400 is nog spectaculairder! Laten we daar dan voor gaan.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 17:28 schreef Anno2012 het volgende:
Saai gedoe. Kom op, 200 punten wil ik zien!
Voor een instapmoment moeten we naar sub 150.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 17:28 schreef Anno2012 het volgende:
Saai gedoe. Kom op, 200 punten wil ik zien!
Eerst naar 150, instappen, en dan naar 400.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 17:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
400 is nog spectaculairder! Laten we daar dan voor gaan.
Dat is inderdaad het beste. Dan is iedereen blijquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 18:32 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Eerst naar 150, instappen, en dan naar 400.
Bedrijven zijn gezond. Maar de landen niet. USA,eurolanden?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 18:35 schreef Burnie88 het volgende:
Die 150 gaat niet bereikt worden denk ik. De bodem is wel zo'n beetje bereikt, op naar echt koersherstel na tijdens van een zijwaartse en recentelijk een bearish markt. Bedrijven zijn gezond (vooral in de USA) en dat kan maar één ding betekenen; bull market.
Bullmarkets en bearmarkets hebben meestal niet zoveel te maken met winstontwikkeling maar meer met P/E expansie of compressie. We zitten sinds 2000 in een secular bear market kwa P/E, maar ondanks dat staan we nog steeds ver boven de waarderingsniveaus die zelfs in een gezonde economie normaal zouden zijn (de mediaan). En normaal gesproken eindigt zo'n bear pas nadat de waardering fors onder de mediaan is gedoken (daarvoor is het de mediaan... duh!)quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 18:35 schreef Burnie88 het volgende:
Bedrijven zijn gezond (vooral in de USA) en dat kan maar één ding betekenen; bull market.
Waar baseer je die mediaan dan op?quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 18:46 schreef SeLang het volgende:
[..]
Bullmarkets en bearmarkets hebben meestal niet zoveel te maken met winstontwikkeling maar meer met P/E expansie of compressie. We zitten sinds 2000 in een secular bear market kwa P/E, maar ondanks dat staan we nog steeds ver boven de waarderingsniveaus die zelfs in een gezonde economie normaal zouden zijn (de mediaan). En normaal gesproken eindigt zo'n bear pas nadat de waardering fors onder de mediaan is gedoken (daarvoor is het de mediaan... duh!)
[ afbeelding ]
Als je de Shiller P/E van elke maand tussen 1880 en 2011 sorteert van hoog naar laag, dan is de mediaan de middelste in de lijst. Met andere woorden: op de mediaan zijn er evenveel maanden waarop de waardering hoger was als maanden waarop de waardering lager was.quote:
Jouw instapniveau kan best de komende 30 jaar helemaal niet langskomen. En dan ben je oud.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 19:33 schreef SeLang het volgende:
[..]
Als je de Shiller P/E van elke maand tussen 1880 en 2011 sorteert van hoog naar laag, dan is de mediaan de middelste in de lijst. Met andere woorden: op de mediaan zijn er evenveel maanden waarop de waardering hoger was als maanden waarop de waardering lager was.
Sinds 1881 was de waardering 71% van de tijd lager dan nu (66% sinds 1945)
Landen zijn ook niet beursgenoteerd. Een bank als Sociéte Génerale heeft gewoon een marktwaarde (beurswaarde) die maar 30% representeert van de boekwaarde. Dat zegt mij maar één ding: onderwaardering. Oké, natuurlijk veel exposure naar de PIIGS toe, maar toch.. En dan heb ik het nog niet gehad over de Shells en Mittals van deze wereld.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 18:38 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Bedrijven zijn gezond. Maar de landen niet. USA,eurolanden?
Dit is toch nog allemaal niet opgelost.
Vind ik ook! En bovendien ga ik niet blind vertrouwen op kwantitatieve gegevens uit het verleden.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Jouw instapniveau kan best de komende 30 jaar helemaal niet langskomen. En dan ben je oud.
Niet dat je dan per se daar iets aan verloren hebt overigens.
Ik bedoel maar: zou ik het eeuwige leven hebben dan wachtte ik ook rustig af tot dat instapmoment. Maar dat eeuwige leven heb je ook niet!
Het is geen kwantitatieve maar kwalitatieve data. Desalniettemin vind ik de huidige K/W tov het rendement op andere assets ook heel goed.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:10 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Vind ik ook! En bovendien ga ik niet blind vertrouwen op kwantitatieve gegevens uit het verleden.
Ik zou wel eens empirisch aangetoond willen zien in hoeverre die data bijgedragen heeft tot positieve handelsbeslissingen, dan zegt het mij pas echt wat.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:40 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is geen kwantitatieve maar kwalitatieve data. Desalniettemin vind ik de huidige K/W tov het rendement op andere assets ook heel goed.
Als ik Selang was zouden mijn vingers nu echt jeuken om een mooi rijtje blue-chips aan te schaffen, als ik de cash zo had liggen!
Ik snap niet waar je die informatie vandaan haalt. Bill Gross is vrij duidelijk geweest waarom hij zijn Amerikaanse obligaties verkocht, hij verwachte namelijk een groeiende economie met hogere inflatie:quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 14:41 schreef Arkai het volgende:
Dat zegt hij maar zijn timing was gewoon redelijk ok toen hij eerder dit jaar uitstapte. Exact de bodem voorspellen is voor weinigen weggelegd en voor een multimiljardentrade kun je beter gebruik maken van het marktmomentum dan op het scherpst van de snede hopen dat QE3 nog iets langer uitblijft want dat was eigenlijk de angst die toen heerste. Wat ik nu dus vreemd vind is dat die angst schijnbaar is verdwenen omdat Bernanke in september zijn lang verwachte zet gaat doen waarvan QE3 een realistische optie is. Het blijft gissen wat de echte beweegredenen zijn om juist nu in te stappen.
Die juiste timing en visie waarover jij spreekt klopt natuurlijk niet en juist dat heeft hij toegegeven, alhoewel hij op de zeer lange termijn (al heeft hij die termijn fors vooruitgeschoven) vasthoud aan zijn visie om andere redenen. Deze misstap heeft hem een (fors) rendement t.o.v. de benchmark en investeerders doen verliezen en hem min of meer gedwongen opnieuw staatsobligaties te kopen. Het zou best kunnen dat hij nu koopt op de bodem, dat zou wel een enorme fail zijn natuurlijk.quote:The Total Return Fund sold all its US Treasury holdings this winter thinking Treasuries were the “most overvalued” fixed income asset, and an improving economy would create inflation, thereby making the low-yielding debt less attractive.
Nou, ik zou in ieder geval zeer voorzichtig zijn met leverage. Die van mij is eigenlijk veel hoger dan me lief is (maar kan hem nu natuurlijk niet omlaagbrengen zonder veel verlies). Liever de zekerheid dan een kans op hard gaan, maar ook hard naar beneden.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:57 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Ik zou wel eens empirisch aangetoond willen zien in hoeverre die data bijgedragen heeft tot positieve handelsbeslissingen, dan zegt het mij pas echt wat.
Ik zit er aan te denken om hard te gaan met indextrackertjes
Dat is m.i. ook het enige punt van kritiek voor de opbouw van zijn grafiekjes omdat historische instappunten steeds beoordeeld worden op basis van de mediaan nu. Dat zie je ook terug in zijn grafiek aangezien de breuk vanaf 1881 niet begint bij 1 wat imo wel zou moeten om de afweging om in 1950 in te stappen niet op basis van de mediaan van vandaag zou moeten zijn.quote:
Bill Gross gaat natuurlijk niet openlijk zijn zorgen om QE3 uiten maar ik vermoed dat dit wel een belangrijke pijler van zijn besluit was.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:59 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik snap niet waar je die informatie vandaan haalt. Bill Gross is vrij duidelijk geweest waarom hij zijn Amerikaanse obligaties verkocht, hij verwachte namelijk een groeiende economie met hogere inflatie:
Het lijkt me sterk dat iemand op de absolute top instapt puur en enkel omdat hij verwacht dat de Amerikaanse economie gaat floreren. Bill heeft dit ofwel gedaan om managementtechnische redenen (wie gaat er immers een beheerfee betalen voor dood cash) of omdat hij geen vertrouwen meer heeft in cash op de bank. Het lijkt me namelijk sterk dat zijn klanten tevreden zijn met het lullige rendement dat de bonds nu bieden.quote:Die juiste timing en visie waarover jij spreekt klopt natuurlijk niet en juist dat heeft hij toegegeven, alhoewel hij op de zeer lange termijn (al heeft hij die termijn fors vooruitgeschoven) vasthoud aan zijn visie om andere redenen. Deze misstap heeft hem een (fors) rendement t.o.v. de benchmark en investeerders doen verliezen en hem min of meer gedwongen opnieuw staatsobligaties te kopen. Het zou best kunnen dat hij nu koopt op de bodem, dat zou wel een enorme fail zijn natuurlijk.
Stocks for the long run van Jeremy Siegel gaat daar vrij diep op in. Is meer een onderzoek dan een boek, maar wel prima te doen.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:57 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Ik zou wel eens empirisch aangetoond willen zien in hoeverre die data bijgedragen heeft tot positieve handelsbeslissingen, dan zegt het mij pas echt wat.
Ik zit er aan te denken om hard te gaan met indextrackertjes
Nee, het gaat soms om tientallen procenten.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 09:01 schreef LXIV het volgende:
Als jij zo'n strakke stoploss hebt dan vraag je er ook om. Zeldzame uitzonderingen daargelaten zullen die bots hooguit 1% naar beneden tikken.
Er koopt of verkoopt altijd wel iemand (of 10.000 iemanden) als door dit soort quote stuffing de prijs voldoende omlaag of omhoog gemanipuleerd is.quote:En ook die valse biedingen vallen toch wel mee, net alsof jij in een tiende seconde daarop reageert!
Of je nu een mediaan of een gemiddelde gebruikt, dat maakt NIETS uit voor je instappunt! Het enige verschil is dat het de totale grafiek in verticale richting verschuift. De grafiek is niets anders dan een gewone Shiller P/E grafiek die je door een voor mijn part arbitraire constante deelt voor makkelijker leesbaarheid.quote:Op dinsdag 30 augustus 2011 21:35 schreef Arkai het volgende:
[..]
Dat is m.i. ook het enige punt van kritiek voor de opbouw van zijn grafiekjes omdat historische instappunten steeds beoordeeld worden op basis van de mediaan nu. Dat zie je ook terug in zijn grafiek aangezien de breuk vanaf 1881 niet begint bij 1 wat imo wel zou moeten om de afweging om in 1950 in te stappen niet op basis van de mediaan van vandaag zou moeten zijn.
Overigens zijn de verschillen natuurlijk marginaal want anders had SL dat wel gecorrigeerd maar voor de netheid geef ik toch de voorkeur voor een moving median.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zie scatterplot in mijn vorige postquote:Op dinsdag 30 augustus 2011 20:57 schreef Burnie88 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |