quote:Op maandag 30 november 2009 15:48 schreef Forno het volgende:
Nou ik kan me ook aanmelden hier (als ex-bouwkundig tekenaar). Zojuist is bijna de helft van het kantoor ontslagen vanwege de ingekakte bouwwereld.
Wel klote dat ik jaren een 40-urige werkweek heb gehad en sinds enkele maanden over ben gegaan naar een 32-urige werkweek. Iedereen wordt gevraagd om het contract middels wederzijds goedvinden te laten ontbinden. Ik ben bang dat mijn WW straks wordt gebaseerd op het laatst verdiende brutoloon. Weet iemand of dit zo is? En zo ja, of ik daar iets aan kan veranderen of onderhandelen? Ik heb zeg maar voor 97% van de tijd fulltime gewerkt, en voel me toch een beetje klote nu.
quote:Op maandag 30 november 2009 15:48 schreef Cydex het volgende:
Hoeveel topic lezers zijn op dit moment als vrijwilliger aan de slag?
Voor mij bied het een aantal voordelen:
- ik zit niet meer de hele week thuis en ben weer onder de mensen;
- bouw mijn netwerk uit en zie sneller of ergens een vacature komt;
- mijn cv vertoont een minder groot gat;
- kan weer nieuwe ervaringen opdoen.
Ik ben ervan overtuigd dat dit voor mij vruchten zal afwerpen. Niet vandaag en ook niet morgen, maar wellicht volgende week![]()
Wie o wie?
Ben je vrijwillig contractueel overgegaan naar 32 uur ?quote:Op maandag 30 november 2009 15:48 schreef Forno het volgende:
Nou ik kan me ook aanmelden hier (als ex-bouwkundig tekenaar). Zojuist is bijna de helft van het kantoor ontslagen vanwege de ingekakte bouwwereld.
Wel klote dat ik jaren een 40-urige werkweek heb gehad en sinds enkele maanden over ben gegaan naar een 32-urige werkweek. Iedereen wordt gevraagd om het contract middels wederzijds goedvinden te laten ontbinden. Ik ben bang dat mijn WW straks wordt gebaseerd op het laatst verdiende brutoloon. Weet iemand of dit zo is? En zo ja, of ik daar iets aan kan veranderen of onderhandelen? Ik heb zeg maar voor 97% van de tijd fulltime gewerkt, en voel me toch een beetje klote nu.
Dit kunt u vinden op uw loonstrookje. SV-loon wordt soms ook 'loon SV' of '(bruto)loon SVW' genoemd. SV-loon is het loon waarop de premies voor de sociale verzekeringen worden ingehouden.quote:
De hoogte van een WW uitkering is 70% of 75% van het dagloon. Het dagloon bepaal je door 1/261 te nemen van het loon in het refertejaar. Het refertejaar is het jaar voor de salarisperiode waarin de werkloosheid optrad (gunstig voor jou immers telt de huidige periode niet mee (van 32 uur) maar wel een periode langer terug (van 40 uur)).quote:
hij zegt toch dat dit jaar zijn 40 naar 32 is gegaanquote:Op maandag 30 november 2009 17:05 schreef sanger het volgende:
[..]
De hoogte van een WW uitkering is 70% of 75% van het dagloon. Het dagloon bepaal je door 1/261 te nemen van het loon in het refertejaar. Het refertejaar is het jaar voor de salarisperiode waarin de werkloosheid optrad (gunstig voor jou immers telt de huidige periode niet mee (van 32 uur) maar wel een periode langer terug (van 40 uur)).
Ik bedoel te zeggen dat hij geluk heeft vandaag op straat te komen te staan. De referteperiode gaat dan kijken met terugwerkende kracht naar de vorige aangifteperiode. November telt dus niet mee, maar daarvoor in de plaats een maan dverder terugkijkend wel een maand dat jij 40 uur werkte. Als hij morgen ontslag had gekregen had november wel meegeteltquote:Op maandag 30 november 2009 17:19 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
hij zegt toch dat dit jaar zijn 40 naar 32 is gegaan
dus dan telt 32uur in gewicht wel mee voor het referente jaar
uitgaande van 3x 32 en 9x 40 kom je op gemiddeld 38 uur uit
Er van uitgaande dat je een contact voor onbepaalde tijd hebt.quote:Op maandag 30 november 2009 15:48 schreef Forno het volgende:
Iedereen wordt gevraagd om het contract middels wederzijds goedvinden te laten ontbinden....
Dat is niet waar. Ook bij een ontbinding met wederzijds goedvinden (zelfs als het op initiatief is van de werknemer!) behoudt je het recht op een WW uitkering.quote:Op maandag 30 november 2009 17:31 schreef Rooligan het volgende:
[..]
Er van uitgaande dat je een contact voor onbepaalde tijd hebt.
Ik zou dit sowieso nooit accepteren; het UWV kan nl. dit interpreteren als een reden om geen WW-uitkering aan je toe te wijzen (verwijtbaar werkloos). Je bent immers accoord gegaan met ontslag; je had ook kunnen weigeren. Mijn advies is om niets te ondertekenen, nu alvast contact op te nemen met zowel het UWV voor advies als je rechtsbijstandverzekering voor ondersteuning. Als je een ontslagbrief ontvangt, schriftelijk aangetekend reageren dat je het niet eens bent.
Uiteindelijk zal je toch aan het kortste eind trekken, maar dan ben je niet verwijtbaar werkloos geworden. Wellicht vang je ook nog een leuke oprot-premie erbij. Sterkte, en wees voorzichtig!![]()
quote:Op maandag 30 november 2009 16:44 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Dit kunt u vinden op uw loonstrookje. SV-loon wordt soms ook 'loon SV' of '(bruto)loon SVW' genoemd. SV-loon is het loon waarop de premies voor de sociale verzekeringen worden ingehouden.
Vul hier het loon voor een 'normale' periode (maand) in, dus zonder vakantiegeld. Alleen als u het SV-loon per jaar invult, moet dit inclusief vakantiegeld zijn.
Als u in de laatste 12 maanden wisselend heeft gewerkt en/of een 13e maand of bonus heeft ontvangen, moet u het SV-loon voor de laatste 12 maanden invoeren..
Het lijkt erop dat je het dus kan middelen , dus dat je niet afgerekend wordt op dat je nu vast zit aan die 32 uur bedragen. nadeel is dat je dus 70% van gemiddelde van het jaar gaat krijgen
quote:Op maandag 30 november 2009 18:54 schreef psv-gomes het volgende:
Had je een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd, niets gaat vanzelf , je moet je zelf aanmelden bij UWV.quote:Op maandag 30 november 2009 21:31 schreef Forno het volgende:
[..]
Begrijp ik goed dat ik dus 7 maanden x 40 urige werkweek + 5 maanden x 32 urige werkweek / 12 als gemiddelde kan nemen? Met als basis het Loon SVW? Mijn contract is trouwens per 1 december opgezegd, maar ik heb nog niet getekend. Per 1 januari sta ik dus feitelijk pas op straat.
En moet ik dat vast laten leggen in de beeindigingsovereenkomst, of wordt dat automatisch geregeld via het UWV?
Niet als het met wederzijds goedvinden isquote:Op maandag 30 november 2009 21:38 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Had je een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd, niets gaat vanzelf , je moet je zelf aanmelden bij UWV.
indien je onbepaalde tijd hebt, moeten ze een ontslagvergunning hebben.
Zolang er niets getekend is, is er geen wederzijds goedvinden. zou mooi zijn, je baas zeggen hij wilde ook weg hoor, jij zo ik weet van nietsquote:Op maandag 30 november 2009 21:43 schreef sanger het volgende:
[..]
Niet als het met wederzijds goedvinden is
nou het was gewoon een link van de nationale vacaturebankquote:Op maandag 30 november 2009 21:35 schreef Forno het volgende:
[..]
Ik krijg een virusmelding van Kaspersky als ik op de link klik!
Onbepaalde tijd.quote:Op maandag 30 november 2009 21:38 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Had je een contract voor bepaalde of onbepaalde tijd, niets gaat vanzelf , je moet je zelf aanmelden bij UWV.
indien je onbepaalde tijd hebt, moeten ze een ontslagvergunning hebben.
Weet je of ze voor jullie collectief ontslagvergunning hebben aangevraagd , zo nee, dan vooral niets tekenen dat je er mee akkoord gaat.quote:
TS is gevraagd akkoord te gaan met ontslag. Als TS dat doet dan is het wederzijds goedvinden. TS behoudt dan gewoon recht op WW (als de beeindigingsovereenkomst aan de eisen van het UWV voldoet).quote:Op maandag 30 november 2009 21:45 schreef morpheus_at_work het volgende:
[..]
Zolang er niets getekend is, is er geen wederzijds goedvinden. zou mooi zijn, je baas zeggen hij wilde ook weg hoor, jij zo ik weet van niets
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |