abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 3 november 2010 @ 15:55:50 #1
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_88290181


[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #19

Welkom in het centrale whisky-topic, met daarin ruimte voor alles voor en over whisky en whiskey.

De voorgaande delen:
[CENTRAAL] Whisk(e)y Topic #1
[Centraal] Whisk(e)y Topic #2
[Centraal] Whisk(e)y Topic #3 - Slainte!
[Centraal] Whisk(e)y Topic #4 - Turf en hout
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #5 - Uisge beatha
[Centraal] Whisky/Whiskey topic #6 - An òl thu uisge?
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #7 - Uisgebaugh-baul
[Centraal] Whisky / Whiskey Topic #8 - Loch Goo
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #9 Sherrybom & Peatmonster
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #10 van Speyside tot Islay
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #11 Whisky a Go Go
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #12 Liefst zonder IJS
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#13 Alleen voor baardmannen?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic#14 in heel veel smaken!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #15 Dramming Time!
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #16 Schots? Iers? Japans?
[Centraal] Whisky /Whiskey Topic #17

Wat is whisky? :?
Whisky is een destillaat, dat wordt gestookt van granen; voornamelijk gerst, tarwe, rogge, en maïs. Hiertoe wordt uit de granen door middel van een speciaal proces, vergelijkbaar met het brouwen van bier, suiker onttrokken dat vervolgens vergist en gedestilleerd wordt in koperen destilleerketels. Daarna wordt het enige jaren op eikenhouten vaten gelegd om te rijpen.

De meeste whiskies worden gemaakt van meerdere soorten graan, die apart verwerkt worden en later weer bij elkaar gemengd. Dit noemt men blended whiskies. Voorbeelden die je vaak tegenkomt zijn Johnny Walker Red en Black Label, Vat69, Teachers, Famous Grouse, etc.

Andere whiskies worden van slechts één graansoort gestookt. Als die ene graansoort (gemoute) gerst is, dan heet het resultaat een single malt whisky. Is dat rogge, dan wordt het een straight rye whisky. De eerste zie je vaak uit Schotland (en soms uit Ierland), de laatste meestal uit de USA. Als zo'n whisky nu ook nog eens getapt wordt uit één vat, dan wordt het een single cask whisky genoemd.

De meeste whiskies die je gewoon koopt zijn dranken met een alcoholpercentage tussen de 40% en 46%; dat noemt men drinksterkte. Soms worden whiskies verkocht op hogere alcoholpercentages, zoals ze uit het vat vandaan komen. Dit noemt men dan vatsterkte, of cask strength whisky. Men kan er voor kiezen om de whisky op vatsterkte door er een beetje (bron)water aan toe te voegen iets soepeler drinkbaar te maken, dit is echter niet noodzakelijk.

Waar haal ik whisky? :?
De betere whisky vinden wij onder andere bij:

Ton Overmars slijterij te Amsterdam
Van Wees slijterij te Amersfoort
Van Zuylen slijterij te Loosduinen
Slijter Zonneveld te Maassluis
Whiskykoning te Den Bosch
Versailles te Nijmegen

of zo lang de Britse Pond weinig waard is:

The Whisky Exchange in de UK
Royal Mile Whisky in de UK

Bij de meeste van bovenstaande winkels is het ook mogelijk om online te bestellen zodat je voor een nieuwe of bijzondere whisky niet eens de deur uit hoeft *)

En wat als ik nog vragen heb? :?
Post de vraag in dit topic :7

Voor wie het weten wil: Hoe een whisky uiteindelijk smaakt is voor een groot (zo niet het grootste) deel afhankelijk van het vat waarin het bewaard is geweest. Tegenwoordig wordt de meeste Schotse whisky gerijpt in vaten die daarvoor in Amerika hebben gediend om bourbon in te laten rijpen. Vroeger werd er veel vaker whisky gerijpt in ex-sherryvaten. Vaak wordt er gezocht naar de beste mix van bourbonvat-whisky en sherryvat-whisky om een bepaald karakter te creëren voor een bepaalde botteling. Er zijn ook variëteiten die exclusief van bourbonvaten komen (veel Glenmorangies bijvoorbeeld) en sommige fabrikanten hebben echte 100% sherryvat-whiskies in het assortiment (veel Macallan, Glenfarclas en Aberlour).

vele honderden verschillende smaken?

Zeker!


Zó veel variatie met een soort drank? Veel meer verschillende smaken dan elke andere alcoholische drank die ik ken. zachte whisky, scherpe whisky, rokerige whisky, zoete whisky, medicinale whisky, frisse whisky, romige whisky, noem het maar op. Dus laat u door één slechte eerste ervaring niet uit het veld slaan. Helaas zitten er zeker bij de voordeligere flessen whisky ( onder de 30 euro) verhoudingsgewijs veel slechtere soorten. tussen. Probeer daarna gewoon eens een andere of haal bij de betere slijter een paar mini-flesjes (5cl) van enkele Single Malt Whiskies....en vergelijk die eens. u zult versteld staan van de varieteit.

Slechte whisky is natuurlijk beter te haggelen met flink veel ijs/water/cola ;)



Dramming?

Whisky drink je doorgaans uit een glas (toch?) In de diverse landen gelden er in de horeca verschillende regels over de hoeveelheid te schenken alcohol in een glas. In Nederland lijkt de standaard op 35ml te zitten voor een glaasje whisky. In de beter gesorteerde whiskybars kun je er ook voor kiezen om een halve hoeveelheid ( ± 2cl) aan te schaffen zodat je makkelijker meer smaken kunt vergelijken of proberen zonder dat je te snel onder invloed of blut raakt.
Een dram is echter een willekeurige hoeveelheid whisky die je inschenkt. De ene keer kies je er voor om een ruime hoeveelheid in te schenken zodat je de hele avond aan een glas kunt nippen. een andere keer neem je juist kleinere beetjes, of halve drams zodat je meerdere soorten kunt proberen.


Nog meer info nodig? dan kun je hier een forum vinden dat speciaal is gewijd aan whisky in al zijn verschijningsvormen

Drink verstandig, drink met maten
[ afbeelding ]

----Het leven is te kort om slechte whisky te drinken!----

Hier verder!

[ Bericht 0% gewijzigd door Mirjam op 04-11-2010 11:49:51 ]
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  woensdag 3 november 2010 @ 15:56:27 #2
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_88290208
Whoeps, moest # 19 zijn. *trekt het boetekleed aan :')
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  † In Memoriam † woensdag 3 november 2010 @ 15:56:50 #3
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88290214
Whisky en tellen gaat ook niet samen. ;)
Carpe Libertatem
pi_88290690
dat ik dit topic nog nooit tegengekomen ben zeg!
pi_88290768
Heyy een whiskey topic :)
Tip voor het lijstje whiskeyzaken in de OP: Erg goede whiskey zaak in Maastricht is Drankenshop Bams op de Markt

http://www.drankenshopbams.nl/

Daar haal ik die van mij altijd.
Zelf net bezig met een Tullibardine uit 1993.. toch niet helemaal mijn smaak, iets te scherp.
pi_88290989
Voor mijn geen whiskybeurs :N Volgens mij ga ik dan teveel leuke dingen vinden en sla ik nog meer door dan wat ik nu heb gedaan :')
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_88292863
Aangezien er hier in de buurt geen Dirk III is wacht ik met smart op de Wilde Whisky dagen van de Gall & Gall.
pi_88295538
Zo, even een flesje Highland Park 18 gehaald voor nog geen 38 euro _O_ Had de 12 en 15 al geproefd, ben benieuwd naar deze :Y
pi_88295791
Wat is een aanrader voor iemand die pauper is en een fles Famous Grouse koopt als hij zin heeft in whisky, maar recentelijk Dimple heeft gedronken en dat toch erg lekker vond?
pi_88295997
quote:
10s.gif Op woensdag 3 november 2010 18:28 schreef RacerDKB het volgende:
Wat is een aanrader voor iemand die pauper is en een fles Famous Grouse koopt als hij zin heeft in whisky, maar recentelijk Dimple heeft gedronken en dat toch erg lekker vond?
Voor beginners is een speyside whisky vaak aantrekkelijk. In de categorie lekkere maar goed betaalbare whiskies zou ik de Cardhu 12 aanraden, geloof een euro of 30-35 :) Ook glenfiddich is voor beginners meestal goed te pruimen, een fles 12-jarige Glenfiddich kun je meestal wel voor een euro of 28-30 op de kop tikken :)
pi_88302881
quote:
10s.gif Op woensdag 3 november 2010 18:28 schreef RacerDKB het volgende:
Wat is een aanrader voor iemand die pauper is en een fles Famous Grouse koopt als hij zin heeft in whisky, maar recentelijk Dimple heeft gedronken en dat toch erg lekker vond?
Dimple. :P
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_88303735
Onze nieuwste aanwinst Bowmore Surf is trouwens ook een aanrader! Lekker droog en rokerig. Het is er een voor de tax-free markt gemaakt, dus niet overal verkrijgbaar, maar dan heb je wel meteen een liter.
Oh en in West-Terschelling dus te koop bij de plaatselijke slijter :P ;)
  donderdag 4 november 2010 @ 08:32:00 #13
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_88315151
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 21:23 schreef Sunnythesun het volgende:
Onze nieuwste aanwinst Bowmore Surf is trouwens ook een aanrader! Lekker droog en rokerig. Het is er een voor de tax-free markt gemaakt, dus niet overal verkrijgbaar, maar dan heb je wel meteen een liter.
Oh en in West-Terschelling dus te koop bij de plaatselijke slijter :P ;)
Als het in West-Terschelling te koop is dan kun je het overal wel vinden. :+.

OT: die Highland Park 18yo is wel erg lekker. :9
trouwens een beetje vroeg om over whisky te beginnen, ik heb hem echt eerlijk gisterenavond gedronken :+
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_88315361
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 08:32 schreef Detroit het volgende:
OT: die Highland Park 18yo is wel erg lekker. :9
trouwens een beetje vroeg om over whisky te beginnen, ik heb hem echt eerlijk gisterenavond gedronken :+
Ja ja.. da's wel een heel erg lange afdronk :+
pi_88316305
Zo, hier ook weer even teeveepeeën :)
pi_88316332
Overigens bestaat er het idee om in 2011 een extra rubriek toe te voegen. We hebben in Whisky etc. magazine nu een vaste 'ETC' pagina en willen er een vaste horlogerubriek bijvoegen, op dezelfde wijze als de 'ETC' pagina.

Leuk of niet leuk? Vul de poll in:

http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=187&t=1187&start=0
  † In Memoriam † donderdag 4 november 2010 @ 09:37:46 #17
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88316451
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 09:33 schreef ChickenSpikey het volgende:
Overigens bestaat er het idee om in 2011 een extra rubriek toe te voegen. We hebben in Whisky etc. magazine nu een vaste 'ETC' pagina en willen er een vaste horlogerubriek bijvoegen, op dezelfde wijze als de 'ETC' pagina.

Leuk of niet leuk? Vul de poll in:

http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=187&t=1187&start=0
Een horlogepagina in een whiskyblad is toch gewoon een opgepimpte advertentie?
Carpe Libertatem
pi_88316749
quote:
7s.gif Op donderdag 4 november 2010 09:37 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]


Een horlogepagina in een whiskyblad is toch gewoon een opgepimpte advertentie?
Nope.. Als je het magazine kent, ken je ook de 'ETC' pagina: Gewoon 4 leuke items die leuk zijn voor de doelgroep. Leuke achtergrond (houtmotief) en leuk opgemaakt. Datzelfde idee zal gelden voor de horloges: 4 op een pagina, telkens weer iets anders en...: we zijn bezig om ook een horloge te verloten onder de lezers!
  † In Memoriam † donderdag 4 november 2010 @ 09:59:05 #19
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88317065
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 09:47 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]



Nope.. Als je het magazine kent, ken je ook de 'ETC' pagina: Gewoon 4 leuke items die leuk zijn voor de doelgroep. Leuke achtergrond (houtmotief) en leuk opgemaakt. Datzelfde idee zal gelden voor de horloges: 4 op een pagina, telkens weer iets anders en...: we zijn bezig om ook een horloge te verloten onder de lezers!
Ik heb er wel een paar liggen, maar verder dan een beetje bladeren ben ik nooit gekomen. Ben wel de doelgroep (whisky), maar ik lees geen bladen, dus eigenlijk ook weer niet de doelgroep. :P
Carpe Libertatem
pi_88317318
Even los van het feit dat ik voor het magazine werk is het echt een heel leuk blad om te lezen. Erg toegankelijk en veel leuke verhalen. Moet je toch eens lezen :)
Ook als je geen whisky drinkt is het een leuk blad.

Probeer maar eens, dan ben ik benieuwd naar je reactie :)
  donderdag 4 november 2010 @ 10:15:13 #21
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_88317544
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 08:46 schreef Intrepidity het volgende:

[..]


Ja ja.. da's wel een heel erg lange afdronk :+
Okay, ik beken schuld, *hik*. ;(

Heb jij 'm al geproefd, Intrepidity?
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
  † In Memoriam † donderdag 4 november 2010 @ 10:57:39 #22
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88318748
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 10:07 schreef ChickenSpikey het volgende:
Even los van het feit dat ik voor het magazine werk is het echt een heel leuk blad om te lezen. Erg toegankelijk en veel leuke verhalen. Moet je toch eens lezen :)
Ook als je geen whisky drinkt is het een leuk blad.

Probeer maar eens, dan ben ik benieuwd naar je reactie :)
Nou, vooruit dan maar. ;)
Carpe Libertatem
pi_88318922
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 10:15 schreef Detroit het volgende:

[..]



Okay, ik beken schuld, *hik*. ;(

Heb jij 'm al geproefd, Intrepidity?
Ik heb 'm gisteravond ook geproefd, erg lekker :) Ik vind alleen het verschil met de 15y vrij marginaal, en zou er normaalgesproken het extra geld niet voor over hebben. Maargoed, dat doet niet af aan het feit dat het een prima drankje is ^O^
Ben vanmiddag van plan nog een HP18 en een Oban 14 te halen zolang de aanbiedingen nog lopen :)
pi_88319432
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 10:57 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]


Nou, vooruit dan maar. ;)
Bij interesse doe ik je wel een leuke abo-aanbieding, special Fok price ;)
pi_88335309
Zo, net weer even bij de Dirck III wezen winkelen. Oban 14y, Glenfiddich 12y, JW Green Label en Glen Talloch 8y (voor in de mix) voor samen 85 euro _O_
pi_88343615
Nu aan het genieten van een lekkere Glenmorangie.. een van de bekendere soorten maar bevalt erg goed :)
pi_88354503
Hmm, ik moet zeggen dat ik de Oban 14y gisteravond wat tegen vond vallen. Erg korte (en wat bittere) finish, en ook op de tong zaten er nou niet echt heel veel boeiende smaken in. Wel een prettig drankje verder hoor, maar ik heb zoveel malts geproefd die ik stukken beter vond. Ook jammer dat er in de neus nauwelijks is van turf zit terwijl je dat in de smaak wel terugproeft.
Na een klein glaasje Oban overgestapt naar de JW Green label, en dat vond ik (ondanks blend) toch wel weer prettig O+
  vrijdag 5 november 2010 @ 16:48:11 #28
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_88369990
Er was een tijdje geleden een komische reclame, ik dacht dat het van een whiskeymerk was, over mensen die in een pub zaten en het zware leven daar bespraken - 'we passed his place on the way here' en dan zie je een huis langs vliegen, dat soort werk. Iemand een idee van welk merk dat was?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_88381504
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 16:48 schreef De_Hertog het volgende:
Er was een tijdje geleden een komische reclame, ik dacht dat het van een whiskeymerk was, over mensen die in een pub zaten en het zware leven daar bespraken - 'we passed his place on the way here' en dan zie je een huis langs vliegen, dat soort werk. Iemand een idee van welk merk dat was?
Was dat niet van Jameson?
  vrijdag 5 november 2010 @ 23:02:39 #30
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_88385361
Dat was ook mijn eerste gok maar ik kon helemaal niets tegen daarvan..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 5 november 2010 @ 23:30:39 #32
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_88386700
quote:
Grr. Waarom kon ik die nou niet vinden? :(

Bedankt :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_88390212
Kwam dit net tegen: http://www.boschwijnhandel.nl/whiskyaanbiedingen.htm
Misschien leuk. Geen idee of het nog loopt.
  zaterdag 6 november 2010 @ 05:34:52 #34
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_88393166
quote:
Op donderdag 4 november 2010 09:47 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]



Nope.. Als je het magazine kent, ken je ook de 'ETC' pagina: Gewoon 4 leuke items die leuk zijn voor de doelgroep. Leuke achtergrond (houtmotief) en leuk opgemaakt. Datzelfde idee zal gelden voor de horloges: 4 op een pagina, telkens weer iets anders en...: we zijn bezig om ook een horloge te verloten onder de lezers!
Whisky en horloges dezelfde doelgroep :? _O- Beetje misplaatst om de whiskyliefhebber in een elitair hokje te duwen, samen met horlogepatsers... :r
Zou het daarom zijn dat ik Whisky Etc. niet te pruimen vind...?

Of zijn het horloges met whiskylabels op de plaat? Dan kan ik nog begrijpen, anders niet...
pi_88412471
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 00:48 schreef xibalba het volgende:
Kwam dit net tegen: http://www.boschwijnhandel.nl/whiskyaanbiedingen.htm
Misschien leuk. Geen idee of het nog loopt.
Mwa, die "Lagavulin 16 jaar 70cl. van 48.95 voor 41.99"
Heb ik vanmiddag bij Dirck III opgepikt voor 35.99 :) , kan dus stukken goedkoper :9~

De rest van de whisky's in dat lijstje zijn ook niet bijzonder goedkoop, vaak genoeg goedkoper te krijgen op andere plekken :Y , op enkele na (oa Laphroaig & Caol Ila)

Die Laphroaig 10 is trouwens wel erg goedkoop :) 29.99 voor een liter :7

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 07-11-2010 01:50:24 (Aanvulluh) ]
pi_88420292
tvp
pi_88437810
Vorige week een Glemorangie A star op de kop getikt voor 35 euro :) Is een ongefilterd whisky, 57% :P

blijft gewoon een topper :)
hardcoholic
pi_88438424
ff een tvp :) Moet volgende week toch maar eens langs de Dirck III voor de actie. Iemand nog leuke tips welke aanbiedingen echt leuk zijn? :)
pi_88439833
Gister deze gekregen:


Wat een heerlijke whisky zeg!

Beschrijving:
Bruichladdich Port Charlotte An Turas Mor

Een nieuwe (multi-vintage) botteling van Bruichladdichs Port Charlotte whisky, peated op 40 ppm en gerijpt in Amerikaanse eiken vaten. ( U weet misschien nog wel hoe geweldig de PC5, PC6, PC7 en PC8 waren?! )

De venige, rokerigheid, in combinatie met de vanille zoetheid van de Bourbon vaten is werkelijk magisch. Dit wordt gevolgd door een echte pittige zwarte peper en citroen kruidigheid, vergezeld door smaken en aromas van Islays heide en oude dennenbossen. De finish is een briljante mix van vanille zoetheid en turf, rook, met een splash van groene limonadesiroop en blijft lang hangen

Heftige smaken, even wennen bij de eerste slok maar echt heel erg lekker!! :9
pi_88442782
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:58 schreef Sunnythesun het volgende:
Gister deze gekregen:
[ afbeelding ]

Wat een heerlijke whisky zeg!

Beschrijving:
Bruichladdich Port Charlotte An Turas Mor

Een nieuwe (multi-vintage) botteling van Bruichladdichs Port Charlotte whisky, peated op 40 ppm en gerijpt in Amerikaanse eiken vaten. ( U weet misschien nog wel hoe geweldig de PC5, PC6, PC7 en PC8 waren?! )

De venige, rokerigheid, in combinatie met de vanille zoetheid van de Bourbon vaten is werkelijk magisch. Dit wordt gevolgd door een echte pittige zwarte peper en citroen kruidigheid, vergezeld door smaken en aromas van Islays heide en oude dennenbossen. De finish is een briljante mix van vanille zoetheid en turf, rook, met een splash van groene limonadesiroop en blijft lang hangen

Heftige smaken, even wennen bij de eerste slok maar echt heel erg lekker!! :9
Klinkt goed! Wil sowieso nog wel een keer een PC gaan halen, maar die prijs he ;(
pi_88442817
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 19:30 schreef IbeBen het volgende:

[..]



Klinkt goed! Wil sowieso nog wel een keer een PC gaan halen, maar die prijs he ;(
Deze is best goed te betalen zag ik net met googelen! :Y Gemiddeld 40-45 euro, goede prijs voor een erg goede single malt ;)
pi_88443228
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 19:31 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]


Deze is best goed te betalen zag ik net met googelen! :Y Gemiddeld 40-45 euro, goede prijs voor een erg goede single malt ;)
Valt me mee inderdaad :o dacht dat deze eerder tegen de 80 ofzo zou aanzitten (gut-feeling, no research :))
pi_88443533
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 19:42 schreef IbeBen het volgende:

[..]



Valt me mee inderdaad :o dacht dat deze eerder tegen de 80 ofzo zou aanzitten (gut-feeling, no research :))
Zijn voorgangers zaten hoger qua prijs ja.. 55 en 70 of zo iets.. Dus niet zo gek gedacht ;)
  maandag 8 november 2010 @ 14:06:23 #44
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_88471648
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:12 schreef IbeBen het volgende:
ff een tvp :) Moet volgende week toch maar eens langs de Dirck III voor de actie. Iemand nog leuke tips welke aanbiedingen echt leuk zijn? :)
Dat was toch alleen vorige week? De actiepagina is weg, in ieder geval.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_88473608
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 14:06 schreef De_Hertog het volgende:

[..]



Dat was toch alleen vorige week? De actiepagina is weg, in ieder geval.
Nop. Volgens mij tot 13 november. Iig zie ik de actiepagina nog gewoon op de site van D3 staan.
  maandag 8 november 2010 @ 16:55:18 #46
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_88478003
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 15:00 schreef IbeBen het volgende:

[..]



Nop. Volgens mij tot 13 november. Iig zie ik de actiepagina nog gewoon op de site van D3 staan.
Ik zag op de homepage een banner met 'Malt whisky spektakel' maar als je daar op klikt ga je naar een andere pagina. Onderaan staat echter ook nog een linkje en daar staat inderdaad nog de goede pagina, en inderdaad geldig tot 13 november. Beetje verwarrend maar je kunt dus nog inkopen gaan doen :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  † In Memoriam † maandag 8 november 2010 @ 17:20:12 #47
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88479010
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:58 schreef Sunnythesun het volgende:
Gister deze gekregen:

Beschrijving:
Bruichladdich Port Charlotte An Turas Mor
Drink je ook welleens wat anders dan vloeibare asbak? :P

Moet je uiteraard he-le-maal zelf weten, maar imho doen alleen-Islaydrinkers zichzelf tekort.

Nog een paar daagjes en dan whiskyen in Leiden. :9
Carpe Libertatem
pi_88479379
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 17:20 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]


Drink je ook welleens wat anders dan vloeibare asbak? :P

Moet je uiteraard he-le-maal zelf weten, maar imho doen alleen-Islaydrinkers zichzelf tekort.
:? want smaken mogen niet verschillen?
En nee, we drinken meer dan alleen Islay's (Macallan, Jura, Highland Park, Glenkinchie, Dalwhinnie, Oban, Cragganmore, Talisker.. zo even uit mijn hoofd). Maar die hebben hier wel absoluut de voorkeur ja. Er zit zo veel variatie binnen de Islay's (en lang niet allemaal rokerig!!) dat er genoeg te beleven valt :Y
pi_88545257
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:12 schreef IbeBen het volgende:
ff een tvp :) Moet volgende week toch maar eens langs de Dirck III voor de actie. Iemand nog leuke tips welke aanbiedingen echt leuk zijn? :)
Er zijn weinig "bijzondere" bottelingen. De double barrel van Laing zijn goed; een vatting twee vaten Bowmore en Highland Park, of Macallan en Laphroaig...

En de HP 15, en HP 18 voor hele mooie prijzen!
  † In Memoriam † woensdag 10 november 2010 @ 09:49:45 #50
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88545725
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2010 17:30 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]


:? want smaken mogen niet verschillen?
Natuurlijk mogen die verschillen. Graag zelfs, anders bestond er maar 1 soort drank en die vinden we dan allemaal lekker.

quote:
En nee, we drinken meer dan alleen Islay's (Macallan, Jura, Highland Park, Glenkinchie, Dalwhinnie, Oban, Cragganmore, Talisker.. zo even uit mijn hoofd). Maar die hebben hier wel absoluut de voorkeur ja. Er zit zo veel variatie binnen de Islay's (en lang niet allemaal rokerig!!) dat er genoeg te beleven valt :Y
ok ok ok :) ... misschien kom ik hier ook te kort, maar het leek erop alsof je alleen aan asbaklikken deed en natuurlijk verschillen smaken, maar ik vind dat je jezelf als whiskydrinker tekort doet als je alleen daarbij blijft, maar dat doe je dus niet. Maar uiteraard moet je drinken wat je wil, ik zal wel de laatste zijn om je tegen te houden.
Carpe Libertatem
pi_88548970
quote:
7s.gif Op woensdag 10 november 2010 09:49 schreef Boze_Appel het volgende:
ok ok ok :) ... misschien kom ik hier ook te kort, maar het leek erop alsof je alleen aan asbaklikken deed en natuurlijk verschillen smaken, maar ik vind dat je jezelf als whiskydrinker tekort doet als je alleen daarbij blijft, maar dat doe je dus niet. Maar uiteraard moet je drinken wat je wil, ik zal wel de laatste zijn om je tegen te houden.
Nja ik vind het gewoon een beetje gek dat iemand zichzelf 'te kort zou doen' als hij/zij dingen niet drinkt die hij/zij misschien wel niet lekker vindt :+ Is in mijn geval niet zo, genoeg whisky soorten die ik lekker vind dus. Maar stel dat ik bij proeverijen iedere keer alleen de Islays lekker vind en de rest echt niet, hoe kan dat dat 'jezelf te kort doen' zijn? Vind dat gewoon nergens op slaan. :P
Plus dat ik het nogal kortzichtig vind alle Islay's met asbakken te vergelijken (rare vergelijking btw, ik vind de rokerigheid die ze kunnen hebben meer dat van een vuurkorf). Noem Laga niet voor niets een 'glaasje pleister' :P
  † In Memoriam † woensdag 10 november 2010 @ 12:04:25 #52
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88550030
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 11:33 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]


Nja ik vind het gewoon een beetje gek dat iemand zichzelf 'te kort zou doen' als hij/zij dingen niet drinkt die hij/zij misschien wel niet lekker vindt :+ Is in mijn geval niet zo, genoeg whisky soorten die ik lekker vind dus. Maar stel dat ik bij proeverijen iedere keer alleen de Islays lekker vind en de rest echt niet, hoe kan dat dat 'jezelf te kort doen' zijn? Vind dat gewoon nergens op slaan. :P
Plus dat ik het nogal kortzichtig vind alle Islay's met asbakken te vergelijken (rare vergelijking btw, ik vind de rokerigheid die ze kunnen hebben meer dat van een vuurkorf). Noem Laga niet voor niets een 'glaasje pleister' :P
Ik ben zelf een asbaklikker, maar er is zoveel moois te ontdekken in de whiskywereld daaromheen, dat is eigenlijk wat ik probeer te zeggen.
Carpe Libertatem
pi_88550979
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2010 12:04 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]


Ik ben zelf een asbaklikker, maar er is zoveel moois te ontdekken in de whiskywereld daaromheen, dat is eigenlijk wat ik probeer te zeggen.
Daar ben ik het persoonlijk helemaal mee eens ;) :Y En als ik nooit iets anders zou proeven had je ook helemaal gelijk ;)
  donderdag 11 november 2010 @ 00:24:49 #54
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_88580569
Centraal uit de TT gehaald, daar willen we vanaf.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  donderdag 11 november 2010 @ 12:40:31 #55
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_88591030
Net terug in NL vanuit de USA. w/
Vanavond een Adelphi-proeverij en morgenmiddag naar Leiden.

Eens kijken of dat dé manier is om een jetlag te verwerken... :7
  † In Memoriam † donderdag 11 november 2010 @ 12:45:16 #56
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88591172
quote:
6s.gif Op donderdag 11 november 2010 12:40 schreef MadMaster het volgende:
Net terug in NL vanuit de USA. w/
Vanavond een Adelphi-proeverij en morgenmiddag naar Leiden.

Eens kijken of dat dé manier is om een jetlag te verwerken... :7
Morgen ook naar Leiden. w/
Carpe Libertatem
pi_88593397
quote:
1s.gif Op donderdag 11 november 2010 12:45 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]


Morgen ook naar Leiden. w/
Zondag naar leiden w/ w/
pi_88624262
niet naar Leiden -O-
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  vrijdag 12 november 2010 @ 16:41:56 #59
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_88639987
Vanavond whisky proeven. :9~.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_88686281
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2010 17:58 schreef Sunnythesun het volgende:
Gister deze gekregen:
PC

Wat een heerlijke whisky zeg!

Beschrijving:
Bruichladdich Port Charlotte An Turas Mor
Beetje late reactie, maar enig idee hoe die is t.o.v. de PC8? De PC8 viel mij namelijk een beetje tegen t.o.v. en flesje 6 jaar oude single cask PC die ik eerder heb geproefd (de PC8 heeft veel minder smaak).

Kwam trouwens bij m'n opa in het wijnrek en Glen Blair 12 yo tegen. Heeft iemand daar ervaringen mee? Google komt alleen hiermee: http://www.maltwhiskyworld.com/products.php?cid=122&pid=253

Het is natuurlijk zonde om 'm op een random zaterdagavond open te trekken als het eigenlijk iets speciaals is.
pi_88687165
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2010 23:43 schreef Azreal het volgende:

[..]



Beetje late reactie, maar enig idee hoe die is t.o.v. de PC8? De PC8 viel mij namelijk een beetje tegen t.o.v. en flesje 6 jaar oude single cask PC die ik eerder heb geproefd (de PC8 heeft veel minder smaak).
Nee geen idee, die heb ik nooit geproefd :N Helaas. ;)
pi_88760258
Er kwam vandaag iemand heel lief een vrijkaartje voor het festival brengen.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_88763034
quote:
15s.gif Op maandag 15 november 2010 22:29 schreef LostFormat het volgende:
Er kwam vandaag iemand heel lief een vrijkaartje voor het festival brengen.
Het festival die gisteren eindigde? :D , of die in Gent in februari? :P
pi_88769408
Voor een ieder die afgelopen weekend in Leiden is geweest:

Vul de prijsvraag in die achterin het magazine staat dat je hebt gekregen bij de ingang en win een Whisky Mini Cruise voor 2 personen!

Zo, beetje spammen, tis tenslotte in jullie voordeel ;)
pi_88770336
quote:
1s.gif Op maandag 15 november 2010 23:24 schreef CrashO het volgende:

[..]


Het festival die gisteren eindigde? :D , of die in Gent in februari? :P
Die in Leiden, ja.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  dinsdag 16 november 2010 @ 13:18:08 #66
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_88775504
En YES!!!! *O* *O* *O* *O*

De bevestiging voor onze Whisky Sail volgend jaar in mei is binnen!!!! We kunnen/mogen meevaren rondom Schotland en Noord-Ierland!!! *O* *O* *O*

pi_88781514
Feli MadMaster! Wel via Whisky etc geregeld natuurlijk ;)
pi_88925177
Mijn fles Majesty Highland Queen Islay was op, ik heb nu een Label 5 Blended.
Die is een stuk zachter en komt veel dichter in de buurt bij JD.
De Majesty was ook veel zilter van smaak.

Maar ik ben dan ook maar een beginner :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † vrijdag 19 november 2010 @ 23:42:17 #69
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88926917
quote:
6s.gif Op dinsdag 16 november 2010 13:18 schreef MadMaster het volgende:
En YES!!!! *O* *O* *O* *O*

De bevestiging voor onze Whisky Sail volgend jaar in mei is binnen!!!! We kunnen/mogen meevaren rondom Schotland en Noord-Ierland!!! *O* *O* *O*

[ afbeelding ]
* Boze_Appel is jaloers.
Carpe Libertatem
pi_88953698
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 november 2010 23:05 schreef junkiexp het volgende:
Mijn fles Majesty Highland Queen Islay was op, ik heb nu een Label 5 Blended.
Die is een stuk zachter en komt veel dichter in de buurt bij JD.
De Majesty was ook veel zilter van smaak.

Maar ik ben dan ook maar een beginner :P
Label 5 in de buurt van JD (jack Daniels)? Mmmm....proef ze eens naast elkaar zou ik zeggen.
pi_88953904
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 november 2010 20:13 schreef gadeweerd het volgende:

[..]



Label 5 in de buurt van JD (jack Daniels)? Mmmm....proef ze eens naast elkaar zou ik zeggen.
Dit is de blended versie.
Een liter voor 18 euro.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † zaterdag 20 november 2010 @ 23:45:31 #72
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88960962
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 11:19 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]



Bij interesse doe ik je wel een leuke abo-aanbieding, special Fok price ;)
Ik heb Whisky Etc. 1 van 2010 doorgewerkt, maar die leuke aanbieding kan je beter iemand anders blij mee maken.

Eigenlijk het enige leuke stuk vond ik het stuk over de aanloop van de drooglegging door Hans Offringa (erg aardige man overigens). Het vervolg daarvan moet ik dus missen, maar ik ga geen blad kopen voor twee pagina's aan interessante historische achtergrond.

Vond het vooral boeiend omdat ik Boardwalk Empire volg, die in de tijd van de drooglegging speelt.

Oh en er zit een bugfeature in jullie website, buiten het feit nog dat jullie frames gebruiken (wow). Als ik naar 'ABONNEREN' ga en daarna met mijn muis over het bovenmenu ga dan gaat ie kaput.
Carpe Libertatem
pi_88973572
Gisteren in de kroeg Chivas Regal 12 gedronken, erg lekker.

Ook nog iets van Abedent oid ?
Was een single malt maar die was best pittig.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_88974289
quote:
2s.gif Op zondag 21 november 2010 14:07 schreef junkiexp het volgende:
Gisteren in de kroeg Chivas Regal 12 gedronken, erg lekker.

Ook nog iets van Abedent oid ?
Was een single malt maar die was best pittig.
Aberlour?
pi_88974384
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:29 schreef gadeweerd het volgende:

[..]



Aberlour?
Nope, het was een woord met weinig klinkers.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_88974455
Ardbeg is het !
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_88975277
quote:
2s.gif Op zondag 21 november 2010 14:34 schreef junkiexp het volgende:
Ardbeg is het !
Dies inderdaad best heftig ja :)
pi_88975518
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 14:59 schreef IbeBen het volgende:

[..]



Dies inderdaad best heftig ja :)
Te heftig imo.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † zondag 21 november 2010 @ 16:16:52 #79
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88978031
Ik heb over drie kwartier een proevertije. Ik heb geen idee wat ik voor mijn neus ga krijgen.
Carpe Libertatem
pi_88978198
quote:
14s.gif Op zondag 21 november 2010 16:16 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik heb over drie kwartier een proevertije. Ik heb geen idee wat ik voor mijn neus ga krijgen.
Ik hoop voor je dat het goede whisky is..en geen 12 jaar oude uilenzeik ofzo :')
  † In Memoriam † zondag 21 november 2010 @ 16:43:23 #81
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88979001
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 16:21 schreef IbeBen het volgende:

[..]



Ik hoop voor je dat het goede whisky is..en geen 12 jaar oude uilenzeik ofzo :')
Oh, neuh, het zal wel wat van enige kwaliteit zijn. Het is een proeverij in een kroeg waarvan ik goed bevriend ben met de eigenaar en diegene die het organiseert ook ken. Ik weet dus niet wat, maar uilenzeik zal het niet zijn.

Ik zal voor de eerste keer bij een proeverij eens bijhouden wat ik heb gedronken met 1-5 waardering erbij oid. Al die smaakpaletten kan ik meestal niet zoveel mee.
Carpe Libertatem
pi_88979659
quote:
7s.gif Op zondag 21 november 2010 16:43 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]


Oh, neuh, het zal wel wat van enige kwaliteit zijn. Het is een proeverij in een kroeg waarvan ik goed bevriend ben met de eigenaar en diegene die het organiseert ook ken. Ik weet dus niet wat, maar uilenzeik zal het niet zijn.

Ik zal voor de eerste keer bij een proeverij eens bijhouden wat ik heb gedronken met 1-5 waardering erbij oid. Al die smaakpaletten kan ik meestal niet zoveel mee.
dat zou leuk zijn :Y
Misschien kan je er wel een kleine beschrijving bij geven van wat je proeft? Hoeft allemaal niet heel ingewikkeld te zijn, maar meestal proef je toch wel onderscheid in fruitig of juist rokerig, chocoladeachtig of juist jodium. Gewoon om een beetje een idee te krijgen van de verschillen.

Veel plezier iig! ^O^ ;)
  † In Memoriam † zondag 21 november 2010 @ 22:36:22 #83
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_88995565
Terug!

Rondje wereld gedaan.

Lekkerheid voor mij op een schaal van 1 (ruitenwisservloeitstof) - 5 Godendrank

(Ierland) Bushmills 16 jaar (schaal 4)
(Nederland) Zuidam Dutch Rye 5 jaar (schaal 3)
(Japan) The Yamazaki 18 jaar (schaal 4)
(Canada) Glen Breton Ice (schaal 3)
(India) Amrut 2005 (schaal 3)
(VS.) Pappy von Winkle 20 jaar (Bourbon) (schaal 4)

De Bushmills heb ik zelf in de kast en is gewoon een superlekkere, zachte, maar toch smaakvolle whisky. Eentje die je met gemak de hele avond kan drinken zonder dat iets te sterk overheerst of je hem zat wordt.

De Rye van Zuidam is gemaakt van een overschot van rogge van ergens in Groningen waarvan Zuidam zei, ok, daar maken we wel whisky van en wat je krijgt is een vrije aparte smaak. Geen slechte whisky, maar naar mijn beleving nog wat te jong (5 jaar) om tot z'n recht te komen.

De Yamazaki 18 jaar is gerijpt in, Amerikaans, Spaans en Japans eikenhout en geeft het een heel vol palet. Heel veel smaken, heel levendig, was bij mij de favoriet van de avond. En volgens mij is de prijs nog wel aardig, maar dat ben ik vergeten (alcohol yay).

Glen Breton is gerijpt op ijswijnvaten. Was best lekker, maar naar mijn idee kaapte de 62% oid. de smaak. Wat water deed het best, maar nog vond ik er weinig bijzonders aan. Anderen waren er weer helemaal gek van. Blijkbaar heb ik iets gemist in de smaak, want er zijn twee flessen (kleintjes, want ze doen alleen 20cl) opgegaan terwijl de rest nog vollig was op dat moment.

Amut 2005, ... ik kon er echt niet heel veel mee, maar het was geen nare whisky. Ook sterk (iets van 60%) en de smaak opzich was onwijs lekker, maar die doofde snel en er bleef een beetje rare nasmaak hangen. Ik had begrepen dat dit bij de top hoort wat India maakt, dus urhm, laat maar zitten verder.

Pappy. Een bourbon en voor een bourno ontzettend oud (20 jaar). Alsof JD en Four Roses een geil 20-jarig liefdeskindje hebben gemaakt wat je tong aait. O+ hehe, lekker spul, maar veels te gevaarlijk, voor je het weet is de fles op en ben je weer 110 euro armer.
Carpe Libertatem
pi_88998043
quote:
7s.gif Op zondag 21 november 2010 22:36 schreef Boze_Appel het volgende:
Terug!

Rondje wereld gedaan.

(Japan) The Yamazaki 18 jaar (schaal 4)
(India) Amrut 2005 (schaal 3)
Volgens mij heb ik die Amrut staan. De alcohol is inderdaad veel te sterk aanwezig, maar als de smaak naar boven komt, vind ik 'm wel ok.

Ik geloof trouwens dat de Yamazaki hier in de buurt tussen de 80 en 100 euro kost, maar ik weet hoe lang ie dan gerijpt heeft. Het is er wel eentje die op m'n want list staat, Is ie een rokerig of juist helemaal niet?
  † In Memoriam † maandag 22 november 2010 @ 09:14:46 #85
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89003449
quote:
1s.gif Op zondag 21 november 2010 23:22 schreef Azreal het volgende:

[..]



Volgens mij heb ik die Amrut staan. De alcohol is inderdaad veel te sterk aanwezig, maar als de smaak naar boven komt, vind ik 'm wel ok.

Ik geloof trouwens dat de Yamazaki hier in de buurt tussen de 80 en 100 euro kost, maar ik weet hoe lang ie dan gerijpt heeft. Het is er wel eentje die op m'n want list staat, Is ie een rokerig of juist helemaal niet?
Hij is niet rokerig en de nasmaak duurt echt superlang. :9
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 22 november 2010 @ 09:19:44 #86
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89003515
Oh er stond ook nog een Thaise fles, wat daar verkocht wordt als whisky. Kosten zijn 60 cent oid. :P

Man wat was dat ranzig. :'( Stond, voor ons, geen leesbare naam op en ik kan ook nergens vinden hoe het zou moeten heten. Het enige te herkennen is een olifant op het label.
Carpe Libertatem
pi_89006466
Leuk verslag ^O^ ^O^

Ik heb de Amruth een keer geprobeerd, weet alleen ff niet hoe oud die was. Maar ik vond hem wel ok. Vol van smaak, lekkerder met een drupske water idd.
Ben nu wel heel benieuwd geworden naar de Yamazaki :s)

Geen Bretonse whisky er bij trouwens? Aangezien het een wereldreis was.. Ik heb er een staan: Amorik. Lekker stevig spul :Y Heb hem op vakantie geproefd (klein flesje) en de grote fles is nog dicht, maar wil hem binnenkort eens vergelijken met de Schotse single malts die we hebben staan ;)
  maandag 22 november 2010 @ 19:03:40 #88
138259 nzw
incl fotoboek
pi_89023177
Van de week toch maar even 3 van deze op de kop getikt "Bruichladdich - The Old Course St. Andrews - 17th Hole", voor ongeveer 40 euro per fles.

Staat op whiskyauction al voor 155 euro :O. Begrijp er niets van, kunnen die mensen dan niet gewoon via internet bestellen?
tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
pi_89024867
Zojuist een Glenfiddich Snow Phoenix besteld :) Verwacht er niet gek veel van, maar het is een mooie voor in het rijtje Glenfiddich-flessen ^O^
pi_89027062
quote:
1s.gif Op maandag 22 november 2010 19:35 schreef Intrepidity het volgende:
Zojuist een Glenfiddich Snow Phoenix besteld :) Verwacht er niet gek veel van, maar het is een mooie voor in het rijtje Glenfiddich-flessen ^O^
Oeh, dat is een lekkere :) , had hem geprobeert op het LWF vorige week :7
Vond hem kwa smaak erg op de 18y lijken.
Waar heb je hem bestelt? (had vorige week al gezocht, maar was toen nog nergens te vinden)
ah, gevonden bij VanZuylen, leverbaar vanaf Woensdag :9~

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 22-11-2010 20:32:27 ]
pi_89030007
Ik heb 'm van whiskysite.nl :)
  † In Memoriam † dinsdag 23 november 2010 @ 19:24:42 #92
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89063351
Nieuwe kastvulling:

Yamazaki Single malt Whisky 10 years old (0.70 liter, 10 yrs, 40.00% )
Bruichladdich - Sherry Classic - ''Fusion Fernando de Castilla" (0.70 liter, 0 yrs, 46.00% )
Benriach - Pedro Ximinez Sherry Wood Finish (0.70 liter, 15 yrs, 46.00% )
Glengoyne - Heritage Gold - 14 years old - hele liter (1.00 liter, 14 yrs, 40.00% )

:9
Carpe Libertatem
pi_89155078
vraagje, weet iemand wie of wat er achter www.whiskybase.com?
Is dit een hobby website van iemand of zit er een bedrijf achter?

Ik kom niet verder dan een paar verwijzingen naar een twitter en wat andere accounts.

[ Bericht 0% gewijzigd door Its-Jojo-4you op 25-11-2010 21:58:18 ]
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_89160191
is whiskey een echte dikmaker of valt dat mee?
pi_89160310
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:17 schreef akadoenka het volgende:
is whiskey een echte dikmaker of valt dat mee?
ja, als je er veel van drinkt :Y
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_89160562
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:20 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

ja, als je er veel van drinkt :Y
Meer dan door bier ofzo? Of is dat allemaal hetzelfde?
pi_89160674
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:24 schreef akadoenka het volgende:

[..]

Meer dan door bier ofzo? Of is dat allemaal hetzelfde?
Bij bier wordt je dik door de koolhydraten, bij whisky meer door de suikers die er in zitten. Of dat verschil maakt, geen idee. Whisky wordt over het algemeen ook minder gedronken dan bier, dus ik zou persoonlijk zeggen dat de effecten minder zijn.
pi_89160727
even googlen levert op:

whisky
http://www.voedingswaarde(...)edingsmiddel/?id=589

bier
http://www.voedingswaarde(...)edingsmiddel/?id=630

vermenigvuldig de voedingswaarde met het aantal vermelde porties en te consumeren volume en je weet het.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_89160781
Vanavond trouwens de Glenfiddich Snow Phoenix geproefd, erg lekker _O_ Smooth als een Johnny Walker blue label (of is het heiligschennis om hier een blend in de mond te nemen?), zoveel smaak als een Glenfiddich 18, en wel iets sterker (47%) maar dat merk je nauwelijks. Prijs/kwaliteit-verhouding vind ik wat minder, ik zou persoonlijk sneller een 'fiddich 18y kopen in het vervolg, maar ik trok 'm erg goed ^O^
  † In Memoriam † vrijdag 26 november 2010 @ 08:32:06 #100
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89166628
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 23:28 schreef Intrepidity het volgende:
Johnny Walker blue label
Een ongelofelijk overschat drankje. De prijs/kwaliteit is echt volledig zoek bij die blue label.
Carpe Libertatem
pi_89168835
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 november 2010 08:32 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Een ongelofelijk overschat drankje. De prijs/kwaliteit is echt volledig zoek bij die blue label.
Klopt. Ik heb 'm eens gehad, en ondanks dat het inderdaad enorm overpriced is vond ik 'm wel erg goed te pruimen, dat staat volledig los van de prijs. Het is dan ook een vergelijking op basis van karakter, niet op basis van prijs/kwaliteit. Dat de glenfiddich 68 euro koste en de blue label voor 160-180 over de toonbank gaat zegt genoeg.
pi_89213913
quote:
1s.gif Op donderdag 25 november 2010 21:52 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
vraagje, weet iemand wie of wat er achter www.whiskybase.com?
Is dit een hobby website van iemand of zit er een bedrijf achter?

Ik kom niet verder dan een paar verwijzingen naar een twitter en wat andere accounts.
http://www.whiskybase.com/userview.php?userviewid=1&reload=1

aka Menno. geen bedrijf.
pi_89216546
dank je :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  † In Memoriam † maandag 29 november 2010 @ 14:48:40 #104
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89298022
Carpe Libertatem
pi_89337329
-edit-

[ Bericht 62% gewijzigd door ChickenSpikey op 30-11-2010 14:47:10 ]
pi_89337710
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:08 schreef ChickenSpikey het volgende:
hallo allemaal,

misschien vinden jullie het leuk om deze whisky enquête in te vullen?

http://www.surveymonkey.com/s/5RRPZ8P
Misschien vind jij het wel leuk om geen spam te plaatsen in het vervolg?
pi_89337849
edit

[ Bericht 98% gewijzigd door ChickenSpikey op 30-11-2010 14:48:14 ]
  dinsdag 30 november 2010 @ 13:22:56 #108
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89340337
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 12:22 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]

het is geen spam, maar een topic gerelateerde enquête, namelijk over whisky.
je hoeft hem niet in te vullen natuurlij...
Nee, het is geen topic gerelateerde enquete, maar een aan Whisky Etc. gerelateerde enquete en dat valt m.i. onder de noemer 'spam'.
Trouwens ook als het van de Mitra, de Gall & Gall of Whisky Passion was geweest.

Daarnaast is het onduidelijk wat er met de gegevens van de enquete gaat gebeuren, dus dat is sowieso niet toegestaan (strafbaar zelfs!!).
En wat te denken van deze vraag in het vervolg:

quote:
3. welk kledingmerk past het beste bij u?
welk kledingmerk past het beste bij u?
State of Art
McGregor
Tommy Hilfiger
G-Star
WE
Replay
DIESEL
Levi's
Ralph Lauren
Aeronautica Militare
Profuomo
Björn Borg
Ledub
Jack & Jones
anders, namelijk:
Heeft dat niet heel toevallig te maken met die andere patserige items die in Whisky Etc. moeten komen?
Ik mis namelijk de Wibra, C&A en de Zeeman... :D

Om hierover nog maar te zwijgen:

quote:
2. Heeft u een abonnement op Whisky etc. magazine?
Heeft u een abonnement op Whisky etc. magazine?
ja
nee
nee, maar ik ontvang graag een aanbieding
oO/

[ Bericht 7% gewijzigd door MadMaster op 30-11-2010 13:29:20 ]
pi_89342155
edit

[ Bericht 99% gewijzigd door ChickenSpikey op 30-11-2010 14:48:00 ]
pi_89342303
Ik haakte af bij die kledingvraag. Wat een onzin.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_89343680
-edit-
pi_89343698
link is al weg. had op leukere reacties gehoopt, daar het grooste deel van de enquête over whisky gaat met slechts een paar vragen voor interne doeleinden.
  † In Memoriam † dinsdag 30 november 2010 @ 15:18:10 #113
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89344810
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:47 schreef ChickenSpikey het volgende:
link is al weg. had op leukere reacties gehoopt, daar het grooste deel van de enquête over whisky gaat met slechts een paar vragen voor interne doeleinden.
Volgende keer gewoon melden dat het voor je blad is, dan is daar ook geen misverstand over en kunnen mensen die er geen behoefte aan hebben het gewoon negeren.
Carpe Libertatem
pi_89345809
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 november 2010 15:18 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Volgende keer gewoon melden dat het voor je blad is, dan is daar ook geen misverstand over en kunnen mensen die er geen behoefte aan hebben het gewoon negeren.
^O^

Verder ook no hard feelings. Op een enkele vraag na is het ook niet zozeer voor het blad, maar dat terzijde.
Ik post het wel op Het Whisky Forum :)
  dinsdag 30 november 2010 @ 16:45:41 #115
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89348123
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 14:47 schreef ChickenSpikey het volgende:
link is al weg. had op leukere reacties gehoopt, daar het grooste deel van de enquête over whisky gaat met slechts een paar vragen voor interne doeleinden.
Maar wie was nou de uiteindelijke opdrachtgever, wie is degene die de gegevens gaat analyseren en met welk doel? Ik heb de enquete namelijk wel ingevuld (omdat ik wilde weten wat er voor vragen waren) alhoewel ik deels onzin ingevuld heb en mijn persoonsgegevens heb ik sowieso niet ingevuld.

Wat is er leuk aan om een wildvreemde te gaan melden dat ik whisy X of Y lekker vind of hoeveel flessen je in huis hebt. Dat riekt naar een zgn. doelgroepenonderzoek, zeker in combinatie met die kledingvraag.
En doelgroepenonderzoeken-enquetes zijn per definitie niet leuk, zeker niet voor degene die het moet invullen en er niets voor terugkrijgt...

En nu weer over naar Schotland voor een ferme dram!! :P
pi_89348364
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 16:45 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Maar wie was nou de uiteindelijke opdrachtgever, wie is degene die de gegevens gaat analyseren en met welk doel? Ik heb de enquete namelijk wel ingevuld (omdat ik wilde weten wat er voor vragen waren) alhoewel ik deels onzin ingevuld heb en mijn persoonsgegevens heb ik sowieso niet ingevuld.

Wat is er leuk aan om een wildvreemde te gaan melden dat ik whisy X of Y lekker vind of hoeveel flessen je in huis hebt. Dat riekt naar een zgn. doelgroepenonderzoek, zeker in combinatie met die kledingvraag.
En doelgroepenonderzoeken-enquetes zijn per definitie niet leuk, zeker niet voor degene die het moet invullen en er niets voor terugkrijgt...

En nu weer over naar Schotland voor een ferme dram!! :P
Het was puur voor onszelf bedoeld, geen opdrachtgever dus.

Enjoy Scotland! :)
  dinsdag 30 november 2010 @ 20:47:52 #117
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89358250
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 16:52 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]

Het was puur voor onszelf bedoeld, geen opdrachtgever dus.
Duidelijk!!

quote:
Enjoy Scotland! :)
Dat van die dram was figuurlijk onder het motto 'Back to the topic', ik ga (nog) niet naar Schotland. :D
pi_89374206
quote:
Dat van die dram was figuurlijk onder het motto 'Back to the topic', ik ga (nog) niet naar Schotland. :D
Je hebt de Thalassa nog in t vooruitzicht, toch? ;) Leuk!
  woensdag 1 december 2010 @ 09:40:24 #119
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89374627
quote:
Op woensdag 1 december 2010 09:22 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]

Je hebt de Thalassa nog in t vooruitzicht, toch? ;) Leuk!
Onder andere, plus nog een whisky cruise en een trip langs onze whiskyvaten all over Schotland. Maar dat duurt allemaal nog even...
pi_89379062
Vandaag een fles Glenlivet 12 opgepikt bij de vomar , was in de aanbieding :7
19,98 voor een 70cl fles, geen geld lijkt me? <O)

Vanavond eens proeven :)

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2010 12:02:15 ]
  † In Memoriam † woensdag 1 december 2010 @ 12:11:08 #121
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89379493
Ik ga van het weekend koken met whisky en ik ga een voorgerecht en toetje maken met whisky en iemand anders het hoofdgrecht.

Iemand een geniaal idee wat ik zou kunnen maken?
Carpe Libertatem
pi_89383786
quote:
7s.gif Op woensdag 1 december 2010 12:11 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik ga van het weekend koken met whisky en ik ga een voorgerecht en toetje maken met whisky en iemand anders het hoofdgrecht.

Iemand een geniaal idee wat ik zou kunnen maken?
Hier staan volgens mij wel enkele gerechten
pi_89390132
quote:
7s.gif Op woensdag 1 december 2010 12:11 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik ga van het weekend koken met whisky en ik ga een voorgerecht en toetje maken met whisky en iemand anders het hoofdgrecht.

Iemand een geniaal idee wat ik zou kunnen maken?
Gravadlax in Talisker gemarineerd :9~ Moet je wel morgen avond klaarmaken dan ;)
Gebakken gamba's met een scheutje whisky
Chocomousse met Dalwhinnie
Bread and butter pudding met in whisky gewelde rozijnen, Glenkinchie of Geln Elgin of zo..

Op de Classic Malts site stonden eerst een stel lekkere recepten, maar kon ze laatst niet meer vinden.
  woensdag 1 december 2010 @ 16:53:12 #124
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89391471
Appel met kaneel en basterdsuiker uit de oven, afgeblust met een sherry Macallan is mijn favoriete toetje.

Voorgerecht kan zijn hertenham met cranberries- en Dalmore-saus
pi_89408453
quote:
99s.gif Op woensdag 1 december 2010 12:00 schreef CrashO het volgende:
Vandaag een fles Glenlivet 12 opgepikt
Vanavond eens proeven :)
Smaakt nog best aardig :) , erg zacht. Kwa smaak weinig speciaals maar wel lekker :P
Beetje fruitig, weinig rook.
Me nieuwe slobber whisky *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-12-2010 22:25:04 ]
pi_89469972
heb een littlemil van 20 yo van first cask (WIN) in de bestelling staan
geproefd op het whiskyfestival.
Tjonge wat een mooie whisky was dat. :9
May I say, what a SMASHING blouse you have on?
  † In Memoriam † vrijdag 3 december 2010 @ 21:02:38 #127
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89492982
http://www.smulweb.nl/111(...)atjes-met-krabsalade

Het voorgerecht (whisky er doorheen weet ik nog niet en die doe er wel wat meer doorheen dan die ene theelepel) en voor het toetje maak ik een chocolademousse (erg puur) met een Bushmills 16.
Carpe Libertatem
pi_89493762
Gisteren de Highland Park 18 yo geprobeerd en ik moet zeggen dat het echt geen whisky voor mij is. Hij zit mooi in elkaar, maar er zat een bittertje in wat ik niet lekker vind en ik proefde meer alcohol dan ik prettig vind.

Op naar de Amrut Intermediate Sherry Matured als ik weer eens geld over heb. Hopelijk is dat een mooie!
pi_89493999
is er geen topic voor likeur himself?
#freefrederike
pi_89495226
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 december 2010 21:18 schreef PizzaMizza het volgende:
is er geen topic voor likeur himself?
:?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_89497695
Of er een topic is voor likeuren zoals sambuca etc.
Ik zie een whiskey topic en een bier topic maar geen likeurentopic...
#freefrederike
pi_89499366
Gadverdamme :r
Had vandaag een flesje (gelukkig maar 35cl) Black Velvet meegenomen van de slijter. (Canadese Blend).
Ruikt naar schoonmaakmiddel, en smaakt ongeveer hetzelfde. Proef een kwartier later nog steeds een ranzige nasmaak. :X
De verwachting was niet al te hoog (een tientje voor 35cl), maar dit is serieus smerig :r


[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 03-12-2010 22:48:32 ]
  zaterdag 4 december 2010 @ 00:35:05 #133
128548 pavv
The computer says NO
pi_89504820
quote:
99s.gif Op vrijdag 3 december 2010 22:46 schreef CrashO het volgende:
Gadverdamme :r
Had vandaag een flesje (gelukkig maar 35cl) Black Velvet meegenomen van de slijter. (Canadese Blend).
Ruikt naar schoonmaakmiddel, en smaakt ongeveer hetzelfde. Proef een kwartier later nog steeds een ranzige nasmaak. :X
De verwachting was niet al te hoog (een tientje voor 35cl), maar dit is serieus smerig :r
[ afbeelding ]
I hear your pain!
ooit op een festival onwetend mijn glaasje laten vullen met een beetje Black Velvet 8 (da's de luxe versie...pffff). Na een keer ruiken (is al een flinke waarschuwing) en één slokje ben ik een nieuw, schoon glas gaan halen bij de organisatie..... wat een smerige uilenzeik is dat zeg!.

Southpark heeft gelijk: "Blame Canada!"
  dinsdag 7 december 2010 @ 00:24:31 #134
79543 Eltonno
Candy mountain Charlie!
pi_89618062
Poeh, helemaal vergeten dat dit topic bestond...
Ben me sinds een paar jaar wat meer gaan interesseren in whisk(e)y,
Collectie tot nu toe;
-Glenmorangie 10 jaar oud
-Glenmorangie burgundy wood finish
-Chivas regal 12 jaar oud
-Millstone French oak 9 jaar oud
-Klein flesje (150cc) Millstone 8 jaar oud
-Johnnie walker red label :@ (voor door de cola)
en voor sint van mijn ouders een Haig Dimple 15 jaar oud gekregen, maar nog niet geproeft.

Grote lieveling van mij is de Glenmorangie Burgundy wood, kunnen jullie me misschien een "vergelijkbare" whisky aanbevelen?
-Een echte vriend weet al je geheimen en is dan nog steeds je vriend-
"In the quiet words of the Virgin Mary... come again?"
pi_89632410
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 00:24 schreef Eltonno het volgende:
en voor sint van mijn ouders een Haig Dimple 15 jaar oud gekregen, maar nog niet geproeft.
Daar ga je veel plezier aan beleven, mijn inziens één van de beste blends out there.
  dinsdag 7 december 2010 @ 16:07:19 #136
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89635880
Mocht er nog iemand een kerst-menu met whisky willen bereiden:

quote:
Vissoepje met scampi
Whisky: Arran 14 jaar 46%

Salade met geconfijte eendenbout,pompoen en paddestoel
Whisky: Springbank NC2 van Duncan Tailor

Sushi met tonijn sesamzaad en sojagelei
Whisky: Hibiki 12, Japanse blended whisky

Hertfilet, crème van pastinaak en een kruidkoeksaus
Whisky: Bunnahabhain XII 46.3 % (gloednieuw)

Stukje bastiaan blauw geitenkaas met druiven/macademia compote
Whisky: Talisker DE (Amorosa sherry vat)

Chocolade fondant taartje en een chocolade bonbon met kersen
Whisky: Laphroaig 18 jaar
Vanavond even testen met de whiskyclub... :P
pi_89674260
hmm.. de Snow Phoenix is gewild.. En net een adres gevonden die nog heeft.. Leuk verzamelobject?
pi_89679745
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 december 2010 16:07 schreef MadMaster het volgende:
Mocht er nog iemand een kerst-menu met whisky willen bereiden:

[..]

Vanavond even testen met de whiskyclub... :P
Ziet er helemaaal niet verkeerd uit zeg :9 :9
  woensdag 8 december 2010 @ 21:55:45 #139
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89697309
quote:
Op woensdag 8 december 2010 13:38 schreef ChickenSpikey het volgende:
hmm.. de Snow Phoenix is gewild.. En net een adres gevonden die nog heeft.. Leuk verzamelobject?
:D
Hoeveel wil je er nog hebben?
Don't believe the hype...
  woensdag 8 december 2010 @ 21:57:04 #140
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89697384
quote:
Op woensdag 8 december 2010 15:46 schreef Sunnythesun het volgende:

[..]

Ziet er helemaaal niet verkeerd uit zeg :9 :9
Dat, en het smaakte nog uitstekend ook.
Ik verklaar hiermee de feestdagen voor geopend... ;)
  † In Memoriam † woensdag 8 december 2010 @ 21:57:51 #141
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89697432
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 21:57 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dat, en het smaakte nog uitstekend ook.
Ik verklaar hiermee de feestdagen voor geopend... ;)
Hee, maar als whiskydrinker is elke dag waar er whisky wordt gedronken toch een feestdag? ;)
Carpe Libertatem
  woensdag 8 december 2010 @ 22:45:39 #142
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89700178
quote:
Op woensdag 8 december 2010 21:57 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Hee, maar als whiskydrinker is elke dag waar er whisky wordt gedronken toch een feestdag? ;)
Vertel dat eens tijdens een groepssessie in de Jellinek kliniek... ;)
pi_89709016
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 21:55 schreef MadMaster het volgende:

[..]

:D
Hoeveel wil je er nog hebben?
Don't believe the hype...
Was laatst bij de importeur en die hebben ze ook niet meer voor eigen gebruik..
Zie ze op eBay wel omhoog schieten..
  donderdag 9 december 2010 @ 09:58:27 #144
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89709575
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 09:33 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]

Was laatst bij de importeur en die hebben ze ook niet meer voor eigen gebruik..
Zie ze op eBay wel omhoog schieten..
Ze gaan wel hard, maar er zijn in de shops waar ik kom nog voldoende voorraden.
Ook de slijters hebben deze hype voorzien en hebben daarop ingekocht.



Glenfiddich, Snow, aanstaande Kerst/feestdagen, luxe box en een glas.
Vertel er een 'spannend' verhaal bij van een ingestort dak door de sneeuw, tel alles bij elkaar op en je hebt een Kersthit... ~:)
  donderdag 9 december 2010 @ 16:34:43 #145
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_89724838
Jeej, een whisky forum!

Zelf al een tijdje een whisky liefhebber. Single Malt boven de Blended en zonder ijs!
Eerste whiskey was een Jack Daniels. Hierna direct overgestapt op de schotse whiskies met mijn vader.

Nu een aantal jaren verder probeer ik mijn smaak echt te vinden.
Momenteel heb ik op de kast The Macallan fine oak 10y staan, een Bowmore 15y en een Johnny Walker Black Label als souvenier van mijn schoonouders.

Ik probeer steeds meer whiskies van elkaar te onderscheiden door elke keer rustig te proeven en mijn bevindingen op te schrijven.

Laatst samen met mijn vader ook lid geworden van The Guardians of the Glenlivet.

Nu wil mijn vader voor kerst een lekkere whisky van rond de 60 euro kopen.
Iemand tips? Houden beide van een turf (islay dacht ik?) smaakje. Single Malt.
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
pi_89725170
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 16:34 schreef Pizzahut het volgende:
Jeej, een whisky forum!

Zelf al een tijdje een whisky liefhebber. Single Malt boven de Blended en zonder ijs!
Eerste whiskey was een Jack Daniels. Hierna direct overgestapt op de schotse whiskies met mijn vader.

Nu een aantal jaren verder probeer ik mijn smaak echt te vinden.
Momenteel heb ik op de kast The Macallan fine oak 10y staan, een Bowmore 15y en een Johnny Walker Black Label als souvenier van mijn schoonouders.

Ik probeer steeds meer whiskies van elkaar te onderscheiden door elke keer rustig te proeven en mijn bevindingen op te schrijven.

Laatst samen met mijn vader ook lid geworden van The Guardians of the Glenlivet.

Nu wil mijn vader voor kerst een lekkere whisky van rond de 60 euro kopen.
Iemand tips? Houden beide van een turf (islay dacht ik?) smaakje. Single Malt.
Ardbeg heeft hele mooie en zelf ben ik ook wel fan van Port Charlotte (PC8).
  † In Memoriam † vrijdag 10 december 2010 @ 10:23:51 #147
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89753759
Morgen proeverijtje met ons vrij recent bij elkaar geprakte clubje. *O*
Carpe Libertatem
  vrijdag 10 december 2010 @ 10:44:11 #148
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89754421
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 december 2010 10:23 schreef Boze_Appel het volgende:
Morgen proeverijtje met ons vrij recent bij elkaar geprakte clubje. *O*
Idem hier, al bestaat ons clubje inmiddels al weer 5 jaar.
Dit keer eens geen thema, maar gewoon een glasbak-proeverij... :P
  † In Memoriam † vrijdag 10 december 2010 @ 11:11:43 #149
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89755403
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 10:44 schreef MadMaster het volgende:
Dit keer eens geen thema, maar gewoon een glasbak-proeverij... :P
Altijd maar 'speciaal' gaat ook de lol vanaf af en toe, bovendien bestaat er echt zoveel lekker potentieel glasbakmateriaal.
Carpe Libertatem
  vrijdag 10 december 2010 @ 12:55:42 #150
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89759702
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 11:11 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Altijd maar 'speciaal' gaat ook de lol vanaf af en toe, bovendien bestaat er echt zoveel lekker potentieel glasbakmateriaal.
Gisteren begonnen mijn collectie op Whiskybase in te voeren en vele sliertjes whisky kwamen daarbij door mijn handen. Ben dus gisteravond maar al vast in mijn ééntje begonnen met de glasbak-proeverij... :D
pi_89760596
De snow phoenix lijkt me ook wel een goeie voor de kerst.
waarschijnlijk een stuk beter dan de snow grouse die ik voor sinterklaas heb gekregen..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_89762210
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 13:18 schreef gianni61 het volgende:
De snow phoenix lijkt me ook wel een goeie voor de kerst.
waarschijnlijk een stuk beter dan de snow grouse die ik voor sinterklaas heb gekregen..
Das inderdaad nogal een groot verschil ;)
pi_89762230
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 13:18 schreef gianni61 het volgende:
De snow phoenix lijkt me ook wel een goeie voor de kerst.
waarschijnlijk een stuk beter dan de snow grouse die ik voor sinterklaas heb gekregen..
Klein beetje maar

Maargoed, ik ben van mening dat de snow phoenix door zijn (gemaakte) zeldzame karakter niet echt een goede prijs/kwaliteitverhouding heeft. Leuk verzamelobject, dat wel.
Een goede single malt van een euro of 50 smaakt ongetwijfeld even goed.
  † In Memoriam † vrijdag 10 december 2010 @ 14:42:04 #154
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89763651
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 13:18 schreef gianni61 het volgende:
De snow phoenix lijkt me ook wel een goeie voor de kerst.
waarschijnlijk een stuk beter dan de snow grouse die ik voor sinterklaas heb gekregen..
Snow Grouse. O+

Alleen voor je het weet is zo'n fles weer leeg. :')
Carpe Libertatem
pi_89764022
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:42 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Snow Grouse. O+

Alleen voor je het weet is zo'n fles weer leeg. :')
Ik snap het niet, is dat nou echt lekker, ingevroren whisky? Dan is alle smaak toch foetsie?
  vrijdag 10 december 2010 @ 14:59:30 #156
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_89764334
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 16:44 schreef Azreal het volgende:

[..]

Ardbeg heeft hele mooie en zelf ben ik ook wel fan van Port Charlotte (PC8).
Bedankt! Zal er eens naar kijken. Zat ook te denken aan een Talisker 10y

quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:52 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Ik snap het niet, is dat nou echt lekker, ingevroren whisky? Dan is alle smaak toch foetsie?
daarom is die fles ook zo snel leeg

[ Bericht 34% gewijzigd door Pizzahut op 10-12-2010 15:17:04 ]
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
  vrijdag 10 december 2010 @ 15:17:24 #157
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89765113
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:52 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Ik snap het niet, is dat nou echt lekker, ingevroren whisky? Dan is alle smaak toch foetsie?
Als je iets invriest, dan verdwijnt de smaak en is daarna alles dus lekker... ;)



Even serieus: Bij bevroren whisky verdwijnt de geur en smaak grotendeels (je geur- en smaakorganen bevriezen deels ook door de kou), pas de nasmaak (als de whisky opwarmt in het lichaam) kan je goed ervaren, maar omdat die pas langzaam opkomt, ervaar je die anders dan wanneer je de whisky op kamertermperatuur met een warme mond zou proeven.
Kan soms best verrassend zijn, zoals ik ooit tijdens een whisky diner met een Johnny Walker Green Label heb mogen ervaren...

Hetzelfde principe dus als je ladingen ijs in je whisky en/of mond gooit...

[ Bericht 2% gewijzigd door MadMaster op 10-12-2010 15:33:22 ]
pi_89765185
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:52 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Ik snap het niet, is dat nou echt lekker, ingevroren whisky? Dan is alle smaak toch foetsie?
'

Met een truukje komt de smaak vrij (even in de mond houden, dan komt ie direct op de juiste temperatuur geloof ik).

Je moet hem uiteraard niet als een lekkere malt drinken, maar meer als zijnde een Jagermeister o.i.d.
Ik kon hem in ieder geval waarderen als drankje.
pi_89798994
Ik ga voor de kerst denk ik maar mooie whiskey glazen vragen :).
Alleen ik wil geen tulpvormig glas, maar maar een recht glas.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_89799613
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 december 2010 12:48 schreef junkiexp het volgende:
Ik ga voor de kerst denk ik maar mooie whiskey glazen vragen :).
Alleen ik wil geen tulpvormig glas, maar maar een recht glas.
Een tulpvormig glas is wel beter voor het proeven van whisky, omdat de geur dan minder makkelijk kan ontsnappen. Een goede single malt uit een tumbler drinken is wat mij betreft not-done :)
pi_89799791
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:07 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Een tulpvormig glas is wel beter voor het proeven van whisky, omdat de geur dan minder makkelijk kan ontsnappen. Een goede single malt uit een tumbler drinken is wat mij betreft not-done :)
Maar ik drink over het algemeen geen super goede whiksey.
Majesty Single Malt e.d.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 11 december 2010 @ 15:26:41 #162
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89804139
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 december 2010 13:12 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Maar ik drink over het algemeen geen super goede whiksey.
Majesty Single Malt e.d.
Dan adviseer ik deze:

  † In Memoriam † zaterdag 11 december 2010 @ 16:09:44 #163
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89805194
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 december 2010 14:52 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Ik snap het niet, is dat nou echt lekker, ingevroren whisky? Dan is alle smaak toch foetsie?
Die Snow Grouse drink je als shotjes, dus het is een aangename vervanging van bv. vodka. Het heeft in die zin ook weinig met traditionele whisky te maken, dat ga je niet zitten zuipen, dit spul wel.

En het is gewoon grappig omdat het gimicky is. De bijgekregen glazen ook invriezen of van die shotglaasjes van ijs.
Carpe Libertatem
pi_89816322
quote:
12s.gif Op zaterdag 11 december 2010 15:26 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Dan adviseer ik deze:

[ afbeelding ]
Haha :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_89816378
Ik ben nu begonnen met een Glen Deveron 10Y.
Wel een redelijke scherpe whiksey, maar goed drinkbaar.

Smaak is wel weer snel weg.

Ik weet meestal pas als de fles voor 3/4 op is of het een lekkere whiskey was.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_89816760
Ik heb die 1 keer gehad en ben meteen genezen van Glen Deveron. Ik vond het een van de slechtste single malts die ik ooit gehad heb.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  zondag 12 december 2010 @ 10:13:34 #167
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89825974
De uitslag van onze 'Amsterdams Whisky Genootschap' proeverij gisterenavond (5 man, 6 whiskies, de whiskies worden door een ieder op plaats 1 t/m 6 geplaatst, plaats 1 = 6 punten, plaats 2 = 5 punten, enz.):

1.
Edradour Natural Cask Strength, 56.4 % - 27 punten
2.
Auchentoshan 18 Year Old Oloroso Sherry, 55,8% - 24 punten
3.
Glenlivet Nadurra 1991 Triumph Single Barley, 48% - 20 punten
4.
Springbank Jazz Edition, 14y, 56% - 14 punten
5.
Connemara Peated Sherry Finish Limited Edition Small Batch, 46% - 13 punten
6.
Amrut, Limited Edition (bottled 2007), 61.9% - 7 punten
  † In Memoriam † zondag 12 december 2010 @ 11:49:04 #168
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89827631
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 10:13 schreef MadMaster het volgende:
6. [ afbeelding ]
Amrut, Limited Edition (bottled 2007), 61.9% - 7 punten
Ik snap het lage aantal punten wel, maar ik snap niet waarom bestwel wat mensen er toch mee weglopen en Amrut superlekker vinden. De paar die ik ondertussen ken smaken vooral naar alcohol met een bijsmaakje.

Mijn lijstje komt nog (even ook iets van punten verzamelen), maar de organisator vond het leuk om eerst 3x beetjes Nederlands op tafel te zetten, waarvan de eerste Maltsky. Daar werd Boze_Appel niet vrolijk van. :'( (dat is een 'whisky' gemengd met iets van 'jenever', ik geloof op 50-50 basis waarna er een 35% alcoholgoedje uitkomt en iets van 10 euro kost de 0.7L-fles). Ik zou het mijn meest gehate alcoholist nog niet aan willen doen. Een van de mannen kwam met een recept (gevonden via google, maar kan hem zo snel even niet vinden), wat cola light was met maltsky wat 'buikkanker' genoemd werd. Ik denk dat dat wel genoeg zegt.
Carpe Libertatem
  zondag 12 december 2010 @ 16:34:27 #169
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89837298
quote:
7s.gif Op zondag 12 december 2010 11:49 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Ik snap het lage aantal punten wel, maar ik snap niet waarom bestwel wat mensen er toch mee weglopen en Amrut superlekker vinden. De paar die ik ondertussen ken smaken vooral naar alcohol met een bijsmaakje.

Mijn lijstje komt nog (even ook iets van punten verzamelen), maar de organisator vond het leuk om eerst 3x beetjes Nederlands op tafel te zetten, waarvan de eerste Maltsky. Daar werd Boze_Appel niet vrolijk van. :'( (dat is een 'whisky' gemengd met iets van 'jenever', ik geloof op 50-50 basis waarna er een 35% alcoholgoedje uitkomt en iets van 10 euro kost de 0.7L-fles). Ik zou het mijn meest gehate alcoholist nog niet aan willen doen. Een van de mannen kwam met een recept (gevonden via google, maar kan hem zo snel even niet vinden), wat cola light was met maltsky wat 'buikkanker' genoemd werd. Ik denk dat dat wel genoeg zegt.


vs.



De onderste stamt uit 1953 en hoewel het geen echte whisky is, is het wel het eerste malt distillaat dat in Nederland als 'een soort van' whisky verkocht werd...
pi_89838244
he MM, die Edradour die je noemt is die nog redelijk te verkrijgen? Mijn huisleverancier heeft deze niet standaard.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_89863598
Heeft iemand van jullie ervaring met belgische whiskey? Ik kwam erachter dat hier vlak over de grens een een stoker is die sinds kort een 10 jaar oude whiskey produceert. Ik ben eigenlijk wel benieuwd en denk dat ik binnenkort eens een flesje ga halen.

Dit overzichtje vond ik op internet:http://www.whivie.be/belgie.html
de lambertus komt hier uit de buurt. maar als belgisch bier liefhebber ben ik ook wel benieuwd naar de duvel.
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  † In Memoriam † maandag 13 december 2010 @ 09:00:20 #172
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89863781
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 16:34 schreef MadMaster het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

vs.

[ afbeelding ]

De onderste stamt uit 1953 en hoewel het geen echte whisky is, is het wel het eerste malt distillaat dat in Nederland als 'een soort van' whisky verkocht werd...
Heb je die geproeft? Zoja, is het hetzelfde ondrankje als de bovenstaande?
Carpe Libertatem
  † In Memoriam † maandag 13 december 2010 @ 09:00:45 #173
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_89863788
Hahaha, ik zie nu pas de link naar het plaatje. Goedkopedranken.nl lol
Carpe Libertatem
  maandag 13 december 2010 @ 12:29:36 #174
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_89869512
Dit weekend even naar Londen geweest. Uitje via mijn vaders werk.
Op de boot terug kwam ik in de winkel Ardbeg 10Y liter fles tegen voor 37 pond. Jammer dat ik geen ponden had. Ze accepteerde geen meastro...

Zie op de website www.vooreenmooiglas.nl dezelfde staan voor 37 euro:
http://www.vooreenmooigla(...)kys&naam=Ardbeg&id=5
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
pi_89880920
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 12:29 schreef Pizzahut het volgende:
Dit weekend even naar Londen geweest. Uitje via mijn vaders werk.
Op de boot terug kwam ik in de winkel Ardbeg 10Y liter fles tegen voor 37 pond. Jammer dat ik geen ponden had. Ze accepteerde geen meastro...

Zie op de website www.vooreenmooiglas.nl dezelfde staan voor 37 euro:
http://www.vooreenmooigla(...)kys&naam=Ardbeg&id=5
waarom wil je dan 37 pond betalen als je dezelfde fles voor 37 euri kan krijgen? Je ben dan behoorlijk meer kwijt.... :?
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_89880925
quote:
7s.gif Op zondag 12 december 2010 11:49 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik snap het lage aantal punten wel, maar ik snap niet waarom bestwel wat mensen er toch mee weglopen en Amrut superlekker vinden. De paar die ik ondertussen ken smaken vooral naar alcohol met een bijsmaakje.
De Amrut die hier boven genoemd is vond ik inderdaad ook voornamelijk naar alcohol smaken. Het bijsmaakje daarentegen vind ik erg interessant en zou ik meer/sterker willen proeven. Tegenwoordig meng ik 'm 1 op 1 met water en dan is ie een stuk beter te doen.

Voor mij is het vooral de afwijkende smaak van de whisky die ervoor zorgt dat ik 'm toch in m'n kast wil hebben. Aan de andere kant kan dat ook komen omdat ik nog niet heel veel whiskies geproefd heb.

Aan de andere kant is smaak natuurlijk ook heel persoonlijk. Ik ken wat mensen die een 12 yo len Kinchie geweldig vinden, terwijl ik 'm verschrikkelijk vind. Nadat ik 'm een paar keer een kans heb gegeven, dat wel.
  maandag 13 december 2010 @ 20:04:03 #177
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89887719
quote:
1s.gif Op zondag 12 december 2010 17:00 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
he MM, die Edradour die je noemt is die nog redelijk te verkrijgen? Mijn huisleverancier heeft deze niet standaard.
Nee, die is alleen bij de distilleerderij in Schotland verkrijgbaar en wisselt regelmatig van batch...
pi_89887981
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 17:30 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

waarom wil je dan 37 pond betalen als je dezelfde fles voor 37 euri kan krijgen? Je ben dan behoorlijk meer kwijt.... :?
Scheelt maar 3.- op t moment, valt mee dus ;)
  maandag 13 december 2010 @ 20:08:20 #179
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89887998
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 09:00 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Heb je die geproeft? Zoja, is het hetzelfde ondrankje als de bovenstaande?
Ja, die heb ik 2 keer mogen proeven en ik heb één lege fles bewaard als souvenir. :P
Met dank aan Ad de Koning, wiens vader de maker van de oorspronkelijke Maltky was en die nog slechts enkele flessen er van in huis heeft.
Het is dus absoluut niet de bocht zoals in afbeelding 1 getoond wordt.
De oorspronkelijke Maltky is ook niet een echte whisky, maar als distillaat is het wel goed te drinken.
  maandag 13 december 2010 @ 20:32:44 #180
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89889480
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 17:30 schreef Azreal het volgende:

[..]

De Amrut die hier boven genoemd is vond ik inderdaad ook voornamelijk naar alcohol smaken. Het bijsmaakje daarentegen vind ik erg interessant en zou ik meer/sterker willen proeven. Tegenwoordig meng ik 'm 1 op 1 met water en dan is ie een stuk beter te doen.
Wordt het dan niet heel erg 'dun', als je hem 1 op 1 verdunt naar zo'n 30% alcohol dus?

quote:
Voor mij is het vooral de afwijkende smaak van de whisky die ervoor zorgt dat ik 'm toch in m'n kast wil hebben. Aan de andere kant kan dat ook komen omdat ik nog niet heel veel whiskies geproefd heb.
Die aparte smaak konden wij geen van allen (5 redelijk door de wol geverfde whisky liefhebbers) echt goed duiden. Het heeft iets tranerigs, iets van olie en zo kwamen we gezamenlijk op levertraan of iets in die richting. Niet iets waar ik snel weer naar uitkijk, ik heb deze whisky dan ook maar 1 punt gegeven...

Daarnaast heeft 'ie de geur die van citrus en geel boomfruit (perziken/abrikozen). De smaak is vooral bosbessen en ander rood fruit met op het eind het pittige van jeneverbessen en een lichtere versie van een kruidenbouquette als in glühwein (kaneel, kruidnagel, foelie). De afdronk zelf is erg kort.
pi_89892105
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:32 schreef MadMaster het volgende:
Wordt het dan niet heel erg 'dun', als je hem 1 op 1 verdunt naar zo'n 30% alcohol dus?
[\quote]

Klopt, maar dat is naar mijn mening nog steeds stukken beter dan wanneer ie onverdund is.

[quote]
Die aparte smaak konden wij geen van allen (5 redelijk door de wol geverfde whisky liefhebbers) echt goed duiden. Het heeft iets tranerigs, iets van olie en zo kwamen we gezamenlijk op levertraan of iets in die richting. Niet iets waar ik snel weer naar uitkijk, ik heb deze whisky dan ook maar 1 punt gegeven...

Daarnaast heeft 'ie de geur die van citrus en geel boomfruit (perziken/abrikozen). De smaak is vooral bosbessen en ander rood fruit met op het eind het pittige van jeneverbessen en een lichtere versie van een kruidenbouquette als in glühwein (kaneel, kruidnagel, foelie). De afdronk zelf is erg kort.
De smaak komt dan ook voor geen meter door de alcohol heen. Derhalve kun je het inderdaad beschouwen als een slechte whisky. Ik kan zelf ook niet benoemen wat ik erin proef (en dat kan me eerlijk gezegd ook niet schelen), maar voor mij geeft het een leuke afwisseling.

Aan de andere kant ben ik zelf ook geen standaard whisky drinker ;).
pi_89896090
Iemand ervaring met de Ledaig 10y? Redelijk goedkope dram, of is het bocht?
  maandag 13 december 2010 @ 22:30:22 #183
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_89897146
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 17:30 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

waarom wil je dan 37 pond betalen als je dezelfde fles voor 37 euri kan krijgen? Je ben dan behoorlijk meer kwijt.... :?
Ik dacht dat hij duurder was. Was blijkbaar niet zo. :)
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
  maandag 13 december 2010 @ 22:41:01 #184
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_89897767
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 21:16 schreef Azreal het volgende:

[..]

De smaak komt dan ook voor geen meter door de alcohol heen. Derhalve kun je het inderdaad beschouwen als een slechte whisky. Ik kan zelf ook niet benoemen wat ik erin proef (en dat kan me eerlijk gezegd ook niet schelen), maar voor mij geeft het een leuke afwisseling.

Aan de andere kant ben ik zelf ook geen standaard whisky drinker ;).
Volgens mij noem ik toch nog redelijk wat smaken en geuren. Deze Amrut (hebben we het wel over dezelfde???) smaakt namelijk helemaal niet naar 61,9% alcohol, integendeel. Voor een cask strenght is 'ie redelijk mild...
pi_89905639
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 20:08 schreef ChickenSpikey het volgende:

[..]

Scheelt maar 3.- op t moment, valt mee dus ;)
maar dan snap ik nog steeds niet waarom je meer wilt betalen :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_89907098
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 07:00 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

maar dan snap ik nog steeds niet waarom je meer wilt betalen :)
Zijn verklaring staat hierboven ergens ;)
pi_89912540
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 22:41 schreef MadMaster het volgende:
Volgens mij noem ik toch nog redelijk wat smaken en geuren. Deze Amrut (hebben we het wel over dezelfde???) smaakt namelijk helemaal niet naar 61,9% alcohol, integendeel. Voor een cask strenght is 'ie redelijk mild...
Klopt, maar ik herken zelf geen enkele van die smaken en geuren erin. Persoonlijk vind ik de alcohol veel te zwaar doorkomen. Misschien ben ik gewoon betere cask strengths gewend.

En het is duidelijk dat mijn smaak en ervaring daarvan anders is dan die van jou, dat verklaart namelijk meer dan of de whisky wel of niet cask strength is ;).
  woensdag 15 december 2010 @ 22:24:50 #188
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_89979867


Deze heb ik op het moment voor mijn neus staan O+
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  woensdag 15 december 2010 @ 22:54:06 #189
314951 johnybh
& de corsetboys
pi_89981446
heey, zag net dat er wat winkeltjes in de eerste post staan. Wisten jullie dat er ook een whiskeywinkel is in Sittard?
Tokai Love Rock LS-90q :)
  woensdag 15 december 2010 @ 23:12:02 #190
128548 pavv
The computer says NO
pi_89982392
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:54 schreef johnybh het volgende:
heey, zag net dat er wat winkeltjes in de eerste post staan. Wisten jullie dat er ook een whiskeywinkel is in Sittard?
Heeft ie een URL? en heeft ie een beetje knap aanbod? ( als in > Mitra of G&G)
pi_89983085
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 23:12 schreef pavv het volgende:

[..]

Heeft ie een URL?

Deze?
:P

Even offtopic :P
Zit nu aan de speciaalbier (Elfstedenbier van Us Heit; met dank aan het kerstpakket),
Dezelfde brouwerij waar ook Frysk Hynder, s'werelds ranzigste whisky vandaan komt :'(
Maar in tegenstelling tot de whisky, is dit biertje best goed te pruimen ^O^

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 16-12-2010 00:11:46 ]
  donderdag 16 december 2010 @ 00:47:33 #192
314951 johnybh
& de corsetboys
pi_89985965
idd die van Crash0 ... heeft behoorlijk wat. Ben zelf geen whisky drinker.. maar ik kwam hier terecht, dus wilde ik jullie wel even wijzen op die winkel.

Hij heeft gewoon een slijterij waar exclusief whisky wordt verkocht.
Tokai Love Rock LS-90q :)
pi_90014344
heren kenners, ik heb jullie hulp nodig...

ik ben op zoek naar een mooie fles whisky voor na het kerstdiner... mn oom komt bij ons eten en die is een groot whisky liefhebber en sinds ik het ben gaan drinken heb ik mn vader en broertje ook aangestoken...

het hoofdgerecht zal bestaan uit een chateaubriand met een cayennepeper sausje en gekruide aardappelpartjes (eventueel nog met wat groenten erbij, daar is nog vollop discussie over, maar aangezien het een 7 gangen menu betreft hoeft er van mij verder niet zoveel bij :P).

voor het dessert hebben we zojuist besloten dat het een peren-bosbessencrumble met port gaat worden.

daarna volgt dan meestal koffie met een borreltje erbij, of in dit geval een lekker glaasje whisky.

wat voor whisky sluit hier nou mooi op aan?
pi_90014932
Ik zit nu aan de Laphroaig 10y cask strength.. Sterk spul hè :P
pi_90015119
ja
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  donderdag 16 december 2010 @ 20:50:47 #196
128548 pavv
The computer says NO
pi_90016330
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 20:18 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
heren kenners, ik heb jullie hulp nodig...

ik ben op zoek naar een mooie fles whisky voor na het kerstdiner... mn oom komt bij ons eten en die is een groot whisky liefhebber en sinds ik het ben gaan drinken heb ik mn vader en broertje ook aangestoken...

het hoofdgerecht zal bestaan uit een chateaubriand met een cayennepeper sausje en gekruide aardappelpartjes (eventueel nog met wat groenten erbij, daar is nog vollop discussie over, maar aangezien het een 7 gangen menu betreft hoeft er van mij verder niet zoveel bij :P).

voor het dessert hebben we zojuist besloten dat het een peren-bosbessencrumble met port gaat worden.

daarna volgt dan meestal koffie met een borreltje erbij, of in dit geval een lekker glaasje whisky.

wat voor whisky sluit hier nou mooi op aan?
Bij de koffie doet een mooie op sherry gerijpte whisky het meestal wel goed...

eentje die de bank niet meteen breekt maar wel heel lekker is en zeer krachtig is de
Aberlour a'Bunadh (in diverse batches te krijgen, allen op caskstrength ± 60% ABV) met een prijs tussen de 45 en 65 euro (beetje rondshoppen kan geen kwaad)

Of een leuke 21 of 25 jaar oude Glenfarclas, of, of, of...

Als je beduidend meer wilt/kunt uitgeven kun je ook kijken naar mooie single cask uitvoeringen van mooie distilleries....maar dan gaan de prijzen al snel van 60 tot 100 euro (en ver daar boven)

laat maar weten
  donderdag 16 december 2010 @ 21:14:20 #197
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_90017959
Voor na het diner de eerder in dit topic door mij gememoreerde Auchentoshan 18y Oloroso sherry kan ik zeer aanbevelen. Ik zet hem zelf ook in ter afsluiting van ons eigen kerstdiner.
Kost wel rond de ¤95,00, maar is iedere cent waard...
pi_90039476
heb zelf pas de auchentoshan triplewood op, die was iig erg lekker dus dit lijkt me idd een mooie suggestie :) thnx voor de hulp mannen.

[ Bericht 1% gewijzigd door hagelslagfabrikant op 18-12-2010 11:44:25 (typo) ]
  vrijdag 17 december 2010 @ 13:02:45 #199
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_90039662
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 12:59 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
heb zelf pas de auchentoshan threewood op, die was iig erg lekker dus dit lijkt me idd een mooie suggestie :) thnx voor de hulp mannen.
Graag gedaan. Ben benieuwd hoe je hem vindt en hoe die bij het diner heeft gepast (of niet misschien 8)7 )...
pi_90065701
hm... heb even gezocht... kan hem in amsterdam of amersfoort wel halen, maar iets dichter in de buurt van gorinchem zou makkelijker zijn :P heb verder ook eigenlijk alleen dit weekend nog tijd om hem te gaan halen want volgende week moet ik maandag tm vrijdag van 7 tot 5 werken... bestellen zal met deze drukke dagen waarschijnlijk niet meer gaan werken... iemand nog suggesties? anders word het toch even op en neer naar amersfoort morgen :P
pi_90066102
Ik heb nu een prima cognac, ook wel eens lekker ^O^
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 17 december 2010 @ 22:49:52 #202
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_90066380
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 december 2010 22:36 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
hm... heb even gezocht... kan hem in amsterdam of amersfoort wel halen, maar iets dichter in de buurt van gorinchem zou makkelijker zijn :P heb verder ook eigenlijk alleen dit weekend nog tijd om hem te gaan halen want volgende week moet ik maandag tm vrijdag van 7 tot 5 werken... bestellen zal met deze drukke dagen waarschijnlijk niet meer gaan werken... iemand nog suggesties? anders word het toch even op en neer naar amersfoort morgen :P
Euh, nee.
Heb zelf ook mijn flessen besteld, waren ook niet op voorraad...
  vrijdag 17 december 2010 @ 22:50:20 #203
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_90066402
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 december 2010 22:44 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb nu een prima cognac, ook wel eens lekker ^O^
Cola light op z'n tijd ook wel...
  vrijdag 17 december 2010 @ 22:56:02 #204
128548 pavv
The computer says NO
pi_90066714
van Wees heeft een hele mooie winkel in Amersfoort.... zeer de moeite waard om even langs te gaan. Als de Auchentoshan niet voorradig is hebben ze nog wel 100 andere mooie sherryvat bottelingen voor je.

Als je echt de deur niet meer uit kan/wil, is online bestellen een prima oplossing hoor... meestal verschepen ze behoorlijk snel bij de online winkels uit Maassluis, Loosduinen, Leiden.
  vrijdag 17 december 2010 @ 23:02:41 #205
199696 JtodaX
Dat ben ik. Jij. Ons.
pi_90067062
tvp
Ik aanvaard geen enkele aansprakelijkheid voor de inhoud van de door mij geplaatste berichten.
pi_90076112
quote:
2s.gif Op vrijdag 17 december 2010 22:44 schreef junkiexp het volgende:
Ik heb nu een prima cognac, ook wel eens lekker ^O^
open er een topic over :W
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_90079279
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 02:27 schreef Its-Jojo-4you het volgende:

[..]

open er een topic over :W
:')
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_90079300
hm, heb al een aantal winkels gebeld die hem wel op de website hebben staan, maar ze hebben hem nergens op voorraad... gaat nog lastig worden om die fles voor de kerst in huis te hebben...
  † In Memoriam † zaterdag 18 december 2010 @ 11:16:50 #209
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_90079528
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 11:03 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
hm, heb al een aantal winkels gebeld die hem wel op de website hebben staan, maar ze hebben hem nergens op voorraad... gaat nog lastig worden om die fles voor de kerst in huis te hebben...
http://www.whiskyvanzuyle(...)am=Auchentoshan&id=9

Zijn supersnel en hebben leuke prijzen. Het enige nadeel is dat de porto per fles rekenen, maar door de lagere prijzen haal je dat er zo uit,
Carpe Libertatem
pi_90080006
helaas hebben die niet de fles die ik zoek...

ben even aan het rondbellen geslagen en hij is bijna nergens voorradig en ook bij bijna niemand bestelbaar. als ze hem dan toch voor me gaan bestellen kan dat een paar weken duren en dan is de kerst al voorbij :P

kreeg inmiddels wel van 3 slijters hetzelfde alternatief aangeboden, de 16yo limited edition bourbon matured auchentoshan. wat ik daar over lees en hoor klinkt ook erg aangenaam. misschien dat ik die maar ga halen dan, daar hebben ze iig hier bij de lokale mitra ook nog 2 flessen van op voorraad...
  † In Memoriam † zaterdag 18 december 2010 @ 11:58:11 #211
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_90080526
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 11:36 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
helaas hebben die niet de fles die ik zoek...
Ohja, sorry, verkeerd teruggekeken.
Carpe Libertatem
  zaterdag 18 december 2010 @ 14:27:24 #212
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_90084535
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 11:36 schreef hagelslagfabrikant het volgende:

ben even aan het rondbellen geslagen en hij is bijna nergens voorradig en ook bij bijna niemand bestelbaar. als ze hem dan toch voor me gaan bestellen kan dat een paar weken duren en dan is de kerst al voorbij :P
:?
Heb de whisky afgelopen zaterdag geproefd, mijn flessen zondag besteld bij Liquid Gold in Haarlem, woensdag waren ze aanwezig in de winkel en donderdag heb ik ze opgehaald.
pi_90086813
hm, aangezien ik het niet ga redden om nog een fles op te halen vandeweek en bezorgen met pech pas na de kerst gaat lukken heb ik net deze maar gehaald bij de mitra, was de laatste...

(even wat knip en plakwerk vanaf de webshop van Morrison Bowmore)


Auchentoshan 16 Years Old Bourbon Matured
quote:
This limited edition Auchentoshan has been matured for over 16 years in the highest quality American Bourbon casks. Limited to only 4,800 these are the last few remaining bottles.

Golden barley in colour with a medium body. The nose is a gorgeous sweet vanilla with light woody influences followed by soft, warm honey flavours at the rear. The palate is initially woody, followed by hints of creamy vanilla with a light suggestion of tangerine zest. The palate is left feeling wonderfully cleansed and refreshed.
Ben er zeer benieuwd naar :)
pi_90281968
Is er hier iemand die wel eens op een whiskeycruise is geweest?

Ik ben namelijk van plan om met een vriend mee te gaan op deze cruise, en ik vroeg me af wat voor volk daar op af komt! Het lijkt me voor de hand liggend dat er vooral wat oudere mensen meegaan. Ik ben zelf 22 en vraag me dus af of er ook wat volk van onder de 50 op zo'n cruise af komt :P
  woensdag 22 december 2010 @ 12:09:30 #215
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_90282296
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 12:01 schreef BoniBoni het volgende:
Is er hier iemand die wel eens op een whiskeycruise is geweest?
:Y

quote:
Ik ben namelijk van plan om met een vriend mee te gaan op deze cruise, en ik vroeg me af wat voor volk daar op af komt! Het lijkt me voor de hand liggend dat er vooral wat oudere mensen meegaan. Ik ben zelf 22 en vraag me dus af of er ook wat volk van onder de 50 op zo'n cruise af komt :P
Zelf ben ik pas een 40+'er, dus ik hoor zo te lezen nog bij de jonkies. Dank je!!! ^O^

Hoewel ik met deze trip op pad ben geweest, was het publiek is redelijk gemeleerd. Dames/heren, jong (twingers)/oud, van alles wat...

En als je met een vriend bent, dan maakt de rest van het gezelschap op zich toch niet zoveel uit?
Je gaat toch niet 3 weken op survival in het Tora Bora gebergte of zo... ;)
  vrijdag 24 december 2010 @ 13:25:28 #216
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_90432380
gisteravond een flesje bowmore 12YO van mn schoonmoeder gekregen voor de kerst...

ben een beetje bang dat ik die niet lekker ga vinden, maar goed, het is het gebaar wat telt :)
  zaterdag 25 december 2010 @ 16:12:43 #218
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_90434009
Vorig jaar een fles Dimple gekregen, gisteren eens open gemaakt. Redelijk zachte whiskey, vond hem best lekker.
pi_90443748
de auchentoshan was erg lekker, door het alcoholgehalte van 53,7% wel wat branderig achterop de tong, maar verder boterzacht en heerlijk van smaak c_/
pi_90445090
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 16:12 schreef travelman het volgende:
Vorig jaar een fles Dimple gekregen, gisteren eens open gemaakt. Redelijk zachte whiskey, vond hem best lekker.
Mijn inziens één van de beste blends out there.
pi_90448199
Ik heb 2 flessen Famous Grouse gekregen van mijn ouders voor kerst.
Zo lief omdat ze weten dat ik van whiskey houd.

Maar ja, gebaar enzo :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_90475938
Ik heb ook flink wat whisky gekregen van de kerstman lieve pappie en mammie *; + me zus O+
Cardhu 12yo :9
Glenfiddich 12yo
Ardbeg 10yo
Talisker 10yo

De laatste 3 zijn oude bekende voor mij, en zeker wel lekker :P
de Cardhu nog niet eerder gehad, en die is ook erg goed te pruimen :9~

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 27-12-2010 00:05:27 ]
  dinsdag 28 december 2010 @ 20:06:48 #223
34481 travelman
What's goin' on?!
pi_90551207
Met kerst o.a. deze gekregen: http://www.mcclellands.co.uk/mcclellands-speyside/

Speyside malts are sweet and fruity;
sometimes delicate, sometimes rich and robust.
Always complex.

Region:
SPEYSIDE

Straks eens goed proeven.
pi_90567282
Wij hebben trouwens onlangs de Snow Phoenix gekregen van een vriend van ons. Mooi staaltje marketing van Glenfiddich :D Maar prachtige doos en fles hoor :Y Ben benieuwd hoe hij smaakt, maar voorlopig blijft hij nog even dicht ;)
pi_90777011
Stel ik wil een whiskey à ¤20 per liter. Welke moet ik dan nemen? Nog aanbiedingen deze week?

Tot nu toe alleen pauperwhisky + Famous Grouse + Dimple gedronken, waarvan Dimple het lekkerst was.
Alleen de ''sensatie'' on the rocks is beter, en die dimple had ik gewoon zonder troep.
pi_90777693
quote:
10s.gif Op maandag 3 januari 2011 00:53 schreef RacerDKB het volgende:
Stel ik wil een whiskey à ¤20 per liter. Welke moet ik dan nemen? Nog aanbiedingen deze week?

Tot nu toe alleen pauperwhisky + Famous Grouse + Dimple gedronken, waarvan Dimple het lekkerst was.
Alleen de ''sensatie'' on the rocks is beter, en die dimple had ik gewoon zonder troep.
Voor dat geld zal je niet veel soeps kunnen krijgen, zelfs dimple gaat voor zo'n 25 euro per 0,7 liter.
Goed drinkbare whisky's ga je imo voor 20 euro de liter niet vinden :P

Hoewel, ik zie dat je whiskey schrijft, en dat red je wel voor dat geld :P
Fles van 0,7 liter Jim Beam bourbon kost zo'n 14 euro.
Vind het zelf beter te drinken dan Jack Daniels.
of je kan voor vat69 gaan, ook iets van 13 euro de fles. Hoewel vrijwel iedereen, op mezelf na dat ontzettend ranzig lijkt te vinden *;

Verder vind je voor dat budget denk weinig soeps, behalve wat lampenolieachtige substanties voor door de cola :{w

Bij de lokale super (Vomar) hebben ze hier wel vaak single malts in de aanbieding staan, die niet in het krantje staan. Had laatst een redelijke single malt (GlenLivet) voor 19,99 :) maar dat is dan wel 0,7 liter, geen 1 liter voor 2 tientjes ..

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 03-01-2011 01:15:59 ]
  maandag 3 januari 2011 @ 09:08:15 #227
138259 nzw
incl fotoboek
pi_90781801
quote:
10s.gif Op maandag 3 januari 2011 00:53 schreef RacerDKB het volgende:
Stel ik wil een whiskey à ¤20 per liter. Welke moet ik dan nemen? Nog aanbiedingen deze week?

Tot nu toe alleen pauperwhisky + Famous Grouse + Dimple gedronken, waarvan Dimple het lekkerst was.
Alleen de ''sensatie'' on the rocks is beter, en die dimple had ik gewoon zonder troep.
Ik zou voor een Isle of Sky gaan, krijgt vaak een prima waardering en ik vind hem prima op te slobberen!
tjaaaaaaaa... daar moet je boven staan!
  maandag 3 januari 2011 @ 09:40:50 #228
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_90782316
quote:
10s.gif Op maandag 3 januari 2011 00:53 schreef RacerDKB het volgende:
Stel ik wil een whiskey à ¤20 per liter. Welke moet ik dan nemen?
Black Bottle: ¤16,95 voor 70cl...
pi_90802759
Van het weekend een Balvenie 12 Year Old DoubleWood gedronken, erg smaakvol :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_90803152
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 09:40 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Black Bottle: ¤16,95 voor 70cl...
QFT :9 erg lekkere blend met een goede prijs/kwaliteit :Y
pi_90808534
Ik zag bij de slijter vorige week een fles Millstone staan. Iemand dit al eens geproefd?
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_90809728
ja, niet onaardig, heb er hier nu 1 van 5 jaar oud staan en de smaak is niet onaardig voor zo'n jonge whisky. Maar voor die prijs is er zeker betere whisky te krijgen. Ik zie het meer als curiositeit.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  maandag 3 januari 2011 @ 22:05:45 #233
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_90814718
quote:
2s.gif Op maandag 3 januari 2011 20:16 schreef justmattie het volgende:
Ik zag bij de slijter vorige week een fles Millstone staan. Iemand dit al eens geproefd?
Ik heb er diverse thuis staan (peated en rye whisky), maar dat zijn geen van allen standaard bottelingen. Die ken ik eigenlijk niet.
De bottelingen die ik heb vind ik voor een jonge whisky prima te doen, maar ook wel aan de prijs...
pi_90855729
Zo! Mijn collectie voorzien van een aantal nieuwe aanwinsten:







Die Kilchoman in de winkel al geprobeerd. Heerlijk complex en rokerig. Die anderen zijn nog dicht dus dat is nog even afwachten. Zijn hier mensen die een of meerdere van deze whiskies al gedronken hebben? Hoe goed zijn ze?
blub blub
  woensdag 5 januari 2011 @ 13:18:45 #235
330150 CountingCrow
Waarom worden woorden waardig?
pi_90878071
De bovenste twee al gedronken. Ik vond de Abelour in het "aai" doosje wel de lekkerste. Maar dat is smaak denk ik. Afgaande op je complexiteit en rokerige accenten, denk ik ook dat je deze lekkerder gaat vinden.

Mar mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de diverse single malts van Isle of Jura en dan vooral de Superstition: http://www.isleofjura.com/

Laatst ook the Prohecy gedronken, ook erg lekker.
There are 10 groups of people on the Web: Those who understand binary and those who don't
pi_90988658
Ik kreeg vandaag een flyer van het Whiskeyfestival Noord-Nederland in handen gedrukt, heeft iemand hier ervaringen mee?
pi_91006491
vandaag even de mitra ingewandeld en deze meegenomen



al eerder geproefd en beviel goed :)
  vrijdag 7 januari 2011 @ 23:53:33 #238
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_91006759
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 23:49 schreef hagelslagfabrikant het volgende:
vandaag even de mitra ingewandeld en deze meegenomen

[ afbeelding ]

al eerder geproefd en beviel goed :)
Een van mijn favorieten. Van alle soorten whisky die ik heb haal ik hier het vaakst een nieuwe van. Lekker zacht en toch vol van smaak.

Zelf als laatst een 21 jaar oude Knockando gescoord. Heerlijk!
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  vrijdag 7 januari 2011 @ 23:59:31 #239
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91007118
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 19:07 schreef rgras het volgende:
Ik kreeg vandaag een flyer van het Whiskyfestival Noord-Nederland in handen gedrukt, heeft iemand hier ervaringen mee?
Ja, prima festival in de Der Aa-kerk te Groningen (eerder in de Martinihal).
Valt dit jaar helaas samen met mijn whisky cruise, dus ik ben dit jaar niet in Grun te vinden...
  maandag 10 januari 2011 @ 15:55:51 #240
330150 CountingCrow
Waarom worden woorden waardig?
pi_91117956
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 januari 2011 23:59 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja, prima festival in de Der Aa-kerk te Groningen (eerder in de Martinihal).
Valt dit jaar helaas samen met mijn whisky cruise, dus ik ben dit jaar niet in Grun te vinden...
Arme jij... :Y)
There are 10 groups of people on the Web: Those who understand binary and those who don't
  maandag 10 januari 2011 @ 16:07:18 #241
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  dinsdag 11 januari 2011 @ 15:56:01 #242
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_91164926
Hey!

Ik wil ook eens Whisk(e)y gaan proberen! Ik heb het (buiten mix :')) nog nooit gehad.

Wat is nou een aanrader voor de eerste keer?

Alvast bedankt,
pi_91165839
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:56 schreef Saninl het volgende:
Hey!

Ik wil ook eens Whisk(e)y gaan proberen! Ik heb het (buiten mix :')) nog nooit gehad.

Wat is nou een aanrader voor de eerste keer?

Alvast bedankt,
Mijn eerste singelmalt was een Glenfiddich 12 jaar. Lekker en niet te duur.
pi_91169649
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 15:56 schreef Saninl het volgende:
Hey!

Ik wil ook eens Whisk(e)y gaan proberen! Ik heb het (buiten mix :')) nog nooit gehad.

Wat is nou een aanrader voor de eerste keer?

Alvast bedankt,
de enige aanrader die ik je kan geven voor je eerste whisk(e)y is deze:

laat je niet uit het veld slaan als je de eerste niet lekker vind. er zijn zo ongeloofelijk veel verschillende soorten, er is er allicht een die je wel lekker vind :)
  dinsdag 11 januari 2011 @ 17:55:22 #245
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_91170581
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 16:15 schreef jeoff het volgende:

[..]

Mijn eerste singelmalt was een Glenfiddich 12 jaar. Lekker en niet te duur.
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 17:32 schreef hagelslagfabrikant het volgende:

[..]

de enige aanrader die ik je kan geven voor je eerste whisk(e)y is deze:

laat je niet uit het veld slaan als je de eerste niet lekker vind. er zijn zo ongeloofelijk veel verschillende soorten, er is er allicht een die je wel lekker vind :)
Dank jullie!

Ik ga morgen vroeg in de middag naar die aanrader van Jeoff kijken in de Gall en Gall/Mitra. En dan aan het eind van de middag maar eens een heeeeel klein slokje proberen.. (anders kan hij mooi boven het bed :')).

En Hagelslagfabrikant; Dankjewel voor de tip :)
pi_91171450
En ook whiskey moet je leren drinken, net als wijn en koffie :Y
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_91173581
Krijg net een Isle of Jura superstition, Bruichladdich peated en Bowmore cask strength binnen *O* Dat wordt een klein proeverijtje vanavond :Y
  dinsdag 11 januari 2011 @ 19:43:35 #248
330150 CountingCrow
Waarom worden woorden waardig?
pi_91175548
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 19:06 schreef Intrepidity het volgende:
Krijg net een Isle of Jura superstition, Bruichladdich peated en Bowmore cask strength binnen *O* Dat wordt een klein proeverijtje vanavond :Y
waar zijn de uitnodigingen dan?

* CountingCrow checkt zijn mailbox ... :N
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 18:18 schreef junkiexp het volgende:
En ook whiskey moet je leren drinken, net als wijn en koffie :Y
* CountingCrow is begonnen met Glenn Talloch.

Blijkt door Boomsma te worden geïmporteerd. In Leeuwarden in de winkel geweest. Leuke presentatie en een 12 jaar oude blend meegenomen. Gekke gewaarwording.
There are 10 groups of people on the Web: Those who understand binary and those who don't
  dinsdag 11 januari 2011 @ 21:36:53 #249
217148 Saninl
Kermit is gangstar!
pi_91182149
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 18:18 schreef junkiexp het volgende:
En ook whiskey moet je leren drinken, net als wijn en koffie :Y
Oke, goed dat te weten :P Dan weet ik wat me te wachten staat ;)
  woensdag 12 januari 2011 @ 09:17:30 #250
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91199982
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 18:18 schreef junkiexp het volgende:
En ook whiskey moet je leren drinken, net als wijn en koffie :Y
En whisky ook... ;)
pi_91201320
Ik mis in het rijtje van de betere whiskeywinkels Verhaar in Bilthoven: http://www.whiskyshop.nl/
Hun collectie is enorm. Zijn nooit beroerd om te iets uit te leggen.
  woensdag 12 januari 2011 @ 18:56:53 #252
330150 CountingCrow
Waarom worden woorden waardig?
pi_91224326
quote:
1s.gif Op woensdag 12 januari 2011 10:03 schreef Oceanonix het volgende:
Ik mis in het rijtje van de betere whiskeywinkels Verhaar in Bilthoven: http://www.whiskyshop.nl/
Hun collectie is enorm. Zijn nooit beroerd om te iets uit te leggen.
Er zijn dagen dat ik niet in Bilthoven kom -O-
There are 10 groups of people on the Web: Those who understand binary and those who don't
  Moderator / Redactie Sport donderdag 13 januari 2011 @ 10:01:48 #253
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_91253347
quote:
Leiden - 12 januari 2011 - Het Whisky Festival keert Leiden na zeven jaar de rug toe en verhuist naar Den Haag. De organisatie stond niet te springen om te verhuizen, maar zag zich na een huurverhoging van 80% die de Pieterskerk doorvoert genoodzaakt om uit te wijken naar een andere locatie. Ook kreeg het festival beperkingen van de kerk opgelegd. Afgelopen week zei directeur Frieke Hurkmans van de Pieterskerk nog te hopen dat het festival voor Leiden behouden zou blijven. Het tarief van de Pieterskerk is volgens haar ook na de verhoging nog lang niet marktconform voor de Leidse toplocatie.
Met de verhuizing naar De Grote Kerk in Den Haag keert het festival terug naar de plek waar het in 2001, 2002 en 2003 ook al werd gehouden. Dit jaar wordt het International Whisky Festival gehouden op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 november. Ook voor 2012 en 2013 heeft het festival al afspraken gemaakt met de Grote Kerk in Den Haag.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  donderdag 13 januari 2011 @ 10:06:08 #254
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91253465
Cardhu is lekker. Subtiele perensmaak :9
Eclaire84: Wax je of je scheer je??
schouderklopje: waarom wil je dat weten??
Radicalist: zeg gewoon want ik hou van je. je heb zeker lekker glad kutje
Nektasje2: Hahah kijk deze gozer met moeite met 1 hand typen hahaahahah
pi_91255867
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 10:06 schreef Eclaire84 het volgende:
Cardhu is lekker. Subtiele perensmaak :9
Cardhu is een goeie inderdaad :Y Staat ook altijd een flesje van in de kast bij mij. Zijn er eigenlijk nog andere varianten dan de 12y?
  donderdag 13 januari 2011 @ 11:34:32 #256
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91256557
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 11:14 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Cardhu is een goeie inderdaad :Y Staat ook altijd een flesje van in de kast bij mij. Zijn er eigenlijk nog andere varianten dan de 12y?
Niet zo heel veel, maar kijk hier eens: Cardhu in de Whiskybase
pi_91257022
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 11:34 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Niet zo heel veel, maar kijk hier eens: Cardhu in de Whiskybase
Jammer dat ze niet gewoon een betaalbare 15 en 18y kunnen leveren. Lijkt me dat als de Cardhu nog iets volwassener is dat 'ie er een stuk beter op wordt :) Niet dat de 12y slecht is, maar hij heeft nog een wat scherpe alcoholsmaak af en toe.
  donderdag 13 januari 2011 @ 11:54:50 #258
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91257433
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 11:46 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Jammer dat ze niet gewoon een betaalbare 15 en 18y kunnen leveren. Lijkt me dat als de Cardhu nog iets volwassener is dat 'ie er een stuk beter op wordt :) Niet dat de 12y slecht is, maar hij heeft nog een wat scherpe alcoholsmaak af en toe.
Je mag bijna al blij zijn dat er weer 12 jaar oude Cardhu is.
De laatste jaren hebben ze behoorlijk lopen goochelen met die whisky, omdat de vraag naar Johnny Walker (waar Cardhu de hoofdmoot van is) een aanslag pleegde op de voorraden Cardhu en men niet bij machte was om de produktie op te voeren.
Zo werd Cardhu begin 21e eeuw ineens een pure/vatted malt i.p.v. een single malt. Pas na protesten uit de internationale whisky wereld over dit besluit van Diageo is de 12 jaar oude single malt terug gekeerd...

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Cardhu
pi_91257469
Ik weet het. Al vond ik de vatted malt niet eens zo heel slecht te drinken ansich. Maar de single malt is inderdaad stukken beter :Y
Gebruikt JW eigenlijk ook oudere Cardhu's voor haar blends of is het allemaal 12y?
  donderdag 13 januari 2011 @ 12:01:00 #260
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91257676
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 11:55 schreef Intrepidity het volgende:
Ik weet het. Al vond ik de vatted malt niet eens zo heel slecht te drinken ansich. Maar de single malt is inderdaad stukken beter :Y
Gebruikt JW eigenlijk ook oudere Cardhu's voor haar blends of is het allemaal 12y?
JW zal hoogstwaarschijnlijk een mix bevatten van diverse Cardhu-distillaten van allerlei leeftijden.
Om de blend smaak zo veel mogelijk gelijk te houden is het voor de blendmaster de taak om de keuze van vaten steeds weer opnieuw te bepalen, geen vat is immers gelijk.

Ze brengen weliswaar alleen een 12 jarige Single Malt op de markt, wat inhoud dat de jongste whisky die er in zit 12 jaar is, maar hoogstwaarschijnlijk zit ook daar oudere Cardhu in...
pi_91263196
zag het hierboven al voorbijkomen, maar voor diegenen die het gemist hebben, hier het uitgebreide persbericht:

quote:
Whisky Festival Leiden gaat verhuizen en wordt Whisky Live Holland!
International Whisky Festival/Whisky Live Holland 2011 gaat verhuizen van de Pieterskerk in Leiden naar de Grote Kerk in Den Haag!

Zelfde data andere kerk

Na zeven keer het whisky festival in Leiden te hebben georganiseerd, hebben wij besloten het International Whisky Festival / Whisky Live Holland in 2011 in De Grote Kerk in Den Haag plaats te laten vinden. Dit zal ook op vrijdag 18, zaterdag 19 en zondag 20 november zijn.

Wij werden, door het dit jaar benoemde management, geconfronteerd met een offerte waarin wij zouden worden beperkt in onze vrijheid van organisatie, terwijl de huur ook nog eens met bijna tachtig procent wordt verhoogd.

Aangezien wij al jaren een goed whisky festival organiseren zonder enige problemen en wij de prijzen voor zowel de bezoeker als de standhouder niet willen verhogen, zijn wij op zoek gegaan naar een andere locatie met dezelfde ambiance, ruimte, kwaliteit en bereikbaarheid met openbaar vervoer en auto.

Wij hebben die gevonden in De Grote Kerk in Den Haag waar het festival van 2001/2002 en 2003 werd gehouden. De kerk is de afgelopen jaren opgeknapt en aangepast aan de eisen van deze tijd.
Voor meer informatie zie: www.grotekerkdenhaag.nl

Hoewel wij niet stonden te springen om te verhuizen, vinden wij het nu een uitdaging het whisky festival in Den Haag te organiseren en het succes ervan voort te zetten. Deze beslissing houdt ons scherp en het festival zal voor iedereen een beetje anders zijn.

Wat echter hetzelfde blijft zijn de whisky standhouders met hun whiskys en onze vaste medewerkers.

Mooie bijkomstigheden in Den Haag:

· Een nieuwe hotel accommodatie op nog geen 100 meter afstand(z.s.m. informatie op de website)
· Veel eetgelegenheden in de omgeving(binnenkort meer informatie op deze website)
· Veel winkels en andere uitgaansgelegenheden in de omgeving(leuk voor de partners)

Wij hopen u allen weer te verwelkomen op ons mooie festival.

Tot ziens in Den Haag!
  donderdag 13 januari 2011 @ 16:45:32 #262
330150 CountingCrow
Waarom worden woorden waardig?
pi_91270273
Feest in Den Haag
There are 10 groups of people on the Web: Those who understand binary and those who don't
  donderdag 13 januari 2011 @ 20:33:55 #263
128548 pavv
The computer says NO
pi_91281466
Misschien toch weer eens heen..... maar ik heb meer zin in dat festival in die andere kerk..... WFNN in Groningen, en dat is al in maart :)

Verder wel een heel fijn proeverijtje gehad deze week... Leuke en mooie dingen geproefd samen met een aantal whiskyliefhebbers.... Lekker een flink aantal whiskies blind proeven en beoordelen en er gezellig over ouwehoeren.

Was goed toch, MadMaster? :s)
  donderdag 13 januari 2011 @ 22:33:29 #264
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91289827
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 20:33 schreef pavv het volgende:
Misschien toch weer eens heen..... maar ik heb meer zin in dat festival in die andere kerk..... WFNN in Groningen, en dat is al in maart :)

Verder wel een heel fijn proeverijtje gehad deze week... Leuke en mooie dingen geproefd samen met een aantal whiskyliefhebbers.... Lekker een flink aantal whiskies blind proeven en beoordelen en er gezellig over ouwehoeren.

Was goed toch, MadMaster? :s)
^O^
Heb 'jouw' Clynelish inmiddels in bestelling staan, mooie dram!
En de Bunna van Het Woeste Genoegen ook... :P

Geen WFNN voor mij dit jaar, dan ga ik de Whisky Mini Cruise doen, maar eerst nog a.s. zaterdag een 'familie'-proeverij die ik zelf organiseer, dan de 29e januari een proeverij die ik organiseer voor leden van de SC MEN alhier op Fok!, dan 2 februari een rechte Balvenie-proeverij, op 5 februari een restjesproeverij bij Zeewijck in IJmuiden, 12 februari het Hielander Whisky Festival in Alkmaar en dan moet ik de agenda van King's Court nog doorkrijgen, moet er nog een datum bekend worden gemaakt voor de Serious Request proeverij en moeten we met ons eigen Amsterdams Whisky Genootschap ook nog wat organiseren.

Damn, het is hard werken, maar I love it... :9
Uitrusten doen we wel weer tijdens de Whisky Sail richting het Islay Whisky Festival e.o. in mei... 8-)
  donderdag 13 januari 2011 @ 22:46:59 #265
128548 pavv
The computer says NO
pi_91290795
Wow! dat zijn een paar volle weekenden!

Ik zal ook bij de SR proeverij zijn (wordt vast goed) en ga zeker even kijken op Hielander Festival in mijn Alkmaar.

Vooral die whisky sail naar Feis Ile klinkt zeer interessant.
Ik ga ook met de boot, maar een maandje later en eindig dan meer in de Speyside.

En tussendoor werken we wat ;)
  donderdag 13 januari 2011 @ 23:01:31 #266
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91291786
Het najaar bestaat qua whisky-activiteiten, naast de reguliere proeverijen, uit Maltstock (mijn ontmaagding wat dat betreft :P ), waarschijnlijk een trip naar Schotland met diverse aandeelhouders van Caskplan langs 'onze' vaten (Port Charlotte, Kilchoman, Glengoyne en Glenglassaugh) en ik hoop in het late najaar naar Japan op vakantie te kunnen.
En laten ze daar nou toevallig ook distilleerderijen hebben... ;)
pi_91294616
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 23:01 schreef MadMaster het volgende:
ik hoop in het late najaar naar Japan op vakantie te kunnen.
En laten ze daar nou toevallig ook distilleerderijen hebben... ;)
jaloers! ik wil dolgraag een keer naar japan (in het voorjaar met de kersenbomen in bloei schijnt helemaal prachtig te zijn) maar helaas moet ik daar even wat geld voor opsparen want alleen de vliegreis is al een rib uit je lijf...
  donderdag 13 januari 2011 @ 23:56:40 #268
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91295165
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 23:46 schreef hagelslagfabrikant het volgende:

[..]

jaloers! ik wil dolgraag een keer naar japan (in het voorjaar met de kersenbomen in bloei schijnt helemaal prachtig te zijn) maar helaas moet ik daar even wat geld voor opsparen want alleen de vliegreis is al een rib uit je lijf...
Als je bloeiende vruchtenboemen wilt zien, moet je eind april naar Normandië gaan.
Dan staan alle appel- (en peren)bomen in bloei langs de Calvados-route en kan je onderweg bij zo'n 30 Calvados-stokerijen dit appeldistillaat proeven. De wijze waarop Calvados verkregen wordt is qua stookproces en rijping nagenoeg gelijk aan dat van whisky.

Stukken goedkoper dan Japan, net zulke mooie bomen met bloesem, mooie eerlijke distillaten, uitstekend eten en dus zeker een leuk uitje.
Heb dit afgelopen jaar gedaan rond Koninginnedag...
pi_91295832
quote:
Op woensdag 3 november 2010 16:10 schreef maen het volgende:
dat ik dit topic nog nooit tegengekomen ben zeg!
Dit :Y

Nu heb ik rond dit tijdstip toch 1 vraagje.
Ik ben opzoek naar een zachte, romige, & zoete whisky. Welke raden jullie mij aan? :)
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  vrijdag 14 januari 2011 @ 00:13:36 #270
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91295976
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 00:09 schreef Exentric90 het volgende:

[..]

Dit :Y

Nu heb ik rond dit tijdstip toch 1 vraagje.
Ik ben opzoek naar een zachte, romige, & zoete whisky. Welke raden jullie mij aan? :)
Romig? Zonder twijfel Bushmills 10 yr Single malt.



De nasmaak van deze whiskey is chocolade :D Serieus...probeer het..is een beetje apart eerst maar echt lekker drinkbaar.
Eclaire84: Wax je of je scheer je??
schouderklopje: waarom wil je dat weten??
Radicalist: zeg gewoon want ik hou van je. je heb zeker lekker glad kutje
Nektasje2: Hahah kijk deze gozer met moeite met 1 hand typen hahaahahah
pi_91296223
quote:
1s.gif Op donderdag 13 januari 2011 10:01 schreef borisz het volgende:

[..]

Ah...da's goed aan te rijden voor mij :Y) Ook met het OV btw :9 Ga je gezellig mee, Borisz? :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_91323978
quote:
Op vrijdag 14 januari 2011 00:13 schreef Eclaire84 het volgende:

[..]

Romig? Zonder twijfel Bushmills 10 yr Single malt.

[ afbeelding ]

De nasmaak van deze whiskey is chocolade :D Serieus...probeer het..is een beetje apart eerst maar echt lekker drinkbaar.
Ga ik zeker eens proberen ^O^ nog andere aanraders? :)
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  vrijdag 14 januari 2011 @ 17:58:25 #273
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91326385
quote:
Op vrijdag 14 januari 2011 00:09 schreef Exentric90 het volgende:

[..]

Dit :Y

Nu heb ik rond dit tijdstip toch 1 vraagje.
Ik ben opzoek naar een zachte, romige, & zoete whisky. Welke raden jullie mij aan? :)
Als je zoet zegt, dan denk ik altijd aan de Japanse Hibiki. De 12-jarige uitvoering is puur pruimen en de 2 keer zo dure 17-jarige versie heeft veel banaan.
Allebei zacht, misschien iets minder romig...
pi_91326748
quote:
Op vrijdag 14 januari 2011 17:58 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Als je zoet zegt, dan denk ik altijd aan de Japanse Hibiki. De 12-jarige uitvoering is puur pruimen en de 2 keer zo dure 17-jarige versie heeft veel banaan.
Allebei zacht, misschien iets minder romig...
Ga ik ook zeker eens proberen dankje :) ^O^
Op maandag 20 december 2010 03:32 schreef MYV het volgende:
vergeleken met KeFFuR1208 ben jij een god :6
  vrijdag 14 januari 2011 @ 19:05:07 #275
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91329472
Iemand hier bekend met Finlaggan The Original Peaty?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  vrijdag 14 januari 2011 @ 19:46:29 #276
330150 CountingCrow
Waarom worden woorden waardig?
pi_91331950
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:05 schreef De_Hertog het volgende:
Iemand hier bekend met Finlaggan The Original Peaty?
Nope, nog niet maar als je hem hebt geproefd, graag een korte review? :Y)
There are 10 groups of people on the Web: Those who understand binary and those who don't
  vrijdag 14 januari 2011 @ 20:42:11 #277
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91335581
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 19:05 schreef De_Hertog het volgende:
Iemand hier bekend met Finlaggan The Original Peaty?
Een Islay whisky die, naar verluid, afwisselend een Lagavulin, Caol Ila of Laphroaig is.
Ik ken deze versie op zich niet, maar de Finlaggan's die ik heb wel heb geproefd zijn net even 'rauwer' dan hun grote broertje, die wel onder eigen distilleerderij-naam op de markt gebracht is.
Overall geen slechte whisky, zeker niet als je bedenkt dat ze vaak maar de helft van het grote broertje kosten...
  vrijdag 14 januari 2011 @ 21:37:10 #278
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91339359
quote:
Op vrijdag 14 januari 2011 20:42 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Een Islay whisky die, naar verluid, afwisselend een Lagavulin, Caol Ila of Laphroaig is.
Ik ken deze versie op zich niet, maar de Finlaggan's die ik heb wel heb geproefd zijn net even 'rauwer' dan hun grote broertje, die wel onder eigen distilleerderij-naam op de markt gebracht is.
Overall geen slechte whisky, zeker niet als je bedenkt dat ze vaak maar de helft van het grote broertje kosten...
Net even rauwer klinkt goed, op z'n tijd. Paar mensen gaan hem hier bestellen, vandaar. Maar het is een soort mystery whisky dus? ;)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91339931
Vandaag deze besteld :D

Talisker 2006 - 25 years old - Special Release 2006 - Limited Edition. (25 yrs, 56,9%)


Proefnottie:
Kleur: vol goud. Neus: zacht en aangenaam met een lichte, warme prikkeling en duidelijk herkenbare tonen van peper. Eerst tonen van zeewier en lichte karamel, gevolgd door aromas van gerookte ham. Daarna complexere tonen van jodium en carbol en aromas van lichte geurige rook van hout, die uitwaait over een roomboter chocoladetaart, bedekt met schijfjes peer in een frambozencoulis. Dan tonen van nieuw beklede meubels. Met water komen er aromas van menthol en eucalyptus naar boven met tonen van geschroeid hout en geuren van het strand (vis) en lichte tonen van bootvernis. Smaak: medium, soepel en rijk, prima drinkbaar op cask strength. Aangenaam stroperige smaak, eerst zoet, dan licht rokerige tonen en lekker verwarmend met aromas van een chocoladetaart in frambozenpuree met tonen van kruidig hout en rook. Met water goed in balans met lichte zoetige aromas en ziltige tonen, met een licht zuurtje, zacht en drogend in de rokerige tonen. De afdronk is lang, verwarmend, aards met aromas van gember en chocolade en aan het eind tonen van drogend eikenhout.

Iemand die m toevallig kent en zijn/haar mening wil geven? :P
blub blub
  vrijdag 14 januari 2011 @ 21:47:40 #280
326617 Eclaire84
Ibi is beter dan Messi!
pi_91340050
56.9%? _O_

Geen overmatige alcohol geur/smaak?
Eclaire84: Wax je of je scheer je??
schouderklopje: waarom wil je dat weten??
Radicalist: zeg gewoon want ik hou van je. je heb zeker lekker glad kutje
Nektasje2: Hahah kijk deze gozer met moeite met 1 hand typen hahaahahah
  vrijdag 14 januari 2011 @ 21:53:21 #281
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  vrijdag 14 januari 2011 @ 21:54:36 #282
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91340491
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:37 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Net even rauwer klinkt goed, op z'n tijd. Paar mensen gaan hem hier bestellen, vandaar. Maar het is een soort mystery whisky dus? ;)
Ja, mysterieus, net als de Ileach.
Maar staat wel garant voor veel turf en jodium, dus als je daar van houdt...
  vrijdag 14 januari 2011 @ 22:01:52 #283
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_91341007
quote:
Op vrijdag 14 januari 2011 21:54 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja, mysterieus, net als de Ileach.
Maar staat wel garant voor veel turf en jodium, dus als je daar van houdt...
À la Laphroig dus? Dat zit wel goed dan :)
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_91343309
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:01 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

À la Laphroig dus? Dat zit wel goed dan :)
Dat herinnert me eraan dat ik weer eens Laphroaig 10y cask strength moet bestellen. Goddelijk drankje _O_
pi_91344457
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 21:54 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja, mysterieus, net als de Ileach.
Maar staat wel garant voor veel turf en jodium, dus als je daar van houdt...
Opzich wel. Talisker 10, Coal Ila 12, Laphroaig Quarter Casken Ardberg 10 vind ik allemaal erg smakelijk. Ik hoop natuurlijk wel dat deze wat complexer is dan een simpele Laphroaig 10 :P
blub blub
  vrijdag 14 januari 2011 @ 23:07:29 #286
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91345573
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 22:49 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Opzich wel. Talisker 10, Coal Ila 12, Laphroaig Quarter Casken Ardberg 10 vind ik allemaal erg smakelijk. Ik hoop natuurlijk wel dat deze wat complexer is dan een simpele Laphroaig 10 :P
Hebben we het nu over hetzelfde? :D
  zaterdag 15 januari 2011 @ 00:01:13 #287
330150 CountingCrow
Waarom worden woorden waardig?
pi_91349360
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 20:42 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Een Islay whisky die, naar verluid, afwisselend een Lagavulin, Caol Ila of Laphroaig is.
Ik ken deze versie op zich niet, maar de Finlaggan's die ik heb wel heb geproefd zijn net even 'rauwer' dan hun grote broertje, die wel onder eigen distilleerderij-naam op de markt gebracht is.
Overall geen slechte whisky, zeker niet als je bedenkt dat ze vaak maar de helft van het grote broertje kosten...
Grappig, deze ken ik dan weer wel...
There are 10 groups of people on the Web: Those who understand binary and those who don't
  † In Memoriam † zaterdag 15 januari 2011 @ 00:08:02 #288
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_91349963
Kent iemand Mackmyra (Zweedse Whisky) ?

Ik ben zelf half-Zweed, dus 'moet' ik het natuurlijk wel proberen, maar ik wil wel weten of het een klein beetje het geld waard is.
Carpe Libertatem
pi_91357347
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 januari 2011 23:07 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Hebben we het nu over hetzelfde? :D
Blijkbaar niet.Wil je wat meer uitleg geven? :P
blub blub
pi_91357972
Gaan mensen hier trouwens nog naar het whiskyfestival in Alkmaar??
Ik wel, ik ben erg benieuwd, het is mijn eerste festival (over whisky althans :P ) en voor de organisatie ook de eerste keer :D
  zaterdag 15 januari 2011 @ 10:20:24 #291
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91358149
quote:
5s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 00:08 schreef Boze_Appel het volgende:
Kent iemand Mackmyra (Zweedse Whisky) ?

Ik ben zelf half-Zweed, dus 'moet' ik het natuurlijk wel proberen, maar ik wil wel weten of het een klein beetje het geld waard is.
My 2 cents: Proef hem ergens op een proeverij of zo, maar koop (nog) geen hele fles.
Ik vind deze (vaak nog jonge) whisky een typische rubbersmaak hebben die me niet bevalt en vind de prijs/kwaliteit dus te veel uit balans...
  zaterdag 15 januari 2011 @ 10:22:40 #292
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91358175
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 08:41 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Blijkbaar niet.Wil je wat meer uitleg geven? :P
Ik heb het over de Ileach en de Finlaggan en jij post eerder iets over een Talisker 25y.
Vervolgens zeg je te hopen dat deze 'wat complexer is dan een simpele Laphroaig 10'.
Heb je het dan over de Ileach, de Finlaggan of de Talisker :?
  zaterdag 15 januari 2011 @ 10:25:20 #293
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91358232
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 10:06 schreef Sunnythesun het volgende:
Gaan mensen hier trouwens nog naar het whiskyfestival in Alkmaar??
Ik wel, ik ben erg benieuwd, het is mijn eerste festival (over whisky althans :P ) en voor de organisatie ook de eerste keer :D
Ja, ik, zaterdagmiddag.
En hoewel het het eerste eigen festival is van Wullie McMorland, eigenaar van Schots restaurant Hielander in Alkmaar, heeft hij zoveel ervaring op whiskygebied, met andere whiskyfestivals en wordt hij omringd door vele 'oud-gedienden' uit de whiskywereld, dat ik echt wel vertrouwen heb in een goed festival...
pi_91363527
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 10:22 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ik heb het over de Ileach en de Finlaggan en jij post eerder iets over een Talisker 25y.
Vervolgens zeg je te hopen dat deze 'wat complexer is dan een simpele Laphroaig 10'.
Heb je het dan over de Ileach, de Finlaggan of de Talisker :?
Ik hoop dat mijn net aangeschafte (en inmiddels ook door de TNT bezorgde) Talisker 25 toch wel complexer is dan een Laphroaig 10. De Ileach en Finlaggan ken ik helemaal niet.
blub blub
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:11:43 #295
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91365375
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 13:25 schreef nielsgeode het volgende:

[..]

Ik hoop dat mijn net aangeschafte (en inmiddels ook door de TNT bezorgde) Talisker 25 toch wel complexer is dan een Laphroaig 10. De Ileach en Finlaggan ken ik helemaal niet.
OK, wat ik al dacht, je reageerde op een verkeerde post, namelijk die van mij die over de Finlaggan ging...
pi_91369516
aangezien mn vader gezellig meedrinkt van mijn langzaam groeiende collectie, kwam ie (na licht aandringen :P) net met deze thuis van de boodschappen

pi_91370562
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 14:11 schreef MadMaster het volgende:

[..]

OK, wat ik al dacht, je reageerde op een verkeerde post, namelijk die van mij die over de Finlaggan ging...
Ja was inderdaad een beetje onduidelijk. Maar ken je deze specifieke Talisker 25 en wat vind je ervan?
blub blub
  † In Memoriam † zaterdag 15 januari 2011 @ 21:30:16 #298
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_91383519
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 10:20 schreef MadMaster het volgende:

[..]

My 2 cents: Proef hem ergens op een proeverij of zo, maar koop (nog) geen hele fles.
Ik vind deze (vaak nog jonge) whisky een typische rubbersmaak hebben die me niet bevalt en vind de prijs/kwaliteit dus te veel uit balans...
Proeverij is thuisproeverij geworden. Familie neemt een sample-flesje mee. :) (ik weet niet welke, dat was ik vergeten te vragen aangezien ze een stuk of 6 (ofzo) variaties hebben)
Carpe Libertatem
pi_91385072
quote:
14s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 21:30 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

Proeverij is thuisproeverij geworden. Familie neemt een sample-flesje mee. :) (ik weet niet welke, dat was ik vergeten te vragen aangezien ze een stuk of 6 (ofzo) variaties hebben)
Een boekje wat ik in de kast heb staan (101 whiskies to try before you die van Ian Buxton) heeft er ook een pagina over, overwegend positief:


:)
pi_91403350
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 10:25 schreef MadMaster het volgende:

[..]

Ja, ik, zaterdagmiddag.
:D wij ook!
En ik heb er ook alle vertrouwen in dat het een mooie middag zal worden :Y
  zondag 16 januari 2011 @ 12:16:42 #301
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_91404281
quote:
Op zaterdag 15 januari 2011 22:06 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Een boekje wat ik in de kast heb staan (101 whiskies to try before you die van Ian Buxton) heeft er ook een pagina over, overwegend positief:
[ afbeelding ]

:)
Ik ga ook een boekje schrijven met mijn 101 favoriete whiskies... ;)

De moraal van dit verhaal: Neem nooit wat een ander zegt klakkeloos aan, iedereen heeft z'n eigen mening over een whisky. Domweg geloven wat er in een boekje staat (of op een forum ;) ) is te kort door de bocht. Proef en oordeel zelf...

Hier verder: [Whisky /Whiskey Topic #20] - Glenfarclas wordt dit jaar 175 jaar oud!

[ Bericht 6% gewijzigd door MadMaster op 16-01-2011 12:50:21 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')