Is goed. Daar houd ik je aan.quote:Op donderdag 20 januari 2011 02:18 schreef Aloulou het volgende:
Voordat je gaat stuur mij maar een berichtje, mocht ik er zijn ben je meer dan welkom![]()
Deze belofte staat vast van mijn kant.
Interessant. Ik kan me dan zo voorstellen dat BA het leger klein heeft gehouden door de defensieuitgaven laag te houden en de politie en veiligheidsdienst extra goed te financieren met mensen en materieel. En dat wreekt zich dan nu. Hopelijk blijft het leger zo standvastig en neutraalquote:Op donderdag 20 januari 2011 00:39 schreef Aloulou het volgende:
[..]
Het is inderdaad opmerkelijk dat het leger zich zo opstelt. Hoewel wel opgemerkt moet worden dat al sinds het Bourguiba tijdperk het leger onafhankelijker was wat betreft politiek en de heersende macht. Tuurlijk was het in dienst van de overheid maar niet een rechterhand van de heerser zoals de politie dat wel was. (...)
Waar vroeger de politie overal en altijd was te vinden op de vele rotondes in heel Tunesie zijn nu militairen te vinden (hoewel in mindere mate) die auto's controleren op eventueel aanwezige wapens. Natuurlijk met goedkeuring van de bevolking en er wordt op veel plaatsen voor de militairen gezorgd door hen eten etc te brengen. Het zijn echt de helden op dit moment.
http://www.volkskrant.nl/(...)n-Ali-opgepakt.dhtmlquote:'Tientallen familieleden Ben Ali opgepakt'
ANP/Reuters − 19/01/11, 21:21
TUNIS - Zeker 33 familieleden van de verdreven president Zine al-Abidine Ben Ali van Tunesië zijn opgepakt. Ze worden verdacht van 'misdaden tegen Tunesië', berichtte een lokale tv-zender woensdag op gezag van een officiële bron. De televisiezender liet beelden zien van in beslag genomen goud en juwelen. Wie er precies in de kraag zijn gevat, werd niet gemeld.
De centrale bank van het Noord-Afrikaanse land liet woensdag weten dat hij de activiteiten van de Zitouna Bank van een zwager van Ben Ali onder toezicht heeft geplaatst. De zwager, Mohamed Sakher el-Materi, is na het vertrek van Ben Ali vrijdag ook op de vlucht geslagen. Waarheen werd niet vermeld.
De in mei opgerichte Zitouna Bank lijdt sinds de val van het regime van Ben Ali dagelijks een verlies van omgerekend ruim een half miljoen euro. Het was de eerste islamitische bank van Tunesië.
Ga ik kijken! Interessant!quote:Op donderdag 20 januari 2011 18:36 schreef Aloulou het volgende:
@ RobertoCarlos: Ik begrijp van een journalist in een uitzending dat Tunesie meer dan 180.000 agenten had/heeft, onder Ben Ali. Agenten die je dus dagelijks op straat zag zijn dat.
In Al Jazeera English's inside story is meer erover te vinden, de huidige politieke situatie wordt bediscussieerd en welke richting het op moet (met Tunesische analytici en een groot oppositielid - Marzouki - net teruggekeerd na 20 jaar in Frankrijk als politiek vluchteling te hebben geleefd: http://english.aljazeera.(...)111191373932453.html
Bij minuut 13 komt de rol van het leger aan bod en politie.
quote:Hele grappige filmpjes circuleren op facebook over hem, zijn vrouw en de laatste toespraak van Ben Ali waarin hij een dag voor zijn vlucht opende met... "o het tunesische volk.... ik begrijp julie, ik begrijp jullie... ik begijp jullie.... Jullie willen kaskrout (een Franse stokbrood), water, melk en suiker" haha bloedserieus. Nu wordt er de draak mee gestoken en allerlei vervolg filmpjes op gemaakt vanuit Saoedie Arabie bijv, alsof hij nog een vierde toespraak houdt of met zijn vrouw.
Zie verder: http://www.destentor.nl/n(...)otesten-in-Jemen.ecequote:Na Tunesië protesten in Jemen
donderdag 20 januari 2011 | 21:16 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 20 januari 2011 | 21:32
SANA'A - Volgens persbureau Reuters zijn in Jemen, een land op het Arabisch Schiereiland, protesten uitgebroken tegen de regering. Die had net na de revolutie in Tunesië prijsverlagingen en politieke vernieuwing aangekondigd.
Duizenden mensen protesteerden in het zuidelijke stad en voormalige hoofdstad Taiz (460.000 inwoners), een paar tientallen kilometers van de stad Aden.
Keihard neerslaan werkt ook averechts natuurlijk. Volgens mij zitten ze nu op de lijn van kleine toegevingen doen zodat het volk weer rustig wordt.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:11 schreef von_Preussen het volgende:
Snap niet dat de regime's in andere landen niet keihard ingrijpen en de democratische bewegingen de kop indrukken, want ze weten dat het de einde voor hun heerschappij zal betekenen.
Met alle macht die ze achter de schermen uitoefende doet ze me wat denken aan Elena Ceauçescu. Ook zo'n dame die achter de schermen nogal wat invloed had.quote:
Dat kan in veel Arabische landen niet omdat die altijd al verschillende oppositiepartijen hebben gehad. In Tunesie kon dat wel omdat een landje met maar 10 miljoen mensen niet zo groot is en de oppositiepartijen vrijwel niet-bestaand waren. Libie idem dito.quote:Op zaterdag 22 januari 2011 20:11 schreef von_Preussen het volgende:
Snap niet dat de regime's in andere landen niet keihard ingrijpen en de democratische bewegingen de kop indrukken, want ze weten dat het de einde voor hun heerschappij zal betekenen.
Toen ik dit gisteren zag op Al Jazeera had ik toch sterk het idee dat ze bang waren voor hun eigen hachje en nu ineens het slachtoffer speelden. Wat dat betreft zouden ze zich zeker nog een keer moeten verantwoorden. Ze hebben wel meegewerkt aan het regime...quote:Op zondag 23 januari 2011 01:51 schreef Aloulou het volgende:
Gisteren al politieagenten (wat altijd de rechterhand van Ben Ali was) die demonstranten joinden en vandaag meldt Al Jazeera dat er zo'n 2000 agenten waren, velen in uniform, die heel de dag men demonstranten meeliepen tegen de huidige interim-regering en vooral RCD. Dit zijn wel de "straatagentjes" vooral en hoewel die altijd en overal aanwezig waren (als checkpoints op rotondes bijv.) hadden zij niet de invloedrijkste posities.
Hé die avatar heb ik ook.quote:Op zondag 23 januari 2011 14:15 schreef seventhseagulll het volgende:
De jasmijn is de nationale bloem van Tunesië.
Ja, de PVV ook. Welke regio vertegenwoordigen jullie?quote:
Dat zal met de tijd duidelijk wordenquote:Op dinsdag 25 januari 2011 22:25 schreef Ulpianus het volgende:
Wil men in Tunesië secularisatie of theocratie?
quote:Internationaal arrestatiebevel tegen Ben Ali
AMSTERDAM - Tunesie heeft een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd tegen president Zine al-Abidine Ben Ali.
Meer volgt.
bron: www.nu.nl
#FAILquote:Op woensdag 26 januari 2011 11:53 schreef Frutsel het volgende:
SkyNews meldt dat er inmiddels 11.000 gevangenen zijn vrijgelaten sinds de voormalige president is afgezet , aldus de huidige minister van justitie.
quote:11000 gevangen ontsnapt
TUNIS - Naar schatting zijn elfduizend gevangenen in Tunesië ontsnapt in de chaotische dagen rond de val van het bewind van president Zine al-Abidine Ben Ali. Dat heeft minister van Justitie Lazhar Karoui Chebbi vandaag tegen de pers gezegd. Meer dan zeventig gedetineerden zijn omgekomen bij onlusten.
Daarnaast zijn er 2460 gevangenen vrijgelaten, zei de bewindsman. Hij lichtte niet toe om wat voor gevangenen het ging.
Onder de dode gevangenen zijn 48 mensen die omkwamen door een gevangenisbrand in de stad Monastir op de dag na de val van Ben Ali.
Ben Ali werd 7 november 1987 president van het Noord-Afrikaanse land en vluchtte 14 januari naar het Arabisch schiereiland. Zijn prowesterse regime was erg repressief en sloot politieke tegenstanders op of dreef ze in ballingschap. Inmiddels heeft Tunesië een internationaal arrestatiebevel uitgevaardigd tegen ex-president Zine al-Abidine Ben Ali en zijn naaste familieleden die op 14 januari naar Saudi-Arabië vluchtten.
Waarom is dat een "FAIL" ?quote:
Vrijgelaten of ontsnapt is een verschil. Sky heeft het bericht inmiddels aangepastquote:Op woensdag 26 januari 2011 14:40 schreef Muridae het volgende:
[..]
Waarom is dat een "FAIL" ?
Tijdens het regime van Ben Ali werden burger stelselmatig zonder eerlijk proces in cellen gestopt.
Ik zal mijn best doen om erbij te zijn.quote:Op donderdag 27 januari 2011 20:44 schreef Aloulou het volgende:
Manifestatie voor vrijheid in Tunesie en hele Arabische wereld!
De Tunesische Ambassade aan de Gentsestraat 98 in Den Haag, zal op zaterdag 29 januari 2011 tussen 10.00 en 13.00uur het toneel zijn van een grote manifestatie. In samenwerking met verschillende Tunesische en mensenrechten organisaties verzorgt de Werkgroep Initiatief Tunesië deze manifestatie. Gezamenlijk tonen wij ons solidair met de bevolking in Tunesië en andere Arabische landen en pleiten wij voor een totaal aftreden van regeringsleden uit repressieve en dictatoriale regimes.
Namens deze organisaties nodigen wij ook U uit om deel te nemen aan de manifestatie. Vanuit Nederland kunnen wij als kleine gemeenschap niet veel doen. Laten we daarom met zijn allen solidair zijn met de mensen, die in Tunesië en andere Arabische landen dagelijks hun leven wagen om hun mening te uiten. Er zijn inmiddels al meer dan honderd doden gevallen! Zorg dat zij niet voor niets hun leven hebben gegeven. Dus pak deze enige mogelijkheid om U stem te laten horen en draag met trots bij aan het verzet!
Het is inmiddels bewezen dat demonstreren en manifesteren wel degelijk effect heeft omdat de volksopstand in Tunesië tot een ware revolutie heeft geleid, die zijn weerga niet kent en nog jaren door zal klinken in de gehele Arabische wereld!!!
We hebben lang genoeg stil gezeten in Nederland en het is tijd voor actie!!
Wij steunen Tunesië en de Arabische bevolking, U toch ook?!
Met vriendelijke groet,
Werkgroep Initiatief Tunesië
Inchallah, ik weet morgenmiddag zeker of ik erbij kan zijn.quote:Op donderdag 27 januari 2011 21:07 schreef Aloulou het volgende:
Leuk, echt waar. Drop anders ff een berichtje (prive) hier op FOK dan ontmoet ik je wellicht ook, als je denkt erbij te kunnen zijn in ieder geval! Ik ben er ook sowieso want zit in deze groep die het organiseert en probeer ook - als ik meer erover kan vinden qua details - bij de Egyptische demonstratie te zijn morgen, hoewel ik nog wel moet kunnen het een en ander te verzetten.
Dezelfde strijd dus het maakt niet meer uit of je nou een Egyptisch of Tunesisch paspoort hebt, nafs shay!
quote:Onrust in Tunesië laait weer op
In Tunesië is het opnieuw onrustig. Bij regeringsgebouwen is het tot gevechten gekomen tussen demonstranten en de oproerpolitie.
Het vertrek van president Zine al-Abidine Ben Ali heeft tot nu toe nog geen rust gebracht in het land. De overgangsregering ligt behoorlijk onder vuur omdat er mensen in zitten die ook onder Ben Ali in de regering zaten.
Gisteren waren er ook al rellen in het land. In de hoofdstad Tunis werd het politiebureau door een woedende menigte bestormd. Die eiste dat de foute ministers opstappen.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)+%28NRC+Handelsblad+|+Voorpagina%29&utm_source=feedburner&utm_medium=twitter&utm_content=Twitterquote:De Tunesische oproerpolitie heeft vandaag bij het kantoor van de interim-premier een kamp van demonstranten ontruimd. De demonstranten verbleven al vijf dagen in tenten rondom het kantoor. Bij het ontruimen van het kamp zette de oproerpolitie traangas in.
De betogers bivakkeerden permanent bij het kantoor van interim-premier Ghannouchi om hem tot aftreden te dwingen. Hoewel hij gisteravond nieuwe wijzigingen in de Tunesische interim-regering doorvoerde, is de premier zelf niet van plan te vertrekken voordat er in Tunesië nieuwe verkiezingen zijn gehouden.
Islamisten betogen voor meer religieuze vrijheid
In hoofdstad Tunis betoogden vanmiddag zon tweehonderd fundamentalistische moslims voor religieuze vrijheid. De protestmars was de eerste significante betoging van islamisten sinds president Ben Ali drie weken geleden het land ontvluchtte.
De islamisten droegen spanddoeken met zich mee met teksten als Wij willen vrijheid voor de boerka, de niqaab en de baard. Een gesluierde vrouw zei tegen persbureau Reuters dat zij wil dat de oorlog tegen de sluier moet stoppen.
Het regime van Ben Ali was strikt seculier. Gesluierde vrouwen konden er moeilijk werk of een opleiding krijgen en mannen met lange baarden werden vaak staande gehouden door de politie. De islamisten speelden overigens geen belangrijke rol in de protesten die Ben Ali op de knieèn dwongen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |