abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 17 januari 2011 @ 08:20:43 #101
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_91450356
In Syri lijkt men ook wel redelijk tevreden te zijn met de huidige machthebber.
pi_91450821
Vandaag maak de interim-president de nieuwe overgangsregering bekend. Ben erg benieuwd welke oppositie erbij zit en in welke functies. Al aardig wat geruchten doen de ronde daarover en van sommigen denk ik wel dat ze kloppen.

Wordt kritiek gegeven of het wel realistisch is dat er binnen maximaal 60 dagen presidentsverkiezingen worden gehouden. Sommige politici uit de oppositie zeggen dat het opgeschort moet worden naar iets later omdat zo snel niet realistisch is. Maar de interim-president gaf vanaf het begin aan stipt de constitutie te volgen die dit zo voorschrijft. Vervolgens zal de gekozen president direct parlementsverkiezingen uitschrijven.

Een oppositieleider die als toekomstig president getipt wordt van de Progressieve Democratische Partij (PDP) heeft ook gezegd dat naar zijn mening presidentsverkiezingen binnen 6 maanden moeten worden gehouden. Najib Chebbi wordt ook van gezegd dat hij vandaag in de nieuwe coalitie Minister van Regionale Ontwikkeling is geworden, volgens "twee bronnen dichtbij de besprekingen".

Zeer spannende tijden in ieder geval hoe de ontwikkelingen verder verlopen.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91451254
Het leger lijkt er vooralsnog positief uit te komen.

Wel handig zo'n leger.
pi_91457470
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 09:18 schreef IHVK het volgende:
Het leger lijkt er vooralsnog positief uit te komen.

Wel handig zo'n leger.
Ja ik hoop dat in de begin jaren het Tunesische leger een beetje de positie inneemt die het Turkse nam in Turkije. Dus gewoon waken over de democratie en dat verkiezingsuitkomsten door de politiek gerespecteerd worden en er geen coup zal kunnen plaatsvinden bijv. In de beginjaren kan het nodig zijn om deze stok achter de deur te hebben voor een jonge democratie.
De wil en verkiezingsuitslagen van het volk moet voorop staan en het leger als garantie die erop toeziet dat dat niet geschonden wordt. Wil "het volk" bij de ene verkiezing Islamieten aan de macht dan kan dat en wellicht bij de volgende worden ze niet meer herkozen maar een andere partij. Vice versa.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91457852
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 12:38 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Ja ik hoop dat in de begin jaren het Tunesische leger een beetje de positie inneemt die het Turkse nam in Turkije. Dus gewoon waken over de democratie en dat verkiezingsuitkomsten door de politiek gerespecteerd worden en er geen coup zal kunnen plaatsvinden bijv. In de beginjaren kan het nodig zijn om deze stok achter de deur te hebben voor een jonge democratie.
De wil en verkiezingsuitslagen van het volk moet voorop staan en het leger als garantie die erop toeziet dat dat niet geschonden wordt. Wil "het volk" bij de ene verkiezing Islamieten aan de macht dan kan dat en wellicht bij de volgende worden ze niet meer herkozen maar een andere partij. Vice versa.
Nja het Turkse leger was in tijden van het communisme (60-90)meer een apparaat van de VS om coups te plegen en mensen te executeuren die links waren. Containment politiek. Maar sinds ze in '97 een islamitische partij hebben afgezet, houden ze zich koest en is hun macht vrij ver ingeperkt.

Ook het leger moet je niet teveel macht geven.

Trouwens, denk je dat het moslimbroederschap kans maakt in Tunesi?
pi_91457920
Een gematigd islamitische partij zoals bijvoorbeeld de Turkse AKP (geen wetten voor overspel, geen verbod op alcohol, geen wetten tegen homo's) zou wel een mooiere optie zijn.

Maar goed, het blijft afwachten allemaal.

En ik denk sowieso niet dat je die situaties zo 1 op 1 kunt vergelijken.
pi_91458506
Tunesie kan je idd nooit met Turkije vergelijken. Turkije is internationaal een grote speler aan het worden en je kan er donder op zeggen dat buitenlandse machten daarom alleen al (in het verleden) een grote macht wilde uitoefenen daar. Tunesie is klein, gelukkig hoor, en valt niet veel te halen. Alleen maar goed naar mijn mening dan kunnen de mensen gewoon rustig leven zonder buitenlandse invloed en druk zoals in Irak, Soedan en Egypte bijvoorbeeld.

Ik denk dat Rashid al-Ghannoushi, verbannen leider van An-Nahda (renaissance) partij die al jaren in Londen woont, niet perse meer kans maakt dan andere kandidaten. Het is overigens een interessante man waar je even op zou moeten googlen en zeker geen "standaard Islamist".
Hij staat voor het idee van de "Medina constitutie" en dus plurale samenleving met open verkiezingen maar wel een sterk Islamitisch karakter en meent dat dit wel samengaat.
Hij is filosoof en geeft ook lezingen in Europa maar in Tunesie helemaal niet bekend omdat Ben Ali ervoor zorgde dat alle grote oppositieleiders nergens meer enige voet aan de grond kregen en de Tunesische bevolking zodoende hen niet kent, behalve wat intellectuelen.

Buiten dat zijn er nog andere oppositieleiders die ook gewoon goede kans maken. Een grote volksbeweging van de "Moslimbroederschap" loyalisten in Tunesie verwacht ik niet. Ook het geschreeuw wat van sommigen nu al is begonnen dat Tunesie een tweede Iran wordt is overtrokken naar mijn mening. Zowel als je de persoon van Ghannouchi bekijkt als de geloofsbeleving onder Tunesiers en traditie van seculariteit ingezet na de Franse onafhankelijkheid. Men demonstreert vandaag weer in verschillende steden, nu tegen de hele partij van Ben Ali dat ze moeten oprotten en niet mee mogen doen in huidige coalitie totdat verkiezingen zijn. Tunesie heeft de smaak te pakken wat betreft het uiten van je mening (op tv nu, internet of middels demonstraties) en men zal het geen theocratie laten worden a-la Iran waar je monddood wordt gemaakt zoals onder Ben Ali maar dan wel een religieus sausje.
pi_91458594
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 12:47 schreef IHVK het volgende:

Ook het leger moet je niet teveel macht geven.

Dit is het dilemma voor beginnende democratische landen inderdaad. Om die democratie te waarborgen heb je wel een machtsfactor nodig maar we weten ook dat dat soort zaken snel corrumperen als ze alle macht hebben.

Het is in ieder geval nu duidelijk dat het leger aan de kant van het volk staat. Generaal Rachid Ammar die weigerde bevel tot schieten te geven en was ontslagen door Ben Ali twee weken geleden is ook terug in het leger. En vandaag zijn mensen weer langzaam boodschappjes etc gaan doen.
pi_91458640
PS: Nu op dit moment in meerdere steden demonstraties tegen hele partij van Ben Ali, waarvan veel nog op politieke functies zitten omdat je nou eenmaal de macht moet overdragen en daar tijd over gaat. De demonstranten roepen dat de hele partij moet oprotten en staan o.a. voor het (voormalig?) partijkantoor in Tunis.

Het laat zien dat er onder de mensen meer bewustzijn is dan alleen "Ben Ali en zijn familie pakken" en men ook graag gebruik maakt van de vrijheid te demonstreren :) Alleen maar goed wat betreft discussies die zullen ontstaan, openlijk en mensen zelf meningen gaan vormen waar dat voorheen van bovenaf werd opgelegd.
pi_91458747
Interessant leesvoer Aloulou.

Ik vond dat het gister trouwens heel raar werd gebracht op het RTL Nieuws. Jongeren die met kapmessen auto's aanhouden en zorgcentra in brand steken.

Terwijl andere media melden dat de jongeren juist de buurten bewaken tegen de 'politie'.

Ben je op de hoogte dat de familie van Ben Ali uit Disnleyland Parijs is gebonjourd, en uit Frankrijk moet vertrekken?
Wat vind je daarvan? Het lijkt mij overdreven en schijnheilig van de Fransen.
  maandag 17 januari 2011 @ 13:53:52 #111
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91460782
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 13:08 schreef IHVK het volgende:

Ik vond dat het gister trouwens heel raar werd gebracht op het RTL Nieuws. Jongeren die met kapmessen auto's aanhouden en zorgcentra in brand steken.

Terwijl andere media melden dat de jongeren juist de buurten bewaken tegen de 'politie'.

Ben je op de hoogte dat de familie van Ben Ali uit Disnleyland Parijs is gebonjourd, en uit Frankrijk moet vertrekken?
Het is natuurlijk geen of-of-situatie. Je zult jongeren hebben die plunderen en rellen, andere meer gengageerde jongeren zullen hun rechten verdedigen tegen overheidsfunctionarissen.
Die Lebenslust bringt dich um.
  maandag 17 januari 2011 @ 14:00:59 #112
154952 spoor4
Spoort niet
pi_91461163
quote:

Ik denk dat men rellen in de banlieues wil voorkomen...
pi_91463622
Egyptenaar zet zichzelf in brand in Cairo, en 4 Algerijnen zouden zichzelf in brand hebben gezet in Algerije.

Egyptian man sets himself ablaze in central Cairo
http://www.google.com/hos(...)4fd0b8927141ec1ab274

After Tunisia, Algeria hit by spate of attempted suicides
http://www.google.com/hos(...)d0a98b0308fb8063.251
  Moderator maandag 17 januari 2011 @ 16:42:18 #114
8781 crew  Frutsel
pi_91469350
quote:
Meer zelfverbrandingen Noord-Afrika

In Noord-Afrikaanse landen zijn opnieuw zelfverbrandingen geweest uit protest tegen de regering. In Egypte en in Mauretani waren er vandaag zulke acties voor overheidsgebouwen.

Eerder waren er vier zelfverbrandingen in Algerije. De protesacties lijken genspireerd door de wanhoopsdaad van een Tunesische groenteverkoper op 17 december. Toen zijn groentekar in beslag werd genomen, stak hij zichzelf in brand wat leidde tot meer protestacties.

Die actie was de inleiding tot de grote protestacties in Tunesi, die zich nu lijken te verspreiden naar andere Arabische landen.
  maandag 17 januari 2011 @ 16:55:36 #115
154952 spoor4
Spoort niet
pi_91470067
quote:
Yemenis protest in support of Tunisians

(CNN) -- Protesters in Sanaa, Yemen, took to the streets Sunday in an act of solidarity with protesters in Tunisia whose actions led to the president of that country fleeing.

Observers put the size of the Yemen protest at between 200 and 1,000 people. The crowd marched from Sanaa University to the Tunisian Embassy.

"We were supporting what the Tunisian people did," said Tawakkol Karman, president of Woman Journalists Without Chains, a prominent human rights organization in Yemen.

What the Tunisian people did was stage protests against the government, demanding more jobs and accusing their leaders of corruption. As the protests continued, Tunisian President Zine El Abidine Ben Ali fled the country last week. Fouad Mebazaa, the speaker of parliament, was sworn in the following day as interim president, and new elections are due within 60 days.

The protest in Yemen raised the spectre of a domino effect, as the country itself is in the middle of debating constitutional amendments which could end presidential term limits in the country.

Yemen's president, Ali Abdullah Saleh, has been in office for 32 years and was last re-elected in 2006. Critics say he is looking for a way to stay in power indefinitely.

"We called on the Yemeni people to wage a revolution against their corrupt leaders," Karman said.

She added, "We gathered to salute the Tunisian people."

The protest, where people were chanting anti-government slogans, was peaceful, journalists who witnessed the event said.

Some banners read, "Yemen's government should leave before they are forced to leave." Others chanted the same slogan.

The crowd was mostly young, and many, though not all, were university students, the journalists said.
Bron: CNN
  maandag 17 januari 2011 @ 17:58:38 #116
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_91473339
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 16:55 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Bron: CNN
Zucht, Yemeniten mogen zich wel eens stil houden, die zitten berhaupt niet op een overheid te wachten en dat is juist het grote probleem.
  maandag 17 januari 2011 @ 18:14:00 #117
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91474023
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 13:02 schreef Aloulou het volgende:
Tunesie kan je idd nooit met Turkije vergelijken. Turkije is internationaal een grote speler aan het worden en je kan er donder op zeggen dat buitenlandse machten daarom alleen al (in het verleden) een grote macht wilde uitoefenen daar. Tunesie is klein, gelukkig hoor, en valt niet veel te halen. Alleen maar goed naar mijn mening dan kunnen de mensen gewoon rustig leven zonder buitenlandse invloed en druk zoals in Irak, Soedan en Egypte bijvoorbeeld.

Ik denk dat Rashid al-Ghannoushi, verbannen leider van An-Nahda (renaissance) partij die al jaren in Londen woont, niet perse meer kans maakt dan andere kandidaten. Het is overigens een interessante man waar je even op zou moeten googlen en zeker geen "standaard Islamist".
Hij staat voor het idee van de "Medina constitutie" en dus plurale samenleving met open verkiezingen maar wel een sterk Islamitisch karakter en meent dat dit wel samengaat.
Hij is filosoof en geeft ook lezingen in Europa maar in Tunesie helemaal niet bekend omdat Ben Ali ervoor zorgde dat alle grote oppositieleiders nergens meer enige voet aan de grond kregen en de Tunesische bevolking zodoende hen niet kent, behalve wat intellectuelen.

Buiten dat zijn er nog andere oppositieleiders die ook gewoon goede kans maken. Een grote volksbeweging van de "Moslimbroederschap" loyalisten in Tunesie verwacht ik niet. Ook het geschreeuw wat van sommigen nu al is begonnen dat Tunesie een tweede Iran wordt is overtrokken naar mijn mening. Zowel als je de persoon van Ghannouchi bekijkt als de geloofsbeleving onder Tunesiers en traditie van seculariteit ingezet na de Franse onafhankelijkheid. Men demonstreert vandaag weer in verschillende steden, nu tegen de hele partij van Ben Ali dat ze moeten oprotten en niet mee mogen doen in huidige coalitie totdat verkiezingen zijn. Tunesie heeft de smaak te pakken wat betreft het uiten van je mening (op tv nu, internet of middels demonstraties) en men zal het geen theocratie laten worden a-la Iran waar je monddood wordt gemaakt zoals onder Ben Ali maar dan wel een religieus sausje.
Ten eerste hartelijk bedankt voor al je updates, ik vertouw een anoniem iemand op het internet meer dan de officiele nieuwsbronnen :P Zonder gekheid, ik geloof direct dat je een directe band hebt met het land, anders zou je wel een heel geniale fake zijn :) Bedankt!

Ten tweede echter, mijn angst is niet zozeer Iran als wel buurland Algerije zo'n 20 jaar geleden. Dat leek ook een redelijk seculier land dat eindelijk verkiezingen kreeg na sinds onafhankelijkheid door een partij geregeerd te zijn, en dat draaide toen uit op een FIS overwinning, en het desasteuze ingrijpen van het leger en de volgende burgeroorlog.

Denk je dan een dergelijk scenario (in een andere tijd en onder andere omstandigheden natuurlijk) zich in Tunesie zou kunnen afspelen? Weet je of er banden zijn tussen Algerijnse islamisten en mensen of organisaties in Tunesie? Zou het leger in Tunesie ook de macht grijpen als een partij die in hun ogen te islamistisch is de verkiezingen wint?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 17 januari 2011 @ 18:18:59 #118
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91474220
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 13:02 schreef Aloulou het volgende:
IK denk dat Rashid al-Ghannoushi, verbannen leider van An-Nahda (renaissance) partij die al jaren in Londen woont, niet perse meer kans maakt dan andere kandidaten. Het is overigens een interessante man waar je even op zou moeten googlen en zeker geen "standaard Islamist".
Net zoals Khomeini die vanuit Parijs allerlei 'liberale' berichten in Iran verspreidde en met geen woord repte over een verplichte hoofddoekgebod, het invoeren van de sharia of het terugdringen van vrouwenrechten. In tegendeel zelfs; Khomeini pleitte voor een toename van vrouwenrechten. Ik denk dat de Iraniers de Tunesirs als geen ander kunnen waarschuwen hoe men dit soort sluwe islamisten nooit enig macht moet geven of moet vertrouwen.
  maandag 17 januari 2011 @ 18:22:45 #119
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91474347
quote:

Is dat zo? heb je daar een link van?

Dat lijkt mij geweldig nieuws. Ik zou het niet zozeer schijnheilig en overdreven vinden, als wel een signaal dat ze in Frankrijk eindelijk eens iets gaan doen aan al die wrede Afrikaanse dictators die rustig aan de Cote d'Azur van hun pensieon genieten.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  maandag 17 januari 2011 @ 18:59:53 #120
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
  maandag 17 januari 2011 @ 19:01:09 #121
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_91476088
quote:
Tijdens het googlen hiernaar vond ik dit. Lijkt hij een beetje? :)

quote:
The Disney Wiki

Ben Ali Gator *O*

Ben Ali Gator is a character from the 1940 film, Fantasia.

Background information
Feature films
Fantasia
Mickey's Magical Christmas: Snowed in at the House of Mouse
Mickey's House of Villains
Mickey's Twice Upon a Christmas

http://disney.wikia.com/wiki/Ben_Ali_Gator
T ests dura y yo me veo cabrn en el espejo
  maandag 17 januari 2011 @ 19:03:35 #122
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91476239
quote:
2s.gif Op zondag 16 januari 2011 23:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
En idd het zit anders in elkaar:

[..]

rtlnieuws.nl
Vraag me af wat er te Jagen is in Tunesi.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 17 januari 2011 @ 19:06:02 #123
124676 RobertoCarlos
pi_91476389
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 13:06 schreef Aloulou het volgende:
PS: Nu op dit moment in meerdere steden demonstraties tegen hele partij van Ben Ali, waarvan veel nog op politieke functies zitten omdat je nou eenmaal de macht moet overdragen en daar tijd over gaat. De demonstranten roepen dat de hele partij moet oprotten en staan o.a. voor het (voormalig?) partijkantoor in Tunis.
Het laat zien dat er onder de mensen meer bewustzijn is dan alleen "Ben Ali en zijn familie pakken" en men ook graag gebruik maakt van de vrijheid te demonstreren :) Alleen maar goed wat betreft discussies die zullen ontstaan, openlijk en mensen zelf meningen gaan vormen waar dat voorheen van bovenaf werd opgelegd.
En toch is het niet verstandig om die hele partij weg te willen hebben, hoezeer ik het begrijp. Die mensen zitten waarschijnlijk op de hogere functies en hebben (toch) kennis van zaken en je kunt bij de wederopbouw van Tunesi niet zonder een aantal van hen. Die fout hebben onder andere de amerikanen in Iraq begaan met de baa't partij en dat heeft er voor gezorgd dat er een heleboel incompetente mensen op te belangrijke plekken met stagnatie als gevolg.
  maandag 17 januari 2011 @ 19:08:09 #124
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91476524
Column Ellian:

quote:
Europa, steun Tunesi tegen dreiging Al-Qa'ida

Het land van filosoof Ibn Khaldun (1332-1406) is in rep en roer. De Iraanse revolutie bracht een golf van islamitische militante bewegingen voort: Hamas, Hizbollah en talloze islamitische terroristische groepen in Egypte, Irak, Afghanistan en Algerije.

Nu brengt de Groene Beweging van Iran weer een golf van (democratische) onrust teweeg in de islamitische landen. Voor de eerste keer is het een Arabisch volk (de Tunesirs) gelukt om een dictator af te zetten. Dat is een angstaanjagend feit voor de meeste heersers van islamitische landen. Noord-Afrika is opengebroken.

Scheiding

Tunesi, Algerije en Marokko vallen onder de Franse politieke cultuur. Tunesi kent een vorm van lacit, dat wil zeggen een strenge scheiding tussen kerk en staat.

Het Tunesische rechtssysteem is voor een belangrijk deel gebaseerd op het Franse juridische denken. Noord-Afrika is de achtertuin van de Franse republiek. De Fransen hebben daar enorme invloed.

In de meeste islamitische landen zijn de prijzen gestegen. De werkloosheid neemt er toe. Deze veranderingen leiden tot sociale onrust. Een paar weken geleden ging een hoogopgeleide Tunesir groente en fruit verkopen. Maar hij werd tegengewerkt door de politie, omdat hij geen vergunning zou hebben. Uit woede en waanhoop stak Mohammed Abou Azizi zich in brand.

Advocaten

Daarna begon de demonstraties van advocaten en intellectuelen, waarbij velen zich aansloten. Het duurde een paar dagen en uiteindelijk wist het Tunesische volk de tiran te verjagen.

Waarom slaagde het volk in Iran, ondanks maanden durende demonstraties en veel meer slachtoffers, er dan niet in om de tiran weg te jagen?

Tunesi had een gewone dictator, maar het islamitische Iran wordt geregeerd door een totalitair regime. Hitler en Stalin werden ook niet zo maar weggejaagd. Overigens, het laatste woord over de Groene Beweging is nog niet gesproken.

Leger

De Tunesische president Zine el-Abidine Ben Ali heeft in tegenstelling tot Khamenei besloten om zijn land te verlaten. Natuurlijk heeft hij dit besluit genomen na overleg met de Fransen. Het leger wilde hem niet langer steunen.

We moeten niet uit het oog verliezen dat president Nicolas Sarkozy een paar weken geleden een decreet heeft uitgevaardigd over de Franse militaire operaties in Noord-Afrika tegen de islamitische terroristen.

Frankrijk voelt zich ernstig bedreigd door de groei van Al-Qa’ida in Noord-Afrika. Dit besluit is ook gesteund door de leider van de Franse socialistische partij en houdt in dat inlichtingendiensten en special forces gewelddadiger en vaker zullen optreden in Noord-Afrika tegen de islamisten.

Achtergrond

Tegen deze achtergrond moeten we de gebeurtenissen in Tunesi interpreteren. De Fransen zullen er alles aan doen om anarchie en chaos in Tunesi te voorkomen. Omdat de Fransen willen voorkomen dat Tunesi in handen van Al-Qa’ida valt.

Tunesi kent geen democratische traditie. In 1956 riep Tunesi de onafhankelijkheid op. Sindsdien kende het land slechts twee presidenten; Habib Bourguiba die in 1987 door de nu verdreven Ben Ali werd afgezet.

De eerste president was een soort Ataturk voor de Tunesirs. Hij introduceerde wetten die nergens in de Arabische wereld te vinden zijn: versterking van vrouwenrechten (meer dan 59 procent van studenten zijn vrouwen), strijd tegen analfabetisme (Tunesi kent de minste analfabeten in de Arabische wereld), een modern en vrouwvriendelijk familierecht et cetera.

Laboratorium

Dit land is daarom een perfect laboratorium voor de islamitische fundamentalisten. Een land zonder olie en gas kan op korte termijn geen economische groei realiseren. Politieke wanorde, en economische armoede kunnen Tunesi in een burgeroorlog storten. Een burgeroorlog?

Misschien is het u opgevallen hoe westers de vrouwen in Tunesi georinteerd zijn. Het huidige Tunesi lijkt op Algerije voor de burgeroorlog. De seculiere traditie is sterk aanwezig in grote steden van Tunesi. Maar dat is niet het geval in alle andere gebieden. Er zijn nu al berichten dat salafisten vanuit Algerije genfiltreerd zijn in Tunesi.

Een machtovername door de salafisten, of de herislamisering van Tunesi zal niet alleen bij een belangrijk deel van bevolking maar ook bij het leger van Tunesi weerstand oproepen. Zo begon ook de burgeroorlog in Algerije.

Revolutie

Zover hoeft het niet te komen. Noord-Afrika grenst aan de Europese Unie. Daarom moeten de Noord-Afrikaanse landen financieel, politiek en militair worden gesteund.

Eigenlijk moet de EU nu al met de Fransen overleggen over de toestand in Tunesi. Chaos en burgeroorlog in Noord-Afrika zal de veiligheid van de EU ernstig in gevaar brengen. Noord-Afrika is niet alleen de achtertuin van Frankrijk, maar ook die van de EU.

Wat in Tunesi is gebeurd en gaat gebeuren, is van wezenlijk belang voor de Europese landen. De revolutie in Noord-Afrika is begonnen.

Afshin Ellian
  maandag 17 januari 2011 @ 19:35:54 #125
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91478466
Gewoon Tunesi steunen, maar het lijkt mij het verstandigs dat juist een land als Turkije Tunesi steunt.
Laat me met rust!
  maandag 17 januari 2011 @ 19:38:40 #126
45206 Pietverdriet
pi_91478674
RTL4 heeft het er net over, dat men in oa in Libie en Egypte de leiders erg zenuwachtige worden.
  maandag 17 januari 2011 @ 19:39:56 #127
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91478762
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:38 schreef Pietverdriet het volgende:
RTL4 heeft het er net over, dat men in oa in Libie en Egypte de leiders erg zenuwachtige worden.
Dat kan ook met het voetbal van woensdag te maken hebben.
  maandag 17 januari 2011 @ 19:40:29 #128
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91478804
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:35 schreef BeSimple het volgende:
Gewoon Tunesi steunen, maar het lijkt mij het verstandigs dat juist een land als Turkije Tunesi steunt.
Inderdaad, want dat ligt lekker dicht bij.
pi_91478813
Je moet ervoor zorgen dat extremistische islamisten geen platform krijgen. Hoe je dat doet? Door gematigde Islamistische partijen toe te staan. Doe je dat niet, dan krijg je uitschieters - heel simpel.

Gematigd islamistisch in de zin van AKP (Turkije) of de PJD (Marokko). Deze twee partijen hebben trouwens (heel opvallend) alletwee dezelfde naam. De afkorting is anders vanwege het taalverschil.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 17 januari 2011 @ 19:42:14 #130
45206 Pietverdriet
pi_91478912
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:40 schreef Mutant01 het volgende:
Je moet ervoor zorgen dat extremistische islamisten geen platform krijgen. Hoe je dat doet? Door gematigde Islamistische partijen toe te staan. Doe je dat niet, dan krijg je uitschieters - heel simpel.

Gematigd islamistisch in de zin van AKP (Turkije) of de PJD (Marokko). Deze twee partijen hebben trouwens (heel opvallend) alletwee dezelfde naam. De afkorting is anders vanwege het taalverschil.
Fixed
pi_91478940
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 18:14 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ten eerste hartelijk bedankt voor al je updates, ik vertouw een anoniem iemand op het internet meer dan de officiele nieuwsbronnen :P Zonder gekheid, ik geloof direct dat je een directe band hebt met het land, anders zou je wel een heel geniale fake zijn :) Bedankt!

Ten tweede echter, mijn angst is niet zozeer Iran als wel buurland Algerije zo'n 20 jaar geleden. Dat leek ook een redelijk seculier land dat eindelijk verkiezingen kreeg na sinds onafhankelijkheid door een partij geregeerd te zijn, en dat draaide toen uit op een FIS overwinning, en het desasteuze ingrijpen van het leger en de volgende burgeroorlog.

Denk je dan een dergelijk scenario (in een andere tijd en onder andere omstandigheden natuurlijk) zich in Tunesie zou kunnen afspelen? Weet je of er banden zijn tussen Algerijnse islamisten en mensen of organisaties in Tunesie? Zou het leger in Tunesie ook de macht grijpen als een partij die in hun ogen te islamistisch is de verkiezingen wint?
Ik snap je punt en geloof mij in Tunesische media wordt dit punt heel vaak benoemd. Dat bedoelde ik te zeggen met een grote sterke seculiere inslag waar Tunesiers nu voor opstaan om te zorgen dat dat niet verdwijnt.

Het FIS is anders dan An-Nahda, wellicht maakt het voor sommigen hier niet uit en andere Tunesiers ook niet maar het is wel de realiteit. FIS kwam rechtsreekt uit Islamististische onafhankelijkheidsgroep die niet alleen tegen Fransen vocht maar een ieder die hen hielp in hun ogen met een Islamistisch ideaal. In die tijd was dat revolutionair aangezien heel veel Arabieren toen socialisten waren met een pan-Arabistisch vleugje toendertijd. Islam speelde totaal niet, een jongeman in de jaren 50/60 vorige eeuw die in Tunesie zijn gebed verrichtte maar ook andere landen was echt de grote uitzondering op de regel en Islam praktizeren werd op zo'n jonge leeftijd wel gezien als "vreemd", "daar is iets mis mee". Daarnaast heeft het FIS een ontwikkeling en proces meegemaakt waarin terrorisme hen niet onvreemd was om dolstellingen te bereiken.
Tunesie is vanaf het begin dit bespaard gebleven. Zeker, doordat de overheid het hard bestreed maar dat houdt zeker niet altijd bewegingen tegen in landen. Er is geen grote voedingsbodem voor geweest tot noch toe en daarom hebben Algerijnse bewegingen nooit voet aan de grond gekregen in Tunesie.

Iran heb je altijd veel geestelijken gehad en genstitutionaliseerd ook. Het is HET Sji'itische land van Islam bij uitstek en geweest met religieuze centra als Qom bijvoorbeeld, een plaats vergelijkbaar met Al-Azhar in Egypte het centrum van geleerden en waar je Islam studeert.
Tunesie kent dit totaal niet, geleerden die veel aanhang hebben en/of instituties met grote reputatie. Islamitische uni Zaitouna was het ooit maar dan praat je echt over geschiedenis geen een Tunesier neemt het nu nog serieus of zou het als invloedrijk beschouwen.

Zeker, de lessen van Iran en Algerije moeten Tunesiers in het hoofd meenemen. En dat hoor je ook veel nu onder Tunesiers. Dat men het niet gaat inruilen (vrijheid) voor een onderdrukkend Islamitisch regime. Ik hoor het veel en verwachtte het al omdat de seculiere politiek die Ben Ali voerde weldegelijk een voedingsbodem heft onder een aanzienlijk deel van Tunesiers en zelfs het bestrijden van bijv. salafisme door extreme verboden op te leggen of uitingen te belemmeren (baard etc). De seculiere inslag in begonnen bij Bourguiba die in Frankijk heeft gestudeerd voordat hij onafhankelijkheidsleider werd. Net voor deze revolutie werd een rapper beschuldigd van salafistische propaganda omdat hij in zijn rap de samenleving - in zijn ogen - aan de kaak stelde en stelde dat de politiek bewust Islam weg heeft gehouden van de mensen door de onderdrukkende politiek tegenover bepaalde uitingen (heb ik eerder over geschreven). Als salafisten iets niet doen is het rap en muziek gebruiken. Het laat zien waar bij een deel de zorgen vandaan komen, daarom zeg ik dit als voorbeeld.

Het moet een eerlijke verkiezing worden waar ook Islamitische partijen d ekans krijgen en niet bij voorbaat worden uitgesloten. Wel een partij waarbij duidelijk wordt dat het erop uit is de macht over te nemen en zaken terug te draaien. Dit geldt dus ook voor seculieren want RCD van Ben Ali was seculier en heeft ook in eenzelf situatie als nu de macht genomen middels een stille coup ("te oud" laten verklaren van Bourguiba en ongeschikt). Islamitische partijen bij voorbaat verbieden dat zou ik heel fout vinden, erg fout. Zolang het leger er is en de bevolking zeer bewust is zoals het dat nu is heb ik alle vertrouwen erin dat mensen bewust kiezen (zowel anti-Islamitische partijen in Tunesie als zij die wel een Islamitische partij willen stemmen en ook daar recht op hebben). Ook ben ik ervan overtuigd dat de mensen vrijheden die ik nu zie niet terug laten draaien door welke ideologisch bevlogen partij of machthebber dan ook. Men zal opstaan en het leger heeft laten zien onafhankelijk te zijn. Met vrijheden en proeven ervan dan bedoel ik dat op de nationale zender Wataniya (heet niet meer Tunis 7) net na de bekendmaking van nieuwe coalitie OPENLIJK wordt gediscussierd en mensen bellen die hun mening geven. Non-stop, zelfde op andere Tunesische zenders. Zoals dat hier is en dat is echt uniek, niet hier maar in een Arabisch land wel. Tunesiers zullen verschillen of bepaalde partijen gewenst zijn (zoals met Islamitische inslag) en dat kan zeker grote discussies opleveren maar ze zijn allen ervan zeker dat de vrijheden van eerlijke open verkiezingen, vrijheid van media, meningsuiting etc nooit meer ingeleverd zullen worden door een regime met Islamitische of niet-Islamitische inslag. Dit zijn niet mijn woorden maar dit hoor je echt op TV veel en internet.

Ik persoonlijk heb dus totaal geen zin in bemoeienis van buitenlandse landen uit "bezorgdheid" voor een Islamitische partij en te verzekeren dat Tunesie seculier blijft. Oplazeren met deze bedoelingen want ik zie Franrkrijk dat jaren Ben Ali steunde en nog in 2008 prees ook weer eigen belangen veilig willen stellen en graven in Tunesische kringen. Tunesiers gaan het zelf uitzoeken en kiezen wanneer verkiezingen zijn en zelf proeven op TV door discussies, campagnes, kritische media dat deze vrijheden blijven of men nou linksom gaat bij eerst verkiezingen of rechtsom. Discussies die er nu al zijn openlijk. En ook dit geluid hoor je in Tunesie en van Tunesiers op Al Jazeera dat "wij onze strijd voor vrijheid en eigen keuze niet laten afnemen door of Oosterse bemoeienis of Westerse".

Wel hele interessante tijden nu dus ik volg alles op TV, vooral Arabische media.
  maandag 17 januari 2011 @ 19:43:01 #132
124676 RobertoCarlos
pi_91478976
Natuurlijk moet de regering van Tunesie juist nu gesteund worden. Daarom stelt de reactie van NL mij ook zo teleur. En bij mijn weten heeft de EU nog helemaal niet gereageerd. Op dit moment wordt de toekomst bepaald in Tunesie.
pi_91479021
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Fixed
Hoezo fixed?
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 17 januari 2011 @ 19:44:17 #134
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91479102
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:40 schreef Mutant01 het volgende:

In welke overheidsmaatregelen die beide partijen voorstaan schuilt het specifiek islamitische karakter dan?
pi_91479410
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:44 schreef Morendo het volgende:

[..]

In welke overheidsmaatregelen die beide partijen voorstaan schuilt het specifiek islamitische karakter dan?
Wat is specifiek "Islamitisch"? Het is in de ogen van de partijen specifiek Islamitisch - dat hoeft volgens anderen natuurlijk niet zo te zijn.

quote:
The PJD claims to be inspired by Turkey's Justice and Development Party. The party has dozens of female candidates, many of them without the headscarf. According to the Washington Post, Saad Eddine el-Othmani (the party's head) is a moderate Muslim.[2]

According to Carnegie paper, the PJD is has place economic and legal issues at the core of its platform and is committed to internal democracy.[3]

The party's stated platform includes:[4]

Reforming education
Economic partnerships with other countries
Encouraging investment
Greater Arab and Muslim unity
Enhancement of democracy and human rights
Allah Al Watan Al Malik
pi_91479485
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vraag me af wat er te Jagen is in Tunesi.
Noorden en vooral Noord-West veel bergen, winter sneeuw en herten enzo. Je zou het niet verwachten maar het is echt zo. Google Ain Draham.
  maandag 17 januari 2011 @ 19:50:34 #137
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91479628
quote:
14s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:40 schreef Morendo het volgende:

[..]

Inderdaad, want dat ligt lekker dicht bij.
Het gaat om de cultuur!
Laat me met rust!
  maandag 17 januari 2011 @ 19:56:42 #138
45206 Pietverdriet
pi_91480129
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:43 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Hoezo fixed?
Je moet alle gematigde partijen toelaten, niet alleen islamitische
  maandag 17 januari 2011 @ 19:56:49 #139
124676 RobertoCarlos
pi_91480139
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:42 schreef Aloulou het volgende:
Ik persoonlijk heb dus totaal geen zin in bemoeienis van buitenlandse landen uit "bezorgdheid" voor een Islamitische partij en te verzekeren dat Tunesie seculier blijft. Oplazeren met deze bedoelingen...
Tunesie zou niet zozeer politiek en ideologisch gesteund moeten worden, maar het proces dat nu plaats vindt zou wel (in woord) gesteund kunnen worden door NL en bijv EU. En, als dat natuurlijk wil in Tunesie, zou men ook humanitaire hulp kunnen geven om de onrust uit bijv. voedseltekort weg te nemen.
Dat moet natuurlijk wel a-politiek gebeuren, dat ben ik met je eens.
pi_91480466
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:42 schreef Aloulou het volgende:

Iran heb je altijd veel geestelijken gehad en genstitutionaliseerd ook. Het is HET Sji'itische land van Islam bij uitstek en geweest met religieuze centra als Qom bijvoorbeeld, een plaats vergelijkbaar met Al-Azhar in Egypte het centrum van geleerden en waar je Islam studeert.
Het ironische is dat Al-Azhar ook door sjiieten is opgebouwd, maar nu is veranderd in een soennitisch bolwerk.

quote:
Many traces of Fatimid architecture exist in Cairo today, the most defining examples include the Al Azhar University and the Al Hakim mosque.
pi_91480964
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:00 schreef intellectuele_user het volgende:

[..]

Het ironische is dat Al-Azhar ook door sjiieten is opgebouwd, maar nu is veranderd in een soennitisch bolwerk.

[..]
Klopt en Tunesische wat met Mahdia als hoofdstad ook de enige Sjiitische rijk daar in de Maghreb, voordat men later soennitisch werd.
pi_91481144
quote:
2s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:56 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Tunesie zou niet zozeer politiek en ideologisch gesteund moeten worden, maar het proces dat nu plaats vindt zou wel (in woord) gesteund kunnen worden door NL en bijv EU. En, als dat natuurlijk wil in Tunesie, zou men ook humanitaire hulp kunnen geven om de onrust uit bijv. voedseltekort weg te nemen.
Dat moet natuurlijk wel a-politiek gebeuren, dat ben ik met je eens.
Ja eens. Ik ben ook zeker niet tegen steun in de zin van toezien op ontwikkelen van eerlijke en goede verkiezingen door ervaring en expertise te delen etc etc. Ik bedoel juist de politieke kant want Frankrijk kan je vooral op rekenen dat zij hard op zoek zijn naar nieuwe bondgenoten voor hun eigen agenda. Ook de omringende landen zoals Libie zou mij niet verbazen. Stel dat het redelijk goed gaat en Tunesie een democratie is dan denk ik dat dat zeker effect zal hebben op andere Arabieren die constant een voorbeeld hebben en zien, daar zullen de Moebarakjes en Khadaffietjes van deze wereld (om in van der Gijp taal te praten) niet blij mee zijn.
  maandag 17 januari 2011 @ 20:13:42 #143
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91481390
Niet enkel Arabische landen, maar ook het Iraanse regime vreest dat het over kan slaan.
pi_91481417
V: Le Monde reports Ben Ali and family fled the country with 1.5 tons of gold, which represents a little over a fifth of Tunisia’s total official reserves.
pi_91481488
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:13 schreef AryaMehr het volgende:
Niet enkel Arabische landen, maar ook het Iraanse regime vreest dat het over kan slaan.
Absoluut dat geloof ik zeker. Het zit nog heel vers in het geheugen. Ik ben dan ook benieuwd of men in Iran bijv. via de schotel veel onafhankelijke nieuwszenders bekijkt? Zoja, welke?
  maandag 17 januari 2011 @ 20:21:36 #146
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91482005
Lol, een nieuwe lamborghini van de gevluchte trabelsi's.
Mooi is dat, hoe de rijkdommen eerlijk waren verdeeld.

maandag 17 januari 2011 @ 20:22:43 #147
45206 Pietverdriet
pi_91482106
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:21 schreef Muridae het volgende:
Lol, een nieuwe lamborghini van de gevluchte trabelsi's.
Mooi is dat, hoe de rijkdommen eerlijk waren verdeeld.

Alle dieren zijn gelijk, alleen zijn sommige dieren meer gelijk dan andere dieren.
  maandag 17 januari 2011 @ 20:23:21 #148
104871 remlof
Europees federalist
pi_91482157
quote:
Het al zou mooi zijn als dit voor een golf van democratisering in Noord-Afrika zou kunnen zorgen.
pi_91482859
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Je moet alle gematigde partijen toelaten, niet alleen islamitische
Ik zei nergens dat alleen islamitische partijen toegelaten zouden moeten worden. Echter, we hebben hier nu specifiek een discussie over extremistische islamisten en de dreiging daarvan, vandaar mijn woordkeuze.
Allah Al Watan Al Malik
  maandag 17 januari 2011 @ 20:32:11 #150
8369 speknek
Another day another slay
pi_91482931
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:14 schreef Aloulou het volgende:
V: Le Monde reports Ben Ali and family fled the country with 1.5 tons of gold, which represents a little over a fifth of Tunisia’s total official reserves.
:o, :r.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_91483221
quote:
Ik denk dat Irak een groter gevaar vormt voor de Iraanse machthebbers, zowel politiek als religieus gezien.

Dat is een land waar de sjiieten de meerderheid vormen, het is een democratisch land (politieke dreiging voor Teheran), en de religieuze dreiging komt uit de Iraakse stad Najaf waar de sjiitische top van de wereld zetelt, de topgeestelijken uit Irak hebben een andere visie op politiek en de staat dan Khomeini en hun aanhang in Iran is groeiende. Zeker ook gezien de hudigie 'supreme leader' van Iran geen echte ayatollah is.

Afhsin Ellian claimt de eer voor Iran en zegt in zijn column dat de Iranirs een inspiratiebron zijn geweest voor de Tunesirs. Ik ben het niet eens met hem. De invasie van Irak 2003 is juist de katalysator voor verandering geweest, niet alleen in Iran, maar ook in Libanon, de Palestijnse gebieden en nu Tunesi. De Irakezen hebben als eerste hun dictator opgeknoopt en zijn overgestapt op een democratisch systeem.

De vrijheid van meningsuiting in Tunesi waar Aloulou het over heeft is al sinds 2003 zo in Irak.
  maandag 17 januari 2011 @ 20:40:26 #152
104871 remlof
Europees federalist
pi_91483576
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:35 schreef intellectuele_user het volgende:
De vrijheid van meningsuiting in Tunesi waar Aloulou het over heeft is al sinds 2003 zo in Irak.
Ja, maar de regime-change in Tunesi komt vanuit het volk, die in Irak kwam tengevolge van een verloren oorlog en opgelegd door de bezetter, dat is nogal een verschil.
  maandag 17 januari 2011 @ 20:40:56 #153
8369 speknek
Another day another slay
pi_91483623
Oei, dat is geen populaire mening, want dat zou na jaren het gelijk gaan betekenen van de Bush administratie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  maandag 17 januari 2011 @ 20:48:21 #154
45206 Pietverdriet
pi_91484153
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:32 schreef speknek het volgende:

[..]

Met 32,91 per gram is anderhalve ton is dat bijna 50 Miljoen pegels
  maandag 17 januari 2011 @ 20:48:22 #155
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91484154
quote:
Op maandag 17 januari 2011 20:15 schreef Aloulou het volgende:
Absoluut dat geloof ik zeker. Het zit nog heel vers in het geheugen. Ik ben dan ook benieuwd of men in Iran bijv. via de schotel veel onafhankelijke nieuwszenders bekijkt? Zoja, welke?
Ja, men heeft in Iran de gebeurtenissen in Tunesi met enorme belangstelling gevolgd. In Iran kijkt men bijvoorbeeld (via de satelliet) naar onafhankelijke Iraanse nieuwszenders als VOA (Voice of America Persian) en BBC Persian, beide erg populair onder de Iraniers. Maar ik denk dat vooral het internet als informatiebron onder de Iraniers heeft gefungeerd. Ook een gevoel van enig 'jaloezie' en 'waarom is het ons niet gelukt' vult de Iraniers. Ook zijn de protesten van 2009 opnieuw geanalyseerd en men is nu van mening dat ze langer hadden moeten volhouden en dat ze zich niet achter 'Mousavi' en 'Karroubi' hadden moeten scharen die een geweldloos verzet wilden en niet tegen het Iraanse systeem in opstand kwamen, maar tegen de verkiezingen en Ahmadinejad. Ik zal overigens niet raar opkijken als men weer de straat opgaat. Iran heeft te kampen met toenemende werkloosheid, hoge inflatie en verdergaande conservatieve regels. Laatst werden enkele subsidies afgeschaft, zoals die voor benzine. Het kan zomaar weer omslaan en de gebeurtenissen in Tunesi kunnen als voorbeeld en inspiratie dienen.
pi_91484660
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:48 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

naar onafhankelijke Iraanse nieuwszenders als VOA (Voice of America Persian) en BBC Persian
Allesbehalve onafhankelijk.
  maandag 17 januari 2011 @ 20:57:55 #157
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91484838
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 19:47 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wat is specifiek "Islamitisch"? Het is in de ogen van de partijen specifiek Islamitisch - dat hoeft volgens anderen natuurlijk niet zo te zijn.

[..]

Evident. Maar volgens die politieke partij zelf dan? Er zal toch een reden zijn om jezelf zo in de markt te zetten.
  maandag 17 januari 2011 @ 21:00:11 #158
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91485002
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:32 schreef speknek het volgende:

[..]

Goud weegt lood behoorlijk zwaar. Respect.
  maandag 17 januari 2011 @ 21:01:20 #159
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91485095
quote:
Op maandag 17 januari 2011 20:55 schreef Politicoloog het volgende:
Allesbehalve onafhankelijk.
Jij mag blij zijn als je het berhaupt al kan verstaan. Heb je een bron overigens?
  maandag 17 januari 2011 @ 21:03:30 #160
45206 Pietverdriet
pi_91485255
quote:
14s.gif Op maandag 17 januari 2011 21:00 schreef Morendo het volgende:

[..]

Goud weegt lood behoorlijk zwaar. Respect.
1500 Kilo is 1500 Kilo, maakt niet uit welk materiaal. Goud heeft het voordeel dat het compact is.
  maandag 17 januari 2011 @ 21:06:23 #161
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91485444
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 21:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

1500 Kilo is 1500 Kilo, maakt niet uit welk materiaal. Goud heeft het voordeel dat het compact is.
Zouden ze er wel mee door de douane komen dan?
  maandag 17 januari 2011 @ 21:12:08 #162
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_91485809
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 21:06 schreef Morendo het volgende:

[..]

quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 21:06 schreef Morendo het volgende:

[..]

Dat soort figuren gaat niet door de douane...
Waarschijnlijk een eigen prive jet.
pi_91486000
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 21:01 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Jij mag blij zijn als je het berhaupt al kan verstaan. Heb je een bron overigens?
Ik heb geen bron nodig, gezond verstand. De ene zender wordt door de Amerikaanse regering gefinancierd, en de andere is een Britse staatszender. Als deze zenders onafhankelijk zijn, dan is Press TV ook onafhankelijk.
  maandag 17 januari 2011 @ 21:16:15 #164
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91486083
quote:
Op maandag 17 januari 2011 20:35 schreef intellectuele_user het volgende:
Ik denk dat Irak een groter gevaar vormt voor de Iraanse machthebbers, zowel politiek als religieus gezien.
Irak vormt geen dreiging voor Iran, enkel een potentiel land voor het regime om haar machtbasis uit te breiden. Je moest eens weten hoeveel Iraakse functionarissen in Iran hebben gewoond en zodoende onder enig invloed van Iran staan. Even wachten tot de VS helemaal is vertrokken en zullen we het wel zien.

quote:
Dat is een land waar de sjiieten de meerderheid vormen, het is een democratisch land (politieke dreiging voor Teheran), en de religieuze dreiging komt uit de Iraakse stad Najaf waar de sjiitische top van de wereld zetelt, de topgeestelijken uit Irak hebben een andere visie op politiek en de staat dan Khomeini en hun aanhang in Iran is groeiende. Zeker ook gezien de hudigie 'supreme leader' van Iran geen echte ayatollah is.
Irak oefent geen druk uit op Iran - eerder andersom - en de Iraniers kijken allesbehalve met interesse naar Irak, een land met enorme onrust en frictie tussen de soennieten, sjiieten en Koerden.

quote:
Afhsin Ellian claimt de eer voor Iran en zegt in zijn column dat de Iranirs een inspiratiebron zijn geweest voor de Tunesirs. Ik ben het niet eens met hem. De invasie van Irak 2003 is juist de katalysator voor verandering geweest, niet alleen in Iran, maar ook in Libanon, de Palestijnse gebieden en nu Tunesi. De Irakezen hebben als eerste hun dictator opgeknoopt en zijn overgestapt op een democratisch systeem.
Waarom zouden de protesten in Iran in 2009 niet invloed hebben gehad in andere islamitische landen? Zoals de revolutie in Iran in 1979 enorme invloed had op de regio. Overigens, en iemand was me al voor, hebben de Irakezen niet zelf Saddam wegekregen en zonder de VS was dat noot gelukt.

[ Bericht 0% gewijzigd door AryaMehr op 17-01-2011 21:31:54 ]
  maandag 17 januari 2011 @ 21:21:05 #165
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91486385
quote:
Op maandag 17 januari 2011 21:14 schreef Politicoloog het volgende:
Ik heb geen bron nodig, gezond verstand. De ene zender wordt door de Amerikaanse regering gefinancierd, en de andere is een Britse staatszender. Als deze zenders onafhankelijk zijn, dan is Press TV ook onafhankelijk.
Press TV is de spreekbuis voor het Iraanse regime. VOA (Persian) en BBC Persian daarentegen niet. Sterker nog, als beide nieuwszenders kritiek krijgen dan komt dat wel van de mensen die van mening zijn dat de zenders als spreektijd dienen voor de gematigden in Iran, en niet voor het kamp dat het hele systeem omver wilt werpen. Allesbehalve onder westerse invloed dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door AryaMehr op 17-01-2011 21:30:03 ]
pi_91486513
Tunisia PM forms 'unity government'
http://english.aljazeera.(...)111715545105403.html

"Reforms announced

Ghannouchi also announced on Monday that the Tunisian government will investigate anyone suspected of corruption or of having amassed huge wealth under the country's deposed leader.

"Anyone who accumulated enormous wealth or is suspected of corruption will be put before a committee of investigators," said Ghannouchi.

He also said that there will be "total freedom" for the media in the country, which experienced especially tough crackdowns during the recent weeks of unrest.

Additionally, the prime minister said that a ban on the activities of human rights groups in Tunisia will be lifted and that all political prisoners would be freed.

"We have decided to free all the people imprisoned for their ideas, their beliefs or for having expressed dissenting opinions," said Ghannouchi."

Ookal is het pas het begin, deze openheid, vrijheid is echt een heel groot goed _O_
PS: Internet wordt al niets meer gecensureerd zoals ik van familie heb vernomen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Aloulou op 17-01-2011 21:40:05 ]
pi_91486914
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:35 schreef intellectuele_user het volgende:

Je hebt gelijk ik heb Irak over het hoofd gezien, maar dat is wel kunstmatig van buitenaf opgelegd hoewel dat er nu niet veel meer toe doet wat betreft vrijheden die men nu geniet en onder Saddam niet had. Daarbuiten zijn de landen totaal anders en ook de situaties. Ook kent Libanon een vrij grote mate van vrijheid en ook daar komt het vooral omdat de verschillende groepen (zoals in Irak) elkaar in stand houden bij wijze van spreken en gedwongen worden de macht te delen. Onderdrukking op Saddam of Ben Ali wijze zal dus niet snel lukken om te bewerkstelligen en daar moet je echt veel macht en kracht voor hebben als dictator.

Ik denk ook niet dat de groene revolutie in Iran veel Tunesiers heeft geinspireerd maar wel heeft bevestigd in verbondenheid van hun eigen situatie die overeenkomt. De echte inspiratie was echt een opgekropte woede die steeds groter werd omdat men onderdrukt werd, de leiders het land zagen bestelen en roven en in luxe leven, werkloosheid en toegenomen slechte economische situatie. Binnenland dus en ik weet zeker dat veel Tunesiers tot de derde week nooit het gevoel hadden dat Ben Ali verworpen zou worden. Dat gevoel en besef kwam pas in de laatste week en vooral laatste drie dagen in stroomversnelling en toen zag je eigenlijk pas hoe onmachtig Ben Ali was deze massa de mond te snoeren.
  Moderator maandag 17 januari 2011 @ 22:00:42 #168
8781 crew  Frutsel
pi_91489020
quote:
Fotograaf Tunesie overleden
De Duits-Franse fotograaf die zwaargewond raakte tijdens de bloedige onrusten in Tunesi, is overleden. Lucas Mebrouk Dolega stierf maandag in een ziekenhuis in Tunis aan zijn verwondingen, meldde het Franse ministerie van Buitenlandse zaken.

De 32-jarige fotojournalist werd vrijdag tijdens rellen in de Tunesische hoofdstad op het hoofd geraakt door een traangasgranaat.

Afgelopen weekend liet zijn Duitse moeder al weten dat haar zoon er zeer ernstig aan toe was. Kort daarop meldde het Franse consulaat in Tunis dat de fotograaf was overleden, maar dat bericht werd zondagavond ingetrokken.

Dolega was als fotojournalist voor het gerenommeerde European Pressphoto Agency (EPA) in Tunesi om de protesten tegen de inmiddels afgetreden president Ben Ali in beeld te brengen.

Hij gold volgens persbureau DPA als een topfotograaf. De Franse regering sprak in verband met zijn dood over een daad met voorbedachten rade en eiste een uitgebreid onderzoek naar de omstandigheden rond het fatale moment.

Volgens de moeder van Dolega, beschoten politieagenten haar zoon van slechts vijf tot zes meter afstand.
pi_91489494
quote:
1s.gif Op maandag 17 januari 2011 20:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Met 32,91 per gram is anderhalve ton is dat bijna 50 Miljoen pegels
laat wel zien hoe fout het regime daar was (als het gerucht klopt natuurlijk)
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 17 januari 2011 @ 23:05:38 #170
124676 RobertoCarlos
pi_91493410
Ik zag een bericht dat een oppositieleider ontevreden was over de voorgestelde regering omdat er nog partijleden inzaten. Niet echt verstandig om dat zo te roepen, wekt alleen maar extra onrust..
pi_91499006
Leila Trabelsi, de vrouw van de afgezette president Ben Ali, was de meest gehate persoon van het land.

‘Leila moet nu een hoofddoek dragen, nadat ze jarenlang Tunesische vrouwen heeft gedwongen de hijab af te doen.’ De Tunesirs lachen zich rot over het nieuws dat Leila Trabelsi naar het puriteins islamitische Saoedi-Arabi is gevlucht. Eindelijk zijn ze af van hun Cruella de Vil, die ze misschien nog wel meer haten dan haar echtgenoot, de vrijdag afgezette dictator Ben Ali.

Nu mensen openlijk durven zeggen wat ze van haar vinden, zoemt het van de geruchten over Leila (53) en haar familie, de gevreesde en machtige Trabelsi-clan die met zijn verreikende tentakels de Tunesische maatschappij leegroofde. Niemand zal verrast zijn dat Leila, alvorens te vluchten, vrijdag nog snel voor 45 miljoen euro aan goudstaven uit de Tunesische Centrale Bank graaide.

Noem haar naam en de gemiddelde Tunesir zegt: ‘HOER!’ Altijd al circuleren hardnekkige roddels over een voormalige leven van Leila als prostitue. Ook zou ze een Libische Mata Hari zijn geweest – Trabelsi betekent ‘uit Tripoli’ – en voor Khaddafi hebben gespioneerd.

Salon Donna
Wat betrouwbaarder bronnen stellen dat Leila ooit kapster was in Salon Donna in een buitenwijk van Tunis. Daar liet onder andere de minister van Binnenlandse Zaken zich graag door haar onder handen nemen. Via hem leerde ze vele Tunesische hot-shots kennen, onder wie ook generaal Ben Ali, die al snel verkikkerd op haar werd. Maar Leila Gin, zoals haar bijnaam luidt naar haar liefde voor de drank, interesseerde zich pas voor Ben Ali toen hij president was.

Hun huwelijk in 1992 was geen goed nieuws voor veel makkers en familie van Ben Ali. Zij verloren hun hoge functies al snel aan de Trabelsi-clan. Leila zorgde dat al haar 10 broers en zussen en hun kinderen niets tekort kwamen. Ze gaf hen Khartago Airlines, dure hotels, een radiostation en een cruiseschiplijn. Haar kinderen trouwden met het kroost van goedgezinde rijke families. En Leila’s hebzucht kende geen grenzen. Vorig jaar hief ze met terugwerkende kracht belasting op de American Cooperative School of Tunis, tot woede van de VS.

Dode lievelingsneef
Leila Trabelsi bestierde Tunesi als een familiebedrijf. Zij en haar clan namen niet eens de moeite corruptie, wandaden en zelfverrijking te verhullen, dit soms tot ergernis van haar man. Critici van de Trabelsi’s belandden in de gevangenis of verdwenen. Maar niet langer. Gisteren juichten de Tunesirs bij het nieuws van een dode Trabelsi: Leila’s lievelingsneef Imed overleed aan zijn verwondingen, hij werd vrijdag neergestoken op het vliegveld van Tunis.

http://www.depers.nl/buit(...)nt-geen-grenzen.html
pi_91502505
Tunisia forms unity government in effort to quell unrest
Serving ministers of defence, interior, finance and foreign affairs all keep their jobs alongside newcomers from opposition

Tunisian politicians took their first practical step into the future today by creating an interim national unity government including opposition politicians, in an effort to quell continuing unrest following the ousting of the veteran Zine al-Abidine Ben Ali as president last week.

The government was dominated by old faces, with the serving ministers of defence, interior, finance and foreign affairs keeping their jobs alongside three newcomers taking part in what they hope will be a peaceful democratic transition via free elections that will serve as a model for other repressive Arab regimes.

"We are committed to intensifying our efforts to re-establish calm and peace in the hearts of all Tunisians," the prime minister, Mohamed Ghannouchi, told a news conference in a still tense and occasionally violent capital. "Our priority is security, as well as political and economic reform." He named Najib Chebbi, founder of the opposition PDP party, as minister of regional development. Tunisian journalists complained, however, that Ghannouchi had refused to answer questions.

In an act of powerful symbolism an arrested blogger, Slim Amamou - a folk hero of internet struggles against the Ben Ali regime - was appointed secretary of state for youth and sports. But there was criticism from opposition supporters that the old guard was also well represented.

Ghannouchi said all non-governmental associations would now be automatically recognised if they wanted to be, while all restrictions on the Tunisian League for the Defence of Human Rights would be lifted. All political prisoners are to be freed, one of a series of measures aimed at loosening up a political system that for decades was effectively under the sole rule of Ben Ali's RCD party. Opposition supporters have called for the RCD to be shunned or banned, like the Iraqi Ba'ath party after the overthrow of Saddam Hussein.

The new government quickly rose to one of its biggest challenges by creating a corruption commission to halt the pillaging of the economy by Ben Ali's mafia-style family amid reports that his loathed wife had spirited away gold and cash.

French secret services have reportedly warned that Leila Trabelsi, the lavish, shopaholic first lady of the ousted dictator, might have taken 1.5 tonnes of gold ingots out of the Tunisian national bank and flown the loot, worth 54m, to exile in Saudi Arabia.

Opposition figures could not confirm this account in the French paper Le Monde but the Ben Ali family was certainly engaged in vast cash transfers outside the country as late as last weekend.

Mahmoud Romdhane, an economist and member of the opposition Tajdid party, said that the vice governor of the central bank had not confirmed any missing gold. Romdhane said: "Most of our gold is in Fort Knox. There is only a little bullion here. But we've found they have been making foreign cash transfers."

Foreign lawyers in Tunis were preparing the difficult task of tracking Ben Ali and his family's millions, with two corruption cases lodged in courts in Paris. Ben Ali may have hidden money in Argentina and the Maldives, one lawyer said.

Several of Ben Ali's family's villas have been burned and ransacked as people rage at a lavish lifestyle that included pet tigers, Porsches and fruit flown in from other continents – revelations from WikiLeaks cables published in the Guardian.

The clan had taken a grip of the economy of the small Maghreb country which lacks the natural resources of its neighbours. Ben Ali and his wife's families own vast shares of Tunisia's banks, supermarkets, airlines, phone companies, factories and real estate and also took a huge cut of any foreign investment. Economists said they hoped the family's assets would immediately be nationalised then resold.

State TV today carried the banner headline: "The intifada (uprising) continues! Power to the people" as a curfew remained in place and residents in some neighbourhoods armed themselves with sticks in fear of militia raids. The interior minister said 78 people had died since the beginning of the protests.

Around 1,300 diehard loyalists from Ben Ali's presidential guard were understood to be holed up in the palace in Carthage where they fought gun battles with the military last night. Unwilling to lose their powerful positions, they are well-armed and well-funded, and better equipped than the military.

In the centre of Tunis, a small, peaceful protest of up to 300 demonstrators, some thought to have links to leftwing opposition movements, gathered on the city's Bourguiba Avenue around midday in protest at the presence of the RCD in the interim caretaker government.

Riot police fired teargas into the crowd and picked some people out, beating them with batons. Protesters tried to regroup but ran screaming into side streets as more teargas canisters flew. As preparations for curfew began at 5pm, the avenue was calm, tanks and soldiers remained outside the interior ministry and plainclothes police, many now wearing white jackets bearing the word "police" – a symbolic change – stood on street corners with batons.

Vigilante groups kept watch in some neighbourhoods in fear of looters and militia. But many workers came into the centre of Tunis to their jobs or to queue for bread or supermarket staples. "I'm back at work because we have to show some semblance of normality for the new government," said a 35-year-old printer.

The caretaker government is intended to act as a technocratic stop-gap to prepare free elections. Its biggest tasks are setting up three investigation commissions: one to examine the deaths and violence of recent weeks and the human rights abuses of the old regime, one into corruption, and one for political reform. Free elections will then take place with international observers.

"We're a well-educated people with civic pride and unrivalled women's equality. We want this to work," said a university teacher who had been teargassed at protests last week.

The RCD headquarters was under guard by the army today with its windows smashed. Some on the left said they did not want it in the caretaker government, but others said it was too pervasive in public life to be excluded.

"This had to be a government where the symbolic figures of the old regime don't exist anymore," said Khalil Ezzaouia, a trade unionist whose party is in the new government. But he said there had to be co-operation with those mainly technocrat figures of the party who had not been involved in human rights abuses.

The former British ambassador Stephen Day likened the RCD to Iraq's Ba'ath party, a party which so dominated every strand of public life that often to get a job people had to have a party link. "It can't just be wiped out as a party overnight," said an opposition supporter. "There will a gradual process of political reform."

It was striking that the revolution took place without Islamist slogans, though the Islamist party Ennahda is expected to take part in the political reform commission and to prepare to run in the elections. Other opposition parties said the Islamists, who were brutally repressed under the Ben Ali regime, had subscribed to democratic rights and women's equality. Some on the left were sceptical but all agreed the Islamists should be included in election preparations. "It's like a mirage, we're afraid of it but we've never seen it," one businessman said of the Islamists.

Some human rights campaigners feared lynch-mob style reprisals among militia attacks. There were reports at the weekend of men dragged from cars and beaten. "We need a commission to look at all the repression and violence," said Halima Jouini, a maths teacher and women's rights campaigner. "We must forget nothing, but there must be no vengeance."

http://www.guardian.co.uk(...)rms-unity-government
  dinsdag 18 januari 2011 @ 09:48:03 #173
8369 speknek
Another day another slay
pi_91503663
Ik weet niet of het realistisch is dat alle politici gelieerd aan het vorige bewind op moeten stappen, zoals sommige demonstranten lijken te willen. Meestal hebben de ministers e.d. wel de meeste verstand van zaken, kennis die ze over moeten dragen aan de opvolger. Maar ik kan me wel voorstellen dat ze tenminste de minister van Binnenlandse Zaken daar weg willen hebben.
  Moderator dinsdag 18 januari 2011 @ 12:26:55 #174
8781 crew  Frutsel
pi_91509097
quote:
Weerstand tegen overgangsregering groeit
Het verzet tegen de Tunesische overgangsregering groeit. De belangrijkste vakbond weigerde dinsdag de nieuwe regeerploeg te erkennen. Ook de belangrijkste islamitische partij hekelde het kabinet.

In de nationale regering zitten zes leden van het regime van de vorige week verdreven president Zine al-Abidine Ben Ali. Interim-premier Mohammed Ghannouchi verdedigt zijn keuze. Volgens hem hebben de ministers die zijn blijven zitten ,,schone handen''. In de regering zitten ook enkele oppositiefiguren.

De vakbond UGTT, die een vooraanstaande rol speelde in het protest de afgelopen weken waarbij 78 doden vielen, nam het besluit om de regering niet te erkennen tijdens een buitengewone vergadering. Een zegsman van de fundamentalistische Ennahdha omschreef de ploeg van Ghannouchi als een ,,regering van nationale uitsluiting''.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 12:45:43 #175
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91509795
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 09:48 schreef speknek het volgende:
Ik weet niet of het realistisch is dat alle politici gelieerd aan het vorige bewind op moeten stappen, zoals sommige demonstranten lijken te willen. Meestal hebben de ministers e.d. wel de meeste verstand van zaken, kennis die ze over moeten dragen aan de opvolger. Maar ik kan me wel voorstellen dat ze tenminste de minister van Binnenlandse Zaken daar weg willen hebben.
Als die kennis van zaken vooral bestaat uit het leegstelen van het land dan heb je helemaal niets aan die oude ministers. Er zijn vast wel anderen te vinden met enige kennis van regeringszaken.
  Moderator dinsdag 18 januari 2011 @ 13:13:00 #176
8781 crew  Frutsel
pi_91510869
quote:
Ministers stappen uit Tunesische regering

TUNIS - Drie ministers zijn dinsdag uit de regering van nationale eenheid van Tunesi gestapt, een dag nadat de regeringsploeg was gepresenteerd.

Dat meldt de BBC.

Het zou onder andere gaan om ministers die gelieerd zijn aan de vakbond UGTT. Die beweging speelde een belangrijke rol in het protest tegen de vorige week verdreven president Zine al-Abidine Ben Ali.

Te veel ministers

De UGTT liet eerder op de dag weten de nieuwe regering onder leiding van premier Mohammed Ghannouchi niet te erkennen omdat er te veel ministers inzitten die ook al dienden onder Ben Ali. In de nationale regering zitten zes leden van dat regime.

Volgens interim-premier Mohammed Ghannouchi hebben de ministers die zijn blijven zitten ''schone handen''. Ghannouchi was ook al premier onder Ben Ali.

Duizenden mensen zijn dinsdag opnieuw de straat opgegaan in diverse steden van Tunesi om te demonstreren tegen de regering van het Noord-Afrikaanse land.
  dinsdag 18 januari 2011 @ 13:28:19 #177
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91511425
Kunnen ze de vakbond niet vragen of ze een tijdelijke overgangsregering kunnen krijgen van de EU. Dus een aantal beleidsmakers uit Brussel?

Ik zei vragen... niet moeten.
Laat me met rust!
  dinsdag 18 januari 2011 @ 13:41:39 #178
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91511978
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 13:28 schreef BeSimple het volgende:
Kunnen ze de vakbond niet vragen of ze een tijdelijke overgangsregering kunnen krijgen van de EU. Dus een aantal beleidsmakers uit Brussel?

Ik zei vragen... niet moeten.
Misschien kunnen we Tunesie ruilen voor Griekenland :+
pi_91526235
interim-president en die ghannouchi (premier) ontslag genomen en uit RCD partij van Ben Ali gestapt!
Zat er aan te komen aangezien vandaag weer in veel steden gedemonstreerd is tegen de he partij en die druk alleen maar zou toenemen. Of het verstandig is is anders maar je kan niet verwachten dat de tunesiers het nu pikken dat 5 hoofden van grote functies waar ze tegenaan kijken 4weken geleden nog met ben ali's beleid regeerden. Ghannouchi gaf paar uur geleden nog aan dat alle politici van RCD die nu in regering zaten "echt schone handen hebben". Maar gisteren op tunesische tv wilde hij moeilijke en kritische vragen niet beantwoorden wat zijn verleden betreft.

Ik hoop dat die andere ministers volgen en het ook politiek snel rustig is. Leven is vandaag weer volop op gang gekomen hoewel gisteravond nog 6 snipers in bizerte vanaf daken mensen onder vuur namen. 5 zijn na lang kat en muis spel afgemaakt door leger en eentje nog voortvluchtig. Ook in tunesische buitenwijk Kabbaria burger afgemaakt door zo'n Ben Ali thug hoewel hij zelf ook gelukkig is neergeschoten later.

Voor de rest had al arabiyya opmerkelijk nieuws.
pi_91542279
Tunesi word straks behandeld bij Pauw & Witteman
  dinsdag 18 januari 2011 @ 23:08:29 #183
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91542717
Tunesie en twitter, maar ik dacht dat ze in Tunesie nog niet zoveel internet hadden.
Laat me met rust!
  woensdag 19 januari 2011 @ 02:16:19 #184
124676 RobertoCarlos
pi_91548642
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:31 schreef Aloulou het volgende:
Of het verstandig is is anders maar je kan niet verwachten dat de tunesiers het nu pikken dat 5 hoofden van grote functies waar ze tegenaan kijken 4weken geleden nog met ben ali's beleid regeerden. neergeschoten later.
Er is nog een andere reden om Ben Ali's partij op een of andere manier te blijven betrekken bij de regering. Als je deze partij nu uitsluit uit wraakgevoelens, creeer je je vijand voor de toekomst, met mogelijk een lange strijd van overgebleven aanhangers van BA tot gevolg. Eventueel is dit gewelddadig. De regering zal iemand van deze partij in de regering moeten opnemen, maar dat moet dan een gematigd iemand zijn die men niet zo kent van het vorige regime. Dus ministers die mensen linken met BA moet je niet in de regering opnemen, wel een (jonger) iemand uit die partij die liberaler is en relatief blanco naar de toekomst kan kijken. Het is de kunst om zoiemand te vinden natuurlijk, maar de partij van BA uitsluiten van de toekomst zou een hele grote fout zijn, hoe begrijpelijk dat ook is.
  woensdag 19 januari 2011 @ 03:25:40 #185
124676 RobertoCarlos
pi_91548982
Toch wel grappig om, met de kennis van nu, deze cable van de US te lezen over mogelijke opvolging van BA:
http://wikileaks.nl/cable/2006/01/06TUNIS55.html

Er staat trouwens in dat BA kanker heeft, iets wat ik niet wist...

[ Bericht 14% gewijzigd door RobertoCarlos op 19-01-2011 03:53:34 ]
pi_91550768
quote:
2s.gif Op woensdag 19 januari 2011 02:16 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Er is nog een andere reden om Ben Ali's partij op een of andere manier te blijven betrekken bij de regering. Als je deze partij nu uitsluit uit wraakgevoelens, creeer je je vijand voor de toekomst, met mogelijk een lange strijd van overgebleven aanhangers van BA tot gevolg. Eventueel is dit gewelddadig. De regering zal iemand van deze partij in de regering moeten opnemen, maar dat moet dan een gematigd iemand zijn die men niet zo kent van het vorige regime. Dus ministers die mensen linken met BA moet je niet in de regering opnemen, wel een (jonger) iemand uit die partij die liberaler is en relatief blanco naar de toekomst kan kijken. Het is de kunst om zoiemand te vinden natuurlijk, maar de partij van BA uitsluiten van de toekomst zou een hele grote fout zijn, hoe begrijpelijk dat ook is.
Wat je zegt het is de kunst iemand te vinden die redelijk schone handen heeft. De Tunesische ambassadeur in Nederland was zeer goede vrienden met Ben Ali weet ik uit goede bronnen. Hij was ook burgemeester van Tunis voordat hij ambassadeur werd, de hoofdstad. Wat al genoeg zegt want die promotie krijg je niet als je niet loyaal bent (of daar twijfel aan is) en je moet dus in hogere kringen rondom de RCD en Ben Ali zitten. Deze ambassadeur heeft dus bloed aan zijn handen maar zal stilletjes zijn om te overleven met nog veel meer uit die kliek.
Als je vrij onbekend ben in hogere kringen ben je "sheikh" van een bergdorpje in the middle of nowhere. Zolang zulke mensen in vloedrijke posities blijven is het een kwestie van tijd voordat je weer een dictatuur heb. En deze mensen zweten zich rot nu aangezien er nu vrijheid is om ze bloot te leggen dus proberen ze hun eigen handen "wit te wassen" of zich heel stil te houden. Iedereen is opeens tegen Ben Ali en heeft het niet zo bedoeld en wist er niets van...
Die hele kliek "hizb al haakim" moet er echt uit. Daarom zie je vooral vakbonden nog oproepen tot demonstraties en dat blijven toen tegen de hele RCD. Op dit moment zitten ze namelijk nog op veel invloedrijke polities, hebben wel de veiligheidsdienst van Ben Ali opgepakt en zodoende het volk aan hun kant maar ik vertrouw ze totaal niet. Daarom ook dat die Ghannouchi zich nu terugtrekt uit de partij om zich soort van te distantieren en los te koppelen van de RCD, Ben Ali's terreurpartij en hun verleden. Maar hopelijk gaat het hem niet lukken. Gister weer demonstraties in hele land en vandaag weer. Ik zeg, en vele met mij, het is erop of eronder nu. Gaan mensen weer naar huis "omdat het al chaos genoeg is" en nemen hier vrede mee dan heb je een hele grote kans dat de invloedrijken langzaam het net weer sluiten om het land over te nemen. Een voorbeeld is de staatstv van Tunisia nu al-Wataniyya genaamd. Hoewel ook ik dacht dat ze alles uitzenden en je mag zeggen (wat deels klopt als je kijkt en luistert) zenden ze de demonstraties tegen de RCD in heel het land niet uit in het nieuws bijv. Dat is zeer verdacht en er moet duidelijk komen wie dat station beheert en wel direct.

Wat betreft het verwijderen van de kliek en oppakken van wapens door hen ben ik nu niet bang. De rechterhand van Ben Ali, veiligheidsdienst en politie is vrijwel vernietigt en nog steeds wordt op een paar gejaagd. Deze mensen zorgden voor de "spierballen" om alles te controleren.
Nu zij opgepakt zijn door het leger moet je juist nu deze kliek verwijderen voordat zij binnen jaar of paar jaar weer eenzelfde "prive leger" van loyalisten opbouwen. Juist als ze aanblijven en in vloedrijke posities blijven kiezen deze criminelen wie wordt aangesteld als politie, chef veiligheidsdienst etc. en wordt het weer een "ons kent ons" verhaal en "we hebben dezelfde belangen". Wegwezen dus die RCD en zeker nu op dit moment voor de toekomst van Tunesie. De ministers zullen zelf echt niet de wapens oppakken :D

Gelukkig zijn er tegenstanders die ook deze overheid niet accepteren omdat er RCD-ers inzitten die met Ben Ali hebben gewerkt zoals Moncef Marzouki die gister na tientallen jaren is teruggekomen in Tunesie en op vliegveld ontvangen door Tunesiers die hem steunen. Hij is fel tegen de hele RCD geweest en altijd al. Ook nu wilt hij niets anders dan "RCD degage", oprotten.
Hij is iemand die in potentie veel stemmen zou kunnen trekken.

Gisteren was ik op een bijeenkomst van Tunesiers in Nederland (niet veel) en we willen ook hier wat organiseren en een klein steentje bijdragen. Hopelijk komt er wat goeds uit. Als Ben Ali er had gezeten had niemand zo bijeen durven te komen om over politiek te praten en wat wij kunnen doen, ook in Nederland niet.

[ Bericht 5% gewijzigd door Aloulou op 19-01-2011 09:44:12 ]
pi_91569288
Ligt het aan mij of doet Java een beetje wazig.
Allah Al Watan Al Malik
pi_91569862
Ik ga hier morgen vijf weken heen op vakantie. Iemand tips wat betreft bestemmingen?
pi_91570188
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 23:08 schreef BeSimple het volgende:
Tunesie en twitter, maar ik dacht dat ze in Tunesie nog niet zoveel internet hadden.
Zo'n 34% van de Tunesische bevolking heeft toegang tot het Internet.
Allah Al Watan Al Malik
  woensdag 19 januari 2011 @ 17:55:32 #190
124676 RobertoCarlos
pi_91571069
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 17:26 schreef boyv het volgende:
Ik ga hier morgen vijf weken heen op vakantie. Iemand tips wat betreft bestemmingen?
Ga jagen in het noorden in de bergen!
(grapje dus he! ;) )
Eerlijk gezegd zou ik gewoon niet gaan als ik jou was, het is nu veel te onrustig...
  woensdag 19 januari 2011 @ 18:12:40 #191
124676 RobertoCarlos
pi_91571648
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 09:14 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Wat je zegt het is de kunst iemand te vinden die redelijk schone handen heeft. De Tunesische ambassadeur in Nederland was zeer goede vrienden met Ben Ali weet ik uit goede bronnen. Hij was ook burgemeester van Tunis voordat hij ambassadeur werd, de hoofdstad. Wat al genoeg zegt want die promotie krijg je niet als je niet loyaal bent (of daar twijfel aan is) en je moet dus in hogere kringen rondom de RCD en Ben Ali zitten. (...)
Ik hoop wel dat de foute RCD-mensen ook normaal berecht worden en dat het niet een wilde heksenjacht wordt waarin verkeerde zaken gebeuren. Niet omdat ze het niet zouden verdienen, maar omdat dit een fout voorbeeld is hoe je met criminelen omgaat. En dat is juist voor Tunesi niet goed omdat dat dan kennelijk de norm is hoe je met criminelen omgaat. Alhoewel ik het heel goed begrijp dat mensen wraak willen en zo.

Je hebt het over het grondig verwijderen van de RCD-kliek. Dat is prima en dat snap ik helemaal, maar wat voor de langere termijn ook nog belangrijker is, is de vraag waarom Tunesirs het zover hebben laten komen. Want wie of wat er nu in de plaats komt van de RCD en Ben Ali Gator, de kans blijft goed aanwezig dat er in de komende jaren een nieuw fout regime ontstaat, zelfs met mensen die nu schone handen hebben. Tunesiers zullen dus zelf ook bepaalde zaken niet of veel minder moeten veranderen, zoals bijv. corruptie (alhoewel dat voor arme mensen heel lastig is, dat begrijp ik). En men zal anderen moeten durven blijven aanspreken op zaken die niet kloppen. Ik ken Tunesi niet zo goed, maar ik weet van andere landen wel, dat dat erg moeilijk is vanwege gezichtsverlies en de eer van de ander en zo.

Ik snap wel dat dit soort zaken op dit moment niet zo belangrijk gevonden wordt, maar dit zou men als het weer wat rustiger is, wel moeten beseffen :7

En waarom schrijft de Tunesische gemeenschap niet een brief naar de NL regering of naar een stel 2e kamerleden, waarin ze vragen om steun te betuigen aan de Tunesiers die een ander regime gaan opbouwen?
pi_91587997
quote:
Stuur mij als je wil een privebericht en wat je wil zien dan kan ik je zeker tips geven. Je zal wel de enige toerist zijn dier er voor kiest juist nu naar Tunesie te gaan en het land te ontdekken :D
Overweeg dus goed of het verantwoordelijk is en of je wellicht niet beter 2 maanden kan wachten.
pi_91589282
quote:
2s.gif Op woensdag 19 januari 2011 18:12 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Ik hoop wel dat de foute RCD-mensen ook normaal berecht worden en dat het niet een wilde heksenjacht wordt waarin verkeerde zaken gebeuren. Niet omdat ze het niet zouden verdienen, maar omdat dit een fout voorbeeld is hoe je met criminelen omgaat. En dat is juist voor Tunesi niet goed omdat dat dan kennelijk de norm is hoe je met criminelen omgaat. Alhoewel ik het heel goed begrijp dat mensen wraak willen en zo.
Helemaal mee eens maar gelukkig zijn ze tot nu toe alleen vastgezet (zo ook grote pieten van veiligheidsdienst van politie en geheime diensten) en is aangegeven hen te berechten. Zo hoort het ook en ik ben het met je eens dat hier al democratische principes moeten beginnen om ieder recht te geven op eerlijk proces en niet mensenrechten te ontziet.

quote:
Je hebt het over het grondig verwijderen van de RCD-kliek. Dat is prima en dat snap ik helemaal, maar wat voor de langere termijn ook nog belangrijker is, is de vraag waarom Tunesirs het zover hebben laten komen. Want wie of wat er nu in de plaats komt van de RCD en Ben Ali Gator, de kans blijft goed aanwezig dat er in de komende jaren een nieuw fout regime ontstaat, zelfs met mensen die nu schone handen hebben.
Het zover laten komen is niet raar voor een land waar men vanaf de onafhankelijkheid en daarvoor ook onder de Fransen geen democratie kent en alleen maar repressie (in meer of mindere mate).
Dat er een kans ontstaat dat er een nieuw fout regime ontstaat is veel Tunesiers heel duidelijk en daarom wil men ook die hele RCD verwijderen. DOe je dat niet dan loop je het risico over vijf jaar, wanneer zij invloedrijk zijn en op posities mensen benoemen die hen welwillend zijn, weer een zelfde repressie ontstaat. Het is dat ze nu de politie als machtige onderdrukkende macht kwijt omdat die gebroken zijn maar anders zouden ze zeker proberen terug te gaan naar een dictatoriaal tijdperk. En natuurlijk omdat het leger zich onafhankelijk opstelt.

quote:
Tunesiers zullen dus zelf ook bepaalde zaken niet of veel minder moeten veranderen, zoals bijv. corruptie (alhoewel dat voor arme mensen heel lastig is, dat begrijp ik). En men zal anderen moeten durven blijven aanspreken op zaken die niet kloppen. Ik ken Tunesi niet zo goed, maar ik weet van andere landen wel, dat dat erg moeilijk is vanwege gezichtsverlies en de eer van de ander en zo.
Hier heb je gelijk in dat de mensen ook moeten veranderen, hoewel dit altijd langzaam gaat. Het begint met een bewustwording en als ik zo de meningen hoor (om mij heen, tv, andere media etc) is die bewustwording er wel. Toch zit de neiging tot nepotisme weldegelijk in de cultuur (van meer zuidelijke landen overigens). Wat ik denk dat naast de democratische politieke structuur zeer belangrijk is is de vrije media. Zolang dat wordt gewaarborgd is er alle ruimte om corruptie bloot te leggen en ben ik ervan overtuigd dat Tunesische journalisten en media dat ook zullen doen, bij naam en toenaam.

quote:
Ik snap wel dat dit soort zaken op dit moment niet zo belangrijk gevonden wordt, maar dit zou men als het weer wat rustiger is, wel moeten beseffen :7
Het probleem van "resjwa" (corruptie) hoor je vaak en weet elke Tunesier maar helaas zie je het door de hele samenleving heen dat je om mee te moeten in het systeen je er wel in mee moet gaan. Ook Europese bedrijven ontkomen er echt niet aan zeker niet die in het Ben Ali tijdperk zaken deden.

quote:
En waarom schrijft de Tunesische gemeenschap niet een brief naar de NL regering of naar een stel 2e kamerleden, waarin ze vragen om steun te betuigen aan de Tunesiers die een ander regime gaan opbouwen?
Dit zit o.a. in de planning ja, om Nederlandse politici te benaderen en nog meer initiatieven hier te ontwikkelen op korte termijn.
pi_91589512
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 17:32 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Zo'n 34% van de Tunesische bevolking heeft toegang tot het Internet.
En 2 miljoen zit op Facebook. De Tunesische overheid heeft internet en het gebruik ervan gestimuleerd vanaf het begin (wellicht ook de eigen uiteindelijke ondergang indirect?)
  woensdag 19 januari 2011 @ 23:02:26 #195
124676 RobertoCarlos
pi_91591124
quote:
Wat misschien interessant is zijn de romeinse runes in Carthago en ik zou graag nog eens het prachtige Collosseum van El Djem willen zien. Daar kun je gewoon met de trein naar toe.
Maar dat moet wel je interesse hebben.
  woensdag 19 januari 2011 @ 23:08:31 #196
124676 RobertoCarlos
pi_91591469
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 22:34 schreef Aloulou het volgende:
Helemaal mee eens maar gelukkig zijn ze tot nu toe alleen vastgezet (zo ook grote pieten van veiligheidsdienst van politie en geheime diensten) en is aangegeven hen te berechten. Zo hoort het ook en ik ben het met je eens dat hier al democratische principes moeten beginnen om ieder recht te geven op eerlijk proces en niet mensenrechten te ontziet.
(...)

Dit zit o.a. in de planning ja, om Nederlandse politici te benaderen en nog meer initiatieven hier te ontwikkelen op korte termijn.
Goed bezig :) En we zijn het vrijwel steeds eens :s)

Ik vind het nog steeds heel bijzonder dat het leger zich zo onafhankelijk opstelt. Dat zie je niet vaak bij regime changes. Als het leger zich al afzijdig houdt, dan hebben ze meestal achter de scherm de macht, zoals dat in Thailand gebeurt. Heb je enig idee waarom het leger zich zo opstelt?
pi_91596171
quote:
2s.gif Op woensdag 19 januari 2011 23:08 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Goed bezig :) En we zijn het vrijwel steeds eens :s)

Ik vind het nog steeds heel bijzonder dat het leger zich zo onafhankelijk opstelt. Dat zie je niet vaak bij regime changes. Als het leger zich al afzijdig houdt, dan hebben ze meestal achter de scherm de macht, zoals dat in Thailand gebeurt. Heb je enig idee waarom het leger zich zo opstelt?
Het is inderdaad opmerkelijk dat het leger zich zo opstelt. Hoewel wel opgemerkt moet worden dat al sinds het Bourguiba tijdperk het leger onafhankelijker was wat betreft politiek en de heersende macht. Tuurlijk was het in dienst van de overheid maar niet een rechterhand van de heerser zoals de politie dat wel was. Het leger stond ook in het verleden gewoon goed bij het volk bekend. Wat de politie en veiligheidsdiensten betreft is dat totaal anders. Zeker onder Ben Ali is daar veel geld in gepompt en volgens mij zijn er ook statistieken te vinden dat Tunesie naar verhouding een van de grootste police force had vergeleken met andere Arabische landen. Zoals ik eerder zei, op vrijwel elke rotonde was permanent een politiepost met een of twee agenten en dat zeker 15 jaar lang.
Toeristen die aankwamen in Tunesie en beetje wat van de omgeving zagen zeiden dan ook gelijk als eerste dat er wel erg veel politie is en waarom al die "checkpoints". Zogenaamd voor de dreiging van terrorisme maar elke Tunesier weet dat het vooral voor de veiligheid van de president was en zijn kliek. Deze agenten hielden auto's aan, controleerden papieren, wat er vervoerd werd door vrachtwagens en ook afpersing was natuurlijk vrij normaal.

Wat de onafhankelijkheid van het huidige leger betreft is dat heel moeilijk om van buitenaf te zeggen dus wat ik nu doe is mijn vermoeden uitspreken op basis van info die wel bekend is.
Het is bekend dat een generaal (Rachid Ammar) al in de derde week weigerde bevel tot schieten te geven. Hij is ontslagen, vastgezet en vervangen door een mannetje van de veiligheidsdienst (de honden die wel loyaal zijn zonder enige vorm van moraal). Ik vermoed dat de generaal niet alleen stond in zijn beslissing en daar wellicht al op een groter vlak in het leger iets rommelde wat ook weer komt omdat zij altijd meer binding met het volk hadden en het volk hen ook gewoon mochten. Ook zal de beslissing hem te ontslaan ertoe hebben geleid dat anderen in het leger kritischer waren naar Ben Ali. Uiteindelijk is het een strijd geworden, wat niet te voorkomen was, tussen het leger en de politiemacht van Ben Ali om wie de macht zou grijpen toen Ben Ali vluchtte. Ik denk niet dat het leger direct de macht heeft in de zin dat ze ook aan de politieke touwtjes trekken en daar dus direct invloed op uitoefenen. Een soort gevaar van een junta dus wat kan ontstaan.
Wel is het zo dat het leger nu de baas is vanuit militair oogpunt en op veiligheid toeziet. De politiek trekt tot een bepaalde grens aan hun touwtjes omdat het leger de constitutie aanhoudt (waar op zich niets mis mee is en ook democratische rechten garandeert). Die grens is de constitutie en het niet terugkeren naar het oude regime. Wordt deze grens overtreden dan zal het leger, denk ik, zich niet naar de politiek schikken en zodoende hebben de lieden die dit al zouden willen geen militaire macht om hun plannen af te dwingen. Daarom zei ik dat het belangrijk is de hele politiemacht overhoop te gooien en te breken maar ook het RCD omdat je anders het gevaar loopt weer politici aan te treffen die een dictatuur willen instellen en een loyale politiemacht hebben (opgebouwd) om dat de mensen op te leggen.

Vandaag waren er in een buitenwijk (Mourouj) van Tunis ook een paar gevechten tussen het leger en "gunmen" (Ben Ali's politiemacht die in burger gekleed zijn en dus moeilijk op te sporen).
Waar vroeger de politie overal en altijd was te vinden op de vele rotondes in heel Tunesie zijn nu militairen te vinden (hoewel in mindere mate) die auto's controleren op eventueel aanwezige wapens. Natuurlijk met goedkeuring van de bevolking en er wordt op veel plaatsen voor de militairen gezorgd door hen eten etc te brengen. Het zijn echt de helden op dit moment.

PS: Vandaag bekend dat alle politiek gevangenen zonder onderscheid worden vrijgelaten in Tunesie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Aloulou op 20-01-2011 02:24:23 ]
pi_91596499
quote:
2s.gif Op woensdag 19 januari 2011 23:02 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Wat misschien interessant is zijn de romeinse runes in Carthago en ik zou graag nog eens het prachtige Collosseum van El Djem willen zien. Daar kun je gewoon met de trein naar toe.
Maar dat moet wel je interesse hebben.
Mijn familie komt 10 kilometer bij El Jem vandaan en ik ben er dus zeer bekend mee. Ga in het kleine centrumpje eromheen vaak ff broodje eten of bakkie doen op weg naar familie.
  donderdag 20 januari 2011 @ 00:48:08 #199
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91596580
Volgend jaar een reis door Noord-Afrika heen, dus ook Tunesi staat op mijn lijstje.
pi_91598460
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:48 schreef AryaMehr het volgende:
Volgend jaar een reis door Noord-Afrika heen, dus ook Tunesi staat op mijn lijstje.
Voordat je gaat stuur mij maar een berichtje, mocht ik er zijn ben je meer dan welkom :Y
Deze belofte staat vast van mijn kant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')