Poolish/PrefermentSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:mijn brood is 'kruimelig![]()
meestal is te kruimelig een gevolg van onvoldoende ontwikkelde gluten, dat kan door te kort kneden, of verkeerde meelmix, of te snel rijzen.quote:gist/zout
- Als je verse gist had, had je waarschijnlijk te weinig gebruikt... Verse gist moet je 2,5 keer zo veel gebruiken als instant/gedroogde gist
- heb je voor de zekerheid je gist eerst 'geactiveerd' in lauwwarme melk met een theelepel suiker? Als er bellen aan het oppervlak komen, is de gist nog 'levend', anders weggooien en een nieuw zakje nemen.
- Wat betreft het zout; zoutkristallen en gist zijn geen vriendjes. Daar zijn allerlei non-remedies op gevonden, zoals het aan de rand in het deeg mengen, het er op het laatst indoen, maar de truuk is het gewoon in het water oplossen en dan erdoorheen kneden; dan is het zout opgelost in het water en doen de kristallen geen kwaad meer
Enkele recepten:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kan trouwens iedere hobbybroodbakker aanraden met een Poolish ofwel preferment te gaan werken, het brood word veel smaakvoller.
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 2
Dit heeft veel meer effect dan esotherisch meel of allerhand kruiden, want dan smaakt het brood naar kruiden ipv brood. Als je een preferment gebruikt krijg je een hele mooie diepe en rijke broodsmaak.
quote:Ik ben weer eens een brood aan het bakken op basis van een preferment, Heb 3 dagen terug in 350 Ml water gist op gelost en 150 gram meel er door gedaan.
Nu dit bij 350 gram meel met wat zout gedaan, en 10 Minuten in de kneedmachine, half uur laten rusten en daarna weer 3 minuten gekneed.
Toen ingemeeld in als bol in een bebloemde doek in een mandje te rijzen gezet, en 3 uur laten rijzen. Zit nu in de oven.
By the way
Meel is 200 gram volkoren tarwemeel, 200 gramroggemeel, en de resterende 100 gram is boekweit, spelt, dinkel. verder een handje diverse zaden er door en een klein beetje waltnoten olie.
Wat ik graag zou horen is, maken er nog meer mensen prefermenten, zuurdesems, poolish? We moeten toch verder komen als een zakje soesiemix in de BBM te gooien, niet?quote:een preferment kan je heel makkelijk zelf maken.
Neem de waterhoeveelheid uit je broodrecept, en 1/4 van het meel. Voeg nu de helft van het gist toe, en meng dit tot een dikke brij.
dit laat je een dag of 2-3 staan.
Nu maak je hiermee en de rest van je ingredienten je deeg.
Als je deeg klaar is neem je een deel ervan en doe dit in een plastik bakje in de koelkast.
Dit voeg je dan de volgende keer weer toe aan je deeg.quote:Als je je deeg klaar hebt neem je een deel ervan en dat kan je dan over een aantal dagen weer aan het nieuwe deeg toevoegen. Dan heb je daar namelijk al je preferment aan (pre ferment, vooraf gegist) en hoef je het niet apart te maken.
Het is dus ongeveer hetzelfde als desems, met het verschil dat desems voor roggemeel zijn. Rogge bevat geen gluten dus het komt niet mooi omhoog als je daar gist gebruikt, dan heb je een desem nodig om de belletjes in het deeg heel te houden.
Tip, als je brood bakt, maak dan altijd 100 gram meer deeg dan je nodig hebt en bewaar dit voor je volgende brood. Dit bewaar je in de koelkast en voeg je bij je volgende brood deeg. De reden hiervoor is dat moderne gist heel snel werkt en brooddeeg geen tijd heeft mooie smaken te vormen. Door een deel van het deeg achter te houden laat je in dit deel de bacterien en gisten verder werken en deze zorgen ervoor dat je brood dan altijd een mooie, rijke complexe broodsmaak heeft. Deze "preferment" techniek is uit amerika gekomen en heeft er voor gezorgt dat amerikanen tegenwoordig regelmatig broodbak wedstrijden winnen met hun smaakvolle brood. Dit is veel beter dan allerlei smaakmakers door je brood te gooien om een lekker brood te krijgen, want je proeft dan eens écht brood ipv alleen maar smaakmaker.
Internetsites voor broodrecepten en informatie:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:Waldkorn
- 350 gram boerenpit
- 150 gram waldkorn
- 15 gram boter
- 10 gram suiker
- 10 gram droge gist
- 280 ml water
- 100 gram rozijnen
- 50 gram gebroken walnoten
Meng alle ingredienten behalve de noten en de rozijnen en kneed het goed door (in het recept staat 20 minuten).
Vorm een bal en laat het 25 minuten rijzen op een warme plek afgedekt met een theedoek.
Druk het deeg plat, scheur het in stukken en kneed het samen met de rozijnen en de walnoten tot alles goed door elkaar zit.
Maak het deeg een beetje langwerpig en laat nog 15 minuten rijzen.
Vet een broodblik in.
Doe het deeg in het broodblik en laat nog 50 minuten rijzen.
Verwarm de over voor op 230 graden.
Bak het brood in 40 minuten gaar. (Ten minste dat staat in het recept.)
Ik verwarm de over echter altijd op 220 graden en zet het rooster zo laag mogelijk in de oven. Het bakken doe ik ook korter. Je kunt 'horen' aan het brood wanneer het klaar is door het op te kloppen. Klinkt het hol dan is het gaar. Je kunt het dan eventueel wel langer in de over laten voor een hardere korst.quote:focacciabrood:
500 gram tarwebloem (geen meel dus)
3 dl. lauw water
zakje gedroogde gist 7 gr.
dessertlepel zout
15 gehakte olijven (eerst laten uitlekken)
half potje gedroogde tomaten
Bereiding:
*10 minuten kneden
*uur laten rijzen in kom met theedoek erover
*10 minuten kneden
* half uur laten rijzen in lauwwarme oven (5 minuten op 50 graden dan uitzetten!)
* met vingers putjes in brood maken en wat olijfolie overheen gieten daarna wat zeezout en tijm over strooien
* 3 kwartier bakken op 220 graden!
Het brood heeft echt een lekker "italiaans" smaakje!quote:Honing-walnoten-brood
Nodig:
- 500 gr. volkorenmeel
- 250 ml. lauw water
- 20 gr. boter / margarine
- zout
- 14 gr. gist (2 zakjes van de supermarkt)
- 4-5 eetlepels honing
- 150 gram gepelde walnoten
Bereiding:
- Alle ingredienten in een kom doen
- Alles goed doormengen met een mixer met deeghaken (of gewoon lekker kneden zoals de echte bikkels in dit topic doen )
- Kom afdekken met een vochtige theedoek en deeg 45 minuten laten rijzen op kamertemperatuur
- Deeg goed kneden met de hand
- Deeg in een bolvorm kneden en deze op een bakplaat leggen
- Vervolgens bakplaat afdekken met een vochtige theedoek en het deeg nogmaals 30-45 minuten laten rijzen
- Brood op 200 gr. Celcius bakken gedurende 30-45 minutenquote:Ben nu een brood aan het maken, niets spannends, 50% rogge 50% tarwe.
500 gram volkoren meel (half tarwe/rogge dus)
350 gram water (of cc)
gist (gewoen een zakje droge gist)
zuurdeeg uit een zakje
zout
100 gram van het meel met 100 cc water gemengd en wat van de gist en zuurdeeg toegevoegd. 24 uur laten fermenteren.
volgende dag dus
400 gram meel
250 ml water
schepje zout
In de kitchenaid. mengen, preferment toegevoegd, rest van het gist toegevoegd.
tien minuten kneden, half uur laten staan, verder gekneed zo een 5 minuten.
Daarna met wat bloem antikleef gemaakt en in 3 bolletjes verdeeld.
Op een bakblik gelegd en laat het nu verder omhoog komen tot het groot genoeg is en dan wordt het gebakken.quote:Zuurdesem op basis van Jamie Oliver-recept
Maandag Meng 500 gram biologisch roggemeel met voldoende water om een zacht deeg te maken en doe dat een kom. Zet het eerst een uur buiten en breng het vervolgens naar een warm plekje binnen, waren je het afgedekt met keukenfolie en laat staan.
Dinsdag Het begin te bubbelen. Laat het met rust.
Woensdag Het mengsel blijft maar bubbelen en wordt enigszins grijs. Roer nu een handje bloem en een beetje water door het mengsel, net genoeg om het weer dezelfde consistentie te geven als op maandag. Laat het weer staan, nog steeds afgedekt.
Donderdag Laat het met rust.
Vrijdagmiddag ondertussen heb je een bierachtig, moutig, askeurig mengsel, vol natuurlijke gist en met veel karakter. Om het brood te maken doe je door dit mengsel een kilogram bloem en voegt er zoveel water aan toe dat je een stevig, soepel deeg krijgt dat niet meer plakt. Kneed het ruim vijf minuten. Haal er 500 gram af voor een volgende begin mengsel, voordat je er zout bij doet. Dek het af en zet het weg, klaar om het zelfde proces de volgende dag te herhalen, en de dag daarna, enzovoort. Voeg aan het overige zuurdesem desgewenst zout toe. Vorm het deeg en leg het in een kom of blik en dek het af met een met bloem bestoven theedoek. Laat het 14 uur staan.
Zaterdagochtend Bak het brood. Verwarm de oven voor op 190 ºC. Leg het deeg voorzichtig op een met bloem bestrooid bakblik, maak er vrij diepe inkepingen in en bak het een uur of totdat het krokant is een hol klinkt als je op de bodem klopt. Laat het afkoelen en eet het vers of geroosterd.quote:Maisbrood
Maïs brood
Categorie: Brood
Personen: 0
Tijd: 3 uur
Datum: 21-08-2004
Bron: Verpakking Soezie meel
Ingredienten
500 gr boeren maïs meel
310 ml water, kamertemperatuur
10 gr zout
10 gr olie
4 gr gedroge gist
Bereiding
Recept voor een brood van 900 gr:
Doe de meel in het bakblik.
Schenk langs de rand het water en de olie.
Maak in het midden van de meel een kuiltje en doe daar de gist in.
Maar kenden ed kan ook met de hand![]()
Maisbrood versie 2
* 400 GRAM MAISMEEL
* 2 DECILITER KOKOSMELK
* 6 DECILITER MELK
* 4 EIEREN
* 100 GRAM BOTTER
* 2 THEELEPELS ZOUT
* 2 THEELEPELS SUIKER
* 50 GRAM KOKOS, geraspt
* 1 THEELEPEL ANIJSZAAD
Meng het maismeel met de kokosmelk en de helft van de melk en breng dit al roerend aan de kook. Voeg de rest van de melk toe, de suiker en zout en laat het geheel een kwartier afkoelen; roer dan de boter erdoor, de eieren, de anijs en de kokos. Breng het opnieuw aan de kook, en laat het 10 minuten koken, roer goed. Giet dit mengsel in een ingevette broodvorm en bak het een half uur op 190 graden. Serveer warm.
Maisbrood meest simpele versie
1000gr maismeel (Artipan mais )
570-590gr water
25 gr gist
20gr zout
40 min op 240 graden voor 400gr brood
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat resultaten van Fok!kersHier dus verder voor vragen/tips/of gewoon als je je resultaat wil showenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hives die het zelf niet zo geslaagd vind, maar het was mn eerste![]()
![]()
Bij molens e.d. hebben ze daar ook 1/2 kg zakken van. Als je wat vaker bakt, scheelt dat een factor 10 ofzo in prijs.quote:Op dinsdag 25 januari 2011 15:17 schreef Fixers het volgende:
Meeste supers hebben juist alleen maar die gedroogde. In van dezelfde zakjes als vanillesuiker en bakpoeder, staat bij de bakmixen.
Smaakt ie naar alcohol of naar bier? Als er nog alcohol inzit, kan ik me niet voorstellen dat je het ook maar bij benadering lang genoeg hebt gebakken, anders zou dat voor bijna 100 % verdampt zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2011 17:44 schreef MaximusTG het volgende:
Misschien had je brood te weinig zuurstof tijdens de rijs? Want gist produceert alcohol bij anaerobe verbranding.
Alcohol of biergeur komt bijna altijd door een te lange rijstijd. Dus iets minder lang zou ik inderdaad doen.quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:15 schreef _Loki het volgende:
Het ruikt echt naar alcohol, en het was gewoon een simpel brood, 1e recept uit de OP.
Dus, volgende keer beter tarwebloem gebruiken, minder hoge temperatuur laten rijzen en korter laten rijzen?
7 gram bij 2 uur rijstijd zou op kamertemperatuur niet heel verkeerd moeten zijn. Probeer bij langere tijden maar eens de hoeveelheden die in de OP bij 'poolish' staan aan te houden.quote:Op woensdag 26 januari 2011 21:26 schreef _Loki het volgende:
7 gram gedroogde gist op 500gr bloem.
Wat is dan een goede rijstijd? Ik had de vorige keer een uurtje of 2 maar dat was toch wel te weinig merkte ik.
Kitchenaid en Kenwood. Met name Kenwood heeft een hele range, van slappe prutsmixers (te koop bij de Mediamarkt) tot sterke degelijke (en dure) mixers.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:19 schreef Gwywen het volgende:
Is ook geen doen, brooddeeg kneden met zo'n 350 watt mixertje. Hij kreeg de kneedhaken nauwelijks in 't rond.
Vraag 1: bestaan er ook sterkere mixers?
Vraag 2: mijn speltbrood rijst bijna niet (2 x een rijs van een uur, op de kachel met een doek erover)
Te veel werk.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:32 schreef _Loki het volgende:
Waarom kneed je het niet gewoon met de hand? Het kliedert even maar het is veel handiger (en leuker).
quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:19 schreef Gwywen het volgende:
Vraag 1: bestaan er ook sterkere mixers?
Wattage is niet alles. Kitchenaids hebben 250watt (Classic) of 300watt (artisan) motorvermogen. Daarmee kunnen ze tot ongeveer een kilo brooddeeg (incl vocht) kneden. Kenwoods hebben vermogens tot ver over de duizend watt en kunnen tot (uit mijn hoofd gezegd) 2,5 kilo deeg kneden. Ze maken wel flink meer herrie.quote:Op woensdag 26 januari 2011 22:21 schreef stavromulabeta het volgende:
Kitchenaid en Kenwood. Met name Kenwood heeft een hele range, van slappe prutsmixers (te koop bij de Mediamarkt) tot sterke degelijke (en dure) mixers.
Dat had ik dus ook in mijn achterhoofd, anders had ik het allang gedaanquote:Op zaterdag 29 januari 2011 11:08 schreef _Loki het volgende:
Bij mij ging ie naar alcohol smaken dus ik zou het er maar niet op wagen
Onzinquote:Op woensdag 26 januari 2011 17:44 schreef MaximusTG het volgende:
Misschien had je brood te weinig zuurstof tijdens de rijs? Want gist produceert alcohol bij anaerobe verbranding.
Welk recept had je gebruikt?quote:Op woensdag 26 januari 2011 20:15 schreef _Loki het volgende:
Het ruikt echt naar alcohol, en het was gewoon een simpel brood, 1e recept uit de OP.
Dus, volgende keer beter tarwebloem gebruiken, minder hoge temperatuur laten rijzen en korter laten rijzen?
Even m'n eigen post quotenquote:Op vrijdag 28 januari 2011 23:34 schreef McGilles het volgende:
Er ligt een mooie bol deeg in m'n lauwe oven te rijzen, straks nog even afbakken en hopelijk weer een succes
Dat kan verschillende redenen hebben:quote:Op zaterdag 29 januari 2011 15:45 schreef McGilles het volgende:
[..]
Even m'n eigen post quoten
Jammer genoeg was het brood niet echt luchtig geworden, de smaak was wel goed, maar brood was gewoon te zwaar en te stevig.
Waar ligt dat meestal aan? Want het brood was mooi gaan rijzen beide keren en zag er wel goed uit. Ik had wel kleine twijfels of mijn gist nog wel goed was.
Hoe regel je die luchtvochtigheid dan of weet je dat die goed is?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 16:41 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat kan verschillende redenen hebben:
- slecht glutennetwerk, waardoor het de CO2 niet goed vast houdt;
- te lage temperatuur tijdens de eerste minuten in de oven (probeer eens een pizzasteen);
- te lage luchtvochtigheid tijdens de eerste minuten in de oven (kort wordt direkt hard -> brood kan niet meer uitzetten)
- te lompe behandeling bij het in de oven doen, waardoor teveel gas kwijtraakt;
Paar ijsklontje onderin gooien, die verdampen niet heel snel, maar je krijgt wel stoomquote:Op zaterdag 29 januari 2011 16:57 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Hoe regel je die luchtvochtigheid dan of weet je dat die goed is?
bakje water op de onderste plaat ofzo?
Dankje!quote:Op zaterdag 29 januari 2011 16:41 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat kan verschillende redenen hebben:
- slecht glutennetwerk, waardoor het de CO2 niet goed vast houdt;
- te lage temperatuur tijdens de eerste minuten in de oven (probeer eens een pizzasteen);
- te lage luchtvochtigheid tijdens de eerste minuten in de oven (kort wordt direkt hard -> brood kan niet meer uitzetten)
- te lompe behandeling bij het in de oven doen, waardoor teveel gas kwijtraakt;
Wat betreft het gluten-netwerk kun je wat beter kneden, ander bloem gebruiken of eventueel wat glutenpoeder bij de molen halen (en dan zeg 3 % aan het bloem toevoegen)quote:Op zaterdag 29 januari 2011 18:08 schreef McGilles het volgende:
[..]
Dankje!
Ik denk dat het dan reden 1 & 2 is, mijn oven is zo'n klein kloteding dus misschien moet ik het zelf brood maken maar laten varen, achja, ik zie wel.
Luchtvochtigheid was niet hoog, dat weet ik zeker, volgende keer gooi ik ijsklontjes onderin op de plaat (dankje Piet).
Te lompe behandeling was het zeker niet, het was goed gerezen en kneden ging perfect, daar heb ik geen moeite mee.
Bruin als in volkoren?quote:Op zaterdag 29 januari 2011 21:35 schreef Freddeh het volgende:
Is er iemand die een goed bruinbrood recept voor me te leen heeft?
Volkoren inderdaad, en vooral met zaden/pitten vind ik heerlijk.quote:Op zaterdag 29 januari 2011 22:45 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Bruin als in volkoren?
Bij mij blijft het brood vrijwel altijd compact, waarschijnlijk omdat ik het brood na een nachtje rijzen in de oven doe zonder 2e rijs omdat ik geen zin heb te wachten met ontbijt
Nu het brood na een eerste rijs van een avondje al in de broodjesvormen gedaan, ben benieuwd hoe het wordt morgenochtend.
Qua kneden gebruik ik een handmixer van 2 tientjes, die houd het goed uit tot iets minder dan een kilo.
Scheisse, had ik dat vanmorgen maar geweten. Het deeg was zo nat, en ik er maar bloem bij strooien om het wat droger en minder plakkerig te krijgen. Nu maar afwachten hoe het brood wordt. Hij staat nu voor de 2e x te rijzen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 09:40 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, brood wordt vaak lekkerder als het deeg natter is.
Prachtig!quote:Op dinsdag 1 februari 2011 15:53 schreef MaximusTG het volgende:
Die van mij is net klaar!
Fotos:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Roggemeel gebruikt?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:11 schreef Gwywen het volgende:
Wat een mooi luchtig brood is dat geworden, en wat een leuk patroontje van dat rijsmandje is erin gekomen![]()
Dit is mijn - niet zo bijster gerezen - pompoenbrood van vanmorgen.
[ afbeelding ]
Volgende keer geen bloem meer bijgooien als het deeg plakkerig is, weer wat geleerd, thankx Maximus.
Ja, Gerst heeft ook nauwelijks gluten, dus geen belletjes, dus je brood wordt minder luchtig.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:59 schreef Gwywen het volgende:
Nee, maar volgens de verpakking zit er wel gerst in de mix, misschien zelfde effect?
te koud? Gist niet vers?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:16 schreef Gwywen het volgende:
Raar dan eigenlijk dat mijn speltbrood ook niet erg wou rijzen laatst, want in spelt zitten juist super veel gluten.
Moet ik morgen even de schuur in duiken, verpakking ligt al bij het oud papier.quote:Op [url=http:/Iorum.fok.nl/topic/1597013/1/100#92187362]dinsdag 1 februari 2011 19:25[/url] schreef MaximusTG het volgende:
Kun je dan eens posten wat voor recepten je gebruikt heb voor je brood hierboven en dat speltbrood?
Een Amerikaanse cup is 240 milliliter. Niet te verwarren met Australischemetrische cup van 250 millililter of de Engelse die 284 milliliter meet.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 20:50 schreef Puckzzz het volgende:
Ik zit een beetje met de hoeveelheid water uit het no knead recept. Hoeveel ml is nu 1 + 5/8 cup?
tell me about it!quote:Op dinsdag 1 februari 2011 21:05 schreef Fixers het volgende:
[..]
Een Amerikaanse cup is 240 milliliter. Niet te verwarren met Australischemetrische cup van 250 millililter of de Engelse die 284 milliliter meet.
Ervan uitgaande dat je amerikaanse cups moet hebben:
1 5/8 US cups = 384.455884 milliliters
(en dan nog beweren die anglo-saksen dat hun systeem beter is dan het metrische)
Klopt, tot 17 % en daarmee vergelijkbaar met tarwe.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 19:16 schreef Gwywen het volgende:
Raar dan eigenlijk dat mijn speltbrood ook niet erg wou rijzen laatst, want in spelt zitten juist super veel gluten.
Volgens mij kan het een broodgist geen ruk uitmaken wat voor graan het is, als er maar lekkere koolhydraten inzitten. Hooguit dat de ph-waarde iets zou kunnen verschillen bij een ander graan, maar dat effect lijkt mij minimaal. Toegevoegd zout e.d. heeft veel meer effect.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 20:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Tja, broodgisten zijn natuurlijk wel optimaal met Tarwemeel
Ik zou het niet al te nauw nemen. Gewoon mengen moet kunnen, maar je moet je gist niet recht bovenop een hoop zout gooien. Als je daar bezorgd om bent, kun je het zout misschien eerst in het water oplossen en dan het mengsel er in gooien.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 22:30 schreef Gwywen het volgende:
Over zout gesproken, ik vind het altijd best verwarrend dat je het zout niet met de gist in aanraking mag laten komen. Wanneer doe je het zout er dan bij? Ik doe altijd eerst water/gist, dan meel, dan zout in de mengkom, maar als je gaat mengen komt het toch allemaal met elkaar in aanraking.
Zout later toevoegen is ook goed voor je glutenstructuur. De ionen in zout zijn niet echt bevorderlijk voor de vorming van een netwerk.quote:Op donderdag 3 februari 2011 13:04 schreef evo87 het volgende:
als je een voordeeg maakt is het niet handig om er al zout aan toe te voegen, het zorgt er namelijk voor dat het gist veel minder goed werkt. Maar als je gewoon direct je hele deeg in 1 keer maakt is het geen enkel probleem.
Vandaag een 100% volkoren appel-rozijn-walnoot-kaneel brood gemaakt. Lekker joh![]()
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
ImageShack en Fok zijn geen vriendjes.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 09:25 schreef evo87 het volgende:
poging 2 voor plaatjes volkoren kaneel-appel-rozijn-walnoten brood.
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
[ link | afbeelding ]
Uploaded with ImageShack.us
Nou als ik zo de foto's van Miss Hobje vergelijk, die ziet er mooi droog uit. Mijne had wel een mooie luchtigheid, maar leek wat 'vettig' ofzo. Net een oliebol structuur als het ware....quote:Op vrijdag 4 februari 2011 13:46 schreef evo87 het volgende:
wat is er fout gegaan met je no knead brood dan?
Dat recept wat je hierboven hebt staan is wel een beetje vreemd trouwens.... Extreem veel gist en heel weinig vocht. Ik zou toch minstens 2.5 dl melk gebruiken als ik jou was. Enne wat italiaanse kruiden erdoor?![]()
Je hoeft trouwens van die droge instant gist niet eerst op te lossen in het vocht, kan gewoon gelijk bij het bloem, 10 min minder lang wachten
Ik gebruik een ronde hoge ovenschaal. Het maakt volgens mij niet zoveel uit als het de hitte maar aan kan en er een deksel op kan.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:13 schreef Game_Error het volgende:
Ik wil dat no knead bread ook wel eens proberen, echter heb ik geen braadpan. Daar zijn zeker geen alternatieven voor?
Dat had ik in het begin ook, maar ik gebruik inmiddels iets minder water , dat het deeg ook meer een deeg is en niet zo mega slap zeg maar, en moet zeggen, dat komt het geheel wel ten goede.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 16:41 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Nou als ik zo de foto's van Miss Hobje vergelijk, die ziet er mooi droog uit. Mijne had wel een mooie luchtigheid, maar leek wat 'vettig' ofzo. Net een oliebol structuur als het ware....
Ah kijk! Hier kan ik wel wat mee. Ik had wel de rijstijden keurig aangehouden (18 uur - 3 uur)quote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:11 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Dat had ik in het begin ook, maar ik gebruik inmiddels iets minder water , dat het deeg ook meer een deeg is en niet zo mega slap zeg maar, en moet zeggen, dat komt het geheel wel ten goede.
En de rijstijd is minstens een rijstijd van 18 uur daarvan merk ik ook dat het een betere structuur krijgt als bv met 12 uur rijzen wat ik in het begin deed.
En na het vormen laat ik het deeg ruim 1,5 tot 2 uur liggen, daar ga ik de vlg keer mee stoeien of daar nog verschil in uitmaakt..
Kortom nog genoeg in te ontdekken
Och van dat zout, ik gooi het zout eerst goed door het meel en dan de droge gist erdoor en uiteindelijk water, dus tja...quote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:16 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Ah kijk! Hier kan ik wel wat mee. Ik had wel de rijstijden keurig aangehouden (18 uur - 3 uur)
maar wat minder water zal ik proberen de volgende keer. En niet het gist en zout tegelijk bij het meel mikken
wat voor meel gebruik je ?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:16 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Ah kijk! Hier kan ik wel wat mee. Ik had wel de rijstijden keurig aangehouden (18 uur - 3 uur)
maar wat minder water zal ik proberen de volgende keer. En niet het gist en zout tegelijk bij het meel mikken
Ik had voor nu gewoon ff witte bloem gebruikt. Maar ik heb laatst volkoren tarwemeel gehaald, misschien is dat beter?quote:
uitproberen dusquote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:24 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Ik had voor nu gewoon ff witte bloem gebruikt. Maar ik heb laatst volkoren tarwemeel gehaald, misschien is dat beter?
Dan moet je voor de gein eens proberen een zuurdesem starter te maken. Heb er nu een schaaltje van staan, maar ik kan er niet aan ruiken zonder onpasselijk te wordenquote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:46 schreef _Loki het volgende:
Ik heb het idee dat het weer naar alcohol ruikt?
Terwijl er deze keer maar ongeveer 1 gram gist in zit ipv 7.
Ja he? Die pannetjes zijn uberschattig. Ook heel geschikt om voorgerechtjes in te maken en serveren.quote:
Nee, ik vind het echt een funky geurtje. Inmiddels volgende verversing, morgenochtend kan ik het verder gaan verwerken in een eerste brood. Eens kijken wat daar uit komt. Als het niets is duik ik daarna wel in de pineapple juice methode, ziet er in ieder geval goed uit. Fijne site ook die je doorlinktequote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:29 schreef MaximusTG het volgende:
@Freddeh: Het kan ook zijn dat de verkeerde bacterie in je zuurdesem is gaan groeien. Die zorgt voor een onaangename geur, maar zorgt wel voor rijzen/lucht in je starter, en doet je denken dat de starter de goede kant opgaat. Probeer anders eens de Pineapple Juice solution, uit het boek van Peter Reinhart.
Staat ook hier beschreven:
http://uitdekeukenvanarde(...)on-zuurdesemers.html
Simpel gezegd gebruik je de eerste 2 dagen ongezoet ananassap ipv water, om een zure omgeving te creëren waardoor die ongewenste bacterie minder snel groeit.
Maar misschien doet je zuurdesem het wel gewoon goed in hou je niet zo van die geur. Ik vond mijn zuurdesem best wel 'lekker' ruiken
.
Als je de smaak in principe wel lekker vindt, maar wel te sterk/zuur, zou je ook wat minder zuurdesemcultuur kunnen gebruiken en daarbij normale gedroogde gist in het brood doen. Dan krijg je een wat minder sterke zuurdesemsmaak.quote:Op zondag 6 februari 2011 20:06 schreef Freddeh het volgende:
Vandaag dus geleerd dat zuurdesem niets voor mij is. De eerste hap, lekker zoutNa 4x kauwen, hm... dat zurige is niets voor mij
Experimentje zuurdesem dus geslaagd, en meteen geleerd dat ik het niet weer doe.
Nu maar een tarwebroodje bakken
Wat voor bloem heb je gebruikt om je eigen cultuur te maken?quote:Op donderdag 10 februari 2011 19:53 schreef MaximusTG het volgende:
Ik ben op zoek naar een goede zuurdesemcultuur. Heb er een tijdje terug zelf een gekweekt, maar die rijst niet echt geweldig. Nu had ik het plan vanmiddag om er een te halen bij de natuurwinkel, maar die bleek uitverkocht. Gelukkig wist ik nu het merk, en volgens mij kan je dat spul helemaal niet meer verwerken tot een levende cultuur. Iemand een internetadresje waar je een goede cultuur kunt bestellen? Liefst in NL, kan nl. alleen buitenlandse webshops vinden.
Ik bedoel meer wel of geen volkoren (dat geldt zowel voor de tarwe als de rogge). Op de vliesjes die in volkoren zitten natuurlijke gistcellen, die je mist als je witte bloem gebruikt.quote:Op donderdag 10 februari 2011 20:06 schreef MaximusTG het volgende:
Heb 'the pineapple juice' methode gebruikt. Die begint met eerste dag ananassap+ roggemeel, dan verversen met ananassap en tarwebloem, en daarna verder met tarwebloem en water.
Waarom doe je er tarwemeel bij?quote:Op donderdag 17 februari 2011 17:08 schreef MaximusTG het volgende:
Laat ik nog maar eens posten dan, anders bloedt dit topic helemaal dood. Ben weer een nieuwe desem begonnen maandag, met versgeperst sinaasappelsap en volkoren roggemeel. Tweede dag volkoren tarwemeel erbij en sinaasappelsap. Gisteren water en volkorentarwe. Nu zou het vandaag al flink gerezen moeten zijn, maar daar is nog niks van te zien.Heb er dus maar alleen wat extra tarwemeel bijgedaan, zodat ie iets dikker is. Dan kan je beter zien of ie gaat rijzen. Morgen ga ik em gewoon weer verversen, en de dag daarna niet, en dan zondag wel weer. Daarna ga ik verversen met tarwebloem en water.
Door het regelmatig wat vers gemaakt deeg bij te voeren, met eventueel een beetje suiker erin.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:40 schreef Erasmo het volgende:
Met circulatie neem ik aan?
Brood voor morgen is alweer lekker aan het rijzen. Ik ben er straks een paar dagen niet, als ik een stukje deeg achter wil houden voor het volgende brood, hoe kan ik dat het beste in leven houden?
in de koelkast of in de vriezer?quote:Op zondag 20 februari 2011 14:40 schreef Erasmo het volgende:
Met circulatie neem ik aan?
Brood voor morgen is alweer lekker aan het rijzen. Ik ben er straks een paar dagen niet, als ik een stukje deeg achter wil houden voor het volgende brood, hoe kan ik dat het beste in leven houden?
Het hele idee van zuurdesem is voor rogge bedacht omdat rogge geen gluten heeft en je het anders niet aan het rijzen krijgt.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 01:02 schreef MaximusTG het volgende:
Tja, bij mijn eerste poging had ik als start roggemeel gebruikt,en daarna tarwebloem. Dat werd niet echt wat, en nu werd me hierboven dus "aangeraden" volkoren te gebruiken. Nu weet ik wel dat tarwemeel minder rijst, maar zag verder weinig reden om het niet te proberen. Uiteindelijk is je zuurdesem zo omgebouwd naar welke meel/bloem/graansoort je wilt.
Dat is wat ik normaal doe ja, maar als je er niet bent dan gaat dat wat moeilijkquote:Op zondag 20 februari 2011 14:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Door het regelmatig wat vers gemaakt deeg bij te voeren, met eventueel een beetje suiker erin.
Zouden ze de kelder overleven? Ik vrees dat als ik het in de vriezer doe mijn cultuur doodvriesquote:Op zondag 20 februari 2011 14:42 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
in de koelkast of in de vriezer?
Hier staat ook deeg op de vensterbank te rijzen, een simpel witbrood met een beetje volkorenmeel erdoorheen. Lekker straks bij de boeuf bourgignon, met wat boter en zout...
Klopt, dat wordt lastig, maar je kan altijd weer een nieuwe preferment maken.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:44 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dat is wat ik normaal doe ja, maar als je er niet bent dan gaat dat wat moeilijk
Ik ga het gewoon proberen in de kelder met wat suiker als rantsoen, doosje afsluiten of niet?quote:Op zondag 20 februari 2011 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, dat wordt lastig, maar je kan altijd weer een nieuwe preferment maken.
Doekje erover, als het verschrikkelijk stinkt als je terugkomt kan je het altijd nog weggooien. Koelkast blijft het trouwens langzamer ontwikkelen, maar als het misgaat stinkt die weer zo. Wat voor een werk doe je trouwens dat je vaak lang weg bent?quote:Op zondag 20 februari 2011 14:50 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik ga het gewoon proberen in de kelder met wat suiker als rantsoen, doosje afsluiten of niet?
Ja, dat snap ik, als ik het begrijp wordt een desemcultuur gebruikt omdat die melkzuurbacterien bevat die de amylases in de rogge inactiveren, waardoor de structuur van het brood gewaarborgd wordt.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het hele idee van zuurdesem is voor rogge bedacht omdat rogge geen gluten heeft en je het anders niet aan het rijzen krijgt.
En van binnen:quote:
Mooie structuur! Die van mij blijven helaas compacter...quote:
Dan moet je op het etiket kijken. Alles behalve meel, water en gist is principe overbodig.quote:Op zondag 20 februari 2011 17:33 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt. Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Ik hoop dat me ooit lukt een brood te bakken zoals je ze in Frankrijk bij het bakkertje op de hoek kunt kopen.
Gisteren net te laat bij de natuurwinkel om biologisch roggemeel te kopen, dus morgen een nieuwe poging voor m'n desembrood. Als ik morgen kan beginnen, kan ik 'm zaterdag bakken![]()
Wat vetten, emulgatoren en vitamine C, conserveermiddel soms ook, maar het valt eigenlijk wel mee. Het is hoofdzakelijk het proces erg goed beheersen.quote:Op zondag 20 februari 2011 17:33 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt.
Ben je wel eens in Zuidduitsland of Zwitserland geweest? Daar vind ik het brood eigenlijk nog vele malen beter, hoewel zo een Baguette met een korst als 20 laagjes kerstballenglas natuurlijk geweldig is.quote:Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Ik hoop dat me ooit lukt een brood te bakken zoals je ze in Frankrijk bij het bakkertje op de hoek kunt kopen.
Succes!quote:Gisteren net te laat bij de natuurwinkel om biologisch roggemeel te kopen, dus morgen een nieuwe poging voor m'n desembrood. Als ik morgen kan beginnen, kan ik 'm zaterdag bakken![]()
Metafoor van het jaarquote:Op zondag 20 februari 2011 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ben je wel eens in Zuidduitsland of Zwitserland geweest? Daar vind ik het brood eigenlijk nog vele malen beter, hoewel zo een Baguette met een korst als 20 laagjes kerstballenglas natuurlijk geweldig is.
Ik heb ooit een buisje broodverbeteraar gekocht waarmee je met 0,05% (probeer dat maar eens af te wegenquote:Op zondag 20 februari 2011 17:33 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt. Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Gisteren net te laat bij de natuurwinkel om biologisch roggemeel te kopen, dus morgen een nieuwe poging voor m'n desembrood. Als ik morgen kan beginnen, kan ik 'm zaterdag bakken![]()
preferment, zie OP. In dit geval met een 1:1 verhouding tussen bloem en water.quote:Op zondag 20 februari 2011 19:55 schreef Gwywen het volgende:
Nee, ik hoef juist níet van dat akelige fluffy brood. Dat je eigenlijk alleen maar fluffy brood kunt kopen in de winkels is de reden waarom ik zelf ben gaan bakken.
Ik vind Duits en Zwitsers brood ook lekker, maar dat Franse bruine boerenbrood dat we op vakantie aten was echt subliem. Daar hoefde eigenlijk niet eens wat op.
Overigens vind ik tijdens m'n zoektocht naar een plaatje meteen een recept. Geen idee alleen wat "levain" is.
In rogge zitten gluten hoor.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het hele idee van zuurdesem is voor rogge bedacht omdat rogge geen gluten heeft en je het anders niet aan het rijzen krijgt.
Klopt, maar wel minder en in rogge zit de verkeerde variant Glutenine in waardoor geen lange glutenstrengen worden gevormd.quote:
Jaquote:Op zaterdag 26 februari 2011 14:45 schreef Ml-etje het volgende:
Krentenbrood
Ingrediënten:
500 gram eiwitrijke tarwebloem
8 gram zout
± 300 gram water
350- 500 gram rozijnen, krenten o.i.d
100 gram krentenbroodpoeder(= broodverbetermiddel met een geurig melange, houdt krentenbrood, suikerbr. e.d. langer vers en geuriger)
15 gram gist
Wel krenten of rozijnen 15-30 minuten, het liefst een dag van te voren, in lauw water, afgieten en in een vergiet doen.Minimaal 6 uur laten drogen.Je kunt dit ook nog eerder doen, doe ze dan in een zak in de koelkast, zo zijn ze ± 14 dagen houdbaar. Houd 350 gram tot 500 gram vruchten aan op 500 gram meel. In de machine kun je vaak niet meer dan 150- 250 gram toevoegen aan 500 gram meel.
Doe bloem, gist, krentenbroodpoeder, zout en water in de broodmachine .
Kies een deegprogramma, bv. pizza of kneed met de hand.
Haal het deeg eruit, schakel de machine uit, vorm er een bal van. Laat het deeg afgedekt met ingevet plastic tegen uitdrogen, 10 minuten rusten.
Duw de lucht eruit en werk de krenten of rozijnen erdoor.
Vorm er een brood van leg het in de vorm, dek weer af en laat nog ± 1 uur narijzen.
Bakken: ± 180 º C-± 40-45 min.
Kan ik bovenstaand brood ook vanavond maken en morgenvroeg eten?
Dat is mooiquote:
Smaakte heerlijkquote:Op zondag 27 februari 2011 17:19 schreef Erasmo het volgende:
En?
Ik moet helaas melden dat ik me toch schuldig heb gemaakt aan massamoord op mijn gistcultuur, ze hebben de week in mijn kelder niet overleefd![]()
Gelukkig wilden hun instant neefjes en nichtjes nog wel aan het werk en gaan ze op dit moment hier op los:
[ afbeelding ]
Volgens mij is de reden dat er vaak met roggemeel begonnen wordt dat roggemeel makkelijker gist; Dat zou dan dus betekenen dat er op roggemeel van nature betere/meer wilde gist leeft. Zal van de week eens een brood bakken met mijn desemcultuur. Morgen weer eens verversen. Kan ik dinsdag mn brood starten.quote:Op zondag 27 februari 2011 22:43 schreef Gwywen het volgende:
Ik ga morgen beginnen met m'n desem. Helaas had de biologische boer geen roggemeel, maar volgens hem kun je het ook maken met gewoon volkoren tarwemeel dus ik ga 't gewoon maar proberen. Ik houd jullie op de hoogte
Ik las trouwens dat je op zoek was naar een kant en klare desemcultuur, mocht je die nog steeds willen en je woont in de buurt, dan is de Zuidmolen in Groesbeek wel een hele goede optie. Ze verkopen flesjes vloeibaar zuurdeeg.quote:Op maandag 28 februari 2011 16:25 schreef MaximusTG het volgende:
Vanmorgen rook ie best wel zuur, maar toen had ie al ongeveer een week in de koelkast gestaan. Na het verversen rook ie een stuk minder zuur. Hij staat nu weer in de koelkast, en heb een deel gebruikt in een starter voor een brood dat ik morgen ga bakken. Deze starter is een stuk steviger, dus ik ben benieuwd of ie een beetje gaat rijzen. Bij de cultuur zelf is dat lastig, omdat die 50% water is. Maar er zaten wel heel veel belletjes in.
Ja, ik dacht datzelfde bij de zuurdesem?quote:Op maandag 28 februari 2011 18:02 schreef MaximusTG het volgende:
Had Amerikaanse patentbloem besteld en gewone patentbloem voor brood. Is bedoeld om pizza mee te bakken. Beetje kijken welke bloem het beste presteert in een gewone oven.
Dat zuurdeegpoeder zie je wel vaker staan ja. Dacht tijdje terug dus dat ze zuurdesem verkochten bij de natuurwinkel, maar dat is ook dat poeder.
Snap alleen niet waarom ze bij de Zuidmolen zowel 100gr als 300gr zuurdesem verkopen. In principe heb je die 100gr toch zo opgekweekt?
Ga je de starter dan in de koelkast zetten?
Ja, ik had 't precies gedaan zoals jij zegt. Ik denk dat ik gewoon de handigheid nog een beetje moet krijgen met de hoeveelheden water en zo. Er stonden in mijn recept geen hoeveelheden maar teksten als "tot het goed aanvoelt". Ik denk dat ik daar een beetje in de fout ben gegaan.quote:Op zaterdag 5 maart 2011 23:38 schreef MaximusTG het volgende:
Huh? Had je er wel een deeg van gemaakt dan? Het idee is dat je eerst een cultuur maakt; dat is je zuurdesem, ofwel moederstarter, barm. Die bestaat puur uit bloem (kan ook meel, of roggebloem of zo zijn) en water. Je barm bewaar je langere tijd het beste in de koelkast. Nu wil je een brood bakken; Je neemt je barm en ververst die, door em te verdubbelen, of te verdriedubbelen. Stel je hebt 100 gram barm, dan voeg je 100 gram bloem en 100 gram water toe. Goed roeren, en afgedekt bij kamertemperatuur uur of 6 laten staan. Nu gaan zowel de gisten als de bacterien groeien. Maar de gisten sneller. Na die 6 uur is je barm weer klaar voor gebruik en kan drie dagen gebruikt worden. In de koelkast bewaren. Om er nu een brood van te maken neem je een deel van de barm, en verwerk je die of eerst tot een biga, stevige starter, of direct met meer bloem water en zout tot een deeg. Hoe langer de barm na verversing in de koelkast staat, hoe zuurder het brood. Dan halen de bacterien (die voor het zure zorgen) de gist weer in. De barm blijft dus altijd onaangetast. Je gebruikt een deel. Als je dus veel wil bakken moet je de barm dus eerst flink een aantal keer verversen.
Nee maar als het minder kan doe ik dat graagquote:Op zondag 13 maart 2011 11:32 schreef DarkElf het volgende:
Waarom doe je er zoveel suiker in eigenlijk? Wordt t daar niet te zoet van?
voor maisbroodjes? niet perse maar ik gebruikte dit recept voor zachte witte bolletjes en je kan heus eea vervangen voor maismeel.quote:Op zondag 13 maart 2011 11:41 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Nee maar als het minder kan doe ik dat graag
Ze wilden overigens niet netjes rijzen dus ik had maïsklompjes(klef van binnen).
Heb ze opengesneden en nog even in de oven gelaten wie weet wordt het nog wat.
Jij een beter recept DE?
Je zou iets minder water kunnen gebruiken (240 ml) of wat lang kunnen doorkneden, dat zou wat kunnen schelen in het plakken. Wat zit er in die maismix trouwens? Gezien het feit dat je er nog zelf gist ed. bij moet voegen lijkt het me geen kant en klare mix?quote:Op zondag 13 maart 2011 11:04 schreef Ml-etje het volgende:
Mogge
Hier liggen de maïsbolletjes in de oven
400 gram maismix
275 mililiter lauw water
20 gram olijfolie
10 gram suiker
8 gram verse gist of 4 gram droge gist
5 gram gejodeerd zout
Goed voor 4 bolletjeshet jammere is dat het enorm plakte.
Tips anyone?
Klopt het is een door de molenaar gemaakt mengsel van maïs en tarwemeel als ik het goed hebquote:Op zondag 13 maart 2011 12:07 schreef mjan het volgende:
[..]
Je zou iets minder water kunnen gebruiken (240 ml) of wat lang kunnen doorkneden, dat zou wat kunnen schelen in het plakken. Wat zit er in die maismix trouwens? Gezien het feit dat je er nog zelf gist ed. bij moet voegen lijkt het me geen kant en klare mix?
Ah, je hebt handmatig gekneed? Weet je ongeveer hoe lang? Zeker 10 minuten actief doorkneden zal het deeg wel nodig hebben. Met de hand zou ik sowieso met wat minder water beginnen, anders zou ik ook al snel wanhopig worden van de plakbende.quote:Op zondag 13 maart 2011 12:14 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Klopt het is een door de molenaar gemaakt mengsel van maïs en tarwemeel als ik het goed heb
Het kneden ben ik maar mee gestoptwas niet te doen.
Ze hebben zojuist een enkeltje prullebak gehadquote:Op zondag 13 maart 2011 12:30 schreef mjan het volgende:
[..]
Ah, je hebt handmatig gekneed? Weet je ongeveer hoe lang? Zeker 10 minuten actief doorkneden zal het deeg wel nodig hebben. Met de hand zou ik sowieso met wat minder water beginnen, anders zou ik ook al snel wanhopig worden van de plakbende.
Waren ze nog wel lekker geworden?
quote:Op zondag 13 maart 2011 12:36 schreef DarkElf het volgende:
die olijfolie moet die erin? ik kneed eigenlijk alleen olijfolie door focaccia's en ja dan wordt het deeg er plakkeriger van .. ik gebruik verder nooit olie in deeg (alleen om de kom in te vetten waarin t rijst)
boter = roomboter imoquote:Op zondag 13 maart 2011 12:37 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
ik ga vanmiddag opnieuw aan de slag met roomboter dan wel, gewone boter heb ik dus niet eens
Wat jammer en zonde van je werk! Maismix klinkt opzich wel goed, ik vroeg het vooral omdat ik zeker wilde zijn dat je niet alleen maismeel hebt gebruikt, volgens mij zitten daar nl geen gluten in (kun je even nazoeken evt) en dat zou kunnen verklaren waarom je brood niet rees. Overigens vind ik 100gr per broodje ook wel erg veel; ik zou denken dat je uit 400gr toch zéker 8 broodjes moet kunnen halen.quote:Op zondag 13 maart 2011 12:34 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Ze hebben zojuist een enkeltje prullebak gehadje kon er iemand de hersenen mee inslaan.
Ben er geen 10 minuten mee bezig geweest het was echt niet te doenzal inderdaad nog een poging wagen met minder water, bijgieten kan altijd.
Overigens ben ik twijfelkont nu aan het zoeken wat er exact in maismix zit, onze molenaar is nogal op leeftijd dus wie weet heb ik het verkeerd begrepen.
Waar koop je die mix?quote:Op zondag 13 maart 2011 16:37 schreef Gwywen het volgende:
Hoef je bij handmatig kneden maar 10 minuten te kneden? En ik maar een half uur spierballen kweken elke keer...
Ben trouwens erg te spreken over de speltmix van Oerbrood. Hoeft alleen water bij, ik doe de hele zak met 520 lauw water, enorme superbroden worden dat.
Ik had het over minimaal 10 minuten hequote:Op zondag 13 maart 2011 16:37 schreef Gwywen het volgende:
Hoef je bij handmatig kneden maar 10 minuten te kneden? En ik maar een half uur spierballen kweken elke keer...
Ben trouwens erg te spreken over de speltmix van Oerbrood. Hoeft alleen water bij, ik doe de hele zak met 520 lauw water, enorme superbroden worden dat.
Wat voor brood was dat dan? Want dat is wel erg lang rijzen dan (als je die andere twee dagen meetelt). Was het brood nog wel mooi gerezen in de oven? Lijkt me dat het glutennetwerk begint af te breken na zo'n lange tijd.quote:
bakpapierquote:Op maandag 14 maart 2011 11:58 schreef Erasmo het volgende:
Vandaag brood gebakken in kleine aardewerken pannetjes, 2 dagen laten rijzen en vannacht in de pannetjes laten rijzen. Voor ik het deeg in de pannetjes deed heb ik ze ingevet met olie, echter het brood komt niet los... Wat ging er fout?
In hete braadpan kiepen? Dan zou ik even de tijd voor zo'n no-knead bread opzoeken en die gebruiken.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 17:34 schreef McGilles het volgende:
Nu een pompoenpittenbrood in de oven, 500gr droog mengsel + 300ml water. Hoe lang zal die nodig hebben in een gesloten braadpan in een oven op 220 graden?
Kan ook zijn dat het te lang heeft gestaan en zijn eigen glutennetwerk weer begon af te breken (wat Maximus hierboven ook al eens noemt). Heb je het na gisteravond in de koelkast bewaard? Dan zou het nog wel goed moeten zijn gebleven nl.quote:Op dinsdag 15 maart 2011 18:20 schreef ASSpirine het volgende:
Heb gisteren veel tijd en moeite gestoken in het kneden van een meergranendeeg. Weggezet met de bedoeling het de dag erna te bakken. Hoe langer rijzen/fermenteren hoe meer smaak dacht ik.
Gisteren rond 23:00 klaar met kneden.
In de ochtend om half 7 even gekeken, was het mooi bol.
Vandaag om 16:45 terug gekomen en dan gezien dat het deeg helemaal is ingezakt...
Heb dus geen mooie brood meer gekregen.
Wat ik dus heb gemaakt was wrs een preferment? Alleen met enorm veel bloem... (zo zag het er wel uit)
Ik heb em nog even gekneden en dan gebakken. Niet zo lekker dus.
Wat ik misschien nog had kunnen doen was weer wat bloem toevoegen en dan kneden, weer laten rijzen? Dan was het mss nog een mooie luchtige brood geworden.
Die van mij was zwaar en nog nat (wrs te kort in de oven)
Hoeveel gist (droog/vers?) gebruik je dan op hoeveel meel?quote:Op dinsdag 15 maart 2011 20:09 schreef Gwywen het volgende:
Ik laat het eigenlijk nooit heel lang rijzen. Vanmorgen kwam ik er om kwart voor 12 achter dat ik geen brood meer had, half 2 zat ik van een kakelvers boterhammetje te genieten voor mijn iets verlate lunch. Eerste rijs iets meer dan een half uur, daarna nog een rijs van 10 minuutjes - waarbij ik het brood op de bakplaat leg en op de oven zet, met een doek erover die ervoor zorgt dat de warme lucht uit de opwarmende oven bij het brood terechtkomt. Altijd mooie hoge broden.
Gewoon wat langer laten rijzen,quote:Op zondag 20 maart 2011 10:43 schreef Spees_Eend het volgende:
Ik wil vandaag mijn eerste brood gaan maken. Heeft het voor de luchtigheid eigenlijk zin als ik er wat baking soda doorheen kneed? Voor cakes heeft dat wel een goed effect, maar voor brood ook? Of zou ik dan een gatenkaasbrood krijgen?
Oké, dankje. Ik vind een stevig brood ook erg lekker, maar ben bang dat mijn eerste poging dan zou verworden tot een blok. Ik ga eens experimenterenquote:Op zondag 20 maart 2011 10:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Gewoon wat langer laten rijzen,
Vind trouwens het voordeel van mijn eigen brood dat het steviger is, laatst weer eens brood van een NL bakker gehad, dat viel al bijna uit elkaar voor het smeren.
Dat is dé trucquote:Op zondag 20 maart 2011 10:54 schreef Pietverdriet het volgende:
Gewoon wat langer laten rijzen,
Vind trouwens het voordeel van mijn eigen brood dat het steviger is, laatst weer eens brood van een NL bakker gehad, dat viel al bijna uit elkaar voor het smeren.
Oké, en dan bij voorkeur de 1e of de 2e rijssessie? Of maakt dat niks uit? (ik doe het nu volgens het 1e recept in de OP: 10 min kneden, 60 mijn rijzen, 10 min kneden, 45 min rijzen in lauwe oven, afbakken)quote:
40 minuten op 220 meestal wel ja. Maar, als je hem omdraait en op de onderkant klopt, dan klinkt een gaar brood hol.quote:Op zondag 20 maart 2011 14:07 schreef Spees_Eend het volgende:
Okee ik heb het nu ongeveer 15 minuten langer laten rijzen dan in het recept en ik heb hem net in de oven gezet op 220 graden. Heb hier ergens een tip voorbij zien komen om een beetje water onderin de oven te gieten voor het vocht dus dat heb ik ook gedaan. Hoe check ik nou of het brood van binnen mooi gaar is? Bij een cake steek je er ff een satéprikker in maar dat lijkt mij hier niet de manier. Of is een mooi bruin brood dat 40 minuten op 220 graden heeft gestaan in de oven wel een garantie?
Ok, thanx!quote:Op zondag 20 maart 2011 14:08 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
40 minuten op 220 meestal wel ja. Maar, als je hem omdraait en op de onderkant klopt, dan klinkt een gaar brood hol.
Superlekker geworden, al zeg ik het zelfquote:Op zondag 20 maart 2011 10:51 schreef infp2009 het volgende:
Ik heb een no-knead in de oven liggen, eerste poging dus ben benieuwd!
Omdat ze in Duitsland en Frankrijk van lekker brood houden, In Zwitserland is het brood trouwens ook helemaal te gek.quote:Op zondag 20 maart 2011 21:03 schreef Gwywen het volgende:
Ik ben zo'n moeder die alleen nog maar zelfgebakken brood serveert.
Mijn kind blieft niet eens brood meer van de bakker![]()
Wat ik hierboven lees, over dat zelfgebakken brood veel steviger is dan wat je koopt. Waarom is in Duitsland en Frankrijk het brood wél lekker stevig? (en altijd lekker boers van vorm en niet in een blik gebakken?)
Tja, je zou het gaan denkenquote:Op dinsdag 22 maart 2011 23:19 schreef Bluezz het volgende:
De laatste 2 keer was het brood wat vochtig van binnen... terwijl ik niets veranderd heb behalve de stand van de oven. Zou het daarmee te maken kunnen hebben
Ik neem aan dat je maisgriesmeel bedoeld?quote:Op zondag 27 maart 2011 17:47 schreef Gwywen het volgende:
Lekker, kruiden in brood. M'n favoriet is een mediterraan brood met allerlei kruiden die in m'n tuin voorhanden zijn, flinters gedroogde tomaatjes en stukken zwarte olijf. Bestrooien met polenta en grof zeezout.
Dat is het leuke ervan, je maakt steeds betere broden, makkelijkheid erin krijgen, ook grotere uitdagingen aannemen en nog meer genieten van je broodquote:Op vrijdag 8 april 2011 17:17 schreef Gwywen het volgende:
Ik moet zeggen dat ik, na een paar maanden lang elke week zo'n drie broden, er steeds handiger in word. Vroeger was ik toch wel twee, drie uur druk als ik een brood maakte, maar tegenwoordig is het even tien minuten kneden en de rest doet moeder natuur (rijzen) of het oventje. Geen idee eigenlijk waarom ik er vroeger altijd zo tegenop zag en zo lang over deed.
Volgende keer nog minder water dus, fluffy goed gerezen prut was hetquote:Op zondag 13 maart 2011 12:30 schreef mjan het volgende:
[..]
Ah, je hebt handmatig gekneed? Weet je ongeveer hoe lang? Zeker 10 minuten actief doorkneden zal het deeg wel nodig hebben. Met de hand zou ik sowieso met wat minder water beginnen, anders zou ik ook al snel wanhopig worden van de plakbende.
Waren ze nog wel lekker geworden?
Heb ik gedaan, het stortte net zo hard weer inquote:Op zondag 10 april 2011 20:42 schreef Gwywen het volgende:
Als het te fluffy is doe je er toch gewoon een paar handjes witmeel bij tot het goed is?
Oh das wel gek danquote:Op zondag 10 april 2011 21:45 schreef Ml-etje het volgende:
[..]
Heb ik gedaan, het stortte net zo hard weer in
Er is niks mee te kneden het blijft waterig en plakkerig.
quote:Op maandag 11 april 2011 12:45 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Oh das wel gek danmare op naar de volgende poging
Vind het persoonlijk niet zo lekker maar het is wellicht afhankelijk van het broodsoort.quote:Op maandag 11 april 2011 18:50 schreef deepart het volgende:
Kan ik dat brood gewoon voor de helft in de diepvries gooien, of verliest het dan zijn smaak?
ik doe dat zo vaak.quote:Op maandag 11 april 2011 18:50 schreef deepart het volgende:
Kan ik dat brood gewoon voor de helft in de diepvries gooien, of verliest het dan zijn smaak?
Dat ziet er erg lekker uitquote:Op zondag 17 april 2011 16:28 schreef Bluezz het volgende:
Italiaans landbrood waar ik voor de laatste rijs zongedroogde tomaatjes heb gedaan en dat ziet er zo uit :
[ afbeelding ]
Het grappige is dat elk sneetje er anders uit ziet
O, jawel hoor, hele leuke kipjes met een bol lijf waarin een gekookt ei (gerold in een plakje ham) verstopt zat. Ik had er twee de man gemaakt, dat bleek dus een complete maaltijd, zo vreselijk machtig.quote:Op zaterdag 23 april 2011 22:06 schreef evo87 het volgende:
hmm, niemand voor pasen brood aan het bakken?
Gun je gist wat meer tijd.quote:Op donderdag 5 mei 2011 21:36 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb vorige week twee broden gemaakt met maar één zakje gist, (op 1 kg meel), en hoewel het iets minder hoog werd dan anders vond ik het aardig gelukt.
Heb er vier uur over gedaan. Ruim drie uur laten rijzen. Af en toe kneden of vormen tussendoor. Of is dat (veel) te weinig?quote:
quote:Op vrijdag 6 mei 2011 05:26 schreef AcidFay het volgende:
[..]
Heb er vier uur over gedaan. Ruim drie uur laten rijzen. Af en toe kneden of vormen tussendoor. Of is dat (veel) te weinig?
Vormpjes kun je wel bij de bakwinkel/xenos halen, kosten niet zoveel.quote:Op vrijdag 6 mei 2011 12:51 schreef AcidFay het volgende:
Handig filmpje. Ik zat zo te zien wel op de goede weg, maar volgende keer het deeg gewoon een dag van de voren. En het kneden wat beter.
Ik heb geen vormpjes, ik neem gewoon bakpapier zoals hier.
http://uitdekeukenvanarde(...)ecept-stokbrood.html
Yum, die zien er lekker uit....!quote:Op donderdag 12 mei 2011 16:47 schreef MaximusTG het volgende:
Net pizzabroodjes gebakken:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
En het deeg? Gewoon een standaarddeeg met 1 x rijzen?quote:Op donderdag 12 mei 2011 17:43 schreef MaximusTG het volgende:
Dank! Zit een mengsel van cherrytomaatjes, mozzarella en pesto op.
heerlijk! ik denk dat ik die morgen of zondag ga makenquote:Op donderdag 12 mei 2011 17:58 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, simpel deegje. Met de toevoeging van wat olijfolie en wat maismeel. Tis van deze:
http://uitdekeukenvanarde(...)8/pizzabroodjes.html
Oe trouwens ff vraagje nog .. heb je er 6 van gemaakt ipv 9? en hoe heet heb je afgebakken? 220? of warmer zoals pizza?quote:Op donderdag 12 mei 2011 17:43 schreef MaximusTG het volgende:
Dank! Zit een mengsel van cherrytomaatjes, mozzarella en pesto op.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |