quote:Gebruikte brandstof in kernreactor 4 kookt (NRC, dinsdag)
Het Japanse Atoomgenootschap meldt aan Reuters dat er na een explosie twee gaten van acht vierkante meter in een muur van het buitenste gebouw rond kernreactor nummer 4 van centrale Fukushima 1 zitten. Daarbij is een zeer gevaarlijke situatie ontstaan: het bad waarin gebruikte brandstof wordt bewaard is naar alle waarschijnlijkheid gaan koken. Update 11:20 De Japanse autoriteiten bevestigen dat het water inderdaad kookt.
Als een splijtstaaf gebruikt is, wordt deze met een kraan uit de reactor gehaald en in een bad getakeld. Daar moet de staaf een jaar afkoelen. Maar door de explosies en de ontstane druk stijgt de temperatuur in dit bad tot een kookpunt. Als het water verdampt is, zijn de splijtstaven onbeschermd.
Volgens onze wetenschapsredacteur Karel Knip kan dit zeer gevaarlijk zijn. De staven in de reactor zelf zijn goed beschermd door een paar lagen staal en beton, maar het bad voor de gebruikte staven is dat niet. Het dak daarboven is door de explosies kapot, waardoor het radioactief materiaal uit de gebruikte stoffen vrij spel kan krijgen als het water kookt en verdampt.
Eerder vandaag woedde er een brand in reactor 4. Ook is er een explosie geweest in reactor 2. Hierbij is een hoeveelheid straling vrijgekomen die schadelijk kan zijn voor de gezondheid. In Tokio is verhoogde radioactiviteit in de lucht gemeten.
Info: Status van de centralesquote:Kans op meltdown in Japan neemt toe (NRC, ma 12:06)
door Ernst-Jan Pfauth
De splijtstofstaven in de door de aardbeving getroffen kernreactor van Fukushima 1 staan nu compleet zonder water, meldt een woordvoerder via persbureau Jiji. Daarmee neemt de kans op een meltdown toe. Een meltdown verhoogt de kans op een radioactief lek.
Wetenschapsredacteur Karel Knip schreef vanmorgen in nrc.next over de pijnlijke consequenties van het droog staan van de splijtstofstaven:
De druk binnen de staven neemt zo toe dat zij hier en daar openbarsten en hun sterk radioactieve inhoud vrijgeven. En er ontstaat een chemische reactie tussen de hete stoom en het zeer speciale metaal dat voor de splijtstofomhulling wordt gebruikt (een legering met zirconium: zircaloy). Daarbij vormt zich het explosieve waterstof. Kennelijk heeft zich dat in het gebouw van reactor 1 opgehoopt, met fatale gevolgen. Het had, net zoals de vluchtige radioactieve stoffen, via filters naar de omgeving geloosd moeten worden.
Een ramp met de omvang van Tjsernobyl zal het niet worden, schreef Knip eerder.
Er zullen radioactieve stoffen vrijkomen, maar niet in de mate zoals gebeurde bij Tjernobyl in 1986. Reactor 4 van die centrale bevatte grafiet, dat prompt in brand vloog. Die aanhoudende brand in Tjernobyl heeft toen enorme hoeveelheden radioactief materiaal over de omgeving verspreid. De inhoud van de kernreactoren van Fukushima kan niet branden.
SPOILER: Bekijk video'sOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Bekende hoaxesSPOILER: Bekijk hoaxesOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Eerdere topics
• Kerncentrales Japan in problemen #1
• Kerncentrales Japan #2
• Kerncentrales Japan #3
• Kerncentrales Japan #4
• Kerncentrales Japan #5
• Kerncentrales Japan #6
• Kerncentrales Japan #7
• Kerncentrales Japan #8
• Kerncentrales Japan #9
• Kerncentrales Japan #10
• Kerncentrales Japan #11
• Kerncentrales Japan #12
• Kerncentrales Japan #13
• Kerncentrales Japan #14
• Kerncentrales Japan #15
[ Bericht 0% gewijzigd door eleusis op 16-03-2011 22:03:42 ]Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
Weet je ook waarom? Omdat wij, Het Westen, dat goed vinden en dat komt omdat Rusland bezig is met een wapenorder van ongeveer 2,2 miljard om te leveren aan Libië.quote:Op woensdag 16 maart 2011 19:47 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Als alles in Japan rustig is zit Khadaffi weer net zo in zijn troon als 1 jaar geleden
kuch...quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Weet je ook waarom? Omdat wij, Het Westen, dat goed vinden en dat komt omdat Rusland bezig is met een wapenorder van ongeveer 2,2 miljard om te leveren aan Libië.
En laat nou net Rusland tegen dat vliegverbod zijn boven Libië.
Goh, waarom zou dat nou zijn
Ik denk dat je er gerust van uit kan gaan dat men elk mogelijk en onmogelijk scenario al talloze malen de revue heeft laten passeren.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:05 schreef aloe_vera het volgende:
Zoveel dingen die ik me afvraag. Het ligt allemaal vlakbij de zee, kunnen ze daar geen waterkanonnen op boten zetten of tenminste noodgeneratoren aanvoeren? Of desnoods een noodstroomkabel aanleggen. Dat het niet te bereiken is door schade aan de wegen, lijkt me daarmee te omzeilen. Bovendien had ook prioriteit gegeven kunnen worden aan het vrijmaken van de weg naar de centrale.
nee daar heeft deze dame mede voor gezorgd http://www.dumpert.nl/med(...)god_is_zo_goed_.htmlquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:09 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
kuch...
Dus de Russen hebben de aardbeving veroorzaakt!
Dat is toch een troll of nietquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:13 schreef rubbereend het volgende:
nee daar heeft deze dame mede voor gezorgd http://www.dumpert.nl/med(...)god_is_zo_goed_.html
Ik heb de dame even gebeld en ze meent het echtquote:
Als het slechts een kwestie van elektriciteit was kun je je afvragen waarom er niet vanaf het begin mobiele generators naartoe zijn gereden.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:00 schreef eleusis het volgende:
NHK live nu: Er gaan nieuwe stroomverbindingen aangelegd worden naar de centrales zodat de normale koelsystemen weer gebruikt kunnen worden.
daar is een knop voorquote:
Ik neem aan de koelsystemen, zeker aan de buitenkant, ook aardig beschadigd moeten zijn.....quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:16 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Als het slechts een kwestie van elektriciteit was kun je je afvragen waarom er niet vanaf het begin mobiele generators naartoe zijn gereden.
Mooi, dan loopt het nog relatief goed af. Is een complete catastrofe afgewendquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:18 schreef superworm het volgende:
Update 20.12: In Japan wordt de laatste hand gelegd aan een elektriciteitskabel die de energietoevoer naar de Fukushima Daiichi-kerncentrale moet herstellen. Dat heeft het Japanse elektriciteitsbedrijf Tepco vanavond gezegd, meldt Novum. Met de nieuwe elektriciteitskabel kunnen de elektrische koelpompen van de centrale weer worden gebruikt om de oververhitte kernreactoren af te koelen. Betrokkenen hopen de kabel zo vlug mogelijk te testen.
Eindelijk eens goed nieuws!quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:18 schreef superworm het volgende:
Update 20.12: In Japan wordt de laatste hand gelegd aan een elektriciteitskabel die de energietoevoer naar de Fukushima Daiichi-kerncentrale moet herstellen. Dat heeft het Japanse elektriciteitsbedrijf Tepco vanavond gezegd, meldt Novum. Met de nieuwe elektriciteitskabel kunnen de elektrische koelpompen van de centrale weer worden gebruikt om de oververhitte kernreactoren af te koelen. Betrokkenen hopen de kabel zo vlug mogelijk te testen.
Dat is uiteraard meteen gedaan.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:16 schreef NorthernStar het volgende:
Als het slechts een kwestie van elektriciteit was kun je je afvragen waarom er niet vanaf het begin mobiele generators naartoe zijn gereden.
Een kettingreactie kan zeer zeker ontstaan. Daar draait de centrale op! Het klopt dat als de brandstof smelt, je vloeibare pockets kritische massa krijgt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik lees overal dat een echte kettingreactie niet kan gebeuren, omdat de regelstaven in de core zitten. Dat snap ik. Maar stel dat de core smelt, en een vloeibaar prutje uranium naar beneden lekt, dan zijn de regelstaven toch niet meer mooi aanwezig en kan er alsnog een kettingreactie ontstaan?
Niet. De stroomtoevoer wordt binnenkort hersteld waardoor ze weer normaal afgekoeld kunnen wordenquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:24 schreef kilon het volgende:
En wanneer bereiken we het punt waarop het gewoon niet meer mogelijk is om de ractoren te koelen door de hoge straling en zal dus in alle 6 reactoren een meltdown plaatsvinden?
Lekker allemaal tegenstrijdig, die berichten die ze rondsturenquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:25 schreef MaGNeT het volgende:
Ik moet nog zien dat ze met stroom op die pompen de boel weer aan de gang krijgen.
Als er scheuren in de buizen zitten pomp je overal water heen, behalve waar het heen moet...
Welke bron zegt dit? Ik hoop ook dat het lukt, maar zou er nog maar niet al te zeker van zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:24 schreef QBay het volgende:
[..]
Niet. De stroomtoevoer wordt binnenkort hersteld waardoor ze weer normaal afgekoeld kunnen worden.
Daar ben ik ook bang voor, zou niet de 1e keer zijn met deze ramp dat er iets goed misgaatquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:25 schreef MaGNeT het volgende:
Ik moet nog zien dat ze met stroom op die pompen de boel weer aan de gang krijgen.
Als er scheuren in de buizen zitten pomp je overal water heen, behalve waar het heen moet...
De buizen zouden intact moeten zijn: er is nog acht uur lang gepompt op de koelsystemen met gebruik van accu's. Ik denk zelf dat het probleem meer in de electronica zit... Maar zou dat te fixen zijn onder deze barre omstandigheden?quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:25 schreef MaGNeT het volgende:
n.a.v. deze vraagquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik lees overal dat een echte kettingreactie niet kan gebeuren, omdat de regelstaven in de core zitten. Dat snap ik. Maar stel dat de core smelt, en een vloeibaar prutje uranium naar beneden lekt, dan zijn de regelstaven toch niet meer mooi aanwezig en kan er alsnog een kettingreactie ontstaan?
Maar dat was vóórdat er explosies zijn geweest...quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:28 schreef eleusis het volgende:
[..]
De buizen zouden intact moeten zijn: er is nog acht uur lang gepompt op de koelsystemen met gebruik van accu's. Ik denk zelf dat het probleem meer in de electronica zit... Maar zou dat te fixen zijn onder deze barre omstandigheden?
Dat was voor alle branden en explosies.... je weet niet hoe de systemen nu eraan toe zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:28 schreef eleusis het volgende:
[..]
De buizen zouden intact moeten zijn: er is nog acht uur lang gepompt op de koelsystemen met gebruik van accu's. Ik denk zelf dat het probleem meer in de electronica zit... Maar zou dat te fixen zijn onder deze barre omstandigheden?
Journaal op NHK World TV (Japanse publieke omroep). Maar daar werd niet bij gezegd op welke termijn dit gerealiseerd werd... Dagen, weken?quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:27 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Welke bron zegt dit? Ik hoop ook dat het lukt, maar zou er nog maar niet al te zeker van zijn.
Tepco zegt dat, als iemand het weet zijn zij dat welquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:27 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Welke bron zegt dit? Ik hoop ook dat het lukt, maar zou er nog maar niet al te zeker van zijn.
NRC spreekt van "de laatste hand gelegd aan", dus dan zal het hooguit urenwerk zijn lijkt me.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:30 schreef eleusis het volgende:
[..]
Journaal op NHK World TV (Japanse publieke omroep). Maar daar werd niet bij gezegd op welke termijn dit gerealiseerd werd... Dagen, weken?
Maar NRC zat hetzelfde journaal te kijken als wij, en volgens mij is het wishful thinkingquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:30 schreef Fireblast het volgende:
NRC spreekt van "de laatste hand gelegd aan", dus dan zal het hooguit urenwerk zijn lijkt me.
Toegegeven. Ik ben ook niet zo optimistisch hoorquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:29 schreef aloe_vera het volgende:
Dat was voor alle branden en explosies.... je weet niet hoe de systemen nu eraan toe zijn.
In grote lijnen klopt het. De reactie wordt heviger, als er niet gekoeld wordt. Koeling houdt de kernbom die daar draait, in toom.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:29 schreef simmu het volgende:
[..]
n.a.v. deze vraag
mijn gedachte hierover: het is al een kettingreactie. well duh, wat denken jullie wat de procedure inhoudt dan? het probleem nu is dat doordat er niet meer gekoeld kan worden, ook de snelheid van het proces niet (of slecht) beinvloed kan worden en er dus steeds meer warmte ontwikkeld wordt waarmee het proces steeds versneld wordt waarmee, etc...
dames en heren experts: begrijp ik dat nu goed of niet? ik ben niet zo thuis in de kernfysica
mwah, Tepco heeft er volgens mij vaker naast gezeten.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:30 schreef QBay het volgende:
[..]
Tepco zegt dat, als iemand het weet zijn zij dat wel
Geen beste reputatie ook.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:36 schreef rubbereend het volgende:
[..]
mwah, Tepco heeft er volgens mij vaker naast gezeten.
Een kettingreactie houdt in dat elke splijting meerdere nieuwe splijtingen oplevert: 1 ==> 3 ==> 9 ==> 27 ... Dan knalt de boel heel snel uit elkaar. Doordat de regelstaven de vrijkomende deeltjes opvangen, komt er geen kettingreactie.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:29 schreef simmu het volgende:
[..]
n.a.v. deze vraag
mijn gedachte hierover: het is al een kettingreactie. well duh, wat denken jullie wat de procedure inhoudt dan? het probleem nu is dat doordat er niet meer gekoeld kan worden, ook de snelheid van het proces niet (of slecht) beinvloed kan worden en er dus steeds meer warmte ontwikkeld wordt waarmee het proces steeds versneld wordt waarmee, etc...
dames en heren experts: begrijp ik dat nu goed of niet? ik ben niet zo thuis in de kernfysica
't valt wel tegen hoor. Zie dat met die gedoe met die BP oil well. 25 km diep boren is toch wel aardig aan de grenzen van het menselijk kunnen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:40 schreef again1928 het volgende:
Echt waar ze moeten die dingen allemaal sluiten zo snel mogelijk zeg ik dan.
Er is 1 grote energie bom in de ruimte genaamd de zon, laten we daar eens wat meer mee doen zou ik zeggen.
Dit is allemaal rotzooi.
Het binneste van onze planeet is van nature tering heet en de zon ook, dus waarom dan kunstmatig ook weer hitte op willen wekken voor turbines etc middels kerncentrales!
Zet zo'n turbine bovenop een vulkaan klaar of begraaf hem diep in de grond.
Water stroomt er met zwaartekracht in en komt vanzelf met waterdamp er weer uit zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Boren naar olie kunnen we toch.
Waarom niet die diepte in om water te verhitten? Ipv die nucleaire rotzooi op het aardoppervlak.
quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:44 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me moeilijk om hier stroomkabels op aan te sluiten.
[ afbeelding ]
Gezellig tochquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:45 schreef outcast_within het volgende:
Wie is de grapjas die wolkjes op de muren van de reactors heeft geverfd?
Nee nee deze mensen hebben verstand van zaken.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:44 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me moeilijk om hier stroomkabels op aan te sluiten.
[ afbeelding ]
Er zijn nog wel meer beperkende factoren. Er is bij dit type brandstof ook een moderator nodig, namelijk water. De moderator vertraagt snelle neutronen die vrijkomen bij een splijting, naar langzame 'thermische' neutronen die kunnen deelnemen aan een nieuwe splijting.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Een kettingreactie houdt in dat elke splijting meerdere nieuwe splijtingen oplevert: 1 ==> 3 ==> 9 ==> 27 ... Dan knalt de boel heel snel uit elkaar. Doordat de regelstaven de vrijkomende deeltjes opvangen, komt er geen kettingreactie.
Alsof Tepco nu ook nog echt zijn/haar reputatie op het spel gaat zetten...die liegen nu op dit moment echt niet. Als zij denken de stroomtoevoer weer opgang te kunnen brengen, dan is dat ook zo. In het verleden zijn ze misschien dubieus geweest, maar nu in tijde van een ramp gaan ze echt niet lopen liegen.quote:
ik hoopte eigenlijk dat verkeerd begrepen te hebbenquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:34 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
In grote lijnen klopt het. De reactie wordt heviger, als er niet gekoeld wordt. Koeling houdt de kernbom die daar draait, in toom.
Er draait daar geen kernbom, daarvoor kan er geen kritieke massa bereikt wordenquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:52 schreef simmu het volgende:
[..]
ik hoopte eigenlijk dat verkeerd begrepen te hebben
Tepco roept al sinds zaterdag dat ze de zaak onder controle hebben. Tussen de explosies door dan.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:30 schreef QBay het volgende:
[..]
Tepco zegt dat, als iemand het weet zijn zij dat wel
het land van de rijzende straling begint een nieuwe dagquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:54 schreef krullendoos het volgende:
over twee uurtjes weten we echt meer dan ontwaakt de boel daar weer.
quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:55 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
het land van de rijzende straling begint een nieuwe dag
Ze hebben al gelogen tijdens de ramp. Samen met de premier.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:50 schreef QBay het volgende:
[..]
Alsof Tepco nu ook nog echt zijn/haar reputatie op het spel gaat zetten...die liegen nu op dit moment echt niet. Als zij denken de stroomtoevoer weer opgang te kunnen brengen, dan is dat ook zo. In het verleden zijn ze misschien dubieus geweest, maar nu in tijde van een ramp gaan ze echt niet lopen liegen.
Als de afgelopen dagen een voorbeeld zijn, beginnen dan de explosies weerquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:54 schreef krullendoos het volgende:
over twee uurtjes weten we echt meer dan ontwaakt de boel daar weer.
persoonlijk vind ik heel die vn echt lachwekkend.. veto rechtquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:08 schreef vosss het volgende:
[..]
Weet je ook waarom? Omdat wij, Het Westen, dat goed vinden en dat komt omdat Rusland bezig is met een wapenorder van ongeveer 2,2 miljard om te leveren aan Libië.
En laat nou net Rusland tegen dat vliegverbod zijn boven Libië.
Goh, waarom zou dat nou zijn
ja de laatste dagen beginnen ze wel zo met een boemquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:56 schreef eleusis het volgende:
[..]
Als de afgelopen dagen een voorbeeld zijn, beginnen dan de explosies weer
Wat een schade! Jemig.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:55 schreef superworm het volgende:
[ afbeelding ]
Satellietfoto. Stoom uit reactor 3.
een dagelijks ritueel aan het wordenquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:56 schreef eleusis het volgende:
[..]
Als de afgelopen dagen een voorbeeld zijn, beginnen dan de explosies weer
Hoezo hebben ze gelogen? Ik vond ze juist opvallend open over de situatie.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:56 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Ze hebben al gelogen tijdens de ramp. Samen met de premier.
Idd. Zoals ik al zei, die reactor 1 (rechts op de foto) lijkt wel aardig, maar die splijtstaven in no.4 liggen gewoon bloot, en de betonnen huls van 3 lijkt ernstig beschadigd.quote:
ik bedoelde niet een kettingreactie in de zin die jij nu beschrijft (een kernreactie. die is exponentieel 1 ==> 3 ==> 9 ==> 27 ... ) maar een oorzaak-gevolg kettingreactie (lineair a ==> b ==> c ==> d ... ).quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:41 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Een kettingreactie houdt in dat elke splijting meerdere nieuwe splijtingen oplevert: 1 ==> 3 ==> 9 ==> 27 ... Dan knalt de boel heel snel uit elkaar. Doordat de regelstaven de vrijkomende deeltjes opvangen, komt er geen kettingreactie.
Dat is ouder nieuws:quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:39 schreef amsoor het volgende:
20u35: Vijf werknemers van de kerncentrale in Fukushima zijn overleden, 22 raakten gewond en 2 zijn vermist. Over de doodsoorzaak is evenwel niets bekend, al is het vooralsnog waarschijnlijker dat de tsunami de schuldige is, eerder dan de straling.
HLN.be
http://www.nytimes.com/2011/03/16/world/asia/16workers.htmlquote:The few details Tokyo Electric has made available paint a dire picture. Five workers have died since the quake and 22 more have been injured for various reasons, while two are missing. One worker was hospitalized after suddenly grasping his chest and finding himself unable to stand, and another needed treatment after receiving a blast of radiation near a damaged reactor. Eleven workers were injured in a hydrogen explosion at reactor No. 3.
eerst zien en horen,dan geloof ik het pasquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:58 schreef Temlin het volgende:
TOKIO - De noodstroomvoorziening bij de kerncentrale in het Japanse Fukushima zou op gang zijn gekomen. Dat zou betekenen dat de elektrische pompen in de kernreactoren weer kunnen gaan werken. De inmiddels oververhitte splijtstofstaven zouden daardoor weer gekoeld kunnen worden.
Als dit waar is
quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:01 schreef aloe_vera het volgende:
update NRC
Update 20.55: Kyodo meldt dat ruim 80.000 Japanse militairen, politieagenten en brandweermannen op dit moment zijn ingezet in de rampgebieden. Ook zijn voor het eerst reservisten opgetrommeld, 10.000 man sterk, sinds de oprichting van de Japanse Zelfverdedigingskrachten (het leger) in 1954.
quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:01 schreef superworm het volgende:
Update 20.55: Kyodo meldt dat ruim 80.000 Japanse militairen, politieagenten en brandweermannen op dit moment zijn ingezet in de rampgebieden. Ook zijn voor het eerst reservisten opgetrommeld, 10.000 man sterk, sinds de oprichting van de Japanse Zelfverdedigingskrachten (het leger) in 1954.
Oud nieuws!quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:01 schreef aloe_vera het volgende:
update NRC
quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:02 schreef amsoor het volgende:
20u43: De Amerikaanse producent van jodiumtabletten Anbex meldt dat de voorraad uitgeput is.
HLN.be
grappig dat juist de niet-frontpage redacteur een bronvermelding geeftquote:
dat was feitelijk domme mensen werk, we kunnen het wel, zolang we onze hoofden erbij houden en niet bezuinigen..quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:44 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
't valt wel tegen hoor. Zie dat met die gedoe met die BP oil well. 25 km diep boren is toch wel aardig aan de grenzen van het menselijk kunnen.
Vierkant is veel praktischer (lees: goedkoper), want je kunt er veel meer in kwijt. Zoals een spent fuel pool boven de reactor, in het hoekje van het gebouw.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Waarom zijn die reactorgebouwen eigenlijk vierkant? Hier zijn ze altijd mooi rond, wat me optimaal lijkt qua benodigd materiaal, maar ook qua drukbestendigheid.
quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:03 schreef ETA het volgende:
[..]
grappig dat juist de niet-frontpage redacteur een bronvermelding geeft
Die nagespeelde uit 2006? Ja 1 van de YT comments was 'het lijkt wel een real life horrorfilm', en dat is het ook. Bizar om te zien hoe ze ermee om gingen de 1e paar dagen. En die helibemanning die onbeveiligd zandzakken in de smeltende kern dumpt... rillingen echt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:03 schreef Brighteyes het volgende:
Ik zit die BBC docu over chernobyl te kijken nu... indrukwekkend zeg...
quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:03 schreef ETA het volgende:
[..]
grappig dat juist de niet-frontpage redacteur een bronvermelding geeft
quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:05 schreef Darklight het volgende:
Mar. 16, 2011 3:49 PM ET
NRC: No water in spent fuel pool of Japan plant
WASHINGTON (AP) The chief of the U.S. Nuclear Regulatory Commission says all the water is gone from one of the spent fuel pools at Japan's most troubled nuclear plant. This means there's nothing to stop the fuel rods from getting hotter and ultimately melting down.
The outer shell of the rods could also ignite with enough force to propel the radioactive fuel inside over a wide area.
Gregory Jaczko did not say Wednesday how the information was obtained, but the NRC and U.S. Department of Energy both have experts on site at the Fukushima Dai-ichi complex of six reactors.
He says officials believe radiation levels are extremely high, and that could affect workers' ability to stop temperatures from escalating.
Dodewaard is ook een doos.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Waarom zijn die reactorgebouwen eigenlijk vierkant? Hier zijn ze altijd mooi rond, wat me optimaal lijkt qua benodigd materiaal, maar ook qua drukbestendigheid.
Klopt ja, eleusis houdt het erg goed bijquote:Op woensdag 16 maart 2011 21:12 schreef Bigs het volgende:
Ik moet het toch even zeggen: Ik vind de live updatende topics functie van Fok! nu wel heel erg relaxed.
ach, regelmatig loopt de browser vast als je een video aan het kijken bent, update niet (terwijl er wel updates zijn) en update als er geen updates zijn...quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:12 schreef Bigs het volgende:
Ik moet het toch even zeggen: Ik vind de live updatende topics functie van Fok! nu wel heel erg relaxed.
ik ben zeker iemand die gaat klagen als er ook maar iets niet werkt, en van die auto-update heb ik nog welgeteld 0x last gehadquote:Op woensdag 16 maart 2011 21:14 schreef mschol het volgende:
[..]
ach, regelmatig loopt de browser vast als je een video aan het kijken bent, update niet (terwijl er wel updates zijn) en update als er geen updates zijn...
wat mij betreft laten ze het achterwege als het maar voor een deel werkt..
Dan zou ik toch maar eens naar een andere browser gaan kijken want hier werkt het primaquote:Op woensdag 16 maart 2011 21:14 schreef mschol het volgende:
[..]
ach, regelmatig loopt de browser vast als je een video aan het kijken bent, update niet (terwijl er wel updates zijn) en update als er geen updates zijn...
Inderdaad. Ik heb dit topic aanstaan, en die blog van het nrc. Op werk alleen die nrc, omdat fok te snel gaat met updates.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:12 schreef Bigs het volgende:
maar je moet niet op appeltje + R klikken dan ben je fucked.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:12 schreef Bigs het volgende:
met ff heb ik hetzelfde probleem.. maarja ik heb er maar mee leren leven.. ik heb fok inmiddels echt niet hoog meer in favorieten lijstje staan..quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:15 schreef StM het volgende:
[..]
Dan zou ik toch maar eens naar een andere browser gaan kijken want hier werkt het prima
Dat ligt toch echt aan je browser. 't gaat hier heel aardig.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:14 schreef mschol het volgende:
[..]
quote:Een speciale politiewagen is zojuist gearriveerd bij de Fukushima Daiichi kerncentrale. TEPCO hoopt met het waterkannon op de wagen het waterniveau in het brandstofbassin van reactor 4 van Fukushima Daiichi weer op niveau te brengen, meldt de BBC. De kracht van de straal is hopelijk sterk genoeg voor technici om van veilige afstand te kunnen werken.
Het is gewoon van noodgreep naar noodgreep. Maar je moet wat.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:23 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]. Klinkt dit nu zo amateuristsch of ligt het aan mij.
klinkt eerder als:quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:23 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik krijg erg de indruk dat de control room compleet in puin ligt, was misschien wel flooded met die tsunami. Dat niets meer te regelen valt en alles ter plekke gedaan moet worden, handmatig.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:23 schreef Revolution-NL het volgende:
Levert te weinig vermogen denk ik.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:43 schreef LXIV het volgende:
Nu het bericht dat de noodstroomvoorziening weer op gang is en dat er water gepompt kan worden.
Goed nieuws dus.
Wat ik niet begrijp is dat er niet simpel een aggregaat onder een heli kan worden gehangen, desnoods ook nog een pomp, die dan vervolgens worden aangezet. Dat zoiets niet binnen 2 uur geregeld is snap ik. Maar binnen 5 dagen toch wel?
Zal ongetwijfeld een reden voor zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:43 schreef LXIV het volgende:
Nu het bericht dat de noodstroomvoorziening weer op gang is en dat er water gepompt kan worden.
Goed nieuws dus.
Wat ik niet begrijp is dat er niet simpel een aggregaat onder een heli kan worden gehangen, desnoods ook nog een pomp, die dan vervolgens worden aangezet. Dat zoiets niet binnen 2 uur geregeld is snap ik. Maar binnen 5 dagen toch wel?
Of zet er een op een boot... het ligt aan het water toch? Maar goed, waarschijnlijk kon het niet anders en denken we te simpel erover.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:43 schreef LXIV het volgende:
Goed nieuws dus.
Ja natuurlijk. Het zal wel niet zo simpel zijn. Of het systeem is niet zo ontworpen dat het aansluiten van een extern aggregaat eenvoudig is. De Japanners zijn niet dom.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:44 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
Of zet er een op een boot... het ligt aan het water toch? Maar goed, waarschijnlijk kon het niet anders en denken we te simpel erover.
Zijn ze al 5 dagen met die kabel bezig dan? Daar had ik nog niks over gelezen? Weet iemand dat?quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:18 schreef superworm het volgende:
dat zou dan een soortgelijke doch langdurigere (is dat een woord?) actie zijn als (dan? tis laat, ik ben moe) de grondlui die nu actief zijn daar. met als extra complicatie: hoe had je die luitjes willen afwisselen dan? je kan daar niet langer dan x uur inhangen voordat je duizelig enzo wordt, had ik begrepen iig.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:43 schreef LXIV het volgende:
Goed nieuws dus.
Ze hebben toch geen stroom? Dat was het plan, maar volgens mij zijn veel omroepen een beetje te vlug met dit nieuws.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:48 schreef Ermanon het volgende:
Ik snap er niks meer van.
Ze hebben nu dus wel weer stroom, maar ondertussen wordt van alles weer warm en gaat koken en er komt geen koeling?? Huh wat klopt er niet?
Heb je de foto's van die centrale gezien?quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:48 schreef Ermanon het volgende:
Ze hebben nu dus wel weer stroom, maar ondertussen wordt van alles weer warm en gaat koken en er komt geen koeling?? Huh wat klopt er niet?
Iemand moet de stekker er nog indoenquote:Op woensdag 16 maart 2011 21:48 schreef Ermanon het volgende:
Laten we hopen dat dit zo blijft. Klinkt egoistisch, maar soms mag dat wel.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:41 schreef ACT-F het volgende:
Het waait nog de goede kant op, dat scheelt dan weer![]()
http://derstandard.at/129(...)der-Strahlungswolken
Er zijn aggregaten aangerukt, het is niet helemaal duidelijk waarom die niet werkten. Bronnen zeggen van alles: niet compatible, ongebruikelijke voltages, of niet bruikbaar vanwege tsunamischade aan vaste installaties. Ik vind de laatste verklaring het meest plausibel. Misschien spelen logistieke problemen ook een rol, het halve land ligt op z'n gat. Ik denk dat we het achteraf pas zullen weten.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:43 schreef LXIV het volgende:
Goed nieuws dus.
Meltdowns in de Hollywood-vorm zouden niet mogelijk moeten zijn (volgens de theorie - klop klop), worst case is een beetje dit soort shit maar dan met (veel) meer straling in de omgeving.quote:
NRCquote:Update 21.47: Volgens de BBC waarschuwen experts dat als het stralingsniveau bij Fukushima te hoog wordt, de Japanse technici niet alleen niet meer bij reactor 4 kunnen komen, maar ook de andere reactoren die kampen met defecte koelsystemen.
Was gister een gast bij P&W die heeft uitgelegd dat het niet zomaar een pompje is.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:52 schreef eleusis het volgende:
[..]
Er zijn aggregaten aangerukt, het is niet helemaal duidelijk waarom die niet werkten. Bronnen zeggen: niet compatible, ongebruikelijke voltages, of niet bruikbaar vanwege tsunamischade aan vaste installaties. Misschien spelen logistieke problemen ook een rol, het halve land ligt op z'n gat. Ik denk dat we het achteraf pas zullen weten.
5 pompjes van 1000pk geen optie?quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:55 schreef hahahaiklachmedood het volgende:
[..]
Was gister een gast bij P&W die heeft uitgelegd dat het niet zomaar een pompje is.
Ding neemt meer ruimte in de de studio van P&W en leverd(uit mn hoofd) 5000 pk
Het is dus echt een gigantisch apparaat die je dus niet zomaar even op een aanhanger gooit oid:P
Ik begin me af te vragen of een meltdown wel perse zo slecht is. Als je met water koelt en daardoor steeds van die waterstof explosies krijgt dan blaas je stukje bij beetje alles op dat straling tegen kan houden. Een meltdown veroorzaakt veel straling, maar als dat binnen de centrale gehouden kan worden dan lijkt me het risico voor de burgerbevolking juist kleiner.quote:
En die langzamerhand steeds slechter wordt, en eigenlijk vervangen zou moeten worden.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:56 schreef LSD.tv het volgende:
Het bouwen van de sarcofaag over Tjernobyl duurde zes maanden,
(welke toen nog vol meters grote gaten zat en gebouwd was op de fundering van een half ge-explodeerd gebouw).
Nu maar hopen dat het in Japan niet zo ver gaat komen, ben wel benieuwd hoe de situatie er daar over een maand uit ziet...
I know! Maar je hebt ze ook in wat meer draagbare vorm, bijvoorbeeld precies in een zeecontainer.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:55 schreef hahahaiklachmedood het volgende:
Was gister een gast bij P&W die heeft uitgelegd dat het niet zomaar een pompje is.
Ding neemt meer ruimte in de de studio van P&W en leverd(uit mn hoofd) 5000 pk
Het is dus echt een gigantisch apparaat die je dus niet zomaar even op een aanhanger gooit oid:P
Zou wel kunnen ja:P maar ze zitten wel in een ramp gebied en die tsunami is over het terein van de centrale heen geknald, opzich niet zo gek dat het lastig is.quote:
Eigenlijk zou je je moeten afvragen waarom we ons hier in Europa zorgen maken om de straling in Japan terwijl er vlak bij huis een veel groter nucleair probleem te vinden is. Als die sarcofaag in Tjernobyl in elkaar stort dan zorgt de vrijgekomen radioactieve stofwolk er voor dat we weer een flinke tijd geen spinazie mogen eten.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:56 schreef TommyGun het volgende:
[..]
En die langzamerhand steeds slechter wordt, en eigenlijk vervangen zou moeten worden.
Klopt, het instorten ervan zou kunnen zorgen voor een nieuwe rampquote:Op woensdag 16 maart 2011 21:56 schreef TommyGun het volgende:
[..]
En die langzamerhand steeds slechter wordt, en eigenlijk vervangen zou moeten worden.
http://www.express.be/bus(...)nancieerd/139915.htm
Jeps, of dan is alles zover afgekoeld dat er geen stoom meer vrijkomtquote:Op woensdag 16 maart 2011 22:00 schreef MaGNeT het volgende:
Wel heel veel stoom...
http://cs2.town.yanaizu.f(...)EST_ID=1299884840737
Maar waar stoom is, is koelwater... Pas als de stoom ophoudt is er echt een probleem?
Europa maakt zich daar heus wel zorgen over, alleen niemand wil het betalenquote:Op woensdag 16 maart 2011 21:59 schreef beantherio het volgende:
[..]
Eigenlijk zou je je moeten afvragen waarom we ons hier in Europa zorgen maken om de straling in Japan terwijl er vlak bij huis een veel groter nucleair probleem te vinden is. Als die sarcofaag in Tjernobyl in elkaar stort dan zorgt de vrijgekomen radioactieve stofwolk er voor dat we weer een flinke tijd geen spinazie mogen eten.
Maar wat als er nu weer explosies ontstaan door die stoom?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:00 schreef MaGNeT het volgende:
Wel heel veel stoom...
Maar waar stoom is, is koelwater... Pas als de stoom ophoudt is er echt een probleem?
Voltage is relatief makkelijk om te zetten met transformatoren, maar bij grote vermogens zijn die ook niet bepaald klein. Bij een frequentieverschil heb je een frequentieregelaar nodig waarvan ik me afvraag of ze die wel hebben voor zeer grote vermogens. Het beste is uiteindelijk een generator met de juiste spanning en frequentie.quote:Op woensdag 16 maart 2011 21:57 schreef eleusis het volgende:
Maar wie weet is er een heel raar voltage nodig waar geen omvormer voor beschikbaar is of zo?
Daar zullen ze nu hopelijk anders over denkenquote:Op woensdag 16 maart 2011 22:01 schreef OEM het volgende:
[..]
Europa maakt zich daar heus wel zorgen over, alleen niemand wil het betalen
Archiefbeelden?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:03 schreef LSD.tv het volgende:
Oh jeeh hebben we die webcam stream weer
Een beetje raar dat er sneeuw ligt, maar op foto's en beelden op NHK tv niets qua sneeuw te zien is
quote:2057: Andreas Persbo, director of the London-based Verification Research, Training and Information Centre, has told Bloomberg that although Japan is legally obliged to provide information to the IAEA and its member states, officials in Tokyo simply may not be able to do so. "In a crisis situation, the only ones that really know what is going on are at the site and they don't have time to pick up the telephone," he explained.
wow, bestaat er zowaar iemand met zinnige opmerkingen?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:07 schreef beantherio het volgende:
Een intelligente opmerking op de BBC-feed:
[..]
Kun je zo'n open deur nog een zinnige opmerking noemen?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:08 schreef mschol het volgende:
[..]
wow, bestaat er zowaar iemand met zinnige opmerkingen?
open deur, maar iets wat veel mensen toch kunnen vergeten.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:09 schreef OEM het volgende:
[..]
Kun je zo'n open deur nog een zinnige opmerking noemen?
Als zoveel officials zeuren dat ze niet geinformeerd worden over de situatie en niet over deze mogelijkheid hebben nagedacht, dan was die deur niet open genoeg blijkbaar.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:09 schreef OEM het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad beelden van Yanaizu, ruim 100 km ten westen van de centrale. Staat gewoon in de URLquote:Op woensdag 16 maart 2011 22:03 schreef LSD.tv het volgende:
Een beetje raar dat er sneeuw ligt, maar op foto's en beelden op NHK tv niets qua sneeuw te zien is
De druk bestendigheid is vooral nodig in het reactorvat, en de betonnen omhulzing er om heen.... daaromheen kun je gewoon een vierkant gebouw zitten.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Hmm, goed punt.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:03 schreef LSD.tv het volgende:
Ik krijg steeds maar 1 plaatje te zien?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:00 schreef MaGNeT het volgende:
Wel heel veel stoom...
quote:
quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:10 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad beelden van Yanaizu, ruim 100 km ten westen van de centrale. Staat gewoon in de URL
Als ik veel van de reacties op tv zo aanhoor dan krijg ik de indruk dat deze open deur aan weinig mensen besteed is. Iedereen roept dat men onvoldoende geïnformeerd wordt terwijl er daar bij die centrale mensen keihard vechten (en sterven) om dit probleem onder controle te krijgen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:09 schreef OEM het volgende:
[..]
Was dat ding ook niet in de film the naked gun 2 1/2 ? ofzo?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:11 schreef maartena het volgende:
Wij noemen "onze" kern centrale (half uurtje hier vandaan) de "Two Big Tits":
[ afbeelding ]
En het verkeerde, dit is niet de centrale.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:12 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik krijg steeds maar 1 plaatje te zien?
"Everything I see reminds me of her"quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:13 schreef gebrokenglas het volgende:
Was dat ding ook niet in de film the naked gun 2 1/2 ? ofzo?
Dat is de juiste webcam.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:14 schreef MaGNeT het volgende:
Deze beter?
http://www.tepco.co.jp/nu/f1-np/camera/index-j.html
Lijkt niet zo vaak bijgewerkt te worden...
Een vreedzaam beeld..quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:14 schreef MaGNeT het volgende:
Deze beter?
Doettie 't of doettie 't niet ?quote:TOKIO - De pogingen om de geplaagde kerncentrale Fukushima I te stabiliseren, concentreren zich op het herstellen van de energievoorziening. Dat moet de koelingssystemen van de centrale weer op gang brengen. Dat meldde exploitant Tepco donderdag (lokale tijd).
© ANP
Medewerkers zijn inmiddels druk bezig een nieuwe elektriciteitsleiding aan te leggen en beschadigde onderdelen van de elektrische systemen te repareren
En hoe wil die knakker in de VS dat zo weten?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:26 schreef aerdt het volgende:
Niet echt goed nieuws volgens mij...
Japan Reactor Loses Cooling Water for Spent Fuel, Jaczko Says
http://www.businessweek.c(...)uel-jaczko-says.html
We believe that the secondary containment has been destroyed and there is no water in the spent-fuel pool, he said today at a hearing of a House Energy and Commerce Committee panel in Washington. We believe that radiation levels are extremely high, which could possibly impact the ability to take corrective measures.
Geloven doe je maar in de kerk, daarbuiten moet je 't zeker weten !quote:We believe
ja dat is waar,maar het is nu heeeeeeel stil.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:27 schreef DemonRage het volgende:
Het kloteuurtje van de dag is weer aangebroken. De afgelopen dagen was het ook al raak in dit uur.
Lees ik vaker op Fok!... En daarna reacties dat het niet zo is...quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:30 schreef again1928 het volgende:
Tjernobyl heeft wel hele mooie natuur ervoor terug gekregen lees ik nu.
Japan wordt nu wakker. Het wordt tijd voor wat info van officiele zijde, is wel erg stil nu....quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:28 schreef krullendoos het volgende:
[..]
ja dat is waar,maar het is nu heeeeeeel stil.
Ik heb het op wikipedia gelezen in ieder geval.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Lees ik vaker op Fok!... En daarna reacties dat het niet zo is...
Dus ik ben nog niet overtuigd...
Natuur daar is in goede staat. Natuurlijk hebben dieren en in mindere mate planten daar last van straling. Maar de mens blijft weg, dat scheelt 't meest.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De natuur kan er zn gang gaan, zonder gestoord te worden door De Mens.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:32 schreef again1928 het volgende:
[..]
Ik heb het op wikipedia gelezen in ieder geval.
Geen idee.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:26 schreef Ermanon het volgende:
[..]
En hoe wil die knakker in de VS dat zo weten?
Zou Google maps daar ook streetviews maken?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Natuur daar is in goede staat. Natuurlijk hebben dieren en in mindere mate planten daar last van straling. Maar de mens blijft weg, dat scheelt 't meest.
Er groeien zelfs schimmels in de reactorquote:Op woensdag 16 maart 2011 22:30 schreef again1928 het volgende:
Schijnt ook te zijn dat de levenscyclus van een dier mee kan zitten etc en het is een nogal groot gebied. Mensen willen er pas zitten als ze er kunnen blijven leven. En dieren hoeven er niet zo lang te leven. Genoeg om voort te planten, dat is het enige waar de natuur iets om geeft.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:33 schreef Perrin het volgende:
[..]
Natuur daar is in goede staat. Natuurlijk hebben dieren en in mindere mate planten daar last van straling. Maar de mens blijft weg, dat scheelt 't meest.
Het enige wat dit zegt is dat de aarde beter af is zonder de mens. Maar dat is weinig nieuws, wat dat betreft klopt de Agent Smith stelling "humans are a plague" wel...quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:30 schreef again1928 het volgende:
Mooiste opmerking van de dag. Ik zal ze even bellen, of ze de on/off switch kunnen vinden.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Kunnen ze die centrale niet gewoon uitzetten? Dan koelt het vanzelf af lijkt mij. (Is immer ooit ook aangezet)
quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Kunnen ze die centrale niet gewoon uitzetten? Dan koelt het vanzelf af lijkt mij. (Is immer ooit ook aangezet)
De centrale staat al uit sinds de beving...quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Ja natuurlijk kan dat, maar dat hebben ze kennelijk vergeten...quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Was laatst een mooie docu over. Bij de VPRO geloof ik.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:32 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Door die tsunami is de aan/uit knop kapot.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
verrek, dat nog niemand daar aan gedacht heeft, bel Japanquote:Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Daarom maakte ik hem ook.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:47 schreef Silven het volgende:
[..]
Mooiste opmerking van de dag.Ik zal ze even bellen, of ze de on/off switch kunnen vinden.
Godverdomme, ik ben weer klaarwakker nu. Bedanktquote:Op woensdag 16 maart 2011 22:48 schreef rubbereend het volgende:
[..]
verrek, dat nog niemand daar aan gedacht heeft, bel Japan
Als je het serieus meende was het nog mooier geweest.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:48 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
[..]
Daarom maakte ik hem ook.
Yep, weet alleen niet meer welke Naked Gun.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:13 schreef gebrokenglas het volgende:
Was dat ding ook niet in de film the naked gun 2 1/2 ? ofzo?
Dat is de oplossing natuurlijk ; gewoon de stekker uit het stopcontact trekken !quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Joah, daar trappen we niet in hoor!quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:48 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
[..]
Daarom maakte ik hem ook.
San Onofre Nuclear Generating Station - California, weinig Japans dusquote:Op woensdag 16 maart 2011 22:49 schreef maartena het volgende:
[..]
Yep, weet alleen niet meer welke Naked Gun.
Bron: http://en.wikipedia.org/w(...)r_Generating_Stationquote:The plant's two large containment structures are briefly shown in the 1988 movie The Naked Gun when detective Frank Drebin (Leslie Nielsen) talks about how everything reminds him of his ex-girlfriend (quote: Everywhere I look something reminds me of her).
Kerncentrales Japan #17; Waar de stekker er gewoon uit moet!quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:52 schreef Silven het volgende:
Mag de quote van Geflipte-Koelkast in de volgende OP?
Wel last van kanker en mutaties. Maar ach als een wild beest in zijn derde levensjaar leukemie oploopt heeft ie al 2 nestjes op de wereld gezet. Waarvan altijd wel een paar jonkies 'goed gelukt' zijn. Dieren hoeven niet oud te worden om de soort in stand te houden.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:38 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Wat ik wel bizar vind, moeten die dieren geen last krijgen van die "radiation sickness"?
quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De centrale staat al uit sinds de beving...
Oh ja, we bellen ze even..... dat ze DAAR nog niet op gekomen zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Nog een keer:quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:56 schreef maartena het volgende:
[..]
Oh ja, we bellen ze even..... dat ze DAAR nog niet op gekomen zijn.
De bouw ervan had ook een redelijk Naked Gun gehalte:quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:52 schreef LSD.tv het volgende:
[..]
San Onofre Nuclear Generating Station - California, weinig Japans dus
[..]
Bron: http://en.wikipedia.org/w(...)r_Generating_Station
quote:The firm Bechtel was further embarrassed in 1977, when it installed a 420-ton nuclear-reactor vessel backwards at a San Onofre, Calif., power plant.
Even achterstevoren neerzetten.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:59 schreef OEM het volgende:
[..]
De bouw ervan had ook een redelijk Naked Gun gehalte:
[..]
quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:59 schreef OEM het volgende:
[..]
[..]
Helemaal niet goed. Die van nummer 4 zijn als eerste drooggekookt omdat ze net uit de reactor kwamen. De staven waren nog erg actief. Maar de andere reactors gaan ook (of zijn al bezig) als ze te lang geen nieuw koelwater krijgen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:26 schreef aerdt het volgende:
Niet echt goed nieuws volgens mij...
Japan Reactor Loses Cooling Water for Spent Fuel, Jaczko Says
http://www.businessweek.c(...)uel-jaczko-says.html
We believe that the secondary containment has been destroyed and there is no water in the spent-fuel pool, he said today at a hearing of a House Energy and Commerce Committee panel in Washington. We believe that radiation levels are extremely high, which could possibly impact the ability to take corrective measures.
Mail ze dit briljante idee zou ik zeggen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Die lag er al, een kerncentrale heeft stroom nodig voor koelen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:04 schreef remlof het volgende:
Dus ze zijn nu een stroomverbinding aan het aanleggen náár de kerncentrale?
Dan mag jij die dingen naar de raket sjouwen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:04 schreef NietTeVolgen het volgende:
Gewoon die reactoren into space schieten als het over is, bye afval.
En betalen voor de kosten van de lanceringquote:Op woensdag 16 maart 2011 23:06 schreef beantherio het volgende:
[..]
Dan mag jij die dingen naar de raket sjouwen.
lol dumb-ass, waarheen en weet je hoeveel dat kost? 1 foutje en je hebt de grootste nucleare ramp ooit.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:04 schreef NietTeVolgen het volgende:
Gewoon die reactoren into space schieten als het over is, bye afval.
En besturen van de raket als piloot aan boord.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:06 schreef remlof het volgende:
[..]
En betalen voor de kosten van de lancering
Het is niet als of men daar met een paar emmers heen en weer kan gaan lopenquote:Op woensdag 16 maart 2011 23:07 schreef again1928 het volgende:
Ik snap sowieso niet zo goed.
Dit hele gebeuren staat een paar honderd meter van de grote oceaan.
En we hebben koelingsproblemen?
tis niet een kwestie van water erop klaar, het moet er continue, dagen lang langs gaan.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:07 schreef again1928 het volgende:
Ik snap sowieso niet zo goed.
Dit hele gebeuren staat een paar honderd meter van de grote oceaan.
En we hebben koelingsproblemen?
Ja hoor..
Ik zou willen dat er nu een tsunami zou komen!
Nu weer niet he, nee als je hem een keer nodig hebt.
Nergens te bekennen..
Nou goed het ligt er wel in ieder geval..quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:08 schreef mg794613 het volgende:
[..]
tis niet een kwestie van water erop klaar, het moet er continue, dagen lang langs gaan.
onbemande !quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:14 schreef LSD.tv het volgende:
Ze gaan opnieuw water proberen te dumpen in die "spent nuclear rod pools" met 2 chinook heli's hoor ik op NHK tv
Straks effe in de herhaling kijken.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:10 schreef OEM het volgende:
P&W: Diederik Samson en Maria vd Hoeven (ohjee)
ik wilde weer eens kijken en nu doet ie het helemaal niet meer? de officiele tepco cam?quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:14 schreef MaGNeT het volgende:
Deze beter?
Beetje overbelast denk ikquote:Op woensdag 16 maart 2011 23:16 schreef aloe_vera het volgende:
ik wilde weer eens kijken en nu doet ie het helemaal niet meer? de officiele tepco cam?
Ah, de boel zal wel ontploft zijn daar.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:16 schreef aloe_vera het volgende:
[..]
ik wilde weer eens kijken en nu doet ie het helemaal niet meer? de officiele tepco cam?
vandaar die stiltequote:Op woensdag 16 maart 2011 23:17 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ah, de boel zal wel ontploft zijn daar.
http://www.panoramio.com/photo/17343737quote:Op woensdag 16 maart 2011 22:59 schreef OEM het volgende:
Beterquote:Op woensdag 16 maart 2011 23:19 schreef eleusis het volgende:
FLASH: Japan nuclear agency says radiation level steadily decreasing over last 12 hours at Fukushima Daiichi plant (Reuters)
De architecten achter deze centrale waren echte bazen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
http://www.panoramio.com/photo/17343737
Prima om die dingen te koelen, het nadeel van dit plan is dat het water zo een enorme impact heeft als het van die afstand naar beneden dondert dat mogelijk keurig gestapelde staven door elkaar worden gegooid en zo elkaar meer aanstralen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:14 schreef LSD.tv het volgende:
Ze gaan opnieuw water proberen te dumpen in die "spent nuclear rod pools" met 2 chinook heli's hoor ik op NHK tv
Ah mooi. Zal denk ik deels komen door de gunstige wind, waait momenteel uit noordwesten en drijft radioactieve straling goeddeels de zee op.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:19 schreef eleusis het volgende:
FLASH: Japan nuclear agency says radiation level steadily decreasing over last 12 hours at Fukushima Daiichi plant (Reuters)
Heb ik met mijn staaf ook ooit gehad. Moest 3 jaar lang met een onderbroek van asbest rondlopen... en boh wat schuurt dat zeg!quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:25 schreef exile79 het volgende:
Als die staven drie jaar af moeten koelen, zijn ze nog wel even bezig.
Ik moest lachenquote:Op woensdag 16 maart 2011 23:27 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Heb ik met mijn staaf ook ooit gehad. Moest 3 jaar lang met een onderbroek van asbest rondlopen... en boh wat schuurt dat zeg!
Na de afgelopen dagen is deze centrale toch al afgeschreven. Als de boel eenmaal stabiel is hebben ze dus de tijd en de ruimte.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:25 schreef exile79 het volgende:
Als die staven drie jaar af moeten koelen, zijn ze nog wel even bezig.
Hoe worden die dingen in een normale situatie eigenlijk op hun plek gehouden? Van wat voor materiaal zijn de houders gemaakt? Zouden die dingen het op een gegeven moment door de hitte al niet gaan begeven?quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Prima om die dingen te koelen, het nadeel van dit plan is dat het water zo een enorme impact heeft als het van die afstand naar beneden dondert dat mogelijk keurig gestapelde staven door elkaar worden gegooid en zo elkaar meer aanstralen.
Maar goed, geen enkele optie is zonder nadelen nu.
De berichten spreken elkaar steeds meer tegen....quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:19 schreef eleusis het volgende:
Er zijn soms pieken in de stralingsintensiteit, inderdaad. Samsom gaf daar net bij P&W de hypothese over dat er in die koelbaden soms een brandstofstaaf openbarst door het opwarmen. Dit geeft dan weer een piek in straling af.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:31 schreef Devz het volgende:
De berichten spreken elkaar steeds meer tegen....
quote:2231: John Luke from Nerimaku, Tokyo writes: "Remember, many people are wearing masks now because it's 'hay-fever season' NOT because they are worried about radiation. Your report gives the impression people are wearing masks because of fear. Please correct this."
De media is nauwelijks te vertrouwen met deze crisis. Sensatie scoort dus men publiceert maar elk angstaanjagend gerucht dat voorbij komt zetten.quote:2226: Nick Bikkal from Tokyo writes: "I live within Tokyo city limits. I keep reading of radiation coming into the city from the plant 200 km north of us. Technically NE of the city. Embassies are urging their citizens to leave the city and country. How can radioactivity head our way when for the last few days all the weather reports have said the wind keeps blowing from the west or NW? The official weather reports back up my statement. Either I'm still underinformed or am being misinformed. Family and friends abroad are in a panic over me and my family but I say there is an attempt to confuse and create panic. It's a media tactic to keep people glued to them. I see little support given to those working hard to help, clean up&rescue. Instead of running away people should give what they can to those in need."
Weet ik niet. Bij mij deed hij het gister ook niet.quote:
Ik vond hem wel heldere uitleg geven. Ik kende de feiten weliswaar al, maar het zou niet verkeerd zijn wanneer o.a. de Telegraaf ook dit soort uitleg zou geven ipv te berichten over "ATOOMWOLKEN DES DOODS" en zulke hysterie op te wekken, dat de gemiddelde SBS6-kijker morgen bij de apotheek om jodiumtabletten vraagt...quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:35 schreef eleusis het volgende:
[..]
Er zijn soms pieken in de stralingsintensiteit, inderdaad. Samsom gaf daar net bij P&W de hypothese over dat er in die koelbaden soms een brandstofstaven openbarst door het opwarmen. Dit geeft dan weer een piek af.
Maar aangezien het ook weer verwaait, gaat het niveau weer terug.
Sorry, maar als die gast zich veilig voelt omdat de wind de andere kant op staat dan heb ik nieuws voor hem: De wind kan draaien!!quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:36 schreef beantherio het volgende:
Nog twee zinnige opmerkingen op de BBC-feed:
[..]
[..]
De media is nauwelijks te vertrouwen met deze crisis. Sensatie scoort dus men publiceert maar elk angstaanjagend gerucht dat voorbij komt zetten.
Lijkt Libië welquote:Op woensdag 16 maart 2011 23:31 schreef Devz het volgende:
[..]
De berichten spreken elkaar steeds meer tegen....
quote:<Notice Van planten en voorwaarden in Fukushima Daiichi kerncentrale Station>
(15 maart, 5:00 pm)
05 01 Maart 1990 3
Azuma Miyako Syakai aandelen macht
Hara Rikiko eerste energiecentrale Fukushima
Fukushima Daiichi kerncentrale Unit totaal (1 tot nr. 6) zijn gestopt.
Unit 1 (Down)
- Maar we hebben aan de reactor, ongeveer 36 minuten op 15:00 op 12 maart, een grote aardbeving plaatsgevonden onder de soort te stoppen,
Witte rook is opgetreden in de buurt van de nummer 1 grote geluid. Er kan een potentiële waterstof ontploffing veroorzaakt
Het.
- Wij zijn het injecteren van water in een kernreactor.
Nr. 2 (Down)
- Nucleaire reactor wordt gestopt en het water werd gemaakt door het isoleren van de reactor koelsysteem, reactor septum
Het koelsysteem haltes, reactor waterniveau daalt met toenemende druk in de reactor. De richtingen van het land
Meer volledig bevestigd over de veiligheidsmaatregelen die we afname van de druk in de reactor insluitingsvat,
Aangezien het zeewater in de koelmiddel van de reactor, heeft de reactor druk en reactor waterpeil hersteld.
- Delen met de druk afneemt en ruis wordt gegenereerd in de buurt van de druk onderdrukking kamer op ongeveer 6.
Ga naar een veilige plaats - zoals tijdelijke werknemers en onderaannemers om onze medewerkers niet rechtstreeks betrokken bij het werk
Gestart.
- We uitgevoerd de injectie van water in de reactor continu.
Unit 3 (Down)
- Maar we hebben aan de reactor, ongeveer 1 minuut te stoppen om 11 uur op 14 maart met een hard geluid als de No
Het optreden van witte rook kunnen potentiële waterstof ontploft.
- Ook, tijdelijk op te schorten Orimashita waterinjectie in de reactor om 2:30 op 15 maart
We hervatten waterinjectie.
Nr. 4 (Beneden in de periodieke inspectie)
- Nucleaire reactor wordt gestopt en de reactor waterpeil te zorgen dat we niet hebben voor de veiligheid zorgen.
- Op dit moment is de koelvloeistof lek in een insluitingsvat niet geloofd.
- Bevestigd de vijfde verdieping dakschade in de buurt van het reactorgebouw.
- Check de site later in het noordwestelijke deel van de vierde verdieping in de buurt van het reactorgebouw, bevestigde dat het vuur,
Elke zijkant en contact opgenomen met de brandweer.
- Wat de brand heeft bevestigd dat onze medewerkers van nature uit vuur rond 11.00 uur.
Zal toezien op de voet.
Nr. 5 (Down in periodieke inspectie)
- Nucleaire reactor wordt gestopt en de reactor waterpeil te zorgen dat we niet hebben voor de veiligheid zorgen.
- Op dit moment is de koelvloeistof lek in een insluitingsvat niet geloofd. No 6 (Down in periodieke inspectie)
- Op dit moment is de koelvloeistof lek in een insluitingsvat niet geloofd.
Gewonden
- Eerst de aardbeving, waardoor verwondingen aan twee bedrijven samen te werken bij de campus kerncentrale werknemers, ziekenhuis
Staan voor de staat - werd overgelaten bedrijf de borst een van onze medewerkers, het ziekenhuis per ambulance
- Er is geen besef van een gebouw in de buurt van de werknemers zijn onderaannemers Kaname Shigeru isolement, overgebracht naar het ziekenhuis per ambulance
- Een dosis van onze medewerkers zijn werkzaam in meer dan 100mSv reactor, naar het ziekenhuis
Twee personen - twee medewerkers klaagden over overstuur we dragen maskers tijdens het werken in de centrale controlekamer kamer vol met raket, de tweede Hukushima
Arts bezoeken zullen een kerncentrale industrie, het vervoer naar
Vier mensen raakten gewond - in het geval van rook en harde geluiden rond in Unit 1 tot en met het ziekenhuis
11 - raakten gewond in het geval van rook in de buurt van de Unit 3 heeft een groot geluid, en
Overgebracht.
Onze medewerkers in het veld - twee namen, verblijfplaats onbekend
Andere
- Op dit moment is aan het koelwater ervoor te zorgen dat de verbruikte splijtstof zwembad in Unit 1, aan elke kant en aan te passen
We verder gaan.
Auto campus energiecentrales - Monitoring (outdoor) van radioactief materiaal (zoals jodium) worden meestal gemeten
Dan de waarde is gestegen, als volgt: De bepalingen van paragraaf 1 van artikel 15 van Wet op de bijzondere maatregelen ten aanzien Kernongevallenbestrijding
Op basis van bepaalde gebeurtenissen (abnormale stijging van de terreingrens stralingsdosis) is vastbesloten zich te hebben voorgedaan.
17:04 uur - minute beslissing 03 december (MP4 sluiten)
8.00 - 56 minuten besluit kan 13 3 (MP4 sluiten)
- Bepaal de 13 om 2:15 pm 3 (MP4 sluiten)
03:00 - 50 minute beslissing 14 mei 3 (MP6 sluiten)
04:15 - Een rechter kan 14 3 (MP2 en rond) (of, pre-Nieuws)
9 uur - 27 minute beslissing 14 mei 3 (MP3 omgeving)
21:00 - 37 minute beslissing 14 maart (in de buurt van de hoofdingang van de kerncentrale)
06:00 - 51 minute beslissing op 15 maart (in de buurt van de kerncentrale hoofdpoort)
11:08 - minute beslissing op 15 maart (de buurt van de hoofdingang van de kerncentrale)
17:04 uur - minute beslissing op 15 maart (de buurt van de hoofdingang van de kerncentrale)
Vervolgens bepaalde gebeurtenissen op grond van artikel 15, paragraaf 1 van nucleaire Ramp Wet bijzondere maatregelen (milieu site
Abnormale stijging van de hoeveelheid straling veld) optreedt, zullen wij graag willen weten.
* Omdat de mogelijkheid van vrijkomen van radioactief materiaal in een straal van 20km punten te evacueren bewoners binnen een land
De show is afgegeven, van ongeveer 30km ten straal van 20 km is ook afgegeven instructies om te schuilen binnenshuis.
- Vandaag, Unit 3 reactor bouwen in het binnenland rond 10:00 400mSV geïdentificeerd binnen de Unit 4 reactorgebouw
Het land is bevestigd in 100mSV.
* Geslagen met alles in het werk in de richting van het veiligstellen van de veiligheid, de voortdurende bewaking van de omgeving
We zullen blijven volgen
En meer dan
aha serieus ?quote:Op donderdag 17 maart 2011 00:08 schreef eleusis het volgende:
Je weet dat ze ook een Engelse site hebben met al die bovenstaande info wél begrijpelijk?![]()
dat is inderdaad (zacht uitgedrukt) bijzonder kut...quote:Op donderdag 17 maart 2011 00:16 schreef eleusis het volgende:
Dank, 295 posts gemeten in dit topic momenteel
Hartverscheurende reportage momenteel op NHK met mensen die terugkeren naar het tsunami-rampgebied en hun hele familie verloren zijn
Nou gas er op met dat nieuwe topic danquote:Op donderdag 17 maart 2011 00:16 schreef eleusis het volgende:
Dank, 295 posts gemeten in dit topic momenteel
Hartverscheurende reportage momenteel op NHK met mensen die terugkeren naar het tsunami-rampgebied en hun hele familie verloren zijn
quote:A nearly completed new power line could restore electric cooling systems in Japan's tsunami-crippled nuclear plant, its operator said on Thursday, raising hopes of easing the crisis that has threatened a meltdown.
trustenquote:Op donderdag 17 maart 2011 00:12 schreef Fireblast het volgende:
Ik ga slapen.
hopen dat alles morgen nog heel is
@ eleusis: succes met je lapo hunt straks
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |