Dit overkwam mij dus afgelopen zaterdag. Hoe red je je hier uit? is de volgende vraag die elke echte man (m/v) zich dan stelt.
Het antwoord:
Ingredienten:
500 gr. volkoren tarwemeel
desertlepel zout
7 gr. droge gist van de supermarkt
4 dl. lauw water
Gooi het meel in een kom en maak een kuil in het midden.
Strooi het zout op het meel, maar zo dicht mogelijk tegen de rand, zodat het niet in de kuil valt.
Strooi gist in de kuil.
Schenk het water op de gist en laat het 5 minuten borrelen
Begin met je handen te kneden, tot het deeg redelijk aan elkaar plakt
Strooi wat bloem op het aanrecht en kneed het deeg hier verder (deeg van je af duwen, dubbelvouwen en weer van je af duwen etc.) 10 minuten is voldoende.
Maak een bal van je deeg en laat het 60 minuten rijzen in een kom (met een theedoek erover) op kamertemperatuur.
Kneed het deeg vervolgens weer 10 minuten op het aanrecht
Laat het deeg nog 45 minuten rijzen in een lauwwarme oven op een bakplaat (oven 5 minuten voorverwarmen op 30 graden, vervolgens uit!)
Zet de oven op 220 graden en bak het brood in 30/40 minuten bruin.
Resultaat: een heerlijk, smakelijk vloerbrood.
Reactie broodmachineafficionados: "................."
Je kunt dit brood natuurlijk nog opsexen, door er een eitje door te gooien , wat olijfolie, of hele granen/zaden, maar het smaakt zo ook prima. (tip: koop wel goed, volkoren meel!)
Ik ben daar nog steeds voor. Het scheelt een hoop ruimte in de keuken!
Ik maak trouwens zelf altijd brood voor mee naar mijn werk. Ik heb ooit eens een recept via Soezieclub gekregen wat ik echt geweldig vind. Het enige nadeel: hun meel kun je maar op sommige plekken kopen.
Waldkorn
- 350 gram boerenpit
- 150 gram waldkorn
- 15 gram boter
- 10 gram suiker
- 10 gram droge gist
- 280 ml water
- 100 gram rozijnen
- 50 gram gebroken walnoten
Meng alle ingredienten behalve de noten en de rozijnen en kneed het goed door (in het recept staat 20 minuten).
Vorm een bal en laat het 25 minuten rijzen op een warme plek afgedekt met een theedoek.
Druk het deeg plat, scheur het in stukken en kneed het samen met de rozijnen en de walnoten tot alles goed door elkaar zit.
Maak het deeg een beetje langwerpig en laat nog 15 minuten rijzen.
Vet een broodblik in.
Doe het deeg in het broodblik en laat nog 50 minuten rijzen.
Verwarm de over voor op 230 graden.
Bak het brood in 40 minuten gaar. (Ten minste dat staat in het recept.)
Ik verwarm de over echter altijd op 220 graden en zet het rooster zo laag mogelijk in de oven. Het bakken doe ik ook korter. Je kunt 'horen' aan het brood wanneer het klaar is door het op te kloppen. Klinkt het hol dan is het gaar. Je kunt het dan eventueel wel langer in de over laten voor een hardere korst.
[Dit bericht is gewijzigd door Tedda op 16-02-2004 12:11]
quote:Als je in de buurt van een molen woont, waar ze zelf nog meel malen, ga daar dan heen. Woon helaas zelf ver weg van zo'n ouderwetse molen, maar ze zijn door het hele land te vinden.
Op maandag 16 februari 2004 11:58 schreef Tedda het volgende:
Nog meer ideeen:
Ciabatta & FocacciaIk maak trouwens zelf altijd brood voor mee naar mijn werk. Ik heb ooit eens een recept via Soezieclub gekregen wat ik echt geweldig vind. Het enige nadeel: hun meel kun je maar op sommige plekken kopen.
quote:Klopt, je brood is gaar als het dof, maar hol klinkt. Je kunt je brood nog wat donkerder maken, door 10 minuten voor tijd nog wat water op het brood te gooien!
Ik verwarm de over echter altijd op 220 graden en zet het rooster zo laag mogelijk in de oven. Het bakken doe ik ook korter. Je kunt 'horen' aan het brood wanneer het klaar is door het op te kloppen. Klinkt het hol dan is het gaar. Je kunt het dan eventueel wel langer in de over laten voor een hardere korst.
quote:Ik kom uit Dordrecht waar nog een molen staat (en woon in Den Haag). Maar mijn ouders wonen nog in Dordt en ik kom er regelmatig dus voor mij is aan het meel komen geen probleem
Op maandag 16 februari 2004 14:57 schreef Litman het volgende:[..]
Als je in de buurt van een molen woont, waar ze zelf nog meel malen, ga daar dan heen. Woon helaas zelf ver weg van zo'n ouderwetse molen, maar ze zijn door het hele land te vinden.
Iemand anders al een brood in de oven gebakken?
Ikzelf zet mijn gist altijd in een kopje lauwarm water met een theelepeltje honing. Dat dan weer met het water gewoon verder kneden.
Nog een tip: Als je het brood in de oven zet, gooi dan een kopje water op de bodem van je oven, en doe snel de deur dicht. Dit resulteert in wat stoom en geeft een beter bakresultaat.
Misschien toch wel een goed idee voor volgend weekend, brood bakken.
quote:Klopt, er is niets mooiers dan je deeg op het aanrecht gooien en er op slaan!
Op woensdag 18 februari 2004 20:35 schreef Fixers het volgende:
Je vergeet het leukste van broodbakken: Na de eerste rijs alle lucht er uit slaan. Heerlijk even de agressie afreageren op het deeg (en het is nog nuttig ook).
quote:Wordt je brood wel iets zoeter, hou ik persoonlijk niet zo van.....
Ikzelf zet mijn gist altijd in een kopje lauwarm water met een theelepeltje honing. Dat dan weer met het water gewoon verder kneden.
quote:Beter bakresultaat in welk opzicht? Dat het brood bruiner wordt?
Nog een tip: Als je het brood in de oven zet, gooi dan een kopje water op de bodem van je oven, en doe snel de deur dicht. Dit resulteert in wat stoom en geeft een beter bakresultaat.
quote:Valt echt wel mee hoor!
Op woensdag 18 februari 2004 20:39 schreef Christine het volgende:
Eerder bakte ik ook vaak zelf brood in de oven. Een heerlijke klus waar je echt tijd voor nodig hebt. .
Het maakt ook niet uit of je het deeg nu 1 of 2 uur laat rijzen, dus je bent ook nog tamelijk flexibel qua inplannen!
[Dit bericht is gewijzigd door Litman op 19-02-2004 11:33]
1 pak meel, 6, 25 dl lauw water, 2 eetlepels zout, 2 eetlepels suiker, 3 zakjes gist.
dat tot een beslag maken
half uurtje laten rijzen
nogmaals kneden (en evt wat dingen toevoegen), en dan wederom een half uur laten rijzen. en dan een minuut of 50 op 200 graden
zelf doe ik er meestal pesto, olijfolie en italiaanse kruiden doorheen
quote:Ik gebruik dat ook om ciabatta's te maken, maar een minuut of 50? Het is bij mij altijd al na 15-20 minuten klaar.
Op donderdag 19 februari 2004 11:22 schreef Cybart het volgende:
ik gebruik het broodrecept van jamie oliver1 pak meel, 6, 25 dl lauw water, 2 eetlepels zout, 2 eetlepels suiker, 3 zakjes gist.
dat tot een beslag maken
half uurtje laten rijzen
nogmaals kneden (en evt wat dingen toevoegen), en dan wederom een half uur laten rijzen. en dan een minuut of 50 op 200 gradenzelf doe ik er meestal pesto, olijfolie en italiaanse kruiden doorheen
quote:Ik niet hoor, mijn eerste brood was gewoon niet te vreten. het recept (van Jamie Oliver) schreef 30 gram zout voor (kilo bloem). "30 dat is veels teveel dat zal wel 3 gram moeten zijn." Het was dus wel 30 gram. (een desertlepel toch?)
Op donderdag 19 februari 2004 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Als je goed wilt leren brood bakken maak dan een brood met meel, water, gist en zout. Als je dat lukt een lekker brood te bakken hiermee, dan pas met allerlei zooi er door gooien.
Veel mensen die allerlei dingen door het brood gooien doen dat omdat ze daarmee een niet al te goed geslaagd brood camoufleren.
quote:Als je bijhoud wat je doet, en er dan vreselijke resultaten uitkomen, dan leer je echt brood bakken, want je leert wat er gebeurd als je bepaalde dingen doet.
Op donderdag 19 februari 2004 14:16 schreef Fixers het volgende:[..]
Ik niet hoor, mijn eerste brood was gewoon niet te vreten. het recept (van Jamie Oliver) schreef 30 gram zout voor (kilo bloem). "30 dat is veels teveel dat zal wel 3 gram moeten zijn." Het was dus wel 30 gram. (een desertlepel toch?)
quote:Ik heb een boek waarin staat dat je twee eetlepels moet gebruiken op 1 kilo bloem, dat klopt niet dat moet 2 theelepels zijn. Het is ergens met de vertaling fout gegaan, want in de engelse versie schijnt het wel goed te staan.
Op donderdag 19 februari 2004 14:16 schreef Fixers het volgende:[..]
Ik niet hoor, mijn eerste brood was gewoon niet te vreten. het recept (van Jamie Oliver) schreef 30 gram zout voor (kilo bloem). "30 dat is veels teveel dat zal wel 3 gram moeten zijn." Het was dus wel 30 gram. (een desertlepel toch?)
quote:Ja die broodbakmachines stellen ook geen ruk voor. De enige goeie is die van Panasonic. Kost wel een paar duiten (¤180-¤210) maar wel perfect resultaat.
Op maandag 16 februari 2004 11:37 schreef Litman het volgende:
Ok, iedereen kent wel van die broodbakmachinetypjes die na 49 Euro te hebben uitgegeven bij de Aldi en zonder morsen het geprepareerde meel plus wat chemicaliën in de de machine te hebben gegooid, zichzelf de nederlandse Paul Bocuse wanen.
quote:Vraagje:
Op donderdag 19 februari 2004 14:35 schreef devlinmr het volgende:[..]
Ja die broodbakmachines stellen ook geen ruk voor. De enige goeie is die van Panasonic. Kost wel een paar duiten (¤180-¤210) maar wel perfect resultaat.
Edit, over broodbakmachinens verder in het broodbakmachine topic graag
Bij mij is ciabatta vaak na 15-20 minuten al gaar op 200 graden (dacht ik).
Je kunt 'luisteren' of je brood gaar is door er op te kloppen, klinkt het hol dan is het gaar. Het is dan aan jezelf of je hem er toch nog wat langer in laat om een harder korstje te krijgen.
quote:Met volkoren tarwemeel werkte het perfect. Ligt misschien ook aan het gebruikte meel/bloem!
Op donderdag 19 februari 2004 14:35 schreef devlinmr het volgende:[..]
Bij de weg 500 meel en 400 water is m.i. een beetje vreemde verhouding. Ik dacht meer aan 500 en 300water
quote:wel eerlijk blijven, brood bakken is een vak, en niet makkelijk.
Op donderdag 19 februari 2004 17:29 schreef Litman het volgende:[..]
Met volkoren tarwemeel werkte het perfect. Ligt misschien ook aan het gebruikte meel/bloem!
quote:Ach zoeter valt wel mee met een telepeltje op een kilo bloem. 't brenkt wel je gist lekker op gang. Bier ook trouwens en dat geeft nog wat extra smaak zelfs.
Op donderdag 19 februari 2004 11:08 schreef Litman het volgende:[..]
Klopt, er is niets mooiers dan je deeg op het aanrecht gooien en er op slaan!
[..]Wordt je brood wel iets zoeter, hou ik persoonlijk niet zo van.....
[..]Beter bakresultaat in welk opzicht? Dat het brood bruiner wordt?
Beter bakresultaat. Weet niet meer waarom het precies is, geloof dat het was om het bakproces goed opgang te laten komen. Bij bladerdeeg producten zoals verse croissants zorgt de stoom er voor dat ze extra luchtig worden.
Misschien moet je hem wat lager in de oven zetten.quote:Op donderdag 19 februari 2004 16:22 schreef rooierooie het volgende:
Ca. 25-30 minuten op 220 graden...
Bedankt voor je reactie. Ik ga het gewoon nog een keertje proberen. Ik heb er die keer twee gemaakt en die tweede heb ik inderdaad lager in de oven gezet maar ook van die tweede was de korst keihard dus daar heeft het niet aan gelegen. Ik heb een klein elektrisch oventje, misschien moet ik die gewoon wat minder heet zetten ofzo...quote:Op maandag 23 februari 2004 08:43 schreef Tedda het volgende:
Misschien moet je hem wat lager in de oven zetten.
Met brood bakken moet je het gewoon een aantal keer fout doen en blijven proberen. Niet ophouden na het eerste mislukte brood.
Ik weet eigenlijk niet goed wat de oorzaak kan zijn van jouw probleem, daarvoor ben ik niet ervaren genoeg. Maar het kan misschien ook zijn dat je niet goed genoeg gekneed hebt of het niet lang genoeg hebt laten rijzen.
Die kleine oventjes kunnen enorm heet worden inderdaad, probeer het eens op 180 graden!quote:Op maandag 23 februari 2004 11:26 schreef rooierooie het volgende:
[..]
Ik heb een klein elektrisch oventje, misschien moet ik die gewoon wat minder heet zetten ofzo...
Beetje flauw nog. Ben toch nog te voorzichtig met zout.quote:Op dinsdag 16 maart 2004 16:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoe smaakt het?
quote:Op dinsdag 16 maart 2004 16:17 schreef Pietverdriet het volgende:
Moet inderdaad altijd gevoelsmatig veel zout in brood.
Die van dat jozo is een goeie tip. Schrijf het gelijk op boodschappenlijstjequote:Op dinsdag 16 maart 2004 16:22 schreef Litman het volgende:
Probeer eens half zeezout, half jozo (om geen jodiumtekort te krijgen). Met zeezout voeg je met een klein beetje heel veel smaak toe!![]()
Ik heb woensdagavond 200 gram bloem, een theelepel suiker en ongeveer 2 dl. water in een glazen pot gegooid. en op het aanrecht gezet. Vooralsnog stinkt het nog niet heel erg. Het ziet er ongeveer uit als op onderstaand plaatje:quote:Op vrijdag 19 maart 2004 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:
En, hoe gaan de zuurdesem/prefermenten experimenten?
Waar ruikt het naar?quote:Op vrijdag 19 maart 2004 11:51 schreef Litman het volgende:
[..]
Ik heb woensdagavond 200 gram bloem, een theelepel suiker en ongeveer 2 dl. water in een glazen pot gegooid. en op het aanrecht gezet. Vooralsnog stinkt het nog niet heel erg. Het ziet er ongeveer uit als op onderstaand plaatje:
[afbeelding]
Het ruikt naar verschraald bier in een flesje waar een nacht een sigarettenpeuk in heeft liggen te weken (voor de kennersquote:Op vrijdag 19 maart 2004 12:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waar ruikt het naar?
Let wel, er HOEFT helemaal geen desem te ontstaan, er kan ook van alles anders ontstaan, dat is het risico van een wilde gisting, het gaat nog wel eens mis...
Welke gecontroleerde gisting?quote:Op vrijdag 19 maart 2004 12:09 schreef Litman het volgende:
[..]
Het ruikt naar verschraald bier in een flesje waar een nacht een sigarettenpeuk in heeft liggen te weken (voor de kenners)
Hoe gaat zo'n gecontroleerde gisting eigenlijk in zijn werk? Heb je enig idee?
* Pietverdriet wil ook een woonkeuken, helaas nu een open keuken.quote:Op vrijdag 19 maart 2004 12:13 schreef Spindizzy het volgende:
Oh maar dat is inderdaad wel een mooie ja...*op verlanglijstje schrijft*
Hoewel we wel een woonkeuken hebben zit er een piepklein aftands keukenblok in. Binnenkort gaan we de keuken verbouwen en dan kan ik eindelijk al mijn keukenapparaten en dingetjes neerzetten en uitstallen
Als tegenovergestelde van "wilde" gisting. Ik neem aan dat in de "zuurdesemindustrie" de zuurdesem niet uit een wilde gisting wordt gemaakt?quote:Op vrijdag 19 maart 2004 12:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Welke gecontroleerde gisting?
Interessante link! Nederland is trouwens zo ongeveer het enige land waar je geen zuurdesem los kunt kopen (zoals sauerteig in Dld of sourdoughstarter in Eng./VS) Is het soms verboden in NL?quote:Op vrijdag 19 maart 2004 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Oh, ja die kweken gewoon de juiste bacterien. Je sorteert die onder de microscoop en maakt dan een kweek.
Hoe is je duits?
http://www.agfdt.de/loads/lehrinfo/muster.pdf
je kan in Duitsland gewoon van die sachets kopen in de Real (een supermarkt) die kant en klaar (en levende) zuurdesembacterien bevatten.
Oeh, dat klinkt lekker! Ik ben gek op walnoten. Dit staat op de planning voor het weekend.quote:Op woensdag 24 maart 2004 22:51 schreef PdeHoog het volgende:
Honing-walnoten-brood
Laat de honing eens weg, en de boter ook.quote:Op woensdag 24 maart 2004 22:51 schreef PdeHoog het volgende:
Nog een beproefd recept van mij:
Honing-walnoten-brood
Dit is verschrikkelijk lekker brood met daarop nog eens een provencaalse kruidenboterEr is slechts een probleem: de keren dat ik het maakte, wilde het niet goed rijzen. Da's op zich niet echt een probleem, maar het wordt zo'n compacte klomp
. De smaak blijft overigens wel
.
Iemand enig idee hoe dat kan komen?
Ik ga het binnenkort eens uitproberen. Thnxquote:Op woensdag 24 maart 2004 23:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
-- nuttige tips van Piet --
Piet, ik gooi altijd een klontje boter in mijn brood. Kan ik dus beter weglaten?quote:Op woensdag 24 maart 2004 23:24 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Laat de honing eens weg, en de boter ook.
Nee hoor, je kan gewoon wat vet in het brood doen, maar walnoten zijn al zo vet dat het niet in dat ene brood niet hoeft.quote:Op donderdag 25 maart 2004 10:26 schreef Spindizzy het volgende:
[..]
Piet, ik gooi altijd een klontje boter in mijn brood. Kan ik dus beter weglaten?
Ben nog steeds vooral bezig een goed speltbrood te bakken. Mijn poging met 200 gr speltmeel en 300 gr zesgranenmeel van de molen was heel goed gelukt. Mijn man zegt dat deze de lekkerste tot nu toe was. En mijn nichtje van bijna drie kreeg er ook zonder moeite drie boterhammen van weggegetenJammer dat het deeg zo ontzettend kleeft.
Nu de routine van het broodbakken er een beetje inzit stelt het qua werk en tijd niks meer voor. Na het eten ben je een half uur ermee bezig. 's Avonds tegen tienen kunnen we dan nog een warme snee brood met boter en suiker snoepen.
vetlekker! Bedankt voor het recept, maken ze hier nu die turkse pizza's van? * melonovy krijgt er trek van...quote:Op donderdag 25 maart 2004 09:43 schreef Cybart het volgende:
eergisteren piadina's gemaakt...
damn dat recept zocht ik al tijden (sinds mijn vakantie in turkije waar we dat kregen)
moet nu alleen nog een knoflookachtige saus voor erbij, en knoflookpeper voor door het beslag.
heel simpel te maken
180 gram tarwemeel/tarwebloem
1 eetlepel olijfolie
1 dl water
1 theelepel zout
dat tot een deeg maken
(eventueel op smaak brengen met knoflook, peper, of knoflookpeper, laatste is het lekkerst)
20 minuten laten rustig
deeg in 4en delen
4 bolletjes geheel plat uitrollen
en dan in een (ingevette) grilpan 2 minuten bakken, omdraaien en dan nog 1.5 minuut
en voila 4 piadina's staan tot uw beschikking
Waar bekom ik zulks, Piet?quote:Op dinsdag 16 maart 2004 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik kan trouwens iedere hobbybroodbakker aanraden met een Poolish ofwel preferment te gaan werken, het brood word veel smaakvoller.
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 2
Dit heeft veel meer effect dan esotherisch meel of allerhand kruiden, want dan smaakt het brood naar kruiden ipv brood. Als je een preferment gebruikt krijg je een hele mooie diepe en rijke broodsmaak.
dit zijn inderdaad die pizza-achtige-dingen die je er vaak als apitiser krijgt....quote:Op donderdag 3 juni 2004 13:05 schreef melonovy het volgende:
[..]
vetlekker! Bedankt voor het recept, maken ze hier nu die turkse pizza's van? me krijgt er trek van...
Waar kun je die dingen nog meer mee beleggen?
[offtopic}quote:Op vrijdag 19 maart 2004 12:08 schreef Pietverdriet het volgende:
Een gewone keukenmachine of mixer trekt dat inderdaad niet, heb er een paar kapot gekregen voor ik mijn Kitchenaid kocht. Ik dram er wel eens vaker over door, maar ben verliefd op dat ding
[afbeelding]
Let wel, er zijn 2 modellen, een kleinere en deze, en als je er een gaat kopen, neem dan deze, meer motorvermogen!
Zuurdesems kan je hier (in Duitsland) gewoon in de supermarkt kopen,quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:36 schreef Solitarias het volgende:
[..]
Waar bekom ik zulks, Piet?
Ben vorige week eens begonnen met een yogurtbrood te maken, dat ging goed! En zonder gist!
Ja ja, zoals bij zo'n Amish-friendshipbrood dus? De gistcellen blijven zich dus elke weer vermeerderen?quote:Op donderdag 3 juni 2004 17:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zuurdesems kan je hier (in Duitsland) gewoon in de supermarkt kopen,
maar een preferment kan je heel makkelijk zelf maken.
Neem de waterhoeveelheid uit je broodrecept, en 1/4 van het meel. Voeg nu de helft van het gist toe, en meng dit tot een dikke brij.
dit laat je een dag of 2-3 staan.
Nu maak je hiermee en de rest van je ingredienten je deeg.
Als je deeg klaar is neem je een deel ervan en doe dit in een plastik bakje in de koelkast.
Dit voeg je dan de volgende keer weer toe aan je deeg.
Geen idee. Het is hier altijd al op voordat het kan bedervenquote:Op donderdag 3 juni 2004 13:35 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Kan je eigen gemaakt brood nou langer bewaren dan brood uit de winkel??
Ja en neequote:Op donderdag 3 juni 2004 13:35 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Kan je eigen gemaakt brood nou langer bewaren dan brood uit de winkel??
Euh,quote:Op vrijdag 4 juni 2004 20:01 schreef MouseOver het volgende:
* Pietverdriet heeft ook een poging gewaagd.. spannend
Maar begrijp ik nu goed dat de eerste koude rijzing veel langer dan een uurtje mag duren. Kan ik het gewoon de hele nacht laten staan?
zo niet dan ben ik te snel begonnen
Hmm, ja, het topic was ondertussen idd weer wat verder.. een brood iig zoals in de OP beschreven. Grote god, wat plakt dat deeg trouwens.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 20:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Euh,
waar ben je aan begonnen? Een preferment of deeg voor een brood?
Het brood, zoals ik beschreef is een vloerbrood, (dus geen bakvorm gebruiken), dus na de 2e keer rijzen in de oven, laat ik hem gewoon op de bakplaat liggen!quote:Op zaterdag 5 juni 2004 00:59 schreef MouseOver het volgende:
Tis gelukt! Verbazend makkelijk zeg! Wat ik een volgende keer morgenanders ga doen is om het deeg bij het rijzen in de oven niet op een bakplaat maar gelijk in de bakvorm te doen. Ik denk dat het dan wat luchtiger en mooier van vorm wordt omdat het tijdens het overdoen weer een beetje samengeperst wordt.
Is het normaal dat bij die 2de keer rijzen er een klein dun korstje opkomt of stond de oven dan te hoog?
En ik danquote:Op woensdag 8 december 2004 11:53 schreef Oceanonix het volgende:
Heeft er iemand al eens brood gebakken in terracotta potjes???
En zo ja zijn er dan nog dingen waar ik moet opletten om mislukking te voorkomen![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |