Bij mij ging het net zo. Hebben ze trouwens nog iets gezegd over die staking volgende week?quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:44 schreef pussywillow het volgende:
Ik ben vanochtend ook "op gesprek" geweest bij TNT. Van een gesprek was eigenlijk nauwelijks sprake, ik moest een formulier invullen en moet me volgende week dinsdag om 9:00 daar meldenJa, het is kutwerk en het betaalt niet best (gewoon minimumloon), maar goed, ik heb de komende weken in ieder geval iets te doen, en ik kan iedere vorm van geld momenteel wel gebruiken
quote:Op donderdag 2 december 2010 21:29 schreef Leonidas82 het volgende:
Als hbo'er ga ik nog liever hamburgers flippen in de mac dan mijn hand ophouden omdat ik zonodig 'een baan op niveau' wil.
Wat een mentaliteitDat gehele leger aan afgestudeerde hbo'ers en wo'ers die pretenderen 'recht' te hebben op een baan op hun niveau.
Dream on, de markt in ingestort, callcenter, mac of winkels lijken nog de enige opties zijn om te zorgen voor brood op de plank. Liever dat dan hand ophouden!
Ik ben op zich niet zo kieskeurig wat dit betreft, ik wil van alles doen maar callcenterwerk kan ik gewoon echt niet. Dan nog liever de bijstand.quote:Op donderdag 2 december 2010 21:47 schreef goofy_goober het volgende:
Jij was toch die gozer die meteen hamburgers ging flippen bij de mac?
Dat recht hebben ze ook. Dat jij nou genoegen neemt met een simpel baantje is helemaal aan jou, maar reken mensen er niet op af dat ze liever even verder kijken alvorens zich te verlagen naar hamburgerbakker of iets anders simpels. En je lult echt gigantisch uit je nek dat er niks anders te vinden is dan dat soort shitbaantjes. Kneus.
Aha, dat is mooi.quote:Op vrijdag 3 december 2010 12:01 schreef pussywillow het volgende:
Ja! Ik zou dan waarschijnlijk wel kunnen werken, al werd me niet precies duidelijk wat ik dan zou moeten doen. Iets met een wijk meelopen met iemand, ofzo. Ik zie het wel...
Dat snap ik dus echt niet he. Bijstand is uitgevonden voor mensen die echt niets anders kunnen. Daar ga je niet in, en ik vind ook dat gemeenten je daar niet in moeten laten, als er nog zat werk is en je dit werk ook kunt uitvoeren. Bijstand mag geen keuze zijn. Ook met een diploma-op-niveau kun je callcenteren, hamburgers bakken, of met de vuilnisman meelopen.quote:Op vrijdag 3 december 2010 12:09 schreef Balisto het volgende:
Wat de TT betreft, ik vond dit wel een interessante discussie:
Ik ben op zich niet zo kieskeurig wat dit betreft, ik wil van alles doen maar callcenterwerk kan ik gewoon echt niet. Dan nog liever de bijstand.
Dat is wel een erg simpele visie. Als je het zo bekijkt dan zou eigenlijk niemand bijstand mogen ontvangen, want iederéén kan toch hamburgers bakken of in een callcenter werken? De mensen die écht niet kunnen werken zijn arbeidsongeschikt en daar bestaan andere uitkeringen voor. Afschaffen dus, die bijstand!quote:Op vrijdag 3 december 2010 13:33 schreef Redah het volgende:
[..]
Dat snap ik dus echt niet he. Bijstand is uitgevonden voor mensen die echt niets anders kunnen. Daar ga je niet in, en ik vind ook dat gemeenten je daar niet in moeten laten, als er nog zat werk is en je dit werk ook kunt uitvoeren. Bijstand mag geen keuze zijn. Ook met een diploma-op-niveau kun je callcenteren, hamburgers bakken, of met de vuilnisman meelopen.
Ik heb zelf ook 3 maanden in de WW gezeten. Daar heb ik in mijn werkende jaren premie voor betaald. Dat is niet dekkend, dat besef ik me ook wel, maar daar vond ik nog enigszins van dat ik daar 'recht' op had. Na die 3 maanden zou ik in de bijstand vallen. Dat is niet gebeurd en dat zou ik ook nooit laten gebeuren, want ik ben een gezonde jongeman die prima kan werken.
Daar gaat ons sociale stelsel dus flink de mist in. Besef goed dat werkende mensen betalen om de 'pot' te vullen voor mensen die niet kunnen werken. En als je prima kunt werken, maar ervoor kiest om toch uit die pot te snoepen, vind ik die persoon simpelweg een profiteur. Mocht ik ooit moeten beslissen over het aannemen van mensen en iemand heeft een gat in zijn CV omdat hij/zij zichzelf te goed vond voor bepaald werk (want dat is het), dan scoort die persoon flinke minpunten.
Over welke sectoren hebben we het dan? Want ik weet dat bij de hierboven genoemde voorbeelden (callcenterwerk, hamburgers bakken, postbezorger) men juist graag mensen heeft die flexibel zijn en niet direct een jaarcontract of een onbepaalde tijd contract willen. Mits de investering niet teveel kost, zijn zij blij met mensen die een half jaartje komen werken, en daarna weer vertrekken. Bijvoorbeeld tijdens een piek als Ziggo allerlei problemen heeft, de zomer bij McDonald's, of de kerst bij de postbezorgers.quote:Op vrijdag 3 december 2010 14:00 schreef Daboman het volgende:
Verder is het probleem niet zozeer dat hoogopgeleide starters niet de vaardigheid of zelfs de motivatie in huis zouden hebben voor het flippen van hamburgers of welk laaggeschoold werk dan ook. Het probleem is eerder dat werkgevers ook daar een zeer grote keus aan medewerkers hebben. Een recruiter heeft me daar ooit eens wat inzicht in gegeven en ik schrok ervan. En natuurlijk willen zij iemand die het beste past. Dat kan je ze niet verwijten vind ik, maar dat heeft wel tot gevolg dat je als hoog opgeleide starter ook daar niet altijd terecht kan. En dus kan je niet werken, omdat er geen plaats is. Daar zit het werkelijke probleem. Want dan ben je altijd overgekwalificeerd. Let wel: dit zijn de woorden van de werkgever die de hoogopgeleide starter afwijst, en niet zozeer de woorden van de hoogopgeleide starter zelf.
Dat idee heb ik volgens mij nietquote:Op vrijdag 3 december 2010 14:02 schreef pussywillow het volgende:
Dat is wel een erg simpele visie. Als je het zo bekijkt dan zou eigenlijk niemand bijstand mogen ontvangen, want iederéén kan toch hamburgers bakken of in een callcenter werken? De mensen die écht niet kunnen werken zijn arbeidsongeschikt en daar bestaan andere uitkeringen voor. Afschaffen dus, die bijstand!
Ik vind het eerlijk gezegd maar een beetje rancuneus gezeur. "Ik werk en betaal belasting en mensen die dat niet doen zijn fout", dat idee. Het is tegenwoordig écht niet meer zo dat je je bij het UWV meldt en een zak met geld meekrijgt, en als je onder de 27 bent beginnen ze daar al helemaal niet aan. Ik denk dat de mensen die daarover gaan prima kunnen beslissen of iemand recht heeft op bijstand, en dat als iemand bijstand ontvangt of heeft ontvangen je dat die persoon niet aan hoeft te rekenen.
Ik heb het meer over een algemeen beeld. De recruiter die ik noemde zat echter in de medische wereld, bij een streekziekenhuis, waar ik heb gewerkt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik callcenter werk niet geprobeerd heb, maar bij de post schijnt het toch al vol te zitten. Is misschien ook wel logisch, omdat de extra werkzaamheden vanaf 6 december in gaan. Vanwege een vrijwilligersfunctie heb ik ook een groot netwerk waarin veel mensen zitten met een eigen klein bedrijfje. Zij geven allemaal aan dat er geen ruimte is en een gaf zelfs aan dat hij mensen eruit aan het werken is. Voorbeelden zijn een klusseniersbedrijf, een tuindersbedrijf en een bakkerij. Ik weet ook dat er binnen het verzekeringswezen ook mensen eruit worden gewerkt. Degene met de bakkerij heb ik al vaker gevraagd omdat ik het erg goed met hem kan vinden, maar hij blijft steeds aangeven dat het niet passend is voor mij.quote:Op vrijdag 3 december 2010 14:15 schreef Redah het volgende:
[..]
Over welke sectoren hebben we het dan? Want ik weet dat bij de hierboven genoemde voorbeelden (callcenterwerk, hamburgers bakken, postbezorger) men juist graag mensen heeft die flexibel zijn en niet direct een jaarcontract of een onbepaalde tijd contract willen. Mits de investering niet teveel kost, zijn zij blij met mensen die een half jaartje komen werken, en daarna weer vertrekken. Bijvoorbeeld tijdens een piek als Ziggo allerlei problemen heeft, de zomer bij McDonald's, of de kerst bij de postbezorgers.
Ik weet uit ervaring dat veel jongeren die net van school afkomen om een of andere reden 'gebrainwashed' zijn (niet het juiste woord misschien) en verwachten met hun papiertje direct ergens aan de slag te kunnen en een HBO of WO salaris te verdienen. Dat kan natuurlijk ook best, maar gaat niet voor iedereen op. Als je vervolgens contact opneemt met een uitzendbureau en aangeeft dat je best onder je niveau wil werken, hebben zij altijd wel een baan voor je. Wel niet met een HBO of WO salaris, uiteraard.
Het is mijn persoonlijke ervaring dat ze je, als pas afgestudeerde, daar gewoon liever niet hebben. Bij McDonald's en de AH hebben ze liever scholieren want die zijn goedkoper, bij het callcenter hebben ze liever studenten en mensen die met hun studie zijn gestopt want die gaan toch nergens naartoe, enzovoorts. Bij de TNT is het momenteel inderdaad vrij makkelijk om aan werk te komen, maar dan moet je ook maar net het geluk hebben dat er bij jou in de buurt iets te doen is.quote:Op vrijdag 3 december 2010 14:15 schreef Redah het volgende:
[..]
Over welke sectoren hebben we het dan? Want ik weet dat bij de hierboven genoemde voorbeelden (callcenterwerk, hamburgers bakken, postbezorger) men juist graag mensen heeft die flexibel zijn en niet direct een jaarcontract of een onbepaalde tijd contract willen. Mits de investering niet teveel kost, zijn zij blij met mensen die een half jaartje komen werken, en daarna weer vertrekken. Bijvoorbeeld tijdens een piek als Ziggo allerlei problemen heeft, de zomer bij McDonald's, of de kerst bij de postbezorgers.
Dat valt ook tegen. Als je je bij het uitzendbureau meldt met de boodschap "Ik wil werken!" dan word je meestal nog net niet vriendelijk verzocht om weer op te hoepelenquote:Ik weet uit ervaring dat veel jongeren die net van school afkomen om een of andere reden 'gebrainwashed' zijn (niet het juiste woord misschien) en verwachten met hun papiertje direct ergens aan de slag te kunnen en een HBO of WO salaris te verdienen. Dat kan natuurlijk ook best, maar gaat niet voor iedereen op. Als je vervolgens contact opneemt met een uitzendbureau en aangeeft dat je best onder je niveau wil werken, hebben zij altijd wel een baan voor je. Wel niet met een HBO of WO salaris, uiteraard.
Een WW-uitkering gaat inderdaad erg makkelijk, maar dat is dan ook gewoon een heel ander beest. Je krijgt dan ook een persoonlijke coach die je, als je wilt, helpt met het vinden van een nieuwe baan, het kan allemaal niet op. Misschien dat de overgang naar bijstand dan misschien ook wel makkelijker gaat, ik weet het niet. Ik weet wel dat je, als je jezelf als pas afgestudeerde jongere bij het UWV meldt, je helemaal niets krijgt, alleen een gesprekje met een (niet onaantrekkelijk uitziende, dat dan weer wel) psychologe die je uiteindelijk ook niet veel verder kan helpen. Je merkt ook aan alles dat men daar ook meer gericht is op de "kansarme" jongere (taalachterstand, geen of weinig opleiding, etc.) en dat je er als hoger opgeleide die prima zelf een fatsoenlijk CV in elkaar kan draaien niet zoveel te zoeken hebt. En als het echt allemaal niet lukt dan plaatsen ze je wel bij het reintegratiebedrijf van de gemeente, waar je in het gezelschap van ex-gedetineerden en verstandelijk gehandicapten dozen kan gaan vouwen. Persoonlijk bijt ik liever op een houtjequote:Op vrijdag 3 december 2010 14:22 schreef Redah het volgende:
[..]
Dat idee heb ik volgens mij nietIk ben ook erg blij met de 27-jaar regeling tegenwoordig.
Maar ik heb juist het idee dat het UWV helemaal niet zo moeilijk doet. Toen ik anderhalf jaar geleden werkeloos werd kon ik mij online inschrijven bij het UWV, en was de WW geregeld. Ik hoefde niet naar een kantoor, ik hoefde niet te laten zien dat ik solliciteerde, helemaal niets. Ik heb nog nooit iemand van het UWV gesproken.
Na maand 2 in de WW kreeg ik papieren waarin werd medegedeeld dat over een maand mijn WW zou worden omgezet in een bijstandsuitkering. Geen vragen, nog altijd geen enkele keer met iemand bij het UWV gesproken.
En als dat bij mij gebeurt, gebeurt dat ook bij anderen, en dat vind ik gevaarlijk. Ik vind dat iedereen zijn uiterste best moet doen om welke vorm van werk dan ook te vinden en aan te nemen. Ik reken mensen in de bijstand ook niet per se iets aan, wel mensen die dingen zeggen als "Nee, dat werk wil ik niet, dan ga ik wel in de bijstand".
Tot 2 maanden geleden hebben ze aan inkomen in het systeem. laatste twee maanden niet..quote:Op vrijdag 3 december 2010 16:10 schreef goofy_goober het volgende:
Je krijgt overigens geen WW als je de procedure niet volgt: je MOET een afspraak maken met iemand van het WERKbedrijf om ervoor te zorgen dat je WW aanvraag wordt behandeld. Zo ging het een jaar geleden bij mij en toen ik zonet mijn WW-aanvraag invulde werd er ook op gewezen dat je binnen 2 dagen een afspraak moet maken met zo iemand omdat je anders kan fluiten naar je WW.
Wat een geeikel trouwens dat aanvragen. Je moet je weer opnieuw inschrijven bij dat Werk.nl, opnieuw een Digi-D aanvragen, al die zooi weer invullen... kunnen ze niet je gegevens erbij pakken van de laatste keer dat je een WW uitkering hebt aangevraagd en dat aanvullen met je recente werkverleden? Dat hebben ze toch allemaal in hun archief??
Nou, nee, om WW te krijgen moet je immers eerst gewerkt hebben.quote:Op vrijdag 3 december 2010 15:27 schreef Daboman het volgende:
Daarom zei ik ook al, eigenlijk zou er een maatschappelijke discussie moeten worden ontketend die hoogopgeleide starters moet helpen. Het kan toch niet zo zijn dat die nergens geschikt voor worden bevonden, al is het een wc schoonmaken? Wanneer was de laatste keer dat de overheid iets voor deze groep deed? Voor de rest van de Nederlandse bevolking is het net zo kwalijk, want er gaat op deze manier een hoop kennis en vaardigheid doodleuk verloren en de groep doet aanspraak op WW, die centen waar de rest van Nederland hard voor werkt.
Ik had ook een keer een ww uitkering aangevraagd, toen dacht ik later, laat maar zitten. Kreeg ik een paar weken later ineens een bericht dat de uitkering toegekend was dat ik alleen nog wat bewijsstukken op moest sturen. Ik heb toen dus toen ook met niemand persoonlijk gesproken maar wel een uitkering gehad.quote:Op vrijdag 3 december 2010 16:10 schreef goofy_goober het volgende:
Je krijgt overigens geen WW als je de procedure niet volgt: je MOET een afspraak maken met iemand van het WERKbedrijf om ervoor te zorgen dat je WW aanvraag wordt behandeld. Zo ging het een jaar geleden bij mij en toen ik zonet mijn WW-aanvraag invulde werd er ook op gewezen dat je binnen 2 dagen een afspraak moet maken met zo iemand omdat je anders kan fluiten naar je WW.
Wat een geeikel trouwens dat aanvragen. Je moet je weer opnieuw inschrijven bij dat Werk.nl, opnieuw een Digi-D aanvragen, al die zooi weer invullen... kunnen ze niet je gegevens erbij pakken van de laatste keer dat je een WW uitkering hebt aangevraagd en dat aanvullen met je recente werkverleden? Dat hebben ze toch allemaal in hun archief??
Apart. Ik ging naar werk.nl, vulde mijn DigID in, en kreeg een lijstje met al mijn eerdere werkgevers te zien. Die akkordeerde ik samen met al mijn andere reeds bij UWV bekende gegevens, en dat was het. Eerste gedeeltelijke betaling volgde 2 weken later. En dat was de eerste keer dat ik WW heb aangevraagd.quote:Op vrijdag 3 december 2010 16:10 schreef goofy_goober het volgende:
Nou, als je bijv minimaal 26 weken onder je niveau hebt gewerkt (zoals ik bijv), heb je wel degelijk recht op WW. Dat geld kan je ook als subsidie aan een werkgever geven. Ik heb een WW aangevraagd en het idee dat een werkgever mij misschien wel zou aannemen als hij dat geld als een of andere risico-premie zou krijgen wel zou aannemen doet mij pijn. Heeft die weer geld om in iemand als ik te investeren. Verder zou het het makkelijker maken om onder je niveau te werken, zodat je niet gek wordt aangekeken als je met je titel ongeschoold werk wil gaan doen. Ik heb persoonlijk het gevoel dat werkgevers (i.t.t. recruiters) zich niet bewust zijn van het feit dat er op deze manier een hoop geld, kennis en vaardigheid wordt verspild. Dan word je ook minder vreemd aangekeken op een gat in dat zogenaamde geweldig super goede CV.quote:Op vrijdag 3 december 2010 16:16 schreef pussywillow het volgende:
[..]
Nou, nee, om WW te krijgen moet je immers eerst gewerkt hebben.
Maar je hebt natuurlijk gelijk, al vraag ik me dan af wat de overheid concreet zou kunnen doen voor hoogopgeleide starters. Ze zouden misschien kunnen beginnen om ze zelf eens aan te nemen, want bij alle functies bij de overheid die ik tot nu toe ben tegengekomen wordt nadrukkelijk om (flink veel) ervaring gevraagdIk weet niet of je echt iets hebt aan een maatschappelijk debat; ik denk dat het toch vooral een economisch probleem, en daardoor een probleem van vraag en aanbod is. Er is door de slechte economie veel vraag naar werk en relatief weinig aanbod, dus de aanbieders van werk kunnen aannemen wie ze willen. Aan de andere kant is de overheid nu heel druk bezig om studeren minder aantrekkelijk te maken, dus misschien komen er over een paar jaar vanzelf wel minder hoogopgeleide starters. Maar ik hoop tegen die tijd toch een fatsoenlijke baan te hebben.
Dat lijstje kreeg ik ook te zien toen ik een jaar geleden een WW aanvraag indiende, maar deze keer niet. Het zou wellicht te maken kunnen hebben dat ik op zo'n tijdelijk Digi-D ding zit. De echte sturen ze naar je op na vijf werkdagen ofzo. Dom gedoe om die zooi met de post te sturen. Noem het dan geen Digi-D als je het toch op de ouderwetse manier verstuurd.quote:Op vrijdag 3 december 2010 16:41 schreef Redah het volgende:
[..]
Apart. Ik ging naar werk.nl, vulde mijn DigID in, en kreeg een lijstje met al mijn eerdere werkgevers te zien. Die akkordeerde ik samen met al mijn andere reeds bij UWV bekende gegevens, en dat was het. Eerste gedeeltelijke betaling volgde 2 weken later. En dat was de eerste keer dat ik WW heb aangevraagd.
Kudo's dat jij wel 'onder je niveau' hebt gewerkt. Maar ik begrijp serieus niet waarom de overheid zich hier in zou moeten mengen. Ik snap je stukje wel, en ook alles wat hier boven beschreven is, maar ik heb na mijn school ca. 3 jaar 'onder mijn niveau' gewerkt bij verschillende bedrijven, en serieus geen enkele moeite gehad om ooit werk 'onder mijn niveau' te vinden. Ergens in een winkel staan, callcenteren, noem het maar op. Moest ik ergens weg, dan ging ik diezelfde dag nog rechtstreeks vanuit het werk een rondje uitzendbureau's doen. Dus ik vraag me echt serieus af of het daadwerkelijk een maatschappelijk probleem is, of dat het een mentaliteitsprobleem is.quote:Op vrijdag 3 december 2010 16:44 schreef Daboman het volgende:
Ik denk dat enige bewustwording van werkgevers al wonderen zou kunnen doen. De wereld is immers op dit moment behoorlijk hard voor deze groep. En als hoogopgeleide starter vraag ik me dan af: heb ik me nou 4 jaar met hart en ziel ingezet om vervolgens overal vreemd te worden aangekeken, om wat voor reden dan ook? Gaat misschien niet voor iedereen op, maar ik had een pittige studie die echt wel minimaal 35 uur per week hoge inzet vereiste. Ik denk dat het al wonderen doet als de overheid het probleem uberhaupt erkent, zodat niet elke werkgever opnieuw gaat suggereren dat ik nooit op m'n plek zit bij hun organisatie. Dat is echt zo ontzettend vermoeiend en frustrerend.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |