abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93937872
100513_112545_haaktopic.gif

The basics

Handige sites

Maten van haaknaalden vergelijken
Haakpatroon in tekens
Haakpatronen poppen en knuffels
Hobbydoos.nl - Haken
HobbyGigant.nl
Stitch Diva's Crochet Tutorial (Engelstalig, met foto's )
Jessica Tromp - Haaksteken en hun symbolen pagina 1
Jessica Tromp - Haaksteken en hun symbolen pagina 2
Amigurumi leren haken (incl. linkjes naar deel 2 en 3)
Handige tips om (bijna onzichtbaar) te meerderen en minderen
Haaknaalden
Hier kun je je werk bijhouden
Bloemen haken
Zpagetti bollen kun je hier vinden
Ravelry, een grote Engelstalige handwerkcommunity. Er is zelfs een FOK!groep!
Gratis Nederlandse patronen
Heuse blogpost over onze eigen Wampi aan het haken in de trein!
Voor een indicatie van de gemiddelde afmetingen van babyvoetjes, kom maar op met de slofjes!

Vorige delen

01 - 02 - 03 - 04 - 05 - 06 - 07 - 08 - 09 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 - 36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48 - 49 - 50 - 51 - 52 - 53 - 54 - 55 - 56 - 57 - 58 - 59 - 60 - 61 - 62 - 63 - 64 - 65 - 66 - 67 - 68 - 69 - 70 - 71 - 72

Meet

>>Doodle voor het kiezen van een datum voor een volgende meeting <<

Swap

We zijn weer bezig met een swap. Rond april laten we de werkjes bij de ontvanger bezorgen. Het thema is Voorjaar en het budget is vastgesteld op maximaal 15, incl. verzenden.

Wie doen er mee?

StefanieV = StefanieV
Spiegelei = Spiegelei
Daste
EsseEi = Epsiej
Muck
Lyssa = LyssaOdyne
mijsje = mijsje
antartica = nyn
Ophelia
Herfstblad = Lizzerd
Lijnloos = Lijnloos

De laatste haaksels uit het vorige topic

Eleofant

Loqi

EsseEi

Bloempje.

saaw

Herfstblad

Toverheks

Loqi

antartica

trovey

[ Bericht 4% gewijzigd door Tegan op 11-03-2011 00:25:23 ]
pi_93938015
Vorige alweer vol, dat is vlot. :P
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_93938116
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 23:57 schreef Tegan het volgende:

[..]

Ok, dit kan ik nu :7 .

Het begin maken lijkt erg op hoe ik vroeger als kind armbanden maakte enzo.

Ik vind het verder eigenlijk echt onmogelijk om te zien waar ik mijn naald in moet doen om een lusje te maken zeg maar :o . Bij breien is het veel logischer want je houdt alle lusjes op je naald altijd.

En mijn lapje is echt gatenkaas geworden. Hm. Misschien toch maar een muts breien dan :P.

Het grote haaktopic #73
Gewoon even verder doorzetten. Ik ga nog even op zoek naar nog wat filmpjes. ;)
Optimist tot in de kist
pi_93938283
http://www.youtube.com/view_play_list?p=A3EADB0C6C2D82ED

Een complete lijst. Ik zal je leren haken. }:| :+
Optimist tot in de kist
  vrijdag 11 maart 2011 @ 00:07:49 #5
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_93938376
Tegan, ik heb nog een paar linkjes voor in de OP, naar de vorige delen van 't haaktopic. 'gewoon' selecteren uit onderstaande 'code', kopiėren, en in je OP plakken direct na die hele lange rij linkjes naar vorige delen.

1- [url=http://forum.fok.nl/topic/1612011]70[/url] - [url=http://forum.fok.nl/topic/1614903]71[/url]- [url=http://forum.fok.nl/topic/1617321]72[/url] 
in de haak.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 00:08:34 #6
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_93938414
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2011 23:57 schreef Tegan het volgende:

Ik vind het verder eigenlijk echt onmogelijk om te zien waar ik mijn naald in moet doen om een lusje te maken zeg maar :o . Bij breien is het veel logischer want je houdt alle lusjes op je naald altijd.

En mijn lapje is echt gatenkaas geworden. Hm. Misschien toch maar een muts breien dan :P.

Het grote haaktopic #73
mooit uitgelegd door deze website:

This photo shows the crochet hook inserted into the stitch, ready to crochet in the back loop only of that stitch.

To help you understand what part of the stitch a pattern is referring to when it says to crochet in back loop only or in front loop only, in this photo, I have outlined back loops in red and have outlined front loops in blue.

Normaal gesproken haak je door allebei, maar ik haak zelf eigenlijk altijd alleen door de 'front loop'
an urge to help mankind overcomes me
  Boks-Chick vrijdag 11 maart 2011 @ 00:11:16 #7
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_93938576
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 00:06 schreef trovey het volgende:

_O-
lolwut
pi_93938702
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 00:07 schreef trui het volgende:
Tegan, ik heb nog een paar linkjes voor in de OP, naar de vorige delen van 't haaktopic. 'gewoon' selecteren uit onderstaande 'code', kopiėren, en in je OP plakken direct na die hele lange rij linkjes naar vorige delen.

[ code verwijderd ]

Was al bezig, maar het duurde even :) .
pi_93938810
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 00:06 schreef trovey het volgende:

quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 00:08 schreef saaw het volgende:

[..]

mooit uitgelegd door deze website:

[ afbeelding ]
This photo shows the crochet hook inserted into the stitch, ready to crochet in the back loop only of that stitch.

[ afbeelding ]
To help you understand what part of the stitch a pattern is referring to when it says to crochet in back loop only or in front loop only, in this photo, I have outlined back loops in red and have outlined front loops in blue.

Normaal gesproken haak je door allebei, maar ik haak zelf eigenlijk altijd alleen door de 'front loop'
Mijn lapje ziet er helemaal niet zo (perfect) uit :D :D _O- .
pi_93938902
Owja, die tutorial zei trouwens dat je door beide moest haken idd, maar door eentje vind ik veel natuurlijker :) .

Op die bovenste foto, slaat ze niet een front (en back) loop over?
pi_93939823
Of je door beide of de voorste of de laatste haakt ligt ook aan het effect wat je wilt hebben. Als je een rondje haakt en je gaat ineens in de voorste lus haken dan krijgt dan een bakje met een scherpe rand want je haakwerk gaat dan een rand maken op die plek. Bij sommige platte dingen haak je in de voorste lus om aan de achterkant ribbels te krijgen...voor de mooi of voor een effect om de lap b.v. als vaatdoekje te gebruiken (schrobt beter). Soms sla je ook wel eens een steek over om allerlei redenen, b.v. bij schelpjes haken moet je steken overslaan, dan een aantal stokjes en/of dubbele stokjes haken in 1 steek en dan weer een aantal steken overslaan, je krijgt dan vanzelf de schelpvorm. :P
Optimist tot in de kist
  vrijdag 11 maart 2011 @ 00:37:32 #12
74276 saaw
pi_93939895
Ik had me daar nog nooit echt in verdiept eigenlijk, haak wel wat verschillende steken/patronen maar gebruik eigenlijk altijd alleen het voorste lusje. En heb dan idd een randje aan de binnenkant, maar dat maakt bij een muts vrij weinig uit verder.
pi_93940228
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 00:35 schreef trovey het volgende:
Of je door beide of de voorste of de laatste haakt ligt ook aan het effect wat je wilt hebben. Als je een rondje haakt en je gaat ineens in de voorste lus haken dan krijgt dan een bakje met een scherpe rand want je haakwerk gaat dan een rand maken op die plek. Bij sommige platte dingen haak je in de voorste lus om aan de achterkant ribbels te krijgen...voor de mooi of voor een effect om de lap b.v. als vaatdoekje te gebruiken (schrobt beter). Soms sla je ook wel eens een steek over om allerlei redenen, b.v. bij schelpjes haken moet je steken overslaan, dan een aantal stokjes en/of dubbele stokjes haken in 1 steek en dan weer een aantal steken overslaan, je krijgt dan vanzelf de schelpvorm. :P
Ah, duidelijk, logisch ook wel :P.

Morgen eens proberen om een werk te maken dat wel op die foto lijkt en dan door beide haken :).
pi_93940523
Nieuwe dag...nieuwe poging. ^O^ Ik ga eens piekeren over hoe ik haakwerk aan een plastic bakje ga vastkrijgen om een wolbol te maken. :P
Optimist tot in de kist
  vrijdag 11 maart 2011 @ 07:05:34 #15
312047 EsseEi
groot klein meisje
pi_93944052
Ohh ik was dat ANgry Bird varken helemaal vergeten te noemen! die is echt onwijs gaaf :D:D:D

Ik vind als je een knuffeltje haakt, als je het door alleen het voorste/achterste lusje maakt, lijkt het niet echt op het origineel zeg maar, wordt langer en (vind ik) minder mooi :@
Voor andere dingen (lapjes) kan het juist het gewenste effect vinden, of soms moet je inderdaad een scherpe hoek maken en dan moet het juist wel :)

*ipv zpagetti maken van oude kleding ga ik van die oude kleding maar een knufje maken uit dat boek wat whoop poste, naaien dus, was tochniet kapot van die zpagetti spul en heb niet genoeg. En wil iets met oude kleding doen omdat ik voor een project iedere maand iets maak rondom een thema en maart is Recyclen ;)
  vrijdag 11 maart 2011 @ 09:31:16 #16
277759 caroline88
The Unstoppable
pi_93945902
Ik haak eigenlijk altijd door beide lusjes. Mooi die foto met uitleg saaw!
Haken lukt me wel redelijk maar foto's editen nog niet echt.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 10:04:30 #17
1762 YPPY
Yppiaans
pi_93946684
Die pannenkoekjes zijn behoorlijk schattig. O+

Zal ik koekjes bakken voor tijdens de meet?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  vrijdag 11 maart 2011 @ 10:08:40 #18
74276 saaw
pi_93946806
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 09:31 schreef caroline88 het volgende:
Ik haak eigenlijk altijd door beide lusjes. Mooi die foto met uitleg saaw!
Haken lukt me wel redelijk maar foto's editen nog niet echt.
Komt van de website die erboven vermeld staat hoor, heb ik niet getekend! Maar wel een heel handige site idd :)

Heeft iemand trouwens enig idee hoe ik een klepje aan een beanie haak? Heb wel wat dingen gelezen maar begrijp niks van die patroon uitleg dingen [heb het mezelf geleerd door maar een beetje te proberen]
pi_93947237
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 07:05 schreef EsseEi het volgende:
Ohh ik was dat ANgry Bird varken helemaal vergeten te noemen! die is echt onwijs gaaf :D:D:D

Ik vind als je een knuffeltje haakt, als je het door alleen het voorste/achterste lusje maakt, lijkt het niet echt op het origineel zeg maar, wordt langer en (vind ik) minder mooi :@
Voor andere dingen (lapjes) kan het juist het gewenste effect vinden, of soms moet je inderdaad een scherpe hoek maken en dan moet het juist wel :)

*ipv zpagetti maken van oude kleding ga ik van die oude kleding maar een knufje maken uit dat boek wat whoop poste, naaien dus, was tochniet kapot van die zpagetti spul en heb niet genoeg. En wil iets met oude kleding doen omdat ik voor een project iedere maand iets maak rondom een thema en maart is Recyclen ;)
Dr staan nog veeeeeel meer boekjes daar. Maar weet niet of al die linkjes van mij gewaardeerd worden.
https://picasaweb.google.com/nokkoto hier staat nog een andere
https://picasaweb.google.com/wannara115 hier staan er best wel veel
https://picasaweb.google.com/wannara114 hier meer vilt maar zou niet weten waarom je dat niet met stof kan doen
https://picasaweb.google.com/wannara116 hier staat een beetje
Bij alle linkjes staan ook haakboekjes, maar wel veel dezelfde :P
pi_93947288
Die Angry Bird dingen zijn gaaf zeg! Ik wil me daar binnenkort ook maar eens op storten (knuffeltjes haken). Waar vul je ze eigenlijk mee? Gewoon watten ofzo?
Eerst m'n sjaal afmaken O-)
Hooked ;)
pi_93947420
Vulspul. Of de binnenkant van een kussen.
Vulspul is te koop op de markt, bij de hema, bij de kwantum(of leenbakker 1 van de twee weet niet welke maar daar is ie het goedkoopst)
Maar sommigen gebruiken ook kussentjes van de blokker ofzo en halen die dan open.
pi_93947463
Aah oke dankje :)
Hooked ;)
  vrijdag 11 maart 2011 @ 11:36:29 #23
74276 saaw
pi_93949642
Ik heb wel een goed patroon gevonden voor een muts met klep trouwens maar begrijp er de ballen van. Misschien dat een van jullie me op weg kan helpen?

quote:

PET:

Steekverhouding: 8 hstk met haaknld 8 mm met Eskimo = ca 10 cm breed. Gebruik eventueel grotere of kleinere nld om de juiste steekverhouding te krijgen. Haak een proeflapje!

Tip haken: het eerste hstk van elke tr met 2 l vervangen. Eindig elke tr met 1 hv in de tweede l van de tr.

Afkanten van haak-st:
2 st samen haken: Haak 1 hstk, maar haal nog niet de draad de laatste keer door het lusje (= 3 st op de nld). Haak het volgende hstk, en haal dan de laatste keer de draad door alle lusjes op de haaknld u heeft nu 1 hstk minder op de tr.

Pet: Haak met haaknld 8 mm en Eskimo 4 l en sluit deze tot een ring met 1 hv.
1e tr: Haak 8 hstk om de ring. Lees Tip haken!
2e tr: Haak 2 hstk in elk stk maar steek de haaknld alleen door de achterdeel van het hstk op deze manier krijgt u een structuurmotief = 16 hstk.
3e tr: * 1 hstk in het eerste hstk, 2 hstk in het volgende stk *, herhaal *-* = 24 hstk.
4e tr: * 1 hstk in de 2 eerste hstk, 2 hstk in het volgende stk *, herhaal *-* = 32 hstk.
5e tr: * 1 hstk in de eerste 3 hstk, 2 hstk in het volgende stk *, herhaal *-* = 40 hstk.
6e tr: * 1 hstk in de eerste 4 hstk, 2 hstk in het volgende stk *, herhaal *-* = 48 hstk.
7e tr: * 1 hstk in de eerste 5 hstk, 2 hstk in het volgende stk *, herhaal *-* = 56 hstk.
8e tr: * 1 hstk in de eerste 6 hstk, 2 hstk in het volgende stk *, herhaal *-* = 64 hstk.
9e -12e tr: 1 hstk in elk hstk = 64 hstk.
13e tr: * Haak 6 hstk, haak vervolgens het 7e en 8e hstk samen (zie de beschrijving hierboven )*, herhaal *-* = 56 hstk.
14e tr: * Haak 5 hstk, haak vervolgens het 6e en 7e hstk samen *, herhaal *-* = 48 hstk.
15e tr: * Haak 4 hstk, haak vervolgens het 5e en 6e hstk samen *, herhaal *-* = 40 hstk.
16e -18e tr: 1 v in elk hstk = 40 v.

Klep: De klep wordt met een dubbele draad over de middelste 18 v aan de voorkant gehaakt als volgt:
1e nld: Haak 1 hstk in elke v =18 hstk. Keer het werk.
2e 4e nld: Keer het werk, haak 2 l, en haak de volgende 2 hstk samen (zie de beschrijving hierboven). Haak de rest van de nld met 1 hstk in elk hstk, maar haak de 2 laatste hstk ook samen = 12 hstk.
5e nld: Haak 1 nld van v om de hele rand van de klep en de pet (1 v in elk hstk haken).

Strepen: Plaats 1 merkdraad in de 16e tr aan beide kanten van de pet. Haak 1 hv bij de ene merkdraad. Maak de st ca 1-1 cm lang en haak 1 hv in de 15e tr. Maak de st ca 1-1 cm lang en haak 1 hv in de 14e tr haak door op deze manier tot aan de merkdraad op de andere kant van de pet. Maak nog 2 strepen op dezelfde manier. Hecht stevig af.
pi_93950020
wat wil je weten?
pi_93950115
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:36 schreef saaw het volgende:
Ik heb wel een goed patroon gevonden voor een muts met klep trouwens maar begrijp er de ballen van. Misschien dat een van jullie me op weg kan helpen?

[..]

De klep is vrij makkelijk als ik het zo lees. Je moet met een nieuwe draad beginnen in de buitenste van de middelste 18 vasten in de onderste toer van het petje zelf. In die buitenste vaste haak je twee lossen als eerste halve-stokje. Daarna nog 17 halve-stokjes haken, werk keren en twee begin lossen maken. Na die twee beginlossen in het laatste en voorlaatste halve-stokje van de vorige toer 1 nieuw half-stokje (dus 1 steek minderen).

Of heb je moeite met een ander deel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')