Krijg de rambam ziekte ofzo. Onverbouwd is beste. Dáár kon je nog lekker onderuit gehangen slapen. Raampjes open. Relaxed zitten. Enzovoorts.quote:
Dat is al eerder dan ik dacht, zelfs.quote:Op dinsdag 21 juni 2011 21:52 schreef greavy het volgende:
1 Juli word hij in de werkplaats voor revisie binnen genomen.
Wat een kut openingspost. Zoveel info ontbreekt. Jammer hoor socios, dit is toch niet nodigquote:Op zaterdag 28 mei 2011 02:59 schreef Socios het volgende:
Vannacht heb ik officieel afscheid genomen van het door mij zo gekoesterde ICM.![]()
Op Zwolle heb ik even voor 01.00u nog 2 originele Koplopers mogen aanschouwen. Eerst de stilstaande 4239:
[ afbeelding ]
Voor het laatst een ICM gefotografeerd. 00.47u te Zwolle
Toen naar spoor 3 verkast om voor het laatst met een onverbouwde Koploper te reizen. Hiervoor heb ik trein 10787 (Vertrek Zwolle 00.59u, aankomst Leeuwarden 02.02u) uitgezocht. (Lekker rustig, coupé voor mij alleen). Nog één keer na al die jaren (eerste keer voor mij eind jaren '80 op hetzelfde traject) in het holst van de nacht `lekker hangen´ en chillen op de bekende oranje banken. Voor het allerallerlaatst een reisje in de Koploper. ICM 4242 was de uitverkorene.
[ afbeelding ]
De oranje banken... Plaatsgenomen op één van mijn favoriete plekken in die trein.
Even na 02.00u uitgestapt te Leeuwarden, dat was het dan...
Dag Koploper.
Kuttrollquote:Op woensdag 22 juni 2011 21:03 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Wat een kut openingspost. Zoveel info ontbreekt. Jammer hoor socios, dit is toch niet nodig
Je hoeft toch geen treinautist te zijn om dat type trein te kennen, of wel?quote:Op woensdag 22 juni 2011 21:12 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
Nee hoor.
Voor een noob op treinengebied is het echt niet duidelijk hoe wat en waarom.
Fapfapfap!quote:Op zaterdag 28 mei 2011 02:59 schreef Socios het volgende:
Toen naar spoor 3 verkast om voor het laatst met een onverbouwde Koploper te reizen. Hiervoor heb ik trein 10787 (Vertrek Zwolle 00.59u, aankomst Leeuwarden 02.02u) uitgezocht. (Lekker rustig, coupé voor mij alleen).
Fappen doe ik ook meestal alleen en ik geniet er ook van.quote:Op woensdag 22 juni 2011 23:38 schreef Socios het volgende:
Gewoon nog even `alleen´ genieten van de nostalgie.
Dat is heel iets anders. Iets dat niet in de trein plaatsvindt.quote:Op donderdag 23 juni 2011 16:36 schreef donald_dick het volgende:
Fappen doe ik ook meestal alleen en ik geniet er ook van.
Je doet je sig weinig eer aan.quote:
Vandaag weer veel in ICMm gereisd (blauwe bankjes).quote:Op zaterdag 25 juni 2011 10:54 schreef Watertornado het volgende:
Ik snap nooit zo goed waarom iedereen zo dweept met de uitgezakte oranjerode bankjes. Ik vind de gereviseerde blauwe zetels een stuk fijner zitten.
pics of je liegtquote:Op zaterdag 25 juni 2011 14:09 schreef benb2 het volgende:
ik heb een oranje koploperbankje in mijn tuin staan! Het zit geweldig!
idd Brings back memorys!quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:09 schreef Isabeau het volgende:
Neeeee! Ik miste ze al en nu vertel je me dat ik nooit meer in een oranje met bruine coupé kan reizen?Maar....
![]()
Die oranje banken zaten (lagen) véél beter dan die stoffen
Maak er ruim 25 jaar van. Die treinen zijn voor mij prille jeugdherinnerringen .quote:Op vrijdag 1 juli 2011 23:55 schreef Daffodil31LE het volgende:
De mooiste treinen zijn al minstens 15 jaar weg uit de dienstregeling. En dan heb ik het uiteraard over de DE-1. Heerlijk, zo'n rood monstertje met een gele snor en een grommende motor.
Ja, klopt. Ik vergeet steeds hoe oud ik ben.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 03:44 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Maak er ruim 25 jaar van. Die treinen zijn voor mij prille jeugdherinnerringen .
Airco is het grootste verlies in die treinen. Gewoon raampjes die je kan opendraaien of schuiven. Je zal maar in een trein zitten met een elektrische storing; dat wordt een bakoven.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 03:50 schreef Stokstaart het volgende:
Ze rijden nog steeds die koplopers.
Met vernieuwde stoelen en airco, alles.
Roken, oranje stoelen en railtendersquote:Op donderdag 30 juni 2011 13:29 schreef ACT-F het volgende:
Good old days,
Lekker weggezakt in de riante oranje stoelen met een ruime asbak ernaast die niet zo snel vol raakte. De RailTender kwam af en toe langs om daar een blikje Hertog Jan te halen. En zo was een lange reis Enschede-Amsterdam, Rotterdam of Den Haag geen seconde te lang. Van het OV heb ik al meer dan 10 jaar afscheid genomen, maar de herinneringen specifiek aan deze trein (en de Plan U) blijven, mede omdat ik hier heel wat uurtjes in doorgebracht heb.
[ afbeelding ]
Nou ja `een´. Er rijdt er nu welgeteld nog eentje rond. De 4240 (Olympische Koploper). Deze gaat 8 juli, met een week vertraging, in revisie.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 15:16 schreef Timvw het volgende:
Ik zag gisteren nog gewoon een oud koplopertreinstel met rode banken rijden tussen Utrecht en Amersfoort...
Zijn dit stoffen of lederen banken? Nou ben ik een beetje in de war. Ik vond deze (met bruin/oranje achtig leer) treinen altijd het modernst ogen van alle intercities. Sommigen hadden ook een TV enzo. Ik neem aan dat dan de gerenoveerde zijn. Gaan díe weg?quote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:34 schreef Socios het volgende:
Afgelopen nacht alleen wat foto's gemaakt, maar een tijdje terug heb ik ook een keer het interieur gefilmd:
Inderdaadquote:Op zondag 26 juni 2011 02:58 schreef Isabeau het volgende:
^^ klopt! Je kon op die oranje banken echt véél beter in slaap sukkelen.
De banken te zien in het filmpje zijn oranje lederen banken. Dit is het originele interieur. Het topic gaat dan ook over het afscheid van deze trein (ICM).quote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:06 schreef Mirel het volgende:
Zijn dit stoffen of lederen banken? Nou ben ik een beetje in de war. Ik vond deze (met bruin/oranje achtig leer) treinen altijd het modernst ogen van alle intercities. Sommigen hadden ook een TV enzo. Ik neem aan dat dan de gerenoveerde zijn. Gaan díe weg?
Goed aangekaart inderdaad...quote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:19 schreef Erosjuhhh het volgende:
Socios, laten we de prachtige doorloopkop niet vergeten die er ook al geruime tijd uit weg gesloopt is.
Het was inderdaad die variant ja.quote:Op zaterdag 2 juli 2011 16:47 schreef Socios het volgende:
[..]
Nou ja `een´. Er rijdt er nu welgeteld nog eentje rond. De 4240 (Olympische Koploper). Deze gaat 8 juli, met een week vertraging, in revisie.
Dan moeten ze de 40xx bakken nog een keer doen en die idiote prullenbak weer weghalen. Die ondingen zitten gewoon in de weg. En als ik mijn kniereflexen wil testen, zoek ik wel een arts op.quote:Op maandag 20 juni 2011 23:58 schreef Socios het volgende:
[..]
Dat is ingevoerd/ gewijzigd bij de start van de revisie van de 4200-bakken.
Ik mis die dingen ook hoor, zelfs de Beneluxversie mis ik.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 16:46 schreef najazeg het volgende:
ik mis de hondekop
Was eens een keer met een vriend die ook gek op treinen is, bij zo'n dag met treinen van vroeger. Blokkendoos, blauwe engel, hondenkop...was een leuk dagje
Jammer dat die koploper er ook uitgaat
Toch een stukkie jeugdsentiment
quote:Op zaterdag 28 mei 2011 03:47 schreef Langdon het volgende:
[..]
Ik zou je doen op een harde blauwe NS stoel.
Was het niet de bedoeling die in ere te herstellen (wel enkel tussen stellen met gemeenschappelijk begin- en eindbestemming, dus de treinstellen van IC Den Haag-Groningen onderling en die van de IC Rotterdam-Leeuwarden idem, bijvoorbeeld)?quote:Op zaterdag 2 juli 2011 17:19 schreef Erosjuhhh het volgende:
Socios, laten we de prachtige doorloopkop niet vergeten die er ook al geruime tijd uit weg gesloopt is.
Nee, ze hebben zelfs de kop zodanig aangepast dat die niet meer open kan gaan.quote:Op dinsdag 5 juli 2011 20:29 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Was het niet de bedoeling die in ere te herstellen (wel enkel tussen stellen met gemeenschappelijk begin- en eindbestemming, dus de treinstellen van IC Den Haag-Groningen onderling en die van de IC Rotterdam-Leeuwarden idem, bijvoorbeeld)?
Dat wist ik, van die plaat, maar dat men dat hier en daar dus terug wilde draaien.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:19 schreef achterlijke_gladiool het volgende:
[..]
Nee, ze hebben zelfs de kop zodanig aangepast dat die niet meer open kan gaan.
[ afbeelding ]
Voor de verbouwing.
[ afbeelding ]
Na de verbouwing
Daar heb ik niks over gehoord, en het lijkt me ook een beetje vreemd dat ze eerst die dingen verbouwen en daarna weer een aantal terugbouwen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:22 schreef Ferdo het volgende:
[..]
Dat wist ik, van die plaat, maar dat men dat hier en daar dus terug wilde draaien.
Die treinen zijn gereviseerd om er 10% meer zitplaatsen in te kunnen zetten, ten koste van beenruimte en toiletten. Oh, en ze zijn makkelijker (goedkoper) schoon te houden blijkbaar. Dat soort overwegingen was destijds geen sprake van.quote:Op maandag 4 juli 2011 20:05 schreef Capstan het volgende:
Nu zitten we het oranje-bruine Koploper-interieur wel helemaal de hemel in te prijzen ten koste van de vernieuwde versie, maar dat doet me toch wel aan dit filmpje denken:
Hierin hoor je enkel positieve geluiden over de gemoderniseerde Hondekoppen, die net zoals dat nu bij de Koplopers het geval is, werden aangepast aan de eisen van de tijd.
Ik vraag me dan toch af of er destijds ook negatieve geluiden waren zoals ze in dit topic geregeld te lezen zijn...
Heeft iemand een foto of filmpje van zo'n open Koploper?quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:19 schreef achterlijke_gladiool het volgende:
[..]
Nee, ze hebben zelfs de kop zodanig aangepast dat die niet meer open kan gaan.
[ afbeelding ]
Voor de verbouwing.
[ afbeelding ]
Na de verbouwing
quote:Op maandag 11 juli 2011 00:43 schreef Zenato het volgende:
Man, man, man... Ik zou niet weten welke trein het was, maar die stoelen zaten echt lekker.
Ik wachte op station zwolle op de trein. Ik weet niet meer welke kleur de trein was, maar die stoelen waren paars en van donzige stof gemaakt. Er was ook airco wat al helemaal luxe was.
Was s'avonds dan ook wakker geworden in de trein![]()
Hmm, niet mee eens. Op zich rijden ze qua 'wegligging' wel prettig, maar verder vind ik het maar oude en krakerige troep. Het interieur geeft me geen behagelijk gevoel door het kille licht (je ziet de tl-balken veelal duidelijk zitten) en omdat het er gewoon vervallen uit ziet.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 11:29 schreef Socios het volgende:
[..]
Baggertreinen!? Prachtig juist dat Mat '64 op dat traject. Hèt boegbeeld van de Nederlandse stoptrein. Sterker nog, Zwolle - Emmen is het traject waar deze treinen het langst zullen blijven rijden en wel tot eind 2012. Tegen die tijd kunnen we dus wéér afscheid nemen van een prachtige trein.
Dat je niet naar het toilet kan is inderdaad een grote faalquote:Op maandag 20 juni 2011 23:42 schreef female81 het volgende:
Je kunt in die Sprinters van tegenwoordig niet eens naar het toilet.
Je zult maar een zwakke blaas hebben, niet kunnen autorijden, en op jouw treintraject steeds met Sprinters geconfronteerd worden. Dan ben je mooi de klos (én om de haverklap 50 cent kwijt aan een of ander stationstoilet).
En verder is je privacy helemaal nul, door de nogal 'transparante' manier waarop die treinen zijn ingericht. Natuurlijk heb je in geen enkele trein echt privacy, maar in de Sprinter is er écht geen enkele manier om een beetje weg te kruipen als je even geen zin hebt in mensen (achter een hoge rugleuning of - op hele rustige uren - op het balkon). Dat was bij de Mat '64 toch een stuk beter.
Die Sprinter kan in ieder geval de strijd aan met die hele oude treinen met lange rijen kleine coupétjes met zes blauwe stoelen erin (die recentelijk van het spoor gehaald zijn), als het gaat om de ergste trein ooit. Maar ik vermoed dat ze die Sprinters bewust zo hebben ingericht, om veiligheids-redenen.
---------------------
Over de treinen met oranje banken: Jammer dat ze weg zijn, de banken zaten lekker en er hing een aangename sfeer door die ouderwetse inrichting, met die bruinige kleurtjes. Maar de moderne variant, met beige/gele of blauwe stoelen, vind ik ook heel plezierig om in te zitten. Ik hoop altijd dat er zoëen komt, en niet zo'n dubbeldekker, al is die ook nog wel te doen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |