abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94213388
Je kunt het ook lezen als: we proberen alles om te voorkomen dat er nog meer straling vrijkomt.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
  Redactie Frontpage woensdag 16 maart 2011 @ 21:34:13 #122
145738 superworm
is erbij
pi_94213483
Guardian live:

8pm: According to the Kyodo news agency, Japan's nuclear agency has said that the water level has been dropping in the No 5 reactor as well:

The agency said it will closely monitor data on the reactor to prevent the problems that occurred at other reactors.

Given what has happened elsewhere this isn't a surprise and we should expect the same thing in No 6 as well. Reactors 4, 5 and 6 were actually out of commission at the time of the earthquake and tsunami, but the danger remains because of the highly radioactive used fuel stored in the reactors. In the case of No 4, it may have had more spent fuel, and it was harmed by the nearby explosions in the 1, 2 and 3 reactors, which was most likely to cause of the first fire in No 4.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:41:37 #123
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_94213947
Het waait nog de goede kant op, dat scheelt dan weer :7

http://derstandard.at/129(...)der-Strahlungswolken
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:43:04 #124
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94214034
Nu het bericht dat de noodstroomvoorziening weer op gang is en dat er water gepompt kan worden.
Goed nieuws dus.

Wat ik niet begrijp is dat er niet simpel een aggregaat onder een heli kan worden gehangen, desnoods ook nog een pomp, die dan vervolgens worden aangezet. Dat zoiets niet binnen 2 uur geregeld is snap ik. Maar binnen 5 dagen toch wel?
The End Times are wild
pi_94214086
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:43 schreef LXIV het volgende:
Nu het bericht dat de noodstroomvoorziening weer op gang is en dat er water gepompt kan worden.
Goed nieuws dus.

Wat ik niet begrijp is dat er niet simpel een aggregaat onder een heli kan worden gehangen, desnoods ook nog een pomp, die dan vervolgens worden aangezet. Dat zoiets niet binnen 2 uur geregeld is snap ik. Maar binnen 5 dagen toch wel?
Levert te weinig vermogen denk ik.
Station Arnhem foto's: http://www.flickr.com/photos/temlin/
pi_94214151
quote:
Goed nieuws dus.

Zal ongetwijfeld een reden voor zijn.
pi_94214158
quote:
Goed nieuws dus.

Of zet er een op een boot... het ligt aan het water toch? Maar goed, waarschijnlijk kon het niet anders en denken we te simpel erover.
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:44:59 #128
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_94214174
Update 21.39: Het Japanse Nuclear and Industrial Safety Agency laat weten dat het nu ook bezorgd is om het brandstofbassin van reactor 3 van de Fukushima Dai’ichi, meldt de BBC. De bassins van zowel reactor 3 en 4 koken en in de laatste is er waarschijnlijk bijna geen koelwater meer aanwezig. Als de splijtstofstaven in de reactoren niet snel afgekoeld worden, kan er een grote hoeveelheid radioactieve straling vrijkomen. Al eerder ontsnapte er al radioactief stoom uit reactor 3. Het Japanse agentschap waarschuwt dat als de bassins niet snel afgekoeld worden, de situatie binnen een paar dagen kritiek kan worden.
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:47:59 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_94214387
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:44 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

Of zet er een op een boot... het ligt aan het water toch? Maar goed, waarschijnlijk kon het niet anders en denken we te simpel erover.
Ja natuurlijk. Het zal wel niet zo simpel zijn. Of het systeem is niet zo ontworpen dat het aansluiten van een extern aggregaat eenvoudig is. De Japanners zijn niet dom.

Het is sowieso erg lastig om een concreet beeld te krijgen van wat de toestand daar nu precies is. De media gooit liever olie op het vuur dan objectief verslag te geven. Zeker de telegraaf maakt zich hier -zoals gebruikelijk- schuldig aan. Als ze spreken over 'Een wolks des doods over Tokio', wat moet ik dan nog van ze geloven?
The End Times are wild
pi_94214402
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 20:18 schreef superworm het volgende:
Update 20.12: In Japan wordt de laatste hand gelegd aan een elektriciteitskabel die de energietoevoer naar de Fukushima Daiichi-kerncentrale moet herstellen. Dat heeft het Japanse elektriciteitsbedrijf Tepco vanavond gezegd, meldt Novum. Met de nieuwe elektriciteitskabel kunnen de elektrische koelpompen van de centrale weer worden gebruikt om de oververhitte kernreactoren af te koelen. Betrokkenen hopen de kabel zo vlug mogelijk te testen.
Zijn ze al 5 dagen met die kabel bezig dan? Daar had ik nog niks over gelezen? Weet iemand dat?
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_94214425
quote:
Goed nieuws dus.

dat zou dan een soortgelijke doch langdurigere (is dat een woord?) actie zijn als (dan? tis laat, ik ben moe) de grondlui die nu actief zijn daar. met als extra complicatie: hoe had je die luitjes willen afwisselen dan? je kan daar niet langer dan x uur inhangen voordat je duizelig enzo wordt, had ik begrepen iig.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_94214453
Ik snap er niks meer van.
Ze hebben nu dus wel weer stroom, maar ondertussen wordt van alles weer warm en gaat koken en er komt geen koeling?? Huh wat klopt er niet?
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:49:37 #133
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94214510
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:48 schreef Ermanon het volgende:
Ze hebben nu dus wel weer stroom, maar ondertussen wordt van alles weer warm en gaat koken en er komt geen koeling?? Huh wat klopt er niet?
Ze hebben toch geen stroom? Dat was het plan, maar volgens mij zijn veel omroepen een beetje te vlug met dit nieuws.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94214512
quote:
Heb je de foto's van die centrale gezien? :{
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:49:39 #135
30509 Nightwulf
Howling lone wolf
pi_94214516
quote:
Iemand moet de stekker er nog indoen
Be kind whenever possible. It is always possible.
Dalai Lama
pi_94214561
quote:
14s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:41 schreef ACT-F het volgende:
Het waait nog de goede kant op, dat scheelt dan weer :7

http://derstandard.at/129(...)der-Strahlungswolken
Laten we hopen dat dit zo blijft. Klinkt egoistisch, maar soms mag dat wel.
En mijn zus zit de komende maand in Thailand dus dat is even iets dichterbij dan ons landje.
Al is het natuurlijk niet realistisch dat de wind zo lang goed blijft. En weet ik niet in hoeverre het in Thailand terecht komt.

Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn om alle straling op te vangen in een soort ballon dat je over de centrale hangt. Was het maar so simpel...
pi_94214638
Ik zie nu op de camera ineens alleen nog maar... Ehm... Stoom?

http://cs2.town.yanaizu.f(...)EST_ID=1299884840737

edit: nu zie ik de bomen weer...
edit: ah, die camera kan bewegen :')
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:52:03 #138
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94214704
quote:
Goed nieuws dus.

Er zijn aggregaten aangerukt, het is niet helemaal duidelijk waarom die niet werkten. Bronnen zeggen van alles: niet compatible, ongebruikelijke voltages, of niet bruikbaar vanwege tsunamischade aan vaste installaties. Ik vind de laatste verklaring het meest plausibel. Misschien spelen logistieke problemen ook een rol, het halve land ligt op z'n gat. Ik denk dat we het achteraf pas zullen weten.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94214715
Nog steeds geen meltdown? :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:52:57 #140
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94214754
quote:
7s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:52 schreef vosss het volgende:
Meltdowns in de Hollywood-vorm zouden niet mogelijk moeten zijn (volgens de theorie - klop klop), worst case is een beetje dit soort shit maar dan met (veel) meer straling in de omgeving.
pi_94214808
quote:
Update 21.47: Volgens de BBC waarschuwen experts dat als het stralingsniveau bij Fukushima te hoog wordt, de Japanse technici niet alleen niet meer bij reactor 4 kunnen komen, maar ook de andere reactoren die kampen met defecte koelsystemen.
NRC
pi_94214898
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:52 schreef eleusis het volgende:

[..]

Er zijn aggregaten aangerukt, het is niet helemaal duidelijk waarom die niet werkten. Bronnen zeggen: niet compatible, ongebruikelijke voltages, of niet bruikbaar vanwege tsunamischade aan vaste installaties. Misschien spelen logistieke problemen ook een rol, het halve land ligt op z'n gat. Ik denk dat we het achteraf pas zullen weten.
Was gister een gast bij P&W die heeft uitgelegd dat het niet zomaar een pompje is.

Ding neemt meer ruimte in de de studio van P&W en leverd(uit mn hoofd) 5000 pk
Het is dus echt een gigantisch apparaat die je dus niet zomaar even op een aanhanger gooit oid:P
pi_94214907
Lijkt me logisch
pi_94214967
Het bouwen van de sarcofaag over Tjernobyl duurde zes maanden,
(welke toen nog vol meters grote gaten zat en gebouwd was op de fundering van een half ge-explodeerd gebouw).
Nu maar hopen dat het in Japan niet zo ver gaat komen, ben wel benieuwd hoe de situatie er daar over een maand uit ziet...
pi_94214972
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:55 schreef hahahaiklachmedood het volgende:

[..]

Was gister een gast bij P&W die heeft uitgelegd dat het niet zomaar een pompje is.

Het is dus echt een gigantisch apparaat die je dus niet zomaar even op een aanhanger gooit oid:P
5 pompjes van 1000pk geen optie? :7
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:56:14 #146
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_94214974
quote:
7s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:52 schreef vosss het volgende:
Ik begin me af te vragen of een meltdown wel perse zo slecht is. Als je met water koelt en daardoor steeds van die waterstof explosies krijgt dan blaas je stukje bij beetje alles op dat straling tegen kan houden. Een meltdown veroorzaakt veel straling, maar als dat binnen de centrale gehouden kan worden dan lijkt me het risico voor de burgerbevolking juist kleiner.
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:56:58 #147
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_94215030
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:56 schreef LSD.tv het volgende:
Het bouwen van de sarcofaag over Tjernobyl duurde zes maanden,
(welke toen nog vol meters grote gaten zat en gebouwd was op de fundering van een half ge-explodeerd gebouw).
Nu maar hopen dat het in Japan niet zo ver gaat komen, ben wel benieuwd hoe de situatie er daar over een maand uit ziet...
En die langzamerhand steeds slechter wordt, en eigenlijk vervangen zou moeten worden.

http://www.express.be/bus(...)nancieerd/139915.htm
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:57:50 #148
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94215093
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:55 schreef hahahaiklachmedood het volgende:

I know! Maar je hebt ze ook in wat meer draagbare vorm, bijvoorbeeld precies in een zeecontainer.

Maar wie weet is er een heel raar voltage nodig waar geen omvormer voor beschikbaar is of zo?

Ik weet wel dat er bepaalde productlijnen token ring- en andere compleet verouderde technologieën netwerkapparatuur nog in leven gehouden worden, puur omdat ze tientallen jaar geleden in dit soort installaties zijn gebruikt, zijn gecertificeerd en niet zomaar vervangen kunnen worden omdat de hele centrale dan jaren eruit ligt en weer getest moet worden.

Dus de kans is groot dat je in die systemen een hoop antieke onderdelen tegenkomt. Misschien dat het dan toch écht wel een kwestie is van niet het apparaat met juiste specs kunnen vinden.
pi_94215176
quote:
1s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:56 schreef mschol het volgende:

[..]

5 pompjes van 1000pk geen optie? :7
Zou wel kunnen ja:P maar ze zitten wel in een ramp gebied en die tsunami is over het terein van de centrale heen geknald, opzich niet zo gek dat het lastig is.

Vind het alleen wel vaag dat ze een centrale bouwen die tegen aardbevingen kan, maar daarbij niet aan het gevaar van een tsunami denken. Als je die pomp een eindje landinwaarts in een verhoogd gebouw plaatst, staat het apparaat droog. Het kost dan waarschijnlijk meer energie om te pompen maar het werkt wel.
  woensdag 16 maart 2011 @ 21:59:50 #150
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_94215230
quote:
2s.gif Op woensdag 16 maart 2011 21:56 schreef TommyGun het volgende:

[..]

En die langzamerhand steeds slechter wordt, en eigenlijk vervangen zou moeten worden.
Eigenlijk zou je je moeten afvragen waarom we ons hier in Europa zorgen maken om de straling in Japan terwijl er vlak bij huis een veel groter nucleair probleem te vinden is. Als die sarcofaag in Tjernobyl in elkaar stort dan zorgt de vrijgekomen radioactieve stofwolk er voor dat we weer een flinke tijd geen spinazie mogen eten. :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')