abonnement Unibet Coolblue
  zondag 20 februari 2011 @ 14:52:10 #151
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93057125
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:50 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik ga het gewoon proberen in de kelder met wat suiker als rantsoen, doosje afsluiten of niet?
Doekje erover, als het verschrikkelijk stinkt als je terugkomt kan je het altijd nog weggooien. Koelkast blijft het trouwens langzamer ontwikkelen, maar als het misgaat stinkt die weer zo. Wat voor een werk doe je trouwens dat je vaak lang weg bent?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † zondag 20 februari 2011 @ 14:53:24 #152
91830 MaximusTG
pi_93057191
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het hele idee van zuurdesem is voor rogge bedacht omdat rogge geen gluten heeft en je het anders niet aan het rijzen krijgt.
Ja, dat snap ik, als ik het begrijp wordt een desemcultuur gebruikt omdat die melkzuurbacterien bevat die de amylases in de rogge inactiveren, waardoor de structuur van het brood gewaarborgd wordt.
Maar om een desemcultuur te maken hoef je in principe alleen maar een sample van de gewenste gisten/melkzuurbacterien te hebben en die genoeg te 'voeren'. Bij de 'pineapple juice' methode wordt er gesteund op de gisten/melkzuurbacterien die op de roggemeel voorkomen, en wordt het sap gebruikt om de pH zo te verlagen dat een ongewenst microorganisme geen kans krijgt. Daarna wordt de cultuur tarwebloem gevoerd. Dat had ik dus eerst geprobeerd, en dat werd niks. Daarom dacht ik, ach, laat ik ook eens volkoren tarwe proberen. Kon iig geen kwaad volgens mij. Het is nu overigens gelukt:

It's alive:

pi_93059425
Goed gelukt *O* We improve :Y

  zondag 20 februari 2011 @ 16:40:46 #154
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_93062720
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 15:35 schreef Bluezz het volgende:
Goed gelukt *O* We improve :Y

[ afbeelding ]
En van binnen:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_93065048
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt. Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Ik hoop dat me ooit lukt een brood te bakken zoals je ze in Frankrijk bij het bakkertje op de hoek kunt kopen.
Gisteren net te laat bij de natuurwinkel om biologisch roggemeel te kopen, dus morgen een nieuwe poging voor m'n desembrood. Als ik morgen kan beginnen, kan ik 'm zaterdag bakken :)
  zondag 20 februari 2011 @ 17:38:20 #156
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93065259
quote:
14s.gif Op zondag 20 februari 2011 16:40 schreef golfer het volgende:

[..]

En van binnen:
[ afbeelding ]
Mooie structuur! Die van mij blijven helaas compacter...

quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 17:33 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt. Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Ik hoop dat me ooit lukt een brood te bakken zoals je ze in Frankrijk bij het bakkertje op de hoek kunt kopen.
Gisteren net te laat bij de natuurwinkel om biologisch roggemeel te kopen, dus morgen een nieuwe poging voor m'n desembrood. Als ik morgen kan beginnen, kan ik 'm zaterdag bakken :)
Dan moet je op het etiket kijken. Alles behalve meel, water en gist is principe overbodig.
  zondag 20 februari 2011 @ 17:38:29 #157
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93065266
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 17:33 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt.
Wat vetten, emulgatoren en vitamine C, conserveermiddel soms ook, maar het valt eigenlijk wel mee. Het is hoofdzakelijk het proces erg goed beheersen.

quote:
Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Ik hoop dat me ooit lukt een brood te bakken zoals je ze in Frankrijk bij het bakkertje op de hoek kunt kopen.
Ben je wel eens in Zuidduitsland of Zwitserland geweest? Daar vind ik het brood eigenlijk nog vele malen beter, hoewel zo een Baguette met een korst als 20 laagjes kerstballenglas natuurlijk geweldig is.
quote:
Gisteren net te laat bij de natuurwinkel om biologisch roggemeel te kopen, dus morgen een nieuwe poging voor m'n desembrood. Als ik morgen kan beginnen, kan ik 'm zaterdag bakken :)
Succes!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 20 februari 2011 @ 17:43:22 #158
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93065462
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
Ben je wel eens in Zuidduitsland of Zwitserland geweest? Daar vind ik het brood eigenlijk nog vele malen beter, hoewel zo een Baguette met een korst als 20 laagjes kerstballenglas natuurlijk geweldig is.
Metafoor van het jaar _O_

Heb gelukkig een Duitse bakker in het dorp hier :)
pi_93065706
quote:
Op zondag 20 februari 2011 17:33 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt. Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Ik hoop dat me ooit lukt een brood te bakken zoals je ze in Frankrijk bij het bakkertje op de hoek kunt kopen.
Gisteren net te laat bij de natuurwinkel om biologisch roggemeel te kopen, dus morgen een nieuwe poging voor m'n desembrood. Als ik morgen kan beginnen, kan ik 'm zaterdag bakken :)
Ik heb ooit een buisje broodverbeteraar gekocht waarmee je met 0,05% (probeer dat maar eens af te wegen ;) ) toevoeging precies dat fluffy supermarktbrood krijgt. Er staat alleen niet op wat er in zit.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_93070631
Nee, ik hoef juist níet van dat akelige fluffy brood. Dat je eigenlijk alleen maar fluffy brood kunt kopen in de winkels is de reden waarom ik zelf ben gaan bakken.
Ik vind Duits en Zwitsers brood ook lekker, maar dat Franse bruine boerenbrood dat we op vakantie aten was echt subliem. Daar hoefde eigenlijk niet eens wat op.
Overigens vind ik tijdens m'n zoektocht naar een plaatje meteen een recept. Geen idee alleen wat "levain" is.
pi_93072742
quote:
Op zondag 20 februari 2011 19:55 schreef Gwywen het volgende:
Nee, ik hoef juist níet van dat akelige fluffy brood. Dat je eigenlijk alleen maar fluffy brood kunt kopen in de winkels is de reden waarom ik zelf ben gaan bakken.
Ik vind Duits en Zwitsers brood ook lekker, maar dat Franse bruine boerenbrood dat we op vakantie aten was echt subliem. Daar hoefde eigenlijk niet eens wat op.
Overigens vind ik tijdens m'n zoektocht naar een plaatje meteen een recept. Geen idee alleen wat "levain" is.
preferment, zie OP. In dit geval met een 1:1 verhouding tussen bloem en water.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 20 februari 2011 @ 21:27:08 #162
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93075993
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het hele idee van zuurdesem is voor rogge bedacht omdat rogge geen gluten heeft en je het anders niet aan het rijzen krijgt.
In rogge zitten gluten hoor.
pi_93079983
quote:
Op zondag 20 februari 2011 21:27 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

In rogge zitten gluten hoor.
Klopt, maar wel minder en in rogge zit de verkeerde variant Glutenine in waardoor geen lange glutenstrengen worden gevormd.
En in rogge zit vrij veel actieve amylase, wat ook niet gunstig is om een mooie deegstructuur te krijgen. Het zure van zuurdesem zorgt er met name voor dat de amylase uitgeschakeld wordt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_93092857
Gistermiddag even snel een lekkere butterzopf in elkaar gezet:



Het vlechten ging niet zo netjes als zou moeten, maar de smaak is voortreffelijk.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_93267192


crosspost maar soit :+

Zachte Knoflook basilicum knoopbroodjes :9
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_93271156
Ziet er super uit!
Ik heb van de week twee fougasses gebakken, zomaar, omdat ik er trek in had.


En vanmiddag heb ik de eenden blij gemaakt met een mislukt brood. Ik had het kneden aan de kapotte broodbakmachine overgelaten maar was het vergeten, waardoor het drie uur op halve warmte (want kapot) heeft staan... tja, wat eigenlijk? Prutten is het beste woord. Ik heb de kleffe brij nog een kans gegeven in de oven, maar helaas. Eendenvoer.
Dat was dus vanmorgen crackers eten ;(
  donderdag 24 februari 2011 @ 20:16:25 #167
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93271272
* Pietverdriet is blij dat zoveel mensen hier inmiddels verschrikkelijk mooie broden bakken er lol in hebben.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_93348238
Krentenbrood
Ingrediënten:
500 gram eiwitrijke tarwebloem
8 gram zout
± 300 gram water
350- 500 gram rozijnen, krenten o.i.d
100 gram krentenbroodpoeder(= broodverbetermiddel met een geurig melange, houdt krentenbrood, suikerbr. e.d. langer vers en geuriger)
15 gram gist

Wel krenten of rozijnen 15-30 minuten, het liefst een dag van te voren, in lauw water, afgieten en in een vergiet doen.Minimaal 6 uur laten drogen.Je kunt dit ook nog eerder doen, doe ze dan in een zak in de koelkast, zo zijn ze ± 14 dagen houdbaar. Houd 350 gram tot 500 gram vruchten aan op 500 gram meel. In de machine kun je vaak niet meer dan 150- 250 gram toevoegen aan 500 gram meel.

Doe bloem, gist, krentenbroodpoeder, zout en water in de broodmachine .
Kies een deegprogramma, bv. pizza of kneed met de hand.
Haal het deeg eruit, schakel de machine uit, vorm er een bal van. Laat het deeg afgedekt met ingevet plastic tegen uitdrogen, 10 minuten rusten.
Duw de lucht eruit en werk de krenten of rozijnen erdoor.
Vorm er een brood van leg het in de vorm, dek weer af en laat nog ± 1 uur narijzen.
Bakken: ± 180 º C-± 40-45 min.

Kan ik bovenstaand brood ook vanavond maken en morgenvroeg eten?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 26 februari 2011 @ 14:46:19 #169
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_93348279
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 14:45 schreef Ml-etje het volgende:
Krentenbrood
Ingrediënten:
500 gram eiwitrijke tarwebloem
8 gram zout
± 300 gram water
350- 500 gram rozijnen, krenten o.i.d
100 gram krentenbroodpoeder(= broodverbetermiddel met een geurig melange, houdt krentenbrood, suikerbr. e.d. langer vers en geuriger)
15 gram gist

Wel krenten of rozijnen 15-30 minuten, het liefst een dag van te voren, in lauw water, afgieten en in een vergiet doen.Minimaal 6 uur laten drogen.Je kunt dit ook nog eerder doen, doe ze dan in een zak in de koelkast, zo zijn ze ± 14 dagen houdbaar. Houd 350 gram tot 500 gram vruchten aan op 500 gram meel. In de machine kun je vaak niet meer dan 150- 250 gram toevoegen aan 500 gram meel.

Doe bloem, gist, krentenbroodpoeder, zout en water in de broodmachine .
Kies een deegprogramma, bv. pizza of kneed met de hand.
Haal het deeg eruit, schakel de machine uit, vorm er een bal van. Laat het deeg afgedekt met ingevet plastic tegen uitdrogen, 10 minuten rusten.
Duw de lucht eruit en werk de krenten of rozijnen erdoor.
Vorm er een brood van leg het in de vorm, dek weer af en laat nog ± 1 uur narijzen.
Bakken: ± 180 º C-± 40-45 min.

Kan ik bovenstaand brood ook vanavond maken en morgenvroeg eten?
Ja
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_93348308
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja
Dat is mooi *O* kneed ik hem vandaag even met de hand ipv dat ik het de machine laat doen.
Thanks Piet!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_93362749






Gelukt *O* en het smaakt heerlijk, next time wel even de krenten erin duwen (vergeten :@ ).
Hij moet nu nog uit de vorm komen, heb de bak omgedraaid en iets schuin gezet om te luchten.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 27 februari 2011 @ 17:19:49 #172
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93398517
En?

Ik moet helaas melden dat ik me toch schuldig heb gemaakt aan massamoord op mijn gistcultuur, ze hebben de week in mijn kelder niet overleefd ;(

Gelukkig wilden hun instant neefjes en nichtjes nog wel aan het werk en gaan ze op dit moment hier op los:

pi_93418208
Ik ga morgen beginnen met m'n desem. Helaas had de biologische boer geen roggemeel, maar volgens hem kun je het ook maken met gewoon volkoren tarwemeel dus ik ga 't gewoon maar proberen. Ik houd jullie op de hoogte :)
pi_93418331
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 17:19 schreef Erasmo het volgende:
En?

Ik moet helaas melden dat ik me toch schuldig heb gemaakt aan massamoord op mijn gistcultuur, ze hebben de week in mijn kelder niet overleefd ;(

Gelukkig wilden hun instant neefjes en nichtjes nog wel aan het werk en gaan ze op dit moment hier op los:

[ afbeelding ]
Smaakte heerlijk :Y zal de laatste foto uit de vorm nog wel posten.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 27 februari 2011 @ 22:50:05 #175
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93418635
Helaas platter dan verwacht:
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')