Ten eerste: alinea's!quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:47 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Dat is waar. Alleen loop ik niet tegen een schrijfblokkade aan met Nederlands maar tegen een grammaticale blokkade. Ik weet gewoon niet welk woord ik wanneer moet gebruiken in welke zin en context. Daar heb ik met Engels totaal geen last van. Even een voorbeeld van wat ik net getypt heb in het Engels:
[She heard an old man say: She's just a young girl. Another voice replied: She's dangerous. It needs to be done. A soft click echoed in the room. She was afraid, what was that click? Are they going to kill me?. She tried to open her eyes. A blurred image of a green lit room with a dark human shaped shadow appeared. He spoke in a soft but heavy voice: Hello Angela, How are You feeling? She immediately felt a lot better. When she tried to speak She wasn't able to make a sound. You can't speak Angela. the old man said. She anxiously looked around. All sorts of questions spooked around in her head, Where am I? Who is that man? Who did he talked to? What was that click? She shook her head and looked up again. This time the image is clear. As if the old man could read her mind he said: You're in my research basement, My name is Jaiko, The man I talked to was my brother Hugo, The clicking sound you heard was him. Now, I'm going to let You talk again. Do not scream or shout. Do You understand? She nodded. Then She spoke: Why are You keeping me here? Jaiko replied: You're one of them. I couldn't risk to let them find You]
Online publicatie? Wat moet ik me daarbij voorstellen, e-book? Of echt op een website? En wil je ook in de OP of was dit een losse opmerking?quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:51 schreef PfenisBaron het volgende:
Ben ook bezig met mijn vuurdoop, hoop mijn bundel omstreeks maart komend jaar te voltooien.
Zijn allemaal redelijk korte anekdotes. Allen erotisch georiënteerd maar buiten dat wel heel erg divers. Zowel qua onderwerp als vertelstijl.
Heb een contract voor een online-publicatie van rond de 160-180 pagina's, inderdaad natuurlijk te koop op 'pornosites'. Bij deze is de buitencategorië dus ook vertegenwoordigt.
Alinea's zijn er in open office welquote:Op dinsdag 21 december 2010 01:52 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ten eerste: alinea's!
Ten tweede: interpunctie!
Ten derde: hoofdletters!
Verder vond ik je posts op het forum makkelijker lezen dan dit Engels, eerlijk gezegd. "Who did he talked to"? Really?
Als e-book inderdaad. Ofwel in delen of als geheel te downloaden.quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:54 schreef wonderer het volgende:
[..]
Online publicatie? Wat moet ik me daarbij voorstellen, e-book? Of echt op een website? En wil je ook in de OP of was dit een losse opmerking?
Ik woon in Amerika, afgezien van Fok en wat andere sites, lees ik alleen maar Engelsquote:Op dinsdag 21 december 2010 01:55 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Alinea's zijn er in open office welwas gewoon een simpele copy paste.
Interpunctie, Hoofdletters en spellings check doe ik later nakijken
Maar dat het makkelijker te lezen valt. komt waarschijnlijk omdat je meer nederlands leest dan engels
Da's interessant, ik ken nog niet veel mensen met een contract voor een e-book. Hoe hebben ze dat geregeld met royalties en distributie en alles?quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:55 schreef PfenisBaron het volgende:
[..]
Als e-book inderdaad. Ofwel in delen of als geheel te downloaden.
Gooi maar in de OP erbij hoor, wellicht kan ik af en toe wat vorderingen mededelen.
Het was ook een suggestie geen aannamequote:Op dinsdag 21 december 2010 01:58 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik woon in Amerika, afgezien van Fok en wat andere sites, lees ik alleen maar EngelsMaar het klinkt me nog steeds te veel als vertaald Nederlands in de oren.
Maar goed, van dit soort eerste stukjes is het altijd moeilijk beoordelen. Proeflezen moet je pas laten doen als je zelf uitgesleuteld bent en echt niet meer weet hoe je verder moet, niet na de eerste versie. Ik stuurde pas mijn vierde versie naar de proeflezers, bijvoorbeeld.
[..]
Da's interessant, ik ken nog niet veel mensen met een contract voor een e-book. Hoe hebben ze dat geregeld met royalties en distributie en alles?
Ik snap je wel hoor. Het is een van de redenen waarom ik (nog) niet in het Engels wil schrijven. Ik kan er gewoon niet goed genoeg mee uit de voeten en Nederlands komt makkelijker. Hoewel ik soms bepaalde Engelse woorden wel weet en niet de Nederlandse equivalenten, heel vervelendquote:Op dinsdag 21 december 2010 02:02 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Het was ook een suggestie geen aannameMaar het was inderdaad meer een klein voorbeeldje dat ik veel beter in engels door kan schrijven dan in het nederlands. Met nederlands kwam ik na de 2de zin al in de knoop met welke woorden etc.
Maar ik zal hier eens wat vaker komen kijkenIk ga iig slapen
Goodnight!
Dat heb ik dus omgekeerdquote:Op dinsdag 21 december 2010 02:05 schreef wonderer het volgende:
[..]
Ik snap je wel hoor. Het is een van de redenen waarom ik (nog) niet in het Engels wil schrijven. Ik kan er gewoon niet goed genoeg mee uit de voeten en Nederlands komt makkelijker. Hoewel ik soms bepaalde Engelse woorden wel weet en niet de Nederlandse equivalenten, heel vervelend![]()
Overigens: lezen! Ook heel belangrijk. Verrijkt je woordenschat en je kunt veel van andere schrijvers leren.
Ik heb het zelfde probleem, om de een of andere reden loopt het beter wanneer ik het in het engels doe. Scheelt misschien ook dat elk boek wat ik de afgelopen jaren gelezen heb in het engels was...quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:51 schreef Exentric90 het volgende:
Bedankt dat je mij in de OP gezet hebt
Maar goed om het even toe te lichten. In het Nederlands heb ik gewoon heel veel moeite met het kiezen van mijn woorden en zinnen
In Engelse boeken is het anders dan in Nederlandse. Pak eens een boek en kijk erin. Dan zie je vanzelf hoe het hoort.quote:Op dinsdag 21 december 2010 08:24 schreef Frag_adder het volgende:
Ik weet dat dit waarschijnlijk een standaard vraag is maar:
Wat voor interpunctie gebruik je wanneer iemand spreekt?
Begin je dan op een nieuwe regel als een andere persoon aan het woord is? Moet het tussen " " ? etc. In het engelse stukje tekst van exentric wordt alleen een dubbele punt gebruikt maar dan moet je er constant bijzetten: hij zei, zegt zij etc.
Het wordt niet in alle boeken hetzelfde gedaan valt mij opquote:Op dinsdag 21 december 2010 08:54 schreef Biancavia het volgende:
Wonderer!Wil je in de OP zetten dat ik m'n manuscript eind oktober naar vier uitgeverijen heb opgestuurd? En dat na een week de eerste afwijzing al binnen was.
[..]
In Engelse boeken is het anders dan in Nederlandse. Pak eens een boek en kijk erin. Dan zie je vanzelf hoe het hoort.
Zoals ik al zei de opmaak komt hier niet goed uit op het forum. Het was gewoon een simpele copy past vanuit word(openoffice) maar ik heb er altijd :" " staanquote:Op dinsdag 21 december 2010 09:03 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Het wordt niet in alle boeken hetzelfde gedaan valt mij opvandaag. Maar inderdaad zo zal ik het wel gaan doen, bedankt.
Elke uitgever heeft z'n eigen stijl, dus je bent tot op zekere hoogte vrij in je keuze, als je het maar consequent doet. In ieder geval altijd beginnen op een nieuwe regel als er een ander personage aan het woord is, anders raak je heel snel in de war met wie wat zegt.quote:Op dinsdag 21 december 2010 09:03 schreef Frag_adder het volgende:
[..]
Het wordt niet in alle boeken hetzelfde gedaan valt mij opvandaag. Maar inderdaad zo zal ik het wel gaan doen, bedankt.
hoef niet aangepast te wordenquote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:32 schreef wonderer het volgende:
Goed zo! Da's inderdaad een flinke mijlpaal!
En welkom getikte_rik, klinkt ook veelbelovendIk kan alleen de OP niet meer aanpassen.
Geef maar even een seintje anders als er iets moet worden aangepast in de OP.quote:Op dinsdag 11 januari 2011 23:32 schreef wonderer het volgende:
Goed zo! Da's inderdaad een flinke mijlpaal!
En welkom getikte_rik, klinkt ook veelbelovendIk kan alleen de OP niet meer aanpassen.
Ik ga meedoen aan Write Now!quote:Op vrijdag 14 januari 2011 14:48 schreef inkie1010 het volgende:
Doen jullie ook weleens mee met verhalenwedstrijden?
Gewoon beginnen.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:02 schreef winka het volgende:
Elke keer als ik lees over schrijven (of schrijfwedstrijden) dan raak ik superenthousiastMijn eerste probleem waar ik al tegen aanloop is hoe ik het ga schrijven, welke stijl ik ga gebruiken, enz. enz. Hoe pakken jullie dat aan?
Ik doe ook alles op gevoel. Overigens heb ik de bizarre gewoonte ontwikkeld om s'nachts te schrijven. Een ramp voor m'n ritme en mijn humeur overdag, maar ik presteer blijkbaar het best als het buiten stil en donker is. Met een beetje mystiek kun je zelfs zeggen dat het te maken heeft met het genre waarin ik schrijf..quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:26 schreef winka het volgende:
Ja dat is het probleem eigenlijk, dat ik het niet op gevoel doe. Er zijn namelijk zoveel technieken waar je gebruik van kan maken en daar ga ik nog over nadenken ook..
Ik ga vanaf nu gewoon elke dag een half uur lukraak schrijven en zien waar het schip strandt. Kijken of het dan wat makkelijker gaat en ik me niet schaam als ik het allemaal weer teruglees
ik wil je plezier natuurlijk niet bederven door te zeggen dat soms het tegendeel het geval is, ...quote:
het zou zo moeten zijn dat als ik je al zou schoppen, mn poot zou bezeren aan je bureaustoel. Want daar moet je opzitten, schrijven, ...ploeteren!quote:Op maandag 17 januari 2011 21:22 schreef wonderer het volgende:
Ik heb een schop onder mijn kont nodig.
Gegarandeerdquote:Op maandag 17 januari 2011 21:19 schreef getikte_rik het volgende:
[..]
ik wil je plezier natuurlijk niet bederven door te zeggen dat soms het tegendeel het geval is, ...maar momenteel heb ik er ook weer plezier in. Ik ben een jaartje ofzo terug als een kip zonder kop begonnen om een halfbakken verhaal om te vormen naar een kop-staart-verhaal, en langzamerhand ben ik begonnen om -al dan niet met hulp met y-writer en sinds kort ook 'gool old excel' om alle personages met hun levensloop in een overzichtelijk tijdsschema te zetten.
Eh. Geen aannames doen, er zijn mensen die niet kunnen wachten op mijn volgende boekquote:Op maandag 17 januari 2011 21:51 schreef getikte_rik het volgende:
in feite zit niemand op je schrijfsels te wachten, net als op die van mij, maar om dan ook maar ZELF mee te zitten gaan wachten?
nou ja, ik stel het wat cru dan. Niemand heeft indertijd gezegd dat je aan die trilogie moest beginnen, dat heb je uit eigen beweging toch ooit gedaan. Maar in jouw geval mag ik aannemen dat genoeg mensen je op jeugdige leeftijd al hebben aangespoord om uberhaupt te gaan schrijven.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:06 schreef wonderer het volgende:
[..]
Eh. Geen aannames doen, er zijn mensen die niet kunnen wachten op mijn volgende boek![]()
Quote van facebook: " kijkt zwaar uit naar het derde deel in de Arthur-trilogie."
Dus
Maar mijn deadline ligt te ver weg, en zonder die druk kan ik niet werken, blijkbaar.
Allebei: de verhaallijn uitwerken, en nadenken over (de motieven van) de hoofdpersoon. Met 'eerste romans' komt het vaak voor dat het verhaal na zo'n 25 pagina's is opgedroogd - niet om je enthousiasme te temperen, maar het is goed om te weten en het zou dus slim kunnen zijn om sowieso eens te beginnen met die eerste 25 pagina's. Heb je daarna nog meer te melden: doorgaanquote:Op donderdag 20 januari 2011 00:14 schreef Sdivad het volgende:
Hoe zijn jullie eigenlijk begonnen met het schrijven van een boek? Ik heb nu bijvoorbeeld driekwart A4-tje met een concept. Nog niet eens de term in de kinderschoenen waard, maar toch, het begin is er. Naar mijn idee een goed/leuk/boeiend concept waar heel veel in kan. Alleen, wat zou volgens jullie de volgende stap moeten zijn? De hoofdpersoon uitwerken? Of de verhaallijn eerst verder uitwerken? Of...? Of...? Iemand tips?
Heb je wel andere personages die iets (analyserends) kunnen zeggen over zijn gedrag? Geen idee of dat een oplossing is voor jouw verhaal, maar misschien kun je een dialoog schrijven waarin een vriend/gesprekspartner een opmerking maakt over zijn selectieve blindheid? Als een buitenstaander hem aanspreekt op zijn eigenaardige gedrag (of zich verbaast over de manier waarop hij de afgelopen tijd is veranderd), neemt de lezer het misschien wel aan.quote:Op donderdag 20 januari 2011 01:22 schreef wonderer het volgende:
Nee nee, NU!![]()
Ik zit wel een beetje met een dilemma. Twee proeflezers hebben bij bepaalde scenes aangegeven dat de reactie van de hoofdpersoon ongeloofwaardig is. Ik kan echter precies aangeven waarom de hoofdpersoon zo reageert en dat het een logisch gevolg is van hoe hij door de omstandigheden gekneed wordt (selectief blind omdat hij dingen niet aan zichzelf durft toe te geven).
Nu heb ik dus aan de ene kant zoiets van "het is goed zoals het is, ik kan niet alles gaan uitkauwen" (ook omdat ik vanwege de vertelvorm alleen kan laten zien wat hij denkt, dus als hij zich er niet van bewust is, gaat het voorbij), maar aan de andere kant "als het niet duidelijk is, is het dus niet goed geschreven".
Ik weet niet of je Het diner van Herman Koch hebt gelezen, maar daarin komt een 'leugenachtige' verteller voor. In het begin heb je dat als lezer niet in de gaten, en sowieso ligt het voor de hand om de verteller op zijn woord te geloven, maar na een tijdje begint de twijfel te knagen: is deze man wel helemaal normaal? Pas aan het eind van de roman kom je te weten dat hij aan een aangeboren afwijking lijdt (een soort autisme, iets dat zijn frustratie en agressie verklaart), maar intussen heeft Koch ons wel de nodige aanwijzingen gegeven. Dat doet hij d.m.v. flashbacks waarin hij de verteller enkele keren uiterst agressief laat reageren op een tamelijk onschuldig voorval, en door erbij te vermelden dat hij naar aanleiding van één van die incidenten is ontslagen - hij heeft sindsdien een psychiater bezocht, kortom: de lezer begint te begrijpen dat er iets niet in de haak is met deze man.quote:Ook lijken mijn proeflezers alles wat mijn hoofdpersoon denkt en zegt voor waar aan te nemen. Dus als hij een aanname doet over iemand anders op basis van zijn eigen beperkte/scheve blik, dan denken zij dat het klopt en als het dan later wordt tegengesproken, zien ze dat als inconsistentie en fout. Wat moet ik daarmee?
Alleen al het feit dat je er nu nog eens rustig over hebt kunnen nadenken, is al goed. Ze hebben je gewezen op iets waarvan jij je vanaf nu steeds bewust zult zijn tijdens het schrijven, dat is dan de winstquote:Op donderdag 20 januari 2011 21:58 schreef wonderer het volgende:
Ik zit nu nog eens goed te lezen en ik denk toch dat het (deels) aan de proeflezers ligt, want er zit meer in dan ik door die opmerkingen dacht, eigenlijk. Inderdaad personages die hem op dingen wijzen, maar die hij koppig van de hand wijst, of eigen vermoedens die hij snel de kop weer indrukt omdat hij het niet wil weten.
Een en ander wel wat verduidelijkt, maar niet drastisch herschreven omdat het niet nodig was.
Jaquote:Ben jij al begonnen?
Wel een beetje in dubio gezeten, maar ik ga toch dit eerste manuscript weer onder handen nemen voor ik verder ga met het tweede.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 22:10 schreef Biancavia het volgende:
(...) en ik heb niet bepaald een geniaal verhaal geschreven.
Waarom niet meteen? Is het voor jezelf ook al gelijk een stuk overzichterlijker denk ik...quote:Op dinsdag 21 december 2010 01:55 schreef Exentric90 het volgende:
[..]
Interpunctie, Hoofdletters en spellings check doe ik later nakijken
das een goede tip die ik laatst ook op een andere website vond en ben daar ook mee bezig.quote:Op maandag 17 januari 2011 22:03 schreef Complexiteit het volgende:
[..]
Gegarandeerd
Dat je van die schema's hebt gemaakt klinkt leuk. Misschien dat ik dat ook ooit eens ga doen, misschien, ooit. Nu voorlopig is het gewoon aanklooien (en dat nog niet eens, geen tijd)
Sorry dudequote:Op maandag 31 januari 2011 12:38 schreef welkominspace het volgende:
ow, ik dacht een preview op wonderer z'n nieuwe boek ofzo
wat ga je herschrijven danquote:Op maandag 31 januari 2011 18:18 schreef wonderer het volgende:
[..]
Sorry dude![]()
Ga wel vandaag verder met nog een herschrijfdingetje.
Paar details die ik uit wil werken, en sommige personages hebben nog niet echt een eigen stem dus ik ga even door de dialogen heen.quote:
ah,om te oefenen of als soort van bonus-materiaal?quote:Op maandag 31 januari 2011 18:24 schreef wonderer het volgende:
[..]
Paar details die ik uit wil werken, en sommige personages hebben nog niet echt een eigen stem dus ik ga even door de dialogen heen.
Nee... dat komt gewoon in het uiteindelijk manuscript hoorquote:Op maandag 31 januari 2011 18:25 schreef welkominspace het volgende:
[..]
ah,om te oefenen of als soort van bonus-materiaal?
Stuur je de Fok!knokploeg (geen rood lijntjequote:Op maandag 31 januari 2011 18:32 schreef wonderer het volgende:
[..]
Nee... dat komt gewoon in het uiteindelijk manuscript hoorBeetje finetunen, zeg maar. Daarna nog een laatste (hoop ik) proeflezer en dan naar de uitgever (en dan wachten want ze hebben pas in april tijd).
Tof, dan wordt dit mijn een van mijn vaste topics in het forumquote:Op dinsdag 1 februari 2011 03:41 schreef wonderer het volgende:
Volgens mij heb je dit wel goed begrepen, GeileSoeplepel. En anders heb ik het ook verkeerd
Dus vertel, met wat voor boek ben jij bezig?
Typische high-fantasy (middeleeuwse setting, mensenvolk en verborgen beschavingen van andere zelf-denkende volkeren (zoals dwergen en elfen)), dus in dat opzicht helaas niet super bijzonder. Maar natuurlijk is dit sub-genry niet zonder reden zo populair, dus ik hoop dat ik hierbij geen klachten ga krijgen van "gebrek aan originaliteit". Ik heb wel ideeën (nu al) voor andere settings voor andere verhalen, dus als deze afgesloten is denk ik dat de originaliteit in dat opzicht wel omhoog zal schieten.quote:
Tof. Ik ben ook al een tijdje met zoiets bezig maar het staat nu al een paar maanden stil.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:37 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Typische high-fantasy (middeleeuwse setting, mensenvolk en verborgen beschavingen van andere zelf-denkende volkeren (zoals dwergen en elfen)), dus in dat opzicht helaas niet super bijzonder. Maar natuurlijk is dit sub-genry niet zonder reden zo populair, dus ik hoop dat ik hierbij geen klachten ga krijgen van "gebrek aan originaliteit". Ik heb wel ideeën (nu al) voor andere settings voor andere verhalen, dus als deze afgesloten is denk ik dat de originaliteit in dat opzicht wel omhoog zal schieten.
Maar voorlopig ben ik dus meer bezig met een goede verhaalijn en goede karakters, en maak ik gebruik van een a-originele setting![]()
Vraag me trouwens wel af hoeveel procent van de fantasy aan deze redelijke standaard "template" voldoen (die toch grotendeels in het leven is geroepen door Tolkien), volgens mij is dat namelijk aardig wat (denkt aan Tad Williams, Christopher Paolini, Raymon E Feist etc.).
op zich kun je met elfen en dwergen ook veel kanten op zolang het niet preciese kopien van bijv Tolkien zijn. Of heb je andere soorten volken bedacht?quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:37 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Typische high-fantasy (middeleeuwse setting, mensenvolk en verborgen beschavingen van andere zelf-denkende volkeren (zoals dwergen en elfen)), ...
oh? volgens mij leeft Fantasy nog altijd best. Zou niet weten waarom het op zijn retour is...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 18:31 schreef Frith het volgende:
hier even een schaamteloze inbreuk op dit topic:
Er zijn 36 dramatische situaties volgens Polti (Het boekje van Jan Veldman gebruikt die indeling).
Die 13 komt nog van een eerdere samensteller, maar diens naam ben ik even kwijt en ik heb geen zin om dat boek even op te gaan zoeken. Beide zijn bruikbaar, want een plot bestaat natuurlijk weer uit dramatische situaties.
En anders is er altijd nog 'the hero with a thousand faces' van Joseph Campbell, aangezien ieder personages toch een soort van held op zich is. Al was het maar in de eigen gedachten.![]()
persoonlijke mening:
Fantasy kan immens leuk zijn, maar het graf van Tolkien is inmiddels al wel genoeg uitgegraven. Bovendien is de terugkeer van fantasy als genre ook inmiddels allang ingezet door het destijds onwaarschijnlijke succes van Harry Potter. Dat mag dan geen hoogstaande literatuur zijn, maar desondanks wel gevuld van enig daadwerkelijke fantasie. Andere schrijvers zoals Neil Gaiman bevinden zich ook meer aan het voorfront van wat nu als daadwerkelijk boeiende fantasy en sf telt.
Dat, en de eeuwige Diskworld natuurlijk, maar enfin.
Elfen verschillen, in ieder geval hoe ik ze in mijn hoofd heb, aardig met die van Tolkien. Bij Tolkien kreeg ik een beetje het gevoel alsof het een soort heilige engelen waren waar geen spotje op kon komen, maar in mijn hoofd zitten er ook veel negatieve kanten aan, zoals bijvoorbeeld arrogantie, afkeer voor minderen (wat eigenlijk ook ten dele onder arrogante valt) en een kort lontje. Maar zij maken tot nu toe nauwelijks deel uit van het verhaal, dus kan nog veel aan veranderd worden. Zelfde geldt eigenlijk voor dwergen; zij worden alleen nog maar in historische zin genoemd, dus ik heb nog alle keuze om ze helemaal niet erin te stoppen (maar er dus alleen maar over te vertellen).quote:Op dinsdag 1 februari 2011 21:00 schreef najazeg het volgende:
[..]
op zich kun je met elfen en dwergen ook veel kanten op zolang het niet preciese kopien van bijv Tolkien zijn. Of heb je andere soorten volken bedacht?
erg interessant! Ben benieuwdquote:Op woensdag 2 februari 2011 00:29 schreef GeileSoeplepel het volgende:
[..]
Elfen verschillen, in ieder geval hoe ik ze in mijn hoofd heb, aardig met die van Tolkien. Bij Tolkien kreeg ik een beetje het gevoel alsof het een soort heilige engelen waren waar geen spotje op kon komen, maar in mijn hoofd zitten er ook veel negatieve kanten aan, zoals bijvoorbeeld arrogantie, afkeer voor minderen (wat eigenlijk ook ten dele onder arrogante valt) en een kort lontje. Maar zij maken tot nu toe nauwelijks deel uit van het verhaal, dus kan nog veel aan veranderd worden. Zelfde geldt eigenlijk voor dwergen; zij worden alleen nog maar in historische zin genoemd, dus ik heb nog alle keuze om ze helemaal niet erin te stoppen (maar er dus alleen maar over te vertellen).
Eerste echte souvereine volk waar het hoofdpersonage in aanmerking komt is in ieder geval wel een die je nauwelijks terugziet in boeken, maar daar twijfel ik nog een beetje over aangezien het qua locatie niet echt helemaal klopt dat zij daar wonen (op dit punt is voor het plot de locatie eigenlijk belangrijker dan het type volk dat er leeft, dus dat is misschien nog een argument om ze te vervangen door een beter passend volk).
Maar ook qua schrijfwerk ben ik daar nog niet, dus ik heb nog wel even de tijd om vooruit te denken.
@ Rumille; goed werk, ga zo door
Mijn ervaring is dat je altijd aan je eigen werk zult twijfelen. Goed dat je het door een paar anderen laat lezen. Maar ga er niet helemaal op af; je hebt niets te verliezen als je het naar een uitgeverij stuurt. Nou ja behalve je nagels dan.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:14 schreef DaMart het volgende:
Omdat ik toch nog steeds twijfel of het verhaal dat ik een jaar geleden heb geschreven wel goed genoeg is, ga ik het toch laten lezen door een paar nieuwe proeflezers. Aan de hand van hun opmerkingen bepaal ik dan hoe ik daarna verder ga: herschrijven, opsturen of in de la leggen.
Ergens is dat wel goed natuurlijk, die eeuwige twijfel. Het houdt je scherp en als je zelf meteen tevreden bent is dat ook zelden goed.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:45 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat je altijd aan je eigen werk zult twijfelen. Goed dat je het door een paar anderen laat lezen. Maar ga er niet helemaal op af; je hebt niets te verliezen als je het naar een uitgeverij stuurt. Nou ja behalve je nagels dan.
Is het nodig voor de plot of niet? Anders voegt het niet zo veel toe. Als het héle plot daarom draait, moet het natuurlijk wel boeiend zijn, inclusief conflict (iemand die spijt heeft bijvoorbeeld) etc.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:09 schreef najazeg het volgende:
ik heb even een vraagje. In mijn verhaal is er een mensensoort die onsterfelijk is (als in: niet door ouderdom sterven), maar waarbij ze de eerste honderd jaar wel gewoon ouder worden, maar na die honderd jaar kunnen kiezen als hoe oud ze verder willen leven. Zo heb je dan dus mensen die hun leven als een 28-jarige leven, maar ook mensen die hun verdere leven als kind of als bejaarde leven. Zou dit qua fantasy vs. realiteit mensen kunnen blijven boeien of zou het afstotend werken? (heb ergens gelezen dat als het te ver van realiteit staat en mensen zich er niet in kunnen verplaatsen dat het dan niet meer boeiend zou zijn). Aangezien ik het zelf een interessante toevoeging aan eeuwig leven vind zou ik het jammer vinden als het niet zou aanslaan, maar ja als ik mijn (hopelijk) toekomstige boek zo goed mogelijk wil maken dan moet het natuurlijk wel aanspreken bij anderen.
Wat denken jullie? En nee, dit zijn geen elfen, die komen in mijn verhaal niet voor.
Proeflezers zijn altijd goed (mits ze goede proeflezers zijnquote:Op woensdag 2 februari 2011 09:14 schreef DaMart het volgende:
Omdat ik toch nog steeds twijfel of het verhaal dat ik een jaar geleden heb geschreven wel goed genoeg is, ga ik het toch laten lezen door een paar nieuwe proeflezers. Aan de hand van hun opmerkingen bepaal ik dan hoe ik daarna verder ga: herschrijven, opsturen of in de la leggen.
Ik denk dat het, op de manier hoe jij het uitlegt, inderdaad iets te onrealistisch is. Beste manier hoe je, naar mijn inziens, met dit verhaalelement kunt omgaan is dat het volk op een bepaalde manier zelf kan beslissen om, ergens in hun leven, te kiezen om te stoppen met ouder worden (geen weg terug dus, dan blijft het "realistisch"). Zo verdwijnen zeer waarschijnlijk wel je kinderen uit je verhaal (behalve de echte kinderen) maar dat is ook wel realistischer; een kind van vijf die stiekem een 500 jaar oude man is en ook zo denkt kan namelijk wel heel maf overkomen.quote:Op woensdag 2 februari 2011 09:09 schreef najazeg het volgende:
ik heb even een vraagje. In mijn verhaal is er een mensensoort die onsterfelijk is (als in: niet door ouderdom sterven), maar waarbij ze de eerste honderd jaar wel gewoon ouder worden, maar na die honderd jaar kunnen kiezen als hoe oud ze verder willen leven. Zo heb je dan dus mensen die hun leven als een 28-jarige leven, maar ook mensen die hun verdere leven als kind of als bejaarde leven. Zou dit qua fantasy vs. realiteit mensen kunnen blijven boeien of zou het afstotend werken? (heb ergens gelezen dat als het te ver van realiteit staat en mensen zich er niet in kunnen verplaatsen dat het dan niet meer boeiend zou zijn). Aangezien ik het zelf een interessante toevoeging aan eeuwig leven vind zou ik het jammer vinden als het niet zou aanslaan, maar ja als ik mijn (hopelijk) toekomstige boek zo goed mogelijk wil maken dan moet het natuurlijk wel aanspreken bij anderen.
Wat denken jullie? En nee, dit zijn geen elfen, die komen in mijn verhaal niet voor.
Ach, het zou dan niet de eerste afwijzing zijn, en als je daar bang voor bent, kun je beter niets insturen en weet je zeker dat het niets wordtquote:Op woensdag 2 februari 2011 17:01 schreef wonderer het volgende:
[..]
Is het nodig voor de plot of niet? Anders voegt het niet zo veel toe. Als het héle plot daarom draait, moet het natuurlijk wel boeiend zijn, inclusief conflict (iemand die spijt heeft bijvoorbeeld) etc.
[..]
Proeflezers zijn altijd goed (mits ze goede proeflezers zijn), maar wat Petra ook al zegt, je hebt niks te verliezen. Tenzij je echt niet met een afwijzing om kunt gaan.
Ligt er een beetje aan. Ik gebruik bevriende schrijvers, maar ik proeflees zelf ook professioneel, soms voor mensen die ik niet (goed) ken.quote:Op woensdag 2 februari 2011 22:32 schreef GeileSoeplepel het volgende:
Wat bedoelen jullie trouwens precies met de term "proeflezers"? Iemand die je kent die het grondig voor je leest en feedback geeft, of meer een onafhankelijk persoon bijvoorbeeld bij een uitgever oid?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |