abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_88756003
Het dreumestopic (1-2 jaar) deel 85

De dreumesen

18 november 2008: Maarten Alexander, zoon van marie79
20 november 2008: Avalon, dochter van Owlet
10 december 2008: Merel Joanna Elisabeth, dochter van Fuente en Buurvrouw_Rietman
24 december 2008: Bastiaan Jens, zoon van Jose81 en Pianoman
28 december 2008: Jan Junior, zoon van DJMO
03 januari 2009: Elin Milo Rose, dochter van Dakota
04 januari 2009: Fee Anne Reine, dochter van Cattie
05 januari 2009: Annicka Maria, dochter van GreatWhiteSilence
06 januari 2009: Sebastian Julius (Seb), zoon van Estrys en Tubby
06 januari 2009: Lola, dochter van Floria
11 januari 2009: Mila, dochter van Raissa en Milanese
11 januari 2009: Elodie, dochter van Bass-Miss
23 januari 2009: Lennon Thom Jeb, zoon van Diaan en peaceman
23 januari 2009: Ruben Sebastiaan, zoon van Jelief
23 januari 2009: Levi Dinand zoon van admiraal-anaal
28 januari 2009: Danique Nova, dochter van Fruppel
02 februari 2009 Jair Amitai, zoon van Tinuviel & Iamredleader
06 februari 2009: Joshua, zoon van Joshua.
28 maart 2009: James Joseph Danyel, zoon van S_oepstengel
*** 30 maart 2009: Hannah Niesje, dochter van Texelonia en Micha ***
31 maart 2009, Bram Teunis George, zoon van Sugarsnap
09 april 2009: Julian, zoon van nummer_zoveel
20 mei 2009: Robin en Viggo, zoons van MamaNik
05 juni 2009: Morris, zoon van Memmel
07 juni 2009: Kobus, zoon van Oeke
08 juni 2009: Tess, dochter van Vicky
14 juni 2009: "tweeling", zonen van mikoxx
20 juni 2009: Graeme James, zoon van Tessie
27 juni 2009: Jorja, dochter van Jeetjejom
09 juli 2009: Finn, zoon van Flower-Ti-Amo
12 juli 2009: Thijs, zoon van McLaura
*** 20 juli 2009: Senna, dochter van miss_sly en het_fokschaap ***
01 augustus 2009: Timo Ruben, zoon van Chan
03 augustus 2009: Iris, dochter van Nijna
07 augustus 2009: Roy, zoon van Bar
08 augustus 2009: Willow, dochter van innepin
23 augustus 2009: Thomas, zoon van Ca.ra
*** 23 augustus 2009: Evi Mare, dochter van DuchessX en Juup©***
*** 24 augustus 2009: Oscar Morrison, zoon van Brighteyes en Stinkie ***
27 augustus 2009: Toby Benjamin, zoon van Kersjes
30 augustus 2009: Dorien, dochter van Hi_flyer en Bromfly_er
31 augustus 2009: Lena, dochter van Poppedein
11 september 2009: Lars, zoon van XXXKarinXXX
17 september 2009: Esmee, dochter van Stiemie
20 september 2009: Lotte, dochter van Linda2205
23 september 2009: Lente, dochter van Ssserpente
27 september 2009: 'Flip', zoon van RockabeIIa
28 september 2009: 'Driekus', zoon van mefke79
29 september 2009: 'Xeentje', dochter van Xenia
02 oktober 2009: Alexa, dochter van Takkembah
02 oktober 2009: Sem Yesse, zoon van Rekkie
12 oktober 2009: Isabeau, dochter van sorbootje
16 oktober 2009: Jamie, zoon van martine1984
22 oktober 2009: Niels, zoon van Twinkly
27 oktober 2009: Mette, dochter van Wickie

Waar we helemaal niet discussiëren over hele wezenlijke opvoedkundige vraagstukken. :7

[ Bericht 44% gewijzigd door BE op 16-11-2010 08:54:42 ]
  maandag 15 november 2010 @ 21:25:31 #2
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_88756075
Nou ja, je kunt er toch wel over praten? Anders hadden we helemaal geen stof tot nadenken meer... :P
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_88756116
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 21:17 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Nog even hoor...

Miss ik zeg nergens dat je de 5-10-15minutenmethode zou moeten proberen hè. Ik heb dat zelf nog nooit gedaan dus dat is echt niet mijn ding verder ofzo.

Verder valt wat je zus aangeeft volgens mij onder de ongevraagde adviezen. Je wekt in elk geval de indruk helemaal achter je eigen manier te staan. dan is het toch gewoon goed zoals het is?

Ik wilde alleen maar aangeven dat ik wel denk dat zoiets als patronen bestaan (en dat vind ik dus niet negatief, of manipulerend, of iets om je kind kwalijk te nemen) en dat ik het zelf altijd de moeilijkste tijden vind als ik zo'n patroon ontdek dat ik graag zou willen doorbreken.
Ja, dat is ook zo. Wij staan er achter, en voor ons werkt het zo. En volgens mij werkt het ook goed. Ja, ik klaagde gisteravond even over slaapgebrek, maar dat is dus 3 weken opgebouwd slecht slapen door genoemde oorzaken met weer verbetering. Dus meer een "even m'n ei kwijt moeten" dan "help, geef me advies want ik weet het niet meer met mijn iet slapende kind".

Patronen doorbreken is idd het moeilijkste dat er is. En sowieso is opvoeden niet altijd gemakkelijk. En ook klein kunnen ze al best zo hun streekjes hebben. Het viel mijn moeder bijvoorbeeld op dat Senna bij mij iets toch nog zal proberen als ik "nee" zeg, terwijl ze dat bij hun niet doet. Net zoals ze haar korstjes netjes opeet bij hun, maar als ik er ook eet, dan niet. Er is een duidelijk onderscheid tussen papa en mama aan de ene kant en de rest van de wereld aan de andere kant.

Maar wat jij zegt, oeke, dat vind ik idd zo belangrijk: dat Senna leert dat wij er zijn! En ook dus als ze al in bed ligt. Dat in bed liggen is niet dusdanig heilig dat niets er meer tussen kan komen. Niet als ze daar alleen maar overstuur van raakt.

Dit is de derde keer dat Senna logeert. En iig gaat ze eind december weer, maar misschien dat we er nog eens een avondje tussendoor doen, zodat het daar nog wat beter voelt.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_88756128
Ja, we praten wel, maar we discussiëren niet. Daarbij is volgens mij iedereen het hier met elkaar eens. Ik ook, met iedereen. Alleen denk ik dat er misschien wat sneller sprake is van patronen.

En ik wil nog even zeggen, dat ik ook wil dat mijn kinderen weten en voelen dat ik er altijd voor ze ben :Y . Dat staat voor mij eigenlijk los van deze discussie dit gesprek.
pi_88756435
Ow groofs, absoluut is dit gesprek daar net alleen op van toepassing, maar voor mij is het een onderdeel ervan. Haar niet nodeloos laten huilen, maar er zijn als het te lang duurt. Ik sta echt niet bij de eerste kik aan haar bed, maar als ik hoor dat het niet lukt, dan ben ik er en ook met meer dan alleen een zwijgende aai over haar bol.
pi_88756474
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 21:26 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Alleen denk ik dat er misschien wat sneller sprake is van patronen.
Neehoor, ik geloof ook zeker in patronen, alleen in de nacht op zo'n jonge leeftijd niet. Tenminste als je het over bewuste patronen hebt. He, nu ben ik in de war. :?

En ik geloof zeker dat jij je kinderen een hele veilige basis geeft Groof! O+
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_88756510
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 20:51 schreef miss_sly het volgende:
Ik wilde helemaal niets zeggen over de manier waarop zij het heeft gedaan, omdat dat voor hun dus kennelijk prima was. Voor mij/ons niet.
Daar gaat het toch juist om dan? Ieder z'n eigen ding? Ieder z'n eigen kind ook, wat bij de een wel werkt, werkt bij de ander niet.
Lijkt me een onzinnige discussie wat dat betreft, jammer dat je zus daar zo'n "strenge" mening op nahoudt. En zeker jammer dat ze dan vervolgens de deur uitstampt :{ Dat schiet ook niet op natuurlijk.

Nu we het toch over slapen hebben, mijn dochter heeft echt besloten dat ze niet zo veel hoeft te slapen. Denk dat we het middagslaapje maar gaan inkorten tot 1 à 1,5 uur. Het is nu half tien en ze is nét stil. Daarvoor stond ze gewoon rechtop in bed, klaarwakker. En 's middags wil ze ook al niet goed slapen, het is de laatste dagen al 1u, half 2 voor ze een keertje slaapt!
We doen natuurlijk wat voor haar het beste is, maar ik vind het wel opmerkelijk en enigszins ongelooflijk dat ze genoeg heeft aan zo weinig slaap, ze is pas 15 maanden!
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_88756621
Mijn moeder vertelde nog dat Senna in eerste instantie dus ging huilen. Toen ze na een paar minuutjes terug ging, was ze toch wel erg aan het snikken, dus even op schoot genomen. Wees ze een aantal keren op de trap dat ze weg wilde, maar mijn moeder zei: nee, we blijven hier, jij gaat zo weer lekker slapen, het is bedtijd. En toen werd ze langzaam wel rustig. En toen wees ze zelf naat het bed en zei: bed! Mijn moeder vroeg: wil je naar bedje, lekker slapen? En toen zei ze Ja!

Wow :D
pi_88756643
Oh en Ko heeft dus nog nooit gelogeerd. P. wil niet dat hij wakker wordt zonder een van ons twee.
Echt, ik ben niet de enige grootste softie in dit huis. :')
pi_88756698
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 21:31 schreef oeke het volgende:

[..]

Neehoor, ik geloof ook zeker in patronen, alleen in de nacht op zo'n jonge leeftijd niet. Tenminste als je het over bewuste patronen hebt. He, nu ben ik in de war. :?

En ik geloof zeker dat jij je kinderen een hele veilige basis geeft Groof! O+
Haha, maar dat is juist wat ik bedoel. Patronen sluipen erin. Mijn dochter ligt mij heus niet 's nachts te manipuleren ofzo. Ik zie het niet als bewust, niet als manipulerend, niet als iets negatiefs of stoms of stouts. Ik zie het alleen maar als een patroon, een ontstane gewoonte. En ik denk wel dat kinderen dat zo jong al hebben, ook 's nachts. Niet de eerste keer natuurlijk, maar wel sneller dan men denkt.
pi_88756767
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 21:33 schreef miss_sly het volgende:
Mijn moeder vertelde nog dat Senna in eerste instantie dus ging huilen. Toen ze na een paar minuutjes terug ging, was ze toch wel erg aan het snikken, dus even op schoot genomen. Wees ze een aantal keren op de trap dat ze weg wilde, maar mijn moeder zei: nee, we blijven hier, jij gaat zo weer lekker slapen, het is bedtijd. En toen werd ze langzaam wel rustig. En toen wees ze zelf naat het bed en zei: bed! Mijn moeder vroeg: wil je naar bedje, lekker slapen? En toen zei ze Ja!

Wow :D
Aww O+

Ik had net het tegenovergestelde. Ik had haar maar mee naar beneden genomen. Ze wreef in haar ogen en was aan het piepen, dus bedtijd.
"Kom je Willow? Dan ga je lekker slapen."
*Willow schudt nee! Nee!*
"Jawel joh, je bent toch moe?"
geen reactie
"Meisjes die moe zijn, moeten naar bed he? Lekker slapen."
"Nee!"

:')
pi_88756787
quote:
11s.gif Op maandag 15 november 2010 21:34 schreef oeke het volgende:
Oh en Ko heeft dus nog nooit gelogeerd. P. wil niet dat hij wakker wordt zonder een van ons twee.
Echt, ik ben niet de enige grootste softie in dit huis. :')
Dat idee vind ik dus ook heel naar. Mijn dochter is nu 2 keer uit logeren geweest, mijn zoon nog nooit. En ik denk nu al na over hoe en waar we met z'n drietjes zullen slapen straks op Aruba. :@ ... Dus wat dat betreft... softie meldt zich :W .
pi_88756871
Wat lief Miss! Dat is zo schattig, als ze zich dan besluiten over te geven aan de situatie en er blij mee zijn!

Innepin, wat lastig, dat klinkt wel als weinig slaap. Ko heeft het ook een tijd gehad. Misschien helpt het om overdag niet te slapen.
Dat ze weer een goed slaappatroon krijgt in de nacht?
Dan kan ze misschien ook weer makkelijker een middagdutje doen.
Slaapt ze wel op het kdv?

Zag je dat G? Ik zei patroon! Je hebt gelijk! :D O+
pi_88756916
Ach, logeren is ook niet nodig, toch? Ik geloof niet dat een zo jong kind het ook mist. En als ze groter zijn, kunnen ze er zelf om vragen.

Ik vind het ook wel erg raar, hoor, maar ik verheug me wel op een ongestoorde nacht! Dat heb ik echt even nodig.

innepin, voor 15 maanden wel weinig slaap, maar als ze het er goed op doet. Tja, we hebben niet allemaal even veel slaap nodig, toch?
En ze is een wijze, die Willow vna je :D Als ik Senna echt in bed ga leggen, dan vertel ik haar dat ook, dan vraag ik niets. Veel te grote kans dat ze nee zegt :')

Wat een dames he O+
pi_88756954
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 21:37 schreef oeke het volgende:
Zag je dat G? Ik zei patroon! Je hebt gelijk! :D O+
:o *O*
pi_88757024
o wat prijs ik me dan gelukkig met mijn slaapkopje. Heeft ie van zijn mama vrees ik. Nou ik zwanger ben hoor ik Driekus niet eens. Echt, ik slaap overal doorheen. Mijn man heeft het laatst nog getest, maar ook na een kwartier miepen en zeuren, lag ik nog steeds te snurken.Toen is hij maar opgestaan voor de fles. Ik denk trouwens dat als ie echt brult, ik het wel hoor hoor, maar dat doet ie niet. Hij miemelt, neuriet, piept, knort maar echt huilen doet ie weinig. Als ie dat doet, dan is er iets, zeker in de nacht.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_88757241
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 21:38 schreef miss_sly het volgende:
innepin, voor 15 maanden wel weinig slaap, maar als ze het er goed op doet. Tja, we hebben niet allemaal even veel slaap nodig, toch?
En ze is een wijze, die Willow vna je :D Als ik Senna echt in bed ga leggen, dan vertel ik haar dat ook, dan vraag ik niets. Veel te grote kans dat ze nee zegt :')
Het kan goed zijn dat ik "Kom, we gaan slapen" zei ipv "Ga je slapen?", dat doe ik meestal. Maar goed, ik ben nog een uur of anderhalf bezig geweest om haar daadwerkelijk in slaap te krijgen, dus ze heeft wel gewonnen :Y) :P

En wb slaapbehoefte doet ze denk ik haar vader na ja. Die komt om half 2 thuis, gaat om half 3-3 uur naar bed en staat (meestal) zonder problemen weer om half 8 op.

Ik hoop stiekempjes wel een beetje dat een volgende kindje wat slaapbehoefte ietsje meer op mij lijkt :@

@Oeke, oeps ik had over je heen gelezen. Ze slaapt op het kdv ook prima, de ene keer wat meer dan de andere keer, maar dat is thuis ook.
pi_88757243
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 21:38 schreef miss_sly het volgende:
Ach, logeren is ook niet nodig, toch? Ik geloof niet dat een zo jong kind het ook mist. En als ze groter zijn, kunnen ze er zelf om vragen.
Dat vind P. ook. Ko moet er zelf om vragen.
quote:
Ik vind het ook wel erg raar, hoor, maar ik verheug me wel op een ongestoorde nacht! Dat heb ik echt even nodig.
Nou, ik wil ook weleens een ongestoorde nacht. :(
Nouja dat wil ik wel, maar niet genoeg om P echt te willen overtuigen. Ofzo. Softie nr 2. ;)
Toch vind ik het ook belangrijk dat hij een extra slaapplek heeft waar hij zich veilig voelt. Zoals je zegt, Miss.
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 21:39 schreef groofskendezoveelste het volgende:
:o *O*
O+
  maandag 15 november 2010 @ 21:44:04 #19
12913 GreatWhiteSilence
pi_88757312
Hier ook een meisje dat weinig slaap nodig heeft, maar dat heeft ze dus van mij... :')
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_88757629
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 21:43 schreef oeke het volgende:

[..]

Dat vind P. ook. Ko moet er zelf om vragen.

Ik vind dat ook een prima uitgangspunt. Ik zou dat zelf misschien ook aangehouden hebben, als schaap er niet iets anders over dacht en als dat logeren niet bij mijn ouders is.

quote:
Nou, ik wil ook weleens een ongestoorde nacht. :(
Nouja dat wil ik wel, maar niet genoeg om P echt te willen overtuigen. Ofzo. Softie nr 2. ;)
Toch vind ik het ook belangrijk dat hij een extra slaapplek heeft waar hij zich veilig voelt. Zoals je zegt, Miss.

Ja, ik realiseerde me ineens dat dat toch wel erg prettig is, voor haar. En aangezien ze zich bij mijn ouders echt helemaal prima voelt, echt ook zichzelf is (behalve dat ze beter luistert }:| ), is dat een prima plek voor een tweede veilige slaapplek. Heb ik vanavond besloten :D

innepin, Senna sliep hier overdag ook wat minder goed, tot ik hetzelfde ritme als op het kdv ben gaan aanhouden. En nu doet ze het prima!
pi_88757657
Miss ik vind dat altijd van die lastige discussies.
Je zegt zelf al, dit werkt voor jullie en dit werkt voor Senna, dan is dit toch voor jullie gewoon de beste oplossing?

Zo heb ik een tijdje geleden een discussie gehad op een verjaardag. Mensen (vooral allemaal wat ouder) vonden het belachelijk dat Finn bij ons slaapt. Die mensen hebben allemaal makkelijk praten. Ga er maar aan staan om meer dan een jaar lang geen enkele nacht door te kunnen slapen en alles geprobeerd te hebben.
Mijn kind slaapt bij ons, hij slaapt door en het werkt voor ons en dat vinden wij het belangrijkste!
  maandag 15 november 2010 @ 21:57:22 #22
12913 GreatWhiteSilence
pi_88758230
Annicka slaapt ook nog steeds bij ons. Maar ze vind de muren van haar toekomstige kamertje heel mooi, dus misschien gaat ze vrij makkelijk over. Ooit... :P
pi_88758590
@Miss sly, Willow gaat maar één keer per dag naar het kdv en daar heeft ze eigenlijk precies hetzelfde ritme als thuis.

Het punt is alleen dat ze nu dus d'r ritme thuis in de war geschopt heeft :P
Even zoeken naar wat nieuws dus.
pi_88758901
Ow innepin, ja, dat zoeken zal nog wel een aantal keren terugkomen met van alles. Zo jammer he, dat ze er geen handleiding bij doen :P

FTA, dat is ook een punt van discussie, voor sommigen dan he :')
Senna slaapt soms ook bij ons. Als het niet (meer) lukt in haar eigen bed, komt ze lekker bij ons. Dan slapen we alledrie gewoon lekker. We kunnen ook de halve nacht bezig gaan met troosten en weet ik wat om te zorgen dat ze in haar eigen bed (verder) slaapt, maar dan slapen we zo een aantal uren niet, en daar heb ik geen behoefte aan.
pi_88759571
Dat is precies zoals wij er ook over denken. Als hij 16 is slaapt hj vast niet meer bij ons :d
  maandag 15 november 2010 @ 22:25:16 #26
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_88759964
:)

Ik wilde jullie even bedanken voor jullie berichtjes op mijn vraag over de middagtukjes! Ik ga ze morgen of overmorgen nog even opnieuw lezen, het is niet allemaal blijven hangen (moe enzo :')), maar ik waardeer het erg :* Overigens ben ik nu toch weer aan het twijfelen of het niet tóch door die kies kwam die dwars zat/zit, vanavond bij het eten begon hij te gillen, zó zielig, werkelijk.. Ik zat gewoon zelf met de tranen in mijn ogen. En maar in zijn mondje graaien en tegen ons aan proberen te kruipen vanuit zijn kinderstoel. Ik kon het niet aanzien en heb hem wat sinaspril gegeven en toen was hij binnen een minuut of 5 weer vrolijk aan het lachen en at hij zo zijn bordje leeg.. Ik kijk het dus nog even aan, maar het vervolg lezen jullie vast wel, sinds ik over 9 nachtjes ook naar dit topic doorschuif! :o
3!
pi_88760020
Psies! En ook geen problemen hebben met slapen, maar zal hij met geen tien paarden zijn bed uit te krijgen zijn :D

Zo, en nu ga ik slapen! Bijgeskyped met schaap, de wetenschap dat het met Senna goed gaat en mijn eigen vermoeidheid zorgen vast voor een goede nacht!

Truste iedereen en bedankt voor het onderstrepen dat je eigen gevoel volgen in deze dingen toch gewoon het beste is. Discussie onnodig!
:*
pi_88760841
FTA, ik wist helemaal niet dat Finn bij jullie sliep. Knus klinkt het!
Ko slaapt in zijn eigen bed tot hij wakker wordt, dan haal ik hem eruit, voed hem en leg hem tussen ons in en dan hopen we dat hij nog 1-2 uurtjes doorslaapt. :)
Meestal lukt dat wel. En ik vind dat zo'n fijn moment. Ik slaap dan extra goed, met zijn allen bij elkaar. O+

Inca, die nare kiezen ook. ;(
Dikke zoenen voor Stef! Hopelijk slaapt hij goed door.
  maandag 15 november 2010 @ 22:53:22 #29
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_88761590
Ik vind het gesprek (geen discussie toch?) wel erg interessant hoor.
We zijn wel veel 'eerste kindjes mama's' hier, ik hoor om me heen van mensen met meerdere kinderen dat ze voor ieder kind een andere aanpak nodig hebben. Sommige wel-discussierende-types vergeten dat misschien zo nu en dan...

Thomas is duidelijk een patronenjongentje. Tijdens zijn laatste ziekte (waterpokjes) had hij 's nachts koorts en was erg zielig. Toen heb ik een paar keer (2 nachten) met hem op zijn kamertje gezeten en hij lag dan lekker als een bolletje op mijn borst. Hij had daarna toen de koorts over was duidelijk zoiets van 'hee mam, dat was fijn! vanavond weer?'. Maar daar was mam het dus niet zo mee eens ;)
Ik heb toen nog wel geprobeerd om hem in bed te leggen en dan erbij te blijven en hem te troosten als hij verdriet heeft omdat hij niet bij me mag liggen. Maar dat is omdat erbij blijven iets is dat bij MIJ past, ik moet nu maar eens goed in mijn oren knopen dat dat voor Thomas niet de goede manier is. Hij raakt dan eigenlijk meer van streek. Als ik m gewoon na een dikke kus vertel dat het nu echt tijd is om te gaan slapen en naar beneden ga dan hoor ik hem nog even verdrietig zijn, maar daarna pakt hij zijn knuffeltje en gaat (na nog wat gemup en gemopper) lief slapen. En dat zal in totaal nooit langer dan 10 minuten geduurd hebben.

Thomas doet sinds hij een maand of 11 is nog maar 1 slaapje. Het ochtendslaapje schoof steeds verder op en het middagslaapje ging steeds slechter. Dus toen hebben we het ochtendslaapje over de lunch heen getild en sinds dien zitten we op een fijn 1-slaaps ritme.

De laatste tijd is Thomas zo lief en gezellig, ik kan er zo van genieten. Hij kan ook echt lekker zitten spelen met zijn blokken of in een boekje zitten kijken. Hij is nog steeds dikke vriendjes met de kat (aai poe!), en kan leuk met haar spelen met een touwtje. Maar hij heeft inmiddels ook ontdekt dat hij haar kan laten rennen als hij in racetempo op haar komt afgekropen. Dan moet hij zo lachen! En ach, de kat komt telkens weer bij hem zitten dus ernstige trauma's houdt ze er niet aan over geloof ik.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_88761934
Oeke zo was het hier ook eerst, maar het is er eigenlijk een beetje ingeslopen nadat mijn vriend twee weken lang nachtdiensten had. Dan ging ik met Finn op bed tv kijken en dan viel ik zelf ook in slaap en werden we de volgende ochtend pas weer wakker. Zo merkte ik eigenlijk dat hij beter slaapt en ik ook en het is inderdaad wel knus!
Natuurlijk heb ik wel eens zoiets van pff sliep hij maar in zijn eigen bed, maar dan kruipt hij weer lekker tegen me aan en dan smelt ik weer O+ O+
pi_88762435
Sentimentele modus hoor

Groter Groeien
Het gebeurt niet zo heel vaak
en je bent nog maar zo klein
maar ja, je hebt het elke dag
zo druk met groter zijn

soms zou ik je vast willen houden
blijf eens hier, je gaat zo snel!
natuurlijk wil je alles ontdekken
dan begrijp ik dan ook wel

Maar het gebeurt niet meer zo vaak
dat jij rustig bij me ligt
Ik kijk naar je blozende koppie
langzaam vallen je oogjes dicht

toch praat ik je altijd moed in hoor
de wereld roept je, kom!
En al kijk ik vaak terug
jij draait je alweer om
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
pi_88768221
Karin, wat mooi O+ zo treffend, zo waar.
pi_88768266
Mooi Karin, en maar al te waar. O+

Oh FTA, dat klinkt bekend, als ik ergens logeer met Ko zonder P. dan leg ik hem ook altijd in mijn bed. Veel gezelliger! :D

Thomas, wat fijn dat hij zo gezellig is en lekker kan spelen, Ca.ra. Dat vind ik zelf ook altijd heerlijke tijden. :Y
pi_88768477
Mogge!

Ik vind het toch altijd wel heel interessant om te lezen hoe jullie tegen dingen als naar bed brengen en laten huilen etc aankijken!

Hier is het gelukkig geen issue meer. Mijn dochter roept gewoon DOEI DOEI DOEI en gaat slapen. Wie had dat ooit durven dromen een paar maanden geleden? Ik niet!

Isabeau en ik liepen vanmorgen het KDV binnen. Isabeau kan nu aan één vinger heel goed lopen en ze was apetrots! En voor mij voelde het toch als een soort mijlpaal; voor het eerst niet met haar op de arm binnenkomen, maar met Isabeau lopend aan mijn hand.

En uiteraard volgde toen weer een droog DOEI en mocht ik wel vertrekken :') Fijn hoor, dat ze geen verlatingsangst heeft, maar dit is wel het andere uiterste ;)
  dinsdag 16 november 2010 @ 08:53:34 #35
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_88768548
Lieve schatten, kunnen jullie alsjeblieft wel het lijstje van het topic en de link naar het vorige topic in de OP zetten?
En als je dat niet lukt, het even vragen in het mod-topic?

Dank!
pi_88768615
Goedemorgen!

Sorbo wat heerlijk! Ik was zo trots toen ik Finn ergens voor heet eerst lopend mee naartoe kon nemen.

[ Bericht 86% gewijzigd door Flower-Ti-Amo op 16-11-2010 09:02:12 ]
  dinsdag 16 november 2010 @ 08:58:42 #37
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_88768650
Karin O+

Sorboo, ach ze voelt zich blijkbaar goed daar! En wat gezellig om samen naar binnen te lopen!
Alexa en Seth zijn lief
See everything; overlook a great deal; correct a little
pi_88768937
Ik vind de discussie over patronen wel heel interessant en ik denk dat ook kleine kinderen er gevoelig voor zijn, misschien wel juist omdat ze instinctiever reageren. Ik ben me erg bewust van de patronen die wij hebben en de keuzes die we gemaakt hebben.

Zo gaat Ivan altijd om 7 uur 's avonds naar bed en slaapt hij altijd in zijn eigen bed. Dat vinden wij prettig, dat vindt hij prettig, en inmiddels zijn we eraan gewend. Dat maakt wel dat er nu een 'discussie' oplaait rondom Kerst: wij willen graag 's middags Kerst vieren zodat Ivan 's avonds op tijd en in zijn eigen bed kan slapen. We zouden wel een keer een uitzondering kunnen maken, maar daar zijn we allemaal niet aan gewend. Ik ben me ervan bewust dat er ouders zijn die daar een andere keuze in maken en misschien door die keuze wel een makkelijker kind hebben dat op verschillende plaatsen goed slaapt.

Maar ik blijf het een lastige kwestie vinden, hoor. Ik geloof namelijk ook niet dat je je kind geheel naar je ideaal kunt kneden, want je kind heeft ook gewoon een eigen karakter met individuele wensen en angsten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_88768990
Ik vind dat helemaal geen rare gedachte claudia! Als ik ergens ben, ga ik ook altijd weer optijd naar huis omdat ik Finn gewoon om 8uur in bed wil hebben. Met sinterklaas blijven we dan ook maar slapen bij mijn schoonouders in limburg zodat we daar niet vanaf hoeven te wijken
  dinsdag 16 november 2010 @ 09:20:39 #40
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_88769011
Ik kan me voorstellen dat je alles het liefst zo rustig en regelmatig wil houden voor je kind, maar wij hebben altijd gedacht dat het beter is om het (logeren, of gewoon ergens boven in een campingbedje terwijl wijzelf beneden zaten) af en toe een keer in een gezellige sfeer proberen dan dat het een keertje echt moet (bijv. voor de bevalling van nr 2) en het levert dikke stress op voor alle partijen.
Weten dat ze ook gewoon zonder drama ergens anders kunnen slapen is voor mij een prettig idee. :Y
pi_88769176
Ik vraag me juist altijd af of wij daar niet te gemakkelijk in zijn. We slepen Isabeau overal mee naartoe, ze slaapt overal zonder problemen in een campingbedje en gaat ook regelmatig logeren. Soms bekruipt me dan het gevoel of de angst dat ze het ergens anders net zo leuk vindt als bij ons... Moeilijk over te brengen wat ik daar dan precies beangstigend aan vind, misschien dat het soms lijkt of ze me niet nodig heeft. (hoewel ik elke dag ook wel merk dat dat niet zo is, ze is juist erg mama-minded)

Nou ja, gedoe
  dinsdag 16 november 2010 @ 09:29:33 #42
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_88769220
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 09:27 schreef Sorbootje het volgende:
Ik vraag me juist altijd af of wij daar niet te gemakkelijk in zijn. We slepen Isabeau overal mee naartoe, ze slaapt overal zonder problemen in een campingbedje en gaat ook regelmatig logeren. Soms bekruipt me dan het gevoel of de angst dat ze het ergens anders net zo leuk vindt als bij ons... Moeilijk over te brengen wat ik daar dan precies beangstigend aan vind, misschien dat het soms lijkt of ze me niet nodig heeft. (hoewel ik elke dag ook wel merk dat dat niet zo is, ze is juist erg mama-minded)

Nou ja, gedoe
Bedenk maar dat ze het overal zo fijn vindt omdat ze weet dat ze (na 1, 2, 3 weetikveel nachtjes) altijd weer terug naar huis, naar papa en mama, gaat. En dat jullie haar dat vertrouwen hebben gegeven! :Y O+

En als jullie beneden in de kamer zitten is dat toch al helemaal voldoende om te weten? Ze zijn dichtbij, lekker slapen! O+
pi_88769271
Oh, zoals ik al zei: ik begrijp prima dat anderen daar andere keuzes in maken. Wij zijn geen mensen die 's avonds de hort opgaan en voor ons is die mate van flexibiliteit dus ook niet belangrijk. Maar ik was wel heel blij dat Ivan bijvoorbeeld op vakantie goed sliep in een vreemde omgeving. En inderdaad, het is fijn als hij bij de bevalling van de tweede fijn bij mijn schoonouders kan slapen. Dat hebben we pas een keer geprobeerd, onder andere met het oog op de bevalling. Gelukkig ging het heel goed!

Ik denk er wel vaker over na wat ik bij een tweede anders zou doen. Zo overweeg ik om de tweede vaker in de kinderwagen te leggen om een slaapje te doen. Als we op pad gingen nam ik Ivan altijd bij me in de draagdoek, maar het zou ook wel fijn zijn om daar meer flexibiliteit in te hebben. Ik ben benieuwd hoe we dat de volgende keer gaan doen.
pi_88769517
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 09:27 schreef Sorbootje het volgende:
Oh, ik kan me je gevoelens best goed voorstellen! Aan de ene kant wil iedereen zich toch onmisbaar/bijzonder/uniek voelen en aan de andere kant is hechting juist iets heel belangrijks, vooral in de kindertijd. Ik geloof dat ik daarom de keuzes van de lief van oeke ook zo goed begrijp, al zou ik daar zelf minder 'streng' in zijn.

Ik vind dit wel een aardig stuk om te lezen. Er staat onder andere in: "Een veilig gehecht kind durft zolang het zich veilig voelt de wereld te verkennen en zoekt wanneer het angstig is de veiligheid op bij de ouders." De openheid en spontaniteit die Isabeau heeft bestaat bij gratie van de veiligheid die jullie haar bieden. Onderschat dit niet, hoor! :*

Ik ben trouwens zelf iemand van karakter die zich heel sterk hecht, niet alleen aan personen maar ook aan plaatsen en patronen. Ik trek hierdoor min of meer onbewust toe naar mensen die dat ook hebben (mijn lief is net zo) en zoek ook graag mijn 'comfort zone' op (ik ben een echte huismus). Het kan goed zijn dat Ivan hier ook meer toe geneigd zal zijn doordat zijn ouders zo zijn (denk aan zowel nature als nurture). Ik denk dat zoiets ook omgekeerd bij Isabeau het geval zal zijn.
pi_88769648
Claudia, dat hebben wij ook met Senna, hoor. Daarom is de sinterklaasviering hier een issue geworden. Wij willen graag 's middags, eventueel met eten sluitend, zodat Senna op haar gewone tijd, of desnoods ietsje later, gewoon in haar eigen bedje kan slapen. Buiten haar eigen bedje, heeft ze ook nog alleen maar een enkele keer bij mijn ouders in eht campingbedje geslapen. De familie van schaap begrijpt dat niet zo goed, omdat schaaps broer en zijn vrouw heel anders met hun kinderen omgaan.Die hebben allevier (ouders en kinderen) een overdruk programma en die zijn dat wat meer gewend.

Senna blijkt het goed gedaan te hebben. Tot 1 uur heeft ze goed geslapen in het cvampingbedje, daarna ging het niet meer en heeft ze bij mijn ouders in bed geslapen. Ze is wel heel onrustig, zei mijn moeder, en dat kan ik dan toch wel linken aan de kiesjes, denk ik, want dat is ze al een paar dagen.

In het kader van die veilige tweede slaapplek gaan we dus misschien nog wel eens oefenen, maar echt uit logeren, hoeft van mij verder nog niet.
pi_88769717
Dank BE en Claudia. Meestal kan ik het ook zo zien hoor. Ik merk aan alles dat Isabeau zich veilig voelt en dat is een prettig gevoel. Maar op momenten dat ik andere kinderen zie huilen als hun moeder of vader ze naar het kdv brengt en Isabeau zegt zonder op te kijken DOEI!... tja...ondanks mijn grote glimlach in reactie daarop knaagt het dan soms ook wel een beetje :)

Ik zal je link zo even bekijken Claudia, maar moet nu toch ook echt even wat werk verzetten.
pi_88769882
Ow, maar Sorbootje, dat doet Senna dus ook op het kdv. En gisteren ook toen ik wegging bij mijn ouders. Ze voelt zich kennelijk a) vertrouwd genoeg op die plek om daar zonder problemen achter te blijven zonder mij en b) zeker genoeg om te weten dat ik altijd terugkom.

Ik geloof zeker dat de openheid waarmee kinderen de wereld tegemoet treden beinvloed kan worden door de veiligheid die ze thuis voelen. Dat en een stuk karakter, natuurlijk, en ervaringen met die wereld die positief of negatief zijn.
  dinsdag 16 november 2010 @ 10:01:04 #48
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_88769899
Aaahhh de hechtingsstijlen van Bowlby O+

Ik ken de theorie goed en ik vind het (met die kennis en mijn gevoel) ook heerlijk dat Alexa is zoals je Isabeau beschrijft. Ik heb ook wel eens jaloers staan te kijken. Aan de andere kant gaat ze echt aan mijn been hangen als het voor haar mis is. Zo waren we laatst in de sporthal en dan is ze vol op onderzoek uit bij andere mensen, maar toen ze bijna in het spelen werd omgeduwd door een ouder kindje, hing ze binnen no time weer bij me.

claudia, we hebben dezelfde discussie hier met kerst.

miss, fijn dat senna het goed heeft gedaan. Ach, die hele ontwikkeling die die kleintjes doormaken is toch ook best heftig.
Alexa en Seth zijn lief
pi_88769989
Zo is het natuurlijk ook! Isabeau hangt ook meteen aan mijn benen als iemand (zoals mijn schoonvader die denkt dat kleine kinderen het leuk vinden als je op handen en knieën tegen ze gaat blaffen :') ) haar aan het schrikken maakt.

Lees ik vervolgens weer iets over de onvermijdelijke eenkennigheid en dan denk ik; welke eenkennigheid?

Maar ik moet het loslaten. Isabeau voelt zich veilig, is blij en ook écht wel heel gehecht aan ons. Ik zit te mutsen.
pi_88770000
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 09:59 schreef miss_sly het volgende:
Ik geloof zeker dat de openheid waarmee kinderen de wereld tegemoet treden beinvloed kan worden door de veiligheid die ze thuis voelen. Dat en een stuk karakter, natuurlijk, en ervaringen met die wereld die positief of negatief zijn.
Jep, en het karakter hoeft natuurlijk ook niet een kopie van het karakter van (een van) de ouders te zijn. Wij vinden onszelf toch allemaal ook héél anders dan onze ouders? O-)
pi_88770036
Haha zo is dat Claudia! Wij zijn allemaal héél anders dan onze ouders!

Ook iets om voor te waken, om niet bij álles te roepen: "Dat heeft ze van mij" Of "Dat heeft ze van haar vader" etc... Ze is gewoon zichzelf en niet een kloon van één van ons.
pi_88770084
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 10:06 schreef Sorbootje het volgende:
Lees ik vervolgens weer iets over de onvermijdelijke eenkennigheid en dan denk ik; welke eenkennigheid?

Maar ik moet het loslaten. Isabeau voelt zich veilig, is blij en ook écht wel heel gehecht aan ons. Ik zit te mutsen.
Je hebt gewoon een dochter die heel extravert is. Deal with it. :6

Ik vind de eenkennigheid van Ivan begrijpelijk maar niet altijd even leuk. Mijn moeder stormt net iets te enthousiast op hem af als ze op bezoek komt. Hij kent haar daar niet goed genoeg voor en dus kruipt hij dan heel stevig tegen me aan. Ik voel me op dat moment niet zozeer gevleid maar vooral wat ongemakkelijk. Als ze hem wat meer de ruimte zou geven zou hij eerder uit zichzelf toenadering zoeken. Als we bijvoorbeeld in de lift staan zoekt hij wel degelijk contact met andere mensen door te lachen of enthousiast "die die!" te roepen. Maar ik vind het ook zo pijnlijk om tegen m'n moeder te zeggen dat ze iets minder in-your-face moet doen.
pi_88770103
Ja dat is ook moeilijk lijkt me, Claudia. Hoewel het voor je moeder misschien best prettig is als ze merkt dat een iets rustiger benadering leidt tot een andere begroeting van Ivan.
pi_88770132
Ik heb vanmorgen zo gelachen om Tess.. Ze was me na aan het praten:

Ik: papa
T: papa
ik: mama
T: mama
ik: Amber
T: Amme
ik: Tess
T: Tesssss
ik: boek
T: boek
ik: koek
T: koek
ik: pop
T: pop
ik: auto
T: auwwwto
ik: poes
T: poesssss
ik: hond
T: WAF WAF _O-
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_88770149
Zij heeft natuurlijk ook ruimte en vrijheid nodig om hem te leren kennen. Daar komt het niet van doordat ze zo ver weg woont. Als ze hun huis straks af hebben kunnen we er regelmatig een weekeinde naartoe en dan kan ze zo nu en dan een middagje lekker met haar kleinzoon aanklooien. Dat lijkt me zo leuk voor hen allebei!
  dinsdag 16 november 2010 @ 10:15:19 #56
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_88770151
:D Tess

Uh Sorboo ga eens werk verzetten dan >:) ;)
Alexa en Seth zijn lief
pi_88770184
Euh.. oh ja ;)
pi_88770355
Seb begint nu van zijn eenkennigheid af te komen *O* en zijn verlatingsangst. Niet meer huilen bij het weggaan en zo.

Dat van dat ergens anders slapen van Claudia herken ik wel enigszins. Ik vind het gewoon niet nodig om Seb overal 's avonds mee naartoe te nemen. Maar dat komt meer omdat ik het vroeger heel erg vond om ergens te gaan slapen en dan in die koude auto weer naar huis te moeten. En dat staat me nog zo goed bij. Mijn man vond dat nooit een probleem en die is dan ook van mening dat het helemaal niet zo erg is om dat te doen. Dat geeft nog weleens discussies. Gelukkig is het nu heel makkelijk, mijn ouders zijn meestal wel thuis, dus babyfoon aan en we kunnen weg :D Maar dat gaat alleen over avondjes weg.

Maar Seb slaapt toch het beste in zijn eigen bed. (ik ook) Maar ik ben wel makkelijker geworden met logeren nu we geen eigen huis hebben. Hij slaapt nu wel regelmatig bij mijn schoonvader (krijg je met een dakloos gezin), maar daar moeten we echt tien minuten erbij blijven liggen tot hij slaapt. Dat heeft hij alleen daar, omdat het heel gehorig is en hij alle geluiden van beneden hoort. Anders gaat hij steeds huilen en dan heb ik er al snel genoeg van want ik weet dat ik hem 'thuis' maar in zijn bed hoef te leggen en hem dan niet meer hoor. En het is dus maar 10 minuten met de auto naar zijn eigen bed zeg maar. Maar ja, wij hebben dat een paar dagen ergens anders logeren erg nodig op het moment, om het vol te kunnen houden tot februari.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_88770849
Tess :D O+

Merel begint echt steeds meer te praten nu, vooral napraten. En de laatste dagen is ze heerlijk vrolijk en heeft ze weer wat rust gevonden. Merel kan nog steeds heel prikkelgevoelig zijn en de laatste maanden hebben we ons regelmatig afgevraagd of het tijd zou zijn om hulp in te schakelen bij het CB. Ze kan zo ondersteboven zijn van elke kleine verandering, dat gaat gepaard met extreme driftbuien, veel huilen, druk gedrag en 'fladderen'.
Toch denk ik dat we het nog even laten rusten. Ik wil ook niet allemaal getrek met Merel, juist omdat ze zo'n onrust ervaart dan.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_88771269
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 10:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Jep, en het karakter hoeft natuurlijk ook niet een kopie van het karakter van (een van) de ouders te zijn. Wij vinden onszelf toch allemaal ook héél anders dan onze ouders? O-)
"No way dat ik dit-of-dat ga doen met mijn eigen kind later" :{w
En dat betrap je je er ineens op dat je klinkt als je moeder, dezelfde dingen zegt als je moeder en je je briljante oplossingen voor het een of ander met 'r bespreekt en dat ze dan met vochtige ogen zegt: "Dat deed ik vroeger ook altijd met jullie, weet je nog?"
_O-

Sorbootje, tof is dat samen lopen he?
Laatst had ik geen parkeerplek voor de deur en stond ik zeker 50 meter verderop. Liepen we er samen heen, hij glunderde van trots :D

Vicky, wat een lekker ding is Tess toch!

En dat samen slapen O+
.... met gevoel voor drama....
  dinsdag 16 november 2010 @ 11:42:24 #61
12913 GreatWhiteSilence
pi_88772533
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 09:32 schreef Claudia_x het volgende:
Oh, zoals ik al zei: ik begrijp prima dat anderen daar andere keuzes in maken. Wij zijn geen mensen die 's avonds de hort opgaan en voor ons is die mate van flexibiliteit dus ook niet belangrijk. Maar ik was wel heel blij dat Ivan bijvoorbeeld op vakantie goed sliep in een vreemde omgeving. En inderdaad, het is fijn als hij bij de bevalling van de tweede fijn bij mijn schoonouders kan slapen. Dat hebben we pas een keer geprobeerd, onder andere met het oog op de bevalling. Gelukkig ging het heel goed!

Ik denk er wel vaker over na wat ik bij een tweede anders zou doen. Zo overweeg ik om de tweede vaker in de kinderwagen te leggen om een slaapje te doen. Als we op pad gingen nam ik Ivan altijd bij me in de draagdoek, maar het zou ook wel fijn zijn om daar meer flexibiliteit in te hebben. Ik ben benieuwd hoe we dat de volgende keer gaan doen.
Ik wil juist met een tweede méér gaan dragen, en ook echt even een cursusje dragen gaan doen :D
En we gaan ook meteen met een tweede naar de chiropractor. Wij denken dat het bij Annicka heel wat huiluurtjes had gescheeld als we sneller naar de chiropractor waren gegaan. Heeft mijn engelengeduld toch nog een nadeel... :@
pi_88772664
GWS, ook als de tweede gewoon tevreden is en helemaal niet veel huilt?
pi_88773191
Ik draag bij de 2e juist veel meer dan bij de oudste :Y
Zeker de eerste maanden heeft Toby vrijwel constant bij de me in de doek gehangen, juist ook zodat ik mijn handen vrij had om met Devin te spelen en hem te verzorgen. Bijvoorbeeld peuters verschonen met een slapende baby op de borst, ik was er zeer bedreven in :D
Zo konden we spelen, naar buiten toe, boodschappen doen, eten koken en wat al niet meer zonder dat ik steeds hoefde te zeggen dat hij maar moest wachten tot zijn broertje wakker was. Hij moest immers al vaak genoeg wachten als ik aan het voeden was, ik vond dit dus een zeer praktische oplossing :Y
Nou speelt het inderdaad ook mee dat Toby onrustig was en het heel fijn vond om dicht bij me te zijn.
  dinsdag 16 november 2010 @ 12:36:57 #64
12913 GreatWhiteSilence
pi_88774217
Annicka begon ook als een heel tevreden kindje, dat vele huilen is later pas gekomen. Maar ja, je leest dat dit normaal is en na zes weken weer minder gaat worden, maar dat gebeurde dus niet. Pas nadat we naar de chiropractor waren geweest was het ineens vrij snel over. Aangezien de kans vrij groot is dat een tweede nóg sneller geboren zal worden(en Annicka was er al in 3 uur en 21 minuten :') ), wil ik eventuele problemen gewoon voor zijn.
pi_88774313
Goeiemiddag :P

Fuente wat lastig dat ze zo van de leg is door kleine dingen. Dring je dan wel tot haar door zeg maar of moet je haar echt uit laten razen? Wat is dat fladderen toch ik lees het wel vaker maar kan me er niet zo goed wat bij voorstellen. Een soort wapperen met de handjes?

Over dragen mja, we hebben straks natuurlijk het "probleem" dat ik maar 1 paar handen heb en het grootste deel van de dag alleen door moet komen. Omdat ik vind dat Amélie liefst elke dag naar buiten moet enzo zal het er wel op neerkomen dat baby2 meer gedragen wordt, met name buiten. Achja, ik vond het wel gezellig, dat gekwijl in je decolleté enzo en dat zweethoofdje met zo'n rood oortje aan 1 kant <3

Wij zijn op zich redelijk flexibel met 's avonds weggaan en kind meeslepen enzo, maar tegenwoordig wat minder. En das mijn schuld :+ mijn hoofd staat gewoon niet zo naar 'buiten' zeg maar. Wel naar buiten zijn maar niet naar sociale dingen en weet ik het wat. Had ik bij de zwangerschap van Amélie ook, gaat wel weer over.
Ik heb wel heel veel zin in Sinterklaas, ben benieuwd hoe het gaat en wat ze ervan vindt. En ook zin in kerst, lekker gourmetten bij mn ouders en dan kan ze van die kleine frutsels eten enzo :9 en eten bij mn schoonouders zal ze ook wel leuk vinden. Maar ik hoop van alle feestdingen wel dat het niet een dag-vullend programma wordt, dat trekt mijn sociale vermogen niet zo dit jaar :D
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_88774400
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 12:02 schreef Kersjes het volgende:
Ik draag bij de 2e juist veel meer dan bij de oudste :Y
Zeker de eerste maanden heeft Toby vrijwel constant bij de me in de doek gehangen, juist ook zodat ik mijn handen vrij had om met Devin te spelen en hem te verzorgen.
Als ik naar een feestje of zo ging, dan sliep Ivan bij me in de ringsling. Heel handig, maar ook weer niet. Het zou in bepaalde situaties handiger zijn geweest als ik hem in een andere kamer in de kinderwagen had kunnen leggen om even een dutje te doen. Dan had ik bijvoorbeeld wat makkelijker kunnen eten.

Maar ach, als een tweede kindje er grote behoefte aan heeft en het voor mij praktisch is dan ga ik er echt niet moeilijk over doen. Het is meer dat ik me ervan bewust ben dat ik bij Ivan niet eens heb geprobeerd om hem in de kinderwagen te laten slapen.
pi_88774934
Hoe oud zijn jullie dreumesjes eigenlijk als de 2e komt :@
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:05:24 #68
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88775086
Tess :D gezellige kletskous! Ik begrijp niet waarom je mama zo moest lachen hoor, je zei het toch goed?? :D

Wij zijn ook redelijk makkelijk in 's avonds meenemen. Al vind ik het wel een gesleep en dat staat me soms tegen. We moeten dan toch 2 campingbedjes etc meenemen. Maar goed, het weerhoud ons niet hoor, maar het is ook weer niet zo dat we t iedere week doen zeg maar. Zo zei mijn moeder gister nog dat ze 'vroeger' nooit een campingbedje hebben gehad en dat ze mij en mijn broertje ook gewoon meenamen. Wij sliepen dan 'gewoon' in het grote bed van degene waar wij op visite waren. Ik zou dat niet durven hoor. Straks buitelen ze eruit :o . Wanneer kan je kindje eigenlijk wel in een groot bed slapen? Da's toch pas zo rond een jaartje of 3?

Mijn heren liggen in bed: te feesten. Ze hebben de grootste lol samen O+ en van slapen komt niet heel veel. Dat is nu een paar dagen zo, dat ze niet zoveel maken van hun middagslaapje. Ze slapen uiteindelijk wel in hoor, maar het lijkt wel of ze niet moe zijn ofzo. Later naar bed is ook niet echt een optie vind ik, dan komen we 's avonds zo laat uit. Iemand tips? Is dit het begin van '' niet meer slapen overdag?' Lijkt mij nog zo vroeg (ze zijn nu 17 mnd)
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:05:50 #69
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88775097
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:01 schreef Pvoesss het volgende:
Ons dreumesje was 11 minuten toen zijn broertje kwam :P
pi_88775141
Ik heb je linkje trouwens even gelezen, Claudia, en ik vind het een goed, duidelijk verhaal. Ik kan me er ook wel in vinden en herken er ook wel veel van in de ontwikkeling van Senna. Echt eenkennig is ze echter niet geweest, misschien een klein beetje. Then again had ze ook neit veel om eenkennig over te zijn, want haar sociale kring was vrij beperkt.
pi_88775170
Huup, nee, we laten haar uitrazen. Haar vastpakken, dichtbij houden of tegen haar praten maakt het alleen maar erger. Fladderen is het snel bewegen van de handjes, als een vogeltje, maar dan alleen met de handjes. Ze knijpt haar handjes dan ook veel open en dicht. Als ze echt overstuur is beweegt ze eigenlijk met alles, dan kan ze niet meer stilzitten.

Ik heb de tweede (Merel) ook juist veel gedragen, puur vanwege gemak. Handen vrij, dat soort dingen.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:14:14 #72
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88775374
Claudia, ik heb je linkje ook gelezen en ik kende de hechtingsstijlen ook al vanuit mijn opleiding. Ik ben me in het eerste jaa rook echt heel bewust geweest van het belang van die veilige hechting (en nog steeds eigenlijk). Ik weet dat het gewoon heel erg belangrijk is, eigenlijk voor het verdere leven van je kind.

Ik heb de laatste tijd zelf zo'n moeite met wegbrengen :@van mijn jongens. De heren zwaaien vrolijk als ik vertrek en ik ga met een brok in mijn keel weg. Laatst waren ze een nachtje uit logeren en heb ik gewoon bijna niet geslapen omdat ik maar lag te malen: hoe zou het gaan, hebben ze het wel fijn, etc etc. Stom eigenlijk, ze waren bij opa en oma en die vinden het geweldig als ze komen, de heren zijn vrolijk als we ze komen halen, eigenlijk is er nooit iets aan de hand. Herkennen andere mama's dit ook?
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:15:04 #73
12913 GreatWhiteSilence
pi_88775398
quote:
Minimaal twee-en-een-half, als nummer 2 eindelijk eens meerwerkt... }:|
pi_88775543
Tess O+ Wat een heerlijk gesprekje zo Vicky!

Mijn kind doet niet aan napraten, want die zegt alleen wat als ze er zelf zin in heeft. Vanmorgen heeft ze de hele tijd "putjeputjeputjepitjepitjepitje" geroepen. :? :D

Ik heb gisteravond wel een boekje met haar gelezen waar allemaal foto's van dieren in staan. Dan ging zij beestjes aanwijzen en ging ik de geluiden maken die die dieren maken :') :D (momentje van zelfreflectie was het ook wel, wat je als moeder allemaal doet, op de bank zitten en een olifant nadoen _O- ) Was zo schattig, ze had al gauw door dat het geluidje van de aap veel leuker was dan het geluidje van de hond, dus ze bleef maar de aap aanwijzen. En mama maar oeh oeh oeh! roepen _O-

@Sorbo: ik snap je heel goed hoor, dat dat dan een beetje steekt als ze zo blij is terwijl je haar even achterlaat op het kdv. Ik breng Willow nooit weg naar het kdv, dat doet D., maar ik voelde me ongeveer net zo toen ik haar de vorige keer ophaalde en ze boos werd omdat ze niet meewilde :')

quote:
Hopelijk een jaar of twee :P
pi_88775559
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:15 schreef GreatWhiteSilence het volgende:

[..]

Minimaal twee-en-een-half, als nummer 2 eindelijk eens meerwerkt... }:|
Mijn ervaring is dat je twee typen mensen hebt: zij die de voordelen en zij die de nadelen van welk leeftijdsverschil dan ook zien. :Y)

Ivan is 14 maanden als de tweede zich aandient. De 'voordelen'-mensen zeggen: "Oh dan heeft hij nog een middagdutje en kun je ook 's middags eens wat rust pakken! En het is zo leuk als er weinig tijd tussen zit!" De 'nadelen'-mensen: "Maar dan ben je hoogzwanger terwijl hij nog niet of niet goed kan lopen en dan sjouw je je een breuk! En hij heeft zelf nog zoveel aandacht nodig en kan het moeilijk begrijpen als jij eens geen tijd hebt voor hem. Het is veel handiger om te wachten tot je tweede op school zit, of in ieder geval minstens 2/2,5 is. En stel je eens voor dat de tweede een huilbaby is!"

Erg zinvol ook, het opdreunen van de nadelen. Alsof abortus nog een optie was. :+ Nou ja, er vallen altijd wel leuke en minder leuke kanten te bedenken. Wij hebben onze keuze gemaakt, we kijken uit naar de komst van de tweede en we maken er het beste van als de realiteit (op punten) tegen blijkt te vallen.
pi_88775781
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:05 schreef mikoxx het volgende:

[..]

Ons dreumesje was 11 minuten toen zijn broertje kwam :P
:D hahaha _O-

@Pvoesss hier zal ze anderhalf zijn dan, 18 maanden dus.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:29:58 #77
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88775970
Claudia, dat heb je mooi verwoord en laat al 'die mensen' maar lullen, toch? Die zijn vast stikjaloers ofzo :)
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:31:31 #78
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88776032
Enne... hoe lang wacht je met een derde na een tweeling dan? O-) Ik geloof dat wij daar nooit uit gaan komen. Het komt erop neer dat we niet goed durven. Als we zeker zouden weten dat het dan ook bij een nr3 blijft, dan is de keuze snel gemaakt, maar ja, dat weten we natuurlijk nooit helemaal zeker. Ik weet eigenlijk ook niet of de kans op weer een tweeling heel groot is. En ook dat is iets wat volgens mij niemand ons kan vertellen..... -O-
pi_88776177
Moeilijke situatie Mikoxx...

Devin was 2 jaar en 2 maanden toen Toby geboren werd. Net geen dreumes meer.
pi_88776220
Daar zijn toch wel onderzoeken naar gedaan, mikoxx? Is het niet zo dat een een-eiige tweeling een toevalstreffer is en dat een twee-eiige tweeling een toevalstreffer kan zijn, maar dat er een verhoogde kans kan zijn als er in de vrouwelijke lijn meer twee-eeiige voorkomen? Omdat een twee-eiige voortkomt uit een ovulatie met twee eicellen en het hebben van een ovulatie van twee eicellen dus erfelijk kan zijn in de vrouwelijke lijn?

Beetje vaag...snapt iemand wat ik bedoel? :')
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:39:30 #81
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88776386
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:35 schreef miss_sly het volgende:
Daar zijn toch wel onderzoeken naar gedaan, mikoxx? Is het niet zo dat een een-eiige tweeling een toevalstreffer is en dat een twee-eiige tweeling een toevalstreffer kan zijn, maar dat er een verhoogde kans kan zijn als er in de vrouwelijke lijn meer twee-eeiige voorkomen? Omdat een twee-eiige voortkomt uit een ovulatie met twee eicellen en het hebben van een ovulatie van twee eicellen dus erfelijk kan zijn in de vrouwelijke lijn?

Beetje vaag...snapt iemand wat ik bedoel? :')
Haha, je verhaal klopt hoor. Een twee-eiige tweeling is erfelijk bepaald inderdaad. Het meest erfelijk is het van vrouw op man op vrouw. Bij mij dus via mijn vader bij mij terechtgekomen. Hoewel mijn vader natuurlijk alleen d egenen voor een dubbel eisprong door heeft gegeven aan mij. M. en T. zijn dus ook twee-eiig en daarmee is kans op nog een tweeling natuurlijk erg aanwezig. Een een-eiige tweeling is nooit erfelijk en eigenlijk een 'foutje' van de natuur. Daar kleven ook veel meer risico's aan tijdens de zwangerschap (twin-to-twin syndroom ed)
pi_88776533
Mikoxx ik zou een gesprek met je/een verloskundige aanvragen!
Die hebben tegenwoordig vaak een kinderwens spreekuur, en die kunnen je vast meer vertellen over percentages van tweelingen enz enz.

Ik snap je bezwaren en dergelijke wel heel goed. T zou ook wat zijn pff. Het risico is al vergroot natuurlijk.
Wij willen op termijn ook graag een derde en dat zouden ook een derde en vierde kunnen zijn (ondanks geen vergroot risico, dus totaal niet vergelijkbaar verder met jou :P ).
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:44:44 #83
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_88776610
Onze nu-peuter was 20 maanden toen Oscar geboren werd.
pi_88777834
Bleegh... ik ga naar huis zo, KDV belde. Isabeau heeft koorts
pi_88778434
Ach wat naar. :* voor Isabeautje
  dinsdag 16 november 2010 @ 14:27:52 #86
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88778469
Ach... :* en beterschap!
pi_88779693
Beterschap Isabeau!

Lastig mikoxx. Ik vind dat ook moeilijk. Ik neig soms naar NUNUNU of ja, als we een huis hebben dan, maar meestal neig ik naar ergens in 2012.
  dinsdag 16 november 2010 @ 15:15:58 #88
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_88780375
Awww Isabeau :*

claudia, die voor- en nadeelmensen spreken we hier ook wekelijks. Bij ons scheelt het straks 20 maanden en daar krijgen we ook dat soort "wat-heb-ik-eraan" adviezen van. Maar he, dat ongevraagd (nutteloos) adviezen krijgen hoort er nu eenmaal bij als mama :P
Bij ons maakte het gewoon niet uit. Aan elk leeftijdsverschil hangen "nadelen", met twee kinderen wordt het altijd wel een "geregel". Ik heb zelf literatuur proberen te vinden om een weloverwogen keuze te maken. Maar we wilden graag een groot gezien, dus waarom lang wachten? Ik was hersteld (fysiek en psychisch), Alexa is "geaard", het kost allemaal geen moeite, dus why not.

mikoxx met een tweeling lijkt me bovenstaande overweging inderdaad flink pittig. Ik weet dat onze verlos ook een soort spreekuur heeft als huup aangeeft, maar ook een aardig netwerk aan tweelingouders. Wellicht dat je zo eens wat info kan inwinnen?
Alexa en Seth zijn lief
pi_88781594
Ik denk inderdaad dat er voor- en nadelen aan ieder leeftijdsverschil zit. Ik denk wel, als ik naar mezelf kijk, dat een gevoelsmatige keus of zou hebben geresulteerd in snel een nieuwe zwangerschap, want ik rammelde vreselijk ergens rond de 7-12 maanden ofzo. Toen vond ikd e gedachte dat het voor ons geen optie was,echt vreselijk verdrietig. Daarna is het rammelen echt zoveel minder geworden, en het genieten zo intens, dat ik me kan voorstellen dat ik dan nu juist wat langer zou wachten, tot ze een jaar of 2,5-3 zou zijn ofzo. Als ik de mogelijkheid had om te wachten, natuurlijk, want dat kan niet iedereen.
pi_88782241
For the stats van mikoxx: mijn oma had één twee-eiige tweeling en daarna 10 eenlingen.

Bij ons komt er helaas geen tweede kindje, maar ooooh wat lijkt het me geweldig om een tweeling te hebben O+. En aangezien het de moeder van mijn vader was, kan hij het dus heel goed aan mij hebben doorgegeven lees ik net... aaarf... rammel! :@

Isabeautje beterschap :* En lopend naar binnen bij het kdv... wow wat goed! *O*

Innepin wat schattig. Ik ga vanavond ook maar eens oefenen om een goede aap na te doen, kijken of Xeentje ook al zo slim is als Willow :D

Cara, misschien heb ik het gemist, maar ik vroeg me af hoe het met Thomas' knietjes gaat?

Incantrix, nog 9 nachtjes slapen en dan kunnen we ook in deze topicreeks weer genieten van je samenvattingen O+ :*

Ik heb niets bijzonders te melden. Ik ben gewoon zo ontzettend verliefd op mijn meisje en zo vreselijk blij met het leven zoals het nu is. Ik geniet enorm van alle ontwikkelingen die mijn meisje door maakt. En van het leren kennen van haar karakter, van haar blijdschap om hele kleine dingetjes, van haar ontdekkingstocht van het leven, van het zien hoe ze van het leven geniet en alles, maar dan ook werkelijk alles wil zien en meemaken. Ze is zo leuk O+
pi_88783002
Bij mij op de zwangerschapsgym zat een vrouw die graag een derde kindje wilde, het bleek een tweeling. Even slikken, andere auto kopen en hupsakee :P

Het is toch niet te zeggen wat de voor en nadelen zijn. Het hangt helemaal van het gezin af. En (in ons geval) van de andere kindjes. Seb telt echt voor twee, al vanaf dat hij vooruit kan komen is hij zo druk dat ik voor mijn gevoel de energie en het geduld (nog) niet kan delen met nog een kindje. Hoewel die misschien wel weer heel rustig is.
De keus heeft dus niks met leeftijdsverschillen te maken. Mijn man heeft een zusje en een broer die schelen tien jaar maar dat zijn twee handen op een buik. Mijn zus en ik schelen iets minder dan drie jaar en daar heb ik niks mee. Volgens mij is dat meer een karakter kwestie. Maar goed als we straks in ons nieuwe huis zitten gaat het misschien wel allemaal heel anders zijn. O-)
pi_88783073
Wat klink je heerlijk verliefd Xenia! O+
Mag ik vragen waarom er geen tweede kindje komt? :@

Ik geniet ook! O+ Het kiesje waar ze tegenaan zat te hikken is nu deels door, ze is vrolijk, blij, verliefd op Bumba en op haar pop (en op mij :P )... we zijn net lopend de eendjes gaan voeren O+ En nu is ze helemaal happy aan het spelen met haar buurmeisje dat bijna vier jaar ouder is, en ze hebben zo'n lol samen :D O+

/nutteloze blije post :P
pi_88783832
Isabeau heeft 39,1 en zit lekker te spelen en te kletsen. Ik heb 38,1 en voel me als een vaatdoek. Mijn kind is stoerder dan ik!
pi_88784023
Innepin, heerlijk he? O+
Hier ook eentje die verliefd is op Bumba. Zo schattig, zodra Bumba op staat zit ze met grote ogen naar de tv te kijken. Dan lijkt ze weer zo enorm klein O+
Vriend vindt eentje genoeg.

Ja die kleintjes kunnen beter tegen hoge koorts dan wij Sorbo. Gelukkig maar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Xenia op 16-11-2010 16:58:56 ]
pi_88784584
innepin en Xenia, wat fijn om te lezen O+ en dat is geen nutteloze blije post, innepin!

Ach Sorbootje, wat rot.
Reactie op koorts is gewoon heel verschillend. Mijn moeder vertelde dat mijn zusje met ruim 40 graden nog gewoon rondwandelde en lekker aan het spelen was en ik met amper 38 al helemaal beroerd en ziek was. En dat heb ik nog idd, dat ik me ook echt ziek voel als ik verhoging/koorts heb.

Beterschap voor jullie :*

nog een uurtje en dan ga ik naar huis en dan zie ik mijn meisje weer *O* O+
pi_88784897
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 15:15 schreef Takkembah het volgende:

Bij ons maakte het gewoon niet uit. Aan elk leeftijdsverschil hangen "nadelen", met twee kinderen wordt het altijd wel een "geregel". Ik heb zelf literatuur proberen te vinden om een weloverwogen keuze te maken. Maar we wilden graag een groot gezien, dus waarom lang wachten? Ik was hersteld (fysiek en psychisch), Alexa is "geaard", het kost allemaal geen moeite, dus why not.

:D
herkenbaar, helemaal :Y

en ongevraagd advies hoort er idd een beetje bij. En het is toch nooit goed. Niet dat het dramatisch is hoor, maar er is altijd wel iemand die een andere mening heeft. Als je weer zwanger bent voor je eerste kind 1 is dan is het te snel, als er na 3 jaar nog geen tweede is dan is het verschil wel erg groot. 1 kind is sieluuug en meer dan 2 eigenlijk ook en álles is druk, maakt niet uit hoeveel je er hebt.
En als je het nog niet druk hebt dan komt de "wacht maar..." brigade :P

ene oor in, andere weer uit. Net als met de 'adviezen' hoe goedbedoeld ook over eten, slapen enz enz.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_88784924
En beterschap voor Isabeau :*
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 16 november 2010 @ 17:00:51 #98
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88784977
Huup, en toch vind ik dat soms lastig hoor, ene oor en andere oor uit. Ik trekt het me dan toch aan (afhankelijk van wie het zegt natuurlijk). Ik wou dat ik daar een beetje beter in was....
pi_88785011
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 16:59 schreef huuphuup het volgende:

[..]

herkenbaar, helemaal :Y

en ongevraagd advies hoort er idd een beetje bij. En het is toch nooit goed. Niet dat het dramatisch is hoor, maar er is altijd wel iemand die een andere mening heeft. Als je weer zwanger bent voor je eerste kind 1 is dan is het te snel, als er na 3 jaar nog geen tweede is dan is het verschil wel erg groot. 1 kind is sieluuug en meer dan 2 eigenlijk ook en álles is druk, maakt niet uit hoeveel je er hebt.
En als je het nog niet druk hebt dan komt de "wacht maar..." brigade :P

ene oor in, andere weer uit. Net als met de 'adviezen' hoe goedbedoeld ook over eten, slapen enz enz.
En als de "wacht maar..."brigade niet komt, dan komt wel de "ja, met drie zoals bij ons is het pas echt druk, dat weet jij niet met 1 kind"brigade wel langs :')

Goed is het nooit, in de ogen van anderen. Senna is idd een sielug kindje zonder broertjes of zusjes, arm ding -O-

Gelukkig is het goed in onze eigen ogen, daar waar het er echt toe doet ;)
  dinsdag 16 november 2010 @ 17:04:05 #100
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88785128
En Xenia, een tweeling ís heel leuk :Y O+ dat kan ik nú zeggen, het is écht leuk, een tweeling
pi_88785299
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:00 schreef mikoxx het volgende:
Huup, en toch vind ik dat soms lastig hoor, ene oor en andere oor uit. Ik trekt het me dan toch aan (afhankelijk van wie het zegt natuurlijk). Ik wou dat ik daar een beetje beter in was....
oh ja natuurlijk!
ik doe wel tof maar ik ben een kneus hoor hahaha, ik schiet ten eerste nog vaker dan me lief is in de verdediging. Want eigenlijk vind ik dat ik niemand verder een verklaring schuldig ben over hoe wij iets doen (uitleggen vnid ik geen punt maar ik vind niet dat ik erover hoef te discussieren zeg maar); maar puntje bij paaltje...

En die meningen zijn ook lastig.
Soms scheelt het als je weet van wie t komt. Familie van B. heeft ontzettend zitten mieren over jeetje dat is wel héél erg snel, waarom dóe je zoiets, waarom zou je dat willen en dat kán niet goed gaan blabla, over de tweede zwangerschap.
Tot ze terug gingen tellen en toen bleek dat er maar liefst 13 maanden tussen hun eerste en tweede zit :D zeker vergeten ofzo :+
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_88785349
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:04 schreef mikoxx het volgende:
En Xenia, een tweeling ís heel leuk :Y O+ dat kan ik nú zeggen, het is écht leuk, een tweeling
Ik zou wel willen O+
Al was het maar om een tweelingzwangerschap mee te maken enzo.

Hoewel een tweelingzwangerschap lijkt me "practischer" als eerste zw.schap dan wanneer je al 2 kindjes hebt lopen.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 16 november 2010 @ 17:11:09 #103
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88785429
En wat dan nog he? Al was je binnen 3 mnd na de geboorte van Amélie zwanger geworden, dan nog is dat jullie keuze (of niet :P ). Niemand hoeft zich daarmee te bemoeien vind ik. En zelf zou ik daar dus ook nooit ongevraagd mijn mening over geven. Waarom anderen dat niet snappen... :?
  dinsdag 16 november 2010 @ 17:12:50 #104
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88785488
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:09 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Ik zou wel willen O+
Al was het maar om een tweelingzwangerschap mee te maken enzo.

Hoewel een tweelingzwangerschap lijkt me "practischer" als eerste zw.schap dan wanneer je al 2 kindjes hebt lopen.
O+ je bent echt de eerste die zoiets zegt. Geloof mij, bij een tweelingzwangerschap kunnen mensen echt alleen maar negatieve dingen zeggen. Ik ben er serieus wel eens kwaad over geworden toen ik weeeeeer 'dat zal zeker druk worden, bereid je voor' of 'jij liever dan ik' oid naar mijn hoofd kreeg. Zeg dan niks :(
pi_88785505
Pvoes Linde was 2 jaar en 2 maanden toen Esmee geboren werd :)

Innepin Esmee kan ook soms heel lang "putjeputjepotjepitje"-en :D

Sorbootje beterschap voor jullie allebei!
pi_88785608
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:11 schreef mikoxx het volgende:
En wat dan nog he? Al was je binnen 3 mnd na de geboorte van Amélie zwanger geworden, dan nog is dat jullie keuze (of niet :P ). Niemand hoeft zich daarmee te bemoeien vind ik. En zelf zou ik daar dus ook nooit ongevraagd mijn mening over geven. Waarom anderen dat niet snappen... :?
Ja nouja precies dat dus. Wat je ervan vindt moet je verder zelf weten en iemand mag het heus wel te snel vinden, maar om dat nou te gaan mededelen, tsja. Nouja, ik zou het zelf niet doen idd.

En het lijkt me serieus leuk, ik word altijd mushy van die foto's van tweelingen die vlak na de geboorte dan zo nog naar elkaar toe kruipen enzo. Echt O+ O+ O+
De kans dat het hier gebeurt ooit is erg klein natuurlijk maar het lijkt me leuk. En natuurlijk wordt het druk maarja je moet roeien met de riemen die je hebt dus daar vind je heus wel een weg in.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  Moderator dinsdag 16 november 2010 @ 17:24:38 #107
5428 crew  miss_sly
pi_88785910
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:12 schreef mikoxx het volgende:

[..]

O+ je bent echt de eerste die zoiets zegt. Geloof mij, bij een tweelingzwangerschap kunnen mensen echt alleen maar negatieve dingen zeggen. Ik ben er serieus wel eens kwaad over geworden toen ik weeeeeer 'dat zal zeker druk worden, bereid je voor' of 'jij liever dan ik' oid naar mijn hoofd kreeg. Zeg dan niks :(
Ow maar mikoxx, ze vinden altijd wel iets, hoor. Tegen mij werd heel vaak gezegd: hopelijk krijg je een tweeling/wat jammer dat je geen tweeling krijgt, dan was je meteen klaar (in het kader van moeilijk zwanger worden icm mijn leeftijd).
  dinsdag 16 november 2010 @ 17:42:55 #108
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_88786610
Miss, dat heb ik toen ik zwanger was van Devin ook meer dan eens te horen gekregen, zelfs een keer van een verpleegkundige toen ik in het ziekenhuis lag :o
Mijn kamergenote was zwanger van een tweeling "had ik jou ook wel gegund hoor, straks moet je dit allemaal nog 'n keer meemaken als je weer een kind wil"

Ik was in shock! En mijn buuf ook.

En heb er nog vaak aan terug moeten denken toen de volgende zwangerschap nog rotter bleek te verlopen :{
  dinsdag 16 november 2010 @ 17:44:18 #109
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_88786671
Beterschap voor Sorbo en Isabeau :*
Wij zijn ook ziek, Toby en ik leken de dans te ontspringen maar zijn vandaag toch nog gepakt door een gemeen buikgriep-virus :(
  Moderator dinsdag 16 november 2010 @ 17:44:55 #110
5428 crew  miss_sly
pi_88786696
http://www.nu.nl/wetensch(...)blijf-vaker-dik.html

Ik vind dat een heel rare conclusie, kan me er niet zoveel bij voorstellen, eigenlijk. Er wordt toch juist vaak veel bewogen op het kdv, en gezond gegeten?
pi_88786717
Beterschap voor alle zieken! :*

Wij hebben weer dramanachten!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 16 november 2010 @ 17:50:29 #112
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_88786925
Miss_Sly, je zal er vast wel peuters tussen hebben zitten die 4x in de week naar het kdv gaan en elke keer hagelslag of chocopasta ofzo op hun brood willen/krijgen. En dan 4 boterhammen. Of abnormaal veel traktaties cq. snoepgoed? Suiker in de thee?
Maar ik vind het ook een vreemd bericht, hier letten ze op het kdv goed op gezonde voeding en doen ze veel aan lichaamsbeweging. Ik weet niet of dat bij alle kdv's even goed geregeld is.
pi_88787126
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:42 schreef Kersjes het volgende:
Miss, dat heb ik toen ik zwanger was van Devin ook meer dan eens te horen gekregen, zelfs een keer van een verpleegkundige toen ik in het ziekenhuis lag :o
Mijn kamergenote was zwanger van een tweeling "had ik jou ook wel gegund hoor, straks moet je dit allemaal nog 'n keer meemaken als je weer een kind wil"

Ik was in shock! En mijn buuf ook.

En heb er nog vaak aan terug moeten denken toen de volgende zwangerschap nog rotter bleek te verlopen :{
Huh wat een rare opmerking zeg. Zeker van verplegend personeel.

Ach, we hebben nu straks 2 dochters, we hebben al half opmerkingen gekregen met een soort zo... nou dat wordt een derde nemen dan als je nog een zoon wilt!
En dan vooral tegen B. ook zo lekker stereotype :P Nou is het gelukkig wel redelijk bekend dat wij er sowieso wel 3 of 4 zouden willen maar t is niet alsof een 4e er definitief niet komt als de 3e een jongen is zeg maar. En omgekeerd ook, het is niet zo dat we zeker weten voor een vierde gaan als we hierna weer een dochter zouden krijgen.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_88787684
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:04 schreef mikoxx het volgende:
:Y Het lijkt me ook echt super leuk. Een collega van me heeft een tweeling, twee meisjes. Ze zijn vorige week twee geworden. En ze zijn zo compleet verschillend van elkaar, echt als dag en nacht. Ik kan zo genieten van haar verhalen over die twee kleine meisjes.

Beterschap Toby en Kersjes :*

Vicky, naar die moeilijke nachten. Tandjes?
pi_88787954
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 18:11 schreef Xenia het volgende:

[..]

:Y Het lijkt me ook echt super leuk. Een collega van me heeft een tweeling, twee meisjes. Ze zijn vorige week twee geworden. En ze zijn zo compleet verschillend van elkaar, echt als dag en nacht. Ik kan zo genieten van haar verhalen over die twee kleine meisjes.

Beterschap Toby en Kersjes :*

Vicky, naar die moeilijke nachten. Tandjes?
:N verlatingsangst..
♥ A ♥ & ♥ T ♥
  dinsdag 16 november 2010 @ 18:22:26 #116
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_88788066
Ai Vicky, dat verhelp je niet zo makkelijk met een smeerseltje of zetpil -O-
  dinsdag 16 november 2010 @ 18:36:55 #117
38223 Takkembah
Beetje gek en raar
pi_88788646
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 17:44 schreef miss_sly het volgende:
http://www.nu.nl/wetensch(...)blijf-vaker-dik.html

Ik vind dat een heel rare conclusie, kan me er niet zoveel bij voorstellen, eigenlijk. Er wordt toch juist vaak veel bewogen op het kdv, en gezond gegeten?
Hmmm maar ik heb dat sowieso snel bij dat soort berichten. Dan ga je promotieonderzoek van vier jaar in één bericht samenvatten. Ik ben wel benieuwd naar het proefschrift.
Alexa en Seth zijn lief
pi_88788675
Ons meisje ook eerder opgehaald op de kdv, 39.5 Ze is een beetje zeurderig en voelt als een kacheltje, maar voor de rest merk je niet veel. Ze eet en drinkt ook gewoon goed. Ze heeft wel intens rode wangen.

Wij zijn vrij makkelijk met haar slapen en zijzelf ook. We hebben zo'n tentje en dat werkt perfect. We doen het niet vaak, een paar keer per maand. Vooral naar vrienden, gewoon hapje eten enzo. Ook gaan wij vaak naar mijn ouders en blijven dan altijd daar slapen, ze heeft daar haar eigen bedje die altijd op dezelfde plek staat. Bij mijn schoonouders heeft ze zelfs haar eigen kamertje, maar die passen ook om de week op haar. Logeren doet ze niet vaak, heel af en toe en dan alleen bij mijn schoonouders.

De verlatingsangst begint hier weer af te nemen trouwens. Dat was van korte duur.

Oh daar komt m'n eten aan. Vriendlief heeft lekker visje gemaakt.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
pi_88789451
Mette, Isabeau en Sorbo, allemaal beterschap! :*

Vicky -O- succes, lijkt me erg lastig zeg, zulke verlatingsangst.

Mijn dochter is de hele tijd rondjes aan het rennen door het huis, en dan na elk rondje rent ze op mij af om zich vol in mijn armen te storten voor een knuffel :D O+
pi_88789577
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 18:22 schreef Kersjes het volgende:
Ai Vicky, dat verhelp je niet zo makkelijk met een smeerseltje of zetpil -O-
nee helaas niet!

Willow O+
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_88789934
Wij hebben echt heel bewust gekozen voor het terugplaatsen van 1 embryo. We wilden het risico op een tweeling echt tot een minimum beperken.
Toen we de eerste keer probeerden zwanger te worden werden er wel 2 teruggeplaatst, daar is alleen jen van blijven hangen. De eerste keer een 2ling had ik heel leuk gevonden, maar de 2e keer liever niet.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:00:19 #122
238474 Jeetjejom
Miracles do happen (twice)
pi_88792596
Beterschapsknuffel voor alle zieke kindjes en mama's. Hier ook een gevalletje koorts, maar er is een heel veneinig hoektandje aan het doorkomen.
Jorja is al regelmatig bij de grootouders gaan logeren maar eigenlijk altijd met een reden. In onze vriendenkring zijn wij de enige met kinderen en ik merk dat het voor sommigen nogal moeilijk te snappen is dat we niet zomaar alles meer kunnen. Een vriendin houdt binnenkort haar verjaardag op zaterdagavond vanaf half 9. Krijg je de vraag of jorja dan ook meekomt? Uhm nee.... Maar waarom dan niet? Tjah en dan heb ik eigenlijk al geen zin meer om te gaan.
Maar ik wil eigenlijk wel haar gaan laten wennen om bij anderen in het 'grote' bed te gaan slapen. Bij mijn ouders slaapt ze ook altijd in hun bed en met flink wat kussens op alle randen gaat dat prima.
Pffff beetje egopost geworden
oh ja bij ons zit er strax 21 maanden tussen en mij werd gevraagd of het een ongelukje was :D
Hou me gewoon maar even vast
Jouw warmte is genoeg
pi_88792820
Hallo! Ik kom hier meeposten! Thomas is vandaag 1 geworden. Mag ik in de OP?

ik zag net dat jullie het hadden over cake op het kdv, bij deze: (is trouwens niet de normale gang van zaken hoor)
pi_88793242
Thomas gefeliciteerd *O* *O*
En welkom! Wat een leuke foto O+

Mevrouwtje ligt inmiddels lekker te slapen, ik had tijdens het tanden poetsen mijn vinger achter in haar mond gepropt en voelde een puntje of iniedergevl wat hards. Dat zou dan een kies moeten zijn volgens mij.
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:17:13 #125
238474 Jeetjejom
pi_88793450
Thomas gefeliciteerd!!! Sorry ben mobiel bezig dus geen smileys van mij x
wickie dan zal dat ook de koorts verklaren denk je niet?
Jouw warmte is genoeg
pi_88793729
Ja dat dacht ik toen ook, daarom ging ik ook voelen. :@ Ze was er niet van gediend.
pi_88793877
Oja nog een O+ O+ voor Willow.
Ik zag ook de foto's in het fototopic.
pi_88794221
Tess, wat kan je al veel woordjes! ^O^

Thomas, welkom! Gefeliciteerd met je eerste verjaardag. *O*
Wat een grote cake! :o

Willow, knuffelkontje. O+ O+

Beterschap Sorbo, Isabeau, Mette, Toby en Kersjes. En de zieken die ik nu gemist heb!
:*

Wat een hoop opmerkingen kun je naar je hoofd krijgen zeg. :N
Hier gelukkig nog geen vragen naar wanneer er een tweede komt. Misschien zijn ze er wel geweest, maar ik kan erg Oost-indisch doof zijn heb ik gemerkt. :D
Behalve die ene keer dat mijn tante dacht dat ik zwanger was. }:|

Wij doen het eigenlijk zoals Sorboo, Ko heeft al op veel verschillende plekken geslapen. We zeulen hem behoorlijk rond. :)
Maar hij is makkelijk, slaapt goed en overal, is gewend aan geluid en dat vind ik fijn.

Mijn zwager was nog vrijer met zijn kind. Toen ik P. leerde kennen op een festival waar ik werkte, werkten zijn broers daar ook.
En een daarvan had zijn vrouw en kindje van 3 jaar mee. Die sliep 's nachts in een lekker bedje in de bolderkar. Naast de doorzaktent, waar de artiesten aan het eind van de avond biertjes dronken.
Wauw, daar heb ik wel met verbazing naar gekeken. :D
Als ze naar hun tent gingen reden ze de bolderkar met zich mee en hevelden het jongetje zo in bed.
pi_88794419
Ik herken dat ook helemaal niet hoor oeke, die vele opmerkingen heb ik ook nooit gekregen volgens mij of altijd ongemerkt naast me neer gelegd. :+
  Moderator dinsdag 16 november 2010 @ 20:37:25 #130
5428 crew  miss_sly
pi_88794427
Welkom Aoraki en Thomas *O* Lekkere cake :S

Beterschap voor alle zieken :*
  Moderator dinsdag 16 november 2010 @ 20:40:04 #131
5428 crew  miss_sly
pi_88794567
Het eerste wat mijn dochter, die me vast vreselijk gemist had, zei toen ik binnenkwam, was: eten!
Dus we moesten meteen aan tafel, knuffelen kwam later pas :')
pi_88794589
Jaa, Thomas is één! Gefeliciteerd, Aoraki! En welkom hier. Is Ivan al meteen niet meer de jongste.
pi_88794641
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:37 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik herken dat ook helemaal niet hoor oeke, die vele opmerkingen heb ik ook nooit gekregen volgens mij of altijd ongemerkt naast me neer gelegd. :+
Ik denk dus echt dat ik doof ben op bepaalde gebieden.
Was een tijd terug op bezoek bij mijn opa en mijn zus en ik gingen wandelen en ze vroeg of ik een bepaalde opmerking van mijn opa niet naar vond. Het ging over eindelijk eens een normale baan zoeken. Ik heb die opmerking dus echt echt niet gehoord en ik zat naast hem. :D
pi_88794648
Hey Thomas! gefeliciteerd!!! Welkom hier, en wat had je een lekkere cake man!

Tess is een lekkere kletser zeg!
pi_88794710
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:40 schreef miss_sly het volgende:
Het eerste wat mijn dochter, die me vast vreselijk gemist had, zei toen ik binnenkwam, was: eten!
Dus we moesten meteen aan tafel, knuffelen kwam later pas :')
Prioriteiten, he Miss. :Y)
Ik was vandaag de hele dag weg. Ko heeft wel een kwartier naar me gekeken vanaf papa's arm voor hij bij mij wilde. :)
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:51:58 #136
12913 GreatWhiteSilence
pi_88795167
Zou het daardoor komen dat ik ook nooit opmerkingen heb gekregen? Doordat ik er gewoon Oost-Indisch doof voor ben? :D
pi_88795351
Haha, ja misschien Oost-Indisch doof oO< .

Ik krijg gewoon volgens mij echt nauwelijks negatieve reacties. En de leuke reacties vind ik alleen maar leuk.

Vandaag was de timmerman aan het vissen of ik verlaten was door mijn man. Toen ik maar gewoon zei dat de kinderen van een donor zijn, hadden we vervolgens een heel leuk gesprek daarover. Ik heb soms zelfs het gevoel dat mensen soms losser worden door zoiets, of juist minder oordelend, of meer openminded. Ik weet het niet.
  dinsdag 16 november 2010 @ 20:57:06 #138
279868 Sugarsnap
Sprookjesboom...
pi_88795393
Blegh, ik weet nu al dat ik er vannacht uit kan met een hongerig jongentje. Bram en J. hebben bij de schoonouders gegeten omdat ik avonddienst had en Bram heeft geen hap gegeten. De bedoeling was dan om hem thuis nog een boterham te geven en dan naar bed. Maar hij is in de auto al in slaap gevallen.

Hem wakker maken heeft geen zin, hij wordt dan niet goed wakker of juist te wakker waardoor hij voor 12 uur niet meer slaapt. Gelukkig kan ik morgen uitslapen...

Bram zal trouwens om en nabij de 22 maanden zijn als zijn brusje wordt geboren. We hebben wel opmerkingen erover gehad, maar als we uitlegden dat we dit ook niet hadden verwacht (bij Bram heeft het 15 maanden geduurd voordat ik zwanger was en nu maar 2) hebben ze er ook wel begrip voor. Verder hoor ik vaak de opmerking 'Jij zult het druk krijgen...)
pi_88795394
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:56 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Vandaag was de timmerman aan het vissen of ik verlaten was door mijn man. Toen ik maar gewoon zei dat de kinderen van een donor zijn, hadden we vervolgens een heel leuk gesprek daarover. Ik heb soms zelfs het gevoel dat mensen soms losser worden door zoiets, of juist minder oordelend, of meer openminded. Ik weet het niet.
Die leuke timmerman? :9
pi_88795447
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:57 schreef oeke het volgende:
Die leuke timmerman? :9
Nee, gewoon een oude timmerman, wiens vader en opa ook al timmerman waren. Die leuke timmerman waar jij het over hebt was een leuke badkamerman met een leuk gezin.
  Moderator dinsdag 16 november 2010 @ 21:01:13 #141
5428 crew  miss_sly
pi_88795548
groofs, ik geloof ook zeker wel dat dat zo werkt. Je kunt over iets waar je in werkelijkheid nooit mee te maken hebt gehad, best een mening hebben, of misschien nooit echt over nagedacht hebben. En als je dan iemand ontmoet die je uit de praktijk iets kan vertellen, kun je er zomaar anders tegenaan kijken.
pi_88795617
Ja precies. En oprechte openheid kan heel ontwapenend werken. Mensen gooien gewoon hun wapens af, dat merk ik wel vaker.
pi_88795897
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 20:58 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Nee, gewoon een oude timmerman, wiens vader en opa ook al timmerman waren. Die leuke timmerman waar jij het over hebt was een leuke badkamerman met een leuk gezin.
Oh. -O-
En wat je zegt over oprechtheid, ik vind het mooi! Fijn dat je een leuke ontmoeting had daardoor.
  dinsdag 16 november 2010 @ 21:13:02 #144
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_88796164
Welkom mede-Thomas!

Xenia, het gaat heel goed met Thomas. Hij loopt aan een handje naast ons en staat regelmatig even los te spelen. Als we ergens heen lopen en ik laat hem een stap of twee voor de bestemming los dan zet hij die laatste twee stappen zelf nog, maar echt los lopen is nog een beetje eng. Maar goed, dat komt wel!
De spalkjes heeft hij al tijden niet meer om gehad. Zijn knieën trekt hij (zelf) alleen nog uit de kom als er iets is. Een ziekte die eraan zit te komen, algehele malaise. Een tijdje terug had hij regelmatig oorontsteking, en dat herkende ik op een gegeven moment aan zijn knieën ;)
Maar over het algemeen gaat het gewoon heel goed. We genieten.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_88796169
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:01 schreef miss_sly het volgende:
groofs, ik geloof ook zeker wel dat dat zo werkt. Je kunt over iets waar je in werkelijkheid nooit mee te maken hebt gehad, best een mening hebben, of misschien nooit echt over nagedacht hebben. En als je dan iemand ontmoet die je uit de praktijk iets kan vertellen, kun je er zomaar anders tegenaan kijken.
Hihi ik zie ineens voor me wat er dan in het hoofd van zo iemand om kan gaan. "Wow! Een echte! Die heb ik nou nog nóóit ontmoet!" :P

Thomas en Aoraki, gefeliciteerd en welkom! *O*

Ik heb ook trouwens nog nooit vragen gehad over een tweede. Ook niet over een eerste overigens :+
  Moderator dinsdag 16 november 2010 @ 21:14:30 #146
5428 crew  miss_sly
pi_88796250
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:13 schreef innepin het volgende:

[..]

Hihi ik zie ineens voor me wat er dan in het hoofd van zo iemand om kan gaan. "Wow! Een echte! Die heb ik nou nog nóóit ontmoet!" :P
"ow, en in het echt zijn het net gewone mensen...dat had ik nou nooit gedacht :o "

pi_88796277
Weet je dat ik er zelf ook nog nooit een heb ontmoet :o .
pi_88796293
Ik ben eigenlijk wel benieuwd :D .
  Moderator dinsdag 16 november 2010 @ 21:18:04 #149
5428 crew  miss_sly
pi_88796453
Nu je het zegt, je bent ook de enige die ik ken, groofs :D
ik ken dan wel weer meerdere lesbische stellen die mbv een donor kinderen hebben, maar geen vrouw alleen.
pi_88796598
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:18 schreef miss_sly het volgende:
ik ken dan wel weer meerdere lesbische stellen die mbv een donor kinderen hebben, maar geen vrouw alleen.
Ik ook :Y . Ik vermoed van een vrouw hier in de buurt dat ze wellicht BAM is. Het lijkt me een leuk mens, maar ik durf haar toch niet goed aan te spreken. Ze woont net te ver en ik kom haar net te weinig tegen. Maar het is een stoere vrouw om te zien met een leuk dochtertje. O+

Toen ik tijdens de zwangerschap meedeed aan een onderzoek van de uni, bleken er op de 300 proefpersonen 5 BAM te zijn :o . Ik was echt in shock toen ik dat hoorde. Dat is toch veel!
pi_88796794
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:18 schreef miss_sly het volgende:
Vergeet Angel_eyez van hier niet met Jari ;)

Maar ze zijn dun gezaaid ja. ("ze" _O- alsof je het over een uitgestorven dinosaurus hebt :D )

Groofs hahaha wat is dat met jou en klusjesmannen? :+

Ik krijg heus niet dagelijks opmerkingen hoor! En ik lig zeker niet van alles wakker haha t zou wat zijn. Met name de opvoedadviezen gaan over t algemeen het ene oor in en het andere weer uit. Maar met de tweede zwangerschap heb ik wel opmerkingen gehad dat mensen het allemaal wel snel vonden enzo. Ook positieve opmerkingen in de zin van oh wat leuk! dan groeien ze op als een tweeling! Daar moet ik altijd zo om lachen okay er zit weinig tijd tussen maar een tweeling... haha
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  Moderator dinsdag 16 november 2010 @ 21:28:53 #152
5428 crew  miss_sly
pi_88797001
Angel-Eyez ja, maar die kende ik neit echt. Groofs heb ik ontmoet en haar twee leuke kinderen ook O+
pi_88797045
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:28 schreef miss_sly het volgende:
Angel-Eyez ja, maar die kende ik neit echt. Groofs heb ik ontmoet en haar twee leuke kinderen ook O+
Jammer wel dat ze niet meer meeschrijft eigenlijk. Ik ben benieuwd hoe het met haar en haar kleine man gaat.
  dinsdag 16 november 2010 @ 21:32:44 #154
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_88797226
Ik heb een collega'tje met een dochtertje van bijna 6 maanden. Ze is iemand waar ik echt op een bepaalde manier naar op kijk. Wetenschappelijk een kei in haar veld maar ook met goede leiderschapskwaliteiten en empathie voor mensen. Een paar maanden geleden ben ik naar haar bureau verhuisd toen ze met zwangerschapsverlof ging, en nu ze terug is zijn we een beetje ingeschikt en zitten we met zijn drietjes op een kantoor. Ook in het dagelijks leven is ze een leuke, gezellige collega. En nou is het frappante dat ze nu al een paar keer met vragen bij mij komt, hoe ik dat 'als ervaren moeder' aanpak, of wat ik over zus-en-zo denk. Dat voelt zo raar, de omgekeerde wereld. Alsof ik wel weet wat ik doe :P
Maar wel tof dat ik zo weer een rapley-fan heb 'gekweekt'.
pi_88797321
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:28 schreef miss_sly het volgende:
Maar true, ik snap wel wat je bedoelt, maar je hoort uberhaupt ook weinig van alleenstaande vrouwen die voor een donor optie kiezen dus in die zin vond ik het wel bijzonder om dat zo hier van 2 personen te lezen.

Als ontmoeten telt dan ken ik helemaal geen donor-mama's, of 40+-mama's :P
wordt mn sociale cirkel ineens een stuk kleiner zeg :') :D haha
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  Moderator dinsdag 16 november 2010 @ 21:34:58 #156
5428 crew  miss_sly
pi_88797331
Ca.ra, wat fijn dat het zo goed gaat met Thomas' knietjes! En dat hij aan de wandel is, wat moet dat heerlijk zijn!
  Moderator dinsdag 16 november 2010 @ 21:35:34 #157
5428 crew  miss_sly
pi_88797371
Dan moet je eens meeten met groofs en mij, dan zijn de leemten meteen opgevuld :P
pi_88797524
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:35 schreef miss_sly het volgende:
Dan moet je eens meeten met groofs en mij, dan zijn de leemten meteen opgevuld :P
ja psies.
Misschien moet ik eens een lijstje maken met bijzonderheden van mensen enzo.
Kan ik daarna overal op zeggen "oh ik ken iemand...!"

Ca.ra fijn dat het goed gaat!
En das een gek gevoel ja als iemand die je zo hoog hebt zitten dan ineens aan je vraagt hoe jij dat toch doet enzo :D
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 16 november 2010 @ 21:39:16 #159
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_88797546
Nouja ik heb van mezelf altijd het gevoel dat ik maar wat aanmodder. Ik zoek, lees, probeer en als het lijkt te werken dan ga ik ermee door. Echt veel methode zit er niet achter zeg maar ;)
  dinsdag 16 november 2010 @ 22:14:34 #160
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_88799705
Zo, ben terug van twee dagen 'in het groen'. Morris stond te springen toen ie me weer zag!

Over tweelingen...toen we een paar maanden terug in Disneyland waren, zat ik op een bankje met Anna en Morris. Vraagt iemand mij: Is dat een tweeling?
Echt, wtf? Heb je soep in je ogen ofzo?
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
pi_88800174
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 22:14 schreef Memmel het volgende:
Zo, ben terug van twee dagen 'in het groen'. Morris stond te springen toen ie me weer zag!

Over tweelingen...toen we een paar maanden terug in Disneyland waren, zat ik op een bankje met Anna en Morris. Vraagt iemand mij: Is dat een tweeling?
Echt, wtf? Heb je soep in je ogen ofzo?
je hebt toch wel ja gezegd? :D

Het is mijn moeder ook wel eens gevraagd als ze met mij aan de hand liep en mn babybroertje in de wandelwagen :')
okay er zit maar 15 maanden tussen ons maar het verschil tussen een heule verse baby en een 15 maanden dreumes is best groot :D
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_88800844
ik was vandaag aan het wandelen met 5 dreumesen in de bolderkar.
Een gemengd gezelschap, blond en donker en rood bij mekaar.
Vraagt er iemand onderweg of dat allemaal mijn kinderen waren....
8)7
pi_88800866
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 22:21 schreef huuphuup het volgende:

[..]

je hebt toch wel ja gezegd? :D

Het is mijn moeder ook wel eens gevraagd als ze met mij aan de hand liep en mn babybroertje in de wandelwagen :')
okay er zit maar 15 maanden tussen ons maar het verschil tussen een heule verse baby en een 15 maanden dreumes is best groot :D
Het is mijn moeder ook eens gevraagd over mijn zusje en broertje, die schelen minder dan 9 maanden (ter info: broertje = zwart, zusje = wit). Mijn moeder zei gewoon dat het inderdaad een tweeling was.
Sara
Merel
Ukje
pi_88801007
quote:
Op dinsdag 16 november 2010 22:30 schreef Fuente het volgende:

[..]

Het is mijn moeder ook eens gevraagd over mijn zusje en broertje, die schelen minder dan 9 maanden (ter info: broertje = zwart, zusje = wit). Mijn moeder zei gewoon dat het inderdaad een tweeling was.
Het is nog mogelijk ook!
pi_88801069
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 22:32 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Het is nog mogelijk ook!
Ja echt he? Het zou je maar gebeuren!
Sara
Merel
Ukje
pi_88801133
quote:
Op dinsdag 16 november 2010 22:33 schreef Fuente het volgende:

[..]

Ja echt he? Het zou je maar gebeuren!
Je hebt in elk geval wat uit te leggen:D
  dinsdag 16 november 2010 @ 22:40:18 #167
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_88801531
Tuurlijk heb ik ja gezegd. Je kent me toch?
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
pi_88802773
Memmel, ging jij niet weer op vakantie binnenkort?
  dinsdag 16 november 2010 @ 23:03:05 #169
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_88803061
Ja nou vakantie/werk.
Zoals het er nu naar uitziet rond of met de kerst. Dus kan zijn dat de plannen nog wijzigen. Zou balen zijn, maarja.
Heb iig al wel de cadeautjes binnen! Morris krijgt dingetjes van Little People! Bij opa en oma onder de boom dan!
pi_88803189
Oh werk... Ik dacht dat je even een weekje ertussenuit zou gaan.
Wel balen dat het misschien met kerst is. Hoe zeker is dat?
  dinsdag 16 november 2010 @ 23:07:16 #171
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_88803318
Kan nog alle kanten op. Balen als het met Kerst is. Maar een paar dagen met z'n tweeen is ook leuk. I'll let you know!

Hoe ist met Jen eigenlijk? Zo'n leuke dondersteen!
Jij en M. nog plannen?
pi_88803502
quote:
Op dinsdag 16 november 2010 23:07 schreef Memmel het volgende:
Kan nog alle kanten op. Balen als het met Kerst is. Maar een paar dagen met z'n tweeen is ook leuk. I'll let you know!

Hoe ist met Jen eigenlijk? Zo'n leuke dondersteen!
Jij en M. nog plannen?
We gaan meestal tussen kerst en oud en nieuw weg. Dan moet 1 van ons wel vrij zijn want voorheen was het kdv dan dicht. Nu niet meer dus we moeten even zien. Ik kan m'n uurtjes goed gebruiken.
Ik vind het ook niet zo heel belangrijk om perse dan thuis te zijn met de kindjes. Ik bedoel ze weten toch niet dat het feestdagen zijn. Daar zijn ze nog te klein voor, dus kan ik net zo goed gaan werken.

[ Bericht 14% gewijzigd door Ticootje op 16-11-2010 23:20:22 ]
  dinsdag 16 november 2010 @ 23:18:11 #173
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_88803898
Hoe doen anderen dat eigenlijk? Als ik vrij ben en de kinderen hebben kdv dagen, dan gaan ze gewoon hoor! Heerlijk rustig! En ze vinden het gewoon leuk daar.
pi_88804113
quote:
Op dinsdag 16 november 2010 23:18 schreef Memmel het volgende:
Hoe doen anderen dat eigenlijk? Als ik vrij ben en de kinderen hebben kdv dagen, dan gaan ze gewoon hoor! Heerlijk rustig! En ze vinden het gewoon leuk daar.
Jen gaat gewoon naar het kdv terwijl ik verlof heb. Ze gaat wat later, maar ik heb graag m'n handen vrij voor Leyla. Die slaapt gelukkig het grootste deel, zo heb ik tijd voor het huishouden.
pi_88804845
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 23:18 schreef Memmel het volgende:
Toen ik een jaar thuis was (verlof, genieten en nieuwe baan zoeken) zijn de meisjes gewoon naar de opvang gegaan. Heerlijk even iets in huis kunnen doen, iets kunnen bellen/regelen, sollicitatiebrief kunnen schrijven etc. En ik was anders ook te bang dat ik de plekken bij de opvang anders kwijt was :D
pi_88808199
quote:
Hier ook hoor! Ik ben sinds 2 weken werkloos, maar Merel gaat gewoon haar 2 dagen naar de opvang. Op die manier kan ik ook echt actief solliciteren, anders wordt het avonden werk. En daarnaast vind ik het zelf ook prettig, handen vrij enzo. En voor het ritme dat er is, is het ook fijn.
Sara
Merel
Ukje
pi_88809232
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 november 2010 21:21 schreef groofskendezoveelste het volgende:

[..]

Ik ook :Y . Ik vermoed van een vrouw hier in de buurt dat ze wellicht BAM is. Het lijkt me een leuk mens, maar ik durf haar toch niet goed aan te spreken. Ze woont net te ver en ik kom haar net te weinig tegen. Maar het is een stoere vrouw om te zien met een leuk dochtertje. O+

Toen ik tijdens de zwangerschap meedeed aan een onderzoek van de uni, bleken er op de 300 proefpersonen 5 BAM te zijn :o . Ik was echt in shock toen ik dat hoorde. Dat is toch veel!
Mn beste vriendinnetje is ook BAM. Een hele stap, maar het past wel bij haar, ik vind het stoer hoor om het besluit te maken om toch voor je eigen kinderwens te gaan!
En haar zoontje is O+
Fake it till you make it...
pi_88809526
Toen ik zwanger was van Tess ging Amber gewoon 3 ochtenden naar de PSZ en 2 dagen naar de opa's en oma's....

ff crosspostje
Ik heb vannacht bij mijn dochter op de grond geslapen. Tess was wakker geworden maar we zijn het een beetje zat dat ze steeds in ons bed eindigt. Ik heb 2 tuinstoelkussens op de grond gelegd en ben erop gaan liggen met het idee dat ik weer naar mijn eigen bed zou gaan als Tess weer sliep.. 2 uur later werd ik wakker :')
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_88809668
Jeuh Vicky. Maar nu de hamvraag: sliep Tess ook en heeft ze de hele nacht in haar bed gelegen?

Ik zou Senna ook wel wegbrengen, denk ik, maar hier komt het niet voor. Ik ben gewoonweg niet vrij als zij naar het kdv moet, dus tja...
pi_88809722
Yep!! Tot 6.00 uur!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_88809795
Wat goed! Dus het is de moeite waard om dit te proberen voor jullie!
pi_88809853
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 09:34 schreef miss_sly het volgende:
Wat goed! Dus het is de moeite waard om dit te proberen voor jullie!
ja absoluut.. Ik ben dat gekloot in ons bed zo zat. Ons bed is maar 1.40 en Tess ligt totaal niet stil. Dit gaan we dus ff doorzetten...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_88810328
Vicky wat fijn dat ze in haar eigen bedje heeft geslapen vannacht :) Maar je gaat deze nacht vast iets anders verzinnen dan tuinkussens toch? Klinkt pijnlijk ;)

Claudia wat rot dat je een slaapprobleem hebt :* Ik herken het wel van mijn zwangerschap van Niels, maar ik sliep wel meer dan jij nu. Ik hoop dat de cursus iets voor je kan betekenen.
Ik heb geloof ik ook wel eens tegen je gezegd dat het me zwaar lijkt: twee kleintjes en dat je ze niet allebei kunt troosten. Maar dat is mijn eigen gevoel over een tweede hoor, omdat Niels zoveel huilde kan ik me slecht voorstellen hoe het is om een rustiger kindje te hebben. Ik vind het juist hartstikke leuk dat Ivan een zusje krijgt en ik stel me alleen maar positieve dingen voor!!! O+ O+ O+
Wat betreft de doek en de wagen hoop ik dat een eventueel tweede kindje wel in de wandelwagen wil liggen, Niels wilde dat absoluut niet. Het lijkt me handig om een van de twee in de wagen te hebben en de ander in de doek bij het wandelen.

Over patronen. Ik denk echt wel dat er op deze leeftijd al gedragspatronen kunnen ontstaan en voornamelijk gedrag dat gestuurd wordt door de fysiologie. Als ik iedere dag een boterham eet om 4 uur zal ik iedere dag om 4 uur een rammelende maag krijgen.
Het lastige is dat Niels ook een patroon heeft van 's nachts en ik niet weet hoe ik het moet doorbreken.
Op dit moment wordt hij rond 12, 3 en 6 uur wakker en wil hij drinken. Als ik hem daarna weer in bed leg gaat hij vrijwel altijd na een tijdje weer huilen. Het is er nu ingesleten dat ik hem dan uit bed haal, alle beestjes in zijn kamer gedag zeg, weer in bed leg en hoop dat hij dan wel gaat slapen. Troosten in bed lukt bij mij niet meer, hij gaat dan helemaal door het lint. Bij mijn man werkt het echter wel! (behalve vannacht, toen was hij totaal overstuur en ben ik maar even met hem naar beneden gegaan). En ik heb niet de energie om te proberen Niels weer te leren om in bed getroost te worden door mij: als hij na drie kwartier nog steeds keihard aan het krijsen is terwijl ik er naast zit haal ik hem toch maar weer uit bed en doen we het ritueeltje weer waarna hij rustig gaat slapen. Maar ik ben een beetje bang dat hij nu afhankelijk geworden is van mijn ritueeltje.
Toen hij een maand geleden de borst weigerde hebben we geprobeerd hem water te geven, maar hij heeft toch wel echte honger 's nachts, zelfs na een week van water aanbieden. Alleen als ik hem wat pap gaf ging hij daarna weer slapen. Het patroon van om de 3 uur wakker worden bleef er toen ook inzitten.
Sinds een week gaat het drinken 's nachts weer goed, en ik was daar heel blij mee omdat hij na de borstvoeding normaal altijd weer rustig ging slapen, maar nu dus niet meer. Ik vermoed dat het ook wel een beetje te maken heeft met verlatingsangst, want ik mag de huiskamer ook niet meer uit.

Beetje wazig verhaal, sorry, ik ben nogal moe :O
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_88810375
Twinkly, ik heb niks anders dan die tuinkussens :D En 2 op elkaar is wel te doen hoor...
Tis vannacht toch mijnman zijn beurt :D
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_88810564
Twinkly meis, dat is wel zwaar allemaal zeg.
Je bent te moe om het patroon te doorbreken zeg je.
Is het een optie dat je man het een paar dagen overneemt? Dat jij Niels wel voedt maar dat je man hem daarna in bed legt?
Of misschien Niels een nacht uit logeren doen om het patroon te doorbreken?
Aan de andere kant, kan het ook een fase zijn die vanzelf overgaat.
Ik weet het niet zo goed, maar het klinkt gewoon wel heel vermoeiend.
Ik gun je graag goede nachten. :* :*

Vicky, fijn dat Tess lekker doorsliep daarna. Hopelijk gaat deze methode werken.

Ik kan niet zo goed iets zeggen over kdv. Ko gaat pas per 1 dec 1 dag in de week.
We zullen het zien. ;)
pi_88810723
quote:
Ik neem weleens een dag vrij op een kdv dag. Heerlijk, even lekker in huis rommelen, voor mezelf winkelen etc.
pi_88810790
Oeke :*
Mijn man gaat er nu al af en toe uit als hij bij mij echt ontroostbaar is. Maar als het hem niet direct lukt om Niels te troosten raakt hij gefrustreerd (hij is ook heel moe) wil hij hem in zijn eentje laten uithuilen (en zelfs na 3 kwartier blijft hij nog krijsen, dus het is geen kwestie van 10 minuutjes huilen en hij slaapt :'( ) en daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Helaas kan Niels nergens anders slapen. Ik maak me nu al druk om morgen, dan komt er een dakbedekker het hele dak van de dakkapel vernieuwen en moet Niels overdag in het campingbedje op onze kamer slapen :X Wat Groofsken schrijft is hier heel herkenbaar.
Als we ergens naartoe gaan slaapt hij gelukkig nog wel eventjes in de doek.

Niels lijkt sowieso niet heel lekker in zijn vel te zitten. Volgens mij hadden Lente en Senna ook zo'n periode toen ze net een jaar waren? Hij is snel gefrustreerd en wil veel bij mij hangen.
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_88811275
Twinkly, wat klinkt het vermoeiend. En frustrerend, dat je niet weet wat er is en het kan oplossen voor hem. En dat iets dat eerst wel werkte, ineens niet meer werkt. Ik heb helaas geen briljante tips. Mijn ervaring is dat het zo verschillend kan zijn wat ineens wel kan helpen; iets wat eerder niet werkte, of juist iets wat een paar maanden geleden wel werkte en toen ineens niet meer...het is en blijft een zoeken en juist met slaap is dat zo vreselijk moeilijk. Je wil zowel voor je kind als jezelf een goede nachtrust en eventueel slaapje overdag, omdat jij, als volwassene, weet dat hij er zo van opknapt en zich zoveel beter zal voelen.

Misschien heb je iets aan het boekje dat Wupwup eens aanraadde: lekker slapen zonder huilen?
pi_88811452
Goed idee, dat boekje heb ik ook :) Ik heb het uitgeleend aan een vriendin, zal het snel weer eens terugvragen. Niels valt niet aan de borst in slaap, maar wellicht staan er tips in over troosten.
pi_88811656
Ow, heb je dat boekje al? Ik vraag me af of ik het zal bestellen of niet. Het gaat op zich best aardig hier. Vannacht werd ze om 3 uur wakker, heb ik even in haar kamertje gevoed, met een kwartiertje lag ze er weer in en moest ik haar vanochtend om 7 uur wakker maken om te drinken en op te staan :D

maar ik wil eigenlijk wel af van de bv voor het slapen 's avonds en de nachtvoedingen. Niet zo dringend dat ik er zomaar mee wil stoppen en drama's ervoor over heb, maar afbouwen, zeg maar. En ik vroeg me af of dat boekje nog wat tips heeft daaromtrent.
pi_88815358
Haai!

Isabeau was weer helemaal fris en fruitig vanmorgen, maar mijn koorts is alleen maar opgelopen. Ze is dus lekker naar het kdv en ik ben mijn bed weer ingedoken. Vanavond en vannacht ben ik overigens alleen. Manlief is weg voor werk. Normaal geen punt, maar zie er nu wel een beetje tegenop, hoewel ik Isabeau gewoon om half zes ophaal en ze verolgens om 7 uur gaat slapen. Dus dat valt nogal mee. Maar je kunt je zo vreselijk slap voelen van koorts hè?!

Twinkly, moeilijk hoor! Hij wil ook wel vaak drinken zeg, 's nachts. Dat op zich lijkt me al vermoeiend en dan nog die troost drama's...
pi_88815828
Ik lees ook slecht zeg, ik had helemaal neit meegekregen dat je ziek bent. Beterschap Sorbootje :* Hopelijk ben je morgen weer vaatdoek-af.

In het boek "Lekker Slapen Zonder Huilen" heeft de schrijfster een stappenplan gemaakt om een kindje in zijn eigen kamer te laten slapen en zonder borst in slaap te vallen. Ik kan me alleen niet meer herinneren of ze ook tips geeft om de nachtvoedingen af te bouwen, want Niels was een paar weken oud toen ik het kocht.

Hij wordt echt vaak wakker inderdaad, al lees ik ook over kinderen die om de twee uur wakker worden. Ik weet niet of dat bij Emma van WupWup nog steeds zo is, maar een tijdje terug wel.
Nou zou ik dat niet zo'n groot probleem vinden als hij direct daarna gewoon lekker weer zou gaan slapen. Maar lekker gaan slapen en minder nachtvoedingen is helemaal fijn natuurlijk ;)
  woensdag 17 november 2010 @ 12:44:36 #193
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88815878
Twinkly, ook wij hebben erg lang met ze op gezeten 's nachts. Het gaat nu sinds een maandje stukken beter en de heren zijn nu 17 mnd. Bij ons heeft de 10 min methode echt goed geholpen! Als ze wakker werden/worden gaan we er vrij snel naartoe, troosten in bed (dus niet op de arm oid) en dan weer weg. Dan is het vaak hartverscheurend huilen, dus dat weggaan is niet heel fijn zeg maar. De klok op 10 min en dan het riedeltje herhalen. Manlief en ik gingen er om en om uit. Slapen doe je niet hoor, maar je ligt toch even weer 20 min zeg maar. Bij ons was het 2 nachten drama, daarna was het echt beter! Nu worden ze alleen nog wakker als ze bijv ziek zijn. En daarna moet je dan weer even in het ritme komen. Want als ze ziek zijn dan gaan we wel vaker en mogen ze ook best even op de arm of iets drinken oid. Maar echt: voor ons was het zo'n eureka gevoel! En ook overdag zijn ze nu veel vrolijker, en wij ook natuurlijk.

Wil niet zeggen dat het voor jullie ook werkt, meer als 'tip' zeg maar :*

Sterkte, want heftig, it is............ helaas.
  woensdag 17 november 2010 @ 12:45:25 #194
216602 mikoxx
Trotse tweelingmama!!
pi_88815908
Hier was het vaak 'mis' zo tussen 23 en 1 u. Om daarna dehele nacht door te halen :O
pi_88816093
Inderdaad Twinkly, een nachtvoeding (of 2-3) is op zich niet zo'n ramp (hoewel fijner zonder natuurlijk) als ze daarna meteen doorslapen. Dat deed Senna dus afgelopen nacht: kwartier eruit om 3 uur om te voeden en meteen weer verder slapen in haar eigen bed. Dan is het niet heel erg vermoeiend, vind ik.

Maar ik wil eigenlijk de bv gaan afbouwen. In ieder geval alle overige bv's behalve de ochtendvoeding, wat mij betreft. Ik ben er wel een beetje klaar mee. Nou moet ik zeggen dat de overgang naar alleen voor het slapen 's avonds en bij het wakker worden 's ochtends best soepel is gegaan. Ze accepteerde eigenlijk zonder meer dat ik nee zei als ze aangaf dat ze wilde drinken. Dus misschien zou ze dat 's avonds ook wel doen, maar ik durf niet zo goed te testen :')
pi_88816227
Miss ik heb de avond voeding destijds vervangen door een fles peutermelk, toen hadden we alleen nog de nacht en ochtend voedingen. De nachtvoedingen heb ik wat later weg gelaten door gewoon alleen te troosten en geen borst meer aan te bieden. De eerste dag was het drama, daarna geen problemen meer gehad, zo ook met de ochtend voeding.
Ik vond 15 maanden een mooie tijd om te stoppen, nu krijgt hij alleen nog 's avonds voor het slapen gaan een fles peutermelk.

Vanochtend waren we weer op de peuterspeelzaal en Finn heeft een vriendinnetje, zo schattig. Ze waren samen kiekeboe aan het spelen bij een kast waar ze doorheen konden kijken en toen we naar huis gingen gaven ze elkaar kusjes O+
pi_88816259
Mikoxx, die 10 minuten methode was hier ook de grote oplossing, maar zoals je zegt, dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Isabeau kreeg ook altijd 2 a 3 nachtvoedingen. Toen ik met bv gestopt was wilde ze dat nog...en tja, da's niet zo'n goed plan met KV :D
pi_88816283
Voor Iris vanmorgen een loopfietsje gehaald. We hadden nog Irischeques en ze wil steeds maar op Mirte haar loopfiets, maar die is te groot en daar kan ze echt nog niet op...
Nu heeft ze een eigen:

Ik ging even proberen of ze er uberhaupt op kon zitten en mevrouw reed er zo op weg :). Nu kunnen ze allebei "fietsen" als we naar buiten gaan...

We waren ook naar het voorleesuur in de bibliotheek geweest, zat ze heel netjes op zo'n klein stoeltje te luisteren, boog nog wat verder naar voren (volgens mij was ze helemaal into het verhaal), kiept ze zo head first op de grond... :{. Arm ding.

Twinkly, bij ons is het steeds een paar nachten bal en dan gaat het vaak weer beter. Ik denk dat het hier tandjes/kiezen zijn. Geen honger.
Lastig om dat te doorbreken als dat er zo in zit, ik heb in elk geval geen tips. Hopelijk gaat het ook wat beter als Niels weer beter in zn vel zit.
Iris heeft wel een paar weken gehad dat ze eigenlijk het liefst alleen maar bij mij op de arm zat als er ook maar iets tegenzat. Dat wordt gelukkig weer wat minder nu :)

[ Bericht 2% gewijzigd door Nijna op 17-11-2010 13:07:55 (plaatje goed maken) ]
pi_88816325
Ow FTA, Senna krijgt hier al een flesje pyjamapapje voor het slapen gaan, en dan nog even de borst voor ze daadwerkelijk het bed in gaat.

Ik heb erover zitten denken om het in bed leggen door schaap te laten doen en het flesje dan op haar kamertje ipv de bv. Zoiets. Ik vind bijna 16 maanden ook wel mooi. Niet dat ik haast heb met afbouwen, maar ik wil er wel mee starten ;)
pi_88816327
Sorbo, beterschap! Fijn dat Isabeau weer fris en fruitig was vanmorgen!
pi_88816348
ow ja, beterschap Sorbootje :*
pi_88816372
pi_88816464
Wij geven Finn inderdaad de fles op onze slaapkamer en daarna in bed, ik ben begonnen met afbouwen in augustus en de laatste bv heeft hij met 15 maanden gehad. Toen was het goed zo voor ons beiden.
pi_88816558
Op dit moment doet schaap haar in bad, pyjama aan, dan nog even naar binnen, bij mij op schoot op de bank een pyjamapapje. Dan papa kus en naar haar kamertje, tandenpoetsen, slaapzak aan, bv en slapen. Misschien ik haar in bad gaan doen, na het badje even naar binnen, geen flesje maar even knuffelen en dan met papa naar haar kamertje, daar pyjamapapje en naar bed. Maar wanneer poets je dan de tanden? Na het flesje?
pi_88816680
Ik zou denk ik na het flesje poetsen...
Iris die krijgt geen fles meer voor het naar bed gaan, wij eten vrij laat dus na het toetje is het hier nog even spelen en dan richting bed, maar volgens mij toen ze nog wel een flesje kreeg deed ik erna poetsen, maar heel zeker weet ik het niet meer eigenlijk, wat vergeet je dingen toch ook weer snel eigenlijk...
pi_88816915
Ik poets na het flesje.
pi_88816980
Maar ze is zo lekker slaperig dan -O-
Het is wel verstandiger, natuurlijk, beter voor de tandjes.
OK, plan van aanpak gemaakt, nu kijken wanneer we het gaan invoeren. schaap komt vrijdagavond thuis, is volgende week dinsdagavond neit thuis, de week erop weer de hele week weg...Zou een week voldoende zijn om het te veranderen?
pi_88817691
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 13:05 schreef miss_sly het volgende:
Op dit moment doet schaap haar in bad, pyjama aan, dan nog even naar binnen, bij mij op schoot op de bank een pyjamapapje. Dan papa kus en naar haar kamertje, tandenpoetsen, slaapzak aan, bv en slapen. Misschien ik haar in bad gaan doen, na het badje even naar binnen, geen flesje maar even knuffelen en dan met papa naar haar kamertje, daar pyjamapapje en naar bed. Maar wanneer poets je dan de tanden? Na het flesje?
Wij poetsten altijd voor het flesje en dan naar bed. Maar nou bedacht ik me van de week dat dat ook nergens over gaat. Seb krijgt dus die pyamapapjes van nestle (die zoete zooi ja) Maar dat kreeg hij dus al voordat hij tanden had (laat!) dus er niet bij stilgestaan. Wij eten zelf ook niet meer na het tandenpoetsen dacht ik van de week ineens. Na de fles is hij lekker loom. Maar goed gisteren toch gestart met na de fles tandenpoetsen en wat schetst mijn verbazing, geen enkel protest. Hopelijk vanavond weer, maar het is ook een kwestie van gewenning denk ik.
pi_88817770
Daar ben ik nou nog nooit ingetrapt, in van die pyjamapapjes.

En ik ben ook lichtelijk in shock te lezen dat sommige ernstig verantwoorde moeders van hier daar wel aan doen :o :+ :@ :P ...

Ik druip vast af :') .
pi_88817914
Sommige? Alleen ik, volgens mij, maar ik had al een aantal keren aangegeven dat ik helemaal niet zo strikt en rigide was als er gedacht werd. Maar men mag best zo over mij blijven denken, hoor, heb ik besloten. Daar veeg ik mijn bevallige achterste mee af :P

Ow ja, en dat mag ook best nog even geventileerd worden, hoor...laat maar komen.
pi_88817928
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 13:43 schreef miss_sly het volgende:
Sommige? Alleen ik, volgens mij, maar ik had al een aantal keren aangegeen dat ik helemaal niet zo strikt en rigide was als er gedacht werd. Maar men mag best zo over mij blijven denken, hoor, heb ik besloten. Daar veeg ik mijn bevallige achterste mee af :P
Whahaha O+ .
pi_88818104
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 13:39 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Daar ben ik nou nog nooit ingetrapt, in van die pyjamapapjes.

En ik ben ook lichtelijk in shock te lezen dat sommige ernstig verantwoorde moeders van hier daar wel aan doen :o :+ :@ :P ...

Ik druip vast af :') .
ha Groof: knuppel in hoenderhok modus :P _O-
Je zag mij niet als ernstig verantwoorde moeder toch? Want als ik iets niet ben :D

Bekentenis van een onverantwoorde moeder: JA, mijn kind krijgt een pyamapapje
pi_88818215
:P
pi_88818347
ow ja en mijn kind krijgt ook altijd een koekje bij zijn koffie O-) nespresso he, what else
pi_88818388
Wat voor koekje?
pi_88818448
Ik ben trouwens eigenlijk in de ik-heb-geen-zin-om-proefwerken-na-te-kijken modus, maar dat vertaalt zich dan op deze manier O-)
pi_88818525
Roze koek?
pi_88818543
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 13:56 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Wat voor koekje?
zo'n roze
pi_88818560
_O-
pi_88818596
ik ben in de ik-heb-geen-zin-om-te-werken-is-het-al-6-uur-modus...en het is pas 2 uur, terwijl ik echt het gevoel heb dat het minstens! 4 uur moet zijn...minstens!!

Ik ben trouwens overgestapt op die pyjamapapjes in de hoop dat Senna dan 's nachts beter sliep, en dat bleek ook zo. Eerst deed ik rijstebloempapjes, maar op het cb zeiden ze dat daar nou net helemaal niets in zat dan alleen calorieen. In die papjes zitten dan teminste nog granen en vitamines en mineralen. Ik heb het pak van de fijne granen-pap. En nu wil ik hte voorlopig ook nog niet afbouwen, omdat het iig ook een vorm van vocht is die ze binnen krijgt. Ze drinkt zo vreselijk weinig, en ik weet niet wat ik daaraan kan doen. Dus dit papje blijf ik nog even geven, dat is toch iedere dag een vochtinname van tussen de 100 en 200 cc.
pi_88818695
R kirjgt 's avonds gewone bambix-pap, vanaf 8 mnd die.
pi_88818696
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:00 schreef miss_sly het volgende:
ik ben in de ik-heb-geen-zin-om-te-werken-is-het-al-6-uur-modus...en het is pas 2 uur, terwijl ik echt het gevoel heb dat het minstens! 4 uur moet zijn...minstens!!

Ik ben trouwens overgestapt op die pyjamapapjes in de hoop dat Senna dan 's nachts beter sliep, en dat bleek ook zo. Eerst deed ik rijstebloempapjes, maar op het cb zeiden ze dat daar nou net helemaal niets in zat dan alleen calorieen. In die papjes zitten dan teminste nog granen en vitamines en mineralen. Ik heb het pak van de fijne granen-pap. En nu wil ik hte voorlopig ook nog niet afbouwen, omdat het iig ook een vorm van vocht is die ze binnen krijgt. Ze drinkt zo vreselijk weinig, en ik weet niet wat ik daaraan kan doen. Dus dit papje blijf ik nog even geven, dat is toch iedere dag een vochtinname van tussen de 100 en 200 cc.
PRECIES waarom wij ermee begonnen zijn. Je moet wat toch? Vind er wel veel suiker in zitten overigens.
pi_88818733
Voor mij is het meer een financiële kwestie waarom ik nooit een pyjamapapje heb overwogen. De kinderen krijgen (of kregen) hier trouwens ook geen potjes :P . En dat terwijl ik helemaal niet zo'n principieel verantwoorde moeder ben.
pi_88818832
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:04 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Voor mij is het meer een financiële kwestie waarom ik nooit een pyjamapapje heb overwogen. De kinderen krijgen hier trouwens ook geen potjes :P . En dat terwijl ik helemaal niet zo'n principieel verantwoorde moeder ben.
oooow dat kreeg mijn kind OOK al. En geen borstvoeding vanaf dat hij vijf weken was. En pyamapapjes. Zie je nou hoe onverantwoord ik ben :P Maar dan wel weer luiers van Pampers, dat dan weer wel. Bambix mot ie nie.
pi_88818865
No worries Estrys, ik heb jou nooit als een ernstig verantwoorde moeder gezien :* :P .
pi_88818886
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:08 schreef groofskendezoveelste het volgende:
No worries Estrys, ik heb jou nooit als een ernstig verantwoorde moeder gezien :* :P .
Dat is eigenlijk ook niet al te best o|O :P
  woensdag 17 november 2010 @ 14:09:47 #227
238474 Jeetjejom
pi_88818930
Deze verschrikkelijk ontaarde moeder geeft ook pyamapapjes hoor! En van die vette Roze koeken bij de espresso natuurlijk :D

Maar even serieus de pyamapapjes werken gewoon heel goed hier als ze bij het avondeten niet (goed) gegeten heeft. Ik ben vrij gemakkelijk onder het mom, als ze niet wil eten, dan eet ze niet, doodgaan van de honger zal toch niet, dus ik ga haar niet dwingen. Ik heb ook niet altijd zin om te eten :D
Jouw warmte is genoeg
pi_88818969
Pyamapapjes Moeders UNITE _O_
pi_88819024
Miss, je flikkert nu echt gigantisch van je voetstuk bij mij :P

Pyjamapapje :o (dievanmij krijgt het regelmatig als ontbijt, omdat ik geen zin heb om 's ochtends een boterham te voeren. Hoppa... fles d'r in, hoe erg is dat?!)
pi_88819034
Holy shit, ik ben ernstiger verantwoord dan ik zelf ooit had durven denken o|O . Oh nee!
pi_88819093
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:12 schreef Sorbootje het volgende:
Miss, je flikkert nu echt gigantisch van je voetstuk bij mij :P

Pyjamapapje :o (dievanmij krijgt het regelmatig als ontbijt, omdat ik geen zin heb om 's ochtends een boterham te voeren. Hoppa... fles d'r in, hoe erg is dat?!)
Die van mij, die van 2 en een half bedoel ik, krijgt nogsteeds 's ochtends een fles. Maar hey, er zit gewone pap in, dan mag het :7 .
pi_88819108
Macrobiotischegeitenwollensokverantwoordegroofsken O+
pi_88819158
We hebben overwogen over te stappen op gewone bambix, maar aangezien ze gewone melk niet blieft en ik niet weet wat ze van bambix vindt, ga ik er nu nog niet op over. Eerst maar eens van de bv af enzo, en als dat allemaal soepel gaat, gaan we met dat pyjamapapje rommelen. Dat is nu nog even heilig :P

Auw, Sorbootje, dat was wat ik voelde :+
Ik schaam mij diep!
  woensdag 17 november 2010 @ 14:15:41 #234
238474 Jeetjejom
pi_88819173
Oh ja, gewone pap blieft mevrouw hier niet he! Moeten die verrekte dure kant en klare papjes zijn. Lekker met liefde bereide pap wordt pontificaal een hoek in gegooid
Jouw warmte is genoeg
pi_88819195
Oh ik heb ook gewone pap meestal, maar bij ons in 't durp hebben ze alleen die zoete, dus die krijgt ze met enige regelmaat ook
pi_88819209
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:14 schreef Sorbootje het volgende:
Macrobiotischegeitenwollensokverantwoordegroofsken O+
Maar ik wil helemaal niet verantwoord Macrobiotischegeitenwollensokverantwoordegroofsken zijn :'( .
pi_88819236
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:12 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Holy shit, ik ben ernstiger verantwoord dan ik zelf ooit had durven denken o|O . Oh nee!
Nee je bent gewoon een sloeber :+
geen geld voor pyjamapapjes en potjes :P heb ik ook niet, daarom geven we het niet, t is te duur :') en ik maak niet eens een grapje :@
Potjes krijgt ze wel eens, uit gemakszucht, maar dan wel als er een aanbieding is ergens. En gewone halfvolle melk dus want goeiekoop.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_88819253
Miss, mijn dochter drinkt ook geen gewone melk, maar de overstap van babymelk met bambix-8mnd naar gewone melk met bambix 12 mnd heeft ze niet eens gemerkt.
pi_88819267
Maar je bent wel lief hoor Groofs. (dat dan weer wel)
pi_88819297
Hier inmiddels dus wel gewone melk, ik heb een maand lang van alles geprobeerd en ze wilde níks. Uiteindelijk een maand niks gedaan, toen een fles 50/50 met gewone melk en KV en daarna alle flessen gewone melk en t was geen punt meer :?
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_88819325
Geldtechnisch is het echt handig dat mijn vuilnisvat echt álles lust.
pi_88819343
Huup, dat financiële was van mij ook geen grapje hoor. :D :*

Mogen de geitenwollensokken eraf Sorbo, please. Ik ben echt alles behalve een vrijeschool-, cavia- en dwarsfluitenmoeder.
pi_88819354
Haha Amélie is gewoon eigenwijs
pi_88819394
Hoewel ik mijn hele jeugd dwarsfluit heb gespeeld :X , dat dan weer wel :') .
pi_88819458
ow groofs, ik heb ook dwarsfluit gespeeld :D

en ik heb dus de poeder fijne granen, de kant-en-klare krijgt ze alleen bij mijn ouders als ze daar slaapt, dat is gemakkelijker :P

En potjes krijgt ze echt nooit, ze eet alles met ons mee. En dat doet ze best goed, eigenlijk, dus tja.
pi_88819479
Dwarsfluitendemacrobiotischegroofsken
pi_88819502
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:20 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Hoewel ik mijn hele jeugd dwarsfluit heb gespeeld :X , dat dan weer wel :') .
was je dan ook fan van Berdien Stenberg?
  woensdag 17 november 2010 @ 14:22:36 #248
12913 GreatWhiteSilence
pi_88819503
Heeeeelp, ze slaapt volgens mij écht niet meer tussen de middag... NOT FAIR. :(

En dat terwijl we gezwommen hebben en ze dus eigenlijk uitgeput zou moeten zijn... -O-
pi_88819522
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:22 schreef Estrys het volgende:

[..]

was je dan ook fan van Berdien Stenberg?
Nee, maar ik had er wel een boek van en had ook een zilveren dwarsfluithangertje :o .
pi_88819530
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:17 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Miss, mijn dochter drinkt ook geen gewone melk, maar de overstap van babymelk met bambix-8mnd naar gewone melk met bambix 12 mnd heeft ze niet eens gemerkt.
Ik vraag me alleen af of die bambix 12 mnd nou zoveel beter is dan die fijne granen van Nestle die ik gebruik? Geen idee, nog neit gekeken.
En zou ik die fijne granen van Nestel ook met gewone melk kunnen doen? Wilden we eigenlijk eens proberen :P
pi_88819552
Hier ook geen pyjamapapjes, potjes e.d. hoor. Beiden wel geprobeerd, maar potjes lust hij niet echt. Koken vond ik nooit een probleem, gewoon wat prakjes maken en in de vriezer gooien.
Pyjamapapje wel geprobeerd, maar hij slaapt er niet beter door dus vind ik het zonde om te gaan kopen.
pi_88819564
Wat is er trouwens mis met cavias?
pi_88819566
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:22 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Heeeeelp, ze slaapt volgens mij écht niet meer tussen de middag... NOT FAIR. :(

En dat terwijl we gezwommen hebben en ze dus eigenlijk uitgeput zou moeten zijn... -O-
Dat is een faaaaase, duurt ongeveer tot haar 75ste, dan gaat ze weer tussen de middag slapen
pi_88819579
Oh, kijk nou val ik door de mand. Ik heb er werkelijkwaar geen idee van. Ik verdiep mij nooit ergens in. Fieuw, zie je wel, ik ben toch echt alleen maar de toevallige-redelijk-verantwoorde-groofsken *O* .

Dit was een reactie op Miss trouwens, en haar vraag over bambix of andere pappoedertjes.
pi_88819607
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:24 schreef Sorbootje het volgende:
ligt er aan welke cavia's. Die van Marc Marie of die van Fred Oster?
  woensdag 17 november 2010 @ 14:25:54 #256
12913 GreatWhiteSilence
pi_88819630
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:24 schreef Estrys het volgende:

[..]

Dat is een faaaaase, duurt ongeveer tot haar 75ste, dan gaat ze weer tussen de middag slapen
Ik mag toch hopen dat ik tegen die tijd dood ben... :P Dus dan heb ik er niets meer aan... :(
pi_88819632
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:24 schreef Sorbootje het volgende:
Het gaat om de combinatie Sorbo, de combinatie! Al die dingen los van elkaar zijn minder kwalijk.
pi_88819719
Ik ben opgegroeid met de volgende drie opvoedwijsheden:

Goede schoenen!
Verse groenten.
En ales kan zolang het met mate is.

Ik ben mijn ouders eeuwig dankbaar voor deze levens'standaard'.
pi_88819746
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:28 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik ben opgegroeid met de volgende drie opvoedwijsheden:

Goede schoenen!
Verse groenten.
En ales kan zolang het met mate is.

Ik ben mijn ouders eeuwig dankbaar voor deze levens'standaard'.
en wat is een ales?
pi_88819757
Overigens weet ik nu dat goedope schoenen even goed en net zo goed beter kunnen zijn en dat groenten in blik net zo gezond kunnen zijn. Maar toch hè.
pi_88819780
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:29 schreef Estrys het volgende:

[..]

en wat is een ales?
Een ales is een zelf in te vullen iets, meestal etenswaren.
pi_88819815
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:29 schreef Estrys het volgende:

[..]

en wat is een ales?

:o

ha'k nie achter oe gezocht jongen groofs!
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_88819855
Ik lust dat best Huup O+ , met mate :7 .
pi_88819888
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:31 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Ik lust dat best Huup O+ , met mate :7 .
als je t maar niet door t pyjamapapje doet :+
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  woensdag 17 november 2010 @ 14:37:45 #265
238474 Jeetjejom
pi_88820120
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:32 schreef huuphuup het volgende:

[..]

als je t maar niet door t pyjamapapje doet :+
Jawel slapen ze goed!
Jouw warmte is genoeg
pi_88820185
Zonder bijgelezen te hebben, probeer later deze week op jullie nog te reageren.

Roy maakt er hier tegenwoordig een "potje"van.
Niet meer willen slapen.... niet in de middag en al helemaal niet snachts.
De nacht van zaterdag op zondag maakte hij het wel heel bond door ons bezig te houden van 20.00 tot 04.00 uur.

En als je nu zegt Roy heeft ergens last van gehad, Tandjes, misschien ziek, buikkrampen, maar nee, Roy was klaar wakker en wilde spelen....

En sindsdien word hij gemiddeld 2 keer per nacht terug wakker, en juist om te spelen...

We hebben een late voeding terug laten komen in de hoop dat we snachts weer mogen slapen, maar daar trekt Roy zich weinig van aan.

Het enige wat we nu nog kunnen bedenken is dat Roy te eng droomt ofzo en daarvan wakker word en denkt als afleiding te willen gaan spelen.

Terug in zijn bed leggen is echt een drama, ben echt serieus blij dat we geen buren hebben, die waren er vast en zeker ook niet blij meegeweest.

Vandaag heb ik het op het werk verteld, en toen kwam collega met verhaal, verkeerde stralingen op zijn kamertje, en dat we misschien de kamer eens moesten veranderen...
Alleen dat verklaard nog niet dat hij bij de oppassen ook niet wilt slapen en daar het zelfde probleem hebben.

En wat ook positief is dat Roy er zelf niet zo meezit, wat weinig slaap, die blijft gewoon vrolijk en blij.

De grote vraag blijft alleen, hoe krijgen we Roy weer tot slapen ;) want dat Roy er zelf geen last van heeft, wilt nog niet zeggen dat papa en mama er ook geen last van hebben.
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_88820431
En als je hem in zijn bed laat Bar? Hij wil eruit zeg je, dus als je dat doet dan krijgt hij wat hij in principe wat hij wil, toch? Ik leg Seb dan altijd uit dat het midden in de nacht is en hij echt moet gaan slapen. Dan leg ik hem neer, geef zijn speen en ga weg. Waarna hij het op een enorm brullen zet en ik een kwartier met mijn hoofd onder een kussen lig omdat ik er niet tegen kan En dat is volhouden, volhouden, volhouden iedere keer, uitleggen, neerleggen etc.

Weet niet of dat zo ook werkt met Roy hoor. Dat van die straling, daar heb ik persoonlijk minder mee.
pi_88820599
Ja ook al geprobeerd, daarom ook dat ik aangaf ben blij geen buren te hebben, want roy gaat dan echt over de "zeik"
pi_88820673
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:52 schreef _Bar_ het volgende:
Ja ook al geprobeerd, daarom ook dat ik aangaf ben blij geen buren te hebben, want roy gaat dan echt over de "zeik"
misschien erbij gaan zitten/liggen, zoals Vicky?
pi_88820692
Ik doe niet aan pyamapapje. Vind dat zo'n onzinnig iets. Melk met een beetje rijstebloem oid is volgens mij precies hetzelfde. Potjes krijgt Tess iig op vrijdag want dan moet Amber zwemmen en blijft Tess bij mijn ouders. Soms krijgt ze er een als wij iets eten dat ze echt niet lust maar dat komt zelden voor. Tess is een vuilnisvat :)
Soms wil ze helemaal niks eten en dan krijgt ze wat tomaatjes/komkommer maar ik kook nooit 2 verschillende maaltijden op 1 avond, daar begin ik niet aan.

Tess krijgt wel eens een koekje of een yoghurtsnoepje maar dat is ook niet elke dag.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_88820747
Straling heb ik persoonlijk ook niks mee. Ik vind het zelf wel altijd fijn om vanuit mijn bed uitzicht op de deur te hebben. Bij mijn kinderen heb ik daar ook voorgezorgd, beetje onbewust eigenlijk, maar dat doe ik als vanzelfsprekend als ik de bedjes een plek moet geven.

Verder zou ik er wel heengaan (laten zien dat je er bent), maar niet toegeven aan wat hij wil (eruit en spelen). Ik geloof toch wel in de nanny zeg maar. Wel er heen, terugleggen in bed (als hij er al uitkomt), maar niet echt contact maken. Geen licht aan, niet echt kletsen, enz...

We hebben het er een aantal pagina's terug ook over gehad.
pi_88820757
Bar, ik geloof niet in slechte straling, daar ben ik echt te nuchter voor.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_88820769
Ja ook al gedaan om de beurt er een halve nacht bij slapen, maar dat is alleen maar feest..., en dat is ook niet de bedoeling dat Roy het leuk vind dat wij daar zijn.
pi_88820799
Ik moet weg, ik hoor mijn zoon. Tot later :W .
pi_88820830
GRoofsken dat is ook wat er hier gebeurd, we spreken niet tegen Roy, alleen sussend om Roy kalm te krijgen.
speentje terug in zijn mond, en terug op bed leggen en rustig weglopen.
Dit herhalen we dus tot ver in de ochtend.

Maar tussendoor is echt een drama tot en met.

Ik geloof ook niet in die stralingen hoor, vind dat maar vreemd enzo.

maar ik moet er nu ook weer vandoor.
Kom er later vanavond en anders morgen op terug. vanavond voor de carnaval weg
pi_88820922
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 14:54 schreef Vicky het volgende:
Ik doe niet aan pyamapapje. Vind dat zo'n onzinnig iets. Melk met een beetje rijstebloem oid is volgens mij precies hetzelfde. Potjes krijgt Tess iig op vrijdag want dan moet Amber zwemmen en blijft Tess bij mijn ouders. Soms krijgt ze er een als wij iets eten dat ze echt niet lust maar dat komt zelden voor. Tess is een vuilnisvat :)
Soms wil ze helemaal niks eten en dan krijgt ze wat tomaatjes/komkommer maar ik kook nooit 2 verschillende maaltijden op 1 avond, daar begin ik niet aan.

Tess krijgt wel eens een koekje of een yoghurtsnoepje maar dat is ook niet elke dag.
Op het CB zeiden ze dus dat Rijstebloem echt helemaal niets doet, behalve aanzetten. Daar zit verder neits voedzaams in. In Pyjamapapjes zitten dan iig nog wat vitamines en mineralen en granen die goed zijn. Vandaag mijn overstap.

Bar, wat lastig. Ik heb echt geen zinnige tips. Volg je gevoel in wat je probeert. En misschien ook dat boekje waar Twinkly en ik het eerder al over hadden.
pi_88820963
Rijstebloem doet volgens mij niet veel. Seb sliep daar niet mee door en met pyamapapjes wel, dan is de keus heel simpel voor mij.

Seb eet ook alles he. Was ik vergeten te vertellen. Wij waren zaterdag op een verjaardag bij een tante. Zij had sate gemaakt :9 Maar ik nam een hap en wist meteen: dat is veel te pittig voor Seb. Ik vond het zelf namelijk al veel te pittig. Helaas had meneer toen al een stukje vlees in zijn mond en doorgeslikt. In eerste instantie gaf hij geen krimp. Maar daarna werd hij vuurrood en ging hij zijn vingers in zijn keel steken om dat stukje eruit te halen en huilde: heet heet heet ;( Arme ziel.
Zegt de ik-weet-alles-beter-oom ook nog tegen hem: bedoel je pittig? JA hoor een kind van nog geen twee met een stuk peper in zijn mond zegt dan inderdaad: ow sorry ik bedoel pittig,pittig, pittig. o|O
pi_88821099
Wat dom zeg, van Seb, dat hij het verschil niet weet tussen heet en pittig :{w

Arme Seb, dat is niet fijn :N
pi_88821798
Ahw Seb... dat is niet fijn... :{ :*

Roy zo aan het spoken 's nachts... Heeft het CB misschien nog tips Bar? :*
pi_88822019
Het was ook meteen gedaan met het feestje. Seb was tot die tijd nog best vrolijk en het was al tegen achten, normaal ligt hij dan allang in bed. Maar na dat stukje sate had hij het meteen gehad met alles. En het was in Amsterdam, dus nog best een eindje rijden naar Brabant. In de auto viel hij dan ook meteen in slaap, geen last meer gehad van het pittige eten gelukkig.
pi_88822627
Tsss die Seb, gewoon heet zeggen. Alsof hij nog maar een dreumes is! :{w

Estrys, ik vind jouw onderschrift zo lief O+
pi_88822740
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 15:49 schreef Sorbootje het volgende:
Tsss die Seb, gewoon heet zeggen. Alsof hij nog maar een dreumes is! :{w

Estrys, ik vind jouw onderschrift zo lief O+
grazie :) wilde ik eigenlijk op het geboortekaartje zetten, maar paste niet in het filmposter idee wat ik had
pi_88823174
Ik wilde heel graag dat Ruben iets van pap zou eten voor het slapen omdat hij slecht doorsliep en ik het zat was om drie keer in de nacht te voeden.Helaas lust hij het niet. Net als potjes. leek mij wel handig voor zo af en toe maar nee.

Bar, wij hebben heel lang aangemodderd met het slapen van Ruben. Slecht inslapen (alleen aan de borst) en slecht doorslapen.
Wat hier de grote truuk blijkt is, na een eventueel slokje water of schone luier, Ruben laten beslissen op welk moment hij weer zijn bed in gaat. Uit bed krijgt hij een knuffel vanons en hangt hij nog even met zijn hoofd op onze schouder, na een minuut of 3 geeft hij aan dat hij weer in bed wil. Het heeft ons heel veel tijd en geduld en tranen gekost. Af en toe was ik het zo zat dat ik hem geheel tegen mijn gevoel in een tijd heb laten huilen. Dat hielp niks, het bevestigde alleen maar dat die methode bij ons niet werkte.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_88823399
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 15:51 schreef Estrys het volgende:

[..]

grazie :) wilde ik eigenlijk op het geboortekaartje zetten, maar paste niet in het filmposter idee wat ik had

En dan het hoofd van Seb over het hoofd van die kerel :P
pi_88823490
Wat betekent het dan, nu ben ik wel nieuwsgierig!
pi_88823521
ow en Jelief, ik had dat al eens gelezen ja, dat dat bij jullie zo gaat. Die ga ik ook onthouden, want ons meisje heeft ook wel een eigen willetje en misschien dat dat het dan wat gemakkelijker maakt als ze de regie wat meer krijgt.
pi_88823554
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 16:05 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
En dan het hoofd van Seb over het hoofd van die kerel :P
_O- dat was ook een mogelijkheid geweest.

De vertaling is: Ik hou meer van je dan gisteren maar minder dan morgen
pi_88823618
Aah, mooie tekst vind ik dat inderdaad O+
pi_88823847
Misschien bij een volgende. Hoewel ik de lat om origineel te zijn bij een tweede wel een beetje hoger is. Kreeg zo'n enthousiaste reacties op het kaartje van Seb. Kan toch niet weer met een filmposter aankomen? the sequel?
pi_88824295
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 15:02 schreef Estrys het volgende:
Rijstebloem doet volgens mij niet veel. Seb sliep daar niet mee door en met pyamapapjes wel, dan is de keus heel simpel voor mij.

Seb eet ook alles he. Was ik vergeten te vertellen. Wij waren zaterdag op een verjaardag bij een tante. Zij had sate gemaakt :9 Maar ik nam een hap en wist meteen: dat is veel te pittig voor Seb. Ik vond het zelf namelijk al veel te pittig. Helaas had meneer toen al een stukje vlees in zijn mond en doorgeslikt. In eerste instantie gaf hij geen krimp. Maar daarna werd hij vuurrood en ging hij zijn vingers in zijn keel steken om dat stukje eruit te halen en huilde: heet heet heet ;( Arme ziel.
Zegt de ik-weet-alles-beter-oom ook nog tegen hem: bedoel je pittig? JA hoor een kind van nog geen twee met een stuk peper in zijn mond zegt dan inderdaad: ow sorry ik bedoel pittig,pittig, pittig. o|O
Hij had moeten zeggen aduh! pittig?? pedis bedoel je zeker... :{w
:+

Beetje jammer om zo tegen een dreumes te praten haha.

Aardstralen geloof ik niet in verder, ik geloof wel in wat groofs zegt, dat je op de ene plaats in je kamer lekkerder slaapt dan op de andere omdat je dan zicht op bijv. de deur hebt (of juist niet, net wat je zelf wil).
Ik las laatst ook wel wat aardigs ergens op zo'n log, dat kindjes dingen ook wel eens eng kunnen vinden maar dat het ons niet opvalt omdat je er vanuit een andere hoek tegenaan kijkt. Dit ging om een knuffel die engig over een randje heen keek.
Zal eens zoeken
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  woensdag 17 november 2010 @ 16:32:47 #291
12913 GreatWhiteSilence
pi_88824668
Ik had inderdaad eens gelezen dat het kan helpen op de plek waar je kindje meestal slaapt te gaan liggen. Zodat jij kan zien wat hij/zij ziet. Dan kun je soms dingen zien die eng kunnen zijn/lijken, zoals schaduwen of iets dergelijks.
pi_88824779
Zo ging mijn zus vroeger eens bij mijn oma logeren op de boerderij. En ze brulde de hele tent bij elkaar. Maar mijn oma was van het type: laat ze maar huilen dat is goed voor de longen. Bleek ze dus bang te zijn geweest van een schaduw van iets. We hebben er nooit meer geslapen :D
pi_88825267
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 16:32 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik had inderdaad eens gelezen dat het kan helpen op de plek waar je kindje meestal slaapt te gaan liggen. Zodat jij kan zien wat hij/zij ziet. Dan kun je soms dingen zien die eng kunnen zijn/lijken, zoals schaduwen of iets dergelijks.
Ja dat was het inderdaad ook wat ik las.
Kindje sliep altijd prima, ging toen huilen 's nachts en wilde het bedje niet meer in enz enz.

Toen zag die moeder per ongeluk dat vanuit het bedje gezien er op het plankje boven het bedje een varkensknuffeltje stond, heel schattig detail enzo, maar van onderaf gezien, en dan 's nachts in het donker zag het er vet freaky uit.
Knuffeltje weggehaald en probleem was opgelost.

Niet dat het overal zo simpel zal zijn :P maar ik vond het wel iets waar ik eigenlijk nooit zo bij stilgestaan had.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_88826279
Ik heb maar weer eens ouderwets het kladblok opengegooid om te reageren. Tis niet bij te houden.
Allereerst: wauw Ca.ra wat een goed nieuws, je manneke gewoon aan de wandel! Dat is veel sneller dat je had verwacht, toch? *O*

Over het verschil tussen kind 1 en 2: dat wordt hier waarschijnlijk 20 maanden. Had van mij iets meer mogen zijn, maar ja, bekend verhaal. Driekus kostte ons 18 maanden en dit kindje maar 2. Ik kan er ook niets aan doen. Opmerkingen heb ik er nog niet over gehad, maar ja, nog maar weinig mensen weten het.
Driekus gaat gewoon naar het kdv als ik toevallig extra vrij ben. Al breng ik em dan meestal wat later ofzo. Maar heerlijk toch, heb ik ook even mijn handen vrij.
En het plankje en de wagen. Ik geloof dat er wel een plankje is dat achter de mura kan, maar ik kijk het nog wel even aan. Driekus loopt vast tegen die tijd en we hebben nog een zapp en ik heb mijn Bebo. Moet toch lukken lijkt me zo.

Vicky wat fijn dat dit wel lijkt te werken. Maaruh, als je zo nog een weekje moet dan is zo'n opblaasbaarbed van de Wehkamp toch echt een aanrader. En het kost je maar iets van 20 euro.

Twinkly, pff dat je het volhoudt. Tips heb ik niet echt voor je, dus dan maar sterkte!

Sorbo, beterschap! Hier ook eentje die met 38,5 al gestrekt ligt. Driekus trouwens ook.

Ik was al geen verantwoorde mama he...mooi want ik geef dus ook echt nog pyamapap. Al heet het hier dan avondpap van de bambix en dan in de smaak biscuit. Lekker makkelijk, hoeft geen melk bij en je heb het ook in kant en klare pakjes. Maar goed. Ik had eerder bedacht dat ik over wil naar gewone bambix, maar ja, Driekus leek geen melk te drinken. Nou ie dat op het kdv wel gewoon doet, kunnen we dus over. Maar ja, eerst maar eens de voorraad opdrinken. Tis trouwens ook een grote fles die hij krijgt, 220 cc.
O enne, ik sluit me aan bij Sorbo. Driekus krijgt ook in de ochtend weer pap. Middagpap, dat dan weer wel. Tis een stuk makkelijker in het ochtendschema dan een boterham. Hij bietst daarna nog wat karnemelk met ontbijtgranen bij mij, dat is dan weer wel heel verantwoord.
Potjes: check. Alhoewel, het wordt wel minder. Ik denk nu nog 1 keer per week ofzo. De rest eet ie braaf mee. En dat ene potje is dan vaak vis omdat wij dat zelf eigenlijk niet lusten en we het hem wel willen geven. Overigens is het vaker een bakje dan ene potje (iets van olvarit...wij zijn een olvarit familie want ook nutrilon gegeven en dus ook bambix. Is wel goed voor het sparen van de zegels).

Bar, geen idee wat het nog kan zijn. Ik hoop voor jou een fase die snel over is.

Seb, foei, heet heet pittig! Volgens mij heb ik trouwens een halve indo gebaard. We aten vorige week groene curry. Meneer at vrolijk mee, vist de paprika er uit, smikkelt daar nog wat extra op en gooit er nog wat hete pardon pittige kroepoek achter aan. Ach ja.

Zo bij.

Driekus heeft vandaag voor het eerst een echte aanzet tot driftbui gehad inclusief op de grond gaan liggen krijsen. Het sloeg werkelijk nergens op en ging ook nergens over (hij moest zijn jas aan, nou ja zeg, dat kan je toch niet van em vragen, zijn jas! :P ). Ik heb em toch staan uitlachen. Hij kijkt me aan, heel verbaasd, en toen hield ie op. 1-0 voor mama zal ik maar zeggen.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_88827479
Hier geen pyamapap, had wel gewild, maar ze moet er niks van hebben. Ze krijgt eigenlijk niks meer voor het slapen gaan sinds het melkdrama. We geven meestal wel haar yoghurt wat later, dus dan krijgt ze eigenlijk dat voordat ze gaat slapen.
Ze krijgt nu karnemelk en een cracker 's ochtends, maar ik wil graag naar drinkbare pap, dat zou wat makkelijk zijn.
Potjes, ja, af en toe, gemakzucht inderdaad. Op maandag en dinsdag eten we pas laat en heeft ze intens veel honger als ze van de KDV komt. Tegenwoordig krijgt ze dan op maandag het restje van het zondageten en ik probeer altijd dan voor dinsdag hetzelfde te doen met ons eten van maandag. Maar soms gaat het allemaal fout en dan krijgt ze gewoon een potje.
Eerst was ik blij dat ze uberhaupt wat at, of dat nou een potje was of eigen prak. Tot haar eerste verjaardag at ze heel erg slecht.
Maar ze is een vreetschuur geworden en je propt er met gemak bijna alles in.
Echt heerlijk goedkoop ineens.

Miss, hier hadden we een hele slechte drinker, kreeg er met moeite 200cc in, nu ik de rietjesbeker gebruik en haar de regie heb gegeven drinkt ze absurd veel (soms wel 600cc). Maar dat zul je vast al wel geprobeerd hebben zoiets.

Zo, nu eerst eten, pizza is klaar :Y) Mette is nog steeds behoorlijk ziek (rond de 39 de hele dag) en slaapt nu gelukkig. Vriendlief eet buiten de deur, ik was moe gestreden tijd voor comfortfood.
pi_88827791
Mefke, een opblaasbedje gaat niet passen. Tess' kamer is heel klein :(
Oh die driftbuien, hekenbaar. Ik had vanmorgen ook eht een stervende zwaan!

Tussen Amber en Tess zit ruim 3,5 jaar. Ik had het wel wat korter gewild maar het duurde 9 mnd voor ik zwanger was van Tess Amber was meteen de 1e ronde raak
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_88831020
Muh Lars is ziek :{
dikke koorts, 39.7 vanmi
hangen, piepen en echt niet lekker

Hij heeft maandag de BMR en MenC prikken gehad, daar kan het eigenlijk geen reactie op zijn toch?
MenC was binnen 3 uur een reactie, en BMR na 6-10 dagen....
pi_88831854
quote:
1s.gif Op woensdag 17 november 2010 10:14 schreef Twinkly het volgende:

Niels lijkt sowieso niet heel lekker in zijn vel te zitten. Volgens mij hadden Lente en Senna ook zo'n periode toen ze net een jaar waren? Hij is snel gefrustreerd en wil veel bij mij hangen.
Dit is wel heel herkenbaar. Er is met Ivan ook iets en ik weet niet wat. Hij hoest nog steeds, er is een vijfde tandje doorgekomen en misschien staat er nog iets op doorkomen, maar ik heb niet het idee dat het daardoor komt. Hij is wat gauwer moe en gefrustreerd, wil vaker door ons opgepakt worden (maar wat hij vervolgens wil is onduidelijk want op schoot is hij ook niet tevreden) en hij valt slechter in slaap.

Soms heb ik het idee dat hem iets in de weg zit, soms heb ik het idee dat hij zit te acteren. Hij heeft een heel typisch grimasje als er niet echt iets is maar hij gewoon zijn zin wil krijgen (het is best grappig, moet ik bekennen).

Sinds zijn verjaardag hebben we ook wat meer moeite om hem 's avonds in slaap te krijgen. Het stelt nog steeds niet veel voor, maar ik heb een paar keer een half uur of langer bij hem gezeten. Net begon hij weer met huilen en heb ik hem even gelaten maar ging het huilen wonderwel na 3 minuten voorbij. (Ik moet nu de neiging onderdrukken om naar binnen te gluren en te kijken hoe het gaat, straks wordt 'ie wakker.)

Nou ja, het is allemaal niet zo dramatisch want Ivan is nog steeds heel makkelijk, maar het is wel duidelijk te zien dat hij niet helemaal zichzelf is.

De patronen die Niels heeft ontwikkeld klinken heel lastig om te doorbreken. Ik hoop dat jullie iets erop vinden. :*
pi_88831936
Mette en Lars ziek. Bah. Beterschap kindjes! :*
En Sorbo, ook beterschap mama! :*

Ik moet lachen om al die onverantwoorde moeders hier. Het lijkt wel een wedstrijd! :P

Groof, weet je zeker dat je geen vrije-school-type bent?
Op je foto's ben je altijd zo lekker aan het knutselen of koken met je kinderen.
Ik zie ze nooit in het ballenbad. O-)

Hier ook geen papje. Als Ko na het eten en voor het slapen nog honger lijkt te hebben, dan maken we een boterham met pindakaas voor hem. :Y)

Twinkly, je hebt natuurlijk helemaal niks aan mijn raad in die eerdere post. Ik vind het alleen zo moeilijk om te lezen hoe moe je bent. Wat dat betreft lijkt ik wel een man, meteen oplossingen zoeken. :')

Bar, jij ook al van die moeilijke nachten. Hopelijk gaat Roy snel inzien dat lang doorslapen ook zijn voordelen heeft. :*

Arme Seb, aan de pepers! Pittig hoor! :D
pi_88832135
Hier ook 20 maandjes tussen beide kindjes als alles loopt zoals het hoort, en het enige nadeel wat ik daar tot nu toe voor heb kunnen ontdekken is Lena's beperkte woordenschat... Als ik haar vraag wat er in mijn buik zit antwoordt ze:

Paard
* Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje...*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')