quote:Opvolger president Tunesi bedigd
Parlementsvoorzitter Foued Mebezza is vandaag officieel bedigd als de tijdelijke opvolger van de gevluchte Tunesische president Zine al-Abidine Ben Ali.
Volgens staatspersbureau TAP heeft het staatshoofd “definitief” de macht verlaten. Vervolgens werd Mebezza aangewezen als waarnemend president. Hij legde de eed af in het parlement.
Mebezza zal als interim-president fungeren totdat er nieuwe verkiezingen worden gehouden. Volgens de grondwet moet dat binnen zestig dagen gebeuren.
quote:Arabische Liga roept op tot kalmte
De Arabische Liga heeft vandaag Tunesie opgeroepen zich te verenigen in het belang van de bevolking. Volgens de Liga moeten politieke krachten in Tunesi, vertegenwoordigers van de maatschappij en functionarissen ervoor zorgen dat de rust wederkeert.
President Zine el-Abidine Ben Ali van Tunesi is vrijdag gevlucht naar Saudi-Arabi na aanhoudende protesten. Volgens de Liga moet er nu worden samengewerkt om de stabiliteit te herstellen. In de Liga zitten 22 Arabische en islamtisch-Afrikaanse landen.
De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft Tunesi vandaag opgeroepen een democratie op te bouwen. Daarvoor bood ze het Noord-Afrikaanse land Duitse ondersteuning aan. Frankrijk heeft stappen genomen om "verdachte verplaatsingen van Tunesische activa in Frankrijk te blokkeren", maakte het kantoor van president Nicolas Sarkozy bekend nadat hij met enkele ministers was bijeengekomen.
http://www.juancole.com/2(...)acy-and-anarchy.htmlquote:Demonstrators in the southern city of Qabis invaded a government building and found and released documents of the police state.
Ook niet.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:16 schreef Disana het volgende:
http://english.aljazeera.net/watch_now/
Doet deze het bij jou IHVK? Bij mij blijft hij maar verbinden.
OT = Off Topic en ik vond het wel Ontopic als tegenwicht voor CNN dat bol staat van de sensationele beelden die het bijna onmogelijk maken te horen wat experts en ooggetuigen zegggen.quote:
Bedanktquote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:29 schreef Disana het volgende:
[..]
OT = Off Topic en ik vond het wel Ontopic als tegenwicht voor CNN dat bol staat van de sensationele beelden die het bijna onmogelijk maken te horen wat experts en ooggetuigen zegggen.
Maar kijk:
http://www.livestation.com/channels/3-al-jazeera-english-english
AlouAlou vragen, die is Tunesir en is goed op de hoogte.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:42 schreef du_ke het volgende:
Mensen, is het een idee om over dit onderwerp (sociale onrust in de Maghreb) een topic te beginnen in POL? En dan wat meer op de achtergronden gericht dan op de situatie op dit moment in Tunesi? En zo ja heeft iemand dan inspiratie om dit op te starten (mutant bv).
Het kan natuurlijk meer dan prima parallel aan elkaar lopen. Maar goed het is ook maar een voorstel want het is een erg interessant onderwerp.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:45 schreef Disana het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel fijn lopen hier, inclusief uitstapjes naar landen als Marokko.
quote:Op zaterdag 15 januari 2011 17:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
, wie is er niet groot mee geworden.
bron: Nu.nlquote:MAHDIA - Tientallen gevangenen zijn zaterdag gedood bij een massale ontsnappingsactie in de Oost-Tunesische havenstad Mahdia.
''Ze probeerden te ontsnappen en de politie vuurde schoten op hen af. Nu zijn er tientallen mensen dood en iedereen is ontsnapt'', zei een lokale bewoner, Imed, die in de buurt van de gevangenis woont.
Twee andere ooggetuigen bevestigden het verhaal. Volgens Imed zouden er in de gevangenis van Mahdia, 140 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Tunis, ongeveer 1200 gevangenen vast hebben gezeten.
Plunderaars en gewapende bendes
Het leger van Tunesi is zaterdag ingeschakeld om de orde op sommige plaatsen te herstellen, doordat plunderaars en gewapende bendes gebruik maken van het machtsvacum nu de president ervandoor is.
Inwoners van verscheidene voorsteden van de hoofdstad Tunis zeiden zaterdag dat groepen plunderaars de buurt afschuimen, gebouwen in brand zetten en mensen en eigendommen aanvallen, terwijl er geen politie in de buurt is. Dat berichtte de Arabische nieuwszender al-Jazeera zaterdagmiddag.
Inwoners hoorden sporadische geweerschoten in het centrum van Tunis en geluiden van afgevuurde traangasgranaten. Helikopters cirkelden boven de stad en bijtende rook hing in de lucht.
Orde herstellen
Enkele bewoners in Denden, 19 kilometer van Tunis, zeiden dat militairen uit helikopters waren gedropt om de orde te herstellen. Ooggetuigen repten van gemaskerde speciale eenheden die plunderaars aanpakten. Zij dachten dat de militairen optraden namens de vertrokken regering.
Het leger heeft volgens lokale bewoners nummers van hulplijnen bekendgemaakt waarop burgers plunderingen kunnen aangeven en andere veiligheidsproblemen kunnen melden.
''Bendes plunderen, creren chaos en verspreiden angst onder de bevolking'', zei premier Mohamed Ghannouchi. ''We roepen Arabische staten op om te helpen vrede te stichten in Tunesi. De politie patrouilleert in de straten. De noodtoestand is van kracht en het leger is ingezet in bepaalde gebieden.''
Voorsteden Tunis
In voorsteden van Tunis liepen honderden inwoners door de straten met messen en ijzeren staven om plunderaars uit te schakelen. Volgens bewoners werd er opgeroepen buurtmilities te vormen omdat het leger niet overal is.
''Er heerst ontzettend veel angst. Mijn God, breng ons vrede'', zei een lokale vrouw, Lilia Sfaxi. ''We kunnen niet langer in totale angst leven.''
Heeft niets met een volk an sich te maken, maar wel een land, dat uit complete chaos en armoede gaat komen. Je hebt het bij de hele democratische bewegingen in Afrika gezien, het helpt niet, in 1x. Je moet geleidelijk naar democratie toe ontwikkelen, want het is een heel complex systeem, dat voor dit soort landen op afbraakniveau nog niet kan werken. Zie Azie waar leiders met een veel sterkere positie dit wel voor elkaar hebben weten te boksen en vaak steeds en steeds democratischer werden.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 17:48 schreef Monidique het volgende:
Absoluut. Arabieren zijn net honden, je moet ze leiden, ze kunnen niet omgaan met vrijheid en democratie.
Nonsense. Het is Zuid-Korea, Japan en verscheidene Oost-Europese landen na de val van het communisme ook gelukt zonder een tussenstadium van een zogenaamde 'verlichte' dictator te ondergaan.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 17:44 schreef Sabeltandman het volgende:
Wat dit soort landen nodig hebben, overigens ook een heleboel andere landen, is een verlicht dictator. Je kan niet midden in chaos een democratie an sich starten, dat heeft veel Afrikaanse landen in het verleden verwoest, en zal nog veel meer landen gaan verwoesten. Een dergelijke ontwikkeling heeft tijd op elk niveau nodig. Nu heb je gewoon iemand nodig met veel macht, die daar naar toe werkt geleidelijk en uiteindelijk bereid is die macht weer af te staan of tenminste z'n opvolgers, hij staat echter wel als verlicht dictator in dienst van de bevolking.
Z-K en Japan waren enige tijd in feite vazalstaten van de VS zodat de democratie rustig de tijd kreeg zich te ontwikkelen. En in Oost-Europa ging het in veel landen ook heel moeizaam. Ik zeg niet dat het zo moet als Sabeltandman zegt maar hij heeft wel een punt dat de transitie naar een moderne democratie heel lastig is.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 18:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nonsense. Het is Zuid-Korea, Japan en verscheidene Oost-Europese landen na de val van het communisme ook gelukt zonder een tussenstadium van een zogenaamde 'verlichte' dictator te ondergaan.
Die hadden al een half democratische traditie voor de oorlog en na de oorlog had 50 jaar lang in feite 1 partij het voor het zeggen...quote:Op zaterdag 15 januari 2011 19:01 schreef AryaMehr het volgende:
Zuid-Korea is inderdaad niet helemaal de juiste voorbeeld. Japan daarentegen wel.
Het behouden Huis, van WFH.quote:
Japan was geen onderontwikkeld land en Zuid-Korea zou ik niet als jouw voorbeeld gebruiken. Ik durf zelfs Vietnam te noemen.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 18:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nonsense. Het is Zuid-Korea, Japan en verscheidene Oost-Europese landen na de val van het communisme ook gelukt zonder een tussenstadium van een zogenaamde 'verlichte' dictator te ondergaan.
Zou me sterk lijken als ze zich nu terugtrekken.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 19:44 schreef detulp050 het volgende:
Onze vestigingen in Tunis zijn al de hele week dicht; ik denk dat het bedrijf zich binnenkort terugtrekt uit Tunesi, de werknemers zijn hoogst onbetrouwbaar qua afspraken en dit soort politieke instabiliteit draagt er niet echt aan bij. Kunnen we beter uitwijken naar Frans Guyana denk ik
Het is het laatste jaar al schering en inslag dat mensen slecht komen opdagen. En een week dicht kunnen we bij een Offshore-bedrijf niet verkopen aan onze klanten. Dit is vast de druppel; het gaat om 1000 werknemers (ook parttime), dan wil je wel een stabiele organisatie hebben...quote:Op zaterdag 15 januari 2011 19:48 schreef Sabeltandman het volgende:
Zou me sterk lijken als ze zich nu terugtrekken.
Bovendien hypocriet.
Des te meer reden waarom je niet meteen een democratie moet beginnen in dit land.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 19:51 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Het is het laatste jaar al schering en inslag dat mensen slecht komen opdagen. En een week dicht kunnen we bij een Offshore-bedrijf niet verkopen aan onze klanten. Dit is vast de druppel; het gaat om 1000 werknemers (ook parttime), dan wil je wel een stabiele organisatie hebben...
En hypocriet, ach; we zijn een bedrijf, geen stichting ter bevordering van Tunesi...
Oost-Europa is in sommige gevallen nog dubieus en heeft het 'geluk' dat het onder sterke invloed van de EU staat.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 18:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ja vond ik ook wel typisch, binnen 4 weken was het gebeurd.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 20:20 schreef Breekfast het volgende:
Valt me wel op dat een dictator die al 23 jaar aan de macht is geweest daar zo makkelijk weg te krijgen is.
Nadeel is dat er in het verleden veel 'verlichte' dictators hun kans hebben gehad en al gauw richting een wat minder verlicht type gingen. Kijk naar Mugabe. Initieel op handen gedragen en langzaam een corrupte machtswellusteling geworden.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 17:44 schreef Sabeltandman het volgende:
Wat dit soort landen nodig hebben, overigens ook een heleboel andere landen, is een verlicht dictator. Je kan niet midden in chaos een democratie an sich starten, dat heeft veel Afrikaanse landen in het verleden verwoest, en zal nog veel meer landen gaan verwoesten. Een dergelijke ontwikkeling heeft tijd op elk niveau nodig. Nu heb je gewoon iemand nodig met veel macht, die daar naar toe werkt geleidelijk en uiteindelijk bereid is die macht weer af te staan of tenminste z'n opvolgers, hij staat echter wel als verlicht dictator in dienst van de bevolking.
Nee totaal niet.quote:Op zondag 16 januari 2011 00:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar dit moet toch al veel langer erin gezeten hebben? Waren er geen signalen dan?
Wat men niet moet vergeten is dat Tunesi al 50 jaar een dictatuur is.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 20:20 schreef Breekfast het volgende:
Valt me wel op dat een dictator die al 23 jaar aan de macht is geweest daar zo makkelijk weg te krijgen is.
Dus was die eigenlijk niet zo verlicht. Maar het klopt ja, je moet wel de niet-despoten er uit weten te pikken en die juist de mogelijkheden geven, de rest niet. Ook niet de zogenaamd democratische leiders die ff alles verkopen aan buitenlandse mogendheden, soms levert dat op de hele korte termijn geld op, maar op de lange termijn is er nauwelijks nog sprake van groei. Het IMF is echt een van de grootste oorzaken waarom veel landen gefaald hebben.quote:Op zondag 16 januari 2011 00:53 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Nadeel is dat er in het verleden veel 'verlichte' dictators hun kans hebben gehad en al gauw richting een wat minder verlicht type gingen. Kijk naar Mugabe. Initieel op handen gedragen en langzaam een corrupte machtswellusteling geworden.
quote:Verbannen islamist Tunesi keert terug
De verbannen leider van de belangrijke Tunesische radicaalislamitische partij Ennahdha, Rached al-Ghannouchi, heeft gezegd dat hij van plan is terug te keren naar zijn vaderland na het vertrek van president Zine al-Abidine Ben Ali.
"De Tunesische intifada is erin geslaagd de dictatuur omver te werpen", aldus de politiek leider in Londen. "Nu is het moment aangebroken voor politieke partijen om het dictatoriale regime te vervangen door een democratie. Ik bereid mezelf voor op mijn terugkomst", sprak de 69-jarige.
Frankrijk, oud-kolonisator van Tunesi, stond destijds achter de beslissing van Ben Ali om Ghannouchi te verbannen. De Fransen waren bang voor een uitbraak van islamistisch geweld in de Noord-Afrikaanse regio. Ghannouchi heeft echter altijd bezworen dat zijn partij een democratische beweging is. Zijn partij is nooit officieel erkend door de Tunesische regering.
Politie en milities zijn/waren dus wel op de hand van Ben Ali?quote:Op zondag 16 januari 2011 01:56 schreef Aloulou het volgende:
Gaat zo snel allemaal zeg. Sinds gisternacht al dus (dag dat Ben Ali Tunesie verliet dus en was overgenomen in eerste instantie door leger en Ghannouchi als interim-president) al plunderingen op grote schaal door Tunesiers maar ook politie, vastgelegd op foto's. Een kennis van me in Tunis gaf aan dat mensen hun eigen buurt beschermden met zelfgemaakte wapens.
Dat laatste is dus vandaag en vooral vanavond/deze nacht overgeslagen naar heel Tunesie. De politie is verder gegaan met angst aanjagen van de bevolking, "milicia" genoemd op Arabische nieuwszenders. Doelbewust plundert men en zaait men chaos, dat is inmiddels heel erg duidelijk.
Op de Tunesische zender Hannibal wordt geschat dat een harde kern van 3000 politiemensen zich hiermee bezig houdt o.a. in undercover auto's die onder het Ben Ali regime bekend stonden als auto's van de geheime dienst (undercover), denk aan zwarte clio of witte rovers. Tunesiers weten (zeker jongeren) precies welke auto's de geheime dienst undercover in rijdt en het leger heeft beschrijvingen en namen vrijgegeven zodat zij herkenbaar zijn voor de mensen.
Ook heeft het leger via nieuwskanalen telefoonnummers vrijgegeven per regio dat gebeld moet worden als er geplunderd wordt door de politie/milities.
Overdag dus in Sfax hele gevangenis opengemaakt door het leger en iedereen vrijgelaten en oude papieren en documenten ervan verbrandt. Wat de rede of het motief daarachter is kan ik niet bij.
De gevangenissen waar gevangenen zijn omgekomen door brand wordt de politie/milities van verdacht om chaos te laten doen toenemen. Overdag verscheidene grote mannen van de geheime dienst van Ben Ali (en nu dus nog de verderfzaaiers van de milities) opgepakt door het leger zoals is te zien op deze video:
Erg onrustig, mijn vader is in Tunesie (Sousse) en sprak hem meerdere malen en gaf aan dat nu iedereen in heel Tunesie zijn eigen buurt beschermd. Mannen op patrouille bewapend met hout/harken/scheppen etc door de militias van Ben Ali die plunderen maar ook indien anderen het in het hoofd halen. Een bron binnen het leger bevestigd dat Ben Ali's geheime dienst erachter zit samen met de politie: "There are fears that some of the violence is being carried out by armed factions allied to Ben Ali, with Reuters quoting an unnamed military source as saying: "Ben Ali's security is behind what is happening.Several militias, which are actually doing some of the looting are part of the ministry of the interior, or police members, and they are co-ordinated by heads of police and intelligence in Tuisia," he said".
Het leger krijgt langzaam controle op deze politie/militia. Een ander gevaar is dat de winkels op beginnen te raken zoals ook levensmiddelen en geld al langer niet meer opgenomen kan worden.
Mijn vader ging wat dingen halen (had ervoor al veel belangrijke zaken extra ingeslagen) en zei dat er hele grote rijen mensen stonden en wat er nog wat erg oud eten was vooral. Als dit langer of te lang duurt dreigt dus deze crisis de situatie te verergeren. Hopen dat het leger snel helemaal controle krijgt over het land en de politie uitschakelt en zodoende er veiligheid gaat heersen en orde.
Wat betreft het politieke aspect is het laatste woord ook nog niet gezegd. De gister aangewezen interim-president Ghannouchi is vervangen door een ander. Ook roepen verschillende andere belangrijke politici en voormalid parlementsleden op tot het wijzigen van de constitutie, een idee dat aanhang heeft onder veel Tunesiers omdat Ben Ali jarenlang met de constitutie enerzijds in zijn hand misbruikt heeft gemaakt van mazen in de wet en bepaalde constructies om het te omzijlen. Deze discussie is zeker nog niet afgelopen.
Er waren zeker signalen.quote:Op zondag 16 januari 2011 00:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar dit moet toch al veel langer erin gezeten hebben? Waren er geen signalen dan?
Kortgezegd, ja. Zeker. Politie zit diep in een politiestaat met een groot politieapparaat en geheime dienst. Vandaar dat het leger het niet een, twee, drie overneemt en macht afdwingt en dat nu even tijd kost. Mijn vader zei gisteren al dat de militairen die hij onderweg tegenkwam zeer vriendelijk waren. Op internet werd ook opgeroepen hen eten te geven omdat zij al zo lang onder constante druk staan. De politie en geheime diensten worden gehaat, al jaren. Veel afpersing van de bevolking in dagelijkse leven en natuurlijk mensenrechten schendingen zoals martelingen, zeker van geheime dienst.quote:Op zondag 16 januari 2011 02:06 schreef Sabeltandman het volgende:
[..]
Politie en milities zijn/waren dus wel op de hand van Ben Ali?
Leger op de hand van het volk dus?
Oh sorry, was mij helemaal niet bekend.quote:Op zondag 16 januari 2011 02:09 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er waren zeker signalen.
Google Redeyef. Een plaats helemaal in het Zuiden waar een aantal jaar geleden massale rellen waren van jongeren en ook de ordetroepen het helemaal hebben afgezet om vervolgens huis te houden.
Google Gafsa. Een stad zuidelijker waar fosfaat zit en werklozen hard rellen schopten en waar de politie met hulp van leger ook alles heeft afgesloten en de kop in gedrukt. Toen is Ben Ali er geweest om banen te beloven, wat ook wat aangeeft.
quote:Op zondag 16 januari 2011 02:25 schreef Aloulou het volgende:
Tunesie's bezorgde buren: http://english.aljazeera.(...)115185019277975.html
http://www.bbc.co.uk/news/quote:LATEST:
Libya's President Gaddafi says he still considers ousted Tunisian leader Zine al-Abidine Ben Ali to be the country's leader
Lijkt Iran voor de Islamitische Revolutie wel, hopen dat de revoluties in deze landen,quote:Op zondag 16 januari 2011 02:14 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Kortgezegd, ja. Zeker. Politie zit diep in een politiestaat met een groot politieapparaat en geheime dienst. Vandaar dat het leger het niet een, twee, drie overneemt en macht afdwingt en dat nu even tijd kost. Mijn vader zei gisteren al dat de militairen die hij onderweg tegenkwam zeer vriendelijk waren. Op internet werd ook opgeroepen hen eten te geven omdat zij al zo lang onder constante druk staan. De politie en geheime diensten worden gehaat, al jaren. Veel afpersing van de bevolking in dagelijkse leven en natuurlijk mensenrechten schendingen zoals martelingen, zeker van geheime dienst.
Ik denk dat eerder komt doordat hij kennelijk geen steun meer heeft van het leger (en mogelijk ook de veiligheidsdiensten), anders had hij de orde wel hersteld.quote:Op zondag 16 januari 2011 07:39 schreef nummer_zoveel het volgende:
Misschien is dit een reden dat de president ineens zo snel is opgestapt:
http://www.nu.nl/buitenla(...)-tunesie-gedood.html
En dit lijken me geen oprecht bezorgde buren. Evenals Khadaffi en de Palestijnen wordt deze revolutie eerder gebruikt voor de eigen agenda: Egypte: oppositie tegen de regering, Khadaffi: vergroten van zijn macht op het Afrikaanse continent; Palestijnen: strijd tegen Isral.quote:Op zondag 16 januari 2011 02:25 schreef Aloulou het volgende:
Tunesie's bezorgde buren: http://english.aljazeera.(...)115185019277975.html
Het lijkt me duidelijk dat er nu een machtsstrijd aan de gang is, zowel intern (zie onderstaand artikel NY Times) als extern, waarbij ook moslim-fundamentalisten kijken op welke manier zij hier iets in hun voordeel uit kunnen halen. Het belangrijkste is echter de interne machtsstrijd, ik ben benieuwd hoe de verhoudingen binnen het leger zijn. Het is goed om te lezen uit de zeer gewaardeerde bijdragen van Aloulou dat de militairen vriendelijk zijn en ook de politiemilities aanpakken.quote:
Thxquote:Op zondag 16 januari 2011 02:09 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er waren zeker signalen.
Google Redeyef. Een plaats helemaal in het Zuiden waar een aantal jaar geleden massale rellen waren van jongeren en ook de ordetroepen het helemaal hebben afgezet om vervolgens huis te houden.
Google Gafsa. Een stad zuidelijker waar fosfaat zit en werklozen hard rellen schopten en waar de politie met hulp van leger ook alles heeft afgesloten en de kop in gedrukt. Toen is Ben Ali er geweest om banen te beloven, wat ook wat aangeeft.
Dat is dus het wonderbaarlijke eigenlijk. De vakbonden die altijd hun mond hebben gehouden over Ben Ali en tegen Ben Ali en alleen daarom toegestaan waren steunden direct de demonstraties en riepen ertoe op. Vanaf het begin vier weken geleden dus he. Want daar begon het al zo lang geleden en ik verbaasde mij na een week dat er totaal geen nieuws over was in Nederland en andere landen hier omdat ik al zag dat dit zeer ongewoon was in een land geregeerd op angst.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:56 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
ThxHet blijft me verbazen dat de westerse media dit soort gebeurtenissen niet heeft opgepikt, ik heb er toen iig niets van gemerkt..
Wat ik me ook nog afvraag is of er binnen Tunesi organisaties of stromingen zijn die de boosheid organiseren, bijvoorbeeld studentenorganisaties of burgergroepen. Vanuit het geloof zal deze drijvende kracht achter de opstand niet zijn gekomen lijkt me.... Of was deze opstand echt allemaal superspontaan en zit er geen enkele vorm van organisatie achter?
Moslimfundamentalisten zijn altijd in Islamitische landen (en moeten ook naar mijn mening in Tunesie het recht hebben op hun mening) maar niet op grote schaal in Tunesie. Daar zijn verschillende oorzaken voor; ten eerste omdat Ben Ali ze keihard heeft vervolgd vanaf dag 1 en ze dus geen invloed hebben. Je zal denken "goed dit beleid van hem" maar het is ten koste gegaan van alle Tunesiers die wel gewoon op eigen manier hun geloof willen beleven en daarin de geheime dienst tegenkwamen omdat het volgens de idioot gestelde normen van Ben Ali "te extreem was".quote:Op zondag 16 januari 2011 10:49 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Het lijkt me duidelijk dat er nu een machtsstrijd aan de gang is, zowel intern (zie onderstaand artikel NY Times) als extern, waarbij ook moslim-fundamentalisten kijken op welke manier zij hier iets in hun voordeel uit kunnen halen. Het belangrijkste is echter de interne machtsstrijd, ik ben benieuwd hoe de verhoudingen binnen het leger zijn. Het is goed om te lezen uit de zeer gewaardeerde bijdragen van Aloulou dat de militairen vriendelijk zijn en ook de politiemilities aanpakken.
Deze vakbonden (enige) werden natuurlijk toegelaten omdat Ben Ali heeft afgedwongen dat ze op veel zaken hun mond hielden. Het was in feite geen vakbond zoals in Nederland dat ook de overheid kritisch bekijkt en openlijk reacties daarop geeft maar gewoon een vakbond waar Ben Ali de macht over heeft afgedwongen door alleen deze toe te staan en mensen daarin omdat hij wist en ervoor zorgde dat men niet tegen ook maar iets van zijn beleid keerde.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
Interessant, dus dan kwam de doorslaggevende steun van de vakbonden en hebben de (moedige) advocaten met name in het begin bijgedragen aan het sneeuwbaleffect na de zelfmoord rond Kerst.
Maar ja, dat roept bij mij dan gelijk weer de volgende vragen op:
- door wie werden de vakbonden dan voorheen gesteund cq. gecontroleerd? Die stonden toch ook op een of andere manier onder controle van Ben Ali? Enig idee waarom ze nu wel meegaan met het volk?
Wat bedoel je met infiltreren? Dat de advocaten eigenlijk leden zouden moeten zijn van de geheime dienst? Want dat lijkt mij niet realistisch, wellicht een paar maar duizenden advocaten in het land die allemaal lid zijn van Ben Ali's politiekorps/geheime dienst is wel erg veel van het goede en niet haalbaar.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
- waarom waren de advocaten dan niet geinfiltreerd door de veiligheidsdiensten, dat ze uberhaupt konden protesteren?
Dat men niet meer bang was dat snap ik, maar er zijn genoeg dictaturen waar de repressie zo hard is dat werkelijk elke vorm van protest afgestraft wordt. Of was het een 'foutje' van Ben Ali dat hij de advocaten wat vrijer heeft gelaten en ze zodoende heeft onderschat?
Klopt ook helemaal. Georganiseerd protest in welke vorm werd de mond gesnoerd. Vandaar dat het enige protest georganiseerd buiten Tunesie zat en dat waren politieke vluchtelingen.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar toch waren dit allemaal organisaties of groepen die pas protesteerden na half december. Als ik het goed begrijp was er voor 17-12 geen groep of stroming waar men terecht kon als men ontevreden was, zoals bijv. een ondergronds verzet (zoals in Z-Afrika) of de kerk (zoals in de DDR).
Dan zou de conclusie namelijk zijn dat de onrust pas na de zelfmoord van half december escaleerde en dat pas daarna groepen zich aansloten. Voor half december was er dan dus niets georganiseerd.
De ontwikkelingen en de nuances die jij schetst zie ik ook zo en die zijn eigenlijk vrij standaard (niet-terroristen veroordelen met terrorisme-wetgeving etc). Dat er bij een groepje een tegenreactie is op de religieuze repressie is logisch en ik hoop maar niet dat gewelddadige moslim-groepen dit gaan gebruiken. En natuurlijk moeten ook moslims gelijk behandeld worden in de toekomst.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:44 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Moslimfundamentalisten zijn altijd in Islamitische landen (en moeten ook naar mijn mening in Tunesie het recht hebben op hun mening) maar niet op grote schaal in Tunesie. Daar zijn verschillende oorzaken voor; (...) heb ik geen vrees dat Tunesie snel weer kan worden overgenomen door een dictator die vervolgens de boel dichtmaakt en vrijheden afschaft, daarvoor is de opstand te goot geweest en zal men niet toelaten.
Dan is de voorlopige conclusie dat de vakbonden het inderdaad ook op een gegeven moment zat werden en dat ze zelf na gingen denken.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:51 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Deze vakbonden (enige) werden natuurlijk toegelaten omdat Ben Ali heeft afgedwongen dat ze op veel zaken hun mond hielden.
Binnen zo'n beetje elke dictatuur worden alle organisaties die maar een beetje gevaarlijk zouden kunnen zijn voor het regime genfiltreerd door mensen van de binnenlandse veiligheidsdienst. Die houden in de gaten of er ergens kritische personen rond lopen en die worden dan aangegeven. Als ik jouw bericht en oudere nieuwsberichten goed lees, was het dus veel meer zo dat deze potentieel gevaarlijke groep van advocaten van buitenaf werden gecontroleerd door de politie en dus niet van binnenuit.quote:[..]
Wat bedoel je met infiltreren? Dat de advocaten eigenlijk leden zouden moeten zijn van de geheime dienst? Want dat lijkt mij niet realistisch, wellicht een paar maar duizenden advocaten in het land die allemaal lid zijn van Ben Ali's politiekorps/geheime dienst is wel erg veel van het goede en niet haalbaar.
Ik hoop maar dat die advocaat nu terugkomt naar Tunesie om zijn land te helpen, ze hebben hem nu hard nodigquote:Ik ken een advocaat in Tunesie, overigens ook iemand die Ben Ali zeer haat en een paar keer is bezocht door de politie omdat hij net iets teveel praatte. Hij is vorig jaar vertrokken naar Saudie-Arabie omdat hij daar een (goede) baan kon krijgen, ben erg benieuwd wat hij nu zou zeggen op de ontwikkelingen in Tunesie maar dat terzijde.
Mee eens hoor, maar ik hoop wel dat men beseft dat die grote vragen over de grondwet en zo niet de echte redenen zijn van deze opstand. Want dat is natuurlijk 'gewoon' de armoede en de werke- en uitzichtloosheid. Als daar op korte termijn niet iets (symbolisch) aan gedaan wordt, blijft die onrust woekeren.quote:Op zondag 16 januari 2011 13:15 schreef Aloulou het volgende:
Er speelt heel veel in Tunesie op dit moment maar ik vind dat alleen maar goed eigenlijk. Ik heb het over politieke, vragen waar het naartoe moet, of de constitutie niet gewijzigd moet worden omdat ook zaken zijn verandert door Ben Ali, welke Tunesiers terugkomen om wellicht deel te nemen aan verkiezingen etc. Laat die doos maar ff opengaan en vooral de vrijheid nu dat op het nieuws alles wordt besproken en men dus ook openlijk zelf straks onderling discussies krijgt en gaat nadenken over wat de Tunesier wellicht zelf wil met het land. (...)
Het gaat goed, dank je.quote:Op zondag 16 januari 2011 13:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
De ontwikkelingen en de nuances die jij schetst zie ik ook zo en die zijn eigenlijk vrij standaard (niet-terroristen veroordelen met terrorisme-wetgeving etc). Dat er bij een groepje een tegenreactie is op de religieuze repressie is logisch en ik hoop maar niet dat gewelddadige moslim-groepen dit gaan gebruiken. En natuurlijk moeten ook moslims gelijk behandeld worden in de toekomst.
Ik hoop erg dat inderdaad de verbande intellectuelen, en andere sterke mensen en organisatie (zoals Al Jazeera) terug komen naar Tunesie, want deze zijn heel hard nodig om de onrust te structureren. Gebeurt dit nu niet, dan wordt het steeds moeilijker. Want ook al accepteert men niet een bepaalde oplossing: elke opstand betekent meer schade aan het land, zowel qua goederen maar ook qua imago (toerisme). En de wanhoop wordt alleen maar groter.
Het verraderlijke is dat er natuurlijk niet direct een dictator zal opstaan (dat leek Ben Ali ook niet te zijn), maar dat er toch te makkelijk genoegen zal worden genomen met een persoon die het beste voor lijkt te hebben met de mensen. Maar het lijkt me in deze situatie erg lastig om te weten wie je nog kunt vertrouwen.....
(ik hoop trouwens dat alles goed is met jouw familie..)
Wat dikgedrukte betreft heb je gelijk en dat is ook weer een moeilijk vraagstuk. Maar voor elke farao is een mozes, Arabisch spreekwoord oftewel elk probleem een oplossing en toen Ben Ali er zat bedoelde men dat in letterlijke zijn: elke onderdrukker een bevrijder.quote:Op zondag 16 januari 2011 13:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Mee eens hoor, maar ik hoop wel dat men beseft dat die grote vragen over de grondwet en zo niet de echte redenen zijn van deze opstand. Want dat is natuurlijk 'gewoon' de armoede en de werke- en uitzichtloosheid. Als daar op korte termijn niet iets (symbolisch) aan gedaan wordt, blijft die onrust woekeren.
Trouwens, (retorische vraag): heeft Nederland al gereageerd? Voor zover ik weet niet en dat is teleurstellend
http://www.dailymail.co.u(...)-besieges-coach.htmlquote:Their two daughters have fled to the Disneyland Hotel in Paris, where they are holed up in 300-a-night VIP suites.
bron: Nu.nlquote:Vuurgevechten in Tunis
PARIJS - Op meerdere plaatsen in de onrustige Tunesische hoofdstad Tunis door het vertrek van president Ben Ali zijn zondag geweerschoten te horen.
ANP
Vuurgevechten in Tunis
Voor het hoofdkwartier van de belangrijkste oppositiepartij PDP in Tunesi was een vuurgevecht uitgebroken tussen politie, leger en onbekende gewapende mannen, meldde een partijfunctionaris, die de mannen als buitenlanders omschreef.
Twee van de verdachte gewapende mannen hadden volgens de politie Zweedse paspoorten.
In de buurt van centrale bank voerden politie en leger vuurgevechten met gewapende mannen op daken van gebouwen. De staatstelevisie meldde dat n van de gewapende mannen is gedood.
Illegale wapens
In het centrum van Tunis stuitten de autoriteiten op drie taxi's die illegale wapens vervoerden. Ook werden er donderdag vier Algerijnen opgepakt met koffers vol precisiewapens.
Rondom de hoofdstad stationeerde het leger tanks en militairen bewaakten openbare gebouwen om de wetteloosheid door het ontstane machtsvacum in de kiem te smoren.
Ben Ali
Volgens de voormalige Tunesische ambassadeur van VN-cultuurorganisatie Unesco zit achter dit geweld de verdreven president Ben Ali, die zich in Saudi-Arabi ophoudt.
''Hij gaf wapens en veel geld aan zijn eigen beveiligingsteams en aanhangers, zodat zij een burgeroorlog konden uitlokken zodra hij weg was'', zei Mezri Haddad zondag in Parijs.
''Ben Ali heeft hulp gezocht bij Libi om in te grijpen. Dit allemaal dient n enkel doel, de macht terugnemen.'' Haddad beschuldigde Ben Ali ervan de zaak telefonisch aan te sturen. Haddad nam vorige week ontslag uit protest tegen het regime van Ben Ali.
Fotograaf
Een Franse fotograaf is bezweken aan de verwondingen die hij opliep tijdens zijn werk in Tunesi, waar hij de onlusten vastlegde die leidden tot het aftreden van president Ben Ali.
Vrijdag raakte hij gewond aan zijn hoofd door een traangasgranaat die van dichtbij was afgevuurd door een agent, meldde de internationale organisatie Verslaggevers zonder Grenzen zondag.
Ik denk dat veel van die wapens uit het buitenland komen. Groepen en regeringen in die regio zien nu de kans schoon om met een beetje vuurkracht een vriendje aan de macht te helpen.quote:
Weten ze zeker dat er wapens in die koffers zaten? Beetje lullig als je daar als toerist met je clarinet loopt en zo behandeld wordt.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:18 schreef Politicoloog het volgende:
READ THIS AND SPREAD THIS VIDEO.
Today the Tunisian army said that they were engaged is some fire fights with unknown gunmen, but it turned out that they were European gunmen from Germany, Sweden and France. They killed some of them and arrested some of them. Watch the video and you will see the Europeans arrested with weapons. They had machine-guns, sniper guns and ammunition.
Het Tunesische leger is constant betrokken in gevechten met Europese huurlingen. Bij deze vuurgevechten zijn een aantal van deze huurlingen gedood. Verder zijn er Duitse, Zweedse en Franse huurlingen opgepakt. Bij hun arrestatie werden wapens en munitie aangetroffen. Het lijkt erop dat Europese huurlingen zijn ingezet om de Tunesische opstand neer te slaan en chaos in het land te creren. De beelden spreken voor zich.
Huurlingen kunnen door iedereen ingehuurd worden, wat hun etniciteit is, is dan ook niet zo relevant.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:30 schreef BeSimple het volgende:
Ik snap niet wat Europese huurlingen daar doen, voor wie ze vechten.
Nou ik vind dat juist wel interessant, Europese huurlingen lijken mij huurlingen die niet zomaar op pad komen. En vooral hun opdrachtgevers vind ik interessant. Ze schieten op 'ordetroepen'.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:32 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Huurlingen kunnen door iedereen ingehuurd worden, wat hun etniciteit is, is dan ook niet zo relevant.
Simpel. Maar wie ze betaald hebben dat is natuurlijk de grote vraag.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:30 schreef BeSimple het volgende:
Ik snap niet wat Europese huurlingen daar doen, voor wie ze vechten.
Afrika zit er vol mee. Ik durf te wedden dat deze toen ze de bui zagen hangen naar het noorden zijn getrokken.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:36 schreef BeSimple het volgende:
[..]
Nou ik vind dat juist wel interessant, Europese huurlingen lijken mij huurlingen die niet zomaar op pad komen.
Dat kan vanalles zijn. Misschien werken ze voor een groep die de macht wil grijpen, of voor een groep die gebaat is bij verdere escalatie, of voor een bedrijf dat hier zijn slaatje uit wil slaan.quote:En vooral hun opdrachtgevers vind ik interessant. Ze schieten op 'ordetroepen'.
Een oppositiepartij is er al, en is goed georganiseerd. Een heel netwerk van moskeen zal de komende vrijdagen aan de Tunesiers uitleggen dat ze op de Muslim Brotherhood moeten gaan stemmen.quote:Op zondag 16 januari 2011 01:37 schreef TimeJumper het volgende:
Ik vrees dat de eerste regering toch maar een ratjetoe word.
Want het is toch zo goed als onmogelijk om over 60 dagen verkiezingen te organiseren.
Oppositiepartijen te formeren, en hun standpunt waarvoor ze staan uit te kunnen dragen aan de bevolking?
Als de nieuwe regering word gekozen, hoe lang blijven die dan zitten voordat er weer verkiezingen zijn eigenlijk?
rtlnieuws.nlquote:'Aanval op Zweedse jagers Tunesi'
Een aantal Zweedse jagers is in Tunesi aangevallen door een groep mensen. Dat gebeurde in de hoofdstad Tunis.
'AANVAL OP ZWEEDSE JAGERS TUNESI'
'Aanval op Zweedse jagers Tunesi'
De jagers kwamen aan bij een hotel en waren bezig met het uitladen van hun wapens. Mensen in de omgeving dachten mogelijk dat de Zweden huurlingen waren, en vielen hen aan. De jagers werden naar een politiebureau gebracht. Daar bleek al snel dat er sprake was van een vergissing.
Het land is de laatste dagen het toneel van een gewelddadige opstand tegen het bewind van president Ben Ali. Die is inmiddels het land ontvlucht.
Haha, nou politicoloog, kom er maar in.quote:Op zondag 16 januari 2011 23:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
En idd het zit anders in elkaar:
[..]
rtlnieuws.nl
Wapens heb ik niet gezien, op het einde van het filmpje wel het klinkende geluid van kogels en de doosjes munitie zijn ook te zien.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:29 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Weten ze zeker dat er wapens in die koffers zaten?
Ik geloof niet zo erg in een algemene opstand van meerdere arabische landen door de opstand in Tunesie. Er is te weinig onderlinge verbondenheid tussen de landen en de situatie is volledig anders in andere landen. En in sommige landen, zoals Libie en Syrie staat de dictator een opstand simpelweg niet toe.quote:It might be too soon to predict a populist revolution erupting throughout North Africa anytime soon following the example of Tunisia. But these recent social uprisings in a region of the world important to Europe and the United States should serve as a warning call
Ja ik hoop dat in de begin jaren het Tunesische leger een beetje de positie inneemt die het Turkse nam in Turkije. Dus gewoon waken over de democratie en dat verkiezingsuitkomsten door de politiek gerespecteerd worden en er geen coup zal kunnen plaatsvinden bijv. In de beginjaren kan het nodig zijn om deze stok achter de deur te hebben voor een jonge democratie.quote:Op maandag 17 januari 2011 09:18 schreef IHVK het volgende:
Het leger lijkt er vooralsnog positief uit te komen.
Wel handig zo'n leger.
Nja het Turkse leger was in tijden van het communisme (60-90)meer een apparaat van de VS om coups te plegen en mensen te executeuren die links waren. Containment politiek. Maar sinds ze in '97 een islamitische partij hebben afgezet, houden ze zich koest en is hun macht vrij ver ingeperkt.quote:Op maandag 17 januari 2011 12:38 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Ja ik hoop dat in de begin jaren het Tunesische leger een beetje de positie inneemt die het Turkse nam in Turkije. Dus gewoon waken over de democratie en dat verkiezingsuitkomsten door de politiek gerespecteerd worden en er geen coup zal kunnen plaatsvinden bijv. In de beginjaren kan het nodig zijn om deze stok achter de deur te hebben voor een jonge democratie.
De wil en verkiezingsuitslagen van het volk moet voorop staan en het leger als garantie die erop toeziet dat dat niet geschonden wordt. Wil "het volk" bij de ene verkiezing Islamieten aan de macht dan kan dat en wellicht bij de volgende worden ze niet meer herkozen maar een andere partij. Vice versa.
Dit is het dilemma voor beginnende democratische landen inderdaad. Om die democratie te waarborgen heb je wel een machtsfactor nodig maar we weten ook dat dat soort zaken snel corrumperen als ze alle macht hebben.quote:Op maandag 17 januari 2011 12:47 schreef IHVK het volgende:
Ook het leger moet je niet teveel macht geven.
Het is natuurlijk geen of-of-situatie. Je zult jongeren hebben die plunderen en rellen, andere meer gengageerde jongeren zullen hun rechten verdedigen tegen overheidsfunctionarissen.quote:Op maandag 17 januari 2011 13:08 schreef IHVK het volgende:
Interessant leesvoer Aloulou.
Ik vond dat het gister trouwens heel raar werd gebracht op het RTL Nieuws. Jongeren die met kapmessen auto's aanhouden en zorgcentra in brand steken.
Terwijl andere media melden dat de jongeren juist de buurten bewaken tegen de 'politie'.
Ben je op de hoogte dat de familie van Ben Ali uit Disnleyland Parijs is gebonjourd, en uit Frankrijk moet vertrekken?
Wat vind je daarvan? Het lijkt mij overdreven en schijnheilig van de Fransen.
Ik denk dat men rellen in de banlieues wil voorkomen...quote:Op maandag 17 januari 2011 13:08 schreef IHVK het volgende:
Ben je op de hoogte dat de familie van Ben Ali uit Disnleyland Parijs is gebonjourd, en uit Frankrijk moet vertrekken?
quote:Meer zelfverbrandingen Noord-Afrika
In Noord-Afrikaanse landen zijn opnieuw zelfverbrandingen geweest uit protest tegen de regering. In Egypte en in Mauretani waren er vandaag zulke acties voor overheidsgebouwen.
Eerder waren er vier zelfverbrandingen in Algerije. De protesacties lijken genspireerd door de wanhoopsdaad van een Tunesische groenteverkoper op 17 december. Toen zijn groentekar in beslag werd genomen, stak hij zichzelf in brand wat leidde tot meer protestacties.
Die actie was de inleiding tot de grote protestacties in Tunesi, die zich nu lijken te verspreiden naar andere Arabische landen.
Bron: CNNquote:Yemenis protest in support of Tunisians
(CNN) -- Protesters in Sanaa, Yemen, took to the streets Sunday in an act of solidarity with protesters in Tunisia whose actions led to the president of that country fleeing.
Observers put the size of the Yemen protest at between 200 and 1,000 people. The crowd marched from Sanaa University to the Tunisian Embassy.
"We were supporting what the Tunisian people did," said Tawakkol Karman, president of Woman Journalists Without Chains, a prominent human rights organization in Yemen.
What the Tunisian people did was stage protests against the government, demanding more jobs and accusing their leaders of corruption. As the protests continued, Tunisian President Zine El Abidine Ben Ali fled the country last week. Fouad Mebazaa, the speaker of parliament, was sworn in the following day as interim president, and new elections are due within 60 days.
The protest in Yemen raised the spectre of a domino effect, as the country itself is in the middle of debating constitutional amendments which could end presidential term limits in the country.
Yemen's president, Ali Abdullah Saleh, has been in office for 32 years and was last re-elected in 2006. Critics say he is looking for a way to stay in power indefinitely.
"We called on the Yemeni people to wage a revolution against their corrupt leaders," Karman said.
She added, "We gathered to salute the Tunisian people."
The protest, where people were chanting anti-government slogans, was peaceful, journalists who witnessed the event said.
Some banners read, "Yemen's government should leave before they are forced to leave." Others chanted the same slogan.
The crowd was mostly young, and many, though not all, were university students, the journalists said.
Zucht, Yemeniten mogen zich wel eens stil houden, die zitten berhaupt niet op een overheid te wachten en dat is juist het grote probleem.quote:
Ten eerste hartelijk bedankt voor al je updates, ik vertouw een anoniem iemand op het internet meer dan de officiele nieuwsbronnenquote:Op maandag 17 januari 2011 13:02 schreef Aloulou het volgende:
Tunesie kan je idd nooit met Turkije vergelijken. Turkije is internationaal een grote speler aan het worden en je kan er donder op zeggen dat buitenlandse machten daarom alleen al (in het verleden) een grote macht wilde uitoefenen daar. Tunesie is klein, gelukkig hoor, en valt niet veel te halen. Alleen maar goed naar mijn mening dan kunnen de mensen gewoon rustig leven zonder buitenlandse invloed en druk zoals in Irak, Soedan en Egypte bijvoorbeeld.
Ik denk dat Rashid al-Ghannoushi, verbannen leider van An-Nahda (renaissance) partij die al jaren in Londen woont, niet perse meer kans maakt dan andere kandidaten. Het is overigens een interessante man waar je even op zou moeten googlen en zeker geen "standaard Islamist".
Hij staat voor het idee van de "Medina constitutie" en dus plurale samenleving met open verkiezingen maar wel een sterk Islamitisch karakter en meent dat dit wel samengaat.
Hij is filosoof en geeft ook lezingen in Europa maar in Tunesie helemaal niet bekend omdat Ben Ali ervoor zorgde dat alle grote oppositieleiders nergens meer enige voet aan de grond kregen en de Tunesische bevolking zodoende hen niet kent, behalve wat intellectuelen.
Buiten dat zijn er nog andere oppositieleiders die ook gewoon goede kans maken. Een grote volksbeweging van de "Moslimbroederschap" loyalisten in Tunesie verwacht ik niet. Ook het geschreeuw wat van sommigen nu al is begonnen dat Tunesie een tweede Iran wordt is overtrokken naar mijn mening. Zowel als je de persoon van Ghannouchi bekijkt als de geloofsbeleving onder Tunesiers en traditie van seculariteit ingezet na de Franse onafhankelijkheid. Men demonstreert vandaag weer in verschillende steden, nu tegen de hele partij van Ben Ali dat ze moeten oprotten en niet mee mogen doen in huidige coalitie totdat verkiezingen zijn. Tunesie heeft de smaak te pakken wat betreft het uiten van je mening (op tv nu, internet of middels demonstraties) en men zal het geen theocratie laten worden a-la Iran waar je monddood wordt gemaakt zoals onder Ben Ali maar dan wel een religieus sausje.
Net zoals Khomeini die vanuit Parijs allerlei 'liberale' berichten in Iran verspreidde en met geen woord repte over een verplichte hoofddoekgebod, het invoeren van de sharia of het terugdringen van vrouwenrechten. In tegendeel zelfs; Khomeini pleitte voor een toename van vrouwenrechten. Ik denk dat de Iraniers de Tunesirs als geen ander kunnen waarschuwen hoe men dit soort sluwe islamisten nooit enig macht moet geven of moet vertrouwen.quote:Op maandag 17 januari 2011 13:02 schreef Aloulou het volgende:
IK denk dat Rashid al-Ghannoushi, verbannen leider van An-Nahda (renaissance) partij die al jaren in Londen woont, niet perse meer kans maakt dan andere kandidaten. Het is overigens een interessante man waar je even op zou moeten googlen en zeker geen "standaard Islamist".
Hij staat voor het idee van de "Medina constitutie" en dus plurale samenleving met open verkiezingen maar wel een sterk Islamitisch karakter en meent dat dit wel samengaat.
Hij is filosoof en geeft ook lezingen in Europa maar in Tunesie helemaal niet bekend omdat Ben Ali ervoor zorgde dat alle grote oppositieleiders nergens meer enige voet aan de grond kregen en de Tunesische bevolking zodoende hen niet kent, behalve wat intellectuelen.
Is dat zo? heb je daar een link van?quote:Op maandag 17 januari 2011 13:08 schreef IHVK het volgende:
Interessant leesvoer Aloulou.
Ik vond dat het gister trouwens heel raar werd gebracht op het RTL Nieuws. Jongeren die met kapmessen auto's aanhouden en zorgcentra in brand steken.
Terwijl andere media melden dat de jongeren juist de buurten bewaken tegen de 'politie'.
Tijdens het googlen hiernaar vond ik dit. Lijkt hij een beetje?quote:Op maandag 17 januari 2011 13:08 schreef IHVK het volgende:
quote:The Disney Wiki
Ben Ali Gator![]()
Ben Ali Gator is a character from the 1940 film, Fantasia.
Background information
Feature films
Fantasia
Mickey's Magical Christmas: Snowed in at the House of Mouse
Mickey's House of Villains
Mickey's Twice Upon a Christmas![]()
http://disney.wikia.com/wiki/Ben_Ali_Gator
Vraag me af wat er te Jagen is in Tunesi.quote:Op zondag 16 januari 2011 23:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
En idd het zit anders in elkaar:
[..]
rtlnieuws.nl
En toch is het niet verstandig om die hele partij weg te willen hebben, hoezeer ik het begrijp. Die mensen zitten waarschijnlijk op de hogere functies en hebben (toch) kennis van zaken en je kunt bij de wederopbouw van Tunesi niet zonder een aantal van hen. Die fout hebben onder andere de amerikanen in Iraq begaan met de baa't partij en dat heeft er voor gezorgd dat er een heleboel incompetente mensen op te belangrijke plekken met stagnatie als gevolg.quote:Op maandag 17 januari 2011 13:06 schreef Aloulou het volgende:
PS: Nu op dit moment in meerdere steden demonstraties tegen hele partij van Ben Ali, waarvan veel nog op politieke functies zitten omdat je nou eenmaal de macht moet overdragen en daar tijd over gaat. De demonstranten roepen dat de hele partij moet oprotten en staan o.a. voor het (voormalig?) partijkantoor in Tunis.
Het laat zien dat er onder de mensen meer bewustzijn is dan alleen "Ben Ali en zijn familie pakken" en men ook graag gebruik maakt van de vrijheid te demonstrerenAlleen maar goed wat betreft discussies die zullen ontstaan, openlijk en mensen zelf meningen gaan vormen waar dat voorheen van bovenaf werd opgelegd.
quote:Europa, steun Tunesi tegen dreiging Al-Qa'ida
Het land van filosoof Ibn Khaldun (1332-1406) is in rep en roer. De Iraanse revolutie bracht een golf van islamitische militante bewegingen voort: Hamas, Hizbollah en talloze islamitische terroristische groepen in Egypte, Irak, Afghanistan en Algerije.
Nu brengt de Groene Beweging van Iran weer een golf van (democratische) onrust teweeg in de islamitische landen. Voor de eerste keer is het een Arabisch volk (de Tunesirs) gelukt om een dictator af te zetten. Dat is een angstaanjagend feit voor de meeste heersers van islamitische landen. Noord-Afrika is opengebroken.
Scheiding
Tunesi, Algerije en Marokko vallen onder de Franse politieke cultuur. Tunesi kent een vorm van lacit, dat wil zeggen een strenge scheiding tussen kerk en staat.
Het Tunesische rechtssysteem is voor een belangrijk deel gebaseerd op het Franse juridische denken. Noord-Afrika is de achtertuin van de Franse republiek. De Fransen hebben daar enorme invloed.
In de meeste islamitische landen zijn de prijzen gestegen. De werkloosheid neemt er toe. Deze veranderingen leiden tot sociale onrust. Een paar weken geleden ging een hoogopgeleide Tunesir groente en fruit verkopen. Maar hij werd tegengewerkt door de politie, omdat hij geen vergunning zou hebben. Uit woede en waanhoop stak Mohammed Abou Azizi zich in brand.
Advocaten
Daarna begon de demonstraties van advocaten en intellectuelen, waarbij velen zich aansloten. Het duurde een paar dagen en uiteindelijk wist het Tunesische volk de tiran te verjagen.
Waarom slaagde het volk in Iran, ondanks maanden durende demonstraties en veel meer slachtoffers, er dan niet in om de tiran weg te jagen?
Tunesi had een gewone dictator, maar het islamitische Iran wordt geregeerd door een totalitair regime. Hitler en Stalin werden ook niet zo maar weggejaagd. Overigens, het laatste woord over de Groene Beweging is nog niet gesproken.
Leger
De Tunesische president Zine el-Abidine Ben Ali heeft in tegenstelling tot Khamenei besloten om zijn land te verlaten. Natuurlijk heeft hij dit besluit genomen na overleg met de Fransen. Het leger wilde hem niet langer steunen.
We moeten niet uit het oog verliezen dat president Nicolas Sarkozy een paar weken geleden een decreet heeft uitgevaardigd over de Franse militaire operaties in Noord-Afrika tegen de islamitische terroristen.
Frankrijk voelt zich ernstig bedreigd door de groei van Al-Qa’ida in Noord-Afrika. Dit besluit is ook gesteund door de leider van de Franse socialistische partij en houdt in dat inlichtingendiensten en special forces gewelddadiger en vaker zullen optreden in Noord-Afrika tegen de islamisten.
Achtergrond
Tegen deze achtergrond moeten we de gebeurtenissen in Tunesi interpreteren. De Fransen zullen er alles aan doen om anarchie en chaos in Tunesi te voorkomen. Omdat de Fransen willen voorkomen dat Tunesi in handen van Al-Qa’ida valt.
Tunesi kent geen democratische traditie. In 1956 riep Tunesi de onafhankelijkheid op. Sindsdien kende het land slechts twee presidenten; Habib Bourguiba die in 1987 door de nu verdreven Ben Ali werd afgezet.
De eerste president was een soort Ataturk voor de Tunesirs. Hij introduceerde wetten die nergens in de Arabische wereld te vinden zijn: versterking van vrouwenrechten (meer dan 59 procent van studenten zijn vrouwen), strijd tegen analfabetisme (Tunesi kent de minste analfabeten in de Arabische wereld), een modern en vrouwvriendelijk familierecht et cetera.
Laboratorium
Dit land is daarom een perfect laboratorium voor de islamitische fundamentalisten. Een land zonder olie en gas kan op korte termijn geen economische groei realiseren. Politieke wanorde, en economische armoede kunnen Tunesi in een burgeroorlog storten. Een burgeroorlog?
Misschien is het u opgevallen hoe westers de vrouwen in Tunesi georinteerd zijn. Het huidige Tunesi lijkt op Algerije voor de burgeroorlog. De seculiere traditie is sterk aanwezig in grote steden van Tunesi. Maar dat is niet het geval in alle andere gebieden. Er zijn nu al berichten dat salafisten vanuit Algerije genfiltreerd zijn in Tunesi.
Een machtovername door de salafisten, of de herislamisering van Tunesi zal niet alleen bij een belangrijk deel van bevolking maar ook bij het leger van Tunesi weerstand oproepen. Zo begon ook de burgeroorlog in Algerije.
Revolutie
Zover hoeft het niet te komen. Noord-Afrika grenst aan de Europese Unie. Daarom moeten de Noord-Afrikaanse landen financieel, politiek en militair worden gesteund.
Eigenlijk moet de EU nu al met de Fransen overleggen over de toestand in Tunesi. Chaos en burgeroorlog in Noord-Afrika zal de veiligheid van de EU ernstig in gevaar brengen. Noord-Afrika is niet alleen de achtertuin van Frankrijk, maar ook die van de EU.
Wat in Tunesi is gebeurd en gaat gebeuren, is van wezenlijk belang voor de Europese landen. De revolutie in Noord-Afrika is begonnen.
Afshin Ellian
Dat kan ook met het voetbal van woensdag te maken hebben.quote:Op maandag 17 januari 2011 19:38 schreef Pietverdriet het volgende:
RTL4 heeft het er net over, dat men in oa in Libie en Egypte de leiders erg zenuwachtige worden.
Inderdaad, want dat ligt lekker dicht bij.quote:Op maandag 17 januari 2011 19:35 schreef BeSimple het volgende:
Gewoon Tunesi steunen, maar het lijkt mij het verstandigs dat juist een land als Turkije Tunesi steunt.
Fixedquote:Op maandag 17 januari 2011 19:40 schreef Mutant01 het volgende:
Je moet ervoor zorgen dat extremistische islamisten geen platform krijgen. Hoe je dat doet? Door gematigde Islamistische partijen toe te staan. Doe je dat niet, dan krijg je uitschieters - heel simpel.
Gematigd islamistisch in de zin van AKP (Turkije) of de PJD (Marokko). Deze twee partijen hebben trouwens (heel opvallend) alletwee dezelfde naam. De afkorting is anders vanwege het taalverschil.
Ik snap je punt en geloof mij in Tunesische media wordt dit punt heel vaak benoemd. Dat bedoelde ik te zeggen met een grote sterke seculiere inslag waar Tunesiers nu voor opstaan om te zorgen dat dat niet verdwijnt.quote:Op maandag 17 januari 2011 18:14 schreef Viajero het volgende:
[..]
Ten eerste hartelijk bedankt voor al je updates, ik vertouw een anoniem iemand op het internet meer dan de officiele nieuwsbronnenZonder gekheid, ik geloof direct dat je een directe band hebt met het land, anders zou je wel een heel geniale fake zijn
Bedankt!
Ten tweede echter, mijn angst is niet zozeer Iran als wel buurland Algerije zo'n 20 jaar geleden. Dat leek ook een redelijk seculier land dat eindelijk verkiezingen kreeg na sinds onafhankelijkheid door een partij geregeerd te zijn, en dat draaide toen uit op een FIS overwinning, en het desasteuze ingrijpen van het leger en de volgende burgeroorlog.
Denk je dan een dergelijk scenario (in een andere tijd en onder andere omstandigheden natuurlijk) zich in Tunesie zou kunnen afspelen? Weet je of er banden zijn tussen Algerijnse islamisten en mensen of organisaties in Tunesie? Zou het leger in Tunesie ook de macht grijpen als een partij die in hun ogen te islamistisch is de verkiezingen wint?
In welke overheidsmaatregelen die beide partijen voorstaan schuilt het specifiek islamitische karakter dan?quote:Op maandag 17 januari 2011 19:40 schreef Mutant01 het volgende:
Je moet ervoor zorgen dat extremistische islamisten geen platform krijgen. Hoe je dat doet? Door gematigde Islamistische partijen toe te staan. Doe je dat niet, dan krijg je uitschieters - heel simpel.
Gematigd islamistisch in de zin van AKP (Turkije) of de PJD (Marokko). Deze twee partijen hebben trouwens (heel opvallend) alletwee dezelfde naam. De afkorting is anders vanwege het taalverschil.
Wat is specifiek "Islamitisch"? Het is in de ogen van de partijen specifiek Islamitisch - dat hoeft volgens anderen natuurlijk niet zo te zijn.quote:Op maandag 17 januari 2011 19:44 schreef Morendo het volgende:
[..]
In welke overheidsmaatregelen die beide partijen voorstaan schuilt het specifiek islamitische karakter dan?
quote:The PJD claims to be inspired by Turkey's Justice and Development Party. The party has dozens of female candidates, many of them without the headscarf. According to the Washington Post, Saad Eddine el-Othmani (the party's head) is a moderate Muslim.[2]
According to Carnegie paper, the PJD is has place economic and legal issues at the core of its platform and is committed to internal democracy.[3]
The party's stated platform includes:[4]
Reforming education
Economic partnerships with other countries
Encouraging investment
Greater Arab and Muslim unity
Enhancement of democracy and human rights
Noorden en vooral Noord-West veel bergen, winter sneeuw en herten enzo. Je zou het niet verwachten maar het is echt zo. Google Ain Draham.quote:Op maandag 17 januari 2011 19:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vraag me af wat er te Jagen is in Tunesi.
Het gaat om de cultuur!quote:Op maandag 17 januari 2011 19:40 schreef Morendo het volgende:
[..]
Inderdaad, want dat ligt lekker dicht bij.
Je moet alle gematigde partijen toelaten, niet alleen islamitischequote:
Tunesie zou niet zozeer politiek en ideologisch gesteund moeten worden, maar het proces dat nu plaats vindt zou wel (in woord) gesteund kunnen worden door NL en bijv EU. En, als dat natuurlijk wil in Tunesie, zou men ook humanitaire hulp kunnen geven om de onrust uit bijv. voedseltekort weg te nemen.quote:Op maandag 17 januari 2011 19:42 schreef Aloulou het volgende:
Ik persoonlijk heb dus totaal geen zin in bemoeienis van buitenlandse landen uit "bezorgdheid" voor een Islamitische partij en te verzekeren dat Tunesie seculier blijft. Oplazeren met deze bedoelingen...
Het ironische is dat Al-Azhar ook door sjiieten is opgebouwd, maar nu is veranderd in een soennitisch bolwerk.quote:Op maandag 17 januari 2011 19:42 schreef Aloulou het volgende:
Iran heb je altijd veel geestelijken gehad en genstitutionaliseerd ook. Het is HET Sji'itische land van Islam bij uitstek en geweest met religieuze centra als Qom bijvoorbeeld, een plaats vergelijkbaar met Al-Azhar in Egypte het centrum van geleerden en waar je Islam studeert.
quote:Many traces of Fatimid architecture exist in Cairo today, the most defining examples include the Al Azhar University and the Al Hakim mosque.
Klopt en Tunesische wat met Mahdia als hoofdstad ook de enige Sjiitische rijk daar in de Maghreb, voordat men later soennitisch werd.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:00 schreef intellectuele_user het volgende:
[..]
Het ironische is dat Al-Azhar ook door sjiieten is opgebouwd, maar nu is veranderd in een soennitisch bolwerk.
[..]
Ja eens. Ik ben ook zeker niet tegen steun in de zin van toezien op ontwikkelen van eerlijke en goede verkiezingen door ervaring en expertise te delen etc etc. Ik bedoel juist de politieke kant want Frankrijk kan je vooral op rekenen dat zij hard op zoek zijn naar nieuwe bondgenoten voor hun eigen agenda. Ook de omringende landen zoals Libie zou mij niet verbazen. Stel dat het redelijk goed gaat en Tunesie een democratie is dan denk ik dat dat zeker effect zal hebben op andere Arabieren die constant een voorbeeld hebben en zien, daar zullen de Moebarakjes en Khadaffietjes van deze wereld (om in van der Gijp taal te praten) niet blij mee zijn.quote:Op maandag 17 januari 2011 19:56 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Tunesie zou niet zozeer politiek en ideologisch gesteund moeten worden, maar het proces dat nu plaats vindt zou wel (in woord) gesteund kunnen worden door NL en bijv EU. En, als dat natuurlijk wil in Tunesie, zou men ook humanitaire hulp kunnen geven om de onrust uit bijv. voedseltekort weg te nemen.
Dat moet natuurlijk wel a-politiek gebeuren, dat ben ik met je eens.
Absoluut dat geloof ik zeker. Het zit nog heel vers in het geheugen. Ik ben dan ook benieuwd of men in Iran bijv. via de schotel veel onafhankelijke nieuwszenders bekijkt? Zoja, welke?quote:Op maandag 17 januari 2011 20:13 schreef AryaMehr het volgende:
Niet enkel Arabische landen, maar ook het Iraanse regime vreest dat het over kan slaan.
Alle dieren zijn gelijk, alleen zijn sommige dieren meer gelijk dan andere dieren.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:21 schreef Muridae het volgende:
Lol, een nieuwe lamborghini van de gevluchte trabelsi's.
Mooi is dat, hoe de rijkdommen eerlijk waren verdeeld.
Het al zou mooi zijn als dit voor een golf van democratisering in Noord-Afrika zou kunnen zorgen.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:13 schreef AryaMehr het volgende:
Niet enkel Arabische landen, maar ook het Iraanse regime vreest dat het over kan slaan.
Ik zei nergens dat alleen islamitische partijen toegelaten zouden moeten worden. Echter, we hebben hier nu specifiek een discussie over extremistische islamisten en de dreiging daarvan, vandaar mijn woordkeuze.quote:Op maandag 17 januari 2011 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je moet alle gematigde partijen toelaten, niet alleen islamitische
quote:Op maandag 17 januari 2011 20:14 schreef Aloulou het volgende:
V: Le Monde reports Ben Ali and family fled the country with 1.5 tons of gold, which represents a little over a fifth of Tunisia’s total official reserves.
Ik denk dat Irak een groter gevaar vormt voor de Iraanse machthebbers, zowel politiek als religieus gezien.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:13 schreef AryaMehr het volgende:
Ja, maar de regime-change in Tunesi komt vanuit het volk, die in Irak kwam tengevolge van een verloren oorlog en opgelegd door de bezetter, dat is nogal een verschil.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:35 schreef intellectuele_user het volgende:
De vrijheid van meningsuiting in Tunesi waar Aloulou het over heeft is al sinds 2003 zo in Irak.
Met 32,91 per gram is anderhalve ton is dat bijna 50 Miljoen pegelsquote:
Ja, men heeft in Iran de gebeurtenissen in Tunesi met enorme belangstelling gevolgd. In Iran kijkt men bijvoorbeeld (via de satelliet) naar onafhankelijke Iraanse nieuwszenders als VOA (Voice of America Persian) en BBC Persian, beide erg populair onder de Iraniers. Maar ik denk dat vooral het internet als informatiebron onder de Iraniers heeft gefungeerd. Ook een gevoel van enig 'jaloezie' en 'waarom is het ons niet gelukt' vult de Iraniers. Ook zijn de protesten van 2009 opnieuw geanalyseerd en men is nu van mening dat ze langer hadden moeten volhouden en dat ze zich niet achter 'Mousavi' en 'Karroubi' hadden moeten scharen die een geweldloos verzet wilden en niet tegen het Iraanse systeem in opstand kwamen, maar tegen de verkiezingen en Ahmadinejad. Ik zal overigens niet raar opkijken als men weer de straat opgaat. Iran heeft te kampen met toenemende werkloosheid, hoge inflatie en verdergaande conservatieve regels. Laatst werden enkele subsidies afgeschaft, zoals die voor benzine. Het kan zomaar weer omslaan en de gebeurtenissen in Tunesi kunnen als voorbeeld en inspiratie dienen.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:15 schreef Aloulou het volgende:
Absoluut dat geloof ik zeker. Het zit nog heel vers in het geheugen. Ik ben dan ook benieuwd of men in Iran bijv. via de schotel veel onafhankelijke nieuwszenders bekijkt? Zoja, welke?
Allesbehalve onafhankelijk.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:48 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
naar onafhankelijke Iraanse nieuwszenders als VOA (Voice of America Persian) en BBC Persian
Evident. Maar volgens die politieke partij zelf dan? Er zal toch een reden zijn om jezelf zo in de markt te zetten.quote:Op maandag 17 januari 2011 19:47 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Wat is specifiek "Islamitisch"? Het is in de ogen van de partijen specifiek Islamitisch - dat hoeft volgens anderen natuurlijk niet zo te zijn.
[..]
1500 Kilo is 1500 Kilo, maakt niet uit welk materiaal. Goud heeft het voordeel dat het compact is.quote:Op maandag 17 januari 2011 21:00 schreef Morendo het volgende:
[..]
Goud weegt lood behoorlijk zwaar. Respect.
Zouden ze er wel mee door de douane komen dan?quote:Op maandag 17 januari 2011 21:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
1500 Kilo is 1500 Kilo, maakt niet uit welk materiaal. Goud heeft het voordeel dat het compact is.
quote:Op maandag 17 januari 2011 21:06 schreef Morendo het volgende:
[..]
Zouden ze er wel mee door de douane komen dan?
Dat soort figuren gaat niet door de douane...quote:Op maandag 17 januari 2011 21:06 schreef Morendo het volgende:
[..]
Zouden ze er wel mee door de douane komen dan?
Ik heb geen bron nodig, gezond verstand. De ene zender wordt door de Amerikaanse regering gefinancierd, en de andere is een Britse staatszender. Als deze zenders onafhankelijk zijn, dan is Press TV ook onafhankelijk.quote:Op maandag 17 januari 2011 21:01 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Jij mag blij zijn als je het berhaupt al kan verstaan. Heb je een bron overigens?
Irak vormt geen dreiging voor Iran, enkel een potentiel land voor het regime om haar machtbasis uit te breiden. Je moest eens weten hoeveel Iraakse functionarissen in Iran hebben gewoond en zodoende onder enig invloed van Iran staan. Even wachten tot de VS helemaal is vertrokken en zullen we het wel zien.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:35 schreef intellectuele_user het volgende:
Ik denk dat Irak een groter gevaar vormt voor de Iraanse machthebbers, zowel politiek als religieus gezien.
Irak oefent geen druk uit op Iran - eerder andersom - en de Iraniers kijken allesbehalve met interesse naar Irak, een land met enorme onrust en frictie tussen de soennieten, sjiieten en Koerden.quote:Dat is een land waar de sjiieten de meerderheid vormen, het is een democratisch land (politieke dreiging voor Teheran), en de religieuze dreiging komt uit de Iraakse stad Najaf waar de sjiitische top van de wereld zetelt, de topgeestelijken uit Irak hebben een andere visie op politiek en de staat dan Khomeini en hun aanhang in Iran is groeiende. Zeker ook gezien de hudigie 'supreme leader' van Iran geen echte ayatollah is.
Waarom zouden de protesten in Iran in 2009 niet invloed hebben gehad in andere islamitische landen? Zoals de revolutie in Iran in 1979 enorme invloed had op de regio. Overigens, en iemand was me al voor, hebben de Irakezen niet zelf Saddam wegekregen en zonder de VS was dat noot gelukt.quote:Afhsin Ellian claimt de eer voor Iran en zegt in zijn column dat de Iranirs een inspiratiebron zijn geweest voor de Tunesirs. Ik ben het niet eens met hem. De invasie van Irak 2003 is juist de katalysator voor verandering geweest, niet alleen in Iran, maar ook in Libanon, de Palestijnse gebieden en nu Tunesi. De Irakezen hebben als eerste hun dictator opgeknoopt en zijn overgestapt op een democratisch systeem.
Press TV is de spreekbuis voor het Iraanse regime. VOA (Persian) en BBC Persian daarentegen niet. Sterker nog, als beide nieuwszenders kritiek krijgen dan komt dat wel van de mensen die van mening zijn dat de zenders als spreektijd dienen voor de gematigden in Iran, en niet voor het kamp dat het hele systeem omver wilt werpen. Allesbehalve onder westerse invloed dus.quote:Op maandag 17 januari 2011 21:14 schreef Politicoloog het volgende:
Ik heb geen bron nodig, gezond verstand. De ene zender wordt door de Amerikaanse regering gefinancierd, en de andere is een Britse staatszender. Als deze zenders onafhankelijk zijn, dan is Press TV ook onafhankelijk.
Je hebt gelijk ik heb Irak over het hoofd gezien, maar dat is wel kunstmatig van buitenaf opgelegd hoewel dat er nu niet veel meer toe doet wat betreft vrijheden die men nu geniet en onder Saddam niet had. Daarbuiten zijn de landen totaal anders en ook de situaties. Ook kent Libanon een vrij grote mate van vrijheid en ook daar komt het vooral omdat de verschillende groepen (zoals in Irak) elkaar in stand houden bij wijze van spreken en gedwongen worden de macht te delen. Onderdrukking op Saddam of Ben Ali wijze zal dus niet snel lukken om te bewerkstelligen en daar moet je echt veel macht en kracht voor hebben als dictator.quote:Op maandag 17 januari 2011 20:35 schreef intellectuele_user het volgende:
Afhsin Ellian claimt de eer voor Iran en zegt in zijn column dat de Iranirs een inspiratiebron zijn geweest voor de Tunesirs. Ik ben het niet eens met hem. De invasie van Irak 2003 is juist de katalysator voor verandering geweest, niet alleen in Iran, maar ook in Libanon, de Palestijnse gebieden en nu Tunesi. De Irakezen hebben als eerste hun dictator opgeknoopt en zijn overgestapt op een democratisch systeem.
De vrijheid van meningsuiting in Tunesi waar Aloulou het over heeft is al sinds 2003 zo in Irak.
quote:Fotograaf Tunesie overleden
De Duits-Franse fotograaf die zwaargewond raakte tijdens de bloedige onrusten in Tunesi, is overleden. Lucas Mebrouk Dolega stierf maandag in een ziekenhuis in Tunis aan zijn verwondingen, meldde het Franse ministerie van Buitenlandse zaken.
De 32-jarige fotojournalist werd vrijdag tijdens rellen in de Tunesische hoofdstad op het hoofd geraakt door een traangasgranaat.
Afgelopen weekend liet zijn Duitse moeder al weten dat haar zoon er zeer ernstig aan toe was. Kort daarop meldde het Franse consulaat in Tunis dat de fotograaf was overleden, maar dat bericht werd zondagavond ingetrokken.
Dolega was als fotojournalist voor het gerenommeerde European Pressphoto Agency (EPA) in Tunesi om de protesten tegen de inmiddels afgetreden president Ben Ali in beeld te brengen.
Hij gold volgens persbureau DPA als een topfotograaf. De Franse regering sprak in verband met zijn dood over een daad met voorbedachten rade en eiste een uitgebreid onderzoek naar de omstandigheden rond het fatale moment.
Volgens de moeder van Dolega, beschoten politieagenten haar zoon van slechts vijf tot zes meter afstand.
laat wel zien hoe fout het regime daar was (als het gerucht klopt natuurlijk)quote:Op maandag 17 januari 2011 20:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Met 32,91 per gram is anderhalve ton is dat bijna 50 Miljoen pegels
quote:Weerstand tegen overgangsregering groeit
Het verzet tegen de Tunesische overgangsregering groeit. De belangrijkste vakbond weigerde dinsdag de nieuwe regeerploeg te erkennen. Ook de belangrijkste islamitische partij hekelde het kabinet.
In de nationale regering zitten zes leden van het regime van de vorige week verdreven president Zine al-Abidine Ben Ali. Interim-premier Mohammed Ghannouchi verdedigt zijn keuze. Volgens hem hebben de ministers die zijn blijven zitten ,,schone handen''. In de regering zitten ook enkele oppositiefiguren.
De vakbond UGTT, die een vooraanstaande rol speelde in het protest de afgelopen weken waarbij 78 doden vielen, nam het besluit om de regering niet te erkennen tijdens een buitengewone vergadering. Een zegsman van de fundamentalistische Ennahdha omschreef de ploeg van Ghannouchi als een ,,regering van nationale uitsluiting''.
Als die kennis van zaken vooral bestaat uit het leegstelen van het land dan heb je helemaal niets aan die oude ministers. Er zijn vast wel anderen te vinden met enige kennis van regeringszaken.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 09:48 schreef speknek het volgende:
Ik weet niet of het realistisch is dat alle politici gelieerd aan het vorige bewind op moeten stappen, zoals sommige demonstranten lijken te willen. Meestal hebben de ministers e.d. wel de meeste verstand van zaken, kennis die ze over moeten dragen aan de opvolger. Maar ik kan me wel voorstellen dat ze tenminste de minister van Binnenlandse Zaken daar weg willen hebben.
quote:Ministers stappen uit Tunesische regering
TUNIS - Drie ministers zijn dinsdag uit de regering van nationale eenheid van Tunesi gestapt, een dag nadat de regeringsploeg was gepresenteerd.
Dat meldt de BBC.
Het zou onder andere gaan om ministers die gelieerd zijn aan de vakbond UGTT. Die beweging speelde een belangrijke rol in het protest tegen de vorige week verdreven president Zine al-Abidine Ben Ali.
Te veel ministers
De UGTT liet eerder op de dag weten de nieuwe regering onder leiding van premier Mohammed Ghannouchi niet te erkennen omdat er te veel ministers inzitten die ook al dienden onder Ben Ali. In de nationale regering zitten zes leden van dat regime.
Volgens interim-premier Mohammed Ghannouchi hebben de ministers die zijn blijven zitten ''schone handen''. Ghannouchi was ook al premier onder Ben Ali.
Duizenden mensen zijn dinsdag opnieuw de straat opgegaan in diverse steden van Tunesi om te demonstreren tegen de regering van het Noord-Afrikaanse land.
Misschien kunnen we Tunesie ruilen voor Griekenlandquote:Op dinsdag 18 januari 2011 13:28 schreef BeSimple het volgende:
Kunnen ze de vakbond niet vragen of ze een tijdelijke overgangsregering kunnen krijgen van de EU. Dus een aantal beleidsmakers uit Brussel?
Ik zei vragen... niet moeten.
quote:Op dinsdag 18 januari 2011 17:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)deren_doe_je_zo.html
Er is nog een andere reden om Ben Ali's partij op een of andere manier te blijven betrekken bij de regering. Als je deze partij nu uitsluit uit wraakgevoelens, creeer je je vijand voor de toekomst, met mogelijk een lange strijd van overgebleven aanhangers van BA tot gevolg. Eventueel is dit gewelddadig. De regering zal iemand van deze partij in de regering moeten opnemen, maar dat moet dan een gematigd iemand zijn die men niet zo kent van het vorige regime. Dus ministers die mensen linken met BA moet je niet in de regering opnemen, wel een (jonger) iemand uit die partij die liberaler is en relatief blanco naar de toekomst kan kijken. Het is de kunst om zoiemand te vinden natuurlijk, maar de partij van BA uitsluiten van de toekomst zou een hele grote fout zijn, hoe begrijpelijk dat ook is.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 18:31 schreef Aloulou het volgende:
Of het verstandig is is anders maar je kan niet verwachten dat de tunesiers het nu pikken dat 5 hoofden van grote functies waar ze tegenaan kijken 4weken geleden nog met ben ali's beleid regeerden. neergeschoten later.
Wat je zegt het is de kunst iemand te vinden die redelijk schone handen heeft. De Tunesische ambassadeur in Nederland was zeer goede vrienden met Ben Ali weet ik uit goede bronnen. Hij was ook burgemeester van Tunis voordat hij ambassadeur werd, de hoofdstad. Wat al genoeg zegt want die promotie krijg je niet als je niet loyaal bent (of daar twijfel aan is) en je moet dus in hogere kringen rondom de RCD en Ben Ali zitten. Deze ambassadeur heeft dus bloed aan zijn handen maar zal stilletjes zijn om te overleven met nog veel meer uit die kliek.quote:Op woensdag 19 januari 2011 02:16 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Er is nog een andere reden om Ben Ali's partij op een of andere manier te blijven betrekken bij de regering. Als je deze partij nu uitsluit uit wraakgevoelens, creeer je je vijand voor de toekomst, met mogelijk een lange strijd van overgebleven aanhangers van BA tot gevolg. Eventueel is dit gewelddadig. De regering zal iemand van deze partij in de regering moeten opnemen, maar dat moet dan een gematigd iemand zijn die men niet zo kent van het vorige regime. Dus ministers die mensen linken met BA moet je niet in de regering opnemen, wel een (jonger) iemand uit die partij die liberaler is en relatief blanco naar de toekomst kan kijken. Het is de kunst om zoiemand te vinden natuurlijk, maar de partij van BA uitsluiten van de toekomst zou een hele grote fout zijn, hoe begrijpelijk dat ook is.
Zo'n 34% van de Tunesische bevolking heeft toegang tot het Internet.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 23:08 schreef BeSimple het volgende:
Tunesie en twitter, maar ik dacht dat ze in Tunesie nog niet zoveel internet hadden.
Ga jagen in het noorden in de bergen!quote:Op woensdag 19 januari 2011 17:26 schreef boyv het volgende:
Ik ga hier morgen vijf weken heen op vakantie. Iemand tips wat betreft bestemmingen?
Ik hoop wel dat de foute RCD-mensen ook normaal berecht worden en dat het niet een wilde heksenjacht wordt waarin verkeerde zaken gebeuren. Niet omdat ze het niet zouden verdienen, maar omdat dit een fout voorbeeld is hoe je met criminelen omgaat. En dat is juist voor Tunesi niet goed omdat dat dan kennelijk de norm is hoe je met criminelen omgaat. Alhoewel ik het heel goed begrijp dat mensen wraak willen en zo.quote:Op woensdag 19 januari 2011 09:14 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Wat je zegt het is de kunst iemand te vinden die redelijk schone handen heeft. De Tunesische ambassadeur in Nederland was zeer goede vrienden met Ben Ali weet ik uit goede bronnen. Hij was ook burgemeester van Tunis voordat hij ambassadeur werd, de hoofdstad. Wat al genoeg zegt want die promotie krijg je niet als je niet loyaal bent (of daar twijfel aan is) en je moet dus in hogere kringen rondom de RCD en Ben Ali zitten. (...)
Stuur mij als je wil een privebericht en wat je wil zien dan kan ik je zeker tips geven. Je zal wel de enige toerist zijn dier er voor kiest juist nu naar Tunesie te gaan en het land te ontdekkenquote:Op woensdag 19 januari 2011 17:26 schreef boyv het volgende:
Ik ga hier morgen vijf weken heen op vakantie. Iemand tips wat betreft bestemmingen?
Helemaal mee eens maar gelukkig zijn ze tot nu toe alleen vastgezet (zo ook grote pieten van veiligheidsdienst van politie en geheime diensten) en is aangegeven hen te berechten. Zo hoort het ook en ik ben het met je eens dat hier al democratische principes moeten beginnen om ieder recht te geven op eerlijk proces en niet mensenrechten te ontziet.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ik hoop wel dat de foute RCD-mensen ook normaal berecht worden en dat het niet een wilde heksenjacht wordt waarin verkeerde zaken gebeuren. Niet omdat ze het niet zouden verdienen, maar omdat dit een fout voorbeeld is hoe je met criminelen omgaat. En dat is juist voor Tunesi niet goed omdat dat dan kennelijk de norm is hoe je met criminelen omgaat. Alhoewel ik het heel goed begrijp dat mensen wraak willen en zo.
Het zover laten komen is niet raar voor een land waar men vanaf de onafhankelijkheid en daarvoor ook onder de Fransen geen democratie kent en alleen maar repressie (in meer of mindere mate).quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
Je hebt het over het grondig verwijderen van de RCD-kliek. Dat is prima en dat snap ik helemaal, maar wat voor de langere termijn ook nog belangrijker is, is de vraag waarom Tunesirs het zover hebben laten komen. Want wie of wat er nu in de plaats komt van de RCD en Ben Ali Gator, de kans blijft goed aanwezig dat er in de komende jaren een nieuw fout regime ontstaat, zelfs met mensen die nu schone handen hebben.
Hier heb je gelijk in dat de mensen ook moeten veranderen, hoewel dit altijd langzaam gaat. Het begint met een bewustwording en als ik zo de meningen hoor (om mij heen, tv, andere media etc) is die bewustwording er wel. Toch zit de neiging tot nepotisme weldegelijk in de cultuur (van meer zuidelijke landen overigens). Wat ik denk dat naast de democratische politieke structuur zeer belangrijk is is de vrije media. Zolang dat wordt gewaarborgd is er alle ruimte om corruptie bloot te leggen en ben ik ervan overtuigd dat Tunesische journalisten en media dat ook zullen doen, bij naam en toenaam.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
Tunesiers zullen dus zelf ook bepaalde zaken niet of veel minder moeten veranderen, zoals bijv. corruptie (alhoewel dat voor arme mensen heel lastig is, dat begrijp ik). En men zal anderen moeten durven blijven aanspreken op zaken die niet kloppen. Ik ken Tunesi niet zo goed, maar ik weet van andere landen wel, dat dat erg moeilijk is vanwege gezichtsverlies en de eer van de ander en zo.
Het probleem van "resjwa" (corruptie) hoor je vaak en weet elke Tunesier maar helaas zie je het door de hele samenleving heen dat je om mee te moeten in het systeen je er wel in mee moet gaan. Ook Europese bedrijven ontkomen er echt niet aan zeker niet die in het Ben Ali tijdperk zaken deden.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
Ik snap wel dat dit soort zaken op dit moment niet zo belangrijk gevonden wordt, maar dit zou men als het weer wat rustiger is, wel moeten beseffen
Dit zit o.a. in de planning ja, om Nederlandse politici te benaderen en nog meer initiatieven hier te ontwikkelen op korte termijn.quote:Op woensdag 19 januari 2011 18:12 schreef RobertoCarlos het volgende:
En waarom schrijft de Tunesische gemeenschap niet een brief naar de NL regering of naar een stel 2e kamerleden, waarin ze vragen om steun te betuigen aan de Tunesiers die een ander regime gaan opbouwen?
En 2 miljoen zit op Facebook. De Tunesische overheid heeft internet en het gebruik ervan gestimuleerd vanaf het begin (wellicht ook de eigen uiteindelijke ondergang indirect?)quote:Op woensdag 19 januari 2011 17:32 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Zo'n 34% van de Tunesische bevolking heeft toegang tot het Internet.
Wat misschien interessant is zijn de romeinse runes in Carthago en ik zou graag nog eens het prachtige Collosseum van El Djem willen zien. Daar kun je gewoon met de trein naar toe.quote:Op woensdag 19 januari 2011 17:26 schreef boyv het volgende:
Goed bezigquote:Op woensdag 19 januari 2011 22:34 schreef Aloulou het volgende:
Helemaal mee eens maar gelukkig zijn ze tot nu toe alleen vastgezet (zo ook grote pieten van veiligheidsdienst van politie en geheime diensten) en is aangegeven hen te berechten. Zo hoort het ook en ik ben het met je eens dat hier al democratische principes moeten beginnen om ieder recht te geven op eerlijk proces en niet mensenrechten te ontziet.
(...)
Dit zit o.a. in de planning ja, om Nederlandse politici te benaderen en nog meer initiatieven hier te ontwikkelen op korte termijn.
Het is inderdaad opmerkelijk dat het leger zich zo opstelt. Hoewel wel opgemerkt moet worden dat al sinds het Bourguiba tijdperk het leger onafhankelijker was wat betreft politiek en de heersende macht. Tuurlijk was het in dienst van de overheid maar niet een rechterhand van de heerser zoals de politie dat wel was. Het leger stond ook in het verleden gewoon goed bij het volk bekend. Wat de politie en veiligheidsdiensten betreft is dat totaal anders. Zeker onder Ben Ali is daar veel geld in gepompt en volgens mij zijn er ook statistieken te vinden dat Tunesie naar verhouding een van de grootste police force had vergeleken met andere Arabische landen. Zoals ik eerder zei, op vrijwel elke rotonde was permanent een politiepost met een of twee agenten en dat zeker 15 jaar lang.quote:Op woensdag 19 januari 2011 23:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Goed bezigEn we zijn het vrijwel steeds eens
Ik vind het nog steeds heel bijzonder dat het leger zich zo onafhankelijk opstelt. Dat zie je niet vaak bij regime changes. Als het leger zich al afzijdig houdt, dan hebben ze meestal achter de scherm de macht, zoals dat in Thailand gebeurt. Heb je enig idee waarom het leger zich zo opstelt?
Mijn familie komt 10 kilometer bij El Jem vandaan en ik ben er dus zeer bekend mee. Ga in het kleine centrumpje eromheen vaak ff broodje eten of bakkie doen op weg naar familie.quote:Op woensdag 19 januari 2011 23:02 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Wat misschien interessant is zijn de romeinse runes in Carthago en ik zou graag nog eens het prachtige Collosseum van El Djem willen zien. Daar kun je gewoon met de trein naar toe.
Maar dat moet wel je interesse hebben.
Voordat je gaat stuur mij maar een berichtje, mocht ik er zijn ben je meer dan welkomquote:Op donderdag 20 januari 2011 00:48 schreef AryaMehr het volgende:
Volgend jaar een reis door Noord-Afrika heen, dus ook Tunesi staat op mijn lijstje.
Is goed. Daar houd ik je aan.quote:Op donderdag 20 januari 2011 02:18 schreef Aloulou het volgende:
Voordat je gaat stuur mij maar een berichtje, mocht ik er zijn ben je meer dan welkom![]()
Deze belofte staat vast van mijn kant.
Interessant. Ik kan me dan zo voorstellen dat BA het leger klein heeft gehouden door de defensieuitgaven laag te houden en de politie en veiligheidsdienst extra goed te financieren met mensen en materieel. En dat wreekt zich dan nu. Hopelijk blijft het leger zo standvastig en neutraalquote:Op donderdag 20 januari 2011 00:39 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Het is inderdaad opmerkelijk dat het leger zich zo opstelt. Hoewel wel opgemerkt moet worden dat al sinds het Bourguiba tijdperk het leger onafhankelijker was wat betreft politiek en de heersende macht. Tuurlijk was het in dienst van de overheid maar niet een rechterhand van de heerser zoals de politie dat wel was. (...)
Waar vroeger de politie overal en altijd was te vinden op de vele rotondes in heel Tunesie zijn nu militairen te vinden (hoewel in mindere mate) die auto's controleren op eventueel aanwezige wapens. Natuurlijk met goedkeuring van de bevolking en er wordt op veel plaatsen voor de militairen gezorgd door hen eten etc te brengen. Het zijn echt de helden op dit moment.
http://www.volkskrant.nl/(...)n-Ali-opgepakt.dhtmlquote:'Tientallen familieleden Ben Ali opgepakt'
ANP/Reuters − 19/01/11, 21:21
TUNIS - Zeker 33 familieleden van de verdreven president Zine al-Abidine Ben Ali van Tunesi zijn opgepakt. Ze worden verdacht van 'misdaden tegen Tunesi', berichtte een lokale tv-zender woensdag op gezag van een officile bron. De televisiezender liet beelden zien van in beslag genomen goud en juwelen. Wie er precies in de kraag zijn gevat, werd niet gemeld.
De centrale bank van het Noord-Afrikaanse land liet woensdag weten dat hij de activiteiten van de Zitouna Bank van een zwager van Ben Ali onder toezicht heeft geplaatst. De zwager, Mohamed Sakher el-Materi, is na het vertrek van Ben Ali vrijdag ook op de vlucht geslagen. Waarheen werd niet vermeld.
De in mei opgerichte Zitouna Bank lijdt sinds de val van het regime van Ben Ali dagelijks een verlies van omgerekend ruim een half miljoen euro. Het was de eerste islamitische bank van Tunesi.
Ga ik kijken! Interessant!quote:Op donderdag 20 januari 2011 18:36 schreef Aloulou het volgende:
@ RobertoCarlos: Ik begrijp van een journalist in een uitzending dat Tunesie meer dan 180.000 agenten had/heeft, onder Ben Ali. Agenten die je dus dagelijks op straat zag zijn dat.
In Al Jazeera English's inside story is meer erover te vinden, de huidige politieke situatie wordt bediscussieerd en welke richting het op moet (met Tunesische analytici en een groot oppositielid - Marzouki - net teruggekeerd na 20 jaar in Frankrijk als politiek vluchteling te hebben geleefd: http://english.aljazeera.(...)111191373932453.html
Bij minuut 13 komt de rol van het leger aan bod en politie.
quote:Hele grappige filmpjes circuleren op facebook over hem, zijn vrouw en de laatste toespraak van Ben Ali waarin hij een dag voor zijn vlucht opende met... "o het tunesische volk.... ik begrijp julie, ik begrijp jullie... ik begijp jullie.... Jullie willen kaskrout (een Franse stokbrood), water, melk en suiker" haha bloedserieus. Nu wordt er de draak mee gestoken en allerlei vervolg filmpjes op gemaakt vanuit Saoedie Arabie bijv, alsof hij nog een vierde toespraak houdt of met zijn vrouw.
Zie verder: http://www.destentor.nl/n(...)otesten-in-Jemen.ecequote:Na Tunesi protesten in Jemen
donderdag 20 januari 2011 | 21:16 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 20 januari 2011 | 21:32
SANA'A - Volgens persbureau Reuters zijn in Jemen, een land op het Arabisch Schiereiland, protesten uitgebroken tegen de regering. Die had net na de revolutie in Tunesi prijsverlagingen en politieke vernieuwing aangekondigd.
Duizenden mensen protesteerden in het zuidelijke stad en voormalige hoofdstad Taiz (460.000 inwoners), een paar tientallen kilometers van de stad Aden.
Keihard neerslaan werkt ook averechts natuurlijk. Volgens mij zitten ze nu op de lijn van kleine toegevingen doen zodat het volk weer rustig wordt.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:11 schreef von_Preussen het volgende:
Snap niet dat de regime's in andere landen niet keihard ingrijpen en de democratische bewegingen de kop indrukken, want ze weten dat het de einde voor hun heerschappij zal betekenen.
Met alle macht die ze achter de schermen uitoefende doet ze me wat denken aan Elena Ceauescu. Ook zo'n dame die achter de schermen nogal wat invloed had.quote:
Dat kan in veel Arabische landen niet omdat die altijd al verschillende oppositiepartijen hebben gehad. In Tunesie kon dat wel omdat een landje met maar 10 miljoen mensen niet zo groot is en de oppositiepartijen vrijwel niet-bestaand waren. Libie idem dito.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:11 schreef von_Preussen het volgende:
Snap niet dat de regime's in andere landen niet keihard ingrijpen en de democratische bewegingen de kop indrukken, want ze weten dat het de einde voor hun heerschappij zal betekenen.
Toen ik dit gisteren zag op Al Jazeera had ik toch sterk het idee dat ze bang waren voor hun eigen hachje en nu ineens het slachtoffer speelden. Wat dat betreft zouden ze zich zeker nog een keer moeten verantwoorden. Ze hebben wel meegewerkt aan het regime...quote:Op zondag 23 januari 2011 01:51 schreef Aloulou het volgende:
Gisteren al politieagenten (wat altijd de rechterhand van Ben Ali was) die demonstranten joinden en vandaag meldt Al Jazeera dat er zo'n 2000 agenten waren, velen in uniform, die heel de dag men demonstranten meeliepen tegen de huidige interim-regering en vooral RCD. Dit zijn wel de "straatagentjes" vooral en hoewel die altijd en overal aanwezig waren (als checkpoints op rotondes bijv.) hadden zij niet de invloedrijkste posities.
H die avatar heb ik ook.quote:Op zondag 23 januari 2011 14:15 schreef seventhseagulll het volgende:
De jasmijn is de nationale bloem van Tunesi.
Ja, de PVV ook. Welke regio vertegenwoordigen jullie?quote:
Dat zal met de tijd duidelijk wordenquote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:25 schreef Ulpianus het volgende:
Wil men in Tunesi secularisatie of theocratie?
quote:Internationaal arrestatiebevel tegen Ben Ali
AMSTERDAM - Tunesie heeft een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd tegen president Zine al-Abidine Ben Ali.
Meer volgt.
bron: www.nu.nl
#FAILquote:Op woensdag 26 januari 2011 11:53 schreef Frutsel het volgende:
SkyNews meldt dat er inmiddels 11.000 gevangenen zijn vrijgelaten sinds de voormalige president is afgezet , aldus de huidige minister van justitie.
quote:11000 gevangen ontsnapt
TUNIS - Naar schatting zijn elfduizend gevangenen in Tunesi ontsnapt in de chaotische dagen rond de val van het bewind van president Zine al-Abidine Ben Ali. Dat heeft minister van Justitie Lazhar Karoui Chebbi vandaag tegen de pers gezegd. Meer dan zeventig gedetineerden zijn omgekomen bij onlusten.
Daarnaast zijn er 2460 gevangenen vrijgelaten, zei de bewindsman. Hij lichtte niet toe om wat voor gevangenen het ging.
Onder de dode gevangenen zijn 48 mensen die omkwamen door een gevangenisbrand in de stad Monastir op de dag na de val van Ben Ali.
Ben Ali werd 7 november 1987 president van het Noord-Afrikaanse land en vluchtte 14 januari naar het Arabisch schiereiland. Zijn prowesterse regime was erg repressief en sloot politieke tegenstanders op of dreef ze in ballingschap. Inmiddels heeft Tunesi een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd tegen ex-president Zine al-Abidine Ben Ali en zijn naaste familieleden die op 14 januari naar Saudi-Arabi vluchtten.
Waarom is dat een "FAIL" ?quote:
Vrijgelaten of ontsnapt is een verschil. Sky heeft het bericht inmiddels aangepastquote:Op woensdag 26 januari 2011 14:40 schreef Muridae het volgende:
[..]
Waarom is dat een "FAIL" ?
Tijdens het regime van Ben Ali werden burger stelselmatig zonder eerlijk proces in cellen gestopt.
Ik zal mijn best doen om erbij te zijn.quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:44 schreef Aloulou het volgende:
Manifestatie voor vrijheid in Tunesie en hele Arabische wereld!
De Tunesische Ambassade aan de Gentsestraat 98 in Den Haag, zal op zaterdag 29 januari 2011 tussen 10.00 en 13.00uur het toneel zijn van een grote manifestatie. In samenwerking met verschillende Tunesische en mensenrechten organisaties verzorgt de Werkgroep Initiatief Tunesi deze manifestatie. Gezamenlijk tonen wij ons solidair met de bevolking in Tunesi en andere Arabische landen en pleiten wij voor een totaal aftreden van regeringsleden uit repressieve en dictatoriale regimes.
Namens deze organisaties nodigen wij ook U uit om deel te nemen aan de manifestatie. Vanuit Nederland kunnen wij als kleine gemeenschap niet veel doen. Laten we daarom met zijn allen solidair zijn met de mensen, die in Tunesi en andere Arabische landen dagelijks hun leven wagen om hun mening te uiten. Er zijn inmiddels al meer dan honderd doden gevallen! Zorg dat zij niet voor niets hun leven hebben gegeven. Dus pak deze enige mogelijkheid om U stem te laten horen en draag met trots bij aan het verzet!
Het is inmiddels bewezen dat demonstreren en manifesteren wel degelijk effect heeft omdat de volksopstand in Tunesi tot een ware revolutie heeft geleid, die zijn weerga niet kent en nog jaren door zal klinken in de gehele Arabische wereld!!!
We hebben lang genoeg stil gezeten in Nederland en het is tijd voor actie!!
Wij steunen Tunesi en de Arabische bevolking, U toch ook?!
Met vriendelijke groet,
Werkgroep Initiatief Tunesi
Inchallah, ik weet morgenmiddag zeker of ik erbij kan zijn.quote:Op donderdag 27 januari 2011 21:07 schreef Aloulou het volgende:
Leuk, echt waar. Drop anders ff een berichtje (prive) hier op FOK dan ontmoet ik je wellicht ook, als je denkt erbij te kunnen zijn in ieder geval! Ik ben er ook sowieso want zit in deze groep die het organiseert en probeer ook - als ik meer erover kan vinden qua details - bij de Egyptische demonstratie te zijn morgen, hoewel ik nog wel moet kunnen het een en ander te verzetten.
Dezelfde strijd dus het maakt niet meer uit of je nou een Egyptisch of Tunesisch paspoort hebt, nafs shay!
quote:Onrust in Tunesi laait weer op
In Tunesi is het opnieuw onrustig. Bij regeringsgebouwen is het tot gevechten gekomen tussen demonstranten en de oproerpolitie.
Het vertrek van president Zine al-Abidine Ben Ali heeft tot nu toe nog geen rust gebracht in het land. De overgangsregering ligt behoorlijk onder vuur omdat er mensen in zitten die ook onder Ben Ali in de regering zaten.
Gisteren waren er ook al rellen in het land. In de hoofdstad Tunis werd het politiebureau door een woedende menigte bestormd. Die eiste dat de foute ministers opstappen.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)+%28NRC+Handelsblad+|+Voorpagina%29&utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_content=Twitterquote:De Tunesische oproerpolitie heeft vandaag bij het kantoor van de interim-premier een kamp van demonstranten ontruimd. De demonstranten verbleven al vijf dagen in tenten rondom het kantoor. Bij het ontruimen van het kamp zette de oproerpolitie traangas in.
De betogers bivakkeerden permanent bij het kantoor van interim-premier Ghannouchi om hem tot aftreden te dwingen. Hoewel hij gisteravond nieuwe wijzigingen in de Tunesische interim-regering doorvoerde, is de premier zelf niet van plan te vertrekken voordat er in Tunesi nieuwe verkiezingen zijn gehouden.
Islamisten betogen voor meer religieuze vrijheid
In hoofdstad Tunis betoogden vanmiddag zon tweehonderd fundamentalistische moslims voor religieuze vrijheid. De protestmars was de eerste significante betoging van islamisten sinds president Ben Ali drie weken geleden het land ontvluchtte.
De islamisten droegen spanddoeken met zich mee met teksten als Wij willen vrijheid voor de boerka, de niqaab en de baard. Een gesluierde vrouw zei tegen persbureau Reuters dat zij wil dat de oorlog tegen de sluier moet stoppen.
Het regime van Ben Ali was strikt seculier. Gesluierde vrouwen konden er moeilijk werk of een opleiding krijgen en mannen met lange baarden werden vaak staande gehouden door de politie. De islamisten speelden overigens geen belangrijke rol in de protesten die Ben Ali op de knien dwongen.
Nee, maar je moet ze ook niet allemaal wegzetten als notoire leugenaars.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:34 schreef Morendo het volgende:
Altijd op hun bruine ogen geloven, die politieke islamisten.
Lijken ze ook en Rachid al-Ghannouchi de leider heeft ook uitgesproken al eerder de AKP in Turkije als voorbeeld te zien. Er zijn genoeg beelden op youtube waarin hij in (recente en oudere) discussieprogramma's en interviews participeert alleen in het Arabisch helaas. Zou je dat wel verstaan zie je dat hij duidelijk aangeeft democratie volledig te omarmen en onderschrijven zonder enige voorwaarde, hij vindt dat de stem van het Tunesische volk tijdens verkiezingen altijd voor gaat en ook de behaalde vrouwenrechten onderschrijft en niet aan wil gaan knabbelen.quote:Op zondag 30 januari 2011 13:32 schreef remlof het volgende:
Supporters of his Ennahda movement, which had been banned for two decades, crowded into the arrivals area of the airport and held up banners reading: "No to extremism, yes to moderate Islam!" and "No fear of Islam!"
Ze zeggen ook dat die Ennahda meer lijkt op de AKP dan op de Muslim Brotherhood.
Nee, die zit in de oppositie. De PJD is dat, de tweelingpartij van de Turkse AKP (alleen iets conservatiever. Het is wel de tweede partij van Marokko (qua zetelaantal).quote:Op zondag 30 januari 2011 14:09 schreef IHVK het volgende:
In Marokko is er toch ook een gematigde islamitische partij aan de macht? Kan ook als voorbeeld dienen.
denk ik ook. overigens relatief (in de arabische wereld) vrij veel hoogopgeleiden in tunesie die de ontwikkelingen nauwgezet volgen en druk blijven zetten.quote:Ik denk dat het niet slecht gaat aflopen in Tunesie door nieuwe partijen zoals de Islamitische of de partij van Marzouki. Als er een gevaar heerst is dat dat er nog wat oude mensen zijn in invloedrijke posities nu die wellicht nu met de revolutie wind meedraaien maar uiteindelijk weer langzaam censuur etc. willen invoeren. Daar zijn erg veel Tunesiers heel erg alert op en vandaar de demonstraties die massaal bleven doorgaan tegen alle RCD (Ben Ali's partij) leden in de interim-regering totdat ze uiteindelijk allemaal wel moesten opstappen door te grote spanningen en druk.
Ook vandaag weer een filmpje van Hiwaar TV gezien (discussie TV vrij vertaald) waarin de presentator hem allerlei vragen stelt over zorgen die hij hoort op Internet en facebook dat "we straks allemaal hoofddoekjes zien" als de an-Nahda partij wordt gekozen.quote:zondag 30 jan 2011, 15:15
In Tunesi is de verbannen leider Rachid Ghannouchi van oppositiebeweging Ennahda na ruim twintig jaar ballingschap teruggekeerd uit Londen. Ghannouchi, die geen familie is van de omstreden premier Mohamed Ghannouchi, werd door honderden aanhangers opgewacht op het internationale vliegveld van Tunis.
De 69-jarige Ghannouchi benadrukte dat hij geen kandidaat is om de gevluchte ex-president Ben Ali op te volgen. Ook wil hij niet meedoen aan de verkiezingen.
De islamitische partij Ennahda wordt gezien als gematigd en democratisch, maar de beweging speelde geen grote rol in de protesten die leidden tot de val van Ben Ali.
Ghannouchi was zijn land in 1989 ontvlucht, omdat religieuze partijen verboden zijn in Tunesi.
Minder protestacties
Grootschalige protestacties zijn er in Tunesi niet meer. In de interimregering zitten nu geen leden meer van de partij van de gevluchte president Ben Ali.
Bron: www.nos.nl
Ok.... duidelijk toch? En dan vandaag de tegenzet van deze Trabelsi crimineel haha:quote:Canada jaagt op zwager van Ben Ali
Het hotel waar Belhassen Trabelsi zou verblijven
De Canadese overheid zal er alles aan doen om Belhassen Trabelsi, de zwager van de verdreven Tunesische dictator Ben Ali, uit te leveren aan Tunesi.
Zakenman en miljardair Trabelsi zou maandag met een privjet in Canada zijn aangekomen. De Canadese minister van Buitenlandse Zaken zegt dat criminelen in zijn land niet welkom zijn en dat de opsporingsdiensten hun uiterste best doen om hem te vinden.
Leila Ben Ali, de vrouw van de vroegere dictator en haar familie, leefden als filmsterren in Tunesi en zijn daarom zeer gehaat. De autoriteiten in Canada hebben beslag gelegd op alle Canadese bezittingen van Trabelsi.
quote:Zwager Ben Ali vraagt asiel in Canada
zondag 30 jan 2011, 05:50
Belhassan Trabelsi
De zwager van de Tunesische dictator Ben Ali, Belhassen Trabelsi, heeft in Canada asiel aangevraagd. Dat heeft de Canadese regering bekendgemaakt.
Trabelsi kwam afgelopen week met een privvliegtuig in Montreal aan, samen met zijn vrouw, vier kinderen en een oppas. Waar hij momenteel verblijft is niet bekend.
Trabelsi wordt er net als Ben Ali en diens vrouw van verdacht de schatkist van Tunesi te hebben geplunderd. Hij is de broer van Ben Ali's vrouw Leila.
Wet
Gisteren zei de Canadese minister van Buitenlandse Zaken Cannon dat hij gehoor wil geven aan een uitleveringsverzoek van Tunesi. Maar nu zegt hij dat Trabelsi volgens de Canadese wet het recht heeft om asiel te vragen. Zo'n procedure kan jaren duren.
"We hebben aangegeven dat deze mensen hier niet welkom zijn, maar we moeten ons in Canada aan de wet
houden", aldus Cannon.
quote:Ministers:
Prime Minister: Mohamed Ghannouchi
Minister of Justice: Lazhar Karoui Chebbi
Defense Minister: Abdelkarim Zbidi
Foreign Minister Ahmed Ouneis
Interior Minister: Farhat Rajhi
Minister of Religious Affairs: Laroussi Mizouri
Minister of Regional and Local Development: Ahmed Najib Chebbi
Minister of Higher Education: Ahmed Brahim
Minister of Health: Habiba Zehi
Minister of Commerce and Tourism: Mehdi Houas
Minister of Education: Tayeb Baccouch
Minister of Social Affairs: Mohamed Nacer
Minister of Agriculture and Environment: Mokhtar Jallali
Minister of Planning and International Cooperation Mohamed Nouri Jouini
Minister of Industry and Technology: Mohammad Afif Chalbi
Minister of Finance: Jaloul Ayed
Minister of Culture: Ezzeddine Bech Cheouech
Minister of Women: Lilia Abidi
Transport Minister: Ibrahim Yassin
Minister of Employment and Vocational Training: Ayad Said
Minister of Youth and Sports: Muhammad Aloulou
Secretary of State for economic and social reforms: Ilyes Jouini
Secretary of State: Abdelhakim Bouraoui
Source: http://www.tunisie-etudes.info/
The Secretaries of State:
State Secretary to the Prime Minister: Abdejlil Bedoui
State Secretary to the Minister of Foreign Affairs: Radhouane Nouisser
State Secretary to the Minister of Local and Regional Development: Nejib Karafi
State Secretary to the Minister of Higher Education: Faouzia Charfi
State Secretary to the Minister of Higher Education in charge of scientific research: Refaat Chaabouni
State Secretary to the Minister of Health: Lamine Mouelhi
State Secretary to the Minister of Planning and International Cooperation: Abdelhakim Triki
State Secretary to the Minister of Industry and Tourism for Energy: Abdelaziz Rassaa
State Secretary to the Minister of Industry and Tourism with responsibility for ICT: Sami Zaoui
State Secretary to the Minister of Finance with responsibility for areas of the state: Ahmed Adhoum
State Secretary to the Minister of Trade and Tourism Office for Tourism: Slim Sheker
State Secretary to the Minister of Agriculture: Hamdi Salem
Secretary of State for Youth: Slim Amamou
Central bank governor :
Mostafa Kamel NEBL
The presidents of independent commissions
President of the Higher Commission for Political Reform : Mr. Ben Achour Yadh
Chairman of the Committee of Inquiry: Taoufik Bouderbala (Former President of the League of Human Rights)
Chairman of the commission of inquiry into the facts of corruption : Me Abdelfattah Omar (International Expert on Human Rights)
quote:“New Government has much work to do” said SNJT chairman
Chairman of the National Union of Tunisian Journalist (SNJT) Nji Baghouri asserted that the new Government line-up is the fruit of the pressure exerted by civil society, mainly the pressure of the street and protestors who have staged a sit-in in front of the Government Palace and headquarters of the various governorates.
He pointed out that one of the characteristic features of the new governmental team is the noteworthy reduction in the number of old regime members and granting sovereign ministries’ portfolios to independent personalities.
Mr. Baghouri said that the current juncture commanded to form a new interim government which is going to have much work to do, notably such as setting up mechanisms inherent to the democratic process, through creation of effective democratic institutions, adoption of democratic laws, establishment of an effective separation between powers and consecration of neutrality of administration and freedom of the press.
He said that elections would undoubtedly consecrate the principle of democracy and would express people’s right to freedom and sovereignty.
Ministre de la Dfense : Abdelkarim Zbidiquote:Op dinsdag 1 februari 2011 01:53 schreef Aloulou het volgende:
Samenstelling van nieuwe overgangs-regering in Tunesie en C.V. van de ministers (in het Frans):
[..]
zeer goede vragen (en antwoorden). thanks voor plaatsingquote:Op donderdag 3 februari 2011 02:25 schreef Aloulou het volgende:
Zeer interessant interview met de leider van de Islamitische partij in Tunesie, an-Nadha (renaissance) Rachid al-Ghannouchi die na jarenlang asiel in Engeland afgelopen week terug is gekeerd in Tunesie. Bij zijn terugkeer werd hij - zoals eerder ook andere politici die in Europa verbleven en terugkeerden - ontvangen door honderden aanhangers die hem verwelkomden op het vliegveld in Carthago, Tunis. Daarnaast waren er ook wat tegenstanders te vinden die als teken van protest verzamelden en zich uitspraken tegen de "komst van deze Khomeiny" en demonstreerden. Ghannouchi stelt zichzelf niet beschikbaar voor welke functie dan ook en zal als filosoof en partijideoloog zich verder inzetten. De partij zelf doet - dacht ik - niet mee met de eerstvolgende presidentsverkiezingen maar wel met de parlementaire. Begin jaren '90 werd gerekend dat ze op minimaal zo'n 30% van de stemmen konden rekenen en vandaar dat Ben Ali ze keihard vervolgd heeft aangezien het een gevaar voor zijn macht was.
Het interview is door Financial Times afgenomen eental dagen voordat de revolutie het hoogtepunt bereikte en op de vrijdagnamiddag Ben Ali de benen nam naar uiteindelijk Saoedie Arabie. Het interview raakt onderwerpen aan die zeer actueel ook zijn voor Egypte en eventuele democratie - in de toekomst - in andere Arabische landen en hoe zich dat verhoudt tot Islam. Het interview gaat over Tunesie, Ben Ali en zijn zeer repressieve regime, discrepantie tussen roep om democratie vanuit Westen naar Arabische wereld en tegelijkertijd dictators uit angst voor macht van Islamisten hand boven het hoofd houden, democratie en een Islamitische partij en in hoeverre dat (wel of niet) samengaat, shari'a, Khomeiny, Moslimbroederschap in Egypte, vrouwenrechten, verkiezingen, gelijke rechten voor allen, oppositie voeren, en de AKP in Turkije als voorbeeld:
======================================================================
The Financial Times interviewed Rachid Ghannouchi, exiled leader of Tunisia’s Nahda party, in London. The interview was conducted on Sunday evening, just before a new unity government was announced in Tunis.
Published: January 18 2011 11:47
FT: A government is about to be formed in Tunisia following the fall of Zein al-Abidine Ben Ali. It includes parties that are there, on the ground, and you are not there. How is Nahda going to find a way to be involved on the ground?
Ghannouchi: The government that is to be announced tomorrow is a continuation of the 7 November era. This is not a rupture with that era. The revolution wanted a rupture with that era. The revolution was against a dictator and the era of 7 November. But the faces we see are the same faces of the old regime with some new faces from the official opposition.
FT: How would you describe this current stage? Is it just the beginning of the end of the Ben Ali era or do you feel that perhaps the revolution is not yet completed?
Ghannouchi: There are many contradictory wills within this government. Perhaps some of those participating in this process such as Najib Chebbi (opposition leader) believe that this is the path for moving from the dictatorship to a democracy. Some of the others, the ruling party and the domestic opposition see democracy as just a facade for the dictatorial system and indeed an attempt to contain the revolution.
FT: This is all new for Tunisians, the end of the Ben Ali era. How can you make a very strong break today from the system, when there is nothing to replace it? Don’t you need this type of transition period?
Ghannouchi: Basing the transition on the (current) constitution to build a democratic system is a futile attempt to build democracy from dictatorship because only God can bring out life from death. We cannot bring out a democratic system out of this corrupt, dictatorial system. We have to put an end to the authoritarian system and start a new one. Basing this transition on Article 56 or 57 is a continuation of the old system. The constitution was a tyranny, the state was reduced to one man, who had in his hands the executive, judicial and legislative powers and was not accountable to anyone. How can such a constitution point towards building a democratic system, even as a starting point.
The first step of building a democratic system is to build a democratic constitution. For this we need a founding council for rebuilding the state, one in which political parties, the trade unions and the civil society join. This council will rebuild the democratic constitution and will be the basis for building the democratic system.
FT: But who will decide who takes part? Ben Ali controlled so much as you know but now that he’s gone, political parties that are there are very weak, trade unions are weak, who will bring people together?
Ghannouchi: Who made this revolution? It is the people who made this revolution.This revolution was not made by an angry, out-of-control mob. There are 250, 000 university graduates who are in fact the basis for this revolution. It is not angry, uneducated people. They were the base of this revolution with their creative ways of using the internet and other media. As to the trade unions, it’s true that their leadership has been subservient (to the regime) but the regional union headquarters were the centre of the protests and they led the revolution.
The lawyers also led the main protest marches and these are important bodies which were later joined by the opposition towards the end. There are still important civil society institutions, lawyers, trade unions, political parties, the representative bodies of unemployed graduates and it is them who (could potentially) support the constitutional council. What we see is that they are not present in this (current) transition.
FT: Are you in contact with the other leaders in the opposition? Have you been consulting with them?
Ghannouchi: We as a member of the October 18 movement which we founded in 2005 and it brings together parties and civil society institutions, including Nejib Chebbi from the Progressive Democratic Party, the Tunisian Communist Workers Party, and the Conference for the Republic and other human rights organisations. This was founded in 2005 for one simple demand: to call for freedom of expression and association for everyone and for recognising the rights of all parties.
Later when we developed this coalition, to elaborate this joint intellectual basis we produced several papers which all members of this movement agree on and embrace. The first was a paper on philosophical pluralism. There is no limit to pluralism except not embracing violence, and giving the rights to anyone to found the party.
The second was the rights of women because the government used to always say to frighten people away that (the Islamists) will take away the rights of women. Then we had to reassure others in this coalition who were being accused of working with the Islamists. And we all recognise, we accept the personal status code and will not cancel it or refuse it. Indeed we had expressed this since 1988 on 17 July where I made a statement in which I recognised the personal status code.
Another paper was on the freedom of conscience, to address the allegations that Islamists will be using the punishment for apostasy and will kill people for what they believe. The paper recognised that Tunisians have the freedom to believe in anything, to leave or embrace any faith, as faith is a personal matter. On the basis of these papers the coalition moved from no longer being a short-term political coalition, but a social project for society.
For the Tunisia that we are working for, one in which women enjoy equality, people can establish and join any party and they have the freedom to believe any faith.
FT: Have you been talking to some of the leaders over the past two days? Is there any coordination?
Ghannouchi: Yes we are in communication with members of this coalition…. However with the recent developments in the county, differences have appeared between members of the coalition, in their evaluation of the situation. In that Nejib Chebbi two days before the fall of Ben Ali met with the former prime minister, who is indeed has been currently re-installed as the interim prime minister. This was Ben Ali’s last trick to try to remain in power, to call for forming a national unity government. So indeed what we see now, this national unity government, was planned by Ben Ali. Chebbi agreed to meet the Prime Minister, (others) rejected this.
FT: What is the representation of Nahda today in Tunisia? It was a long time ago that you were there...do you think people are still attached to Nahda?
Ghannouchi: Only elections can reveal that. In the West the popularity of a party is judged through elections – they may have 10, 20 or 30 per cent of the vote. Anyone can claim 99 per cent popularity. When the ban on parties is lifted (in Tunisia) only then can we can judge the success and failure of parties or the extent of their popularity.
I could tell you that we are very popular, but how would you believe that? There are new generations now who have not had the opportunity to be familiar with Nahda and nor does Nahda know them. We have not had the opportunity to address or influence them.
We expect that many still remember us. The crackdown on Nahda was very severe, and there is not a family in Tunisia who hasn’t had one of its members because of association with Nahda, imprisoned, lost their jobs or been exiled (for political reasons).
One of our members was recently killed in the latest protest. He was (first) abducted, then killed.
Thirty thousand of our members and sympathisers were imprisoned in the beginning of the 90s. There was a crusade against us. Over a hundred died under torture or suffered torture in prison. While this was happening Ben Ali was receiving great support from Europe, and Tunisia was the first country of the southern Mediterranean to become a trade partner (referring to the Association Agreement) with the EU.
While torture was taking place, documented by Amnesty International and other human rights organisations, and repression was at its highest point, Europe was praising Ben Ali’s great achievement and supposed economic miracle. And European universities were awarding Ben Ali human rights awards, whilst he was slaughtering Tunisians, they were granting him honorary doctorates.
When I left Tunisia, I was prevented from entering many European counties. I had visas for France, Germany, Italy and Spain. All were cancelled when Ben Ali’s crackdown started on Nahda – except for Great Britain. And I appreciate that this country gave me refuge when all other European countries prevented me from entering their soil, not to mention all Arab countries who deported members of Nahda or handed them over to the Tunisian government.
FT: You alluded earlier to the fact that even within the October 18 movement, with fellow Tunisians from other parties, that, as an Islamist you had to make your position clear on a number of issues preemptively in order to be accepted as a legitimate member of the movement. Do you worry that an Islamist component within the unity government might harm Tunisian’s external relations, particularly with the EU?
Ghannouchi: Well I don’t accuse the EU of not putting pressure on Ben Ali for repressing Nahda. Ben Ali was very keen to repress us not because we were religious or an Islamist party but because we represented a powerful opposition to his system.
Habib Bourguiba (the country’s first post-independence President, later deposed in 1987 by Ben Ali in a coup d’tat) and Ben Ali’s regime, under them, Nahda members were not the first to occupy their prisons. In the 50s prisons were filled with Youssefites (political activists loyal to Salah Ben Youssef, a senior official who broke away from Bourguiba’s ruling Constitutional Party); in the 60s it was the Leftists; in the 70s it was the trade unions; and in the 80s it was our turn to replace them under this regime, which represses anyone who represents a credible opposition.
We do not hold the EU responsible for Ben Ali’s repression; Ben Ali repressed anyone who opposed him. But Europe did not oppose or criticise this repression. The EU accepted Ben Ali as a partner and while the EU-Tunisia trade agreement has an economic aspect with human rights and political clauses that require those in charge of government to protect human rights, democracy.
This human rights aspect was put aside and Ben Ali was accepted whilst he was involved in using the most severe violence against Tunisians, falsifying elections, winning by 99 per cent of the vote and Europe was silent. Why? Because Ben Ali presented himself to Europe saying that we are in one battle, we are (his regime) against fundamentalism, we have a common enemy, we are part of the war in terror.
While Ben Ali has in fact been a great source of terrorism. When Nahda was in Tunisia, functioning inside Tunisia there was no al-Qaeda and there were no violent acts, whereas now there are hundreds of Tunisian youths who are involved in fighting in Iraq, Somalia and Afghanistan due to not having the opportunity to be familiar with a moderate Islamic movement and have been influenced by al-Qaeda’s ideology.
Ben Ali sold himself to Europe saying support me and I will be a barrier to terrorism when in fact he has been the greatest source and exporter of terrorism to Europe.
FT: Are you really going back? You have been saying you are returning so when do you expect to be in Tunisia?
Ghannouchi: I decided to return because the cause for which I left Tunisia has now disappeared. I was sentenced to life imprisonment (three life sentences, when one would have been enough), and I did not accept to spend the rest of my life in prison. I had to defend my right to freedom.
Now Ben Ali has gone, the natural state is for me to be inside the country, to be involved. The dictator has fallen, but the dictatorship is still there. I wish to be involved in contributing alongside others to the dismantling of the dictatorship and to help in the process of taking Tunisia from the dictatorial system to a democratic one. To help in these efforts to take Tunisia though this transitional process.
We’ll go back to organising ourselves and contribute to the education of the new generation through our moderate, democratic thought.
Our thought is similar to that of the AKP (Justice and Development Party) in Turkey, currently in government. Indeed my books have almost all been translated into Turkish and are widely read there.
However I have no political aspirations myself, neither for standing as a minister, for parliament or president. Some are presenting me as a Khomeini who will return to Tunisia – I am no Khomeini.
The natural state is for me to be in Tunisia. As for the timing I have left this for my brothers, members of the Nahda have been informed of my intention and desire to go back, and arrangements have been left with them to prepare. Indeed the day they say ‘come’, I will go back.
My age does not allow me to consider such aspirations. I am nearing 70 years old and there are new generations inside Nahda more able, more suited to political activism. I intend to concentrate my contribution to the development of Islamic thought and my involvement in the causes of the Muslim world, and I hope to dedicate the rest of my life for working towards these endeavors.
Tunisa is one part of the Muslim world, and it will be one among my many duties and interests.
FT: You cited Nahda as being similar in some respects to the progressive AKP party in Turkey. If you were to look at Nahda within the spectrum of other regional Islamist movements and parties, how far are you from the Ikhwan (Muslim Brotherhood)?
Ghannouchi: (When I first came to the UK) I gave a lecture Manchester University in which I said democracy should not exclude communists. At the time this was rejected strongly by Islamists who saw it as accepting atheism. I said that it is not ethical for us to call on a secular government to accept us, while once we get to power we will eradicate them. We should treat people like-for-like. As the Prophet Muhammad said, one should wish for his brother what he wishes for oneself. And Kant said you should use your behaviour as your base for treating the rest of humanity.
At the time this was alien to political thought (among UK-exiled Arab Islamists) and I was described as a secularist and part of a secularist movement because I called for democracy that does not exclude anyone.
Indeed since our first statement, our founding statement on 5 June 1981, journalists have asked me: if the Tunisian people elected communists would you accept that?
I answered that if the Tunisian people do that then I would respect the will of the Tunisian people and I’ll then address them to convince them that this is not right and when there are elections, the elections will tell whether we managed to convince them.
And from 1981 to this day, there have been many changes to the Muslim world, democratic thought has spread and Islamists have realised the danger of dictatorships, and the benefits of democracy. And they have also realised the harm of Islamic regimes that are not democratic such as the model seen in Afghanistan under the Taliban and Islamist Sudan.
I believe that my thoughts, these ideas have been adopted by the mainstream of the Islamic movements. For instance, the Ikhwan, the largest Islamic movement, have accepted democratic principles and they have since issued many papers on the principles of pluralism and political participation of women. In the latest political programme of the Muslim Brotherhood (of Egypt) they have adopted these ideas although there remains some reservation on women as the head of state and on non-Muslim heads of state, Coptic Christians for instance, and where scholars oversee the legislative process. I openly criticised this stance on television and also in an article on Al-Jazeera in which I said that we should embrace the principles of citizenship as the basis for running the state. And since women and Coptic Christians are citizens they have the right to run for any position and there should be no overseeing of the legislative process by scholars.
In addition I should also actually add that this project published by the Muslim Brotherhood (of Egypt) was circulated for general discussion, it was not final. When they met with internal opposition they realised the error in this. Especially after the latest events in Egypt, many such as Ibrahim Munir (Secretary General of the International Organisation of the Muslim Brotherhood) have stated that they do not oppose the standing of Coptic Christians for head of state and have retracted their previous statement. This would otherwise undermine national unity, so we see a gradual development taking place. So we see a gradual evolution, we (Nadha) drank the cup of democracy in one gulp back in the 1980s while other Islamists have taken it sip by sip.
FT: Do Tunisians feel betrayed by their European neighbours in terms of allowing Ben Ali to continue his regime? And do you feel Tunisia’s relations are overly reliant politically and economically on the EU? If so, should Tunisia rebalance its relationships more towards the East, like Turkey have done?
RG: Europe has the right to seek its interests, we are not opposed to that. We do not teach them where their interests are, they know where their interests lie. The EU states have supported Ben Ali for their own interests, but now realise that it was short-sighted and at the expense of principles and ethics.
We believe in the interests can be sought while respecting ethics that there is no contradiction between ethics and interests.
The dictators should realise that they are supported when they are strong but abandoned when they fall .... As we saw, France supported Ben Ali but when he fell they united against him. Ben Ali’s plane was not allowed to land in Paris.
However Britain and France have been positive on the whole from the beginning of these events. They recognise the right of the Tunisian people to democracy and freedom...and other countries also eventually expressed this, including the United States.
It is the Arab world that expresses displeasure and concern, worrying that the flames will spread. Although we try to reassure them that each county has its own condition, but they still seem fearful. It seems that we have not yet exceeded to expel that fear.
The dictators are supported by the West but once they lose the trust of the people they will be abandoned by the West. But dictators are foolish and they only realise that too late and they did not read history...including very recent history. The Shah of Iran upon expulsion flew around the world (looking for assistance upon fleeing Tehran in 1979), but no one accepted him.
Regarding the relations with Europe, the departure of Ben Ali did not end the relations with the Europe Union. Such relations are not decided by which government is in power but by geography.
The EU and North Africa has had strong relations before and after Ben Ali. They are our near neighbours and always had strong relations of trade and culture between the North and South of the Mediterranean. In the era of the Romans, the Carthaginians and in the Islamic era, the relationship with Europe is not linked with any particular individual. On a clear night in fact one can see from the Tunisian coast the lights of Europe.
The demand of nationalist forces in Tunisia does not put an end to relations with Europe but a balance. Relations (must be) built on mutual respect and based on equality, and relations that are not at the expense of the wealth of the people, (or their) freedom and dignity.
Despite what I mentioned previously, Nahda greatly appreciates that several thousands of its members were accepted as political refugees in European countries – in France, Italy, Switzerland, Belgium, Holland, Britain and almost all European countries, despite great pressure from Ben Ali who claimed that these were extremists. But no European country accepted these claims....and this is an ethical stance that we appreciate.
Over 1,000 Nahda members were not only refugees but have become citizens of Europe and become involved in all aspects of life. Many are businessmen and women and are part of and participating in the wider Islamic community of Europe and are forwarding the agenda of moderation and are working against extremist ideas. So I hope we have not been a burden on Europe, that we are seen as a positive (force) living in Europe, and we have attempted to remain faithful to the contract, pact of sanctuary.
Source: The Financial Times
quote:Tunesische politie drijft protest uiteen
De Tunesische politie heeft vandaag traangas ingezet tegen een groep demonstranten in de hoofdstad Tunis. Enkele honderden mensen, vooral jongeren, namen deel aan het protest.
De politie had ongeveer een uur nodig om de betogers uiteen te drijven. De betogers demonstreerden omdat de interim-regering in hun ogen geen gehoor geeft aan de wensen van het volk.
Hassene Dridi, een fotograaf van Associated Press die verslag deed van het protest, werd in elkaar geslagen en korte tijd vastgehouden door de politie.
bronquote:Tunesi:250 vluchtelingen vermist
Update: donderdag 2 jun 2011, 18:45
In de Middellandse Zee worden zo'n 250 mensen vermist, melden Tunesische media. De vluchtelingen zaten op schepen die hen illegaal naar Europa hadden willen brengen en die voor de kust van Tunesi in problemen kwamen. Volgens de Tunesische kustwacht zijn er 570 mensen uit het water gered.
Volgens sommige bronnen zaten de vluchtelingen op n boot die verging. Andere bronnen zeggen dat een vloot van kleine bootjes was uitgevaren.
De problemen ontstonden op 20 kilometer uit de kust, bij de Kerkennah-eilanden. Duizenden Afrikanen zijn dit jaar al van Noord-Afrika naar Europa gevlucht.
En mag 46 miljoen gaan betalen.quote:Op maandag 20 juni 2011 21:40 schreef rakotto het volgende:
Ben Ali is veroordeeld tot 35 jaar cel voor corruptie.
bronquote:Nederland neemt voortouw overgang Tunesi
DEN HAAG/VILNIUS - Nederland gaat samen met Slowakije een werkgroep leiden die de overgang naar een democratie in Tunesi ondersteunt.
Minister Uri Rosenthal van Buitenlandse Zaken meldde dat vrijdag in Litouwen op een conferentie van de Community of Democracies, een netwerk van ruim honderd landen.
Rosenthal zei dat Nederland zich gaat richten op drie punten: ''vrije en eerlijke verkiezingen, het bevorderen van de rechtsstaat en mensenrechten en banen, vooral voor jongeren en vrouwen.''
Daarbij pleitte de minister opnieuw voor de verdere openstelling van de grenzen van de Europese Unie voor producten uit de Arabische regio. Zijn Amerikaanse ambtgenoot Hillary Clinton bedankte Nederland voor het initiatief in Tunesi.
Tunesi stelt nu eerst een actieplan op, waar de werkgroep van uit zal gaan. Maatschappelijke en onafhankelijke organisaties zullen hierbij ook een grote rol spelen.
quote:Tunis crowds gather for anti-censorship march
REPORTING FROM TUNIS, TUNISIA -- 305851_10100450506218755_3402052_53823322_1966855242_n-1In the latest turn in an increasingly heated debate between Islamic conservatives and secularists in Tunisia, thousands of liberal demonstrators descended on the Tunisian capital Sunday afternoon to take part in a march for freedom of expression and against censorship.
The demonstration, dubbed "Aataqni" or "set me free" in Tunisian Arabic, came only two days after throngs of Islamist protesters marched through central Tunis calling for the implementation of Islamic law and the shutting down of Nessma TV. The station recently outraged Islamists by airing the animated feature film Persepolis, which includes a scene depicting God, forbidden under Islamic law.
Liberals, meanwhile, appear to be alarmed at the fervor of Islamists, with just one week until landmark elections for a constituent assembly, which will write a new constitution after the overthrew this year of President Zine al-Abedine ben Ali.
"If we accept this kind of censorship, it could lead to censorship of other programs, such as educational ones," 32-year-old demonstrator Tarek Marsouguy told World Now. "So we have to fight for freedom of expression."
Other marchers said they had come out to "defend their freedom" and to preserve the revolution so that it continues "on the right path."
About 2,000 marchers waved Tunisian flags and carried banners saying "freedom of expression is sacred" and "I'm Tunisian and free."
As the crowd began marching down a central Tunis street, demonstrators broke out in song and sang the national hymn. Then they switched to chanting slogans calling for a civil state and condemning censorship.
"With my soul, my blood, I sacrifice myself for freedom," they shouted. Some protesters also decried hard-line religious conservatives.
Sunday's march was calm, in contrast to Friday's Islamist rally which -- although initially peaceful -- ended with riot police firing tear gas at the crowds as they approached the Casbah, sending demonstrators running for cover in nearby buildings.
The dispute over Nessma TV has highlighted the struggle between religious conservatives and liberals over the direction of the country. Organizers of Sunday's demonstration wrote in a post on the march's Facebook page that the rally was not about Nessma TV but rather for the greater cause of preserving freedoms.
"This event does not defend Nessma TV in any way, this event defends the freedom of the individual," the post says. "We do not want a dictatorship in the name of the sacred. We do not want to go from a police dictatorship to an Islamic dictatorship."
-- Alexandra Sandels
An-Nahda is de Islamitische partij. Gematigd-Islamistisch. Bestaat al lang en zal veel stemmen halen. Maar zeker geen meerderheid. Ook veel mensen tegen hen en die gaan zeker alleen daarom al stemmen.quote:
Why are elections important for an international audience?
The elections for the Constituent Assembly that will take place on October 23rd are the first democratic elections in the Arab world. The international audience will be focusing on these elections as it will either determine the success or the failure of democratic experience in the Arab world, especially since Tunisia is the country from which the Arab Spring sparked.
For more details, click here.
How long will it be before the results are released?
The Independent High Authority for the Elections (known by its French acronym ISIE) declared that the final results will be announced 12 days after the day of the elections (October 23rd), but that primary results will be announced progressively as the counts are done.
Who is monitoring the elections?
There will be national and international observers who will monitor the elections. They will be present on October 23rd in the polling stations in all 33 electoral districts to make sure that there is no fraud. They will also monitor the vote counting.
How does the voting process work?
Please click here to find a detailed example that shows how the voting process works. (Question 5)
When do polls open and when do they close?
On October 23rd, polling stations are open from 7am to 7pm. For Tunisians living outside of the country, polling stations will be open from October 20th to October 22nd at times determined by local working hours.
Who are the top candidates/ profiles? (top 3 parties)
Among the 112 political parties existing in Tunisia, the top 3 parties are:
Ennahda (The Islamic Renaissance Party)
The Progressive Democratic Party (PDP)
Ettakatol (Coalescence party)
How much power will the Assembly have?
The Constituent Assembly will be the supreme power in Tunisia as, first, it will be responsible for writing the Constitution of the Tunisian Republic, and second, it will be responsible for appointing a Prime Minister who will in turn create the second interim government that will stay effective until the new Constitution goes into effect.
What are current unemployment figures? Adult and youth? Graduates/non-graduates?
The latest statistics show that unemployment rates in Tunisia have reached 14%.
Unemployment rates among youth amount 30%, 3 times higher than rates among the adult population.
Unemployment figures among graduates have continuously increased in the last few years, reaching 22% in 2009; while it has decreased for non graduates as the government have been creating jobs that don’t require qualifications.
How badly has Tunisia’s economy been affected after the revolution?
The Tunisian economy has seriously been affected by the revolution. The rates revealed by the National Institute for Statistics show that the GDP has decreased by 7.8% in the first trimester of 2011 compared to 2010. The Central Bank of Tunisia is expecting a 1% growth in GDP in 2011, compared to 3.7% last year. But tourism, which represents 7% of Tunisia’s GDP, was considerably affected. The sector’s income has decreased by 35%, while transport saw a 18.5% decrease.
What do Amnesty International and Human Rights Watch say about the current human rights situation?
In its report released on September 27th, 2011, Amnesty International is pushing political leaders to sign the human rights manifesto, and many parties have shared their opinion about it.
Human Rights Watch reports that the Tunisian government lifted restrictions on the Women’s Rights Treaty.
Who is likely to be voted / who are the main candidates?
The main candidates for the Constituent Assembly are:
Abdelfattah Mourou (independent candidate)
Mustapha Ben Jaafar (Head of Ettakatol)
Moncef Marzouki (Head of CPR)
Even if Rached Ghannouchi (Head of Ennahda) and Hamma Hamami (Head of PCOT) are major political leaders, they are not candidates for the Constituent Assembly.
Who are the main female candidates?
The main female candidates are:
Maya Jribi (General Secretary for PDP)
Radhia Nasraoui (Lawyer and Human Rights Activist – Head of list for PCOT)
Bochra Bel Haj Hmida (active member of the Democratic Women’s Tunisian Association - Head of list for Ettakatol)
What do latest polls show?
The latest polls show that among the chosen population, 74% of respondents have a preference for a party and 26% don’t know for whom to vote.
The latest poll reveal the following voting intentions:
Ennahda – 25%
PDP – 16%
Ettakatol – 14%
CPR – 8%
Afek Tounes – 3%
Al Moubadara – 3%
Al Moustakbel – 3%
Al Watan – 3%
Mourou’s List – 3%
PCOT – 3%
But the same poll shows that 35% of respondents are sure of their choice, while 44% could change their mind, and 21% have no opinion.
Source: Tunisia live
Op wat voor manier?quote:Op donderdag 20 oktober 2011 02:24 schreef spoor4 het volgende:
Overigens erg ironisch dat de film 'persepolis' gewelddadige protesten uitlokte van islamisten in Tunesi.
quote:Moncef Marzouki plants seeds of change in impatient Tunisia
The pace of progress is grindingly slow but a strange political experiment is beginning to bear fruit
Moncef Marzouki strode into the room that former Tunisian president Zine al-Abidine Ben Ali had used for an office, and sank with distaste into the sofa under the flag. Ben Ali had Marzouki arrested and exiled for 16 years, and the human rights activist turned interim president was not going to look comfortable in this gilded cage. Besides, faux Louis XIV with blue and gold tassles?
Ben Ali's palace may lack the taste of the one Emperor Hadrian built up the hill, but it is on a lavish scale. Marzouki refuses to live here. He is still, he says, the same man who worked as a doctor in deprived suburbs of Paris for 20 years.
Time is short. The transitional coalition government has until next April to succeed, before it returns to the country for a fresh mandate. It is determined not to stay beyond its welcome. In that time, the troika comprising the Islamist Ennahda party, Marzouki's leftist Congress for the Republic and the centrist Ettakatol promises to create 800,000 jobs, turn around an economy pillaged by the departed dictator and produce a constitution that will last.
In the face of a steady barrage of strikes, withering daily fire from the media not least state-owned TV and fresh clashes on Tuesday with Salafists in Tunis, the palace's new tenant admits his is an impossible job. "I keep telling the people, you can't expect to eat the fruits of the tree. You have to plant it and wait. They say OK, we understand, but we want them now," he said.
The armoured trucks and razor wire around Tunis's souk, the seat of the protests against the old regime, have not disappeared. The plat du jour on today's menu of crises is Muammar Gaddafi's former prime minister Al-Baghdadi Ali al-Mahmoudi: the Tunisian prime minister, Hamadi Jebali, an Islamist, wants to extradite him to Libya, but the president refuses. The prime minister says we don't need your signature; the president says yes, you do.
"Issues of human rights are extremely important to me, and I am not going to sign when this guy could be submitted to torture or to the death penalty," Marzouki said. The Islamists retort: how can Tunisia ask Saudi Arabia to hand back Ben Ali and his wife when Tunisia refuses to hand over Mahmoudi to Libya?
There are other issues. "They are too liberal for me in the American sense of the word and I am too socialist for them in the French sense of the word," the president said. But after six months the three parties have become firm believers in each other. And each has started to argue the other's case. The result is that Marzouki, an exile infused with the French understanding of lacit, or secularism, now argues that the west is reading Tunisia's Islamists all wrong.
"When people tell me that we are going back to some new Islamic dictatorship, they don't understand the fact that Islam is not the main force; the main force is democracy. We secularists did not become Islamists, the Islamists became democrats, and this is why I think the Arab spring is the triumph of democracy and not Islamism," he said.
"Islam is just trying to use democracy but in fact when you use democracy, I would not say you become a slave of it, but you become part of it. So this must be understood by the west. Even if we have elections and Ennahda prevails, it does not mean that the Islamist mood is prevailing. It means that the Islamist movement has been co-opted by democracy."
The other secularist party, Ettakatol, makes a similar point. Its spokesman, Mohamed Bennour, said: "We are in a coalition, not a union. This is the first time this has happened in Arab history. We said we would enter this coalition 10 days before the election took place and we are sticking to our word. We are not doing it for ourselves. We are doing it to build a democracy that will last."
It is a strange political experiment. Each partner has had to compromise. For Islamists it was the use of the word sharia in the preamble to the new constitution. "I thought that we would lose a lot of time discussing whether the kind of state would be secular or religious and sharia, but fortunately Ennahda was wise enough to say: OK, we are going to use secular vocabulary instead," Marzouki said. "Now we are discussing what kind of political system would it be parliamentary or presidential and I think we are reaching a kind of consensus about it, half presidential, and half parliamentary."
The good news of political dialogue in Tunis has yet to percolate to the likes of Bechir Dridi, a law graduate who has been out of work for four years. In Bja, an hour's drive from Tunis, the wheat fields are full to bursting but the bumper cropis of little use to the town's college graduates.
"The head may have changed, but the body is still the same. In a town like this the administration is packed full of Ben Ali's placemen, who parcel out the jobs to each other's children. There are no posts. You can apply as often as you want but the door is closed. If anything, it's worse than before," Dridi said.
The pace of change is grindingly slow. The ministry of justice has kicked out 82 judges for incompetence or corruption and put 100 more under investigation. No judge is being told any more which way their decision should go. But all the records and the paperwork are stuck in the old logjam. It will take time for the new broom to reach Bja.
The private sector is weak, and no one trusts firms to last, so all the jobs are in the state sector. Modest signs of success are just starting to show: growth and investment began to return in the last quarter. The price of fruit and vegetables in the markets dropped back after a year of soaring inflation, because Tunis clamped down on the contrabandcrossing the porous borders with Libya and Algeria.
Opinion polls all point to a bigger and wider coalition next April. Before then, in October, the first jobs may appear. But Tunisia's newborn democrats must still prove they can deliver.
It is a hard, crisis-strewn slog. And Ben Ali's hired hands, like his furniture, are still around. The new government is determined to ensure they do not return to prominence.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |