging op een bepaalde fractal. Ruwweg 250 punten voor de driehoek voorspelt ruwweg 250 punten na uitbraak uit de driehoek.quote:Dan nog vraag ik me af hoe je aan zo'n 'target' van <1000 komt.
Van de andere kant heeft platina dan ook weer nut en wordt verbruikt, itt goud.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 12:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Volgens mij is dat al eens zo geweest ergens mid jaren '90, maar ik kan me vergissen en heb geen zin om het na te kijken. Daarnaast zou ik me niet zo comfortabel voelen in die trade als de economie weer in elkaar dondert. Platina wordt veel in de autoindustrie gebruikt (katalysator) en dat is een uiterst cyclische industrie (zie o.a. 2008).
Ben je in dit scenario (hoge schulden overheden) niet eerder bang voor inflatie door monetaire verruiming? Dat is zo'n voor de hand liggende keuze.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 17:48 schreef SeLang het volgende:
Laat het duidelijk zijn: ik ga er zelf geen geld op zetten want zoveel vertrouwen heb ik niet in dit soort geneuzel, zeker niet in de gemanipuleerde markten van de laatste paar jaar, en de deflatoire bust werkt uiteindelijk toch wel in mijn voordeel. Dus risk-off en lekker toekijken.
Noob vraag: Ik ben een 21-jarige student zonder (bij)baan. Mag ik nou wel of niet een margin rekening openen. Niet toch?quote:Minimum leeftijd
De minimum leeftijd om een rekening te openen is 18 jaar. U dient echter minstens 21 jaar te zijn om een margin-rekening te openen. U heeft een margin-rekening nodig om te handelen in opties, futures en Amerikaanse en Aziatische beurzen. Als u tussen 18 en 21 jaar of student (met een baan) bent, kunt u alleen een cash-rekening openen. U kunt alleen in Europese aandelen handelen. Daarnaast kunt u pas drie dagen na een transactie weer beschikken over het vrijgekomen geldbedrag. Op een margin-rekening zitten geen beperkingen.
Het aangaan van schulden is natuurlijk inflatoir, maar het hebben van veel schuld is een rem op het aangaan van nieuwe schulden en is daarmee disinflatoir. Daarnaast zijn natuurlijk defaults en afschrijvingen deflatoir.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 20:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ben je in dit scenario (hoge schulden overheden) niet eerder bang voor inflatie door monetaire verruiming? Dat is zo'n voor de hand liggende keuze.
Ik zat eerder te denken aan het oplossen van overheidschulden met vers gedrukt geld. Juist in een disinflatoire scenario is zoiets goed te doen. Waarom niet? Ik kan maar 2 argumenten ertegen bedenken: inflatie en een te gemakkelijk op de oude voet doorgaan van overheden.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het aangaan van schulden is natuurlijk inflatoir, maar het hebben van veel schuld is een rem op het aangaan van nieuwe schulden en is daarmee disinflatoir. Daarnaast zijn natuurlijk defaults en afschrijvingen deflatoir.
Monetaire verruiming (QE) in een balancesheet recessie heeft nauwelijks effect. Dat wisten we natuurlijk al van tevoren maar we hebben het opnieuw bewezen gezien met QE1 en QE2, wat nauwelijks heeft geleid tot hernieuwde credit expansie. En je kunt de rente nul maken, maar iemand met teveel schuld wil daar gewoon vanaf. Daarom is zo'n balancesheet recessie disinflatoir (of zelfs deflatoir).
[ afbeelding ]
Het beste zie je dat nog aan de "revolving credit", wat kortlopende leningen zijn zoals creditcards. Die zogenaamde "recovery" ten spijt, mensen zijn steeds minder geneigd om hun creditcard uit te maxen voor consumptie.
[ afbeelding ]
Er wordt wel veel geleuterd over QE en "geld printen" maar dat geld komt niet in omloop omdat niemand het wil lenen. Dus al dat "vers geprinte" geld wordt direct weer op deposit bij de FED geplaatst.
[ afbeelding ]
De FED kan dus wel QE3 gaan doen en QE4, QE5... QE100. Het enige wat ze daarmee bereiken is een nog grotere berg excess reserves en niet de credit expansie die ze willen hebben. Maar ze maken wel hun eigen exit steeds moeilijker en het is met zo'n opgeblazen balancesheet bijna onmogelijk om nog monetair beleid te voeren.
Verder heb je natuurlijk ook nog deleveraging, o.a. door strengere kapitaaleisen voor banken. En grootschalige fiscale stimulering zit er ook niet meer in nu een voor een complete landen failliet dreigen te gaan. Austerity is duidelijk disinflatoir. Obama krijgt ook niks meer doorgevoerd na de downgrade van de USA.
Maar waarschijnlijk de grootste disinflatoire rem in het komende decennium worden de underfunded pensioenen en medicare, waar overheden feitelijk op gaan "defaulten" omdat ze de beloofde verplichtingen niet volledig na kunnen komen. Mensen zullen dus zelf meer geld opzij moeten gaan zetten om dit aan te vullen. Ook dat is disinflatoir.
Ik zie niet wat je daar mee oplost. Het is een herverdeling van welvaart op een manier waar je totaal geen controle over kunt houden en met allerlei zij effecten zoals kapitaalvlucht, investeerders die zich terugtrekken en een reele rente die veel hoger komt te liggen. Als je een herverdeling van welvaart wilt dan kun je dat beter op een fiscale manier doen, dan kun je veel beter beinvloeden waar de rijkdom terecht komt.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 22:36 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zat eerder te denken aan het oplossen van overheidschulden met vers gedrukt geld. Juist in een disinflatoire scenario is zoiets goed te doen. Waarom niet? Ik kan maar 2 argumenten ertegen bedenken: inflatie en een te gemakkelijk op de oude voet doorgaan van overheden.
Het eerste argument is in jouw scenario dus niet van toepassing, voor het tweede argument geldt dat de PIIGS, omdat deze verruiming niet door hen afgedwongen kan worden, tot hervormingen gedwongen kunnen worden in ruil hiervoor. Wat dus in feite al gebeurd.
Het nadeel van een fiscale manier is dat dit veel transparanter is en dat mensen het dus in de gaten hebben. Uiteindelijk is monetaire verruiming om (staats)schulden te verkleinen natuurlijk effectief precies hetzelfde als een haircut. De pijn wordt in ieder geval over enorm veel houders verdeeld, daarom is zij per individu erg klein. Verder profiteert dat individu er weer van door een toegenomen economische bedrijvigheid, de omloopsnelheid van geld gaat immers omhoog.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 23:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik zie niet wat je daar mee oplost. Het is een herverdeling van welvaart op een manier waar je totaal geen controle over kunt houden en met allerlei zij effecten zoals kapitaalvlucht, investeerders die zich terugtrekken en een reele rente die veel hoger komt te liggen. Als je een herverdeling van welvaart wilt dan kun je dat beter op een fiscale manier doen, dan kun je veel beter beinvloeden waar de rijkdom terecht komt.
Kwijtschelden van de schulden, die gaat het worden. En zoals ik al eerder schreef is dat scenario impliciet vorig jaar al gekozen toen werd afgesproken dat er vanaf 2013 gedefault kan worden (als alle shit bij de ECB of in het bailoutfund zit). Dat is dus kwijtschelden (waarbij de niet-PIIGS belastingbetalers het gaan betalen).quote:Hier zie ik monetaire verruiming echt als enige mogelijkheid om dit effect tegen te gaan (behalve het gewoon kwijtschelden van de schulden).
Ik doelde op het kopen van door Griekenland uit te geven obligaties voor een 2%'s tarief. Dit te financieren met vers geld. Dat lost wel degelijk een schuld op, al is het maar door inflatie.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 23:31 schreef SeLang het volgende:
Die oplossing is niet bepaald "stealth" hoor! Om te beginnen moet je dan de ECB opheffen als je geld wilt printen om aan de Grieken te geven. Met zo'n beleid blaas je direct de EU op want Duitsland/ NL etc pikken dat niet.
Normale monetaire verruiming lost nooit een schuld op. Als een centrale bank bonds opkoopt in de vrije markt dan koopt ze die van een andere belegger. Dus die bond verandert gewoon van eigenaar, meer niet.
Ze onder markttarief lenen is ook een haircut, zoals ik al zei.quote:Kwijtschelden van de schulden, die gaat het worden. En zoals ik al eerder schreef is dat scenario impliciet vorig jaar al gekozen toen werd afgesproken dat er vanaf 2013 gedefault kan worden (als alle shit bij de ECB of in het bailoutfund zit). Dat is dus kwijtschelden (waarbij de niet-PIIGS belastingbetalers het gaan betalen).
