Status reactoren Fukushima I (wo 21:00, laatste wijzigingen onderstreept)Bijna alle units (reactorgebouwen) in de Daiichi-centrale (Fukushima I) hebben ernstige problemen met koeling. Door gebrek aan koeling is brand ontstaan en radioactieve straling vrijgekomen.
Er wordt gewerkt aan het herstellen van de stroomtoevoer en normale koelsystemen.Unit 1: Zaterdag was hier een explosie door vrijgelaten stoom/waterstof die het dak heeft weggeblazen. De eenheid lijkt nu onder controle.
Unit 2: Dinsdag om 0:10 vond een explosie plaats rond de 'suppression chamber', een expansievat (
plaatje). Hieruit kan radioactief stoom en water naar buiten lekken. Dit lek lijkt nu onder controle.
Unit 3: Hier is woensdagnacht veel straling vrijgekomen na een explosie. Deze reactor bevat deels plutonium, wat giftiger is dan uranium en moeilijker te beheersen. Tevens bevat ook dit gebouw een koelbad voor oude brandstof.
De temperatuur van het koelbad stijgt. Als dit gaat koken en de staven blootliggen, kan veel straling vrijkomen. Het koelbad moet dringend gekoeld worden.Unit 4: Hier heeft dinsdagnacht en woensdagnacht enkele keren brand gewoed. Deze reactor was niet in gebruik, maar er is wel gebruikte brandstof opgeslagen in een koelbad.
De brandstofstaven liggen waarschijnlijk bloot aan de lucht en geven veel straling af. Het koelbad moet dringend gekoeld worden. Het is momenteel onmogelijk om dichtbij te komen, vanwege de grote hoeveelheden straling. Er wordt een plan gemaakt om bluswagens en bluskanonnen te gebruiken.Unit 5 en 6: Ook hier zijn koelbaden waar problemen bestaan met het koelen. Als dit niet tijdig wordt opgelost, kunnen ook deze units kritiek worden. (
NRC, wo 13:46).
Er is aan de grens van het complex (buiten de centrales) een aantal keer zeer hoge straling gemeten. Deze straling is later weer lager geworden, wat er op duidt dat er grote lekken zijn geweest, maar dat de hoeveelheid gelekte radioactieve stof daarna weer is verminderd. Woensdagnacht is men even gestopt met blussen vanwege de straling.
Om verdere lekken te voorkomen is het zeer belangrijk dat de reactorvaten en gebruikte brandstof goed gekoeld blijven. Het koelen is een zeer moeilijke taak geworden door de hoge straling op locatie. De tsunami heeft alle afstand-besturingssystemen onklaar gemaakt. Alle technici behalve degenen die direct bij de koeloperatie betrokken zijn, zijn geëvacueerd.
De bevolking in de 20km omgeving van de Daiichi-centrale (totaal 200.000 mensen) is geëvacueerd. Tot 30 km afstand moet men binnen blijven. Enkele tientallen medewerkers van de Daiichi-centrale zijn gewond geraakt bij de herstelwerkzaamheden en explosies, één is overleden, twee zijn vermist sinds een explosie.
Live stream Japanse TV: NHK World TVTepco statusoverzicht en grafische timeline (geüpdatet wo 13:00)
Status overige kerncentrales (geüpdatet wo 13:00)• Daini-centrale (Fukushima II): Hier is op zaterdag de druk op de reactor verlaagd door vrijlaten van licht-radioactief gas. Op dit moment is de situatie onder controle.
• Onagawa-centrale: Hier was een verhoogde straling gemeten, maar dit is nu normaal. Waarschijnlijk van de Daiichi-centrale afkomstig. (
nu.nl)
• Tokai 2-centrale: Eén koelsysteem uitgevallen op zondag, koeling is inmiddels overgenomen door backupsysteem. (
De Morgen)
Eerder nieuwsquote:
Gebruikte brandstof in kernreactor 4 kookt (NRC, dinsdag)
Het Japanse Atoomgenootschap meldt aan Reuters dat er na een explosie twee gaten van acht vierkante meter in een muur van het buitenste gebouw rond kernreactor nummer 4 van centrale Fukushima 1 zitten. Daarbij is een zeer gevaarlijke situatie ontstaan: het bad waarin gebruikte brandstof wordt bewaard is naar alle waarschijnlijkheid gaan koken. Update 11:20 De Japanse autoriteiten bevestigen dat het water inderdaad kookt.
Als een splijtstaaf gebruikt is, wordt deze met een kraan uit de reactor gehaald en in een bad getakeld. Daar moet de staaf een jaar afkoelen. Maar door de explosies en de ontstane druk stijgt de temperatuur in dit bad tot een kookpunt. Als het water verdampt is, zijn de splijtstaven onbeschermd.
Volgens onze wetenschapsredacteur Karel Knip kan dit zeer gevaarlijk zijn. De staven in de reactor zelf zijn goed beschermd door een paar lagen staal en beton, maar het bad voor de gebruikte staven is dat niet. Het dak daarboven is door de explosies kapot, waardoor het radioactief materiaal uit de gebruikte stoffen vrij spel kan krijgen als het water kookt en verdampt.
Eerder vandaag woedde er een brand in reactor 4. Ook is er een explosie geweest in reactor 2. Hierbij is een hoeveelheid straling vrijgekomen die schadelijk kan zijn voor de gezondheid. In Tokio is verhoogde radioactiviteit in de lucht gemeten.
quote:
Kans op meltdown in Japan neemt toe (NRC, ma 12:06)
door Ernst-Jan Pfauth
De splijtstofstaven in de door de aardbeving getroffen kernreactor van Fukushima 1 staan nu compleet zonder water, meldt een woordvoerder via persbureau Jiji. Daarmee neemt de kans op een meltdown toe. Een meltdown verhoogt de kans op een radioactief lek.
Wetenschapsredacteur Karel Knip schreef vanmorgen in nrc.next over de pijnlijke consequenties van het droog staan van de splijtstofstaven:
De druk binnen de staven neemt zo toe dat zij hier en daar openbarsten en hun sterk radioactieve inhoud vrijgeven. En er ontstaat een chemische reactie tussen de hete stoom en het zeer speciale metaal dat voor de splijtstofomhulling wordt gebruikt (een legering met zirconium: zircaloy). Daarbij vormt zich het explosieve waterstof. Kennelijk heeft zich dat in het gebouw van reactor 1 opgehoopt, met fatale gevolgen. Het had, net zoals de vluchtige radioactieve stoffen, via filters naar de omgeving geloosd moeten worden.
Een ramp met de omvang van Tjsernobyl zal het niet worden, schreef Knip eerder.
Er zullen radioactieve stoffen vrijkomen, maar niet in de mate zoals gebeurde bij Tjernobyl in 1986. Reactor 4 van die centrale bevatte grafiet, dat prompt in brand vloog. Die aanhoudende brand in Tjernobyl heeft toen enorme hoeveelheden radioactief materiaal over de omgeving verspreid. De inhoud van de kernreactoren van Fukushima kan niet branden.
Info: Status van de centrales•
NRC Liveblog 16 maart (continu geüpdatet)
•
BBC News liveblog•
Yahoo timeline•
Kyodo headlines (Japans persbureau)
•
Persberichten van energiebedrijf Tepco•
Fukushima I nuclear accidents (Wikipedia)
Info: Achtergronden•
In alle drie de reactors dreigt nu een meltdown. Wat nu? Drie mogelijkheden. (Volkskrant, ma 14:25)
•
Nuclear energy 101: Inside the "black box" of power plants - Hoe werkt kernenergie en wat ging er mis in Fukushima?
•
How a Reactor Shuts Down and What Happens in a Meltdown (NYTimes, infographic)
•
Japan's nuclear crisis and Chernobyl: Key differences (Christian Science Monitor)
Plaatjes
![4gq6q8.jpg]()
Video'sSPOILER: Bekijk video's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bekende hoaxesSPOILER: Bekijk hoaxes
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 19:47 schreef rubbereend het volgende:[..]
Als alles in Japan rustig is zit Khadaffi weer net zo in zijn troon als 1 jaar geleden

Weet je ook waarom? Omdat wij, Het Westen, dat goed vinden en dat komt omdat Rusland bezig is met een wapenorder van ongeveer 2,2 miljard om te leveren aan Libië.
En laat nou net Rusland tegen dat vliegverbod zijn boven Libië.
Goh, waarom zou dat nou zijn
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 20:05 schreef aloe_vera het volgende:Zoveel dingen die ik me afvraag. Het ligt allemaal vlakbij de zee, kunnen ze daar geen waterkanonnen op boten zetten of tenminste noodgeneratoren aanvoeren? Of desnoods een noodstroomkabel aanleggen. Dat het niet te bereiken is door schade aan de wegen, lijkt me daarmee te omzeilen. Bovendien had ook prioriteit gegeven kunnen worden aan het vrijmaken van de weg naar de centrale.
Ik denk dat je er gerust van uit kan gaan dat men elk mogelijk en onmogelijk scenario al talloze malen de revue heeft laten passeren.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 20:16 schreef NorthernStar het volgende:Als het slechts een kwestie van elektriciteit was kun je je afvragen waarom er niet vanaf het begin mobiele generators naartoe zijn gereden.
Dat is uiteraard meteen gedaan.
Er zijn verschillende geluiden waarom dit niet heeft gewerkt. Ik heb serieuze bronnen de volgende twee dingen horen beweren:
1) de aangerukte apparaten waren niet compatible met de centrale
2) de aangerukte apparaten waren wel goed, maar de elektrische installatie was te erg beschadigd door de tsunami
Optie 1 lijkt mij sterk, optie 2 lijkt mij plausibel. Wat ook nog zou kunnen, is dat de situatie rond de centrale zo snel verergerd is, dat het niet meer mogelijk was om lang genoeg daar aanwezig te zijn om nieuwe apparatuur aan te koppelen.
Maar dit zullen we waarschijnlijk achteraf pas weten.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
En wanneer bereiken we het punt waarop het gewoon niet meer mogelijk is om de ractoren te koelen door de hoge straling en zal dus in alle 6 reactoren een meltdown plaatsvinden?
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 20:23 schreef RemcoDelft het volgende:Ik lees overal dat een echte kettingreactie niet kan gebeuren, omdat de regelstaven in de core zitten. Dat snap ik. Maar stel dat de core smelt, en een vloeibaar prutje uranium naar beneden lekt, dan zijn de regelstaven toch niet meer mooi aanwezig en kan er alsnog een kettingreactie ontstaan?
Een kettingreactie kan zeer zeker ontstaan. Daar draait de centrale op! Het klopt dat als de brandstof smelt, je vloeibare pockets kritische massa krijgt.
Alleen zou die kettingreactie in dit reactorontwerp gelimiteerd moeten zijn, dus hij kan niet exponentieel stijgen (hyperkritisch gaan) zoals bij een kernbom of Chernobyl.
De spent fuel pits zijn ook een probleem. Die hebben niet de beveiligingen, maar die zouden ook een stuk minder warmte moeten afgeven (wel levensgevaarlijk voor wie in dezelfde ruimte is).
Ik moet nog zien dat ze met stroom op die pompen de boel weer aan de gang krijgen.
Als er scheuren in de buizen zitten pomp je overal water heen, behalve waar het heen moet...
gaat er alvast iemand apeldoorn bellen?
Een werk duurt lang genoeg om de tijd te vullen die ervoor beschikbaar is.
Je moet veel studeren om weinig te weten.
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 20:25 schreef MaGNeT het volgende:Ik moet nog zien dat ze met stroom op die pompen de boel weer aan de gang krijgen.
Als er scheuren in de buizen zitten pomp je overal water heen, behalve waar het heen moet...
De buizen zouden intact moeten zijn: er is nog acht uur lang gepompt op de koelsystemen met gebruik van accu's. Ik denk zelf dat het probleem meer in de electronica zit... Maar zou dat te fixen zijn onder deze barre omstandigheden?
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 20:27 schreef Hans_van_Baalen het volgende:Welke bron zegt dit? Ik hoop ook dat het lukt, maar zou er nog maar niet al te zeker van zijn.
Journaal op NHK World TV (Japanse publieke omroep). Maar daar werd niet bij gezegd op welke termijn dit gerealiseerd werd... Dagen, weken?
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 20:30 schreef Fireblast het volgende: NRC spreekt van "de laatste hand gelegd aan", dus dan zal het hooguit urenwerk zijn lijkt me.
Maar NRC zat hetzelfde journaal te kijken als wij, en volgens mij is het wishful thinking
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 20:29 schreef aloe_vera het volgende:Dat was voor alle branden en explosies.... je weet niet hoe de systemen nu eraan toe zijn.
Toegegeven. Ik ben ook niet zo optimistisch hoor
20u35: Vijf werknemers van de kerncentrale in Fukushima zijn overleden, 22 raakten gewond en 2 zijn vermist. Over de doodsoorzaak is evenwel niets bekend, al is het vooralsnog waarschijnlijker dat de tsunami de schuldige is, eerder dan de straling.
HLN.be
geen goud zonder schuim
du_ke
du_ke
quote:
Geen beste reputatie ook.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
Echt waar ze moeten die dingen allemaal sluiten zo snel mogelijk zeg ik dan.
Er is 1 grote energie bom in de ruimte genaamd de zon, laten we daar eens wat meer mee doen zou ik zeggen.
Dit is allemaal rotzooi.
Het binneste van onze planeet is van nature tering heet en de zon ook, dus waarom dan kunstmatig ook weer hitte op willen wekken voor turbines etc middels kerncentrales!
Zet zo'n turbine bovenop een vulkaan klaar of begraaf hem diep in de grond.
Water stroomt er met zwaartekracht in en komt vanzelf met waterdamp er weer uit zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Boren naar olie kunnen we toch.
Waarom niet die diepte in om water te verhitten? Ipv die nucleaire rotzooi op het aardoppervlak.
gebrokenglas
Half human, half coffee
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 20:40 schreef again1928 het volgende:Echt waar ze moeten die dingen allemaal sluiten zo snel mogelijk zeg ik dan.
Er is 1 grote energie bom in de ruimte genaamd de zon, laten we daar eens wat meer mee doen zou ik zeggen.
Dit is allemaal rotzooi.
Het binneste van onze planeet is van nature tering heet en de zon ook, dus waarom dan kunstmatig ook weer hitte op willen wekken voor turbines etc middels kerncentrales!
Zet zo'n turbine bovenop een vulkaan klaar of begraaf hem diep in de grond.
Water stroomt er met zwaartekracht in en komt vanzelf met waterdamp er weer uit zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Boren naar olie kunnen we toch.
Waarom niet die diepte in om water te verhitten? Ipv die nucleaire rotzooi op het aardoppervlak.
't valt wel tegen hoor. Zie dat met die gedoe met die BP oil well. 25 km diep boren is toch wel aardig aan de grenzen van het menselijk kunnen.
How can I make this topic about me?
Het lijkt me moeilijk om hier stroomkabels op aan te sluiten.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Wie is de grapjas die wolkjes op de muren van de reactors heeft geverfd?
Hoe ver waren we nou met kern-fusie?
du_ke
du_ke
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 20:45 schreef outcast_within het volgende:Wie is de grapjas die wolkjes op de muren van de reactors heeft geverfd?
Gezellig toch

?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 20:41 schreef RemcoDelft het volgende:Een kettingreactie houdt in dat elke splijting meerdere nieuwe splijtingen oplevert: 1 ==> 3 ==> 9 ==> 27 ... Dan knalt de boel heel snel uit elkaar. Doordat de regelstaven de vrijkomende deeltjes opvangen, komt er geen kettingreactie.
Er zijn nog wel meer beperkende factoren. Er is bij dit type brandstof ook een
moderator nodig, namelijk water. De moderator vertraagt snelle neutronen die vrijkomen bij een splijting, naar langzame 'thermische' neutronen die kunnen deelnemen aan een nieuwe splijting.
Dit is een essentieel veiligheidsmechanisme, want bij een sterke temperatuurstijging zal het omringend water verdampen. De moderator is dan weg zodat veel minder neutronen deelnemen aan een nieuwe splijting.
Er kan nog steeds een kettingreactie plaatsvinden maar op een veel minder heftig niveau.
over twee uurtjes weten we echt meer dan ontwaakt de boel daar weer.
Dance99Vv
Praise Bastet
quote:
het land van de rijzende straling begint een nieuwe dag
There is only one religion
gebrokenglas
Half human, half coffee
quote:
Wat een schade! Jemig.
Dance99Vv
Praise Bastet
quote:
een dagelijks ritueel aan het worden
Hulde aan de mensen die daar nu in de kerncentrales bezig zijn, ze doen hun best voor de anderen maar zelf zijn ze bezig aan een verkapte zelfmoordactie
"You can call me Susan if it makes you happy"
update NRC
Update 20.55: Kyodo meldt dat ruim 80.000 Japanse militairen, politieagenten en brandweermannen op dit moment zijn ingezet in de rampgebieden. Ook zijn voor het eerst reservisten opgetrommeld, 10.000 man sterk, sinds de oprichting van de Japanse Zelfverdedigingskrachten (het leger) in 1954.
20u43: De Amerikaanse producent van jodiumtabletten Anbex meldt dat de voorraad uitgeput is.
HLN.be
geen goud zonder schuim
Ik moet het toch even zeggen: Ik vind de live updatende topics functie van Fok! nu wel heel erg relaxed.
gebrokenglas
Half human, half coffee
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 21:12 schreef Bigs het volgende:Ik moet het toch even zeggen: Ik vind de live updatende topics functie van Fok! nu wel heel erg relaxed.
Inderdaad. Ik heb dit topic aanstaan, en die blog van het nrc. Op werk alleen die nrc, omdat fok te snel gaat met updates.
add blocker voor fok uitzetten
gebrokenglas
Half human, half coffee
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 21:14 schreef mschol het volgende:[..]
ach, regelmatig loopt de browser vast als je een video aan het kijken bent, update niet (terwijl er wel updates zijn) en update als er geen updates zijn...
wat mij betreft laten ze het achterwege als het maar voor een deel werkt..
Dat ligt toch echt aan je browser. 't gaat hier heel aardig.
gebrokenglas
Half human, half coffee
quote:
Ik krijg erg de indruk dat de control room compleet in puin ligt, was misschien wel flooded met die tsunami. Dat niets meer te regelen valt en alles ter plekke gedaan moet worden, handmatig.
Je kunt het ook lezen als: we proberen alles om te voorkomen dat er nog meer straling vrijkomt.
exile79
stones
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 21:43 schreef LXIV het volgende:Nu het bericht dat de noodstroomvoorziening weer op gang is en dat er water gepompt kan worden.
Goed nieuws dus.
Wat ik niet begrijp is dat er niet simpel een aggregaat onder een heli kan worden gehangen, desnoods ook nog een pomp, die dan vervolgens worden aangezet. Dat zoiets niet binnen 2 uur geregeld is snap ik. Maar binnen 5 dagen toch wel?
Zal ongetwijfeld een reden voor zijn.
tesssssssss
meenjeniet?
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 20:18 schreef superworm het volgende:Update 20.12: In Japan wordt de laatste hand gelegd aan een elektriciteitskabel die de energietoevoer naar de Fukushima Daiichi-kerncentrale moet herstellen. Dat heeft het Japanse elektriciteitsbedrijf Tepco vanavond gezegd, meldt Novum. Met de nieuwe elektriciteitskabel kunnen de elektrische koelpompen van de centrale weer worden gebruikt om de oververhitte kernreactoren af te koelen. Betrokkenen hopen de kabel zo vlug mogelijk te testen.
Zijn ze al 5 dagen met die kabel bezig dan? Daar had ik nog niks over gelezen? Weet iemand dat?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
Ik snap er niks meer van.
Ze hebben nu dus wel weer stroom, maar ondertussen wordt van alles weer warm en gaat koken en er komt geen koeling?? Huh wat klopt er niet?
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 21:48 schreef Ermanon het volgende:Ik snap er niks meer van.
Ze hebben nu dus wel weer stroom, maar ondertussen wordt van alles weer warm en gaat koken en er komt geen koeling?? Huh wat klopt er niet?
Ze hebben toch geen stroom? Dat was het plan, maar volgens mij zijn veel omroepen een beetje te vlug met dit nieuws.
Nightwulf
Howling lone wolf
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 21:48 schreef Ermanon het volgende:Ik snap er niks meer van.
Iemand moet de stekker er nog indoen
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 21:43 schreef LXIV het volgende:Nu het bericht dat de noodstroomvoorziening weer op gang is en dat er water gepompt kan worden.
Goed nieuws dus.
Wat ik niet begrijp is dat er niet simpel een aggregaat onder een heli kan worden gehangen, desnoods ook nog een pomp, die dan vervolgens worden aangezet. Dat zoiets niet binnen 2 uur geregeld is snap ik. Maar binnen 5 dagen toch wel?
Er zijn aggregaten aangerukt, het is niet helemaal duidelijk waarom die niet werkten. Bronnen zeggen van alles: niet compatible, ongebruikelijke voltages, of niet bruikbaar vanwege tsunamischade aan vaste installaties. Ik vind de laatste verklaring het meest plausibel. Misschien spelen logistieke problemen ook een rol, het halve land ligt op z'n gat. Ik denk dat we het achteraf pas zullen weten.
Nog steeds geen meltdown?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
eleusis
fokked op kidz
quote:
Meltdowns in de Hollywood-vorm zouden niet mogelijk moeten zijn (volgens de theorie - klop klop), worst case is een beetje dit soort shit maar dan met (veel) meer straling in de omgeving.
Het bouwen van de sarcofaag over Tjernobyl duurde zes maanden,
(welke toen nog vol meters grote gaten zat en gebouwd was op de fundering van een half ge-explodeerd gebouw).
Nu maar hopen dat het in Japan niet zo ver gaat komen, ben wel benieuwd hoe de situatie er daar over een maand uit ziet...
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 21:55 schreef hahahaiklachmedood het volgende:Was gister een gast bij P&W die heeft uitgelegd dat het niet zomaar een pompje is.
Ding neemt meer ruimte in de de studio van P&W en leverd(uit mn hoofd) 5000 pk
Het is dus echt een gigantisch apparaat die je dus niet zomaar even op een aanhanger gooit oid:P
I know! Maar je hebt ze ook in wat meer draagbare vorm, bijvoorbeeld precies in een zeecontainer.
Maar wie weet is er een heel raar voltage nodig waar geen omvormer voor beschikbaar is of zo?
Ik weet wel dat er bepaalde productlijnen token ring- en andere compleet verouderde technologieën netwerkapparatuur nog in leven gehouden worden, puur omdat ze tientallen jaar geleden in dit soort installaties zijn gebruikt, zijn gecertificeerd en niet zomaar vervangen kunnen worden omdat de hele centrale dan jaren eruit ligt en weer getest moet worden.
Dus de kans is groot dat je in die systemen een hoop antieke onderdelen tegenkomt. Misschien dat het dan toch écht wel een kwestie is van niet het apparaat met juiste specs kunnen vinden.
hoe meer stoom, hoe minder koelwater. het onttrekt wel energie aan het gehele systeem
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
gebrokenglas
Half human, half coffee
quote:
Ik krijg steeds maar 1 plaatje te zien?
gebrokenglas
Half human, half coffee
quote:
Was dat ding ook niet in de film the naked gun 2 1/2 ? ofzo?
gebrokenglas
Half human, half coffee
quote:
Een vreedzaam beeld..
Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 16 maart 2011 @ 22:18:26
rubbereend
JUICHEN
Uitleg over straling en wanneer het gevaarlijk is bij Nieuwsuur
DeLuna vindt me dik ;(
Op
zondag 22 juni 2014 12:30 schreef
3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
Gaat het nog spectaculairder worden dan dit? Want ik hoor dus dattie al ontploft is en een (gedeeltelijke) meltdown geweest is. Wat kan er nu dan nog meer gebeuren en wat is het vooruitzicht?
deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
Nu.nl houdt de moed erin :
quote:
TOKIO - De pogingen om de geplaagde kerncentrale Fukushima I te stabiliseren, concentreren zich op het herstellen van de energievoorziening. Dat moet de koelingssystemen van de centrale weer op gang brengen. Dat meldde exploitant Tepco donderdag (lokale tijd).
© ANP
Medewerkers zijn inmiddels druk bezig een nieuwe elektriciteitsleiding aan te leggen en beschadigde onderdelen van de elektrische systemen te repareren
Doettie 't of doettie 't niet ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
quote:
We believe
Geloven doe je maar in de kerk, daarbuiten moet je 't zeker weten !
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
Tjernobyl heeft wel hele mooie natuur ervoor terug gekregen lees ik nu.
Aan de andere kant zijn er al best veel dingen niet goed gegaan, het kan ook gewoon zomaar meezitten.
De omvang is duidelijker en ook toegangswegen en benodigde middelen zijn misschien wel beschikbaar.
Als het nu hierbij blijft valt het eigenlijk wel mee qua omvang (in een straal van 30 km ronden de centrale alles dicht gooien en that's it.
Built for Speed
Perrin
Toekomst. Made in Europe.
quote:
Japan wordt nu wakker. Het wordt tijd voor wat info van officiele zijde, is wel erg stil nu....
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
Perrin
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 22:32 schreef MaGNeT het volgende:[..]
Lees ik vaker op Fok!... En daarna reacties dat het niet zo is...
Dus ik ben nog niet overtuigd...
Natuur daar is in goede staat. Natuurlijk hebben dieren en in mindere mate planten daar last van straling. Maar de mens blijft weg, dat scheelt 't meest.
gebrokenglas
Half human, half coffee
quote:
De natuur kan er zn gang gaan, zonder gestoord te worden door De Mens.
gebrokenglas
Half human, half coffee
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 22:33 schreef Perrin het volgende:[..]
Natuur daar is in goede staat. Natuurlijk hebben dieren en in mindere mate planten daar last van straling. Maar de mens blijft weg, dat scheelt 't meest.
Zou Google maps daar ook streetviews maken?
Heb al die filmpjes over de natuur bij Tsjernobyl ook bekeken en het ziet er absoluut niet slecht uit voor ze. Troepen wolven, beren, katten,roofvogels, slangen en wilde zwijnen leven er.
Bovenin de voedselketen is de radioactiviteit hoog, omdat die dieren weer andere dieren eten met radioactiviteit. Dieren die dicht bij de grond leven of in een winterslaap gaan (ondergronds) hebben ook veel radioactiviteit.
Deze dieren krijgen in ieder geval nog de kans om een onbezorgd leven te leiden zonder auto's, mensen en hun jacht. Zolang ze inderdaad lang genoeg leven om zich voort te plante gaat de zogenaamde "dead zone" niet meer op.
Wat ik wel bizar vind, moeten die dieren geen last krijgen van die "radiation sickness"?
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
Kunnen ze die centrale niet gewoon uitzetten? Dan koelt het vanzelf af lijkt mij. (Is immer ooit ook aangezet)
exile79
stones
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:Kunnen ze die centrale niet gewoon uitzetten? Dan koelt het vanzelf af lijkt mij. (Is immer ooit ook aangezet)
Ja natuurlijk kan dat, maar dat hebben ze kennelijk vergeten...
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 22:46 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:Kunnen ze die centrale niet gewoon uitzetten? Dan koelt het vanzelf af lijkt mij. (Is immer ooit ook aangezet)
Dat is de oplossing natuurlijk ; gewoon de stekker uit het stopcontact trekken !
"You can call me Susan if it makes you happy"
(Reuters) - The United States is trying to deploy equipment in Japan that can detect radiation exposure at the ground level, U.S. Energy Secretary Steven Chu told Congress on Wednesday.
Chu declined to tell lawmakers, when asked, whether he was satisfied with Japan's response so far to its nuclear crisis.
"I can't really say. I think we hear conflicting reports," Chu said.
The detection system is part of the 17,200 pounds (7,800 kg) of equipment and 39 personnel from the Energy Department sent to Japan, Chu said.
The department has also provided equipment to monitor airborne radiation, Chu said.
"We continue to offer assistance in any way we can as well as informing ourselves of what the situation is," he said at a congressional hearing.
Chu said the Energy Department is in contact, almost on an hourly basis, with its people to get information on what is happening in Japan. He noted Japan was a very advanced country.
venomsnake
El Saltador
quote:
Mail ze dit briljante idee zou ik zeggen.
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
Gewoon die reactoren into space schieten als het over is, bye afval.
eleusis
fokked op kidz
quote:
Die lag er al, een kerncentrale heeft stroom nodig voor koelen.

Normaal krijgt hij die stroom van andere centrales. Maar dat is door de aardbeving beschadigd.
Ik snap sowieso niet zo goed.
Dit hele gebeuren staat een paar honderd meter van de grote oceaan.
En we hebben koelingsproblemen?
Ja hoor..
Ik zou willen dat er nu een tsunami zou komen!
Nu weer niet he, nee als je hem een keer nodig hebt.
Nergens te bekennen..
Ze houden het vooralsnog onder controle zo te zien. Ik drink er nog een... op de Japanners!
Ze gaan opnieuw water proberen te dumpen in die "spent nuclear rod pools" met 2 chinook heli's hoor ik op NHK tv
Dance99Vv
Praise Bastet
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 23:14 schreef LSD.tv het volgende:Ze gaan opnieuw water proberen te dumpen in die "spent nuclear rod pools" met 2 chinook heli's hoor ik op NHK tv
onbemande !
eleusis
fokked op kidz
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 23:16 schreef aloe_vera het volgende:ik wilde weer eens kijken en nu doet ie het helemaal niet meer? de officiele tepco cam?
Beetje overbelast denk ik
Klopt dit metertje nog? En is die van Fukushima?
eleusis
fokked op kidz
FLASH: Japan nuclear agency says radiation level steadily decreasing over last 12 hours at Fukushima Daiichi plant (
Reuters)
Perrin
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 23:14 schreef LSD.tv het volgende:Ze gaan opnieuw water proberen te dumpen in die "spent nuclear rod pools" met 2 chinook heli's hoor ik op NHK tv
Prima om die dingen te koelen, het nadeel van dit plan is dat het water zo een enorme impact heeft als het van die afstand naar beneden dondert dat mogelijk keurig gestapelde staven door elkaar worden gegooid en zo elkaar meer aanstralen.
Maar goed, geen enkele optie is zonder nadelen nu.
Dinaridar
Operation Repo
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 23:19 schreef eleusis het volgende:FLASH: Japan nuclear agency says radiation level steadily decreasing over last 12 hours at Fukushima Daiichi plant (
Reuters)
Ah mooi. Zal denk ik deels komen door de gunstige wind, waait momenteel uit noordwesten en drijft radioactieve straling goeddeels de zee op.
It ain't no joke if you don't pay that note!
exile79
stones
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 23:27 schreef DemonRage het volgende:[..]
Heb ik met mijn staaf ook ooit gehad. Moest 3 jaar lang met een onderbroek van asbest rondlopen... en boh wat schuurt dat zeg!
Ik moest lachen
eleusis
fokked op kidz
quote:
Er zijn soms pieken in de stralingsintensiteit, inderdaad. Samsom gaf daar net bij P&W de hypothese over dat er in die koelbaden soms een brandstofstaaf openbarst door het opwarmen. Dit geeft dan weer een piek in straling af.
Maar aangezien het ook weer verwaait, gaat het niveau weer terug.
eleusis
fokked op kidz
Centrale cam nu live op NHK. Edit: oh, nu niet meer.

quote:
Weet ik niet. Bij mij deed hij het gister ook niet.
quote:
Op woensdag 16 maart 2011 23:35 schreef eleusis het volgende:[..]
Er zijn soms pieken in de stralingsintensiteit, inderdaad. Samsom gaf daar net bij P&W de hypothese over dat er in die koelbaden soms een brandstofstaven openbarst door het opwarmen. Dit geeft dan weer een piek af.
Maar aangezien het ook weer verwaait, gaat het niveau weer terug.
Ik vond hem wel heldere uitleg geven. Ik kende de feiten weliswaar al, maar het zou niet verkeerd zijn wanneer o.a. de Telegraaf ook dit soort uitleg zou geven ipv te berichten over "ATOOMWOLKEN DES DOODS" en zulke hysterie op te wekken, dat de gemiddelde SBS6-kijker morgen bij de apotheek om jodiumtabletten vraagt...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
Ziet er dus alweer beter uit, dan vanmiddag. Al zegt het toch niet veel het geeft wel hoop.
http://news.ninemsn.com.au/article.aspx?id=8225005quote:
A nearly completed new power line could restore electric cooling systems in Japan's tsunami-crippled nuclear plant, its operator said on Thursday, raising hopes of easing the crisis that has threatened a meltdown.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea