 
		 
			 
			
			
			het zou zo moeten zijn dat als ik je al zou schoppen, mn poot zou bezeren aan je bureaustoel. Want daar moet je opzitten, schrijven, ...ploeteren!quote:Op maandag 17 januari 2011 21:22 schreef wonderer het volgende:
Ik heb een schop onder mijn kont nodig.
 
											 
			 
			
			
			Gegarandeerdquote:Op maandag 17 januari 2011 21:19 schreef getikte_rik het volgende:
[..]
ik wil je plezier natuurlijk niet bederven door te zeggen dat soms het tegendeel het geval is, ...maar momenteel heb ik er ook weer plezier in. Ik ben een jaartje ofzo terug als een kip zonder kop begonnen om een halfbakken verhaal om te vormen naar een kop-staart-verhaal, en langzamerhand ben ik begonnen om -al dan niet met hulp met y-writer en sinds kort ook 'gool old excel' om alle personages met hun levensloop in een overzichtelijk tijdsschema te zetten.

 
											 
			 
			
			
			Eh. Geen aannames doen, er zijn mensen die niet kunnen wachten op mijn volgende boekquote:Op maandag 17 januari 2011 21:51 schreef getikte_rik het volgende:
in feite zit niemand op je schrijfsels te wachten, net als op die van mij, maar om dan ook maar ZELF mee te zitten gaan wachten?
 
 
 
			 
			
			
			nou ja, ik stel het wat cru dan. Niemand heeft indertijd gezegd dat je aan die trilogie moest beginnen, dat heb je uit eigen beweging toch ooit gedaan. Maar in jouw geval mag ik aannemen dat genoeg mensen je op jeugdige leeftijd al hebben aangespoord om uberhaupt te gaan schrijven.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:06 schreef wonderer het volgende:
[..]
Eh. Geen aannames doen, er zijn mensen die niet kunnen wachten op mijn volgende boek
Quote van facebook: " kijkt zwaar uit naar het derde deel in de Arthur-trilogie."
Dus
Maar mijn deadline ligt te ver weg, en zonder die druk kan ik niet werken, blijkbaar.
 
  
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Allebei: de verhaallijn uitwerken, en nadenken over (de motieven van) de hoofdpersoon. Met 'eerste romans' komt het vaak voor dat het verhaal na zo'n 25 pagina's is opgedroogd - niet om je enthousiasme te temperen, maar het is goed om te weten en het zou dus slim kunnen zijn om sowieso eens te beginnen met die eerste 25 pagina's. Heb je daarna nog meer te melden: doorgaanquote:Op donderdag 20 januari 2011 00:14 schreef Sdivad het volgende:
Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen met het schrijven van een boek? Ik heb nu bijvoorbeeld driekwart A4-tje met een concept. Nog niet eens de term in de kinderschoenen waard, maar toch, het begin is er. Naar mijn idee een goed/leuk/boeiend concept waar heel veel in kan. Alleen, wat zou volgens jullie de volgende stap moeten zijn? De hoofdpersoon uitwerken? Of de verhaallijn eerst verder uitwerken? Of...? Of...? Iemand tips?
 Zo niet, dan kun je opnieuw bekijken hoe je het verhaal kunt uitbreiden / verdiepen / aanpassen.
 Zo niet, dan kun je opnieuw bekijken hoe je het verhaal kunt uitbreiden / verdiepen / aanpassen.  
  
  Ik heb, kortom, last van notoir uitstelgedrag. Oók omdat het einde langzaam in zicht komt, en dat haalt het vrijblijvende eraf.
 Ik heb, kortom, last van notoir uitstelgedrag. Oók omdat het einde langzaam in zicht komt, en dat haalt het vrijblijvende eraf.  Toch vind ik het heel moeilijk om weer in het ritme te komen - het is altijd dezelfde angst voor het Grote Onbekende, terwijl ik best weet dat het een kwestie is van gewoon gaan zitten en beginnen met schrijven.
 Toch vind ik het heel moeilijk om weer in het ritme te komen - het is altijd dezelfde angst voor het Grote Onbekende, terwijl ik best weet dat het een kwestie is van gewoon gaan zitten en beginnen met schrijven. 
											 
			 
			
			
			 
  
											 
			 
			
			
			Heb je wel andere personages die iets (analyserends) kunnen zeggen over zijn gedrag? Geen idee of dat een oplossing is voor jouw verhaal, maar misschien kun je een dialoog schrijven waarin een vriend/gesprekspartner een opmerking maakt over zijn selectieve blindheid? Als een buitenstaander hem aanspreekt op zijn eigenaardige gedrag (of zich verbaast over de manier waarop hij de afgelopen tijd is veranderd), neemt de lezer het misschien wel aan.quote:Op donderdag 20 januari 2011 01:22 schreef wonderer het volgende:
Nee nee, NU!
Ik zit wel een beetje met een dilemma. Twee proeflezers hebben bij bepaalde scenes aangegeven dat de reactie van de hoofdpersoon ongeloofwaardig is. Ik kan echter precies aangeven waarom de hoofdpersoon zo reageert en dat het een logisch gevolg is van hoe hij door de omstandigheden gekneed wordt (selectief blind omdat hij dingen niet aan zichzelf durft toe te geven).
Nu heb ik dus aan de ene kant zoiets van "het is goed zoals het is, ik kan niet alles gaan uitkauwen" (ook omdat ik vanwege de vertelvorm alleen kan laten zien wat hij denkt, dus als hij zich er niet van bewust is, gaat het voorbij), maar aan de andere kant "als het niet duidelijk is, is het dus niet goed geschreven".
Ik weet niet of je Het diner van Herman Koch hebt gelezen, maar daarin komt een 'leugenachtige' verteller voor. In het begin heb je dat als lezer niet in de gaten, en sowieso ligt het voor de hand om de verteller op zijn woord te geloven, maar na een tijdje begint de twijfel te knagen: is deze man wel helemaal normaal? Pas aan het eind van de roman kom je te weten dat hij aan een aangeboren afwijking lijdt (een soort autisme, iets dat zijn frustratie en agressie verklaart), maar intussen heeft Koch ons wel de nodige aanwijzingen gegeven. Dat doet hij d.m.v. flashbacks waarin hij de verteller enkele keren uiterst agressief laat reageren op een tamelijk onschuldig voorval, en door erbij te vermelden dat hij naar aanleiding van één van die incidenten is ontslagen - hij heeft sindsdien een psychiater bezocht, kortom: de lezer begint te begrijpen dat er iets niet in de haak is met deze man.quote:Ook lijken mijn proeflezers alles wat mijn hoofdpersoon denkt en zegt voor waar aan te nemen. Dus als hij een aanname doet over iemand anders op basis van zijn eigen beperkte/scheve blik, dan denken zij dat het klopt en als het dan later wordt tegengesproken, zien ze dat als inconsistentie en fout. Wat moet ik daarmee?
 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			Alleen al het feit dat je er nu nog eens rustig over hebt kunnen nadenken, is al goed. Ze hebben je gewezen op iets waarvan jij je vanaf nu steeds bewust zult zijn tijdens het schrijven, dat is dan de winstquote:Op donderdag 20 januari 2011 21:58 schreef wonderer het volgende:
Ik zit nu nog eens goed te lezen en ik denk toch dat het (deels) aan de proeflezers ligt, want er zit meer in dan ik door die opmerkingen dacht, eigenlijk. Inderdaad personages die hem op dingen wijzen, maar die hij koppig van de hand wijst, of eigen vermoedens die hij snel de kop weer indrukt omdat hij het niet wil weten.
Een en ander wel wat verduidelijkt, maar niet drastisch herschreven omdat het niet nodig was.
 
 Jaquote:Ben jij al begonnen?
 
  
  
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			Wel een beetje in dubio gezeten, maar ik ga toch dit eerste manuscript weer onder handen nemen voor ik verder ga met het tweede.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 22:10 schreef Biancavia het volgende:
(...) en ik heb niet bepaald een geniaal verhaal geschreven.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Waarom niet meteen? Is het voor jezelf ook al gelijk een stuk overzichterlijker denk ik...quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:55 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Interpunctie, Hoofdletters en spellings check doe ik later nakijken
 
			 
			
			
			das een goede tip die ik laatst ook op een andere website vond en ben daar ook mee bezig.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:03 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Gegarandeerd
Dat je van die schema's hebt gemaakt klinkt leuk. Misschien dat ik dat ook ooit eens ga doen, misschien, ooit. Nu voorlopig is het gewoon aanklooien (en dat nog niet eens, geen tijd)
 
			 
			
			
			Sorry dudequote:Op maandag 31 januari 2011 12:38 schreef welkominspace het volgende:
ow, ik dacht een preview op wonderer z'n nieuwe boek ofzo
 
  
			 
			
			
			wat ga je herschrijven danquote:Op maandag 31 januari 2011 18:18 schreef wonderer het volgende:
[..]
Sorry dude
Ga wel vandaag verder met nog een herschrijfdingetje.
 
											 
			 
			
			
			Paar details die ik uit wil werken, en sommige personages hebben nog niet echt een eigen stem dus ik ga even door de dialogen heen.quote:
 
			 
			
			
			ah,om te oefenen of als soort van bonus-materiaal?quote:Op maandag 31 januari 2011 18:24 schreef wonderer het volgende:
[..]
Paar details die ik uit wil werken, en sommige personages hebben nog niet echt een eigen stem dus ik ga even door de dialogen heen.
 
			 
			
			
			Nee... dat komt gewoon in het uiteindelijk manuscript hoorquote:Op maandag 31 januari 2011 18:25 schreef welkominspace het volgende:
[..]
ah,om te oefenen of als soort van bonus-materiaal?
 Beetje finetunen, zeg maar. Daarna nog een laatste (hoop ik) proeflezer en dan naar de uitgever (en dan wachten want ze hebben pas in april tijd).
 Beetje finetunen, zeg maar. Daarna nog een laatste (hoop ik) proeflezer en dan naar de uitgever (en dan wachten want ze hebben pas in april tijd).
											 
			 
			
			
			Stuur je de Fok!knokploeg (geen rood lijntjequote:Op maandag 31 januari 2011 18:32 schreef wonderer het volgende:
[..]
Nee... dat komt gewoon in het uiteindelijk manuscript hoorBeetje finetunen, zeg maar. Daarna nog een laatste (hoop ik) proeflezer en dan naar de uitgever (en dan wachten want ze hebben pas in april tijd).
 ) toch gewoon, dan hebben ze heus wel eerder tijd
 ) toch gewoon, dan hebben ze heus wel eerder tijd  
											 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			 
  
											 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			Tof, dan wordt dit mijn een van mijn vaste topics in het forumquote:Op dinsdag 1 februari 2011 03:41 schreef wonderer het volgende:
Volgens mij heb je dit wel goed begrepen, GeileSoeplepel. En anders heb ik het ook verkeerd
Dus vertel, met wat voor boek ben jij bezig?

 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Typische high-fantasy (middeleeuwse setting, mensenvolk en verborgen beschavingen van andere zelf-denkende volkeren (zoals dwergen en elfen)), dus in dat opzicht helaas niet super bijzonder. Maar natuurlijk is dit sub-genry niet zonder reden zo populair, dus ik hoop dat ik hierbij geen klachten ga krijgen van "gebrek aan originaliteit". Ik heb wel ideeën (nu al) voor andere settings voor andere verhalen, dus als deze afgesloten is denk ik dat de originaliteit in dat opzicht wel omhoog zal schieten.quote:
 
  
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
  
			 
			
			
			Tof. Ik ben ook al een tijdje met zoiets bezig maar het staat nu al een paar maanden stil.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:37 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Typische high-fantasy (middeleeuwse setting, mensenvolk en verborgen beschavingen van andere zelf-denkende volkeren (zoals dwergen en elfen)), dus in dat opzicht helaas niet super bijzonder. Maar natuurlijk is dit sub-genry niet zonder reden zo populair, dus ik hoop dat ik hierbij geen klachten ga krijgen van "gebrek aan originaliteit". Ik heb wel ideeën (nu al) voor andere settings voor andere verhalen, dus als deze afgesloten is denk ik dat de originaliteit in dat opzicht wel omhoog zal schieten.
Maar voorlopig ben ik dus meer bezig met een goede verhaalijn en goede karakters, en maak ik gebruik van een a-originele setting
Vraag me trouwens wel af hoeveel procent van de fantasy aan deze redelijke standaard "template" voldoen (die toch grotendeels in het leven is geroepen door Tolkien), volgens mij is dat namelijk aardig wat (denkt aan Tad Williams, Christopher Paolini, Raymon E Feist etc.).
 
			 
			
			
			 
											 
			 
			
			
			 Nou ja, "nu"... straks. Als ik er mee verder ga
 Nou ja, "nu"... straks. Als ik er mee verder ga  
											 
			 
			
			
			op zich kun je met elfen en dwergen ook veel kanten op zolang het niet preciese kopien van bijv Tolkien zijn. Of heb je andere soorten volken bedacht?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:37 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Typische high-fantasy (middeleeuwse setting, mensenvolk en verborgen beschavingen van andere zelf-denkende volkeren (zoals dwergen en elfen)), ...

 
			 
			
			
			oh? volgens mij leeft Fantasy nog altijd best. Zou niet weten waarom het op zijn retour is...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:31 schreef Frith het volgende:
hier even een schaamteloze inbreuk op dit topic:
Er zijn 36 dramatische situaties volgens Polti (Het boekje van Jan Veldman gebruikt die indeling).
Die 13 komt nog van een eerdere samensteller, maar diens naam ben ik even kwijt en ik heb geen zin om dat boek even op te gaan zoeken. Beide zijn bruikbaar, want een plot bestaat natuurlijk weer uit dramatische situaties.
En anders is er altijd nog 'the hero with a thousand faces' van Joseph Campbell, aangezien ieder personages toch een soort van held op zich is. Al was het maar in de eigen gedachten.
persoonlijke mening:
Fantasy kan immens leuk zijn, maar het graf van Tolkien is inmiddels al wel genoeg uitgegraven. Bovendien is de terugkeer van fantasy als genre ook inmiddels allang ingezet door het destijds onwaarschijnlijke succes van Harry Potter. Dat mag dan geen hoogstaande literatuur zijn, maar desondanks wel gevuld van enig daadwerkelijke fantasie. Andere schrijvers zoals Neil Gaiman bevinden zich ook meer aan het voorfront van wat nu als daadwerkelijk boeiende fantasy en sf telt.
Dat, en de eeuwige Diskworld natuurlijk, maar enfin.
 
			 
			
			
			
 
			 
			
			
			Elfen verschillen, in ieder geval hoe ik ze in mijn hoofd heb, aardig met die van Tolkien. Bij Tolkien kreeg ik een beetje het gevoel alsof het een soort heilige engelen waren waar geen spotje op kon komen, maar in mijn hoofd zitten er ook veel negatieve kanten aan, zoals bijvoorbeeld arrogantie, afkeer voor minderen (wat eigenlijk ook ten dele onder arrogante valt) en een kort lontje. Maar zij maken tot nu toe nauwelijks deel uit van het verhaal, dus kan nog veel aan veranderd worden. Zelfde geldt eigenlijk voor dwergen; zij worden alleen nog maar in historische zin genoemd, dus ik heb nog alle keuze om ze helemaal niet erin te stoppen (maar er dus alleen maar over te vertellen).quote:Op dinsdag 1 februari 2011 21:00 schreef najazeg het volgende:
[..]
op zich kun je met elfen en dwergen ook veel kanten op zolang het niet preciese kopien van bijv Tolkien zijn. Of heb je andere soorten volken bedacht?
 
											 
			 
			
			
			erg interessant! Ben benieuwdquote:Op woensdag 2 februari 2011 00:29 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Elfen verschillen, in ieder geval hoe ik ze in mijn hoofd heb, aardig met die van Tolkien. Bij Tolkien kreeg ik een beetje het gevoel alsof het een soort heilige engelen waren waar geen spotje op kon komen, maar in mijn hoofd zitten er ook veel negatieve kanten aan, zoals bijvoorbeeld arrogantie, afkeer voor minderen (wat eigenlijk ook ten dele onder arrogante valt) en een kort lontje. Maar zij maken tot nu toe nauwelijks deel uit van het verhaal, dus kan nog veel aan veranderd worden. Zelfde geldt eigenlijk voor dwergen; zij worden alleen nog maar in historische zin genoemd, dus ik heb nog alle keuze om ze helemaal niet erin te stoppen (maar er dus alleen maar over te vertellen).
Eerste echte souvereine volk waar het hoofdpersonage in aanmerking komt is in ieder geval wel een die je nauwelijks terugziet in boeken, maar daar twijfel ik nog een beetje over aangezien het qua locatie niet echt helemaal klopt dat zij daar wonen (op dit punt is voor het plot de locatie eigenlijk belangrijker dan het type volk dat er leeft, dus dat is misschien nog een argument om ze te vervangen door een beter passend volk).
Maar ook qua schrijfwerk ben ik daar nog niet, dus ik heb nog wel even de tijd om vooruit te denken.
@ Rumille; goed werk, ga zo door
 
											 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 .
.
											 
			 
			
			
			Mijn ervaring is dat je altijd aan je eigen werk zult twijfelen. Goed dat je het door een paar anderen laat lezen. Maar ga er niet helemaal op af; je hebt niets te verliezen als je het naar een uitgeverij stuurt. Nou ja behalve je nagels dan.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:14 schreef DaMart het volgende:
Omdat ik toch nog steeds twijfel of het verhaal dat ik een jaar geleden heb geschreven wel goed genoeg is, ga ik het toch laten lezen door een paar nieuwe proeflezers. Aan de hand van hun opmerkingen bepaal ik dan hoe ik daarna verder ga: herschrijven, opsturen of in de la leggen.
 
			 
			
			
			Ergens is dat wel goed natuurlijk, die eeuwige twijfel. Het houdt je scherp en als je zelf meteen tevreden bent is dat ook zelden goed.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:45 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat je altijd aan je eigen werk zult twijfelen. Goed dat je het door een paar anderen laat lezen. Maar ga er niet helemaal op af; je hebt niets te verliezen als je het naar een uitgeverij stuurt. Nou ja behalve je nagels dan.
 .
.
											 
			 
			
			
			Is het nodig voor de plot of niet? Anders voegt het niet zo veel toe. Als het héle plot daarom draait, moet het natuurlijk wel boeiend zijn, inclusief conflict (iemand die spijt heeft bijvoorbeeld) etc.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:09 schreef najazeg het volgende:
ik heb even een vraagje. In mijn verhaal is er een mensensoort die onsterfelijk is (als in: niet door ouderdom sterven), maar waarbij ze de eerste honderd jaar wel gewoon ouder worden, maar na die honderd jaar kunnen kiezen als hoe oud ze verder willen leven. Zo heb je dan dus mensen die hun leven als een 28-jarige leven, maar ook mensen die hun verdere leven als kind of als bejaarde leven. Zou dit qua fantasy vs. realiteit mensen kunnen blijven boeien of zou het afstotend werken? (heb ergens gelezen dat als het te ver van realiteit staat en mensen zich er niet in kunnen verplaatsen dat het dan niet meer boeiend zou zijn). Aangezien ik het zelf een interessante toevoeging aan eeuwig leven vind zou ik het jammer vinden als het niet zou aanslaan, maar ja als ik mijn (hopelijk) toekomstige boek zo goed mogelijk wil maken dan moet het natuurlijk wel aanspreken bij anderen.
Wat denken jullie? En nee, dit zijn geen elfen, die komen in mijn verhaal niet voor.
Proeflezers zijn altijd goed (mits ze goede proeflezers zijnquote:Op woensdag 2 februari 2011 09:14 schreef DaMart het volgende:
Omdat ik toch nog steeds twijfel of het verhaal dat ik een jaar geleden heb geschreven wel goed genoeg is, ga ik het toch laten lezen door een paar nieuwe proeflezers. Aan de hand van hun opmerkingen bepaal ik dan hoe ik daarna verder ga: herschrijven, opsturen of in de la leggen.
 ), maar wat Petra ook al zegt, je hebt niks te verliezen. Tenzij je echt niet met een afwijzing om kunt gaan.
), maar wat Petra ook al zegt, je hebt niks te verliezen. Tenzij je echt niet met een afwijzing om kunt gaan.
											 
			 
			
			
			Ik denk dat het, op de manier hoe jij het uitlegt, inderdaad iets te onrealistisch is. Beste manier hoe je, naar mijn inziens, met dit verhaalelement kunt omgaan is dat het volk op een bepaalde manier zelf kan beslissen om, ergens in hun leven, te kiezen om te stoppen met ouder worden (geen weg terug dus, dan blijft het "realistisch"). Zo verdwijnen zeer waarschijnlijk wel je kinderen uit je verhaal (behalve de echte kinderen) maar dat is ook wel realistischer; een kind van vijf die stiekem een 500 jaar oude man is en ook zo denkt kan namelijk wel heel maf overkomen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:09 schreef najazeg het volgende:
ik heb even een vraagje. In mijn verhaal is er een mensensoort die onsterfelijk is (als in: niet door ouderdom sterven), maar waarbij ze de eerste honderd jaar wel gewoon ouder worden, maar na die honderd jaar kunnen kiezen als hoe oud ze verder willen leven. Zo heb je dan dus mensen die hun leven als een 28-jarige leven, maar ook mensen die hun verdere leven als kind of als bejaarde leven. Zou dit qua fantasy vs. realiteit mensen kunnen blijven boeien of zou het afstotend werken? (heb ergens gelezen dat als het te ver van realiteit staat en mensen zich er niet in kunnen verplaatsen dat het dan niet meer boeiend zou zijn). Aangezien ik het zelf een interessante toevoeging aan eeuwig leven vind zou ik het jammer vinden als het niet zou aanslaan, maar ja als ik mijn (hopelijk) toekomstige boek zo goed mogelijk wil maken dan moet het natuurlijk wel aanspreken bij anderen.
Wat denken jullie? En nee, dit zijn geen elfen, die komen in mijn verhaal niet voor.
 
			 
			
			
			Ach, het zou dan niet de eerste afwijzing zijn, en als je daar bang voor bent, kun je beter niets insturen en weet je zeker dat het niets wordtquote:Op woensdag 2 februari 2011 17:01 schreef wonderer het volgende:
[..]
Is het nodig voor de plot of niet? Anders voegt het niet zo veel toe. Als het héle plot daarom draait, moet het natuurlijk wel boeiend zijn, inclusief conflict (iemand die spijt heeft bijvoorbeeld) etc.
[..]
Proeflezers zijn altijd goed (mits ze goede proeflezers zijn), maar wat Petra ook al zegt, je hebt niks te verliezen. Tenzij je echt niet met een afwijzing om kunt gaan.
 .
.  
			 
			
			
			
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |