Even serieus graagquote:Op maandag 20 december 2010 23:21 schreef Holzfäller het volgende:
Ik heb het gevoel dat je een bestseller gaat schrijven.
Ik heb het verhaal enig sinds al in mijn hoofd. Maar wil er emoties in gaan leggen waardoor het verhaal meer aandacht trekt. En op het moment van schrijven er dus een verhaallijn vormt. Maar wel echt een goeie tip om gewoon te beginnen met wat in mij op komt en het later een plekje te geven.quote:Op maandag 20 december 2010 23:25 schreef Bombvis het volgende:
Waarom beginnen met het begin? Heb je al enig idee hoe het verhaal gaat lopen etc? Dan schrijf je toch vanaf het beginpunt (wat je al weet), dan kan je op het einde toch een begin schrijven?
Hm goeie tipquote:Op maandag 20 december 2010 23:26 schreef Ace-of-Spades het volgende:
Begin gewoon eens te schrijven. Dat hoeft niet direct het chronologische begin van het boek te zijn, maar een bepaalde passage die je later nog een plaats in je boek geeft. Houd het verhaal, de rode draad, in je hoofd. Als je schrijft komen de details vanzelf.
Ik heb geen ervaring, maar zo zou ik beginnen.
Op bokken naar /49 jij.quote:
Ik was semiserieus. Als je zo begint, maak je voor jezelf wel een start. Who gives a fuck dat het enorm belabberd is. Aanpassen kan later altijd en je hebt jezelf wel een begin gegeven waarop je kan werken. Want ook al begin je met "er was eens", hooguit twee regels later zit je in je eigen verhaalquote:
quote:
Weetje. Je kan Goddomme ook nog eens gelijk hebben ook nogquote:Op maandag 20 december 2010 23:34 schreef P8 het volgende:
[..]
Ik was semiserieus. Als je zo begint, maak je voor jezelf wel een start. Who gives a fuck dat het enorm belabberd is. Aanpassen kan later altijd en je hebt jezelf wel een begin gegeven waarop je kan werken. Want ook al begin je met "er was eens", hooguit twee regels later zit je in je eigen verhaal
Ik ben nu bezig met 'De ontdekking van de hemel', wat een vrij dik boek is. Ik ben pas net begonnen, maar wat je ziet is dat er veel gebeurtenissen plaatsvinden die niet zozeer van invloed zijn van op de verhaallijn, maar wel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hoofdpersonen. Dat kan Mullisch nooit allemaal van te voren bedacht hebben (zijn intelligentie heeft ook grenzen) en zal waarschijnlijk ontstaan zijn tijdens het schrijven.quote:Op maandag 20 december 2010 23:32 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Ik heb het verhaal enig sinds al in mijn hoofd. Maar wil er emoties in gaan leggen waardoor het verhaal meer aandacht trekt. En op het moment van schrijven er dus een verhaallijn vormt. Maar wel echt een goeie tip om gewoon te beginnen met wat in mij op komt en het later een plekje te geven.
[..]
Hm goeie tip
Hm dat wil ik dus ook ongeveer gaan doenquote:Op maandag 20 december 2010 23:37 schreef Ace-of-Spades het volgende:
[..]
Ik ben nu bezig met 'De ontdekking van de hemel', wat een vrij dik boek is. Ik ben pas net begonnen, maar wat je ziet is dat er veel gebeurtenissen plaatsvinden die niet zozeer van invloed zijn van op de verhaallijn, maar wel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van de hoofdpersonen. Dat kan Mullisch nooit allemaal van te voren bedacht hebben (zijn intelligentie heeft ook grenzen) en zal waarschijnlijk ontstaan zijn tijdens het schrijven.
Gewoon beginnen dus
Schrijven kan ik. Dat weet ik om dat dit mij al regelmatig verteld is. En nee niet door familie of vrienden.quote:Op maandag 20 december 2010 23:38 schreef Beardy het volgende:
Er zijn trouwens sites voor 'fan fiction' en zo, in plaats van gelijk een BOEK te schrijven kun je ook een kort verhaal schrijven, het op zo'n site zetten en kijken hoe er op gereageerd wordt. Je leert schrijven door te schrijven (en door WEG TE LATEN trouwens ook; redigeren is zwaar maar noodzakelijk), veel lezen helpt ook. Maar je leert het meeste door commentaar van anderen (omdat die niet door een roze bril kijken).
Mooie ninjaquote:Op maandag 20 december 2010 23:38 schreef Beardy het volgende:
[..]
Trouwenswaarom plak je niet gewoon HIER een hoofdstukje of zo?
Kunst van het weg latenquote:Op maandag 20 december 2010 23:46 schreef Id_do_her het volgende:
Er is een belangrijke regel; schrijven is schrappen.
Inderdaad, als je dat niet doet krijg je de meest vage verhalen met dingen die je misschien even bedacht maar achteraf toch niet zo slim waren om erin te zetten. En natuurlijk veel laten beoordelen door verschillende mensen in je omgeving om te zien welke mensen je aanspreekt met je verhaal.quote:Op maandag 20 december 2010 23:49 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Kunst van het weg latenI know
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |