Dat hoor ik wel eens, maar dat komt er alsnog op neer dat je een baan moet vinden? Of krijg je die via school aangeboden, zo ja, kan je een voorbeeld noemen? Kan me er niets bij voorstellen.quote:
Mijn broer doet small business and retailmanagement duaal. Heeft zelf een bedrijf gevonden - werd verkoopmedewerker en is nu assistent. Hoort binnenkort na het behalen van zijn HBO associate degree (na 2 jaar een diploma, het kan 4 jaar) of hij eerst assistent filiaalmanager kan worden bij een ander bedrijf. Hier zit doorgroeipotentie naar een eigen filiaal.quote:Op woensdag 23 februari 2011 18:41 schreef JDx het volgende:
[..]
Dat hoor ik wel eens, maar dat komt er alsnog op neer dat je een baan moet vinden? Of krijg je die via school aangeboden, zo ja, kan je een voorbeeld noemen? Kan me er niets bij voorstellen.
Connectiesquote:Op woensdag 23 februari 2011 19:02 schreef Blobje het volgende:
@Viking84: Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe je zo snel een huis hebt gevonden in de Randstad. Je woonde in Groningen, maar kreeg toen daar een baan. Hoe is dat zo snel gegaan?
Ah vandaar.quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:03 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Connecties. Heb ik érg veel mazzel mee gehad
.
Het gaat hem niet zozeer om geld, wel om toekomstperspectief en zeker gezien zijn geschiedenis (tijdje werken, tijdje thuis zitten, tijdje werken, tijdje thuis zitten ad infinitum) snap ik wel dat hij een studie wil doen waarmee hij baanzekerheid heeft.quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:23 schreef Hiya het volgende:
Verdomt moeilijke technische studie, zit je altijd mee goed. Maar goed, je moet kiezen wat je interessant vindt, niet wat veel geld oplevert natuurlijk.
Wel wat IETS oplevert, je kan ook een of andere cultuurstudie gaan doen ofzo, dat schiet momenteel ook niet op.quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:23 schreef Hiya het volgende:
Verdomt moeilijke technische studie, zit je altijd mee goed. Maar goed, je moet kiezen wat je interessant vindt, niet wat veel geld oplevert natuurlijk.
Okee, nou ik ben begonnen op het VWO in 1994, gehaald t/m 5e klas, blijven zitten op 1 vak, namelijk Nederlands, snapte ik destijds geen bal van, tegenwoordig kom ik grammaticaal en qua spelling er wel uit, alleen ik kan nog steeds geen verhalen schrijven, lange topics schrijvenquote:Op woensdag 23 februari 2011 19:30 schreef Viking84 het volgende:
@ JDx: zet eens op een rijtje (mag / kun je hier doen voor feedback) wat je kunt en wat je zou willen. Uit dat lijstje kunnen we vast wel iets halen waarmee je een goede studie kunt doen.
quote:Op woensdag 23 februari 2011 19:03 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Connecties. Heb ik érg veel mazzel mee gehad
.
Horecaquote:Op woensdag 23 februari 2011 23:00 schreef User_Undefined het volgende:
*poke poke*
Ook werkzoekende op het moment, studeer Bedrijfskundige Informatica en zit in me eerste jaar. Ben op zoek naar een bijbaan die ik met mijn studie kan combineren buiten de horeca. Liefst iets administratiefs. Heb alleen tot nu toe niets kunnen vinden. Alle bijbanen zijn onder mijn schooltijden die ik kon vinden en de werktijden konden ze niet flexibel inrichten zodat ik in de avonden kon werken.
Als je het op prijs stelt feedback op je brief te krijgen, moet je me maar even pm'enquote:Op donderdag 24 februari 2011 10:51 schreef Blobje het volgende:
En de dag begint weer goed met een afwijzing.(vanwege het overweldigende aantal reacties.... blabla)
Ik had ook gereageerd op een vacature hier. Stond groot in de krant, ik denk nou die zijn zwaar op zoek. Meteen een automatisch(!!!) mailtje terug. Dit is het laatste wat je van ons hoort, want op onze vacatures komen altijd enorm veel reacties. Iets in die trant... njaaa... ook niets meer van gehoord sinds toen, week later gebeld, nee is al bezet.quote:Op donderdag 24 februari 2011 10:51 schreef Blobje het volgende:
En de dag begint weer goed met een afwijzing.(vanwege het overweldigende aantal reacties.... blabla)
Zal er de volgende keer aan denken.quote:Op donderdag 24 februari 2011 10:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Dit aanbod geldt trouwens ook voor anderen hier.
Een pakkende opening (dus niet: 'Gisteren las ik in X dat u op zoek bent naar Y bla bla bla)quote:Op donderdag 24 februari 2011 10:59 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Zal er de volgende keer aan denken.
Wat voor elementen/opbouw moet een goede brief volgens jou hebben?
Ja, ik ben bang van wel. Bedrijven zitten niet te wachten op depressievelingen. Ze willen opgewekt, enthousiast personeelquote:Op donderdag 24 februari 2011 11:05 schreef JDx het volgende:
Iets waaruit blijkt dat je opgewekt zit te zoeken naar een nieuwe baan en het bedrijf je écht aanspreekt denk ik. Ik heb de laatste tijd (sinds zomer 2010) denk ik teveel de ondertoon gelegd op hoe kut het allemaal is gelopen dat ik nu hier ben beland etc... dat merken ze denk ik wel aan bepaalde zinnen.
Ik dacht dat je altijd moest beginnen met:quote:Op donderdag 24 februari 2011 11:08 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Een pakkende opening (dus niet: 'Gisteren las ik in X dat u op zoek bent naar Y bla bla bla)
Alles wat dát niet is, is al een hele vooruitgang, maar je bent natuurlijk niet de enige die zich dat realiseert, dus daarmee ben je er nog niet. Het kost wat creativiteit en moeite, maar je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met een anekdote of een actuele casus, zodat ze meteen denken: "Hey, die werpt een interessant licht op de materie, laten we eens kijken wat hij te vertellen heeft!"
In principe is het zo:
Inleiding: aandacht trekken.
Tweede alinea: vertellen over je achtergrond. Vertel zoveel mogelijk wat relevant is voor de functie. Werkervaring, scholing. Geef vooral concrete voorbeelden. Je hoeft niet álles te vertellen. Liever één sterk voorbeeld dan drie middelmatige voorbeelden. Je moet tijdens het gesprek ook nog wat te vertellen hebben.
Derde alinea: toespitsen op het bedrijf. Waarom moet het bedrijf juist jou willen en niet iemand anders?
In ieder geval moet je brief foutloos zijn en logisch opgebouwd zijn. Je verhaal moet 'lekker lopen' en daar moet je wel een bepaald fingerspitzengefühl voor hebben.
Ja, dat moet je doen als je op safe wilt spelen. Maar goed, die 199 anderen die op de vacature in kwestie reageren spelen ook op safe en jij wilt er toch uitspringen?quote:Op donderdag 24 februari 2011 11:17 schreef JDx het volgende:
[..]
Ik dacht dat je altijd moest beginnen met:
Mijn naam is....kom uit...en ben... naar aanleiding van uw advertentie in de .... schrijf ik deze brief.
Ah dankjewel voor het aanbod. Zal er zeker aan denken als ik weer een brief de deur uit stuur.quote:Op donderdag 24 februari 2011 10:57 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Als je het op prijs stelt feedback op je brief te krijgen, moet je me maar even pm'en. Ik heb met mijn hulp al een keer iemand anders hier aan een gesprek geholpen (dat hij vervolgens zelf afwees
![]()
). Ik heb al behoorlijk wat brieven geschreven door de jaren heen, heb inmiddels dus ook een behoorlijke verzameling uiteenlopende brieven en ik krijg vaak complimenten voor mijn brieven, dus wellicht kan ik je tips geven om het verschil te maken
.
Dit aanbod geldt trouwens ook voor anderen hier.
Ik bij veel kleine bedrijven gewerkt, waar je dus dichtbij de baas stond, deze liet nog regelmatig wat brieven zien.quote:Op donderdag 24 februari 2011 11:26 schreef MevrJo-Jo. het volgende:
ook ik probeer een brief te schrijven op het moment, maar krijg gewoon niks op "papier"
weet gewoon even niet hoe en wat ik het op moet schrijven.... irritant.
(korte info wat betreft mezelf: sinds nov 2010 weer zonder werk na een klein half voor een UZB gewerkt te hebben (de ellende begon april 2010 toen mijn contract niet verlengd werd)
en zit nu dus thuis en wil gewoon aan het werk, niks bijzonders qua functie, maar wel FT )
Cool dat je toch mag beginnen bij de TNT! Dan komt er iig iets binnen! En je moet er verder gewoon niet over nadenken in termen van tweede keus, schamel loon etc. Houd jezelf voor dat het tijdelijk is en zet je verstand op nul!quote:Op donderdag 24 februari 2011 11:29 schreef Blobje het volgende:
[..]
Ah dankjewel voor het aanbod. Zal er zeker aan denken als ik weer een brief de deur uit stuur.
Overigens belde TNT net. Ze wilden me toch aannemen.Voel me een beetje 2e keus nu eigenlijk na het verhaal van vorige week, maar ik ben al lang blij dat ik zo weer inkomsten binnenkrijg en me in ieder geval weer nuttig kan maken.
![]()
Uiteraard ga ik wel verder solliciteren en misschien kan ik er eerst nog wat bij doen in de avonduren.
Hangt echt van de sector af. Ik solliciteer in de creatieve sector en dan moet je al opboksen tegen mensen die creatieve, foutloze brieven schrijvenquote:Op donderdag 24 februari 2011 11:30 schreef JDx het volgende:
[..]
Ik bij veel kleine bedrijven gewerkt, waar je dus dichtbij de baas stond, deze liet nog regelmatig wat brieven zien.
Als je goed nederlands kan schrijven en alles een beetje lijkt zit je al bij de 50% die overblijft. Het is op dit moment gewoon erg moeilijk om eruit te springen tussen al die sollicitanten.
Ben benieuwd of het waar is dat straks als de babyboomers met pensioen gaan, de banen voor het oprapen liggen.
quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:16 schreef pussywillow het volgende:
In cursussen wordt ook nogal eens het AIDA-model toegepast op sollicitatiebrieven. Dat is eigenlijk een model uit de marketingwereld, maar zoals dat vaak gaat met modellen vinden mensen het heel erg leuk om ze overal waar dat maar een beetje kan op toe te passen.Het staat voor Attention, Interest, Desire, Action, en dat vertaalt zich dan zo naar een brief:
- Aandacht trekken (leuke openingszin);
- Interesse wekken (alinea waarin je over jezelf en je vaardigheden/opleidingen/ervaringen vertelt);
- Zorgen dat ze je willen hebben (uitleggen waarom déze baan en dít bedrijf bij jou passen);
- Zorgen dat je uitgenodigd wordt (met een goede slotzin).
Zoek gewoon wat algemeens hoorquote:Op donderdag 24 februari 2011 13:15 schreef Viking84 het volgende:
Ik ga iig geen brieven delen, sorry. Mijn brieven zijn mijn USP en dat wil ik graag zo houden. Wil best tips geven, though!
Ik kan wel even kijken of ik een oudere brief kan vinden die niet meer lijkt op wat ik nu schrijf, maar waar ik wel een gesprek mee versierd heb toenquote:Op donderdag 24 februari 2011 13:21 schreef pgrferrari het volgende:
[..]
Zoek gewoon wat algemeens hoor
Maar tips zijn ook welkom
Graag.quote:Op donderdag 24 februari 2011 13:23 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ik kan wel even kijken of ik een oudere brief kan vinden die niet meer lijkt op wat ik nu schrijf, maar waar ik wel een gesprek mee versierd heb toen.
Dat is in dit topic al aan de orde gekomen (scroll even een stukje naar boven) en ik heb de opzet ook toegelicht. Wat wil je nog meer dan?quote:Op donderdag 24 februari 2011 13:37 schreef pgrferrari het volgende:
Thnx
Maar ik bedoel meer qua opzet van een sollicitatiebrief![]()
Ik zie wel dat je nou het e.e.a. vertelt over jezelf etc.
Maar echt qua opzet bedoel ik het
Again, dat hangt dus echt af van de sector waarin je aan de slag gaat. Mijn ervaring is nml andersquote:Op donderdag 24 februari 2011 13:38 schreef Blik het volgende:
brieven blijven redelijk overrated, maak een redelijke standaardbrief die je zonder al teveel gehannes kan aanpassen naar het bedrijf waar je voor solliciteert. Naar je brief wordt pas op het laatste naar gekeken weet ik van enkele recruiters. Een brief zal (bijna) nooit het definitieve verschil maken bij een sollicitatie, en hoeft ook echt niet vol te staan met allemaal leuk gevonden zinnen. In je brief moet je beschrijven wat je hebt gedaan, waarom je de baan wilt hebben, waarom je affiniteit hebt met het bedrijf en de bedrijfstak.
Je kunt er veel beter voor zorgen dat je CV gelikt is en dat die perfect aansluit bij de vacature. Als je CV namelijk niet deugt zul je sowieso niet uitgenodigd worden.
Uiteraard, voor de creatieve sector is dat misschien iets anders. Maar ook daar geldt, met een creatieve manier van je CV maken zul je veel meer indruk maken als met een creatieve brief.quote:Op donderdag 24 februari 2011 13:39 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Again, dat hangt dus echt af van de sector waarin je aan de slag gaat. Mijn ervaring is nml anders.
Niet als je een schrijfbaan zoekt hoorquote:Op donderdag 24 februari 2011 13:43 schreef Blik het volgende:
[..]
Uiteraard, voor de creatieve sector is dat misschien iets anders. Maar ook daar geldt, met een creatieve manier van je CV maken zul je veel meer indruk maken als met een creatieve brief.
Ik heb het probleem dat ik veel werkzaamheden heb gedaan die onder geheimhouding vallen.quote:Op donderdag 24 februari 2011 13:38 schreef Blik het volgende:
brieven blijven redelijk overrated, maak een redelijke standaardbrief die je zonder al teveel gehannes kan aanpassen naar het bedrijf waar je voor solliciteert. Naar je brief wordt pas op het laatste naar gekeken weet ik van enkele recruiters. Een brief zal (bijna) nooit het definitieve verschil maken bij een sollicitatie, en hoeft ook echt niet vol te staan met allemaal leuk gevonden zinnen. In je brief moet je beschrijven wat je hebt gedaan, waarom je de baan wilt hebben, waarom je affiniteit hebt met het bedrijf en de bedrijfstak.
Je kunt er veel beter voor zorgen dat je CV gelikt is en dat die perfect aansluit bij de vacature. Als je CV namelijk niet deugt zul je sowieso niet uitgenodigd worden.
Ik kan ook niet openlijk de resultaten en bedrijven benoemen, maar geef wel duidelijk aan waar ik bezig mee geweest ben.quote:Op donderdag 24 februari 2011 15:31 schreef Rucky het volgende:
[..]
Ik heb het probleem dat ik veel werkzaamheden heb gedaan die onder geheimhouding vallen.
Dat heb ik ook met 3D Visualisatie, de mooiste dingen mag ik niet in mijn eigen portfolio zetten.quote:Op donderdag 24 februari 2011 15:31 schreef Rucky het volgende:
[..]
Ik heb het probleem dat ik veel werkzaamheden heb gedaan die onder geheimhouding vallen.
Eensquote:Op donderdag 24 februari 2011 20:16 schreef Viking84 het volgende:
Jij mag ook vragen stellen, sterker nog: dat moet je zelfs doen, omdat je op die manier je interesse in het bedrijf kunt tonen. Wellicht kun je zelfs nog indruk maken met een intelligente vraag. De gesprekspartner zal jou aan het eind van het gesprek sowieso ook vragen of je nog vragen hebt. Natuurlijk, die heb je altijd
.
Ik schrijf nooit dingen op tijdens een gesprek; volgens mij is dat ook niet gebruikelijk, maar misschien doen anderen het wel?
Rondleiding: hmm twijfel. Het kan zijn dat je die vanzelf al krijgt (heb ik zelf meerdere keren meegemaakt). Ik zou er niet zo snel om gaan vragen.
Als je je goed inleest in het bedrijf en een antwoord hebt op de meest gestelde vragen (zorg dat je concrete voorbeelden paraat hebt), zou het wel goed moeten komen. Lees ook de vacaturetekst nog eens door om erachter te komen wat ze belangrijk vinden. Als ze bijv iemand willen die initiatiefrijk is, kun je er donder op zeggen dat je die vraag ook op het gesprek krijgt en dus moet je met voorbeelden komen waaruit blijkt dat je initiatiefrijk bent. Als je voor een specifiek project wordt ingehuurd, kunnen ze je vragen hoe je het project zou aanpakken. Dit zou ik dan ook voorbereiden
.
Succes!.
Dat is inderdaad een goed punt waar ik zelf nog niet bij stil heb gestaan.quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:16 schreef Viking84 het volgende:
Als je voor een specifiek project wordt ingehuurd, kunnen ze je vragen hoe je het project zou aanpakken. Dit zou ik dan ook voorbereiden.
Grafisch ontwerper bij een vrij bekend bedrijf. Mocht het allemaal goed aflopen dan laat ik wel weten welk bedrijf het is, voorlopig houd ik dat nog liever voor me.quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:19 schreef GotC het volgende:
[..]
Voor wat voor functie solliciteer je Karton?Succes morgen iig!
Ik neem wel vaak een papier mee met vragen die ik heb. En een pen. Maar eigenlijk schrijf ik nooit. Of het moeten vervolgafspraken zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2011 20:11 schreef karton het volgende:
Is de persoon die mij 'interviewt' de enige die vragen mag stellen of mag ik dat ook doen?
Nemen jullie ook een schrijfblok mee om het één en ander in op te schrijven?
Is het vreemd om te vragen of ik een rondleiding door het bedrijf mag krijgen?
Waarschijnlijk zijn dat vrij domme vragen voor de doorgewinterde sollicitant maar ik heb hier absoluut geen kaas van gegeten.![]()
Als iemand nog verder tips heeft over wat wel of vooral niet te doen tijdens een sollicitatiegesprek dan hoor ik dat graag.
Succes morgen! Probeer er ontspannen in te gaan, een actieve luisterhouding aan te nemen en de interviewers aan te kijken. Wegkijken mag, maar alleen als je bv aan het nadenken bent. Overigens is het niet erg om bij een vraag te zeggen 'Dit vind ik een moeilijke vraag' of vragen of ze de vraag kunnen herhalen. Zo heb je iets meer tijd om na te denken.quote:Op donderdag 24 februari 2011 21:01 schreef karton het volgende:
[..]
Dat is inderdaad een goed punt waar ik zelf nog niet bij stil heb gestaan.
[..]
Grafisch ontwerper bij een vrij bekend bedrijf. Mocht het allemaal goed aflopen dan laat ik wel weten welk bedrijf het is, voorlopig houd ik dat nog liever voor me.
bedankt voor de adviezen in ieder geval![]()
Aanstaande maandag krijg ik bericht over een eventueel tweede gesprek, dus dat is even afwachten. Tot zover ik weet zijn er ongeveer 4 sollicitanten, dus dat valt mee.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:10 schreef Viking84 het volgende:
Mooi! Ik ben benieuwd! Weet je al hoe het nu verder gaat? Zijn er nog meer sollicitanten (zo ja, hoeveel?) en wanneer hoor je iets?
Wel grappig, het ging wel een beetje zoals bij mijn gesprek (dat maar liefst 1,5 uur duurde). Ze lieten uitgebreid zien waar ze mee bezig waren en wat ik zou gaan doen en vroegen ook of ik nog meer sollicitaties had lopen.
edit -stupide RUG met vacatures van een jaar oud- sorryquote:Op donderdag 24 februari 2011 17:01 schreef JDx het volgende:
[..]
Dat heb ik ook met 3D Visualisatie, de mooiste dingen mag ik niet in mijn eigen portfolio zetten.
Haha daar had ik ook op gereageerd.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:27 schreef sigme het volgende:
[..]
edit -stupide RUG met vacatures van een jaar oud- sorry
Veel succes, en laat ik je hier idd niet meer zien.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 20:18 schreef GotC het volgende:
Ik ga hier maar afscheid nemen. Vrijdag arbeidsvoorwaardengesprek gehad, was allemaal fijn en goed. Ga een paar honderd euro meer verdienen (maar is niet zo moeilijk als je eerst leerling vpk was), dus ben aardig tevreden.
Contract ligt hier naast me, dinsdag inleveren en lunchen met de rest van m'n opleidingsgroep op kosten van het bedrijf..daarna begint de zware studie van 2 weken.
Allen, veel succes en ik hoop iedereen hier snel weg te zien gaanOf iig niet meer in dit topic te ontmoeten
.
Spannend! Succes!quote:Op maandag 28 februari 2011 13:21 schreef Leigh het volgende:
Eerder deze maand een solli gehad, en ben uitgenodigd voor 2e gesprek. Vanmiddag is het zover
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |