n.a.v. deze vraagquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:23 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik lees overal dat een echte kettingreactie niet kan gebeuren, omdat de regelstaven in de core zitten. Dat snap ik. Maar stel dat de core smelt, en een vloeibaar prutje uranium naar beneden lekt, dan zijn de regelstaven toch niet meer mooi aanwezig en kan er alsnog een kettingreactie ontstaan?
Maar dat was vóórdat er explosies zijn geweest...quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:28 schreef eleusis het volgende:
[..]
De buizen zouden intact moeten zijn: er is nog acht uur lang gepompt op de koelsystemen met gebruik van accu's. Ik denk zelf dat het probleem meer in de electronica zit... Maar zou dat te fixen zijn onder deze barre omstandigheden?
Dat was voor alle branden en explosies.... je weet niet hoe de systemen nu eraan toe zijn.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:28 schreef eleusis het volgende:
[..]
De buizen zouden intact moeten zijn: er is nog acht uur lang gepompt op de koelsystemen met gebruik van accu's. Ik denk zelf dat het probleem meer in de electronica zit... Maar zou dat te fixen zijn onder deze barre omstandigheden?
Journaal op NHK World TV (Japanse publieke omroep). Maar daar werd niet bij gezegd op welke termijn dit gerealiseerd werd... Dagen, weken?quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:27 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Welke bron zegt dit? Ik hoop ook dat het lukt, maar zou er nog maar niet al te zeker van zijn.
Tepco zegt dat, als iemand het weet zijn zij dat welquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:27 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Welke bron zegt dit? Ik hoop ook dat het lukt, maar zou er nog maar niet al te zeker van zijn.
NRC spreekt van "de laatste hand gelegd aan", dus dan zal het hooguit urenwerk zijn lijkt me.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:30 schreef eleusis het volgende:
[..]
Journaal op NHK World TV (Japanse publieke omroep). Maar daar werd niet bij gezegd op welke termijn dit gerealiseerd werd... Dagen, weken?
Maar NRC zat hetzelfde journaal te kijken als wij, en volgens mij is het wishful thinkingquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:30 schreef Fireblast het volgende:
NRC spreekt van "de laatste hand gelegd aan", dus dan zal het hooguit urenwerk zijn lijkt me.
Toegegeven. Ik ben ook niet zo optimistisch hoorquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:29 schreef aloe_vera het volgende:
Dat was voor alle branden en explosies.... je weet niet hoe de systemen nu eraan toe zijn.
In grote lijnen klopt het. De reactie wordt heviger, als er niet gekoeld wordt. Koeling houdt de kernbom die daar draait, in toom.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:29 schreef simmu het volgende:
[..]
n.a.v. deze vraag
mijn gedachte hierover: het is al een kettingreactie. well duh, wat denken jullie wat de procedure inhoudt dan? het probleem nu is dat doordat er niet meer gekoeld kan worden, ook de snelheid van het proces niet (of slecht) beinvloed kan worden en er dus steeds meer warmte ontwikkeld wordt waarmee het proces steeds versneld wordt waarmee, etc...
dames en heren experts: begrijp ik dat nu goed of niet? ik ben niet zo thuis in de kernfysica
mwah, Tepco heeft er volgens mij vaker naast gezeten.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:30 schreef QBay het volgende:
[..]
Tepco zegt dat, als iemand het weet zijn zij dat wel
Geen beste reputatie ook.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:36 schreef rubbereend het volgende:
[..]
mwah, Tepco heeft er volgens mij vaker naast gezeten.
Een kettingreactie houdt in dat elke splijting meerdere nieuwe splijtingen oplevert: 1 ==> 3 ==> 9 ==> 27 ... Dan knalt de boel heel snel uit elkaar. Doordat de regelstaven de vrijkomende deeltjes opvangen, komt er geen kettingreactie.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:29 schreef simmu het volgende:
[..]
n.a.v. deze vraag
mijn gedachte hierover: het is al een kettingreactie. well duh, wat denken jullie wat de procedure inhoudt dan? het probleem nu is dat doordat er niet meer gekoeld kan worden, ook de snelheid van het proces niet (of slecht) beinvloed kan worden en er dus steeds meer warmte ontwikkeld wordt waarmee het proces steeds versneld wordt waarmee, etc...
dames en heren experts: begrijp ik dat nu goed of niet? ik ben niet zo thuis in de kernfysica
't valt wel tegen hoor. Zie dat met die gedoe met die BP oil well. 25 km diep boren is toch wel aardig aan de grenzen van het menselijk kunnen.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:40 schreef again1928 het volgende:
Echt waar ze moeten die dingen allemaal sluiten zo snel mogelijk zeg ik dan.
Er is 1 grote energie bom in de ruimte genaamd de zon, laten we daar eens wat meer mee doen zou ik zeggen.
Dit is allemaal rotzooi.
Het binneste van onze planeet is van nature tering heet en de zon ook, dus waarom dan kunstmatig ook weer hitte op willen wekken voor turbines etc middels kerncentrales!
Zet zo'n turbine bovenop een vulkaan klaar of begraaf hem diep in de grond.
Water stroomt er met zwaartekracht in en komt vanzelf met waterdamp er weer uit zo moeilijk is het toch allemaal niet?
Boren naar olie kunnen we toch.
Waarom niet die diepte in om water te verhitten? Ipv die nucleaire rotzooi op het aardoppervlak.
quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:44 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me moeilijk om hier stroomkabels op aan te sluiten.
[ afbeelding ]
Gezellig tochquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:45 schreef outcast_within het volgende:
Wie is de grapjas die wolkjes op de muren van de reactors heeft geverfd?
Nee nee deze mensen hebben verstand van zaken.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:44 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me moeilijk om hier stroomkabels op aan te sluiten.
[ afbeelding ]
Er zijn nog wel meer beperkende factoren. Er is bij dit type brandstof ook een moderator nodig, namelijk water. De moderator vertraagt snelle neutronen die vrijkomen bij een splijting, naar langzame 'thermische' neutronen die kunnen deelnemen aan een nieuwe splijting.quote:Op woensdag 16 maart 2011 20:41 schreef RemcoDelft het volgende:
Een kettingreactie houdt in dat elke splijting meerdere nieuwe splijtingen oplevert: 1 ==> 3 ==> 9 ==> 27 ... Dan knalt de boel heel snel uit elkaar. Doordat de regelstaven de vrijkomende deeltjes opvangen, komt er geen kettingreactie.
Alsof Tepco nu ook nog echt zijn/haar reputatie op het spel gaat zetten...die liegen nu op dit moment echt niet. Als zij denken de stroomtoevoer weer opgang te kunnen brengen, dan is dat ook zo. In het verleden zijn ze misschien dubieus geweest, maar nu in tijde van een ramp gaan ze echt niet lopen liegen.quote:
ik hoopte eigenlijk dat verkeerd begrepen te hebbenquote:Op woensdag 16 maart 2011 20:34 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
In grote lijnen klopt het. De reactie wordt heviger, als er niet gekoeld wordt. Koeling houdt de kernbom die daar draait, in toom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |