Dat heet Ruhrquote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:43 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Ja, die in Duitsland hè. Niet die bij je moeder tussen d'r benen...
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Er staat wel 300 op de teller joh
Ik kom op de drie van Duisburg tot aan Passau toch heel veel bordjes tegen van 120 130 en zelfs 90, en dan niet alleen bei Nässe.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is alleen op de ring rond Keulen, stukje verder kan je gewoon weer blazen.
Dat wat jij quote heet kut. Heeft in sommige gevallen wel wat weg van het Ruhrgebied trouwens.quote:
Dat ligt in Limburg, bij Roermond.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:46 schreef 100% Tukker het volgende:
[..]
Ik noem het altijd Roergebied. Gewoon, omdat het kan...
Tja, veel dienstverleningsindustriequote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Dat wat jij quote heet kut. Heeft in sommige gevallen wel wat weg van het Ruhrgebied trouwens.
Niet alle vrouwen zijn hoeren hoorquote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Tja, veel dienstverleningsindustrie
quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:54 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Niet alle vrouwen zijn hoeren hoor
Ik bedoel dus de Duitse versie...quote:Op vrijdag 18 februari 2011 16:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat ligt in Limburg, bij Roermond.
Kompromis is 100.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:59 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Waarom open je dan geen topic dat alle maximumsnelheden op de snelweg naar 80 moeten? Scheelt maar een paar minuten.
Dat is wel een heel persoonlijk argument. Met 160kmu kun je ook relaxed aankomen, m.i.quote:Op zondag 20 februari 2011 22:05 schreef Heerda het volgende:
[..]
Kompromis is 100.
Scheelt ook weer een heleboel vroegtijdige hersenbloedingen... Of wist je niet dat snel rijden alle functies in het lichaam extra belast. Ik moet dagelijks op en neer 2 x 100 km over de A 28. Nu ik ca. 100 rijd kom ik uitgerust aan. Alleen bij inhalen geef ik plank gas om de mensen die 120 rijden niet te irriteren.
Veel auto's rijden juist het lekkerste op 150/160km.quote:Op zondag 20 februari 2011 22:08 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Dat is wel een heel persoonlijk argument. Met 160kmu kun je ook relaxed aankomen, m.i.
Dit dus, plus het feit dat er weer extra borden voor moeten komen, wat alleen maar meer verwarring gaat leveren. Wat mij betreft is het de tijd. geld en moeite niet waard als je ziet op welke paar suktjes snelweg het echt praktisch toepasbaar is.quote:Op maandag 21 februari 2011 00:03 schreef danos het volgende:
Vrachtwagens op tweebaanswegen altijd verplicht rechts laten rijden lijkt me een veel meer nuttige nieuwe regel. 130 is maar op een paar snelwegen haalbaar ivm de vele afslagen, dus dan is er in de randstad sowieso geen plaats voor, of misschien na 20.00 uur en in het weekend.
Dat dus en op tijd aankomen das ook wat waard, anders sta je maar te stinken in de filequote:Op woensdag 16 februari 2011 18:05 schreef Jojoortje het volgende:
Heerlijk het gaspedaaltje iets verder indrukken.
Het hele punt is dus dat je er niet noemenswaardig sneller van op de plek van bestemming komt.quote:Op maandag 21 februari 2011 09:39 schreef meth77 het volgende:
[..]
Dat dus en op tijd aankomen das ook wat waard, anders sta je maar te stinken in de file
Sta je 40 seconden eerder in de filequote:Op maandag 21 februari 2011 09:39 schreef meth77 het volgende:
[..]
Dat dus en op tijd aankomen das ook wat waard, anders sta je maar te stinken in de file
Mits hij al 10 kilometer 130 heeft kunnen rijden. Grote kans dat dat niet eens luktquote:Op maandag 21 februari 2011 10:37 schreef betyar het volgende:
[..]
Sta je 40 seconden eerder in de file![]()
kunnen ze beter op de geschikte wegen de flitsers op max. 130 zetten, een druk op de computer et voila.quote:Op maandag 21 februari 2011 08:48 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Dit dus, plus het feit dat er weer extra borden voor moeten komen, wat alleen maar meer verwarring gaat leveren. Wat mij betreft is het de tijd. geld en moeite niet waard als je ziet op welke paar suktjes snelweg het echt praktisch toepasbaar is.
Kijk hier maar eens, fileindex laat de realtime snelheden zien, en ik zie toch links en rechts stukken waar net wat langzamer gereden wordt dan de 120 die er toegestaan is, ondanks het feit dat het een mooie droge dag is, met nagenoeg geen spits ivm de voorjaarsvakantie. Oók op de A1, en dan vooral op de plekken waar de afslagen zijn.
quote:Op maandag 21 februari 2011 12:37 schreef giechelmeisje het volgende:
De praktijk moet het nog maar uitwijzen dat er meer doden zouden vallen in het verkeer. Natuurlijk is het goed dat er berekeningen zijn gemaakt, maar dat zegt nog niet dat het daadwerkelijk zou gaan gebeuren. Iedereen rijdt toch al 130 km of meer daar waar het verkeer goed doorstroomt. Een voordeel hiermee is dat je nu minder snel een boete krijgt, immers het limiet is naar boven gesteld.
De praktijk is meer zoals de cartoon hierboven al schetst, sommige zichzelf overschattende mensen zoeken altijd de grenzen op, en dus krijg je hetzelfde gemekker als het 130 ipv 120 is. Sterker nog, ik denk dat er door de vaker wisselende snelheden op een traject, nog meer verwarring zal ontstaan.quote:Op maandag 21 februari 2011 12:37 schreef giechelmeisje het volgende:
De praktijk moet het nog maar uitwijzen dat er meer doden zouden vallen in het verkeer. Natuurlijk is het goed dat er berekeningen zijn gemaakt, maar dat zegt nog niet dat het daadwerkelijk zou gaan gebeuren. Iedereen rijdt toch al 130 km of meer daar waar het verkeer goed doorstroomt. Een voordeel hiermee is dat je nu minder snel een boete krijgt, immers het limiet is naar boven gesteld.
Goed plan. Volgende regeerperiode, of de huidige nog!, invoeren svp.quote:Op maandag 21 februari 2011 16:08 schreef Xaobotnik het volgende:
140-150 km/h, dàt had effect gehad. Ook op de manier waarop we kunnen rijden.
Ja, mensen die nu tegen 130 km/u omdat 180 km/u veel meer effect zou hebben gehad hebben niet helemaal begrepen hoe de politiek werkt,quote:Op maandag 21 februari 2011 17:46 schreef Morendo het volgende:
[..]
Goed plan. Volgende regeerperiode, of de huidige nog!, invoeren svp.
Ze had geen erg sterk verhaal gisterquote:Op dinsdag 22 februari 2011 08:07 schreef betyar het volgende:
Schutltz heeft ook even vermeld dat er strenger gecontroleerd gaat worden d.m.v. trajectcontroles. Lekker die "vrijheid".
Ze prikten er zo doorheen, om maar even in D66 termen te blijven.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 08:09 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ze had geen erg sterk verhaal gister
Mag je daar ook al 130 km/h?quote:
Klopt, vrijheid blijheid.quote:
Eigen verantwoordelijkheid toch?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 09:28 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ik wist niet dat je in de bebouwde kom ook straks 130 mag.
En dat komt door die 130 km limiet?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 09:29 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Eigen verantwoordelijkheid toch?![]()
Veel vrijheid,maar wel de snelweg vol met trajectcontroles.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 09:29 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Eigen verantwoordelijkheid toch?![]()
Door een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 09:30 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
En dat komt door die 130 km limiet?
Goede analysequote:Op dinsdag 22 februari 2011 09:32 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Door een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel.Mensen die een 130 km/h norm willen hebben ook een gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel.
Geen speld tussen te krijgen.quote:
Kloptquote:Op dinsdag 22 februari 2011 09:39 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
Klopt, maar op het plaatje wat je hebt gepost staat er een heel woonhuis tussen.
Redenatie van Nikita.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 09:47 schreef betyar het volgende:
Ik zie ook niet zo vaak klinkers en stoepranden i.p.v. asfalt op de snelweg
OMG, waar zeg ik dat?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 09:50 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Redenatie van Nikita.
Meestal staan er geen huizen langs de snelweg.
Ik zie een huis.
--> Het is geen snelweg.
Moet de huidige maximum-snelheid niet verlaagd worden wat jou betreft? In verband met milieu en veiligheid en zo?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:18 schreef KoosVogels het volgende:
Het is gewoon een bullshit-maatregel; spelen voor het volk.
Dat zeg ik niet. Vind het gewoon onzinnig om de limiet met tien kilometer te verhogen. Het slaat gewoon nergens op. Nogmaals; spelen voor het klootjesvolk.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:25 schreef Morendo het volgende:
[..]
Moet de huidige maximum-snelheid niet verlaagd worden wat jou betreft? In verband met milieu en veiligheid en zo?
Baas in eigen auto, wat mij betreft. Een snelheidsgrens van 130 is in ieder geval minder betuttelend dan een van 120. Ik vind het een prima maatregel.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:26 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Vind het gewoon onzinnig om de limiet met tien kilometer te verhogen. Het slaat gewoon nergens op. Nogmaals; spelen voor het klootjesvolk.
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, bovendien mis je dan een campagnepunt voor de volgende verkiezingen.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:30 schreef Tem het volgende:
Onzin maatregel gelijk naar 160 of niets doen. dit gaat inderdaad nergens over...
Want ik rijd geen auto?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:28 schreef Dr.Nikita het volgende:
Yep, de tegenstanders van het klootjesvolk heeft dan weer wat zeiken als ze er zelf geen voordeel van hebben.
Sneu dat mensen zich daar mee laten opwrijven.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:33 schreef Morendo het volgende:
[..]
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, bovendien mis je dan een campagnepunt voor de volgende verkiezingen.
Het geeft toch uiting aan een soort oergevoel. Wat is er mooier dan in een strakke sportauto een beetje rond te scheuren?quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:35 schreef Tem het volgende:
[..]
Sneu dat mensen zich daar mee laten opwrijven.
Een strak lekker wijf aan een danspaal.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:36 schreef Morendo het volgende:
[..]
Het geeft toch uiting aan een soort oergevoel. Wat is er mooier dan in een strakke sportauto een beetje rond te scheuren?
Bumperkleven achter een Ferrari met een Opel Kadett.quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:36 schreef Morendo het volgende:
[..]
Het geeft toch uiting aan een soort oergevoel. Wat is er mooier dan in een strakke sportauto een beetje rond te scheuren?
Die zie je niet als je met 130 voorbij scheurt. (ook niet met 120)quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:38 schreef Tem het volgende:
[..]
Een strak lekker wijf aan een danspaal.
Je zei "Ik zie een huis."quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:04 schreef Dr.Nikita het volgende:
[..]
OMG, waar zeg ik dat?
Op je gepostte foto staat een woning op de achtergrond direkt aan de weg en nog eens op een gelijkvloerse tevens gelijkwaardige T-splitsing waar al het verkeer van rechts voorrang heeft.
Als je de definitie van een autowegsnelweg kent zoals in het RVV staat kom je maar eens terug maar dan met steekhoudende argumenten en niet met nonsens die je uit je dikke duim zuigt.
quote:Op woensdag 23 februari 2011 08:19 schreef du_ke het volgende:
Maar goed de 130 fanboys hier beseffen dat deze maatregel samengaat met veel strenger handhaven met ondermeer veel meer trajectcontroles. Dat heeft een veel grotere beperking van de mogelijkheden tot gevolg dan de oude 120 limiet. Dit omdat de trajectcontroles lekker het hele jaar doorgaan terwijl regulier flitsen op de snelweg na 22.00 uur verdomde weinig voorkomt.
Bedankt dus voor een dosis extra betutteling.
130 is crimineel en 120 is vredig. Wat ja met 130 op de snelweg rijden is veel gevaarlijker dan een 2-baans weg waar jij en tegenliggers beide 100 rijden.quote:Op woensdag 16 februari 2011 18:04 schreef Heerda het volgende:
15 tot 50 doden meer...
Het zal je kind maar wezen... of vul maar in.
Milieubelasting extra vergelijkbaar met een stad als Eindhoven.
Geluidsoverlast...
Verkeersstress...
Ergernissen...
Welk voordeel staat daar tegenover? Toch niet die paar minuten?
Wat maakt het uit al er meer doden vallen trouwens? Het verbeteren van de veiligheid heeft ook niet altijd prioriteit.quote:Op woensdag 16 februari 2011 19:24 schreef Zith het volgende:
[..]
Ik kan weer, zoals 2 vorige topics hierover, een lijst wetenschappelijke onderzoeken aanhalen van de USA tot denemarken tot australie die laten zien dat het meer doden zal geven... maar zoals altijd bij deze soort topics heeft dat geen invloed.
Heb jij misschien goede bronnen trouwens?
En dat geloof jij ook? Ik vind het allemaal kinderachtige onzin. Geef mensen gewoon de vrijheid om 130 te rijden. Misbruiken ze die vrijheid dan ga je controleren, gaat het allemaal goed dan controleer je minder. Snelwegen moeten ook geen prioriteit hebben als het gaad om het handhaven van de verkeersveiligheid.quote:Op woensdag 23 februari 2011 08:19 schreef du_ke het volgende:
Maar goed de 130 fanboys hier beseffen dat deze maatregel samengaat met veel strenger handhaven met ondermeer veel meer trajectcontroles. Dat heeft een veel grotere beperking van de mogelijkheden tot gevolg dan de oude 120 limiet. Dit omdat de trajectcontroles lekker het hele jaar doorgaan terwijl regulier flitsen op de snelweg na 22.00 uur verdomde weinig voorkomt.
Bedankt dus voor een dosis extra betutteling.
Ik geloof zeker dat Schultz strenger zal laten handhaven. Trajectcontroles leveren gewoon goed geld op natuurlijk. Je bent wel erg naïef om te denken dat je van dit kabinet ergens meer vrijheid krijgtquote:Op donderdag 24 februari 2011 03:22 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
En dat geloof jij ook? Ik vind het allemaal kinderachtige onzin. Geef mensen gewoon de vrijheid om 130 te rijden. Misbruiken ze die vrijheid dan ga je controleren, gaat het allemaal goed dan controleer je minder. Snelwegen moeten ook geen prioriteit hebben als het gaad om het handhaven van de verkeersveiligheid.
Dat zei mevrouw zelf bij P&W harder rijden oké, maar meer controles d.m.v. traject controles.quote:Op donderdag 24 februari 2011 03:22 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
En dat geloof jij ook? Ik vind het allemaal kinderachtige onzin. Geef mensen gewoon de vrijheid om 130 te rijden. Misbruiken ze die vrijheid dan ga je controleren, gaat het allemaal goed dan controleer je minder. Snelwegen moeten ook geen prioriteit hebben als het gaad om het handhaven van de verkeersveiligheid.
Jij woont zeker niet in de buurt van een drukke weg?quote:Op donderdag 24 februari 2011 11:37 schreef Pietverdriet het volgende:
Wat een zielig gejank hier over 130 rijden, christemeziele wat zijn er toch een geknakte eco persoonlijkheidjes.
Ach gus, en van 120 naar 130 maakt het ondragelijk, huil huilquote:Op donderdag 24 februari 2011 11:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Jij woont zeker niet in de buurt van een drukke weg?
Wat ben jij betuttelend. Het is toch juist prachtig wanneer overheidsbemoeienis een beetje wordt teruggedrongen?quote:Op donderdag 24 februari 2011 11:53 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Jij woont zeker niet in de buurt van een drukke weg?
Bovendien veroorzaakt het vrachtverkeer veel meer overlast en stankquote:Op donderdag 24 februari 2011 12:01 schreef Morendo het volgende:
[..]
Wat ben jij betuttelend. Het is toch juist prachtig wanneer overheidsbemoeienis een beetje wordt teruggedrongen?
Ach gus, en dat mensen nu geen 130 mogen rijden maakt het ondragelijk, huil huil.quote:Op donderdag 24 februari 2011 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach gus, en van 120 naar 130 maakt het ondragelijk, huil huil
Ik begrijp je kritiek: idealiter wordt de grens nog wat verder opgerekt, maar dit is alvast een aardig beginpunt.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ach gus, en dat mensen nu geen 130 mogen rijden maakt het ondragelijk, huil huil.
In Friesland zitten ze er al jaren op te wachten om 35 seconde (!!) sneller in Noord Holland te arriveren. Dat is de investering echt waard.
Verandering, eng, huiver.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:03 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Ach gus, en dat mensen nu geen 130 mogen rijden maakt het ondragelijk, huil huil.
In Friesland zitten ze er al jaren op te wachten om 35 seconde (!!) sneller in Noord Holland te arriveren. Dat is de investering echt waard.
Schultz wil meer trajectcontroles gaan invoeren. Dus meer overheidsbemoeienis, maar ja daar staat tegenover dat je 10 km/u harder mag rijden.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:01 schreef Morendo het volgende:
[..]
Wat ben jij betuttelend. Het is toch juist prachtig wanneer overheidsbemoeienis een beetje wordt teruggedrongen?
Wmb. veranderen we de hele boel en gaan we naar max 100. Komt de verkeersveiligheid en het milieu (en dus de volksgezondheid) ten goede, zorgt voor een betere verkeersdoorstroming (minder files en kortere spits), en levert geen noemenswaardige hinder op (reistijd zal in extreme gevallen enkele minuten toenemen). Dat zou vooruitgang zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Verandering, eng, huiver.
We zijn ook van max 100 naar max 120 gegaan,
Prima, kan ik helemaal mee leven. Wat ben ik toch blij met dit kabinet.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:16 schreef betyar het volgende:
[..]
Schultz wil meer trajectcontroles gaan invoeren. Dus meer overheidsbemoeienis, maar ja daar staat tegenover dat je 10 km/u harder mag rijden.
Lul dan niet over minder overheidsbemoeienis terwijl er juist meer bemoeienis komt.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:21 schreef Morendo het volgende:
[..]
Prima, kan ik helemaal mee leven. Wat ben ik toch blij met dit kabinet.
De overheidsbemoeiens neemt af, en het overheidstoezicht toe. Dat zijn twee verschillende dingen, en ik ben met beide veranderingen erg blij.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:25 schreef betyar het volgende:
[..]
Lul dan niet over minder overheidsbemoeienis terwijl er juist meer bemoeienis komt.
Nou wat een nieuws, dat is dus niks meer dan een vertaling van de huidige regeling maar dan voor 130 km/h in plaats van 120 km/h..quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:20 schreef Salatrel het volgende:
Pas boete bij 139 km/u op hogesnelheidswegen
Ach gus, en van 130 naar 140 maakt het ondraaglijk, huil huil. Enzovoortsquote:Op donderdag 24 februari 2011 11:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ach gus, en van 120 naar 130 maakt het ondragelijk, huil huil
Dus iedereen gaat 140 rijden daar zoals al voorspeld en van de beloofde strengere handhaving komt niks terecht. Daar is het rechtse kabinet niet van namelijk, van handhaving.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:40 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Nou wat een nieuws, dat is dus niks meer dan een vertaling van de huidige regeling maar dan voor 130 km/h in plaats van 120 km/h..
Brrrrrrrr, wat is Grrrrrrrr een eng mannetje.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Maar 120 is natuurlijk al veel te hard, 80 of 90 zou een goede maximumsnelheid zijn voor het grootste gedeelte van het NL snelwegennet.
Waarom? Omdat jij geen auto hebt?quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ach gus, en van 130 naar 140 maakt het ondraaglijk, huil huil. Enzovoorts![]()
Maar 120 is natuurlijk al veel te hard, 80 of 90 zou een goede maximumsnelheid zijn voor het grootste gedeelte van het NL snelwegennet.
Boomknuffelende treintokkiequote:Op donderdag 24 februari 2011 12:51 schreef Morendo het volgende:
[..]
Brrrrrrrr, wat is Grrrrrrrr een eng mannetje.
Dat zal toch snel een automobilist of 10 per jaar geld scheld schelen.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:20 schreef Salatrel het volgende:
Pas boete bij 139 km/u op hogesnelheidswegen
eensquote:Op donderdag 24 februari 2011 12:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ach gus, en van 130 naar 140 maakt het ondraaglijk, huil huil. Enzovoorts![]()
Maar 120 is natuurlijk al veel te hard, 80 of 90 zou een goede maximumsnelheid zijn voor het grootste gedeelte van het NL snelwegennet.
Tuurlijk vooral op een lege snelweg. Man boven Zwolle is het nu al een Autobahn. Je gat toch niet 80/90 rijden onderweg naar Groningen 's avonds.quote:
We hebben ook een grote groep bestuurders die hun eigen kunnen chronisch overschatten.quote:Op donderdag 24 februari 2011 13:28 schreef Lagrinta het volgende:
Nederland is een land vol autohaters. Niet dat auto's belangrijk zijn maar autorijden is vrijheid en Duitsers zijn wel liefhebbers, rijden veel harder maar ook veel beter en gedisciplineerder dan Nederlanders.
Dat heb je overal. Vraag 10 mensen of ze beter dan gemiddeld rijden en 9 zeggen ja.quote:Op donderdag 24 februari 2011 13:58 schreef fruityloop het volgende:
[..]
We hebben ook een grote groep bestuurders die hun eigen kunnen chronisch overschatten.
En dan is de overheid ervoor om te zorgen dat alles in goede banen wordt geleid, niet om dat soort klapjosti's maar vrij baan te geven. En dat laatste gebeurd nu wat voor mijn gevoel. Ik bedoel, als je op de autobahn met je lampen knippert gaan ze aan de kant om je de ruimte te geven, in Nederland is de kans groot dat iemand extra gaat remmen om je een lesje te leren, en daar kan je als overheid verdomd weinig aan doen.quote:Op donderdag 24 februari 2011 14:02 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Dat heb je overal. Vraag 10 mensen of ze beter dan gemiddeld rijden en 9 zeggen ja.
Tja, zo reed ik van de week op de A12, kwam iemand met een koreaanse wannebee SUV van de invoegstrook in één keer door naar de linkerbaan met 80 ofzo, sneed mij waar ik met 120 reed. Ik geef hem dus even groot licht, van let op knurft, en beledigd dat die idioot was.quote:Op donderdag 24 februari 2011 14:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En dan is de overheid ervoor om te zorgen dat alles in goede banen wordt geleid, niet om dat soort klapjosti's maar vrij baan te geven. En dat laatste gebeurd nu wat voor mijn gevoel. Ik bedoel, als je op de autobahn met je lampen knippert gaan ze aan de kant om je de ruimte te geven, in Nederland is de kans groot dat iemand extra gaat remmen om je een lesje te leren, en daar kan je als overheid verdomd weinig aan doen.
Doe niet alsof 130 en 120 een wereld van verschil zijn. Mensen die onnodig links rijden en dan ook nog remmen bij een achterligger horen niet eens achter het stuur. Nederlanders die denken dat niemand harder dan hen mag rijden moet je beboeten net als je mensen moet beboeten die te hard rijden.quote:Op donderdag 24 februari 2011 14:53 schreef fruityloop het volgende:
[..]
En dan is de overheid ervoor om te zorgen dat alles in goede banen wordt geleid, niet om dat soort klapjosti's maar vrij baan te geven. En dat laatste gebeurd nu wat voor mijn gevoel. Ik bedoel, als je op de autobahn met je lampen knippert gaan ze aan de kant om je de ruimte te geven, in Nederland is de kans groot dat iemand extra gaat remmen om je een lesje te leren, en daar kan je als overheid verdomd weinig aan doen.
je kindquote:Op woensdag 16 februari 2011 18:04 schreef Heerda het volgende:
15 tot 50 doden meer...
Het zal je kind maar wezen... of vul maar in.
Milieubelasting extra vergelijkbaar met een stad als Eindhoven.
Geluidsoverlast...
Verkeersstress...
Ergernissen...
Welk voordeel staat daar tegenover? Toch niet die paar minuten?
Het scheelt weldegelijk volgens de verkeerskundigen die ik het gevraagd heb. 10 km/h meer geeft grotere verschillen bij het invoegen, etc etc. En bijvoorbeeld invoegstroken en de ritsvlakken zijn zo ontworpen dat die het beste werken bij 120 km/h, niet 130 km/h.quote:Op donderdag 24 februari 2011 14:56 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Doe niet alsof 130 en 120 een wereld van verschil zijn. Mensen die onnodig links rijden en dan ook nog remmen bij een achterligger horen niet eens achter het stuur. Nederlanders die denken dat niemand harder dan hen mag rijden moet je beboeten net als je mensen moet beboeten die te hard rijden.
Het gaat uiteindelijk allemaal om de flow. Rij mee met de stroom. Dat geldt voor de trage rijders maar ook voor de snelle. Maar daar hebben heel veel Nederlanders moeite mee.
Alsof je rechts sneller dan 90 kan rijden tussen de vrachtwagens.quote:Op donderdag 24 februari 2011 16:15 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het scheelt weldegelijk volgens de verkeerskundigen die ik het gevraagd heb. 10 km/h meer geeft grotere verschillen bij het invoegen, etc etc. En bijvoorbeeld invoegstroken en de ritsvlakken zijn zo ontworpen dat die het beste werken bij 120 km/h, niet 130 km/h.
Met 80 of 90 neemt het aantal verkeersdoden toe, doordat mensen in slaap vallen achter het stuur.quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:47 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ach gus, en van 130 naar 140 maakt het ondraaglijk, huil huil. Enzovoorts![]()
Maar 120 is natuurlijk al veel te hard, 80 of 90 zou een goede maximumsnelheid zijn voor het grootste gedeelte van het NL snelwegennet.
Als die 10 km.h echt een verschil gaat maken. Komop, als er problemen zijn bij ritsvlakken, ligt de snelheid sowieso al lager. Wanneer er prima 120 of 130 gereden kan worden, is ritsen ook niet het probleem.quote:Op donderdag 24 februari 2011 16:15 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het scheelt weldegelijk volgens de verkeerskundigen die ik het gevraagd heb. 10 km/h meer geeft grotere verschillen bij het invoegen, etc etc. En bijvoorbeeld invoegstroken en de ritsvlakken zijn zo ontworpen dat die het beste werken bij 120 km/h, niet 130 km/h.
Ik hoop dat die hoogleraar verkeerd geciteerd isquote:Op woensdag 16 februari 2011 18:22 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Hogeleraar transportbeleid zegt ongeveer het zelfde.
[..]
is natuurlijk baarlijke nonsens. Harder is niet hetzelfde als meer....quote:Hogere snelheden leiden tot meer ongevallen, in de eerste plaats omdat de klap groter is als het fout gaat (
quote:Op donderdag 24 februari 2011 16:15 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Het scheelt weldegelijk volgens de verkeerskundigen die ik het gevraagd heb. 10 km/h meer geeft grotere verschillen bij het invoegen, etc etc. En bijvoorbeeld invoegstroken en de ritsvlakken zijn zo ontworpen dat die het beste werken bij 120 km/h, niet 130 km/h.
De CO2 uitstoot per inwoner daalt al een jaar of 20.quote:Op donderdag 24 februari 2011 16:40 schreef JackHerrer het volgende:
Had men niet beter industrieën kunnen toestaan meer co2 uit te stoten? Beter voor de concurrentiepositie, dus meer economisch voordeel.
Het is toch vreemd dat men zich daar aan zeer strenge regels moet houden, maar ondertussen de burger wel legaal meer mag gaan vervuilen, zonder veel toegevoegde waarde.
We weten allemaal hoe jij denkt.quote:Op donderdag 24 februari 2011 17:02 schreef EchtGaaf het volgende:
Het slaat echt helemaal nergens op die 130. km/h
Die drie tellen tijdwinst.
quote:Op woensdag 16 februari 2011 15:57 schreef EchtGaaf het volgende:
Mwoah, liever een systeem ala Moammar al-Qadhafi
In Amerika mag je ook rechts inhalenquote:Op donderdag 24 februari 2011 16:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Goed, dat gehuil over verkeers doden.
USA, waar je max 90 mag rijden
Doden per 100.000 inwoners 12.3
Doden per 100.000 Autos 15
Doden per miljard gereden autokilometers 8.5
Duitsland, waar er veel snelwegen zijn waar je sneller mag rijden dan 120
Doden per 100.000 inwoners 4.5
Doden per 100.000 Autos 7.2
Doden per miljard gereden autokilometers 7.2
Nederland
Doden per 100.000 inwoners 4.1
Doden per 100.000 Autos 7
Doden per miljard gereden autokilometers 7.7
De cijfers van Duitsland en NL lopen niet ver uit elkaar, in de VS ligt het duidelijk hoger.
http://en.wikipedia.org/w(...)c-related_death_rate
Per 100.000 inwoners ligt het aantal verkeersdoden 3 keer zo hoog.quote:Op donderdag 24 februari 2011 17:45 schreef betyar het volgende:
[..]
In Amerika mag je ook rechts inhalen![]()
En ze rijden 90-112.
25 a 30 seconde, geen 80quote:Op donderdag 24 februari 2011 17:41 schreef EchtGaaf het volgende:
80 seconden tijdwinst over de afsluitdijk
En wat dan nog? Het is gewoon lekker snel te rijden.quote:Op donderdag 24 februari 2011 18:12 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
25 a 30 seconde, geen 80
Door het verveelvoudigen van het aantal trajectcontroles?quote:Op donderdag 24 februari 2011 12:01 schreef Morendo het volgende:
[..]
Wat ben jij betuttelend. Het is toch juist prachtig wanneer overheidsbemoeienis een beetje wordt teruggedrongen?
Meer autokilometers (en dat aantal zal stijgen bij hogere snelheid) zorgt voor meer ongelukken en bij een hogere max snelheid zal ook de gemiddelde snelheid stijgen en daarmee het gemiddelde letsel groter zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2011 16:34 schreef teamlead het volgende:
[..]
is natuurlijk baarlijke nonsens. Harder is niet hetzelfde als meer....
En bij echt snel rijden neemt de kans op een boete sterk toe. De kans dat je nu na 23.00 uur nog geflitst wordt op de snelweg is minimaal zodat je bijna ongehinderd hard kan rijden. Straks sta je dan mooi op de foto van de trajectcontrole.quote:Op donderdag 24 februari 2011 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat dan nog? Het is gewoon lekker snel te rijden.
Gaat de hele discussie niet over. De discussie gaat niet over hardrijden, het gaat over snelheden op bepaalde wegen. In sommige woonwijken vind ik 50 te hard i.v.m kinderen en onoverzichtelijke situaties.quote:Op donderdag 24 februari 2011 18:18 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Circuit, kartbaan, etcetera. Koop een weiland, dan mag je door dat weiland zo snel rijden als je wilt.
Vergelijk Amerika eens met de EUquote:Op donderdag 24 februari 2011 18:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Per 100.000 inwoners ligt het aantal verkeersdoden 3 keer zo hoog.
Het is dus onzin om dat verband te leggen met de het aantal verkeersdoden en de max snelheid.
Allerlei onderzoeken wijzen uit de er meer doden gaan vallen die jij nu allemaal ontkracht met statistieken van wikipedia.quote:Op donderdag 24 februari 2011 18:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Per 100.000 inwoners ligt het aantal verkeersdoden 3 keer zo hoog.
Het is dus onzin om dat verband te leggen met de het aantal verkeersdoden en de max snelheid.
quote:Op donderdag 24 februari 2011 18:29 schreef betyar het volgende:
[..]
Vergelijk Amerika dan eens met de EU.
[..]
Allerlei onderzoeken wijzen uit de er meer doden gaan vallen die jij nu allemaal ontkracht met statistieken van wikipedia.
In Slowakije is de max. 130 en daar heb je meer doden dan in Amerika dus ligt het wel aan de snelheid.
Dus het is onzin om te zeggen dat met hogere snelheden de veiligheid gewaarborgd blijft. Bedoel je dat?quote:
Neequote:Op donderdag 24 februari 2011 18:33 schreef betyar het volgende:
[..]
Dus het is onzin om te zeggen dat met hogere snelheden de veiligheid gewaarborgd blijft. Bedoel je dat?
Jouw verband is ook onzinnig.quote:Op donderdag 24 februari 2011 18:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee
Het verband wat jij legt is onzinnig, de cijfers wijzen erop dat er andere zaken een belangrijke rol spelen dan max snelheid.
quote:Europeanen reizen het liefste met de auto; volgens de laatste cijfers zijn er in de Europese Unie meer dan 375 miljoen weggebruikers. Met de auto kunnen we immers gaan en staan waar we willen. Minder leuk zijn de ongelukken, de gewonden, de dodelijke slachtoffers. In 2003, het jaar waarvoor de meest recente gegevens beschikbaar zijn, vonden op de Europese wegen 39 062 mensen de dood en raakten 1,7 miljoen mensen gewond (1).
Het is een feit dat mensen onder de 50 jaar meer kans hebben om bij een auto-ongeluk om het leven te komen dan om aan een hartziekte of kanker te bezwijken.
Bovendien gaat het bij een kwart van de auto-ongelukken in deze leeftijdsgroep om jongeren tussen de 15 en 24 jaar. Hoewel het menselijk leed niet kwantificeerbaar is, wordt het louter economische verlies geraamd op 2 % van het bruto binnenlands product van de Europese Unie.
Dodelijke auto-ongelukken halen het nationale nieuws alleen bij grote aantallen slachtoffers, zoals bij een busongeluk, of als er kinderen mee gemoeid zijn. Hierdoor wordt de deprimerende en fatalistische indruk gewekt dat het om onvermijdelijke ongelukken gaat, maar klopt dat wel? Er zijn vier belangrijke factoren in het spel:
1. Te hard rijden: de oorzaak van ongeveer een derde van de ongelukken.
2. Alcohol- en drugsgebruik: rijden met een slok op veroorzaakt 10 000 doden per jaar.
3. Geen veiligheidsgordel of valhelm dragen.
4. Het verschil in veiligheid in de verschillende voertuigen: als alle voertuigen zo veilig zouden zijn als de beste in hun categorie, zou de helft van de ongevallen met invaliditeit tot gevolg kunnen worden voorkomen.
Je hoeft geen Sigmund Freud te heten om hieruit af te leiden dat menselijk gedrag de hoofdoorzaak is, namelijk een slechte en onverantwoorde rijstijl. Kortom, als we ons allemaal aan de regels zouden houden, zouden de Europese snelwegen een stuk veiliger zijn. Een concreet voorbeeld: in 2000 is in Zweden een studie uitgevoerd waaruit blijkt dat er 40 % minder dodelijke ongevallen zouden zijn als iedereen zich altijd aan de maximumsnelheid zou houden.
Welk verband?quote:Op donderdag 24 februari 2011 18:40 schreef betyar het volgende:
[..]
Jouw verband is ook onzinnig.
[..]
Jouw eigen verzonnen verband. Jij geeft alles de oorzaak behalve de snelheid terwijl het gewoon een feit is dat een te hoge snelheid verantwoordelijk is voor 1/3 van de verkeersslachtoffers.quote:Op donderdag 24 februari 2011 18:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Welk verband?
Ik falsificeerde een verband, ik geef geen oorzaak aan
Wat heb je daaraan?quote:Op donderdag 24 februari 2011 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat dan nog? Het is gewoon lekker snel te rijden.
Ik weet niet of je statistiek klopt, maar goed, laten we daarvan uitgaan.quote:Op donderdag 24 februari 2011 18:47 schreef Lagrinta het volgende:
Verkeersdoden en snelheid zijn gerelateerd. Dat kan heel goed, maar er zijn meer factoren. Ik als voorstander van 130 of eigenlijk neutraal maar omdat ik doorgaans boven de 120 rij zal ik niet tegen zijn. Ik als voorstander weet ook dat je niet kan zeggen: kijk naar Dld of Denemarken, minder doden per 100.000 en een hogere snelheid.
In Denemarken zijn de controles strenger sinds de snelheidsverhoging, in Dld is het wegennet anders met minder op- en afritten, bovendien rijdt de gemiddelde Duitser beter auto dan de Nederlander en bezit de Duitser ook een betere auto dan de Nederlander. Want met een Kia Rio kan je het shaken als je botst met een Mercedes E-Klasse.
Graag wat bronnen en cijfers om deze platitudes te staven.quote:Op donderdag 24 februari 2011 21:27 schreef schaal_9 het volgende:
Nederlanders staan bekend als uitgesproken risicomijdend: we verzekeren massaal alles wat los en vast zit. Dat verklaart deels waarom het draagvlak voor een hogere maximumsnelheid vrij beperkt is. In werkelijkheid valt het alleszins mee met de veiligheid. In het buitenland wordt vrijwel zonder uitzondering een stuk sneller gereden, ook bij gelijke verkeersintensiteit.
Een hogere snelheid bespaart op de lange termijn tijd:
tijd = afstand / snelheid
Prima, maar dan lever je je gsm/smarthpone ook in, je pc, tv usw.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 00:37 schreef EchtGaaf het volgende:
Tja, ik zie het nut van al dat gejakker niet in. De maatschappij is al zo jachtig. Wat mij betreft mag alles weer jaren 50, gewoon 100 maximaal.
Het aardige was dat je ook gewoon op de plaats van bestemming aankwam.
Wegen worden ontworpen met de snelheden als factor, maar dit is geen hogere wiskund hè.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 00:57 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik weet niet of je statistiek klopt, maar goed, laten we daarvan uitgaan.
Ik realiseerde me gisteren opeens iets belangrijks: alle wegen zijn ontworpen met een snelheid in gedachten. Met een ontwerpsnelheid van 100 km/uur kunnen de bochten scherper zijn en hoeft de weg minder schuin te zijn dan bij een ontwerpsnelheid van pakweg 200 km/uur. Dat zou bijvoorbeeld in Duitsland heel goed aan de orde kunnen zijn.
Maar ik snap de verhoging van 120 tot 130 km/uur niet zo goed: het scheelt op de Afsluitdijk pakweg anderhalve minuut. Over 200 km doe je, als je continu 120 rijdt (wat nooit lukt) 1:40 uur, en als je 130 zou kunnen rijden 1:32 uur, dus 8 minuten tijdwinst.
En ik maak me sterk dat het extra brandstofverbruik de geldwinst al opslokt.
En dat moet dan een voorbeeld zijn van succesvolle, krachtige politiek waar rechts Nederland zijn vingers bij aflikt?
Nee, geen hogere wiskunde. Eerder praktijk.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 01:16 schreef Lagrinta het volgende:
[..]
Wegen worden ontworpen met de snelheden als factor, maar dit is geen hogere wiskund hè.
Duitse wegen zijn redelijk goed en vooral breed maar ze zijn zeker niet briljant. De op- en afritten zijn zeer kort en scherp en dat is opzettelijk zodat je hard moet remmen en je snelheid beter kan inschatten. Daarnaast zitten er zeer scherpe bochten in de Autobahn die je niet tegenkomt op de Autoroute in Frankijk.
Met een huidige BMW 5-serie kan je een klaverblad wel twee x zo hard nemen als met een Suzuki Alto van 20 jaar oud. De ontwikkeling staat niet stil.
Ik begrijp de tegenargumenten als uitstoot en geluidsoverlast wel, alleen is 120 een heilig snelheid; ja of nee? Waarom zijn er geen mensen die 110 willen? 130 vind ik een redelijke snelheid en dan gaat het niet om tijdswinst van zoveel seconden want dan wil ik ook dat de tegenstanders direct gaan lobbyen voor 110 of nog minder km/h.
Daarnaast worden auto's steeds schoner, stiller, veiliger en beter. Ik snap die hele heisa niet. Niet van de voorstanders en niet van de tegenstanders. Maar nogmaals is er niks mis met 130, daarmee loop je mooi in de pas met Europa
Wat heb je toch met die trajectcontroles?quote:Op donderdag 24 februari 2011 18:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Door het verveelvoudigen van het aantal trajectcontroles?
Een beperkte tijdwinst per dag scheelt op een jaar heel wat reistijd.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 00:57 schreef Kees22 het volgende:
Maar ik snap de verhoging van 120 tot 130 km/uur niet zo goed: het scheelt op de Afsluitdijk pakweg anderhalve minuut. Over 200 km doe je, als je continu 120 rijdt (wat nooit lukt) 1:40 uur, en als je 130 zou kunnen rijden 1:32 uur, dus 8 minuten tijdwinst.
En ik maak me sterk dat het extra brandstofverbruik de geldwinst al opslokt.
En dat moet dan een voorbeeld zijn van succesvolle, krachtige politiek waar rechts Nederland zijn vingers bij aflikt?
Prima idee. een tijdwinst zal er niet zijn, eerder tijdverlies aangezien je een langere remweg nodig hebt om tot stilstand te komen.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 07:21 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Een beperkte tijdwinst per dag scheelt op een jaar heel wat reistijd.
Maar stel dat het niet veel tijd scheelt, waarom verlagen we dan niet de limiet massaal naar 80 km/uur? Zoals op sommige wegen al is gebeurd, waarbij ook het reistijdverlies is genoemd (als zoethoudertje dat het maar 1 of 1,5 minuut scheelt).
Zouden Nederlanders er eigenlijk anders over denken dan mensen in andere landen? Daar zie je bijna niemand onder de 120 rijden. Verkeer stroomt vloeiender door als het relatief rustig is. Als het in ons land eens rustig is (weekend bv), is 110-115 een normale snelheid, ook als 120 is toegestaan.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 08:08 schreef betyar het volgende:
[..]
Prima idee. een tijdwinst zal er niet zijn, eerder tijdverlies aangezien je een langere remweg nodig hebt om tot stilstand te komen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |