Alleen de (een van de eersten) Koplopers die niet gerenoveerd zijn zoals bovenstaande volgens mij. Die Koplopers zijn te oud om nog gerenoveerd te kunnen worden.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:03 schreef Skv het volgende:
Gaan die allemaal weg? Komen nu overal van die walgelijke dubbeldekkers?
Dit waren juist bazentreinen. Die dubbeldekkers zuigen harder dan....quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:14 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
Oh gaan de oude baggertreinen eindelijk van ons trajectemmen-zwolle
krijgen wij nou ook eindelijk fatsoenlijke treinen?
die oranje banken zitten wel chillerquote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:14 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Dit waren juist bazentreinen. Die dubbeldekkers zuigen harder dan....
Dan gaan er (bijna) alleen maar gerenoveerde Koplopers rijden met blauwe coupés en stoffen stoelen. Meestal ook met wifi aan boordquote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:14 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
Oh gaan de oude baggertreinen eindelijk van ons trajectemmen-zwolle
krijgen wij nou ook eindelijk fatsoenlijke treinen?
Dat gebied is ook achtergesteld. Zelfs de Wadden wonen meer mensen.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:15 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
[..]
die oranje banken zitten wel chiller
maar echt op ons traject rijdt dikke poep
echt zo gauw ik in zwolle overstap is hetquote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:16 schreef Stokstaart het volgende:
[..]
Dat gebied is ook achtergesteld. Zelfs de Wadden wonen meer mensen.
Ja psies. NS 747 Boing! Wat zal ik deze treinen missen.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:17 schreef Specularium het volgende:
Toen ik jong was en ze langzaam plaatsen van de hondekop innamen vond ik het al
een lelijk produkt van vooruitgang dat niet geslaagd is. Later ben ik ze wel mooi
gaan vinden. Ik zag ze als boeings van de treinen door die verhoogde cabine aan de voor/bovenkant.
Als ze weggaan gaat er toch weer een klein beetje cultuur weg.
Wel vreemd dat ik in zo'n burgerlijk topic van Socios in serious mode zit.
Niet dat ze ook maar een beetje bij het comfort van de oranje banken in de buurt komen.. maar dan nog liever treinen met blauwe stoelen dan dubbeldekkers, want die zijn idd helemaal verschrikkelijk..quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:03 schreef Skv het volgende:
Gaan die allemaal weg? Komen nu overal van die walgelijke dubbeldekkers?
Ik zou je doen op een harde blauwe NS stoel.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:46 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Niet dat ze ook maar een beetje bij het comfort van de oranje banken in de buurt komen.. maar dan nog liever treinen met blauwe stoelen dan dubbeldekkers, want die zijn idd helemaal verschrikkelijk..
Juiste reactie is juiste reactie.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:47 schreef Langdon het volgende:
[..]
Ik zou je doen op een harde blauwe NS stoel.
Neukende Spoorwegenquote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:48 schreef Specularium het volgende:
[..]
Juiste reactie is juiste reactie.
Je moet heel vlug zijn. Momenteel rijden er nog drie onverbouwde stellen rond. Naast de genoemde 4239 en 4242 ook nog de 4240 (in Olympische kleuren).quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:09 schreef Isabeau het volgende:
Neeeee! Ik miste ze al en nu vertel je me dat ik nooit meer in een oranje met bruine coupé kan reizen?Maar....
![]()
Die oranje banken zaten (lagen) véél beter dan die stoffen
Baggertreinen!? Prachtig juist dat Mat '64 op dat traject. Hèt boegbeeld van de Nederlandse stoptrein. Sterker nog, Zwolle - Emmen is het traject waar deze treinen het langst zullen blijven rijden en wel tot eind 2012. Tegen die tijd kunnen we dus wéér afscheid nemen van een prachtige trein.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:14 schreef Knetterkrankjorum het volgende:
Oh gaan de oude baggertreinen eindelijk van ons trajectemmen-zwolle
Idd erg jammer dat we dat lijntje kwijtraken, denk wel het mooiste en authentiekste stukje baanvak van Ned.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 11:29 schreef Socios het volgende:
[..]
Baggertreinen!? Prachtig juist dat Mat '64 op dat traject. Hèt boegbeeld van de Nederlandse stoptrein. Sterker nog, Zwolle - Emmen is het traject waar deze treinen het langst zullen blijven rijden en wel tot eind 2012. Tegen die tijd kunnen we dus wéér afscheid nemen van een prachtige trein.
Dus die museumtrein die ik al heel lang niet meer heb gezien is al gesloopt?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 11:28 schreef Socios het volgende:
Je moet heel vlug zijn. Momenteel rijden er nog drie onverbouwde stellen rond. Naast de genoemde 4239 en 4242 ook nog de 4240 (in Olympische kleuren).
Welke museumtrein?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 15:02 schreef Isabeau het volgende:
Dus die museumtrein die ik al heel lang niet meer heb gezien is al gesloopt?
Klopt... Vanmiddag stond 'ie rond het middaguur te Amersfoort.quote:Die Olympische trein rijdt (reed?) nog wel regelmatig tussen Zwolle en Groningen.
Prachtig, ja!quote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:28 schreef HilarityEnsues het volgende:
Dat zoemende geluid bij het optrekken vond ik ook mooi.
De Groninger-museum trein bedoel je?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 15:02 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dus die museumtrein die ik al heel lang niet meer heb gezien is al gesloopt?
Plus mat 64 rijdt ook altijd, niks van dat moderne gezeik huppa kilometers maken!quote:Op zondag 29 mei 2011 17:44 schreef Leigh het volgende:
Koplopers
De beste treinen op het spoor.
Het maakt mij niet zoveel uit of ze nu oranje stoelen hebben, of dat ik op de nieuwe bankjes zit. Als ze maar blijven rijden. Fijne dingen. Nooit rare geluiden of ander vaag gedoe.
Zat laatst ook nog op oranje bankjes btw
De oranje banken blijven voor mij wel favoriet.quote:Op zondag 29 mei 2011 17:44 schreef Leigh het volgende:
Koplopers
De beste treinen op het spoor.
Het maakt mij niet zoveel uit of ze nu oranje stoelen hebben, of dat ik op de nieuwe bankjes zit. Als ze maar blijven rijden. Fijne dingen. Nooit rare geluiden of ander vaag gedoe.
Zat laatst ook nog op oranje bankjes btw
Ja dat grapje is leuk als je op volle snelheid een tegemoetkomende trein passeert. Door de druk willen die deuren dan ook in eens een stuk meegeven. Toen ik daar een keer tegen aan leunde dacht ik dat ik uit de trein viel of zo. Fucking weird.quote:Op zondag 29 mei 2011 23:11 schreef n0ir het volgende:
Wat ook wel chill is dat als je tegen de deur aanleunt hij een beetje meegeeft, je kan als je maar genoeg kracht gebruikt die deuren gewoon tijdens het rijden (een beetje) openmaken.
Dat heb ik ook met die kut dingenquote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:30 schreef n0ir het volgende:
In die coupés met blauwe bankjes zit ik met mijn knie precies op de scherpe punt van de prullenbak.
Inderdaad.quote:
quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:17 schreef Specularium het volgende:
Toen ik jong was en ze langzaam plaatsen van de hondekop innamen vond ik het al
een lelijk produkt van vooruitgang dat niet geslaagd is. Later ben ik ze wel mooi
gaan vinden. Ik zag ze als boeings van de treinen door die verhoogde cabine aan de voor/bovenkant.
Als ze weggaan gaat er toch weer een klein beetje cultuur weg.
Wel vreemd dat ik in zo'n burgerlijk topic van Socios in serious mode zit.
quote:Op zondag 5 juni 2011 21:53 schreef Sushimonster het volgende:
Zonde, dat oranje-bruine interieur was epic, en de banken zaten heerlijk. Al moet ik zeggen dat die blauwe ook best oké zijn, vooral met wifi. Haat aan VIRM's. Plastic op de banken, stoffen zittingen maar dan vies, die KUTPIEPJES, en het lijkt ook wel of er ALTIJD net een groepje hangjongeren borrelnootjes heeft zitten eten in het treinstel waar ik instap.
Alleen de 4001 t/m de 4007 waren afgevoerd omdat die afweken van de rest.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:03 schreef o.us het volgende:
[..]
Alleen de (een van de eersten) Koplopers die niet gerenoveerd zijn zoals bovenstaande volgens mij. Die Koplopers zijn te oud om nog gerenoveerd te kunnen worden.
Ja klopt. Maar veel hebben al vernieuwde prullenbakken. Niet meer zo'n irritant bakje in het midden, maar verwerkt in de rugleuning van de stoel voor je.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:30 schreef n0ir het volgende:
In die coupés met blauwe bankjes zit ik met mijn knie precies op de scherpe punt van de prullenbak.
Er rijden er nu nog 2 rond. Héél binnenkort nog maar één. (De 4240 (Olympische Koploper)). Half juli gaat ook deze in revisie en dan is het echt gedaan.quote:Op maandag 20 juni 2011 23:45 schreef Stokstaart het volgende:
Vorige week nog in zo'n kreng (met oranje stoelen) gezeten.
Dat is ingevoerd/ gewijzigd bij de start van de revisie van de 4200-bakken.quote:Op maandag 20 juni 2011 23:46 schreef Sapstengel het volgende:
Ja klopt. Maar veel hebben al vernieuwde prullenbakken. Niet meer zo'n irritant bakje in het midden, maar verwerkt in de rugleuning van de stoel voor je.
Afgelopen donderdag een week geleden was dat. Tussen R'dam Centraal en Utrecht (trein ging geloof ik in 2 delen richting Leeuwarden en Groningen )quote:Op maandag 20 juni 2011 23:55 schreef Socios het volgende:
[..]
Er rijden er nu nog 2 rond. Héél binnenkort nog maar één. (De 4240 (Olympische Koploper)). Half juli gaat ook deze in revisie en dan is het echt gedaan.![]()
Ik heb na mijn afscheidsritje geschetst in de OP niet meer op de oranje banken gezeten.
Krijg de rambam ziekte ofzo. Onverbouwd is beste. Dáár kon je nog lekker onderuit gehangen slapen. Raampjes open. Relaxed zitten. Enzovoorts.quote:
Dat is al eerder dan ik dacht, zelfs.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 21:52 schreef greavy het volgende:
1 Juli word hij in de werkplaats voor revisie binnen genomen.
Wat een kut openingspost. Zoveel info ontbreekt. Jammer hoor socios, dit is toch niet nodigquote:Op zaterdag 28 mei 2011 02:59 schreef Socios het volgende:
Vannacht heb ik officieel afscheid genomen van het door mij zo gekoesterde ICM.![]()
Op Zwolle heb ik even voor 01.00u nog 2 originele Koplopers mogen aanschouwen. Eerst de stilstaande 4239:
[ afbeelding ]
Voor het laatst een ICM gefotografeerd. 00.47u te Zwolle
Toen naar spoor 3 verkast om voor het laatst met een onverbouwde Koploper te reizen. Hiervoor heb ik trein 10787 (Vertrek Zwolle 00.59u, aankomst Leeuwarden 02.02u) uitgezocht. (Lekker rustig, coupé voor mij alleen). Nog één keer na al die jaren (eerste keer voor mij eind jaren '80 op hetzelfde traject) in het holst van de nacht `lekker hangen´ en chillen op de bekende oranje banken. Voor het allerallerlaatst een reisje in de Koploper. ICM 4242 was de uitverkorene.
[ afbeelding ]
De oranje banken... Plaatsgenomen op één van mijn favoriete plekken in die trein.
Even na 02.00u uitgestapt te Leeuwarden, dat was het dan...
Dag Koploper.
Kuttrollquote:Op woensdag 22 juni 2011 21:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Wat een kut openingspost. Zoveel info ontbreekt. Jammer hoor socios, dit is toch niet nodig
Je hoeft toch geen treinautist te zijn om dat type trein te kennen, of wel?quote:Op woensdag 22 juni 2011 21:12 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Nee hoor.
Voor een noob op treinengebied is het echt niet duidelijk hoe wat en waarom.
Fapfapfap!quote:Op zaterdag 28 mei 2011 02:59 schreef Socios het volgende:
Toen naar spoor 3 verkast om voor het laatst met een onverbouwde Koploper te reizen. Hiervoor heb ik trein 10787 (Vertrek Zwolle 00.59u, aankomst Leeuwarden 02.02u) uitgezocht. (Lekker rustig, coupé voor mij alleen).
Fappen doe ik ook meestal alleen en ik geniet er ook van.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:38 schreef Socios het volgende:
Gewoon nog even `alleen´ genieten van de nostalgie.
Dat is heel iets anders. Iets dat niet in de trein plaatsvindt.quote:Op donderdag 23 juni 2011 16:36 schreef donald_dick het volgende:
Fappen doe ik ook meestal alleen en ik geniet er ook van.
Je doet je sig weinig eer aan.quote:
Vandaag weer veel in ICMm gereisd (blauwe bankjes).quote:Op zaterdag 25 juni 2011 10:54 schreef Watertornado het volgende:
Ik snap nooit zo goed waarom iedereen zo dweept met de uitgezakte oranjerode bankjes. Ik vind de gereviseerde blauwe zetels een stuk fijner zitten.
pics of je liegtquote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:09 schreef benb2 het volgende:
ik heb een oranje koploperbankje in mijn tuin staan! Het zit geweldig!
idd Brings back memorys!quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:09 schreef Isabeau het volgende:
Neeeee! Ik miste ze al en nu vertel je me dat ik nooit meer in een oranje met bruine coupé kan reizen?Maar....
![]()
Die oranje banken zaten (lagen) véél beter dan die stoffen
Maak er ruim 25 jaar van. Die treinen zijn voor mij prille jeugdherinnerringen .quote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:55 schreef Daffodil31LE het volgende:
De mooiste treinen zijn al minstens 15 jaar weg uit de dienstregeling. En dan heb ik het uiteraard over de DE-1. Heerlijk, zo'n rood monstertje met een gele snor en een grommende motor.
Ja, klopt. Ik vergeet steeds hoe oud ik ben.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 03:44 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Maak er ruim 25 jaar van. Die treinen zijn voor mij prille jeugdherinnerringen .
Airco is het grootste verlies in die treinen. Gewoon raampjes die je kan opendraaien of schuiven. Je zal maar in een trein zitten met een elektrische storing; dat wordt een bakoven.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 03:50 schreef Stokstaart het volgende:
Ze rijden nog steeds die koplopers.
Met vernieuwde stoelen en airco, alles.
Roken, oranje stoelen en railtendersquote:Op donderdag 30 juni 2011 13:29 schreef ACT-F het volgende:
Good old days,
Lekker weggezakt in de riante oranje stoelen met een ruime asbak ernaast die niet zo snel vol raakte. De RailTender kwam af en toe langs om daar een blikje Hertog Jan te halen. En zo was een lange reis Enschede-Amsterdam, Rotterdam of Den Haag geen seconde te lang. Van het OV heb ik al meer dan 10 jaar afscheid genomen, maar de herinneringen specifiek aan deze trein (en de Plan U) blijven, mede omdat ik hier heel wat uurtjes in doorgebracht heb.
[ afbeelding ]
Nou ja `een´. Er rijdt er nu welgeteld nog eentje rond. De 4240 (Olympische Koploper). Deze gaat 8 juli, met een week vertraging, in revisie.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 15:16 schreef Timvw het volgende:
Ik zag gisteren nog gewoon een oud koplopertreinstel met rode banken rijden tussen Utrecht en Amersfoort...
Zijn dit stoffen of lederen banken? Nou ben ik een beetje in de war. Ik vond deze (met bruin/oranje achtig leer) treinen altijd het modernst ogen van alle intercities. Sommigen hadden ook een TV enzo. Ik neem aan dat dan de gerenoveerde zijn. Gaan díe weg?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:34 schreef Socios het volgende:
Afgelopen nacht alleen wat foto's gemaakt, maar een tijdje terug heb ik ook een keer het interieur gefilmd:
Inderdaadquote:Op zondag 26 juni 2011 02:58 schreef Isabeau het volgende:
^^ klopt! Je kon op die oranje banken echt véél beter in slaap sukkelen.
De banken te zien in het filmpje zijn oranje lederen banken. Dit is het originele interieur. Het topic gaat dan ook over het afscheid van deze trein (ICM).quote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:06 schreef Mirel het volgende:
Zijn dit stoffen of lederen banken? Nou ben ik een beetje in de war. Ik vond deze (met bruin/oranje achtig leer) treinen altijd het modernst ogen van alle intercities. Sommigen hadden ook een TV enzo. Ik neem aan dat dan de gerenoveerde zijn. Gaan díe weg?
Goed aangekaart inderdaad...quote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:19 schreef Erosjuhhh het volgende:
Socios, laten we de prachtige doorloopkop niet vergeten die er ook al geruime tijd uit weg gesloopt is.
Het was inderdaad die variant ja.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 16:47 schreef Socios het volgende:
[..]
Nou ja `een´. Er rijdt er nu welgeteld nog eentje rond. De 4240 (Olympische Koploper). Deze gaat 8 juli, met een week vertraging, in revisie.
Dan moeten ze de 40xx bakken nog een keer doen en die idiote prullenbak weer weghalen. Die ondingen zitten gewoon in de weg. En als ik mijn kniereflexen wil testen, zoek ik wel een arts op.quote:Op maandag 20 juni 2011 23:58 schreef Socios het volgende:
[..]
Dat is ingevoerd/ gewijzigd bij de start van de revisie van de 4200-bakken.
Ik mis die dingen ook hoor, zelfs de Beneluxversie mis ik.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:46 schreef najazeg het volgende:
ik mis de hondekop
Was eens een keer met een vriend die ook gek op treinen is, bij zo'n dag met treinen van vroeger. Blokkendoos, blauwe engel, hondenkop...was een leuk dagje
Jammer dat die koploper er ook uitgaat
Toch een stukkie jeugdsentiment
quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:47 schreef Langdon het volgende:
[..]
Ik zou je doen op een harde blauwe NS stoel.
Was het niet de bedoeling die in ere te herstellen (wel enkel tussen stellen met gemeenschappelijk begin- en eindbestemming, dus de treinstellen van IC Den Haag-Groningen onderling en die van de IC Rotterdam-Leeuwarden idem, bijvoorbeeld)?quote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:19 schreef Erosjuhhh het volgende:
Socios, laten we de prachtige doorloopkop niet vergeten die er ook al geruime tijd uit weg gesloopt is.
Nee, ze hebben zelfs de kop zodanig aangepast dat die niet meer open kan gaan.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:29 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Was het niet de bedoeling die in ere te herstellen (wel enkel tussen stellen met gemeenschappelijk begin- en eindbestemming, dus de treinstellen van IC Den Haag-Groningen onderling en die van de IC Rotterdam-Leeuwarden idem, bijvoorbeeld)?
Dat wist ik, van die plaat, maar dat men dat hier en daar dus terug wilde draaien.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:19 schreef achterlijke_gladiool het volgende:
[..]
Nee, ze hebben zelfs de kop zodanig aangepast dat die niet meer open kan gaan.
[ afbeelding ]
Voor de verbouwing.
[ afbeelding ]
Na de verbouwing
Daar heb ik niks over gehoord, en het lijkt me ook een beetje vreemd dat ze eerst die dingen verbouwen en daarna weer een aantal terugbouwen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:22 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dat wist ik, van die plaat, maar dat men dat hier en daar dus terug wilde draaien.
Die treinen zijn gereviseerd om er 10% meer zitplaatsen in te kunnen zetten, ten koste van beenruimte en toiletten. Oh, en ze zijn makkelijker (goedkoper) schoon te houden blijkbaar. Dat soort overwegingen was destijds geen sprake van.quote:Op maandag 4 juli 2011 20:05 schreef Capstan het volgende:
Nu zitten we het oranje-bruine Koploper-interieur wel helemaal de hemel in te prijzen ten koste van de vernieuwde versie, maar dat doet me toch wel aan dit filmpje denken:
Hierin hoor je enkel positieve geluiden over de gemoderniseerde Hondekoppen, die net zoals dat nu bij de Koplopers het geval is, werden aangepast aan de eisen van de tijd.
Ik vraag me dan toch af of er destijds ook negatieve geluiden waren zoals ze in dit topic geregeld te lezen zijn...
Heeft iemand een foto of filmpje van zo'n open Koploper?quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:19 schreef achterlijke_gladiool het volgende:
[..]
Nee, ze hebben zelfs de kop zodanig aangepast dat die niet meer open kan gaan.
[ afbeelding ]
Voor de verbouwing.
[ afbeelding ]
Na de verbouwing
quote:Op maandag 11 juli 2011 00:43 schreef Zenato het volgende:
Man, man, man... Ik zou niet weten welke trein het was, maar die stoelen zaten echt lekker.
Ik wachte op station zwolle op de trein. Ik weet niet meer welke kleur de trein was, maar die stoelen waren paars en van donzige stof gemaakt. Er was ook airco wat al helemaal luxe was.
Was s'avonds dan ook wakker geworden in de trein![]()
Hmm, niet mee eens. Op zich rijden ze qua 'wegligging' wel prettig, maar verder vind ik het maar oude en krakerige troep. Het interieur geeft me geen behagelijk gevoel door het kille licht (je ziet de tl-balken veelal duidelijk zitten) en omdat het er gewoon vervallen uit ziet.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 11:29 schreef Socios het volgende:
[..]
Baggertreinen!? Prachtig juist dat Mat '64 op dat traject. Hèt boegbeeld van de Nederlandse stoptrein. Sterker nog, Zwolle - Emmen is het traject waar deze treinen het langst zullen blijven rijden en wel tot eind 2012. Tegen die tijd kunnen we dus wéér afscheid nemen van een prachtige trein.
Dat je niet naar het toilet kan is inderdaad een grote faalquote:Op maandag 20 juni 2011 23:42 schreef female81 het volgende:
Je kunt in die Sprinters van tegenwoordig niet eens naar het toilet.
Je zult maar een zwakke blaas hebben, niet kunnen autorijden, en op jouw treintraject steeds met Sprinters geconfronteerd worden. Dan ben je mooi de klos (én om de haverklap 50 cent kwijt aan een of ander stationstoilet).
En verder is je privacy helemaal nul, door de nogal 'transparante' manier waarop die treinen zijn ingericht. Natuurlijk heb je in geen enkele trein echt privacy, maar in de Sprinter is er écht geen enkele manier om een beetje weg te kruipen als je even geen zin hebt in mensen (achter een hoge rugleuning of - op hele rustige uren - op het balkon). Dat was bij de Mat '64 toch een stuk beter.
Die Sprinter kan in ieder geval de strijd aan met die hele oude treinen met lange rijen kleine coupétjes met zes blauwe stoelen erin (die recentelijk van het spoor gehaald zijn), als het gaat om de ergste trein ooit. Maar ik vermoed dat ze die Sprinters bewust zo hebben ingericht, om veiligheids-redenen.
---------------------
Over de treinen met oranje banken: Jammer dat ze weg zijn, de banken zaten lekker en er hing een aangename sfeer door die ouderwetse inrichting, met die bruinige kleurtjes. Maar de moderne variant, met beige/gele of blauwe stoelen, vind ik ook heel plezierig om in te zitten. Ik hoop altijd dat er zoëen komt, en niet zo'n dubbeldekker, al is die ook nog wel te doen.
Ja!quote:Op maandag 11 juli 2011 09:30 schreef Watertornado het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Die? Dan is dat niet waar dit topic over gaat!
Kees Prins op 0:59quote:Op maandag 4 juli 2011 20:05 schreef Capstan het volgende:
Nu zitten we het oranje-bruine Koploper-interieur wel helemaal de hemel in te prijzen ten koste van de vernieuwde versie, maar dat doet me toch wel aan dit filmpje denken:
Hierin hoor je enkel positieve geluiden over de gemoderniseerde Hondekoppen, die net zoals dat nu bij de Koplopers het geval is, werden aangepast aan de eisen van de tijd.
Ik vraag me dan toch af of er destijds ook negatieve geluiden waren zoals ze in dit topic geregeld te lezen zijn...
De Koploper is het boegbeeld van de binnenlandse Nederlandse Intercity.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 00:42 schreef zetalore het volgende:
Waaaaaat!!!??? Kut op met die nederlandse kut treinen, ugly as hell, en trager dan een slak (NS = niet snel) wat is dat voor een combinatie, blauw met geel? Die combinatie gebruik je nog geneens voor je toilet tegels. Pas als je in een land bent zoals Japan zijn de treinen er zoals ze moeten zijn.
[ afbeelding ]
En die zijn nog steeds in ontwikkeling naar iets beters, zelfs de retro treinen daar zijn 1000 keer beter dan die Nederlandse Junk, hoe kun je? Hoe haal je het in je hoofd om het woord mooi te combineren met trein in Nederland
ja, diverse VIRM treintjes maken vaak een Tuuuuuuduuuuuuuuuuuuuuuuuuduuuuuuuuuuuuuuuuuduuuuuuuuuuu geluidje, welke op een doedelzak-sound lijkt.quote:
Oh dat ja!quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:24 schreef Nina-Sanders het volgende:
[..]
ja, diverse VIRM treintjes maken vaak een Tuuuuuuduuuuuuuuuuuuuuuuuuduuuuuuuuuuuuuuuuuduuuuuuuuuuu geluidje, welke op een doedelzak-sound lijkt.
Heeft met de techniek te maken
De langste intercity afstand zal Amersfoort - Zwolle zijn, o.i.d.?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 00:42 schreef zetalore het volgende:
Waaaaaat!!!??? Kut op met die nederlandse kut treinen, ugly as hell, en trager dan een slak (NS = niet snel) wat is dat voor een combinatie, blauw met geel? Die combinatie gebruik je nog geneens voor je toilet tegels. Pas als je in een land bent zoals Japan zijn de treinen er zoals ze moeten zijn.
[ afbeelding ]
En die zijn nog steeds in ontwikkeling naar iets beters, zelfs de retro treinen daar zijn 1000 keer beter dan die Nederlandse Junk, hoe kun je? Hoe haal je het in je hoofd om het woord mooi te combineren met trein in Nederland :kots:
Zwolle - Assen: 78 kilometers nonstop razend door het Nederlandse landschap.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:54 schreef Iemand91 het volgende:
De langste intercity afstand zal Amersfoort - Zwolle zijn, o.i.d.?
Wat heb je dan aan zo'n megadure trein in Nederland
Nou, redelijk goed gegokt dus. Maar dan blijft mijn opmerking gelden.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 13:07 schreef Socios het volgende:
[..]
Zwolle - Assen: 78 kilometers nonstop razend door het Nederlandse landschap.
Gevolgd door Zwolle - Amersfoort, ja, wat een afstand van 66 kilometer is.
Wat een lelijk kutdingquote:Op vrijdag 15 juli 2011 00:42 schreef zetalore het volgende:
Waaaaaat!!!??? Kut op met die nederlandse kut treinen, ugly as hell, en trager dan een slak (NS = niet snel) wat is dat voor een combinatie, blauw met geel? Die combinatie gebruik je nog geneens voor je toilet tegels. Pas als je in een land bent zoals Japan zijn de treinen er zoals ze moeten zijn.
[ afbeelding ]
En die zijn nog steeds in ontwikkeling naar iets beters, zelfs de retro treinen daar zijn 1000 keer beter dan die Nederlandse Junk, hoe kun je? Hoe haal je het in je hoofd om het woord mooi te combineren met trein in Nederland :kots:
Okquote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:41 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De Nozomi 500 is de mooiste trein ooit in de geschiedenis van mooie treinen..
Dit dusquote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:30 schreef n0ir het volgende:
In die coupés met blauwe bankjes zit ik met mijn knie precies op de scherpe punt van de prullenbak.
Het moet allemaal goedkoper hè, want de prijzen verhogen is geen optie voor de krenterige Nederlander.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 16:09 schreef Kentekenplaat het volgende:
Sowieso wordt het bijzondere van treinreizen steeds verder afgebroken.
- Veel minder getrokken treinen. (Achter zo'n robuuste 1200 loc van Utrecht naar Maastricht.)
- Geen railcatering meer.
- Geen doorloopkoppen meer. ( Heul lang door een rijdende trein lopen maar je vond wel een zitplaats.)
- Straks geen degelijke spartaanse plan V meer. Zo ongezellig, dat het eigenlijk weer gezellig werd.
Ik ben blij dat ik het allemaal nog mee gemaakt heb. Treinen met fijne banken , ramen die open stonden op warme dagen en dat iedereen zich doodschrok als er een tegemoetkomende trein langs klapte.
En dat niet overal tunnels waren.Het spoorwegviaduct in Rotterdam vond ik altijd machtig.
Treinreizen is tegenwoordig veel saaier.
Als je rukt op tentakelporno wellicht.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:41 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De Nozomi 500 is de mooiste trein ooit in de geschiedenis van mooie treinen..
Yup Materieel 46 had ook mijn voorkeur, alhoewel het meeste waar ik in zat de gelijkende DE1/DE2 was:quote:Op maandag 20 juni 2011 13:15 schreef achterlijke_gladiool het volgende:
[..]
Alleen de 4001 t/m de 4007 waren afgevoerd omdat die afweken van de rest.
Dat waren namelijk de proefstellen, maar die waren in 2003 al afgevoerd.
Maar voor mij waren de Mat '46 Mat "54 en Mat '64 de echte treinen.
Ik heb de Mat '46 nog meegemaakt in begin jaren 80.
[ afbeelding ]
Mat '46
Als ik de kosten van het OV vergelijk met die van mijn auto vind ik het OV aan de dure kant.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 19:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het moet allemaal goedkoper hè, want de prijzen verhogen is geen optie voor de krenterige Nederlander.
Station Tiel of niet?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:04 schreef charon het volgende:
[..]
Yup Materieel 46 had ook mijn voorkeur, alhoewel het meeste waar ik in zat de gelijkende DE1/DE2 was:
[ afbeelding ]
En natuurlijk de 1200 locs met Plan E's
zeker als je daar nog eens bij meerekent dat de belastingbetaler er ook nog eens een flink deel voor betaalt.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:04 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Als ik de kosten van het OV vergelijk met die van mijn auto vind ik het OV aan de dure kant.
Wat?! Niet alleen het interieur, hoor.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:04 schreef Mirel het volgende:
Ik vind de TT een beetje misleidend want het interieur verandert alleen, het kenmerkende uiterlijk blijft natuurlijk.
Dat zie je helemaal goed. En dat is maar de helft van de werkelijke kosten, de rest wordt aangevuld door de overheid. De auto is in feite veel goedkoper, maar door de belastingen houdt de overheid er een mooi centje aan over.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:04 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Als ik de kosten van het OV vergelijk met die van mijn auto vind ik het OV aan de dure kant.
Wat dan ? Oprechte interesse, bij mijn weten zijn alleen de deuren van de doorloopkoppen vervangen door naadloze platen.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:07 schreef Socios het volgende:
[..]
Wat?! Niet alleen het interieur, hoor.
En sowieso, ook aan de buitenkant zijn er dingen (nutteloos) veranderd.
Volgens mij kunnen er ook al geen raampjes meer open. Da's al een klacht op zich.quote:Op zondag 8 juli 2012 02:37 schreef 2cv het volgende:
[..]
Wat dan ? Oprechte interesse, bij mijn weten zijn alleen de deuren van de doorloopkoppen vervangen door naadloze platen.
quote:Op zondag 8 juli 2012 09:05 schreef Mirel het volgende:
Ik zie nog steeds de bekende koplopers overal rijden en ze zitten nooit op mijn trajecten dus binnen zitten doe ik nooit.
Merk er helemaal niks van
Ramen zijn dicht. Verf is vervangen door een bestickering (tevens ander patroon). Doorloopkop is weg. Koersrol is weg. Etc.quote:
De combinatie ramen-die-open-kunnen met een warme-lucht-circulatie zijn vervangen door een airco. Is wat mij betreft een prima upgrade!quote:Op zondag 8 juli 2012 03:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen er ook al geen raampjes meer open. Da's al een klacht op zich.
Tot de trein op een hete dag zonder stroom komt te staan. Dan verlang je waarschijnlijk heel hard naar ramen die open kunnen.quote:Op zondag 8 juli 2012 18:03 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
De combinatie ramen-die-open-kunnen met een warme-lucht-circulatie zijn vervangen door een airco. Is wat mij betreft een prima upgrade!
Als de conducteur dan even door de hele trein heen loopt (wat die toch moet, omdat z'n omroep-installatie niet werkt) kan die meteen even de 4 raampjes per coupe die nog wel open kunnen open zetten (wel sleutel voor nodig namelijk).quote:Op zondag 8 juli 2012 23:02 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Tot de trein op een hete dag zonder stroom komt te staan. Dan verlang je waarschijnlijk heel hard naar ramen die open kunnen.
De goeie ouwe tijd die helaas niet meer terugkomt.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:04 schreef charon het volgende:
[..]
Yup Materieel 46 had ook mijn voorkeur, alhoewel het meeste waar ik in zat de gelijkende DE1/DE2 was:
[ afbeelding ]
En natuurlijk de 1200 locs met Plan E's
Ik weet niet of je aan 4 raampjes genoeg hebt. Zeker niet omdat ze maar een beetje open kunnen. Daarbij zou het best zo kunnen zijn dat de omroepinstallatie op de accu ook nog werkt. De airco heeft toch echt bovenleidingspanning nodig.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:17 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Als de conducteur dan even door de hele trein heen loopt (wat die toch moet, omdat z'n omroep-installatie niet werkt) kan die meteen even de 4 raampjes per coupe die nog wel open kunnen open zetten (wel sleutel voor nodig namelijk).
Dat heb ik een paar weken geleden nog gedaan.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 16:09 schreef Kentekenplaat het volgende:
- Geen doorloopkoppen meer. ( Heul lang door een rijdende trein lopen maar je vond wel een zitplaats.)
Ja dat kan dus niet.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 21:19 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Dat heb ik een paar weken geleden nog gedaan.
Dan zal ik het wel verkeerd hebben opgevatquote:Op dinsdag 10 juli 2012 21:30 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De doorloopkoppen zijn al járen geleden afgesloten
Nouja hele lange koplopers rijden nog wel, maar de maximale lengte van één treinstel (en dus doorloopbaar) is slechts 4 bakken. De doorloopkop vormde een verbinding tussen verschillende treinstellen en dan kon je gerust een bak of 14 doorlopen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 21:34 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Dan zal ik het wel verkeerd hebben opgevat
Ik heb een paar weken iig in een hele lange koploper gezeten, maar dat zijn er waarschijnlijk niet meerdere achter mekaar
De koploper waar ik in heb gezeten veel langer dan 4 bakken, ik heb toen iets van 7 bakken doorgelopen eer ik aan de achterkant van de trein was.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 21:49 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Nouja hele lange koplopers rijden nog wel, maar de maximale lengte van één treinstel (en dus doorloopbaar) is slechts 4 bakken. De doorloopkop vormde een verbinding tussen verschillende treinstellen en dan kon je gerust een bak of 14 doorlopen.
Waarom zouden ze niet meer van deze tijd zijn?quote:Op woensdag 11 juli 2012 02:08 schreef 2cv het volgende:
.
Ik vind het zonde dat de doorloopkoppen wegbezuinigd zijn, maar snap ook wel een beetje dat ze niet meer van deze tijd zijn.
Maar wel verrekte handig. Conducteurs die de hele trein konden controleren, de railtender die de hele trein door kon. Alvast overstappen voordat de trein in Zwolle gaat splitsen etc...quote:Op woensdag 11 juli 2012 14:24 schreef 2cv het volgende:
Veel te nauw/krap. Je moet er gebukt doorheen.
Van Arnhem naar Amsterdam had je van die groene (of blauwe?) Duitse treinen, met van die coupés voor 6 of 8 personen. Snel in een lege gaan zitten en direct een dikke sigaar opsteken zodat je in je ééntje, of met een stel studiegenoten, de coupé tot privé-coupé kon bevorderen.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 16:09 schreef Kentekenplaat het volgende:
Sowieso wordt het bijzondere van treinreizen steeds verder afgebroken.
- Veel minder getrokken treinen. (Achter zo'n robuuste 1200 loc van Utrecht naar Maastricht.)
- Geen railcatering meer.
- Geen doorloopkoppen meer. ( Heul lang door een rijdende trein lopen maar je vond wel een zitplaats.)
- Straks geen degelijke spartaanse plan V meer. Zo ongezellig, dat het eigenlijk weer gezellig werd.
Ik ben blij dat ik het allemaal nog mee gemaakt heb. Treinen met fijne banken , ramen die open stonden op warme dagen en dat iedereen zich doodschrok als er een tegemoetkomende trein langs klapte.
En dat niet overal tunnels waren.Het spoorwegviaduct in Rotterdam vond ik altijd machtig.
Treinreizen is tegenwoordig veel saaier.
De tranen schieten in mijn ogen als ik dit topic weer omhoog geschopt ziequote:
Dat van die banken ben ik met je eens. Qua zitten kon niks tippen aan die oude banken. Dat de ramen niet meer open kunnen heeft te maken met het feit dat er nu airco in zit. Maar goed, dat haalt ook wel weer wat van de charme weg. Rijden met de ramen open.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 21:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Verbazingwekkend dat ze die interieurs van de koplopers hebben verbouwd. En waarom in vredesnaam??? Die oude oranje/bruine banken zaten zeer goed, voelde luxe aan en waren zeer duurzaam/degelijk. Die nieuwe stoffen interieurs vind ik helemaal niets, bovendien kunnen de ramen niet meer open. Ik snap soms niets van die kneuzen van de NS. Je hebt iets goeds en verbouwt het tot iets veel slechters.. :-( De koploper is overigens ook mijn favoriete NL trein. Ik hoop dat deze nog heel wat jaren blijft.
beter schoonhouden is onzin, want juist die oranje leren bekleding was makkelijk schoon te houden en je zal zien dat die stoffen bekleding veel minder lang mee gaat. minder beenruimte en geen toiletten bevestigt mijn vermoeden dat de verbouwing puur gaat om zogenaamde kostenbesparingen, terwijl in werkelijkheid, de kosten juist hoger zullen zijn (minder duurzaam) en het comfort slechter is. Er zal wel iemand een dikke bonus voor hebben gehad.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:26 schreef Nobu het volgende:
[..]
Die treinen zijn gereviseerd om er 10% meer zitplaatsen in te kunnen zetten, ten koste van beenruimte en toiletten. Oh, en ze zijn makkelijker (goedkoper) schoon te houden blijkbaar. Dat soort overwegingen was destijds geen sprake van.
Wat een ironie, En daar hebben ze waarschijnlijk honderden uren voor moeten vergaderen. Als ze de treinstellen in ene van dezelfde bekleding hadden voorzien als die mooie oranje uit de jaren 70, die nog niet eens versleten was, hadden we nu wel kwaliteit en zitcomfort gehad.quote:Op zondag 30 juni 2013 10:46 schreef Isabeau het volgende:
De meeste stoffen bekleding is al vervangen voor een soort plastic dat er op lijkt, BHFH. Ze vonden het bij nader inzien vast niet zo briljant, bekleding die moeilijk schoon te maken is.
Die bankjes hadden ze wat mij betreft ook wel gewoon mogen laten staanquote:Op zondag 30 juni 2013 10:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wat een ironie, En daar hebben ze waarschijnlijk honderden uren voor moeten vergaderen. Als ze de treinstellen in ene van dezelfde bekleding hadden voorzien als die mooie oranje uit de jaren 70, die nog niet eens versleten was, hadden we nu wel kwaliteit en zitcomfort gehad.
Het systeem zorgde toch regelmatig voor extra vertragingen van treinen omdat het niet helemaal lekker werkt soms, en ja, dan ga je toch even vijf minuten proberen...quote:Op zondag 30 juni 2013 10:40 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Het weghalen van de doorloopkoppen vind ik ook kapitaalvernietiging, want je hebt deze treinen niet voor niets met deze functionaliteit, nu maak je er gewoon een soort veredelde stuurstand van, wat je hebt kun je niet zomaar terugdraaien. Verder hebben de doorloopkoppen vanaf de jaren 70 toch prima gefunctioneerd. je kunt moeilijk beargumenteren dat het systeem niet werkt.
Dan verbeter je het systeem, maar ga je toch niet een mooi concept overboord gooien! En ik ben ook wel benieuwd naar de cijfers, want ik heb in het verleden regelmatig met koplopers gereden incl koppelen en ontkoppelen van de treinstellen (Rotterdam-Leeuwarden/Groningen) kan me niet heugen dat ik door het koppelen ooit vertraging heb gehad.quote:Op zondag 30 juni 2013 10:56 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Het systeem zorgde toch regelmatig voor extra vertragingen van treinen omdat het niet helemaal lekker werkt soms, en ja, dan ga je toch even vijf minuten proberen...
Laat dat nou ook net het punt zijn waar de NS op afgerekend wordt, logisch dat ze alle eenvoudig 'op te lossen' oorzaken van vertraging dan proberen uit te sluiten.
Dank voor de moeite die je genomen hebt voor het schieten van bovenstaande foto's.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 02:59 schreef Socios het volgende:
Vannacht heb ik officieel afscheid genomen van het door mij zo gekoesterde ICM.![]()
Op Zwolle heb ik even voor 01.00u nog 2 originele Koplopers mogen aanschouwen. Eerst de stilstaande 4239:
[ afbeelding ]
Voor het laatst een ICM gefotografeerd. 00.47u te Zwolle
Toen naar spoor 3 verkast om voor het laatst met een onverbouwde Koploper te reizen. Hiervoor heb ik trein 10787 (Vertrek Zwolle 00.59u, aankomst Leeuwarden 02.02u) uitgezocht. (Lekker rustig, coupé voor mij alleen). Nog één keer na al die jaren (eerste keer voor mij eind jaren '80 op hetzelfde traject) in het holst van de nacht `lekker hangen´ en chillen op de bekende oranje banken. Voor het allerallerlaatst een reisje in de Koploper. ICM 4242 was de uitverkorene.
[ afbeelding ]
De oranje banken... Plaatsgenomen op één van mijn favoriete plekken in die trein.
Even na 02.00u uitgestapt te Leeuwarden, dat was het dan...
Dag Koploper.
Kijk eens naar de datum man. Die treinen rijden al jaren niet meer.quote:Op zondag 30 juni 2013 14:54 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Dank voor de moeite die je genomen hebt voor het schieten van bovenstaande foto's.
Ik wist niet dat dit model trein eruit gaat. Puur en alleen kostenplaatje of speelt er meer?
yep, een grote blunder hier niet mee verder te gaan. Een mooie en goede trein om zeep geholpen door politiek gekrakeel en belangenverstrengeling.quote:Op zondag 14 juli 2013 10:36 schreef Nikonlover het volgende:
Ik zal je missen trouwe kameraad
[ afbeelding ]
wat hebben ze er eigenlijk mee gedaan? Rijden ze nu ergens in Italië of hebben ze er maar oud ijzer van gemaakt?quote:Op zondag 14 juli 2013 10:36 schreef Nikonlover het volgende:
Ik zal je missen trouwe kameraad
[ afbeelding ]
Ze zijn vernieuwd en rijden in Nederland rond.quote:Op woensdag 5 oktober 2016 22:22 schreef rubbereend het volgende:
[..]
wat hebben ze er eigenlijk mee gedaan? Rijden ze nu ergens in Italië of hebben ze er maar oud ijzer van gemaakt?
Die staan in Prato weg te roestenquote:Op woensdag 5 oktober 2016 22:22 schreef rubbereend het volgende:
[..]
wat hebben ze er eigenlijk mee gedaan? Rijden ze nu ergens in Italië of hebben ze er maar oud ijzer van gemaakt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |