abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 4 februari 2011 @ 17:13:40 #101
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_92331915
Ik wil dat no knead bread ook wel eens proberen, echter heb ik geen braadpan. Daar zijn zeker geen alternatieven voor?
ff wachten nog
pi_92332054
Ik heb ook geen braadpan, alleen een simpele van aluminium. Dus ik denk dat ik een springvorm op z'n kop op m'n pizzasteen ga zetten als alternatief :')
pi_92333866
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 17:13 schreef Game_Error het volgende:
Ik wil dat no knead bread ook wel eens proberen, echter heb ik geen braadpan. Daar zijn zeker geen alternatieven voor?
Ik gebruik een ronde hoge ovenschaal. Het maakt volgens mij niet zoveel uit als het de hitte maar aan kan en er een deksel op kan.
3x links is ook rechts
When a yawn turns beautiful: https://www.youtube.com/watch?v=GZlJo4Bvzt4
pi_92339183
Zonet eens geroken aan m'n zuurdesem. Gisteravond dus de eerste verversing, maar het ruikt nu wel héél smerig. Klopt dat?
  vrijdag 4 februari 2011 @ 20:11:02 #105
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_92340379
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 16:41 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Nou als ik zo de foto's van Miss Hobje vergelijk, die ziet er mooi droog uit. Mijne had wel een mooie luchtigheid, maar leek wat 'vettig' ofzo. Net een oliebol structuur als het ware....
Dat had ik in het begin ook, maar ik gebruik inmiddels iets minder water , dat het deeg ook meer een deeg is en niet zo mega slap zeg maar, en moet zeggen, dat komt het geheel wel ten goede.
En de rijstijd is minstens een rijstijd van 18 uur daarvan merk ik ook dat het een betere structuur krijgt als bv met 12 uur rijzen wat ik in het begin deed.
En na het vormen laat ik het deeg ruim 1,5 tot 2 uur liggen, daar ga ik de vlg keer mee stoeien of daar nog verschil in uitmaakt..
Kortom nog genoeg in te ontdekken :P
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  vrijdag 4 februari 2011 @ 20:16:10 #106
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_92340631
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 20:11 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Dat had ik in het begin ook, maar ik gebruik inmiddels iets minder water , dat het deeg ook meer een deeg is en niet zo mega slap zeg maar, en moet zeggen, dat komt het geheel wel ten goede.
En de rijstijd is minstens een rijstijd van 18 uur daarvan merk ik ook dat het een betere structuur krijgt als bv met 12 uur rijzen wat ik in het begin deed.
En na het vormen laat ik het deeg ruim 1,5 tot 2 uur liggen, daar ga ik de vlg keer mee stoeien of daar nog verschil in uitmaakt..
Kortom nog genoeg in te ontdekken :P
Ah kijk! Hier kan ik wel wat mee. Ik had wel de rijstijden keurig aangehouden (18 uur - 3 uur)
maar wat minder water zal ik proberen de volgende keer. En niet het gist en zout tegelijk bij het meel mikken :@
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 4 februari 2011 @ 20:20:07 #107
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_92340839
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 20:16 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Ah kijk! Hier kan ik wel wat mee. Ik had wel de rijstijden keurig aangehouden (18 uur - 3 uur)
maar wat minder water zal ik proberen de volgende keer. En niet het gist en zout tegelijk bij het meel mikken :@
Och van dat zout, ik gooi het zout eerst goed door het meel en dan de droge gist erdoor en uiteindelijk water, dus tja...
Oh en ik gebruik tegenwoordig een ons of 3 bloem, en de rest vul ik aan met85% gebuild tarwe bloem en wat rogge meel.. wat lijnzaad en hups zie resultaat vandaag :9
(ik neem het niet heel nauw en werk op gevoel) denk dat ik wel 2 gram aan droge gist heb want die 1 gram pakt mijn weegschaal net niet en 2 dan weer wel :o!
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  vrijdag 4 februari 2011 @ 20:21:42 #108
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_92340923
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 20:16 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

wat voor meel gebruik je ?
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  vrijdag 4 februari 2011 @ 20:24:22 #109
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_92341072
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 20:21 schreef MissHobje het volgende:

[..]

wat voor meel gebruik je ?
Ik had voor nu gewoon ff witte bloem gebruikt. Maar ik heb laatst volkoren tarwemeel gehaald, misschien is dat beter?
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  vrijdag 4 februari 2011 @ 20:30:11 #110
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_92341369
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 20:24 schreef Puckzzz het volgende:

[..]

Ik had voor nu gewoon ff witte bloem gebruikt. Maar ik heb laatst volkoren tarwemeel gehaald, misschien is dat beter?
uitproberen dus ;) beetje half half lekker
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_92355466
Ik heb daarnet no-knead deeg gemaakt, staat nu te rijzen, morgenochtend de oven in. Ga me nu maar eens precíes aan het recept houden van dat filmpje, hopelijk lukt ie net zo goed!
  zaterdag 5 februari 2011 @ 10:10:56 #112
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_92362519
Hmmm, ik heb het deeg nu voor het eerste rondje aan het rijzen maar er gebeurt niet erg veel :')
Ik heb het gevoel dat dat door de olijfolie komt, dat die zo zwaar is ofzo...
Ik heb er wel wat tzatziki kruiden aan toegevoegd.
Voordat ik het deeg in de pannetjes ga doen ga ik de pannetjes een klein beetje opwarmen, ik hoop dat dat het rijzen wat bevordert, maar ook omdat de pannetjes hartstikke koud zijn.

Ben heel erg benieuwd.
Een keertje zal het toch wel lukken? :')

kleine edit: Ik had even een reddingspoging gedaan met de eerste rijs d.m.v. het deeg wat zachter te kneden met wat water en dan weer ff een half uurtje rijzen. Dat hielp op zich wel. Ik had de pannetjes al even warm gemaakt in de oven en na nog een keer kneden verdeeld over 4 pannetjes.

Nu een uurtje later rijst de boel letterlijk de pan uit! :o

en het is nog steeds aan het rijzen....we zullen zien hoe dit alfoopt.

[ Bericht 17% gewijzigd door Puckzzz op 05-02-2011 11:31:04 ]
  zaterdag 5 februari 2011 @ 12:31:57 #113
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_92365722
Ziet er wel kjoet uit Puckzzz :o
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_92366156
Ik heb het idee dat het weer naar alcohol ruikt?
Terwijl er deze keer maar ongeveer 1 gram gist in zit ipv 7.
pi_92366947
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 12:46 schreef _Loki het volgende:
Ik heb het idee dat het weer naar alcohol ruikt?
Terwijl er deze keer maar ongeveer 1 gram gist in zit ipv 7.
Dan moet je voor de gein eens proberen een zuurdesem starter te maken. Heb er nu een schaaltje van staan, maar ik kan er niet aan ruiken zonder onpasselijk te worden :{w
  zaterdag 5 februari 2011 @ 14:27:16 #116
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_92369841
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 12:31 schreef MissHobje het volgende:
Ziet er wel kjoet uit Puckzzz :o
Ja he? Die pannetjes zijn uberschattig. Ook heel geschikt om voorgerechtjes in te maken en serveren.
De broodjes zitten nu in de oven, ze zijn nog een flink stuk gerezen maar niet over de rand gezakt. het ruikt iig heerlijk!
  † In Memoriam † zaterdag 5 februari 2011 @ 14:29:25 #117
91830 MaximusTG
pi_92369922
@Freddeh: Het kan ook zijn dat de verkeerde bacterie in je zuurdesem is gaan groeien. Die zorgt voor een onaangename geur, maar zorgt wel voor rijzen/lucht in je starter, en doet je denken dat de starter de goede kant opgaat. Probeer anders eens de Pineapple Juice solution, uit het boek van Peter Reinhart.
Staat ook hier beschreven:

http://uitdekeukenvanarde(...)on-zuurdesemers.html

Simpel gezegd gebruik je de eerste 2 dagen ongezoet ananassap ipv water, om een zure omgeving te creëren waardoor die ongewenste bacterie minder snel groeit.

Maar misschien doet je zuurdesem het wel gewoon goed in hou je niet zo van die geur :P. Ik vond mijn zuurdesem best wel 'lekker' ruiken :P.
pi_92370862
Er staat hier een deeg te rijzen, ben superbenieuwd hoe het gaat worden. Ik heb dit recept gebruikt:
http://www.italianchef.com/nokneadbread.html
Work hard, play harder.
pi_92371159
He nee ik heb een hekel aan zuurdesem :')
Brood ligt in de oven, ben heel benieuwd hoe hij wordt. Hoop dat het nu niet weer naar alcohol ruikt, anders weet ik het echt niet meer ;(
pi_92383756
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:29 schreef MaximusTG het volgende:
@Freddeh: Het kan ook zijn dat de verkeerde bacterie in je zuurdesem is gaan groeien. Die zorgt voor een onaangename geur, maar zorgt wel voor rijzen/lucht in je starter, en doet je denken dat de starter de goede kant opgaat. Probeer anders eens de Pineapple Juice solution, uit het boek van Peter Reinhart.
Staat ook hier beschreven:

http://uitdekeukenvanarde(...)on-zuurdesemers.html

Simpel gezegd gebruik je de eerste 2 dagen ongezoet ananassap ipv water, om een zure omgeving te creëren waardoor die ongewenste bacterie minder snel groeit.

Maar misschien doet je zuurdesem het wel gewoon goed in hou je niet zo van die geur :P. Ik vond mijn zuurdesem best wel 'lekker' ruiken :P.
Nee, ik vind het echt een funky geurtje. Inmiddels volgende verversing, morgenochtend kan ik het verder gaan verwerken in een eerste brood. Eens kijken wat daar uit komt. Als het niets is duik ik daarna wel in de pineapple juice methode, ziet er in ieder geval goed uit. Fijne site ook die je doorlinkte :)
pi_92401324
Het is zover, alles zit bij elkaar, moet nu nog 8 uur rijzen dus die gaat zo de magnetron in voor 8 uur. De geur is nu heel anders dan een paar dagen terug. In plaats van het rotte eieren geurtje is het nu een beetje een nootachtig geurtje, waar ik best goed aan ruiken kan zonder te kokhalzen ;)
pi_92411819
Net m'n eerste brood van het nieuwe deeg gebakken, ik ben zeer tevreden met het resultaat:

De korst was goed aan het knisperen toen hij uit de oven kwam, zo gezellig. Inmiddels heb ik het aangesneden en de binnenkant is ook helemaal mooi.
Work hard, play harder.
pi_92412253
Mijn 1e echte brood staat in de oven :D
Het is een recept met veel-granen mix (ik heb de abdijmix genomen die de Albert Heijn verkoopt) met daardoor gefruite geraspte ui, beetje suiker en witbier ipv water. Ohja en wat komijn (eigenlijk kwarijzaad, maar dat was ik vergeten te kopen). Geen 'gewoon' brood dus, maar volgens mij erg smakelijk bij de uiensoep die ik ga maken straks :)

Als hij lukt maak ik een foto voor jullie ;)
pi_92414491
Nou, experiment geslaagd :9 Beetje aan de donkere kant, volgende keer de oven iets minder warm dan gaat het prima.

na de laatste rijs:

net uit de oven, rechts iets te hard gegaan:

en aangesneden om te proeven:

erg lekker :9
  zondag 6 februari 2011 @ 19:11:56 #125
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_92422525
Ik had vanmorgen een brood dat gewoon compleet NIET wou rijzen. Echt heel raar. We hadden niks anders gedaan dan anders, maar er gebeurde niks. Het was de helft van een pak broodmix waarvan het eerdere brood prima gelukt was, dus daar kon het ook niet aan liggen. Gist met handwarm water gedaan en zo, net als anders. We hebben 'm nog een uur in de oven laten rijzen bij 40 graden, maar het bleef een vieze kleine deegbal.
Later dus maar een tweede geprobeerd, die is als vanouds mooi geworden.
En de kapotte broodbakmachine heeft al het kneedwerk gedaan, hehe. ;)
pi_92425407
Vandaag dus geleerd dat zuurdesem niets voor mij is. De eerste hap, lekker zout :) Na 4x kauwen, hm... dat zurige is niets voor mij :{
Experimentje zuurdesem dus geslaagd, en meteen geleerd dat ik het niet weer doe.

Nu maar een tarwebroodje bakken :D
pi_92425736
quote:
Op zondag 6 februari 2011 20:06 schreef Freddeh het volgende:
Vandaag dus geleerd dat zuurdesem niets voor mij is. De eerste hap, lekker zout :) Na 4x kauwen, hm... dat zurige is niets voor mij :{
Experimentje zuurdesem dus geslaagd, en meteen geleerd dat ik het niet weer doe.

Nu maar een tarwebroodje bakken :D
Als je de smaak in principe wel lekker vindt, maar wel te sterk/zuur, zou je ook wat minder zuurdesemcultuur kunnen gebruiken en daarbij normale gedroogde gist in het brood doen. Dan krijg je een wat minder sterke zuurdesemsmaak.

Waar heb je je cultuur bewaard? In de koelkast of bij kamertemperatuur? Melkzuurbacteriën kunnen namelijk beter tegen kou dan gisten. Als je de cultuur in de koelkast bewaart, gaat de verhouding tussen melkzuurbacteriën en gisten wat meer richting de bacteriën, waardoor het brood zuurder wordt en iets minder goed rijst. Bewaart op kamertemperatuur zijn de bacteriën en gisten wat beter in evenwicht.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_92432869
Ik heb het bewaard op kamertemperatuur. Zal morgen nog eens eentje in de oven gooien met minder zuurdesem en met wat gewone gist. Eens kijken hoe dat is.
pi_92500635
Vandaag ook maar weer eens een bolletje deeg in de oven gegooid, na een uurtje kwam hij er zo uit:

† In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 19:53:42 #130
91830 MaximusTG
pi_92603139
Ik ben op zoek naar een goede zuurdesemcultuur. Heb er een tijdje terug zelf een gekweekt, maar die rijst niet echt geweldig. Nu had ik het plan vanmiddag om er een te halen bij de natuurwinkel, maar die bleek uitverkocht. Gelukkig wist ik nu het merk, en volgens mij kan je dat spul helemaal niet meer verwerken tot een levende cultuur. Iemand een internetadresje waar je een goede cultuur kunt bestellen? Liefst in NL, kan nl. alleen buitenlandse webshops vinden.
pi_92603679
quote:
Op donderdag 10 februari 2011 19:53 schreef MaximusTG het volgende:
Ik ben op zoek naar een goede zuurdesemcultuur. Heb er een tijdje terug zelf een gekweekt, maar die rijst niet echt geweldig. Nu had ik het plan vanmiddag om er een te halen bij de natuurwinkel, maar die bleek uitverkocht. Gelukkig wist ik nu het merk, en volgens mij kan je dat spul helemaal niet meer verwerken tot een levende cultuur. Iemand een internetadresje waar je een goede cultuur kunt bestellen? Liefst in NL, kan nl. alleen buitenlandse webshops vinden.
Wat voor bloem heb je gebruikt om je eigen cultuur te maken?
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 20:06:13 #132
91830 MaximusTG
pi_92603912
Heb 'the pineapple juice' methode gebruikt. Die begint met eerste dag ananassap+ roggemeel, dan verversen met ananassap en tarwebloem, en daarna verder met tarwebloem en water.
pi_92604394
quote:
Op donderdag 10 februari 2011 20:06 schreef MaximusTG het volgende:
Heb 'the pineapple juice' methode gebruikt. Die begint met eerste dag ananassap+ roggemeel, dan verversen met ananassap en tarwebloem, en daarna verder met tarwebloem en water.
Ik bedoel meer wel of geen volkoren (dat geldt zowel voor de tarwe als de rogge). Op de vliesjes die in volkoren zitten natuurlijke gistcellen, die je mist als je witte bloem gebruikt.
  † In Memoriam † donderdag 10 februari 2011 @ 20:25:42 #134
91830 MaximusTG
pi_92605093
Hmm, de rogge iig wel volkoren, de bloem niet volgens mij. Dat geeft het recept ook aan; roggemeel en tarwebloem.
pi_92609012
Ik heb in m'n Jamie Oliver kookboek een mooi recept voor desembrood staan (wel een kleine week voor uittrekken ivm desem). Ik zal kijken of ik eens zin heb om die over te tikken.

Gisteren een lekkere focaccia gemaakt voor bij de sla, lekker met een ei erdoor voor de stevigheid en gevuld met kruiden, stukken olijf en gedroogde tomaatjes en verkruimeld zeezout op de bovenkant.
Wie 't recept wil moet 't even melden, dan tik ik die ook over.
Wel even een logistiek probleempje aangezien m'n speltbrood (die deze keer tot gigantisch formaat is is gerezen!) door verkeerd inplannen op hetzelfde moment de oven in moest. Paste nèt :)
  † In Memoriam † vrijdag 11 februari 2011 @ 11:31:59 #136
91830 MaximusTG
pi_92629635
Naja, misschien probeer ik nog wel een keer een desem te maken. Gaat alleen zoveel tijd inzitten.. En dan weet je nog niet welke gist je hebt 'gevangen'. Daarom wou ik een goede kopen :).
Daarnet eens uitgeprobeerd of je met no-knead brooddeeg ook kleine broodjes kan bakken. Dat kan ;). Alleen is laten rijzen in een vorm handiger denk ik.. Dit zijn 4 broodjes, van de helft van het deeg (recept waar ik eerder al naar linkte):

† In Memoriam † zondag 13 februari 2011 @ 21:40:10 #137
91830 MaximusTG
pi_92739926
Zo, nu heb ik vanmiddag dus de andere helft van het deeg voor de broodjes hierboven genomen (dat had ik in de koelkast bewaard) en het no-knead deeg gebruikt om wat nieuws te maken:
Ik noem het 'no-touch' deeg :+ . Als je het no-knead deeg maakt, en het na het rijzen licht omvouwt met een spatel in de kom, en het dan in een broodvorm laat 'lopen', het dan laat rijzen en bakt heb je een brood zonder ooit met een vinger het deeg te hoeven aanraken ;).
  † In Memoriam † donderdag 17 februari 2011 @ 17:08:38 #138
91830 MaximusTG
pi_92922600
Laat ik nog maar eens posten dan, anders bloedt dit topic helemaal dood ;). Ben weer een nieuwe desem begonnen maandag, met versgeperst sinaasappelsap en volkoren roggemeel. Tweede dag volkoren tarwemeel erbij en sinaasappelsap. Gisteren water en volkorentarwe. Nu zou het vandaag al flink gerezen moeten zijn, maar daar is nog niks van te zien.Heb er dus maar alleen wat extra tarwemeel bijgedaan, zodat ie iets dikker is. Dan kan je beter zien of ie gaat rijzen. Morgen ga ik em gewoon weer verversen, en de dag daarna niet, en dan zondag wel weer. Daarna ga ik verversen met tarwebloem en water.
  donderdag 17 februari 2011 @ 18:19:21 #139
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_92925284
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 17:08 schreef MaximusTG het volgende:
Laat ik nog maar eens posten dan, anders bloedt dit topic helemaal dood ;). Ben weer een nieuwe desem begonnen maandag, met versgeperst sinaasappelsap en volkoren roggemeel. Tweede dag volkoren tarwemeel erbij en sinaasappelsap. Gisteren water en volkorentarwe. Nu zou het vandaag al flink gerezen moeten zijn, maar daar is nog niks van te zien.Heb er dus maar alleen wat extra tarwemeel bijgedaan, zodat ie iets dikker is. Dan kan je beter zien of ie gaat rijzen. Morgen ga ik em gewoon weer verversen, en de dag daarna niet, en dan zondag wel weer. Daarna ga ik verversen met tarwebloem en water.
Waarom doe je er tarwemeel bij?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  † In Memoriam † vrijdag 18 februari 2011 @ 01:02:37 #140
91830 MaximusTG
pi_92949457
Tja, bij mijn eerste poging had ik als start roggemeel gebruikt,en daarna tarwebloem. Dat werd niet echt wat, en nu werd me hierboven dus "aangeraden" volkoren te gebruiken. Nu weet ik wel dat tarwemeel minder rijst, maar zag verder weinig reden om het niet te proberen. Uiteindelijk is je zuurdesem zo omgebouwd naar welke meel/bloem/graansoort je wilt.
pi_92958088
Ik ga kijken of ik vanmiddag biologisch roggemeel kan kopen bij de boer, dat schijnt 't beste te zijn om te beginnen met desem. Ik ben gek op de zurige smaak ervan, dus ik hoop dat het me eindelijk eens gaat lukken. :)
  † In Memoriam † zondag 20 februari 2011 @ 14:05:49 #142
91830 MaximusTG
pi_93054780
Nog mensen met een goed (als in getest) recept voor pide ?
pi_93056382
Nee, heb wel een echte pide ooit gemaakt tijdens een vakantie in Turkije :9 Was leuk :Y
Maar aan dit antwoord heb je niks :P

Er gaat zo hier weer een maisbrood de oven in, alleen stellen we de oven nu iets anders in : hete lucht en dan 10% minder heet. Wel even lang.. eens kijken hoe dat gaat worden.
  zondag 20 februari 2011 @ 14:40:41 #144
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93056540
Met circulatie neem ik aan?

Brood voor morgen is alweer lekker aan het rijzen. Ik ben er straks een paar dagen niet, als ik een stukje deeg achter wil houden voor het volgende brood, hoe kan ik dat het beste in leven houden?
  zondag 20 februari 2011 @ 14:42:12 #145
45206 Pietverdriet
pi_93056614
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:40 schreef Erasmo het volgende:

Brood voor morgen is alweer lekker aan het rijzen. Ik ben er straks een paar dagen niet, als ik een stukje deeg achter wil houden voor het volgende brood, hoe kan ik dat het beste in leven houden?
Door het regelmatig wat vers gemaakt deeg bij te voeren, met eventueel een beetje suiker erin.
pi_93056649
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:40 schreef Erasmo het volgende:

in de koelkast of in de vriezer?

Hier staat ook deeg op de vensterbank te rijzen, een simpel witbrood met een beetje volkorenmeel erdoorheen. Lekker straks bij de boeuf bourgignon, met wat boter en zout...
  zondag 20 februari 2011 @ 14:43:31 #147
45206 Pietverdriet
pi_93056689
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:02 schreef MaximusTG het volgende:
Tja, bij mijn eerste poging had ik als start roggemeel gebruikt,en daarna tarwebloem. Dat werd niet echt wat, en nu werd me hierboven dus "aangeraden" volkoren te gebruiken. Nu weet ik wel dat tarwemeel minder rijst, maar zag verder weinig reden om het niet te proberen. Uiteindelijk is je zuurdesem zo omgebouwd naar welke meel/bloem/graansoort je wilt.
Het hele idee van zuurdesem is voor rogge bedacht omdat rogge geen gluten heeft en je het anders niet aan het rijzen krijgt.
  zondag 20 februari 2011 @ 14:44:35 #148
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93056755
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Door het regelmatig wat vers gemaakt deeg bij te voeren, met eventueel een beetje suiker erin.
Dat is wat ik normaal doe ja, maar als je er niet bent dan gaat dat wat moeilijk ;)

quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:42 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

in de koelkast of in de vriezer?

Hier staat ook deeg op de vensterbank te rijzen, een simpel witbrood met een beetje volkorenmeel erdoorheen. Lekker straks bij de boeuf bourgignon, met wat boter en zout...
Zouden ze de kelder overleven? Ik vrees dat als ik het in de vriezer doe mijn cultuur doodvries :P
  zondag 20 februari 2011 @ 14:46:51 #149
45206 Pietverdriet
pi_93056884
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:44 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Dat is wat ik normaal doe ja, maar als je er niet bent dan gaat dat wat moeilijk ;)

Klopt, dat wordt lastig, maar je kan altijd weer een nieuwe preferment maken.
  zondag 20 februari 2011 @ 14:50:32 #150
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93057048
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klopt, dat wordt lastig, maar je kan altijd weer een nieuwe preferment maken.
Ik ga het gewoon proberen in de kelder met wat suiker als rantsoen, doosje afsluiten of niet?
  zondag 20 februari 2011 @ 14:52:10 #151
45206 Pietverdriet
pi_93057125
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:50 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik ga het gewoon proberen in de kelder met wat suiker als rantsoen, doosje afsluiten of niet?
Doekje erover, als het verschrikkelijk stinkt als je terugkomt kan je het altijd nog weggooien. Koelkast blijft het trouwens langzamer ontwikkelen, maar als het misgaat stinkt die weer zo. Wat voor een werk doe je trouwens dat je vaak lang weg bent?
  † In Memoriam † zondag 20 februari 2011 @ 14:53:24 #152
91830 MaximusTG
pi_93057191
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het hele idee van zuurdesem is voor rogge bedacht omdat rogge geen gluten heeft en je het anders niet aan het rijzen krijgt.
Ja, dat snap ik, als ik het begrijp wordt een desemcultuur gebruikt omdat die melkzuurbacterien bevat die de amylases in de rogge inactiveren, waardoor de structuur van het brood gewaarborgd wordt.
Maar om een desemcultuur te maken hoef je in principe alleen maar een sample van de gewenste gisten/melkzuurbacterien te hebben en die genoeg te 'voeren'. Bij de 'pineapple juice' methode wordt er gesteund op de gisten/melkzuurbacterien die op de roggemeel voorkomen, en wordt het sap gebruikt om de pH zo te verlagen dat een ongewenst microorganisme geen kans krijgt. Daarna wordt de cultuur tarwebloem gevoerd. Dat had ik dus eerst geprobeerd, en dat werd niks. Daarom dacht ik, ach, laat ik ook eens volkoren tarwe proberen. Kon iig geen kwaad volgens mij. Het is nu overigens gelukt:

It's alive:

pi_93059425
Goed gelukt *O* We improve :Y

zondag 20 februari 2011 @ 16:40:46 #154
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_93062720
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 15:35 schreef Bluezz het volgende:
Goed gelukt *O* We improve :Y

[ afbeelding ]
En van binnen:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_93065048
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt. Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Ik hoop dat me ooit lukt een brood te bakken zoals je ze in Frankrijk bij het bakkertje op de hoek kunt kopen.
Gisteren net te laat bij de natuurwinkel om biologisch roggemeel te kopen, dus morgen een nieuwe poging voor m'n desembrood. Als ik morgen kan beginnen, kan ik 'm zaterdag bakken :)
  zondag 20 februari 2011 @ 17:38:20 #156
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93065259
quote:
14s.gif Op zondag 20 februari 2011 16:40 schreef golfer het volgende:

[..]

En van binnen:
[ afbeelding ]
Mooie structuur! Die van mij blijven helaas compacter...

quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 17:33 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt. Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Ik hoop dat me ooit lukt een brood te bakken zoals je ze in Frankrijk bij het bakkertje op de hoek kunt kopen.
Gisteren net te laat bij de natuurwinkel om biologisch roggemeel te kopen, dus morgen een nieuwe poging voor m'n desembrood. Als ik morgen kan beginnen, kan ik 'm zaterdag bakken :)
Dan moet je op het etiket kijken. Alles behalve meel, water en gist is principe overbodig.
  zondag 20 februari 2011 @ 17:38:29 #157
45206 Pietverdriet
pi_93065266
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 17:33 schreef Gwywen het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat er bij "fabrieksbrood" allemaal voor toevoegingen in het brood zitten waardoor het zo 'fluffy' aanvoelt.
Wat vetten, emulgatoren en vitamine C, conserveermiddel soms ook, maar het valt eigenlijk wel mee. Het is hoofdzakelijk het proces erg goed beheersen.

quote:
Zo te zien hebben jullie, net als ik, ook altijd lekkere stevige broden.
Ben je wel eens in Zuidduitsland of Zwitserland geweest? Daar vind ik het brood eigenlijk nog vele malen beter, hoewel zo een Baguette met een korst als 20 laagjes kerstballenglas natuurlijk geweldig is.
quote:
Succes!
  zondag 20 februari 2011 @ 17:43:22 #158
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93065462
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 17:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
Ben je wel eens in Zuidduitsland of Zwitserland geweest? Daar vind ik het brood eigenlijk nog vele malen beter, hoewel zo een Baguette met een korst als 20 laagjes kerstballenglas natuurlijk geweldig is.
Metafoor van het jaar _O_

Heb gelukkig een Duitse bakker in het dorp hier :)
pi_93065706
quote:
Op zondag 20 februari 2011 17:33 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb ooit een buisje broodverbeteraar gekocht waarmee je met 0,05% (probeer dat maar eens af te wegen ;) ) toevoeging precies dat fluffy supermarktbrood krijgt. Er staat alleen niet op wat er in zit.
pi_93070631
Nee, ik hoef juist níet van dat akelige fluffy brood. Dat je eigenlijk alleen maar fluffy brood kunt kopen in de winkels is de reden waarom ik zelf ben gaan bakken.
Ik vind Duits en Zwitsers brood ook lekker, maar dat Franse bruine boerenbrood dat we op vakantie aten was echt subliem. Daar hoefde eigenlijk niet eens wat op.
Overigens vind ik tijdens m'n zoektocht naar een plaatje meteen een recept. Geen idee alleen wat "levain" is.
pi_93072742
quote:
Op zondag 20 februari 2011 19:55 schreef Gwywen het volgende:
Nee, ik hoef juist níet van dat akelige fluffy brood. Dat je eigenlijk alleen maar fluffy brood kunt kopen in de winkels is de reden waarom ik zelf ben gaan bakken.
Ik vind Duits en Zwitsers brood ook lekker, maar dat Franse bruine boerenbrood dat we op vakantie aten was echt subliem. Daar hoefde eigenlijk niet eens wat op.
Overigens vind ik tijdens m'n zoektocht naar een plaatje meteen een recept. Geen idee alleen wat "levain" is.
preferment, zie OP. In dit geval met een 1:1 verhouding tussen bloem en water.
  zondag 20 februari 2011 @ 21:27:08 #162
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93075993
quote:
1s.gif Op zondag 20 februari 2011 14:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

In rogge zitten gluten hoor.
pi_93079983
quote:
Op zondag 20 februari 2011 21:27 schreef Zoheetik het volgende:

[..]

In rogge zitten gluten hoor.
Klopt, maar wel minder en in rogge zit de verkeerde variant Glutenine in waardoor geen lange glutenstrengen worden gevormd.
En in rogge zit vrij veel actieve amylase, wat ook niet gunstig is om een mooie deegstructuur te krijgen. Het zure van zuurdesem zorgt er met name voor dat de amylase uitgeschakeld wordt.
pi_93092857
Gistermiddag even snel een lekkere butterzopf in elkaar gezet:

Het vlechten ging niet zo netjes als zou moeten, maar de smaak is voortreffelijk.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_93267192

crosspost maar soit :+

Zachte Knoflook basilicum knoopbroodjes :9
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_93271156
Ziet er super uit!
Ik heb van de week twee fougasses gebakken, zomaar, omdat ik er trek in had.

En vanmiddag heb ik de eenden blij gemaakt met een mislukt brood. Ik had het kneden aan de kapotte broodbakmachine overgelaten maar was het vergeten, waardoor het drie uur op halve warmte (want kapot) heeft staan... tja, wat eigenlijk? Prutten is het beste woord. Ik heb de kleffe brij nog een kans gegeven in de oven, maar helaas. Eendenvoer.
Dat was dus vanmorgen crackers eten ;(
  donderdag 24 februari 2011 @ 20:16:25 #167
45206 Pietverdriet
pi_93271272
* Pietverdriet is blij dat zoveel mensen hier inmiddels verschrikkelijk mooie broden bakken er lol in hebben.
pi_93348238
Krentenbrood
Ingrediënten:
500 gram eiwitrijke tarwebloem
8 gram zout
± 300 gram water
350- 500 gram rozijnen, krenten o.i.d
100 gram krentenbroodpoeder(= broodverbetermiddel met een geurig melange, houdt krentenbrood, suikerbr. e.d. langer vers en geuriger)
15 gram gist

Wel krenten of rozijnen 15-30 minuten, het liefst een dag van te voren, in lauw water, afgieten en in een vergiet doen.Minimaal 6 uur laten drogen.Je kunt dit ook nog eerder doen, doe ze dan in een zak in de koelkast, zo zijn ze ± 14 dagen houdbaar. Houd 350 gram tot 500 gram vruchten aan op 500 gram meel. In de machine kun je vaak niet meer dan 150- 250 gram toevoegen aan 500 gram meel.

Doe bloem, gist, krentenbroodpoeder, zout en water in de broodmachine .
Kies een deegprogramma, bv. pizza of kneed met de hand.
Haal het deeg eruit, schakel de machine uit, vorm er een bal van. Laat het deeg afgedekt met ingevet plastic tegen uitdrogen, 10 minuten rusten.
Duw de lucht eruit en werk de krenten of rozijnen erdoor.
Vorm er een brood van leg het in de vorm, dek weer af en laat nog ± 1 uur narijzen.
Bakken: ± 180 º C-± 40-45 min.

Kan ik bovenstaand brood ook vanavond maken en morgenvroeg eten?
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zaterdag 26 februari 2011 @ 14:46:19 #169
45206 Pietverdriet
pi_93348279
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 14:45 schreef Ml-etje het volgende:
Krentenbrood
Ingrediënten:
500 gram eiwitrijke tarwebloem
8 gram zout
± 300 gram water
350- 500 gram rozijnen, krenten o.i.d
100 gram krentenbroodpoeder(= broodverbetermiddel met een geurig melange, houdt krentenbrood, suikerbr. e.d. langer vers en geuriger)
15 gram gist

Wel krenten of rozijnen 15-30 minuten, het liefst een dag van te voren, in lauw water, afgieten en in een vergiet doen.Minimaal 6 uur laten drogen.Je kunt dit ook nog eerder doen, doe ze dan in een zak in de koelkast, zo zijn ze ± 14 dagen houdbaar. Houd 350 gram tot 500 gram vruchten aan op 500 gram meel. In de machine kun je vaak niet meer dan 150- 250 gram toevoegen aan 500 gram meel.

Doe bloem, gist, krentenbroodpoeder, zout en water in de broodmachine .
Kies een deegprogramma, bv. pizza of kneed met de hand.
Haal het deeg eruit, schakel de machine uit, vorm er een bal van. Laat het deeg afgedekt met ingevet plastic tegen uitdrogen, 10 minuten rusten.
Duw de lucht eruit en werk de krenten of rozijnen erdoor.
Vorm er een brood van leg het in de vorm, dek weer af en laat nog ± 1 uur narijzen.
Bakken: ± 180 º C-± 40-45 min.

Kan ik bovenstaand brood ook vanavond maken en morgenvroeg eten?
Ja
pi_93348308
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 14:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja
Dat is mooi *O* kneed ik hem vandaag even met de hand ipv dat ik het de machine laat doen.
Thanks Piet!
pi_93362749

Gelukt *O* en het smaakt heerlijk, next time wel even de krenten erin duwen (vergeten :@ ).
Hij moet nu nog uit de vorm komen, heb de bak omgedraaid en iets schuin gezet om te luchten.
  zondag 27 februari 2011 @ 17:19:49 #172
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93398517
En?

Ik moet helaas melden dat ik me toch schuldig heb gemaakt aan massamoord op mijn gistcultuur, ze hebben de week in mijn kelder niet overleefd ;(

Gelukkig wilden hun instant neefjes en nichtjes nog wel aan het werk en gaan ze op dit moment hier op los:

pi_93418208
Ik ga morgen beginnen met m'n desem. Helaas had de biologische boer geen roggemeel, maar volgens hem kun je het ook maken met gewoon volkoren tarwemeel dus ik ga 't gewoon maar proberen. Ik houd jullie op de hoogte :)
pi_93418331
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 17:19 schreef Erasmo het volgende:
En?

Ik moet helaas melden dat ik me toch schuldig heb gemaakt aan massamoord op mijn gistcultuur, ze hebben de week in mijn kelder niet overleefd ;(

Gelukkig wilden hun instant neefjes en nichtjes nog wel aan het werk en gaan ze op dit moment hier op los:

[ afbeelding ]
Smaakte heerlijk :Y zal de laatste foto uit de vorm nog wel posten.
  zondag 27 februari 2011 @ 22:50:05 #175
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_93418635
Helaas platter dan verwacht:
  † In Memoriam † zondag 27 februari 2011 @ 23:01:33 #176
91830 MaximusTG
pi_93419332
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 22:43 schreef Gwywen het volgende:
Ik ga morgen beginnen met m'n desem. Helaas had de biologische boer geen roggemeel, maar volgens hem kun je het ook maken met gewoon volkoren tarwemeel dus ik ga 't gewoon maar proberen. Ik houd jullie op de hoogte :)
Volgens mij is de reden dat er vaak met roggemeel begonnen wordt dat roggemeel makkelijker gist; Dat zou dan dus betekenen dat er op roggemeel van nature betere/meer wilde gist leeft. Zal van de week eens een brood bakken met mijn desemcultuur. Morgen weer eens verversen. Kan ik dinsdag mn brood starten.
Wat broodbakken met desem lastig maak, volgens mij, is dat je moeilijk de concentratie/rijskracht van verschillende culturen kunt vergelijken. Dus als je een recept hebt voor een desembrood, kunnen je benodigde rijstijden wel eens flink afwijken van het recept.
Ga je gewoon water gebruiken of sinaasappelsap of ananassap?
pi_93430716
Water, en dan een middagje buiten zetten voor de benodigde culturen. Hoewel ik het gevoel heb dat dat op een zonnige zomerdag meer effect heeft.
Nou ja, als t echt niet lukt heb ik altijd nog gewone gist in huis. :)
  † In Memoriam † maandag 28 februari 2011 @ 10:16:10 #178
91830 MaximusTG
pi_93430834
Volgens mij is het idee dat de gist vanuit de lucht zich afzet in je cultuur een mythe. De gist leeft al op de bloem/meel die je gebruikt.
Mijn cultuur die ik hierboven al gepost had is gekweekt in een afgesloten container. De zonnigheid van de zomerdag zal meer invloed hebben door de temperatuursverhoging denk ik.

Edit: Heb mn cultuur vanochtend ververst; 200 gram oude desem + 200 gram water en 200 gram bloem, verdriedubbeld dus naar 600 gram. Om 10 uur door elkaar gemengd, ziet er nu zo uit:

[ Bericht 37% gewijzigd door MaximusTG op 28-02-2011 15:38:26 ]
pi_93442634
Net een speltbroodje gebakken:

250 gr bloem
250 ml water
5 gr verse gist
Door elkaar geroerd en 2 uur laten staan (wilde het eigenlijk een dag laten staan, maar mn gist was erg enthousiast en de boel dreigde over te stromen).
Vervolgens nog 170 gr speltmeel erbij en 30 gr pompoen-, pijnboom- en zonnebloempitten erdoor gedaan. Uurtje laten rijzen en daarna gebakken op 200 voor 45 minuten.

Brood is erg bleek gebleven, maar smaakt prima. Luchtigheid is ook ok, alleen is het brood heel plat gebleven, in vergelijking met eerdere broden. Ik gebruik geen bakblik, maar maak altijd een bolletje. Meestal rijst die bol dan zowel in de breedte als de hoogte, maar nu dus alleen de breedte op. Iemand enig idee waar dat aan gelegen kan hebben?
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
  † In Memoriam † maandag 28 februari 2011 @ 15:43:26 #180
91830 MaximusTG
pi_93442841
Omdat je zegt dat je gist vrij actief was, en je vochtgehalte rond de 60% ligt (zou voldoende moeten zijn), kunnen het volgens mij drie dingen zijn:

- Je zegt dat je alleen geroerd hebt? Niet gekneed -> niet genoeg glutenontwikkeling waardoor lucht makkelijk ontsnapt

- Niet genoeg spanning gecreëerd bij het opbollen van het deeg, waardoor het deeg uitzakt onder zn eigen gewicht.

- Te korte tweede rijs?
pi_93443200
Nouwja, geroerd... in die verhoudingen is het gewoon meer een dik beslag dan iets kneedbaars. Ik ben er dus met een garde op los gegaan maar zal de volgende keer daar eens wat meer tijd aan besteden.

Verder doe ik de tweede rijs altijd op de schouw: dicht bij de kachel,warm, en daarom korte tijd.

Volgende keer eens even wat aanpassingen doorvoeren en dan sowieso mijn eerste kleddertje minstens een dag laten staan.
Zal zo eens kijken of ik nog een foto van het (mis)baksel kan plaatsen.

Edit, fotos:
Plat:

En bleek (vooral met die flits nog eens lekker er overheen):

En zoiets had ik gehoopt te bakken (willekeurig eerder brood):

[ Bericht 30% gewijzigd door mjan op 28-02-2011 16:14:51 ]
pi_93443287
Je desem ziet er leuk uit trouwens. Hoe rook het vanmorgen?
  † In Memoriam † maandag 28 februari 2011 @ 16:25:58 #183
91830 MaximusTG
pi_93444730
Vanmorgen rook ie best wel zuur, maar toen had ie al ongeveer een week in de koelkast gestaan. Na het verversen rook ie een stuk minder zuur. Hij staat nu weer in de koelkast, en heb een deel gebruikt in een starter voor een brood dat ik morgen ga bakken. Deze starter is een stuk steviger, dus ik ben benieuwd of ie een beetje gaat rijzen. Bij de cultuur zelf is dat lastig, omdat die 50% water is. Maar er zaten wel heel veel belletjes in.

Over je brood, ja, die eerste menging van bloem + water is dus net zo dik (of dun) als mijn desem. Daar kneed je idd niet zoveel aan. Maar misschien toch iets langer roeren of zo? Bij het no-knead brood ontstaat het glutennetwerk na heel lang wachten..
Maar toch ziet je kruim er niet eens zo heel dicht uit, dus ik gok dat het meer te maken heeft met de oppervlaktespanning van je deeg. Hoe bol je je deeg op? Je kunt trouwens ook willekeurig welke kom dan ook gebruiken als een soort rijsmandje. Doe er dan een schone (liefst linnen of katoen, kaasdoek is een goede optie) doek in en bloem die goed in. Bol je deeg op en doe het met de naad naar boven in de kom. Dek af en laat zo rijzen. Na het rijzen kan je het brood dan storten op een bakplaat met bakpapier, of een broodschieter, of direct op een broodbaksteen (zou ik niet doen, risico dat je brood ergens een beetje plakt aan je mandje).
pi_93447286
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 16:25 schreef MaximusTG het volgende:
Vanmorgen rook ie best wel zuur, maar toen had ie al ongeveer een week in de koelkast gestaan. Na het verversen rook ie een stuk minder zuur. Hij staat nu weer in de koelkast, en heb een deel gebruikt in een starter voor een brood dat ik morgen ga bakken. Deze starter is een stuk steviger, dus ik ben benieuwd of ie een beetje gaat rijzen. Bij de cultuur zelf is dat lastig, omdat die 50% water is. Maar er zaten wel heel veel belletjes in.
Ik las trouwens dat je op zoek was naar een kant en klare desemcultuur, mocht je die nog steeds willen en je woont in de buurt, dan is de Zuidmolen in Groesbeek wel een hele goede optie. Ze verkopen flesjes vloeibaar zuurdeeg.
Maar je eigen desem maken is wel toffer natuurlijk ;)
  † In Memoriam † maandag 28 februari 2011 @ 17:30:05 #185
91830 MaximusTG
pi_93447818
Ja dat klopt, die had ik laatst idd gezien daar, heb er namelijk net bloem van ontvangen :P. Maar toen had ik al een tweede poging gedaan om desem te maken, en deze keer was het wel gelukt :).
Gelukkig maar, want dat voelt toch echter ;). En ik woon helaas niet in de buurt. Volgens mij, als je pech hebt, is het flesje ontploft tegen de tijd dat het bezorgd is.
Maar er gaan veel mythes rond over zuurdesem, wat natuurlijk logisch is, omdat mensen vaak van alles uithalen om het aan het gisten te krijgen, en het uiteindelijke succes aan iets toeschrijven wat misschien helemaal geen invloed heeft gehad.
Zo zou ik het gebruik van sinaasappelsap zeker aanraden (of ananassap), hoewel dat strikt genomen niet noodzakelijk is. Alleen heeft die toevoeging wel een wetenschappelijke basis.
pi_93448582
Ah, wat voor bloem heb je gekocht? Ik heb er zaterdag roggemeel, tarwemeel, speltmeel en franse type 65 bloem gehaald. En haverzemelen, tarwegluten en zuurdeegpoeder (wel de smaak, niet de moeite, ik ben een cheater!) Maar ook geen cultuur gekocht dus, want moest het dan in de trein mee terug nemen en dat zag ik ook niet helemaal zitten...

Ik denk dat ik nu maar vast de starter ga maken voor woensdag, kijken wat dat voor smaak gaat opleveren. Voor de rest houdt ik hetzelfde recept even aan, dat is makkelijker vergelijken.
  † In Memoriam † maandag 28 februari 2011 @ 18:02:45 #187
91830 MaximusTG
pi_93449464
Had Amerikaanse patentbloem besteld en gewone patentbloem voor brood. Is bedoeld om pizza mee te bakken :). Beetje kijken welke bloem het beste presteert in een gewone oven.
Dat zuurdeegpoeder zie je wel vaker staan ja. Dacht tijdje terug dus dat ze zuurdesem verkochten bij de natuurwinkel, maar dat is ook dat poeder.
Snap alleen niet waarom ze bij de Zuidmolen zowel 100gr als 300gr zuurdesem verkopen. In principe heb je die 100gr toch zo opgekweekt?
Ga je de starter dan in de koelkast zetten?
  † In Memoriam † dinsdag 1 maart 2011 @ 12:22:10 #188
91830 MaximusTG
pi_93484596
Whoohoo, mn zuurdesemdeeg is lekker aan het rijzen! Gisteravond de starter laten gisten, daarna een nachtje in de koelkast. Om 9 uur eruit gehaald, in stukjes gesneden en op temperatuur laten komen. Na een uurtje stukjes door rest bloem en water en zout gedaan, gekneed en dat staat nu voor een paar uur te rijzen. Daarna vormen en de laatste rijs!

Trouwens, dit moet ik nog even delen:
http://www.sunset.com/gar(...)oven-00400000040017/

Het is dat ik geen tuin heb, anders stond ik nu te graven :P. Wil al heel lang een houtoven in de tuin, maar een stenen houtoven is nogal duur volgens mij. Je kan er ook een van 'adobe' maken. Dat vertaald (volgens mij) naar leem in het Nederlands. Zijn verschillende bouwinstructies te vinden op het internet. Komt er iig op neer dat je een bodem maak, eventueel verhoogd, met ruimte voor houtopslag, van hittebestendige stenen, daar met zand een mal van de binnenkant op maakt, of zoals in de link met een kartonnen cilinder. Vervolgens bedek je dat met wat ijzer, gaas, etc. Bedekken met een dikke laag leem, en dan eventueel meerdere lagen maken met isolatie ertussen, bv vermiculite, of gewoon stro. Afwerken met wat water en een stuk hout, en je hebt een oventje! Het is wel verstandig om er een afdakje boven te bouwen. Vond het wel een leuk concept :). En eeuwenoud natuurlijk ;).

[ Bericht 66% gewijzigd door MaximusTG op 01-03-2011 12:39:59 ]
  dinsdag 1 maart 2011 @ 12:45:19 #189
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_93485421
Haha, geweldig hè zo'n tuinoven. Wij hebben van de zomer in het Openluchtmuseum in Arnhem tig foto's gemaakt van de bakoven die daar stond, om hem tzt na te kunnen bouwen. :Y
  † In Memoriam † dinsdag 1 maart 2011 @ 17:59:24 #190
91830 MaximusTG
pi_93498977
Ja, vind het echt super zo'n ding, hier staat een uitgebreide omschrijving van een uit puur natuurlijk materiaal:

http://vhertel.fr/four_argile_en.html

Dat is een kleine versie van deze; maar die is in het Frans:
http://www.onpeutlefaire.(...)in-en-terre-crue.php

Heb net mn zuurdesembroodjes gebakken trouwens; Was tijdens het bakken bang dat ze niet zoveel zouden rijzen, maar het viel me alles mee. Heb ze op de broodschieters laten rijzen, maar daar zakken ze toch te snel op uit vind ik. Volgende keer maar of in een vorm, of in een rijsmandje. Maar dan gebruik ik dit recept voor 1 groot brood. Ruikt iig al erg lekker! Beetje zoetige lucht.

dinsdag 1 maart 2011 @ 20:33:15 #191
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_93507681
Zo, die zien er mooi uit zeg! ^O^
Mijn eerste desemprobeersel begint er op dag 2 al een beetje viezig uit te zien, en dat schijnt precies de bedoeling te zijn hè ;)
Morgen mag er een handje bloem en een beetje water bij.
  † In Memoriam † dinsdag 1 maart 2011 @ 20:39:46 #192
91830 MaximusTG
pi_93508152
Dank je! Smaakt ook goed! Niet super luchtig, maar ook niet heel compact. Wel zitten er een aantal grote gaten verspreid door het brood.
Iig is bewezen dat er wilde gist in mn desem zit ;).
Maar ja, desem wordt dan wat slijmeriger he, omdat de bloem afbreekt. Ruikt ook zuurder he? Meestal moet je trouwens wel verdubbelen bij het verversen.
pi_93531346
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 18:02 schreef MaximusTG het volgende:
Had Amerikaanse patentbloem besteld en gewone patentbloem voor brood. Is bedoeld om pizza mee te bakken :). Beetje kijken welke bloem het beste presteert in een gewone oven.
Dat zuurdeegpoeder zie je wel vaker staan ja. Dacht tijdje terug dus dat ze zuurdesem verkochten bij de natuurwinkel, maar dat is ook dat poeder.
Snap alleen niet waarom ze bij de Zuidmolen zowel 100gr als 300gr zuurdesem verkopen. In principe heb je die 100gr toch zo opgekweekt?
Ga je de starter dan in de koelkast zetten?
Ja, ik dacht datzelfde bij de zuurdesem? :?
De starter heb ik uiteindelijk niet meer maandag gemaakt, wegens algehele luiheid. Ik ben dus net maar begonnen aan een recept uit 'baking' voor countrybread oid, waarbij de starter 3 uur moet staan. Vanmiddag dus bakken.

Je brood ziet er trouwens echt heel mooi uit! Heb je nog een foto van de binnenkant? Moet even onthouden dat ik eens sinaasappels moet kopen, dan durf ik het ook wel aan om eens een desem te gaan kweken :)
  † In Memoriam † woensdag 2 maart 2011 @ 12:00:48 #194
91830 MaximusTG
pi_93533133
Ja, die grotere verpakking zal wel zijn om meteen te kunnen delen, of meteen een grotere hoeveelheid desem te maken?
Hier een foto van de binnenkant:

Helaas niet de meest duidelijke foto ;). Vond het jammer dat het brood vrij lang aan de steen leek te 'plakken'. Misschien volgende keer maar niet op de schieter laten rijzen. Maar ben altijd zo bang dat ie zn vorm verliest als ik em pas vlak voor het in de oven doe op de schieter leg.
Had em ook niet echt diep ingesneden. Zal eens een 'lame' maken (scheermesje op een stokje).

Moet je idd echt eens proberen, zo'n desem kweken. Echt leuk werk. Kan je weer een ingrediënt afstrepen dat je nodig hebt voor brood. Het sap is dus niet noodzakelijk, maar zorgt voor een zure omgeving, waardoor een bacterie die vaak de desem verpest geen kans krijgt.
  woensdag 2 maart 2011 @ 14:21:40 #195
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93538639
Leuk die zelfgemaakte oven! Heb ook geen tuin helaas. En snap nog even niet precies hoe je de hitte regelt. Je gooit kolen onderin, die verhit je, en dat was het?

Zuurdesem... staat op mijn to-do-lijstje.
  † In Memoriam † woensdag 2 maart 2011 @ 14:31:07 #196
91830 MaximusTG
pi_93539009
Nee, het zijn houtgestookte ovens. Je hebt binnenin een ruimte, vaak met hittebestendige stenen als vloer, waar je een houtvuur opstookt. Hoe groter/dikker geisoleerd je oven is, hoe langer je moet stoken (je slaat als het ware warmte op in de mantel van de oven). Als je vuur een tijd gebrand heeft kan je de resten naar de zijkant vegen (daar blijft dus een roodgloeiend/licht brandende massa over). Nu kan je eerst pizza bakken. Vervolgens veeg je alle kooltjes/as/etc uit je oven, en veeg je de vloer even snel schoon. Dan doe je het deurtje voor je oven en sluit je een eventuele schoorsteen af. Doordat de warmte nu van alle kanten de oven instraalt wordt de temperatuur overal gelijk. Zodra de temperatuur genoeg gedaald is (kwestie van voelen, of een IR thermometer) kan je er brood in bakken. Afhankelijk van de warmtecapaciteit van je oven zelfs meerdere ladingen na elkaar. Is je oven dan nog steeds warm dan kan je er nog vlees in braden, fruit in drogen etc. (je gebruikt de complete afkoeling als het ware).

Had al vaker gelezen over steenovens, en dat je die zelf kan bouwen, maar dat ze nogal duur zijn. Alleen bedacht ik me laatst dat mensen vroeger ook vaak van klei ovens maakten. Dus ben beetje gaan googlen, en zag dat er genoeg mensen zijn die nog steeds zo'n oven maken. De Engelse term is 'cob oven' (leemoven), maar als je zoekt op 'adobe oven' vind je ook genoeg. Strikt genomen is een 'adobe oven' gemaakt van stenen van gedroogd leem. Ietsjes anders dus. Nadeel van zo'n oven is dat ie kwetsbaarder is, en niet goed tegen de elementen kan. Maar een afdakje/huisje om je oven heen is een stuk goedkoper (en makkelijker!) te maken dan een stenen houtoven, inclusief alle moderne isolatiematerialen en afwerkingsmaterialen die daar in gaan.

[ Bericht 26% gewijzigd door MaximusTG op 02-03-2011 14:37:02 ]
  donderdag 3 maart 2011 @ 02:17:46 #197
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_93577665
Bedankt voor je uitleg. Wel een gedoe lijkt me dat. Maar inderdaad vroeger deden ze 't ook, en dat werkte ook prima. Lijkt me in ieder geval sterk dat mensen vroeger geen (een andere) smaak hadden dan nu. Maar als je de houtskool erin laat liggen, gaat je pizza dan niet naar houtskool smaken?
  † In Memoriam † donderdag 3 maart 2011 @ 09:48:20 #198
91830 MaximusTG
pi_93581755
Graag gedaan hoor :). Valt toch wel mee met gedoe :P? Maar het is wel een beetje een dilemma als je zo'n ding gaat bouwen. De perfectionist in mij zegt dan van 'Zo groot mogelijk als praktisch is in deze tuin', terwijl de realist zegt 'Ja, maar hoe groter, hoe meer werk, en hoe langer je moet stoken voor je er wat in kan bakken. Want vooral bij pizza bakken, als je de as/vuur naar een kant veegt past er in de meeste kleine oventjes maar 1 pizza tegelijk. Nu is die dan wel echt in 1-1,5 minuut klaar dan, maar toch ;). Maar hoe groter de oven, hoe langer het duurt voor ie op temperatuur is.
Zie het wel wel voor me, denk dat ik dan iets van een terras aanleg, met net iets uit het midden zo'n oven. Mooi afgewerkt met een mozaiek van oude tegels of zo. En dan op een zomernamiddag de oven opstoken terwijl het deeg ligt te rijzen. Afdak boven de oven. En dan gezellig pizza's eten, en vervolgens met een glaasje wijn nagenieten, terwijl het langzaam afkoelt buiten. Maar de oven zorgt dan nog voor een lekkere nagloei.
:+ .
Nog maar even verder dromen :P.

Oh, trouwens, over die houtskoolsmaak, volgens mij geeft het hout natuurlijk wel wat smaak af aan de pizza, maar als het goed is bak je die op een temperatuur waarbij het hout heel schoont brandt, en er geef rook of roet vrijkomt.
  zaterdag 5 maart 2011 @ 18:37:11 #199
226990 Gwywen
Tuinvrouw
pi_93694164
Vanmorgen mijn allereerste desembrood gebakken. Ik ben niet heel enthousiast. Met de smaak is overigens niks mis, maar het deeg was nogal slap en daardoor is het brood net zo groot geworden als de bakplaat, en maar 6 cm hoog. De korst was erg hard geworden maar al met al deed het me toch denken aan de broden die we in Frankrijk bij het bakkertje op de hoek haalden, dus die missie is althans geslaagd.

Ik heb de starter in de koelkast gezet en ga me nu bezinnen op wat ik fout heb gedaan (waarschijnlijk iets te veel water erbij gedaan toen ik meel toevoegde).
  † In Memoriam † zaterdag 5 maart 2011 @ 20:20:13 #200
91830 MaximusTG
pi_93699439
Hoe lang had je het laten rijzen? Of was ie echt plat vanwege het uitzakken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')