Het CBS heeft veel leuke cijfers, ik weet niet of ze ook datafeeds hebben.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:28 schreef Sjabba het volgende:
Maar als je wil weten of er meer wordt verkocht moet je verder kijken dan het aanbod?
Het zou leuk zijn dat dit topic wordt aangevuld met andere factoren zoals;
Totale aantal woningbezitters
Aantal verkopen per maand
Gemiddelde verkoopprijs
Gemiddelde vraagprijs
En dan alles in grafiekjes, respect voor degene die dat voor elkaar kan krijgen
Maar het is toch mooi als je in een topic alle factoren te samen hebt, nu wordt hier het aantal aangeboden woningen bijgehouden maar dit alleen zegt nog niets.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:33 schreef eleusis het volgende:
[..]
Het CBS heeft veel leuke cijfers, ik weet niet of ze ook datafeeds hebben.
Inderdaad, dat zal een hik in de curve wordenquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:59 schreef Bayswater het volgende:
221.276. Het open huizendageffect is gelijk merkbaar. Waarschijnlijk gewoon weinig tijd om woningen toe te voegen. Deleten van een woning zal een stuk eenvoudiger zijn.
221.248 huizen te koopquote:Op dinsdag 12 oktober 2010 17:59 schreef Verburg_K het volgende:
[..]
Inderdaad, dat zal een hik in de curve worden
Interessant! Wat mij betreft hier; alleen een fundateller bijhouden is een wat magere basis voor een topicreeks..quote:Op woensdag 13 oktober 2010 14:30 schreef Johan25m het volgende:
Heb wel de volgende grafiekjes:
Gemiddelde verkoopprijs 1997-2009 & prijs vanaf 1997 + inflatie
Verkochte woningen 1997-2009
Omzet woningmarkt 1997-2009
Onbewoonde woningen 1997-2009
Eigen woning vs. huur 2006-2009
Hier neerkwakken of in het huizenmarkt topic?
Interessante grafieken. Die grafiek van het inflatieniveau tov het prijsniveau moet je trouwens wel goed beschouwen, het is ook de periode waarin van 1 inkomen financiering naar 2 gegaan is. Dat is een effect dat blijvend is en dus ook een blijvend hogere koers rechtvaardigd.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 14:44 schreef Johan25m het volgende:
Ok, bij deze:
[ afbeelding ]
Gemiddelde verkoopprijs 1997-2009 & prijs vanaf 1997 + inflatie
[ afbeelding ]
Verkochte woningen 1997-2009
[ afbeelding ]
Omzet woningmarkt 1997-2009
[ afbeelding ]
Onbewoonde woningen 1997-2009
[ afbeelding ]
Eigen woning vs. huur 2006-2009
Had de inflatie ook alleen toegevoegd om de verhouding een beetje aan te geven. Mbt 2 inkomens financiering viel het me wel op hoe het aantal personen per huishouden zich ontwikkeld heeft tussen 1997 en 2009. Aangezien koopwoningen tegenwoordig alleen met 2 inkomens te financieren zijn en huurwoningen nu ook niet bepaald ruim voorhanden zijn had ik geen sterke toename van eenpersoonshuishoudens verwacht. Wat schertst mijn verbazing:quote:Op woensdag 13 oktober 2010 14:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Interessante grafieken. Die grafiek van het inflatieniveau tov het prijsniveau moet je trouwens wel goed beschouwen, het is ook de periode waarin van 1 inkomen financiering naar 2 gegaan is. Dat is een effect dat blijvend is en dus ook een blijvend hogere koers rechtvaardigd.
Kun je ook een grafiek boven water krijgen die de gemiddelde vrije sector huurprijzen afzet tegen de gemiddelde koopwoningprijzen?quote:
met de gemiddelde bouwkosten- en de grondprijs-ontwikkeling erbijquote:Op woensdag 13 oktober 2010 19:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Kun je ook een grafiek boven water krijgen die de gemiddelde vrije sector huurprijzen afzet tegen de gemiddelde koopwoningprijzen?
Als de markt aantrekt gaat de prijs stijgen. Vraag is hoeveel transacties is stabiel. Meestal niveau 2 a 3 jaar terug.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 21:40 schreef LXIV het volgende:
De prijs zal pas stabiliseren als de markt aangetrokken is.
Da's toch ongeveer de rode lijn?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 22:26 schreef Johan25m het volgende:
Nog eentje dan:
[ afbeelding ]
Huurprijs is niet alleen vrije sector
Bouwkosten opgesplitst naar loon- en materiaalcomponent
Grondprijzen kon ik zo geen goede info van vinden
Ik denk dat de prijs uit fase loopt met de markt. Dus eerst zag je de markt terugvallen, prijzen bleven gelijk. Toen pas begonnen de prijzen langzaam te dalen. Als de markt stabiliseert dalen de prijzen verder om te stabiliseren als de markt weer aantrekt.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 22:07 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Als de markt aantrekt gaat de prijs stijgen. Vraag is hoeveel transacties is stabiel. Meestal niveau 2 a 3 jaar terug.
De grondprijs kan dat vreemde knikje in de rode lijn voor 2009 in ieder geval niet verklaren: http://www.kadaster.nl/pdf/Kwartaalbericht_Q4_2009.pdfquote:Op woensdag 13 oktober 2010 23:24 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Da's toch ongeveer de rode lijn?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |