Op dat moment wist ik dat andere Fokkers dat ook zouden zien en zo zouden reagerenquote:Op dinsdag 29 maart 2011 21:02 schreef LXIV het volgende:
Nu op de TV-makelaar een echtpaar dat hun woning al 2 jaar te koop had (voor 699K).
Zei dat mutsje dat ze de prijs toch fors verlaagd hadden. Vroeg ze aan de makelaar hoe dat kwam dat er zoveel van de prijs afging.
Tja, zei die makelaar, je moet de prijs toch aanpassen aan de markt, daarom halen wij er 18.000 euro vanaf!!![]()
(Nee, ben geen 0 vergeten oid!)
Maar dan heb je het ook wel over een segment waar zelfs de meer dan gemiddelde fokker niets mee van doen heeft...quote:Op dinsdag 29 maart 2011 23:57 schreef WammesWaggel het volgende:
Wat een mensen, ja natuurlijk is 680.000 een mooi bedrag voor dat huisdaarom staat het dus nog altijd in de verkoop
Dat was slechts te zien in de appeltaart-grafieken. Het aantal appeltaarten te koop is sterk gedaaldquote:Op woensdag 30 maart 2011 08:12 schreef meth77 het volgende:
228.843 huizen te koop
waar blijft het open dag effect
jawel ik zie een haakjequote:Op woensdag 30 maart 2011 08:35 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Dat was slechts te zien in de appeltaart-grafieken. Het aantal appeltaarten te koop is sterk gedaald
Yup, als de huizen weer betaalbaar worden.quote:Op woensdag 30 maart 2011 19:27 schreef servus_universitas het volgende:
Inmiddels zijn het er 228.858, maar de piek nadert. Straks zal de daling inzetten.
Dit jaar nietquote:Op woensdag 30 maart 2011 08:12 schreef meth77 het volgende:
228.843 huizen te koop
waar blijft het open dag effect
Hij zal volgende week ook niet meer zo sterk stijgen als voorheenquote:Op donderdag 31 maart 2011 10:18 schreef Istrilyin het volgende:
Precies zoals ik voorspelde: de week na de open dag gaat de teller niet echt omhoog. Want iedereen die overwoog z'n huis te koop te zetten heeft dat vlak ervoor natuurlijk gedaan...
Bewijst dat ik eigenlijk best geniaal ben. Ik hoop dus op een hele lange reeks complimenten, van zowel de huurders als de kopers hier
Het 'open dag effect' was even zeer duidelijk merkbaarquote:
Ja, tienduizenden huizen verkocht tijdens die open dag. NOTquote:Op vrijdag 1 april 2011 09:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Het 'open dag effect' was even zeer duidelijk merkbaar
Ja zelfs ik vind het ongelofelijk, misschien komt het nogquote:Op vrijdag 1 april 2011 09:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ja misschien komt het nog.quote:Op vrijdag 1 april 2011 11:10 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja zelfs ik vind het ongelofelijk, misschien komt het nog
Gewoon even wachten, het komt er echt aanquote:
Een beetje hetzelfde als de huurders die steeds roepen dat de prijzen 50% gaan dalen in januari o nee in februari o nee in maart nee nu echt in aprilquote:Op vrijdag 1 april 2011 13:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Gewoon even wachten, het komt er echt aan
quote:Op vrijdag 1 april 2011 21:04 schreef inXs het volgende:
[..]
Een beetje hetzelfde als de huurders die steeds roepen dat de prijzen 50% gaan dalen in januari o nee in februari o nee in maart nee nu echt in april
Nou, "gewoon even wachten, de prijsdaling komt er echt aan" Ik neem aan dat je wel snapt dat Xeno zijn opmerking sarcastisch is?quote:
Oh, die prijsdaling komt zeker. Maar dat is een proces van jaren. En niemand hier heeft ooit ander beweerd. Dus dat hele "januari o nee in februari o nee in maart nee nu echt in april" slaat nergens op.quote:Op vrijdag 1 april 2011 21:25 schreef inXs het volgende:
[..]
Nou, "gewoon even wachten, de prijsdaling komt er echt aan" Ik neem aan dat je wel snapt dat Xeno zijn opmerking sarcastisch is?
Niemand heeft ooit anders beweerd? Grapjas, lees de andere 150 huizendinges topics maar door, dan zie je toch echt andere berichten. Met name Xeno en zeepsop hebben al het 1 en ander voorspeld. Waarbij de "huizenkopers" een geleidelijke daling voorspellen icm. inflatie en de zure huurders een klap van in 1x (het liefst) 50%quote:Op vrijdag 1 april 2011 21:32 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Oh, die prijsdaling komt zeker. Maar dat is een proces van jaren. En niemand hier heeft ooit ander beweerd. Dus dat hele "januari o nee in februari o nee in maart nee nu echt in april" slaat nergens op.
Second that.quote:Op vrijdag 1 april 2011 21:41 schreef inXs het volgende:
Waarbij de "huizenkopers" een geleidelijke daling voorspellen icm. inflatie en de zure huurders een klap van in 1x (het liefst) 50%
Klopt, maar goed om te zien dat sommige personen in wie je de hoop al wat verloren had toch enige vorm van nuance kennen. Misschien gaat hij ook ooit snappen dat niet iedereen (anti-) kraak kan wonen voor een luttel bedrag van 100 euro in de maand. Misschien gaat hij zelfs daarna inzien dat de enige reden waardoor hij voor dat schamele bedrag kan wonen is het feit dat ontwikkelaars, banken etc etc puur hebben gebouwd voor de winst en de zooi niet kwijt kunnen. Stel nu dat de markt perfect zou zijn geweest, dan was asfyxia minstens 3x zoveel kwijt geweest in de maand. Ofwel, zelfs hij moet blij zijn met de huidige marktsituatie.quote:Op vrijdag 1 april 2011 21:52 schreef Whuzz het volgende:
En zelfs Asfyxia zelf heeft vaak zat geroepen dat de hele boel spoedig compleet zou instorten. Bij dat soort termen denk je toch aan heel wat anders dan "geleidelijk icm inflatie".
Maar goed, nu die verwachte instorting achterwege blijft moet je toch op de één of andere manier terugkrabbelen he?
Kan wonen??? Met een opzegtermijn van (volgens zijn eigen zeggen) 14 dagen???quote:Op vrijdag 1 april 2011 22:02 schreef inXs het volgende:
Misschien gaat hij ook ooit snappen dat niet iedereen (anti-) kraak kan wonen voor een luttel bedrag van 100 euro in de maand.
Ja man. Erg prettig wonen met een opzegtermijn van 2 weken.quote:Op zaterdag 2 april 2011 01:16 schreef WammesWaggel het volgende:
Voor veel mensen lijkt het mij juist wel ideaal.
Misschien handig als je werkelijk helemaal niets bezit en alles in 1 tasje past. Maar een vrouw of kids of labrador heeft daar niets mee te maken. Een vrouw neem je namelijk makkelijker mee dan een wasmachine, droger, vaatwasser, magnetron, koffiezetapp, stofzuiger, airco, gereedschap, inboedel enz. enz.quote:Met 2 kids, een vrouw en labrador natuurlijk dan weer niet.
De daling is ongeveer het dubbele van de huurstijging per jaar, dat zeker wel maar wie er mee kan leven, prima tochquote:Op vrijdag 1 april 2011 21:04 schreef inXs het volgende:
[..]
Een beetje hetzelfde als de huurders die steeds roepen dat de prijzen 50% gaan dalen in januari o nee in februari o nee in maart nee nu echt in april
niet dusquote:Op vrijdag 1 april 2011 09:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
LOL je kunt wel merken dat je niet weet waar je over praat.quote:Op zaterdag 2 april 2011 02:35 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja man. Erg prettig wonen met een opzegtermijn van 2 weken.
Ik wil inderdaad lekker goedkoop uit zijn en inderdaad: ik heb niets te verliezen. Héérlijk.quote:Misschien handig als je werkelijk helemaal niets bezit en alles in 1 tasje past. Maar een vrouw of kids of labrador heeft daar niets mee te maken. Een vrouw neem je namelijk makkelijker mee dan een wasmachine, droger, vaatwasser, magnetron, koffiezetapp, stofzuiger, airco, gereedschap, inboedel enz. enz.
Je gaat pas antikraak wonen als je niet anders kan en niets te verliezen hebt, of lekker goedkoop uit wilt zijn en tevens niets te verliezen hebt.
Punt.
Out of the box thinking is aan de meeste mensen gewoon niet besteedquote:Op zaterdag 2 april 2011 09:41 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
LOL je kunt wel merken dat je niet weet waar je over praat.
Jij moet de zaken niet door elkaar halen. De verkoop van woningen is inderdaad compleet ingestort. Daar kun je niet omheen.quote:Op vrijdag 1 april 2011 21:52 schreef Whuzz het volgende:
En zelfs Asfyxia zelf heeft vaak zat geroepen dat de hele boel spoedig compleet zou instorten. Bij dat soort termen denk je toch aan heel wat anders dan "geleidelijk icm inflatie".
Maar goed, nu die verwachte instorting achterwege blijft moet je toch op de één of andere manier terugkrabbelen he?
De algemene denktrend is wel dat nu iedereen geaccepteerd heeft dat woningprijzen volgend jaar niet gaan stijgen en 75% denkt dat volgend jaar de koopprijzenlager zijn, dat isook de oorzaak van de versnelling in het aanbod van de afgelopen maandquote:Op zaterdag 2 april 2011 09:45 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Jij moet de zaken niet door elkaar halen. De verkoop van woningen is inderdaad compleet ingestort. Daar kun je niet omheen.
Dat dat niet meteen tot uitdrukking komt in de vraagprijzen is een ander verhaal.
Ook jij hebt vaak zat geroepen dat de prijzen compleet zouden instorten, meestal gekoppeld aan hoe erg al die huizenbezitters dan wel niet in de problemen gingen komenquote:Op zaterdag 2 april 2011 09:45 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Jij moet de zaken niet door elkaar halen. De verkoop van woningen is inderdaad compleet ingestort. Daar kun je niet omheen.
Dat dat niet meteen tot uitdrukking komt in de vraagprijzen is een ander verhaal.
Met dit tempo van prijsdaling gaan woningprijzen volgend jaar niet stijgen. En het jaar daarop niet. En het jaar dáárop ook niet. Het verlies zal toch een keer genomen moeten worden, treuzelen helpt niks.quote:Op zaterdag 2 april 2011 11:36 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De algemene denktrend is wel dat nu iedereen geaccepteerd heeft dat woningprijzen volgend jaar niet gaan stijgen en 75% denkt dat volgend jaar de koopprijzenlager zijn, dat isook de oorzaak van de versnelling in het aanbod van de afgelopen maand
Die hebben geen pech de meesten hebben slechts 20% van de huidige vraagprijzen betaald en gaan het binnenkort verkoop zettenquote:Op zaterdag 2 april 2011 11:52 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
. Oké, de babyboomers hebben dan pech, maar die hebben hun kansen gehad.
Er zijn zat huizen"bezitters" in de problemen. Hele volksstammen zitten met dubbele lasten die ze nauwelijks nog op kunnen brengen. Die lui kunnen geen kant meer op. Lees maar eens op dat Viva-forum wat een ellende zich allemaal afspeelt in veel huishoudens momenteel.quote:Op zaterdag 2 april 2011 11:47 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ook jij hebt vaak zat geroepen dat de prijzen compleet zouden instorten, meestal gekoppeld aan hoe erg al die huizenbezitters dan wel niet in de problemen gingen komen
Jij begrijpt het hele mechanisme gewoon niet, want daar ben je simpelweg te dom voor. Tsja, dan is het lastig discussiëren.quote:Is het grote terugkrabbelen begonnen? Hoe lang gaat het nog duren voor Zuurtje zijn blog omdoopt in huizenmarkt-vetpot.nl?
Nouja, er zijn natuurlijk ook zat babyboomers die zich de afgelopen 10 jaar opnieuw ingekocht hebben in het nationale piramidespel, inclusief een nieuwe dikke vette aflossingsvrije hypotheek en een zeilboot. Die zijn echt fucked.quote:Op zaterdag 2 april 2011 11:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Die hebben geen pech de meesten hebben slechts 20% van de huidige vraagprijzen betaald en gaan het binnenkort verkoop zetten
Ik ga niet het viva forum lezen. tjezus, ik heb wel wat beters te doen met mijn leven.quote:Op zaterdag 2 april 2011 11:56 schreef Asfyxia het volgende:
Er zijn zat huizen"bezitters" in de problemen. Hele volksstammen zitten met dubbele lasten die ze nauwelijks nog op kunnen brengen. Die lui kunnen geen kant meer op. Lees maar eens op dat Viva-forum wat een ellende zich allemaal afspeelt in veel huishoudens momenteel.
Nee, het zijn er meer dan 50.000. En er komen er nog elke dag meer bij, want relaties gaan nu eenmaal stuk, mensen worden ziek, overlijden etc.quote:Op zaterdag 2 april 2011 11:58 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Ik ga niet het viva forum lezen. tjezus, ik heb wel wat beters te doen met mijn leven.
Maar die "hele volkststammen" waag ik te schatten op hoogstens een paar duizend huishoudens die om die reden echt in de problemen zitten. Als jij denkt dat het anders zit lees ik met plezier je bronnen door hoor.
50.000 huishoudens die in de problemen zijn door dubbele lasten? Dat fluisterde je dikke duim net in je oortje?quote:
De ergsten zijn degenen die de overwaarde belegd hebben in goede aandelen als AH, KPN of KPNquest of easylife / palmisland met als doel de maximale aftrek te scorenquote:Op zaterdag 2 april 2011 11:58 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Nouja, er zijn natuurlijk ook zat babyboomers die zich de afgelopen 10 jaar opnieuw ingekocht hebben in het nationale piramidespel, inclusief een nieuwe dikke vette aflossingsvrije hypotheek en een zeilboot. Die zijn echt fucked.
Die mag je even uitleggen.... Als je overwaarde 'opneemt' en niet aan de woning besteedt, heb je namelijk helemaal geen recht op HRA.quote:Op zaterdag 2 april 2011 12:48 schreef michaelmoore het volgende:
De ergsten zijn degenen die de overwaarde belegd hebben in goede aandelen als AH, KPN of KPNquest met als doel de maximale aftrek te scoren
voor 2000 nietquote:Op zaterdag 2 april 2011 12:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Die mag je even uitleggen.... Als je overwaarde 'opneemt' en niet aan de woning besteedt, en heb je namelijk helemaal geen recht op HRA.
We hadden het toch over de afgelopen 10 jaar?quote:
o ja je hebt gelijk het is elf jaar, how time flies, does not itquote:Op zaterdag 2 april 2011 12:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
We hadden het toch over de afgelopen 10 jaar?
Yep. Voor ik het weet is de hypotheek afgelost.quote:
En hoeveel waren dat er?quote:Op zaterdag 2 april 2011 12:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
De ergsten zijn degenen die de overwaarde belegd hebben in goede aandelen als AH, KPN of KPNquest of easylife / palmisland met als doel de maximale aftrek te scoren
goed zo, dan heb je ook geen bijtelling meer (wet Hillen)quote:Op zaterdag 2 april 2011 13:07 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Yep. Voor ik het weet is de hypotheek afgelost.
Iets zegt me dat tegen die tijd die wet is ingetrokken...quote:Op zaterdag 2 april 2011 13:31 schreef michaelmoore het volgende:
goed zo, dan heb je ook geen bijtelling meer (wet Hillen)
In die tijd was het een hype om voor 2000 nog snel maximaal hypotheek op te nemen.quote:
Niet alleen door "dubbele lasten", ook gewoon door enkele lasten. Sommigen kunnen hun enkele DSB-tokkiehypotheek simpelweg al niet meer opbrengen, laat staan een dubbele.quote:Op zaterdag 2 april 2011 12:13 schreef Whuzz het volgende:
[..]
50.000 huishoudens die in de problemen zijn door dubbele lasten? Dat fluisterde je dikke duim net in je oortje?
Asfyxia... er zit een duim in je oor!
Klopt, is inderdaad aardig wat gebeurd. Enkele vrienden van m'n ouders hebben dat destijds gedaan (m'n pa overigens niet, die heeft z'n geld in een andere sloot gegooid), en die zijn er nu nog zuur over.quote:Op zaterdag 2 april 2011 13:35 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
In die tijd was het een hype om voor 2000 nog snel maximaal hypotheek op te nemen.
Vervolgens werd het geïnvesteerd want renteloos op de bank zetten was zonde, en te investeren in internetbedrijven zoals Worldonline, Newconomy of KPN of voor een tweede woning in Spanje en derg
waarom denk je dat die koersen zo de lucht in schoten net voordat max opnemen werd afgeschaftquote:Op zaterdag 2 april 2011 13:47 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Klopt, is inderdaad aardig wat gebeurd. Enkele vrienden van m'n ouders hebben dat destijds gedaan (m'n pa overigens niet, die heeft z'n geld in een andere sloot gegooid), en die zijn er nu nog zuur over.
Serieus, in wat voor kringen ben jij opgegroeid dat jij zo ongeveer *iedereen* in NL lijkt te kennen die financieel ergens mee het schip in is gegaanquote:Op zaterdag 2 april 2011 13:47 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Klopt, is inderdaad aardig wat gebeurd. Enkele vrienden van m'n ouders hebben dat destijds gedaan (m'n pa overigens niet, die heeft z'n geld in een andere sloot gegooid), en die zijn er nu nog zuur over.
LOL jij gelooft zeker al die hosanna-verhalen van je familie en vrienden, die verhalen dat ze allemaal slapend rijk worden met hun "beleggingen"?quote:Op zaterdag 2 april 2011 14:16 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Serieus, in wat voor kringen ben jij opgegroeid dat jij zo ongeveer *iedereen* in NL lijkt te kennen die financieel ergens mee het schip in is gegaan
heel veel Nederlanders zijn hun opgenomen overwaarde kwijt, alleen dat hoor jij niet he, ze trekken het nu wel af van de belasting dat dan weer wel, dat hoor je misschien welquote:Op zaterdag 2 april 2011 15:25 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
LOL jij gelooft zeker al die hosanna-verhalen van je familie en vrienden, die verhalen dat ze allemaal slapend rijk worden met hun "beleggingen"?
Of je hebt gewoon doodsaaie burgermansvrienden, die allemaal voor de overheid werken, niks ondernemen en nooit ergens intrappen. Dat kan natuurlijk ook.
Ah, je bent er zo eentje, niets bereikt èn een profiteur.quote:Op zaterdag 2 april 2011 09:41 schreef Asfyxia het volgende:
[..]
Wat betreft het verhuizen van die spullen: gelukkig hoeft dat maar één keer in de 2 á 3 jaar, is mijn ervaring na 10 jaar.
Ik ken ook echt veel mensen die financieel het schip zijn ingegaan. Het is of met aandelen (nog het minst erge, dat kon nog goed komen), met palm-invest achtige bedrijven of met woekerpolissen.quote:Op zaterdag 2 april 2011 14:16 schreef Whuzz het volgende:
[..]
Serieus, in wat voor kringen ben jij opgegroeid dat jij zo ongeveer *iedereen* in NL lijkt te kennen die financieel ergens mee het schip in is gegaan
Dan zul je vast de naam 'Pieter Knabben' ook wel eens gehoord hebben. Mijn god wat een gast. Maatje van me deed veel zaken met hem (aan de 'plus'-kant van de tafel dan he..). Wat je dan allemaal voor verhalen te horen krijgt... Ongelooflijk dat mensen erin trappen.quote:
Nee, die naam zegt me niks. Maar ik weet wel dat het heel eenvoudig is om mensen grote bedragen uit de zak te kloppen. Als je om vijf euro komt vragen dan zijn ze heel alert en moet het onderste uit de kan komen voordat het briefje verschijnt. Maar een paar ton is met een goed verhaal zo los te krijgen. Denk ook eens aan Antonov et cetera.quote:Op zaterdag 2 april 2011 23:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dan zul je vast de naam 'Pieter Knabben' ook wel eens gehoord hebben. Mijn god wat een gast. Maatje van me deed veel zaken met hem (aan de 'plus'-kant van de tafel dan he..). Wat je dan allemaal voor verhalen te horen krijgt... Ongelooflijk dat mensen erin trappen.
Houden zo. Zelfs als de staat garant staat.quote:
Klopt, vandaar ook vaak de minimale inleg boven de 50.000,- (ofzo). Dan staan ze niet onder toezicht.quote:Maar ik weet wel dat het heel eenvoudig is om mensen grote bedragen uit de zak te kloppen. Als je om vijf euro komt vragen dan zijn ze heel alert en moet het onderste uit de kan komen voordat het briefje verschijnt. Maar een paar ton is met een goed verhaal zo los te krijgen.
Ja, maar deze keer is het wel echte liefde. Heus.quote:In het dorp van mijn ouders was een kerel die een agrarisch bedrijf had geërfd van 8 miljoen. Die ging op vakantie naar Brazilië, en een tijd later kwam er ook een Braziliaanse over. Uiteindelijk heeft die miljoenen mee terug genomen naar Brazilie, want uiteraard in gemeenschap van goederen getrouwd, echte liefde. Nu heeft hij geloof ik weer een Braziliaanse vriendin!!
Dat zeggen ze wellicht in 2030 ook over 2010. Koffiedik kijken dus.quote:Op zaterdag 2 april 2011 23:29 schreef Piet_Piraat het volgende:
Eind jaren 90 kon je echt dikke rendementen scoren, dat weer in een huis stoppen begin jaren 2000 en slapend rijk worden.
Ik kan in het koffiedik zien dat na ruim 300% stijging in 20 jaar er voorlopig pas op de plaats gemaakt gaat worden minimaal.quote:Op zaterdag 2 april 2011 23:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat zeggen ze wellicht in 2030 ook over 2010. Koffiedik kijken dus.
Dat zegt niks. We kunnen gerust eind 2020 een AEX van 1000 hebben. Of van 200.quote:Op zaterdag 2 april 2011 23:34 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik kan in het koffiedik zien dat na ruim 300% stijging in 20 jaar er voorlopig pas op de plaats gemaakt gaat worden minimaal.
Het gaat over huizen waarvan er steeds meer beschikbaar komen.quote:Op zaterdag 2 april 2011 23:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zegt niks. We kunnen gerust eind 2020 een AEX van 1000 hebben. Of van 200.
Ok. Maar zelfs dan kan het over 20 jaar nog steeds een goede belegging geweest zijn. Je weet het toch nooit. Op korte termijn (5 jaar) ben ik ook bearish. Maar uiteindelijk zullen de prijzen over 20 jaar toch wel weer hoger liggen. Er is vraag genoeg, het hangt allemaal van de financiering af. Al was het maar vanwege de inflatie.quote:Op zaterdag 2 april 2011 23:39 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Het gaat over huizen waarvan er steeds meer beschikbaar komen.
Dan zie je in hetzelfde koffiedik ook dat de huren elk jaar toenemen. En dus het kantelpunt steeds verder naar kopen verschuift. Tenzij de rente meestijgt. Maar als de rente weer sterk daalt (overheidsbemoeienis?) dan zullen de huizenprijzen gewoon weer stijgen. Oftewel, koffiedik kijken dus. Ik weet het niet, en jij ook niet.quote:Op zaterdag 2 april 2011 23:34 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Ik kan in het koffiedik zien dat na ruim 300% stijging in 20 jaar er voorlopig pas op de plaats gemaakt gaat worden minimaal.
Ik denk dan ook dat de fundateller zo hard oploopt omdat tegenwoordig niemand meer een huis koopt voordat het huidige huis is verkocht. Eerst een koper vinden, dan zelf verder kijken. Maar aangezien de eisen tegenwoordig zo streng zijn stagneert de onderkant van de markt (willen wel, kunnen wel, maar mogen niet) en dus loopt de hele trein vast.quote:Op zaterdag 2 april 2011 23:48 schreef LXIV het volgende:
Als je nu een huis hebt waar je graag woont en dat je financieren kunt, dan is er echt niks aan de hand hoor. Al gaat er nog 15% van de prijs af, wat is het probleem? Je betaalt een X bedrag om te wonen en blijkbaar heb je dat er voor over.
De sukkels zijn diegenen die twee huizen hebben en vasthouden aan hun prijs. 'Voor 20.000 euro kan ik het anderhalf jaar laten leegstaan' of 'Je hebt maar één koper nodig'. Die beseffen zich niet dat ze op die manier in vijf jaar wel 65.000 euro neertellen, en dan met een huis zitten wat nog steeds niet verkocht is en mogelijk nóg minder waard dan nu. Dat zijn forse bleeders en met die mensen komt het ook niet meer goed. Die houden vast -en bijten op een houtje- totdat de bank het welletjes vindt en hun huis in de executie gooit. Dat zijn dan schulden waar ze niet meer vanaf komen.
Nog niet zolang geleden was dat een redelijk normale manier van ander huis kopen, degene die het in de omslag hebben gedaan ,zijn in de aap gelogeerd.quote:Op zaterdag 2 april 2011 23:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Behalve natuurlijk de mensen die toch de gok gewaagd hebben om alvast een andere woning erbij te kopen. Da's niet handig. Heul nie handig zelfs.
Klopt, en die mensen konden het ook niet zien aankomen en hebben de naweeën.quote:Op zaterdag 2 april 2011 23:58 schreef Piet_Piraat het volgende:
Nog niet zolang geleden was dat een redelijk normale manier van ander huis kopen, degene die het in de omslag hebben gedaan ,zijn in de aap gelogeerd.
Dat valt eigenlijk ook nog mee, want die markt is maar héél langzaam gezakt. Ze hadden de sub-hoofdprijs nog jaren kunnen vangen.quote:Op zaterdag 2 april 2011 23:58 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Nog niet zolang geleden was dat een redelijk normale manier van ander huis kopen, degene die het in de omslag hebben gedaan ,zijn in de aap gelogeerd.
Er zijn meer redenen dat mensen weg willen dan enkel een tweede huis. Denk aan lange reistijden, gezinsuitbreiding, behoefte aan een seniorenwoning. Als mensen écht niet wegwilden, dan hadden ze het huis niet te koop gezet natuurlijk.quote:Op zondag 3 april 2011 00:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Klopt, en die mensen konden het ook niet zien aankomen en hebben de naweeën.
Maar hedentendage weten de mensen het wel. En zetten dus op hun gemak de woning te koop. En dat is de reden dat de huizenprijzen niet met tig % in elkaar zijn gedonderd. Het leeuwendeel van de te koop staande woningen wordt nog gewoon bewoond. Vroeger niet. Dus tegenwoordig tijd zat om te wachten op een koper, de maandlasten ben je toch al kwijt (je moet toch wonen he...)
Het gaat inmiddels niet meer om willen, maar om moeten. Als je niet MOET, dan wacht je gewoon betere tijden af. (Dat is beter dan een verlies van tig K pakken)quote:Op zondag 3 april 2011 00:04 schreef LXIV het volgende:
[..]
Er zijn meer redenen dat mensen weg willen dan enkel een tweede huis. Denk aan lange reistijden, gezinsuitbreiding, behoefte aan een seniorenwoning. Als mensen écht niet wegwilden, dan hadden ze het huis niet te koop gezet natuurlijk.
Doe ik nog wat koffiedik en voorspel dat de komende 5 jaar de prijzen langzaam verder zakken.quote:Op zondag 3 april 2011 00:02 schreef LXIV het volgende:
Dat valt eigenlijk ook nog mee, want die markt is maar héél langzaam gezakt.
Nou, dat verwacht ik ook. Niet te gek veel overigens (<10%). Tenzij de overheid ingrijpt. En dat verwacht ik ook (overdrachtsbelasting afschaffen). Maar als dat niet gebeurt, zie ik de prijzen ook wel wat gaan zakken. Waar overigens de starter bij een stijgende rente niets aan heeft.quote:Op zondag 3 april 2011 00:08 schreef Piet_Piraat het volgende:
Doe ik nog wat koffiedik en voorspel dat de komende 5 jaar de prijzen langzaam verder zakken.
Welk verlies? Het maakt toch niets uit wanneer je wisselt van huis? Krijg je 10% minder voor jouw huis omdat je het nu verkoopt, koop je het nieuwe huis ook voor 10% minder. Om het even.quote:Op zondag 3 april 2011 00:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Het gaat inmiddels niet meer om willen, maar om moeten. Als je niet MOET, dan wacht je gewoon betere tijden af. (Dat is beter dan een verlies van tig K pakken)
Ik verwacht ook zo'n 10%, plusmin 5%. In de komende drie jaar. Dan zal het wel uitbodemen.quote:Op zondag 3 april 2011 00:12 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nou, dat verwacht ik ook. Niet te gek veel overigens (<10%). Tenzij de overheid ingrijpt. En dat verwacht ik ook (overdrachtsbelasting afschaffen). Maar als dat niet gebeurt, zie ik de prijzen ook wel wat gaan zakken. Waar overigens de starter bij een stijgende rente niets aan heeft.
Theoretisch heb je gelijk....quote:Op zondag 3 april 2011 00:15 schreef LXIV het volgende:
Welk verlies? Het maakt toch niets uit wanneer je wisselt van huis? Krijg je 10% minder voor jouw huis omdat je het nu verkoopt, koop je het nieuwe huis ook voor 10% minder. Om het even.
Voor iedereen die naar een groter huis gaat (zijn de meesten) is het zelfs gunstig, omdat dit grotere (en duurdere) huis absoluut gezien meer in waarde daalt.
Ik denk ook niet dat de prijzen dan zullen stijgen, maar de betaalbaarheid word wel beter waardoor de boel weer op gang komt en de daling tot stilstand wordt gebracht.quote:Op zondag 3 april 2011 00:17 schreef LXIV het volgende:
Ik denk dat als de overdrachtsbelasting wordt afgeschaft, de huizenprijzen op zich niet zullen stijgen.
Dat is het grootste probleem, ik kon na 10 jaar aflossen doorstromen van halfvrijstaand naar vrijstaande woning.quote:Op zondag 3 april 2011 00:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Theoretisch heb je gelijk....
En ik kan ernaast zitten, gelukkig geen ervaring mee, maar ik betwijfel of je wel zo makkelijk een nieuwe hypotheek krijgt als er nog een schuld van de vorige openstaat.
Het zal in ieder geval een positieve stimulans voor de omzet zijn. Wat de prijs doet blijft afhankelijk van de financiering. Die zes procent is onvoldoende om het gat tussen financierbaarheid en de huidige vraagprijzen te dichten.quote:Op zondag 3 april 2011 00:19 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat de prijzen dan zullen stijgen, maar de betaalbaarheid word wel beter waardoor de boel weer op gang komt en de daling tot stilstand wordt gebracht.
Nee. Ik denk dat veel mensen die een 'starterswoning' gekocht hebben in 2008 gedoemd zijn nog vele, vele jaren in die starterswoning te blijven zitten.quote:Op zondag 3 april 2011 00:22 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Dat is het grootste probleem, ik kon na 10 jaar aflossen doorstromen van halfvrijstaand naar vrijstaande woning.
Dat zit er voor de meeste woningeigenaren niet meer in tegenwoordig.
En daarmee heb je de kern van het probleem.quote:Op zondag 3 april 2011 00:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Ik denk dat veel mensen die een 'starterswoning' gekocht hebben in 2008 gedoemd zijn nog vele, vele jaren in die starterswoning te blijven zitten.
Exact. Want verkopen met verlies kunnen ze niet. Dus zullen ze vasthouden aan de vraagprijs. En dus stagneert heel de woningmarkt. En met de stijgende rente komen de woningen voor starters verder buiten bereik dan ooit. Laat staan als de HRA afgeschaft wordt.quote:Op zondag 3 april 2011 00:26 schreef Piet_Piraat het volgende:
En daarmee heb je de kern van het probleem.
Resultaat is dat iedereen blijft zitten waar die zit, dat is lang thuis wonen en dan na 6 jaar een keer huurwoning krijgen omdat je tegenwoordig niet zo snel een vaste baan hebt.quote:Op zondag 3 april 2011 00:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Exact. Want verkopen met verlies kunnen ze niet. Dus zullen ze vasthouden aan de vraagprijs. En dus stagneert heel de woningmarkt. En met de stijgende rente komen de woningen voor starters verder buiten bereik dan ooit. Laat staan als de HRA afgeschaft wordt.
Klopt. De meesten hier op Fok die willen gaan kopen schreeuwen om afschaffing van de HRA. Omdat ze denken dat dan de woningen sterk in prijs dalen. Maar verkopers kunnen nooit zover zakken in verkoopprijs om het verschil tussen gebrek aan HRA (hogere netto maandlasten en dus veel lagere hypotheek) en aankoopprijs goed te maken.quote:Op zondag 3 april 2011 00:34 schreef Piet_Piraat het volgende:
Resultaat is dat iedereen blijft zitten waar die zit, dat is lang thuis wonen en dan na 6 jaar een keer huurwoning krijgen omdat je tegenwoordig niet zo snel een vaste baan hebt.
Probleem is ook de voorlopige contracten van werkgevers en banken die ineens stuk lastiger zijnquote:Op zondag 3 april 2011 00:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Klopt. De meesten hier op Fok die willen gaan kopen schreeuwen om afschaffing van de HRA. Omdat ze denken dat dan de woningen sterk in prijs dalen. Maar verkopers kunnen nooit zover zakken in verkoopprijs om het verschil tussen gebrek aan HRA (hogere netto maandlasten en dus veel lagere hypotheek) en aankoopprijs goed te maken.
Het enige wat bereikt wordt als de HRA afgeschaft wordt is dat starters nog verder van huis zijn. Van een eigen huis welteverstaan. Maar leg dat maar eens uit.
Dat is maar een klein aandeel.Er waren zelfs maar 2000 executieverkopen in 2010 op 4,3 miljoen koopwoningen. En als starter heb je er niks aan, tenzij je het geld liquide hebt om op de veiling mee te kunnen bieden.quote:Op zondag 3 april 2011 00:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
Bij mensen die noodgedwongen moeten verkopen ligt 't anders.
Die moeten accepteren wat de markt nu biedt.
Waarom zou dat niet kunnen? Als je eigen geld (spaargeld, gespaard in bijvoorbeeld 5 jaar) kunt inbrengen om dat verlies te compenseren, dan is er niet echt een probleem.quote:Op zondag 3 april 2011 00:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Want verkopen met verlies kunnen ze niet.
quote:Op zondag 3 april 2011 01:26 schreef servus_universitas het volgende:
Waarom zou dat niet kunnen? Als je eigen geld (spaargeld, gespaard in bijvoorbeeld 5 jaar) kunt inbrengen om dat verlies te compenseren, dan is er niet echt een probleem.
Daar heb je gelijk in, maar dan heb je het dus over een bepaalde groep mensen. Hoe groot het effect daarvan is (op de woningmarkt), hangt af van de grootte van die groep. Hoe groot zal die groep zijn?quote:Op zondag 3 april 2011 01:28 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Pssttt.... De meeste mensen hebben zelfs de KK meegefinancierd. Laat staan dat ze spaargeld hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |