hoef niet aangepast te wordenquote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:32 schreef wonderer het volgende:
Goed zo! Da's inderdaad een flinke mijlpaal!
En welkom getikte_rik, klinkt ook veelbelovendIk kan alleen de OP niet meer aanpassen.
Geef maar even een seintje anders als er iets moet worden aangepast in de OP.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:32 schreef wonderer het volgende:
Goed zo! Da's inderdaad een flinke mijlpaal!
En welkom getikte_rik, klinkt ook veelbelovendIk kan alleen de OP niet meer aanpassen.
Ik ga meedoen aan Write Now!quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:48 schreef inkie1010 het volgende:
Doen jullie ook weleens mee met verhalenwedstrijden?
Gewoon beginnen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:02 schreef winka het volgende:
Elke keer als ik lees over schrijven (of schrijfwedstrijden) dan raak ik superenthousiastMijn eerste probleem waar ik al tegen aanloop is hoe ik het ga schrijven, welke stijl ik ga gebruiken, enz. enz. Hoe pakken jullie dat aan?
Ik doe ook alles op gevoel. Overigens heb ik de bizarre gewoonte ontwikkeld om s'nachts te schrijven. Een ramp voor m'n ritme en mijn humeur overdag, maar ik presteer blijkbaar het best als het buiten stil en donker is. Met een beetje mystiek kun je zelfs zeggen dat het te maken heeft met het genre waarin ik schrijf..quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:26 schreef winka het volgende:
Ja dat is het probleem eigenlijk, dat ik het niet op gevoel doe. Er zijn namelijk zoveel technieken waar je gebruik van kan maken en daar ga ik nog over nadenken ook..
Ik ga vanaf nu gewoon elke dag een half uur lukraak schrijven en zien waar het schip strandt. Kijken of het dan wat makkelijker gaat en ik me niet schaam als ik het allemaal weer teruglees
ik wil je plezier natuurlijk niet bederven door te zeggen dat soms het tegendeel het geval is, ...quote:
het zou zo moeten zijn dat als ik je al zou schoppen, mn poot zou bezeren aan je bureaustoel. Want daar moet je opzitten, schrijven, ...ploeteren!quote:Op maandag 17 januari 2011 21:22 schreef wonderer het volgende:
Ik heb een schop onder mijn kont nodig.
Gegarandeerdquote:Op maandag 17 januari 2011 21:19 schreef getikte_rik het volgende:
[..]
ik wil je plezier natuurlijk niet bederven door te zeggen dat soms het tegendeel het geval is, ...maar momenteel heb ik er ook weer plezier in. Ik ben een jaartje ofzo terug als een kip zonder kop begonnen om een halfbakken verhaal om te vormen naar een kop-staart-verhaal, en langzamerhand ben ik begonnen om -al dan niet met hulp met y-writer en sinds kort ook 'gool old excel' om alle personages met hun levensloop in een overzichtelijk tijdsschema te zetten.
Eh. Geen aannames doen, er zijn mensen die niet kunnen wachten op mijn volgende boekquote:Op maandag 17 januari 2011 21:51 schreef getikte_rik het volgende:
in feite zit niemand op je schrijfsels te wachten, net als op die van mij, maar om dan ook maar ZELF mee te zitten gaan wachten?
nou ja, ik stel het wat cru dan. Niemand heeft indertijd gezegd dat je aan die trilogie moest beginnen, dat heb je uit eigen beweging toch ooit gedaan. Maar in jouw geval mag ik aannemen dat genoeg mensen je op jeugdige leeftijd al hebben aangespoord om uberhaupt te gaan schrijven.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:06 schreef wonderer het volgende:
[..]
Eh. Geen aannames doen, er zijn mensen die niet kunnen wachten op mijn volgende boek![]()
Quote van facebook: " kijkt zwaar uit naar het derde deel in de Arthur-trilogie."
Dus
Maar mijn deadline ligt te ver weg, en zonder die druk kan ik niet werken, blijkbaar.
Allebei: de verhaallijn uitwerken, en nadenken over (de motieven van) de hoofdpersoon. Met 'eerste romans' komt het vaak voor dat het verhaal na zo'n 25 pagina's is opgedroogd - niet om je enthousiasme te temperen, maar het is goed om te weten en het zou dus slim kunnen zijn om sowieso eens te beginnen met die eerste 25 pagina's. Heb je daarna nog meer te melden: doorgaanquote:Op donderdag 20 januari 2011 00:14 schreef Sdivad het volgende:
Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen met het schrijven van een boek? Ik heb nu bijvoorbeeld driekwart A4-tje met een concept. Nog niet eens de term in de kinderschoenen waard, maar toch, het begin is er. Naar mijn idee een goed/leuk/boeiend concept waar heel veel in kan. Alleen, wat zou volgens jullie de volgende stap moeten zijn? De hoofdpersoon uitwerken? Of de verhaallijn eerst verder uitwerken? Of...? Of...? Iemand tips?
Heb je wel andere personages die iets (analyserends) kunnen zeggen over zijn gedrag? Geen idee of dat een oplossing is voor jouw verhaal, maar misschien kun je een dialoog schrijven waarin een vriend/gesprekspartner een opmerking maakt over zijn selectieve blindheid? Als een buitenstaander hem aanspreekt op zijn eigenaardige gedrag (of zich verbaast over de manier waarop hij de afgelopen tijd is veranderd), neemt de lezer het misschien wel aan.quote:Op donderdag 20 januari 2011 01:22 schreef wonderer het volgende:
Nee nee, NU!![]()
Ik zit wel een beetje met een dilemma. Twee proeflezers hebben bij bepaalde scenes aangegeven dat de reactie van de hoofdpersoon ongeloofwaardig is. Ik kan echter precies aangeven waarom de hoofdpersoon zo reageert en dat het een logisch gevolg is van hoe hij door de omstandigheden gekneed wordt (selectief blind omdat hij dingen niet aan zichzelf durft toe te geven).
Nu heb ik dus aan de ene kant zoiets van "het is goed zoals het is, ik kan niet alles gaan uitkauwen" (ook omdat ik vanwege de vertelvorm alleen kan laten zien wat hij denkt, dus als hij zich er niet van bewust is, gaat het voorbij), maar aan de andere kant "als het niet duidelijk is, is het dus niet goed geschreven".
Ik weet niet of je Het diner van Herman Koch hebt gelezen, maar daarin komt een 'leugenachtige' verteller voor. In het begin heb je dat als lezer niet in de gaten, en sowieso ligt het voor de hand om de verteller op zijn woord te geloven, maar na een tijdje begint de twijfel te knagen: is deze man wel helemaal normaal? Pas aan het eind van de roman kom je te weten dat hij aan een aangeboren afwijking lijdt (een soort autisme, iets dat zijn frustratie en agressie verklaart), maar intussen heeft Koch ons wel de nodige aanwijzingen gegeven. Dat doet hij d.m.v. flashbacks waarin hij de verteller enkele keren uiterst agressief laat reageren op een tamelijk onschuldig voorval, en door erbij te vermelden dat hij naar aanleiding van één van die incidenten is ontslagen - hij heeft sindsdien een psychiater bezocht, kortom: de lezer begint te begrijpen dat er iets niet in de haak is met deze man.quote:Ook lijken mijn proeflezers alles wat mijn hoofdpersoon denkt en zegt voor waar aan te nemen. Dus als hij een aanname doet over iemand anders op basis van zijn eigen beperkte/scheve blik, dan denken zij dat het klopt en als het dan later wordt tegengesproken, zien ze dat als inconsistentie en fout. Wat moet ik daarmee?
Alleen al het feit dat je er nu nog eens rustig over hebt kunnen nadenken, is al goed. Ze hebben je gewezen op iets waarvan jij je vanaf nu steeds bewust zult zijn tijdens het schrijven, dat is dan de winstquote:Op donderdag 20 januari 2011 21:58 schreef wonderer het volgende:
Ik zit nu nog eens goed te lezen en ik denk toch dat het (deels) aan de proeflezers ligt, want er zit meer in dan ik door die opmerkingen dacht, eigenlijk. Inderdaad personages die hem op dingen wijzen, maar die hij koppig van de hand wijst, of eigen vermoedens die hij snel de kop weer indrukt omdat hij het niet wil weten.
Een en ander wel wat verduidelijkt, maar niet drastisch herschreven omdat het niet nodig was.
Jaquote:Ben jij al begonnen?
Wel een beetje in dubio gezeten, maar ik ga toch dit eerste manuscript weer onder handen nemen voor ik verder ga met het tweede.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 22:10 schreef Biancavia het volgende:
(...) en ik heb niet bepaald een geniaal verhaal geschreven.
Waarom niet meteen? Is het voor jezelf ook al gelijk een stuk overzichterlijker denk ik...quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:55 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Interpunctie, Hoofdletters en spellings check doe ik later nakijken
das een goede tip die ik laatst ook op een andere website vond en ben daar ook mee bezig.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:03 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Gegarandeerd
Dat je van die schema's hebt gemaakt klinkt leuk. Misschien dat ik dat ook ooit eens ga doen, misschien, ooit. Nu voorlopig is het gewoon aanklooien (en dat nog niet eens, geen tijd)
Sorry dudequote:Op maandag 31 januari 2011 12:38 schreef welkominspace het volgende:
ow, ik dacht een preview op wonderer z'n nieuwe boek ofzo
wat ga je herschrijven danquote:Op maandag 31 januari 2011 18:18 schreef wonderer het volgende:
[..]
Sorry dude![]()
Ga wel vandaag verder met nog een herschrijfdingetje.
Paar details die ik uit wil werken, en sommige personages hebben nog niet echt een eigen stem dus ik ga even door de dialogen heen.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |