Hé, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Hilarisch die tips (als in: 1.pak een pen. 2. pak wat papier. 3. begin met schrijven.) Het intrigeert me wel: hoe kan hetgeen je het liefste doet tegelijkertijd de grootste hel zijn? Ik kijk altijd met bewondering naar mensen die er met gemak duizend woorden per uur uitpersen (ik ken er een paar, maar dat zijn journalisten...)quote:Op dinsdag 14 december 2010 17:17 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
http://www.guardian.co.uk(...)ing-fiction-part-one
http://www.guardian.co.uk(...)ing-fiction-part-two
Al deze tips zijn ontzettend leuk, en ook vaak erg herkenbaar, maar ik kan me goed voorstellen hoe moeilijk het is om met die druk om te gaan, sterker: ik heb er zelf ook veel moeite mee. Het heeft iets tegenstrijdigs om op commando te moeten schrijven, maar eigenlijk is dat gewoon een romantische mythe, want schrijven is een vak (als je het tenminste serieus neemt, en je wilt iets publiceren), en dan moet je het dus ook als een vak beschouwen. De beste regels uit de bovenstaande lijstjes gaan, wat mij betreft, dan ook over discipline en volharding: zitten, zitten, zitten, schrijven, schrijven, schrijven.
Het mooie van een contract is dat je een zekere bevestiging hebt gekregen: je kunt (volgens de uitgeverij) in elk geval schrijven - dat zou je zelfvertrouwen moeten geven. Het vervelende van een contract is dat de werkelijkheid iets ingewikkelder is, omdat de druk (lees: aan de hooggestemde verwachtingen voldoen) misschien wel moeilijker is dan gewoon eens een schot hagel lossen en kijken wat er gebeurt - die vrijheid ben je, met een contract op zak, wel in één keer kwijt. Het vrijblijvende is eraf. Je kunt tegenvallen, teleurstellen, mislukken, en de angst is natuurlijk dat je daarmee al je kansen verspeelt. Maar goed: je kansen verspeel je niet zo snel. Ik heb heel veel domme dingen gedaan (en heel veel kansen gekregen, en ook weer verprutst, en ook nog wel eens pech gehad, want dat hoort er ook bij) en toch is er steeds weer een nieuwe kans gekomen.
Ik probeer het nu dan ook te zien als een kans, en niet als een absolute noodzaak. Dingen kunnen mislukken, so what? Toch leuk om het geprobeerd te hebben, en tegelijk ben ik er ook wel trots op dat ik zo'n rare en totaal onvoorspelbare (en onzekere) weg bewandel. Ik vind het een zwaar vak, niet zozeer door de eenzaamheid als wel door het gebrek aan begeleiding. Je staat echt helemaal alleen. Ja, mensen lezen mee, ze geven tips, maar een boek schrijven doe je uiteindelijk echt in je eentje. En dat confronteert je (méér dan welk ander vak ook) met je eigen zwaktes en onvermogens. Als ik om me heen zie wat schrijven kan aanrichten bij mensen (aan onzekerheid, wanhoop, zelfhaat etc.) dan denk ik inderdaad wel eens dat je behoorlijk gek moet zijn om er vrijwillig voor te kiezen. En toch: als dit is wat je wilt doen, moet je dat allemaal voor lief nemen en... zitten, zitten, zitten, schrijven, schrijven, schrijven
Dan heb je nu in ieder geval nog twee maanden om over je plot, personages, opbouw, setting en stijl na te denken.quote:Op woensdag 15 december 2010 00:11 schreef Dwab het volgende:
[..]
Over 2 maanden heb ik mijn studie afgerond en hopelijk creëert dat wat ruimte. Tegen die tijd heb ik een half jaar uitgetrokken om inderdaad maar te gaan zitten en een pen op een papier neer te zetten en hem daar een tijdje niet meer vanaf te halen... Mijn intentie is om dan iedere dag een uur of 5 te gaan schrijven, ongeacht de kwaliteit en opkomende gevoelens van onzekerheid, angst en zelfhaat![]()
Ja, precies. Zo doe ik het ook. Tijd vrijmaken om alleen daarmee bezig te zijn, en dan maar net doen alsof het serieus isquote:Op woensdag 15 december 2010 00:11 schreef Dwab het volgende:
[..]
Hé, Bedankt voor je uitgebreide reactie! Hilarisch die tips (als in: 1.pak een pen. 2. pak wat papier. 3. begin met schrijven.) Het intrigeert me wel: hoe kan hetgeen je het liefste doet tegelijkertijd de grootste hel zijn? Ik kijk altijd met bewondering naar mensen die er met gemak duizend woorden per uur uitpersen (ik ken er een paar, maar dat zijn journalisten...)
Over 2 maanden heb ik mijn studie afgerond en hopelijk creëert dat wat ruimte. Tegen die tijd heb ik een half jaar uitgetrokken om inderdaad maar te gaan zitten en een pen op een papier neer te zetten en hem daar een tijdje niet meer vanaf te halen... Mijn intentie is om dan iedere dag een uur of 5 te gaan schrijven, ongeacht de kwaliteit en opkomende gevoelens van onzekerheid, angst en zelfhaat![]()
Twee, en het waren allebei bescheiden successen of milde mislukkingen, afhankelijk van hoe je het bekijkt. De romans hebben meerdere drukken 'beleefd', zoals dat dan heet, maar het gaat erom dat ik met geen van beide boeken heb geschreven wat me voor ogen stond. De eerste keer was ik te voorzichtig, te braaf (maar dat boek werd wel positief besproken), de tweede keer schoot ik gierend uit de bocht en hoewel ik dat zelf eigenlijk een veel leuker boek vond, prees ik mezelf wel in één keer uit de literaire markt. Ik kreeg allerlei aanbiedingen van bladen als de Yes en de My Little Ponyquote:Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar jouw worsteling, de domme dingen die je hebt gedaan en je uiteindelijke overwinningJe hebt een boek gepubliceerd toch? Of twee? En zijn die goed ontvangen?
Ik hou zelf heel erg van dat soort boeken (Oek de Jong heeft een heel mooi 'totstandkomingsboek' geschreven toen hij werkte aan Hokwerda's kind) maar je moet op zijn minst een beetje recht van spreken hebben als je zo'n boek schrijft, dus... nog even wachten maarquote:Op woensdag 15 december 2010 00:16 schreef wonderer het volgende:
Nadine, als dit boek af is, moet je een boek schrijven over de totstandkoming en alles. Succes gegarandeerd bij alle schrijvers (en dat zijn er 1 miljoen, als je de stats mag geloven)
Ik denk dat dat de laatste strohalm is om te doen alsof literaire kwaliteit ze nog iets kan schelen.quote:Op woensdag 15 december 2010 01:24 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Beetje kinderachtig gedoe, als je erover nadenkt, maar het boekenwereldje is klein en tamelijk bedompt.
Nou ja, als je dat hele gedoe met die erfenis er ook nog in verwerkt, heb je best iets aardigs in handen toch?quote:Op woensdag 15 december 2010 01:29 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik hou zelf heel erg van dat soort boeken (Oek de Jong heeft een heel mooi 'totstandkomingsboek' geschreven toen hij werkte aan Hokwerda's kind) maar je moet op zijn minst een beetje recht van spreken hebben als je zo'n boek schrijft, dus... nog even wachten maar
Ik heb onlangs de paar aandachtspunten van mijn proeflezer verwerkt. Daarvoor heb ik het een paar maanden laten liggen en er niet naar omgekeken. Alleen begin ik nu zelf steeds meer te twijfelen aan de kwaliteit van het verhaal en vraag ik me af of het wel goed genoeg is om op te sturen naar een uitgever.Wat dat betreft heb ik eigenlijk twee opties, volgens mij. Of ik stuur het op hoop van zegen op, of ik zoek nog een kritische proeflezer.quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:49 schreef wonderer het volgende:
Op een gegeven moment word je blind voor je eigen verhaal. Poosje wegleggen (week of wat) helpt dan soms, proeflezers ook (als je dat aankunt).
Dat heb ik altijd. En zodra je met zo'n potentieel geweldig idee bezig bent ga je daar weer aan twijfelen en heb je weer hetzelfde gevoel.quote:Op woensdag 15 december 2010 11:05 schreef DaMart het volgende:
Het probleem is ook een beetje dat ik nog tal van verhaalideeën in mijn hoofd heb, waarvan ik bij sommige ideeën denk dat die veel meer potentie hebben dan wat ik nu heb gemaakt.
Zijn ze heel erg verschillend? Misschien is er een optie om de beste stukken van deze ideeen te combineren in een nog potentieler verhaalquote:Op woensdag 15 december 2010 11:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het probleem is ook een beetje dat ik nog tal van verhaalideeën in mijn hoofd heb, waarvan ik bij sommige ideeën denk dat die veel meer potentie hebben dan wat ik nu heb gemaakt.
Ik ga uit van zo'n 80.000 woorden voor 300 pagina's. Maar dat is natuurlijk heel erg afhankelijk van hoe het gezet wordt.quote:Op woensdag 15 december 2010 12:40 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik lees in de OP vanalles over een hoeveelheid woorden e.d. Hoeveel woorden bevat een gemiddeld boek?
Zo uit mijn hoofd: ongeveer 250 woorden per pagina tellen.quote:Op woensdag 15 december 2010 12:40 schreef boem-dikkie het volgende:
Ik lees in de OP vanalles over een hoeveelheid woorden e.d. Hoeveel woorden bevat een gemiddeld boek?
Herkenbaar, inderdaadquote:Op woensdag 15 december 2010 11:23 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Dat heb ik altijd. En zodra je met zo'n potentieel geweldig idee bezig bent ga je daar weer aan twijfelen en heb je weer hetzelfde gevoel.
Ik heb wel een paar verhalen die heel erg verschillend zijn, maar ook 2 die ook wel weer op elkaar aan zouden kunnen sluiten. Een daarvan is een verhaal waar ik al eens mee begonnen ben, maar waarmee ik telkens vastliep. Zo vast, dat ik dat idee vooralsnog in de ijskast heb gezet. Maar kijken in hoeverre die verhalen samen zouden kunnen, is wel een idee ja. Alleen zit ik dan met twee pakkende titels voor 1 verhaalquote:Op woensdag 15 december 2010 12:07 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Zijn ze heel erg verschillend? Misschien is er een optie om de beste stukken van deze ideeen te combineren in een nog potentieler verhaalDat is althans wat ik aan het proberen ben.
Ik bedoelde dus niet op elkaar aansluiten maar min of meer in elkaar verwevenquote:Op woensdag 15 december 2010 13:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
Herkenbaar, inderdaad.
Misschien toch nog eens doorlezen om mijn eigen vooroordelen over het verhaal weg te nemen.
[..]
Ik heb wel een paar verhalen die heel erg verschillend zijn, maar ook 2 die ook wel weer op elkaar aan zouden kunnen sluiten. Een daarvan is een verhaal waar ik al eens mee begonnen ben, maar waarmee ik telkens vastliep. Zo vast, dat ik dat idee vooralsnog in de ijskast heb gezet. Maar kijken in hoeverre die verhalen samen zouden kunnen, is wel een idee ja. Alleen zit ik dan met twee pakkende titels voor 1 verhaal.
Herkenbaarquote:Op woensdag 15 december 2010 11:05 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik heb onlangs de paar aandachtspunten van mijn proeflezer verwerkt. Daarvoor heb ik het een paar maanden laten liggen en er niet naar omgekeken. Alleen begin ik nu zelf steeds meer te twijfelen aan de kwaliteit van het verhaal en vraag ik me af of het wel goed genoeg is om op te sturen naar een uitgever.Wat dat betreft heb ik eigenlijk twee opties, volgens mij. Of ik stuur het op hoop van zegen op, of ik zoek nog een kritische proeflezer.
Houden ze je dan niet in de buurt, om bijvoorbeeld een jaar later uit te geven?quote:Op woensdag 15 december 2010 17:50 schreef wonderer het volgende:
als het een geniaal verhaal is maar de uitgever heeft geen ruimte, heeft net een ander manuscript binnen dat er op lijkt, etc, dan wordt het ook niet uitgegeven
Dat kan, hoeft niet. Elke uitgever werkt natuurlijk anders, en waarschijnlijk is de markt over een jaar toch zo weer anders dat er alsnog geen plek is voor wat er nog op de plank ligt.quote:Op woensdag 15 december 2010 19:46 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Houden ze je dan niet in de buurt, om bijvoorbeeld een jaar later uit te geven?
Waar het op neerkomt is dat de Hoge Raad in het arrest Plas/Valburg bepaald heeft dat er drie fasen zijn in de precontractuele fase. De fase voor een contract, waar de onderhandelingen plaatsvinden dus. Zo is het mogelijk om een schadevergoeding te krijgen, als de andere partij geen contract met je afsluit.quote:Op woensdag 15 december 2010 20:26 schreef wonderer het volgende:
Doe es wat meer info? Want dat is wel interessant...
Misschien dat jullie mij nog meer tips kunnen geven? Ik heb in dat topic al redelijk wat goeie tips gekregen. Die ik zeker uit ga proberenquote:Zoals de TT aangeeft. Een Engels Fantasy boek. Ik heb echt een heleboel ideeën. De omgeving heb ik in mijn hoofd al gedetailleerd uitgewerkt., de karakters van verschillende personages etc. Ik heb alleen echt geen idee hoe ik moet beginnen. Ik bedoel. Ik kan moeilijk beginnen met: Ik zal mij eerst eens voorstellen ... toch?Iemand die mij een klein duwtje in de goeie richting wilt geven?
En dat blijft dan ook gewoon het begin of verander je dat later nog?quote:Op maandag 20 december 2010 23:55 schreef wonderer het volgende:
het maakt niet uit waar je begint. Schrijf desnoods het laatste hoofdstuk eerst en werk van daaruit terug. Veel schrijvers schrijven hun eerste zin als laatste. Dit komt (soms) door voortschrijdend inzicht, en eigenlijk hoort de eerste zin (eerste zinnen) een soort samenvatting te zijn van het hele verhaal (vinden sommigen).
Ik begin zelf altijd midden in een scene, dan zit je lezer meteen in de actie en wordt ie vanzelf het verhaal doorgesleept.
Oh, ligt eraan. Bij mijn tweede boek heb ik een heel nieuw eerste hoofdstuk geschreven, omdat het huidige gewoon niet klopte nog (dat is toen het tweede geworden). Dus dat kan zomaarquote:Op maandag 20 december 2010 23:57 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
En dat blijft dan ook gewoon het begin of verander je dat later nog?
Okequote:Op maandag 20 december 2010 23:59 schreef wonderer het volgende:
[..]
Oh, ligt eraan. Bij mijn tweede boek heb ik een heel nieuw eerste hoofdstuk geschreven, omdat het huidige gewoon niet klopte nog (dat is toen het tweede geworden). Dus dat kan zomaar
Ik begin zelf vaak met een bepaalde scene in mijn hoofd waar ik dan naar toe opbouw. En daarna vul ik de rest aan.quote:Op dinsdag 21 december 2010 00:02 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
OkeIedereen raad dus gewoon aan om "gewoon" te beginnen
I'll give it a try
Heb je zelf ook al echt boeken uitgebracht etc.Just curious
Hm ik denkt dat ik dat ook ga proberen aangezien ik inderdaad ook een scene heb in mijn hoofd. Wanneer schrijf je het meest? Echt als je iets weet? of ga je er echt voor zitten en na denken?quote:Op dinsdag 21 december 2010 00:05 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik begin zelf vaak met een bepaalde scene in mijn hoofd waar ik dan naar toe opbouw. En daarna vul ik de rest aan.
Ja, twee boeken, derde komt in september. Elk hoofdstuk is een afgerond stuk, dus ik moet steeds opnieuw een goed begin bedenken, en ik heb ook lang niet alles op volgorde geschreven. Het laatste hoofdstuk was al af toen ik nog met het eerste moest beginnen enzo, dat werk.
Toen ik aan de eerste versie bezig was, schreef ik (bijna) elke dag, dat werkt voor mij het beste. Ik denk meestal tijdens het schrijven, alleen de hoofdlijn heb ik in mijn hoofd. Maar dat is ook voor iedereen weer anders, ik ken ook schrijvers die een heel schema maken van te voren en dat invullen, of juist alleen schrijven als ze "inspiratie" hebben. De enige manier voor jou om uit te vinden hoe het gaat, is uitproberen. Er is niet een manier om een boek te schrijven, da's persoonlijkquote:Op dinsdag 21 december 2010 00:08 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Hm ik denkt dat ik dat ook ga proberen aangezien ik inderdaad ook een scene heb in mijn hoofd. Wanneer schrijf je het meest? Echt als je iets weet? of ga je er echt voor zitten en na denken?
Okequote:Op dinsdag 21 december 2010 00:11 schreef wonderer het volgende:
[..]
Toen ik aan de eerste versie bezig was, schreef ik (bijna) elke dag, dat werkt voor mij het beste. Ik denk meestal tijdens het schrijven, alleen de hoofdlijn heb ik in mijn hoofd. Maar dat is ook voor iedereen weer anders, ik ken ook schrijvers die een heel schema maken van te voren en dat invullen, of juist alleen schrijven als ze "inspiratie" hebben. De enige manier voor jou om uit te vinden hoe het gaat, is uitproberen. Er is niet een manier om een boek te schrijven, da's persoonlijkEn jij kent jezelf het beste.
Zal daar ook eens een kijkje gaan nemenquote:Op dinsdag 21 december 2010 00:13 schreef wonderer het volgende:
No problemEr is ook een groot schrijfforum waar je veel kunt vinden: www.schrijvenonline.org
Okequote:Op dinsdag 21 december 2010 00:49 schreef wonderer het volgende:
Ligt er totaal aan hoe je het doet. Afwisseling is sowieso goed, maar niet geforceerd. Af en toe de naam gebruiken werkt, en woordvolgorde van een zin afwisselen ook.
Het is goed om over na te denken, maar zorg er eerst maar voor dat het verhaal op papier staat. Het is toch nooit in een keer goed
Ja, ik ben benieuwd. Is Engels je moedertaal?quote:Op dinsdag 21 december 2010 00:58 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Okeik zal afentoe hier eens een stukje posten
Niet officeel nee. Alleen ben ik wel veel beter in Engels dan in Nederlands. Vanaf dat ik kon praten sprak ik eigenlijk al veel meer Engels. Dat komt omdat mijn pa altijd Engels sprak tegen ons. Omdat hij vond dat we dat goed moesten lerenquote:Op dinsdag 21 december 2010 01:00 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ja, ik ben benieuwd. Is Engels je moedertaal?
Er zijn in nederland totaal geen engelse uitgevers?quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:18 schreef wonderer het volgende:
Succes... ik kan natuurlijk niet beoordelen hoe je Engels is, maar uitgeven in Nederland kun je dan sowieso wel vergeten en uitgevers in Engelstalige landen willen waarschijnlijk liever een native speaker, omdat er onherroepelijk fouten in gaan sluipen.
Voor zover ik weet niet. De markt zou ook wel erg klein zijn, lijkt me...quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:26 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Er zijn in nederland totaal geen engelse uitgevers?
Zet me wel aan het denken om toch in het nederlands te gaan beginnen
Hm true.. heb net een stukje geprobeerd in het Nederlands. Maar dat gaat me echt niet lukken, Ik probeer het eerst maar eens in het engels. No pain, No Gainquote:Op dinsdag 21 december 2010 01:35 schreef wonderer het volgende:
[..]
Voor zover ik weet niet. De markt zou ook wel erg klein zijn, lijkt me...
Schrijven moet je ook leren. Het is ook een ambacht natuurlijk. Oefenen is belangrijk.quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:37 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Hm true.. heb net een stukje geprobeerd in het Nederlands. Maar dat gaat me echt niet lukken, Ik probeer het eerst maar eens in het engels. No pain, No Gain
Dat is waar. Alleen loop ik niet tegen een schrijfblokkade aan met Nederlands maar tegen een grammaticale blokkade. Ik weet gewoon niet welk woord ik wanneer moet gebruiken in welke zin en context. Daar heb ik met Engels totaal geen last van. Even een voorbeeld van wat ik net getypt heb in het Engels:quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:42 schreef wonderer het volgende:
[..]
Schrijven moet je ook leren. Het is ook een ambacht natuurlijk. Oefenen is belangrijk.
Op die site die ik je gaf kun je ook allerlei schrijfoefeningen doen. Dialoog, perspectief, dat soort dingen. Beschrijvingen etc.
quote:She heard an old man say: She's just a young girl. Another voice replied: She's dangerous. It needs to be done. A soft click echoed in the room. She was afraid, what was that click? Are they going to kill me?. She tried to open her eyes. A blurred image of a green lit room with a dark human shaped shadow appeared. He spoke in a soft but heavy voice: Hello Angela, How are You feeling? She immediately felt a lot better. When she tried to speak She wasn't able to make a sound. You can't speak Angela. the old man said. She anxiously looked around. All sorts of questions spooked around in her head, Where am I? Who is that man? Who did he talked to? What was that click? She shook her head and looked up again. This time the image is clear. As if the old man could read her mind he said: You're in my research basement, My name is Jaiko, The man I talked to was my brother Hugo, The clicking sound you heard was him. Now, I'm going to let You talk again. Do not scream or shout. Do You understand? She nodded. Then She spoke: Why are You keeping me here? Jaiko replied: You're one of them. I couldn't risk to let them find You
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |