De Fundateller, zo'n beetje iedere volger van AEX kent het fenomeen. De graadmeter voor de staat van de woningmarkt? Of gewoon een nietszeggend getal? Discussieer hier mee over de zin en onzin van deze graadmeter.
Voorgaande topics:
Fundateller 200.000 afteltopicFundateller 200.000 afteltopic #3: 199.427 and countingFundateller 200.000 afteltopic #4: Waar 200k bereikt wordtFundateller #5: flatline since 2009Fundateller #5: langzaam naar de 225.000Fundateller #6: In rap tempo naar de 225.000Fundateller #7: Komt er een open dag-dipje?Fundateller #8: Waar de teller het even kalm aandoetOfficiële teller:
http://www.funda.nl/koop/Huidige aantal huizen te koop op Funda:
Zelf kijkenOudere gegevens:
![funda-15-09-08.png]()
![1_huizen_verkopen_46_39757a.jpg]()
Niet direct te maken met de teller, maar de huizenprijzen zijn wel relevant: als de prijzen stabiel laag zijn is er een grotere kans dat de huizen sneller verkocht worden, maar als de huizenprijzen blijven dalen wachten de kopers en willen de verkopers nog snel cashen... Wie het weet mag het zeggen wat dat voor invloed heeft op de teller

Voor een discussie over de huizenmarkt zelf verwijs ik u door naar
Huizenmarkt #95: Aflossing is verlossing en de opvolgende topics.
Prijsverandering van bestaande koopwoningen
bronEn nog een visualisatie van de ontwikkeling van de huizenprijzen![KoopWoning.png]()
En om een beeld te krijgen van de aantallen huizen die er überhaupt zijn:Geen idee wat deze grafieken ook alweer weergeven, maar plaatjes zijn mooi
Vermoedelijk de prijsontwikkeling, maar ik ga nog even kijken naar waar ik de plaatjes vandaan getrokken heb, wat er bij stond (in de vorige delen)
![WoningWestNL.png]()
![WoningZuidNL.png]()
![WoningOostNL.png]()
![WoningNoordNL.png]()
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Stand bij het openen van dit topic:
216.640 huizen te koopEn waarom deze topictitel?
Nou, sinds 29 november 2010 (piek van 223.818 huizen) is de teller grotendeels omlaag gegaan.
MAARRRRRRRRRRR.... dat gebeurde ook van de 'piek' van 200.160 op 6 december 2009 tot het 'dal' van 192.889 van 5 januari 2010... 7.271 huizen in een maand tijd er af.
We zitten nu in een iets langere periode, maar nu zijn er al 7604 huizen af (OK, ik speel een beetje vals door het stijgingkje van vandaag te negeren)
Toen kwamen er weer in 5 dagen na het 'dieptepunt' 3.552 huizen bij, en nu...
GEEN IDEE
[ Bericht 3% gewijzigd door Resistor op 14-01-2011 16:49:16 ]
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.