GeschiedenisDe meeste mensen zullen denken dat Atari's
PONG het eerste commerciële computerspel was (in de zin van een computerspel waar voor betaald moet worden). Dat is dus niet zo; het eerste commerciële computerspel ooit was ADVENTURELAND, van Adventure International, in 1978 (gemaakt door Scott Adams - en nee, niet die van Dilbert).
Het eerste betaalde computerspel was een avonturenspel, een tekst avonturenspel (text adventure).
NuNu maakt er geen hond meer spelen waarbij je alleen tekst voor je ziet en tekstjes intikt (van, traditioneel, twee woorden) om het spel te besturen. Toch?
Toch wel, er zijn aardig wat mensen die avonturenspelen maken (helemaal zelf of met behulp van een ontwerp programma). En veel oudere spelen (van Adventure International, de klassieke ZORK spelen, enzovoorts) zijn in geupdate vorm (of in een voor een emulator aangepaste vorm) zonder veel moeite te vinden. Om verwarring te voorkomen (of die juist te veroorzaken

denk ik dan) hebben de meeste mensen die zich daar mee bezig houden het niet meer over (text) adventures maar over
interactive fiction.
Text adventures, interactive fiction - WHATEVER! Zo ver ik kan zien is dat allemaal in het Engels bijna (kom wel eens iets in een andere taal tegen). Maar in het Nederlands?
StraksNou ja, af en toe schrijf ik iets (zie de Valentijnsverhaal wedstrijd op Fok!) en ik lees graag en ik speel wel eens wat en ik programmeer wel eens wat. Dus; ben ik bezig met een tekst avontuur (tegelijk met verhaal en 'engine'). Want als je iets zoekt en niet kunt vinden en het zelf kunt maken dan maak je het maar zelf.
Zie
http://www.mediafire.com/?33g2pd5jnkirqvn voor de actuele (nog niet helemaal klare) versie van mijn eerste tekst avontuur. Commentaar en suggesties zeer welkom

als ik het ding af heb zwark ik het online en komt er een verse link. OH JA, het is voor PC en bijna 0,6 MB groot, één file (de executable) waar alles in zit. Als je OPSLAAN kiest in het spel wordt er een 1 kB tekstbestandje aangemaakt, da's alles.