Ligt er een beetje aan. Ik gebruik bevriende schrijvers, maar ik proeflees zelf ook professioneel, soms voor mensen die ik niet (goed) ken.quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:32 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Wat bedoelen jullie trouwens precies met de term "proeflezers"? Iemand die je kent die het grondig voor je leest en feedback geeft, of meer een onafhankelijk persoon bijvoorbeeld bij een uitgever oid?
Dat laatste doe ik dus wel een beetje, door goede vrienden te vragen. Maar ik geef ook duidelijk aan dat ze kritisch mogen en zelfs moeten zijn. En ik vraag ook vooral mensen van wie ik weet dat ze dat kunnen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:34 schreef wonderer het volgende:
In ieder geval NIET je moeder/buurvrouw/beste vriendin, aangezien die over het algemeen niet bepaald gedegen kritiek zullen geven, bang je te kwetsen.
allereerst dank je voor je feedback (dat geld ook voor Wonderer)! Het volk kent op zich wel magie maar ze kennen het niet allemaal. Binnen een zogeheten filosofengilde waar mensen hun leven toewijden aan het vergaren van zoveel mogelijk kennis zijn er mensen die magie kunnen toepassen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 21:14 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Ik denk dat het, op de manier hoe jij het uitlegt, inderdaad iets te onrealistisch is. Beste manier hoe je, naar mijn inziens, met dit verhaalelement kunt omgaan is dat het volk op een bepaalde manier zelf kan beslissen om, ergens in hun leven, te kiezen om te stoppen met ouder worden (geen weg terug dus, dan blijft het "realistisch"). Zo verdwijnen zeer waarschijnlijk wel je kinderen uit je verhaal (behalve de echte kinderen) maar dat is ook wel realistischer; een kind van vijf die stiekem een 500 jaar oude man is en ook zo denkt kan namelijk wel heel maf overkomen.
OF, als ze over magische krachten beschikken: ze zijn gewoon onsterfelijk maar kunnen, met behulp van magie, hun lichaam jonger laten lijken dan ze zijn (maar dan krijg je weer situaties dat iemand van 50 naar 5 terug naar 25 is gegaan qua uiterlijk).
Persoonlijk zou ik voor optie 1 gaan (helemaal als ze geen magie kennen natuurlijk), maar optie 2 is aardig goed uitgevoerd door Christopher Paolini in Eldest/Oudste.
In jou heb ik wel vertrouwen dat je de juiste mensen uitzoekt, ja Proeflezen is niet alleen het boek lezen en zeggen "ja leuk".quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:36 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dat laatste doe ik dus wel een beetje, door goede vrienden te vragen. Maar ik geef ook duidelijk aan dat ze kritisch mogen en zelfs moeten zijn. En ik vraag ook vooral mensen van wie ik weet dat ze dat kunnen.
dus als ik proeflezers zoek zou ik jou kunnen vragen?quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:34 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ligt er een beetje aan. Ik gebruik bevriende schrijvers, maar ik proeflees zelf ook professioneel, soms voor mensen die ik niet (goed) ken.
In ieder geval NIET je moeder/buurvrouw/beste vriendin, aangezien die over het algemeen niet bepaald gedegen kritiek zullen geven, bang je te kwetsen.
Ja, mijn tarieven staan op mijn sitequote:Op woensdag 2 februari 2011 22:41 schreef najazeg het volgende:
[..]
dus als ik proeflezers zoek zou ik jou kunnen vragen?
waar dan? ik zie van alles, o.a. van je boeken maar geen tarieven...quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:42 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ja, mijn tarieven staan op mijn site
Oh, verkeerde site http://nietoverdrijven.com/proeflezen-en-redactiewerk/quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:48 schreef najazeg het volgende:
[..]
waar dan? ik zie van alles, o.a. van je boeken maar geen tarieven...
gezien alleen met mijn aantal woorden wat de 100.000 al een tijd geleden voorbij is gegaan weet ik niet of dit me zou lukken :-/quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:49 schreef wonderer het volgende:
[..]
Oh, verkeerde site http://nietoverdrijven.com/proeflezen-en-redactiewerk/
Synopsis kan ik niet zo heel veel mee, maar verder is het up to you.quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:56 schreef najazeg het volgende:
dat kan idd, of een paar hoofdstukken en een synopsis wellicht?
Zeer veel respect voor je als je 75.000 woorden in 8 uur kan controleren op spelfouten en grammaticaquote:Een gemiddeld manuscript (tot 75.000 woorden) zal op een uur of acht uitkomen.
Tenzij het echt boordevol fouten staat. Maar dan stuur ik het terug en mag je eerst de Word spellingscontrole eroverheen halen.quote:Op vrijdag 4 februari 2011 00:25 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Zeer veel respect voor je als je 75.000 woorden in 8 uur kan controleren op spelfouten en grammatica
Cadans tweeenhalf jaar (met tussenpozen), Dubbel Leven zes maanden en Deel Drie negen maanden, maar van de zomer heb ik nauwelijks geschreven wegens persoonlijke omstandigheden.quote:Op woensdag 9 februari 2011 20:42 schreef Complexiteit het volgende:
Hoelang deed je over je romans Wonderer?
Klopt. De eerste proeflezer haalde er ook een aantal fouten uit, dingen die niet klopten en passages die overbodig waren.quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:40 schreef wonderer het volgende:
[..]
In jou heb ik wel vertrouwen dat je de juiste mensen uitzoekt, ja Proeflezen is niet alleen het boek lezen en zeggen "ja leuk".
Okequote:Op woensdag 9 februari 2011 20:44 schreef wonderer het volgende:
[..]
Cadans tweeenhalf jaar (met tussenpozen), Dubbel Leven zes maanden en Deel Drie negen maanden, maar van de zomer heb ik nauwelijks geschreven wegens persoonlijke omstandigheden.
Toen schreef ik nog gewoon voor de lol, had geen ambitie om het uit te geven, dat kwam pas toen het bijna klaar was. Dus toen schreef ik gewoon als ik zin had. Daarna "moest" het ineens.quote:Op woensdag 9 februari 2011 21:31 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Oke
Had je tijdens Cadans nog andere verplichtingen, en ben je daarna meer tijd in het schrijven gaan steken?
grappig, daar heb ik nog nooit van gehoord. Klinkt erg interessant.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 02:20 schreef Beardy het volgende:
Rumille het is een oude truuk; gebruik plaatsnamen als karakter namen en namen van mensen als plaatsnamen. Maar het is een truuk die verbazend goed werkt!
Wat interactieve fictie is, weet ik niet. Maar over het gebruik van details las ik gisteren toevallig iets leuks in een interview met Hemingway, die er het volgende over zegt (ik zet de vraag er even bij voor de duidelijkheid):quote:Op donderdag 10 februari 2011 01:02 schreef Beardy het volgende:
Ik geef toe, dit is BIJNA off topic (of niet?) maar .... ik schrijf wel eens wat, er zijn dingetjes van me gepubliceerd. Het meeste niet geheel en al fictie (wiskundige concepten introduceren en met elkaar verbinden in verhaaltjes). Ik merk dat ik nogal ..... filmisch schrijf (nadat meerdere lezers dat opmerkten) en dat stoort me; de beste plaatjes ontstaan in het hoofd van de lezer, onbewust vul je heel veel details en zo in. Dus zoals ik de neiging heb te schrijven, nogal gedetailleerd, dat ergerder me een beetje.
Schrijven is schrappen (Godfried Bomans quote)
Ik heb ook vaak het probleem dat ik dingen die ik lees te lineair vind, in de zin van dat ik denk "waarom gaat Pietje nou daar linksaf in plaats van rechts?". Nu heb ik denk ik op beide problemen iets gevonden ik schrijf geen verhalen meer maar maak interactieve fictie.
Wat ik me nou afvroeg .... zou het mogelijk zijn op die e-readers (al is het maar in zéér beperkte zin*) iets met 'interactieve fictie' te doen?
* vroeger had je van die 'choose your adventure' boeken, waar je een keuze moest maken en dan naar een andere bladzij springen.
Het is wel een heel leuk boek, hè?quote:Op vrijdag 11 februari 2011 11:07 schreef broer het volgende:
Die anekdote is apocrief. Hemingway heeft nooit voor de Star over honkbal geschreven.
Toen ik het kocht, heb ik aanvankelijk alleen de interviews gelezen met de schrijvers die me echt interesseerden, maar nu ben ik er eens goed voor gaan zitten en lees ik ze allemaal. Het is echt een schatkist, dit boek. Het beste interview tot nu toe: John Irving. Dat is geen lievelingsschrijver van me, maar door dit interview krijg ik wel zin om weer iets van hem te lezen. Nu begin ik aan Henri Millerquote:Op vrijdag 11 februari 2011 11:19 schreef broer het volgende:
Ik heb nog lang niet alle interviews gelezen, maar het is een prachtig boek.
Maar is dat dan niet heel veel werk? Ik vind het al lastig en tijdrovend genoeg om één verhaal te schrijven, en één ontknoping, laat staan als ik een heel keuzemenu aan mogelijkheden zou moeten verzinnen. Bovendien: er is altijd maar één oplossing de beste, toch? Ik zou het geduld niet hebben om alle B-keuzes gedetailleerd uit te werken, simpelweg omdat er ook een A-keuze is die veel beter werkt.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 12:18 schreef Beardy het volgende:
Hmmmmmm ..... bedankt Nadine. Het herinnert me aan iets wat een schilder van SF boeken covers zei over zijn werk (grote ruimteschepen tekenen); dat door er hier en daar wat kleine dingetjes heel gedetailleerd in te maken krijgt de rest juist de grootte die het moet hebben.
Interactieve fictie is precies dat; niet een verhaal dat de lezer stap voor stap moet volgen zoals de schrijver het heeft bedoeld, maar een met enige vrijheid rondwandelen door de setting. Het kan heel beperkt zijn (gaan we links of gaan we rechts) tot heel breed (alternatieve eindes en zo).
Ah, bonquote:Op vrijdag 11 februari 2011 12:37 schreef Beardy het volgende:
ah ja Nadine, het is wat meer werk, maar het is gewoon geinig. Het hoeft ook niet heel moeilijk te zijn, je kan bijvoorbeeld hoofdlijnen en bijzaken een beetje scheiden of wat kleine dingetjes verschillend maken (vandaar; gaan we links of gaan we rechts).
Ik vind het vooral leuk om met de verwachtingen te spelen, dus de speler in het begin iets dwingen te doen (water uit een amfoor drinken) en dan later, als de amfoor weer terugkomt, de speler juist te straffen (blijkt de amfoor gif te bevatten - dat soort dingen moet je wel zo doen dat de speler die een béétje oplet er niet in trapt).
Maar neem nou, wat in veel verhalen voorkomt, dat er een aantal dingen tegelijk gebeuren. Met interactieve fictie kan je, heel basaal, de lezer laten kiezen in welke volgorde die tegelijk gebeurende dingen gelezen worden - door te kiezen voor een bepaald karakter in het verhaal bijvoorbeeld.
Laatst schreef je ditquote:Op vrijdag 11 februari 2011 17:35 schreef wonderer het volgende:
Waarom kijk je nou naar mij? Volgens mij mis ik iets.
quote:Op donderdag 20 januari 2011 22:50 schreef wonderer het volgende:
Tering... Ben blij dat ik daar geen last van heb, wat een gedoe. Een emotionele uitputtingsslag.
Oh nee, ik denk dat het vak schrijver al duizenden jaren hetzelfde is, en dat blijft het ook gewoon. Om maar weer eens te citeren uit het boek ('De ontdekking van de literatuur', The Paris Review Interviews, samengesteld door Joost Zwagerman):quote:Ik ken dat boek verder niet maar ik vraag me wel af hoezeer de "nieuwe" schrijvers lijken op die oude meesters. Het vak "schrijver" is toch wel veranderd in al die jaren? Alleen al door de opkomst van internet en de POD-"uitgeverijen"...
Als je de vergelijking met een prostituee aanhoudt, dan is het misschien wel zo dat zij tegenwoordig via internet geboekt kan worden, of misschien zelfs via Twitter of weet ik wat, maar haar core business - om het even netjes te omschrijven - verandert toch niet? Door de moderne techniek levert zij geen betere seks.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 18:05 schreef wonderer het volgende:
Oh, dat, maar dat wil niet zeggen dat ik niet mijn onzekerheden heb en het soms echt niet meer weet, hoor Het is gewoon niet zo heftig bij mij, maar ik ben sowieso niet bepaald emotioneel.
En ik ben het wat dat laatste betreft niet met je eens. Het vak prostituee is nog veel ouder dan schrijver, en uiteindelijk komt het altijd op hetzelfde neer, maar de manier waarop is wel veranderd. Alleen al de hardware, waarmee je schrijft, zorgt voor een andere beleving: met een kroontjespen of een netbook en alles ertussenin. Forums waar je stukjes tekst kan posten en met andere schrijvers over dingen praat in plaats van in je eentje op een zolderkamer zwoegen tot het af is en hopen dat de uitgever het goed vindt.
En dan is er nog de definitie van "goed verhaal" dat met elke generatie schrijvers weer verandert.
Maar wel andere seks. Door internet, waardoor mensen veel makkelijker in aanraking komen met allerlei "uitwassen" (zonder daar een oordeel over te willen vellen) zal een prostituee nu (ook) andere wensen moeten gaan vervullen, en waarschijnlijk vaker (meer mannen die anaal willen omdat ze dat steeds in die filmpjes op internet zien bijvoorbeeld).quote:Op zaterdag 12 februari 2011 01:50 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Als je de vergelijking met een prostituee aanhoudt, dan is het misschien wel zo dat zij tegenwoordig via internet geboekt kan worden, of misschien zelfs via Twitter of weet ik wat, maar haar core business - om het even netjes te omschrijven - verandert toch niet? Door de moderne techniek levert zij geen betere seks.
Personal preference, lijkt me. Judith Visser bijvoorbeeld schrijft haar boeken eerst op papier en voert ze dan pas in. Direct op de computer schrijven werkt voor haar niet, dan is het gedachtenproces anders. Ik kan dan weer niet op papier schrijven, omdat ik veel sneller tik dan ik schrijf, en met een pen kan ik mijn gedachten niet bijhouden. Dan ga ik dus anders denken en krijg ik een ander soort tekst. Ik ga met pen en papier niet ineens AVI4 schrijven of zo, maar het beinvloedt wel degelijk het proces subtiel.quote:Toen ik mijn eerste boek schreef (vorige eeuw ) had ik nog geen internet, toch was de schrijfervaring niet wezenlijk anders. Tijdens mijn studie schreef ik nota bene nog wel eens essays op de typemachine, compleet met schaar en lijm, maar ook dat was - nou ja, eigenlijk was dat leuker . Ik houd wel van een beetje knutselen. Dus nee, ik geloof niet dat je nou zo anders gaat schrijven of denken door die technische handigheidjes.
Ik weet niet of je die conclusie kunt trekken, dat ze daarom groot waren en daarom gelezen worden, maar ik heb geen basis of argumenten dus die laat ik even met rust.quote:Ik geloof wél dat wij tegenwoordig (door film/computer/informatie-overvloed) een kortere aandachtspanne hebben, waardoor schrijvers meer vaart moeten aanbrengen in hun verhaal. Maar dat konden de meeste grote schrijvers vroeger ook al. Daarom waren ze groot. Daarom worden ze tot op de dag van vandaag gelezen.
Volgens mij zijn al die 'veranderingen' gewoon tijdsgebonden - tegenwoordig bellen we met mobieltjes, vroeger communiceerden mensen per post, en dat soort details maken romans 'modern', maar het blijven irrelevante details. Ik bedoel: romans gaan al eeuwen over de dood, de liefde en, nou ja: het leven. What makes us tick. Dat verandert niet.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 07:09 schreef wonderer het volgende:
[..]
Maar wel andere seks. Door internet, waardoor mensen veel makkelijker in aanraking komen met allerlei "uitwassen" (zonder daar een oordeel over te willen vellen) zal een prostituee nu (ook) andere wensen moeten gaan vervullen, en waarschijnlijk vaker (meer mannen die anaal willen omdat ze dat steeds in die filmpjes op internet zien bijvoorbeeld).
Het vak (mannen bevredigen/goed verhaal schrijven) verandert misschien niet, maar de invulling ervan wel.
En daarmee wil ik niet de "waarheden" uit dat interviewboek ontkrachten of wat dan ook, maar ik denk dat hun boeken nu niet meer geschreven zouden worden. Net zoals de hoer niet meer met haar rokken omhoog in een steegje wordt genomen voor een paar zilveren dubbeltjes.
[..]
Personal preference, lijkt me. Judith Visser bijvoorbeeld schrijft haar boeken eerst op papier en voert ze dan pas in. Direct op de computer schrijven werkt voor haar niet, dan is het gedachtenproces anders. Ik kan dan weer niet op papier schrijven, omdat ik veel sneller tik dan ik schrijf, en met een pen kan ik mijn gedachten niet bijhouden. Dan ga ik dus anders denken en krijg ik een ander soort tekst. Ik ga met pen en papier niet ineens AVI4 schrijven of zo, maar het beinvloedt wel degelijk het proces subtiel.
[..]
Ik weet niet of je die conclusie kunt trekken, dat ze daarom groot waren en daarom gelezen worden, maar ik heb geen basis of argumenten dus die laat ik even met rust.
Ondanks dat de post van Nadine26 het al heel goed heeft uitgelegd wou ik hier toch even in mijn eigen bewoordingen op terugkomen (sorry als dat arrogant klinkt ). Op rustige momenten in het verhaal (dus niet een ellenlange beschrijving als je net midden in een gevecht zit) kan een uitgebreidde beschrijving zeker wel iets toevoegen aan het verhaal, ookal hebben ze niets te maken met het plot (om toch nog even tegen Wonderer in te gaan ). Het helpt om bepaalde aspecten, zoals de omgeving, realistisch te maken voor lezer. Ook krijg de lezer hierdoor een betere binding met de setting; hij voelt zich meer in het verhaal getrokken.quote:Op donderdag 10 februari 2011 01:02 schreef Beardy het volgende:
Ik geef toe, dit is BIJNA off topic (of niet?) maar .... ik schrijf wel eens wat, er zijn dingetjes van me gepubliceerd. Het meeste niet geheel en al fictie (wiskundige concepten introduceren en met elkaar verbinden in verhaaltjes). Ik merk dat ik nogal ..... filmisch schrijf (nadat meerdere lezers dat opmerkten) en dat stoort me; de beste plaatjes ontstaan in het hoofd van de lezer, onbewust vul je heel veel details en zo in. Dus zoals ik de neiging heb te schrijven, nogal gedetailleerd, dat ergerder me een beetje.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het duurt zo lang om af te maken omdat ik aan het programma werk én aan de inhoud; een volgende zal een stuk sneller in elkaar te zetten zijn. Is dit 'een boek schrijven' of niet? Ik denk van wel, de speler heeft iets vrijheid maar moet toch het verhaal volgen. Het zou anders zijn als het een aangekleed iets was (plaatjes, geluiden, muziek); het spel bevat twee plaatjes (goed en slecht einde) maar die dienen als ondergrond voor wat stukjes tekst.
[ Bericht 38% gewijzigd door Beardy op 14-02-2011 08:15:54 ]
Klinkt leuk, ik kijk uit naar de ontwikkelingenquote:Op maandag 14 februari 2011 08:36 schreef wonderer het volgende:
In other news, ik ben begonnen met het plotten van een nieuw verhaal, nu het derde deel van mijn trilogie zo goed als klaar is. In maart gaat er weer een schrijfmarathon van start en die tijd wil ik gebruiken om een kapstok (want 30k woorden is niet genoeg) te maken voor een thriller. Onbeproefd genre, maari k heb geloof ik wel een aardig idee dat daarvoor is uit te werken. Het wordt wel, hoe groot mijn hekel aan de term ook is, een literaire thriller want ik ben nu eenmaal beter in personages dan plots dus alleen een plot gaat me niet lukken.
Bij mij gaat het inleven in de hoofdpersoon beter als ik vanuit de eerste persoon schrijf. Soms schrijf ik een stuk in de 1e pers. ev om meer diepgang te krijgen, en zet ik het daarna over naar 3e persoon ev.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:29 schreef Mishu het volgende:
Ik ben bezig met het schrijven van een kinderboek. Wat is het voordeel van het ik-perspectief tegenover het vertelperspectief? Zijn er voorbeelden van dialogen ofzo?
Wat het voordeel is weet ik niet, maar jonge(re) kinderen kunnen niet goed overweg met het ik-perspectief. Die snappen niet dat het niet over henzelf gaat, of iets in die richting. Dus daar moet je wel rekening mee houden. Sowieso is het handig om eerst de leeftijd van je doelgroep te bepalen. Voor een zevenjarige schrijf je al heel anders dan voor een negenjarige en twaalf is al helemaal anders.quote:Op dinsdag 15 februari 2011 21:29 schreef Mishu het volgende:
Ik ben bezig met het schrijven van een kinderboek. Wat is het voordeel van het ik-perspectief tegenover het vertelperspectief? Zijn er voorbeelden van dialogen ofzo?
Volgens mij mogen kinderboeken (zeker 10-12+) absoluut spannend zijn. Bovendien is Young Adult nu ook 'hot', denk aan De Hongerspelen, Gone, Twilight etc. (maar dat is meer doelgroep 15+).quote:Op woensdag 16 februari 2011 12:20 schreef Mishu het volgende:
En in hoeverre vinden jullie dat een kinderboek spannend mag zijn? Ik maak me soms best zorgen dat ouders het niet relaxed vinden als hun kinderen over enge mannen lezen. Zeker omdat ik weet hoe mijn broer met zijn kinderen is. Maarja, Roald Dahl is er weer groot mee geworden.. Hoe kijken uitgevers hier tegenaan, weet iemand dat?
Tegenwoordig houd ik een hoop details van locaties in het verhaal bij in een apart document, om fouten daarmee zo veel mogelijk te voorkomen. Ik liet eens iemand een verhaal lezen waarin een vrouw terugblikt op haar kindertijd, en hoe ze in de tuin rondjes om het huis rende met haar broer. Alleen woonde ze in een rijtjeshuis .quote:Op dinsdag 22 februari 2011 15:18 schreef Beardy het volgende:
Ander onderwerpje; hoe erg zijn inconsistenties en technische foutjes? In het donker door een beek zwemmen om aan de overkant een lucifer aan te strijken, bijvoorbeeld; natte lucifers branden niet. Een ergere is (naar mijn smaak) in Harry Potter met dat 'levend schaakspel' waarbij Ron 'ineens' begrijpt - na een aantal zetten - hoe hij moet spelen; bij een schaakspel betekent dat gewoon dat je al verloren hebt. Natuurlijk is het risico op zo'n soort fout groter als je over een niet actueel iets schrijft (een slaaf in het oude Egypte met een molensteen graan laten malen bijvoorbeeld; dat werd toen met een vijzel gedaan**).
De vraag is dus; hoe kan je dat soort foutjes voorkomen (of eigenlijk; heb je iemand die wat je schrijft voldoende kritisch wil lezen om dat soort dingetjes op te merken)?
Ik vind het inderdaad een nogal overweldigend en intimiderend project. Dit is pas mijn tweede verhaal dat de grens van 10.000 woorden heeft bereikt en waar het eerste linear is en zich houdt aan de horrorwetten is mijn tweede verhaal een enorme cross-over van allerlei genres. Alsof je eerst een stad van lego maakt met handleiding en daarna eén zonder.quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:19 schreef wonderer het volgende:
Hoezo eng? Bang dat je meer hooi op je vork neemt dan je kunt verstouwen?
Het is fantastisch En die handleidingen heb ik ritueel verbrand, ik wil heel graag weten hoe een boek dat puur op gevoel is geschreven eruit komt te zien.quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:30 schreef wonderer het volgende:
Maar je eigen stad bouwen is wel een stuk leuker. En af en toe kun je best spieken in een handleiding om te kijken hoe je precies een dak maakt, toch?
Goed bezig!quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:34 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Het is fantastisch En die handleidingen heb ik ritueel verbrand, ik wil heel graag weten hoe een boek dat puur op gevoel is geschreven eruit komt te zien.
ValHallen maakte de vergelijking met een legostad bouwen, met en zonder handleiding. Ik vermoed dat de rest het meer richting schrijfboeken en alles heeft getrokken.quote:Op woensdag 23 februari 2011 22:22 schreef Complexiteit het volgende:
Kan iemand uitleggen wat jullie bedoelen met 'de handleiding'?
Bij handleiding denk ik inderdaad aan boeken met schrijftips, maar ook aan vaste stramienen voor bepaalde genres. Als je je daar en daar aan houdt, dan komt het wel goed, en zo. Terwijl het veel leuker is om je eigen invulling te geven, zonder rekening te houden met die tips en stramienen.quote:Op woensdag 23 februari 2011 22:25 schreef wonderer het volgende:
[..]
ValHallen maakte de vergelijking met een legostad bouwen, met en zonder handleiding. Ik vermoed dat de rest het meer richting schrijfboeken en alles heeft getrokken.
Waar gaat je eerste boek over. Ik las dat het een horror was . Maar ben erg benieuwd in welke kant. Nu ben je bezig met het boek te proberen te publiceren of ben je hem nog aan het afwerken?quote:Op woensdag 23 februari 2011 01:34 schreef ValHallen het volgende:
[..]
Het is fantastisch En die handleidingen heb ik ritueel verbrand, ik wil heel graag weten hoe een boek dat puur op gevoel is geschreven eruit komt te zien.
Ik ben nog volop bezig in het schrijfproces. Uitgevers komen pas over een hele tijd om de hoek kijken. Mijn eerste horrorverhaal gaat over zombies, mijn tweede over de dood en het hiernamaals. Ook heb ik nog een vampierverhaal in mijn hoofd zitten die ik binnenkort ga schrijven.quote:Op donderdag 24 februari 2011 11:13 schreef davako het volgende:
[..]
Waar gaat je eerste boek over. Ik las dat het een horror was . Maar ben erg benieuwd in welke kant. Nu ben je bezig met het boek te proberen te publiceren of ben je hem nog aan het afwerken?
Het belangrijkste is natuurlijk ook dat jij zelf tevreden bent met het verhaal .quote:Op donderdag 24 februari 2011 23:34 schreef Dingest het volgende:
Ik volg eigenlijk nooit een handleiding of iets dergelijks, misschien dat ik wel de nodige clichés gebruik maar dat hoort er ook wel een beetje bij Ik schrijf uiteindelijk wat ik zelf leuk vind. Het is ook maar hobby. Op het moment zit ik iets boven de 65.000 woorden in mijn huidige werkt, het is ook iets uitgebreider geworden dan ik verwacht had. Hoewel dat wel vaker aan de orde is
Bovendien zet ik nog wel eens stukjes online op andere fora en dan wordt er ook niets over gezegd, dus als niemand het boeit maakt het ook niet veel uit of het aan bepaalde richtlijnen voldoet
Je hebt opleidingen hiervoor. Kijk eens op www.scriptschool.nl, dat kan denk ik wel wat voor je zijn!quote:Op donderdag 24 februari 2011 23:18 schreef GlenSpey het volgende:
Valt een script schrijven ook onder een boek schrijven?
Ik loop echt al jarenlang met een idee rond voor een tv-serie. Alleen om de een of andere manier kan ik er niet aan beginnen. Ik heb een heleboel ideeën ervoor maar ik weet niet goed hoe ik het moet 'vullen'.
Over het algemeen ben ik snel tevreden. Sterker nog; als het af is ben ik vaak al redelijk tevreden Ik heb het niet zo met herschrijven, omdat ik heel doordacht schrijf is het doorgaans de eerste keer gelijk al zoals ik het wil hebben. Ook omdat ik mij niet in de toegankelijkheid voor anderen kan inbeelden.quote:Op vrijdag 25 februari 2011 21:04 schreef DaMart het volgende:
[..]
Het belangrijkste is natuurlijk ook dat jij zelf tevreden bent met het verhaal .
En lekker is dat he, dat het verhaal groter wordt dan je had bedacht .
Ik had in mijn manuscript ook hele scenes overgeslagen met een korte beschrijving en [uitschrijven!] erin. Toen ik 'klaar' was zag ik ertegenop om die uit te werken, maar toen ik er eenmaal aan was begonnen was het echt zo gedaan. Ook doordat ik toen al precies wist wat ik erin wilde hebben.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 23:31 schreef Dingest het volgende:
Soms Soms is het ook wel vervelend als iets waarvan je denkt dat het 'zo' gedaan is veel uitgebreider blijkt te moeten zijn, maar je het wel moet schrijven omdat er wat belangrijke informatie in zit. Dat wil ik nog wel eens irritant vinden als ik erg uitkijk naar het naderende stuk met actie wat ik dan wel graag wil schrijven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |