abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 14 maart 2011 @ 11:39:36 #1
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94086915
Dit topic is afgesplitst van de algemene aardbeving/tsunami-reeks: Japan getroffen door zeer zware aardbeving (9,0) en tsunami #18 Algemene discussie over Japan/aardbeving/tsunami graag daar. Hier over de kerncentrales die in problemen zijn geraakt door de tsunami.

Status (updated maandag 12:16)
• Daiichi-centrale (Fukushima I): Deze is het meest in het nieuws geweest. Een aantal reactoren zijn oververhit omdat de koeling is uitgevallen. Vanaf zaterdag wordt unit 1 gekoeld met zeewater, nu ook unit 2 en 3. Licht-radioactief gas is vrijgelaten om de druk in de reactor te verlagen. Door dit gas hebben explosies plaatsgevonden in unit 1 en 3 waardoor het dak is weggeblazen. Dit heeft de reactor zelf niet aangetast. In unit 2 is momenteel de waterstand gevaarlijk laag waardoor de kans op een meltdown toeneemt.
• Daini-centrale (Fukushima II): Ook hier wordt druk verlaagd door vrijlaten van licht-radioactief gas.
• Onagawa-centrale: Hier was een verhoogde straling gemeten, maar dit is nu normaal (nu.nl).
• Tokai 2-centrale: één koelsysteem uitgevallen op zondag, koeling is overgenomen door backupsysteem. (De Morgen)

De centrales moeten enkele dagen gekoeld blijven voordat de shutdown volledig is.

De bevolking in de omgeving van de Daiichi- en Daini-centrales (totaal 200.000 mensen) is geëvacueerd. Enkele tientallen medewerkers van de Daiichi-centrale zijn gewond geraakt bij de herstelwerkzaamheden en explosies, één is overleden. Negen mensen bleken enige vorm van besmetting te hebben, waar ze dit hebben opgelopen wordt uitgezocht en is nog niet bekend.

Laatste nieuws

quote:
Kans op meltdown in Japan neemt toe (NRC, ma 12:06)
door Ernst-Jan Pfauth

De splijtstofstaven in de door de aardbeving getroffen kernreactor van Fukushima 1 staan nu compleet zonder water, meldt een woordvoerder via persbureau Jiji. Daarmee neemt de kans op een meltdown toe. Een meltdown verhoogt de kans op een radioactief lek.
Wetenschapsredacteur Karel Knip schreef vanmorgen in nrc.next over de pijnlijke consequenties van het droog staan van de splijtstofstaven:

De druk binnen de staven neemt zo toe dat zij hier en daar openbarsten en hun sterk radioactieve inhoud vrijgeven. En er ontstaat een chemische reactie tussen de hete stoom en het zeer speciale metaal dat voor de splijtstofomhulling wordt gebruikt (een legering met zirconium: zircaloy). Daarbij vormt zich het explosieve waterstof. Kennelijk heeft zich dat in het gebouw van reactor 1 opgehoopt, met fatale gevolgen. Het had, net zoals de vluchtige radioactieve stoffen, via filters naar de omgeving geloosd moeten worden.

Een ramp met de omvang van Tjsernobyl zal het niet worden, schreef Knip eerder.

Er zullen radioactieve stoffen vrijkomen, maar niet in de mate zoals gebeurde bij Tjernobyl in 1986. Reactor 4 van die centrale bevatte grafiet, dat prompt in brand vloog. Die aanhoudende brand in Tjernobyl heeft toen enorme hoeveelheden radioactief materiaal over de omgeving verspreid. De inhoud van de kernreactoren van Fukushima kan niet branden.
quote:
Explosie in kerncentrale Fukushima (nu.nl, ma 8:59)

TOKIO - In de gehavende kerncentrale Fukushima I heeft zich een explosie voorgedaan. Elf werknemers zijn gewond geraakt, zei een woordvoerder van de Japanse regering.

Zeven mensen die eerder als vermist waren gemeld, zijn inmiddels gevonden.
De explosie was zo krachtig dat hij veertig kilometer verderop werd gevoeld.

Volgens nucleair deskundigen is waarschijnlijk een mengsel van waterstof en zuurstof ontploft. Een soortgelijk incident had zich zaterdag al voorgedaan.

Het koelsysteem in de reactor nummer twee van de kerncentrale Fukushima 1 in Japan is uitgevallen. Eerder hadden de reactoren nummer één en drie van de centrale die ongeveer 250 kilometer van Tokio ligt, hetzelfde probleem. Dat leidde tot explosies.

Muur
Het Internationaal Atoomenergieagentschap IAEA heeft gemeld dat de explosie maandag in de derde reactor van Fukushima 1 niet het reactorvat heeft beschadigd.

Door de nieuwe ontploffing is een muur van het gebouw ingestort, waardoor mogelijk meer radioactiviteit is ontsnapt. De weinige omwonenden die niet zijn geëvacueerd, zijn opgeroepen in hun huizen te blijven.
Uit de omgeving van de kerncentrale zijn meer dan 200.000 mensen geëvacueerd. Enkele honderden zieken, ouderen en verzorgend personeel bleven achter.

Crisissituatie
In de centrale ontstond zaterdag na de aardbeving en de tsunami van vrijdag al een crisissituatie omdat zich een explosie voordeed in reactor 1. Daarbij raakten vier werknemers gewond. Duizenden omwonenden werden toen geëvacueerd.

De autoriteiten hebben bij drie kerncentrales de noodtoestand uitgeroepen vanwege problemen met de koelsystemen. Alle reactoren in de kerncentrales werden automatisch stilgelegd toen Japan vrijdag werd getroffen door de aardbeving, maar doordat ook noodaggregaten uitvielen werken de koelpompen niet meer.
quote:
Stralingsniveau kerncentrale Onagawa normaal (nu.nl, zo 23:33)

TOKIO/WENEN - Het stralingsniveau in de buurt van de Japanse kerncentrale in de plaats Onagawa is weer normaal. Dat meldde het Internationaal Atoomagentschap (IAEA) zondag op basis van metingen door de Japanse autoriteiten.

Japan riep eerder het laagste niveau van de noodtoestand uit bij de centrale.
Er was een hoeveelheid radioactiviteit gemeten zijn die de toegestane niveaus overschreed. In de kerncentrale in Onagawa ontstond vrijdag brand na een zware aardbeving.

De verhoogde straling kwam waarschijnlijk van de nabijgelegen kerncentrale van Fukushima I. Experts denken dat de radioactiviteit met de wind is meegevoerd.

Enkele kerncentrales in Japan hebben problemen met de koeling in de reactoren. In kerncentrale Fukushima I in Okuma vond zaterdag zelfs een explosie plaats. Reactor nummer 1 van die centrale heeft volgens experts mogelijk een gedeeltelijke meltdown ondergaan.
Info: Status van de centrales
NRC Liveblog 14 maart (continu geüpdatet)
Persberichten van energiebedrijf Tepco (Engels, semi-elk uur-geüpdatet, site is vaak overbelast)
Fukushima I nuclear accidents (Wikipedia)
Fukushima II earthquake events (Wikipedia)

Info: Achtergronden
Nuclear energy 101: Inside the "black box" of power plants - Hoe werkt kernenergie en wat ging er mis in Fukushima?
A Conversation with My Dad, a Nuclear Engineer, about the Fukushima Daiichi Nuclear Power Plant Disaster in Japan - vraaggesprek met een nucleair ingenieur
How a Reactor Shuts Down and What Happens in a Meltdown (NYTimes, infographic)

Plaatjes en video's

Bekende hoaxes

SPOILER: Bekijk hoaxes
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerdere topics
Kerncentrales Japan in problemen #1
Kerncentrales Japan #2

[ Bericht 3% gewijzigd door eleusis op 14-03-2011 12:36:36 ]
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_94086933
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:39 schreef Mishu het volgende:
Moesten er trouwens nog meer mensen lachen toen de Japanse overheid burgers in de omgeving van de kernramp adviseerde om zich goed in te pakken als ze naar buiten gingen met een mondkapje?

Nee dat helpt tegen straling ;(
Idd :'). En een lange broek.. :').
  maandag 14 maart 2011 @ 11:40:40 #3
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94086961
Excuseert u mij, ik had niet de lapo, maar ben gewoon een koning in het bijhouden van de OP dus het is beter dat ik dat blijf doen.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 14 maart 2011 @ 11:40:46 #4
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_94086966
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:38 schreef Darklight het volgende:
Navy Says 17 Americans Were Treated for Contamination

By THOM SHANKER
Published: March 14, 2011

WASHINGTON American Navy officials in Japan said early Monday that 17 military personnel who had been aboard three helicopters assisting in the earthquake relief effort had been exposed to low levels of contamination.
Low levels of contamination, die zijn dus gewoon onder de douche gezet om alle stralingresten te verwijderen en hebben jodiumpillen gehad.
be nice or go away
  maandag 14 maart 2011 @ 11:40:49 #5
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94086971
Ja, wij zaten hier met een opgelaten soort verbazing te kijken.

Naar dat wel een lange broek dragen hoor als je naar buiten gaat! Mijn god. Arme mensen daar.
  maandag 14 maart 2011 @ 11:40:57 #6
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94086980
Deze radioactieve stoom...hoe lang blijft zoiets hangen?
En over hoeveel Sv's spreek je dan?
Ik had laatst gelezen dat je bij een besmetting van 8 Sv's al ten dode bent opgeschreven.
  maandag 14 maart 2011 @ 11:41:00 #7
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_94086982
BBC docu: Nuclear Nightmares
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=715967

Eigenlijk een must see wil je het hebben over effecten van straling.
Inter faeces et urinam nascimur,
  maandag 14 maart 2011 @ 11:43:20 #8
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_94087088
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:40 schreef Muridae het volgende:
Ik had laatst gelezen dat je bij een besmetting van 8 Sv's al ten dode bent opgeschreven.
Jah echter is dat een absurd hoge hoeveelheid en rekent men eerder in mSv(millisievert)
8 Sv

Check even de BBC docu die ik gepost heb.
pi_94087089
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:39 schreef Mishu het volgende:
Moesten er trouwens nog meer mensen lachen toen de Japanse overheid burgers in de omgeving van de kernramp adviseerde om zich goed in te pakken als ze naar buiten gingen met een mondkapje?

Nee dat helpt tegen straling ;(
Ja, dat helpt.

Niet tegen de directe straling, maar dat is nog geen probleem. Als jouw lichaam van buitenaf geraakt wordt, kan je dat goed herstellen. En je huid is een prima barrière. Het is alleen bijzonder belangrijk dat je geen radioactief materiaal in je lichaam krijgt, want dat sloopt je van binnenuit.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_94087135
[/quote]
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:32 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

.

Kunnen alle BNW-gekkies, 'We gaan allemaal doooohooood'-roepers en andere onheilsprofeten zich ff koest houden?

Ja, er is een levensgroot probleem. Nee, de berichtgeving is niet optimaal. Het heeft geen zin om als een kip zonder kop het einde van de wereld aan te kondigen. Gewoon de nieuwsfeiten verzamelen en die bespreken. Volgens mij was het topic daar ook voor bedoeld?
_O_ ik hoop het.
is al een paar keer gevraagd,laten we het over japan hebben,en ruzie maken doe ja maar via je twitter of zo iets ;) of andere gekken dingen gillen en roepen
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 11:44:24 #11
236264 crew  capricia
pi_94087136
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:38 schreef eleusis het volgende:

[..]

Nee. De situatie in Three Mile Island is een beter model voor wat er kan gebeuren. Kerncentrale niet weg, maar kern gesmolten, daardoor een dure opruimactie maar geen Chernobyl-scenario.
Ik moet ook steeds aan dat Three Mile incident denken. Dat het daar nog het meeste van weg heeft, tot nu toe.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 14 maart 2011 @ 11:44:40 #12
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94087149
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:40 schreef Muridae het volgende:
Niet lang, het zal zich vrij snel verdunnen onder invloed van de wind. Maar dat biedt weinig troost voor de werknemers die momenteel bij de reactor bezig zijn om er wat van te maken...

quote:
Sievert is een eenheid voor ontvangen straling, niet van het stralingsniveau (dat wordt meestal uitgedrukt in milliröntgen per uur). Van één werknemer is momenteel bekend dat hij een dosis van iets over 100mSv heeft ontvangen. Ik verwacht dat dat er wel meer zullen worden. Maar Japan is geen Sovjetland waar ze mensen zonder training en bescherming een open reactorvat in sturen. Vooralsnog lijken de waterstofexplosies de meeste gezondheidsschade te hebben veroorzaakt.
pi_94087196
quote:
Persbureau Kyodo meldt dat een koelsysteem bij kerncentrale Tokai 2 bij Ibaraki er nu ook mee is gestopt. Deze centrale ligt 120 kilometer ten noorden van Tokio. Daarmee zijn er nu problemen bij drie reactoren van de kerncentrale Daiichi bij Fukushima, bij de Onagawa kerncentrale en bij de Tokai 2 centrale. Verdere details zijn nog onbekend.
van wanneer is dat nieuws?
  maandag 14 maart 2011 @ 11:45:40 #14
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_94087204
quote:
15s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:40 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Jah dat helpt wel tegen stralingsbesmetting in deze vorm. HEt gaat hier niet over de gamma straling die overal doorheen kan maar vooral over alfa straling die wel erg krachtig is maar niet eens door de hoornlaag van je huid komt en alleen een probleem vormt bij opname in het lichaam.
  maandag 14 maart 2011 @ 11:46:17 #15
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94087234
Hoeveel gray is het dan?
  maandag 14 maart 2011 @ 11:47:49 #16
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94087307
quote:
Op maandag 14 maart 2011 11:44 schreef eleusis het volgende:

[..]

Niet lang, het zal zich vrij snel verdunnen onder invloed van de wind. Maar dat biedt weinig troost voor de werknemers die momenteel bij de reactor bezig zijn om er wat van te maken...

[..]

Sievert is een eenheid voor ontvangen straling, niet van het stralingsniveau (dat wordt meestal uitgedrukt in milliröntgen per uur). Van één werknemer is momenteel bekend dat hij een dosis van iets over 100mSv heeft ontvangen. Ik verwacht dat dat er wel meer zullen worden. Maar Japan is geen Sovjetland waar ze mensen zonder training en bescherming een open reactorvat in sturen. Vooralsnog lijken de waterstofexplosies de meeste gezondheidsschade te hebben veroorzaakt.
Als de radioactiviteit vervolgen is in de lucht, kunnen we dan regenbuien met radioactief materiaal verwachten?
  maandag 14 maart 2011 @ 11:47:51 #17
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94087312
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:45 schreef mschol het volgende:
van wanneer is dat nieuws?
Dat was van zondag. Situatie daar is inmiddels weer normaal, de backupkoeling heeft ingegrepen. Heb de updates geüpdatet.
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 11:48:55 #18
236264 crew  capricia
pi_94087361
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:47 schreef Mishu het volgende:

[..]

Als de radioactiviteit vervolgen is in de lucht, kunnen we dan regenbuien met radioactief materiaal verwachten?
Van de specifieke straling die met die stoomwolk vrijkomt, is het verval zeer snel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_94087363
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:47 schreef eleusis het volgende:

[..]

Dat was van zondag. Situatie daar is inmiddels weer normaal, de backupkoeling heeft ingegrepen. Heb de updates geüpdatet.
Ooh, echt waar? Dat bericht heb ik dan gemist :P
  maandag 14 maart 2011 @ 11:51:14 #20
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94087465
quote:

[..]

Wat ik wel apart vond was die shot waarin je 2 mannen in hele dikke pakken een andere man in een dik pak ziet afvoeren, terwijl er 2 militairen in hun gewone militaire kloffie naast lopen. :')
  maandag 14 maart 2011 @ 11:52:19 #21
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94087516
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:48 schreef Ermanon het volgende:
Ooh, echt waar? Dat bericht heb ik dan gemist :P
Heb het linkje toegevoegd aan de OP: Problemen Tokai en Onagawa opgelost, vrees voor nieuwe Tsjernobyl blijft (De Morgen). Dit bericht is overigens van gisteren en ik vind de link met Tsjernobyl een beetje snel getrokken, maar ja, mainstream media he ;)
  maandag 14 maart 2011 @ 11:52:54 #22
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94087539
Het gevaarlijke van straling is dat je er niks van merkt dus het is makkelijk om het niet door te hebben en in je gewone kloffie te blijven lopen.
  maandag 14 maart 2011 @ 11:54:06 #23
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94087583
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:52 schreef Mishu het volgende:
Het gevaarlijke van straling is dat je er niks van merkt dus het is makkelijk om het niet door te hebben en in je gewone kloffie te blijven lopen.
Iedereen die er mee te maken heeft is zich wel bewust van dat gevaar. Ioniserende straling kan je gelukkig juist heel goed meten, met Geigertellers en dosimeters van een paar tientjes. Die zullen vast goed verkopen de komende tijd :P
pi_94087815
quote:
Op maandag 14 maart 2011 11:43 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Ja, dat helpt.

Niet tegen de directe straling, maar dat is nog geen probleem. Als jouw lichaam van buitenaf geraakt wordt, kan je dat goed herstellen. En je huid is een prima barrière. Het is alleen bijzonder belangrijk dat je geen radioactief materiaal in je lichaam krijgt, want dat sloopt je van binnenuit.
Inderdaad, helaas worden de begrippen straling en radioactiviteit door veel mensen (incl. media) niet begrepen en door elkaar gehaald. Gisteren had de verslaggever van het journaal het ook over besmet met radioactieve straling.
  maandag 14 maart 2011 @ 11:59:47 #25
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94087834
Ik vraag mij wel af hoe herstel werkzaamheden in dit soort gevallen worden uitgevoerd.
Zullen er bijvoorbeeld kraanmachines gebruikt worden die vervolgens ook speciaal gereinigd moeten worden?
pi_94087917
http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/nn20110314x6.html

weet niet of deze al voorbij is gekomen,maar volgens mij geeft dit even meer informatie.
pi_94087935
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:59 schreef Muridae het volgende:
Ik vraag mij wel af hoe herstel werkzaamheden in dit soort gevallen worden uitgevoerd.
Zullen er bijvoorbeeld kraanmachines gebruikt worden die vervolgens ook speciaal gereinigd moeten worden?
gewoon tsjernobyl stijl:

dumpen op een afgelegen plek :+
  maandag 14 maart 2011 @ 12:02:48 #28
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94087950
men is er vrij zeker van dat de kern zelf niet graakt is en dat men dus de brandstof op de traditionele manier kan verwijderen.... laat duidelijk zijn het grote probleem is dat wanneer je zo een ding uit zet je nog enkele dagen moet koelen om een volledige shutdown te krijgen.

Men doet dit momenteel met water .... dat water is gedeeltelijk omgezet naar waterstof (electrolyse) en is ontploft ...

De kern zelf is dus waarschijnlijk nog gewoon in takt ...

allee voor zo ver ik begrepen heb ...
Minds are like parachutes, they work best when open!
  maandag 14 maart 2011 @ 12:03:38 #29
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_94087984
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:47 schreef Mishu het volgende:

[..]

Die radioactieve deeltjes worden vrij gauw uit elkaar gedreven, hoe langer het duurt voor ze neerslaan hoe minder je er van terug vindt, gevaarlijke doses zal je niet vinden in regen.
be nice or go away
pi_94088045
quote:
12s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:02 schreef mschol het volgende:

[..]

gewoon tsjernobyl stijl:
[ afbeelding ]

dumpen op een afgelegen plek :+
:D Toffe paintball locatie!
pi_94088066
quote:
10s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:05 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

:D Toffe paintball locatie!
als de straling er niet zou zijn ja...
  maandag 14 maart 2011 @ 12:07:00 #32
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_94088103
quote:

[..]

Ja, dat helpt. Radioactieve stofdeeltjes die je inademt of op je huid komen zijn het probleem.

emo.gif onterecht gebruiken :{w
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:07:32 #33
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94088128
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:06 schreef mschol het volgende:

[..]

als de straling er niet zou zijn ja...
Dat maakt het juist extra spannend. :Y)
pi_94088165
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:07 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat maakt het juist extra spannend. :Y)
je hebt dan iig geen last van campers..
lang zitten op 1 plek is schadelijker als rondlopen :P
pi_94088261
quote:

[..]

ja dat maakt dus wel uit als je de deeltjes niet direct op je huid krijgt en of inademd dan scheelt dat enorm ja. tuurlijk helpt het niet direct tegen de straling maar het is echt wel goed advies :{
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:11:20 #36
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94088272
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:08 schreef mschol het volgende:

je hebt dan iig geen last van campers..
lang zitten op 1 plek is schadelijker als rondlopen :P
Een vorm van natuurlijke selectie. :Y)
pi_94088275
Fuel rods are entirely exposed at Fukushima Daiichi No.2 reactor; cannot rule out fuel meltdown - Jiji
http://twitter.com/REUTERSFLASH
pi_94088362
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:11 schreef mouzzer het volgende:
Fuel rods are entirely exposed at Fukushima Daiichi No.2 reactor; cannot rule out fuel meltdown - Jiji
http://twitter.com/REUTERSFLASH
Dat is minder goed nieuws. Hoor net op CNN dat er ook problemen zijn met Nr. 1 Reactor. Blijkbaar is de pomp van het zeewater kapot gegaan :( .
pi_94088392
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:15:03 #40
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94088419
  maandag 14 maart 2011 @ 12:16:14 #41
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94088459
quote:
VS-soldaten radioactief besmet na reddingsmissie

De USS Ronald Reagan

TOKIO - De Amerikaanse Zevende Vloot heeft zijn schepen en vliegtuigen weggestuurd uit de buurt van de Japanse kerncentrale omdat er te veel straling werd gemeten aan boord van ondermeer het vliegdekschip USS Ronald Reagan, dat zich op dat moment op 160 kilometer van de kust bevond.

Bovendien bleken 17 soldaten die met een helikopter een reddingsmissie hadden uitgevoerd in Japan bij terugkeer op de Ronald Reagan radioactief besmet. Ze werden geïsoleerd en kregen een behandeling met water en zeep.
14/03/11 11u54
Bron: ad.nl

Teveel straling op 160 kilometer (!) afstand? :?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
pi_94088526
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:16 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Teveel straling op 160 kilometer (!) afstand? :?
Lees het vorige topic. Te veel straling als in meer dan normaal, dus gewoon een voorzorgsmaatregel om niet in de radioactieve wolk te liggen mocht het wel goed fout gaan.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:21:18 #43
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94088627
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:18 schreef OppClone het volgende:

[..]

Lees het vorige topic. Te veel straling als in meer dan normaal, dus gewoon een voorzorgsmaatregel om niet in de radioactieve wolk te liggen mocht het wel goed fout gaan.
Maar goed, "te veel" betekent boven een bepaalde grens, maar bovenal,160 kilometer afstand nog steeds, da's ver!
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  maandag 14 maart 2011 @ 12:22:12 #44
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_94088679
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:21 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Maar goed, "te veel" betekent boven een bepaalde grens, maar bovenal,160 kilometer afstand nog steeds, da's ver!
Dat is Tokyo dacht ik? (als de wind daar naartoe draait...)
Nieuw! nu met vleugje Finland.
Sinds 2011 ook met 50% extra Turkije!
  maandag 14 maart 2011 @ 12:22:37 #45
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94088695
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:03 schreef kahaarin het volgende:

[..]

Die radioactieve deeltjes worden vrij gauw uit elkaar gedreven, hoe langer het duurt voor ze neerslaan hoe minder je er van terug vindt, gevaarlijke doses zal je niet vinden in regen.
Waarom mochten er in Nederland dan geen groentes van de grond worden gegeten na Tsjernobyl? Dat was toch flink ver weg en toch was de straling niet verantwoord om binnen te krijgen.

Mijn moeder was toen net bevallen van mijn broer en die mocht niks meer van de grond eten. Ook geen vlees van de koeien die toen graasden.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:22:46 #46
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94088699
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:21 schreef SemperSenseo het volgende:

[..]

Ten tijden van de Chernobylramp werden in Nederland ook zo'n beetje alle oogsten vernietigd uit voorzorg.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:25:10 #47
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94088797
reactor 2 zou nu volledig zonder water staan -> dat is echt geen goed teken meltdown kans is dan bijzonder groot. De pompen van zeewater zouden stuk zijn !
pi_94088820
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:44 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik moet ook steeds aan dat Three Mile incident denken. Dat het daar nog het meeste van weg heeft, tot nu toe.
Daar maakte ze zich toen ook zorgen over waterstof explosies las ik, bekend risico van noodkoelen met water dus.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:26:51 #49
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94088861
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:25 schreef HaerdenC het volgende:
reactor 2 zou nu volledig zonder water staan -> dat is echt geen goed teken meltdown kans is dan bijzonder groot. De pompen van zeewater zouden stuk zijn !
Meltdown? blijft het dan alsnog binnen de metalen huls?
Of krijg je dan een grote explosie?
  maandag 14 maart 2011 @ 12:26:53 #50
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_94088863
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:25 schreef HaerdenC het volgende:
Niet stuk, maar zonder brandstof...

quote:
The plant operator said water levels fell as fuel for pumps that are used for seawater injection operations ran out..
  maandag 14 maart 2011 @ 12:28:49 #51
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94088916
Wat blijken die kerncentrales dan opeens knudde in elkaar te zitten... Lekker verantwoord. En die Japanners zouden technisch zo goed zijn. Zucht... De mensheid ;(
  maandag 14 maart 2011 @ 12:28:57 #52
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_94088919
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:22 schreef Mishu het volgende:

[..]

Waarom mochten er in Nederland dan geen groentes van de grond worden gegeten na Tsjernobyl? Dat was toch flink ver weg en toch was de straling niet verantwoord om binnen te krijgen.

Mijn moeder was toen net bevallen van mijn broer en die mocht niks meer van de grond eten. Ook geen vlees van de koeien die toen graasden.
De hoeveelheden radioactief stof die vrij kwamen waren veel groter en de eerste dagen werd er ook weinig tegen ondernomen.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:29:22 #53
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_94088929
quote:
15s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:26 schreef TommyGun het volgende:

[..]

Niet stuk, maar zonder brandstof...

[..]

Ik snap echt niet dat dit kan gebeuren in een situatie als de deze... Het belangrijkste dat moet gebeuren is die pompen in gang houden, eventuele kabels of leidingen moeten nagekeken worden en de brandstofstand natuurlijk, en dan loopt het daar bij mis???
  maandag 14 maart 2011 @ 12:29:27 #54
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94088933
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:28 schreef Mishu het volgende:
Wat blijken die kerncentrales dan opeens knudde in elkaar te zitten... Lekker verantwoord. En die Japanners zouden technisch zo goed zijn. Zucht... De mensheid ;(
niet echt onderbouwd ... ik wil wel eens een windmolen parkje zien bij 9 op schaal van richten ... daar wil je ook niet in de buurt zijn hoor ...
  Forum Admin maandag 14 maart 2011 @ 12:29:45 #55
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_94088946
quote:
Een 9.0 aardbeving is niet zomaar wat natuurlijk. :')
  maandag 14 maart 2011 @ 12:29:54 #56
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94088949
quote:
Ze zijn ook goed.
quote:
Zorgelijke ontwikkeling.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:30:14 #57
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94088963
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:29 schreef FReNsJ het volgende:

[..]

Ik snap echt niet dat dit kan gebeuren in een situatie als de deze... Het belangrijkste dat moet gebeuren is die pompen in gang houden, eventuele kabels of leidingen moeten nagekeken worden en de brandstofstand natuurlijk, en dan loopt het daar bij mis???
heb je al eens naar de beelden van de tsunamie gekeken ? wegen zijn er praktisch niet meer ... de volledige omgeving is weg gevaagd ...
  maandag 14 maart 2011 @ 12:30:27 #58
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94088969
quote:
Het is tenslotte doodsimpel om iets te maken wat een aardbeving van 8,9 en een daaropvolgende tsunami overleeft. :')
  maandag 14 maart 2011 @ 12:30:28 #59
141482 Q.
JurassiQ
pi_94088971
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:29 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Een 9.0 aardbeving is niet zomaar wat natuurlijk. :')
En die 10 meter hoge vloedgolf niet te vergeten. :').
For great justice!
  maandag 14 maart 2011 @ 12:30:37 #60
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94088978
Ze bleken niet berekend te zijn op aardbevingen van deze schaal.
pi_94088982
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:22 schreef Mishu het volgende:

[..]

Dat was vooral een voorzorgsmaatregel, en Tsjernobyl is hier 'maar' 1700 km vandaan. AL die paniek over de VS vind ik overdreven, aangezien Hawaii al 6000 uit de buurt ligt.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:30:58 #62
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94088989
quote:

[..]

Hoe wil je aan brandstof komen zonder wegvervoer?
  maandag 14 maart 2011 @ 12:31:05 #63
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94088993
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:30 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het is tenslotte doodsimpel om iets te maken wat een aardbeving van 8,9 en een daaropvolgende tsunami overleeft. :')
Moet je dat wel willen maken?
pi_94089009
quote:
Waarschijnlijk verdienen ze dikke $$$ met die centrales. Alleen als er echte problemen opduiken, dan zijn ze nergens meer. Dat blijkt wel weer.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:31:45 #65
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94089013
quote:
Vergeet niet dat er geen stroom is, dus je hebt niet je instrumenten. We zullen later pas weten wat er nu precies gebeurt. Ik zelf denk dat er vanwege het ontploffingsgevaar (explosief gasmengsel boven in de constructie) maar mondjesmaat in de reactorhal kan worden gewerkt.
pi_94089041
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:30 schreef Alicey het volgende:

[..]

De vraag is natuurlijk of je wel kerncentrales had moeten bouwen in een regio als dat.

Maarja:

pi_94089044
Update 12:14: Willem van Hartskamp, SGP-lijsttrekker voor de Provinciale Staten in Drenthe, twittert dat de aardbeving in Japan het einde der tijden inluidt: “aardbeving geeft aan: Het einde van de tijd is nabij! Geen 25 jaar meer…” :')

Update 12:20: Tokyo Electric Power Co. heeft extra informatie over de spijtstofstaven gegeven: het waterniveau is praktisch nul. Dit verhoogt de kans op een meltdown, en daardoor op een radio-actief lek.

Update 12:24: De Zwitserse regering heeft bekendgemaakt de plannen voor een nieuwe kerncentrale uit te stellen totdat het onderzoek naar de problemen bij de Japanse centrales is afgerond.

Update 12:27: Op de centrale van Haramachi woedt een brandt, meldt Tohoku Electric Company via zender NHK. Olie zou uit een tank zijn gelekt, de zender zegt dat er rook en vlammen zichtbaar zijn.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:32:54 #68
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089051
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:31 schreef Mishu het volgende:

[..]

Moet je dat wel willen maken?
Als je alternatieven hebt, mail ze even naar de Japanners. ^O^
  maandag 14 maart 2011 @ 12:33:10 #69
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94089067
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:30 schreef apple_pie het volgende:

[..]

Dat was vooral een voorzorgsmaatregel, en Tsjernobyl is hier 'maar' 1700 km vandaan. AL die paniek over de VS vind ik overdreven, aangezien Hawaii al 6000 uit de buurt ligt.
Pardon, Tsjernobyl is ontdekt door Zweedse wetenschappers die opeens enorm hoge radioactiviteit in de grond meetten. Daardoor is toen de doofpot opengebroken omdat alle Westerse landen er niet zo blij mee waren dat hun bevolking vergiftigd werd en dat zij hiervan niet op de hoogte waren gesteld. Zelfs in de VS is toen te hoge radioactiviteit gemeten.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:33:46 #70
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94089079
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:32 schreef Alicey het volgende:

[..]

Als je alternatieven hebt, mail ze even naar de Japanners. ^O^
Hoe hebben ze het hiervoor gered? Dat adviseer ik. Niet spelen met de natuur.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:35:18 #71
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089130
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:33 schreef Mishu het volgende:

[..]

Gewoon terug naar ouderwetse grotten en berenvellen, waarom ook niet. :Y)
pi_94089131
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:30 schreef HaerdenC het volgende:
[..]
heb je al eens naar de beelden van de tsunamie gekeken ? wegen zijn er praktisch niet meer ... de volledige omgeving is weg gevaagd ...
Ja, met zo'n worse case scenario dien je toch rekening te houden lijkt me zo. Maar kennelijk vind jij het heel normaal dat de hele zooi daar nu uit elkaar flikkert. Verschil in normen blijkbaar. :{w
  maandag 14 maart 2011 @ 12:35:20 #73
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94089132
Kan iemand even die Willem van Hartskamp ontslaan? Dank je.
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:32 schreef Aether het volgende:
Update 12:14: Willem van Hartskamp, SGP-lijsttrekker voor de Provinciale Staten in Drenthe, twittert dat de aardbeving in Japan het einde der tijden inluidt: “aardbeving geeft aan: Het einde van de tijd is nabij! Geen 25 jaar meer…” :')

Update 12:20: Tokyo Electric Power Co. heeft extra informatie over de spijtstofstaven gegeven: het waterniveau is praktisch nul. Dit verhoogt de kans op een meltdown, en daardoor op een radio-actief lek.

Update 12:24: De Zwitserse regering heeft bekendgemaakt de plannen voor een nieuwe kerncentrale uit te stellen totdat het onderzoek naar de problemen bij de Japanse centrales is afgerond.

Update 12:27: Op de centrale van Haramachi woedt een brandt, meldt Tohoku Electric Company via zender NHK. Olie zou uit een tank zijn gelekt, de zender zegt dat er rook en vlammen zichtbaar zijn.
pi_94089176
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:35 schreef Mishu het volgende:

[..]

Ach ja, do(e)m roepen doen alle politici graag, dus ik zie de klacht niet :').
  maandag 14 maart 2011 @ 12:36:25 #75
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94089181
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:35 schreef Alicey het volgende:

[..]

Gewoon terug naar ouderwetse grotten en berenvellen, waarom ook niet. :Y)
Zwak argument.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:36:40 #76
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94089189
quote:

[..]

hahaha ... heb jij
- een auto?
- een tv?
- een frigo?
- verlichting?
- internet?
- gsm?
- stofzuiger?
- mgnetron?
- oven?
- wasmachiene?
- droogkast?

ahaaaaaaa jij ben top 10 vlakken schuldig!
  maandag 14 maart 2011 @ 12:36:57 #77
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089202
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:36 schreef Mishu het volgende:

Zwak argument.
Dat is geen argument, maar dat is wat je feitelijk beweert.
pi_94089214
Als je niet berekend bent op een aardbeving van deze schaal dan vraag ik me af hoe je dan in godsnaam al die tijd kan doen alsof het allemaal zo veilig is. Het is immers een FEIT dat er nog zo'n aardbeving/tsunami komt, kwestie van tijd.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:37:19 #79
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94089215
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:36 schreef Ermanon het volgende:

[..]

Ach ja, do(e)m roepen doen alle politici graag, dus ik zie de klacht niet :').
Hij is blijkbaar ontoerekeningsvatbaar aangezien er niks feitelijk op wijst dat er een einde aan de wereld komt. En dat moet ons land regeren. ;(
  maandag 14 maart 2011 @ 12:37:26 #80
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94089220
Fukushima is 3,5 uur rijden van Tokio.
Bestaat er een kans dat Tokio geëvacueerd moet worden bij een eventuele Meltdown?
Of blijft alles netjes binnen de metalen container?
  maandag 14 maart 2011 @ 12:38:42 #81
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94089259
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:35 schreef Mercer het volgende:

[..]

Ja, met zo'n worse case scenario dien je toch rekening te houden lijkt me zo. Maar kennelijk vind jij het heel normaal dat de hele zooi daar nu uit elkaar flikkert. Verschil in normen blijkbaar. :{w
heeft niks met normen en waarden te maken ... sommige dingen kan je je niet tegen voorzien ... hoe dacht jij in hemelsnaam een vloedgolf van 10 meter hoog over een volledige kust lijn tegen te houden ? Als Nederland met zo een vloedgolf te maken krijgt bestaat nederland gewoon niet meer ... en jullie hebben thans VEEL ervaring met overstromingen ... maar neen ... in Nederland wordt er gediscussieerd over het blonde haar van 1 of andere politicus ;)
  maandag 14 maart 2011 @ 12:39:02 #82
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94089268
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:36 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

hahaha ... heb jij
- een auto?
- een tv?
- een frigo?
- verlichting?
- internet?
- gsm?
- stofzuiger?
- mgnetron?
- oven?
- wasmachiene?
- droogkast?

ahaaaaaaa jij ben top 10 vlakken schuldig!
Wij bezitten over natuurlijke energiebronnen dus wij zouden zelf in principe zonder kernenergie kunnen. Wij mogen dus ongegeneerd gebruik maken van electronica. Daar is ons energienetwerk op berekend.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:39:16 #83
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_94089276
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:30 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Helikopters genoeg he, ik zou denken dat brandstoftoevoer voor de back-up van de back-up van de back-up oplossing wel een hoge prioriteit zou krijgen!
pi_94089278
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:37 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Als je niet berekend bent op een aardbeving van deze schaal dan vraag ik me af hoe je dan in godsnaam al die tijd kan doen alsof het allemaal zo veilig is. Het is immers een FEIT dat er nog zo'n aardbeving/tsunami komt, kwestie van tijd.
Dit dus!!! Maar blijkbaar zijn er meer dan genoeg (onverantwoordelijke) lui die daar heel anders over denken. Kijk alleen al in dit topic.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:39:27 #85
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089282
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:37 schreef HAKIM_1988 het volgende:
Je kunt je afvragen waarom er zo nodig dáár een kerncentrale gebouwd moest worden. Aan de andere kant kun je ook niet te snel conclusies trekken. Niet zelden gaat er bij dit soort rampen veel meer tegelijk mis dan te voorzien valt. Eerst maar eens afwachten hoe alles zich ontwikkeld en wat er uiteindelijk uit de onderzoeken blijkt.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:39:49 #86
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94089298
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:39 schreef Mishu het volgende:

[..]

Wij bezitten over natuurlijke energiebronnen dus wij zouden zelf in principe zonder kernenergie kunnen. Wij mogen dus ongegeneerd gebruik maken van electronica. Daar is ons energienetwerk op berekend.
jaja ... gas, steenkool en stookolie verbranden daar krijg je geen kanker van ...
  maandag 14 maart 2011 @ 12:40:14 #87
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089312
quote:

[..]

Electronica komt echter ook voort uit spelen met de natuur.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:40:28 #88
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94089323
Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van een eventueel onderzoek naar de oorzaken van deze ramp. Lekker National Geographic kijken :P
  maandag 14 maart 2011 @ 12:40:56 #89
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089341
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:40 schreef Mishu het volgende:
Ik ben benieuwd naar de uitkomsten van een eventueel onderzoek naar de oorzaken van deze ramp. Lekker National Geographic kijken :P
Of Discovery. :)
pi_94089345
Reactor Nr. 2 gaat ook gekoeld worden met zee-water, maar die koeling was toch ook dood?
  maandag 14 maart 2011 @ 12:41:14 #91
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94089353
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:40 schreef Alicey het volgende:

[..]

Electronica komt echter ook voort uit spelen met de natuur.
Niet elk spelen met de natuur is slecht. Kernenergie zijn immense kosten wegen niet op tegen de baten.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:42:04 #92
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089383
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:41 schreef Mishu het volgende:

Niet elk spelen met de natuur is slecht. Kernenergie zijn immense kosten wegen niet op tegen de baten.
Ik denk dat de hele wereld benieuwd is naar je alternatief.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:43:11 #93
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94089424
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

er is maar 1 echt alternatief en dat is met zijn allen VEEL minder gaan verbruiken ... haalbaarheid is iets totaal anders ... zeker als je niet als een doorwinterde hippie wil overkomen!
pi_94089463
quote:

[..]

Pardon, Tsjernobyl is ontdekt door Zweedse wetenschappers die opeens enorm hoge radioactiviteit in de grond meetten. Daardoor is toen de doofpot opengebroken omdat alle Westerse landen er niet zo blij mee waren dat hun bevolking vergiftigd werd en dat zij hiervan niet op de hoogte waren gesteld. Zelfs in de VS is toen te hoge radioactiviteit gemeten.
Ja, het werd gemeten en als voorzorgsmaatregel werd een advies afgegeven. Echter is er hier nooit accuut gevaar geweest.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:44:47 #95
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089473
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:43 schreef HaerdenC het volgende:

er is maar 1 echt alternatief en dat is met zijn allen VEEL minder gaan verbruiken ... haalbaarheid is iets totaal anders ... zeker als je niet als een doorwinterde hippie wil overkomen!
Kortom, in de maatschappij zoals deze nu is, vrees ik toch dat kernenergie een van de minst slechte oplossingen is.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:45:44 #96
8898 Darklight
The Truth Will Set You Free
pi_94089500
Brandstofstaven Japanse reactor 'staan droog'

TOKIO - De brandstofstaven in kernreactor twee in de Japanse kerncentrale Fukushima 1 'staan droog'. Het niveau van het koelwater is zo ver gedaald dat de staven niet meer in het water staan.

http://www.nu.nl/buitenla(...)tor-staan-droog.html
  maandag 14 maart 2011 @ 12:46:14 #97
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94089516
De centrales zijn nu al aantal dagen uitgeschakeld. Hoelang duurt het voordat de reactor afgekoeld is naar veilige temperaturen?
pi_94089522
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:40 schreef Ermanon het volgende:
Reactor Nr. 2 gaat ook gekoeld worden met zee-water, maar die koeling was toch ook dood?
Ze pompen dat gewoon erin met andere apparatuur.

Maarja, zo blijft het gevaar op waterstofexplosies.
pi_94089534
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:35 schreef Mishu het volgende:

[..]

Volgens Rutte een prima partij met leuke mensen !
Op zondag 5 februari 2012 19:00 schreef Voorschrift het volgende:
Welk sprookjespompoen kom jij uitgestapt?
  maandag 14 maart 2011 @ 12:47:04 #100
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94089549
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:45 schreef Darklight het volgende:

TOKIO - De brandstofstaven in kernreactor twee in de Japanse kerncentrale Fukushima 1 'staan droog'. Het niveau van het koelwater is zo ver gedaald dat de staven niet meer in het water staan.

tik.... tik.... tik.... tik.....
  maandag 14 maart 2011 @ 12:47:06 #101
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94089551
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:44 schreef Alicey het volgende:

[..]

Kortom, in de maatschappij zoals deze nu is, vrees ik toch dat kernenergie een van de minst slechte oplossingen is.
Dat zal vooral de langere termijn uitwijzen ... maar inderdaad met ons huidig consumenten gedrag zit er met onze huidige kennis weinig anders op ... er zijn wel een aantal intressante projecten en denkpistes (bv kernfusie ... wat stukken veiliger is) maar eerlijk is eerlijk. We zijn allemaal een beetje fout door ons consumenten gedrag ... al dan niet vrijwillig.

De persoon die hier zegt ik ben benieuwd naar de oorzaak van deze ramp ... dat snap ik niet goed. Aardbeving van 9 op richten, vloedgolf van 10 meter hoog ... hoeveel oorzaken wil je presies hebben of wat is er niet duidelijk?
  maandag 14 maart 2011 @ 12:47:30 #102
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94089562
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:46 schreef Revolution-NL het volgende:
De centrales zijn nu al aantal dagen uitgeschakeld. Hoelang duurt het voordat de reactor afgekoeld is naar veilige temperaturen?
ongeveer 5 dagen.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:47:37 #103
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_94089565
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:46 schreef Revolution-NL het volgende:
Men zegt een dag of 10

edit sommige 'men' zeggen dus ook 5 :)
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 12:48:12 #104
236264 crew  capricia
pi_94089584
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

Mwah, Er zijn ook veel belangen gemoeid met kernenergie. Vergeet dat niet.
Als we alle middelen qua geld en onderzoek etc. hadden ingezet op het effectief ontwikkelen van alternatieve (milieuvriendelijke) energiebronnen, dan was die kant al veel verder ontwikkeld geweest.

Maar kennelijk besteden we dat geld liever aan kerncentrales. Niet dat ik daarop tegen ben, an sich.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_94089591
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:35 schreef Mishu het volgende:

[..]

Update 12:46: SGP-fractievoorzitter in Drenthe Willem van Hartskamp neemt zijn eerdere uitspraak (dat het einde der tijden nabij is), weer terug: “We kunnen niet weten wanneer Jezus terugkomt. Dus neem het niet letterlijk.”
  maandag 14 maart 2011 @ 12:48:43 #106
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94089609
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:47 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

ongeveer 5 dagen. Daarna zijn ze een stuk minder gevaarlijk ... 12 dagen zijn ze verwijderbaar en kunnen ze naar de herbruik eenheid voor recyclage of opslag.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:49:26 #107
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94089631
Vanaf Donderdag is de situatie dus "veilig"
  maandag 14 maart 2011 @ 12:49:57 #108
271872 Drassss
Oklahoma!
pi_94089651
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:48 schreef Aether het volgende:

[..]

Update 12:46: SGP-fractievoorzitter in Drenthe Willem van Hartskamp neemt zijn eerdere uitspraak (dat het einde der tijden nabij is), weer terug: “We kunnen niet weten wanneer Jezus terugkomt. Dus neem het niet letterlijk.”
:') , dan had ik liever zijn 1e uitspraak...
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 12:50:11 #109
236264 crew  capricia
pi_94089661
quote:

[..]

De persoon die hier zegt ik ben benieuwd naar de oorzaak van deze ramp ... dat snap ik niet goed. Aardbeving van 9 op richten, vloedgolf van 10 meter hoog ... hoeveel oorzaken wil je presies hebben of wat is er niet duidelijk?
Omdat bij een ramp er vaak meerdere zaken verkeerd lopen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 14 maart 2011 @ 12:50:57 #110
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_94089692
quote:
Wtf! Zegt hij nou dat wij iets niet letterlijk moeten nemen? :')
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_94089695
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:26 schreef Muridae het volgende:

[..]

Meltdown? blijft het dan alsnog binnen de metalen huls?
Of krijg je dan een grote explosie?
Binnen de 2e huls zit een laag grafiet, waar de gesmolten staven in zouden vallen. Als die faalt kan het door de bodem heen gaan smelten, de grond in tot het grondwater. En dan krijg je een enorme waterstof/stoomexplosie waarbij het radioactieve materiaal tot in de wijde omtrek wordt gelanceerd.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
  maandag 14 maart 2011 @ 12:51:11 #112
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94089699
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat is dat nou voor onzin reden om iets te doen? Ja er zijn geen alternatieven dus ik trouw maar met Jaap. Natuurlijk zijn er alternatieven.
pi_94089702
quote:

[..]

Laat hem maar zijn ontslag indienen, dit soort idioten wil je toch niet als bestuurder van je land/provincie hebben :P?
  maandag 14 maart 2011 @ 12:51:25 #114
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_94089710
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:50 schreef capricia het volgende:

[..]

Omdat bij een ramp er vaak meerdere zaken verkeerd lopen.
1. Door de aardbeving werden de centrales automatisch stilgelegd
2. Door de tsunami waren de noodaggregaten niet meer werkende te krijgen.
pi_94089716
Het lijkt erop dat dit ernstiger is dan bij reactor 1 en 3? Bij 1 lag een deel van de kern zonder water waarna mogelijk een deelse meltdown was. Als 2 nu bijna compleet zonder water ligt ga ik me toch wat zorgen maken.. Al woon ik er ver vandaan en kom ik weinig buiten ;)
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:51:50 #116
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089721
quote:

Dat zal vooral de langere termijn uitwijzen ... maar inderdaad met ons huidig consumenten gedrag zit er met onze huidige kennis weinig anders op ... er zijn wel een aantal intressante projecten en denkpistes (bv kernfusie ... wat stukken veiliger is) maar eerlijk is eerlijk. We zijn allemaal een beetje fout door ons consumenten gedrag ... al dan niet vrijwillig.
Je zou kunnen zeggen dat we er aan verslaafd zijn geraakt. Kernfusie is inderdaad een erg interessante oplossing, die ook langzamerhand dichterbij komt.

quote:
Ik denk dat diegene meer bedoelt of de centrale op dat soort scenario's was berekend, waarom wel/niet en in het geval van ja, waarom het dan toch is mis gegaan. Ik ben daar ook wel benieuwd naar eigenlijk. :)
  maandag 14 maart 2011 @ 12:53:14 #117
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94089766
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:48 schreef capricia het volgende:

[..]

Als we alle middelen qua geld en onderzoek etc. hadden ingezet op het effectief ontwikkelen van alternatieve (milieuvriendelijke) energiebronnen, dan was die kant al veel verder ontwikkeld geweest.

Maar kennelijk besteden we dat geld liever aan kerncentrales. Niet dat ik daarop tegen ben, an sich.
Daar heb je heel erg hard gelijk in maar er is een mooi voorbeeld ... Kern fusie is zeer veilig en zou even veel potentieel hebben ... tot nu toe is men daar nog niet in geslaagd om er daadwerkelijk meer energie uit te halen als ze er in stoppen. Nu dat heeft al miljarden gekost en nooit wat opgeleverd ... nu kan je zeggen hadden we dat in windmolens geinvesteerd ... of zonnepanelen ...

en ja dan heb je op korte termijn gelijk maar op lange termijn niet. Zonnepanelen gaan beperkt mee en de productie er van is AFSCHUWELIJK slecht voor het millieu ... windmolens hebben draaiende delen -> verslijt en zijn potentieel zeker ook gevaarlijk. Reken dat als je kernenergie wil vervangen door windmolens je zowat overal molens gaat moeten zetten ... zo een windmolen aan 9 op schaal van richten wil je ook niet in de buurt van een woonwijk hebben. Tevens zijn die dingen beperkt in tijd kwa meegaan en het producteren, verplaatsen, leveren ... allemaal ook behoorlijk schadelijk, hoogovens voor het staal etc ... er is berekend dat een windmolen praktisch na 12 jaar iets begint op te leveren ...

begrijp me niet verkeerd ... er is ongetwijfeld veel gemoeid met kern energie he !!! En ik vrees oorlogvoering nog het meest van alles ... maar alternatieven zijn ook niet 1.2.3 pasklaar zoals sommigen hier doen vermoeden.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:53:29 #118
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94089777
De keuze om een kerncentrale in een gebied te zetten wat hij niet aan kan? Het feit dat men blijkbaar overtuigd was van het feit dat hij het wel aan kon?
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:47 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

maandag 14 maart 2011 @ 12:53:47 #119
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94089786
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:51 schreef Alicey het volgende:

[..]

Je zou kunnen zeggen dat we er aan verslaafd zijn geraakt. Kernfusie is inderdaad een erg interessante oplossing, die ook langzamerhand dichterbij komt.

[..]

Ik denk dat diegene meer bedoelt of de centrale op dat soort scenario's was berekend, waarom wel/niet en in het geval van ja, waarom het dan toch is mis gegaan. Ik ben daar ook wel benieuwd naar eigenlijk. :)
Het word tijd dat iedereen zelf eens goed stilstaat bij zijn huidige energieverbruik en daarna handelt.

Iedere modaal verdienende Nederland kan zich bijv. een zonnecentrale veroorloven die in het eigen verbruik voorziet.

Kwestie van prioriteiten.

Helaas is de mens egoistisch en hebzuchtig.
pi_94089809
quote:
diederiksamsom (Diederik Samsom)
officiële bronnen vermelden dat koeling reactor 2 het weer doet en kern dus alleen tijdelijk bloot heeft gelegen. Biedt enige geruststelling
  maandag 14 maart 2011 @ 12:56:10 #121
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089842
quote:

Uiteraard. Er is altijd wel iemand die ergens belang bij heeft.

quote:
Dat is maar zeer de vraag. Meer geld betekent niet automatisch ook meer resultaat. Uiteindelijk worden er best wel veel resources gestoken in andere energiebronnen en worden daar ook wel resultaten mee geboekt. Het is echter lastig om iets te vinden wat op grote schaal inzetbaar is, zonder dat het op die schaal alsnog belastender is dan de middelen die we nu kennen.

Bij normaal gebruik is een kerncentrale schoon en veilig, in vergelijking met de alternatieven die er zijn.

quote:
Op dit moment is het denk ik de beste keuze. Het is wachten op bijv. fusiecentrales of vormen van energiewinning die wij nu nog niet (goed) kennen. Er ligt me ook iets bij dat er onderzocht wordt of uit zeewater energie gewonnen kan worden. Dat zou interessant zijn, want we hebben best een flinke sloot zee op aarde. :)
  maandag 14 maart 2011 @ 12:56:17 #122
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94089843
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:53 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

Daar heb je heel erg hard gelijk in maar er is een mooi voorbeeld ... Kern fusie is zeer veilig en zou even veel potentieel hebben ... tot nu toe is men daar nog niet in geslaagd om er daadwerkelijk meer energie uit te halen als ze er in stoppen. Nu dat heeft al miljarden gekost en nooit wat opgeleverd ... nu kan je zeggen hadden we dat in windmolens geinvesteerd ... of zonnepanelen ...

en ja dan heb je op korte termijn gelijk maar op lange termijn niet. Zonnepanelen gaan beperkt mee en de productie er van is AFSCHUWELIJK slecht voor het millieu ... windmolens hebben draaiende delen -> verslijt en zijn potentieel zeker ook gevaarlijk. Reken dat als je kernenergie wil vervangen door windmolens je zowat overal molens gaat moeten zetten ... zo een windmolen aan 9 op schaal van richten wil je ook niet in de buurt van een woonwijk hebben. Tevens zijn die dingen beperkt in tijd kwa meegaan en het producteren, verplaatsen, leveren ... allemaal ook behoorlijk schadelijk, hoogovens voor het staal etc ... er is berekend dat een windmolen praktisch na 12 jaar iets begint op te leveren ...

begrijp me niet verkeerd ... er is ongetwijfeld veel gemoeid met kern energie he !!! En ik vrees oorlogvoering nog het meest van alles ... maar alternatieven zijn ook niet 1.2.3 pasklaar zoals sommigen hier doen vermoeden.
Zonnecellen hebben na een aantal jaar al de energetische energie die ze hebben gekost tijdens productie terugverdient. Daarnaast leveren zonnepanelen na 30 jaar nog 80% van hun oorspronkelijke vermogen.

De WP prijzen dalen de laatste jaren enorm. Zonder subsidie is een installatie al in 8 - 13 jaar terugverdient.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:56:23 #123
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94089844
Ook leuk: of ze de bevolking wel eerlijk hebben geïnformeerd over de gevaren en risico's waaraan ze blootgesteld werden?
  maandag 14 maart 2011 @ 12:57:18 #124
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089873
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:51 schreef Mishu het volgende:

Wat is dat nou voor onzin reden om iets te doen? Ja er zijn geen alternatieven dus ik trouw maar met Jaap. Natuurlijk zijn er alternatieven.
Ik ben bang dat "dan gebruiken we maar geen energie" door onvoldoende mensen als een serieus alternatief wordt gezien.
pi_94089883
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:56 schreef Mishu het volgende:
Ook leuk: of ze de bevolking wel eerlijk hebben geïnformeerd over de gevaren en risico's waaraan ze blootgesteld werden?
Heel leuk! Echt kankergrappig. :) No pun intended.

Ik denk dat ze zo goed als het kon geinformeerd hebben.
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_94089892
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:56 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Zonnecellen hebben na een aantal jaar al de energetische energie die ze hebben gekost tijdens productie terugverdient. Daarnaast leveren zonnepanelen na 30 jaar nog 80% van hun oorspronkelijke vermogen.

De WP prijzen dalen de laatste jaren enorm. Zonder subsidie is een installatie al in 8 - 13 jaar terugverdient.
Ook in Nederland, waar de zon niet heel vaak schijnt en er in de winter helemaal geen vermogen beschikbaar is?
  maandag 14 maart 2011 @ 12:58:05 #127
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_94089898
quote:
Op maandag 14 maart 2011 12:53 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Het word tijd dat iedereen zelf eens goed stilstaat bij zijn huidige energieverbruik en daarna handelt.

Iedere modaal verdienende Nederland kan zich bijv. een zonnecentrale veroorloven die in het eigen verbruik voorziet.

Zonder dwang en collectieve actie gebeurt er niks. Mensen moeten zich gedwongen voelen.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:58:33 #128
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94089912
1125: Worrying news, this: The operators of the damaged Fukushima nuclear plant say it's possible that cooling water at one of the reactors has evaporated, Reuters reports. The company says it can't rule out the possibility that the nuclear fuel rods in Number 2 reactor were now exposed and could be at risk of meltdown.
There is only one religion
  maandag 14 maart 2011 @ 12:59:18 #129
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94089937
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:53 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

de productie van zonnepanelen is bijzonder vervuilend ... wij zien daar weinig van maar je wil de impact van silicium ontginning niet weten ... zonnecellen is zo een voorbeeldje als hybride auto rijden ... de vuiligheid van de batterijen, het gewicht dat je meedraagd en de ontginning van de chemische componenten maken een hybride minstens zo smerig als een andere wagen ... maar het verkoopt lekker vele mensen leven er van ... en dat is net zo bij zonne cellen ... zoek gerust op.
  maandag 14 maart 2011 @ 12:59:31 #130
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089940
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:53 schreef Revolution-NL het volgende:

Dat zal toch eerst de massa moeten gaan denken, wil je met die gedachte iets bereiken.

quote:

Zonnepanelen zijn geen serieus alternatief, als je nagaat hoeveel energie en milieubelasting de productie met zich meebrengt.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:00:18 #131
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94089964
1131: Amid heightened fears about the possibility of a nuclear melt-down at Fukushima, the grim relief effort continues apace.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:00:33 #132
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94089970
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:58 schreef Mishu het volgende:

Mensen moeten zich gedwongen voelen.
Dan gaat de kont in de krib. Of je daar nu iets mee bereikt..
  maandag 14 maart 2011 @ 13:00:58 #133
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94089988
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:56 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

zonnecellen zijn niet haalbaar voor een totale productie van de energie die we verbruiken ... je hebt dan bijna 2.5 keer ons aardoppervlak nodig om aan die behoefte te voldoen ...
  maandag 14 maart 2011 @ 13:01:00 #134
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94089989
1138: The New York Daily News is reporting that radioactive contamination has been found in 17 US Navy crewmembers off Japan.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:03:01 #135
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94090045
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:57 schreef frenkck het volgende:

[..]

Ook in Nederland, waar de zon niet heel vaak schijnt en er in de winter helemaal geen vermogen beschikbaar is?
Jazeker.

550WP systeem kost 1200 euro en leverd in Nederland ongeveer 490Kwh per jaar op.
Bij een kwh prijs van 23cent leverd dat systeem dus 112 euro per jaar op.

De terugverdientijd is dus 10 jaar. In dit rekenvoorbeeld is een stijging van de kwh prijs niet meegenomen. De terugverdientijd zal dus nog aanzienlijjk korter zijn. Let wel dat de technische levensduur van een zonnepaneel min 30 jaar is.

Zonne-energie loont en is gewoon een goede duurzame investering.

Het is alleen jammer dat de doorsnee Nederlander hier niet na omkijkt en liever klaagt over de energieprijs en welke nieuwe boodschappen auto hij wel niet zal aanschaffen
pi_94090060
quote:

[..]

Ik weet niet hoeveel verder we dan hadden gekomen. De ontwikkeling van zonne energie gaat hard, maar we lopen tegen harde beperkingen van de huidige technologie op. De grootste is wel dat de zeldzame grondstoffen 'op' raken. Het is simpelweg niet bij te graven om voldoende materiaal te verkrijgen om onder andere zonnecellen te maken.

Windmolens precies hetzelfde, de sterke neodymium magneten worden ook steeds duurder om te maken door grondstoffen schaarste.

Ideaal zou het zijn om grote velden zonne cellen te plaatsen in bijvoorbeeld de sahara. De weersomstandigheden zijn daar perfect, altijd zon en zeer voorspelbaar. Daardoor wordt het een betrouwbare energiebron. Grote probleem is om die energie weer naar Europa te krijgen.

Met nieuwe technieken is het zonder grote verliezen wel te transporteren over koperkabels, maar die hoeveelheid koper is ook niet beschikbaar.

We lopen echt tegen grenzen van de beschikbaarheid van grondstoffen aan om even goed door te pakken met duurzame energie. Het zou fijn zijn als we zonnecellen op een geheel andere wijze kunnen produceren, dan komt duurzame energie een hele grote stap dichterbij.
pi_94090091
quote:

Liever besteden we veel geld aan het helpen van de financiele sector om nog meer te parasiteren op de maatschappij. Het aandeel van de economie in onderzoek naar alternatieve energie en kernenergie is werkelijk belachelijk laag. Komt door de goedkope olie en de belangenbehartigers van de grote bedrijven die handelen in fossiele brandstoffen.
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_94090119
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:03 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Jazeker.

550WP systeem kost 1200 euro en leverd in Nederland ongeveer 490Kwh per jaar op.

De terugverdientijd is dus 10 jaar. In dit rekenvoorbeeld is een stijging van de kwh prijs niet meegenomen. De terugverdientijd zal dus nog aanzienlijjk korter zijn. Let wel dat de technische levensduur van een zonnepaneel min 30 jaar is.

Het is alleen jammer dat de doorsnee Nederlander hier niet na omkijkt en liever klaagt over de energieprijs en welke nieuwe boodschappen auto hij wel niet zal aanschaffen
Probleem is dat je in perioden waar een hoog energieverbruik gewenst is (in de wintermaanden), de zonnecellen geen vermogen leveren en je dus altijd kolencentrales of gasturbines nodig hebt om als backup te dienen. Het is dus helaas nog geen volledige oplossing
  maandag 14 maart 2011 @ 13:05:55 #139
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94090126
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:59 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

de productie van zonnepanelen is bijzonder vervuilend ... wij zien daar weinig van maar je wil de impact van silicium ontginning niet weten ... zonnecellen is zo een voorbeeldje als hybride auto rijden ... de vuiligheid van de batterijen, het gewicht dat je meedraagd en de ontginning van de chemische componenten maken een hybride minstens zo smerig als een andere wagen ... maar het verkoopt lekker vele mensen leven er van ... en dat is net zo bij zonne cellen ... zoek gerust op.
Als je dit verhaal 5 jaar geleden had gepost had je gelijk gehad. De laatste jaren zijn er echte op beide vlakken enorme stappen gemaakt naar een millieu vriendelijke productie.

Daarnaast is een veel goede zaak als we onze energie niet meer uit fossiele brandstoffen halen.

quote:
Hoe milieuvriendelijk is een zonnepaneel?

Foto: Flickr
Veel mensen willen een zonnepaneel op hun dak. Maar hoe doe je dat? Op hetkanWel besteden we speciale aandacht aan zonne-energie. Vandaag: hoe milieuvriendelijk is een zonnepaneel eigenlijk?

Soms hoor je dat zonnepanelen minder goed voor het milieu zijn als je zou denken. Bijvoorbeeld doordat de productie van zonnepanelen meer energie zou kosten dan ze opbrengen waardoor het CO2 voordeel vervalt. Of dat er giftige stoffen zoals cadmium worden gebruikt in zonnepanelen. In deze blog kun je lezen wat hiervan waar is en waar je rekening mee kunt houden bij de aanschaf van een paneel.

Life-cycle benadering
Allereerst: hoe bepalen we eigenlijk hoe goed of slecht een zonnepaneel is voor het milieu? Een veelgebruikte methode is de life-cycle benadering, waarin het hele leven van een zonnepaneel wordt doorgelicht. Van het productieproces, transport en installatie, het gebruik, de levensduur en ontmanteling worden alle negatieve en positieve milieu-effecten becijferd en gewogen. Dit verklaart misschien ook de geruchten want je kunt dit op heel veel manieren doen. Bijvoorbeeld door een onderdeel van de life-cycle weg te laten of juist te benadrukken. En voor de opbrengst maakt het natuurlijk uit of je een zonnepaneel pakt dat in een zonnig gebied staat of juist veel in de regen; je kunt hier zelf eenvoudig narekenen hoeveel het scheelt (ongeveer een factor 2). Gelukkig wordt er steeds meer bekend over de life-cycle van zonnepanelen en de uitslag is bemoedigend: voor de gebruikelijke type zonnepanelen is aangetoond dat ze ten opzichte van fossiele brandstoffen een duidelijke positieve bijdrage leveren aan het milieu, ook als ze niet aan de Costa del Sol staan.

Vervuiling door zonnepanelen
In de life-cycle van zonnepanelen zijn er een paar aandachtspunten. Voor de productie wordt energie gebruikt die niet altijd duurzaam is opgewekt, in sommige panelen zitten halfgeleiders met zware metalen, en na 25 jaar gebruik zitten we met afval, voornamelijk glas en afgewerkte halfgeleiders. Hoewel niet voor elk type paneel hetzelfde geldt, laten life-cycle studies toch zien dat je met niet-duurzame energiebronnen tot wel 50 keer meer CO2 per kilowattuur maakt. Verder blijkt dat er veel meer zware metalen vrijkomen bij het verbranden van kolen of olie in electriciteiscentrales dan door de productie van zonnepanelen met cadmium-houdende halfgeleiders. Tenslotte kunnen oude zonnepanelen gerecycled worden waardoor er minder afval overblijft. Een goed voorbeeld is het bedrijf First Solar dat 90% tot 95% van het materiaal uit oude panelen kan hergebruiken. Bijkomend voordeel: een nieuw zonnepaneel maken uit gerecycled materiaal kost 70% minder energie dan uit nieuw materiaal!

Waar je op kunt letten bij aanschaf van een zonnepaneel
Allereerst het type zonnepaneel. De beste milieukeuze is nu een paneel op basis van de dunne film techniek. Niet de mono of polykristallijne silicium panelen want daarvan kost de productie relatief veel energie. Je kunt ook kijken of er terugnamegarantie van de leverancier bijzit. Dan weet je zeker dat je paneel na gebruik wordt opgehaald en wordt gerecycled. Er zijn nu al verschillende recycle initiatieven in de VS en Europa, want vanaf 2015 wordt de eerste lichting uitgediende zonnepanelen al verwacht.

Voor de liefhebbers: bekijk deze interessante en deels nederlandse wetenschappelijke publikatie uit 2008 over de life-cycle van de vier belangrijkste typen zonnepanelen!

http://www.hetkanwel.net/(...)-is-een-zonnepaneel/
  maandag 14 maart 2011 @ 13:05:57 #140
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_94090128
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:03 schreef frenkck het volgende:

[..]

Ik weet niet hoeveel verder we dan hadden gekomen. De ontwikkeling van zonne energie gaat hard, maar we lopen tegen harde beperkingen van de huidige technologie op. De grootste is wel dat de zeldzame grondstoffen 'op' raken. Het is simpelweg niet bij te graven om voldoende materiaal te verkrijgen om onder andere zonnecellen te maken.

Windmolens precies hetzelfde, de sterke neodymium magneten worden ook steeds duurder om te maken door grondstoffen schaarste.

Ideaal zou het zijn om grote velden zonne cellen te plaatsen in bijvoorbeeld de sahara. De weersomstandigheden zijn daar perfect, altijd zon en zeer voorspelbaar. Daardoor wordt het een betrouwbare energiebron. Grote probleem is om die energie weer naar Europa te krijgen.

Met nieuwe technieken is het zonder grote verliezen wel te transporteren over koperkabels, maar die hoeveelheid koper is ook niet beschikbaar.

We lopen echt tegen grenzen van de beschikbaarheid van grondstoffen aan om even goed door te pakken met duurzame energie. Het zou fijn zijn als we zonnecellen op een geheel andere wijze kunnen produceren, dan komt duurzame energie een hele grote stap dichterbij.
Wat dacht je van zonnekrachtcentrales, zoals ze er in Spanje al een mooie hebben staan!
  maandag 14 maart 2011 @ 13:06:16 #141
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94090143
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:03 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Jazeker.

klopt helemaal niks van

http://www.duurzameenergiethuis.nl/opbrengstmeter-zonnepanelen
reken gerust uit ... een paneel van 550 wp -> optimaal zuid gericht -> 90 graden -> zeeland -> 260 kw/h per jaar

Zonnepanelen zijn echt niet bruikbaar voor ons totaal energie verbruik ... al zeker niet als je ook nog eens naar de toekomst toe electrisch wil gaan rijden en stroom wil gebruiken voor een warmtepomp om ook daar geen uitstoot te hebben (vervanging aardgas en stook olie)
  maandag 14 maart 2011 @ 13:12:28 #142
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94090353
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:06 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

klopt helemaal niks van

http://www.duurzameenergiethuis.nl/opbrengstmeter-zonnepanelen
reken gerust uit ... een paneel van 550 wp -> optimaal zuid gericht -> 90 graden -> zeeland -> 260 kw/h per jaar.

Zonnepanelen zijn echt niet bruikbaar voor ons totaal energie verbruik ... al zeker niet als je ook nog eens naar de toekomst toe electrisch wil gaan rijden en stroom wil gebruiken voor een warmtepomp om ook daar geen uitstoot te hebben (vervanging aardgas en stook olie)
Anders ga je van het meest ongunstige scenario uit :')
Met jou calculator kom ik bij een 570WP systeem uit op een opbrengst van 415kwh in Utrecht en 450Kwh in Nederland bij optimale plaatsing.

Exuus, dan is de terugverdientijd misschien max 12 jaar ipv max 10. Heb je nog 18 jaar om winst te draaien, een winst die bij de huidige KWH prijzen minimaal 2000 euro is. Ga er maar vannuit de dat de stroomprijzen over 12 jaar zijn verdubbeld. Dus dan steek je minimaal 4000 euro in je zak.

Daarnaast ben je niet afhankelijk van energieprijzen en fossiele brandstof.
Vanwaar jouw aversie tegen PV systemen?
pi_94090366
Maar dit is het topic over de kerncentrales van japan, zou wel prettig zijn discussies over de alternatieve energie in een ander topic te bespreken. :)
BF3 - Idanue
  maandag 14 maart 2011 @ 13:13:17 #144
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_94090370
Is er geen apart topic voor zonne-energie?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  maandag 14 maart 2011 @ 13:14:26 #145
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94090415
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:13 schreef Rp2009 het volgende:
Maar dit is het topic over de kerncentrales van japan, zou wel prettig zijn discussies over de alternatieve energie in een ander topic te bespreken. :)
Sorry ik kan er niet tegen als mensen onzin uitkramen
  maandag 14 maart 2011 @ 13:16:07 #146
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94090475
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:05 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Als je dit verhaal 5 jaar geleden had gepost had je gelijk gehad. De laatste jaren zijn er echte op beide vlakken enorme stappen gemaakt naar een millieu vriendelijke productie.

Daarnaast is een veel goede zaak als we onze energie niet meer uit fossiele brandstoffen halen.

[..]

http://www.hetkanwel.net/(...)-is-een-zonnepaneel/
de 55 reactoren en 17 nucliare plants in japan zijn geen kwestie van de laatste 5 jaar ...
  maandag 14 maart 2011 @ 13:16:45 #147
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94090495
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:16 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

de 55 reactoren en 17 nucliare plants in japan zijn geen kwestie van de laatste 5 jaar ...
Fijn dat je inhoudelijk reageert :')
  maandag 14 maart 2011 @ 13:16:58 #148
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94090502
Vijf vragen over de falende kernreactoren
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)lende-kernreactoren/
  maandag 14 maart 2011 @ 13:17:54 #149
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94090539
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:05 schreef FReNsJ het volgende:

[..]

Wat dacht je van zonnekrachtcentrales, zoals ze er in Spanje al een mooie hebben staan!
[ afbeelding ]
architecturaal zeer knap maar heeft behoorlijk wat zwakke punten ... zoals het probleem dat de spiegels bijzonder veel onderhoud vragen ... en het nog maar de vraag is hoe die dingen er na 20 jaar uit zien. Pas op ik wil niet de boeman zijn dit zijn echt super knappe projecten en ik ben er helemaal voor ... maar ik denk dat de meeste mensen niet beseffen HOEVEEL energie wij verbruiken op onze planeet en hoe veel zo een kerncentrale daadwerkelijk levert !!! En dan zit je weer bij het punt ... onze energie behoeftes
pi_94090607
Fuel rods of No. 2 reactor of Fukushima plant may have partially melted: TEPCO
Zojuist gemeld op NHK world.

Er is radioactiviteit gemeten buiten, geen vermelding over hoeveelheden e.d.
Er wordt wel weer zeewater in reactor 2 gepompd, echter hoe dit verloopt is nog onduidelijk.
Er zal wel weer stoom worden afgeblazen met radioactiviteit, ongeveer zelfde situatie als bij reactor 1 en 3 dus, behalve dan dat deze reactor over een periode van ongeveer 2 uur geen koeling heeft mogen ontvangen en dus was drooggekookd. De pomp die het zeewater in de containment vessel pompt doet het weer. (was geen benzine/electriteit meer voor de generator)
Heinekenfre@k
Beter 1 bier in de hand dan 10 over de vloer
  maandag 14 maart 2011 @ 13:21:49 #151
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94090669
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:12 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Anders ga je van het meest ongunstige scenario uit :')
Met jou calculator kom ik bij een 570WP systeem uit op een opbrengst van 415kwh in Utrecht en 450Kwh in Nederland bij optimale plaatsing.

Exuus, dan is de terugverdientijd misschien max 12 jaar ipv max 10. Heb je nog 18 jaar om winst te draaien, een winst die bij de huidige KWH prijzen minimaal 2000 euro is. Ga er maar vannuit de dat de stroomprijzen over 12 jaar zijn verdubbeld. Dus dan steek je minimaal 4000 euro in je zak.

Daarnaast ben je niet afhankelijk van energieprijzen en fossiele brandstof.
Vanwaar jouw aversie tegen PV systemen?
zoek maar eens op mijn andere topics ... ik ben zelf al jaar aan het kijken om zelf panelen te importeren ;) en ga er zelf ook leggen ... ik ben er helemaal niet tegen maar het is gewoon kortzichtig om te denken dat je zomaar makkelijk een kernreactor kan vervangen door een veldje zonnepanelen ... zo simpel is het ECHT NIET ... al is het maar om domme dingen te omzeilen ... 's nachts heeft je industrie ook stroom nodig ... denk jij echt GIGAWATTS in batterijen te gaan opslaan? en hoe goed zijn die voor de natuur ... of ga je de industrie 's nachts op andere dingen laten werken ? zoals ? of ... ga je de industrie 's nachts uit zetten?

Je moet goed weten dat de grootste verbruikers niet de gezinnen thuis zijn ... en ja als gezin onafhankelijk zijn is 1 zaak ... en dat is ook allemaal goed maar ... je bent niet afhankelijk van je woning en jou kleine biotoop ... je leeft in een volledige maatschappij ... en die VREET energie zoals wij leven en het gewoon zijn ...
pi_94090704
Jongens, kan die zonnepanelendiscussie ff elders?
pi_94090730
Moet die discussie nu echt in dit topic?
BF3 - Idanue
  maandag 14 maart 2011 @ 13:23:41 #154
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94090750
mijn excuses maar het ging over de alternatieven die dit drama hadden kunnen voorkomen (al dan niet)
  maandag 14 maart 2011 @ 13:24:54 #155
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94090790
pi_94090823
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:24 schreef Dance99Vv het volgende:
Daar begint de ellende al, trek jullie gasmaskers maar op mensen, radiatie wolken komen eraan.
pi_94090915
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:59 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat zal toch eerst de massa moeten gaan denken, wil je met die gedachte iets bereiken.

[..]

Zonnepanelen zijn geen serieus alternatief, als je nagaat hoeveel energie en milieubelasting de productie met zich meebrengt.
Zonnepanelen zijn een prima alternatief. Rendement is tegenwoordig enorm hoog.

Daarnaast zijn we -buiten alle risico's en de berg afval die je krijgt met een kerncentrale- waarschijnlijk eerder door het uranium heen dan door de olie. Dus je zou beter kunnen zeggen dat kernenergie geen alternatief is.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:30:11 #158
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94090967
1224: A quick summary of the nuclear crisis in Japan: The nuclear emergency following Friday's earthquake and tsunami has worsened, with the operators of the damaged Fukushima nuclear plant warning that they can't rule out a possible meltdown. The company says it's possible that cooling water at the number two reactor has evaporated, exposing the nuclear fuel rods. The BBC environment correspondent Richard Black says such an outcome would be very serious.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:30:59 #159
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_94090982
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:28 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Daarnaast zijn we -buiten alle risico's en de berg afval die je krijgt met een kerncentrale- waarschijnlijk eerder door het uranium heen dan door de olie. Dus je zou beter kunnen zeggen dat kernenergie geen alternatief is.
Wat dan weer niet zo is met de nieuwste generatie centrales, ik meende dat we daarmee nog 100.000 jaar konden doorgaan, huidig verbruik waarschijnlijk wel.

Dat nrc stuk van Dance99Vv geeft mijns insziens een redelijk goede nuchtere kijk op de situatie. http://www.nrc.nl/nieuws/(...)lende-kernreactoren/
pi_94091047
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:30 schreef Dance99Vv het volgende:
1224: A quick summary of the nuclear crisis in Japan: The nuclear emergency following Friday's earthquake and tsunami has worsened, with the operators of the damaged Fukushima nuclear plant warning that they can't rule out a possible meltdown. The company says it's possible that cooling water at the number two reactor has evaporated, exposing the nuclear fuel rods. The BBC environment correspondent Richard Black says such an outcome would be very serious.
Dat was al een tijdje geleden, volgens mij pompen ze er al zeewater in.

Edit: Tepco says they could not pump water into reactor 2 because the pump stopped working because of the lack of diesel/fuel
BF3 - Idanue
  maandag 14 maart 2011 @ 13:33:59 #161
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_94091098
Huh, waar is de post van die insider ineens heen :')?
AFC AJAX
  maandag 14 maart 2011 @ 13:36:36 #162
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94091178
:{
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:32 schreef Rp2009 het volgende:

[..]

Edit: Tepco says they could not pump water into reactor 2 because the pump stopped working because of the lack of diesel/fuel

wtf, is het zo moeilijk om te zorgen dat die pompen voldoende brandstof hebben :{
  maandag 14 maart 2011 @ 13:36:58 #163
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_94091190
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:33 schreef msnk het volgende:
Huh, waar is de post van die insider ineens heen :')?
Kloon van een gebande. En een behoorlijke troll ook. Dus die heeft ons weer verlaten.

Kan het nu weer gaan over de situatie in Japan? Hoe boeiend ook, de discussie over zonnepanelen kan beter ergens anders. :).
And now for something completely different, I'm on a horse.
pi_94091211
tja... kernenergie.... dat is echt levensgevaarlijk. Echt belachelijk dat die centrales zo slecht ontworpen zijn, backup systemen mogen eigenlijk alleen falen als er een meteoor op terecht komt :7

1 dikke tsunami en de backup systemen falen, het is toch wel heel bizar.
I'll sing you a lullaby.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:38:07 #165
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94091235
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:36 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

wtf, is het zo moeilijk om te zorgen dat die pompen voldoende brandstof hebben :{
zoals eerder gezegd ... er is niks meer in die regio ... 10 meter hoge watergolf heeft zo goed als alles weg gevaagd ... geen wegen niks ... heli is ook niet echt een optie ik denk niet dat het gaat over bv 100 liter diesel ... maar om veel meer ...
  maandag 14 maart 2011 @ 13:38:21 #166
141482 Q.
JurassiQ
pi_94091245
quote:
Op maandag 14 maart 2011 13:36 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ja, vergeet niet dat er daar geen enkele vorm van infrastructuur meer over is.
For great justice!
pi_94091260
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:36 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Dat is idd best moeilijk als er net een tsunami langs is gekomen.
BF3 - Idanue
pi_94091273
quote:
3s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:38 schreef Q. het volgende:

[..]

Ja, vergeet niet dat er daar geen enkele vorm van infrastructuur meer over is.
Helikopter? Er zijn er die 10 ton kunnen transporteren.
I'll sing you a lullaby.
pi_94091282
* twitter gerucht*
#TEPCO says a core meltdown might have occurred at reactor 2. #Fukushima #Japan http://bit.ly/dUSFgJ
Heinekenfre@k
  maandag 14 maart 2011 @ 13:40:32 #170
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94091322
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:38 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

zoals eerder gezegd ... er is niks meer in die regio ... 10 meter hoge watergolf heeft zo goed als alles weg gevaagd ... geen wegen niks ... heli is ook niet echt een optie ik denk niet dat het gaat over bv 100 liter diesel ... maar om veel meer ...
Inderdaad, het is alleen moeilijk voor te stellen dat het bevoorraden van een pomp met Diesel al een wereld opgave is.

We hebben het niet over een simpele machine die stil komt te liggen, we hebben het hier over een pomp die een nuclaire ramp moet voorkomen.

Met een paar helicopters moet zo'n pomp toch wel draaiende te houden zijn...
pi_94091323
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:38 schreef Rp2009 het volgende:

[..]

Dat is idd best moeilijk als er net een tsunami langs is gekomen.
Waarom zijn die installaties niet in ondergrondse waterdichte bunkers ingebouwd? Het Tsunami risico was toch wel bekend?
I'll sing you a lullaby.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:40:39 #172
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94091326
Hoe groot is de kans dat de 2e reactor zometeen ook z'n dak verliest?
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 14 maart 2011 @ 13:42:44 #173
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94091409
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:39 schreef Heinekenfreak het volgende:
* twitter gerucht*
#TEPCO says a core meltdown might have occurred at reactor 2. #Fukushima #Japan http://bit.ly/dUSFgJ
TEPCO:Fuel rods exposed at Fukushima reactor

Tokyo Electric Power Company is battling to cool a reactor to prevent another explosion at its nuclear power plant in quake-hit Fukushima Prefecture.

The utility firm said on Monday afternoon that fuel rods are exposed at the Number Two reactor of its Fukushima Number One plant after the level of coolant water dropped. At around 6pm, the power company began pumping in seawater. But it says all fuel rods in the reactor could be exposed. The firm says a core meltdown might have occurred.

The Nuclear and Industrial Safety Agency says that pumping seawater into the reactor is working now to cool the reactor.

Earlier in the day, the firm told the government that the reactor had lost all cooling capability due to a failure of the emergency power system.

Since then, the company has tried to circulate the coolant by steam instead of electricity. But attempts to lower the temperature inside the reactor chamber have not worked well.

The company is also considering opening a hole in the reactor housing building to release hydrogen generated by the exposed fuel rods.

Accumulated hydrogen has caused blasts at two other reactors at the plant.

Monday, March 14, 2011 20:36 +0900 (JST)
pi_94091415
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:40 schreef Revolution-NL het volgende:

Inderdaad, het is alleen moeilijk voor te stellen dat het bevoorraden van een pomp met Diesel al een wereld opgave is.

We hebben het niet over een simpele machine die stil komt te liggen, we hebben het hier over een pomp die een nuclaire ramp moet voorkomen.
Feitelijk is er gewoon bezuinigt op adequate maatregelen, iedereen die jankt dat kernenergie zo fantastisch is moet zich realiseren dat de kosten om een centrale inherent veilig te maken astronomisch zijn.

quote:
Met een paar helicopters moet zo'n pomp toch wel draaiende te houden zijn...
Lijkt mij wel.... echter zullen die wel ingezet worden om te zoeken naar mensen in het ondergelopen gebied... een vrij kansloze actie imo.
I'll sing you a lullaby.
pi_94091423
quote:
2s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hoe groot is de kans dat de 2e reactor zometeen ook z'n dak verliest?
Best groot volgens mij als ze er water in pompen.
BF3 - Idanue
pi_94091451
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:42 schreef Rp2009 het volgende:

[..]

Toch is het de beste optie, de extra koeling kan net genoeg zijn om een volledige meltdown van de kern te voorkomen.
I'll sing you a lullaby.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:43:56 #177
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94091455
http://www.klein2.de/2011(...)heir-reactors-japan/

er zou een meltdown zijn !!!! Heet van de naald
MELTDOWN!!!
GAU

maandag 14 maart 2011 @ 13:44:21 #178
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94091475
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:42 schreef Rp2009 het volgende:

[..]

dat tweede dak vloog aardig hoog, in reactor 2 kun je eigenlijk een zelde patroon verwachten
pi_94091523
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:32 schreef Rp2009 het volgende:

[..]

das slordig...
  maandag 14 maart 2011 @ 13:45:41 #180
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94091525
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:43 schreef HaerdenC het volgende:

MELTDOWN!!!
GAU

[ afbeelding ]
Ik zie dat icoontje alleen bij de Legenda staan dus welke reactor zou het om moeten gaan dan?
pi_94091526
quote:
Op maandag 14 maart 2011 13:43 schreef HaerdenC het volgende:

MELTDOWN!!!
GAU

[ afbeelding ]
Grapjas. Op die pagina staat dat plaatje alleen maar in de legenda :)
  maandag 14 maart 2011 @ 13:46:49 #182
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94091575
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:45 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Grapjas. Op die pagina staat dat plaatje alleen maar in de legenda :)
ow sorry mijn fout!!! Collega die me er mee overviel hier
pi_94091609
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:46 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

ow sorry mijn fout!!! Collega die me er mee overviel hier
o|O
  maandag 14 maart 2011 @ 13:48:03 #184
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94091634
Liever dat mensen even rustig hun reactie bekijken dan meteen van alles hier neer te plempen. Ookal is dat verleidelijk.
pi_94091638
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:42 schreef xenobinol het volgende:

[..]

Feitelijk is er gewoon bezuinigt op adequate maatregelen
Onderbouwing graag. Je hebt klaarblijkelijk inzage? Graag laten zien waarop precies bezuinigd is en wat het bedrijf daaraan verdiend heeft.

quote:

Lijkt mij wel.... echter zullen die wel ingezet worden om te zoeken naar mensen in het ondergelopen gebied... een vrij kansloze actie imo.
Graag inzage in alle vluchtplannen van beschikbare transporthelicopters.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: liever je meningen niet als feit brengen. Er dwarrelt al genoeg onzin rond.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:50:01 #186
24807 NJ
Don't mention the war!
pi_94091710
quote:

[..]

Drie zinnen. Drie aannames.
• Lijkt me wel. Je weet het dus niet
• Zullen wel ingezet worden... Dus als die helikopters die genoeg brandstof kunnen vervoeren al bestaan, weet je niet waar ze voor gebruikt worden en roep je maar wat.
• vrij kansloze actie. Je weet niet of er helikopters bestaan die genoeg brandstof kunnen vervoeren, je weet niet zeker of, als ze bestaan, ze gebruikt worden voor het zoeken naar overlevenden, maar het is wel een kansloze missie.
And now for something completely different, I'm on a horse.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:50:56 #187
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_94091758
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:48 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Onderbouwing graag. Je hebt klaarblijkelijk inzage? Graag laten zien waarop precies bezuinigd is en wat het bedrijf daaraan verdiend heeft.

[..]

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: liever je meningen niet als feit brengen. Er dwarrelt al genoeg onzin rond.
Ik neem aan dat er helemaal geen transporthelicopter aanwezig is.
Het moet toch wel de hoogste prio hebben om een meltdown te voorkomen, reddingsacties of niet...
  maandag 14 maart 2011 @ 13:53:10 #188
165861 Ronados
simply add the hash
pi_94091862
Update 13:49: De Japanse publieke omroep meldt nu ook dat er een meltdown plaats gevonden zou kunnen hebben in reactor 2 van kerncentrale Fukushima 1. Er wordt overwogen een gat te boren in de reactor om de druk door waterstof te verlagen.

Update 13:43: Volgens Tokyo Electric is een meltdown in reactor 2 van de kerncentrale Fukushima 1 nu aan de gang, meldt een Japanse twitteraar. Het koelingssysteem zou het begeven hebben. We proberen hier nu bevestiging van te krijgen.

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/14/liveverslagjapan/
pi_94091880
Waarom dragen die reddingswerkers eigenlijk camouflagepakken ipv fluorescerende hesjes? Als er nog een aardbeving komt en ze komen zelf onder puin zijn ze met die hesjes makkelijker te vinden, en evt overlevenden zullen hen ook makkelijker zien lopen als ze opvallender gekleed zijn.
pi_94091925
Waterniveau lijkt op te lopen, dat is positief.

*twitter*
NHK news - Fukushima plant 1 reactor 2 water level back up to 2m with sea water..
Heinekenfre@k
pi_94091936
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:50 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Ik neem aan dat er helemaal geen transporthelicopter aanwezig is.
Het moet toch wel de hoogste prio hebben om een meltdown te voorkomen, reddingsacties of niet...
Dat is ook precies wat ik bedoel :)

Ik word een tikje moe van alle gokjes, vermoedens, voorspellingen, 'diepgaande analyses' enzovoort. De feiten zijn al erg genoeg. Speculaties maken de verwarring alleen maar groter.

BBC2 is trouwens live nu
pi_94091998
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:53 schreef Ronados het volgende:
Update 13:49: De Japanse publieke omroep meldt nu ook dat er een meltdown plaats gevonden zou kunnen hebben in reactor 2 van kerncentrale Fukushima 1. Er wordt overwogen een gat te boren in de reactor om de druk door waterstof te verlagen.

Update 13:43: Volgens Tokyo Electric is een meltdown in reactor 2 van de kerncentrale Fukushima 1 nu aan de gang, meldt een Japanse twitteraar. Het koelingssysteem zou het begeven hebben. We proberen hier nu bevestiging van te krijgen.

Ik weet ook niet meer wat te geloven nu,

13:51 TEPCO says water levels have risen, and the fuel rods are now only half-exposed.
BF3 - Idanue
pi_94092001
quote:

[..]

kern energie is/heeft ook een natuurlijke energiebron...
pi_94092010
Oke, tegensprekenden berichten nu. Enne kant zegt dat er een meltdown is, andere zegt alles onder controle.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:56:31 #196
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_94092028
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:53 schreef Ronados het volgende:

Pff, al die "mogelijkheden".

frensj: het is eventueel perongeluk ergens een beetje mogelijk dat centrale 4 nu ook eventueel mogelijk perongeluk een beetje een probleem met de noodkoeling heeft.
pi_94092140
vraagje: Als de staven voor een deel gesmolten zijn (partial meltdown) en nu weer "ondergedompeld" zijn in zeewater is dit dan voldoende om de meltdown te "stoppen"?
Tuurlijk kan je wel de hele centrale voor de rest afschrijven, maar dit was al bekend.
Heinekenfre@k
pi_94092189
quote:
5s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:59 schreef Heinekenfreak het volgende:
vraagje: Als de staven voor een deel gesmolten zijn (partial meltdown) en nu weer "ondergedompeld" zijn in zeewater is dit dan voldoende om de meltdown te "stoppen"?
Tuurlijk kan je wel de hele centrale voor de rest afschrijven, maar dit was al bekend.
Ja en nee, ze zitten nu half onderwater, dus een deel zal niet meer smelten, andere deel (nog) wel.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:00:51 #200
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_94092199
quote:
Ja denk ik, meltdown is het te hoog worden van de temperatuur, als die stijging omgekeerd kan worden door te koelen... moet de meltdown natuurlijk niet te ver gegaan zijn denk ik.
pi_94092286
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:48 schreef IntensiveGary het volgende:

Nou.... als de eerste de beste tsunami al je backup systemen naar de klote helpt heb je kennelijk de boel niet goed opgetuigd... tja.. kosten die je niet hoeft te maken hoef je ook niet terug te verdienen, lijkt mij niet zo moeilijk?

quote:

Dus de tsunami heeft alle beschikbare helikopters de zee in gespoeld?

quote:
De beste stuurlui staan aan wal ten koste van de prutsers die het schip op de klippen laat lopen :|W
I'll sing you a lullaby.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:06:36 #202
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94092453
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:00 schreef FReNsJ het volgende:

[..]

Ja denk ik, meltdown is het te hoog worden van de temperatuur, als die stijging omgekeerd kan worden door te koelen... moet de meltdown natuurlijk niet te ver gegaan zijn denk ik.
ik vrees er een beetje voor ... er zijn eerst (net na de beving) staven met een ander matteriaal tussen de plutonium brandstof staven geschoven (dit gaat automatisch en heeft ook gewerkt voor zo ver ik kan begrijpen) ... die zorgen er voor dat de temperatuur al met 95 procent zakt ... daarna ga je met je water verder koelen... als de tussenstaaf dingen nu gesmolten zijn kan je wel terug gaan koelen maar heb je volgens mij toch wel een zeer ernstige situatie hoor ...
  maandag 14 maart 2011 @ 14:07:48 #203
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94092500
Update 14:04: Door de dreigende meltdown in de reactoren in Fukushima is het ongeval in Japan het grootste sinds Tsjernobyl in 1986.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:09:16 #204
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94092554
quote:
Het hangt er vanaf hoe veel er is gesmolten. Een 'meltdown' is geen wetenschappelijke term, als er een kleine hap uit een brandstofstaaf is kun je het al zo noemen. Gezien metingen van cesium en jodium was dat zaterdag waarschijnlijk al het geval.

Het wordt pas echt problematisch wanneer er, door smelting, grote vervormingen ontstaan. Er kunnen dan pockets blubber ontstaan in de kern met veel radioactieve brandstof. Hoe groter de omvang van zo'n gebied is, hoe meer reactie je krijgt. De warmteproductie wordt juist tegengehouden door (1) afstand tussen de staven, (2) neutron-absorberende stof tussen de staven, (3) afvoer van warmte door middel van water.

Zolang de brandstofstaven min of meer hun vorm behouden, zitten alle drie factoren goed, en kun je gewoon weer koelen. Maar als er dus níet genoeg gekoeld is, krijg je vroeg of laat ergens in de kern een hete gesmolten blubber waar je weinig mee kan. Die zullen meer warmte produceren, wat weer lastig af te voeren is; je komt dan van de regen in de drup.

Gelukkig zijn BWR (boiling water reactors) zo gemaakt dat de zich vormende stoombellen de reactie ook afremmen (negatieve void coefficient). Dit is een essentieel verschil met de Chernobylreactor waar de reactie juist héviger wordt op zo'n moment.

Hoe het precies zal lopen in dit geval is voer voor kernfysici... Het zal er van af hangen hoe 'partial' de meltdown is.
pi_94092566
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:02 schreef xenobinol het volgende:

Nou.... als de eerste de beste tsunami al je backup systemen naar de klote helpt heb je kennelijk de boel niet goed opgetuigd... tja.. kosten die je niet hoeft te maken hoef je ook niet terug te verdienen, lijkt mij niet zo moeilijk?
De eerste de beste tsunami? Hou toch op zeg...

quote:

Dus de tsunami heeft alle beschikbare helikopters de zee in gespoeld?

Wie zegt dat? Als je het een beetje hebt gevolgd, dan weet je dat er continu zware transporthelikopters van alles en nog wat heen en weer vliegen. Zie ook de posts van Lyrebird. Ook vliegen de VS van alles in.

quote:

De beste stuurlui staan aan wal ten koste van de prutsers die het schip op de klippen laat lopen :|W
Uiteraard weet jij het beter, ja... Stuur ze even een mailtje met je suggesties. Ze zullen je input vast op prijs stellen.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:12:06 #206
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_94092665
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:06 schreef HaerdenC het volgende:

[..]

ik vrees er een beetje voor ... er zijn eerst (net na de beving) staven met een ander matteriaal tussen de plutonium brandstof staven geschoven (dit gaat automatisch en heeft ook gewerkt voor zo ver ik kan begrijpen) ... die zorgen er voor dat de temperatuur al met 95 procent zakt ... daarna ga je met je water verder koelen... als de tussenstaaf dingen nu gesmolten zijn kan je wel terug gaan koelen maar heb je volgens mij toch wel een zeer ernstige situatie hoor ...
Ja, bij een volledige meltdown. Nu spreken ze van een gedeeltelijke, daarmee... Verder was er ook dat middel dat ze bij het zee(koel)water stopten dat hetzelfde effect had als de controlestaven, kan nu even niet op de naam komen.
pi_94092714
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:12 schreef FReNsJ het volgende:

[..]

Ja, bij een volledige meltdown. Nu spreken ze van een gedeeltelijke, daarmee... Verder was er ook dat middel dat ze bij het zee(koel)water stopten dat hetzelfde effect had als de controlestaven, kan nu even niet op de naam komen.
Borium, is een soort vloeibare control rod :)
  maandag 14 maart 2011 @ 14:13:49 #208
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94092729
:%
  maandag 14 maart 2011 @ 14:14:28 #209
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94092767
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:13 schreef Dance99Vv het volgende:
broomzuur?
wat hij zei wordt als zuur benoemd in iedergeval
  maandag 14 maart 2011 @ 14:14:52 #210
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94092784
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:14 schreef Dance99Vv het volgende:
wat hij zei wordt als zuur benoemd in iedergeval
Boorzuur (boric acid).
  maandag 14 maart 2011 @ 14:15:49 #211
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94092830
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:14 schreef eleusis het volgende:

[..]

Boorzuur (boric acid).
_O-
  maandag 14 maart 2011 @ 14:17:24 #212
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94092888
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:28 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

Vergeleken bij kernenergie valt het echter in het niet.
pi_94092903
Dank jullie allen voor deze verhelderende teksten, snap het nu igg een stuk meer met meltdowns en de kettingreactie. Heeft dus allemaal te maken met de hoeveelheid, en vastheid van vorm van de staven (afhankelijk van de temp binnenin natuurlijk) en de koeling met of zonder zuren.
Heinekenfre@k
  maandag 14 maart 2011 @ 14:18:03 #214
134738 HaerdenC
Allround Kluskabouter
pi_94092920
reactor 1 en 3 hebben momenteel geen koeling en zijn dakloos, 2 zou gestabiliseerd zijn

Fukushima I ( Daiichi)
boiling water reactors

R1

R2

R3
pi_94092964
even een update over de tijdspanne hoelang reactor 2 zonder koeling heeft gezeten,

Japan nuke agency now says fuel rods at Fukushima Reactor No. 2 were fully exposed for 2.5 hrs.
Heinekenfre@k
  maandag 14 maart 2011 @ 14:19:30 #216
78027 FReNsJ
lekker zacht
pi_94092966
In feite staat er nog wel een dak op de reactor, maar geen dak meer op het gebouw waar de reactor in staat. Lijkt mij toch nog een groot verschil te zijn. De reactor is dus nog toe maw.
pi_94092977
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:17 schreef Alicey het volgende:

[..]

Vergeleken bij kernenergie valt het echter in het niet.
Neeeee niet weer over beginnen, straks hebben we die discussie weer. :P
BF3 - Idanue
  maandag 14 maart 2011 @ 14:20:41 #218
8898 Darklight
pi_94093010
BREAKING NEWS:

Japan Gov Spokesperson Edano says Fukushima's 3 reactors highly likely facing melting - Kyodo news
  maandag 14 maart 2011 @ 14:20:54 #219
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94093024
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:19 schreef Heinekenfreak het volgende:
even een update over de tijdspanne hoelang reactor 2 zonder koeling heeft gezeten,

Japan nuke agency now says fuel rods at Fukushima Reactor No. 2 were fully exposed for 2.5 hrs.
2 en een half uur? daarom willen ze er een gat in boren te veel te snelle verdamping
  maandag 14 maart 2011 @ 14:23:25 #221
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94093136
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:20 schreef Dance99Vv het volgende:
2 en een half uur? daarom willen ze er een gat in boren te veel te snelle verdamping
Dat lijkt mij heel erg sterk, daar heb je vast geen bron voor. Het is ook niet nodig: er zijn veiligheidskleppen die automatisch opengaan wanneer de druk te hoog wordt. De daardoor ontsnappende stoom wordt dan door schoonmaakinstallaties geleid.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:23:38 #222
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94093147
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:07 schreef Dance99Vv het volgende:
Update 14:04: Door de dreigende meltdown in de reactoren in Fukushima is het ongeval in Japan het grootste sinds Tsjernobyl in 1986.
Bron? Er zijn nl. sinds Chernobyl nog wel wat andere rampen geweest die ook vrij grote gevolgen hadden, maar veel minder dan Chernobyl. Het ziet er niet naar uit dat deze ramp erger wordt dan de ergste van die rampen.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:24:41 #223
8898 Darklight
  maandag 14 maart 2011 @ 14:25:38 #224
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94093231
Reactor operator says the steam relief valve at Daiichi No.2 reactor has been opened
van reuters
pi_94093308
Wel interessant om te weten trouwens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernsmelting

Atlijd gedacht dat een meltdown relatief zeer ernstig was, maar "het valt dus mee".
  maandag 14 maart 2011 @ 14:28:04 #226
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94093327
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:25 schreef Dance99Vv het volgende:
Reactor operator says the steam relief valve at Daiichi No.2 reactor has been opened
van reuters
Precies, exact hetzelfde als wat in de andere units ook is gedaan: een gecontroleerde drukverlaging door middel van een ventiel. Geen gat dus.

Het blijft een operatie die je niet graag doet, vanwege de radioactieve deeltjes die vrij komen en het explosiegevaar. Maar als de kern is oververhit, moet je van de stoom en de overdruk af...
pi_94093332
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:27 schreef STING het volgende:
Wel interessant om te weten trouwens:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernsmelting

Atlijd gedacht dat een meltdown relatief zeer ernstig was, maar "het valt dus mee".
Tot de kern bijvoorbeeld grondwater raakt.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:29:20 #228
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94093394
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:23 schreef Alicey het volgende:

[..]

Bron? Er zijn nl. sinds Chernobyl nog wel wat andere rampen geweest die ook vrij grote gevolgen hadden, maar veel minder dan Chernobyl. Het ziet er niet naar uit dat deze ramp erger wordt dan de ergste van die rampen.
sorry kwam van NRC
pi_94093397
Wat ik mij afvroeg, door die eerdere stoom/waterstof explosies waarbij oa. het dak gelanceerd is, is daardoor niet alles rondom de reactor stuk? Hoe gaat dat koelen nu dan precies in zn werk? Veranderen ze het gebouw in een soort grote waterkoker die ze vullen met zeewater en waarbij de reactor als een soort hitte-element fungeert?
  maandag 14 maart 2011 @ 14:30:08 #230
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94093431
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:28 schreef eleusis het volgende:

[..]

Precies, exact hetzelfde als wat in de andere units ook is gedaan: een gecontroleerde drukverlaging door middel van een ventiel. Geen gat dus.

Wel iets dat je niet graag doet, vanwege de radioactieve deeltjes die vrij komen en het explosiegevaar.
ik had het ook maar gelezen hoor :%
  maandag 14 maart 2011 @ 14:30:29 #231
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94093450
Nou nou, de Telegraaf komt wel met dramatische woorden:

Meltdown dreigt in drie reactoren Fukushima
'ATOOMRAMP DREIGT'
pi_94093566
quote:
11s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:30 schreef SemperSenseo het volgende:

'ATOOMRAMP DREIGT'

Viel mij ook al op. Ze gaan gelijk van het ergste uit, terwijl dat vaak niet eens het geval is. Typisch de Telegraaf. :')
  maandag 14 maart 2011 @ 14:33:16 #233
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_94093572
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Wat ik mij afvroeg, door die eerdere stoom/waterstof explosies waarbij oa. het dak gelanceerd is, is daardoor niet alles rondom de reactor stuk? Hoe gaat dat koelen nu dan precies in zn werk? Veranderen ze het gebouw in een soort grote waterkoker die ze vullen met zeewater en waarbij de reactor als een soort hitte-element fungeert?
Het reactorvat zit in een blok beton. Er zullen bij de explosie vast ondersteunende apparaten onbruikbaar geraakt zijn, maar de essentiële systemen zitten in het blok beton.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_94093577
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:29 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Nee echt alleen het dak is kapot geslagen. De koelleidingen zitten diep weg geborgen in beton helemaal onderaan de reactor, dit is allemaal intact.

Het koelen gebeurd door water direct in de reactor te pompen.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:33:31 #235
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_94093582
quote:

'ATOOMRAMP DREIGT'

typisch :')
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_94093695
quote:

'ATOOMRAMP DREIGT'

WE GAAN DOOD :') . Weer 1 reden gevonden om de telegraaf niet serieus te nemen.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:36:35 #237
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94093711
quote:
19s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:33 schreef kingmob het volgende:

[..]

mag ik ook een keer?......... :@

WE GAAN ALLEMAAL DOOD ^O^
  maandag 14 maart 2011 @ 14:38:07 #238
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94093758
Na een mooi leven, op hoge leeftijd, van ouderdom ^O^
  maandag 14 maart 2011 @ 14:38:55 #239
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94093789
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:38 schreef eleusis het volgende:
Na een mooi leven, op hoge leeftijd, van ouderdom ^O^
ik hoop het voor je ;)
pi_94093790
quote:

'ATOOMRAMP DREIGT'

Telegraaf :')
Vanavond zijn alle blikken eten in de Nederlandse supermarkten uitverkocht...
  maandag 14 maart 2011 @ 14:39:37 #241
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94093806
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:38 schreef Aether het volgende:

[..]

Telegraaf :')
Vanavond zijn alle blikken eten in de Nederlandse supermarkten uitverkocht...
en het jodiumzout _O-
pi_94093875
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:09 schreef IntensiveGary het volgende:
Uiteraard weet jij het beter, ja... Stuur ze even een mailtje met je suggesties. Ze zullen je input vast op prijs stellen.
Dat was eigenlijk een verwijzing naar het ontwerpproces van dit soort installaties. Ook jij kan niet ontkennen dat men de nodige steekjes heeft laten vallen anders had deze situatie zich niet voorgedaan.
I'll sing you a lullaby.
  maandag 14 maart 2011 @ 14:42:48 #243
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94093903
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:29 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

sorry kwam van NRC
Vraag me af waar het NRC het vandaan heeft. Japan zelf zegt dat de ramp een omvang heeft van 4 op de INES-schaal (Chernobyl was 7)..
  maandag 14 maart 2011 @ 14:45:01 #244
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94093981
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:42 schreef Alicey het volgende:

[..]

Vraag me af waar het NRC het vandaan heeft. Japan zelf zegt dat de ramp een omvang heeft van 4 op de INES-schaal (Chernobyl was 7)..
pi_94094045
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:33 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het reactorvat zit in een blok beton. Er zullen bij de explosie vast ondersteunende apparaten onbruikbaar geraakt zijn, maar de essentiële systemen zitten in het blok beton.
Maar dat betekent dus dat er mensen in de nabijheid van de reactor aan het werk moeten? Dat lijkt me niet geheel prettig :{
  maandag 14 maart 2011 @ 14:49:52 #246
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_94094166
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:46 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Maar dat betekent dus dat er mensen in de nabijheid van de reactor aan het werk moeten? Dat lijkt me niet geheel prettig :{
Er zijn dan ook gewonden gevallen. Maar de controlekamer hoeft niet IN het blok beton te zitten. Aan de andere kant is het grote probleem gebrek aan stroom om de systemen draaiende te houden, dus kan je vanuit de controlekamer weinig doen.

Het is idd een probleem. Maar de kans dat de kern bloot komt te liggen is klein. Er komt tot nu toe alleen licht-radioactieve stoom vrij (in 2 gevallen op een explosieve manier).
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 14 maart 2011 @ 14:50:02 #247
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94094172
quote:
Ja, dat zag ik wel, maar het wordt mij niet duidelijk waar dat vandaan komt. :{
  maandag 14 maart 2011 @ 14:53:58 #248
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94094320
Is het nou rustig met de aardbevingen? Tsunami (2de) bleef tot nu toe uit maar er wordt wel rekening mee gehouden dat er weer een kan komen...
  maandag 14 maart 2011 @ 14:54:09 #249
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94094325
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:46 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Ja, dat is buitengewoon naar. Niet zo zeer vanwege de integriteit van de reactor, want dat is (voorlopig) niet de grootste zorg. Wel vanwege het gevaar voor verdere explosies en straling (hoe meer stoom er wordt vrijgelaten, hoe meer radioactiviteit er in de directe omgeving is).
pi_94094384
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:53 schreef Dance99Vv het volgende:
Is het nou rustig met de aardbevingen? Tsunami (2de) bleef tot nu toe uit maar er wordt wel rekening mee gehouden dat er weer een kan komen...
quote:
BBCBreaking (BBC Breaking News)
Two more aftershocks in northeast #Japan within the past two hours both measuring 5.1 magnitude, according to the US Geological Survey
  maandag 14 maart 2011 @ 14:57:11 #251
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94094442
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:55 schreef Freudie het volgende:

[..]

[..]

ik zie het net op cnn
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 15:01:31 #252
8781 crew  Frutsel
pi_94094605
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:57 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

ik zie het net op cnn
Zolang die verwachte 7 puntzoveel nog ff op zich laat wachten
Eerst die kerncentrales onder controle krijgen. Van 5 puntzoveel zullen ze er dagelijks wel een zwikkie krijgen.
  maandag 14 maart 2011 @ 15:17:08 #253
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94095170
angsten in europa......lol

1406: Concerns about a possible radiation leak from the Fukushima plant have sparked a run on iodine tablets in Finland, AFP reports. The country's nuclear safety chiefs say there is no need for people there to be buying iodine

van bbc site
pi_94095230
over trouwens worst-case scenario's gesproken: wat als er nog een 8+ aardbeving + tsunami komt?
volgens mij kan japan dan wel inpakken....
  maandag 14 maart 2011 @ 15:21:27 #255
38496 Perrin
pi_94095365
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:18 schreef mschol het volgende:
over trouwens worst-case scenario's gesproken: wat als er nog een 8+ aardbeving + tsunami komt?
volgens mij kan japan dan wel inpakken....
Als een evt. nieuwe beving + tsunami op dezelfde plek toeslaat: volgens mij is alles daar al kapot.
  maandag 14 maart 2011 @ 15:22:30 #256
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94095411
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:17 schreef Dance99Vv het volgende:
angsten in europa......lol

1406: Concerns about a possible radiation leak from the Fukushima plant have sparked a run on iodine tablets in Finland, AFP reports. The country's nuclear safety chiefs say there is no need for people there to be buying iodine

van bbc site
Das echt te overdreven.
  Moderator maandag 14 maart 2011 @ 15:23:24 #257
236264 crew  capricia
pi_94095455
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:56 schreef Alicey het volgende:

[..]

Uiteraard. Er is altijd wel iemand die ergens belang bij heeft.

[..]

Dat is maar zeer de vraag. Meer geld betekent niet automatisch ook meer resultaat. Uiteindelijk worden er best wel veel resources gestoken in andere energiebronnen en worden daar ook wel resultaten mee geboekt. Het is echter lastig om iets te vinden wat op grote schaal inzetbaar is, zonder dat het op die schaal alsnog belastender is dan de middelen die we nu kennen.

Bij normaal gebruik is een kerncentrale schoon en veilig, in vergelijking met de alternatieven die er zijn.

[..]

Op dit moment is het denk ik de beste keuze. Het is wachten op bijv. fusiecentrales of vormen van energiewinning die wij nu nog niet (goed) kennen. Er ligt me ook iets bij dat er onderzocht wordt of uit zeewater energie gewonnen kan worden. Dat zou interessant zijn, want we hebben best een flinke sloot zee op aarde. :)
D'r zijn wel heel interessante onderzoeken. Vanuit Wageningen loopt er een (succesvol) onderzoek naar het opwekken van stroom door getijden, en vooral door de wisselwerking tussen zoet- en zoutwater. Tot nu toe op kleine schaal. En dat moet op een 'onderzoeksbudget' en je zult begrijpen dat dat niet in verhouding staat met wat er commercieel beschikbaar is voor kernenergie.
Ik wil daarbij niet zeggen dat dit het ei van columbus is, maar wel dat er meer interessants loopt dat je denkt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  maandag 14 maart 2011 @ 15:23:32 #258
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94095462
quote:
19s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:33 schreef kingmob het volgende:

[..]

Maar ook logisch, zo'n kop trekt enorm veel views op de ads, en daar hebben ze een hoop van op die site :')
pi_94095467
quote:
2s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:22 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Das echt te overdreven.
het kopen van iodine tabletten of het zeggen dat het niet nodig is?
pi_94095508
Ik heb mijn ballen al netjes in een loodportemonnee gestopt hoor!
pi_94095535
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:23 schreef capricia het volgende:

[..]

D'r zijn wel heel interessante onderzoeken. Vanuit Wageningen loopt er een (succesvol) onderzoek naar het opwekken van stroom door getijden, en vooral door de wisselwerking tussen zoet- en zoutwater. Tot nu toe op kleine schaal. En dat moet op een 'onderzoeksbudget' en je zult begrijpen dat dat niet in verhouding staat met wat er commercieel beschikbaar is voor kernenergie.
Ik wil daarbij niet zeggen dat dit het ei van columbus is, maar wel dat er meer interessants loopt dat je denkt.
Tja als Japan een getijdencentrale had staan bij Sendai, hadden ze voor het komende jaar genoeg stroom gehad...
  maandag 14 maart 2011 @ 15:25:45 #262
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94095566
quote:
6s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:25 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Tja als Japan een getijdencentrale had staan bij Sendai, hadden ze voor het komende jaar genoeg stroom gehad...
of een nieuwe kunnen bouwen _O-
pi_94095622
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:25 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

:')
Maargoed, is er nog nieuws? Wordt nu weer (heel) stil.
  maandag 14 maart 2011 @ 15:26:50 #264
38496 Perrin
pi_94095626
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:25 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Mja, die dingen kunnen vast ook kapot door een superaardbeving + tsunami.
  maandag 14 maart 2011 @ 15:28:13 #265
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94095695
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:26 schreef Ermanon het volgende:

[..]

:')
Maargoed, is er nog nieuws? Wordt nu weer (heel) stil.
zoekt en gij zult vinden (deel het hier dan ook effe als het ontopic is :P )
pi_94095703
Niet veel nieuws idd, hier nog een linkje me informatie over wat er fout is gegaan:

http://www.reuters.com/ar(...)dUSTRE72D31720110314
BF3 - Idanue
  maandag 14 maart 2011 @ 15:28:51 #267
334240 Denettemeneer
Ik ben een nette modelburger.
pi_94095727
Zijn er hier nog steeds Nucleaire Holocaust ontkenners die anticiperende en verstandig denkende mensen alu hoedjes noemen??
  maandag 14 maart 2011 @ 15:29:33 #268
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94095769
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:28 schreef Denettemeneer het volgende:
Zijn er hier nog steeds Nucleaire Holocaust ontkenners die anticiperende en verstandig denkende mensen alu hoedjes noemen??
nee heb een lode plaat voor me kop _O-
pi_94095818
quote:
Nee, die zijn ineens verdwenen, net zoals de tsunami van onzin :')
pi_94095823
quote:
Heb je echt niets beters te doen dan de hele dag onzin te posten?
BF3 - Idanue
  maandag 14 maart 2011 @ 15:30:58 #272
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94095838
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:30 schreef Ermanon het volgende:

[..]

Nee, die zijn ineens verdwenen, net zoals de tsunami van onzin :')
_O-
  maandag 14 maart 2011 @ 15:32:39 #273
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94095934
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:30 schreef -Datdus- het volgende:
Voor de liefhebber: http://www.google.nl/url?(...)TBBiwGhXsnjJcWua6xVw
Kun je die bij de thuiszorg bestellen? _O_
  maandag 14 maart 2011 @ 15:33:53 #274
8898 Darklight
pi_94095995
Bild is ook altijd leuk, soort Telegraaf stijl

Moderator maandag 14 maart 2011 @ 15:34:29 #275
8781 crew  Frutsel
pi_94096030
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:33 schreef Darklight het volgende:
Bild is ook altijd leuk, soort Telegraaf stijl

[ afbeelding ]
True, maar in deze banner zie ik niet veel mis. Het klopt gewoon
  maandag 14 maart 2011 @ 15:35:20 #276
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_94096073
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:23 schreef mschol het volgende:

[..]

het kopen van iodine tabletten of het zeggen dat het niet nodig is?
Dat eerste, ik bedoel Finland is zo ongeveer wel het laatste land wat met zo'n wolk te maken zou kunnen krijgen.
pi_94096074
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:34 schreef Frutsel het volgende:

[..]

JA IDD NIKS MIS MET DE INHOUD VAN DIE BANNER
  maandag 14 maart 2011 @ 15:35:55 #278
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94096103
van bbc:

1431: More from Japanese nuclear engineer Masashi Goto: He say that as the reactor uses mox (mixed oxide) fuel, the melting point is lower than that of conventional fuel. Should a meltdown and an explosion occur, he says, plutonium could be spread over an area up to twice as far as estimated for a conventional nuclear fuel explosion. The next 24 hours are critical, he says.
  maandag 14 maart 2011 @ 15:37:33 #279
8898 Darklight
pi_94096177
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:34 schreef Frutsel het volgende:

[..]

Ja is waar, gister was de banner erger ;)
pi_94096203
quote:
Update 15.35: De Japanse ingenieur Masashi Goto, die hielp bij het ontwerpen van de insluitingsvaten voor de kernreactor in Fukushima, vertelt aan de BBC dat deze niet bestand zijn tegen aardbevingen of tsunamis. Zijn grootste angst is dat de ontploffingen bij de No1 en No3 reactoren het omhulsel hebben beschadigd, waardoor er een gevaar is dat er radioactief materiaal kan ontsnappen.
Via NRC: http://www.nrc.nl/nieuws/2011/03/14/liveverslagjapan/
  maandag 14 maart 2011 @ 15:40:00 #281
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94096273
1415: Prof Richard Wakeford adds: "The other thing authorities [in Japan] will be considering is the issuing of stable iodine tablets to block the intake of radioactive iodine which accumulates in the thyroid, and which is particularly problematic if it happens in young children."

1422: Japanese engineer Masashi Goto, who helped design the containment vessel for Fukushima's reactor core, says the design was not enough to withstand earthquakes or tsunamis and the plant's builders, Toshiba, knew this. More on Mr Goto's remarks to follow.

1431: More from Japanese nuclear engineer Masashi Goto: He say that as the reactor uses mox (mixed oxide) fuel, the melting point is lower than that of conventional fuel. Should a meltdown and an explosion occur, he says, plutonium could be spread over an area up to twice as far as estimated for a conventional nuclear fuel explosion. The next 24 hours are critical, he says.

van bbc site
pi_94096286
Geen idee of het waar is maar:

quote:
Sources from within TEPCo have reported confirmed meltdown on at least 1 reactor core.
quote:
its been reported that there is smoke coming from #1 reactor... can somebody advise?
BF3 - Idanue
  maandag 14 maart 2011 @ 15:41:08 #283
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94096326
waar komt die tweede quote vandaan?
pi_94096402
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:41 schreef Dance99Vv het volgende:
waar komt die tweede quote vandaan?
http://live.reuters.com/Event/Japan_earthquake2
BF3 - Idanue
  maandag 14 maart 2011 @ 15:43:32 #285
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94096421
Update 14:57: Bannai meldt verder op BBC-radio: On units one and three there is a possibility they are partially damaged in the core. However at this point, monitoring indications doesnt indicate damage of the core.

dit is dan tegenstrijdig maar was eerder gepost
  maandag 14 maart 2011 @ 15:44:12 #286
266264 Drinky
L'amour et la violence
pi_94096439
quote:
11s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:25 schreef Waterbaby het volgende:

[..]

Daar begint de ellende al, trek jullie gasmaskers maar op mensen, radiatie wolken komen eraan.
gasmaskers :')

beter slik je gewoon jodiumpillen
I just warped whoop whoop!
Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende:
Drinky is een baas
pi_94096509
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:43 schreef Dance99Vv het volgende:
Update 14:57: Bannai meldt verder op BBC-radio: On units one and three there is a possibility they are partially damaged in the core. However at this point, monitoring indications doesnt indicate damage of the core.

dit is dan tegenstrijdig maar was eerder gepost
Er zijn idd wel erg veel tegenstrijdige berichten, japan laat zelf ook niet veel los volgens mij.
BF3 - Idanue
  maandag 14 maart 2011 @ 15:46:03 #288
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94096518
De komende jaren geen Nori crackers...

Moderator maandag 14 maart 2011 @ 15:47:09 #289
236264 crew  capricia
pi_94096563
Van Tepco:
quote:
...
In response, water injection into Unit 2's reactor were being carried out
by the Reactor Core Isolation Cooling System. However, as the Reactor Core
Isolation Cooling System failed today, it was determined that a specific
incident (failure of reactor cooling function) stipulated in article 15,
clause 1 has occurred at 1:25 pm today
.
Iemand enig idee wat dat artikel 15, clause 1 precies beschrijft? Misschien de meltdown of zo?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_94096576
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:44 schreef Drinky het volgende:

[..]

gasmaskers :')

beter slik je gewoon jodiumpillen
Er is hier al een aantal keer aangegeven dat dat tegen radioactieve vaste deeltjes is die anders in je longen terecht komen. Wat meer kwaad kan dan de 'normale' blootstelling aan straling :)
  maandag 14 maart 2011 @ 15:51:03 #291
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_94096724
IAEA Director General Briefed on Disaster Response and Nuclear Safety IAEAvideo 117 video's

maandag 14 maart 2011 @ 15:51:17 #292
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94096737
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:47 schreef capricia het volgende:
Van Tepco:
Iemand enig idee wat dat artikel 15, clause 1 precies beschrijft? Misschien de meltdown of zo?
Article 15 (1) In the case of falling under any of the following items, the competent minister shall, when he/she finds that a nuclear emergency situation has occurred, immediately report necessary information concerning the situation to the Prime Minister, and submit a draft of a public notice under the provisions of the next paragraph and a draft of an instruction under the provisions of paragraph 3 to the Prime Minister:

(i) where the detected radiation dose pertaining to a notification which the competent minister has received pursuant to the provisions of the first sentence of Article 10, paragraph 1 or the radiation dose detected at a radiation measurement facility and by a measuring method, both of which are specified by a Cabinet Order, exceeds the radiation dose specified by a Cabinet Order as the condition of an abnormal level of a radiation dose;

(ii) in addition to what is listed in the preceding item, where an event specified by a Cabinet Order as an event that indicates the occurrence of a nuclear emergency situation has occurred.

Dit betreft bepaalde meldingen die het energiebedrijf moet doen aan de minister. Zo'n melding moet gedaan worden wanneer er bepaalde minimumwaarden aan straling zijn gemeten of op verdere aanwijzing. (Het kan bijvoorbeeld zijn dat de minister aangeeft: wanneer noodplan X niet goed verloopt wil ik een melding hebben.)

Na zo'n melding krijgt de minister bepaalde autoriteiten, worden er noodplannen in werking gezet, etc.

Engelse vertaling van de wettekst: Act on Special Measures Concerning Nuclear Emergency Preparedness (pdf).
  maandag 14 maart 2011 @ 15:52:32 #293
104871 remlof
Europees federalist
pi_94096784
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:45 schreef Darklight het volgende:

Handig kaartje bij dat artikel ook:

Nucleaire crisis in Japan weergeven op een grotere kaart
pi_94096805
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:51 schreef Dance99Vv het volgende:
IAEA Director General Briefed on Disaster Response and Nuclear Safety IAEAvideo 117 video's

Ik ga niet 117 videos zitten bekijken man. Ik heb toch een leven. :(
  maandag 14 maart 2011 @ 15:54:41 #295
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_94096881
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:52 schreef remlof het volgende:

[..]

Handig kaartje bij dat artikel ook:
[ code verwijderd ]

Handig! Je kunt ook de dots aanklikken voor meer gegevens ^O^
pi_94096932
Weet iemand een kaart met het gebied dat onbewoonbaar zou worden als er een meltdown zou plaatsvinden?
pi_94096982
quote:
15s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:56 schreef -Datdus- het volgende:
Weet iemand een kaart met het gebied dat onbewoonbaar zou worden als er een meltdown zou plaatsvinden?
Wat een idioot. Je snapt niks over 'meltdowns'
pi_94097015
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:57 schreef vergezocht het volgende:

[..]

Wat een idioot. Je snapt niks over 'meltdowns'
Deel je kennis dan in plaats van je superieur te voelen.
  maandag 14 maart 2011 @ 15:58:47 #299
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_94097059
quote:
Op maandag 14 maart 2011 15:47 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Er is hier al een aantal keer aangegeven dat dat tegen radioactieve vaste deeltjes is die anders in je longen terecht komen. Wat meer kwaad kan dan de 'normale' blootstelling aan straling :)
Special Law of Emergency Preparedness for Nuclear Disaster
1
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
pi_94097088
quote:
14s.gif Op maandag 14 maart 2011 15:58 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Deel je kennis dan in plaats van je superieur te voelen.
Ik ga het je niet uitleggen. Dat moet jezelf leren namelijk door jezelf te verdiepen in de materie. Sites genoeg op het internet te vinden.

Alleen wetende mensen hier ajb.
  maandag 14 maart 2011 @ 15:59:45 #301
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_94097097
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')