Behalve als die andere belegger een primary dealer was, die de vers uitgegeven bond risicoloos van de staat gekocht heeft, wetende dat de centrale bank hem voor een hogere prijs weer zal overnemen, want die intentie heeft de CB al duidelijk aangekondigd. Dan levert die transactie van de centrale bank dus centjes op voor de bank, die er lekker mee gaat speculeren in de markten, en voor de staat, die het kwistig onder de armenrijken verdeelt.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 23:31 schreef SeLang het volgende:
Als een centrale bank bonds opkoopt in de vrije markt dan koopt ze die van een andere belegger. Dus die bond verandert gewoon van eigenaar, meer niet.
Dat zullen ze dan nog heel wat keertjes moeten gaan doen, want wat er nu aan schulden boven tafel ligt is maar het topje van de ijsberg. Ondertussen veroorzaakt iedere kwijtschelding verliezen bij spaarders en beleggers, zodat de economie verder krimpt en er in een volgende ronde nog meer schulden moeten worden kwijtgescholden. Tegen de tijd dat je de hele schuldenberg hebt weggewerkt ben je 20 jaar van economische krimp, bezuinigingen, faillissementen, werkloosheid en armoede verder. Maar zover komt het niet, want al na een jaar of 2-3 rolt het gepeupel de guillotines het Binnenhof op. Dus nee, dat gaat hem ook niet worden.quote:Kwijtschelden van de schulden, die gaat het worden.
De werkelijke kern van het probleem is dus gewoon dat de Grieken boven hun stand leven en vasthouden aan hun corrupte, verouderde, semi-socialistische principes. Dat moet dus op de eerste plaats aangepakt worden. De rest vloeit hieruit voort en die schuldenberg blijft een fictief iets, want geld zelf is al een fictief iets. Ik zie geen reden waarom wij de komende 20 jaar geen welvaart zouden kunnen hebben, want uiteindelijk gaat het niet om I-O-U papiertjes maar om productiecapaciteit en vertrouwen. Er is genoeg capaciteit om voldoende voor iedereen te produceren en de rest zijn maar modellen en systemen en hebben niks met de werkelijke wereld te maken.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 23:46 schreef dvr het volgende:
[..]
Behalve als die andere belegger een primary dealer was, die de vers uitgegeven bond risicoloos van de staat gekocht heeft, wetende dat de centrale bank hem voor een hogere prijs weer zal overnemen, want die intentie heeft de CB al duidelijk aangekondigd. Dan levert die transactie van de centrale bank dus centjes op voor de bank, die er lekker mee gaat speculeren in de markten, en voor de staat, die het kwistig onder de armenrijken verdeelt.
(wat inflatoir is)
[..]
Dat zullen ze dan nog heel wat keertjes moeten gaan doen, want wat er nu aan schulden boven tafel ligt is maar het topje van de ijsberg. Ondertussen veroorzaakt iedere kwijtschelding verliezen bij spaarders en beleggers, zodat de economie verder krimpt en er in een volgende ronde nog meer schulden moeten worden kwijtgescholden. Tegen de tijd dat je de hele schuldenberg hebt weggewerkt ben je 20 jaar van economische krimp, bezuinigingen, faillissementen, werkloosheid en armoede verder. Maar zover komt het niet, want al na een jaar of 2-3 rolt het gepeupel de guillotines het Binnenhof op. Dus nee, dat gaat hem ook niet worden.
Dat is inderdaad een scam waar die primary dealers makkelijk geld aan verdienen, maar het verlicht niet de staatsschuld. Dat was hier de stelling.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 23:46 schreef dvr het volgende:
[..]
Behalve als die andere belegger een primary dealer was, die de vers uitgegeven bond risicoloos van de staat gekocht heeft, wetende dat de centrale bank hem voor een hogere prijs weer zal overnemen, want die intentie heeft de CB al duidelijk aangekondigd. Dan levert die transactie van de centrale bank dus centjes op voor de bank, die er lekker mee gaat speculeren in de markten, en voor de staat, die het kwistig onder de armenrijken verdeelt.
(wat inflatoir is)
Die kwijtschelding gaat het dus wel worden, alleen is dat eenmalig. Wat er denk gaat gebeuren is dat in elk geval Griekenland de euro gaat verlaten en daarmee ook automatisch default op de bonds (=kwijtschelding). En ik denk ook dat dat veel eerder dan 2013 gaat gebeuren. Maar mocht Griekenland in 2013 nog bij de club zijn dan wordt het ook een default. Oftwel, hoe dan ook een kwijtschelding. Er is no f*cking way in hell dat Griekenland alles terugbetaalt.quote:Dat zullen ze dan nog heel wat keertjes moeten gaan doen, want wat er nu aan schulden boven tafel ligt is maar het topje van de ijsberg. Ondertussen veroorzaakt iedere kwijtschelding verliezen bij spaarders en beleggers, zodat de economie verder krimpt en er in een volgende ronde nog meer schulden moeten worden kwijtgescholden. Tegen de tijd dat je de hele schuldenberg hebt weggewerkt ben je 20 jaar van economische krimp, bezuinigingen, faillissementen, werkloosheid en armoede verder. Maar zover komt het niet, want al na een jaar of 2-3 rolt het gepeupel de guillotines het Binnenhof op. Dus nee, dat gaat hem ook niet worden.
Dat is 99,99% zeker. Hoeveel grieken zijn er, 12 miljoen?quote:Op zondag 28 augustus 2011 00:07 schreef SeLang het volgende:
Er is no f*cking way in hell dat Griekenland alles terugbetaalt.
Inderdaad. En die berekening was vorig jaar ook al zo. Daarom was ik zo boos over die bailout. Throwing good money after bad money...quote:Op zondag 28 augustus 2011 00:22 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Dat is 99,99% zeker. Hoeveel grieken zijn er, 12 miljoen?
Met een werkeloosheid boven de 12 %, een begrotingstekort rond de 13 %, een schuld van 200 miljard+ wegwerken......
Er is niets fictiefs aan jouw pensioenpot of aan mijn banksaldo, en die zitten in de Griekse schuldenberg, en in de Portugese, Amerikaanse, Engelse,Japanse en zelfs in de Nederlandse schuldenberg. Het overgrote deel van alle toekomstige inkomsten waar beleggers en spaarders op rekenen, waar ze plannen voor gemaakt hebben en waar hun toekomstige bestedingen op gebaseerd zijn, zitten in die schuldenberg. Als degenen die die schulden zo roekeloos zijn aangegaan hun verplichtingen niet nakomen, zal er heel veel welvaart verloren gaan onder heel veel mensen die nu zullen moeten opdraaien voor de (gedeeltelijke) compensatie van de slachtoffers.quote:Op zaterdag 27 augustus 2011 23:51 schreef LXIV het volgende:
De werkelijke kern van het probleem is dus gewoon dat de Grieken boven hun stand leven en vasthouden aan hun corrupte, verouderde, semi-socialistische principes. Dat moet dus op de eerste plaats aangepakt worden. De rest vloeit hieruit voort en die schuldenberg blijft een fictief iets, want geld zelf is al een fictief iets. Ik zie geen reden waarom wij de komende 20 jaar geen welvaart zouden kunnen hebben, want uiteindelijk gaat het niet om I-O-U papiertjes maar om productiecapaciteit en vertrouwen.
Dat denk ik ook, de Eurocraten moeten alleen nog even aan het idee wennen en zich realiseren dat dat bepaald niet het einde van de wereld is. Laat ze desnoods alle verliezen op de Griekse staatsschuld maar met versgeperste euro's compenseren, zolang die hangmatters maar uit de euro gezet worden en ze hun eigen olijven weer gaan doppen.quote:Op zondag 28 augustus 2011 00:07 schreef SeLang het volgende:
Die kwijtschelding gaat het dus wel worden, alleen is dat eenmalig. Wat er denk ik gaat gebeuren is dat in elk geval Griekenland de euro gaat verlaten en daarmee ook automatisch default op de bonds (=kwijtschelding). En ik denk ook dat dat veel eerder dan 2013 gaat gebeuren.
Een schuldenberg is wel degelijk fictief, net als een pensioenpot en een banksaldo. Het zijn getallen, nulletjes en eentjes in een computer. Reeel zijn technische ontwikkelingen, productiecapaciteit, infrastructuur. Er is geen enkele reden om niet te gaan produceren omdat de volgorde van nullen en enen ons niet zint.quote:Op zondag 28 augustus 2011 01:23 schreef dvr het volgende:
[..]
Er is niets fictiefs aan jouw pensioenpot of aan mijn banksaldo, en die zitten in de Griekse schuldenberg, en in de Portugese, Amerikaanse, Engelse,Japanse en zelfs in de Nederlandse schuldenberg. Het overgrote deel van alle toekomstige inkomsten waar beleggers en spaarders op rekenen, waar ze plannen voor gemaakt hebben en waar hun toekomstige bestedingen op gebaseerd zijn, zitten in die schuldenberg. Als degenen die die schulden zo roekeloos zijn aangegaan hun verplichtingen niet nakomen, zal er heel veel welvaart verloren gaan onder heel veel mensen die nu zullen moeten opdraaien voor de (gedeeltelijke) compensatie van de slachtoffers.
Kern van deze discussie is volgens mij dat die vermeende welvaart is betaald op de pof.quote:Op zondag 28 augustus 2011 08:12 schreef LXIV het volgende:
Er is geen enkele reden om niet te gaan produceren omdat de volgorde van nullen en enen ons niet zint.
Er kan geen arbeid uit de toekomst geleend worden. Zijn er mensen uit 2100 hier dan aan de lopende band komen te staan? Die arbeid is gewoon verricht door mensen uit onze tijd.quote:Op zondag 28 augustus 2011 08:25 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Kern van deze discussie is volgens mij dat die vermeende welvaart is betaald op de pof.
Om in jouw redenatietrant te blijven, met geleende arbeid.
Kortom, als we niet meer kunnen/mogen lenen zal dat geld geleende arbeid ergens anders vandaan moeten komen.
Nou nee. Die mensen hebben die arbeid aan de lopende band verricht omdat iemand ze verteld heeft dat ze terwijl ze dat doen, ook de arbeid hebben verricht om eten te kunnen kopen en arbeid hebben verricht om straks met pensioen te kunnen.quote:Op zondag 28 augustus 2011 08:35 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er kan geen arbeid uit de toekomst geleend worden. Zijn er mensen uit 2100 hier dan aan de lopende band komen te staan? Die arbeid is gewoon verricht door mensen uit onze tijd.
Er zijn productiemiddelen en er is een verdeelsleutel hoe de opbrengst van die middelen verdeeld wordt.
Met die productiemiddelen is echt absoluut niks aan de hand. Die staan er nog allemaal en worden door technologische ontwikkeling steeds beter.
Die verdeelsleutel, ja die is in de war.
Worst case gooi je die verdeelsleutel gewoon weg, maak je een nieuwe en je bent weer klaar.
Je snapt mijn hele punt niet. Als onze welvaart werkelijk inzakt komt dat door reele factoren, zoals vergrijzing, massa-immigratie, het opraken van grondstoffen, etc. Al het fictieve waar het hier over gaat is niks meer dan de verdeelsleutel.quote:Op zondag 28 augustus 2011 08:45 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Nou nee. Die mensen hebben die arbeid aan de lopende band verricht omdat iemand ze verteld heeft dat ze terwijl ze dat doen, ook de arbeid hebben verricht om eten te kunnen kopen en arbeid hebben verricht om straks met pensioen te kunnen.
Die gaan dus niet meer aan de lopende band staan als hun pensioen niets meer waard is of als ze geen eten meer kunnen kopen. In plaats daarvan staan ze dan in hun eigen moestuin en gaan ze naar de wijkmarkt om hun goederen te ruilen voor steenkool om de kachel aan te maken. Die lopende band kan ze dan verder gestolen worden.
Ik snap het juist heel goed. Alleen ben ik het niet eens met jouw redenatie.quote:Op zondag 28 augustus 2011 08:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je snapt mijn hele punt niet. Als onze welvaart werkelijk inzakt komt dat door reele factoren, zoals vergrijzing, massa-immigratie, het opraken van grondstoffen, etc. Al het fictieve waar het hier over gaat is niks meer dan de verdeelsleutel.
Die Arabieren hebben onze mercedessen, smartphones, ingenieursarbeid etc. toch weer terug gekregen in ruil voor die briefjes?quote:Op zondag 28 augustus 2011 08:56 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Ik snap het juist heel goed. Alleen ben ik het niet eens met jouw redenatie.
Nogmaals, waar jouw redenatie mank gaat is dat welvaart niets meer en minder is dan ruilhandel. Ik heb een liter olie en jij hebt een brood en we handelen en zo komen we als samenleving op een hoger plan.
Of: ik heb een briefje waar jij in vetrouwen in hebt dat ik ruil voor jouw liter olie. Of geen olie, maar ik kan 8 uur werken op een dag en ik doe dat of voor mijzelf of in een fabriek als de samenleving de rest invult, en krijg er een briefje voor.
ALs je in die keten geen olie meer hebt omdat je niets waardevols hebt om te ruilen, of als niemand meer kan werken met jouw produktiemiddelen omdat ie voor zichzelf aan de gang gaat (moet gaan om te kunnen overleven) zakt het in elkaar.
Wat we de afgelopen jaren hebben gedaan is dit moment uitstellen door het op de pof te doen. We hebben tegen Saudie Arabie gezegd: lever die olie alvast maar, en hier heb je nog wat extra briefjes die we net hebben gedrukt.
En Saudie Arabie nam ze aan, omdat er vertrouwen was dat ze wat waard waren. Maar voor die briefjes hadden jij en ik nog geen uren in de fabriek gedraaid.....
Dan kun je wel fijn fabrieken hebben staan, maar zonder olie doen ze niets. En op basis van jouw blauwe ogen krijg je geen olie.
Je blijft er op hameren dat het een kwestie is van wat geld bijdrukken.quote:Op zondag 28 augustus 2011 09:45 schreef LXIV het volgende:
Waarom zouden we terug moeten gaan naar ruilhandel? Omdat het systeem van geld wat verstoord is? Dat zou in 5000 jaar voor het eerst zijn dat dit gebeurt.
Zolang je voor die briefjes gewoon eten in de supermarkt blijft krijgen, stopt niemand met werken. Ik zie niet in waarom dat systeem niet zou blijven werken als we wat monetaire verruiming toepassen. De geldhoeveelheid groeit sowieso al vrij fors ieder jaar, het is niets nieuws onder de zon.quote:Op zondag 28 augustus 2011 09:57 schreef Blandigan het volgende:
[..]
Je blijft er op hameren dat het een kwestie is van wat geld bijdrukken.
Daar gaat het volgens mij totaal niet over.
Geld staat voor iets: voor een uur arbeid, voor een belofte/vertrouwen dat ik er iets mee kan kopen dat mij door de tijd heen helpt.
Vertrouwen.
Wat is in jouw voorbeeld de drijfveer voor mij om voor jou te blijven werken ?
Dat de overheid mij vervolgens helpt met mijn ziektes, mijn oude dag etc? Vertrouwen dat er niet is, bij mij niet in ieder geval. Het tegenovergestelde, ik moet mijn eigen pensioen nu ook nog ophoesten naast dat van anderen waar ik voor heb betaald. En waarschijnlijk sta ik met lege handen aan het eind van de rit.
Een soort gevoel van "in het belang van Nederland" ? Ik denk niet dat er veel Fokkers zijn die om die reden 's ochtends uit hun nest rollen.
Dat die briefjes waarde blijven houden? Dat doen ze nu al niet.
De enige reden dat ik voor jou werk is eigenbelang: ik moet er beter van worden en het vertrouwen hebben dat mijn gezin door mijn arbeid de tijd kan doorkomen. Zodra ik dat vertrouwen verlies, gaan we met het hele gezin weer de moestuin in en kunnen mij die olie, fabrieken, winsten van bankiers en geproduceerde mobieltjes gestolen worden.
Hoe past dit in 't grote plaatje?quote:ZONDAG 28 AUGUSTUS 2011, 13:28 uur | 339 keer gelezen
ATHENE (AFN) - Twee van de drie grootste banken in Griekenland staan volgens diverse internationale persbureaus op het punt te fuseren. Met de samensmelting, die naar verwachting maandag wordt aangekondigd, ontstaat de grootste bank in het zuidoosten van Europa.
Eurobank en Alpha Bank gaan samen in een poging de hevige recessie in het land te doorstaan. Met hulp van het Qatarese staatsinvesteringsfonds, nu al aandeelhouder van Alpha Bank, moet een concern ontstaan met 150 miljard euro aan bezittingen, 8 miljoen klanten en 80 miljoen euro aan deposito's.
De Griekse bankensector ligt zwaar onder vuur door de schuldencrisis die het land al bijna 2 jaar in zijn greep heeft. Banken zien veel kapitaal naar het buitenland verdwijnen, terwijl hun eigen bezittingen steeds minder waard worden. Analisten verwachten in de komende tijd meer bankfusies in het geplaagde land.
Dat er morgen waarschijnlijk een mooie absolute return te verwachten valt op deze troep: http://www.boerse-frankfu(...)08&ISIN=XS0451674617quote:Op zondag 28 augustus 2011 15:17 schreef Sokz het volgende:
'Grote Griekse banken gaan fuseren'
[..]
Hoe past dit in 't grote plaatje?
Ik zie dit als een (klein) stapje richting een meer moderne, liberale en marktgerichte Griekse samenleving. Net zoals meer privatisering, etc.quote:Op zondag 28 augustus 2011 15:17 schreef Sokz het volgende:
[..]
Weer naar benedenquote:Op zondag 28 augustus 2011 20:45 schreef Bowny het volgende:
Iemand al een voorspelling voor morgen?
Ik heb geen idee!
Iets hogere opening vanwege WS vrijdagavond. Misschien een positief effect vanwege het bericht over die Griekse banken en het meevallen van de schade van die orkaan.quote:Op zondag 28 augustus 2011 20:45 schreef Bowny het volgende:
Iemand al een voorspelling voor morgen?
Ik heb geen idee!
Een volgende to big to fail bank die gecreerd wordt?quote:Op zondag 28 augustus 2011 15:17 schreef Sokz het volgende:
[..]
Die gasten zijn niet zo populair...quote:Op maandag 29 augustus 2011 13:20 schreef WinningMood het volgende:
Misschien interessant verhaal op Slashdot:
I am an HFT programmer
Als je goed kijkt zie je de 200 ma. deze werkt als een magneet volgens de leer van technische analyse. Ik vind deze rally dus niet vreemd, wat vreemder is de daling van afgelopen 2 weken. Blijkbaar is die gebruikt om te accumuleren.quote:Op maandag 29 augustus 2011 20:54 schreef fedsingularity het volgende:
[ afbeelding ]
Mooie rally op 0 volume weer.
Een wettelijk delay van 1 seconde instellen en al die programma's en trade-bots zijn fucked.quote:Op maandag 29 augustus 2011 13:20 schreef WinningMood het volgende:
Misschien interessant verhaal op Slashdot:
I am an HFT programmer
Die bots doen toch niks verkeerd? Ze maken de markt enkel efficiënter, op de milliseconde en de millicent. Als particuliere handelaar heb je daar helemaal geen last van.quote:Op maandag 29 augustus 2011 22:37 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Een wettelijk delay van 1 seconde instellen en al die programma's trade-bots zijn fucked.
Whehehe.
Niet volgens de Griekse beurs, +126,51 (+14,37%) .quote:Op maandag 29 augustus 2011 21:52 schreef Montelly het volgende:
Er is weer een orkaan "in the making"
Greece Govt Bond 10 Year
[ afbeelding ]
Ze veroorzaken flash crashes die mensen door hun stoploss jagen en ze manipuleren de handel door valse biedingen uit te brengen die ze binnen enkele milliseconden weer intrekken.quote:Op maandag 29 augustus 2011 22:39 schreef LXIV het volgende:
Die bots doen toch niks verkeerd? Ze maken de markt enkel efficiënter, op de milliseconde en de millicent. Als particuliere handelaar heb je daar helemaal geen last van.
Ik heb goed gekekenquote:Op maandag 29 augustus 2011 21:56 schreef Radiopiet het volgende:
[..]
Als je goed kijkt zie je de 200 ma. deze werkt als een magneet volgens de leer van technische analyse. Ik vind deze rally dus niet vreemd, wat vreemder is de daling van afgelopen 2 weken. Blijkbaar is die gebruikt om te accumuleren.
p.s. als je goed kijkt zie je de 200 ma werken als een magneet in het midden van juni.
Als jij zo'n strakke stoploss hebt dan vraag je er ook om. Zeldzame uitzonderingen daargelaten zullen die bots hooguit 1% naar beneden tikken. En ook die valse biedingen vallen toch wel mee, net alsof jij in een tiende seconde daarop reageert!quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 02:15 schreef dvr het volgende:
[..]
Ze veroorzaken flash crashes die mensen door hun stoploss jagen en ze manipuleren de handel door valse biedingen uit te brengen die ze binnen enkele milliseconden weer intrekken.
Ik vond deze quote op reddit.com (http://www.reddit.com/r/p(...)s_not_have_the_best/)quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 02:15 schreef dvr het volgende:
Ze veroorzaken flash crashes die mensen door hun stoploss jagen en ze manipuleren de handel door valse biedingen uit te brengen die ze binnen enkele milliseconden weer intrekken.
Vooral het laatste stuk over de flash crash vind ik opvallend. Ik heb al eerder hier geuit dat markten veel sneller herstellen van crashes dan vroeger. Het herstel na 2008 ging vele malen sneller dat het herstel van de crash in de jaren 30 van de vorige eeuw.quote:I am going to write this once, because I think this is a misconception that does not take into account 90% of what high frequency trading does. A little background, my company backs high frequency traders (I personally am an investor in other data-driven non-financial startups that use a lot of machine learning).
First of all, you may think that trading is a zero sum game, but speculators do add value to price discovery and liquidity. This has always been the case, and it creates efficiencies for anyone who has anything to do with financial markets (it is, by the way, not unique to financial markets, and happens in every marketplace).
Second, if you look abroad to emerging countries like India, Pakistan, and China (which we will be able to trade within the next year), you will notice a drastic change in transaction costs and liquidity. Much of what high frequency trading involves is a more efficient inventory management system that drastically lowers transaction costs amongst market participants. This allows for an increase in capital formation efficiency for these developing nations, and makes it feasable for international investors to invest efficiently (as well as the locals). Why is this good? Because deveoping nations can develop much quicker with functioning financial markets, where capital can be efficiently sourced. This is a role that would be incredibly difficult without market making algorithms and other high frequency strategies.
All you hear about these days is how terrible HFT is, and when someone prints out a chart of market data, gives it a mean-sounding name like "the Knife", everyone automatically assumes that its an evil activity that should be avoided. Guess what. Those snapshots of trading are actually based on a bunch of academic research, and are a natural condition of any market microstructure, financial or otherwise.
The truth of the matter is, that most people don't understand that speculators aren't in a position to fleece anyone else, and are just part of a market ecosystem. Everyone looks for arbitrage (google shopper anyone?) on a day to day basis, it is simply a market mechanism. So for the love of god people, whether it is improving ads quality, or market making algorithms, everyone is doing their part to make some part of the world more efficient.
RE: Flash Crash. Do you have any idea how long it took the market to recover in 1987 when a similar event occured? 3 weeks. The market recovering in 5 minutes is incredibly impressive, and the focus on the flash crash as some sort of degradation in market quality is just plain wrong. Markets have evolved towards a much higher efficiency and resiliency. Do you know who complains most (that you read about on Zero Hedge) about HFT? Fucking human traders who are losing their shirts to algorithms who do their job better, and cheaper than they ever possibly could. They have a massive incentive to try and get this shit regulated out of existence, so that they can keep charging their customers for their shitty execution, and their shitty value add.
If you actually want to learn about how marketplaces work, check out "Trading and Exchanges" by Harris - which anyone can read (not mathematically challenging), and "Market Microstructure Theory" by O'Hara if you want to read abou the evolution of academic research in this area, and why it is important for market evolution.
Wie zitten er nu long en wie zit er nog short?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 09:05 schreef WinningMood het volgende:
Ben blij dat ik recentelijk heb bijgekocht. We lijken het laagste punt te hebben gehad.
Heb in geen jaren iets gedaan met mijn favoriete biotech-aandeel, dus nog steeds long.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 09:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wie zitten er nu long en wie zit er nog short?
Je weet nooit of het de bodem is of niet, dat blijkt pas achteraf.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 09:48 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Heb in geen jaren iets gedaan met mijn favoriete biotech-aandeel, dus nog steeds long.
Voor de rest long aandelen (ja, mistake) en op alles at the money geschreven in april, loopt af in september. Sommige aandelen met een te grote afstort heb ik 2x op geschreven (dus in principe ongedekt).
Moet wel zeggen dat ik veel geld terug heb geschreven van aandelen naar spaarrekening in januari.
(Persoonlijk vind ik 't nogal snel om te zeggen dat dit de bodem is...)
Die lange moving averages zoals 200-daags lijken (in backtest!) enig nut te hebben gehad in de afgelopen decennia als je ze gebruikte als stoploss. Niet zozeer ga je meer verdienen (dat resultaat verschilde, afhankelijk of je de S&P of de Dow Jones Industrials gebruikte maar de risk/reward werd wel wat beter.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 06:31 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Ik heb goed gekekende enige conclusie die ik kan trekken is dat de koers soms boven en soms onder dat gemiddelde komt. Weinig magische magnetische werking en onmogelijk te voorspellen wanneer de lijn weer wordt opgezocht.
Staat momenteel als dekking voor geschreven puts. Ook die timing was niet perfect maar ach, kan je niet wetenquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 09:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je weet nooit of het de bodem is of niet, dat blijkt pas achteraf.
Wel slim dat je zoveel calls geschreven hebt. (Is eigenlijk hetzelfde als het aandeel verkopen en een put schrijven, wat ik gedaan heb, alleen zijn de obligaties die ik van dat geld gekocht heb ook in waarde gedaald).
Je zou ook van het geld van die calls nu aandelen kunnen kopen. Dan heb je in ieder geval winst gemaakt in het opzicht van het aandeel aandelen wat je bezit. (Dus eigenlijk een heel goed dividend-rendement stock behaald)
Als je je risico's goed berekend hebt (je margin) dan is zo'n strategie gewoon een kwestie van een lange adem.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 10:02 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Staat momenteel als dekking voor geschreven puts. Ook die timing was niet perfect maar ach, kan je niet weten.
Het beste aan die calls vind ik trouwens dat ik nu veel minder mijn portefeuille loop te checken. Bovendien heb ik nu een plan waar ik mij makkelijker strikt aan kan houden. En ik heb na een half jaar reeds de rente en de indexen geklopt als je enkel naar de gerealiseerde kant kijkt.
Schijnt een fake te zijn:quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 10:17 schreef tony_clifton- het volgende:
Ik zag net in een krant een paparazzi-achtige foto van Steve Jobs. Ik vrees dat hij 2012 niet meer haalt eerlijk gezegd...
Damn, dan vraag ik mij af of ik zo naïef ben of dat er werkelijk geen deontologische code en/of legaal kader bestaat... Probably both.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 10:54 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Schijnt een fake te zijn:
http://i.imgur.com/WV5Y0.jpg
True, ik ben niet 't type met overdreven veel technische kennis dus ik speel 't liever rustig in plaats van proberen de hot stocks eruit te kiezen. Qua biotech ligt 't anders. Voorlopig is 't plan 50/50 biotech/blue chips. Indien dit goed blijft gaan kan ik evt. biotech verhogen. Biotech heeft als voordeel dat optiepremies vaak héél hoog liggen (15%-20%) en er lange tijd niets kan gebeuren.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 10:41 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je je risico's goed berekend hebt (je margin) dan is zo'n strategie gewoon een kwestie van een lange adem.
Zelf had ik wel een bailout nodig (om te voorkomen dat ik mijn obligaties tegen lage prijzen moest verkopen), maar kan nu ook gewoon wachten. Zelfs al komt er geen herstel, dan nog loop ik langzaam wel weer in (met 50% van mijn portowaarde in obligaties).
Goed stukje wat je daar in 2008 hebt gepost!quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 09:56 schreef SeLang het volgende:
[..]
Die lange moving averages zoals 200-daags lijken (in backtest!) enig nut te hebben gehad in de afgelopen decennia als je ze gebruikte als stoploss. Niet zozeer ga je meer verdienen (dat resultaat verschilde, afhankelijk of je de S&P of de Dow Jones Industrials gebruikte maar de risk/reward werd wel wat beter.
Moving average gebruikt als 'stoploss'
Volgens die strategie moet je nu overigens uit de markt zijn.
Je kunt het alleen over een zeer lange termijn gebruiken. Over het algemeen zul je er geld mee verliezen (ten opzichte van buy&hold), zeker in zijwaardse markten. Het voordeel zit hem in het feit dat tijdens extreme dalingen (die maar weinig voorkomen) je verliezen worden afgekapt. En dat brengt je rendement uiteindelijk weer ongeveer op buy&hold niveau, maar dus met minder episodes waar je bijna wordt geweggevaagd.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 12:06 schreef the85mc het volgende:
[..]
Goed stukje wat je daar in 2008 hebt gepost!Ik zat net ook eens te kijken naar SMA200 en de AEX en volgens je theorie had je dan in mei 2010 moeten uitstappen. Klopt wel aardig, na mei 2010 is de AEX nog wel wat omhoog gegaan maar hij bleef door de SMA heen 'tikken'.
Ik heb eigenlijk nooit enige "edge" kunnen vinden in Bollinger Bands (in isolatie). En bij het creëren van meer vrijheidsgraden in een strategie door indicatoren toe te voegen neemt je risico op een "curve-fit" toe, dus pas op met je testresultaten!quote:Om misschien toch iets meer rendement te kunnen halen (en dus niet om bij de eerste keer door de SMA200 uit te stappen) kun je misschien bollinger bands gebruiken, tenminste dat is wat bij mij het eerste opkomt.
Dat zegt hij maar zijn timing was gewoon redelijk ok toen hij eerder dit jaar uitstapte. Exact de bodem voorspellen is voor weinigen weggelegd en voor een multimiljardentrade kun je beter gebruik maken van het marktmomentum dan op het scherpst van de snede hopen dat QE3 nog iets langer uitblijft want dat was eigenlijk de angst die toen heerste. Wat ik nu dus vreemd vind is dat die angst schijnbaar is verdwenen omdat Bernanke in september zijn lang verwachte zet gaat doen waarvan QE3 een realistische optie is. Het blijft gissen wat de echte beweegredenen zijn om juist nu in te stappen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 11:55 schreef piepeloi55 het volgende:
Bill Gross erkent verkeerde visie in USA staatsobligaties en is weer aan het kopen.
Een van de mannen van de FED heeft opzichtig geflirt met QE3.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 14:41 schreef Arkai het volgende:
[..]
Dat zegt hij maar zijn timing was gewoon redelijk ok toen hij eerder dit jaar uitstapte. Exact de bodem voorspellen is voor weinigen weggelegd en voor een multimiljardentrade kun je beter gebruik maken van het marktmomentum dan op het scherpst van de snede hopen dat QE3 nog iets langer uitblijft want dat was eigenlijk de angst die toen heerste. Wat ik nu dus vreemd vind is dat die angst schijnbaar is verdwenen omdat Bernanke in september zijn lang verwachte zet gaat doen waarvan QE3 een realistische optie is. Het blijft gissen wat de echte beweegredenen zijn om juist nu in te stappen.
400 is nog spectaculairder! Laten we daar dan voor gaan.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 17:28 schreef Anno2012 het volgende:
Saai gedoe. Kom op, 200 punten wil ik zien!
Voor een instapmoment moeten we naar sub 150.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 17:28 schreef Anno2012 het volgende:
Saai gedoe. Kom op, 200 punten wil ik zien!
Eerst naar 150, instappen, en dan naar 400.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 17:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
400 is nog spectaculairder! Laten we daar dan voor gaan.
Dat is inderdaad het beste. Dan is iedereen blijquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 18:32 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Eerst naar 150, instappen, en dan naar 400.
Bedrijven zijn gezond. Maar de landen niet. USA,eurolanden?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 18:35 schreef Burnie88 het volgende:
Die 150 gaat niet bereikt worden denk ik. De bodem is wel zo'n beetje bereikt, op naar echt koersherstel na tijdens van een zijwaartse en recentelijk een bearish markt. Bedrijven zijn gezond (vooral in de USA) en dat kan maar één ding betekenen; bull market.
Bullmarkets en bearmarkets hebben meestal niet zoveel te maken met winstontwikkeling maar meer met P/E expansie of compressie. We zitten sinds 2000 in een secular bear market kwa P/E, maar ondanks dat staan we nog steeds ver boven de waarderingsniveaus die zelfs in een gezonde economie normaal zouden zijn (de mediaan). En normaal gesproken eindigt zo'n bear pas nadat de waardering fors onder de mediaan is gedoken (daarvoor is het de mediaan... duh!)quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 18:35 schreef Burnie88 het volgende:
Bedrijven zijn gezond (vooral in de USA) en dat kan maar één ding betekenen; bull market.
Waar baseer je die mediaan dan op?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 18:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bullmarkets en bearmarkets hebben meestal niet zoveel te maken met winstontwikkeling maar meer met P/E expansie of compressie. We zitten sinds 2000 in een secular bear market kwa P/E, maar ondanks dat staan we nog steeds ver boven de waarderingsniveaus die zelfs in een gezonde economie normaal zouden zijn (de mediaan). En normaal gesproken eindigt zo'n bear pas nadat de waardering fors onder de mediaan is gedoken (daarvoor is het de mediaan... duh!)
[ afbeelding ]
Als je de Shiller P/E van elke maand tussen 1880 en 2011 sorteert van hoog naar laag, dan is de mediaan de middelste in de lijst. Met andere woorden: op de mediaan zijn er evenveel maanden waarop de waardering hoger was als maanden waarop de waardering lager was.quote:
Jouw instapniveau kan best de komende 30 jaar helemaal niet langskomen. En dan ben je oud.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je de Shiller P/E van elke maand tussen 1880 en 2011 sorteert van hoog naar laag, dan is de mediaan de middelste in de lijst. Met andere woorden: op de mediaan zijn er evenveel maanden waarop de waardering hoger was als maanden waarop de waardering lager was.
Sinds 1881 was de waardering 71% van de tijd lager dan nu (66% sinds 1945)
Landen zijn ook niet beursgenoteerd. Een bank als Sociéte Génerale heeft gewoon een marktwaarde (beurswaarde) die maar 30% representeert van de boekwaarde. Dat zegt mij maar één ding: onderwaardering. Oké, natuurlijk veel exposure naar de PIIGS toe, maar toch.. En dan heb ik het nog niet gehad over de Shells en Mittals van deze wereld.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 18:38 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Bedrijven zijn gezond. Maar de landen niet. USA,eurolanden?
Dit is toch nog allemaal niet opgelost.
Vind ik ook! En bovendien ga ik niet blind vertrouwen op kwantitatieve gegevens uit het verleden.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jouw instapniveau kan best de komende 30 jaar helemaal niet langskomen. En dan ben je oud.
Niet dat je dan per se daar iets aan verloren hebt overigens.
Ik bedoel maar: zou ik het eeuwige leven hebben dan wachtte ik ook rustig af tot dat instapmoment. Maar dat eeuwige leven heb je ook niet!
Het is geen kwantitatieve maar kwalitatieve data. Desalniettemin vind ik de huidige K/W tov het rendement op andere assets ook heel goed.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:10 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Vind ik ook! En bovendien ga ik niet blind vertrouwen op kwantitatieve gegevens uit het verleden.
Ik zou wel eens empirisch aangetoond willen zien in hoeverre die data bijgedragen heeft tot positieve handelsbeslissingen, dan zegt het mij pas echt wat.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is geen kwantitatieve maar kwalitatieve data. Desalniettemin vind ik de huidige K/W tov het rendement op andere assets ook heel goed.
Als ik Selang was zouden mijn vingers nu echt jeuken om een mooi rijtje blue-chips aan te schaffen, als ik de cash zo had liggen!
Ik snap niet waar je die informatie vandaan haalt. Bill Gross is vrij duidelijk geweest waarom hij zijn Amerikaanse obligaties verkocht, hij verwachte namelijk een groeiende economie met hogere inflatie:quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 14:41 schreef Arkai het volgende:
Dat zegt hij maar zijn timing was gewoon redelijk ok toen hij eerder dit jaar uitstapte. Exact de bodem voorspellen is voor weinigen weggelegd en voor een multimiljardentrade kun je beter gebruik maken van het marktmomentum dan op het scherpst van de snede hopen dat QE3 nog iets langer uitblijft want dat was eigenlijk de angst die toen heerste. Wat ik nu dus vreemd vind is dat die angst schijnbaar is verdwenen omdat Bernanke in september zijn lang verwachte zet gaat doen waarvan QE3 een realistische optie is. Het blijft gissen wat de echte beweegredenen zijn om juist nu in te stappen.
Die juiste timing en visie waarover jij spreekt klopt natuurlijk niet en juist dat heeft hij toegegeven, alhoewel hij op de zeer lange termijn (al heeft hij die termijn fors vooruitgeschoven) vasthoud aan zijn visie om andere redenen. Deze misstap heeft hem een (fors) rendement t.o.v. de benchmark en investeerders doen verliezen en hem min of meer gedwongen opnieuw staatsobligaties te kopen. Het zou best kunnen dat hij nu koopt op de bodem, dat zou wel een enorme fail zijn natuurlijk.quote:The Total Return Fund sold all its US Treasury holdings this winter thinking Treasuries were the “most overvalued” fixed income asset, and an improving economy would create inflation, thereby making the low-yielding debt less attractive.
Nou, ik zou in ieder geval zeer voorzichtig zijn met leverage. Die van mij is eigenlijk veel hoger dan me lief is (maar kan hem nu natuurlijk niet omlaagbrengen zonder veel verlies). Liever de zekerheid dan een kans op hard gaan, maar ook hard naar beneden.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:57 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Ik zou wel eens empirisch aangetoond willen zien in hoeverre die data bijgedragen heeft tot positieve handelsbeslissingen, dan zegt het mij pas echt wat.
Ik zit er aan te denken om hard te gaan met indextrackertjes
Dat is m.i. ook het enige punt van kritiek voor de opbouw van zijn grafiekjes omdat historische instappunten steeds beoordeeld worden op basis van de mediaan nu. Dat zie je ook terug in zijn grafiek aangezien de breuk vanaf 1881 niet begint bij 1 wat imo wel zou moeten om de afweging om in 1950 in te stappen niet op basis van de mediaan van vandaag zou moeten zijn.quote:
Bill Gross gaat natuurlijk niet openlijk zijn zorgen om QE3 uiten maar ik vermoed dat dit wel een belangrijke pijler van zijn besluit was.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:59 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik snap niet waar je die informatie vandaan haalt. Bill Gross is vrij duidelijk geweest waarom hij zijn Amerikaanse obligaties verkocht, hij verwachte namelijk een groeiende economie met hogere inflatie:
Het lijkt me sterk dat iemand op de absolute top instapt puur en enkel omdat hij verwacht dat de Amerikaanse economie gaat floreren. Bill heeft dit ofwel gedaan om managementtechnische redenen (wie gaat er immers een beheerfee betalen voor dood cash) of omdat hij geen vertrouwen meer heeft in cash op de bank. Het lijkt me namelijk sterk dat zijn klanten tevreden zijn met het lullige rendement dat de bonds nu bieden.quote:Die juiste timing en visie waarover jij spreekt klopt natuurlijk niet en juist dat heeft hij toegegeven, alhoewel hij op de zeer lange termijn (al heeft hij die termijn fors vooruitgeschoven) vasthoud aan zijn visie om andere redenen. Deze misstap heeft hem een (fors) rendement t.o.v. de benchmark en investeerders doen verliezen en hem min of meer gedwongen opnieuw staatsobligaties te kopen. Het zou best kunnen dat hij nu koopt op de bodem, dat zou wel een enorme fail zijn natuurlijk.
Stocks for the long run van Jeremy Siegel gaat daar vrij diep op in. Is meer een onderzoek dan een boek, maar wel prima te doen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:57 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Ik zou wel eens empirisch aangetoond willen zien in hoeverre die data bijgedragen heeft tot positieve handelsbeslissingen, dan zegt het mij pas echt wat.
Ik zit er aan te denken om hard te gaan met indextrackertjes
Nee, het gaat soms om tientallen procenten.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 09:01 schreef LXIV het volgende:
Als jij zo'n strakke stoploss hebt dan vraag je er ook om. Zeldzame uitzonderingen daargelaten zullen die bots hooguit 1% naar beneden tikken.
Er koopt of verkoopt altijd wel iemand (of 10.000 iemanden) als door dit soort quote stuffing de prijs voldoende omlaag of omhoog gemanipuleerd is.quote:En ook die valse biedingen vallen toch wel mee, net alsof jij in een tiende seconde daarop reageert!
Of je nu een mediaan of een gemiddelde gebruikt, dat maakt NIETS uit voor je instappunt! Het enige verschil is dat het de totale grafiek in verticale richting verschuift. De grafiek is niets anders dan een gewone Shiller P/E grafiek die je door een voor mijn part arbitraire constante deelt voor makkelijker leesbaarheid.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 21:35 schreef Arkai het volgende:
[..]
Dat is m.i. ook het enige punt van kritiek voor de opbouw van zijn grafiekjes omdat historische instappunten steeds beoordeeld worden op basis van de mediaan nu. Dat zie je ook terug in zijn grafiek aangezien de breuk vanaf 1881 niet begint bij 1 wat imo wel zou moeten om de afweging om in 1950 in te stappen niet op basis van de mediaan van vandaag zou moeten zijn.
Overigens zijn de verschillen natuurlijk marginaal want anders had SL dat wel gecorrigeerd maar voor de netheid geef ik toch de voorkeur voor een moving median.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zie scatterplot in mijn vorige postquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:57 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Dat probeerde ik ook niet te illustreren, enkel het gegeven dat lange perioden van bull- of bearmarket van invloed zijn op de mediaan en het gemiddelde. Echter door zo'n grafiek te plotten met een statische mediaan lijkt het alsof bepaalde perioden in het verleden een iets beter of slechter instappunt hadden. Maar om dat te beoordelen moet je kijken naar wat de mediaan historisch was tot dat punt aangezien je dan nog niet over de beschikking had van toekomstige PE's.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 22:59 schreef SeLang het volgende:
Of je nu een mediaan of een gemiddelde gebruikt, dat maakt NIETS uit voor je instappunt! Het enige verschil is dat het de totale grafiek in verticale richting verschuift. De grafiek is niets anders dan een gewone Shiller P/E grafiek die je door een voor mijn part arbitraire constante deelt voor makkelijker leesbaarheid.
Ik kan dat niet onderschrijven aangezien de beoordeling van het instappunt van vandaag exact hetzelfde is als in jouw grafiek. Let wel dat ik pleit voor een variabele mediaan vanaf begindatum A tot laatstbekende datum x en niet voor een vaste windowgrootte die opschuift. Dat zou inderdaad niet logisch zijn maar ik vermoed dat je het zo interpreteert.quote:Waar jij voor pleit is niet een constante te gebruiken maar iets wat variabel is. Maar daarmee vervorm je de grafiek tot iets wat niet meer consistent is met de theoretische onderpinning dat alle returns uiteindelijk uit bedrijfswinsten komen.
Hier heb ik niets op af te dingen.quote:Voor het bepalen van instappunt kijk ik naar twee zaken:
1) Het realisme van het instappunt (want lager is altijd beter, maar je wilt het instappunt niet mislopen).
2) Of het te verwachten rendement (vooral het worst case rendement) op dat instappunt acceptabel is.
Als door die eeuwigdurende interventie de totale mediaan van begin tot eind hoger komt te liggen dan verandert je grafiek ook met een statische mediaan zodanig dat de lijntjes weer rond de 1 gaan slingeren. Voor de bepaling van de stand van zaken op welk tijdstip dan ook in de toekomst geven beide plotjes exact dezelfde breuken c.q. waarderingsniveaus weer.quote:STEL, we krijgen door een eeuwigdurende FED interventie een "new normal" waardoor de gemiddelde (of mediaan) waardering 2x zo hoog komt te liggen. In mijn plaatje zal dan de rechterkant van de Shiller P/E grafiek (plaatje 1) structureel hoger komen te liggen terwijl dat in het door jouw voorgestelde plaatje weer rond de "1" zal gaan slingeren.
De ligging van de mediaan geeft geen andere conclusie over hoe goed je instappunt is, want dat wordt imo bepaald door de forward returns en daar komt de mediaan niet in voor. Hooguit trek je een andere conclusie over de kans om op een bepaald instappunt te kunnen instappen. Misschien bedoel je dat?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 23:55 schreef Arkai het volgende:
[..]
Dat probeerde ik ook niet te illustreren, enkel het gegeven dat lange perioden van bull- of bearmarket van invloed zijn op de mediaan en het gemiddelde. Echter door zo'n grafiek te plotten met een statische mediaan lijkt het alsof bepaalde perioden in het verleden een iets beter of slechter instappunt hadden. Maar om dat te beoordelen moet je kijken naar wat de mediaan historisch was tot dat punt aangezien je dan nog niet over de beschikking had van toekomstige PE's.
Maar ook als je je mediaan dynamisch laat variëren van beginpunt naar laatstbekende datum vervorm je de grafiek. Je kunt de niet-genormaliseerde grafiek er dan niet meer exact bovenop leggen (mee eens?) en de scatterplot die eraan is gelinkt klopt niet meer omdat de "1" lijn door de tijd heen dan steeds een andere waardering representeert terwijl de rendements as vast is. Snap je wat ik bedoel?quote:Ik kan dat niet onderschrijven aangezien de beoordeling van het instappunt van vandaag exact hetzelfde is als in jouw grafiek. Let wel dat ik pleit voor een variabele mediaan vanaf begindatum A tot laatstbekende datum x en niet voor een vaste windowgrootte die opschuift. Dat zou inderdaad niet logisch zijn maar ik vermoed dat je het zo interpreteert.
Het klopt inderdaad dat na heel lange tijd de rechterkant van de grafiek weer rond de "1" slingert, maar er verschijnt wel soort een stap in de grafiek (de linkerkant ligt lager dan de rechterkant) en het blijft dus kloppen met de scatterplot omdat ik de grafiek niet vervorm. Maar als ik het goed begrijp heeft in jouw grafiek elke datum een andere mediaan en dus correspondeert de "1" op elke datum met een andere waardering terwijl de rendements as vast ligt. Begrijp je dat dan de scatterplot niet meer klopt?quote:Als door die eeuwigdurende interventie de totale mediaan van begin tot eind hoger komt te liggen dan verandert je grafiek ook met een statische mediaan zodanig dat de lijntjes weer rond de 1 gaan slingeren. Voor de bepaling van de stand van zaken op welk tijdstip dan ook in de toekomst geven beide plotjes exact dezelfde breuken c.q. waarderingsniveaus weer.
Sja, je moet nog 20 jaar wachten voor we dat weten. Maar natuurlijk weet ik nu al dat die punten grotendeels rechtsonder komen te liggen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 23:08 schreef monkyyy het volgende:
Hoe maak je die grafieken? In excel en zelf de gegevens invullen?
Edit: Ben benieuwd wat de resultaten zijn voor 1991-2011 met de dotcom bubble en de credit crisis.![]()
Dat is Shiller P/E gedeeld door zijn eigen mediaan over de gehele periode.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 23:17 schreef Walkerr het volgende:
Hoe moet ik de horizontale as lezen in plaatje 2. "0.25 0.5, 1, 2, 4".
Wat is jouw doel met beleggen? Mijn doel is mijn vermogen te laten groeien ten opzichte van inflatie en belasting. Op dit moment ben ik met alleen vermogensbehoud al tevreden. De Shiller P/E analyse helpt om dit te realiseren.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jouw instapniveau kan best de komende 30 jaar helemaal niet langskomen. En dan ben je oud.
Niet dat je dan per se daar iets aan verloren hebt overigens.
Ik bedoel maar: zou ik het eeuwige leven hebben dan wachtte ik ook rustig af tot dat instapmoment. Maar dat eeuwige leven heb je ook niet!
Maar hier mis je dus compleet het punt: die 7% ga je niet halen bij de huidige waarderingen. Rendement zit vast aan de waardering.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:52 schreef WinningMood het volgende:
Als je beleggingshorizon echter 30 jaar is, dan maakt de stand van de Shiller P/E veel minder uit, omdat eventuele crashes benut kunnen worden als aankoopmomenten. Bovendien is op de zeer lange termijnhet jaarlijks rendement meer dan 7% (S&P500) en ontvang je daar bovenop nog dividend. In die 7% zitten ook een hele hoop grote en kleine crashes verwerkt.
En tegenwoordig herstellen beurzen sneller van een crash dan vroeger.
En hoe groot was het rendement tijdens de doorlopende crash van de afgelopen 10 jaar?quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:52 schreef WinningMood het volgende:
Bovendien is op de zeer lange termijnhet jaarlijks rendement meer dan 7% (S&P500) en ontvang je daar bovenop nog dividend. In die 7% zitten ook een hele hoop grote en kleine crashes verwerkt.
Dit laatste is precies wat ik ook doe, maar dan voor 90% van mijn beleggingsvermogen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 08:52 schreef WinningMood het volgende:
Als je beleggingshorizon echter 30 jaar is, dan maakt de stand van de Shiller P/E veel minder uit, omdat eventuele crashes benut kunnen worden als aankoopmomenten.
Dat laatste argument hebben we al besproken en is volgens mij onbewijsbaar. Het gemiddelde lifetime rendement van een Amerikaanse belegger is in theorie 6,5 % inclusief dividend. Hij moet daarvoor verspreid instappen en zijn portefeuille vasthouden volgens buy and hold. In die laatste aanname zit hem de crux: veel beleggers verkopen hun aandelen tussentijds, omdat ze gedwongen worden door een grote aankoop of in paniek raken bij een crash. Hoe weet ik dat? Omdat er geen crash zou zijn als iedereen het buy and hold principe werkelijk zou hanteren.quote:Bovendien is op de zeer lange termijnhet jaarlijks rendement meer dan 7% (S&P500) en ontvang je daar bovenop nog dividend. In die 7% zitten ook een hele hoop grote en kleine crashes verwerkt. En tegenwoordig herstellen beurzen sneller van een crash dan vroeger.
Je moet wel eerlijk blijven tegen WinningMood: hij heeft het over een tijdhorizon van 30 jaar. Over die periode (dus vanaf 1981) had hij total real returns (incl dividend) gehad van 7,4% (ondanks de 0,4% verlies over de laatste 10 jaar). Gewoon een erg mooi rendement.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:20 schreef GoudIsEcht het volgende:
[..]
En hoe groot was het rendement tijdens de doorlopende crash van de afgelopen 10 jaar?
Kon het dividend een beetje opboksen tegen het koersverlies? Is de 7% al in zicht?
Dat ben ik met je eens, met als aantekening dat de termijn waarnaar gekeken wordt wel behoorlijk wat invloed heeft. Als je een periode van 10 jaar pakt, dan heeft de Shiller P/E veel meer invloed dan over een periode van 30 jaar.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:15 schreef SeLang het volgende:
die 7% ga je niet halen bij de huidige waarderingen. Rendement zit vast aan de waardering.
Dat is schijn. Als je op de dubbele waardering koopt, koop je maar de helft van de winst en zal je cumulatieve rendement logischerwijs ook maar de helft zijn. Echter, als je dan annualised returns uitrekent uitgesmeerd over heel veel jaren, dan lijkt het alsof het bijna niks uitmaakt.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:59 schreef WinningMood het volgende:
Het punt wat ik hiermee wil maken is dat wanneer je beleggingshorizon zeer lang is, dat de Shiller P/E niet zoveel uitmaakt.
Of een te hoge waardering wordt weggewerkt middels een crash of bijvoorbeeld via een "lost decade" dat weet je inderdaad niet. En er is inderdaad een afweging te maken tussen wat je nu en in de toekomst op cash kunt vangen vs verwachte returns op aandelen.quote:Wanneer je binnen afzienbare tijd een huis wil kopen met je geld, moet je het nu niet in aandelen steken. Maar met een horizon van 30 jaar, geldt dat niet. Tenzij we veel beter weten hoe groot de kans is op een crash met een hoge Shiller P/E.
Met andere woorden: als de kans 60% is op een rendement van 10%, en 40% kans op een rendement van -10% als je instapt, dan stap je dus in. En die kansberekening is denk ik ook relevant in het Shiller P/E verhaal.
Aandelen met een lage P/E hebben die lage P/E vaak vanwege een reden, en omgekeerd. Een aandeel met een hoge P/E is niet persé een bubble. Het kan best een vooruitloop zijn op een fenomenale groei in de komende paar jaar.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 10:20 schreef WinningMood het volgende:
Nog even over de Shiller P/E:
Zou het uitmaken als je aan stockpicking doet, en aandelen uitkiest op o.a. een lage P/E? Dan bevat je eigen portefeuille minder grote bubbles in P/E.
Voor die periode klopt dat, daar wil ik best eerlijk over zijn. Laten we er dan ook eerlijk over zijn dat er dan mooi geshopt wordt door precies het draaipunt van de '81 goudspike/dollarterugkomst te nemen.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 09:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Je moet wel eerlijk blijven tegen WinningMood: hij heeft het over een tijdhorizon van 30 jaar. Over die periode (dus vanaf 1981) had hij total real returns (incl dividend) gehad van 7,4% (ondanks de 0,4% verlies over de laatste 10 jaar). Gewoon een erg mooi rendement.
Ja je kon in beide gevallen voorspellen dat op enig moment een draai zou komen.quote:Maar deze resultaten onderschrijven helemaal het Shiller P/E verhaal. Het goede rendement vanaf aug 1981 kon je van tevoren voorspellen: de Shiller P/E was toen slechts 8,4! (veel lager dan mijn gewenste instappunt van 10). De slechte performance van de afgelopen 10 jaar kon je ook van tevoren weten: in aug 2001 was de Shiller P/E 31,5! Dat de performance niet nog slechter was is te danken aan het feit dat vandaag de bubble nog steeds niet helemaal is leeggelopen (Shiller P/E nu nog steeds een dure 20,5).
Daar kan ik kort over zijn: die kans is nul.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:02 schreef piepeloi55 het volgende:
Selang, hoe waarschijnlijk acht je het dat de FED middels 'eeuwig' durende interventie hoge waarderingen (new normal) kan blijven afdwingen?
Daar heb je een goed punt. Je weet dat een Shiller P/E van 20 hoog is, maar je weet niet of hij nog verder stijgt of niet. Daarom moet je denk ik ook andere indicatoren erbij betrekken, om de analyse nog sterker te maken. Zo weet je dat wanneer het acht uur journaal aandacht gaat besteden aan de beurs omdat die topt, het hoogtepunt van de bubble in zicht komt.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:01 schreef GoudIsEcht het volgende:
Maar niet wanneer. Want die P/E van 31,5 in augustus 2001 had daarvoor ook al op 20 gestaan. Ook dat was al hoog.
Klopt. Ik heb ook altijd benadrukt dat het geen marktettiming tool is.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:01 schreef GoudIsEcht het volgende:
Ja je kon in beide gevallen voorspellen dat op enig moment een draai zou komen.
Maar niet wanneer. Want die P/E van 31,5 in augustus 2001 had daarvoor ook al op 20 gestaan. Ook dat was al hoog.
Het is juist de de conclusie over de kans om op een bepaald punt te kunnen instappen die er toe doet. Die scatterplots geven namelijk geen bewijs dat lage PE's per definitie een beter instappunt zijn, dat kun je alleen al zien over de grote verschillen in rendement bij bepaalde waarderingen. Het is goed om te weten wat historische returns zijn maar je aankoop zou je m.i. moeten doen op basis van het gegeven dat de PE's convergeren naar de mediaan.quote:Op woensdag 31 augustus 2011 00:58 schreef SeLang het volgende:
De ligging van de mediaan geeft geen andere conclusie over hoe goed je instappunt is, want dat wordt imo bepaald door de forward returns en daar komt de mediaan niet in voor. Hooguit trek je een andere conclusie over de kans om op een bepaald instappunt te kunnen instappen. Misschien bedoel je dat?
Nee die scatterplot klopt inderdaad niet meer maar daarom zou je dat ook niet moeten beoordelen met een mediaan die we alleen vandaag de dag kennen als je het zou willen beoordelen vanuit de historie. Het is veel beter om een histogram te gebruiken omdat dat een zuivere weergave is van de rendementen met bijbehorende rendementen zonder enige vorm van bias. Volgens mij ben je ook de enige op het internet die scattersplots maakt op basis van een genormaliseerde mediaan. Ik heb het Shiller in elk geval nooit zien doen.quote:Maar ook als je je mediaan dynamisch laat variëren van beginpunt naar laatstbekende datum vervorm je de grafiek. Je kunt de niet-genormaliseerde grafiek er dan niet meer exact bovenop leggen (mee eens?) en de scatterplot die eraan is gelinkt klopt niet meer omdat de "1" lijn door de tijd heen dan steeds een andere waardering representeert terwijl de rendements as vast is. Snap je wat ik bedoel?
Het blijft een relatieve waardering natuurlijkquote:Het klopt inderdaad dat na heel lange tijd de rechterkant van de grafiek weer rond de "1" slingert, maar er verschijnt wel soort een stap in de grafiek (de linkerkant ligt lager dan de rechterkant) en het blijft dus kloppen met de scatterplot omdat ik de grafiek niet vervorm. Maar als ik het goed begrijp heeft in jouw grafiek elke datum een andere mediaan en dus correspondeert de "1" op elke datum met een andere waardering terwijl de rendements as vast ligt. Begrijp je dat dan de scatterplot niet meer klopt?
Maar een lange termijn buy&hold belegger heeft niks aan een verdere P/E expansie omdat die in de toekomst gecompenseerd wordt door een P/E compressie!quote:Op woensdag 31 augustus 2011 11:23 schreef WinningMood het volgende:
[..]
Daar heb je een goed punt. Je weet dat een Shiller P/E van 20 hoog is, maar je weet niet of hij nog verder stijgt of niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |