Ja!quote:Op maandag 11 juli 2011 09:30 schreef Watertornado het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Die? Dan is dat niet waar dit topic over gaat!
Kees Prins op 0:59quote:Op maandag 4 juli 2011 20:05 schreef Capstan het volgende:
Nu zitten we het oranje-bruine Koploper-interieur wel helemaal de hemel in te prijzen ten koste van de vernieuwde versie, maar dat doet me toch wel aan dit filmpje denken:
Hierin hoor je enkel positieve geluiden over de gemoderniseerde Hondekoppen, die net zoals dat nu bij de Koplopers het geval is, werden aangepast aan de eisen van de tijd.
Ik vraag me dan toch af of er destijds ook negatieve geluiden waren zoals ze in dit topic geregeld te lezen zijn...
De Koploper is het boegbeeld van de binnenlandse Nederlandse Intercity.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 00:42 schreef zetalore het volgende:
Waaaaaat!!!??? Kut op met die nederlandse kut treinen, ugly as hell, en trager dan een slak (NS = niet snel) wat is dat voor een combinatie, blauw met geel? Die combinatie gebruik je nog geneens voor je toilet tegels. Pas als je in een land bent zoals Japan zijn de treinen er zoals ze moeten zijn.
[ afbeelding ]
En die zijn nog steeds in ontwikkeling naar iets beters, zelfs de retro treinen daar zijn 1000 keer beter dan die Nederlandse Junk, hoe kun je? Hoe haal je het in je hoofd om het woord mooi te combineren met trein in Nederland
ja, diverse VIRM treintjes maken vaak een Tuuuuuuduuuuuuuuuuuuuuuuuuduuuuuuuuuuuuuuuuuduuuuuuuuuuu geluidje, welke op een doedelzak-sound lijkt.quote:
Oh dat ja!quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:24 schreef Nina-Sanders het volgende:
[..]
ja, diverse VIRM treintjes maken vaak een Tuuuuuuduuuuuuuuuuuuuuuuuuduuuuuuuuuuuuuuuuuduuuuuuuuuuu geluidje, welke op een doedelzak-sound lijkt.
Heeft met de techniek te maken
De langste intercity afstand zal Amersfoort - Zwolle zijn, o.i.d.?quote:Op vrijdag 15 juli 2011 00:42 schreef zetalore het volgende:
Waaaaaat!!!??? Kut op met die nederlandse kut treinen, ugly as hell, en trager dan een slak (NS = niet snel) wat is dat voor een combinatie, blauw met geel? Die combinatie gebruik je nog geneens voor je toilet tegels. Pas als je in een land bent zoals Japan zijn de treinen er zoals ze moeten zijn.
[ afbeelding ]
En die zijn nog steeds in ontwikkeling naar iets beters, zelfs de retro treinen daar zijn 1000 keer beter dan die Nederlandse Junk, hoe kun je? Hoe haal je het in je hoofd om het woord mooi te combineren met trein in Nederland :kots:
Zwolle - Assen: 78 kilometers nonstop razend door het Nederlandse landschap.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 12:54 schreef Iemand91 het volgende:
De langste intercity afstand zal Amersfoort - Zwolle zijn, o.i.d.?
Wat heb je dan aan zo'n megadure trein in Nederland
Nou, redelijk goed gegokt dus. Maar dan blijft mijn opmerking gelden.quote:Op vrijdag 15 juli 2011 13:07 schreef Socios het volgende:
[..]
Zwolle - Assen: 78 kilometers nonstop razend door het Nederlandse landschap.
Gevolgd door Zwolle - Amersfoort, ja, wat een afstand van 66 kilometer is.
Wat een lelijk kutdingquote:Op vrijdag 15 juli 2011 00:42 schreef zetalore het volgende:
Waaaaaat!!!??? Kut op met die nederlandse kut treinen, ugly as hell, en trager dan een slak (NS = niet snel) wat is dat voor een combinatie, blauw met geel? Die combinatie gebruik je nog geneens voor je toilet tegels. Pas als je in een land bent zoals Japan zijn de treinen er zoals ze moeten zijn.
[ afbeelding ]
En die zijn nog steeds in ontwikkeling naar iets beters, zelfs de retro treinen daar zijn 1000 keer beter dan die Nederlandse Junk, hoe kun je? Hoe haal je het in je hoofd om het woord mooi te combineren met trein in Nederland :kots:
Okquote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:41 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De Nozomi 500 is de mooiste trein ooit in de geschiedenis van mooie treinen..
Dit dusquote:Op zaterdag 28 mei 2011 16:30 schreef n0ir het volgende:
In die coupés met blauwe bankjes zit ik met mijn knie precies op de scherpe punt van de prullenbak.
Het moet allemaal goedkoper hè, want de prijzen verhogen is geen optie voor de krenterige Nederlander.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 16:09 schreef Kentekenplaat het volgende:
Sowieso wordt het bijzondere van treinreizen steeds verder afgebroken.
- Veel minder getrokken treinen. (Achter zo'n robuuste 1200 loc van Utrecht naar Maastricht.)
- Geen railcatering meer.
- Geen doorloopkoppen meer. ( Heul lang door een rijdende trein lopen maar je vond wel een zitplaats.)
- Straks geen degelijke spartaanse plan V meer. Zo ongezellig, dat het eigenlijk weer gezellig werd.
Ik ben blij dat ik het allemaal nog mee gemaakt heb. Treinen met fijne banken , ramen die open stonden op warme dagen en dat iedereen zich doodschrok als er een tegemoetkomende trein langs klapte.
En dat niet overal tunnels waren.Het spoorwegviaduct in Rotterdam vond ik altijd machtig.
Treinreizen is tegenwoordig veel saaier.
Als je rukt op tentakelporno wellicht.quote:Op woensdag 3 augustus 2011 12:41 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De Nozomi 500 is de mooiste trein ooit in de geschiedenis van mooie treinen..
Yup Materieel 46 had ook mijn voorkeur, alhoewel het meeste waar ik in zat de gelijkende DE1/DE2 was:quote:Op maandag 20 juni 2011 13:15 schreef achterlijke_gladiool het volgende:
[..]
Alleen de 4001 t/m de 4007 waren afgevoerd omdat die afweken van de rest.
Dat waren namelijk de proefstellen, maar die waren in 2003 al afgevoerd.
Maar voor mij waren de Mat '46 Mat "54 en Mat '64 de echte treinen.
Ik heb de Mat '46 nog meegemaakt in begin jaren 80.
[ afbeelding ]
Mat '46
Als ik de kosten van het OV vergelijk met die van mijn auto vind ik het OV aan de dure kant.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 19:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Het moet allemaal goedkoper hè, want de prijzen verhogen is geen optie voor de krenterige Nederlander.
Station Tiel of niet?quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:04 schreef charon het volgende:
[..]
Yup Materieel 46 had ook mijn voorkeur, alhoewel het meeste waar ik in zat de gelijkende DE1/DE2 was:
[ afbeelding ]
En natuurlijk de 1200 locs met Plan E's
zeker als je daar nog eens bij meerekent dat de belastingbetaler er ook nog eens een flink deel voor betaalt.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:04 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Als ik de kosten van het OV vergelijk met die van mijn auto vind ik het OV aan de dure kant.
Wat?! Niet alleen het interieur, hoor.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:04 schreef Mirel het volgende:
Ik vind de TT een beetje misleidend want het interieur verandert alleen, het kenmerkende uiterlijk blijft natuurlijk.
Dat zie je helemaal goed. En dat is maar de helft van de werkelijke kosten, de rest wordt aangevuld door de overheid. De auto is in feite veel goedkoper, maar door de belastingen houdt de overheid er een mooi centje aan over.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:04 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Als ik de kosten van het OV vergelijk met die van mijn auto vind ik het OV aan de dure kant.
Wat dan ? Oprechte interesse, bij mijn weten zijn alleen de deuren van de doorloopkoppen vervangen door naadloze platen.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 22:07 schreef Socios het volgende:
[..]
Wat?! Niet alleen het interieur, hoor.
En sowieso, ook aan de buitenkant zijn er dingen (nutteloos) veranderd.
Volgens mij kunnen er ook al geen raampjes meer open. Da's al een klacht op zich.quote:Op zondag 8 juli 2012 02:37 schreef 2cv het volgende:
[..]
Wat dan ? Oprechte interesse, bij mijn weten zijn alleen de deuren van de doorloopkoppen vervangen door naadloze platen.
quote:Op zondag 8 juli 2012 09:05 schreef Mirel het volgende:
Ik zie nog steeds de bekende koplopers overal rijden en ze zitten nooit op mijn trajecten dus binnen zitten doe ik nooit.
Merk er helemaal niks van
Ramen zijn dicht. Verf is vervangen door een bestickering (tevens ander patroon). Doorloopkop is weg. Koersrol is weg. Etc.quote:
De combinatie ramen-die-open-kunnen met een warme-lucht-circulatie zijn vervangen door een airco. Is wat mij betreft een prima upgrade!quote:Op zondag 8 juli 2012 03:38 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen er ook al geen raampjes meer open. Da's al een klacht op zich.
Tot de trein op een hete dag zonder stroom komt te staan. Dan verlang je waarschijnlijk heel hard naar ramen die open kunnen.quote:Op zondag 8 juli 2012 18:03 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
De combinatie ramen-die-open-kunnen met een warme-lucht-circulatie zijn vervangen door een airco. Is wat mij betreft een prima upgrade!
Als de conducteur dan even door de hele trein heen loopt (wat die toch moet, omdat z'n omroep-installatie niet werkt) kan die meteen even de 4 raampjes per coupe die nog wel open kunnen open zetten (wel sleutel voor nodig namelijk).quote:Op zondag 8 juli 2012 23:02 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Tot de trein op een hete dag zonder stroom komt te staan. Dan verlang je waarschijnlijk heel hard naar ramen die open kunnen.
De goeie ouwe tijd die helaas niet meer terugkomt.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 20:04 schreef charon het volgende:
[..]
Yup Materieel 46 had ook mijn voorkeur, alhoewel het meeste waar ik in zat de gelijkende DE1/DE2 was:
[ afbeelding ]
En natuurlijk de 1200 locs met Plan E's
Ik weet niet of je aan 4 raampjes genoeg hebt. Zeker niet omdat ze maar een beetje open kunnen. Daarbij zou het best zo kunnen zijn dat de omroepinstallatie op de accu ook nog werkt. De airco heeft toch echt bovenleidingspanning nodig.quote:Op zondag 8 juli 2012 23:17 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Als de conducteur dan even door de hele trein heen loopt (wat die toch moet, omdat z'n omroep-installatie niet werkt) kan die meteen even de 4 raampjes per coupe die nog wel open kunnen open zetten (wel sleutel voor nodig namelijk).
Dat heb ik een paar weken geleden nog gedaan.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 16:09 schreef Kentekenplaat het volgende:
- Geen doorloopkoppen meer. ( Heul lang door een rijdende trein lopen maar je vond wel een zitplaats.)
Ja dat kan dus niet.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 21:19 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Dat heb ik een paar weken geleden nog gedaan.
Dan zal ik het wel verkeerd hebben opgevatquote:Op dinsdag 10 juli 2012 21:30 schreef Ireyon het volgende:
[..]
De doorloopkoppen zijn al járen geleden afgesloten
Nouja hele lange koplopers rijden nog wel, maar de maximale lengte van één treinstel (en dus doorloopbaar) is slechts 4 bakken. De doorloopkop vormde een verbinding tussen verschillende treinstellen en dan kon je gerust een bak of 14 doorlopen.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 21:34 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Dan zal ik het wel verkeerd hebben opgevat
Ik heb een paar weken iig in een hele lange koploper gezeten, maar dat zijn er waarschijnlijk niet meerdere achter mekaar
De koploper waar ik in heb gezeten veel langer dan 4 bakken, ik heb toen iets van 7 bakken doorgelopen eer ik aan de achterkant van de trein was.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 21:49 schreef Ireyon het volgende:
[..]
Nouja hele lange koplopers rijden nog wel, maar de maximale lengte van één treinstel (en dus doorloopbaar) is slechts 4 bakken. De doorloopkop vormde een verbinding tussen verschillende treinstellen en dan kon je gerust een bak of 14 doorlopen.
Waarom zouden ze niet meer van deze tijd zijn?quote:Op woensdag 11 juli 2012 02:08 schreef 2cv het volgende:
.
Ik vind het zonde dat de doorloopkoppen wegbezuinigd zijn, maar snap ook wel een beetje dat ze niet meer van deze tijd zijn.
Maar wel verrekte handig. Conducteurs die de hele trein konden controleren, de railtender die de hele trein door kon. Alvast overstappen voordat de trein in Zwolle gaat splitsen etc...quote:Op woensdag 11 juli 2012 14:24 schreef 2cv het volgende:
Veel te nauw/krap. Je moet er gebukt doorheen.
Van Arnhem naar Amsterdam had je van die groene (of blauwe?) Duitse treinen, met van die coupés voor 6 of 8 personen. Snel in een lege gaan zitten en direct een dikke sigaar opsteken zodat je in je ééntje, of met een stel studiegenoten, de coupé tot privé-coupé kon bevorderen.quote:Op zaterdag 7 juli 2012 16:09 schreef Kentekenplaat het volgende:
Sowieso wordt het bijzondere van treinreizen steeds verder afgebroken.
- Veel minder getrokken treinen. (Achter zo'n robuuste 1200 loc van Utrecht naar Maastricht.)
- Geen railcatering meer.
- Geen doorloopkoppen meer. ( Heul lang door een rijdende trein lopen maar je vond wel een zitplaats.)
- Straks geen degelijke spartaanse plan V meer. Zo ongezellig, dat het eigenlijk weer gezellig werd.
Ik ben blij dat ik het allemaal nog mee gemaakt heb. Treinen met fijne banken , ramen die open stonden op warme dagen en dat iedereen zich doodschrok als er een tegemoetkomende trein langs klapte.
En dat niet overal tunnels waren.Het spoorwegviaduct in Rotterdam vond ik altijd machtig.
Treinreizen is tegenwoordig veel saaier.
De tranen schieten in mijn ogen als ik dit topic weer omhoog geschopt ziequote:
Dat van die banken ben ik met je eens. Qua zitten kon niks tippen aan die oude banken. Dat de ramen niet meer open kunnen heeft te maken met het feit dat er nu airco in zit. Maar goed, dat haalt ook wel weer wat van de charme weg. Rijden met de ramen open.quote:Op zaterdag 29 juni 2013 21:05 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Verbazingwekkend dat ze die interieurs van de koplopers hebben verbouwd. En waarom in vredesnaam??? Die oude oranje/bruine banken zaten zeer goed, voelde luxe aan en waren zeer duurzaam/degelijk. Die nieuwe stoffen interieurs vind ik helemaal niets, bovendien kunnen de ramen niet meer open. Ik snap soms niets van die kneuzen van de NS. Je hebt iets goeds en verbouwt het tot iets veel slechters.. :-( De koploper is overigens ook mijn favoriete NL trein. Ik hoop dat deze nog heel wat jaren blijft.
beter schoonhouden is onzin, want juist die oranje leren bekleding was makkelijk schoon te houden en je zal zien dat die stoffen bekleding veel minder lang mee gaat. minder beenruimte en geen toiletten bevestigt mijn vermoeden dat de verbouwing puur gaat om zogenaamde kostenbesparingen, terwijl in werkelijkheid, de kosten juist hoger zullen zijn (minder duurzaam) en het comfort slechter is. Er zal wel iemand een dikke bonus voor hebben gehad.quote:Op woensdag 6 juli 2011 15:26 schreef Nobu het volgende:
[..]
Die treinen zijn gereviseerd om er 10% meer zitplaatsen in te kunnen zetten, ten koste van beenruimte en toiletten. Oh, en ze zijn makkelijker (goedkoper) schoon te houden blijkbaar. Dat soort overwegingen was destijds geen sprake van.
Wat een ironie, En daar hebben ze waarschijnlijk honderden uren voor moeten vergaderen. Als ze de treinstellen in ene van dezelfde bekleding hadden voorzien als die mooie oranje uit de jaren 70, die nog niet eens versleten was, hadden we nu wel kwaliteit en zitcomfort gehad.quote:Op zondag 30 juni 2013 10:46 schreef Isabeau het volgende:
De meeste stoffen bekleding is al vervangen voor een soort plastic dat er op lijkt, BHFH. Ze vonden het bij nader inzien vast niet zo briljant, bekleding die moeilijk schoon te maken is.
Die bankjes hadden ze wat mij betreft ook wel gewoon mogen laten staanquote:Op zondag 30 juni 2013 10:50 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Wat een ironie, En daar hebben ze waarschijnlijk honderden uren voor moeten vergaderen. Als ze de treinstellen in ene van dezelfde bekleding hadden voorzien als die mooie oranje uit de jaren 70, die nog niet eens versleten was, hadden we nu wel kwaliteit en zitcomfort gehad.
Het systeem zorgde toch regelmatig voor extra vertragingen van treinen omdat het niet helemaal lekker werkt soms, en ja, dan ga je toch even vijf minuten proberen...quote:Op zondag 30 juni 2013 10:40 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Het weghalen van de doorloopkoppen vind ik ook kapitaalvernietiging, want je hebt deze treinen niet voor niets met deze functionaliteit, nu maak je er gewoon een soort veredelde stuurstand van, wat je hebt kun je niet zomaar terugdraaien. Verder hebben de doorloopkoppen vanaf de jaren 70 toch prima gefunctioneerd. je kunt moeilijk beargumenteren dat het systeem niet werkt.
Dan verbeter je het systeem, maar ga je toch niet een mooi concept overboord gooien! En ik ben ook wel benieuwd naar de cijfers, want ik heb in het verleden regelmatig met koplopers gereden incl koppelen en ontkoppelen van de treinstellen (Rotterdam-Leeuwarden/Groningen) kan me niet heugen dat ik door het koppelen ooit vertraging heb gehad.quote:Op zondag 30 juni 2013 10:56 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Het systeem zorgde toch regelmatig voor extra vertragingen van treinen omdat het niet helemaal lekker werkt soms, en ja, dan ga je toch even vijf minuten proberen...
Laat dat nou ook net het punt zijn waar de NS op afgerekend wordt, logisch dat ze alle eenvoudig 'op te lossen' oorzaken van vertraging dan proberen uit te sluiten.
Dank voor de moeite die je genomen hebt voor het schieten van bovenstaande foto's.quote:Op zaterdag 28 mei 2011 02:59 schreef Socios het volgende:
Vannacht heb ik officieel afscheid genomen van het door mij zo gekoesterde ICM.![]()
Op Zwolle heb ik even voor 01.00u nog 2 originele Koplopers mogen aanschouwen. Eerst de stilstaande 4239:
[ afbeelding ]
Voor het laatst een ICM gefotografeerd. 00.47u te Zwolle
Toen naar spoor 3 verkast om voor het laatst met een onverbouwde Koploper te reizen. Hiervoor heb ik trein 10787 (Vertrek Zwolle 00.59u, aankomst Leeuwarden 02.02u) uitgezocht. (Lekker rustig, coupé voor mij alleen). Nog één keer na al die jaren (eerste keer voor mij eind jaren '80 op hetzelfde traject) in het holst van de nacht `lekker hangen´ en chillen op de bekende oranje banken. Voor het allerallerlaatst een reisje in de Koploper. ICM 4242 was de uitverkorene.
[ afbeelding ]
De oranje banken... Plaatsgenomen op één van mijn favoriete plekken in die trein.
Even na 02.00u uitgestapt te Leeuwarden, dat was het dan...
Dag Koploper.
Kijk eens naar de datum man. Die treinen rijden al jaren niet meer.quote:Op zondag 30 juni 2013 14:54 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Dank voor de moeite die je genomen hebt voor het schieten van bovenstaande foto's.
Ik wist niet dat dit model trein eruit gaat. Puur en alleen kostenplaatje of speelt er meer?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |