Oh? Met een beetje warme zomer moeten de centrales hier al op halve kracht, hoor.quote:Op maandag 14 maart 2011 10:34 schreef NJ het volgende:
[..]
En genoeg water om alles te koelen, mocht het misgaan..
Omdat anders de visjes in de Rijn doodgaan. Maar in het geval van een meltdown neem ik aan dat zelfs de Partij voor de Dieren inziet dat een paar dode vissen niet zo erg is als een volledige meltdown van een nucleaire reactor.quote:Op maandag 14 maart 2011 10:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Oh? Met een beetje warme zomer moeten de centrales hier al op halve kracht, hoor.
Deze crisis heeft de discussie rond kernenergie wel weer een jaar of 20 teruggeworpen vrees ik. Mocht je vandaag geld willen beleggen zou ik het eerder in producenten/ontwikkelaars van alternatieve energie doen dan in bedrijven die zich bezig houden met kernenergie.quote:Op maandag 14 maart 2011 10:24 schreef LWD-Godius het volgende:
Als je dit zo allemaal bekijkt, lijkt Nederland toch een betere plaats om kerncentrales te bouwen, er zijn hier relatief weinig externe risicofactoren aanwezig.
prietpraat-regeltjes in Nederland zijn daar debet aan..quote:Op maandag 14 maart 2011 10:49 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Oh? Met een beetje warme zomer moeten de centrales hier al op halve kracht, hoor.
Mooi, kernenergie is ook geen duurzame energie, de afval-problemen nog even daargelaten.quote:Op maandag 14 maart 2011 10:57 schreef Hanoying het volgende:
[..]
Mocht je vandaag geld willen beleggen zou ik het eerder in producenten/ontwikkelaars van alternatieve energie doen dan in bedrijven die zich bezig houden met kernenergie.
Geen kernfysici in ieder geval. Er klopt weinig van het bericht. (Als je het googlet vind je ook alleen maar twijfelachtige sites en niet directe uitspraken, dus waarschijnlijk is het door een blogger verkeerd geïnterpreteerd en extra spannend gemaakt, al dan niet opzettelijk.)quote:Op maandag 14 maart 2011 11:00 schreef Ermanon het volgende:
Echt, ik wil wel weten wie die experts zijn.
Het weghalen van de Amerikaanse vloot voor de kust, doet mij vermoeden dat het iets erger is dan dat de Japanners ons willen doen gelovenquote:Op maandag 14 maart 2011 11:00 schreef Ermanon het volgende:
Echt, ik wil wel weten wie die experts zijn. We zijn bezig met een Chernobyl-snecario, terwijl de berichten uit Japan aangeven dat alles intact is, maar dat de koeling moeilijk is. Huh, hoe is dat een Chernobyl-scenario? Maargoed, op afstand van alles roepen is natuurlijk makkelijk, en kern-energie bashen is men ook niet vies van in de media, dus krijgt het extra aandacht.
Net zoals met de ramp in de golf van Mexico, kwamen ook de meest verschrikkelijke scenario's voorbij met allerlei "experts" die nog net niet het einde van de wereld voorspelden. Bleek niet waar te zijn, maar dat is maar een detail of 2.
Wat een gelul. Chernobyl kan helemaal niet.quote:Op maandag 14 maart 2011 10:55 schreef Darklight het volgende:
Hebrew University Professor Menachem Luria, an expert on air quality and poisoning, told Channel 2 on Saturday: "This is very worrying. There is no doubt that we have not seen anything like this in years, perhaps ever since nuclear experiments were conducted in the atmosphere in the 1950s. From what we can gather, this disaster is even more dangerous than Chernobyl, both from the standpoint of the population's exposure to radioactive material and the spread of radioactive contamination in the area."
Luria continued: "Once there is an uncontrollable heating up, the nuclear fuel undergoes a metamorphosis into the gaseous phase. Since we are talking about metals and solid items, they turn into particles that are capable of traveling great distances. They can wander thousands of kilometers."
If these gases are indeed emitted into the atmosphere in large quantities, the wind regime could carry them all the way to China, South Korea, and eastern Russia, or in the other direction, toward Hawaii and the west coast of the United States. The likelihood of this happening, though, is not high.
Experts are now positing two possible scenarios. This first scenario is a disaster on the scale of Chernobyl, where the reactor core melted and enormous quantities of radioactive fallout were discharged into the air before being propelled by the wind and harming civilians living at a relatively great distance from the reactor. Because the core melted, the steel and concrete seal, which was meant to protect the core and prevent dangerous material from being emitted into the air, could not withstand the pressure and collapsed. As a result, thousands of people were killed, though the exact number of deaths remains unknown to this day.
Ja die olieramp lijken we alweer vergeten te zijnquote:Op maandag 14 maart 2011 11:00 schreef Ermanon het volgende:
Echt, ik wil wel weten wie die experts zijn. We zijn bezig met een Chernobyl-snecario, terwijl de berichten uit Japan aangeven dat alles intact is, maar dat de koeling moeilijk is. Huh, hoe is dat een Chernobyl-scenario? Maargoed, op afstand van alles roepen is natuurlijk makkelijk, en kern-energie bashen is men ook niet vies van in de media, dus krijgt het extra aandacht.
Net zoals met de ramp in de golf van Mexico, kwamen ook de meest verschrikkelijke scenario's voorbij met allerlei "experts" die nog net niet het einde van de wereld voorspelden. Bleek niet waar te zijn, maar dat is maar een detail of 2.
Need i say more? Ze kan vast veel over effecten zeggen als er radioactief materiaal in de lucht zit, maar doe alsjeblieft geen uitspraken over een kerncentrale zelf.quote:Op maandag 14 maart 2011 10:55 schreef Darklight het volgende:
Hebrew University Professor Menachem Luria, an expert on air quality and poisoning
Hoeft niet, het is gewoon dom on je vloot in de wind van die reactor te houden. Er bestaat een minieme kans dat er iets goed fout kan gaan. Als dit gebeurd en je ligt nog met je vloot in de wind van de reactor, ben je te laat om nog te reageren.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:02 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Het weghalen van de Amerikaanse vloot voor de kust, doet mij vermoeden dat het iets erger is dan dat de Japanners ons willen doen geloven![]()
Een tweede Chernobyl is misschien wat overdreven, maar gezond lijkt het mij niet
Er is op een vliegdekschip 160km bij de centrale vandaan te hoge straling gemeten. Lees anders mijn eerdere reactie even.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:07 schreef frenkck het volgende:
Hoeft niet, het is gewoon dom on je vloot in de wind van die reactor te houden. Er bestaat een minieme kans dat er iets goed fout kan gaan. Als dit gebeurd en je ligt nog met je vloot in de wind van de reactor, ben je te laat om nog te reageren.
Ik verbaas me er ook over dat we nog geen berichten, video's e.d. van de 200.000 geevacueerden zien. Die mensen hebben huis en haard moeten verlaten, met achterlating van huisdieren etc. En we horen helemaal niets van die mensen? Geen twitter, niets...quote:Op maandag 14 maart 2011 08:05 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kom, Japanse regeringen staan bekend om downplayen en wegmoffelen.. meer nog dan andere regeringen. Daarnaast vind ik de informatieverstrekking erg summier en soms tegenstrijdig, wat naar mijn mening duidt op heel wat meer problemen dan wordt toegegeven.
Verhoogde waardes, niet te hoge straling, je hebt gelijk dat ze de schepen hebben weggehaald, lijkt me ook niet onverstandig, stel dat het mis gaat. Er is tenslotte ruimte zat in de oceaan, beter een keer te veel varen dan je mensen onnodig risico laten lopen.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:11 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Er is op een vliegdekschip 160km bij de centrale vandaan te hoge straling gemeten. Lees anders mijn eerdere reactie even.
Bij jou thuis meten ze ook radioactiviteit.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:11 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:
[..]
Er is op een vliegdekschip 160km bij de centrale vandaan te hoge straling gemeten. Lees anders mijn eerdere reactie even.
Je moet je niet zo druk maken, je kan er toch niets aan doen. De situatie is al naar genoeg zonder dat je er allerlei dingen bij verzint.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:12 schreef Denettemeneer het volgende:
Ik word echt schijte ziek van dat ge-downplay van de mainstream media. "ontploft, maarvaltmee", "Ontploffing, MAAR us vloot meet lage hoeveelheid straling"
Dat het in dit topic er niet om gaat om zo alarmerend mogelijke verhalen te posten zonder onderbouwing, maar het bij een feitelijke discussie te houden waar iedereen wat aan heeft.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:19 schreef Denettemeneer het volgende:
Wat wil je nou zeggen dan, al sharaf
Ja en?quote:Op maandag 14 maart 2011 11:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Bij jou thuis meten ze ook radioactiviteit.
Dit stuk is een zeer goede samenvatting wat de situatie is en die is zorgelijk. Er blijken dus echt constructie fouten gemaakt te zijn, waardoor ze niet berekend waren op zo'n tsunami. Alle backup generatoren liggen eruit en het is niet eenvoudig om het primaire koelcircuit weer op gang te krijgen.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:07 schreef Darklight het volgende:
Radioactive Releases in Japan Could Last Months, Experts Say
http://www.nytimes.com/20(...)reactor.html?_r=1&hp
Zolang het waterniveau in de reactoren hoog genoeg blijft, zal er geen meltdown ontstaan. Maar zelfs als er een meltdown ontstaat, zal het nooit de omvang van Tsjernobyl krijgen.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:25 schreef Mishu het volgende:
Gister veel over Tsjernobyl gelezen en dat lijkt er toch schrikbarend veel op. En daar was 20 km niet genoeg. En heeft de media mensen ook niet goed ingelicht. En zijn er veel mensen overleden aan stralingsziekte (brandwonden, de huid die loslaat, beenmerg wat weg is en interne bloedingen). Tja.
Precies.quote:
Daar lijkt het helemaal niet op.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:25 schreef Mishu het volgende:
Gister veel over Tsjernobyl gelezen en dat lijkt er toch schrikbarend veel op.
Antwoord: wind.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:29 schreef Denettemeneer het volgende:
Ja, of ze hadden honger en gaan fkies langs de mac, dude, ze liggen op 160 km afstand van de kust. De civs daar zijn op 20km "veilig" he aldus de officials, waarom dan nog verder moven?
Het lijkt er heel veel op? Klopt, dat was ook een ongeluk in een kerncentrale. Verder houdt iedere vergelijking op.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:25 schreef Mishu het volgende:
Gister veel over Tsjernobyl gelezen en dat lijkt er toch schrikbarend veel op. En daar was 20 km niet genoeg. En heeft de media mensen ook niet goed ingelicht. En zijn er veel mensen overleden aan stralingsziekte (brandwonden, de huid die loslaat, beenmerg wat weg is en interne bloedingen). Tja.
Zoals de wind draait, zo draaien de Amerikanen..quote:
Hehe alsof dat kleine pleurisbeetkje straling nog uitmaakt op 160 km. Zeker als je zelf al op een nucleair aangedreven vliegdekschip zit.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:23 schreef Ermanon het volgende:
De amerikanen hebben gewoon de koers verandert om uit een eventuele wolk van radioactiviteit te blijven. Dat is slim en logisch, want waarom onnodig opzoeken als het niet nodig is? Maar dat wil nog niet zeggen dat de reactoren zwaar radioactief zitten te lekken. Enkel dat er wat weg is gegaan als stoom en dat de Amerikanen die stoom ontwijken.
Verhoogde straling wil niet zeggen gevaarlijke hoeveelheden.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:29 schreef Denettemeneer het volgende:
Ja, of ze hadden honger en gaan fkies langs de mac, dude, ze liggen op 160 km afstand van de kust. De civs daar zijn op 20km "veilig" he aldus de officials, waarom dan nog verder moven?
Dit gebeurde er in Tsjernobyl. De reactor bereikte 30 !!! GW vermogen, waardoor zo goed als instantaan al het water verdampt en er een gigantische stroomdruk opgebouwd wordt. Hoe krijg je anders een 2000 ton zwaar dak weg geblazen.quote:Om 01.23 uur bereikte de reactor 30 GW, tien keer zijn normale vermogen van 3 GW. De brandstofstaven smolten en de stoomdruk steeg en veroorzaakte een stoomontploffing, die het 2000 ton zware dak van de reactor wegblies.
Idd het topic is gekaapt door aluhoedjes die zich graag wentelen in paniek en wantrouwenquote:Op maandag 14 maart 2011 11:32 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Het lijkt er heel veel op? Klopt, dat was ook een ongeluk in een kerncentrale. Verder houdt iedere vergelijking op.
Kunnen alle BNW-gekkies, 'We gaan allemaal doooohooood'-roepers en andere onheilsprofeten zich ff koest houden?
Ja, er is een levensgroot probleem. Nee, de berichtgeving is niet optimaal. Het heeft geen zin om als een kip zonder kop het einde van de wereld aan te kondigen. Gewoon de nieuwsfeiten verzamelen en die bespreken. Volgens mij was het topic daar ook voor bedoeld?
Nee. De situatie in Three Mile Island is een beter model voor wat er kan gebeuren. Kerncentrale niet weg, maar kern gesmolten, daardoor een dure opruimactie maar geen Chernobyl-scenario.quote:Op maandag 14 maart 2011 11:37 schreef Mishu het volgende:
Maarre, opgeblazen is opgeblazen toch? Als het foetsie is, is het foetsie. Kerncentrale weg.
Nou nee, zo'n centrale bestaat uit meerder lagen waarvan de buitenmuren er eentje zijnquote:Op maandag 14 maart 2011 11:37 schreef Mishu het volgende:
Maarre, opgeblazen is opgeblazen toch? Als het foetsie is, is het foetsie. Kerncentrale weg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |