 
		 
			 
			
			
			SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het duurt zo lang om af te maken omdat ik aan het programma werk én aan de inhoud; een volgende zal een stuk sneller in elkaar te zetten zijn. Is dit 'een boek schrijven' of niet? Ik denk van wel, de speler heeft iets vrijheid maar moet toch het verhaal volgen. Het zou anders zijn als het een aangekleed iets was (plaatjes, geluiden, muziek); het spel bevat twee plaatjes (goed en slecht einde) maar die dienen als ondergrond voor wat stukjes tekst.
[ Bericht 38% gewijzigd door Beardy op 14-02-2011 08:15:54 ]
 
			 
			
			
			 Ben benieuwd of het uberhaupt gaat lukken
 Ben benieuwd of het uberhaupt gaat lukken  Gelukkig kunnen mijn meelezers helpen, da's het fijne van zo'n marathon.
 Gelukkig kunnen mijn meelezers helpen, da's het fijne van zo'n marathon.
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 Ik blijf het wel een leuk project vinden, maar of het echt hier in het topic past... Nou ja, daar ga ik verder niet over
 Ik blijf het wel een leuk project vinden, maar of het echt hier in het topic past... Nou ja, daar ga ik verder niet over  
											 
			 
			
			
			Klinkt leuk, ik kijk uit naar de ontwikkelingenquote:Op maandag 14 februari 2011 08:36 schreef wonderer het volgende:
In other news, ik ben begonnen met het plotten van een nieuw verhaal, nu het derde deel van mijn trilogie zo goed als klaar is. In maart gaat er weer een schrijfmarathon van start en die tijd wil ik gebruiken om een kapstok (want 30k woorden is niet genoeg) te maken voor een thriller. Onbeproefd genre, maari k heb geloof ik wel een aardig idee dat daarvoor is uit te werken. Het wordt wel, hoe groot mijn hekel aan de term ook is, een literaire thriller want ik ben nu eenmaal beter in personages dan plots dus alleen een plot gaat me niet lukken.

 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Bij mij gaat het inleven in de hoofdpersoon beter als ik vanuit de eerste persoon schrijf. Soms schrijf ik een stuk in de 1e pers. ev om meer diepgang te krijgen, en zet ik het daarna over naar 3e persoon ev.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:29 schreef Mishu het volgende:
Ik ben bezig met het schrijven van een kinderboek. Wat is het voordeel van het ik-perspectief tegenover het vertelperspectief? Zijn er voorbeelden van dialogen ofzo?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 dus al dat lieve knuffelspul is enigzins gevaarlijk (en ik gebruik beren puur als voorbeeld uiteraard).
  dus al dat lieve knuffelspul is enigzins gevaarlijk (en ik gebruik beren puur als voorbeeld uiteraard).
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Wat het voordeel is weet ik niet, maar jonge(re) kinderen kunnen niet goed overweg met het ik-perspectief. Die snappen niet dat het niet over henzelf gaat, of iets in die richting. Dus daar moet je wel rekening mee houden. Sowieso is het handig om eerst de leeftijd van je doelgroep te bepalen. Voor een zevenjarige schrijf je al heel anders dan voor een negenjarige en twaalf is al helemaal anders.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:29 schreef Mishu het volgende:
Ik ben bezig met het schrijven van een kinderboek. Wat is het voordeel van het ik-perspectief tegenover het vertelperspectief? Zijn er voorbeelden van dialogen ofzo?
 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			Volgens mij mogen kinderboeken (zeker 10-12+) absoluut spannend zijn. Bovendien is Young Adult nu ook 'hot', denk aan De Hongerspelen, Gone, Twilight etc. (maar dat is meer doelgroep 15+).quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:20 schreef Mishu het volgende:
En in hoeverre vinden jullie dat een kinderboek spannend mag zijn? Ik maak me soms best zorgen dat ouders het niet relaxed vinden als hun kinderen over enge mannen lezen. Zeker omdat ik weet hoe mijn broer met zijn kinderen is. Maarja, Roald Dahl is er weer groot mee geworden.. Hoe kijken uitgevers hier tegenaan, weet iemand dat?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Tegenwoordig houd ik een hoop details van locaties in het verhaal bij in een apart document, om fouten daarmee zo veel mogelijk te voorkomen. Ik liet eens iemand een verhaal lezen waarin een vrouw terugblikt op haar kindertijd, en hoe ze in de tuin rondjes om het huis rende met haar broer. Alleen woonde ze in een rijtjeshuisquote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:18 schreef Beardy het volgende:
Ander onderwerpje; hoe erg zijn inconsistenties en technische foutjes? In het donker door een beek zwemmen om aan de overkant een lucifer aan te strijken, bijvoorbeeld; natte lucifers branden niet. Een ergere is (naar mijn smaak) in Harry Potter met dat 'levend schaakspel' waarbij Ron 'ineens' begrijpt - na een aantal zetten - hoe hij moet spelen; bij een schaakspel betekent dat gewoon dat je al verloren hebt. Natuurlijk is het risico op zo'n soort fout groter als je over een niet actueel iets schrijft (een slaaf in het oude Egypte met een molensteen graan laten malen bijvoorbeeld; dat werd toen met een vijzel gedaan**).
De vraag is dus; hoe kan je dat soort foutjes voorkomen (of eigenlijk; heb je iemand die wat je schrijft voldoende kritisch wil lezen om dat soort dingetjes op te merken)?
 .
.  
			 
			
			
			
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ik vind het inderdaad een nogal overweldigend en intimiderend project. Dit is pas mijn tweede verhaal dat de grens van 10.000 woorden heeft bereikt en waar het eerste linear is en zich houdt aan de horrorwetten is mijn tweede verhaal een enorme cross-over van allerlei genres. Alsof je eerst een stad van lego maakt met handleiding en daarna eén zonder.quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:19 schreef wonderer het volgende:
Hoezo eng? Bang dat je meer hooi op je vork neemt dan je kunt verstouwen?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Het is fantastischquote:Op woensdag 23 februari 2011 01:30 schreef wonderer het volgende:
Maar je eigen stad bouwen is wel een stuk leuker. En af en toe kun je best spieken in een handleiding om te kijken hoe je precies een dak maakt, toch?
 En die handleidingen heb ik ritueel verbrand, ik wil heel graag weten hoe een boek dat puur op gevoel is geschreven eruit komt te zien.
 En die handleidingen heb ik ritueel verbrand, ik wil heel graag weten hoe een boek dat puur op gevoel is geschreven eruit komt te zien.
											 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			Goed bezig!quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:34 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Het is fantastischEn die handleidingen heb ik ritueel verbrand, ik wil heel graag weten hoe een boek dat puur op gevoel is geschreven eruit komt te zien.
 
			 
			
			
			ValHallen maakte de vergelijking met een legostad bouwen, met en zonder handleiding. Ik vermoed dat de rest het meer richting schrijfboeken en alles heeft getrokken.quote:Op woensdag 23 februari 2011 22:22 schreef Complexiteit het volgende:
Kan iemand uitleggen wat jullie bedoelen met 'de handleiding'?
 
			 
			
			
			Bij handleiding denk ik inderdaad aan boeken met schrijftips, maar ook aan vaste stramienen voor bepaalde genres. Als je je daar en daar aan houdt, dan komt het wel goed, en zo. Terwijl het veel leuker is om je eigen invulling te geven, zonder rekening te houden met die tips en stramienen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 22:25 schreef wonderer het volgende:
[..]
ValHallen maakte de vergelijking met een legostad bouwen, met en zonder handleiding. Ik vermoed dat de rest het meer richting schrijfboeken en alles heeft getrokken.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Waar gaat je eerste boek over. Ik las dat het een horror wasquote:Op woensdag 23 februari 2011 01:34 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Het is fantastischEn die handleidingen heb ik ritueel verbrand, ik wil heel graag weten hoe een boek dat puur op gevoel is geschreven eruit komt te zien.
 . Maar ben erg benieuwd in welke kant. Nu ben je bezig met het boek te proberen te publiceren of ben je hem nog aan het afwerken?
 . Maar ben erg benieuwd in welke kant. Nu ben je bezig met het boek te proberen te publiceren of ben je hem nog aan het afwerken?
											 
			 
			
			
			Ik ben nog volop bezig in het schrijfproces. Uitgevers komen pas over een hele tijd om de hoek kijken. Mijn eerste horrorverhaal gaat over zombies, mijn tweede over de dood en het hiernamaals. Ook heb ik nog een vampierverhaal in mijn hoofd zitten die ik binnenkort ga schrijven.quote:Op donderdag 24 februari 2011 11:13 schreef davako het volgende:
[..]
Waar gaat je eerste boek over. Ik las dat het een horror was. Maar ben erg benieuwd in welke kant. Nu ben je bezig met het boek te proberen te publiceren of ben je hem nog aan het afwerken?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 Ik schrijf uiteindelijk wat ik zelf leuk vind. Het is ook maar hobby. Op het moment zit ik iets boven de 65.000 woorden in mijn huidige werkt, het is ook iets uitgebreider geworden dan ik verwacht had. Hoewel dat wel vaker aan de orde is
 Ik schrijf uiteindelijk wat ik zelf leuk vind. Het is ook maar hobby. Op het moment zit ik iets boven de 65.000 woorden in mijn huidige werkt, het is ook iets uitgebreider geworden dan ik verwacht had. Hoewel dat wel vaker aan de orde is 
 
											 
			 
			
			
			Het belangrijkste is natuurlijk ook dat jij zelf tevreden bent met het verhaalquote:Op donderdag 24 februari 2011 23:34 schreef Dingest het volgende:
Ik volg eigenlijk nooit een handleiding of iets dergelijks, misschien dat ik wel de nodige clichés gebruik maar dat hoort er ook wel een beetje bijIk schrijf uiteindelijk wat ik zelf leuk vind. Het is ook maar hobby. Op het moment zit ik iets boven de 65.000 woorden in mijn huidige werkt, het is ook iets uitgebreider geworden dan ik verwacht had. Hoewel dat wel vaker aan de orde is
Bovendien zet ik nog wel eens stukjes online op andere fora en dan wordt er ook niets over gezegd, dus als niemand het boeit maakt het ook niet veel uit of het aan bepaalde richtlijnen voldoet
 .
.  .
.
											 
			 
			
			
			Je hebt opleidingen hiervoor. Kijk eens op www.scriptschool.nl, dat kan denk ik wel wat voor je zijn!quote:Op donderdag 24 februari 2011 23:18 schreef GlenSpey het volgende:
Valt een script schrijven ook onder een boek schrijven?
Ik loop echt al jarenlang met een idee rond voor een tv-serie. Alleen om de een of andere manier kan ik er niet aan beginnen. Ik heb een heleboel ideeën ervoor maar ik weet niet goed hoe ik het moet 'vullen'.
 
			 
			
			
			 Ik kreeg opeens een inval om een ander begin te maken met de roman, beginnend in de toekomst. Even wat getypt (nog niet veel) en het was weer heerlijk
 Ik kreeg opeens een inval om een ander begin te maken met de roman, beginnend in de toekomst. Even wat getypt (nog niet veel) en het was weer heerlijk   
											 
			 
			
			
			Over het algemeen ben ik snel tevreden. Sterker nog; als het af is ben ik vaak al redelijk tevredenquote:Op vrijdag 25 februari 2011 21:04 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het belangrijkste is natuurlijk ook dat jij zelf tevreden bent met het verhaal.
En lekker is dat he, dat het verhaal groter wordt dan je had bedacht.
 Ik heb het niet zo met herschrijven, omdat ik heel doordacht schrijf is het doorgaans de eerste keer gelijk al zoals ik het wil hebben. Ook omdat ik mij niet in de toegankelijkheid voor anderen kan inbeelden.
 Ik heb het niet zo met herschrijven, omdat ik heel doordacht schrijf is het doorgaans de eerste keer gelijk al zoals ik het wil hebben. Ook omdat ik mij niet in de toegankelijkheid voor anderen kan inbeelden.  Soms is het ook wel vervelend als iets waarvan je denkt dat het 'zo' gedaan is veel uitgebreider blijkt te moeten zijn, maar je het wel moet schrijven omdat er wat belangrijke informatie in zit. Dat wil ik nog wel eens irritant vinden als ik erg uitkijk naar het naderende stuk met actie wat ik dan wel graag wil schrijven.
 Soms is het ook wel vervelend als iets waarvan je denkt dat het 'zo' gedaan is veel uitgebreider blijkt te moeten zijn, maar je het wel moet schrijven omdat er wat belangrijke informatie in zit. Dat wil ik nog wel eens irritant vinden als ik erg uitkijk naar het naderende stuk met actie wat ik dan wel graag wil schrijven.
											 
			 
			
			
			Ik had in mijn manuscript ook hele scenes overgeslagen met een korte beschrijving en [uitschrijven!] erin. Toen ik 'klaar' was zag ik ertegenop om die uit te werken, maar toen ik er eenmaal aan was begonnen was het echt zo gedaan. Ook doordat ik toen al precies wist wat ik erin wilde hebben.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 23:31 schreef Dingest het volgende:
SomsSoms is het ook wel vervelend als iets waarvan je denkt dat het 'zo' gedaan is veel uitgebreider blijkt te moeten zijn, maar je het wel moet schrijven omdat er wat belangrijke informatie in zit. Dat wil ik nog wel eens irritant vinden als ik erg uitkijk naar het naderende stuk met actie wat ik dan wel graag wil schrijven.
 
			 
			
			
			 Meestal begin ik aan zo'n gedeelte met 'dat is maar een kort stukje, dat is zo af', maar dan blijkt dat ik toch wat meer moet vertellen om een volledige achtergrond te geven dan ik gedacht had. Dan kost het veel meer tijd en moeite dan ik gehoopt had.
 Meestal begin ik aan zo'n gedeelte met 'dat is maar een kort stukje, dat is zo af', maar dan blijkt dat ik toch wat meer moet vertellen om een volledige achtergrond te geven dan ik gedacht had. Dan kost het veel meer tijd en moeite dan ik gehoopt had.
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Precies! Het zijn minder boeiende stukken, die kun je dus weglatenquote:Op zondag 27 februari 2011 11:17 schreef Dingest het volgende:
Ik denk dat het voor mij niet gaat werken, daar denk ik te lineair voor. Bovendien acht ik de kans vrij groot dat als ik de soms - voor mij - minder boeiende stukken oversla ze er helemaal niet in zullen komen
 Maar ik snap wel wat je bedoelt; soms moet je vitale informatie kwijt en dat kan een enorme opgaaf zijn. Ik schrijf er in eerste instantie ook vaak overheen, maar zo'n 'strafopdracht' blijft wel voortdurend door mijn hoofd spoken. Vaak schrijf ik het dan tóch ineens op, op een heel andere plaats, en veel korter dan ik had gepland (en dus beter, want 'informatie' is vaak uitleggerig en daar zit niemand op te wachten).
 Maar ik snap wel wat je bedoelt; soms moet je vitale informatie kwijt en dat kan een enorme opgaaf zijn. Ik schrijf er in eerste instantie ook vaak overheen, maar zo'n 'strafopdracht' blijft wel voortdurend door mijn hoofd spoken. Vaak schrijf ik het dan tóch ineens op, op een heel andere plaats, en veel korter dan ik had gepland (en dus beter, want 'informatie' is vaak uitleggerig en daar zit niemand op te wachten).Mijn tip is dus: eerst laten bezinken, daarna de verkorte versie opschrijven.quote:Meestal begin ik aan zo'n gedeelte met 'dat is maar een kort stukje, dat is zo af', maar dan blijkt dat ik toch wat meer moet vertellen om een volledige achtergrond te geven dan ik gedacht had. Dan kost het veel meer tijd en moeite dan ik gehoopt had.
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Nee, niet afquote:Op maandag 28 februari 2011 01:14 schreef wonderer het volgende:
Awesome. Heb je het af? Is het gelukt allemaal?
 
  
  En aangezien het verhaal ook zónder die spanningsboog overeind blijft, volgens mij, wil ik éérst horen hoe een onbevangen lezer (de uitgeefster, dus) het verhaal interpreteert.
 En aangezien het verhaal ook zónder die spanningsboog overeind blijft, volgens mij, wil ik éérst horen hoe een onbevangen lezer (de uitgeefster, dus) het verhaal interpreteert. 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Die angst heb ik zelf ook. Dat de lezer het van mijlenver ziet aankomen. Of dat het juist uit de lucht komt vallen omdat ik te subtiel was. Nu maakt dat voor mijn huidige romans niet zo heel veel uit omdat het niet om de twists en plot gaat, maar toch... iets onverwachts is wel leuk af en toe, ook bij een characterdriven roman, en dan moet het wel goed zijn.quote:Op maandag 28 februari 2011 02:17 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Nee, niet af
Dit gaat nog steeds over het manuscript dat ik half december opstuurde. Toen werd eerst de hoofdredacteur ontslagen, vervolgens was de uitgeefster met zwangerschapsverlof en daarna ging ik skiën. Het duurde zo lang dat ik al bijna begon te hopen dat iemand op de uitgeverij het einde had geschreven
Maar goed, dat einde moet ik dus nog maken. Ik wil er eerst graag over praten, omdat ik onzeker ben over de ontknoping. Of het gaat 'werken', dus. Het is een sterk plotgedreven verhaal, met veel subtiele aanwijzingen en hints, maar op dit punt in het schrijfproces kan ik - in het uiterste geval - nog beslissen om die spanningsboog minder prominent te maken. Zoals ik het nu heb opgeschreven, weet je vanaf de eerste regel dat er iets 'groots' staat te gebeuren - een geheim, een fatale ontwikkeling, zeg maar. Ik zou het jammer vinden als de lezer vanaf pagina 3 al weet hoe het zit, zeg maarEn aangezien het verhaal ook zónder die spanningsboog overeind blijft, volgens mij, wil ik éérst horen hoe een onbevangen lezer (de uitgeefster, dus) het verhaal interpreteert.
Een leuke - nogal gewaagde - optie is om het 'geheim' meteen in een proloog te onthullen. In dat geval draait het in het boek dus niet om de vraag wát er is gebeurd, maar je krijgt langzaam maar zeker inzicht in de achtergronden: hoe het ooit zo ver heeft kunnen komen. Dat vind ik ook een mooi uitgangspunt.
Maar ik vind het wel moeilijk om dat soort beslissingen te nemen over mijn eigen verhaal. Onlangs las ik de nieuwe roman van Herman Koch, Zomerhuis met zwembad, en die ontknoping viel ontzettend tegen. Ik vind niets zo vervelend als een boek dat heel manipulatief en slim is geschreven, als een soort puzzel, en dat vervolgens eindigt in een drassige modderpoel. Een schrijver moet, als hij de lezer op die manier manipuleert, ook echt deliveren. De ontknoping moet bevredigend zijn, sluitend, en liefst natuurlijk verrassend. Dat klinkt helaas simpeler dan het is, en daarom wil ik de ontknoping eerst bespreken.
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			
 
 
 
			 
			
			
			Daar ben je zelf bij natuurlijk.quote:Op maandag 28 februari 2011 04:54 schreef Onnozelaar het volgende:
Ik kwam net de eerste 11 pagina's van mijn autobiografie tegen.
Ik ben 20.
Maar blijkbaar heb ik al genoeg meegemaakt om er een dramatisch verhaal van te maken, want het was toch behoorlijk meeslepend en ik heb alle pagina's gelezen! Ik hoop dat ik ooit nog eens verder schrijf, want we zitten nu vast op een best wel spannend punt.
Ik zal mezelf ongetwijfeld aangenaam verrassen, als ik het dan op een dag weer terug lees.
En ja, dit is een verkapte kijk-mij-nog-wakker-zijn-zeg-dat-ik-een-echte-Fok!ker-ben-post.
 
			 
			
			
			Ik geloof dat ik het 'waarom' ook leuker vindquote:Op maandag 28 februari 2011 04:16 schreef wonderer het volgende:
[..]
Die angst heb ik zelf ook. Dat de lezer het van mijlenver ziet aankomen. Of dat het juist uit de lucht komt vallen omdat ik te subtiel was. Nu maakt dat voor mijn huidige romans niet zo heel veel uit omdat het niet om de twists en plot gaat, maar toch... iets onverwachts is wel leuk af en toe, ook bij een characterdriven roman, en dan moet het wel goed zijn.
Het waarom vind ik zelf vaak leuker dan een enorme twist, maar dat is in inderdaad een afweging die je moet maken.
 Spectaculaire twists zijn vaak toch een beetje kinderachtig, tenzij het héél goed is gedaan.
 Spectaculaire twists zijn vaak toch een beetje kinderachtig, tenzij het héél goed is gedaan. O, dank je. Dat is misschien wel een goed idee voor als het boek helemaal af is - tegen die tijd heeft de uitgeefster het manuscript ook doodgelezen en ben ik waarschijnlijk wel weer toe aan een 'frisse' lezer. Vrienden en familie bieden vaak genoeg aan om te proeflezen, maar daar begin ik niet aan. Zelfs mijn eigen man mag het niet lezenquote:Als je nog een proeflezer nodig hebt, mag je wel mailen. Ik word in "bepaalde kringen" wel gewaardeerd vanwege mijn input in dit soort zaken
 
											 
			 
			
			
			Nee, dat is nu juist wat ik tegen heb op veel ontknopingen. Je leest eraan af dat de schrijver een aantal leuke ideeën had, die hij uit arren moede maar allemaal door onze strot duwt. Ik houd van helderheid, eenvoud. Bij de romans van Herman Koch (de laatste twee, die ik trouwens heel erg goed vindt) is dat mijn enige bezwaar: de verhalen eindigen in mist. Ik kan niet eens navertellen hoe het precies afloopt.quote:Op maandag 28 februari 2011 04:23 schreef Beardy het volgende:
Cluedo, dat bordspel, daar is een film van gemaakt.
Hoezo hier genoemd?
Nou die film had dus een einde.
Gevolgd door een ánder einde.
En een nog ander einde.
In een boek is dat ook mogelijk misschien? Ik zou zeggen; als je twijfelt over het einde van je boek, schrijf verschillende eindes (volledig of niet) en presenteer die als mogelijkheden.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 Zolang het maar voor je eigen plezier is maakt je ervaring helemaal niet uit. Het moet je maar net liggen, en als toevallig blijkt dat je er serieus iets mee kan dan is dat mooi meegenomen.
 Zolang het maar voor je eigen plezier is maakt je ervaring helemaal niet uit. Het moet je maar net liggen, en als toevallig blijkt dat je er serieus iets mee kan dan is dat mooi meegenomen. Als ik het achteraf terug lees is het ook lang niet zo lang als dat het aanvoelde tijdens het schrijven, en heb ik ook niet het idee dat het echt verkort hoeft te worden. Het schrijfproces zelf is dan even taai, omdat ik niet zo goed ben met de diepere interactiequote:Op maandag 28 februari 2011 01:07 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Precies! Het zijn minder boeiende stukken, die kun je dus weglatenMaar ik snap wel wat je bedoelt; soms moet je vitale informatie kwijt en dat kan een enorme opgaaf zijn. Ik schrijf er in eerste instantie ook vaak overheen, maar zo'n 'strafopdracht' blijft wel voortdurend door mijn hoofd spoken. Vaak schrijf ik het dan tóch ineens op, op een heel andere plaats, en veel korter dan ik had gepland (en dus beter, want 'informatie' is vaak uitleggerig en daar zit niemand op te wachten).
[..]
Mijn tip is dus: eerst laten bezinken, daarna de verkorte versie opschrijven.
En dan iets anders: dinsdag heb ik een afspraak met mijn uitgever om het manuscript te bespreken. Ben benieuwd... en ook wel een beetje zenuwachtig
 Als ik het langere tijd laat bezinken blijft het net zo lastig.
 Als ik het langere tijd laat bezinken blijft het net zo lastig.  
			 
			
			
			Je schrijft goed. Niet mijn soort verhaal overigens.quote:Op maandag 28 februari 2011 14:50 schreef Dingest het volgende:
Gelukkig wist ik m'n oude lycos/multimania-account nog, daar heb ik even een stukje op kunnen zetten:
http://members.multimania.nl/devoidpluis/ring/ProloogJM-W13.doc
 ), dat kun je beter verderop in je verhaal zetten. De alinea met Reginald Morrisey zette  kan best aan het begin staan.
 ), dat kun je beter verderop in je verhaal zetten. De alinea met Reginald Morrisey zette  kan best aan het begin staan.
											 
			 
			
			
			Je schrijft inderdaad goed. En het is mijn soort verhaalquote:Op maandag 28 februari 2011 14:50 schreef Dingest het volgende:
Inderdaad, gewoon aan beginnenZolang het maar voor je eigen plezier is maakt je ervaring helemaal niet uit. Het moet je maar net liggen, en als toevallig blijkt dat je er serieus iets mee kan dan is dat mooi meegenomen.
[..]
Als ik het achteraf terug lees is het ook lang niet zo lang als dat het aanvoelde tijdens het schrijven, en heb ik ook niet het idee dat het echt verkort hoeft te worden. Het schrijfproces zelf is dan even taai, omdat ik niet zo goed ben met de diepere interactieAls ik het langere tijd laat bezinken blijft het net zo lastig.
Gelukkig wist ik m'n oude lycos/multimania-account nog, daar heb ik even een stukje op kunnen zetten:
http://members.multimania.nl/devoidpluis/ring/ProloogJM-W13.doc

 
			 
			
			
			Zo iets bijvoorbeeld .... trekt het verhaal een beetje in het persoonlijke. Was er trouwens niet al te lang geleden een schoonmaak actie in de bergen waarbij een hoop lijken en troep zijn weggehaald?quote:Zondag 16 mei 2010
De Tweede Stap, Noordelijke Col van Mount Everest Tibet
Ik zit hier in een ijskoude tent, mijn adem maakt ijsbloemen op het dunne doek. Het is moeilijk adem te halen in deze ijle lucht. Dit is de zone des doods. Een onvergeeflijk, desolaat gebied dat zijn naam dankt aan één simpele reden: menselijk bestaan is er onmogelijk. Het dient niet verward te worden met de ecologische dode zones zoals die worden aangetroffen worden in de oceaan, water met een zo laag zuurstofgehalte dat het dierenleven erdoor uitsterft, maar de gelijkenis is niet ver te zoeken. Het bevindt zich alleen hoger. Zo rond de 8.000 meter boven de zeespiegel.
Mijn snelle ademhaling maakt het schrijven in dit dagboek moeilijk, net als het trillen van mijn half bevroren vingers. De atmosferische druk op deze hoogte ligt hier op grofweg een derde van die op zeeniveau. Dit heeft tot gevolg dat er ook slechts een derde van de hoeveelheid zuurstof in de lucht. De aanslag op het menselijk lichaam is daardoor enorm. De zuurstofwaarde in het bloed zakt snel en hypoxie treed op. Om hiervoor te compenseren begint het lichaam sneller te ademen, van 30 ademhalingen per minuut tot wel 90. Ademhalen verandert in een rap tempo in een zware uitputtingsslag. Een normaal persoon zou het hier ongeveer drie minuten volhouden voordat hij zijn bruikbare bewustzijn verliest.
 of misschien bij gebrek daar aan onderling schrijf 'opdrachtjes' bedenken - zoals een verhaaltje voor het slapen gaan.
  of misschien bij gebrek daar aan onderling schrijf 'opdrachtjes' bedenken - zoals een verhaaltje voor het slapen gaan.
											 
			 
			
			
			Ik wilde niet direct een bestseller schrijven, in dat boek stonden ook een aantal handige tips. Dingen over het uitwerken van personages enzo, dat leek me wel interessant. Ik heb vroeger wel wat korte verhalen geschreven. Mijn probleem is dat ik overloop van creativiteit, op meerdere gebieden, op de een of andere manier lukt het me niet om dat goed in de praktijk te brengen. Wat me leuk lijkt om over te schrijven zijn psychologische, coming of age verhalen.quote:Op maandag 28 februari 2011 14:50 schreef Biancavia het volgende:
Gewoon beginnen FlyingBurriteau. Niet een bestseller willen produceren, maar schrijven omdat je het leuk vindt. Wat voor verhaalidee heb je? En heb je wel eens korte verhalen geschreven?
 
			 
			
			
			Ik krijg dat toch wel vaker te horen, ook van mensen die ik niet ken, dat mijn schrijfstijl inderdaad beschrijvend maar wel prettig is. Aan de andere kant ben ik nog vrij jong - 24, ik schijf nu een jaar of 9 - en heb ik nog genoeg de tijd om mijn schrijfstijl te verfijnen.quote:Op maandag 28 februari 2011 16:12 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Je schrijft goed. Niet mijn soort verhaal overigens.
Je begint met een berg informatie (haha, berg!), dat kun je beter verderop in je verhaal zetten. De alinea met Reginald Morrisey zette kan best aan het begin staan.

Ik had er niet echt een gedachte achter toen ik begon. Ik moest iets hebben voor de NaNoWriMo en ik kwam op het idee om dingen uit de tv-serie Warehouse 13 te combineren met mijn eigen personages vanwege dezelfde luchtige toon. En omdat ik dit soort dingen uit de geschiedenis erg interessant vind. Normaal is mijn stijl en inrichting er als die van Clive Cussler; beginnen met één of twee gebeurtenissen (al dan niet in het verre verleden) wat dan zijdelings onderdeel uitmaakt van een eigenlijk vrij eenvoudig avonturenverhaal. Zoals ik met de ramp op Tenerife gedaan heb, bijvoorbeeld. Maar verder niets innovatief of bovennatuurlijkquote:Op maandag 28 februari 2011 16:39 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Je schrijft inderdaad goed. En het is mijn soort verhaal
Ik ben heel benieuwd wat je in gedachte hebt met het verhaal, je kunt na het lezen van de proloog nog alle kanten op als lezer.


Ik dacht dat een term als 'zone des doods' op zich al pakkend genoeg zou zijnquote:Op maandag 28 februari 2011 16:41 schreef Beardy het volgende:
Zou dat verhaal beginnen met dat stukje over moeilijk ademhalen en dan met die informatie komen Dingest, of die informatie (i.i.g. ten dele) in een voetnoot of zo stoppen. Het is toch meestal aan te raden een verhaal met een 'pakker' te beginnen, iets dat de lezer motiveert om verder te lezen; een bups informatie is daar niet echt voor geschikt.
[..]
Zo iets bijvoorbeeld .... trekt het verhaal een beetje in het persoonlijke. Was er trouwens niet al te lang geleden een schoonmaak actie in de bergen waarbij een hoop lijken en troep zijn weggehaald?
Enneuh .... heb een nieuw draadje gestart met verhaaltjes voor het slapen gaan, schrijven jullie er daar nou ook eens eentje alsjeblieft?
Kwillun nieuwe Fok! kort verhaal wedstrijdof misschien bij gebrek daar aan onderling schrijf 'opdrachtjes' bedenken - zoals een verhaaltje voor het slapen gaan.


 
											 
			 
			
			
			 
  
											 
			 
			
			
			 ieder zijn meug en zo weet je wel.
 ieder zijn meug en zo weet je wel. kon ik er tenminste nog eentje in stoppen)
  kon ik er tenminste nog eentje in stoppen)
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Leuk, wonderer!quote:Op maandag 28 februari 2011 18:17 schreef wonderer het volgende:
Vanavond ga ik nog een keer door mijn manuscript heen en morgen kan ie dan naar de uitgever... en kan ik beginnen met mijn thriller
En dan maanden wachten tot de uitgever tijd heeft, maar dat ben ik gewend
 
  
			 
			
			
			Je zou een soort kapstok kunnen maken - ik ken mensen die daar een programma voor gebruiken, yWriter of zoiets? - en eerst alle elementen en personages los uitwerken om daarna ze in een plot te gieten. Al moet je dan niet te star vasthouden aan wat je al bedacht had en dingen aan kunnen passen voor je plot. Je zou ook eerst kunnen gaan inlezen in het soort werk wat je zelf graag wilt schrijven - eventueel ook films daarover te kijken want 'coming of age' is een populair thema. Verder kan ik moeilijk uitleggen hoe te beginnen met schrijven. Bij mij is het gewoon een kwestie van beginnen met een concept, een personage (of meerdere) en een doel. Wat daar tussenin zit verzin ik ook pas als ik daarmee bezig ben.quote:Op maandag 28 februari 2011 17:56 schreef FlyingBurriteau het volgende:
[..]
Ik wilde niet direct een bestseller schrijven, in dat boek stonden ook een aantal handige tips. Dingen over het uitwerken van personages enzo, dat leek me wel interessant. Ik heb vroeger wel wat korte verhalen geschreven. Mijn probleem is dat ik overloop van creativiteit, op meerdere gebieden, op de een of andere manier lukt het me niet om dat goed in de praktijk te brengen. Wat me leuk lijkt om over te schrijven zijn psychologische, coming of age verhalen.

Ik weet niet tot hoever je het gelezen hebt dan, maar zelf had ik niet echt de indruk dat het in de verste verte las als een dagboek. De proloog bestaat al uit drie totaal verschillende stukken met de nodige personages, en zoals ik in mijn vorige reactie beschreef worden dat er nog een stuk meer. Dus het ik-perspectief is niet erg handig om te gebruiken om dat allemaal te vertellenquote:Op maandag 28 februari 2011 18:17 schreef Beardy het volgende:
Tja Dingest ik zou in een verhaal (bijna) altijd een eerste persoon gebruiken, zeker in een verhaal als dit in een geïsoleerde omgeving met een kleine 'cast'. Een verteller als vertelvorm werkt wel, maar geeft iets afstandelijks en dat lijkt me in een dergelijke setting niet wenselijk. Je schrijft een beetje in een dagboek indeling en dan is het helemaal logisch om een beetje in eerste persoon te werken; dat hoef je dan niet in het hele verhaal te gebruiken! Je kunt stukken in een ander lettertype zetten, alsof het écht uit een andere tekst (dagboek!) komt en de rest uit een ander perspectief schrijven. Laat je dat dagboek gevonden worden ergens als reden voor het opnemen van die teksten.
Maar goed, dat is hoe ik het zou doenieder zijn meug en zo weet je wel.
(ValHallen bedankt voor je bijdrage in dat andere draadjekon ik er tenminste nog eentje in stoppen)

 
			 
			
			
			Ja, ik heb wel zin in een nieuw verhaal. En er suddert nog wel een idee voor een soort van deel vier dus echt afscheid hoef ik nog niet te nemen, het is meer een pauze. Trysten ligt ook nog steeds te wachten, daar wil ik ook mee verder.quote:Op maandag 28 februari 2011 18:30 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Leuk, wonderer!
Vind je het prettig om je met een heel ander project bezig te gaan houden? Of voelt het als een afscheid?
Hoe lang ben je trouwens in totaal met 'Arthur' bezig geweest?
 
			 
			
			
			Gefeliciteerd met deze mijlpaalquote:Op maandag 28 februari 2011 18:17 schreef wonderer het volgende:
Vanavond ga ik nog een keer door mijn manuscript heen en morgen kan ie dan naar de uitgever... en kan ik beginnen met mijn thriller
 
 Dat het lang duurt is begrijpelijk, maar daarom niet minder vervelend. Aan de andere kant: je begint nu aan iets nieuws, dat is een slimme manier om niet te blijven hangen in ongeduld en nerveuze afwachting.quote:En dan maanden wachten tot de uitgever tijd heeft, maar dat ben ik gewend
 
			 
			
			
			Oh, ik hou mezelf wel bezig hoor. Het scheelt echt dat ik weet hoe het werkt in een uitgeverij.quote:Op maandag 28 februari 2011 23:09 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Gefeliciteerd met deze mijlpaal
Ik ben jaloers!
[..]
Dat het lang duurt is begrijpelijk, maar daarom niet minder vervelend. Aan de andere kant: je begint nu aan iets nieuws, dat is een slimme manier om niet te blijven hangen in ongeduld en nerveuze afwachting.
Heeft je uitgever al een versie van dit manuscript gelezen, of wordt het voor hem een grote verrassing?
 
  
			 
			
			
			Spannendquote:Op maandag 28 februari 2011 23:57 schreef wonderer het volgende:
[..]
Oh, ik hou mezelf wel bezig hoor. Het scheelt echt dat ik weet hoe het werkt in een uitgeverij.
Vorige keren merkte ik dat ik tussen het opsturen en de daarwerkelijke uitgave weinig nieuws uit mijn vingers kreeg, dus ik ben benieuwd hoe het nu gaat. We zullen zien
Uitgever weet nog van niks, ik wilde niet dat zij zich ermee gingen bemoeien voor het af was. Mijn verhaal, ik wilde het schrijven op mijn manier.
 
  dat lijkt me nog wel het fijnste. Maar ik geef toe dat het altijd moeilijk is om de discipline op te brengen als je net iets groots hebt volbracht. Hoe dan ook: succes ermee
 dat lijkt me nog wel het fijnste. Maar ik geef toe dat het altijd moeilijk is om de discipline op te brengen als je net iets groots hebt volbracht. Hoe dan ook: succes ermee   
											 
			 
			
			
			Het ging niet eens om de discpline, ik merkte gewoon dat ik niet in twee processen tegelijk kon zitten: aan de ene kant overleg met de uitgever, drukproeven checken, accoord geven voor wijzingen, praten (en flirten) met de vormgever over de omslag, en aan de andere kant het creatieve proces van een heel nieuw verhaal.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 01:08 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Spannend
Wat betreft het schrijven van iets nieuws: ik heb ook al twee ideeën die ik dolgraag wil gaan uitwerken als dit boek klaar is. Eén idee voor een enigszins autobiografische roman (al wordt de verteller een man), en één idee voor een kinderboek. Ik kan me nu al zo verheugen op het gevoel van vrijheid dat hoort bij een nieuw project! En de druk die even weg is...dat lijkt me nog wel het fijnste. Maar ik geef toe dat het altijd moeilijk is om de discipline op te brengen als je net iets groots hebt volbracht. Hoe dan ook: succes ermee
 
  De afgelopen drie versies hebben 4000 extra woorden opgeleverd en ik heb toch best wat geschrapt, kun je nagaan
 De afgelopen drie versies hebben 4000 extra woorden opgeleverd en ik heb toch best wat geschrapt, kun je nagaan  
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ik ben zelf ook bezig met zo'n verhaal en ik doe het om en om. Vind ik zelf wat lekkerder schrijven en inderdaad wat meer en wat kleinere cliffhangers. Bovendien houd je zo de aandacht op alle verhaallijnen.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:22 schreef KeizerKuzco het volgende:
Bij een verhaal met meerdere verhaallijnen die door elkaar lopen, is het dan handig om de hoofdstukken om en om in te delen (chronologische volgorde) of eerst één verhaallijn schrijven tot vlak voor het moment waarbij ze samenkomen en dan de andere? Wanneer je telkens wisselt kan dit wel verwarrend werken, maar misschien maakt dit het juist wel spannender omdat je steeds een soort cliffhanger hebt. Wat denken jullie?
 
			 
			
			
			En hoe lang zijn je hoofdstukken dan? Ik kan me wel voorstellen dat het irritant is voor een lezer om na een paar bladzijden weer om te schakelen naar een andere situatie, omdat je er dan net in zit. Misschien dat ik het wel om en om ga doen, maar dan met een paar hoofdstukken per keer.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:48 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Ik ben zelf ook bezig met zo'n verhaal en ik doe het om en om. Vind ik zelf wat lekkerder schrijven en inderdaad wat meer en wat kleinere cliffhangers. Bovendien houd je zo de aandacht op alle verhaallijnen.
 
			 
			
			
			Zelf hou ik de stukjes redelijk kort in het begin, worden wat langer in het middenstuk (waar ik nu mee bezig ben) en het einde wissel ik ook weer wat sneller af.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 20:03 schreef KeizerKuzco het volgende:
[..]
En hoe lang zijn je hoofdstukken dan? Ik kan me wel voorstellen dat het irritant is voor een lezer om na een paar bladzijden weer om te schakelen naar een andere situatie, omdat je er dan net in zit. Misschien dat ik het wel om en om ga doen, maar dan met een paar hoofdstukken per keer.
 
			 
			
			
			Als ik zoiets zou schrijven, zou ik het op de manier van Terry Pratchett doen. Geen hoofdstukken, maar gewoon steeds wisselen als het verhaal erom vraag (bij een "cliffhanger"). Niet TE lang maken trouwens, die stukjes. Ik merk dat met korte stukjes ik sneller wil doorlezen (oh, paar pagina's, kan nog wel even want ik wil weten hoe het verder gaat... oh, nou goed, nog EEN stukje dan, want nu komt er een leuker personage... etc).quote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:22 schreef KeizerKuzco het volgende:
Bij een verhaal met meerdere verhaallijnen die door elkaar lopen, is het dan handig om de hoofdstukken om en om in te delen (chronologische volgorde) of eerst één verhaallijn schrijven tot vlak voor het moment waarbij ze samenkomen en dan de andere? Wanneer je telkens wisselt kan dit wel verwarrend werken, maar misschien maakt dit het juist wel spannender omdat je steeds een soort cliffhanger hebt. Wat denken jullie?
 
			 
			
			
			Heel herkenbaar, alleen heeft dit bij mij weer vaak als gevolg dat sommige personages er zo uit springen waardoor andere op de achtergrond verdwijnen en ik door hun hoofdstukken juist heel vlug heen lees en details misquote:Op dinsdag 1 maart 2011 20:13 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als ik zoiets zou schrijven, zou ik het op de manier van Terry Pratchett doen. Geen hoofdstukken, maar gewoon steeds wisselen als het verhaal erom vraag (bij een "cliffhanger"). Niet TE lang maken trouwens, die stukjes. Ik merk dat met korte stukjes ik sneller wil doorlezen (oh, paar pagina's, kan nog wel even want ik wil weten hoe het verder gaat... oh, nou goed, nog EEN stukje dan, want nu komt er een leuker personage... etc).
 . De balans tussen deze stukken goed houden is heel erg moeilijk.
 . De balans tussen deze stukken goed houden is heel erg moeilijk. 
											 
			 
			
			
			Oké dat lijkt me inderdaad wel het beste. Bij voorbeeld In de ban van de Ring, werden de twee verhaallijnen ook strikt gescheiden gehouden, en dat maakte een gedeelte van het verhaal vrij saai. Ik ga de verhaallijnen om en om schrijven, met één of twee hoofdstukken per stukje.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 20:13 schreef wonderer het volgende:
[..]
Als ik zoiets zou schrijven, zou ik het op de manier van Terry Pratchett doen. Geen hoofdstukken, maar gewoon steeds wisselen als het verhaal erom vraag (bij een "cliffhanger"). Niet TE lang maken trouwens, die stukjes. Ik merk dat met korte stukjes ik sneller wil doorlezen (oh, paar pagina's, kan nog wel even want ik wil weten hoe het verder gaat... oh, nou goed, nog EEN stukje dan, want nu komt er een leuker personage... etc).
 
			 
			
			
			 Ik moet dus oppassen dat ik niet heel wanhopig de aandacht ga proberen af te leiden, want dat werkt alleen maar averechts. Ik hoop nu dat ik subtiel de verdenking op een ander kan laden, waardoor mensen van gedachten veranderen en hun "geld inzetten" op die ander zodat uiteindelijk de ontknoping toch nog als een verrassing komt. En tegelijkertijd probeer ik ook aandacht te besteden aan de non-thrillerelementen (ontwikkeling relatie hoofdpersonen, angsten en onzekerheden van de protagonist... er moet eigenlijk nog een tweede lijntje bij).
 Ik moet dus oppassen dat ik niet heel wanhopig de aandacht ga proberen af te leiden, want dat werkt alleen maar averechts. Ik hoop nu dat ik subtiel de verdenking op een ander kan laden, waardoor mensen van gedachten veranderen en hun "geld inzetten" op die ander zodat uiteindelijk de ontknoping toch nog als een verrassing komt. En tegelijkertijd probeer ik ook aandacht te besteden aan de non-thrillerelementen (ontwikkeling relatie hoofdpersonen, angsten en onzekerheden van de protagonist... er moet eigenlijk nog een tweede lijntje bij). 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat is een heel goed punt.quote:Op maandag 7 maart 2011 22:30 schreef Roi het volgende:
Om even terug te komen op een opmerking die ik eerder in dit topic las over het overslaan van hoofdstukken. Ik vraag me af als je zelf al moeite hebt om een bepaald hoofdstuk te schrijven, om welke reden dan ook, hoe interessant en relevant dat gedeelte dan is voor de lezer.
 
			 
			
			
			Moeite hebben met bepaalde dingen (op een bepaalde manier) overbrengen of zelf geen interesse in iets hebben wil nog niet automatisch zeggen dat het ook niet relevant isquote:Op maandag 7 maart 2011 22:30 schreef Roi het volgende:
Om even terug te komen op een opmerking die ik eerder in dit topic las over het overslaan van hoofdstukken. Ik vraag me af als je zelf al moeite hebt om een bepaald hoofdstuk te schrijven, om welke reden dan ook, hoe interessant en relevant dat gedeelte dan is voor de lezer.
 Qua informatie kan het voor mij niet boeiend zijn omdat ik al weet wat er gaat komen en gewoon voorbij dat punt wil, maar het ook niet wil afraffelen.
 Qua informatie kan het voor mij niet boeiend zijn omdat ik al weet wat er gaat komen en gewoon voorbij dat punt wil, maar het ook niet wil afraffelen.
											 
			 
			
			
			Probleem is dat jij al weet wat er gaat komen en de lading kent van elk klein detail en elke subtiele hintquote:Op maandag 7 maart 2011 21:33 schreef wonderer het volgende:
Ik ben inmiddels een week bezig met mijn thriller, bijna 8000 woorden, en ik ben bang dat mensen nu de clou al wetenIk moet dus oppassen dat ik niet heel wanhopig de aandacht ga proberen af te leiden, want dat werkt alleen maar averechts. Ik hoop nu dat ik subtiel de verdenking op een ander kan laden, waardoor mensen van gedachten veranderen en hun "geld inzetten" op die ander zodat uiteindelijk de ontknoping toch nog als een verrassing komt. En tegelijkertijd probeer ik ook aandacht te besteden aan de non-thrillerelementen (ontwikkeling relatie hoofdpersonen, angsten en onzekerheden van de protagonist... er moet eigenlijk nog een tweede lijntje bij).
Tips zijn welkom!
 Altijd als ik ergens geheimzinnig over doe (in een verhaal of gewoon bij een verrassing) denk ik ook 'dat ligt er wel erg dik bovenop' maar in de praktijk pikken mensen vaak lang niet zoveel op als je zou denken, tenzij ze er van te voren al erg alert op zijn. Zolang je daartoe niet aanspoort zal het wel meevallen denk ik. Om het zeker te weten moet je uiteindelijk iemand laten proeflezen en ondervragen over de voorspelbaarheid denk ik
 Altijd als ik ergens geheimzinnig over doe (in een verhaal of gewoon bij een verrassing) denk ik ook 'dat ligt er wel erg dik bovenop' maar in de praktijk pikken mensen vaak lang niet zoveel op als je zou denken, tenzij ze er van te voren al erg alert op zijn. Zolang je daartoe niet aanspoort zal het wel meevallen denk ik. Om het zeker te weten moet je uiteindelijk iemand laten proeflezen en ondervragen over de voorspelbaarheid denk ik  
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Vaak kun je het dan gewoon weglaten, denk ik. Of je moet er een andere vorm voor vinden. Het idee voor een hoofdstuk hangt meestal samen met bepaalde gebeurtenissen die belangrijk zijn voor het verhaal, maar soms klopt de context niet. Ik zat laatst een hele tijd te klooien met een hoofdstuk dat zich in het buitenland afspeelde, dat leek me leuk: het buitenland, een vliegtuig, een nieuwe omgeving etc. Maar ik had, toen het erop aankwam, geen zin om te reizenquote:Op maandag 7 maart 2011 22:30 schreef Roi het volgende:
Om even terug te komen op een opmerking die ik eerder in dit topic las over het overslaan van hoofdstukken. Ik vraag me af als je zelf al moeite hebt om een bepaald hoofdstuk te schrijven, om welke reden dan ook, hoe interessant en relevant dat gedeelte dan is voor de lezer.
 En toen herinnerde ik me ook ineens dat ik in boeken altijd een hekel heb aan omslachtige verplaatsingen met vliegtuigen en hotels en gedoe. (Bij Leon de Winter woont iedereen altijd in Santa Monica of Los Angeles en ik ben dan meteen gedesoriënteerd, want die mensen zijn Nederlanders, ze praten ook Nederlands, dus het is mij nooit helemaal duidelijk waarom ze dan helemaal aan de andere kant van de wereld moeten wonen met een dochter die een fataal ongeluk krijgt, ik bedoel: een fataal ongeluk kun je toch ook gewoon in Nederland krijgen?)
 En toen herinnerde ik me ook ineens dat ik in boeken altijd een hekel heb aan omslachtige verplaatsingen met vliegtuigen en hotels en gedoe. (Bij Leon de Winter woont iedereen altijd in Santa Monica of Los Angeles en ik ben dan meteen gedesoriënteerd, want die mensen zijn Nederlanders, ze praten ook Nederlands, dus het is mij nooit helemaal duidelijk waarom ze dan helemaal aan de andere kant van de wereld moeten wonen met een dochter die een fataal ongeluk krijgt, ik bedoel: een fataal ongeluk kun je toch ook gewoon in Nederland krijgen?)  (Dat gaat me ook heel veel vervelend schrijfwerk besparen: reizen, aankomen, beschrijven van de nieuwe omgeving, uit taxi's stappen, hotels betreden, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de vreemde taal die in zo'n land wordt gesproken en waar je óók weer een oplossing voor moet bedenken...) Dat vond ik trouwens ook zo ONTSTELLEND VERVELEND in dat boek van Tommy Wieringa, hoe heet het, over die moeder. Wat een KUTboek. En dan de hele tijd dat gereis over de aarbol, van hot naar her, hotel in, hotel uit, ik vond het werkelijk niet om door te komen. Ik ga nu een beetje off topic, ik weet het, maar ik krijg altijd oprispingen als ik aan dat boek denk. Toch ben ik blij dat ik het heb gelezen, want nu weet ik hoe een onecht boek eruit ziet. Onecht, in de zin van: ik geloofde niet één woord van dat hele verhaal. Aanstellerig, totaal fake.
 (Dat gaat me ook heel veel vervelend schrijfwerk besparen: reizen, aankomen, beschrijven van de nieuwe omgeving, uit taxi's stappen, hotels betreden, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de vreemde taal die in zo'n land wordt gesproken en waar je óók weer een oplossing voor moet bedenken...) Dat vond ik trouwens ook zo ONTSTELLEND VERVELEND in dat boek van Tommy Wieringa, hoe heet het, over die moeder. Wat een KUTboek. En dan de hele tijd dat gereis over de aarbol, van hot naar her, hotel in, hotel uit, ik vond het werkelijk niet om door te komen. Ik ga nu een beetje off topic, ik weet het, maar ik krijg altijd oprispingen als ik aan dat boek denk. Toch ben ik blij dat ik het heb gelezen, want nu weet ik hoe een onecht boek eruit ziet. Onecht, in de zin van: ik geloofde niet één woord van dat hele verhaal. Aanstellerig, totaal fake.  
											 
			 
			
			
			Ik kreeg een tip van iemand. Soms is het wel lastig om iets te vinden ja. De geijkte manier is: zoek een paar boeken die in jouw genre/stijl/doelgroep zijn uitgegeven en kijk bij wie. En dan online kijken hoe ze je manuscript willen hebben.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 01:05 schreef prupke het volgende:
Heb je ook een idee (schrijvers) naar welke uitgever je je boek moet sturen om het te laten lezen en evt te laten uitgeven?
Grote uitgevers heb ik het dan he en niet degenen die alles willen drukken ...
 
			 
			
			
			Da's wel grappig, dat hoofdstuk dat ik geschrapt heb, ging dus inderdaad over vakantiequote:Op dinsdag 8 maart 2011 01:09 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Vaak kun je het dan gewoon weglaten, denk ik. Of je moet er een andere vorm voor vinden. Het idee voor een hoofdstuk hangt meestal samen met bepaalde gebeurtenissen die belangrijk zijn voor het verhaal, maar soms klopt de context niet. Ik zat laatst een hele tijd te klooien met een hoofdstuk dat zich in het buitenland afspeelde, dat leek me leuk: het buitenland, een vliegtuig, een nieuwe omgeving etc. Maar ik had, toen het erop aankwam, geen zin om te reizenEn toen herinnerde ik me ook ineens dat ik in boeken altijd een hekel heb aan omslachtige verplaatsingen met vliegtuigen en hotels en gedoe. (Bij Leon de Winter woont iedereen altijd in Santa Monica of Los Angeles en ik ben dan meteen gedesoriënteerd, want die mensen zijn Nederlanders, ze praten ook Nederlands, dus het is mij nooit helemaal duidelijk waarom ze dan helemaal aan de andere kant van de wereld moeten wonen met een dochter die een fataal ongeluk krijgt, ik bedoel: een fataal ongeluk kun je toch ook gewoon in Nederland krijgen?)
Nou ja, kortom: mijn personages blijven gewoon in Nederland(Dat gaat me ook heel veel vervelend schrijfwerk besparen: reizen, aankomen, beschrijven van de nieuwe omgeving, uit taxi's stappen, hotels betreden, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de vreemde taal die in zo'n land wordt gesproken en waar je óók weer een oplossing voor moet bedenken...) Dat vond ik trouwens ook zo ONTSTELLEND VERVELEND in dat boek van Tommy Wieringa, hoe heet het, over die moeder. Wat een KUTboek. En dan de hele tijd dat gereis over de aarbol, van hot naar her, hotel in, hotel uit, ik vond het werkelijk niet om door te komen. Ik ga nu een beetje off topic, ik weet het, maar ik krijg altijd oprispingen als ik aan dat boek denk. Toch ben ik blij dat ik het heb gelezen, want nu weet ik hoe een onecht boek eruit ziet. Onecht, in de zin van: ik geloofde niet één woord van dat hele verhaal. Aanstellerig, totaal fake.
Nou, ik draaf door. Morgen zal ik vertellen over het gesprek bij de uitgever. Nu slapen

 
											 
			 
			
			
			 Sterker nog, ik heb nu even geen Nederlandse personages. Mijn hoofdpersonen zijn Amerikaans en Nieuw-Zeelands. Ik reis dus ook veel digitaal en research doen vind ik vaak wel leuk. Aangezien ik net zoveel weet over Leiden als over Invercargill maakt dat voor mij weinig uit. Al wil ik nog wel eens een verhaal in Nederland af laten spelen.
 Sterker nog, ik heb nu even geen Nederlandse personages. Mijn hoofdpersonen zijn Amerikaans en Nieuw-Zeelands. Ik reis dus ook veel digitaal en research doen vind ik vaak wel leuk. Aangezien ik net zoveel weet over Leiden als over Invercargill maakt dat voor mij weinig uit. Al wil ik nog wel eens een verhaal in Nederland af laten spelen.  
			 
			
			
			Het gesprek ging heel goed: de uitgeefster is enorm enthousiast en tot mijn grote vreugde hebben we minstens uur over het verhaal gesproken. Voor mij was het erg leuk om haar over de personages te horen praten alsof het om echte mensen ging - nu drong eigenlijk pas tot me door dat ik echt iets 'gemaakt' heb, een verhaal dat eerst niet bestond maar dat nu tastbaar wordt omdat zij erin kan geloven.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 01:09 schreef Nadine26 het volgende:
Morgen zal ik vertellen over het gesprek bij de uitgever. Nu slapen
 
  Ik denk dat het te maken heeft met de nieuwe weg die ik ben ingeslagen, zowel wat betreft het 'genre' (plotgedreven verhaal, als je dat een genre mag noemen) als wat betreft de toon. Het is allemaal iets serieuzer dan ik gewend ben. Ik zal niet zeggen dat het 'literair' is - ik weet niet eens wat dat is - maar ik probeer in dit verhaal wel een bepaald gevoel te leggen. Iets nostalgisch. Nou ja, ik kan het niet goed uitleggen. Het komt erop neer dat mijn hoofdpersoon, tevens de vertelster, een nogal ernstig personage is. Dat kwam in dit geval toevallig zo uit, omdat de lezer het verhaal beleeft door háár ogen, en zij is een meisje dat enorm opkijkt naar de rijke familie waar zij (na de dood van haar moeder) in huis komt wonen. Ik heb dus gekozen voor een tamelijk bedachtzaam en beschouwend perspectief, en dat sluit grappen en grollen uit. Het zijn dus de bijfiguren die voor de scherpe opmerkingen moeten zorgen. Dat is een beproefd procedé, ik ben niet de eerste die kiest voor een beschouwende hoofdspersoon, maar ik was bang dat het saai zou worden, bloedeloos. Dat lijkt dus mee te vallen.
 Ik denk dat het te maken heeft met de nieuwe weg die ik ben ingeslagen, zowel wat betreft het 'genre' (plotgedreven verhaal, als je dat een genre mag noemen) als wat betreft de toon. Het is allemaal iets serieuzer dan ik gewend ben. Ik zal niet zeggen dat het 'literair' is - ik weet niet eens wat dat is - maar ik probeer in dit verhaal wel een bepaald gevoel te leggen. Iets nostalgisch. Nou ja, ik kan het niet goed uitleggen. Het komt erop neer dat mijn hoofdpersoon, tevens de vertelster, een nogal ernstig personage is. Dat kwam in dit geval toevallig zo uit, omdat de lezer het verhaal beleeft door háár ogen, en zij is een meisje dat enorm opkijkt naar de rijke familie waar zij (na de dood van haar moeder) in huis komt wonen. Ik heb dus gekozen voor een tamelijk bedachtzaam en beschouwend perspectief, en dat sluit grappen en grollen uit. Het zijn dus de bijfiguren die voor de scherpe opmerkingen moeten zorgen. Dat is een beproefd procedé, ik ben niet de eerste die kiest voor een beschouwende hoofdspersoon, maar ik was bang dat het saai zou worden, bloedeloos. Dat lijkt dus mee te vallen.   ), ze verwachten dat de schrijver met een oranje vlag zwaait als er iets belangrijks staat te gebeuren, en dus moet je die oranje vlag gewoon pakken. Dit geldt trouwens in mindere mate voor de echte plot-ingrediënten (wie is de moordenaar, om het even simpel te zeggen: daarbij mag de vlag achterwege blijven), maar de weg ernaartoe moet volgens mij wel als een speurtocht worden gepresenteerd. Veel vlaggetjes, dus
 ), ze verwachten dat de schrijver met een oranje vlag zwaait als er iets belangrijks staat te gebeuren, en dus moet je die oranje vlag gewoon pakken. Dit geldt trouwens in mindere mate voor de echte plot-ingrediënten (wie is de moordenaar, om het even simpel te zeggen: daarbij mag de vlag achterwege blijven), maar de weg ernaartoe moet volgens mij wel als een speurtocht worden gepresenteerd. Veel vlaggetjes, dus   
  
  
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			


 
			 
			
			
			 
 
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Precies mijn aanmerkingen op de tekst. Ik heb gemerkt dat ik sowieso nogal afstandelijk schrijf, maar daar zit ik niet heel erg mee. Het is meer dat ik moeite heb om er emoties in te stoppen, zelfs in een klinische tekst horen die vind ik.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 23:03 schreef wonderer het volgende:
Een wakkerwordende hoofdpersoon is al niks. De scene kan best, maar de eerste zin waarin de hoofdpersoon wakkerwordt is cliche. En ik vind de stijl wat te klinisch, alsof je een zakelijke tekst schrijft. Het is heel beschrijvend, ik vind het moeilijk om mee te leven.
Begin met de zintuigelijke waarneming en laat hem daar een conclusie uit trekken, misschien werkt dat.
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Ik begrijp wat je bedoelt, en er dringen zich wat ideetjes op. Ik ga weer aan de slagquote:Op dinsdag 8 maart 2011 23:32 schreef wonderer het volgende:
Focus bijvoorbeeld op de geur in de ruimte waar hij wakker wordt. Dat is het eerste wat hij merkt, niet dat het zijn kamer niet is. Beschrijf de geur en maakt het contrast met wat hij gewend is. Daar volgt dan uit dat het zijn kamer niet is.

 
											 
			 
			
			
			No problemquote:Op dinsdag 8 maart 2011 23:35 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, en er dringen zich wat ideetjes op. Ik ga weer aan de slag
Bedankt
 Succes!
 Succes! Geen zin.
 Geen zin.
											 
			 
			
			
			Ja, dat is inderdaad het probleemquote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:37 schreef wonderer het volgende:
tl;dr
Wel hoor. Wat tof dat je weer helemaal in je verhaal gelooft, fijn. En dat je het zelf niet ziet, daar heb ik wel een theorie over. Jij weet alle afwegingen die je hebt gemaakt tijdens het schrijven, de onzekerheid bij je keuzes, de paragrafen die je hebt verwijderd en alles. Dus jouw blik is helemaal vertroebeld door alles wat je verhaal NIET is. De lezer ziet alleen maar wat het wel is.
 Ik zie ook vooral hoe slecht het (bij vlagen) was, bovendien ben ik een nogal doortastende herschrijver. Dat zei de uitgeefster ook: "Jij herschrijft echt grondig, het is een compleet nieuw verhaal geworden." Maar die oude versies ben ik nog niet vergeten
 Ik zie ook vooral hoe slecht het (bij vlagen) was, bovendien ben ik een nogal doortastende herschrijver. Dat zei de uitgeefster ook: "Jij herschrijft echt grondig, het is een compleet nieuw verhaal geworden." Maar die oude versies ben ik nog niet vergeten   (Overigens heeft dat grondige herschrijven er ook voor gezorgd dat ik mijn oorspronkelijke ontknoping was vergeten - het is dus toch wel goed om af en toe over mijn schouder te kijken naar oude ideeën).
  (Overigens heeft dat grondige herschrijven er ook voor gezorgd dat ik mijn oorspronkelijke ontknoping was vergeten - het is dus toch wel goed om af en toe over mijn schouder te kijken naar oude ideeën).Ja, precies: dat STAAT er toch? Maar ook dingen die er wel degelijk staan, worden over het hoofd gezien. Dat is grappig om te merken: je probeert als schrijver zo min mogelijk informatie te herhalen, het moet zo compact en strak mogelijk, maar in de praktijk blijkt die compactheid niet te werken; lezers letten op andere details en creëren, kortom, hun eigen verhaal. Klootzakken!quote:En bedankt voor die vlaggen. Ik merkte het aan mijn proeflezers ook al, dan dacht ik weer "dat STAAT er toch." Ik ben zelf een aandachtige lezer en onthoud regelmatig iets uit het eerste hoofdstuk dat dan later (al dan niet op de juiste manier) terugkomt op het einde. Ik verwacht dat anderen dat ook doen, maar niet dus.
Iets meer met rooie vlaggen gaan zwaaien zodat de oranje minder opvallen dan maar
 Maar het is wel goed om te weten. En daar zijn meelezers dus heel belangrijk voor, want dat zou ik zelf echt NOOIT bedenken.
 Maar het is wel goed om te weten. En daar zijn meelezers dus heel belangrijk voor, want dat zou ik zelf echt NOOIT bedenken.Ik hoop hetquote:En die deadline haal je wel, toch? Ik heb sinds 1 maart al 10000 woorden geschreven, dat lukt jou ook wel
 
											 
			 
			
			
			Tirza misschien wel, maar alleen in combinatie met een synopsis.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 19:26 schreef Mainport het volgende:
In de zoektocht naar bevestiging wilde ik een manuscript schrijven en de eerste 5000 woorden opsturen naar diverse uitgeverijen, zodat die mij de motivatie kunnen geven door te gaan. Het getal 5000 heb ik zo uit de lucht geplukt, omdat ik vermoedde dat uitgevers op basis daarvan wel iets kunnen zeggen. Nu heb ik 2500 woorden en zit ik al twee weken zonder motivatie, want wie zegt dat dit goed genoeg is? Zoiets kun je zelf niet beoordelen.
Mijn vraag is: kan een uitgever iets zeggen over de kwaliteit op basis van 2500 woorden? Ik begrijp natuurlijk dat na een paar zinnen al duidelijk is of iets waardeloos is, maar kun je dan ook al voorspellen dat een boek goed wordt? Is na 2500 woorden al duidelijk dat Tirza genomineerd wordt voor de AKO?
 
			 
			
			
			Ik heb het ook niet aangepast. Voor je het weet komt de volgende proeflezer zeuren dat er zo veel herhaling in zit. Lezers overschatten is altijd nog beter dan lezers onderschatten.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 23:57 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, precies: dat STAAT er toch? Maar ook dingen die er wel degelijk staan, worden over het hoofd gezien. Dat is grappig om te merken: je probeert als schrijver zo min mogelijk informatie te herhalen, het moet zo compact en strak mogelijk, maar in de praktijk blijkt die compactheid niet te werken; lezers letten op andere details en creëren, kortom, hun eigen verhaal. Klootzakken!Maar het is wel goed om te weten. En daar zijn meelezers dus heel belangrijk voor, want dat zou ik zelf echt NOOIT bedenken.
 
			 
			
			
			Ander begin gemaakt en ik vind het een stuk beter dan mijn oude opening. Ten eerste wat uitgebreidener, ten tweede wat persoonlijker.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 23:35 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, en er dringen zich wat ideetjes op. Ik ga weer aan de slag
Bedankt
 
											 
			 
			
			
			 Kan ik de factuur mailen of liever per PB?
 Kan ik de factuur mailen of liever per PB?  
											 
			 
			
			
			am.mehoela@hotmail.comquote:Op woensdag 9 maart 2011 02:11 schreef wonderer het volgende:
Kan ik de factuur mailen of liever per PB?
 
											 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat heb ik ook altijdquote:Op zondag 13 maart 2011 19:54 schreef Gwywen het volgende:
Nee, waardeloos is dat hè. Dan voelt 't zo afgerond dat je er bijna niet meer toe komt om verder te gaan.
Ikzelf zit momenteel in de fase van "ergens moet zus en zo er nog tussen", maar dan niet weten hoe en waar, omdat het eigenlijk allemaal al vrij hermetisch is en er zomaar een stuk tussen proppen alles wat erna komt overhoop gooit.
 Nou ja, bij mijn vorige drie boeken. Ik heb dan altijd het idee dat mensen precies kunnen zien waar je iets hebt ingevoegd omdat het niet meer zo lekker op elkaar aansluit.
 Nou ja, bij mijn vorige drie boeken. Ik heb dan altijd het idee dat mensen precies kunnen zien waar je iets hebt ingevoegd omdat het niet meer zo lekker op elkaar aansluit. 
			 
			
			
			Dit is zo herkenbaar.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 12:12 schreef Nadine26 het volgende:
Ik zei: "Ik ben een deadlineschrijver, ik weet nu al dat ik de komende maanden heel veel ga doen, maar schrijven zal er niet van komen."
"Hoezo?" vroeg ze verbaasd.
"Omdat ik een deadlineschrijver ben. Als jij zegt dat ik het over twee maanden moet inleveren, lever ik het over twee maanden in. Maar als jij zegt dat ik nog een halfjaar de tijd heb, ga ik met vakantie."
"O. maar het is bijna af."
"Daarom juist."
"O. En als ik zeg dat je op het 1 juni moet inleveren?"
"Dan weet ik dat je eigenlijk 1 januari bedoelt. En dan ga ik dus met vakantie."
Zo ging dat nog een tijdje door. Uiteindelijk zag ik wel in dat er voor mij weinig te winnen viel, en dus heb ik me erbij neergelegd. Inmiddels heb ik besloten om 1 juni aan te houden, en om het voordeel ervan in te zien. De druk is minder groot. En ach, het is maar een datum. Dit is voor mij een mooi moment om eens verlost te raken van die eeuwige deadline-obsessie, en om te proberen de zaak volwassen aan te pakken
 . Ik schrijf mee aan een onderwijsmethode en werk samen met een eindredacteur die heel goed is en mij ook goed weet te motiveren maar die dit gewoon niet snapt. Hij is veel te soft.
 . Ik schrijf mee aan een onderwijsmethode en werk samen met een eindredacteur die heel goed is en mij ook goed weet te motiveren maar die dit gewoon niet snapt. Hij is veel te soft.  
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 Ik schaam me dood, maar goed. Het past wel goed in het verhaal en dat is het hele punt.
 Ik schaam me dood, maar goed. Het past wel goed in het verhaal en dat is het hele punt.  
			 
			
			
			Ligt eraan hoeveel tekst er op je a4'tje past natuurlijk. Als je met Courier new 14pt dubbele regelafstand werkt is het een stuk minder dan met 10pt times enkele regelafstand.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 01:51 schreef Mishu het volgende:
Hoeveel a4tjes tekst is een normaal gebruikelijk manuscript van een literair boek eigenlijk?
 
			 
			
			
			Na die zeven hoofdstukken kom je echt in de kern van het verhaal, je hebt dan de introducties van de karakters en Het Grote Probleem is dan duidelijk. Hoe dat verder gaat, hoe dat zich oplost, weet ik nog niet maar ik verwacht dat het vanzelf komt. De beste ideeën komen toch terwijl ik schrijf. En ik houd mezelf niet voor de gek: Ik denk niet dat ik de 50.000 aan ga tikken (mijn doel voor een eerste boekje). Maar ik merk wel dat ik met elke poging een stukje beter word. Dat is ook wat waard.quote:Op vrijdag 18 maart 2011 01:42 schreef wonderer het volgende:
Goed zo, AT! Hoeveel is 7 hoofdstukken? De helft? een beginnetje? Of bijna alles? Weet je dat al of wordt het nog een verrassing?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Hij is diabeet, heeft een dialyseapparaat in eigen huis en laat met een dialyseslang de fles vullen?quote:Op zondag 20 maart 2011 15:34 schreef Beardy het volgende:
Okee, schrijvers en schrijfsters, hulp alsjeblieft; ik ben iets aan het schrijven en daarin moet ik op een of andere manier de hoofdpersoon een wijnfles met bloed laten vullen. De setting is een verlaten kasteeltje. Mijn probleem is dat de enige manier die ik kan bedenken het gebruik van een spuit is (injectiespuit of zo iets), maar; waar zou ik die een beetje logisch in een kasteeltje kunnen plaatsen?
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			infuusnaald?quote:Op zondag 20 maart 2011 15:41 schreef Beardy het volgende:
't is een verlaten kasteeltje 'in the middle of nowhere' zonder elektriciteit enzovoorts. Het is ook niet 'in eigen huis' (verlaten kasteeltje!!!).
 
			 
			
			
			SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uhm ...... moeten we niet intussen naar HOOFDSTUK 5 gaan trouwens?
 
			 
			
			
			Het kasteeltje was lang geleden van een rijke graaf die er van hield om lugubere experimenten te doen op kinderen/dieren. Het grootste gedeelte van zijn kasteel en laboratorium is ontruimd/weggeroofd, maar er liggen nog wat kleine dingetjes als naalden enz.quote:Op zondag 20 maart 2011 15:34 schreef Beardy het volgende:
Okee, schrijvers en schrijfsters, hulp alsjeblieft; ik ben iets aan het schrijven en daarin moet ik op een of andere manier de hoofdpersoon een wijnfles met bloed laten vullen. De setting is een verlaten kasteeltje. Mijn probleem is dat de enige manier die ik kan bedenken het gebruik van een spuit is (injectiespuit of zo iets), maar; waar zou ik die een beetje logisch in een kasteeltje kunnen plaatsen?
 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			Oude aderlaat-spullenquote:Op zondag 20 maart 2011 16:59 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Het kasteeltje was lang geleden van een rijke graaf die er van hield om lugubere experimenten te doen op kinderen/dieren. Het grootste gedeelte van zijn kasteel en laboratorium is ontruimd/weggeroofd, maar er liggen nog wat kleine dingetjes als naalden enz.
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			in de wijnkelder waar ze wijn probeerden om tevormen tot een mousserende wijn dmv injecties van koolzuur....quote:Op zondag 20 maart 2011 15:34 schreef Beardy het volgende:
Okee, schrijvers en schrijfsters, hulp alsjeblieft; ik ben iets aan het schrijven en daarin moet ik op een of andere manier de hoofdpersoon een wijnfles met bloed laten vullen. De setting is een verlaten kasteeltje. Mijn probleem is dat de enige manier die ik kan bedenken het gebruik van een spuit is (injectiespuit of zo iets), maar; waar zou ik die een beetje logisch in een kasteeltje kunnen plaatsen?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
  
			 
			
			
			Ja, dat dus.quote:Op dinsdag 29 maart 2011 12:12 schreef Gwywen het volgende:
Dat laatste vind ik ook altijd moeilijk. In hoeverre laat je iets aan de verbeelding van de lezer over, en in hoeverre schotel je hem de conclusies voor.
Ikzelf ben een detaillezer, dus er ontgaat mij zelden iets, het komt weinig voor dat ik in een boek iets niet zag aankomen, maar mijn zus bijvoorbeeld is een luie lezer aan wie subtiele hints volkomen voorbij gaan. Als ik schrijf ben ik altijd bang te veel weg te geven en dan hoor je achteraf van proeflezers termen als deus ex machina, terwijl ik de gebeurtenis in mijn ogen toch luidkeels aangekondigd had.
Enfin, we modderen maar voort. Correctiewerk is best leuk als je buiten in het zonnetje zit.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Bij wie? Uitgevers? Twijfelachtig, verhalenbundels doen het al niet goed en als je helemaal geen naam hebt dan nog minder.quote:Op woensdag 30 maart 2011 23:45 schreef Blinky het volgende:
Zou er interesse zijn in een verhalenbundel met korte verhalen?
 
			 
			
			
			Ja, bij uitgevers.quote:Op woensdag 30 maart 2011 23:57 schreef wonderer het volgende:
[..]
Bij wie? Uitgevers? Twijfelachtig, verhalenbundels doen het al niet goed en als je helemaal geen naam hebt dan nog minder.
 
			 
			
			
			Je moet uitzoeken waar de rechten liggen en daar dan vragen of jij de rechten van de vertaling mag kopen. De meeste uitgevers (in Nederland) hebben wel een segment Foreign Rights op de site, misschien de oorspronkelijke Franse uitgever ook.quote:Op donderdag 31 maart 2011 00:05 schreef Blinky het volgende:
[..]
Ja, bij uitgevers.
Jammer, want volgens mij zit er in korte verhalen juist veel meer de mogelijkheid om je fantasie te gebruiken.
Ik heb overigens een paar prachtige Franse boeken liggen, die niet in het Nederlands vertaald zijn. Hoe zou dat werken als je daar een vertaling van zou willen maken? Kun je gewoon naar die uitgeverij schrijven en zeggen dat je het wilt vertalen?
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dat is inderdaad wel een ideequote:Op donderdag 31 maart 2011 00:47 schreef prupke het volgende:
@blinky : hoe kort zijn je verhalen?
Je kan namelijk ook eventueel tijdschriften als Libelle en Margriet en noem maar op kunnen benaderen voor je korte verhalen.
Als ze aanslaan kan je via dat tijdschrift naam maken ..en dan evt een bundel uitgeven...
Of is dat iets wat je niet wilt ( in een tijdschrift ?)
 Met een tijdschrift zou ik geen moeite heb ik denk ik. Hoewel sommige verhalen identieke reflecties zijn waarin ik ongezouten mijn mening geef. Zou je zoiets (wellicht in eerste instantie) ook onder een pseudoniem kunnen doen? Of is dat not done?
 Met een tijdschrift zou ik geen moeite heb ik denk ik. Hoewel sommige verhalen identieke reflecties zijn waarin ik ongezouten mijn mening geef. Zou je zoiets (wellicht in eerste instantie) ook onder een pseudoniem kunnen doen? Of is dat not done?
											 
			 
			
			
			Ik heb ooit een weblog gehad waar ik veel positieve reacties op kreeg op de korte verhalen die ik daar plaatste. Aan een wedstrijd heb ik nog niet aan meegedaan, maar is inderdaad ook wel een ideequote:Op donderdag 31 maart 2011 11:31 schreef Gwywen het volgende:
Korte verhalen kun je naar literaire magazines sturen, of je kunt meedoen met verhalenwedstrijden om te kijken hoe je stijl 'in de markt ligt'.
 
											 
			 
			
			
			Precies.quote:Op donderdag 31 maart 2011 11:31 schreef Gwywen het volgende:
Korte verhalen kun je naar literaire magazines sturen, of je kunt meedoen met verhalenwedstrijden om te kijken hoe je stijl 'in de markt ligt'.

 
			 
			
			
			Soms is een pseudoniem makkelijker , om het feit dat het makkelijker bektquote:Op donderdag 31 maart 2011 18:52 schreef Blinky het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een ideeMet een tijdschrift zou ik geen moeite heb ik denk ik. Hoewel sommige verhalen identieke reflecties zijn waarin ik ongezouten mijn mening geef. Zou je zoiets (wellicht in eerste instantie) ook onder een pseudoniem kunnen doen? Of is dat not done?

 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Maand of 2, denk ik, en bij proeflezer 4 sinds afgelopen weekendquote:Op woensdag 13 april 2011 22:24 schreef wonderer het volgende:
Hoe lang ligt je verhaal al bij de proeflezers? Gewoon een schop geven hoor.
 .
.  .
.
											
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |