quote:Op zondag 16 januari 2011 02:25 schreef Aloulou het volgende:
Tunesie's bezorgde buren: http://english.aljazeera.(...)115185019277975.html
http://www.bbc.co.uk/news/quote:LATEST:
Libya's President Gaddafi says he still considers ousted Tunisian leader Zine al-Abidine Ben Ali to be the country's leader
Lijkt Iran voor de Islamitische Revolutie wel, hopen dat de revoluties in deze landen,quote:Op zondag 16 januari 2011 02:14 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Kortgezegd, ja. Zeker. Politie zit diep in een politiestaat met een groot politieapparaat en geheime dienst. Vandaar dat het leger het niet een, twee, drie overneemt en macht afdwingt en dat nu even tijd kost. Mijn vader zei gisteren al dat de militairen die hij onderweg tegenkwam zeer vriendelijk waren. Op internet werd ook opgeroepen hen eten te geven omdat zij al zo lang onder constante druk staan. De politie en geheime diensten worden gehaat, al jaren. Veel afpersing van de bevolking in dagelijkse leven en natuurlijk mensenrechten schendingen zoals martelingen, zeker van geheime dienst.
Ik denk dat eerder komt doordat hij kennelijk geen steun meer heeft van het leger (en mogelijk ook de veiligheidsdiensten), anders had hij de orde wel hersteld.quote:Op zondag 16 januari 2011 07:39 schreef nummer_zoveel het volgende:
Misschien is dit een reden dat de president ineens zo snel is opgestapt:
http://www.nu.nl/buitenla(...)-tunesie-gedood.html
En dit lijken me geen oprecht bezorgde buren. Evenals Khadaffi en de Palestijnen wordt deze revolutie eerder gebruikt voor de eigen agenda: Egypte: oppositie tegen de regering, Khadaffi: vergroten van zijn macht op het Afrikaanse continent; Palestijnen: strijd tegen Israël.quote:Op zondag 16 januari 2011 02:25 schreef Aloulou het volgende:
Tunesie's bezorgde buren: http://english.aljazeera.(...)115185019277975.html
Het lijkt me duidelijk dat er nu een machtsstrijd aan de gang is, zowel intern (zie onderstaand artikel NY Times) als extern, waarbij ook moslim-fundamentalisten kijken op welke manier zij hier iets in hun voordeel uit kunnen halen. Het belangrijkste is echter de interne machtsstrijd, ik ben benieuwd hoe de verhoudingen binnen het leger zijn. Het is goed om te lezen uit de zeer gewaardeerde bijdragen van Aloulou dat de militairen vriendelijk zijn en ook de politiemilities aanpakken.quote:
Thxquote:Op zondag 16 januari 2011 02:09 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Er waren zeker signalen.
Google Redeyef. Een plaats helemaal in het Zuiden waar een aantal jaar geleden massale rellen waren van jongeren en ook de ordetroepen het helemaal hebben afgezet om vervolgens huis te houden.
Google Gafsa. Een stad zuidelijker waar fosfaat zit en werklozen hard rellen schopten en waar de politie met hulp van leger ook alles heeft afgesloten en de kop in gedrukt. Toen is Ben Ali er geweest om banen te beloven, wat ook wat aangeeft.
Dat is dus het wonderbaarlijke eigenlijk. De vakbonden die altijd hun mond hebben gehouden over Ben Ali en tegen Ben Ali en alleen daarom toegestaan waren steunden direct de demonstraties en riepen ertoe op. Vanaf het begin vier weken geleden dus he. Want daar begon het al zo lang geleden en ik verbaasde mij na een week dat er totaal geen nieuws over was in Nederland en andere landen hier omdat ik al zag dat dit zeer ongewoon was in een land geregeerd op angst.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:56 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
ThxHet blijft me verbazen dat de westerse media dit soort gebeurtenissen niet heeft opgepikt, ik heb er toen iig niets van gemerkt..
Wat ik me ook nog afvraag is of er binnen Tunesië organisaties of stromingen zijn die de boosheid organiseren, bijvoorbeeld studentenorganisaties of burgergroepen. Vanuit het geloof zal deze drijvende kracht achter de opstand niet zijn gekomen lijkt me.... Of was deze opstand echt allemaal superspontaan en zit er geen enkele vorm van organisatie achter?
Moslimfundamentalisten zijn altijd in Islamitische landen (en moeten ook naar mijn mening in Tunesie het recht hebben op hun mening) maar niet op grote schaal in Tunesie. Daar zijn verschillende oorzaken voor; ten eerste omdat Ben Ali ze keihard heeft vervolgd vanaf dag 1 en ze dus geen invloed hebben. Je zal denken "goed dit beleid van hem" maar het is ten koste gegaan van alle Tunesiers die wel gewoon op eigen manier hun geloof willen beleven en daarin de geheime dienst tegenkwamen omdat het volgens de idioot gestelde normen van Ben Ali "te extreem was".quote:Op zondag 16 januari 2011 10:49 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Het lijkt me duidelijk dat er nu een machtsstrijd aan de gang is, zowel intern (zie onderstaand artikel NY Times) als extern, waarbij ook moslim-fundamentalisten kijken op welke manier zij hier iets in hun voordeel uit kunnen halen. Het belangrijkste is echter de interne machtsstrijd, ik ben benieuwd hoe de verhoudingen binnen het leger zijn. Het is goed om te lezen uit de zeer gewaardeerde bijdragen van Aloulou dat de militairen vriendelijk zijn en ook de politiemilities aanpakken.
Deze vakbonden (enige) werden natuurlijk toegelaten omdat Ben Ali heeft afgedwongen dat ze op veel zaken hun mond hielden. Het was in feite geen vakbond zoals in Nederland dat ook de overheid kritisch bekijkt en openlijk reacties daarop geeft maar gewoon een vakbond waar Ben Ali de macht over heeft afgedwongen door alleen deze toe te staan en mensen daarin omdat hij wist en ervoor zorgde dat men niet tegen ook maar iets van zijn beleid keerde.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
Interessant, dus dan kwam de doorslaggevende steun van de vakbonden en hebben de (moedige) advocaten met name in het begin bijgedragen aan het sneeuwbaleffect na de zelfmoord rond Kerst.
Maar ja, dat roept bij mij dan gelijk weer de volgende vragen op:
- door wie werden de vakbonden dan voorheen gesteund cq. gecontroleerd? Die stonden toch ook op een of andere manier onder controle van Ben Ali? Enig idee waarom ze nu wel meegaan met het volk?
Wat bedoel je met infiltreren? Dat de advocaten eigenlijk leden zouden moeten zijn van de geheime dienst? Want dat lijkt mij niet realistisch, wellicht een paar maar duizenden advocaten in het land die allemaal lid zijn van Ben Ali's politiekorps/geheime dienst is wel erg veel van het goede en niet haalbaar.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
- waarom waren de advocaten dan niet geinfiltreerd door de veiligheidsdiensten, dat ze uberhaupt konden protesteren?
Dat men niet meer bang was dat snap ik, maar er zijn genoeg dictaturen waar de repressie zo hard is dat werkelijk elke vorm van protest afgestraft wordt. Of was het een 'foutje' van Ben Ali dat hij de advocaten wat vrijer heeft gelaten en ze zodoende heeft onderschat?
Klopt ook helemaal. Georganiseerd protest in welke vorm werd de mond gesnoerd. Vandaar dat het enige protest georganiseerd buiten Tunesie zat en dat waren politieke vluchtelingen.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:39 schreef RobertoCarlos het volgende:
Maar toch waren dit allemaal organisaties of groepen die pas protesteerden na half december. Als ik het goed begrijp was er voor 17-12 geen groep of stroming waar men terecht kon als men ontevreden was, zoals bijv. een ondergronds verzet (zoals in Z-Afrika) of de kerk (zoals in de DDR).
Dan zou de conclusie namelijk zijn dat de onrust pas na de zelfmoord van half december escaleerde en dat pas daarna groepen zich aansloten. Voor half december was er dan dus niets georganiseerd.
De ontwikkelingen en de nuances die jij schetst zie ik ook zo en die zijn eigenlijk vrij standaard (niet-terroristen veroordelen met terrorisme-wetgeving etc). Dat er bij een groepje een tegenreactie is op de religieuze repressie is logisch en ik hoop maar niet dat gewelddadige moslim-groepen dit gaan gebruiken. En natuurlijk moeten ook moslims gelijk behandeld worden in de toekomst.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:44 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Moslimfundamentalisten zijn altijd in Islamitische landen (en moeten ook naar mijn mening in Tunesie het recht hebben op hun mening) maar niet op grote schaal in Tunesie. Daar zijn verschillende oorzaken voor; (...) heb ik geen vrees dat Tunesie snel weer kan worden overgenomen door een dictator die vervolgens de boel dichtmaakt en vrijheden afschaft, daarvoor is de opstand te goot geweest en zal men niet toelaten.
Dan is de voorlopige conclusie dat de vakbonden het inderdaad ook op een gegeven moment zat werden en dat ze zelf na gingen denken.quote:Op zondag 16 januari 2011 12:51 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Deze vakbonden (enige) werden natuurlijk toegelaten omdat Ben Ali heeft afgedwongen dat ze op veel zaken hun mond hielden.
Binnen zo'n beetje elke dictatuur worden alle organisaties die maar een beetje gevaarlijk zouden kunnen zijn voor het regime geïnfiltreerd door mensen van de binnenlandse veiligheidsdienst. Die houden in de gaten of er ergens kritische personen rond lopen en die worden dan aangegeven. Als ik jouw bericht en oudere nieuwsberichten goed lees, was het dus veel meer zo dat deze potentieel gevaarlijke groep van advocaten van buitenaf werden gecontroleerd door de politie en dus niet van binnenuit.quote:[..]
Wat bedoel je met infiltreren? Dat de advocaten eigenlijk leden zouden moeten zijn van de geheime dienst? Want dat lijkt mij niet realistisch, wellicht een paar maar duizenden advocaten in het land die allemaal lid zijn van Ben Ali's politiekorps/geheime dienst is wel erg veel van het goede en niet haalbaar.
Ik hoop maar dat die advocaat nu terugkomt naar Tunesie om zijn land te helpen, ze hebben hem nu hard nodigquote:Ik ken een advocaat in Tunesie, overigens ook iemand die Ben Ali zeer haat en een paar keer is bezocht door de politie omdat hij net iets teveel praatte. Hij is vorig jaar vertrokken naar Saudie-Arabie omdat hij daar een (goede) baan kon krijgen, ben erg benieuwd wat hij nu zou zeggen op de ontwikkelingen in Tunesie maar dat terzijde.
Mee eens hoor, maar ik hoop wel dat men beseft dat die grote vragen over de grondwet en zo niet de echte redenen zijn van deze opstand. Want dat is natuurlijk 'gewoon' de armoede en de werke- en uitzichtloosheid. Als daar op korte termijn niet iets (symbolisch) aan gedaan wordt, blijft die onrust woekeren.quote:Op zondag 16 januari 2011 13:15 schreef Aloulou het volgende:
Er speelt heel veel in Tunesie op dit moment maar ik vind dat alleen maar goed eigenlijk. Ik heb het over politieke, vragen waar het naartoe moet, of de constitutie niet gewijzigd moet worden omdat ook zaken zijn verandert door Ben Ali, welke Tunesiers terugkomen om wellicht deel te nemen aan verkiezingen etc. Laat die doos maar ff opengaan en vooral de vrijheid nu dat op het nieuws alles wordt besproken en men dus ook openlijk zelf straks onderling discussies krijgt en gaat nadenken over wat de Tunesier wellicht zelf wil met het land. (...)
Het gaat goed, dank je.quote:Op zondag 16 januari 2011 13:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
De ontwikkelingen en de nuances die jij schetst zie ik ook zo en die zijn eigenlijk vrij standaard (niet-terroristen veroordelen met terrorisme-wetgeving etc). Dat er bij een groepje een tegenreactie is op de religieuze repressie is logisch en ik hoop maar niet dat gewelddadige moslim-groepen dit gaan gebruiken. En natuurlijk moeten ook moslims gelijk behandeld worden in de toekomst.
Ik hoop erg dat inderdaad de verbande intellectuelen, en andere sterke mensen en organisatie (zoals Al Jazeera) terug komen naar Tunesie, want deze zijn heel hard nodig om de onrust te structureren. Gebeurt dit nu niet, dan wordt het steeds moeilijker. Want ook al accepteert men niet een bepaalde oplossing: elke opstand betekent meer schade aan het land, zowel qua goederen maar ook qua imago (toerisme). En de wanhoop wordt alleen maar groter.
Het verraderlijke is dat er natuurlijk niet direct een dictator zal opstaan (dat leek Ben Ali ook niet te zijn), maar dat er toch te makkelijk genoegen zal worden genomen met een persoon die het beste voor lijkt te hebben met de mensen. Maar het lijkt me in deze situatie erg lastig om te weten wie je nog kunt vertrouwen.....
(ik hoop trouwens dat alles goed is met jouw familie..)
Wat dikgedrukte betreft heb je gelijk en dat is ook weer een moeilijk vraagstuk. Maar voor elke farao is een mozes, Arabisch spreekwoord oftewel elk probleem een oplossing en toen Ben Ali er zat bedoelde men dat in letterlijke zijn: elke onderdrukker een bevrijder.quote:Op zondag 16 januari 2011 13:26 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Mee eens hoor, maar ik hoop wel dat men beseft dat die grote vragen over de grondwet en zo niet de echte redenen zijn van deze opstand. Want dat is natuurlijk 'gewoon' de armoede en de werke- en uitzichtloosheid. Als daar op korte termijn niet iets (symbolisch) aan gedaan wordt, blijft die onrust woekeren.
Trouwens, (retorische vraag): heeft Nederland al gereageerd? Voor zover ik weet niet en dat is teleurstellend
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |