abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 januari 2011 @ 06:10:15 #201
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_91599487
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 02:18 schreef Aloulou het volgende:
Voordat je gaat stuur mij maar een berichtje, mocht ik er zijn ben je meer dan welkom :Y
Deze belofte staat vast van mijn kant.
Is goed. Daar houd ik je aan. :*
  donderdag 20 januari 2011 @ 08:35:37 #202
124676 RobertoCarlos
Zit je nou naar me te loeruh?
pi_91600471
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 00:39 schreef Aloulou het volgende:

[..]

Het is inderdaad opmerkelijk dat het leger zich zo opstelt. Hoewel wel opgemerkt moet worden dat al sinds het Bourguiba tijdperk het leger onafhankelijker was wat betreft politiek en de heersende macht. Tuurlijk was het in dienst van de overheid maar niet een rechterhand van de heerser zoals de politie dat wel was. (...)
Waar vroeger de politie overal en altijd was te vinden op de vele rotondes in heel Tunesie zijn nu militairen te vinden (hoewel in mindere mate) die auto's controleren op eventueel aanwezige wapens. Natuurlijk met goedkeuring van de bevolking en er wordt op veel plaatsen voor de militairen gezorgd door hen eten etc te brengen. Het zijn echt de helden op dit moment.
Interessant. Ik kan me dan zo voorstellen dat BA het leger klein heeft gehouden door de defensieuitgaven laag te houden en de politie en veiligheidsdienst extra goed te financieren met mensen en materieel. En dat wreekt zich dan nu. Hopelijk blijft het leger zo standvastig en neutraal :Y

quote:
'Tientallen familieleden Ben Ali opgepakt'
ANP/Reuters − 19/01/11, 21:21

TUNIS - Zeker 33 familieleden van de verdreven president Zine al-Abidine Ben Ali van Tunesië zijn opgepakt. Ze worden verdacht van 'misdaden tegen Tunesië', berichtte een lokale tv-zender woensdag op gezag van een officiële bron. De televisiezender liet beelden zien van in beslag genomen goud en juwelen. Wie er precies in de kraag zijn gevat, werd niet gemeld.
De centrale bank van het Noord-Afrikaanse land liet woensdag weten dat hij de activiteiten van de Zitouna Bank van een zwager van Ben Ali onder toezicht heeft geplaatst. De zwager, Mohamed Sakher el-Materi, is na het vertrek van Ben Ali vrijdag ook op de vlucht geslagen. Waarheen werd niet vermeld.

De in mei opgerichte Zitouna Bank lijdt sinds de val van het regime van Ben Ali dagelijks een verlies van omgerekend ruim een half miljoen euro. Het was de eerste islamitische bank van Tunesië.
http://www.volkskrant.nl/(...)n-Ali-opgepakt.dhtml
Tú estás dura y yo me veo cabrón en el espejo
pi_91612064
Hier een Franstalige link van LeMonde met een prachtig schema over de kleine familie die het hele land regeerde. Precies wie welke bedrijven in handen heeft in de Tunesische economie. Zowel van Ben Ali family als Trabelsi (zijn vrouw) en "relatives". Je hoeft niet goed Frans te begrijpen om het te snappen aangezien het een mooi, kort en bondig overzicht is: http://www.lemonde.fr/tun(...)1467893_1466522.html

Nu is het voor mensen die niet met Tunesie bekend zijn moeilijk in te schatten of de bedrijven die ze beheren groot zijn maar neem van mij aan dat ze dat zijn. Vergelijk het met KLM, KPN en Vodafone, Ikea, grootste aannemersbedrijf, ALDI, Albert Heijn en Lidl, ING & ABN, Algemeen Dagblad, NRC & Volkskrant, Radio 538 & Skyradio, Nederland 1/2/3 en de RTL's etc etc die in handen vallen in Nederland van Beatrix en haar familieleden. Natuurlijk opgekocht voor spotprijzen, de eigenaren ervan werden geďntimideerd als ze niet toegaven om het te verkopen en via de banken die men beheerde werd geld doorgesluisd naar het buitenland als er al niet "kredieten" aan de familieleden werden verstrekt die helemaal geen garantie hadden. Niet verwonderlijk dat het land steeds slechter ging economisch gezien en de man op straat het moeilijker kreeg.

Er is een boek geschreven door een Franse journalist "la regente de Carthage", verwijzend naar Leila Ben Ali-Trabelsi als de grote spil achter dit alles. Dit wordt over het algemeen aangenomen en zij heeft al haar broers erin gewerkt en samen met schoonzoon Materi (hierboven in het artikel van RobertoCarlos genoemd) werkte zij ijverig aan een monopolie in Tunesie en het imperium uit te breiden door ook in buitenland investeringen te doen. Daarnaast had ze haar eigen prestigestrijd met haar internationale prive school in Carthago. Ze kreeg het zover de concurrent, de Amerikaanse internationale school, te sluiten (overduidelijk op niet legitieme wijze volgens de wet) en de Amerikanen klaagden erover dat ze echt het toppunt van een omhooggevallen grietje was die alleen maar meer wil hebben (mijn interpretatie van de leaks). Deze mevrouw is volksvijand nummer 1 en het is beter voor haar dat zij niet in handen van het volk is gevallen zoals een neef van haar wel is doodgestoken op Tunis Airport (Imad Trabelsi). Ze was de kapster van Ben Ali en zo hebben ze elkaar ontmoet, iets waar heel veel grappen over wordt gemaakt in Tunesie. Ben Ali die tot op de laatste dag zijn haar nog pikzwart verfde met zijn botox wangetjes lol :D Hele grappige filmpjes circuleren op facebook over hem, zijn vrouw en de laatste toespraak van Ben Ali waarin hij een dag voor zijn vlucht opende met... "o het tunesische volk.... ik begrijp julie, ik begrijp jullie... ik begijp jullie.... Jullie willen kaskrout (een Franse stokbrood), water, melk en suiker" haha bloedserieus. Nu wordt er de draak mee gestoken en allerlei vervolg filmpjes op gemaakt vanuit Saoedie Arabie bijv, alsof hij nog een vierde toespraak houdt of met zijn vrouw.

[ Bericht 6% gewijzigd door Aloulou op 20-01-2011 14:44:27 ]
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
pi_91612460
Echt een femme fatale dus.,
pi_91622733
@ RobertoCarlos: Ik begrijp van een journalist in een uitzending dat Tunesie meer dan 180.000 agenten had/heeft, onder Ben Ali. Agenten die je dus dagelijks op straat zag zijn dat.

In Al Jazeera English's inside story is meer erover te vinden, de huidige politieke situatie wordt bediscussieerd en welke richting het op moet (met Tunesische analytici en een groot oppositielid - Marzouki - net teruggekeerd na 20 jaar in Frankrijk als politiek vluchteling te hebben geleefd: http://english.aljazeera.(...)111191373932453.html

Bij minuut 13 komt de rol van het leger aan bod en politie.
Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz
  donderdag 20 januari 2011 @ 19:32:35 #206
124676 RobertoCarlos
pi_91625690
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 18:36 schreef Aloulou het volgende:
@ RobertoCarlos: Ik begrijp van een journalist in een uitzending dat Tunesie meer dan 180.000 agenten had/heeft, onder Ben Ali. Agenten die je dus dagelijks op straat zag zijn dat.

In Al Jazeera English's inside story is meer erover te vinden, de huidige politieke situatie wordt bediscussieerd en welke richting het op moet (met Tunesische analytici en een groot oppositielid - Marzouki - net teruggekeerd na 20 jaar in Frankrijk als politiek vluchteling te hebben geleefd: http://english.aljazeera.(...)111191373932453.html

Bij minuut 13 komt de rol van het leger aan bod en politie.
Ga ik kijken! Interessant! ^O^

quote:
Hele grappige filmpjes circuleren op facebook over hem, zijn vrouw en de laatste toespraak van Ben Ali waarin hij een dag voor zijn vlucht opende met... "o het tunesische volk.... ik begrijp julie, ik begrijp jullie... ik begijp jullie.... Jullie willen kaskrout (een Franse stokbrood), water, melk en suiker" haha bloedserieus. Nu wordt er de draak mee gestoken en allerlei vervolg filmpjes op gemaakt vanuit Saoedie Arabie bijv, alsof hij nog een vierde toespraak houdt of met zijn vrouw.
:D Ik zag deze laatste speech ook op teletekst van (toen nog) Tv7 en ik moest toen ook al lachen om de wanhopige herhaling dat ie het echt, echt, echt goed bedoeld had met het volk. :s)
Net een vent die, na vreemd te zijn gegaan, tegen zijn vrouw zegt dat ie echt, echt, echt wel van haar houdt _O-
  donderdag 20 januari 2011 @ 21:39:53 #207
124676 RobertoCarlos
pi_91633312
Hopelijk is er wel nog een beetje humor bij alle ernst. En het gaat hier dan natuurlijk wel om een militair en niet om een agent...

http://www.luckymedia.nl/(...)jes-doen-in-tunesie/
  donderdag 20 januari 2011 @ 21:43:39 #208
124676 RobertoCarlos
pi_91633532
Ik vraag me af of er echt een verband is, maar dit ziet er toch wel serieus uit:
quote:
Na Tunesië protesten in Jemen

donderdag 20 januari 2011 | 21:16 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 20 januari 2011 | 21:32

SANA'A - Volgens persbureau Reuters zijn in Jemen, een land op het Arabisch Schiereiland, protesten uitgebroken tegen de regering. Die had net na de revolutie in Tunesië prijsverlagingen en politieke vernieuwing aangekondigd.

Duizenden mensen protesteerden in het zuidelijke stad en voormalige hoofdstad Taiz (460.000 inwoners), een paar tientallen kilometers van de stad Aden.
Zie verder: http://www.destentor.nl/n(...)otesten-in-Jemen.ece
pi_91650268
LoL:

zaterdag 22 januari 2011 @ 14:10:52 #210
124676 RobertoCarlos
pi_91704847
Heel bijzonder: de mensen van de veiligheidsdienst demonstreren nu ook dat senior officials weg moeten en dat zij graag mee willen doen met de revolutie :) :?
pi_91717962
Algerije en Jemen gaan ook los lees ik? Good for them. Hopen dat het lukt.
pi_91719082
En Jordanië zegt het nieuws.

Zal de Arabische wereld eindelijk democratie omarmen?
pi_91719432
Snap niet dat de regime's in andere landen niet keihard ingrijpen en de democratische bewegingen de kop indrukken, want ze weten dat het de einde voor hun heerschappij zal betekenen.
pi_91724935
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 20:11 schreef von_Preussen het volgende:
Snap niet dat de regime's in andere landen niet keihard ingrijpen en de democratische bewegingen de kop indrukken, want ze weten dat het de einde voor hun heerschappij zal betekenen.
Keihard neerslaan werkt ook averechts natuurlijk. Volgens mij zitten ze nu op de lijn van kleine toegevingen doen zodat het volk weer rustig wordt.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_91725114
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2011 14:38 schreef IHVK het volgende:
Echt een femme fatale dus.,
Met alle macht die ze achter de schermen uitoefende doet ze me wat denken aan Elena Ceauçescu. Ook zo'n dame die achter de schermen nogal wat invloed had.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_91735306
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2011 20:11 schreef von_Preussen het volgende:
Dat kan in veel Arabische landen niet omdat die altijd al verschillende oppositiepartijen hebben gehad. In Tunesie kon dat wel omdat een landje met maar 10 miljoen mensen niet zo groot is en de oppositiepartijen vrijwel niet-bestaand waren. Libie idem dito.

Neem je Egypte of Marokko dan zie je dat er een grote oppositie is met ook de eigen achterban die vanuit hun ideologie het regime, binnen de grenzen, bestrijden. Stel dat Moebarak al die partijen hard de kop indrukt dan is dat voor de (zeer) korte termijn een oplossing maar zeker niet voor de middel-lange. Zoals hij nu doet, reguleren, is vanuit zijn positie veel slimmer gespeeld. Ook het verdeel en heers is handig, dus de oppositie tegen elkaar uitspelen (bijv. islamisten tegenover seculieren etc). En doordat er toch enige ruimte is voor mensen zal hij het langer overleven dan Ben Ali die alles klein sloeg en waardoor er langzamerhand - met andere factoren die meespeelde - een hele grote volkswoede ontstond. Vandaar dat niet alle Arabische landen helemaal in dezelfde situatie zitten als je wat dieper kijkt.
pi_91735744
Gisteren al politieagenten (wat altijd de rechterhand van Ben Ali was) die demonstranten joinden en vandaag meldt Al Jazeera dat er zo'n 2000 agenten waren, velen in uniform, die heel de dag men demonstranten meeliepen tegen de huidige interim-regering en vooral RCD. Dit zijn wel de "straatagentjes" vooral en hoewel die altijd en overal aanwezig waren (als checkpoints op rotondes bijv.) hadden zij niet de invloedrijkste posities. Ze verdienden zo'n 500 dinar per maand (380 euro), wat in Tunesie redelijk is maar toch aan de matige kant gezien het feit dat ze ambtenaar zijn. Daar klaagden ze al heel lang over overigens. Wel komt erbij kijken dat je als politie onverzekerd rond kon rijden, standaard wat extra geld dmv afpersing erbij kon fixen en je dagelijkse maaltijd gewoon gratis in een restaurant kon nuttigen omdat er geen eigenaar was die op zijn strepen ging staan dat je zou betalen, uit angst.

In ieder geval wordt er ook gemeld dat naast agenten en ook brandweerlieden mee demonstreerden. Wel weer een nieuwe ontwikkeling dus. En het lijkt erop dat de demonstraties tegen de huidige interim-regering en vooral RCD leden daarin (en in het algemeen) zeker niet stoppen. De vakbond blijft oproepen tot continue protest zoals niet alleen in Tunis maar bijv ook Sfax, Kairouan etc.

Krachtig signaal en als ik de meneer hoor uitleggen dat men niet van plan is te stoppen doet mij dat erg goed die vastberadenheid zoals ook bij de grootste vakbond herhaaldelijk uitgesproken. Het is ook duidelijk dat de ordetroepen alleen maar hun werk staan te doen en helemaal geen problemen willen zoals in het artikel wordt aangegeven dat ze demonstranten vragen alsjeblieft niet over barricades heen te klimmen. Voorheen werd er gelijk geschoten.

http://english.aljazeera.(...)122133816146515.html

Ook heeft de Islamitische partijleider Rachid Ghannouchi (niet gerelateerd aan de premier) aangegeven dat de vergelijking tussen hem en Khomeini niet opgaat wat betreft terugkeren vanuit buitenland naar het vaderland om een gooi naar de macht te doen. Hij spreekt zich uit "voor democratie als gematigd Islamitische beweging, onderschrijft democratische idealen maar wel in een Islamitische cultuur". Hij kan nog niet terugkeren totdat zijn levenslange gevangenisstraf is omgezet, dus ben benieuwd wanneer dat officieel wordt opgeheven.
  zondag 23 januari 2011 @ 11:55:20 #218
124676 RobertoCarlos
pi_91741204
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2011 01:51 schreef Aloulou het volgende:
Gisteren al politieagenten (wat altijd de rechterhand van Ben Ali was) die demonstranten joinden en vandaag meldt Al Jazeera dat er zo'n 2000 agenten waren, velen in uniform, die heel de dag men demonstranten meeliepen tegen de huidige interim-regering en vooral RCD. Dit zijn wel de "straatagentjes" vooral en hoewel die altijd en overal aanwezig waren (als checkpoints op rotondes bijv.) hadden zij niet de invloedrijkste posities.
Toen ik dit gisteren zag op Al Jazeera had ik toch sterk het idee dat ze bang waren voor hun eigen hachje en nu ineens het slachtoffer speelden. Wat dat betreft zouden ze zich zeker nog een keer moeten verantwoorden. Ze hebben wel meegewerkt aan het regime...

De demonstraties moeten trouwens niet te lang duren, hoe lang dit duurt hoe slechter dit is voor het imago en gaat ten koste van toerisme. Ook worden mensen steeds ongeduldiger met risico op meer geweld. Bovendien moet er ook gewerkt worden (er doen lijkt me niet alleen werklozen mee) en moet de economie er bovenop geholpen worden. Vind ik :7

Waarom heet het nu trouwens de Jasmijnrevolutie?
pi_91747764
De jasmijn is de nationale bloem van Tunesië.
pi_91872220
Wil men in Tunesië secularisatie of theocratie?
Life is a tragedy for those who feel, but a comedy to those who think.
- Horace Walpole
pi_91872618
quote:
4s.gif Op zondag 23 januari 2011 14:15 schreef seventhseagulll het volgende:
De jasmijn is de nationale bloem van Tunesië.
Hé die avatar heb ik ook.
  dinsdag 25 januari 2011 @ 22:41:18 #222
306743 Opa2012
© 2010..2017
pi_91873306
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:31 schreef IHVK het volgende:

[..]

Hé die avatar heb ik ook.
Ja, de PVV ook. Welke regio vertegenwoordigen jullie?
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_91886515
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2011 22:25 schreef Ulpianus het volgende:
Wil men in Tunesië secularisatie of theocratie?
Dat zal met de tijd duidelijk worden ;)
Goed he dat mensen eindelijk zelf het lot in eigen handen hebben ipv bovenaf opgelegd te krijgen wat de weg is ;)
pi_91886725
Zeer goed artikel wat het verschil uitlegt tussen bijv. Tunesie en Egypte over het leger en rol daarvan:

The calculations of the Tunisian military
http://mideast.foreignpolicy.com/files/108189496_0.jpg [/img]

Aren't Middle Eastern militaries supposed to crack down and kick butt? Aren't they supposed to be the "backbone" of regimes? The guarantors of last resort? The ultimate instrument of political control? Read any account of civil-military relations and the Middle East -- including my own -- and the answers to these questions are a resounding yes. So when the Tunisian armed forces, allegedly at the command of General Rashid Ammar, told Tunisian President Zine Abidine Ben Ali that the military would not shoot protestors demanding the strongman's ouster and then pushed him from power, the commanders were clearly not playing to type. The role that the military has played in the Tunisian uprising thus far is intriguing and as Tunisia grapples with phase two of the post-Ben Ali era, what the military does (and doesn't do) will be critical in the country's political trajectory.

Although the armed forces intervention defied expectations of Middle Eastern militaries, the fact that officers sided with the Tunisian people actually makes perfect sense. The Tunisian military -- made up of about 36,000 officers and conscripts across the army, navy, and air force -- is not the oversized military common throughout the Middle East that is short on war fighting capabilities but long on prestige and maintaining domestic stability. Defense spending in Tunisia under Ben Ali was a relatively low 1.4 percent of GDP, which reflects not only the fact that the country has no external threats, but also part of a Ben Ali strategy to ensure that the armed forces could not threaten his rule. This was clearly a mistake. Had Ben Ali followed Egyptian President Hosni Mubarak, who has always taken great care to make sure that the Egyptian armed forces were well-resourced, General Ammar and his fellow officers may have thought twice about tossing their sugar daddy overboard.

Yet there is a more profound difference between the Tunisian military than its counterparts in Algeria, Egypt, and Turkey to name a few. Unlike Mustafa Kemal and his comrades, the Free Officers, and Armee Liberation National, Tunisia's military did not found a new Tunisian regime after the country's independence in 1956. This was largely a civilian affair under the leadership of Habib Bourgiba -- a lawyer. As a result, there is no organic link between the military and the political system. In Algeria, for example, the officers are prepared to plunge the country into a decade of bloody civil war in order to defend a political order that their predecessor founded and from which the military benefits above all. This is clearly not the case in Tunisia, which, if they did play the role that everyone suspects, made it easier for General Ammar and his colleagues to dump Ben Ali when protests and violence threatened to consume the country.

As Tunisia gropes toward some semblance of stability and organizes elections anticipated within six months, the burning question for the Tunisian armed forces is: What next? What's the strategy? It seems that after ousting and restoring order, which means above all getting in between demonstrators and the police, the commanders are hoping the civilians will be able to lead the country out of its current crisis, allowing the officers to return to where they like to be most -- the barracks. Still, having intervened on the side of Tunisian society against Ben Ali, the military may have, in an entirely unintended way, mid-wifed a more democratic and open political system. Given that General Ammar or whoever is calling the shots is an unknown figure, his political views are a mystery. He may be a democrat; he may not be -- but it does not really matter. The military intervened to stem the tide of demonstrations and violence. The officers thus have an implicit expectation that new civilian leaders will respond to demands from society for reform lest Tunisia experience another wave of popular upheaval. These expectations would be vastly different if the military had intervened on behalf of Ben Ali. In that case, there would likely be a fair amount of institutional re-engineering to make sure that popular discontent could never again morph into a massive uprising, ushering in a nastier, narrower dictatorship.

There is a real risk for the military here, however. What if the civilians cannot manage Tunisia's new political reality? Indeed, Tunisia's interim leaders are being hammered, caught between continuing demands for thoroughgoing political change that uproots the remnant of Ben Ali's rein, including the formerly ruling RCD, and their own inclinations and allegiances to the former dictator. If the interim government botches this very sensitive phase in Tunisia's transition, the military may have to stay on. This does not mean that Tunisia's officers would become directly involved in governing, but they may be forced into a tutelary role during the search for a workable political formula that will guide Tunisia going forward. Any long stay outside the barracks could have serious repercussions for the coherence and professionalism of the armed forces as the officers are exposed to the vicissitudes of politics.

Thus far, the Tunisian military seems to be well aware of the pitfalls associated with their intervention. By their actions, they are signaling that they have no intention of ruling. Yet, funny things happen on the way to reform. Few remember, but the Free Officers -- despite not having well-developed plan after their 1952 coup -- did intend to establish what they called a "clean" parliamentary system. The hard realities of Egyptian politics, however, led them in an entirely different direction than their initial rhetoric indicated. Admittedly, this is a tough analogy -- 1952 is not 2011 -- and General Rashid Ammar is not Colonel Gamal Abdel Nasser. The overall point is, however, a sound one. For all the exhilaration and joy resulting from Ben Ali's departure, politics in Tunisia are about to get very tough. Having acted so forcefully to oust Ben Ali a week ago, Tunisia's officers may very well get sucked into the political arena despite themselves.

http://mideast.foreignpol(...)of_tunisias_military
  Moderator woensdag 26 januari 2011 @ 11:53:46 #225
8781 crew  Frutsel
pi_91887955
SkyNews meldt dat er inmiddels 11.000 gevangenen zijn vrijgelaten sinds de voormalige president is afgezet , aldus de huidige minister van justitie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')