Ik heb een stukje tekst van wolferl gelezen, en daarom geef ik het advies dat hij op dit punt zijn energie, tijd en aandacht nu beter uit kan laten gaan naar het verhaal zelf in plaats van naar alle dingen die eromheen hangen.quote:Op donderdag 18 november 2010 22:14 schreef AmerikaanseTopsport het volgende:
ik zou die stamboom wel maken. Als het boek vet is interesseert het mensen denk ik wel wie iedereen is, hoe hun geschiedenis is etc. Dat argument van 'zo blijf je aan de gang' vind ik niet sterk. Je wil je boek toch niet brengen als het niet voor tienduizend procent is zoals je het wil hebben?
Ik zit zelf op tweeduizend woorden inmiddels. Met ideeën voor nog een paar duizend
meestal begin ik met een bepaalde scene die ik er in wil hebben en denk ik na over hoe dat kan. Als ik dat dan heb, wordt het inderdaad gewoon zitten en schrijven en doorgaan tot het er staat. Als ik ergens mee zit, denk ik er wel over na, maar meestal komt het tijdens het schrijven zelf.quote:Op vrijdag 19 november 2010 21:22 schreef ms. het volgende:
Hoe pakken jullie dat eigenlijk aan, verhalen schrijven? Gewoon zitten en schrijven of denken jullie er ook over na? En mocht ik ooit tot een boek komen, wat kost dat precies?
En heb je geen mogelijkheden om dat aan te passen?quote:Op zaterdag 20 november 2010 03:11 schreef wolferl het volgende:
Ik zit inderdaad vol met ideeën. Maar het komt er niet uit, ik heb namelijk ontiegelijk veel moeite met mijn werkplek, alles irriteert me tijdens het schrijven.
Voorlopig niet.quote:Op zaterdag 20 november 2010 10:14 schreef Biancavia het volgende:
[..]
En heb je geen mogelijkheden om dat aan te passen?
Beetje een Stephen King-achtig verhaal?quote:Op woensdag 24 november 2010 22:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Hmz, even volgen. Ik speel al jaren met het idee een boek, misschien kort verhaal of iets dergelijks te schrijven. Ik heb een idee, alleen de clou of een goed einde ontbreekt. En daarnaast denk ik dat ik het benodigde talent ontbeer om een echt vloeiend lezen verhaal te schrijven.
Kwestie van oefenen. Met talent alleen kom je er ook niet.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Hmz, even volgen. Ik speel al jaren met het idee een boek, misschien kort verhaal of iets dergelijks te schrijven. Ik heb een idee, alleen de clou of een goed einde ontbreekt. En daarnaast denk ik dat ik het benodigde talent ontbeer om een echt vloeiend lezen verhaal te schrijven.
Nou wel post-apocalyptisch. Volgens mij had jij ook al eens gepost dat je zo'n verhaal wel eens in Nederland zou willen situeren.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:40 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Beetje een Stephen King-achtig verhaal?
Ja klopt, wat ik hierboven zei, ik schrijf aan een zombie apocalypse, maar dan vertaald naar Nederland. Gebruikmakend van Max Brooks' werk. Volgens mij kun je dat nl. gewoon gebruiken als referentie.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou wel post-apocalyptisch. Volgens mij had jij ook al eens gepost dat je zo'n verhaal wel eens in Nederland zou willen situeren.
Das waar.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:41 schreef wonderer het volgende:
[..]
Kwestie van oefenen. Met talent alleen kom je er ook niet.
Zombies in de polder! Briljant, ik zou het lezenquote:Op woensdag 24 november 2010 22:44 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja klopt, wat ik hierboven zei, ik schrijf aan een zombie apocalypse, maar dan vertaald naar Nederland. Gebruikmakend van Max Brooks' werk. Volgens mij kun je dat nl. gewoon gebruiken als referentie.
Ja, en dan veel sociale kritiek erin verwerken. Het moet wel ergens over gaan.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:45 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Zombies in de polder! Briljant, ik zou het lezen
Ik heb nog nooit wat van 'm gelezen.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, en dan veel sociale kritiek erin verwerken. Het moet wel ergens over gaan.
Dat deed Max Brooks trouwens ook....
Goed bezig!quote:Op donderdag 25 november 2010 06:58 schreef wonderer het volgende:
Manuscript "klaar", nu proeflezers zoeken.
Respectquote:Op donderdag 25 november 2010 06:58 schreef wonderer het volgende:
Manuscript "klaar", nu proeflezers zoeken.
Ik denk dat de huidige versie zo'n 75% van de eerste versie bevat. Wat meer is dan verwacht want ik vond het echt slecht voor ik het had herlezen.quote:Op vrijdag 26 november 2010 01:06 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
RespectDat heb je heel snel gedaan! Ben jij iemand die de tweede versie heel uitvoerig herschrijft en/of bewerkt, of staat het er in één keer (bijna) goed?
Bevriende schrijvers. Ik proeflees zelf ook voor bekenden en dan ben ik net zo kritisch, ik verwoord het alleen lieverquote:Oh, en wat versta je onder 'proeflezers'? Ik ben heel huiverig voor bekenden. Die zijn niet hard genoeg, en terecht, want als ze wel hard zijn, sla ik ze de hersens inIk lees zelf ook nooit manuscripten van vrienden of bekenden, al wordt het me wel eens gevraagd, omdat ik gerecenseerd heb. Maar:
Ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om harde noten te kraken als het om vrienden gaat
![]()
Nice! Dat is tenminste iets 'actueels'. Met actueel bedoel ik dat zombies een hot item zijn de laatste tijd en ik denk daarom dat het wel aanspreekt bij de jonge lezers.quote:Op woensdag 24 november 2010 22:26 schreef Ryan3 het volgende:
Ik heb afgelopen dagen geschreven aan een synopsis betreffende een Nederlandse versie van een zombie apocalypse.
Ja man, als ik knetterstoned ben heb ik dat voortdurend!quote:Op donderdag 25 november 2010 23:34 schreef meneernilson het volgende:
@ Complexiteit en GVRuud,
bedankt voor jullie kritiek! Dat teveel 'en' gebruiken hoor ik vaker, dan draaf ik een beetje door denk ik.. Moet er nog maar eens naar gaan kijken in een minder euforische stemming, hihi.
Hebben jullie dat ook, dat als je eenmaal in die zogeheten 'flow' zit dat je dan alles wat je opschrijft geniaal vindt, en dan achteraf denkt hmm, misschien was het toch niet zó goed als ik dacht..
http://en.wikipedia.org/wiki/Max_Brooksquote:Op woensdag 24 november 2010 22:50 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit wat van 'm gelezen.
quote:Proloog
8 Mei 2012
Op de grens tussen Zuid-Holland en Utrecht staat een eenzame man op de A12. Hij kijkt uit over het weidse uitgestrekte polderlandschap. Waar eens het verkeer langs raasde waait nu nog slechts een licht briesje door zijn haar. Achter hem een fiets op zijn standaard, zwaar bepakt met fietstassen en een bagagedrager waarop een kampeeruitrusting in wankel evenwicht strijd met de zwaartekracht. De fiets lijkt een slimme keuze als vervoermiddel omdat de rijksweg zover het oog reikt vol staat met stilstaande auto’s waarvan vele op elkaar ingereden lijken te zijn.
De realiteit dringt eindelijk door het pantser dat Martijn in het afgelopen jaar zorgvuldig heeft opgebouwd om met de situatie om te kunnen gaan; Dit landschap zal binnen enkele maanden, jaren... misschien weken -Martijn weet het niet zeker- verdwenen zijn, verzwolgen door het wassende water dat nu geen belemmering meer zal ondervinden. Hij laat zich langzaam op het warme asfalt zakken, slaat zijn handen voor z’n ongeschoren gezicht en huilt zachtjes om het verlies van alles wat hem dierbaar en bekend is.
Natuurlijk, dat heeft iedereen wel eens, met alles.quote:Op donderdag 25 november 2010 23:34 schreef meneernilson het volgende:
Hebben jullie dat ook, dat als je eenmaal in die zogeheten 'flow' zit dat je dan alles wat je opschrijft geniaal vindt, en dan achteraf denkt hmm, misschien was het toch niet zó goed als ik dacht..
Dat kan natuurlijk, maar ik zou meer de journalistieke/historische stijl aanhouden zoals in World War Z. Ik zou bijv. mooischrijverij en het gebruik van allerlei vergezochte bijvoegelijk naamwoorden vermijden. Het is wmb niet per se ook een literair boek met een grote L, wat wrs de meeste mensen die schrijven in dit topic ambiëren. Ik wil zelf ook geen uitweidingen zien in de trant van Maarten 't Hart, waarin de huidige situatie vergeleken wordt met de gereformeerde jeugd oid. Ik ben daar ook gaandeweg de decennia redelijk allergisch voor geworden. Ik bedoel niemand zit te wachten op dergelijk proza.quote:
Ja, en er een mooi geheel van maken. Boeken schrijven is echt niet zo makkelijk als je denktquote:Op maandag 29 november 2010 17:33 schreef Frag_adder het volgende:
Maar nee, het valt mij eigenlijk best mee, de vraag is alleen of ik het doorzettings vermogen heb om het af te maken.
Dat ik mijzelf nog wel tegen kom zou dan ook alleen maar goed zijnquote:Op maandag 29 november 2010 17:48 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ja, en er een mooi geheel van maken. Boeken schrijven is echt niet zo makkelijk als je denkt
Zorg wel dat heel wat mensen je boek gaan nakijken op spellingsfoutenquote:Op maandag 29 november 2010 17:33 schreef Frag_adder het volgende:
Ik heb het laten lezen en er is eigenlijk alleen positief op gereageerd. Ik zoek dus mensen die het genadeloos de grond in kunnen boren, van complimenten wordt ik niet beter.
Maar nee, het valt mij eigenlijk best mee, de vraag is alleen of ik het doorzettings vermogen heb om het af te maken.
Thanks.quote:Op vrijdag 10 december 2010 20:40 schreef wonderer het volgende:
De "show" methode gebruikt bijna altijd (veel) meer woorden dan de "tell" methode. Vaak als ik een verhaal zie waar in weinig woorden veel gebeurt, komt dat omdat het een afstandelijke opsomming is van gebeurtenissen zonder dat je je echt in kunt leven. Om maar een oud voorbeeld van stal te halen:
Kees is boos om dat Jan zijn vriendinnetje heeft ingepikt.
is korter dan
Kees loopt langzaam rood aan. Hij balt zijn handen tot vuisten en sputtert, niet in staat woorden te vormen. Hoe durft hij. Hoe DURFT hij! Lisette was ZIJN vriendin en die klootzak van een Jan moet met zijn vuile fikken van haar afblijven. Grommend geeft hij een schop tegen de geparkeerde auto voor zijn neus. De woede blijft maar groeien, als een fluitketel op het gasfornuis. Als hij niet snel een ventiel vindt, ontploft hij nog.
Niet dat "show" heilig is en ten alle tijden gebruikt moet worden, maar het zou iets kunnen zijn om naar te kijken.
http://www.guardian.co.uk(...)ing-fiction-part-onequote:Op dinsdag 14 december 2010 14:28 schreef Dwab het volgende:
Zwaar respect voor jullie. Ik heb in het voorjaar van 2009 een contract getekend bij een uitgeverij, omdat zij n.a.v. een ingestuurd kort verhaal iets in mij zagen. Vanaf die dag is er niks van waarde meer op papier gekomen. Elke dag denk ik erover na. Iedere dag ga ik ervoor zitten, schrijf ik wat. Maar echt verder komt het niet. Dan een woord of 500. Ik voel de hijgende adem van al die mensen over mijn schouder. Mensen die heel wat van mij verwachten. Die mij zien als een talent. Ik weet dat het zou moeten kunnen, maar ben bang dat het nooit uit me zal komen.
Het maakt dat ik nu al ruim een jaar constant het idee heb te falen. Het idee om te schrijven voor een bepaald doel, of voor een doelgroep maakt me kotsmisselijk... Ik wil weer leren schrijven omdat ik het zelf leuk vindt om te doen - zoals ik vroeger als kind deed - niet om een eindresultaat te behalen waar ik mijn uitgever gelukkig mee stem, of de mensen om mij heen.
Langzaam krijg ik het besef terug dat ik schijt moet hebben aan alles. Me moet focussen op mezelf, op het aaneenrijgen van zinnen. Misschien kan dit topic me ook helpen, ik zie dat hier mensen serieus bezig zijn en dat stimuleert me. Ik weet alleen niet meer hoe ik het moet aanpakken, hoe ik die druk eraf moet krijgen.
Tips zijn meer dan welkom.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |