Ik gebruik een ronde hoge ovenschaal. Het maakt volgens mij niet zoveel uit als het de hitte maar aan kan en er een deksel op kan.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 17:13 schreef Game_Error het volgende:
Ik wil dat no knead bread ook wel eens proberen, echter heb ik geen braadpan. Daar zijn zeker geen alternatieven voor?
Dat had ik in het begin ook, maar ik gebruik inmiddels iets minder water , dat het deeg ook meer een deeg is en niet zo mega slap zeg maar, en moet zeggen, dat komt het geheel wel ten goede.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 16:41 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Nou als ik zo de foto's van Miss Hobje vergelijk, die ziet er mooi droog uit. Mijne had wel een mooie luchtigheid, maar leek wat 'vettig' ofzo. Net een oliebol structuur als het ware....
Ah kijk! Hier kan ik wel wat mee. Ik had wel de rijstijden keurig aangehouden (18 uur - 3 uur)quote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:11 schreef MissHobje het volgende:
[..]
Dat had ik in het begin ook, maar ik gebruik inmiddels iets minder water , dat het deeg ook meer een deeg is en niet zo mega slap zeg maar, en moet zeggen, dat komt het geheel wel ten goede.
En de rijstijd is minstens een rijstijd van 18 uur daarvan merk ik ook dat het een betere structuur krijgt als bv met 12 uur rijzen wat ik in het begin deed.
En na het vormen laat ik het deeg ruim 1,5 tot 2 uur liggen, daar ga ik de vlg keer mee stoeien of daar nog verschil in uitmaakt..
Kortom nog genoeg in te ontdekken
Och van dat zout, ik gooi het zout eerst goed door het meel en dan de droge gist erdoor en uiteindelijk water, dus tja...quote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:16 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Ah kijk! Hier kan ik wel wat mee. Ik had wel de rijstijden keurig aangehouden (18 uur - 3 uur)
maar wat minder water zal ik proberen de volgende keer. En niet het gist en zout tegelijk bij het meel mikken
wat voor meel gebruik je ?quote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:16 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Ah kijk! Hier kan ik wel wat mee. Ik had wel de rijstijden keurig aangehouden (18 uur - 3 uur)
maar wat minder water zal ik proberen de volgende keer. En niet het gist en zout tegelijk bij het meel mikken
Ik had voor nu gewoon ff witte bloem gebruikt. Maar ik heb laatst volkoren tarwemeel gehaald, misschien is dat beter?quote:
uitproberen dusquote:Op vrijdag 4 februari 2011 20:24 schreef Puckzzz het volgende:
[..]
Ik had voor nu gewoon ff witte bloem gebruikt. Maar ik heb laatst volkoren tarwemeel gehaald, misschien is dat beter?
Dan moet je voor de gein eens proberen een zuurdesem starter te maken. Heb er nu een schaaltje van staan, maar ik kan er niet aan ruiken zonder onpasselijk te wordenquote:Op zaterdag 5 februari 2011 12:46 schreef _Loki het volgende:
Ik heb het idee dat het weer naar alcohol ruikt?
Terwijl er deze keer maar ongeveer 1 gram gist in zit ipv 7.
Ja he? Die pannetjes zijn uberschattig. Ook heel geschikt om voorgerechtjes in te maken en serveren.quote:
Nee, ik vind het echt een funky geurtje. Inmiddels volgende verversing, morgenochtend kan ik het verder gaan verwerken in een eerste brood. Eens kijken wat daar uit komt. Als het niets is duik ik daarna wel in de pineapple juice methode, ziet er in ieder geval goed uit. Fijne site ook die je doorlinktequote:Op zaterdag 5 februari 2011 14:29 schreef MaximusTG het volgende:
@Freddeh: Het kan ook zijn dat de verkeerde bacterie in je zuurdesem is gaan groeien. Die zorgt voor een onaangename geur, maar zorgt wel voor rijzen/lucht in je starter, en doet je denken dat de starter de goede kant opgaat. Probeer anders eens de Pineapple Juice solution, uit het boek van Peter Reinhart.
Staat ook hier beschreven:
http://uitdekeukenvanarde(...)on-zuurdesemers.html
Simpel gezegd gebruik je de eerste 2 dagen ongezoet ananassap ipv water, om een zure omgeving te creëren waardoor die ongewenste bacterie minder snel groeit.
Maar misschien doet je zuurdesem het wel gewoon goed in hou je niet zo van die geur. Ik vond mijn zuurdesem best wel 'lekker' ruiken
.
Als je de smaak in principe wel lekker vindt, maar wel te sterk/zuur, zou je ook wat minder zuurdesemcultuur kunnen gebruiken en daarbij normale gedroogde gist in het brood doen. Dan krijg je een wat minder sterke zuurdesemsmaak.quote:Op zondag 6 februari 2011 20:06 schreef Freddeh het volgende:
Vandaag dus geleerd dat zuurdesem niets voor mij is. De eerste hap, lekker zoutNa 4x kauwen, hm... dat zurige is niets voor mij
Experimentje zuurdesem dus geslaagd, en meteen geleerd dat ik het niet weer doe.
Nu maar een tarwebroodje bakken
Wat voor bloem heb je gebruikt om je eigen cultuur te maken?quote:Op donderdag 10 februari 2011 19:53 schreef MaximusTG het volgende:
Ik ben op zoek naar een goede zuurdesemcultuur. Heb er een tijdje terug zelf een gekweekt, maar die rijst niet echt geweldig. Nu had ik het plan vanmiddag om er een te halen bij de natuurwinkel, maar die bleek uitverkocht. Gelukkig wist ik nu het merk, en volgens mij kan je dat spul helemaal niet meer verwerken tot een levende cultuur. Iemand een internetadresje waar je een goede cultuur kunt bestellen? Liefst in NL, kan nl. alleen buitenlandse webshops vinden.
Ik bedoel meer wel of geen volkoren (dat geldt zowel voor de tarwe als de rogge). Op de vliesjes die in volkoren zitten natuurlijke gistcellen, die je mist als je witte bloem gebruikt.quote:Op donderdag 10 februari 2011 20:06 schreef MaximusTG het volgende:
Heb 'the pineapple juice' methode gebruikt. Die begint met eerste dag ananassap+ roggemeel, dan verversen met ananassap en tarwebloem, en daarna verder met tarwebloem en water.
Waarom doe je er tarwemeel bij?quote:Op donderdag 17 februari 2011 17:08 schreef MaximusTG het volgende:
Laat ik nog maar eens posten dan, anders bloedt dit topic helemaal dood. Ben weer een nieuwe desem begonnen maandag, met versgeperst sinaasappelsap en volkoren roggemeel. Tweede dag volkoren tarwemeel erbij en sinaasappelsap. Gisteren water en volkorentarwe. Nu zou het vandaag al flink gerezen moeten zijn, maar daar is nog niks van te zien.Heb er dus maar alleen wat extra tarwemeel bijgedaan, zodat ie iets dikker is. Dan kan je beter zien of ie gaat rijzen. Morgen ga ik em gewoon weer verversen, en de dag daarna niet, en dan zondag wel weer. Daarna ga ik verversen met tarwebloem en water.
Door het regelmatig wat vers gemaakt deeg bij te voeren, met eventueel een beetje suiker erin.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:40 schreef Erasmo het volgende:
Met circulatie neem ik aan?
Brood voor morgen is alweer lekker aan het rijzen. Ik ben er straks een paar dagen niet, als ik een stukje deeg achter wil houden voor het volgende brood, hoe kan ik dat het beste in leven houden?
in de koelkast of in de vriezer?quote:Op zondag 20 februari 2011 14:40 schreef Erasmo het volgende:
Met circulatie neem ik aan?
Brood voor morgen is alweer lekker aan het rijzen. Ik ben er straks een paar dagen niet, als ik een stukje deeg achter wil houden voor het volgende brood, hoe kan ik dat het beste in leven houden?
Het hele idee van zuurdesem is voor rogge bedacht omdat rogge geen gluten heeft en je het anders niet aan het rijzen krijgt.quote:Op vrijdag 18 februari 2011 01:02 schreef MaximusTG het volgende:
Tja, bij mijn eerste poging had ik als start roggemeel gebruikt,en daarna tarwebloem. Dat werd niet echt wat, en nu werd me hierboven dus "aangeraden" volkoren te gebruiken. Nu weet ik wel dat tarwemeel minder rijst, maar zag verder weinig reden om het niet te proberen. Uiteindelijk is je zuurdesem zo omgebouwd naar welke meel/bloem/graansoort je wilt.
Dat is wat ik normaal doe ja, maar als je er niet bent dan gaat dat wat moeilijkquote:Op zondag 20 februari 2011 14:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Door het regelmatig wat vers gemaakt deeg bij te voeren, met eventueel een beetje suiker erin.
Zouden ze de kelder overleven? Ik vrees dat als ik het in de vriezer doe mijn cultuur doodvriesquote:Op zondag 20 februari 2011 14:42 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
in de koelkast of in de vriezer?
Hier staat ook deeg op de vensterbank te rijzen, een simpel witbrood met een beetje volkorenmeel erdoorheen. Lekker straks bij de boeuf bourgignon, met wat boter en zout...
Klopt, dat wordt lastig, maar je kan altijd weer een nieuwe preferment maken.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:44 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Dat is wat ik normaal doe ja, maar als je er niet bent dan gaat dat wat moeilijk
Ik ga het gewoon proberen in de kelder met wat suiker als rantsoen, doosje afsluiten of niet?quote:Op zondag 20 februari 2011 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Klopt, dat wordt lastig, maar je kan altijd weer een nieuwe preferment maken.
Doekje erover, als het verschrikkelijk stinkt als je terugkomt kan je het altijd nog weggooien. Koelkast blijft het trouwens langzamer ontwikkelen, maar als het misgaat stinkt die weer zo. Wat voor een werk doe je trouwens dat je vaak lang weg bent?quote:Op zondag 20 februari 2011 14:50 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Ik ga het gewoon proberen in de kelder met wat suiker als rantsoen, doosje afsluiten of niet?
Ja, dat snap ik, als ik het begrijp wordt een desemcultuur gebruikt omdat die melkzuurbacterien bevat die de amylases in de rogge inactiveren, waardoor de structuur van het brood gewaarborgd wordt.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het hele idee van zuurdesem is voor rogge bedacht omdat rogge geen gluten heeft en je het anders niet aan het rijzen krijgt.
En van binnen:quote:
Mooie structuur! Die van mij blijven helaas compacter...quote:
Dan moet je op het etiket kijken. Alles behalve meel, water en gist is principe overbodig.quote:Op zondag 20 februari 2011 17:33 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt. Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Ik hoop dat me ooit lukt een brood te bakken zoals je ze in Frankrijk bij het bakkertje op de hoek kunt kopen.
Gisteren net te laat bij de natuurwinkel om biologisch roggemeel te kopen, dus morgen een nieuwe poging voor m'n desembrood. Als ik morgen kan beginnen, kan ik 'm zaterdag bakken![]()
Wat vetten, emulgatoren en vitamine C, conserveermiddel soms ook, maar het valt eigenlijk wel mee. Het is hoofdzakelijk het proces erg goed beheersen.quote:Op zondag 20 februari 2011 17:33 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt.
Ben je wel eens in Zuidduitsland of Zwitserland geweest? Daar vind ik het brood eigenlijk nog vele malen beter, hoewel zo een Baguette met een korst als 20 laagjes kerstballenglas natuurlijk geweldig is.quote:Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Ik hoop dat me ooit lukt een brood te bakken zoals je ze in Frankrijk bij het bakkertje op de hoek kunt kopen.
Succes!quote:Gisteren net te laat bij de natuurwinkel om biologisch roggemeel te kopen, dus morgen een nieuwe poging voor m'n desembrood. Als ik morgen kan beginnen, kan ik 'm zaterdag bakken![]()
Metafoor van het jaarquote:Op zondag 20 februari 2011 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ben je wel eens in Zuidduitsland of Zwitserland geweest? Daar vind ik het brood eigenlijk nog vele malen beter, hoewel zo een Baguette met een korst als 20 laagjes kerstballenglas natuurlijk geweldig is.
Ik heb ooit een buisje broodverbeteraar gekocht waarmee je met 0,05% (probeer dat maar eens af te wegenquote:Op zondag 20 februari 2011 17:33 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt. Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Gisteren net te laat bij de natuurwinkel om biologisch roggemeel te kopen, dus morgen een nieuwe poging voor m'n desembrood. Als ik morgen kan beginnen, kan ik 'm zaterdag bakken![]()
preferment, zie OP. In dit geval met een 1:1 verhouding tussen bloem en water.quote:Op zondag 20 februari 2011 19:55 schreef Gwywen het volgende:
Nee, ik hoef juist níet van dat akelige fluffy brood. Dat je eigenlijk alleen maar fluffy brood kunt kopen in de winkels is de reden waarom ik zelf ben gaan bakken.
Ik vind Duits en Zwitsers brood ook lekker, maar dat Franse bruine boerenbrood dat we op vakantie aten was echt subliem. Daar hoefde eigenlijk niet eens wat op.
Overigens vind ik tijdens m'n zoektocht naar een plaatje meteen een recept. Geen idee alleen wat "levain" is.
In rogge zitten gluten hoor.quote:Op zondag 20 februari 2011 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het hele idee van zuurdesem is voor rogge bedacht omdat rogge geen gluten heeft en je het anders niet aan het rijzen krijgt.
Klopt, maar wel minder en in rogge zit de verkeerde variant Glutenine in waardoor geen lange glutenstrengen worden gevormd.quote:
Jaquote:Op zaterdag 26 februari 2011 14:45 schreef Ml-etje het volgende:
Krentenbrood
Ingrediënten:
500 gram eiwitrijke tarwebloem
8 gram zout
± 300 gram water
350- 500 gram rozijnen, krenten o.i.d
100 gram krentenbroodpoeder(= broodverbetermiddel met een geurig melange, houdt krentenbrood, suikerbr. e.d. langer vers en geuriger)
15 gram gist
Wel krenten of rozijnen 15-30 minuten, het liefst een dag van te voren, in lauw water, afgieten en in een vergiet doen.Minimaal 6 uur laten drogen.Je kunt dit ook nog eerder doen, doe ze dan in een zak in de koelkast, zo zijn ze ± 14 dagen houdbaar. Houd 350 gram tot 500 gram vruchten aan op 500 gram meel. In de machine kun je vaak niet meer dan 150- 250 gram toevoegen aan 500 gram meel.
Doe bloem, gist, krentenbroodpoeder, zout en water in de broodmachine .
Kies een deegprogramma, bv. pizza of kneed met de hand.
Haal het deeg eruit, schakel de machine uit, vorm er een bal van. Laat het deeg afgedekt met ingevet plastic tegen uitdrogen, 10 minuten rusten.
Duw de lucht eruit en werk de krenten of rozijnen erdoor.
Vorm er een brood van leg het in de vorm, dek weer af en laat nog ± 1 uur narijzen.
Bakken: ± 180 º C-± 40-45 min.
Kan ik bovenstaand brood ook vanavond maken en morgenvroeg eten?
Dat is mooiquote:
Smaakte heerlijkquote:Op zondag 27 februari 2011 17:19 schreef Erasmo het volgende:
En?
Ik moet helaas melden dat ik me toch schuldig heb gemaakt aan massamoord op mijn gistcultuur, ze hebben de week in mijn kelder niet overleefd![]()
Gelukkig wilden hun instant neefjes en nichtjes nog wel aan het werk en gaan ze op dit moment hier op los:
[ afbeelding ]
Volgens mij is de reden dat er vaak met roggemeel begonnen wordt dat roggemeel makkelijker gist; Dat zou dan dus betekenen dat er op roggemeel van nature betere/meer wilde gist leeft. Zal van de week eens een brood bakken met mijn desemcultuur. Morgen weer eens verversen. Kan ik dinsdag mn brood starten.quote:Op zondag 27 februari 2011 22:43 schreef Gwywen het volgende:
Ik ga morgen beginnen met m'n desem. Helaas had de biologische boer geen roggemeel, maar volgens hem kun je het ook maken met gewoon volkoren tarwemeel dus ik ga 't gewoon maar proberen. Ik houd jullie op de hoogte
Ik las trouwens dat je op zoek was naar een kant en klare desemcultuur, mocht je die nog steeds willen en je woont in de buurt, dan is de Zuidmolen in Groesbeek wel een hele goede optie. Ze verkopen flesjes vloeibaar zuurdeeg.quote:Op maandag 28 februari 2011 16:25 schreef MaximusTG het volgende:
Vanmorgen rook ie best wel zuur, maar toen had ie al ongeveer een week in de koelkast gestaan. Na het verversen rook ie een stuk minder zuur. Hij staat nu weer in de koelkast, en heb een deel gebruikt in een starter voor een brood dat ik morgen ga bakken. Deze starter is een stuk steviger, dus ik ben benieuwd of ie een beetje gaat rijzen. Bij de cultuur zelf is dat lastig, omdat die 50% water is. Maar er zaten wel heel veel belletjes in.
Ja, ik dacht datzelfde bij de zuurdesem?quote:Op maandag 28 februari 2011 18:02 schreef MaximusTG het volgende:
Had Amerikaanse patentbloem besteld en gewone patentbloem voor brood. Is bedoeld om pizza mee te bakken. Beetje kijken welke bloem het beste presteert in een gewone oven.
Dat zuurdeegpoeder zie je wel vaker staan ja. Dacht tijdje terug dus dat ze zuurdesem verkochten bij de natuurwinkel, maar dat is ook dat poeder.
Snap alleen niet waarom ze bij de Zuidmolen zowel 100gr als 300gr zuurdesem verkopen. In principe heb je die 100gr toch zo opgekweekt?
Ga je de starter dan in de koelkast zetten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |