abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94513282

Welkom in hét Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Het topic heeft een flink aantal vaste posters, elk met hun eigen standpunten en veelal verdeeld in twee "kampen" te weten de huurders en de kopers met her en der een realist die het geheel met lede ogen aanziet. Gelukkig gaat dit alles gepaard met wederzijds respect en zinvolle discussies en argumentatie! ;)

Deze topicreeks loopt al meer dan 100 delen. Ruim 30000 posts vol met voorspellingen, interessante (al dan niet onderbouwde) meningen en vurige betogen.
Hier is een overzicht van de hele reeks, voor zover bekend.

De eerste 100 topics (min of meer):
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De laatste paar topics:
Huizenmarkt # 101: Waar 'de complexe factoren' de markt bepalen
Huizenmarkt # 102: Waar we lekker op de HRA aftrekken.
Huizenmarkt # 103: Waar de huizenmarkt-zeepbel wordt ontkend
Huizenmarkt # 104: Waar de huizenmarkt voorlopig op slot blijft
Huizenmarkt #105: Waar huurders wachten op de val... en wachten...
Huizenmarkt # 106: Waar soms gewoon even niet betaald wordt
Huizenmarkt # 107: Nederland zit op lenen
Huizenmarkt # 108: Krimpregio's leidend in woningmarkt
Huizenmarkt # 109: Waar de banksters -2% voorspellen voor 2011
Huizenmarkt # 110: huizenkopers, van hero to zero en weer terug?
Huizenmarkt # 111: Waar de coalitie de macht kwijtraakt
Huizenmarkt # 112: Raakt de zeep op?
Huizenmarkt # 113: Waar huurders het zeepje oprapen
Huizenmarkt # 114: Waar de Fundateller een nieuw hoogtepunt bereikt?
Huizenmarkt # 115: de meltdown van de erfpachtwoning is in gang gezet
Huizenmarkt # 116: de meltdown is niet meer te stoppen
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  woensdag 23 maart 2011 @ 15:49:34 #2
334545 Censuur-152
De modjes zijn de baas
pi_94513892

Nu ff niet... ;)
De huizenmarkt is volgens de modjes geen zeepbel
pi_94515579
Mooi, de rente op een 5 jaarstermijndeposito is ook van 4,0 naar 4,1% gegaan zie ik. Nu is het nog minder aantrekkelijk om af te lossen. _O-
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:16:32 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_94517406
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 16:31 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Mooi, de rente op een 5 jaarstermijndeposito is ook van 4,0 naar 4,1% gegaan zie ik. Nu is het nog minder aantrekkelijk om af te lossen. _O-
En het zoveelste bewijs hoe krom de wetgeving in Nederland is, en hoe marktverstorend de HRA is.
censuur :O
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:36:41 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_94518224
Ach ik geef de HRA nog 10 jaar en dan staat de rente op 7%
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:38:51 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_94518309
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 17:36 schreef michaelmoore het volgende:
In dat geval blijft de laatste babyboomer echt volledig buiten schot en mogen de huidige jongeren het tegen die tijd grotere probleem afbetalen...
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:41:11 #7
323876 michaelmoore
pi_94518405
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 17:38 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

In dat geval blijft de laatste babyboomer echt volledig buiten schot en mogen de huidige jongeren het tegen die tijd grotere probleem afbetalen...
Dat zat er toch wel in al
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_94519301
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 17:36 schreef michaelmoore het volgende:
De HRA zal wel langer overleven, daar zijn simpelweg teveel mensen van afhankelijk. En wat betreft de rente van 7%, ik zeg: doen! :D
  woensdag 23 maart 2011 @ 18:13:32 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_94519629
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:04 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De HRA zal wel langer overleven, daar zijn simpelweg teveel mensen van afhankelijk.
"Afhankelijk" is in deze het sleutelwoord...
pi_94520163
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:13 schreef RemcoDelft het volgende:
"Afhankelijk" is in deze het sleutelwoord...
Als je wilt kan ik er ook van levensbelang van maken. :Y

Teveel mensen kunnen zonder de maandelijkse voorlopige teruggave niet rondkomen, dus als de overheid de HRA aan wil pakken zal dat uiterst voorzichtig (en dus geleidelijk) moeten gebeuren. En tot die tijd stop ik mijn jaarlijkse HRA teruggave netjes in termijndeposito's. Aflossen van het aflossingsvrije deel kan immers altijd nog en per saldo levert (voor mij) een deposito winst op t.o.v. niet aflossen. Dat compenseert weer mooi de stijgende kosten van allerlei andere zaken. ^O^
  woensdag 23 maart 2011 @ 18:40:30 #11
323876 michaelmoore
pi_94520755
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als je wilt kan ik er ook van levensbelang van maken. :Y

Teveel mensen kunnen zonder de maandelijkse voorlopige teruggave niet rondkomen, dus als de overheid de HRA aan wil pakken zal dat uiterst voorzichtig (en dus geleidelijk) moeten gebeuren. En tot die tijd stop ik mijn jaarlijkse HRA teruggave netjes in termijndeposito's. Aflossen van het aflossingsvrije deel kan immers altijd nog en per saldo levert (voor mij) een deposito winst op t.o.v. niet aflossen. Dat compenseert weer mooi de stijgende kosten van allerlei andere zaken. ^O^
Ik denk dat men de komende jaren het huurwaardeforfait gaat opschroeven dat merkt niemand, eigenlijk is dat het neutraliseren van de HRA
pi_94521073
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:40 schreef michaelmoore het volgende:
Ik denk dat men de komende jaren het huurwaardeforfait gaat opschroeven dat merkt niemand, eigenlijk is dat het neutraliseren van de HRA
Ik denk van niet. Zelfs het opschroeven van het HWF voor de woningen boven 1.000.000,- mislukte al om reden dat ze bang waren dat daar op termijn teveel mensen door zouden worden geraakt. Laat staan als je het HWF voor de lagere woningwaarden op zou schroeven.

En ik heb werkelijk geen idee hoe je erbij komt 'dat niemand dat merkt'... Tuurlijk wel. Zelfs als de OZB 10,- op jaarbasis omhoog gaat staan de kranten er vol van :D
  woensdag 23 maart 2011 @ 19:33:46 #13
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94523214
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 18:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En ik heb werkelijk geen idee hoe je erbij komt 'dat niemand dat merkt'... Tuurlijk wel. Zelfs als de OZB 10,- op jaarbasis omhoog gaat staan de kranten er vol van :D
De mijne ging iets van 20 euro omlaag, maar dát kwam niet in de krant hoor! :o
Dat had toch minstens in het Drontens Dagblad gemoeten zou je zeggen ;)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
  woensdag 23 maart 2011 @ 20:08:24 #14
323876 michaelmoore
pi_94524998
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 19:33 schreef Whuzz het volgende:

[..]

De mijne ging iets van 20 euro omlaag, maar dát kwam niet in de krant hoor! :o
maar het huurwaardeforfait komt op je IB aangifte en zolang mensen nog wat HRA terug krijgen vinden ze het prima.

[ Bericht 0% gewijzigd door michaelmoore op 23-03-2011 20:25:08 ]
pi_94526911
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:08 schreef michaelmoore het volgende:
maar het huurwaardeforfait komt op je IB aangifte en zolang mensen nog wat HRA terug krijgen vinden ze het prima.
Jij denkt dat het niet opvalt als de maandelijkse teruggave ineens lager wordt? Tuurlijk wel. Bovendien houden banken met je maximale hypotheek ook rekening met het HWF (als die stijgt, stijgen je netto lasten immers mee) dus dan raakt de woningmarkt nog verder op slot.
pi_94527046
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 19:33 schreef Whuzz het volgende:
Dat is wel een voordeel van dit topic, je krijgt nooit onverwachts een hogere rekening in de bus. Zodra iets stijgt wat met een eigen woning te maken heeft, al is het maar 3 euro per jaar, dan zijn hier vriendelijke mensen genoeg die je er tot in den treure op attenderen. ^O^
  woensdag 23 maart 2011 @ 20:49:19 #17
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94527279
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is wel een voordeel van dit topic, je krijgt nooit onverwachts een hogere rekening in de bus. Zodra iets stijgt wat met een eigen woning te maken heeft, al is het maar 3 euro per jaar, dan zijn hier vriendelijke mensen genoeg die je er tot in den treure op attenderen. ^O^
Sterker nog, je hoort het al 10 jaar van te voren! Zo hoorden we net dat de HRA over 10 jaar wordt afgeschaft, dat weet het kabinet nog niet eens, maar wij al wel *O*
pi_94528412
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 20:49 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Sterker nog, je hoort het al 10 jaar van te voren! Zo hoorden we net dat de HRA over 10 jaar wordt afgeschaft, dat weet het kabinet nog niet eens, maar wij al wel *O*
10 jaar.... Hmmmmm.... Gezien de betrouwbaarheid van de hier rond 2009 2010 2011 2012 voorspelde daling van de huizenprijzen met 40% zou die 10 jaar zomaar wat langer kunnen worden. Ik denk dat tegen de tijd dat de HRA helemaal verdwenen is ik helemaal geen hypotheek meer heb. :D
pi_94537139
In de Spits! van vandaag staan 6 pagina's NVM propaganda over juist nu een huis te kopen.

Ik ben bijna om. Als jullie het leuk vinden zal ik het proberen in te scannen. :P
pi_94542334
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 23:48 schreef Terrorizer het volgende:
In de Spits! van vandaag staan 6 pagina's NVM propaganda over juist nu een huis te kopen.

Ik ben bijna om. Als jullie het leuk vinden zal ik het proberen in te scannen. :P
Ja! Leuk! Doe maar!

Kunnen we weer ff lachen...
pi_94542349
quote:
1s.gif Op woensdag 23 maart 2011 15:16 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Wat een gelul, het gaat me niet om veilig voelen of wat dan ook. Ik heb gewoon geen zin om geassocieerd te worden met tokkies. Want er zijn genoeg wijken waar je dat soort gasten in de voortuin ziet zitten, op plastic tuinstoeltjes met een kratje bier. Ik wil niet mijn wijk in rijden en dat soort figuren zien zitten.
Zelfs in de allerergste achterbuurten van Rotterdam heb ik dergelijke taferelen, met tokkies op plastic tuinstoeltjes in de voortuin met een kratje bier, nog nooit mogen aanschouwen. Dus ik weet niet waar jij woont, maar het kan nooit veel soeps zijn. Ik gok op Brabant-Oost, Groningen, Limboland of België.
  donderdag 24 maart 2011 @ 08:33:02 #22
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94543303
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 06:02 schreef Asfyxia het volgende:

[..]

Zelfs in de allerergste achterbuurten van Rotterdam heb ik dergelijke taferelen, met tokkies op plastic tuinstoeltjes in de voortuin met een kratje bier, nog nooit mogen aanschouwen. Dus ik weet niet waar jij woont, maar het kan nooit veel soeps zijn. Ik gok op Brabant-Oost, Groningen, Limboland of België.
lolwut? Dat zijn nou juist de delen waar je de minste kans hebt om dat volk te aanschouwen? (zeker Groningen en België...)
Doe eens een rondje door de oude volksbuurten van Utrecht of Den Haag. Gegarandeerd succes.
Hell, wil je een practisch voorbeeld? De vogelbuurt in Apeldoorn, specifiek de regio zwanenweg, eendenweg, talingweg. Kleine arbeiders-huurhuisjes, waar in de zomer op de binnenpleintjes legio tuinstoeltjes en kratjes bier te vinden zijn.
De hele buurt staat als lichtelijk "tokkie" bekend (maar nog steeds een stuk beter dan de zevenhuizen-noord met zijn grote flats).
Nog een voorbeeld? Eindhoven oud-Gestel, zo rond de zuidkant van de hoogstraat. Zelfde type wijk, kleine huurhuisjes en in de zomer allemaal op straat hangen. En ook hier, dat is altijd nog een stuk beter dan de flats in woensel.

Kijk Xeno, zo doe je dat. Als je ergens over praat, gewoon voorbeelden noemen. Als je dat niet kunt gewoon je mond houden. ;)
Ik zit nog steeds te wachten op jouw praktische voorbeelden van verpauperde koopwijken ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Whuzz op 24-03-2011 08:43:32 ]
pi_94543557
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 08:33 schreef Whuzz het volgende:
Doe eens een rondje door de oude volksbuurten van Utrecht of Den Haag. Gegarandeerd succes
Volgens mij ben jij nog nooit in die steden geweest, want je lult dicke peop. :')

In de oude volksbuurten van Utrecht en Den Haag wonen überhaupt bijna geen blanken meer. En die paar die er nog wel wonen zitten verstijfd van angst achter hun geraniums te koekeloeren. En allochtonen zitten sowieso niet op tuinstoelen in hun tuintje bier te tanken.
quote:
Hell, wil je een practisch voorbeeld? De vogelbuurt in Apeldoorn, specifiek de regio zwanenweg, eendenweg, talingweg. Kleine arbeiders-huurhuisjes, waar in de zomer op de binnenpleintjes legio tuinstoeltjes en kratjes bier te vinden zijn.
De hele buurt staat als lichtelijk "tokkie" bekend (maar nog steeds een stuk beter dan de zenehuizen-noord met zijn grote flats).
Nog een voorbeeld? Eindhoven oud-Gestel, zo rond de zuidkant van de hoogstraat. Zelfde type wijk, kleine huurhuisjes en in de zomer allemaal op straat hangen. En ook hier, dat is altijd nog een stuk beter dan de flats in woensel.
Precies mijn punt. Eindhoven (Brabant-Oost) en Apeldoorn (ook in een door god vergeten gebied buiten de Randstad), daar zie je dit soort tafereeltjes. Maar in de Randstad kun je dat gerust vergeten. :Z
  donderdag 24 maart 2011 @ 08:55:32 #24
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_94543705
quote:
1s.gif Op donderdag 24 maart 2011 08:48 schreef Asfyxia het volgende:
In de oude volksbuurten van Utrecht en Den Haag wonen überhaupt bijna geen blanken meer. En die paar die er nog wel wonen zitten verstijfd van angst achter hun geraniums te koekeloeren. En allochtonen zitten sowieso niet op tuinstoelen in hun tuintje bier te tanken.
_O-

Ik zie je punt ja, dat is inderdaad een stuk beter dan een blanke tokkiewijk. Driewerf hoera voor huurwijken. Ze komen in twee unieke smaken: tokkiewijk met lawaai, plastic stoeltjes en hangen op bierkratten of geterroriseerde allochtonenwijk waar je verstijfd binnen moet zitten.
Vertel eens Asfyxia, in welke van die twee voelt een blanke wanbetalende huurder zich nou het meest thuis? :D
  donderdag 24 maart 2011 @ 09:02:28 #25
324665 meth77
to do or not to do
pi_94543830
quote:
do 24 mrt 2011, 07:21
'Vertrouwen in woningmarkt gedaald' AMSTERDAM (AFN) - Het vertrouwen in de Nederlandse woningmarkt is de afgelopen maanden gedaald. Dat komt onder meer omdat starters en woningbezitters verwachten dat de hypotheekrente zal stijgen, zo concludeert ING na een onderzoek.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')