abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 15 januari 2011 @ 16:12:37 #1
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91370393
quote:
Opvolger president Tunesië beëdigd

Parlementsvoorzitter Foued Mebezza is vandaag officieel beëdigd als de tijdelijke opvolger van de gevluchte Tunesische president Zine al-Abidine Ben Ali.

Volgens staatspersbureau TAP heeft het staatshoofd “definitief” de macht verlaten. Vervolgens werd Mebezza aangewezen als waarnemend president. Hij legde de eed af in het parlement.

Mebezza zal als interim-president fungeren totdat er nieuwe verkiezingen worden gehouden. Volgens de grondwet moet dat binnen zestig dagen gebeuren.
quote:
Arabische Liga roept op tot kalmte

De Arabische Liga heeft vandaag Tunesie opgeroepen zich te verenigen in het belang van de bevolking. Volgens de Liga moeten politieke krachten in Tunesië, vertegenwoordigers van de maatschappij en functionarissen ervoor zorgen dat de rust wederkeert.

President Zine el-Abidine Ben Ali van Tunesië is vrijdag gevlucht naar Saudi-Arabië na aanhoudende protesten. Volgens de Liga moet er nu worden samengewerkt om de stabiliteit te herstellen. In de Liga zitten 22 Arabische en islamtisch-Afrikaanse landen.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft Tunesië vandaag opgeroepen een democratie op te bouwen. Daarvoor bood ze het Noord-Afrikaanse land Duitse ondersteuning aan. Frankrijk heeft stappen genomen om "verdachte verplaatsingen van Tunesische activa in Frankrijk te blokkeren", maakte het kantoor van president Nicolas Sarkozy bekend nadat hij met enkele ministers was bijeengekomen.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 16:14:37 #2
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91370454
quote:
8s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 16:10 schreef IHVK het volgende:

[..]

Ik heb geen Al Jazeera , tips? :')
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_91370468
Beste Arabieren, wat staat hier?

quote:
Demonstrators in the southern city of Qabis invaded a government building and found and released documents of the police state.
http://www.juancole.com/2(...)acy-and-anarchy.html
pi_91370491
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 16:14 schreef Morendo het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:D
  † In Memoriam † zaterdag 15 januari 2011 @ 16:16:28 #5
137949 Disana
pi_91370512
http://english.aljazeera.net/watch_now/

Doet deze het bij jou IHVK? Bij mij blijft hij maar verbinden.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 16:16:30 #6
198365 Morendo
The Real Deal
pi_91370514
Wat is er overigens mis met CNN?
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_91370520
Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_91370857
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 16:16 schreef Disana het volgende:
http://english.aljazeera.net/watch_now/

Doet deze het bij jou IHVK? Bij mij blijft hij maar verbinden.
Ook niet.

Ik had wel AJ -English maar UPC wil er nu 5 euro per maand voor :')

'Arabisch zenderpakket'
pi_91370869
Maar weer OT
  † In Memoriam † zaterdag 15 januari 2011 @ 16:29:48 #10
137949 Disana
pi_91370958
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 16:27 schreef IHVK het volgende:
Maar weer OT
OT = Off Topic en ik vond het wel Ontopic als tegenwicht voor CNN dat bol staat van de sensationele beelden die het bijna onmogelijk maken te horen wat experts en ooggetuigen zegggen.

Maar kijk:
http://www.livestation.com/channels/3-al-jazeera-english-english
:)
pi_91371264
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 16:29 schreef Disana het volgende:

[..]

OT = Off Topic en ik vond het wel Ontopic als tegenwicht voor CNN dat bol staat van de sensationele beelden die het bijna onmogelijk maken te horen wat experts en ooggetuigen zegggen.

Maar kijk:
http://www.livestation.com/channels/3-al-jazeera-english-english
:)
Bedankt
pi_91371334
Mensen, is het een idee om over dit onderwerp (sociale onrust in de Maghreb) een topic te beginnen in POL? En dan wat meer op de achtergronden gericht dan op de situatie op dit moment in Tunesië? En zo ja heeft iemand dan inspiratie om dit op te starten (mutant bv O-) ).
pi_91371411
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 16:42 schreef du_ke het volgende:
Mensen, is het een idee om over dit onderwerp (sociale onrust in de Maghreb) een topic te beginnen in POL? En dan wat meer op de achtergronden gericht dan op de situatie op dit moment in Tunesië? En zo ja heeft iemand dan inspiratie om dit op te starten (mutant bv O-) ).
AlouAlou vragen, die is Tunesiër en is goed op de hoogte.
I´m back.
  † In Memoriam † zaterdag 15 januari 2011 @ 16:45:49 #14
137949 Disana
pi_91371449
Ik vind het eigenlijk wel fijn lopen hier, inclusief uitstapjes naar landen als Marokko.
pi_91371745
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 16:45 schreef Disana het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel fijn lopen hier, inclusief uitstapjes naar landen als Marokko.
Het kan natuurlijk meer dan prima parallel aan elkaar lopen. Maar goed het is ook maar een voorstel want het is een erg interessant onderwerp.
pi_91371919
quote:
De Arabische Liga
, wie is er niet groot mee geworden.

:')
pi_91372750
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:00 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

, wie is er niet groot mee geworden.

:')
:?
pi_91373483
Wat dit soort landen nodig hebben, overigens ook een heleboel andere landen, is een verlicht dictator. Je kan niet midden in chaos een democratie an sich starten, dat heeft veel Afrikaanse landen in het verleden verwoest, en zal nog veel meer landen gaan verwoesten. Een dergelijke ontwikkeling heeft tijd op elk niveau nodig. Nu heb je gewoon iemand nodig met veel macht, die daar naar toe werkt geleidelijk en uiteindelijk bereid is die macht weer af te staan of tenminste z'n opvolgers, hij staat echter wel als verlicht dictator in dienst van de bevolking.
Rot maar lekker op dan doe je al normaal genoeg.
pi_91373550
Buiten dat ook nog eens 42 dodelijke slachtoffers bij een brand in een gevangenis ergens in Tunesie waar de onrust ook is overgeslagen naar de gevangenen die nauwelijks nog onder controle te
krijgen zijn.
pi_91373664
Absoluut. Arabieren zijn net honden, je moet ze leiden, ze kunnen niet omgaan met vrijheid en democratie.

[ Bericht 21% gewijzigd door paddy op 17-01-2011 20:42:57 ]
pi_91373753
quote:
MAHDIA - Tientallen gevangenen zijn zaterdag gedood bij een massale ontsnappingsactie in de Oost-Tunesische havenstad Mahdia.

''Ze probeerden te ontsnappen en de politie vuurde schoten op hen af. Nu zijn er tientallen mensen dood en iedereen is ontsnapt'', zei een lokale bewoner, Imed, die in de buurt van de gevangenis woont.

Twee andere ooggetuigen bevestigden het verhaal. Volgens Imed zouden er in de gevangenis van Mahdia, 140 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Tunis, ongeveer 1200 gevangenen vast hebben gezeten.

Plunderaars en gewapende bendes

Het leger van Tunesië is zaterdag ingeschakeld om de orde op sommige plaatsen te herstellen, doordat plunderaars en gewapende bendes gebruik maken van het machtsvacuüm nu de president ervandoor is.

Inwoners van verscheidene voorsteden van de hoofdstad Tunis zeiden zaterdag dat groepen plunderaars de buurt afschuimen, gebouwen in brand zetten en mensen en eigendommen aanvallen, terwijl er geen politie in de buurt is. Dat berichtte de Arabische nieuwszender al-Jazeera zaterdagmiddag.

Inwoners hoorden sporadische geweerschoten in het centrum van Tunis en geluiden van afgevuurde traangasgranaten. Helikopters cirkelden boven de stad en bijtende rook hing in de lucht.

Orde herstellen

Enkele bewoners in Denden, 19 kilometer van Tunis, zeiden dat militairen uit helikopters waren gedropt om de orde te herstellen. Ooggetuigen repten van gemaskerde speciale eenheden die plunderaars aanpakten. Zij dachten dat de militairen optraden namens de vertrokken regering.

Het leger heeft volgens lokale bewoners nummers van hulplijnen bekendgemaakt waarop burgers plunderingen kunnen aangeven en andere veiligheidsproblemen kunnen melden.

''Bendes plunderen, creëren chaos en verspreiden angst onder de bevolking'', zei premier Mohamed Ghannouchi. ''We roepen Arabische staten op om te helpen vrede te stichten in Tunesië. De politie patrouilleert in de straten. De noodtoestand is van kracht en het leger is ingezet in bepaalde gebieden.''

Voorsteden Tunis

In voorsteden van Tunis liepen honderden inwoners door de straten met messen en ijzeren staven om plunderaars uit te schakelen. Volgens bewoners werd er opgeroepen buurtmilities te vormen omdat het leger niet overal is.

''Er heerst ontzettend veel angst. Mijn God, breng ons vrede'', zei een lokale vrouw, Lilia Sfaxi. ''We kunnen niet langer in totale angst leven.''
bron: Nu.nl
pi_91375738
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:48 schreef Monidique het volgende:
Absoluut. Arabieren zijn net honden, je moet ze leiden, ze kunnen niet omgaan met vrijheid en democratie.

Heeft niets met een volk an sich te maken, maar wel een land, dat uit complete chaos en armoede gaat komen. Je hebt het bij de hele democratische bewegingen in Afrika gezien, het helpt niet, in 1x. Je moet geleidelijk naar democratie toe ontwikkelen, want het is een heel complex systeem, dat voor dit soort landen op afbraakniveau nog niet kan werken. Zie Azie waar leiders met een veel sterkere positie dit wel voor elkaar hebben weten te boksen en vaak steeds en steeds democratischer werden.

[ Bericht 2% gewijzigd door paddy op 17-01-2011 20:43:27 ]
  zaterdag 15 januari 2011 @ 18:43:19 #23
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91375774
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:44 schreef Sabeltandman het volgende:
Wat dit soort landen nodig hebben, overigens ook een heleboel andere landen, is een verlicht dictator. Je kan niet midden in chaos een democratie an sich starten, dat heeft veel Afrikaanse landen in het verleden verwoest, en zal nog veel meer landen gaan verwoesten. Een dergelijke ontwikkeling heeft tijd op elk niveau nodig. Nu heb je gewoon iemand nodig met veel macht, die daar naar toe werkt geleidelijk en uiteindelijk bereid is die macht weer af te staan of tenminste z'n opvolgers, hij staat echter wel als verlicht dictator in dienst van de bevolking.
Nonsense. Het is Zuid-Korea, Japan en verscheidene Oost-Europese landen na de val van het communisme ook gelukt zonder een tussenstadium van een zogenaamde 'verlichte' dictator te ondergaan.
pi_91376277
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 18:43 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Nonsense. Het is Zuid-Korea, Japan en verscheidene Oost-Europese landen na de val van het communisme ook gelukt zonder een tussenstadium van een zogenaamde 'verlichte' dictator te ondergaan.
Z-K en Japan waren enige tijd in feite vazalstaten van de VS zodat de democratie rustig de tijd kreeg zich te ontwikkelen. En in Oost-Europa ging het in veel landen ook heel moeizaam. Ik zeg niet dat het zo moet als Sabeltandman zegt maar hij heeft wel een punt dat de transitie naar een moderne democratie heel lastig is.
pi_91376493
Zuid-Korea had tot twintig jaar geleden de facto een militaire regime.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 19:01:57 #26
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91376661
Zuid-Korea is inderdaad niet helemaal het juiste voorbeeld. Japan daarentegen wel.
pi_91376780
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 19:01 schreef AryaMehr het volgende:
Zuid-Korea is inderdaad niet helemaal de juiste voorbeeld. Japan daarentegen wel.
Die hadden al een half democratische traditie voor de oorlog en na de oorlog had 50 jaar lang in feite 1 partij het voor het zeggen...
pi_91377041
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:50 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Het behouden Huis, van WFH.
Een machtsvacuüm is idd niet echt bevordelijk voor de openbare orde en veiligheid...
I´m back.
pi_91377759
quote:

[..]

Japan was geen onderontwikkeld land en Zuid-Korea zou ik niet als jouw voorbeeld gebruiken. Ik durf zelfs Vietnam te noemen.
pi_91378322
Volgens een kennis ging het er gister in Sousse ruig aan toe :{
Veel brandjes in ieder geval, en heel veel geplunder.
pi_91378344
Onze vestigingen in Tunis zijn al de hele week dicht; ik denk dat het bedrijf zich binnenkort terugtrekt uit Tunesië, de werknemers zijn hoogst onbetrouwbaar qua afspraken en dit soort politieke instabiliteit draagt er niet echt aan bij. Kunnen we beter uitwijken naar Frans Guyana denk ik :)
pi_91378495
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 19:44 schreef detulp050 het volgende:
Onze vestigingen in Tunis zijn al de hele week dicht; ik denk dat het bedrijf zich binnenkort terugtrekt uit Tunesië, de werknemers zijn hoogst onbetrouwbaar qua afspraken en dit soort politieke instabiliteit draagt er niet echt aan bij. Kunnen we beter uitwijken naar Frans Guyana denk ik :)
Zou me sterk lijken als ze zich nu terugtrekken.
Bovendien hypocriet.
pi_91378586
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 19:48 schreef Sabeltandman het volgende:
Zou me sterk lijken als ze zich nu terugtrekken.
Bovendien hypocriet.
Het is het laatste jaar al schering en inslag dat mensen slecht komen opdagen. En een week dicht kunnen we bij een Offshore-bedrijf niet verkopen aan onze klanten. Dit is vast de druppel; het gaat om 1000 werknemers (ook parttime), dan wil je wel een stabiele organisatie hebben...

En hypocriet, ach; we zijn een bedrijf, geen stichting ter bevordering van Tunesië...
pi_91378976
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 19:51 schreef detulp050 het volgende:

[..]

Het is het laatste jaar al schering en inslag dat mensen slecht komen opdagen. En een week dicht kunnen we bij een Offshore-bedrijf niet verkopen aan onze klanten. Dit is vast de druppel; het gaat om 1000 werknemers (ook parttime), dan wil je wel een stabiele organisatie hebben...

En hypocriet, ach; we zijn een bedrijf, geen stichting ter bevordering van Tunesië...
Des te meer reden waarom je niet meteen een democratie moet beginnen in dit land.
Omdat er genoeg bedrijven zijn, zoals jij hier stelt hierboven, die wegtrekken en/of juist op ontzettend dubieuze manier gebruik maken van de nieuwe
vrijgekomen mogelijkheden, een land als Tunesie, kan zich daar niet zo snel tegen wapenen zeker niet in een fragiele democratie als je die dadelijk krijgt.
Verder snap ik dat je aan bepaalde aspecten moet denken als bedrijf,
maar als je in een gebied/stad/land zit heb je meer verantwoordelijkheden dan die van,
je eigen te spekken kas en desnoods vraag je maar overheidssteun ofzo.
pi_91379821
quote:

[..]

Oost-Europa is in sommige gevallen nog dubieus en heeft het 'geluk' dat het onder sterke invloed van de EU staat.

Wat veel mensen onderschatten is dat een democratie niet alleen verkiezingen en een sterke grondwet nodig heeft, maar een compleet stelsel aan instituten en tradities, waaronder een vrije pers, een open cultuur, een terughoudend leger (geen coup d'etats) en een traditie waarin het volk begint te stuiteren als er 1 persoon (of een groep aan personen) te veel macht naar zich toetrekt, een traditie van gezonde oppositie en een cultuur waarin die oppositie ook wordt gerespecteerd.

Dat soort dingen heb je niet zomaar even staan. Een verlichte dictator is dan wellicht niet de handigste optie (macht corrumpeert) maar direct verkiezingen uitschrijven is ook niet altijd even handig.
pi_91379917
Valt me wel op dat een dictator die al 23 jaar aan de macht is geweest daar zo makkelijk weg te krijgen is.
  zaterdag 15 januari 2011 @ 23:47:49 #37
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91390730
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 20:20 schreef Breekfast het volgende:
Valt me wel op dat een dictator die al 23 jaar aan de macht is geweest daar zo makkelijk weg te krijgen is.
Ja vond ik ook wel typisch, binnen 4 weken was het gebeurd.
Het zit helemaal niet in hun maatschappij om "tegen te spreken" . Maar als ze eenmaal losgaan dan gaan ze ook helemaal los ;)
De tijd was er gewoon rijp voor.
De verhouding tussen baas en werknemer is ook, hoe moet ik het zeggen, stukken afstandelijker. In Tunesie spreek je je baas niet tegen.
Ik kan haast zeggen, in mijn "europese" ogen, haast onderdanig gedrag. Achter iemands rug word dan wel genoeg geluld, maar er recht tegeningaan komt niet vaak voor.

Misschien speelt dat ook mee, waarom een volk het zo lang pikt, zo'n dicator.
Rayen 2½ jaar!
  zondag 16 januari 2011 @ 00:42:14 #38
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_91393804
Maar dit moet toch al veel langer erin gezeten hebben? Waren er geen signalen dan?
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_91394376
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 17:44 schreef Sabeltandman het volgende:
Nadeel is dat er in het verleden veel 'verlichte' dictators hun kans hebben gehad en al gauw richting een wat minder verlicht type gingen. Kijk naar Mugabe. Initieel op handen gedragen en langzaam een corrupte machtswellusteling geworden.
beter een knipoog dan een blauw oog
  zondag 16 januari 2011 @ 01:00:21 #40
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91394671
quote:
2s.gif Op zondag 16 januari 2011 00:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar dit moet toch al veel langer erin gezeten hebben? Waren er geen signalen dan?
Nee totaal niet.

Het is begonnen toen die knul zichzelf in de brand stak, toen begon bij wijze van spreken het vuur in de Tunesiers te ontbranden...
Rayen 2½ jaar!
pi_91395501
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 20:20 schreef Breekfast het volgende:
Wat men niet moet vergeten is dat Tunesië al 50 jaar een dictatuur is.
pi_91395605
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 00:53 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Nadeel is dat er in het verleden veel 'verlichte' dictators hun kans hebben gehad en al gauw richting een wat minder verlicht type gingen. Kijk naar Mugabe. Initieel op handen gedragen en langzaam een corrupte machtswellusteling geworden.
Dus was die eigenlijk niet zo verlicht. Maar het klopt ja, je moet wel de niet-despoten er uit weten te pikken en die juist de mogelijkheden geven, de rest niet. Ook niet de zogenaamd democratische leiders die ff alles verkopen aan buitenlandse mogendheden, soms levert dat op de hele korte termijn geld op, maar op de lange termijn is er nauwelijks nog sprake van groei. Het IMF is echt een van de grootste oorzaken waarom veel landen gefaald hebben.
  zondag 16 januari 2011 @ 01:37:07 #43
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91396272
Ik vrees dat de eerste regering toch maar een ratjetoe word.

Want het is toch zo goed als onmogelijk om over 60 dagen verkiezingen te organiseren.
Oppositiepartijen te formeren, en hun standpunt waarvoor ze staan uit te kunnen dragen aan de bevolking?

Als de nieuwe regering word gekozen, hoe lang blijven die dan zitten voordat er weer verkiezingen zijn eigenlijk?
Rayen 2½ jaar!
  zondag 16 januari 2011 @ 01:56:04 #44
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91397041
quote:
Verbannen islamist Tunesië keert terug

De verbannen leider van de belangrijke Tunesische radicaalislamitische partij Ennahdha, Rached al-Ghannouchi, heeft gezegd dat hij van plan is terug te keren naar zijn vaderland na het vertrek van president Zine al-Abidine Ben Ali.

"De Tunesische intifada is erin geslaagd de dictatuur omver te werpen", aldus de politiek leider in Londen. "Nu is het moment aangebroken voor politieke partijen om het dictatoriale regime te vervangen door een democratie. Ik bereid mezelf voor op mijn terugkomst", sprak de 69-jarige.

Frankrijk, oud-kolonisator van Tunesië, stond destijds achter de beslissing van Ben Ali om Ghannouchi te verbannen. De Fransen waren bang voor een uitbraak van islamistisch geweld in de Noord-Afrikaanse regio. Ghannouchi heeft echter altijd bezworen dat zijn partij een democratische beweging is. Zijn partij is nooit officieel erkend door de Tunesische regering.
pi_91397055
Gaat zo snel allemaal zeg. Sinds gisternacht al dus (dag dat Ben Ali Tunesie verliet dus en was overgenomen in eerste instantie door leger en Ghannouchi als interim-president) al plunderingen op grote schaal door Tunesiers maar ook politie, vastgelegd op foto's. Een kennis van me in Tunis gaf aan dat mensen hun eigen buurt beschermden met zelfgemaakte wapens.

Dat laatste is dus vandaag en vooral vanavond/deze nacht overgeslagen naar heel Tunesie. De politie is verder gegaan met angst aanjagen van de bevolking, "milicia" genoemd op Arabische nieuwszenders. Doelbewust plundert men en zaait men chaos, dat is inmiddels heel erg duidelijk.
Op de Tunesische zender Hannibal wordt geschat dat een harde kern van 3000 politiemensen zich hiermee bezig houdt o.a. in undercover auto's die onder het Ben Ali regime bekend stonden als auto's van de geheime dienst (undercover), denk aan zwarte clio of witte rovers. Tunesiers weten (zeker jongeren) precies welke auto's de geheime dienst undercover in rijdt en het leger heeft beschrijvingen en namen vrijgegeven zodat zij herkenbaar zijn voor de mensen.
Ook heeft het leger via nieuwskanalen telefoonnummers vrijgegeven per regio dat gebeld moet worden als er geplunderd wordt door de politie/milities.

Overdag dus in Sfax hele gevangenis opengemaakt door het leger en iedereen vrijgelaten en oude papieren en documenten ervan verbrandt. Wat de rede of het motief daarachter is kan ik niet bij.
De gevangenissen waar gevangenen zijn omgekomen door brand wordt de politie/milities van verdacht om chaos te laten doen toenemen. Overdag verscheidene grote mannen van de geheime dienst van Ben Ali (en nu dus nog de verderfzaaiers van de milities) opgepakt door het leger zoals is te zien op deze video:
Erg onrustig, mijn vader is in Tunesie (Sousse) en sprak hem meerdere malen en gaf aan dat nu iedereen in heel Tunesie zijn eigen buurt beschermd. Mannen op patrouille bewapend met hout/harken/scheppen etc door de militias van Ben Ali die plunderen maar ook indien anderen het in het hoofd halen. Een bron binnen het leger bevestigd dat Ben Ali's geheime dienst erachter zit samen met de politie: "There are fears that some of the violence is being carried out by armed factions allied to Ben Ali, with Reuters quoting an unnamed military source as saying: "Ben Ali's security is behind what is happening.Several militias, which are actually doing some of the looting are part of the ministry of the interior, or police members, and they are co-ordinated by heads of police and intelligence in Tuisia," he said".

Het leger krijgt langzaam controle op deze politie/militia. Een ander gevaar is dat de winkels op beginnen te raken zoals ook levensmiddelen en geld al langer niet meer opgenomen kan worden.
Mijn vader ging wat dingen halen (had ervoor al veel belangrijke zaken extra ingeslagen) en zei dat er hele grote rijen mensen stonden en wat er nog wat erg oud eten was vooral. Als dit langer of te lang duurt dreigt dus deze crisis de situatie te verergeren. Hopen dat het leger snel helemaal controle krijgt over het land en de politie uitschakelt en zodoende er veiligheid gaat heersen en orde.

Wat betreft het politieke aspect is het laatste woord ook nog niet gezegd. De gister aangewezen interim-president Ghannouchi is vervangen door een ander. Ook roepen verschillende andere belangrijke politici en voormalid parlementsleden op tot het wijzigen van de constitutie, een idee dat aanhang heeft onder veel Tunesiers omdat Ben Ali jarenlang met de constitutie enerzijds in zijn hand misbruikt heeft gemaakt van mazen in de wet en bepaalde constructies om het te omzijlen. Deze discussie is zeker nog niet afgelopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Aloulou op 16-01-2011 02:04:36 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91397456
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 01:56 schreef Aloulou het volgende:
Gaat zo snel allemaal zeg. Sinds gisternacht al dus (dag dat Ben Ali Tunesie verliet dus en was overgenomen in eerste instantie door leger en Ghannouchi als interim-president) al plunderingen op grote schaal door Tunesiers maar ook politie, vastgelegd op foto's. Een kennis van me in Tunis gaf aan dat mensen hun eigen buurt beschermden met zelfgemaakte wapens.

Dat laatste is dus vandaag en vooral vanavond/deze nacht overgeslagen naar heel Tunesie. De politie is verder gegaan met angst aanjagen van de bevolking, "milicia" genoemd op Arabische nieuwszenders. Doelbewust plundert men en zaait men chaos, dat is inmiddels heel erg duidelijk.
Op de Tunesische zender Hannibal wordt geschat dat een harde kern van 3000 politiemensen zich hiermee bezig houdt o.a. in undercover auto's die onder het Ben Ali regime bekend stonden als auto's van de geheime dienst (undercover), denk aan zwarte clio of witte rovers. Tunesiers weten (zeker jongeren) precies welke auto's de geheime dienst undercover in rijdt en het leger heeft beschrijvingen en namen vrijgegeven zodat zij herkenbaar zijn voor de mensen.
Ook heeft het leger via nieuwskanalen telefoonnummers vrijgegeven per regio dat gebeld moet worden als er geplunderd wordt door de politie/milities.

Overdag dus in Sfax hele gevangenis opengemaakt door het leger en iedereen vrijgelaten en oude papieren en documenten ervan verbrandt. Wat de rede of het motief daarachter is kan ik niet bij.
De gevangenissen waar gevangenen zijn omgekomen door brand wordt de politie/milities van verdacht om chaos te laten doen toenemen. Overdag verscheidene grote mannen van de geheime dienst van Ben Ali (en nu dus nog de verderfzaaiers van de milities) opgepakt door het leger zoals is te zien op deze video:
Erg onrustig, mijn vader is in Tunesie (Sousse) en sprak hem meerdere malen en gaf aan dat nu iedereen in heel Tunesie zijn eigen buurt beschermd. Mannen op patrouille bewapend met hout/harken/scheppen etc door de militias van Ben Ali die plunderen maar ook indien anderen het in het hoofd halen. Een bron binnen het leger bevestigd dat Ben Ali's geheime dienst erachter zit samen met de politie: "There are fears that some of the violence is being carried out by armed factions allied to Ben Ali, with Reuters quoting an unnamed military source as saying: "Ben Ali's security is behind what is happening.Several militias, which are actually doing some of the looting are part of the ministry of the interior, or police members, and they are co-ordinated by heads of police and intelligence in Tuisia," he said".

Het leger krijgt langzaam controle op deze politie/militia. Een ander gevaar is dat de winkels op beginnen te raken zoals ook levensmiddelen en geld al langer niet meer opgenomen kan worden.
Mijn vader ging wat dingen halen (had ervoor al veel belangrijke zaken extra ingeslagen) en zei dat er hele grote rijen mensen stonden en wat er nog wat erg oud eten was vooral. Als dit langer of te lang duurt dreigt dus deze crisis de situatie te verergeren. Hopen dat het leger snel helemaal controle krijgt over het land en de politie uitschakelt en zodoende er veiligheid gaat heersen en orde.

Wat betreft het politieke aspect is het laatste woord ook nog niet gezegd. De gister aangewezen interim-president Ghannouchi is vervangen door een ander. Ook roepen verschillende andere belangrijke politici en voormalid parlementsleden op tot het wijzigen van de constitutie, een idee dat aanhang heeft onder veel Tunesiers omdat Ben Ali jarenlang met de constitutie enerzijds in zijn hand misbruikt heeft gemaakt van mazen in de wet en bepaalde constructies om het te omzijlen. Deze discussie is zeker nog niet afgelopen.

Politie en milities zijn/waren dus wel op de hand van Ben Ali?
Leger op de hand van het volk dus?
pi_91397547
quote:
2s.gif Op zondag 16 januari 2011 00:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
Er waren zeker signalen.

Google Redeyef. Een plaats helemaal in het Zuiden waar een aantal jaar geleden massale rellen waren van jongeren en ook de ordetroepen het helemaal hebben afgezet om vervolgens huis te houden.
Google Gafsa. Een stad zuidelijker waar fosfaat zit en werklozen hard rellen schopten en waar de politie met hulp van leger ook alles heeft afgesloten en de kop in gedrukt. Toen is Ben Ali er geweest om banen te beloven, wat ook wat aangeeft.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91397691
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 02:06 schreef Sabeltandman het volgende:

[..]

Politie en milities zijn/waren dus wel op de hand van Ben Ali?
Leger op de hand van het volk dus?
Kortgezegd, ja. Zeker. Politie zit diep in een politiestaat met een groot politieapparaat en geheime dienst. Vandaar dat het leger het niet een, twee, drie overneemt en macht afdwingt en dat nu even tijd kost. Mijn vader zei gisteren al dat de militairen die hij onderweg tegenkwam zeer vriendelijk waren. Op internet werd ook opgeroepen hen eten te geven omdat zij al zo lang onder constante druk staan. De politie en geheime diensten worden gehaat, al jaren. Veel afpersing van de bevolking in dagelijkse leven en natuurlijk mensenrechten schendingen zoals martelingen, zeker van geheime dienst.
  zondag 16 januari 2011 @ 02:18:20 #49
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91397813
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 02:09 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Er waren zeker signalen.

Google Redeyef. Een plaats helemaal in het Zuiden waar een aantal jaar geleden massale rellen waren van jongeren en ook de ordetroepen het helemaal hebben afgezet om vervolgens huis te houden.
Google Gafsa. Een stad zuidelijker waar fosfaat zit en werklozen hard rellen schopten en waar de politie met hulp van leger ook alles heeft afgesloten en de kop in gedrukt. Toen is Ben Ali er geweest om banen te beloven, wat ook wat aangeeft.
Oh sorry, was mij helemaal niet bekend.
En heb ik eigenlijk ook nooit van mijn schoonfamilie gehoord eigenlijk. Heeft te weinig indruk gemaakt waarschijnlijk ;)
Rayen 2½ jaar!
pi_91397974
pi_91398043
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 02:25 schreef Aloulou het volgende:
Tunesie's bezorgde buren: http://english.aljazeera.(...)115185019277975.html
quote:
LATEST:

Libya's President Gaddafi says he still considers ousted Tunisian leader Zine al-Abidine Ben Ali to be the country's leader
http://www.bbc.co.uk/news/
pi_91398162
JORDAN: Thousands of demonstrators protest food prices, denounce government

Thousands of people took to the streets of the capital, Amman, and several other cities to protest rising food prices and unemployment, media reports say.

Aside from complaints, they also pointed rare and stinging criticism toward the Jordanian government, headed by Prime Minister Samir Rifai.

"Down with Rifai's government," protestors chanted as they marched through Amman's city center, according to Agence France-Presse. "Unify yourselves because the government wants to eat your flesh. Raise fuel prices to fill their pockets with millions."

Similar protest marches were held in the cities of Maan, Karak, Slat and Irbid, where demonstrators shouted that Jordan was "too big" for Rifai, the report added. All in all, around 8,000 people turned out for the marches -- despite previous measures by the Jordanian government to create more jobs and control rising commodity prices.

Meer: http://latimesblogs.latim(...)ands-government.html
  zondag 16 januari 2011 @ 02:41:27 #53
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_91398316
Oeps daar gaat het volgende land *) . Straks krijgen we het domino-effect ;)
Rayen 2½ jaar!
pi_91399564
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 02:14 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Kortgezegd, ja. Zeker. Politie zit diep in een politiestaat met een groot politieapparaat en geheime dienst. Vandaar dat het leger het niet een, twee, drie overneemt en macht afdwingt en dat nu even tijd kost. Mijn vader zei gisteren al dat de militairen die hij onderweg tegenkwam zeer vriendelijk waren. Op internet werd ook opgeroepen hen eten te geven omdat zij al zo lang onder constante druk staan. De politie en geheime diensten worden gehaat, al jaren. Veel afpersing van de bevolking in dagelijkse leven en natuurlijk mensenrechten schendingen zoals martelingen, zeker van geheime dienst.
Lijkt Iran voor de Islamitische Revolutie wel, hopen dat de revoluties in deze landen,
geen dergelijk karakter krijgen of beter gezegd een dergelijk vervolg.
pi_91400436
Misschien is dit een reden dat de president ineens zo snel is opgestapt:

http://www.nu.nl/buitenla(...)-tunesie-gedood.html
  zondag 16 januari 2011 @ 10:25:08 #56
124676 RobertoCarlos
pi_91401607
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 07:39 schreef nummer_zoveel het volgende:
Misschien is dit een reden dat de president ineens zo snel is opgestapt:

http://www.nu.nl/buitenla(...)-tunesie-gedood.html
Ik denk dat eerder komt doordat hij kennelijk geen steun meer heeft van het leger (en mogelijk ook de veiligheidsdiensten), anders had hij de orde wel hersteld.
  zondag 16 januari 2011 @ 10:28:04 #57
124676 RobertoCarlos
pi_91401647
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 02:25 schreef Aloulou het volgende:
Tunesie's bezorgde buren: http://english.aljazeera.(...)115185019277975.html
En dit lijken me geen oprecht bezorgde buren. Evenals Khadaffi en de Palestijnen wordt deze revolutie eerder gebruikt voor de eigen agenda: Egypte: oppositie tegen de regering, Khadaffi: vergroten van zijn macht op het Afrikaanse continent; Palestijnen: strijd tegen Israël.
pi_91401937
Van mij mag dit zelfde gebeuren in Egypte. Enige nadeel is dat ik dan wel bang ben voor de "Moslim broederschap". Weet niet of Egypte gebaat is met zulke conservatieven in de regering.
  zondag 16 januari 2011 @ 10:49:13 #59
124676 RobertoCarlos
pi_91402040
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 01:56 schreef AryaMehr het volgende:
Verbannen Islamist keert terug
[..]

Het lijkt me duidelijk dat er nu een machtsstrijd aan de gang is, zowel intern (zie onderstaand artikel NY Times) als extern, waarbij ook moslim-fundamentalisten kijken op welke manier zij hier iets in hun voordeel uit kunnen halen. Het belangrijkste is echter de interne machtsstrijd, ik ben benieuwd hoe de verhoudingen binnen het leger zijn. Het is goed om te lezen uit de zeer gewaardeerde bijdragen van Aloulou dat de militairen vriendelijk zijn en ook de politiemilities aanpakken.
Waar het nu om gaat is wie de interne machtsstrijd wint..

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

In Tunisia, Clashes Continue as Power Shifts a Second Time

TUNIS — Tanks, police officers and gangs of newly deputized young men wielding guns held the deserted streets of Tunis Saturday night after a day of sporadic rioting and gunfire. Power changed hands for the second time in 24 hours, and the swift turnabout raised new questions about what kind of government might emerge from the chaos engulfing Tunisia.
http://www.nytimes.com/20(...)html?_r=1&ref=africa

[ Bericht 9% gewijzigd door RobertoCarlos op 16-01-2011 11:00:25 ]
  zondag 16 januari 2011 @ 10:56:16 #60
124676 RobertoCarlos
pi_91402188
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 02:09 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Er waren zeker signalen.

Thx :s) Het blijft me verbazen dat de westerse media dit soort gebeurtenissen niet heeft opgepikt, ik heb er toen iig niets van gemerkt..
Wat ik me ook nog afvraag is of er binnen Tunesië organisaties of stromingen zijn die de boosheid organiseren, bijvoorbeeld studentenorganisaties of burgergroepen. Vanuit het geloof zal deze drijvende kracht achter de opstand niet zijn gekomen lijkt me.... Of was deze opstand echt allemaal superspontaan en zit er geen enkele vorm van organisatie achter?

(is meer een vraag in het algemeen :) )

Edit: Op deze kaart zie je een mooi overzicht van de opstandjes op verschillende plekken in Tunesië sinds de Kerst.

http://english.aljazeera.(...)111415114167177.html

[ Bericht 8% gewijzigd door RobertoCarlos op 16-01-2011 11:09:01 ]
pi_91404187
quote:
2s.gif Op zondag 16 januari 2011 10:56 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Thx :s) Het blijft me verbazen dat de westerse media dit soort gebeurtenissen niet heeft opgepikt, ik heb er toen iig niets van gemerkt..
Wat ik me ook nog afvraag is of er binnen Tunesië organisaties of stromingen zijn die de boosheid organiseren, bijvoorbeeld studentenorganisaties of burgergroepen. Vanuit het geloof zal deze drijvende kracht achter de opstand niet zijn gekomen lijkt me.... Of was deze opstand echt allemaal superspontaan en zit er geen enkele vorm van organisatie achter?
Dat is dus het wonderbaarlijke eigenlijk. De vakbonden die altijd hun mond hebben gehouden over Ben Ali en tegen Ben Ali en alleen daarom toegestaan waren steunden direct de demonstraties en riepen ertoe op. Vanaf het begin vier weken geleden dus he. Want daar begon het al zo lang geleden en ik verbaasde mij na een week dat er totaal geen nieuws over was in Nederland en andere landen hier omdat ik al zag dat dit zeer ongewoon was in een land geregeerd op angst.

De vakbonden hebben zeker bijgedragen aan het afzetten van Ben Ali kan ik concluderen. Zeker in de derde week werd hun stem en expliciete oproep tot het doorgaan van demonstreren invloedrijker en heeft eraan bijgedragen dat Tunesiers werden bevestigd (andermaal) in hun rechtvaardige strijd.

Ook advocaten hebben vanaf het begin gedemonstreerd:
Djerba:
Laatste filmpje duidelijke woorden, al 2 weken geleden uitgesproken toen nog lang niet bekend was dat Ben Ali het niet zou uithouden of vluchten: "we gaan en moeten het land hervormen naar een waardig bestaan voor Tunesiers in waardigheid en vrijheid" etc etc.

Hele land hebben advocaten dus gedemonstreerd en hun vrij goede leventje daarmee op het spel gezet. Als je dat nu allemaal terugkijkt met in het achterhoofd hoe tot daarvoor altijd op angst is geregeerd en niet werd gepraat zie je dat de angst gebroken was, men was niet meer bang. Van het een komt het ander en Tunesiers die massaal al Jazeera volgden en volgen zien dit ook op het nieuws en worden bevestigd in hun roep, resultaat: volgende dag nog meer mensen die demonstraties meelopen en zo is die sneeuwbal gaan rollen totdat Ben Ali uiteindelijk moest vluchten.
  zondag 16 januari 2011 @ 12:39:59 #62
124676 RobertoCarlos
pi_91405084
Interessant, dus dan kwam de doorslaggevende steun van de vakbonden en hebben de (moedige) advocaten met name in het begin bijgedragen aan het sneeuwbaleffect na de zelfmoord rond Kerst.
Maar ja, dat roept bij mij dan gelijk weer de volgende vragen op:

- door wie werden de vakbonden dan voorheen gesteund cq. gecontroleerd? Die stonden toch ook op een of andere manier onder controle van Ben Ali? Enig idee waarom ze nu wel meegaan met het volk?

- waarom waren de advocaten dan niet geinfiltreerd door de veiligheidsdiensten, dat ze uberhaupt konden protesteren?
Dat men niet meer bang was dat snap ik, maar er zijn genoeg dictaturen waar de repressie zo hard is dat werkelijk elke vorm van protest afgestraft wordt. Of was het een 'foutje' van Ben Ali dat hij de advocaten wat vrijer heeft gelaten en ze zodoende heeft onderschat?

Maar toch waren dit allemaal organisaties of groepen die pas protesteerden na half december. Als ik het goed begrijp was er voor 17-12 geen groep of stroming waar men terecht kon als men ontevreden was, zoals bijv. een ondergronds verzet (zoals in Z-Afrika) of de kerk (zoals in de DDR).
Dan zou de conclusie namelijk zijn dat de onrust pas na de zelfmoord van half december escaleerde en dat pas daarna groepen zich aansloten. Voor half december was er dan dus niets georganiseerd.
pi_91405264
quote:
2s.gif Op zondag 16 januari 2011 10:49 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Het lijkt me duidelijk dat er nu een machtsstrijd aan de gang is, zowel intern (zie onderstaand artikel NY Times) als extern, waarbij ook moslim-fundamentalisten kijken op welke manier zij hier iets in hun voordeel uit kunnen halen. Het belangrijkste is echter de interne machtsstrijd, ik ben benieuwd hoe de verhoudingen binnen het leger zijn. Het is goed om te lezen uit de zeer gewaardeerde bijdragen van Aloulou dat de militairen vriendelijk zijn en ook de politiemilities aanpakken.
Moslimfundamentalisten zijn altijd in Islamitische landen (en moeten ook naar mijn mening in Tunesie het recht hebben op hun mening) maar niet op grote schaal in Tunesie. Daar zijn verschillende oorzaken voor; ten eerste omdat Ben Ali ze keihard heeft vervolgd vanaf dag 1 en ze dus geen invloed hebben. Je zal denken "goed dit beleid van hem" maar het is ten koste gegaan van alle Tunesiers die wel gewoon op eigen manier hun geloof willen beleven en daarin de geheime dienst tegenkwamen omdat het volgens de idioot gestelde normen van Ben Ali "te extreem was".
Zijn normen waren dat de hoofddoek bijv. niet van de Tunesische Islam is. Nu klinkt het wellicht niet zo raar voor Nederlanders maar het resultaat is dat de politie (echt waar bij nichten van mij gebeurt) vrouwen naar hen toeriepen die hoofddoek droegen en sommeerde het meer naar achteren te doen zodat net wat meer haar voor zichtbaar is en het de "culturele hoofddoek is" ipv "fundamentalistische". De theorie hierachter was dat als de vrouw de hoofddoek helemaal strak over al haar had er een "fundamentalistische interpretatie en uiting aan ten grond lag" terwijl als men het deed zodat voor nog wat haren zichtbaar waren het de culturele uiting was want dat de hoofddoek een culturele gebruik is voor veel Tunesiers staat vast en is zo te zien.
Het bovenstaande beleid samengaand met grote schending van mensrechten, censuur van vrije media, martelen van tegenstanders en stelen van geld leidde ertoe dat Tunesiers meer naar Islam toegingen als tegenreactie. Nu moet je dit niet "definitief" zien als alle Tunesiers gaan massaal fundamentalistische trekken vertonen maar er was een trend gaande - wat voorheen niet zo was - onder een deel van de jongeren om meer naar Islam te trekken en noem het ook strengere/fundamentalistische interpretaties daarvan maar dat kwam echt vooral door het repressieve beleid van Ben Ali en de focus op Islam ten koste van de normale Tunesier en hoe hij constant werd gelet zijn geloof te beleven.

Een voorbeeld en dit is geen overdreven reactie maar echt de waarheid. Een Tunesier die elk ochtendgebed (voor zonsopkomst) bijwoont in de Moskee werd gelijk gevolgd door de geheime dienst en gezien als bedreiging. De implicatie hiervan is intimidatie in het beleid van de politiestaat enkel en alleen omdat je als Tunesier je geloof wat praktizerender belijdt dan de gemiddelde man. Als je Islamitische websites bezocht kon je verwachten dat het een kwestie van tijd was voordat de politie je opzocht. Mannen die een baard droegen werden standaard door de politie geïntimideerd en afgeperst. Dus als je eigen kleine winkel hebt extra belasting toeslag, geen vergunning verlengen tenzij je "onder de tafel bijbetaalt", politie die bij rotonde stond te controleren houdt je tegen, zoekt een boete op en zegt dat er een "schikking" getroffen kan worden tussen neus en lippen door als je wat geld aan hem betaald. Dit laatste kwam sowieso de hele bevolking heel veel voor. Tunesiers uit buitenland met baard is in het verleden bij de grens verteld eerst de baard eraf te halen en dan kom je pas het land binnen (oom van mij gebeurt ook onder Bourguiba). Er zijn genoeg Tunesiers verdwenen in de gevangenis met de veroordeling "terrorist", meermalig misbruikt na 9/11 omdat ze wisten dat het goed lag in de wereld en niemand meer naar ze omkeek. Ook journalisten onder deze veroordelingen vastgezet en je kan ervanuit gaan dat dat martelingen betekent. Zelfs de protesten van afgelopen weken werden uitgelegd als o.a. werk van extremisten en terroristen.

De tegenreactie hierop is bekend in Tunesie en in een rapport van twee jaar geleden van Amerika verwerkt als zorgwekkende ontwikkelingen. Jongeren raakten zo teleurgesteld in dit regime dat een klein deel ervan zich ging bevinden in extremistische kringen van de Islam en interpretaties. Ik zei al eerder tegen vrienden en familie in Tunesie dat dit beleid van de president tegenover de Islam en actief vervolgen van Moslims die praktizeren volgens de overheid "een vorm van extremisme", ervoor zorgt dat er een kiem wordt gelegd voor extremistische groepen om mensen aan te trekken die ontevreden zijn en gedesillusioneerd. Gelukkig is dat vooralsnog niet gebeurd en gaat het om individuele gevallen en zeker niet groepen of grote bewegingen.

Rachid al-Ghannouchi, de oppositieleider van partij An-Nahda (renaissance), is inderdaad Islamist maar hierbij moet worden opgemerkt om eerlijk te blijven dat dat niet in de traditionele zin is zoals Moslimbroederschap, Taliban of Shabab in Somalie. Hij is een filosoof en heeft vaak opgeroepen tot open discussies onder (Tunesische) Moslims of bijvoorbeeld polygamie (toegestaan in de Koran) wel nog toegestaan moet worden in een land in de 21e eeuw. Een Islamist van de eerder genoemde voorbeelden zal dit niet doen voor hem staat vast dat dit toegestaan is omdat het in de Koran staat. al-Ghannouchi woont in Londen en is vooral bekend onder intellectuele kringen en niet onder de bevolking in Tunesie omdat het regime alles eraan heeft gedaan zijn stem weg te krijgen in Tunesie (zoals ook stemmen van andere oppositiepartijen die niet op Islamitische grondslag zijn) zodat hij een onbekende zou worden.Dat laatste is Ben Ali gelukt en ook een paar anderen oppositiepartijen hoewel een paar namen onder Tunesiers (die ook hebben aangegeven terug te gaan) nog wel algemeen bekend zijn: Moncef Marzouki bijv.

Zoals ook de leider van de communistische partij heeft aangegeven zich klaar te maken voor verkiezingen moet ook deze man het recht daarop hebben. Ook nog een ander oppositielid die zich vanaf het begin keihard heeft uitgesproken tegen Ben Ali's bandieten komt terug met zijn democratische partij. Ik persoonlijk vind dat het allemaal moet kunnen en zolang de media compleet vrij is in Tunesie en nu, na Ben Ali, is dat het als je Tunesische tv bekijkt en ook ziet dat al Jazeera terugkomt in Tunesie met een kantoor en permanente verslaggever zoals ze in meer Arabische landen hebben waar ze nog niet verboden zijn. De media zal voor Tunesiers verduidelijken door o.a. kritische vragen en duidelijker maken aan Tunesiers waar partijen voor staan in de praktijk. Ook heb ik geen vrees dat Tunesie snel weer kan worden overgenomen door een dictator die vervolgens de boel dichtmaakt en vrijheden afschaft, daarvoor is de opstand te goot geweest en zal men niet toelaten.
pi_91405538
quote:
2s.gif Op zondag 16 januari 2011 12:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
Interessant, dus dan kwam de doorslaggevende steun van de vakbonden en hebben de (moedige) advocaten met name in het begin bijgedragen aan het sneeuwbaleffect na de zelfmoord rond Kerst.
Maar ja, dat roept bij mij dan gelijk weer de volgende vragen op:

- door wie werden de vakbonden dan voorheen gesteund cq. gecontroleerd? Die stonden toch ook op een of andere manier onder controle van Ben Ali? Enig idee waarom ze nu wel meegaan met het volk?
Deze vakbonden (enige) werden natuurlijk toegelaten omdat Ben Ali heeft afgedwongen dat ze op veel zaken hun mond hielden. Het was in feite geen vakbond zoals in Nederland dat ook de overheid kritisch bekijkt en openlijk reacties daarop geeft maar gewoon een vakbond waar Ben Ali de macht over heeft afgedwongen door alleen deze toe te staan en mensen daarin omdat hij wist en ervoor zorgde dat men niet tegen ook maar iets van zijn beleid keerde.

Vandaar de verbaasde reactie ook van Tunesiers en analytici dat de vakbonden bleven oproepen tot steun en demonstraties. Het geeft ook aan dat de onvrede te groot was en de bom dus moest barsten blijkbaar. Zelfs toen Ben Ali zijn derde en laatste speech gaf wat betreft teruggeven van vrijheden, terugdraaien van censuur en aangaf na zijn laatste drie jaar nu vrije verkiezingen te houden heeft de vakbond direct weer opgeroepen tot demonstratie. De dag erna kennen we, Tunis meer dan 10.000 man op de wat zorgde voor kettingreactie in heel Tunesie en alle steden en Ben Ali die vluchtte in namiddag.

Moet wel gezegd worden dat ookal hadden de vakbonden geen steun uitgesproken ik zeker weet dat de demonstraties alsnog doorgingen. Maar het feit dat de vakbonden zich zo uitspraken gaf wel voor de Tunesier de rechtvaardige strijd aan, het versterkt elkaar alleen maar zeg maar waardoor die sneeuwbal niet meer te houden is.

Vergeet niet dat in Tunesie openlijk demonstreren in groepen per definitie verboden was. Voor welke reden dan ook. Toen Gaza onder vuur lag wilden veel Tunesiers demonstreren en hebben het geprobeerd maar politie was erbij en opgepakt direct vanaf het begin. In Jebeniana, klein plaatsje, waren daarom paar relletjes uitgebroken van (nog geen duizend) jongeren die wilden demonstreren en dat spontaan probeerden en politie heeft daarbij een 15-jarige doodgeschoten.
Ik weet het nog goed omdat ik het van mijn neef hoorden, zij wonen vlakbij dit plaatsje, en iedereen boos was en het te gek voor woorden vond omdat het voor het goede doel was tegen de Israelische bezetting in Gaza en de consensus was toch echt dat dit liet zien hoe achterlijk Ben Ali wel niet was dat hij zelfs demonstraties daartegen niet toe liet.
Die advocaat die ik eerder noemde wilde in de Moskee dat iemand op de preekstoel na het gebed een verzoek zou toen tot doneren van geld en kleding. De politie die overal infiltranten constant heeft kwam er direct aan en de advocaat moest met anderen mee naar het politiebureau.

[/quote]
quote:
- waarom waren de advocaten dan niet geinfiltreerd door de veiligheidsdiensten, dat ze uberhaupt konden protesteren?
Dat men niet meer bang was dat snap ik, maar er zijn genoeg dictaturen waar de repressie zo hard is dat werkelijk elke vorm van protest afgestraft wordt. Of was het een 'foutje' van Ben Ali dat hij de advocaten wat vrijer heeft gelaten en ze zodoende heeft onderschat?
Wat bedoel je met infiltreren? Dat de advocaten eigenlijk leden zouden moeten zijn van de geheime dienst? Want dat lijkt mij niet realistisch, wellicht een paar maar duizenden advocaten in het land die allemaal lid zijn van Ben Ali's politiekorps/geheime dienst is wel erg veel van het goede en niet haalbaar.

Ik ken een advocaat in Tunesie, overigens ook iemand die Ben Ali zeer haat en een paar keer is bezocht door de politie omdat hij net iets teveel praatte. Hij is vorig jaar vertrokken naar Saudie-Arabie omdat hij daar een (goede) baan kon krijgen, ben erg benieuwd wat hij nu zou zeggen op de ontwikkelingen in Tunesie maar dat terzijde.

Het land werd geregeerd op angst dus voor deze demonstraties was dat ook onder advocaten om zich openlijk tegen Ben Ali uit te spreken. Ze zouden worden opgepakt en waarschijnlijk gemarteld om af te dwingen dat het niet weer zou gebeuren. Maar toen de demonstraties begonnen waren het teveel advocaten die zich openlijk uitspraken en verenigden daartoe in verschillende steden. Het was ook heel vreedzaam en "intellectueel", ze lazen een brief voor opgesteld gezamenlijk waarin opgeroepen wordt tot vrijheid van media etc en rechtvaardigheid en de problemen van onrechtvaardigheid en zongen vervolgens het volkslied.
Het was toen ook helemaal niet zo dat de advocaten wisten dat Ben Ali ten einde zou komen het was een protest in de hoop dat Ben Ali zou luisteren en de noodzaak inzien en hervormen. Pas later is die sneeuwbal te groot geworden dat mensen inzagen dat Ben Ali geen macht meer had over het volk omdat de angst weg was en iedereen massaal op ging staan.

quote:
Maar toch waren dit allemaal organisaties of groepen die pas protesteerden na half december. Als ik het goed begrijp was er voor 17-12 geen groep of stroming waar men terecht kon als men ontevreden was, zoals bijv. een ondergronds verzet (zoals in Z-Afrika) of de kerk (zoals in de DDR).
Dan zou de conclusie namelijk zijn dat de onrust pas na de zelfmoord van half december escaleerde en dat pas daarna groepen zich aansloten. Voor half december was er dan dus niets georganiseerd.
Klopt ook helemaal. Georganiseerd protest in welke vorm werd de mond gesnoerd. Vandaar dat het enige protest georganiseerd buiten Tunesie zat en dat waren politieke vluchtelingen.
In Tunesie was er geen enkele vorm aanwezig en is door al die jaren heen van repressie ook uitgeroeid om het zo maar te zeggen. Dat en veel andere zaken leidde ertoe dat de bom barstte en toen opeens toch groepen opstonden zoals de vakbonden die normaal gesproken altijd ook (uit angst) hun mond hielden. Toen dat eenmaal in werking was gezet met andere ontwikkelingen was het niet meer te houden.

[ Bericht 39% gewijzigd door Aloulou op 16-01-2011 13:08:22 ]
  zondag 16 januari 2011 @ 13:08:36 #65
124676 RobertoCarlos
pi_91406313
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 12:44 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Moslimfundamentalisten zijn altijd in Islamitische landen (en moeten ook naar mijn mening in Tunesie het recht hebben op hun mening) maar niet op grote schaal in Tunesie. Daar zijn verschillende oorzaken voor; (...) heb ik geen vrees dat Tunesie snel weer kan worden overgenomen door een dictator die vervolgens de boel dichtmaakt en vrijheden afschaft, daarvoor is de opstand te goot geweest en zal men niet toelaten.
De ontwikkelingen en de nuances die jij schetst zie ik ook zo en die zijn eigenlijk vrij standaard (niet-terroristen veroordelen met terrorisme-wetgeving etc). Dat er bij een groepje een tegenreactie is op de religieuze repressie is logisch en ik hoop maar niet dat gewelddadige moslim-groepen dit gaan gebruiken. En natuurlijk moeten ook moslims gelijk behandeld worden in de toekomst.
Ik hoop erg dat inderdaad de verbande intellectuelen, en andere sterke mensen en organisatie (zoals Al Jazeera) terug komen naar Tunesie, want deze zijn heel hard nodig om de onrust te structureren. Gebeurt dit nu niet, dan wordt het steeds moeilijker. Want ook al accepteert men niet een bepaalde oplossing: elke opstand betekent meer schade aan het land, zowel qua goederen maar ook qua imago (toerisme). En de wanhoop wordt alleen maar groter.
Het verraderlijke is dat er natuurlijk niet direct een dictator zal opstaan (dat leek Ben Ali ook niet te zijn), maar dat er toch te makkelijk genoegen zal worden genomen met een persoon die het beste voor lijkt te hebben met de mensen. Maar het lijkt me in deze situatie erg lastig om te weten wie je nog kunt vertrouwen.....

(ik hoop trouwens dat alles goed is met jouw familie..)
pi_91406627
Er speelt heel veel in Tunesie op dit moment maar ik vind dat alleen maar goed eigenlijk. Ik heb het over politieke, vragen waar het naartoe moet, of de constitutie niet gewijzigd moet worden omdat ook zaken zijn verandert door Ben Ali, welke Tunesiers terugkomen om wellicht deel te nemen aan verkiezingen etc. Laat die doos maar ff opengaan en vooral de vrijheid nu dat op het nieuws alles wordt besproken en men dus ook openlijk zelf straks onderling discussies krijgt en gaat nadenken over wat de Tunesier wellicht zelf wil met het land.

Daarnaast nog veel onrust in Tunesie maar het lijkt erop dat het leger langzaam maar zeker de macht in het land overneemt en orde herstelt. Ook net mijn vader gesproken weer die zegt dat er onderling onder de bevolking door onder andere de terreurzaaiers van de politie veel solidariteit is en samenhang. Men verdedigt samen buurten en zit in hetzelfde schuitje tegenover een oude orde van Ben Ali die nog probeert het land in chaos te brengen.

Daarnaast wordt er ook op internet opgeroepen tot humanitaire steun die nodig zou zijn omdat het wel zo is dat voedsel etc gewoon op dreigt te raken en ook banken etc niet meer te vinden zijn om geld af te halen. Ik denk dat op dit gebied humanitaire hulp over paar dagen best mogelijk zou zijn en vertrouw erop dat dat wel goed komt. Ook filmpjes uitgegaan op nieuws waarin Tunesiers wordt opgeroepen bloed af te geven en er wordt naar geluisterd.
  zondag 16 januari 2011 @ 13:20:46 #67
124676 RobertoCarlos
pi_91406840
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 12:51 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Deze vakbonden (enige) werden natuurlijk toegelaten omdat Ben Ali heeft afgedwongen dat ze op veel zaken hun mond hielden.
Dan is de voorlopige conclusie dat de vakbonden het inderdaad ook op een gegeven moment zat werden en dat ze zelf na gingen denken.
quote:
[..]

Wat bedoel je met infiltreren? Dat de advocaten eigenlijk leden zouden moeten zijn van de geheime dienst? Want dat lijkt mij niet realistisch, wellicht een paar maar duizenden advocaten in het land die allemaal lid zijn van Ben Ali's politiekorps/geheime dienst is wel erg veel van het goede en niet haalbaar.
Binnen zo'n beetje elke dictatuur worden alle organisaties die maar een beetje gevaarlijk zouden kunnen zijn voor het regime geïnfiltreerd door mensen van de binnenlandse veiligheidsdienst. Die houden in de gaten of er ergens kritische personen rond lopen en die worden dan aangegeven. Als ik jouw bericht en oudere nieuwsberichten goed lees, was het dus veel meer zo dat deze potentieel gevaarlijke groep van advocaten van buitenaf werden gecontroleerd door de politie en dus niet van binnenuit.
quote:
Ik ken een advocaat in Tunesie, overigens ook iemand die Ben Ali zeer haat en een paar keer is bezocht door de politie omdat hij net iets teveel praatte. Hij is vorig jaar vertrokken naar Saudie-Arabie omdat hij daar een (goede) baan kon krijgen, ben erg benieuwd wat hij nu zou zeggen op de ontwikkelingen in Tunesie maar dat terzijde.
Ik hoop maar dat die advocaat nu terugkomt naar Tunesie om zijn land te helpen, ze hebben hem nu hard nodig :Y
Maar ja, dat is makkelijk praten voor mij.. ;)
  zondag 16 januari 2011 @ 13:26:25 #68
124676 RobertoCarlos
pi_91407150
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 13:15 schreef Aloulou het volgende:
Er speelt heel veel in Tunesie op dit moment maar ik vind dat alleen maar goed eigenlijk. Ik heb het over politieke, vragen waar het naartoe moet, of de constitutie niet gewijzigd moet worden omdat ook zaken zijn verandert door Ben Ali, welke Tunesiers terugkomen om wellicht deel te nemen aan verkiezingen etc. Laat die doos maar ff opengaan en vooral de vrijheid nu dat op het nieuws alles wordt besproken en men dus ook openlijk zelf straks onderling discussies krijgt en gaat nadenken over wat de Tunesier wellicht zelf wil met het land. (...)
Mee eens hoor, maar ik hoop wel dat men beseft dat die grote vragen over de grondwet en zo niet de echte redenen zijn van deze opstand. Want dat is natuurlijk 'gewoon' de armoede en de werke- en uitzichtloosheid. Als daar op korte termijn niet iets (symbolisch) aan gedaan wordt, blijft die onrust woekeren.

Trouwens, (retorische vraag): heeft Nederland al gereageerd? Voor zover ik weet niet en dat is teleurstellend :P
pi_91407164
quote:
2s.gif Op zondag 16 januari 2011 13:08 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

De ontwikkelingen en de nuances die jij schetst zie ik ook zo en die zijn eigenlijk vrij standaard (niet-terroristen veroordelen met terrorisme-wetgeving etc). Dat er bij een groepje een tegenreactie is op de religieuze repressie is logisch en ik hoop maar niet dat gewelddadige moslim-groepen dit gaan gebruiken. En natuurlijk moeten ook moslims gelijk behandeld worden in de toekomst.
Ik hoop erg dat inderdaad de verbande intellectuelen, en andere sterke mensen en organisatie (zoals Al Jazeera) terug komen naar Tunesie, want deze zijn heel hard nodig om de onrust te structureren. Gebeurt dit nu niet, dan wordt het steeds moeilijker. Want ook al accepteert men niet een bepaalde oplossing: elke opstand betekent meer schade aan het land, zowel qua goederen maar ook qua imago (toerisme). En de wanhoop wordt alleen maar groter.
Het verraderlijke is dat er natuurlijk niet direct een dictator zal opstaan (dat leek Ben Ali ook niet te zijn), maar dat er toch te makkelijk genoegen zal worden genomen met een persoon die het beste voor lijkt te hebben met de mensen. Maar het lijkt me in deze situatie erg lastig om te weten wie je nog kunt vertrouwen.....

(ik hoop trouwens dat alles goed is met jouw familie..)
Het gaat goed, dank je.
Wat je zegt deel ik helemaal en veel Tunesiers ook. De angst is er ook nog dat iemand opstaat en weer langzaam de vrijheden de nek omdraait. Vandaar de opriepen nu ook nog en ook door prominente Tunesiers de hele partij van Ben Ali weg te krijgen. Daarom zei ik dat de ontwikkelingen zeker nog niet over zijn, het is pas begonnen.
Maar die angst is goed en zorgt ervoor dat men zaken goed in de gaten houdt. Wat betreft media en vooral vrijheid daarvan is dat zeer belangrijk en ik kan niet wachten dat over een maand die media gesettled zijn en alles gewoon openlijk belichten in Tunesie. Dat gebeurt nu al maar dan zal het zo zijn dat ze echt in Tunesie gewoon op straat zijn, mensen hun mening vragen etc. Dat is toch echt uniek en andere Arabieren mogen meekijken en ik hoop dat zij het ook bewerkstelligen en eraan kunnen proeven. Geen geheime diensten meer op je rug die meekijken.
Deze vrijheid van journalistiek, media etc is toch de beste manier om ook toekomstige partijen aan de macht tegen het licht te houden voor de ogen van de bevolking. Wat dat betreft heb ik daar wel vertrouwen in ook omdat journalisten al eerder de staatsTV overnamen en opriepen tot vrijheid van media, demonstratie, meningsuiting etc en deze samengekomen journalisten in hun brief aangaven dat de journalisten een verantwoordelijk hebben in hun werk erop toe te zien dat dit wordt nageleefd in de praktijk en de overheid te bekritiseren. Ondanks de jaren onderdrukking hebben ze een groot besef van de vrijheden die ontbraken, moeten komen en moeten worden behouden en hun taak daarin dus. Dit filmpje is nog ergens op internet en ik kreeg er kippenvel van hoe hij op de stoel van de nieuwslezeres zat op Tunis7 (staats tv en nu overigens andere naam gekregen) en met harde stem die brief voorlas.

Wat ik zie is dat er o.a. door de komst van internet een grotere bewustwording is van vrijheden die men schaart onder fundamentele mensenrechten. Al Jazeera heeft niet voor niets al langer een afdeling en nieuwsitem "hoeqoeq al-insan" oftewel rechten van de mens. Die bewustwording dus was vroeger voor internet wellicht alleen in bepaalde landen, klassen of geschoolden maar je ziet nu dat de boer in Tunesie op een berg met schotel die al Jazeera kijkt ook deze ideeën al langer mee krijgt. Om even aan te geven wat erachter zit is dit.

Er is een lange weg te gaan maar ondanks dat voelt het heerlijk dat het allemaal in teken staat van het ontwikkelen van een vrij land en dat is het gevoel ook in Tunesie. Er zullen angstige momenten zijn, vragen waarover de bevolking verdeeld is maar etc. maar de vrijheid dat openlijk te zeggen en zijn staat wel voorop na 23 jaar repressie en angst.
pi_91407230
quote:
2s.gif Op zondag 16 januari 2011 13:26 schreef RobertoCarlos het volgende:

[..]

Mee eens hoor, maar ik hoop wel dat men beseft dat die grote vragen over de grondwet en zo niet de echte redenen zijn van deze opstand. Want dat is natuurlijk 'gewoon' de armoede en de werke- en uitzichtloosheid. Als daar op korte termijn niet iets (symbolisch) aan gedaan wordt, blijft die onrust woekeren.

Trouwens, (retorische vraag): heeft Nederland al gereageerd? Voor zover ik weet niet en dat is teleurstellend :P
Wat dikgedrukte betreft heb je gelijk en dat is ook weer een moeilijk vraagstuk. Maar voor elke farao is een mozes, Arabisch spreekwoord oftewel elk probleem een oplossing en toen Ben Ali er zat bedoelde men dat in letterlijke zijn: elke onderdrukker een bevrijder.
  zondag 16 januari 2011 @ 13:44:00 #71
124676 RobertoCarlos
pi_91407890
Hopelijk kan de media inderdaad een rol spelen om de onrust te kanaliseren. Alhoewel ik geen arabisch versta zie ik wel via mijn schotel dat men op de voormalige zender Tv7 continu praat over de problemen, wat natuurlijk erg goed is. En Al Jazeera is (zowiezo) erg goed bezig.

Ik kan me voorstellen dat dit nu als een bevrijding voelt, en laten we er maar van uit gaan dat het van nu af alleen maar beter kan worden :)
pi_91408319
Protesten Libie nu!!
1 doodgeschoten:

Ghadadffie speech gehouden over Tunesie en dat Ben Ali niet zo slecht was en moest blijven.
Als reactie hierop nu op twitter protesten in Libie gemeldt verschillende steden.

Damn.... volgens mij zijn andere landen echt onrustig. Er sluimert veel!!!

NEWS: Youtube geblokeert in Libie, bevestigd via internet!

[ Bericht 4% gewijzigd door Aloulou op 16-01-2011 14:02:57 ]
pi_91408503
Laatste nieuws Tunesie:

Jendouba, Noord-West Tunesie, gaan winkels open. Mensen kopen hun dingetjes weer.
Tunesiers zijn heeel erg trots op hun land en mensen door de behaalde vrijheid. Echt waar je merkt het overal. Leger is op veel plaatsen aanwezig hoewel nog wordt gewaarschuwd voor laatste politie milities gekleed in burger en bewapend die rond KUNNEN gaan.

Mijn vader net gesproken en hij echt zo trots te zijn. Eindelijk hebben wij ook wat Europeanen hadden dat je trots kan zijn op je land en mensen omdat je vrijheid hebt. Altijd zag ik Europeanen terecht trots zijn en wij (Tunesiers en ALLE Arabieren) hadden die klootzakken met dwang aan de macht die eigen bevolking de mond snoert. Toen een scheldwoord aan adres van die andere Arabische klootzakken die hun bevolking onderdrukken.
Hij gaf aan naar Monastir te zijn gegaan vanuit Sousse (20 minuten rijden en ligt ernaast) naar ons appartement en dat waar altijd politie stond (permanent 23 jaar sinds Ben Ali aan macht was) op rotondes nu leger is ter controle en gewoon oog in het zeil houden. Bij ons in de buurt paar honderd meter verderop kartbaan van broer van Leila Ben Ali helemaal verbrandt en geplunderd zo ook politie bureau. Gelukkig andere huizen en appartementen van mensen met rust gelaten, was specifiek gericht dus.

Dit boven zijn woorden allemaal. Ik ben helemaal enthousiast net klein kind :P

[ Bericht 12% gewijzigd door Aloulou op 16-01-2011 14:24:11 ]
pi_91408618
BREAKING NEWS: Ben Ali's Presidential Guard commander detained

Tunisia's state news agency says police have arrested the head of the presidential guard for ousted leader Zine El Abidine Ben Ali.
The TAP news agency reported Sunday that Ali Seriati and several colleagues have been detained on accusations they had plotted against state security. Other details were not immediately available.

Ben Ali fled the country on Friday after 23 years of autocratic rule in Tunisia. His downfall came after a month of angry street protests over corruption, repression and high unemployment in the North African country.

http://english.ahram.org.eg/News/4046.aspx
  zondag 16 januari 2011 @ 14:03:12 #75
124676 RobertoCarlos
pi_91408792
Op Al Jazeera het onbevestigde bericht dat de ex-Minister van Binnenlandse zaken is gearresteerd

(of is dat dezelfde?..)
pi_91409677
Niet hetzelfde, die andere was van presidentiele guarde/politie hoge piet.
Je bericht is bevestigd, ex-ministier van Binnenlandse Zaken opgepakt en vastgezet.

Moncef Marzouki keert en is terug in Tunesie en gaat meedoen met verkiezingen. Meer, wie hij is etc:
http://www.alarabiya.net/articles/2011/01/16/133681.html
pi_91410078
Libie, Bayda (weet niet waar het ligt)... nu:

Op Twitter veel info wat libie betreft:
http://twitter.com/search?q=%23sidibouzid
  zondag 16 januari 2011 @ 14:45:46 #78
124676 RobertoCarlos
pi_91411010
En de dochters van BA zitten lekker in Disneyland..

quote:
Their two daughters have fled to the Disneyland Hotel in Paris, where they are holed up in £300-a-night VIP suites.
http://www.dailymail.co.u(...)-besieges-coach.html
pi_91411107
Ja maar ik heb gister begrepen via Engelstalige media en al Jazeera dat ze weg moeten van overheid daar en regering Sarkozy. Ze zoeken nu een oplossing in een Arabisch (waar anders ook he) land in zeer waarschijnlijk Golfstaten.

Laatste ontwikkelingen in Engels in Tunesie
The official website for the airport has not changed the name, so we wait to see if this is the outcome of political change or of Photoshop.

0805 GMT: Al Jazeera has now posted an article on the storming of residential units by "thousands" of Libyans protesting poor housing. The protesters took over new apartments in a Benghazi project.

The article claims that troops and police withdrew from the area, allowing the protest to take place.

0745 GMT: Many in the international media are now captivated by the possibility that protest will escalate in other parts of the Arab world. Thousands have demonstrated in Jordan (more on that later on EA), there have been rallies in Egypt, and there is even video of a street protest in Libya. (Less than an hour after footage appeared, it was reported that the Libyan Government has blocked YouTube.)

In Algeria, a 27-year-old man tried to commit suicide by immolation after he was unable to get employment. (Earlier El Watan had said there were two cases.) A similar incident set off the protests in Tunisia: on 17 December, Mohammed Bouazizi, set himself on fire. He later died from his wounds, just before the collapse of the Ben Ali Government that he helped start.

The Los Angeles Times interviews activists and analysts in the region to query, "Will Revolt in Tunisia Inspire Others?"

But of course there may still be events in Tunisia to note. This morning Al Jazeera is reporting that General Ali Seryati, a top adviser on security matter for ex-President Ben Ali, and Salim Shayboub, Ben Ali's son-in-law, have been arrested.

Meanwhile, a flashback to Thursday. The Canadian Broadcasting Corporation notes that Sakher El Materi, the billionaire son-in-law of Ben Ali, was still declaring --- in a video on his Facebook page --- "I want to answer those who said that I fled: we don't want to leave. We have no reason to flee our vast and beautiful country."

Still, the footage is dominated by uncertainty. At one point in the five-minute clip, El Materi told someone off-screen: "Look, I'm right in front of you. That's proof that I'm in Tunisia."
pi_91412796
Ben benieuwd of Al Jazeera ook beelden uit Libie heeft.
Allah Al Watan Al Malik
  zondag 16 januari 2011 @ 19:10:03 #82
154952 spoor4
Spoort niet
pi_91423456
quote:
Vuurgevechten in Tunis

PARIJS - Op meerdere plaatsen in de onrustige Tunesische hoofdstad Tunis door het vertrek van president Ben Ali zijn zondag geweerschoten te horen.
ANP

Vuurgevechten in Tunis

Voor het hoofdkwartier van de belangrijkste oppositiepartij PDP in Tunesië was een vuurgevecht uitgebroken tussen politie, leger en onbekende gewapende mannen, meldde een partijfunctionaris, die de mannen als buitenlanders omschreef.

Twee van de verdachte gewapende mannen hadden volgens de politie Zweedse paspoorten.

In de buurt van centrale bank voerden politie en leger vuurgevechten met gewapende mannen op daken van gebouwen. De staatstelevisie meldde dat één van de gewapende mannen is gedood.

Illegale wapens

In het centrum van Tunis stuitten de autoriteiten op drie taxi's die illegale wapens vervoerden. Ook werden er donderdag vier Algerijnen opgepakt met koffers vol precisiewapens.

Rondom de hoofdstad stationeerde het leger tanks en militairen bewaakten openbare gebouwen om de wetteloosheid door het ontstane machtsvacuüm in de kiem te smoren.

Ben Ali

Volgens de voormalige Tunesische ambassadeur van VN-cultuurorganisatie Unesco zit achter dit geweld de verdreven president Ben Ali, die zich in Saudi-Arabië ophoudt.

''Hij gaf wapens en veel geld aan zijn eigen beveiligingsteams en aanhangers, zodat zij een burgeroorlog konden uitlokken zodra hij weg was'', zei Mezri Haddad zondag in Parijs.

''Ben Ali heeft hulp gezocht bij Libië om in te grijpen. Dit allemaal dient één enkel doel, de macht terugnemen.'' Haddad beschuldigde Ben Ali ervan de zaak telefonisch aan te sturen. Haddad nam vorige week ontslag uit protest tegen het regime van Ben Ali.

Fotograaf

Een Franse fotograaf is bezweken aan de verwondingen die hij opliep tijdens zijn werk in Tunesië, waar hij de onlusten vastlegde die leidden tot het aftreden van president Ben Ali.

Vrijdag raakte hij gewond aan zijn hoofd door een traangasgranaat die van dichtbij was afgevuurd door een agent, meldde de internationale organisatie Verslaggevers zonder Grenzen zondag.
pi_91423766
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 19:10 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Ik denk dat veel van die wapens uit het buitenland komen. Groepen en regeringen in die regio zien nu de kans schoon om met een beetje vuurkracht een vriendje aan de macht te helpen.
pi_91432572
READ THIS AND SPREAD THIS VIDEO.
Today the Tunisian army said that they were engaged is some fire fights with unknown gunmen, but it turned out that they were European gunmen from Germany, Sweden and France. They killed some of them and arrested some of them. Watch the video and you will see the Europeans arrested with weapons. They had machine-guns, sniper guns and ammunition.

Het Tunesische leger is constant betrokken in gevechten met Europese huurlingen. Bij deze vuurgevechten zijn een aantal van deze huurlingen gedood. Verder zijn er Duitse, Zweedse en Franse huurlingen opgepakt. Bij hun arrestatie werden wapens en munitie aangetroffen. Het lijkt erop dat Europese huurlingen zijn ingezet om de Tunesische opstand neer te slaan en chaos in het land te creëren. De beelden spreken voor zich.

pi_91433479
quote:
15s.gif Op zondag 16 januari 2011 21:18 schreef Politicoloog het volgende:
READ THIS AND SPREAD THIS VIDEO.
Today the Tunisian army said that they were engaged is some fire fights with unknown gunmen, but it turned out that they were European gunmen from Germany, Sweden and France. They killed some of them and arrested some of them. Watch the video and you will see the Europeans arrested with weapons. They had machine-guns, sniper guns and ammunition.

Het Tunesische leger is constant betrokken in gevechten met Europese huurlingen. Bij deze vuurgevechten zijn een aantal van deze huurlingen gedood. Verder zijn er Duitse, Zweedse en Franse huurlingen opgepakt. Bij hun arrestatie werden wapens en munitie aangetroffen. Het lijkt erop dat Europese huurlingen zijn ingezet om de Tunesische opstand neer te slaan en chaos in het land te creëren. De beelden spreken voor zich.

Weten ze zeker dat er wapens in die koffers zaten? Beetje lullig als je daar als toerist met je clarinet loopt en zo behandeld wordt.

Maar zonder gein, zoals ik al zei, een falende staat is aantrekkelijk voor opportunisten uit binnen- en buitenland.
  zondag 16 januari 2011 @ 21:30:51 #86
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91433572
Ik snap niet wat Europese huurlingen daar doen, voor wie ze vechten.
Laat me met rust!
pi_91433679
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 21:30 schreef BeSimple het volgende:
Huurlingen kunnen door iedereen ingehuurd worden, wat hun etniciteit is, is dan ook niet zo relevant.
  zondag 16 januari 2011 @ 21:36:25 #88
273119 BeSimple
or die trying!
pi_91434047
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 21:32 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Huurlingen kunnen door iedereen ingehuurd worden, wat hun etniciteit is, is dan ook niet zo relevant.
Nou ik vind dat juist wel interessant, Europese huurlingen lijken mij huurlingen die niet zomaar op pad komen. En vooral hun opdrachtgevers vind ik interessant. Ze schieten op 'ordetroepen'.
Laat me met rust!
pi_91434186
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 21:30 schreef BeSimple het volgende:
Simpel. Maar wie ze betaald hebben dat is natuurlijk de grote vraag.
pi_91435032
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 21:36 schreef BeSimple het volgende:

[..]

Nou ik vind dat juist wel interessant, Europese huurlingen lijken mij huurlingen die niet zomaar op pad komen.

Afrika zit er vol mee. Ik durf te wedden dat deze toen ze de bui zagen hangen naar het noorden zijn getrokken.
quote:
En vooral hun opdrachtgevers vind ik interessant. Ze schieten op 'ordetroepen'.
Dat kan vanalles zijn. Misschien werken ze voor een groep die de macht wil grijpen, of voor een groep die gebaat is bij verdere escalatie, of voor een bedrijf dat hier zijn slaatje uit wil slaan.

Ik zuig het maar uit mijn duim, maar denk bijvoorbeeld aan smokkelaars. Een falende staat aan de Middellandse Zee waar ze ongestoord hun zaken kunnen doen? Ideaal, Europa is maar een paar honderd kilometer varen.
pi_91436711
Europese huurlingen? Wat een trieste bedoening zeg.
  zondag 16 januari 2011 @ 23:03:36 #92
111528 Viajero
Who dares wins
pi_91441294
quote:
1s.gif Op zondag 16 januari 2011 01:37 schreef TimeJumper het volgende:
Ik vrees dat de eerste regering toch maar een ratjetoe word.

Want het is toch zo goed als onmogelijk om over 60 dagen verkiezingen te organiseren.
Oppositiepartijen te formeren, en hun standpunt waarvoor ze staan uit te kunnen dragen aan de bevolking?

Als de nieuwe regering word gekozen, hoe lang blijven die dan zitten voordat er weer verkiezingen zijn eigenlijk?
Een oppositiepartij is er al, en is goed georganiseerd. Een heel netwerk van moskeen zal de komende vrijdagen aan de Tunesiers uitleggen dat ze op de Muslim Brotherhood moeten gaan stemmen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 16 januari 2011 @ 23:09:09 #93
124676 RobertoCarlos
pi_91441654
Ik zag geen bewijs op die video dat het europeanen waren..
  zondag 16 januari 2011 @ 23:09:47 #94
124676 RobertoCarlos
pi_91441685
En idd het zit anders in elkaar:

quote:
'Aanval op Zweedse jagers Tunesië'
Een aantal Zweedse jagers is in Tunesië aangevallen door een groep mensen. Dat gebeurde in de hoofdstad Tunis.
'AANVAL OP ZWEEDSE JAGERS TUNESIë'

'Aanval op Zweedse jagers Tunesië'

De jagers kwamen aan bij een hotel en waren bezig met het uitladen van hun wapens. Mensen in de omgeving dachten mogelijk dat de Zweden huurlingen waren, en vielen hen aan. De jagers werden naar een politiebureau gebracht. Daar bleek al snel dat er sprake was van een vergissing.

Het land is de laatste dagen het toneel van een gewelddadige opstand tegen het bewind van president Ben Ali. Die is inmiddels het land ontvlucht.
rtlnieuws.nl
pi_91442591
quote:
2s.gif Op zondag 16 januari 2011 23:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
En idd het zit anders in elkaar:

[..]

rtlnieuws.nl
Haha, nou politicoloog, kom er maar in.
pi_91443153
Mensen lopen weer veel te hard van stapel. Op enkele sites sprak men zelfs van Mossad agenten...

In dit filmpje @2:38
hoor je de inmiddels beurs geslagen man duidelijk "SVIN" en "PORK" roepen.
pi_91444279
quote:
12s.gif Op zondag 16 januari 2011 21:29 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Weten ze zeker dat er wapens in die koffers zaten?
Wapens heb ik niet gezien, op het einde van het filmpje wel het klinkende geluid van kogels en de doosjes munitie zijn ook te zien.
pi_91447201
Wie was Ben Ali eigenlijk?

....
In the early morning, after the curfew that shuts down Tunis at night, some residents ventured out for coffee at the few cafes that were open, often in the shadow of tanks positioned on intersections. Later, tension ran high. By lunchtime, one hospital morgue in Tunis had registered 13 dead, including five police officers. "This is being done by Ben Ali's old torturers, they have arms, they want to create chaos," said an activist from one opposition party.

In residential areas across the country, locals formed vigilante groups to defend themselves against the gangs they feared were led by Ben Ali's police. In La Marsa, a middle-class suburb to the north, streets were blockaded by old bits of broken doors, plant pots, water cans, bricks and paving slabs, to stop cars speeding through for drive-by shootings or houses being ransacked. Omar, 18, a well-dressed sixth-former who wanted to go to art college, had been standing guard until 3am as part of a hastily-formed group. "There were 30 of us, including my schoolfriends and my dad. We armed ourselves with sticks and whatever we could find, and wore white armbands so the army knew who we were." As he stood talking outside a smart shopping centre protected by a tank, a soldier warned him to move, as there had been reports of a taxi marauding through the area containing gunmen firing from its windows.

"We'll never forgive Ben Ali for unleashing his militia on the country," said one elderly lady. "More than the corruption of his regime, this is what we will never, ever forgive him for."

Meanwhile, the full horror of repression over four weeks of demonstrations is beginning to emerge. Human rights groups estimate at least 150-200 deaths since 17 December. In random roundups in poor, rural areas youths were shot in the head and dumped far from home so bodies could not be identified. Police also raped women in their houses in poor neighbourhoods in and around Kasserine in the rural interior.

Sihem Bensedrine, head of the National Council for Civil Liberties, said: "These were random, a sort of reprisal against the people. In poor areas, women who had nothing to do with anything, were raped in front of their families. Guns held back the men; the women were raped in front of them." A handful of cases were reported in Kasserine and Thala last Monday. Rape was often used as a torture technique under the regime; opposition women report they were raped in the basement of the interior ministry, as were men, too.

Rights lawyers were also gathering information on those murdered and dumped far from their villages, thrown into cemetery grounds, or offloaded at the side of the road or outside hospitals. These shootings were believed to have taken place in the past ten days. "Lots of these bodies are yet to be identified; they were purposely dumped far from their homes. Families think their young ones have been arrested. They don't know they are never coming back," said Bensedrine, who herself had been beaten and forced into exile before returning in recent days. You have to understand that under Ben Ali, it was a regime of torture, with beating, harassment and intimidation but not necessarily mass killing. The past four weeks has been different; it's a massacre, it's something else."

Ahlem Belhadj, a psychiatrist and women's rights activist, said people felt robbed of the joy of Ben Ali's departure by the chaos that had ensued. She said the spontaneous protest movement – and the unemployed undergraduate who started it by setting himself alight – had showed the desperation of a population who felt repressed, humiliated, with no chance of jobs or prospects after 23 years of despotism.

"We had become a nation of hunger strikers; there was no other political or social means of dissent.

"Then, for people to set themselves alight, was extreme: it showed there was such a fear of the 'other', the regime, that people could only turn the aggression on themselves. It was self-destruction as a way of fighting."

Khelil Ezzaouia, an orthopaedic surgeon and trade union figure tipped for a post in the interim government, hoped the chaos would be brought under control, and that commissions set up into rights abuses, political reform and corruption. He said: "There will be a temporary transition government to show the page of Ben Ali has been closed, and to send out a strong signal to reassure the population."

On national state radio, a tool of regime power until days ago, DJs spoke freely for the first time, but had to regret that the joy of a dictator's departure had been tempered by a fear of the militia attacks.

"Ours is a difficult happiness," sighed one music show presenter, before putting on another 1960s resistance song.

http://www.guardian.co.uk(...)un-battle-army-tunis
pi_91448889
Interessant artikel hoe het inderdaad lijkt over te slaan naar andere regio's. Daarnaast lijkt het ook in Jordanië en Libanon onrustig te gaan worden daar.

http://edition.cnn.com/20(...)da/index.html?hpt=C1
  maandag 17 januari 2011 @ 08:15:42 #100
124676 RobertoCarlos
pi_91450261
Ach, er staat weinig concreets in dat stukje. Het is meer een normatief verhaaltje, en in Libanon was het al onrustig.

quote:
It might be too soon to predict a populist revolution erupting throughout North Africa anytime soon following the example of Tunisia. But these recent social uprisings in a region of the world important to Europe and the United States should serve as a warning call
Ik geloof niet zo erg in een algemene opstand van meerdere arabische landen door de opstand in Tunesie. Er is te weinig onderlinge verbondenheid tussen de landen en de situatie is volledig anders in andere landen. En in sommige landen, zoals Libie en Syrie staat de dictator een opstand simpelweg niet toe.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')