Ten eerste: alinea's!quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:47 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Dat is waar. Alleen loop ik niet tegen een schrijfblokkade aan met Nederlands maar tegen een grammaticale blokkade. Ik weet gewoon niet welk woord ik wanneer moet gebruiken in welke zin en context. Daar heb ik met Engels totaal geen last van. Even een voorbeeld van wat ik net getypt heb in het Engels:
[She heard an old man say: She's just a young girl. Another voice replied: She's dangerous. It needs to be done. A soft click echoed in the room. She was afraid, what was that click? Are they going to kill me?. She tried to open her eyes. A blurred image of a green lit room with a dark human shaped shadow appeared. He spoke in a soft but heavy voice: Hello Angela, How are You feeling? She immediately felt a lot better. When she tried to speak She wasn't able to make a sound. You can't speak Angela. the old man said. She anxiously looked around. All sorts of questions spooked around in her head, Where am I? Who is that man? Who did he talked to? What was that click? She shook her head and looked up again. This time the image is clear. As if the old man could read her mind he said: You're in my research basement, My name is Jaiko, The man I talked to was my brother Hugo, The clicking sound you heard was him. Now, I'm going to let You talk again. Do not scream or shout. Do You understand? She nodded. Then She spoke: Why are You keeping me here? Jaiko replied: You're one of them. I couldn't risk to let them find You]
Online publicatie? Wat moet ik me daarbij voorstellen, e-book? Of echt op een website? En wil je ook in de OP of was dit een losse opmerking?quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:51 schreef PfenisBaron het volgende:
Ben ook bezig met mijn vuurdoop, hoop mijn bundel omstreeks maart komend jaar te voltooien.
Zijn allemaal redelijk korte anekdotes. Allen erotisch georiënteerd maar buiten dat wel heel erg divers. Zowel qua onderwerp als vertelstijl.
Heb een contract voor een online-publicatie van rond de 160-180 pagina's, inderdaad natuurlijk te koop op 'pornosites'. Bij deze is de buitencategorië dus ook vertegenwoordigt.
Alinea's zijn er in open office welquote:Op dinsdag 21 december 2010 01:52 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ten eerste: alinea's!
Ten tweede: interpunctie!
Ten derde: hoofdletters!
Verder vond ik je posts op het forum makkelijker lezen dan dit Engels, eerlijk gezegd. "Who did he talked to"? Really?
Als e-book inderdaad. Ofwel in delen of als geheel te downloaden.quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:54 schreef wonderer het volgende:
[..]
Online publicatie? Wat moet ik me daarbij voorstellen, e-book? Of echt op een website? En wil je ook in de OP of was dit een losse opmerking?
Ik woon in Amerika, afgezien van Fok en wat andere sites, lees ik alleen maar Engelsquote:Op dinsdag 21 december 2010 01:55 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Alinea's zijn er in open office welwas gewoon een simpele copy paste.
Interpunctie, Hoofdletters en spellings check doe ik later nakijken
Maar dat het makkelijker te lezen valt. komt waarschijnlijk omdat je meer nederlands leest dan engels
Da's interessant, ik ken nog niet veel mensen met een contract voor een e-book. Hoe hebben ze dat geregeld met royalties en distributie en alles?quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:55 schreef PfenisBaron het volgende:
[..]
Als e-book inderdaad. Ofwel in delen of als geheel te downloaden.
Gooi maar in de OP erbij hoor, wellicht kan ik af en toe wat vorderingen mededelen.
Het was ook een suggestie geen aannamequote:Op dinsdag 21 december 2010 01:58 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik woon in Amerika, afgezien van Fok en wat andere sites, lees ik alleen maar EngelsMaar het klinkt me nog steeds te veel als vertaald Nederlands in de oren.
Maar goed, van dit soort eerste stukjes is het altijd moeilijk beoordelen. Proeflezen moet je pas laten doen als je zelf uitgesleuteld bent en echt niet meer weet hoe je verder moet, niet na de eerste versie. Ik stuurde pas mijn vierde versie naar de proeflezers, bijvoorbeeld.
[..]
Da's interessant, ik ken nog niet veel mensen met een contract voor een e-book. Hoe hebben ze dat geregeld met royalties en distributie en alles?
Ik snap je wel hoor. Het is een van de redenen waarom ik (nog) niet in het Engels wil schrijven. Ik kan er gewoon niet goed genoeg mee uit de voeten en Nederlands komt makkelijker. Hoewel ik soms bepaalde Engelse woorden wel weet en niet de Nederlandse equivalenten, heel vervelendquote:Op dinsdag 21 december 2010 02:02 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Het was ook een suggestie geen aannameMaar het was inderdaad meer een klein voorbeeldje dat ik veel beter in engels door kan schrijven dan in het nederlands. Met nederlands kwam ik na de 2de zin al in de knoop met welke woorden etc.
Maar ik zal hier eens wat vaker komen kijkenIk ga iig slapen
Goodnight!
Dat heb ik dus omgekeerdquote:Op dinsdag 21 december 2010 02:05 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik snap je wel hoor. Het is een van de redenen waarom ik (nog) niet in het Engels wil schrijven. Ik kan er gewoon niet goed genoeg mee uit de voeten en Nederlands komt makkelijker. Hoewel ik soms bepaalde Engelse woorden wel weet en niet de Nederlandse equivalenten, heel vervelend![]()
Overigens: lezen! Ook heel belangrijk. Verrijkt je woordenschat en je kunt veel van andere schrijvers leren.
Ik heb het zelfde probleem, om de een of andere reden loopt het beter wanneer ik het in het engels doe. Scheelt misschien ook dat elk boek wat ik de afgelopen jaren gelezen heb in het engels was...quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:51 schreef Exentric90 het volgende:
Bedankt dat je mij in de OP gezet hebt
Maar goed om het even toe te lichten. In het Nederlands heb ik gewoon heel veel moeite met het kiezen van mijn woorden en zinnen
In Engelse boeken is het anders dan in Nederlandse. Pak eens een boek en kijk erin. Dan zie je vanzelf hoe het hoort.quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:24 schreef Frag_adder het volgende:
Ik weet dat dit waarschijnlijk een standaard vraag is maar:
Wat voor interpunctie gebruik je wanneer iemand spreekt?
Begin je dan op een nieuwe regel als een andere persoon aan het woord is? Moet het tussen " " ? etc. In het engelse stukje tekst van exentric wordt alleen een dubbele punt gebruikt maar dan moet je er constant bijzetten: hij zei, zegt zij etc.
Het wordt niet in alle boeken hetzelfde gedaan valt mij opquote:Op dinsdag 21 december 2010 08:54 schreef Biancavia het volgende:
Wonderer!Wil je in de OP zetten dat ik m'n manuscript eind oktober naar vier uitgeverijen heb opgestuurd? En dat na een week de eerste afwijzing al binnen was.
[..]
In Engelse boeken is het anders dan in Nederlandse. Pak eens een boek en kijk erin. Dan zie je vanzelf hoe het hoort.
Zoals ik al zei de opmaak komt hier niet goed uit op het forum. Het was gewoon een simpele copy past vanuit word(openoffice) maar ik heb er altijd :" " staanquote:Op dinsdag 21 december 2010 09:03 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Het wordt niet in alle boeken hetzelfde gedaan valt mij opvandaag. Maar inderdaad zo zal ik het wel gaan doen, bedankt.
Elke uitgever heeft z'n eigen stijl, dus je bent tot op zekere hoogte vrij in je keuze, als je het maar consequent doet. In ieder geval altijd beginnen op een nieuwe regel als er een ander personage aan het woord is, anders raak je heel snel in de war met wie wat zegt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 09:03 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Het wordt niet in alle boeken hetzelfde gedaan valt mij opvandaag. Maar inderdaad zo zal ik het wel gaan doen, bedankt.
hoef niet aangepast te wordenquote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:32 schreef wonderer het volgende:
Goed zo! Da's inderdaad een flinke mijlpaal!
En welkom getikte_rik, klinkt ook veelbelovendIk kan alleen de OP niet meer aanpassen.
Geef maar even een seintje anders als er iets moet worden aangepast in de OP.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:32 schreef wonderer het volgende:
Goed zo! Da's inderdaad een flinke mijlpaal!
En welkom getikte_rik, klinkt ook veelbelovendIk kan alleen de OP niet meer aanpassen.
Ik ga meedoen aan Write Now!quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:48 schreef inkie1010 het volgende:
Doen jullie ook weleens mee met verhalenwedstrijden?
Gewoon beginnen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:02 schreef winka het volgende:
Elke keer als ik lees over schrijven (of schrijfwedstrijden) dan raak ik superenthousiastMijn eerste probleem waar ik al tegen aanloop is hoe ik het ga schrijven, welke stijl ik ga gebruiken, enz. enz. Hoe pakken jullie dat aan?
Ik doe ook alles op gevoel. Overigens heb ik de bizarre gewoonte ontwikkeld om s'nachts te schrijven. Een ramp voor m'n ritme en mijn humeur overdag, maar ik presteer blijkbaar het best als het buiten stil en donker is. Met een beetje mystiek kun je zelfs zeggen dat het te maken heeft met het genre waarin ik schrijf..quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:26 schreef winka het volgende:
Ja dat is het probleem eigenlijk, dat ik het niet op gevoel doe. Er zijn namelijk zoveel technieken waar je gebruik van kan maken en daar ga ik nog over nadenken ook..
Ik ga vanaf nu gewoon elke dag een half uur lukraak schrijven en zien waar het schip strandt. Kijken of het dan wat makkelijker gaat en ik me niet schaam als ik het allemaal weer teruglees
ik wil je plezier natuurlijk niet bederven door te zeggen dat soms het tegendeel het geval is, ...quote:
het zou zo moeten zijn dat als ik je al zou schoppen, mn poot zou bezeren aan je bureaustoel. Want daar moet je opzitten, schrijven, ...ploeteren!quote:Op maandag 17 januari 2011 21:22 schreef wonderer het volgende:
Ik heb een schop onder mijn kont nodig.
Gegarandeerdquote:Op maandag 17 januari 2011 21:19 schreef getikte_rik het volgende:
[..]
ik wil je plezier natuurlijk niet bederven door te zeggen dat soms het tegendeel het geval is, ...maar momenteel heb ik er ook weer plezier in. Ik ben een jaartje ofzo terug als een kip zonder kop begonnen om een halfbakken verhaal om te vormen naar een kop-staart-verhaal, en langzamerhand ben ik begonnen om -al dan niet met hulp met y-writer en sinds kort ook 'gool old excel' om alle personages met hun levensloop in een overzichtelijk tijdsschema te zetten.
Eh. Geen aannames doen, er zijn mensen die niet kunnen wachten op mijn volgende boekquote:Op maandag 17 januari 2011 21:51 schreef getikte_rik het volgende:
in feite zit niemand op je schrijfsels te wachten, net als op die van mij, maar om dan ook maar ZELF mee te zitten gaan wachten?
nou ja, ik stel het wat cru dan. Niemand heeft indertijd gezegd dat je aan die trilogie moest beginnen, dat heb je uit eigen beweging toch ooit gedaan. Maar in jouw geval mag ik aannemen dat genoeg mensen je op jeugdige leeftijd al hebben aangespoord om uberhaupt te gaan schrijven.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:06 schreef wonderer het volgende:
[..]
Eh. Geen aannames doen, er zijn mensen die niet kunnen wachten op mijn volgende boek![]()
Quote van facebook: " kijkt zwaar uit naar het derde deel in de Arthur-trilogie."
Dus
Maar mijn deadline ligt te ver weg, en zonder die druk kan ik niet werken, blijkbaar.
Allebei: de verhaallijn uitwerken, en nadenken over (de motieven van) de hoofdpersoon. Met 'eerste romans' komt het vaak voor dat het verhaal na zo'n 25 pagina's is opgedroogd - niet om je enthousiasme te temperen, maar het is goed om te weten en het zou dus slim kunnen zijn om sowieso eens te beginnen met die eerste 25 pagina's. Heb je daarna nog meer te melden: doorgaanquote:Op donderdag 20 januari 2011 00:14 schreef Sdivad het volgende:
Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen met het schrijven van een boek? Ik heb nu bijvoorbeeld driekwart A4-tje met een concept. Nog niet eens de term in de kinderschoenen waard, maar toch, het begin is er. Naar mijn idee een goed/leuk/boeiend concept waar heel veel in kan. Alleen, wat zou volgens jullie de volgende stap moeten zijn? De hoofdpersoon uitwerken? Of de verhaallijn eerst verder uitwerken? Of...? Of...? Iemand tips?
Heb je wel andere personages die iets (analyserends) kunnen zeggen over zijn gedrag? Geen idee of dat een oplossing is voor jouw verhaal, maar misschien kun je een dialoog schrijven waarin een vriend/gesprekspartner een opmerking maakt over zijn selectieve blindheid? Als een buitenstaander hem aanspreekt op zijn eigenaardige gedrag (of zich verbaast over de manier waarop hij de afgelopen tijd is veranderd), neemt de lezer het misschien wel aan.quote:Op donderdag 20 januari 2011 01:22 schreef wonderer het volgende:
Nee nee, NU!![]()
Ik zit wel een beetje met een dilemma. Twee proeflezers hebben bij bepaalde scenes aangegeven dat de reactie van de hoofdpersoon ongeloofwaardig is. Ik kan echter precies aangeven waarom de hoofdpersoon zo reageert en dat het een logisch gevolg is van hoe hij door de omstandigheden gekneed wordt (selectief blind omdat hij dingen niet aan zichzelf durft toe te geven).
Nu heb ik dus aan de ene kant zoiets van "het is goed zoals het is, ik kan niet alles gaan uitkauwen" (ook omdat ik vanwege de vertelvorm alleen kan laten zien wat hij denkt, dus als hij zich er niet van bewust is, gaat het voorbij), maar aan de andere kant "als het niet duidelijk is, is het dus niet goed geschreven".
Ik weet niet of je Het diner van Herman Koch hebt gelezen, maar daarin komt een 'leugenachtige' verteller voor. In het begin heb je dat als lezer niet in de gaten, en sowieso ligt het voor de hand om de verteller op zijn woord te geloven, maar na een tijdje begint de twijfel te knagen: is deze man wel helemaal normaal? Pas aan het eind van de roman kom je te weten dat hij aan een aangeboren afwijking lijdt (een soort autisme, iets dat zijn frustratie en agressie verklaart), maar intussen heeft Koch ons wel de nodige aanwijzingen gegeven. Dat doet hij d.m.v. flashbacks waarin hij de verteller enkele keren uiterst agressief laat reageren op een tamelijk onschuldig voorval, en door erbij te vermelden dat hij naar aanleiding van één van die incidenten is ontslagen - hij heeft sindsdien een psychiater bezocht, kortom: de lezer begint te begrijpen dat er iets niet in de haak is met deze man.quote:Ook lijken mijn proeflezers alles wat mijn hoofdpersoon denkt en zegt voor waar aan te nemen. Dus als hij een aanname doet over iemand anders op basis van zijn eigen beperkte/scheve blik, dan denken zij dat het klopt en als het dan later wordt tegengesproken, zien ze dat als inconsistentie en fout. Wat moet ik daarmee?
Alleen al het feit dat je er nu nog eens rustig over hebt kunnen nadenken, is al goed. Ze hebben je gewezen op iets waarvan jij je vanaf nu steeds bewust zult zijn tijdens het schrijven, dat is dan de winstquote:Op donderdag 20 januari 2011 21:58 schreef wonderer het volgende:
Ik zit nu nog eens goed te lezen en ik denk toch dat het (deels) aan de proeflezers ligt, want er zit meer in dan ik door die opmerkingen dacht, eigenlijk. Inderdaad personages die hem op dingen wijzen, maar die hij koppig van de hand wijst, of eigen vermoedens die hij snel de kop weer indrukt omdat hij het niet wil weten.
Een en ander wel wat verduidelijkt, maar niet drastisch herschreven omdat het niet nodig was.
Jaquote:Ben jij al begonnen?
Wel een beetje in dubio gezeten, maar ik ga toch dit eerste manuscript weer onder handen nemen voor ik verder ga met het tweede.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 22:10 schreef Biancavia het volgende:
(...) en ik heb niet bepaald een geniaal verhaal geschreven.
Waarom niet meteen? Is het voor jezelf ook al gelijk een stuk overzichterlijker denk ik...quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:55 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Interpunctie, Hoofdletters en spellings check doe ik later nakijken
das een goede tip die ik laatst ook op een andere website vond en ben daar ook mee bezig.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:03 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Gegarandeerd
Dat je van die schema's hebt gemaakt klinkt leuk. Misschien dat ik dat ook ooit eens ga doen, misschien, ooit. Nu voorlopig is het gewoon aanklooien (en dat nog niet eens, geen tijd)
Sorry dudequote:Op maandag 31 januari 2011 12:38 schreef welkominspace het volgende:
ow, ik dacht een preview op wonderer z'n nieuwe boek ofzo
wat ga je herschrijven danquote:Op maandag 31 januari 2011 18:18 schreef wonderer het volgende:
[..]
Sorry dude![]()
Ga wel vandaag verder met nog een herschrijfdingetje.
Paar details die ik uit wil werken, en sommige personages hebben nog niet echt een eigen stem dus ik ga even door de dialogen heen.quote:
ah,om te oefenen of als soort van bonus-materiaal?quote:Op maandag 31 januari 2011 18:24 schreef wonderer het volgende:
[..]
Paar details die ik uit wil werken, en sommige personages hebben nog niet echt een eigen stem dus ik ga even door de dialogen heen.
Nee... dat komt gewoon in het uiteindelijk manuscript hoorquote:Op maandag 31 januari 2011 18:25 schreef welkominspace het volgende:
[..]
ah,om te oefenen of als soort van bonus-materiaal?
Stuur je de Fok!knokploeg (geen rood lijntjequote:Op maandag 31 januari 2011 18:32 schreef wonderer het volgende:
[..]
Nee... dat komt gewoon in het uiteindelijk manuscript hoorBeetje finetunen, zeg maar. Daarna nog een laatste (hoop ik) proeflezer en dan naar de uitgever (en dan wachten want ze hebben pas in april tijd).
Tof, dan wordt dit mijn een van mijn vaste topics in het forumquote:Op dinsdag 1 februari 2011 03:41 schreef wonderer het volgende:
Volgens mij heb je dit wel goed begrepen, GeileSoeplepel. En anders heb ik het ook verkeerd
Dus vertel, met wat voor boek ben jij bezig?
Typische high-fantasy (middeleeuwse setting, mensenvolk en verborgen beschavingen van andere zelf-denkende volkeren (zoals dwergen en elfen)), dus in dat opzicht helaas niet super bijzonder. Maar natuurlijk is dit sub-genry niet zonder reden zo populair, dus ik hoop dat ik hierbij geen klachten ga krijgen van "gebrek aan originaliteit". Ik heb wel ideeën (nu al) voor andere settings voor andere verhalen, dus als deze afgesloten is denk ik dat de originaliteit in dat opzicht wel omhoog zal schieten.quote:
Tof. Ik ben ook al een tijdje met zoiets bezig maar het staat nu al een paar maanden stil.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:37 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Typische high-fantasy (middeleeuwse setting, mensenvolk en verborgen beschavingen van andere zelf-denkende volkeren (zoals dwergen en elfen)), dus in dat opzicht helaas niet super bijzonder. Maar natuurlijk is dit sub-genry niet zonder reden zo populair, dus ik hoop dat ik hierbij geen klachten ga krijgen van "gebrek aan originaliteit". Ik heb wel ideeën (nu al) voor andere settings voor andere verhalen, dus als deze afgesloten is denk ik dat de originaliteit in dat opzicht wel omhoog zal schieten.
Maar voorlopig ben ik dus meer bezig met een goede verhaalijn en goede karakters, en maak ik gebruik van een a-originele setting![]()
Vraag me trouwens wel af hoeveel procent van de fantasy aan deze redelijke standaard "template" voldoen (die toch grotendeels in het leven is geroepen door Tolkien), volgens mij is dat namelijk aardig wat (denkt aan Tad Williams, Christopher Paolini, Raymon E Feist etc.).
op zich kun je met elfen en dwergen ook veel kanten op zolang het niet preciese kopien van bijv Tolkien zijn. Of heb je andere soorten volken bedacht?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:37 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Typische high-fantasy (middeleeuwse setting, mensenvolk en verborgen beschavingen van andere zelf-denkende volkeren (zoals dwergen en elfen)), ...
oh? volgens mij leeft Fantasy nog altijd best. Zou niet weten waarom het op zijn retour is...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:31 schreef Frith het volgende:
hier even een schaamteloze inbreuk op dit topic:
Er zijn 36 dramatische situaties volgens Polti (Het boekje van Jan Veldman gebruikt die indeling).
Die 13 komt nog van een eerdere samensteller, maar diens naam ben ik even kwijt en ik heb geen zin om dat boek even op te gaan zoeken. Beide zijn bruikbaar, want een plot bestaat natuurlijk weer uit dramatische situaties.
En anders is er altijd nog 'the hero with a thousand faces' van Joseph Campbell, aangezien ieder personages toch een soort van held op zich is. Al was het maar in de eigen gedachten.![]()
persoonlijke mening:
Fantasy kan immens leuk zijn, maar het graf van Tolkien is inmiddels al wel genoeg uitgegraven. Bovendien is de terugkeer van fantasy als genre ook inmiddels allang ingezet door het destijds onwaarschijnlijke succes van Harry Potter. Dat mag dan geen hoogstaande literatuur zijn, maar desondanks wel gevuld van enig daadwerkelijke fantasie. Andere schrijvers zoals Neil Gaiman bevinden zich ook meer aan het voorfront van wat nu als daadwerkelijk boeiende fantasy en sf telt.
Dat, en de eeuwige Diskworld natuurlijk, maar enfin.
Elfen verschillen, in ieder geval hoe ik ze in mijn hoofd heb, aardig met die van Tolkien. Bij Tolkien kreeg ik een beetje het gevoel alsof het een soort heilige engelen waren waar geen spotje op kon komen, maar in mijn hoofd zitten er ook veel negatieve kanten aan, zoals bijvoorbeeld arrogantie, afkeer voor minderen (wat eigenlijk ook ten dele onder arrogante valt) en een kort lontje. Maar zij maken tot nu toe nauwelijks deel uit van het verhaal, dus kan nog veel aan veranderd worden. Zelfde geldt eigenlijk voor dwergen; zij worden alleen nog maar in historische zin genoemd, dus ik heb nog alle keuze om ze helemaal niet erin te stoppen (maar er dus alleen maar over te vertellen).quote:Op dinsdag 1 februari 2011 21:00 schreef najazeg het volgende:
[..]
op zich kun je met elfen en dwergen ook veel kanten op zolang het niet preciese kopien van bijv Tolkien zijn. Of heb je andere soorten volken bedacht?
erg interessant! Ben benieuwdquote:Op woensdag 2 februari 2011 00:29 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Elfen verschillen, in ieder geval hoe ik ze in mijn hoofd heb, aardig met die van Tolkien. Bij Tolkien kreeg ik een beetje het gevoel alsof het een soort heilige engelen waren waar geen spotje op kon komen, maar in mijn hoofd zitten er ook veel negatieve kanten aan, zoals bijvoorbeeld arrogantie, afkeer voor minderen (wat eigenlijk ook ten dele onder arrogante valt) en een kort lontje. Maar zij maken tot nu toe nauwelijks deel uit van het verhaal, dus kan nog veel aan veranderd worden. Zelfde geldt eigenlijk voor dwergen; zij worden alleen nog maar in historische zin genoemd, dus ik heb nog alle keuze om ze helemaal niet erin te stoppen (maar er dus alleen maar over te vertellen).
Eerste echte souvereine volk waar het hoofdpersonage in aanmerking komt is in ieder geval wel een die je nauwelijks terugziet in boeken, maar daar twijfel ik nog een beetje over aangezien het qua locatie niet echt helemaal klopt dat zij daar wonen (op dit punt is voor het plot de locatie eigenlijk belangrijker dan het type volk dat er leeft, dus dat is misschien nog een argument om ze te vervangen door een beter passend volk).
Maar ook qua schrijfwerk ben ik daar nog niet, dus ik heb nog wel even de tijd om vooruit te denken.
@ Rumille; goed werk, ga zo door
Mijn ervaring is dat je altijd aan je eigen werk zult twijfelen. Goed dat je het door een paar anderen laat lezen. Maar ga er niet helemaal op af; je hebt niets te verliezen als je het naar een uitgeverij stuurt. Nou ja behalve je nagels dan.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:14 schreef DaMart het volgende:
Omdat ik toch nog steeds twijfel of het verhaal dat ik een jaar geleden heb geschreven wel goed genoeg is, ga ik het toch laten lezen door een paar nieuwe proeflezers. Aan de hand van hun opmerkingen bepaal ik dan hoe ik daarna verder ga: herschrijven, opsturen of in de la leggen.
Ergens is dat wel goed natuurlijk, die eeuwige twijfel. Het houdt je scherp en als je zelf meteen tevreden bent is dat ook zelden goed.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:45 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat je altijd aan je eigen werk zult twijfelen. Goed dat je het door een paar anderen laat lezen. Maar ga er niet helemaal op af; je hebt niets te verliezen als je het naar een uitgeverij stuurt. Nou ja behalve je nagels dan.
Is het nodig voor de plot of niet? Anders voegt het niet zo veel toe. Als het héle plot daarom draait, moet het natuurlijk wel boeiend zijn, inclusief conflict (iemand die spijt heeft bijvoorbeeld) etc.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:09 schreef najazeg het volgende:
ik heb even een vraagje. In mijn verhaal is er een mensensoort die onsterfelijk is (als in: niet door ouderdom sterven), maar waarbij ze de eerste honderd jaar wel gewoon ouder worden, maar na die honderd jaar kunnen kiezen als hoe oud ze verder willen leven. Zo heb je dan dus mensen die hun leven als een 28-jarige leven, maar ook mensen die hun verdere leven als kind of als bejaarde leven. Zou dit qua fantasy vs. realiteit mensen kunnen blijven boeien of zou het afstotend werken? (heb ergens gelezen dat als het te ver van realiteit staat en mensen zich er niet in kunnen verplaatsen dat het dan niet meer boeiend zou zijn). Aangezien ik het zelf een interessante toevoeging aan eeuwig leven vind zou ik het jammer vinden als het niet zou aanslaan, maar ja als ik mijn (hopelijk) toekomstige boek zo goed mogelijk wil maken dan moet het natuurlijk wel aanspreken bij anderen.
Wat denken jullie? En nee, dit zijn geen elfen, die komen in mijn verhaal niet voor.
Proeflezers zijn altijd goed (mits ze goede proeflezers zijnquote:Op woensdag 2 februari 2011 09:14 schreef DaMart het volgende:
Omdat ik toch nog steeds twijfel of het verhaal dat ik een jaar geleden heb geschreven wel goed genoeg is, ga ik het toch laten lezen door een paar nieuwe proeflezers. Aan de hand van hun opmerkingen bepaal ik dan hoe ik daarna verder ga: herschrijven, opsturen of in de la leggen.
Ik denk dat het, op de manier hoe jij het uitlegt, inderdaad iets te onrealistisch is. Beste manier hoe je, naar mijn inziens, met dit verhaalelement kunt omgaan is dat het volk op een bepaalde manier zelf kan beslissen om, ergens in hun leven, te kiezen om te stoppen met ouder worden (geen weg terug dus, dan blijft het "realistisch"). Zo verdwijnen zeer waarschijnlijk wel je kinderen uit je verhaal (behalve de echte kinderen) maar dat is ook wel realistischer; een kind van vijf die stiekem een 500 jaar oude man is en ook zo denkt kan namelijk wel heel maf overkomen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:09 schreef najazeg het volgende:
ik heb even een vraagje. In mijn verhaal is er een mensensoort die onsterfelijk is (als in: niet door ouderdom sterven), maar waarbij ze de eerste honderd jaar wel gewoon ouder worden, maar na die honderd jaar kunnen kiezen als hoe oud ze verder willen leven. Zo heb je dan dus mensen die hun leven als een 28-jarige leven, maar ook mensen die hun verdere leven als kind of als bejaarde leven. Zou dit qua fantasy vs. realiteit mensen kunnen blijven boeien of zou het afstotend werken? (heb ergens gelezen dat als het te ver van realiteit staat en mensen zich er niet in kunnen verplaatsen dat het dan niet meer boeiend zou zijn). Aangezien ik het zelf een interessante toevoeging aan eeuwig leven vind zou ik het jammer vinden als het niet zou aanslaan, maar ja als ik mijn (hopelijk) toekomstige boek zo goed mogelijk wil maken dan moet het natuurlijk wel aanspreken bij anderen.
Wat denken jullie? En nee, dit zijn geen elfen, die komen in mijn verhaal niet voor.
Ach, het zou dan niet de eerste afwijzing zijn, en als je daar bang voor bent, kun je beter niets insturen en weet je zeker dat het niets wordtquote:Op woensdag 2 februari 2011 17:01 schreef wonderer het volgende:
[..]
Is het nodig voor de plot of niet? Anders voegt het niet zo veel toe. Als het héle plot daarom draait, moet het natuurlijk wel boeiend zijn, inclusief conflict (iemand die spijt heeft bijvoorbeeld) etc.
[..]
Proeflezers zijn altijd goed (mits ze goede proeflezers zijn), maar wat Petra ook al zegt, je hebt niks te verliezen. Tenzij je echt niet met een afwijzing om kunt gaan.
Ligt er een beetje aan. Ik gebruik bevriende schrijvers, maar ik proeflees zelf ook professioneel, soms voor mensen die ik niet (goed) ken.quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:32 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Wat bedoelen jullie trouwens precies met de term "proeflezers"? Iemand die je kent die het grondig voor je leest en feedback geeft, of meer een onafhankelijk persoon bijvoorbeeld bij een uitgever oid?
Dat laatste doe ik dus wel een beetje, door goede vrienden te vragen. Maar ik geef ook duidelijk aan dat ze kritisch mogen en zelfs moeten zijn. En ik vraag ook vooral mensen van wie ik weet dat ze dat kunnen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:34 schreef wonderer het volgende:
In ieder geval NIET je moeder/buurvrouw/beste vriendin, aangezien die over het algemeen niet bepaald gedegen kritiek zullen geven, bang je te kwetsen.
allereerst dank je voor je feedback (dat geld ook voor Wonderer)!quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:14 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Ik denk dat het, op de manier hoe jij het uitlegt, inderdaad iets te onrealistisch is. Beste manier hoe je, naar mijn inziens, met dit verhaalelement kunt omgaan is dat het volk op een bepaalde manier zelf kan beslissen om, ergens in hun leven, te kiezen om te stoppen met ouder worden (geen weg terug dus, dan blijft het "realistisch"). Zo verdwijnen zeer waarschijnlijk wel je kinderen uit je verhaal (behalve de echte kinderen) maar dat is ook wel realistischer; een kind van vijf die stiekem een 500 jaar oude man is en ook zo denkt kan namelijk wel heel maf overkomen.
OF, als ze over magische krachten beschikken: ze zijn gewoon onsterfelijk maar kunnen, met behulp van magie, hun lichaam jonger laten lijken dan ze zijn (maar dan krijg je weer situaties dat iemand van 50 naar 5 terug naar 25 is gegaan qua uiterlijk).
Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan (helemaal als ze geen magie kennen natuurlijk), maar optie 2 is aardig goed uitgevoerd door Christopher Paolini in Eldest/Oudste.
In jou heb ik wel vertrouwen dat je de juiste mensen uitzoekt, jaquote:Op woensdag 2 februari 2011 22:36 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat laatste doe ik dus wel een beetje, door goede vrienden te vragen. Maar ik geef ook duidelijk aan dat ze kritisch mogen en zelfs moeten zijn. En ik vraag ook vooral mensen van wie ik weet dat ze dat kunnen.
dus als ik proeflezers zoek zou ik jou kunnen vragen?quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:34 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ligt er een beetje aan. Ik gebruik bevriende schrijvers, maar ik proeflees zelf ook professioneel, soms voor mensen die ik niet (goed) ken.
In ieder geval NIET je moeder/buurvrouw/beste vriendin, aangezien die over het algemeen niet bepaald gedegen kritiek zullen geven, bang je te kwetsen.
Ja, mijn tarieven staan op mijn sitequote:Op woensdag 2 februari 2011 22:41 schreef najazeg het volgende:
[..]
dus als ik proeflezers zoek zou ik jou kunnen vragen?
waar dan? ik zie van alles, o.a. van je boeken maar geen tarieven...quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:42 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ja, mijn tarieven staan op mijn site
Oh, verkeerde sitequote:Op woensdag 2 februari 2011 22:48 schreef najazeg het volgende:
[..]
waar dan? ik zie van alles, o.a. van je boeken maar geen tarieven...
gezienquote:Op woensdag 2 februari 2011 22:49 schreef wonderer het volgende:
[..]
Oh, verkeerde sitehttp://nietoverdrijven.com/proeflezen-en-redactiewerk/
Synopsis kan ik niet zo heel veel mee, maar verder is het up to you.quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:56 schreef najazeg het volgende:
dat kan idd, of een paar hoofdstukken en een synopsis wellicht?
Zeer veel respect voor je als je 75.000 woorden in 8 uur kan controleren op spelfouten en grammaticaquote:Een gemiddeld manuscript (tot 75.000 woorden) zal op een uur of acht uitkomen.
Tenzij het echt boordevol fouten staat. Maar dan stuur ik het terug en mag je eerst de Word spellingscontrole eroverheen halen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:25 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Zeer veel respect voor je als je 75.000 woorden in 8 uur kan controleren op spelfouten en grammatica
Cadans tweeenhalf jaar (met tussenpozen), Dubbel Leven zes maanden en Deel Drie negen maanden, maar van de zomer heb ik nauwelijks geschreven wegens persoonlijke omstandigheden.quote:Op woensdag 9 februari 2011 20:42 schreef Complexiteit het volgende:
Hoelang deed je over je romans Wonderer?
Klopt. De eerste proeflezer haalde er ook een aantal fouten uit, dingen die niet klopten en passages die overbodig waren.quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:40 schreef wonderer het volgende:
[..]
In jou heb ik wel vertrouwen dat je de juiste mensen uitzoekt, jaProeflezen is niet alleen het boek lezen en zeggen "ja leuk".
Okequote:Op woensdag 9 februari 2011 20:44 schreef wonderer het volgende:
[..]
Cadans tweeenhalf jaar (met tussenpozen), Dubbel Leven zes maanden en Deel Drie negen maanden, maar van de zomer heb ik nauwelijks geschreven wegens persoonlijke omstandigheden.
Toen schreef ik nog gewoon voor de lol, had geen ambitie om het uit te geven, dat kwam pas toen het bijna klaar was. Dus toen schreef ik gewoon als ik zin had. Daarna "moest" het ineens.quote:Op woensdag 9 februari 2011 21:31 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Oke
Had je tijdens Cadans nog andere verplichtingen, en ben je daarna meer tijd in het schrijven gaan steken?
grappig, daar heb ik nog nooit van gehoord. Klinkt erg interessant.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 02:20 schreef Beardy het volgende:
Rumille het is een oude truuk; gebruik plaatsnamen als karakter namen en namen van mensen als plaatsnamen. Maar het is een truuk die verbazend goed werkt!
Wat interactieve fictie is, weet ik niet. Maar over het gebruik van details las ik gisteren toevallig iets leuks in een interview met Hemingway, die er het volgende over zegt (ik zet de vraag er even bij voor de duidelijkheid):quote:Op donderdag 10 februari 2011 01:02 schreef Beardy het volgende:
Ik geef toe, dit is BIJNA off topic (of niet?) maar .... ik schrijf wel eens wat, er zijn dingetjes van me gepubliceerd. Het meeste niet geheel en al fictie (wiskundige concepten introduceren en met elkaar verbinden in verhaaltjes). Ik merk dat ik nogal ..... filmisch schrijf (nadat meerdere lezers dat opmerkten) en dat stoort me; de beste plaatjes ontstaan in het hoofd van de lezer, onbewust vul je heel veel details en zo in. Dus zoals ik de neiging heb te schrijven, nogal gedetailleerd, dat ergerder me een beetje.
Schrijven is schrappen (Godfried Bomans quote)
Ik heb ook vaak het probleem dat ik dingen die ik lees te lineair vind, in de zin van dat ik denk "waarom gaat Pietje nou daar linksaf in plaats van rechts?". Nu heb ik denk ik op beide problemen iets gevondenik schrijf geen verhalen meer maar maak interactieve fictie.
Wat ik me nou afvroeg .... zou het mogelijk zijn op die e-readers (al is het maar in zéér beperkte zin*) iets met 'interactieve fictie' te doen?
* vroeger had je van die 'choose your adventure' boeken, waar je een keuze moest maken en dan naar een andere bladzij springen.
quote:Op vrijdag 11 februari 2011 11:07 schreef broer het volgende:
Die anekdote is apocrief. Hemingway heeft nooit voor de Star over honkbal geschreven.
Toen ik het kocht, heb ik aanvankelijk alleen de interviews gelezen met de schrijvers die me echt interesseerden, maar nu ben ik er eens goed voor gaan zitten en lees ik ze allemaal. Het is echt een schatkist, dit boek. Het beste interview tot nu toe: John Irving. Dat is geen lievelingsschrijver van me, maar door dit interview krijg ik wel zin om weer iets van hem te lezen. Nu begin ik aan Henri Millerquote:Op vrijdag 11 februari 2011 11:19 schreef broer het volgende:
Ik heb nog lang niet alle interviews gelezen, maar het is een prachtig boek.
Maar is dat dan niet heel veel werk? Ik vind het al lastig en tijdrovend genoeg om één verhaal te schrijven, en één ontknoping, laat staan als ik een heel keuzemenu aan mogelijkheden zou moeten verzinnen. Bovendien: er is altijd maar één oplossing de beste, toch? Ik zou het geduld niet hebben om alle B-keuzes gedetailleerd uit te werken, simpelweg omdat er ook een A-keuze is die veel beter werkt.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 12:18 schreef Beardy het volgende:
Hmmmmmm ..... bedankt Nadine. Het herinnert me aan iets wat een schilder van SF boeken covers zei over zijn werk (grote ruimteschepen tekenen); dat door er hier en daar wat kleine dingetjes heel gedetailleerd in te maken krijgt de rest juist de grootte die het moet hebben.
Interactieve fictie is precies dat; niet een verhaal dat de lezer stap voor stap moet volgen zoals de schrijver het heeft bedoeld, maar een met enige vrijheid rondwandelen door de setting. Het kan heel beperkt zijn (gaan we links of gaan we rechts) tot heel breed (alternatieve eindes en zo).
Ah, bonquote:Op vrijdag 11 februari 2011 12:37 schreef Beardy het volgende:
ah ja Nadine, het is wat meer werk, maar het is gewoon geinig. Het hoeft ook niet heel moeilijk te zijn, je kan bijvoorbeeld hoofdlijnen en bijzaken een beetje scheiden of wat kleine dingetjes verschillend maken (vandaar; gaan we links of gaan we rechts).
Ik vind het vooral leuk om met de verwachtingen te spelen, dus de speler in het begin iets dwingen te doen (water uit een amfoor drinken) en dan later, als de amfoor weer terugkomt, de speler juist te straffen (blijkt de amfoor gif te bevatten - dat soort dingen moet je wel zo doen dat de speler die een béétje oplet er niet in trapt).
Maar neem nou, wat in veel verhalen voorkomt, dat er een aantal dingen tegelijk gebeuren. Met interactieve fictie kan je, heel basaal, de lezer laten kiezen in welke volgorde die tegelijk gebeurende dingen gelezen worden - door te kiezen voor een bepaald karakter in het verhaal bijvoorbeeld.
Laatst schreef je ditquote:Op vrijdag 11 februari 2011 17:35 schreef wonderer het volgende:
Waarom kijk je nou naar mij?![]()
Volgens mij mis ik iets.
quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:50 schreef wonderer het volgende:
Tering... Ben blij dat ik daar geen last van heb, wat een gedoe. Een emotionele uitputtingsslag.
Oh nee, ik denk dat het vak schrijver al duizenden jaren hetzelfde is, en dat blijft het ook gewoon. Om maar weer eens te citeren uit het boek ('De ontdekking van de literatuur', The Paris Review Interviews, samengesteld door Joost Zwagerman):quote:Ik ken dat boek verder niet maar ik vraag me wel af hoezeer de "nieuwe" schrijvers lijken op die oude meesters. Het vak "schrijver" is toch wel veranderd in al die jaren? Alleen al door de opkomst van internet en de POD-"uitgeverijen"...
Als je de vergelijking met een prostituee aanhoudt, dan is het misschien wel zo dat zij tegenwoordig via internet geboekt kan worden, of misschien zelfs via Twitter of weet ik wat, maar haar core business - om het even netjes te omschrijven - verandert toch niet? Door de moderne techniek levert zij geen betere seks.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 18:05 schreef wonderer het volgende:
Oh, dat, maar dat wil niet zeggen dat ik niet mijn onzekerheden heb en het soms echt niet meer weet, hoorHet is gewoon niet zo heftig bij mij, maar ik ben sowieso niet bepaald emotioneel.
En ik ben het wat dat laatste betreft niet met je eens. Het vak prostituee is nog veel ouder dan schrijver, en uiteindelijk komt het altijd op hetzelfde neer, maar de manier waarop is wel veranderd. Alleen al de hardware, waarmee je schrijft, zorgt voor een andere beleving: met een kroontjespen of een netbook en alles ertussenin. Forums waar je stukjes tekst kan posten en met andere schrijvers over dingen praat in plaats van in je eentje op een zolderkamer zwoegen tot het af is en hopen dat de uitgever het goed vindt.
En dan is er nog de definitie van "goed verhaal" dat met elke generatie schrijvers weer verandert.
Maar wel andere seks. Door internet, waardoor mensen veel makkelijker in aanraking komen met allerlei "uitwassen" (zonder daar een oordeel over te willen vellen) zal een prostituee nu (ook) andere wensen moeten gaan vervullen, en waarschijnlijk vaker (meer mannen die anaal willen omdat ze dat steeds in die filmpjes op internet zien bijvoorbeeld).quote:Op zaterdag 12 februari 2011 01:50 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Als je de vergelijking met een prostituee aanhoudt, dan is het misschien wel zo dat zij tegenwoordig via internet geboekt kan worden, of misschien zelfs via Twitter of weet ik wat, maar haar core business - om het even netjes te omschrijven - verandert toch niet? Door de moderne techniek levert zij geen betere seks.
Personal preference, lijkt me. Judith Visser bijvoorbeeld schrijft haar boeken eerst op papier en voert ze dan pas in. Direct op de computer schrijven werkt voor haar niet, dan is het gedachtenproces anders. Ik kan dan weer niet op papier schrijven, omdat ik veel sneller tik dan ik schrijf, en met een pen kan ik mijn gedachten niet bijhouden. Dan ga ik dus anders denken en krijg ik een ander soort tekst. Ik ga met pen en papier niet ineens AVI4 schrijven of zo, maar het beinvloedt wel degelijk het proces subtiel.quote:Toen ik mijn eerste boek schreef (vorige eeuw) had ik nog geen internet, toch was de schrijfervaring niet wezenlijk anders. Tijdens mijn studie schreef ik nota bene nog wel eens essays op de typemachine, compleet met schaar en lijm, maar ook dat was - nou ja, eigenlijk was dat leuker
. Ik houd wel van een beetje knutselen. Dus nee, ik geloof niet dat je nou zo anders gaat schrijven of denken door die technische handigheidjes.
Ik weet niet of je die conclusie kunt trekken, dat ze daarom groot waren en daarom gelezen worden, maar ik heb geen basis of argumenten dus die laat ik even met rust.quote:Ik geloof wél dat wij tegenwoordig (door film/computer/informatie-overvloed) een kortere aandachtspanne hebben, waardoor schrijvers meer vaart moeten aanbrengen in hun verhaal. Maar dat konden de meeste grote schrijvers vroeger ook al. Daarom waren ze groot. Daarom worden ze tot op de dag van vandaag gelezen.
Volgens mij zijn al die 'veranderingen' gewoon tijdsgebonden - tegenwoordig bellen we met mobieltjes, vroeger communiceerden mensen per post, en dat soort details maken romans 'modern', maar het blijven irrelevante details. Ik bedoel: romans gaan al eeuwen over de dood, de liefde en, nou ja: het leven. What makes us tick. Dat verandert niet.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 07:09 schreef wonderer het volgende:
[..]
Maar wel andere seks. Door internet, waardoor mensen veel makkelijker in aanraking komen met allerlei "uitwassen" (zonder daar een oordeel over te willen vellen) zal een prostituee nu (ook) andere wensen moeten gaan vervullen, en waarschijnlijk vaker (meer mannen die anaal willen omdat ze dat steeds in die filmpjes op internet zien bijvoorbeeld).
Het vak (mannen bevredigen/goed verhaal schrijven) verandert misschien niet, maar de invulling ervan wel.
En daarmee wil ik niet de "waarheden" uit dat interviewboek ontkrachten of wat dan ook, maar ik denk dat hun boeken nu niet meer geschreven zouden worden. Net zoals de hoer niet meer met haar rokken omhoog in een steegje wordt genomen voor een paar zilveren dubbeltjes.
[..]
Personal preference, lijkt me. Judith Visser bijvoorbeeld schrijft haar boeken eerst op papier en voert ze dan pas in. Direct op de computer schrijven werkt voor haar niet, dan is het gedachtenproces anders. Ik kan dan weer niet op papier schrijven, omdat ik veel sneller tik dan ik schrijf, en met een pen kan ik mijn gedachten niet bijhouden. Dan ga ik dus anders denken en krijg ik een ander soort tekst. Ik ga met pen en papier niet ineens AVI4 schrijven of zo, maar het beinvloedt wel degelijk het proces subtiel.
[..]
Ik weet niet of je die conclusie kunt trekken, dat ze daarom groot waren en daarom gelezen worden, maar ik heb geen basis of argumenten dus die laat ik even met rust.
Ondanks dat de post van Nadine26 het al heel goed heeft uitgelegd wou ik hier toch even in mijn eigen bewoordingen op terugkomen (sorry als dat arrogant klinktquote:Op donderdag 10 februari 2011 01:02 schreef Beardy het volgende:
Ik geef toe, dit is BIJNA off topic (of niet?) maar .... ik schrijf wel eens wat, er zijn dingetjes van me gepubliceerd. Het meeste niet geheel en al fictie (wiskundige concepten introduceren en met elkaar verbinden in verhaaltjes). Ik merk dat ik nogal ..... filmisch schrijf (nadat meerdere lezers dat opmerkten) en dat stoort me; de beste plaatjes ontstaan in het hoofd van de lezer, onbewust vul je heel veel details en zo in. Dus zoals ik de neiging heb te schrijven, nogal gedetailleerd, dat ergerder me een beetje.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het duurt zo lang om af te maken omdat ik aan het programma werk én aan de inhoud; een volgende zal een stuk sneller in elkaar te zetten zijn. Is dit 'een boek schrijven' of niet? Ik denk van wel, de speler heeft iets vrijheid maar moet toch het verhaal volgen. Het zou anders zijn als het een aangekleed iets was (plaatjes, geluiden, muziek); het spel bevat twee plaatjes (goed en slecht einde) maar die dienen als ondergrond voor wat stukjes tekst.
[ Bericht 38% gewijzigd door Beardy op 14-02-2011 08:15:54 ]
Klinkt leuk, ik kijk uit naar de ontwikkelingenquote:Op maandag 14 februari 2011 08:36 schreef wonderer het volgende:
In other news, ik ben begonnen met het plotten van een nieuw verhaal, nu het derde deel van mijn trilogie zo goed als klaar is. In maart gaat er weer een schrijfmarathon van start en die tijd wil ik gebruiken om een kapstok (want 30k woorden is niet genoeg) te maken voor een thriller. Onbeproefd genre, maari k heb geloof ik wel een aardig idee dat daarvoor is uit te werken. Het wordt wel, hoe groot mijn hekel aan de term ook is, een literaire thriller want ik ben nu eenmaal beter in personages dan plots dus alleen een plot gaat me niet lukken.
Bij mij gaat het inleven in de hoofdpersoon beter als ik vanuit de eerste persoon schrijf. Soms schrijf ik een stuk in de 1e pers. ev om meer diepgang te krijgen, en zet ik het daarna over naar 3e persoon ev.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:29 schreef Mishu het volgende:
Ik ben bezig met het schrijven van een kinderboek. Wat is het voordeel van het ik-perspectief tegenover het vertelperspectief? Zijn er voorbeelden van dialogen ofzo?
Wat het voordeel is weet ik niet, maar jonge(re) kinderen kunnen niet goed overweg met het ik-perspectief. Die snappen niet dat het niet over henzelf gaat, of iets in die richting. Dus daar moet je wel rekening mee houden. Sowieso is het handig om eerst de leeftijd van je doelgroep te bepalen. Voor een zevenjarige schrijf je al heel anders dan voor een negenjarige en twaalf is al helemaal anders.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:29 schreef Mishu het volgende:
Ik ben bezig met het schrijven van een kinderboek. Wat is het voordeel van het ik-perspectief tegenover het vertelperspectief? Zijn er voorbeelden van dialogen ofzo?
Volgens mij mogen kinderboeken (zeker 10-12+) absoluut spannend zijn. Bovendien is Young Adult nu ook 'hot', denk aan De Hongerspelen, Gone, Twilight etc. (maar dat is meer doelgroep 15+).quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:20 schreef Mishu het volgende:
En in hoeverre vinden jullie dat een kinderboek spannend mag zijn? Ik maak me soms best zorgen dat ouders het niet relaxed vinden als hun kinderen over enge mannen lezen. Zeker omdat ik weet hoe mijn broer met zijn kinderen is. Maarja, Roald Dahl is er weer groot mee geworden.. Hoe kijken uitgevers hier tegenaan, weet iemand dat?
Tegenwoordig houd ik een hoop details van locaties in het verhaal bij in een apart document, om fouten daarmee zo veel mogelijk te voorkomen. Ik liet eens iemand een verhaal lezen waarin een vrouw terugblikt op haar kindertijd, en hoe ze in de tuin rondjes om het huis rende met haar broer. Alleen woonde ze in een rijtjeshuisquote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:18 schreef Beardy het volgende:
Ander onderwerpje; hoe erg zijn inconsistenties en technische foutjes? In het donker door een beek zwemmen om aan de overkant een lucifer aan te strijken, bijvoorbeeld; natte lucifers branden niet. Een ergere is (naar mijn smaak) in Harry Potter met dat 'levend schaakspel' waarbij Ron 'ineens' begrijpt - na een aantal zetten - hoe hij moet spelen; bij een schaakspel betekent dat gewoon dat je al verloren hebt. Natuurlijk is het risico op zo'n soort fout groter als je over een niet actueel iets schrijft (een slaaf in het oude Egypte met een molensteen graan laten malen bijvoorbeeld; dat werd toen met een vijzel gedaan**).
De vraag is dus; hoe kan je dat soort foutjes voorkomen (of eigenlijk; heb je iemand die wat je schrijft voldoende kritisch wil lezen om dat soort dingetjes op te merken)?
Ik vind het inderdaad een nogal overweldigend en intimiderend project. Dit is pas mijn tweede verhaal dat de grens van 10.000 woorden heeft bereikt en waar het eerste linear is en zich houdt aan de horrorwetten is mijn tweede verhaal een enorme cross-over van allerlei genres. Alsof je eerst een stad van lego maakt met handleiding en daarna eén zonder.quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:19 schreef wonderer het volgende:
Hoezo eng? Bang dat je meer hooi op je vork neemt dan je kunt verstouwen?
Het is fantastischquote:Op woensdag 23 februari 2011 01:30 schreef wonderer het volgende:
Maar je eigen stad bouwen is wel een stuk leuker. En af en toe kun je best spieken in een handleiding om te kijken hoe je precies een dak maakt, toch?
Goed bezig!quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:34 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Het is fantastischEn die handleidingen heb ik ritueel verbrand, ik wil heel graag weten hoe een boek dat puur op gevoel is geschreven eruit komt te zien.
ValHallen maakte de vergelijking met een legostad bouwen, met en zonder handleiding. Ik vermoed dat de rest het meer richting schrijfboeken en alles heeft getrokken.quote:Op woensdag 23 februari 2011 22:22 schreef Complexiteit het volgende:
Kan iemand uitleggen wat jullie bedoelen met 'de handleiding'?
Bij handleiding denk ik inderdaad aan boeken met schrijftips, maar ook aan vaste stramienen voor bepaalde genres. Als je je daar en daar aan houdt, dan komt het wel goed, en zo. Terwijl het veel leuker is om je eigen invulling te geven, zonder rekening te houden met die tips en stramienen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 22:25 schreef wonderer het volgende:
[..]
ValHallen maakte de vergelijking met een legostad bouwen, met en zonder handleiding. Ik vermoed dat de rest het meer richting schrijfboeken en alles heeft getrokken.
Waar gaat je eerste boek over. Ik las dat het een horror wasquote:Op woensdag 23 februari 2011 01:34 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Het is fantastischEn die handleidingen heb ik ritueel verbrand, ik wil heel graag weten hoe een boek dat puur op gevoel is geschreven eruit komt te zien.
Ik ben nog volop bezig in het schrijfproces. Uitgevers komen pas over een hele tijd om de hoek kijken. Mijn eerste horrorverhaal gaat over zombies, mijn tweede over de dood en het hiernamaals. Ook heb ik nog een vampierverhaal in mijn hoofd zitten die ik binnenkort ga schrijven.quote:Op donderdag 24 februari 2011 11:13 schreef davako het volgende:
[..]
Waar gaat je eerste boek over. Ik las dat het een horror was. Maar ben erg benieuwd in welke kant. Nu ben je bezig met het boek te proberen te publiceren of ben je hem nog aan het afwerken?
Het belangrijkste is natuurlijk ook dat jij zelf tevreden bent met het verhaalquote:Op donderdag 24 februari 2011 23:34 schreef Dingest het volgende:
Ik volg eigenlijk nooit een handleiding of iets dergelijks, misschien dat ik wel de nodige clichés gebruik maar dat hoort er ook wel een beetje bijIk schrijf uiteindelijk wat ik zelf leuk vind. Het is ook maar hobby. Op het moment zit ik iets boven de 65.000 woorden in mijn huidige werkt, het is ook iets uitgebreider geworden dan ik verwacht had. Hoewel dat wel vaker aan de orde is
Bovendien zet ik nog wel eens stukjes online op andere fora en dan wordt er ook niets over gezegd, dus als niemand het boeit maakt het ook niet veel uit of het aan bepaalde richtlijnen voldoet
Je hebt opleidingen hiervoor. Kijk eens op www.scriptschool.nl, dat kan denk ik wel wat voor je zijn!quote:Op donderdag 24 februari 2011 23:18 schreef GlenSpey het volgende:
Valt een script schrijven ook onder een boek schrijven?
Ik loop echt al jarenlang met een idee rond voor een tv-serie. Alleen om de een of andere manier kan ik er niet aan beginnen. Ik heb een heleboel ideeën ervoor maar ik weet niet goed hoe ik het moet 'vullen'.
Over het algemeen ben ik snel tevreden. Sterker nog; als het af is ben ik vaak al redelijk tevredenquote:Op vrijdag 25 februari 2011 21:04 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het belangrijkste is natuurlijk ook dat jij zelf tevreden bent met het verhaal.
En lekker is dat he, dat het verhaal groter wordt dan je had bedacht.
Ik had in mijn manuscript ook hele scenes overgeslagen met een korte beschrijving en [uitschrijven!] erin. Toen ik 'klaar' was zag ik ertegenop om die uit te werken, maar toen ik er eenmaal aan was begonnen was het echt zo gedaan. Ook doordat ik toen al precies wist wat ik erin wilde hebben.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 23:31 schreef Dingest het volgende:
SomsSoms is het ook wel vervelend als iets waarvan je denkt dat het 'zo' gedaan is veel uitgebreider blijkt te moeten zijn, maar je het wel moet schrijven omdat er wat belangrijke informatie in zit. Dat wil ik nog wel eens irritant vinden als ik erg uitkijk naar het naderende stuk met actie wat ik dan wel graag wil schrijven.
Precies! Het zijn minder boeiende stukken, die kun je dus weglatenquote:Op zondag 27 februari 2011 11:17 schreef Dingest het volgende:
Ik denk dat het voor mij niet gaat werken, daar denk ik te lineair voor. Bovendien acht ik de kans vrij groot dat als ik de soms - voor mij - minder boeiende stukken oversla ze er helemaal niet in zullen komen![]()
Mijn tip is dus: eerst laten bezinken, daarna de verkorte versie opschrijven.quote:Meestal begin ik aan zo'n gedeelte met 'dat is maar een kort stukje, dat is zo af', maar dan blijkt dat ik toch wat meer moet vertellen om een volledige achtergrond te geven dan ik gedacht had. Dan kost het veel meer tijd en moeite dan ik gehoopt had.
Nee, niet afquote:Op maandag 28 februari 2011 01:14 schreef wonderer het volgende:
Awesome. Heb je het af? Is het gelukt allemaal?
Die angst heb ik zelf ook. Dat de lezer het van mijlenver ziet aankomen. Of dat het juist uit de lucht komt vallen omdat ik te subtiel was. Nu maakt dat voor mijn huidige romans niet zo heel veel uit omdat het niet om de twists en plot gaat, maar toch... iets onverwachts is wel leuk af en toe, ook bij een characterdriven roman, en dan moet het wel goed zijn.quote:Op maandag 28 februari 2011 02:17 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Nee, niet af![]()
Dit gaat nog steeds over het manuscript dat ik half december opstuurde. Toen werd eerst de hoofdredacteur ontslagen, vervolgens was de uitgeefster met zwangerschapsverlof en daarna ging ik skiën. Het duurde zo lang dat ik al bijna begon te hopen dat iemand op de uitgeverij het einde had geschreven![]()
Maar goed, dat einde moet ik dus nog maken. Ik wil er eerst graag over praten, omdat ik onzeker ben over de ontknoping. Of het gaat 'werken', dus. Het is een sterk plotgedreven verhaal, met veel subtiele aanwijzingen en hints, maar op dit punt in het schrijfproces kan ik - in het uiterste geval - nog beslissen om die spanningsboog minder prominent te maken. Zoals ik het nu heb opgeschreven, weet je vanaf de eerste regel dat er iets 'groots' staat te gebeuren - een geheim, een fatale ontwikkeling, zeg maar. Ik zou het jammer vinden als de lezer vanaf pagina 3 al weet hoe het zit, zeg maarEn aangezien het verhaal ook zónder die spanningsboog overeind blijft, volgens mij, wil ik éérst horen hoe een onbevangen lezer (de uitgeefster, dus) het verhaal interpreteert.
Een leuke - nogal gewaagde - optie is om het 'geheim' meteen in een proloog te onthullen. In dat geval draait het in het boek dus niet om de vraag wát er is gebeurd, maar je krijgt langzaam maar zeker inzicht in de achtergronden: hoe het ooit zo ver heeft kunnen komen. Dat vind ik ook een mooi uitgangspunt.
Maar ik vind het wel moeilijk om dat soort beslissingen te nemen over mijn eigen verhaal. Onlangs las ik de nieuwe roman van Herman Koch, Zomerhuis met zwembad, en die ontknoping viel ontzettend tegen. Ik vind niets zo vervelend als een boek dat heel manipulatief en slim is geschreven, als een soort puzzel, en dat vervolgens eindigt in een drassige modderpoel. Een schrijver moet, als hij de lezer op die manier manipuleert, ook echt deliveren. De ontknoping moet bevredigend zijn, sluitend, en liefst natuurlijk verrassend. Dat klinkt helaas simpeler dan het is, en daarom wil ik de ontknoping eerst bespreken.
Daar ben je zelf bij natuurlijk.quote:Op maandag 28 februari 2011 04:54 schreef Onnozelaar het volgende:
Ik kwam net de eerste 11 pagina's van mijn autobiografie tegen.
Ik ben 20.![]()
Maar blijkbaar heb ik al genoeg meegemaakt om er een dramatisch verhaal van te maken, want het was toch behoorlijk meeslepend en ik heb alle pagina's gelezen! Ik hoop dat ik ooit nog eens verder schrijf, want we zitten nu vast op een best wel spannend punt.
Ik zal mezelf ongetwijfeld aangenaam verrassen, als ik het dan op een dag weer terug lees.
En ja, dit is een verkapte kijk-mij-nog-wakker-zijn-zeg-dat-ik-een-echte-Fok!ker-ben-post.
Ik geloof dat ik het 'waarom' ook leuker vindquote:Op maandag 28 februari 2011 04:16 schreef wonderer het volgende:
[..]
Die angst heb ik zelf ook. Dat de lezer het van mijlenver ziet aankomen. Of dat het juist uit de lucht komt vallen omdat ik te subtiel was. Nu maakt dat voor mijn huidige romans niet zo heel veel uit omdat het niet om de twists en plot gaat, maar toch... iets onverwachts is wel leuk af en toe, ook bij een characterdriven roman, en dan moet het wel goed zijn.
Het waarom vind ik zelf vaak leuker dan een enorme twist, maar dat is in inderdaad een afweging die je moet maken.
O, dank je. Dat is misschien wel een goed idee voor als het boek helemaal af is - tegen die tijd heeft de uitgeefster het manuscript ook doodgelezen en ben ik waarschijnlijk wel weer toe aan een 'frisse' lezer. Vrienden en familie bieden vaak genoeg aan om te proeflezen, maar daar begin ik niet aan. Zelfs mijn eigen man mag het niet lezenquote:Als je nog een proeflezer nodig hebt, mag je wel mailen. Ik word in "bepaalde kringen" wel gewaardeerd vanwege mijn input in dit soort zaken
Nee, dat is nu juist wat ik tegen heb op veel ontknopingen. Je leest eraan af dat de schrijver een aantal leuke ideeën had, die hij uit arren moede maar allemaal door onze strot duwt. Ik houd van helderheid, eenvoud. Bij de romans van Herman Koch (de laatste twee, die ik trouwens heel erg goed vindt) is dat mijn enige bezwaar: de verhalen eindigen in mist. Ik kan niet eens navertellen hoe het precies afloopt.quote:Op maandag 28 februari 2011 04:23 schreef Beardy het volgende:
Cluedo, dat bordspel, daar is een film van gemaakt.
Hoezo hier genoemd?
Nou die film had dus een einde.
Gevolgd door een ánder einde.
En een nog ander einde.
In een boek is dat ook mogelijk misschien? Ik zou zeggen; als je twijfelt over het einde van je boek, schrijf verschillende eindes (volledig of niet) en presenteer die als mogelijkheden.
Als ik het achteraf terug lees is het ook lang niet zo lang als dat het aanvoelde tijdens het schrijven, en heb ik ook niet het idee dat het echt verkort hoeft te worden. Het schrijfproces zelf is dan even taai, omdat ik niet zo goed ben met de diepere interactiequote:Op maandag 28 februari 2011 01:07 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Precies! Het zijn minder boeiende stukken, die kun je dus weglatenMaar ik snap wel wat je bedoelt; soms moet je vitale informatie kwijt en dat kan een enorme opgaaf zijn. Ik schrijf er in eerste instantie ook vaak overheen, maar zo'n 'strafopdracht' blijft wel voortdurend door mijn hoofd spoken. Vaak schrijf ik het dan tóch ineens op, op een heel andere plaats, en veel korter dan ik had gepland (en dus beter, want 'informatie' is vaak uitleggerig en daar zit niemand op te wachten).
[..]
Mijn tip is dus: eerst laten bezinken, daarna de verkorte versie opschrijven.
En dan iets anders: dinsdag heb ik een afspraak met mijn uitgever om het manuscript te bespreken. Ben benieuwd... en ook wel een beetje zenuwachtig
Je schrijft goed. Niet mijn soort verhaal overigens.quote:Op maandag 28 februari 2011 14:50 schreef Dingest het volgende:
Gelukkig wist ik m'n oude lycos/multimania-account nog, daar heb ik even een stukje op kunnen zetten:
http://members.multimania.nl/devoidpluis/ring/ProloogJM-W13.doc
Je schrijft inderdaad goed. En het is mijn soort verhaalquote:Op maandag 28 februari 2011 14:50 schreef Dingest het volgende:
Inderdaad, gewoon aan beginnenZolang het maar voor je eigen plezier is maakt je ervaring helemaal niet uit. Het moet je maar net liggen, en als toevallig blijkt dat je er serieus iets mee kan dan is dat mooi meegenomen.
[..]
Als ik het achteraf terug lees is het ook lang niet zo lang als dat het aanvoelde tijdens het schrijven, en heb ik ook niet het idee dat het echt verkort hoeft te worden. Het schrijfproces zelf is dan even taai, omdat ik niet zo goed ben met de diepere interactieAls ik het langere tijd laat bezinken blijft het net zo lastig.
Gelukkig wist ik m'n oude lycos/multimania-account nog, daar heb ik even een stukje op kunnen zetten:
http://members.multimania.nl/devoidpluis/ring/ProloogJM-W13.doc
Zo iets bijvoorbeeld .... trekt het verhaal een beetje in het persoonlijke. Was er trouwens niet al te lang geleden een schoonmaak actie in de bergen waarbij een hoop lijken en troep zijn weggehaald?quote:Zondag 16 mei 2010
De Tweede Stap, Noordelijke Col van Mount Everest Tibet
Ik zit hier in een ijskoude tent, mijn adem maakt ijsbloemen op het dunne doek. Het is moeilijk adem te halen in deze ijle lucht. Dit is de zone des doods. Een onvergeeflijk, desolaat gebied dat zijn naam dankt aan één simpele reden: menselijk bestaan is er onmogelijk. Het dient niet verward te worden met de ecologische dode zones zoals die worden aangetroffen worden in de oceaan, water met een zo laag zuurstofgehalte dat het dierenleven erdoor uitsterft, maar de gelijkenis is niet ver te zoeken. Het bevindt zich alleen hoger. Zo rond de 8.000 meter boven de zeespiegel.
Mijn snelle ademhaling maakt het schrijven in dit dagboek moeilijk, net als het trillen van mijn half bevroren vingers. De atmosferische druk op deze hoogte ligt hier op grofweg een derde van die op zeeniveau. Dit heeft tot gevolg dat er ook slechts een derde van de hoeveelheid zuurstof in de lucht. De aanslag op het menselijk lichaam is daardoor enorm. De zuurstofwaarde in het bloed zakt snel en hypoxie treed op. Om hiervoor te compenseren begint het lichaam sneller te ademen, van 30 ademhalingen per minuut tot wel 90. Ademhalen verandert in een rap tempo in een zware uitputtingsslag. Een normaal persoon zou het hier ongeveer drie minuten volhouden voordat hij zijn bruikbare bewustzijn verliest.
Ik wilde niet direct een bestseller schrijven, in dat boek stonden ook een aantal handige tips. Dingen over het uitwerken van personages enzo, dat leek me wel interessant. Ik heb vroeger wel wat korte verhalen geschreven. Mijn probleem is dat ik overloop van creativiteit, op meerdere gebieden, op de een of andere manier lukt het me niet om dat goed in de praktijk te brengen. Wat me leuk lijkt om over te schrijven zijn psychologische, coming of age verhalen.quote:Op maandag 28 februari 2011 14:50 schreef Biancavia het volgende:
Gewoon beginnen FlyingBurriteau. Niet een bestseller willen produceren, maar schrijven omdat je het leuk vindt. Wat voor verhaalidee heb je? En heb je wel eens korte verhalen geschreven?
Ik krijg dat toch wel vaker te horen, ook van mensen die ik niet ken, dat mijn schrijfstijl inderdaad beschrijvend maar wel prettig is. Aan de andere kant ben ik nog vrij jong - 24, ik schijf nu een jaar of 9 - en heb ik nog genoeg de tijd om mijn schrijfstijl te verfijnen.quote:Op maandag 28 februari 2011 16:12 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Je schrijft goed. Niet mijn soort verhaal overigens.
Je begint met een berg informatie (haha, berg!), dat kun je beter verderop in je verhaal zetten. De alinea met Reginald Morrisey zette kan best aan het begin staan.
Ik had er niet echt een gedachte achter toen ik begon. Ik moest iets hebben voor de NaNoWriMo en ik kwam op het idee om dingen uit de tv-serie Warehouse 13 te combineren met mijn eigen personages vanwege dezelfde luchtige toon. En omdat ik dit soort dingen uit de geschiedenis erg interessant vind. Normaal is mijn stijl en inrichting er als die van Clive Cussler; beginnen met één of twee gebeurtenissen (al dan niet in het verre verleden) wat dan zijdelings onderdeel uitmaakt van een eigenlijk vrij eenvoudig avonturenverhaal. Zoals ik met de ramp op Tenerife gedaan heb, bijvoorbeeld. Maar verder niets innovatief of bovennatuurlijkquote:Op maandag 28 februari 2011 16:39 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Je schrijft inderdaad goed. En het is mijn soort verhaal
Ik ben heel benieuwd wat je in gedachte hebt met het verhaal, je kunt na het lezen van de proloog nog alle kanten op als lezer.
Ik dacht dat een term als 'zone des doods' op zich al pakkend genoeg zou zijnquote:Op maandag 28 februari 2011 16:41 schreef Beardy het volgende:
Zou dat verhaal beginnen met dat stukje over moeilijk ademhalen en dan met die informatie komen Dingest, of die informatie (i.i.g. ten dele) in een voetnoot of zo stoppen. Het is toch meestal aan te raden een verhaal met een 'pakker' te beginnen, iets dat de lezer motiveert om verder te lezen; een bups informatie is daar niet echt voor geschikt.
[..]
Zo iets bijvoorbeeld .... trekt het verhaal een beetje in het persoonlijke. Was er trouwens niet al te lang geleden een schoonmaak actie in de bergen waarbij een hoop lijken en troep zijn weggehaald?
Enneuh .... heb een nieuw draadje gestart met verhaaltjes voor het slapen gaan, schrijven jullie er daar nou ook eens eentje alsjeblieft?
Kwillun nieuwe Fok! kort verhaal wedstrijdof misschien bij gebrek daar aan onderling schrijf 'opdrachtjes' bedenken - zoals een verhaaltje voor het slapen gaan.
Leuk, wonderer!quote:Op maandag 28 februari 2011 18:17 schreef wonderer het volgende:
Vanavond ga ik nog een keer door mijn manuscript heen en morgen kan ie dan naar de uitgever... en kan ik beginnen met mijn thriller![]()
En dan maanden wachten tot de uitgever tijd heeft, maar dat ben ik gewend
Je zou een soort kapstok kunnen maken - ik ken mensen die daar een programma voor gebruiken, yWriter of zoiets? - en eerst alle elementen en personages los uitwerken om daarna ze in een plot te gieten. Al moet je dan niet te star vasthouden aan wat je al bedacht had en dingen aan kunnen passen voor je plot. Je zou ook eerst kunnen gaan inlezen in het soort werk wat je zelf graag wilt schrijven - eventueel ook films daarover te kijken want 'coming of age' is een populair thema. Verder kan ik moeilijk uitleggen hoe te beginnen met schrijven. Bij mij is het gewoon een kwestie van beginnen met een concept, een personage (of meerdere) en een doel. Wat daar tussenin zit verzin ik ook pas als ik daarmee bezig ben.quote:Op maandag 28 februari 2011 17:56 schreef FlyingBurriteau het volgende:
[..]
Ik wilde niet direct een bestseller schrijven, in dat boek stonden ook een aantal handige tips. Dingen over het uitwerken van personages enzo, dat leek me wel interessant. Ik heb vroeger wel wat korte verhalen geschreven. Mijn probleem is dat ik overloop van creativiteit, op meerdere gebieden, op de een of andere manier lukt het me niet om dat goed in de praktijk te brengen. Wat me leuk lijkt om over te schrijven zijn psychologische, coming of age verhalen.
Ik weet niet tot hoever je het gelezen hebt dan, maar zelf had ik niet echt de indruk dat het in de verste verte las als een dagboek. De proloog bestaat al uit drie totaal verschillende stukken met de nodige personages, en zoals ik in mijn vorige reactie beschreef worden dat er nog een stuk meer. Dus het ik-perspectief is niet erg handig om te gebruiken om dat allemaal te vertellenquote:Op maandag 28 februari 2011 18:17 schreef Beardy het volgende:
Tja Dingest ik zou in een verhaal (bijna) altijd een eerste persoon gebruiken, zeker in een verhaal als dit in een geïsoleerde omgeving met een kleine 'cast'. Een verteller als vertelvorm werkt wel, maar geeft iets afstandelijks en dat lijkt me in een dergelijke setting niet wenselijk. Je schrijft een beetje in een dagboek indeling en dan is het helemaal logisch om een beetje in eerste persoon te werken; dat hoef je dan niet in het hele verhaal te gebruiken! Je kunt stukken in een ander lettertype zetten, alsof het écht uit een andere tekst (dagboek!) komt en de rest uit een ander perspectief schrijven. Laat je dat dagboek gevonden worden ergens als reden voor het opnemen van die teksten.
Maar goed, dat is hoe ik het zou doenieder zijn meug en zo weet je wel.
(ValHallen bedankt voor je bijdrage in dat andere draadjekon ik er tenminste nog eentje in stoppen)
Ja, ik heb wel zin in een nieuw verhaal. En er suddert nog wel een idee voor een soort van deel vier dus echt afscheid hoef ik nog niet te nemen, het is meer een pauze. Trysten ligt ook nog steeds te wachten, daar wil ik ook mee verder.quote:Op maandag 28 februari 2011 18:30 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Leuk, wonderer!![]()
Vind je het prettig om je met een heel ander project bezig te gaan houden? Of voelt het als een afscheid?
Hoe lang ben je trouwens in totaal met 'Arthur' bezig geweest?
Gefeliciteerd met deze mijlpaalquote:Op maandag 28 februari 2011 18:17 schreef wonderer het volgende:
Vanavond ga ik nog een keer door mijn manuscript heen en morgen kan ie dan naar de uitgever... en kan ik beginnen met mijn thriller![]()
Dat het lang duurt is begrijpelijk, maar daarom niet minder vervelend. Aan de andere kant: je begint nu aan iets nieuws, dat is een slimme manier om niet te blijven hangen in ongeduld en nerveuze afwachting.quote:En dan maanden wachten tot de uitgever tijd heeft, maar dat ben ik gewend
Oh, ik hou mezelf wel bezig hoor. Het scheelt echt dat ik weet hoe het werkt in een uitgeverij.quote:Op maandag 28 februari 2011 23:09 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met deze mijlpaal![]()
Ik ben jaloers!
[..]
Dat het lang duurt is begrijpelijk, maar daarom niet minder vervelend. Aan de andere kant: je begint nu aan iets nieuws, dat is een slimme manier om niet te blijven hangen in ongeduld en nerveuze afwachting.
Heeft je uitgever al een versie van dit manuscript gelezen, of wordt het voor hem een grote verrassing?
Spannendquote:Op maandag 28 februari 2011 23:57 schreef wonderer het volgende:
[..]
Oh, ik hou mezelf wel bezig hoor. Het scheelt echt dat ik weet hoe het werkt in een uitgeverij.
Vorige keren merkte ik dat ik tussen het opsturen en de daarwerkelijke uitgave weinig nieuws uit mijn vingers kreeg, dus ik ben benieuwd hoe het nu gaat. We zullen zien![]()
Uitgever weet nog van niks, ik wilde niet dat zij zich ermee gingen bemoeien voor het af was. Mijn verhaal, ik wilde het schrijven op mijn manier.
Het ging niet eens om de discpline, ik merkte gewoon dat ik niet in twee processen tegelijk kon zitten: aan de ene kant overleg met de uitgever, drukproeven checken, accoord geven voor wijzingen, praten (en flirten) met de vormgever over de omslag, en aan de andere kant het creatieve proces van een heel nieuw verhaal.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 01:08 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Spannend![]()
Wat betreft het schrijven van iets nieuws: ik heb ook al twee ideeën die ik dolgraag wil gaan uitwerken als dit boek klaar is. Eén idee voor een enigszins autobiografische roman (al wordt de verteller een man), en één idee voor een kinderboek. Ik kan me nu al zo verheugen op het gevoel van vrijheid dat hoort bij een nieuw project! En de druk die even weg is...dat lijkt me nog wel het fijnste. Maar ik geef toe dat het altijd moeilijk is om de discipline op te brengen als je net iets groots hebt volbracht. Hoe dan ook: succes ermee
Ik ben zelf ook bezig met zo'n verhaal en ik doe het om en om. Vind ik zelf wat lekkerder schrijven en inderdaad wat meer en wat kleinere cliffhangers. Bovendien houd je zo de aandacht op alle verhaallijnen.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:22 schreef KeizerKuzco het volgende:
Bij een verhaal met meerdere verhaallijnen die door elkaar lopen, is het dan handig om de hoofdstukken om en om in te delen (chronologische volgorde) of eerst één verhaallijn schrijven tot vlak voor het moment waarbij ze samenkomen en dan de andere? Wanneer je telkens wisselt kan dit wel verwarrend werken, maar misschien maakt dit het juist wel spannender omdat je steeds een soort cliffhanger hebt. Wat denken jullie?
En hoe lang zijn je hoofdstukken dan? Ik kan me wel voorstellen dat het irritant is voor een lezer om na een paar bladzijden weer om te schakelen naar een andere situatie, omdat je er dan net in zit. Misschien dat ik het wel om en om ga doen, maar dan met een paar hoofdstukken per keer.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:48 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook bezig met zo'n verhaal en ik doe het om en om. Vind ik zelf wat lekkerder schrijven en inderdaad wat meer en wat kleinere cliffhangers. Bovendien houd je zo de aandacht op alle verhaallijnen.
Zelf hou ik de stukjes redelijk kort in het begin, worden wat langer in het middenstuk (waar ik nu mee bezig ben) en het einde wissel ik ook weer wat sneller af.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 20:03 schreef KeizerKuzco het volgende:
[..]
En hoe lang zijn je hoofdstukken dan? Ik kan me wel voorstellen dat het irritant is voor een lezer om na een paar bladzijden weer om te schakelen naar een andere situatie, omdat je er dan net in zit. Misschien dat ik het wel om en om ga doen, maar dan met een paar hoofdstukken per keer.
Als ik zoiets zou schrijven, zou ik het op de manier van Terry Pratchett doen. Geen hoofdstukken, maar gewoon steeds wisselen als het verhaal erom vraag (bij een "cliffhanger"). Niet TE lang maken trouwens, die stukjes. Ik merk dat met korte stukjes ik sneller wil doorlezen (oh, paar pagina's, kan nog wel even want ik wil weten hoe het verder gaat... oh, nou goed, nog EEN stukje dan, want nu komt er een leuker personage... etc).quote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:22 schreef KeizerKuzco het volgende:
Bij een verhaal met meerdere verhaallijnen die door elkaar lopen, is het dan handig om de hoofdstukken om en om in te delen (chronologische volgorde) of eerst één verhaallijn schrijven tot vlak voor het moment waarbij ze samenkomen en dan de andere? Wanneer je telkens wisselt kan dit wel verwarrend werken, maar misschien maakt dit het juist wel spannender omdat je steeds een soort cliffhanger hebt. Wat denken jullie?
Heel herkenbaar, alleen heeft dit bij mij weer vaak als gevolg dat sommige personages er zo uit springen waardoor andere op de achtergrond verdwijnen en ik door hun hoofdstukken juist heel vlug heen lees en details misquote:Op dinsdag 1 maart 2011 20:13 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als ik zoiets zou schrijven, zou ik het op de manier van Terry Pratchett doen. Geen hoofdstukken, maar gewoon steeds wisselen als het verhaal erom vraag (bij een "cliffhanger"). Niet TE lang maken trouwens, die stukjes. Ik merk dat met korte stukjes ik sneller wil doorlezen (oh, paar pagina's, kan nog wel even want ik wil weten hoe het verder gaat... oh, nou goed, nog EEN stukje dan, want nu komt er een leuker personage... etc).
Oké dat lijkt me inderdaad wel het beste. Bij voorbeeld In de ban van de Ring, werden de twee verhaallijnen ook strikt gescheiden gehouden, en dat maakte een gedeelte van het verhaal vrij saai. Ik ga de verhaallijnen om en om schrijven, met één of twee hoofdstukken per stukje.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 20:13 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als ik zoiets zou schrijven, zou ik het op de manier van Terry Pratchett doen. Geen hoofdstukken, maar gewoon steeds wisselen als het verhaal erom vraag (bij een "cliffhanger"). Niet TE lang maken trouwens, die stukjes. Ik merk dat met korte stukjes ik sneller wil doorlezen (oh, paar pagina's, kan nog wel even want ik wil weten hoe het verder gaat... oh, nou goed, nog EEN stukje dan, want nu komt er een leuker personage... etc).
Dat is een heel goed punt.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:30 schreef Roi het volgende:
Om even terug te komen op een opmerking die ik eerder in dit topic las over het overslaan van hoofdstukken. Ik vraag me af als je zelf al moeite hebt om een bepaald hoofdstuk te schrijven, om welke reden dan ook, hoe interessant en relevant dat gedeelte dan is voor de lezer.
Moeite hebben met bepaalde dingen (op een bepaalde manier) overbrengen of zelf geen interesse in iets hebben wil nog niet automatisch zeggen dat het ook niet relevant isquote:Op maandag 7 maart 2011 22:30 schreef Roi het volgende:
Om even terug te komen op een opmerking die ik eerder in dit topic las over het overslaan van hoofdstukken. Ik vraag me af als je zelf al moeite hebt om een bepaald hoofdstuk te schrijven, om welke reden dan ook, hoe interessant en relevant dat gedeelte dan is voor de lezer.
Probleem is dat jij al weet wat er gaat komen en de lading kent van elk klein detail en elke subtiele hintquote:Op maandag 7 maart 2011 21:33 schreef wonderer het volgende:
Ik ben inmiddels een week bezig met mijn thriller, bijna 8000 woorden, en ik ben bang dat mensen nu de clou al wetenIk moet dus oppassen dat ik niet heel wanhopig de aandacht ga proberen af te leiden, want dat werkt alleen maar averechts. Ik hoop nu dat ik subtiel de verdenking op een ander kan laden, waardoor mensen van gedachten veranderen en hun "geld inzetten" op die ander zodat uiteindelijk de ontknoping toch nog als een verrassing komt. En tegelijkertijd probeer ik ook aandacht te besteden aan de non-thrillerelementen (ontwikkeling relatie hoofdpersonen, angsten en onzekerheden van de protagonist... er moet eigenlijk nog een tweede lijntje bij).
Tips zijn welkom!
Vaak kun je het dan gewoon weglaten, denk ik. Of je moet er een andere vorm voor vinden. Het idee voor een hoofdstuk hangt meestal samen met bepaalde gebeurtenissen die belangrijk zijn voor het verhaal, maar soms klopt de context niet. Ik zat laatst een hele tijd te klooien met een hoofdstuk dat zich in het buitenland afspeelde, dat leek me leuk: het buitenland, een vliegtuig, een nieuwe omgeving etc. Maar ik had, toen het erop aankwam, geen zin om te reizenquote:Op maandag 7 maart 2011 22:30 schreef Roi het volgende:
Om even terug te komen op een opmerking die ik eerder in dit topic las over het overslaan van hoofdstukken. Ik vraag me af als je zelf al moeite hebt om een bepaald hoofdstuk te schrijven, om welke reden dan ook, hoe interessant en relevant dat gedeelte dan is voor de lezer.
Ik kreeg een tip van iemand. Soms is het wel lastig om iets te vinden ja. De geijkte manier is: zoek een paar boeken die in jouw genre/stijl/doelgroep zijn uitgegeven en kijk bij wie. En dan online kijken hoe ze je manuscript willen hebben.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 01:05 schreef prupke het volgende:
Heb je ook een idee (schrijvers) naar welke uitgever je je boek moet sturen om het te laten lezen en evt te laten uitgeven?
Grote uitgevers heb ik het dan he en niet degenen die alles willen drukken ...
Da's wel grappig, dat hoofdstuk dat ik geschrapt heb, ging dus inderdaad over vakantiequote:Op dinsdag 8 maart 2011 01:09 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Vaak kun je het dan gewoon weglaten, denk ik. Of je moet er een andere vorm voor vinden. Het idee voor een hoofdstuk hangt meestal samen met bepaalde gebeurtenissen die belangrijk zijn voor het verhaal, maar soms klopt de context niet. Ik zat laatst een hele tijd te klooien met een hoofdstuk dat zich in het buitenland afspeelde, dat leek me leuk: het buitenland, een vliegtuig, een nieuwe omgeving etc. Maar ik had, toen het erop aankwam, geen zin om te reizenEn toen herinnerde ik me ook ineens dat ik in boeken altijd een hekel heb aan omslachtige verplaatsingen met vliegtuigen en hotels en gedoe. (Bij Leon de Winter woont iedereen altijd in Santa Monica of Los Angeles en ik ben dan meteen gedesoriënteerd, want die mensen zijn Nederlanders, ze praten ook Nederlands, dus het is mij nooit helemaal duidelijk waarom ze dan helemaal aan de andere kant van de wereld moeten wonen met een dochter die een fataal ongeluk krijgt, ik bedoel: een fataal ongeluk kun je toch ook gewoon in Nederland krijgen?)
Nou ja, kortom: mijn personages blijven gewoon in Nederland(Dat gaat me ook heel veel vervelend schrijfwerk besparen: reizen, aankomen, beschrijven van de nieuwe omgeving, uit taxi's stappen, hotels betreden, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de vreemde taal die in zo'n land wordt gesproken en waar je óók weer een oplossing voor moet bedenken...) Dat vond ik trouwens ook zo ONTSTELLEND VERVELEND in dat boek van Tommy Wieringa, hoe heet het, over die moeder. Wat een KUTboek. En dan de hele tijd dat gereis over de aarbol, van hot naar her, hotel in, hotel uit, ik vond het werkelijk niet om door te komen. Ik ga nu een beetje off topic, ik weet het, maar ik krijg altijd oprispingen als ik aan dat boek denk. Toch ben ik blij dat ik het heb gelezen, want nu weet ik hoe een onecht boek eruit ziet. Onecht, in de zin van: ik geloofde niet één woord van dat hele verhaal. Aanstellerig, totaal fake.
Nou, ik draaf door. Morgen zal ik vertellen over het gesprek bij de uitgever. Nu slapen
Het gesprek ging heel goed: de uitgeefster is enorm enthousiast en tot mijn grote vreugde hebben we minstens uur over het verhaal gesproken. Voor mij was het erg leuk om haar over de personages te horen praten alsof het om echte mensen ging - nu drong eigenlijk pas tot me door dat ik echt iets 'gemaakt' heb, een verhaal dat eerst niet bestond maar dat nu tastbaar wordt omdat zij erin kan geloven.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 01:09 schreef Nadine26 het volgende:
Morgen zal ik vertellen over het gesprek bij de uitgever. Nu slapen
Precies mijn aanmerkingen op de tekst. Ik heb gemerkt dat ik sowieso nogal afstandelijk schrijf, maar daar zit ik niet heel erg mee. Het is meer dat ik moeite heb om er emoties in te stoppen, zelfs in een klinische tekst horen die vind ik.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 23:03 schreef wonderer het volgende:
Een wakkerwordende hoofdpersoon is al niks. De scene kan best, maar de eerste zin waarin de hoofdpersoon wakkerwordt is cliche. En ik vind de stijl wat te klinisch, alsof je een zakelijke tekst schrijft. Het is heel beschrijvend, ik vind het moeilijk om mee te leven.
Begin met de zintuigelijke waarneming en laat hem daar een conclusie uit trekken, misschien werkt dat.
Ik begrijp wat je bedoelt, en er dringen zich wat ideetjes op. Ik ga weer aan de slagquote:Op dinsdag 8 maart 2011 23:32 schreef wonderer het volgende:
Focus bijvoorbeeld op de geur in de ruimte waar hij wakker wordt. Dat is het eerste wat hij merkt, niet dat het zijn kamer niet is. Beschrijf de geur en maakt het contrast met wat hij gewend is. Daar volgt dan uit dat het zijn kamer niet is.
No problemquote:Op dinsdag 8 maart 2011 23:35 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, en er dringen zich wat ideetjes op. Ik ga weer aan de slag
Bedankt
Ja, dat is inderdaad het probleemquote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:37 schreef wonderer het volgende:
tl;dr
Wel hoor. Wat tof dat je weer helemaal in je verhaal gelooft, fijn. En dat je het zelf niet ziet, daar heb ik wel een theorie over. Jij weet alle afwegingen die je hebt gemaakt tijdens het schrijven, de onzekerheid bij je keuzes, de paragrafen die je hebt verwijderd en alles. Dus jouw blik is helemaal vertroebeld door alles wat je verhaal NIET is. De lezer ziet alleen maar wat het wel is.
Ja, precies: dat STAAT er toch? Maar ook dingen die er wel degelijk staan, worden over het hoofd gezien. Dat is grappig om te merken: je probeert als schrijver zo min mogelijk informatie te herhalen, het moet zo compact en strak mogelijk, maar in de praktijk blijkt die compactheid niet te werken; lezers letten op andere details en creëren, kortom, hun eigen verhaal. Klootzakken!quote:En bedankt voor die vlaggen. Ik merkte het aan mijn proeflezers ook al, dan dacht ik weer "dat STAAT er toch." Ik ben zelf een aandachtige lezer en onthoud regelmatig iets uit het eerste hoofdstuk dat dan later (al dan niet op de juiste manier) terugkomt op het einde. Ik verwacht dat anderen dat ook doen, maar niet dus.
Iets meer met rooie vlaggen gaan zwaaien zodat de oranje minder opvallen dan maar
Ik hoop hetquote:En die deadline haal je wel, toch? Ik heb sinds 1 maart al 10000 woorden geschreven, dat lukt jou ook wel
Tirza misschien wel, maar alleen in combinatie met een synopsis.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:26 schreef Mainport het volgende:
In de zoektocht naar bevestiging wilde ik een manuscript schrijven en de eerste 5000 woorden opsturen naar diverse uitgeverijen, zodat die mij de motivatie kunnen geven door te gaan. Het getal 5000 heb ik zo uit de lucht geplukt, omdat ik vermoedde dat uitgevers op basis daarvan wel iets kunnen zeggen. Nu heb ik 2500 woorden en zit ik al twee weken zonder motivatie, want wie zegt dat dit goed genoeg is? Zoiets kun je zelf niet beoordelen.
Mijn vraag is: kan een uitgever iets zeggen over de kwaliteit op basis van 2500 woorden? Ik begrijp natuurlijk dat na een paar zinnen al duidelijk is of iets waardeloos is, maar kun je dan ook al voorspellen dat een boek goed wordt? Is na 2500 woorden al duidelijk dat Tirza genomineerd wordt voor de AKO?
Ik heb het ook niet aangepast. Voor je het weet komt de volgende proeflezer zeuren dat er zo veel herhaling in zit. Lezers overschatten is altijd nog beter dan lezers onderschatten.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 23:57 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, precies: dat STAAT er toch? Maar ook dingen die er wel degelijk staan, worden over het hoofd gezien. Dat is grappig om te merken: je probeert als schrijver zo min mogelijk informatie te herhalen, het moet zo compact en strak mogelijk, maar in de praktijk blijkt die compactheid niet te werken; lezers letten op andere details en creëren, kortom, hun eigen verhaal. Klootzakken!Maar het is wel goed om te weten. En daar zijn meelezers dus heel belangrijk voor, want dat zou ik zelf echt NOOIT bedenken.
Ander begin gemaakt en ik vind het een stuk beter dan mijn oude opening. Ten eerste wat uitgebreidener, ten tweede wat persoonlijker.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 23:35 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, en er dringen zich wat ideetjes op. Ik ga weer aan de slag
Bedankt
am.mehoela@hotmail.comquote:Op woensdag 9 maart 2011 02:11 schreef wonderer het volgende:
Kan ik de factuur mailen of liever per PB?
Dat heb ik ook altijdquote:Op zondag 13 maart 2011 19:54 schreef Gwywen het volgende:
Nee, waardeloos is dat hè. Dan voelt 't zo afgerond dat je er bijna niet meer toe komt om verder te gaan.
Ikzelf zit momenteel in de fase van "ergens moet zus en zo er nog tussen", maar dan niet weten hoe en waar, omdat het eigenlijk allemaal al vrij hermetisch is en er zomaar een stuk tussen proppen alles wat erna komt overhoop gooit.
Dit is zo herkenbaar.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 12:12 schreef Nadine26 het volgende:
Ik zei: "Ik ben een deadlineschrijver, ik weet nu al dat ik de komende maanden heel veel ga doen, maar schrijven zal er niet van komen."
"Hoezo?" vroeg ze verbaasd.
"Omdat ik een deadlineschrijver ben. Als jij zegt dat ik het over twee maanden moet inleveren, lever ik het over twee maanden in. Maar als jij zegt dat ik nog een halfjaar de tijd heb, ga ik met vakantie."
"O. maar het is bijna af."
"Daarom juist."
"O. En als ik zeg dat je op het 1 juni moet inleveren?"
"Dan weet ik dat je eigenlijk 1 januari bedoelt. En dan ga ik dus met vakantie."
Zo ging dat nog een tijdje door. Uiteindelijk zag ik wel in dat er voor mij weinig te winnen viel, en dus heb ik me erbij neergelegd. Inmiddels heb ik besloten om 1 juni aan te houden, en om het voordeel ervan in te zien. De druk is minder groot. En ach, het is maar een datum. Dit is voor mij een mooi moment om eens verlost te raken van die eeuwige deadline-obsessie, en om te proberen de zaak volwassen aan te pakken
Ligt eraan hoeveel tekst er op je a4'tje past natuurlijk. Als je met Courier new 14pt dubbele regelafstand werkt is het een stuk minder dan met 10pt times enkele regelafstand.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 01:51 schreef Mishu het volgende:
Hoeveel a4tjes tekst is een normaal gebruikelijk manuscript van een literair boek eigenlijk?
Na die zeven hoofdstukken kom je echt in de kern van het verhaal, je hebt dan de introducties van de karakters en Het Grote Probleem is dan duidelijk. Hoe dat verder gaat, hoe dat zich oplost, weet ik nog niet maar ik verwacht dat het vanzelf komt. De beste ideeën komen toch terwijl ik schrijf. En ik houd mezelf niet voor de gek: Ik denk niet dat ik de 50.000 aan ga tikken (mijn doel voor een eerste boekje). Maar ik merk wel dat ik met elke poging een stukje beter word. Dat is ook wat waard.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 01:42 schreef wonderer het volgende:
Goed zo, AT! Hoeveel is 7 hoofdstukken? De helft? een beginnetje? Of bijna alles? Weet je dat al of wordt het nog een verrassing?
Hij is diabeet, heeft een dialyseapparaat in eigen huis en laat met een dialyseslang de fles vullen?quote:Op zondag 20 maart 2011 15:34 schreef Beardy het volgende:
Okee, schrijvers en schrijfsters, hulp alsjeblieft; ik ben iets aan het schrijven en daarin moet ik op een of andere manier de hoofdpersoon een wijnfles met bloed laten vullen. De setting is een verlaten kasteeltje. Mijn probleem is dat de enige manier die ik kan bedenken het gebruik van een spuit is (injectiespuit of zo iets), maar; waar zou ik die een beetje logisch in een kasteeltje kunnen plaatsen?
infuusnaald?quote:Op zondag 20 maart 2011 15:41 schreef Beardy het volgende:
't is een verlaten kasteeltje 'in the middle of nowhere' zonder elektriciteit enzovoorts. Het is ook niet 'in eigen huis' (verlaten kasteeltje!!!).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uhm ...... moeten we niet intussen naar HOOFDSTUK 5 gaan trouwens?
Het kasteeltje was lang geleden van een rijke graaf die er van hield om lugubere experimenten te doen op kinderen/dieren. Het grootste gedeelte van zijn kasteel en laboratorium is ontruimd/weggeroofd, maar er liggen nog wat kleine dingetjes als naalden enz.quote:Op zondag 20 maart 2011 15:34 schreef Beardy het volgende:
Okee, schrijvers en schrijfsters, hulp alsjeblieft; ik ben iets aan het schrijven en daarin moet ik op een of andere manier de hoofdpersoon een wijnfles met bloed laten vullen. De setting is een verlaten kasteeltje. Mijn probleem is dat de enige manier die ik kan bedenken het gebruik van een spuit is (injectiespuit of zo iets), maar; waar zou ik die een beetje logisch in een kasteeltje kunnen plaatsen?
Oude aderlaat-spullenquote:Op zondag 20 maart 2011 16:59 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Het kasteeltje was lang geleden van een rijke graaf die er van hield om lugubere experimenten te doen op kinderen/dieren. Het grootste gedeelte van zijn kasteel en laboratorium is ontruimd/weggeroofd, maar er liggen nog wat kleine dingetjes als naalden enz.
in de wijnkelder waar ze wijn probeerden om tevormen tot een mousserende wijn dmv injecties van koolzuur....quote:Op zondag 20 maart 2011 15:34 schreef Beardy het volgende:
Okee, schrijvers en schrijfsters, hulp alsjeblieft; ik ben iets aan het schrijven en daarin moet ik op een of andere manier de hoofdpersoon een wijnfles met bloed laten vullen. De setting is een verlaten kasteeltje. Mijn probleem is dat de enige manier die ik kan bedenken het gebruik van een spuit is (injectiespuit of zo iets), maar; waar zou ik die een beetje logisch in een kasteeltje kunnen plaatsen?
Ja, dat dus.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 12:12 schreef Gwywen het volgende:
Dat laatste vind ik ook altijd moeilijk. In hoeverre laat je iets aan de verbeelding van de lezer over, en in hoeverre schotel je hem de conclusies voor.
Ikzelf ben een detaillezer, dus er ontgaat mij zelden iets, het komt weinig voor dat ik in een boek iets niet zag aankomen, maar mijn zus bijvoorbeeld is een luie lezer aan wie subtiele hints volkomen voorbij gaan. Als ik schrijf ben ik altijd bang te veel weg te geven en dan hoor je achteraf van proeflezers termen als deus ex machina, terwijl ik de gebeurtenis in mijn ogen toch luidkeels aangekondigd had.![]()
Enfin, we modderen maar voort. Correctiewerk is best leuk als je buiten in het zonnetje zit.
Bij wie? Uitgevers? Twijfelachtig, verhalenbundels doen het al niet goed en als je helemaal geen naam hebt dan nog minder.quote:Op woensdag 30 maart 2011 23:45 schreef Blinky het volgende:
Zou er interesse zijn in een verhalenbundel met korte verhalen?
Ja, bij uitgevers.quote:Op woensdag 30 maart 2011 23:57 schreef wonderer het volgende:
[..]
Bij wie? Uitgevers? Twijfelachtig, verhalenbundels doen het al niet goed en als je helemaal geen naam hebt dan nog minder.
Je moet uitzoeken waar de rechten liggen en daar dan vragen of jij de rechten van de vertaling mag kopen. De meeste uitgevers (in Nederland) hebben wel een segment Foreign Rights op de site, misschien de oorspronkelijke Franse uitgever ook.quote:Op donderdag 31 maart 2011 00:05 schreef Blinky het volgende:
[..]
Ja, bij uitgevers.
Jammer, want volgens mij zit er in korte verhalen juist veel meer de mogelijkheid om je fantasie te gebruiken.
Ik heb overigens een paar prachtige Franse boeken liggen, die niet in het Nederlands vertaald zijn. Hoe zou dat werken als je daar een vertaling van zou willen maken? Kun je gewoon naar die uitgeverij schrijven en zeggen dat je het wilt vertalen?
Dat is inderdaad wel een ideequote:Op donderdag 31 maart 2011 00:47 schreef prupke het volgende:
@blinky : hoe kort zijn je verhalen?
Je kan namelijk ook eventueel tijdschriften als Libelle en Margriet en noem maar op kunnen benaderen voor je korte verhalen.
Als ze aanslaan kan je via dat tijdschrift naam maken ..en dan evt een bundel uitgeven...
Of is dat iets wat je niet wilt ( in een tijdschrift ?)
Ik heb ooit een weblog gehad waar ik veel positieve reacties op kreeg op de korte verhalen die ik daar plaatste. Aan een wedstrijd heb ik nog niet aan meegedaan, maar is inderdaad ook wel een ideequote:Op donderdag 31 maart 2011 11:31 schreef Gwywen het volgende:
Korte verhalen kun je naar literaire magazines sturen, of je kunt meedoen met verhalenwedstrijden om te kijken hoe je stijl 'in de markt ligt'.
Precies.quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:31 schreef Gwywen het volgende:
Korte verhalen kun je naar literaire magazines sturen, of je kunt meedoen met verhalenwedstrijden om te kijken hoe je stijl 'in de markt ligt'.
Soms is een pseudoniem makkelijker , om het feit dat het makkelijker bektquote:Op donderdag 31 maart 2011 18:52 schreef Blinky het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een ideeMet een tijdschrift zou ik geen moeite heb ik denk ik. Hoewel sommige verhalen identieke reflecties zijn waarin ik ongezouten mijn mening geef. Zou je zoiets (wellicht in eerste instantie) ook onder een pseudoniem kunnen doen? Of is dat not done?
Maand of 2, denk ik, en bij proeflezer 4 sinds afgelopen weekendquote:Op woensdag 13 april 2011 22:24 schreef wonderer het volgende:
Hoe lang ligt je verhaal al bij de proeflezers? Gewoon een schop geven hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |