quote:Opvolger president Tunesië beëdigd
Parlementsvoorzitter Foued Mebezza is vandaag officieel beëdigd als de tijdelijke opvolger van de gevluchte Tunesische president Zine al-Abidine Ben Ali.
Volgens staatspersbureau TAP heeft het staatshoofd “definitief” de macht verlaten. Vervolgens werd Mebezza aangewezen als waarnemend president. Hij legde de eed af in het parlement.
Mebezza zal als interim-president fungeren totdat er nieuwe verkiezingen worden gehouden. Volgens de grondwet moet dat binnen zestig dagen gebeuren.
quote:Arabische Liga roept op tot kalmte
De Arabische Liga heeft vandaag Tunesie opgeroepen zich te verenigen in het belang van de bevolking. Volgens de Liga moeten politieke krachten in Tunesië, vertegenwoordigers van de maatschappij en functionarissen ervoor zorgen dat de rust wederkeert.
President Zine el-Abidine Ben Ali van Tunesië is vrijdag gevlucht naar Saudi-Arabië na aanhoudende protesten. Volgens de Liga moet er nu worden samengewerkt om de stabiliteit te herstellen. In de Liga zitten 22 Arabische en islamtisch-Afrikaanse landen.
De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft Tunesië vandaag opgeroepen een democratie op te bouwen. Daarvoor bood ze het Noord-Afrikaanse land Duitse ondersteuning aan. Frankrijk heeft stappen genomen om "verdachte verplaatsingen van Tunesische activa in Frankrijk te blokkeren", maakte het kantoor van president Nicolas Sarkozy bekend nadat hij met enkele ministers was bijeengekomen.
http://www.juancole.com/2(...)acy-and-anarchy.htmlquote:Demonstrators in the southern city of Qabis invaded a government building and found and released documents of the police state.
Ook niet.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:16 schreef Disana het volgende:
http://english.aljazeera.net/watch_now/
Doet deze het bij jou IHVK? Bij mij blijft hij maar verbinden.
OT = Off Topic en ik vond het wel Ontopic als tegenwicht voor CNN dat bol staat van de sensationele beelden die het bijna onmogelijk maken te horen wat experts en ooggetuigen zegggen.quote:
Bedanktquote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:29 schreef Disana het volgende:
[..]
OT = Off Topic en ik vond het wel Ontopic als tegenwicht voor CNN dat bol staat van de sensationele beelden die het bijna onmogelijk maken te horen wat experts en ooggetuigen zegggen.
Maar kijk:
http://www.livestation.com/channels/3-al-jazeera-english-english
AlouAlou vragen, die is Tunesiër en is goed op de hoogte.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:42 schreef du_ke het volgende:
Mensen, is het een idee om over dit onderwerp (sociale onrust in de Maghreb) een topic te beginnen in POL? En dan wat meer op de achtergronden gericht dan op de situatie op dit moment in Tunesië? En zo ja heeft iemand dan inspiratie om dit op te starten (mutant bv).
Het kan natuurlijk meer dan prima parallel aan elkaar lopen. Maar goed het is ook maar een voorstel want het is een erg interessant onderwerp.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 16:45 schreef Disana het volgende:
Ik vind het eigenlijk wel fijn lopen hier, inclusief uitstapjes naar landen als Marokko.
quote:Op zaterdag 15 januari 2011 17:00 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
, wie is er niet groot mee geworden.
bron: Nu.nlquote:MAHDIA - Tientallen gevangenen zijn zaterdag gedood bij een massale ontsnappingsactie in de Oost-Tunesische havenstad Mahdia.
''Ze probeerden te ontsnappen en de politie vuurde schoten op hen af. Nu zijn er tientallen mensen dood en iedereen is ontsnapt'', zei een lokale bewoner, Imed, die in de buurt van de gevangenis woont.
Twee andere ooggetuigen bevestigden het verhaal. Volgens Imed zouden er in de gevangenis van Mahdia, 140 kilometer ten zuiden van de hoofdstad Tunis, ongeveer 1200 gevangenen vast hebben gezeten.
Plunderaars en gewapende bendes
Het leger van Tunesië is zaterdag ingeschakeld om de orde op sommige plaatsen te herstellen, doordat plunderaars en gewapende bendes gebruik maken van het machtsvacuüm nu de president ervandoor is.
Inwoners van verscheidene voorsteden van de hoofdstad Tunis zeiden zaterdag dat groepen plunderaars de buurt afschuimen, gebouwen in brand zetten en mensen en eigendommen aanvallen, terwijl er geen politie in de buurt is. Dat berichtte de Arabische nieuwszender al-Jazeera zaterdagmiddag.
Inwoners hoorden sporadische geweerschoten in het centrum van Tunis en geluiden van afgevuurde traangasgranaten. Helikopters cirkelden boven de stad en bijtende rook hing in de lucht.
Orde herstellen
Enkele bewoners in Denden, 19 kilometer van Tunis, zeiden dat militairen uit helikopters waren gedropt om de orde te herstellen. Ooggetuigen repten van gemaskerde speciale eenheden die plunderaars aanpakten. Zij dachten dat de militairen optraden namens de vertrokken regering.
Het leger heeft volgens lokale bewoners nummers van hulplijnen bekendgemaakt waarop burgers plunderingen kunnen aangeven en andere veiligheidsproblemen kunnen melden.
''Bendes plunderen, creëren chaos en verspreiden angst onder de bevolking'', zei premier Mohamed Ghannouchi. ''We roepen Arabische staten op om te helpen vrede te stichten in Tunesië. De politie patrouilleert in de straten. De noodtoestand is van kracht en het leger is ingezet in bepaalde gebieden.''
Voorsteden Tunis
In voorsteden van Tunis liepen honderden inwoners door de straten met messen en ijzeren staven om plunderaars uit te schakelen. Volgens bewoners werd er opgeroepen buurtmilities te vormen omdat het leger niet overal is.
''Er heerst ontzettend veel angst. Mijn God, breng ons vrede'', zei een lokale vrouw, Lilia Sfaxi. ''We kunnen niet langer in totale angst leven.''
Heeft niets met een volk an sich te maken, maar wel een land, dat uit complete chaos en armoede gaat komen. Je hebt het bij de hele democratische bewegingen in Afrika gezien, het helpt niet, in 1x. Je moet geleidelijk naar democratie toe ontwikkelen, want het is een heel complex systeem, dat voor dit soort landen op afbraakniveau nog niet kan werken. Zie Azie waar leiders met een veel sterkere positie dit wel voor elkaar hebben weten te boksen en vaak steeds en steeds democratischer werden.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 17:48 schreef Monidique het volgende:
Absoluut. Arabieren zijn net honden, je moet ze leiden, ze kunnen niet omgaan met vrijheid en democratie.
Nonsense. Het is Zuid-Korea, Japan en verscheidene Oost-Europese landen na de val van het communisme ook gelukt zonder een tussenstadium van een zogenaamde 'verlichte' dictator te ondergaan.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 17:44 schreef Sabeltandman het volgende:
Wat dit soort landen nodig hebben, overigens ook een heleboel andere landen, is een verlicht dictator. Je kan niet midden in chaos een democratie an sich starten, dat heeft veel Afrikaanse landen in het verleden verwoest, en zal nog veel meer landen gaan verwoesten. Een dergelijke ontwikkeling heeft tijd op elk niveau nodig. Nu heb je gewoon iemand nodig met veel macht, die daar naar toe werkt geleidelijk en uiteindelijk bereid is die macht weer af te staan of tenminste z'n opvolgers, hij staat echter wel als verlicht dictator in dienst van de bevolking.
Z-K en Japan waren enige tijd in feite vazalstaten van de VS zodat de democratie rustig de tijd kreeg zich te ontwikkelen. En in Oost-Europa ging het in veel landen ook heel moeizaam. Ik zeg niet dat het zo moet als Sabeltandman zegt maar hij heeft wel een punt dat de transitie naar een moderne democratie heel lastig is.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 18:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nonsense. Het is Zuid-Korea, Japan en verscheidene Oost-Europese landen na de val van het communisme ook gelukt zonder een tussenstadium van een zogenaamde 'verlichte' dictator te ondergaan.
Die hadden al een half democratische traditie voor de oorlog en na de oorlog had 50 jaar lang in feite 1 partij het voor het zeggen...quote:Op zaterdag 15 januari 2011 19:01 schreef AryaMehr het volgende:
Zuid-Korea is inderdaad niet helemaal de juiste voorbeeld. Japan daarentegen wel.
Het behouden Huis, van WFH.quote:
Japan was geen onderontwikkeld land en Zuid-Korea zou ik niet als jouw voorbeeld gebruiken. Ik durf zelfs Vietnam te noemen.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 18:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nonsense. Het is Zuid-Korea, Japan en verscheidene Oost-Europese landen na de val van het communisme ook gelukt zonder een tussenstadium van een zogenaamde 'verlichte' dictator te ondergaan.
Zou me sterk lijken als ze zich nu terugtrekken.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 19:44 schreef detulp050 het volgende:
Onze vestigingen in Tunis zijn al de hele week dicht; ik denk dat het bedrijf zich binnenkort terugtrekt uit Tunesië, de werknemers zijn hoogst onbetrouwbaar qua afspraken en dit soort politieke instabiliteit draagt er niet echt aan bij. Kunnen we beter uitwijken naar Frans Guyana denk ik
Het is het laatste jaar al schering en inslag dat mensen slecht komen opdagen. En een week dicht kunnen we bij een Offshore-bedrijf niet verkopen aan onze klanten. Dit is vast de druppel; het gaat om 1000 werknemers (ook parttime), dan wil je wel een stabiele organisatie hebben...quote:Op zaterdag 15 januari 2011 19:48 schreef Sabeltandman het volgende:
Zou me sterk lijken als ze zich nu terugtrekken.
Bovendien hypocriet.
Des te meer reden waarom je niet meteen een democratie moet beginnen in dit land.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 19:51 schreef detulp050 het volgende:
[..]
Het is het laatste jaar al schering en inslag dat mensen slecht komen opdagen. En een week dicht kunnen we bij een Offshore-bedrijf niet verkopen aan onze klanten. Dit is vast de druppel; het gaat om 1000 werknemers (ook parttime), dan wil je wel een stabiele organisatie hebben...
En hypocriet, ach; we zijn een bedrijf, geen stichting ter bevordering van Tunesië...
Oost-Europa is in sommige gevallen nog dubieus en heeft het 'geluk' dat het onder sterke invloed van de EU staat.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 18:43 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Ja vond ik ook wel typisch, binnen 4 weken was het gebeurd.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 20:20 schreef Breekfast het volgende:
Valt me wel op dat een dictator die al 23 jaar aan de macht is geweest daar zo makkelijk weg te krijgen is.
Nadeel is dat er in het verleden veel 'verlichte' dictators hun kans hebben gehad en al gauw richting een wat minder verlicht type gingen. Kijk naar Mugabe. Initieel op handen gedragen en langzaam een corrupte machtswellusteling geworden.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 17:44 schreef Sabeltandman het volgende:
Wat dit soort landen nodig hebben, overigens ook een heleboel andere landen, is een verlicht dictator. Je kan niet midden in chaos een democratie an sich starten, dat heeft veel Afrikaanse landen in het verleden verwoest, en zal nog veel meer landen gaan verwoesten. Een dergelijke ontwikkeling heeft tijd op elk niveau nodig. Nu heb je gewoon iemand nodig met veel macht, die daar naar toe werkt geleidelijk en uiteindelijk bereid is die macht weer af te staan of tenminste z'n opvolgers, hij staat echter wel als verlicht dictator in dienst van de bevolking.
Nee totaal niet.quote:Op zondag 16 januari 2011 00:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar dit moet toch al veel langer erin gezeten hebben? Waren er geen signalen dan?
Wat men niet moet vergeten is dat Tunesië al 50 jaar een dictatuur is.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 20:20 schreef Breekfast het volgende:
Valt me wel op dat een dictator die al 23 jaar aan de macht is geweest daar zo makkelijk weg te krijgen is.
Dus was die eigenlijk niet zo verlicht. Maar het klopt ja, je moet wel de niet-despoten er uit weten te pikken en die juist de mogelijkheden geven, de rest niet. Ook niet de zogenaamd democratische leiders die ff alles verkopen aan buitenlandse mogendheden, soms levert dat op de hele korte termijn geld op, maar op de lange termijn is er nauwelijks nog sprake van groei. Het IMF is echt een van de grootste oorzaken waarom veel landen gefaald hebben.quote:Op zondag 16 januari 2011 00:53 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Nadeel is dat er in het verleden veel 'verlichte' dictators hun kans hebben gehad en al gauw richting een wat minder verlicht type gingen. Kijk naar Mugabe. Initieel op handen gedragen en langzaam een corrupte machtswellusteling geworden.
quote:Verbannen islamist Tunesië keert terug
De verbannen leider van de belangrijke Tunesische radicaalislamitische partij Ennahdha, Rached al-Ghannouchi, heeft gezegd dat hij van plan is terug te keren naar zijn vaderland na het vertrek van president Zine al-Abidine Ben Ali.
"De Tunesische intifada is erin geslaagd de dictatuur omver te werpen", aldus de politiek leider in Londen. "Nu is het moment aangebroken voor politieke partijen om het dictatoriale regime te vervangen door een democratie. Ik bereid mezelf voor op mijn terugkomst", sprak de 69-jarige.
Frankrijk, oud-kolonisator van Tunesië, stond destijds achter de beslissing van Ben Ali om Ghannouchi te verbannen. De Fransen waren bang voor een uitbraak van islamistisch geweld in de Noord-Afrikaanse regio. Ghannouchi heeft echter altijd bezworen dat zijn partij een democratische beweging is. Zijn partij is nooit officieel erkend door de Tunesische regering.
Politie en milities zijn/waren dus wel op de hand van Ben Ali?quote:Op zondag 16 januari 2011 01:56 schreef Aloulou het volgende:
Gaat zo snel allemaal zeg. Sinds gisternacht al dus (dag dat Ben Ali Tunesie verliet dus en was overgenomen in eerste instantie door leger en Ghannouchi als interim-president) al plunderingen op grote schaal door Tunesiers maar ook politie, vastgelegd op foto's. Een kennis van me in Tunis gaf aan dat mensen hun eigen buurt beschermden met zelfgemaakte wapens.
Dat laatste is dus vandaag en vooral vanavond/deze nacht overgeslagen naar heel Tunesie. De politie is verder gegaan met angst aanjagen van de bevolking, "milicia" genoemd op Arabische nieuwszenders. Doelbewust plundert men en zaait men chaos, dat is inmiddels heel erg duidelijk.
Op de Tunesische zender Hannibal wordt geschat dat een harde kern van 3000 politiemensen zich hiermee bezig houdt o.a. in undercover auto's die onder het Ben Ali regime bekend stonden als auto's van de geheime dienst (undercover), denk aan zwarte clio of witte rovers. Tunesiers weten (zeker jongeren) precies welke auto's de geheime dienst undercover in rijdt en het leger heeft beschrijvingen en namen vrijgegeven zodat zij herkenbaar zijn voor de mensen.
Ook heeft het leger via nieuwskanalen telefoonnummers vrijgegeven per regio dat gebeld moet worden als er geplunderd wordt door de politie/milities.
Overdag dus in Sfax hele gevangenis opengemaakt door het leger en iedereen vrijgelaten en oude papieren en documenten ervan verbrandt. Wat de rede of het motief daarachter is kan ik niet bij.
De gevangenissen waar gevangenen zijn omgekomen door brand wordt de politie/milities van verdacht om chaos te laten doen toenemen. Overdag verscheidene grote mannen van de geheime dienst van Ben Ali (en nu dus nog de verderfzaaiers van de milities) opgepakt door het leger zoals is te zien op deze video:
Erg onrustig, mijn vader is in Tunesie (Sousse) en sprak hem meerdere malen en gaf aan dat nu iedereen in heel Tunesie zijn eigen buurt beschermd. Mannen op patrouille bewapend met hout/harken/scheppen etc door de militias van Ben Ali die plunderen maar ook indien anderen het in het hoofd halen. Een bron binnen het leger bevestigd dat Ben Ali's geheime dienst erachter zit samen met de politie: "There are fears that some of the violence is being carried out by armed factions allied to Ben Ali, with Reuters quoting an unnamed military source as saying: "Ben Ali's security is behind what is happening.Several militias, which are actually doing some of the looting are part of the ministry of the interior, or police members, and they are co-ordinated by heads of police and intelligence in Tuisia," he said".
Het leger krijgt langzaam controle op deze politie/militia. Een ander gevaar is dat de winkels op beginnen te raken zoals ook levensmiddelen en geld al langer niet meer opgenomen kan worden.
Mijn vader ging wat dingen halen (had ervoor al veel belangrijke zaken extra ingeslagen) en zei dat er hele grote rijen mensen stonden en wat er nog wat erg oud eten was vooral. Als dit langer of te lang duurt dreigt dus deze crisis de situatie te verergeren. Hopen dat het leger snel helemaal controle krijgt over het land en de politie uitschakelt en zodoende er veiligheid gaat heersen en orde.
Wat betreft het politieke aspect is het laatste woord ook nog niet gezegd. De gister aangewezen interim-president Ghannouchi is vervangen door een ander. Ook roepen verschillende andere belangrijke politici en voormalid parlementsleden op tot het wijzigen van de constitutie, een idee dat aanhang heeft onder veel Tunesiers omdat Ben Ali jarenlang met de constitutie enerzijds in zijn hand misbruikt heeft gemaakt van mazen in de wet en bepaalde constructies om het te omzijlen. Deze discussie is zeker nog niet afgelopen.
Er waren zeker signalen.quote:Op zondag 16 januari 2011 00:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar dit moet toch al veel langer erin gezeten hebben? Waren er geen signalen dan?
Kortgezegd, ja. Zeker. Politie zit diep in een politiestaat met een groot politieapparaat en geheime dienst. Vandaar dat het leger het niet een, twee, drie overneemt en macht afdwingt en dat nu even tijd kost. Mijn vader zei gisteren al dat de militairen die hij onderweg tegenkwam zeer vriendelijk waren. Op internet werd ook opgeroepen hen eten te geven omdat zij al zo lang onder constante druk staan. De politie en geheime diensten worden gehaat, al jaren. Veel afpersing van de bevolking in dagelijkse leven en natuurlijk mensenrechten schendingen zoals martelingen, zeker van geheime dienst.quote:Op zondag 16 januari 2011 02:06 schreef Sabeltandman het volgende:
[..]
Politie en milities zijn/waren dus wel op de hand van Ben Ali?
Leger op de hand van het volk dus?
Oh sorry, was mij helemaal niet bekend.quote:Op zondag 16 januari 2011 02:09 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er waren zeker signalen.
Google Redeyef. Een plaats helemaal in het Zuiden waar een aantal jaar geleden massale rellen waren van jongeren en ook de ordetroepen het helemaal hebben afgezet om vervolgens huis te houden.
Google Gafsa. Een stad zuidelijker waar fosfaat zit en werklozen hard rellen schopten en waar de politie met hulp van leger ook alles heeft afgesloten en de kop in gedrukt. Toen is Ben Ali er geweest om banen te beloven, wat ook wat aangeeft.
quote:Op zondag 16 januari 2011 02:25 schreef Aloulou het volgende:
Tunesie's bezorgde buren: http://english.aljazeera.(...)115185019277975.html
http://www.bbc.co.uk/news/quote:LATEST:
Libya's President Gaddafi says he still considers ousted Tunisian leader Zine al-Abidine Ben Ali to be the country's leader
Lijkt Iran voor de Islamitische Revolutie wel, hopen dat de revoluties in deze landen,quote:Op zondag 16 januari 2011 02:14 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Kortgezegd, ja. Zeker. Politie zit diep in een politiestaat met een groot politieapparaat en geheime dienst. Vandaar dat het leger het niet een, twee, drie overneemt en macht afdwingt en dat nu even tijd kost. Mijn vader zei gisteren al dat de militairen die hij onderweg tegenkwam zeer vriendelijk waren. Op internet werd ook opgeroepen hen eten te geven omdat zij al zo lang onder constante druk staan. De politie en geheime diensten worden gehaat, al jaren. Veel afpersing van de bevolking in dagelijkse leven en natuurlijk mensenrechten schendingen zoals martelingen, zeker van geheime dienst.
Ik denk dat eerder komt doordat hij kennelijk geen steun meer heeft van het leger (en mogelijk ook de veiligheidsdiensten), anders had hij de orde wel hersteld.quote:Op zondag 16 januari 2011 07:39 schreef nummer_zoveel het volgende:
Misschien is dit een reden dat de president ineens zo snel is opgestapt:
http://www.nu.nl/buitenla(...)-tunesie-gedood.html
En dit lijken me geen oprecht bezorgde buren. Evenals Khadaffi en de Palestijnen wordt deze revolutie eerder gebruikt voor de eigen agenda: Egypte: oppositie tegen de regering, Khadaffi: vergroten van zijn macht op het Afrikaanse continent; Palestijnen: strijd tegen Israël.quote:Op zondag 16 januari 2011 02:25 schreef Aloulou het volgende:
Tunesie's bezorgde buren: http://english.aljazeera.(...)115185019277975.html
Het lijkt me duidelijk dat er nu een machtsstrijd aan de gang is, zowel intern (zie onderstaand artikel NY Times) als extern, waarbij ook moslim-fundamentalisten kijken op welke manier zij hier iets in hun voordeel uit kunnen halen. Het belangrijkste is echter de interne machtsstrijd, ik ben benieuwd hoe de verhoudingen binnen het leger zijn. Het is goed om te lezen uit de zeer gewaardeerde bijdragen van Aloulou dat de militairen vriendelijk zijn en ook de politiemilities aanpakken.quote:
Thxquote:Op zondag 16 januari 2011 02:09 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er waren zeker signalen.
Google Redeyef. Een plaats helemaal in het Zuiden waar een aantal jaar geleden massale rellen waren van jongeren en ook de ordetroepen het helemaal hebben afgezet om vervolgens huis te houden.
Google Gafsa. Een stad zuidelijker waar fosfaat zit en werklozen hard rellen schopten en waar de politie met hulp van leger ook alles heeft afgesloten en de kop in gedrukt. Toen is Ben Ali er geweest om banen te beloven, wat ook wat aangeeft.
Dat is dus het wonderbaarlijke eigenlijk. De vakbonden die altijd hun mond hebben gehouden over Ben Ali en tegen Ben Ali en alleen daarom toegestaan waren steunden direct de demonstraties en riepen ertoe op. Vanaf het begin vier weken geleden dus he. Want daar begon het al zo lang geleden en ik verbaasde mij na een week dat er totaal geen nieuws over was in Nederland en andere landen hier omdat ik al zag dat dit zeer ongewoon was in een land geregeerd op angst.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:56 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
ThxHet blijft me verbazen dat de westerse media dit soort gebeurtenissen niet heeft opgepikt, ik heb er toen iig niets van gemerkt..
Wat ik me ook nog afvraag is of er binnen Tunesië organisaties of stromingen zijn die de boosheid organiseren, bijvoorbeeld studentenorganisaties of burgergroepen. Vanuit het geloof zal deze drijvende kracht achter de opstand niet zijn gekomen lijkt me.... Of was deze opstand echt allemaal superspontaan en zit er geen enkele vorm van organisatie achter?
Moslimfundamentalisten zijn altijd in Islamitische landen (en moeten ook naar mijn mening in Tunesie het recht hebben op hun mening) maar niet op grote schaal in Tunesie. Daar zijn verschillende oorzaken voor; ten eerste omdat Ben Ali ze keihard heeft vervolgd vanaf dag 1 en ze dus geen invloed hebben. Je zal denken "goed dit beleid van hem" maar het is ten koste gegaan van alle Tunesiers die wel gewoon op eigen manier hun geloof willen beleven en daarin de geheime dienst tegenkwamen omdat het volgens de idioot gestelde normen van Ben Ali "te extreem was".quote:Op zondag 16 januari 2011 10:49 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Het lijkt me duidelijk dat er nu een machtsstrijd aan de gang is, zowel intern (zie onderstaand artikel NY Times) als extern, waarbij ook moslim-fundamentalisten kijken op welke manier zij hier iets in hun voordeel uit kunnen halen. Het belangrijkste is echter de interne machtsstrijd, ik ben benieuwd hoe de verhoudingen binnen het leger zijn. Het is goed om te lezen uit de zeer gewaardeerde bijdragen van Aloulou dat de militairen vriendelijk zijn en ook de politiemilities aanpakken.
Deze vakbonden (enige) werden natuurlijk toegelaten omdat Ben Ali heeft afgedwongen dat ze op veel zaken hun mond hielden. Het was in feite geen vakbond zoals in Nederland dat ook de overheid kritisch bekijkt en openlijk reacties daarop geeft maar gewoon een vakbond waar Ben Ali de macht over heeft afgedwongen door alleen deze toe te staan en mensen daarin omdat hij wist en ervoor zorgde dat men niet tegen ook maar iets van zijn beleid keerde.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
Interessant, dus dan kwam de doorslaggevende steun van de vakbonden en hebben de (moedige) advocaten met name in het begin bijgedragen aan het sneeuwbaleffect na de zelfmoord rond Kerst.
Maar ja, dat roept bij mij dan gelijk weer de volgende vragen op:
- door wie werden de vakbonden dan voorheen gesteund cq. gecontroleerd? Die stonden toch ook op een of andere manier onder controle van Ben Ali? Enig idee waarom ze nu wel meegaan met het volk?
Wat bedoel je met infiltreren? Dat de advocaten eigenlijk leden zouden moeten zijn van de geheime dienst? Want dat lijkt mij niet realistisch, wellicht een paar maar duizenden advocaten in het land die allemaal lid zijn van Ben Ali's politiekorps/geheime dienst is wel erg veel van het goede en niet haalbaar.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
- waarom waren de advocaten dan niet geinfiltreerd door de veiligheidsdiensten, dat ze uberhaupt konden protesteren?
Dat men niet meer bang was dat snap ik, maar er zijn genoeg dictaturen waar de repressie zo hard is dat werkelijk elke vorm van protest afgestraft wordt. Of was het een 'foutje' van Ben Ali dat hij de advocaten wat vrijer heeft gelaten en ze zodoende heeft onderschat?
Klopt ook helemaal. Georganiseerd protest in welke vorm werd de mond gesnoerd. Vandaar dat het enige protest georganiseerd buiten Tunesie zat en dat waren politieke vluchtelingen.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar toch waren dit allemaal organisaties of groepen die pas protesteerden na half december. Als ik het goed begrijp was er voor 17-12 geen groep of stroming waar men terecht kon als men ontevreden was, zoals bijv. een ondergronds verzet (zoals in Z-Afrika) of de kerk (zoals in de DDR).
Dan zou de conclusie namelijk zijn dat de onrust pas na de zelfmoord van half december escaleerde en dat pas daarna groepen zich aansloten. Voor half december was er dan dus niets georganiseerd.
De ontwikkelingen en de nuances die jij schetst zie ik ook zo en die zijn eigenlijk vrij standaard (niet-terroristen veroordelen met terrorisme-wetgeving etc). Dat er bij een groepje een tegenreactie is op de religieuze repressie is logisch en ik hoop maar niet dat gewelddadige moslim-groepen dit gaan gebruiken. En natuurlijk moeten ook moslims gelijk behandeld worden in de toekomst.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:44 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Moslimfundamentalisten zijn altijd in Islamitische landen (en moeten ook naar mijn mening in Tunesie het recht hebben op hun mening) maar niet op grote schaal in Tunesie. Daar zijn verschillende oorzaken voor; (...) heb ik geen vrees dat Tunesie snel weer kan worden overgenomen door een dictator die vervolgens de boel dichtmaakt en vrijheden afschaft, daarvoor is de opstand te goot geweest en zal men niet toelaten.
Dan is de voorlopige conclusie dat de vakbonden het inderdaad ook op een gegeven moment zat werden en dat ze zelf na gingen denken.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:51 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Deze vakbonden (enige) werden natuurlijk toegelaten omdat Ben Ali heeft afgedwongen dat ze op veel zaken hun mond hielden.
Binnen zo'n beetje elke dictatuur worden alle organisaties die maar een beetje gevaarlijk zouden kunnen zijn voor het regime geïnfiltreerd door mensen van de binnenlandse veiligheidsdienst. Die houden in de gaten of er ergens kritische personen rond lopen en die worden dan aangegeven. Als ik jouw bericht en oudere nieuwsberichten goed lees, was het dus veel meer zo dat deze potentieel gevaarlijke groep van advocaten van buitenaf werden gecontroleerd door de politie en dus niet van binnenuit.quote:[..]
Wat bedoel je met infiltreren? Dat de advocaten eigenlijk leden zouden moeten zijn van de geheime dienst? Want dat lijkt mij niet realistisch, wellicht een paar maar duizenden advocaten in het land die allemaal lid zijn van Ben Ali's politiekorps/geheime dienst is wel erg veel van het goede en niet haalbaar.
Ik hoop maar dat die advocaat nu terugkomt naar Tunesie om zijn land te helpen, ze hebben hem nu hard nodigquote:Ik ken een advocaat in Tunesie, overigens ook iemand die Ben Ali zeer haat en een paar keer is bezocht door de politie omdat hij net iets teveel praatte. Hij is vorig jaar vertrokken naar Saudie-Arabie omdat hij daar een (goede) baan kon krijgen, ben erg benieuwd wat hij nu zou zeggen op de ontwikkelingen in Tunesie maar dat terzijde.
Mee eens hoor, maar ik hoop wel dat men beseft dat die grote vragen over de grondwet en zo niet de echte redenen zijn van deze opstand. Want dat is natuurlijk 'gewoon' de armoede en de werke- en uitzichtloosheid. Als daar op korte termijn niet iets (symbolisch) aan gedaan wordt, blijft die onrust woekeren.quote:Op zondag 16 januari 2011 13:15 schreef Aloulou het volgende:
Er speelt heel veel in Tunesie op dit moment maar ik vind dat alleen maar goed eigenlijk. Ik heb het over politieke, vragen waar het naartoe moet, of de constitutie niet gewijzigd moet worden omdat ook zaken zijn verandert door Ben Ali, welke Tunesiers terugkomen om wellicht deel te nemen aan verkiezingen etc. Laat die doos maar ff opengaan en vooral de vrijheid nu dat op het nieuws alles wordt besproken en men dus ook openlijk zelf straks onderling discussies krijgt en gaat nadenken over wat de Tunesier wellicht zelf wil met het land. (...)
Het gaat goed, dank je.quote:Op zondag 16 januari 2011 13:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
De ontwikkelingen en de nuances die jij schetst zie ik ook zo en die zijn eigenlijk vrij standaard (niet-terroristen veroordelen met terrorisme-wetgeving etc). Dat er bij een groepje een tegenreactie is op de religieuze repressie is logisch en ik hoop maar niet dat gewelddadige moslim-groepen dit gaan gebruiken. En natuurlijk moeten ook moslims gelijk behandeld worden in de toekomst.
Ik hoop erg dat inderdaad de verbande intellectuelen, en andere sterke mensen en organisatie (zoals Al Jazeera) terug komen naar Tunesie, want deze zijn heel hard nodig om de onrust te structureren. Gebeurt dit nu niet, dan wordt het steeds moeilijker. Want ook al accepteert men niet een bepaalde oplossing: elke opstand betekent meer schade aan het land, zowel qua goederen maar ook qua imago (toerisme). En de wanhoop wordt alleen maar groter.
Het verraderlijke is dat er natuurlijk niet direct een dictator zal opstaan (dat leek Ben Ali ook niet te zijn), maar dat er toch te makkelijk genoegen zal worden genomen met een persoon die het beste voor lijkt te hebben met de mensen. Maar het lijkt me in deze situatie erg lastig om te weten wie je nog kunt vertrouwen.....
(ik hoop trouwens dat alles goed is met jouw familie..)
Wat dikgedrukte betreft heb je gelijk en dat is ook weer een moeilijk vraagstuk. Maar voor elke farao is een mozes, Arabisch spreekwoord oftewel elk probleem een oplossing en toen Ben Ali er zat bedoelde men dat in letterlijke zijn: elke onderdrukker een bevrijder.quote:Op zondag 16 januari 2011 13:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Mee eens hoor, maar ik hoop wel dat men beseft dat die grote vragen over de grondwet en zo niet de echte redenen zijn van deze opstand. Want dat is natuurlijk 'gewoon' de armoede en de werke- en uitzichtloosheid. Als daar op korte termijn niet iets (symbolisch) aan gedaan wordt, blijft die onrust woekeren.
Trouwens, (retorische vraag): heeft Nederland al gereageerd? Voor zover ik weet niet en dat is teleurstellend
http://www.dailymail.co.u(...)-besieges-coach.htmlquote:Their two daughters have fled to the Disneyland Hotel in Paris, where they are holed up in £300-a-night VIP suites.
bron: Nu.nlquote:Vuurgevechten in Tunis
PARIJS - Op meerdere plaatsen in de onrustige Tunesische hoofdstad Tunis door het vertrek van president Ben Ali zijn zondag geweerschoten te horen.
ANP
Vuurgevechten in Tunis
Voor het hoofdkwartier van de belangrijkste oppositiepartij PDP in Tunesië was een vuurgevecht uitgebroken tussen politie, leger en onbekende gewapende mannen, meldde een partijfunctionaris, die de mannen als buitenlanders omschreef.
Twee van de verdachte gewapende mannen hadden volgens de politie Zweedse paspoorten.
In de buurt van centrale bank voerden politie en leger vuurgevechten met gewapende mannen op daken van gebouwen. De staatstelevisie meldde dat één van de gewapende mannen is gedood.
Illegale wapens
In het centrum van Tunis stuitten de autoriteiten op drie taxi's die illegale wapens vervoerden. Ook werden er donderdag vier Algerijnen opgepakt met koffers vol precisiewapens.
Rondom de hoofdstad stationeerde het leger tanks en militairen bewaakten openbare gebouwen om de wetteloosheid door het ontstane machtsvacuüm in de kiem te smoren.
Ben Ali
Volgens de voormalige Tunesische ambassadeur van VN-cultuurorganisatie Unesco zit achter dit geweld de verdreven president Ben Ali, die zich in Saudi-Arabië ophoudt.
''Hij gaf wapens en veel geld aan zijn eigen beveiligingsteams en aanhangers, zodat zij een burgeroorlog konden uitlokken zodra hij weg was'', zei Mezri Haddad zondag in Parijs.
''Ben Ali heeft hulp gezocht bij Libië om in te grijpen. Dit allemaal dient één enkel doel, de macht terugnemen.'' Haddad beschuldigde Ben Ali ervan de zaak telefonisch aan te sturen. Haddad nam vorige week ontslag uit protest tegen het regime van Ben Ali.
Fotograaf
Een Franse fotograaf is bezweken aan de verwondingen die hij opliep tijdens zijn werk in Tunesië, waar hij de onlusten vastlegde die leidden tot het aftreden van president Ben Ali.
Vrijdag raakte hij gewond aan zijn hoofd door een traangasgranaat die van dichtbij was afgevuurd door een agent, meldde de internationale organisatie Verslaggevers zonder Grenzen zondag.
Ik denk dat veel van die wapens uit het buitenland komen. Groepen en regeringen in die regio zien nu de kans schoon om met een beetje vuurkracht een vriendje aan de macht te helpen.quote:
Weten ze zeker dat er wapens in die koffers zaten? Beetje lullig als je daar als toerist met je clarinet loopt en zo behandeld wordt.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:18 schreef Politicoloog het volgende:
READ THIS AND SPREAD THIS VIDEO.
Today the Tunisian army said that they were engaged is some fire fights with unknown gunmen, but it turned out that they were European gunmen from Germany, Sweden and France. They killed some of them and arrested some of them. Watch the video and you will see the Europeans arrested with weapons. They had machine-guns, sniper guns and ammunition.
Het Tunesische leger is constant betrokken in gevechten met Europese huurlingen. Bij deze vuurgevechten zijn een aantal van deze huurlingen gedood. Verder zijn er Duitse, Zweedse en Franse huurlingen opgepakt. Bij hun arrestatie werden wapens en munitie aangetroffen. Het lijkt erop dat Europese huurlingen zijn ingezet om de Tunesische opstand neer te slaan en chaos in het land te creëren. De beelden spreken voor zich.
Huurlingen kunnen door iedereen ingehuurd worden, wat hun etniciteit is, is dan ook niet zo relevant.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:30 schreef BeSimple het volgende:
Ik snap niet wat Europese huurlingen daar doen, voor wie ze vechten.
Nou ik vind dat juist wel interessant, Europese huurlingen lijken mij huurlingen die niet zomaar op pad komen. En vooral hun opdrachtgevers vind ik interessant. Ze schieten op 'ordetroepen'.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:32 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Huurlingen kunnen door iedereen ingehuurd worden, wat hun etniciteit is, is dan ook niet zo relevant.
Simpel. Maar wie ze betaald hebben dat is natuurlijk de grote vraag.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:30 schreef BeSimple het volgende:
Ik snap niet wat Europese huurlingen daar doen, voor wie ze vechten.
Afrika zit er vol mee. Ik durf te wedden dat deze toen ze de bui zagen hangen naar het noorden zijn getrokken.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:36 schreef BeSimple het volgende:
[..]
Nou ik vind dat juist wel interessant, Europese huurlingen lijken mij huurlingen die niet zomaar op pad komen.
Dat kan vanalles zijn. Misschien werken ze voor een groep die de macht wil grijpen, of voor een groep die gebaat is bij verdere escalatie, of voor een bedrijf dat hier zijn slaatje uit wil slaan.quote:En vooral hun opdrachtgevers vind ik interessant. Ze schieten op 'ordetroepen'.
Een oppositiepartij is er al, en is goed georganiseerd. Een heel netwerk van moskeen zal de komende vrijdagen aan de Tunesiers uitleggen dat ze op de Muslim Brotherhood moeten gaan stemmen.quote:Op zondag 16 januari 2011 01:37 schreef TimeJumper het volgende:
Ik vrees dat de eerste regering toch maar een ratjetoe word.
Want het is toch zo goed als onmogelijk om over 60 dagen verkiezingen te organiseren.
Oppositiepartijen te formeren, en hun standpunt waarvoor ze staan uit te kunnen dragen aan de bevolking?
Als de nieuwe regering word gekozen, hoe lang blijven die dan zitten voordat er weer verkiezingen zijn eigenlijk?
rtlnieuws.nlquote:'Aanval op Zweedse jagers Tunesië'
Een aantal Zweedse jagers is in Tunesië aangevallen door een groep mensen. Dat gebeurde in de hoofdstad Tunis.
'AANVAL OP ZWEEDSE JAGERS TUNESIë'
'Aanval op Zweedse jagers Tunesië'
De jagers kwamen aan bij een hotel en waren bezig met het uitladen van hun wapens. Mensen in de omgeving dachten mogelijk dat de Zweden huurlingen waren, en vielen hen aan. De jagers werden naar een politiebureau gebracht. Daar bleek al snel dat er sprake was van een vergissing.
Het land is de laatste dagen het toneel van een gewelddadige opstand tegen het bewind van president Ben Ali. Die is inmiddels het land ontvlucht.
Haha, nou politicoloog, kom er maar in.quote:Op zondag 16 januari 2011 23:09 schreef RobertoCarlos het volgende:
En idd het zit anders in elkaar:
[..]
rtlnieuws.nl
Wapens heb ik niet gezien, op het einde van het filmpje wel het klinkende geluid van kogels en de doosjes munitie zijn ook te zien.quote:Op zondag 16 januari 2011 21:29 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Weten ze zeker dat er wapens in die koffers zaten?
Ik geloof niet zo erg in een algemene opstand van meerdere arabische landen door de opstand in Tunesie. Er is te weinig onderlinge verbondenheid tussen de landen en de situatie is volledig anders in andere landen. En in sommige landen, zoals Libie en Syrie staat de dictator een opstand simpelweg niet toe.quote:It might be too soon to predict a populist revolution erupting throughout North Africa anytime soon following the example of Tunisia. But these recent social uprisings in a region of the world important to Europe and the United States should serve as a warning call
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |