ff in de herhaling voor de expertsquote:Op vrijdag 17 september 2010 13:40 schreef DaviniaHR het volgende:
maar hoe zit dat dan met het stabiliseren van de productie met 9 mnd? tico, kan je dat dan nog ff goed uitleggen? betekent dat dat je productie niet meer wegzakt zomaar? of kan je ongestraft een paar dagen een voeding missen en dan toch op stoom blijven? hoeveel voedingen zijn er dan minimaal om je productie op gang te houden? wanneer is 2 voedingen (of 3) dan wel haalbaar met goede productie?
niet dat ik nu wil gaan afbouwen of zo, maar ik vraag het me wel af. aangezien het er op lijkt dat ik dat ga halen (![]()
![]()
) natuurlijk als aviva geen extra last krijgt van de medicatie...
en kan iemand me een schop onder mn kont geven dat ik beter moet opletten met aanleggen? dank u! (ben een beetje laks de laatste tijd...)
nu ik toch aan het vrage nben, aviva heeft nog wel eens de neiging om als ze aanligt haar hoofd om te draaienop zoek naar grote broer, en dan blijven drinken. moet ik haar dan maar gaan afkoppelen? of kan dit geen kwaad? tvoelt niet prettig, maar niet pijnlijk of zo (on the other hand, tepelvoeding deed ook geen pijn bij mij..)
Dat zou ik juist andersom zienquote:Op vrijdag 17 september 2010 16:18 schreef DoctorB het volgende:
De 2e komt in december. Ik heb inmiddels nieuwe FLESSEN gekocht.
Het wordt borstvoeding + flesvoeding, net als de vorige keer. Borstvoeding voor de gezelligheid, flesvoeding vanwege de voeding en het consternatiebureau kan het dak op.
Ik heb, met het oog op de bv en de behaalde resultaten in het verledenquote:Op vrijdag 17 september 2010 17:39 schreef Ticootje het volgende:
Oh de 2 uur regel is zeker in... Ik heb m ook al een paar keer gehoord. Inclusief te veel borstvoeding krijgen... pfff.. Wat is er nu zo moeilijk aan "op verzoek"??
Afvallen -> Ik zit al onder mn gewicht van voor de zwangerschap. Maar het gaat hier nu erg snel. Met voor en nadelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
Ik kreeg bij 6 maanden de vraag, nadat ze juist had vastgesteld dat ik borstvoeding gaf, hoeveel melk ze nog meer kreeg. Was ze helemaal van d'r à propos dat ik 'niks' antwoorddequote:Op vrijdag 17 september 2010 21:51 schreef Sonnetje85 het volgende:
en consultatiebureau geen last van hier. laatst de vraag hoe vaak k voed, uh geen idee. oh op verzoek dus... ook weer gehad
Wat lief!!quote:Op vrijdag 17 september 2010 22:09 schreef oeke het volgende:
Stom, ik dacht vanavond even over stoppen, ik heb een beetje last van die hormonen merk ik.
Maar als ik jullie verhalen zo lees, en bedenk hoe blij Ko kan kijken als we aanstalten maken voor de avondvoeding, kan ik het nog niet over mijn hart verkrijgen.
Die, ja die, wijst en roept hij dan naar het tepelhoedje.
En soms komt hij zelf aanzetten met het hoedje, dat heeft hij dan van tafel geplukt, die?
quote:Op vrijdag 17 september 2010 22:09 schreef oeke het volgende:
Stom, ik dacht vanavond even over stoppen, ik heb een beetje last van die hormonen merk ik.
Maar als ik jullie verhalen zo lees, en bedenk hoe blij Ko kan kijken als we aanstalten maken voor de avondvoeding, kan ik het nog niet over mijn hart verkrijgen.
Die, ja die, wijst en roept hij dan naar het tepelhoedje.
En soms komt hij zelf aanzetten met het hoedje, dat heeft hij dan van tafel geplukt, die?
In dat geval mag ze er nog wel even mee doorgaanquote:Op zaterdag 18 september 2010 22:01 schreef mrien het volgende:
Zou goed kunnen Linda![]()
nachtvoedingen zijn vaak een goede uitblijver van de menstruatie
Ik geloof niet dat je simpel een hele menstruatie gaat overslaan, want je baarmoederslijmvlies zal zich wel hebben opgebouwd tot het moment dat de prolactine je cyclus ging remmen. Als het prolactinelevel weer lager wordt, denk ik dat je alsnog een bloeding kunt verwachten. Dat je agenda daardoor door de war gaat, is denk ik wel weer aannemelijkquote:Op zaterdag 18 september 2010 22:03 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
In dat geval mag ze er nog wel even mee doorgaanWordt nu mn hele cyclus door de war gegooid? Of word ik dan gewoon over 4 weken alsnog ongesteld (het ziet er namelijk naar uit dat ze er weer klaar mee is, al 2 nachten goed doorgeslapen)
Stomme Fok!wetquote:Op zaterdag 18 september 2010 22:03 schreef Linda2205 het volgende:
[..]
In dat geval mag ze er nog wel even mee doorgaanWordt nu mn hele cyclus door de war gegooid? Of word ik dan gewoon over 4 weken alsnog ongesteld (het ziet er namelijk naar uit dat ze er weer klaar mee is, al 2 nachten goed doorgeslapen)
Ook als je in de tussentijd geen eisprong hebt gehad?quote:Op zondag 19 september 2010 12:16 schreef WupWup het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat je simpel een hele menstruatie gaat overslaan, want je baarmoederslijmvlies zal zich wel hebben opgebouwd tot het moment dat de prolactine je cyclus ging remmen. Als het prolactinelevel weer lager wordt, denk ik dat je alsnog een bloeding kunt verwachten. Dat je agenda daardoor door de war gaat, is denk ik wel weer aannemelijk
Auw!quote:Op vrijdag 17 september 2010 21:09 schreef WupWup het volgende:
Davinia die 9 maanden is minimaal. Veel vaker is het pas rond de eerste verjaardag, daarom ook geen drinken bijgeven in het eerste jaar. (Dat is een veel grotere aanslag op het vraag-aanbod principe dan vast voedsel.)
Ik zou in jouw geval wel afkoppelen, jij moet zo secuur aanleggen.
En dan krijg je nu met liefde en plezier een trap onder je gat![]()
Anovulatoire cyclusquote:Op zondag 19 september 2010 16:54 schreef Ssserpente het volgende:
[..]
Ook als je in de tussentijd geen eisprong hebt gehad?
Ik kolf ook nog één of twee keer per dag op m'n werk, hoor. We hebben een uur pauze en die neem ik anders toch niet.quote:Op maandag 20 september 2010 12:02 schreef WupWup het volgende:
[..]
Anovulatoire cyclusMenstruatie is vooral de afbraak van het baarmoederslijmvlies, niet zozeer het afstoten van het onbevruchte eitje. Dat kan ook zonder slierten en klonten
![]()
Aaah, op die fiets. Beeldende uitleg weer, thanks!![]()
Bij de vbn ben ik lang geen 5 a 10 uur bezig per week.quote:Op maandag 20 september 2010 12:08 schreef WupWup het volgende:
Gelijk heb je Tico, dat je het zekere voor het onzekere neemt. Hoop dat jullie er snel vanaf zijn. Is het ook al weg bij de andere meiden?
De LLL-scholingsdag afgelopen zaterdag was leuk! Veel geleerd en info gekregen over de opleiding tot leidster, maar ik twijfel nog een beetje. Er gaat best veel tijd in zitten en ik weet nog even niet waar ik 5-10 uur per week vandaan ga halen de komende 1-2 jaar. Dus ik oriënteer me ondertussen ook even op de VBN-opleiding en misschien sla ik het beiden wel over en ga ik over een paar jaar direct de opleiding tot lactatiekundige volgen.
Oh, en Niels slaapt heeeeeel lief in de doeken hij maakt precies dezelfde geluidjes als 'ie wil drinken als Emma
![]()
Ja? Wat grappig en schattig!quote:Op maandag 20 september 2010 12:08 schreef WupWup het volgende:
Oh, en Niels slaapt heeeeeel lief in de doeken hij maakt precies dezelfde geluidjes als 'ie wil drinken als Emma
![]()
Dat vind ik ookquote:Op dinsdag 21 september 2010 09:58 schreef lily het volgende:
Ik was nog eens aan het denken over het kolven na 9 maanden (op je werk).
Mijn collega's gaan een keer of 5 per dag samen roken. Ik vind eigenlijk dat ik die tijd dat zij daarvoor gebruiken dan ook wel als kolftijd mag hebben (ik doe er net een half uurtje over)
Of werkt dat niet zo?
kolven is ook nuttig, omdat je anders met natte vlekken in je shirt looptquote:Op dinsdag 21 september 2010 10:01 schreef Twinkly het volgende:
[..]
Dat vind ik ookEn roken is niet eens nuttig (ja, voor hun, omdat ze verslaafd zijn en anders gestrest raken), kolven wel!
Daar heb ik (helaas zou ik bijna zeggen) nooit last van. Ik merk nergens meer aan dat ik bv geef (ja, dat Leah nog 3/4 keer per dag drinktquote:Op dinsdag 21 september 2010 10:04 schreef DaviniaHR het volgende:
kolven is ook nuttig, omdat je anders met natte vlekken in je shirt loopt![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lotte!
Noah!
En toen moest ze poedertjes gaan afmeten, flesjes warmen, alsnog kind voeden en flesjes gaan soppen. Wat een tijdwinst...quote:Op woensdag 22 september 2010 10:55 schreef Sonnetje85 het volgende:
mijn zus is om die reden gestopt met bv, na 6 weken.
lieke ging lopen irriteren als ze aan t voeden was, plus een regeldag bij tim.
toen had ze zoiets van tis goed zo. ze wilde niet alleen maar boos zijn op lieke
dat kan hij ook als ze de borst geeftquote:Op woensdag 22 september 2010 12:11 schreef Sonnetje85 het volgende:
gaat een stuk sneller ja
want he ze heeft ook een echtgenoot die ook met hun kinderen kan omgaan...
Dit vind ik ook.quote:Op woensdag 22 september 2010 13:06 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Als er bijzonderheden zijn zoals fingerfeeden, nakolven, tepelhoedjes en noem het maar op..dat kost gewoon veel meer tijd. Ik denk dat je dan voor jezelf de afweging moet maken hoeveel het je waard is allemaal.
Zo zie ik dat zelf helemaal niet hequote:Op woensdag 22 september 2010 21:10 schreef WupWup het volgende:
Ik ben nog vergeten te reageren op de foto van Linda! Mooie foto en nog van harte gefeliciteerd!
Je bent nu langvoedster![]()
Ongeveer 80% van de moeders start met het geven van borstvoeding. Dat cijfer daalt vervolgens snel, heel erg snel, veel te snel. Bij de leeftijd van 3 maanden schommelt het percentage nog maar rond de 30% en hoe die grafiek verder gaat laat zich raden.quote:Op woensdag 22 september 2010 21:37 schreef Basboussa het volgende:
Ik ben me aan het voorbereiden op een nieuwe poging bv, en kwam cijfers tegen dat hier in Kanada 85% van de vrouwen bv geeft, al dan niet voor een lange periode. Dat vond ik eigenlijk heul veul, en vroeg me af hoe dat in Nederland ligt? Schattingen? Idee? Ik ken ook eigenlijk alleen maar bv-dames... (Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik voornamelijk omgang heb met van die idealistische weloverwogen niet werkende moeders, die heel bewust opvoeden enzo, ik ben niet zo'n tiep, maar die geven rustig 3 jaar bv, en hoewel dat niet raar of 'slecht' is, besef ik wel dat dat niet de norm is)
Hier kan ik me bij aansluiten. Het was voor mij ook vele malen makkelijker om op flesvoeding over te stappen en wel om verschillende redenen, niet alleen de duur van de voeding zelf. Het is niet de reden geweest dat ik met borstvoeding ben gestopt, maar ik kan niet ontkennen dat flesvoeding geven makkelijker was.quote:Op woensdag 22 september 2010 13:27 schreef lily het volgende:
[..]
Dit vind ik ook.
Ikzelf vind borstvoeding geven heerlijk en heb het bij alledrie mijn kinderen gedaan (en nu nog steeds) maar ik had geen bijzonderheden. Nooit een bo gehad of spruw...niks. Nooit een LD hoeven "raadplegen".
Maar als dat allemaal wel het geval zou zijn geweest dan weet ik het toch zo net nog niet hoor. Ik hekel kolven sowieso, dus ik denk echt dat ik er dan de brui aan had gegeven.
Ik vind het geven van een flesje eigenlijk makkelijker (maar niet leuker)
Ja anders kon ik het weggooien.. Het is nog steeds goed voor dr.quote:
Ik heb tot vandaag ook nog elke dag hulp gehad van familie. Vandaag was de eerste dag alleen. En het ging best goed. Graeme wakker gemaakt voordat ik Anna moest gaan voeden, zodat hij zijn boterham kon eten (en teletubbies kon kijken ondertussen) terwilj ik dus bezig was. En een half uur voor de volgende voeding heb ik hem naar bed gebracht, en zowaar sliep hij gelijk, dus tijdends de volgende voeding/kolf-gebeuren sliep hij. En bij de volgende voeding heeft hij even in de box gespeeld, niet van harte, maar goed genoeg. En de voeding erna was mn Lief alweer thuis. Op deze manier is het best te doen, eigenlijk dus maar 1 voeding waarbij hij het niet zo leuk vond. Maar dat vind ik nog wel te overzien. Dus hopen dat we dit ritme kunnen houden zo.quote:Op donderdag 23 september 2010 12:16 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hier kan ik me bij aansluiten. Het was voor mij ook vele malen makkelijker om op flesvoeding over te stappen en wel om verschillende redenen, niet alleen de duur van de voeding zelf. Het is niet de reden geweest dat ik met borstvoeding ben gestopt, maar ik kan niet ontkennen dat flesvoeding geven makkelijker was.
Als je nog een tweede hebt die zo afhankelijk van je is, dat ís ook gewoon zwaar, tessie. Is het mogelijk dat je tijdelijk wat meer hulp overdag krijgt van bijvoorbeeld een familielid? Totdat je weet wat het maximaal haalbare is voor wat betreft de borstvoeding is dat misschien wel erg fijn. Zo geef je jezelf de tijd om te kijken of je een status quo kunt bereiken waar je mee kunt leven. Het zou zonde zijn als je de borstvoeding halsoverkop opgeeft omdat je niet de tijd krijgt om een ritme erin te vinden.
Annicka drinkt momenteel nog minimaal vier keer bij mij (ochtend, middag, avond, nacht) en dan daartussen ook nog een keer of twee, drie. Dus van minder drinken heb ik volgens mij nog niets gemerkt.quote:Op donderdag 23 september 2010 19:26 schreef Beessie-Jen het volgende:
ooohh wat een toffe en lieve foto Ticoo![]()
![]()
![]()
en die van Linda had ik ook nog niet op gereageerd; jeujjj een jaar!!! en wat een heerlijke foto!![]()
nog ff een vraagje aan de mama's hier met iets oudere babietjes; wanneer gingen jullie kindjes minder vaak drinken?
momenteel drinkt Evie 1 keer smorgens en 1 keer smiddags bij mij, en in de avond krijgt ze een avondpapje... (ze is inmiddels bijna 10 maanden).
Ondersteboven met het scherm open op de vensterbank (boven de verwarming) zetten. Kan nog wel eens werken.quote:Op vrijdag 24 september 2010 16:00 schreef tessie het volgende:
Ik had een LK gemaild, maar heb nog geen reactie terug gehad. Maar het gaat ondertussen ook best wel goed eigenlijk, dus heb er ook niet zo'n haast mee. En volgende week komt die mevrouw van het CB ook nog hier, zij is geen LK maar ze weet wel heel veel van bv en fingerfeeding enzo.
Ik zat net trouwens onhandig te doen, en toen viel mijn kolf flesje om, en druppelde er zo wat melk op mijn laptop. Het leek niet zoveel, maar nu doet mijn laptop het dus niet meer
Deze heb ik atm te huur van de LK http://www.medela.nl/BENELUX/breastfeeding/products/symphony.phpquote:Op vrijdag 24 september 2010 18:39 schreef Ticootje het volgende:
Ik weet niet of je kunt kolven met een hoedje... Je hebt al de meest professionele kolf (toch ziekenhuis/huur kolf?) Je hebt een handkolf? Ik zou even een goede electische huren bij de thuiszorg. Die zijn meer geschikt voor fulltime kolven. MEt mijn handkolf trok ik ook mn tepels kapot.
Als je hart zegt doorgaan, dan moet je dat doen. Maar laat de borstvoeding niet ten koste van alles gaan. Je hebt echt al voldoende voor je kiezen gehad.
ruim 1,5 week nu, en toch ondanks de openheid van de tepels wel zodanig dat het niet meer voelt alsof er 10000 naalden door die heule kleine openingen willenquote:Op vrijdag 24 september 2010 20:25 schreef Ticootje het volgende:
Die kolf sympony is inderdaad de goede. Hoelang heb je die nu? Misschien gaat het snel beter met deze kolf.
NEE! Niet doen als je spruw hebt.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:07 schreef DaviniaHR het volgende:
maffe, je kan natuurlijk ook een heel kleinbeetje melk op je tepels laten drogen, en als dat droog is, daktarin eroverheen. dat ff laten intrekken, schoon zoogcompres erop en de boel weer netjes hangen.(dat deed ik tenminste toen ik spruwgeïnduceerde kloven had. ging de spruw ook prachtig mee weg.)
zit je wel iets langer met een ontbloot bovenlijf, maar ach.
twinkly, dank voor je antwoord!ik heb vooralsnog geen knobbels of bobbels gehad, en ook geen gevoelige klieren, dus wrs komt er geen bo door het slechtere drinken. maar ben er toch bang voor... ik kreeg ook geen pijnlijke stuwing, maar har luiers werden ook minder vol (of ik verschoonde ze vaker, ik weet nog steeds van voren niet dat ik van achter leef, maar das voor een ander topic
) maar daardoor ga / ging ik ook twijfelen aan mn productie. een mens moet toch irreele angsten mbt bv? houdt het leven spannend en zo
al drinkt ze vandaag al een stuk beter. behalve links. ineens gaat de rugbyhouding minder lekker, ze glijdt weg of zo. en met de doorgeschoven madonnahouding spuit het haar neus uit op een tsrgeeft ook zo'n troep.
ach, het gaat goed, en ik ben allang blij daarover
trouwens tico, wat een onwijs lieve foto!![]()
![]()
deed ik wel, en daarna daktarin erover heen als het droog was.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:09 schreef Ticootje het volgende:
[..]
NEE! Niet doen als je spruw hebt.
En toch is dat dus niet verstandig.quote:Op zaterdag 25 september 2010 14:12 schreef DaviniaHR het volgende:
[..]
deed ik wel, en daarna daktarin erover heen als het droog was.
3-4 dagen en daarna nasmeren.quote:Op zaterdag 25 september 2010 18:53 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik heb het ook niet gedaan toen ik spruw had, better safe than sorry.
Ik ben zelf een groot voorstander van gv.Het heeft hier twee keer ontzettend goed geholpen, in tegenstelling tot de reguliere middelen. Je zit nu al drie weken te emmeren en kennelijk zit er weinig verbetering in. Als het reguliere middel had geholpen, had je er in een week af moeten zijn, dacht ik?
Mijn huisarts adviseerde zelfs om een druppeltje melk op mijn tepels te doenquote:Op zaterdag 25 september 2010 14:29 schreef Ticootje het volgende:
[..]
En toch is dat dus niet verstandig.
Orea heeft ze gebruikt, ik begreep van haar dat ze ze geweldig vond. Ze weet ook waar je ze kunt bestellen dacht ik.quote:Op zaterdag 25 september 2010 20:23 schreef voodoolady het volgende:
[..]
Mijn huisarts adviseerde zelfs om een druppeltje melk op mijn tepels te doenIk hoefde zelf ook niet behandeld te worden. Maar wat ze voorschreef hielp dan dus ook niet. Gv hielp gelukkig wel.
Ik weet niet of het wat is, ik heb er zelf geen ervaring mee maar helpen die mother mates of hydrogel compressen van Medela niet bij tepelkloven?
Leia op 1 arm en de andere hand om de borst vast te houden. Ik zal ff kijken of ik er eens een foto van kan maken.quote:Op zondag 26 september 2010 12:44 schreef Orea het volgende:
Omdat in het openbaar voeden voor mij nogal lastig gaat (zonder kussen dan, bedoel ik! Het lukt me echt niet Leia met 1 hand vast te houden en met de andere mijn borst.. en mijn borst is echt te groot om die niet vast te houden, anders kloven!) heb ik gisteren bij de Wibra echt een te lelijk soort opblaasbaar badkussen gekocht voor 1,5 euro ofzo
Straks maar eens proberen of dat dan werkt! Zou wel ideaal zijn!
Orea, het is een kwestie van oefenen. Wat ik wel vaker deed, was Harry in rugby-houding en dan op mijn heupquote:Op zondag 26 september 2010 12:44 schreef Orea het volgende:
Omdat in het openbaar voeden voor mij nogal lastig gaat (zonder kussen dan, bedoel ik! Het lukt me echt niet Leia met 1 hand vast te houden en met de andere mijn borst.. en mijn borst is echt te groot om die niet vast te houden, anders kloven!) heb ik gisteren bij de Wibra echt een te lelijk soort opblaasbaar badkussen gekocht voor 1,5 euro ofzo
Straks maar eens proberen of dat dan werkt! Zou wel ideaal zijn!
Op 1 arm voeden kan ik ook maar echt makkelijk aan 1 kant. Maar Leyla is wel tevreden met 1 borst dus voor ff 1 voeding tussendoor kan het wel. Anders ga ik wel even apart zitten.quote:Op zondag 26 september 2010 14:20 schreef Orea het volgende:
Het zal misschien inderdaad nog wel een kwestie zijn van meer oefenen.. Punt is dat ik echt als ik links voed, mijn borst met mijn linkerhand moet vasthouden.. dus dan is het lastig Leia in die arm te leggen
Merk wel dat het aanhappen gewoon goed gaat nu, dus dat hoeft niet 5 keer overnieuwmisschien thuis maar eens proberen, zonder kussen en kijken hoe dat gaat..
haha, nou ik hoop toch ook ooit voor een 2e te mogen gaan proberen... (niet nu direct, maar weet dus niet of het 'normaal' is dat ik nu nog steeds niet ongesteld ben...).quote:Op zondag 26 september 2010 18:28 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Annicka was 13 maanden toen ik voor het eerst weer ongesteld werd. Sinds die tijd probeer ik er weer vanaf te komen ook...
Dat is echt oneerlijk...quote:
Echt welquote:
Ik had er vannacht maar 1quote:Op zondag 26 september 2010 20:30 schreef WupWup het volgende:
Vooral omdat ik nog stééds 2-3 nachtvoedingen doe plus de rest
Ja echt he? Jen die kwam gewoon nog 3x per nacht toen ze 10 maanden oud was. En nog slaapt ze neit door, minimaal 2x per nacht maakt ze me wakker. Dat was vannacht dus vaker dan Leyla. Gelukkig kwam Leyla meteen na Jen, dus 2x wakker voor 2 kindjes.quote:Op zondag 26 september 2010 20:38 schreef WupWup het volgende:
Oh heerlijk joh!
Ik ben trouwens gisteravond echt even keihard gebetenZag net dat er nóg een tandje staat te dringen. Dat zijn er dus 4 tegelijk bovenin. En ik dacht een paar maanden terug dat bijten zonder tanden zeer deed. What did I know
Ja, dat had ik bij de 2e ook (eerste nog eerder, maar toen voedde ik al niet meer). Bij de 3e pas na een maand of 7 (terwijl ik nog een half jaar nagebloed heb van de bevallingquote:
Wij zijn zo leuk?quote:Op maandag 27 september 2010 12:40 schreef Grijs het volgende:
[..]
Ja, dat had ik bij de 2e ook (eerste nog eerder, maar toen voedde ik al niet meer). Bij de 3e pas na een maand of 7 (terwijl ik nog een half jaar nagebloed heb van de bevalling).
Wat doe ik hier eigenlijk nog... ik voed al een paar maanden niet meer...
Wat fijn dat de LK langskomt om je te helpen, ik hoop dat jullie snel zorgeloos kunnen genieten van de borstvoedingquote:Op maandag 27 september 2010 13:18 schreef tessie het volgende:
Morgenochtend komt de LK hier thuis om alles te bespreken! Ben blij dat ik haar toch gebeld heb. En vanmiddag medicijnen voor de spruw ophalen, en dan maar hopen dat vanaf morgen het allemaal wat beter gaat.
Collega laatst weer over zijn vrouw: X moest stoppen want ze had niks (stopte toen kind 3 dagen oud was).quote:Op maandag 27 september 2010 17:20 schreef Orea het volgende:
Echt, een ieder moet het zelf weten wáárom ze stopt..Maar ga geen kul verkondigen om het 'goed' te praten...
Ik maak er dan altijd 2 jaar van, om ze echt achterover te laten slaan...quote:Op maandag 27 september 2010 17:20 schreef Orea het volgende:
Ik word een beetje moe van de mensen om mij heen.. Zo ook gisteren, een buurvrouw van verderop was aan het collecteren, en kwam even snel kijken bij Leia... 'oh borstvoeding! Fijn hè?.. Ik heb het 4 maanden gegeven en toen was het klaar hoor. Toen was ik het wel zat en sowieso is langer voeden vaak niet mogelijk omdat je niet genoeg voedingsstoffen meer hebt dan!'
![]()
Ik begin er ook een beetje zat van te worden om aan te geven dat de kans dat je niet genoeg voedingsstoffen in je BV hebt bijna nihil is... Maar schijnbaar is het makkelijk dat op te geven als reden waarom je stopt, zodat je je niet schuldig hoeft te voelen ofzo? Echt, een ieder moet het zelf weten wáárom ze stopt..Maar ga geen kul verkondigen om het 'goed' te praten...
Ik kon het dan ook niet laten om te melden dat ik tot zeker na een jaar wilde blijven voeden![]()
Jep, zonder voorlichting kan ik dat begrijpen, de melk komt ook pas bij dag 3 of 4 op gang..quote:Op maandag 27 september 2010 17:22 schreef lily het volgende:
[..]
Collega laatst weer over zijn vrouw: X moest stoppen want ze had niks (stopte toen kind 3 dagen oud was).
Ja, tuurlijk
lief heequote:Op maandag 27 september 2010 17:17 schreef oeke het volgende:
Ik heb gister voor het eerst een echt gesprek met mijn zoon gehad:
Mama?
Ja, Kobus?
Die!
Wil je drinken?
Ja!![]()
Ze heeft 5 dagen op een kraamkamer gelegen, ik neem aan dat er daar toch iets van voorlichting is.quote:Op maandag 27 september 2010 17:24 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Jep, zonder voorlichting kan ik dat begrijpen, de melk komt ook pas bij dag 3 of 4 op gang..
Niet alle ziekenhuizen zijn heel borstvoedingsvriendelijk. Er zijn zelfs die best snel naar de fles grijpen..quote:Op maandag 27 september 2010 17:28 schreef lily het volgende:
[..]
Ze heeft 5 dagen op een kraamkamer gelegen, ik neem aan dat er daar toch iets van voorlichting is.
Dat is het ook, maar blijkbaar hebben sommige vrouwen een excuus nodig om te kunnen stoppen, zodat het voor hun gevoel gerechtvaardigd is.quote:Op maandag 27 september 2010 17:31 schreef lily het volgende:
nou ja, goed. Hoe dan ook een kulreden.
En daarbij, ik ben altijd wel van het inlezen enzo en kan soms niet begrijpen dat anderen dat niet doen.. Als ze dat hadden gedaan hadden ze geweten dat het even duurt voordat de productie op gang isquote:Op maandag 27 september 2010 17:31 schreef lily het volgende:
nou ja, goed. Hoe dan ook een kulreden (ik neem niet aan dat ze je aanraden om te stoppen omdat je niks hebt in zo'n kraamkamer)
Bij mij vroegen ze wel of ik hulp nodig had, maar dat had ik niet dus werd er verder niet meegekeken ofzo. Maar dat vond ik prima.quote:Op maandag 27 september 2010 17:34 schreef Orea het volgende:
Ja dat zei ik er nog wel bij Tico, tot zeker een jaar maar het liefst tot de 2 jaar!
En nou is dat ook waar, als het allemaal lukt (ook met een volgende zwangerschap en productie enzo) dan wil ik dat ook!
Hier in het ziekenhuis was het ook knudde.. Ze kwamen alleen af en toe binnen: heb je haar alweer gevoed? Ja? Mooi! En niet even meekijken met aanhappen/aanleggen... Maar op de informatie avond werd wel heel enthousiast geroepen dat ze een borstvoedingscertificaat hebben!
Er zijn heel veel vrouwen die echt niet verder kunnen kijken dan de bevalling. Zeker bij een eerste kindje. Ik had dat ook bij Jen, ik dacht dat borstvoeding zo iets natuurlijks was, wat kon er nu fout gaan?quote:Op maandag 27 september 2010 17:35 schreef Orea het volgende:
[..]
En daarbij, ik ben altijd wel van het inlezen enzo en kan soms niet begrijpen dat anderen dat niet doen.. Als ze dat hadden gedaan hadden ze geweten dat het even duurt voordat de productie op gang is
Zonder M. was ik er allang mee gestopt! En dan binnen die eerste 2 weken.. Kloven, overproductie, kind wat maar bleef afvallen.. vooral 's nachts heb ik heel veel aan hem gehad. Had ik hem niet gehad, met zijn rust en enthousiasme (ik heb meerdere keren 's nachts geroepen: haal maar KV! Dit gaat niet werken!! Is dit nou 'genieten'?? En dan zei hij weer: als jij dat wil, dan doe ik dat morgenochtend als eerste! Maar dat wil je niet.. tis zwaar, maar je kan dit!!) en dat heeft de BV wel gered..quote:Op maandag 27 september 2010 17:34 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Zonder support van je omgeving, zeker van je man, ben je als vrouw ook geneigd om snel te stoppen.
Super! Volgens mij is hij ook wel superzuinig op zn meisje.quote:Op maandag 27 september 2010 17:43 schreef Orea het volgende:
Het was zelfs zo mooi, wordt nog week als ik eraan denk: voor rond de bevalling heb ik tegen M. gezegd: ik wil dat er niks in Leia's mond komt, voordat ze aangelegd is geweest...
Na de geboorte wilde de vlos even checken of Leia's verhemelte netjes dicht was enzo, en ik hoorde hem gelijk zeggen: HO! WE (we ook echt) willen niet dat er iets in haar mond komt voor ze aangelegd is geweest!
Leah na een uurtje, meteen nadat ik van de OK kwam (op de uitslaapkamer). Ze werd er speciaal voor naar beneden gebracht, waar ik lag, en werd uitgekleed (warmtelamp erboven) en op mijn borst gelegd.quote:Op maandag 27 september 2010 18:03 schreef Sonnetje85 het volgende:
floris is ook pas na 2 uur ofzo aangelegd.
Nee, niet gehaald dus. Ik heb op de foto's gekeken (eigenschappen, tijdstip)quote:Op maandag 27 september 2010 18:34 schreef lily het volgende:
Dat wist ik niet, Orea.
Ik denk dat we binnen het uur net gehaald zullen hebben (het hechten duurde ong 3 kwartier).
iewquote:Op maandag 27 september 2010 18:38 schreef oeke het volgende:
maar ik heb een foto van het maken van een 'hamburger' en dat werd gedaan door een verpleger met geblondeerd haar en nicotine gele vingers en ik werd er erg ongemakkelijk van.![]()
Ja, leuk vond ik dat. Vooral ook dat enthousiast worden. Ze heeft nooit laten merken dat ze de bv echt wil ofzo. Zoals Senna die naar miss-sly's borsten grijpt of haar shirt naar beneden trekt.quote:Op maandag 27 september 2010 18:38 schreef oeke het volgende:
Trouwens wat lief dat Leah zo enthousiast werd! En mama zei!
In het eerste uur na de geboorte is een baby wakker, alert en daardoor goed in staat voor het eerst aan de borst te gaan. Met die eerste keer vindt de zogenaamde inprenting plaats, wat ten goede komt aan het verloop van de borstvoedingsperiode.quote:Op maandag 27 september 2010 18:27 schreef Orea het volgende:
Wisten jullie dat het gaat om aanleggen na geboorte van de placenta, ipv de beeb? Ik dacht dat Leia binnen een uur na geboorte was aangelegd, maar het was zelfs een half uur, gerekend vanaf de placenta![]()
Als de placenta eruit is daalt je progesteron gehalte ineens mega en krijg je een 'boost' prolactinehormoon. Leg je binnen een uur aan dan maak je de meeste receptoren aan. (zo zeg ik het goed toch, dames die ervoor leren?)
Nee, al was ik het aan het overwegen, maar pas per volgend jaar. En per volgend jaar moet je een HBO-V hebben om te kunnen gaan leren voor lactatiekundige, heb ik begrepen.. Dat wordt me iets te lang in de boekenquote:Op maandag 27 september 2010 18:45 schreef WupWup het volgende:
[..]
In het eerste uur na de geboorte is een baby wakker, alert en daardoor goed in staat voor het eerst aan de borst te gaan. Met die eerste keer vindt de zogenaamde inprenting plaats, wat ten goede komt aan het verloop van de borstvoedingsperiode.
En het klopt dat met de geboorte van de (gehele) placenta de melkproductie pas goed op gang komt. Prolactinereceptoren maak je zeker een week aan (lactogenese II).
Ben jij stiekem aan het studeren Orea?
Oeh, jij hebt ook een katje aan de borst.. (Jonge poesjes doen dat ookquote:Op maandag 27 september 2010 18:46 schreef Orea het volgende:
Oh wat cute van Ko! En ook van Leah overigens, mama
Leia begint nu te 'kriebelen'.. echt met haar vingertjes heel zachtjes in mijn borst drukken...heel ritmisch! Vind het echt superschattig..
Hier ook zo eentjequote:Op maandag 27 september 2010 18:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Oeh, jij hebt ook een katje aan de borst.. (Jonge poesjes doen dat ook![]()
)
ooh oeke, wat gezellig!quote:Op maandag 27 september 2010 17:17 schreef oeke het volgende:
Ik heb gister voor het eerst een echt gesprek met mijn zoon gehad:
Mama?
Ja, Kobus?
Die!
Wil je drinken?
Ja!![]()
Of ze wilt wel sabbelen maar geen melk, of je hebt een sterk toeschietreflex, of ze heeft geen geduld tot het toeschietrefelx, of ze heeft last van dr mondje, of ze heeft last van dr oren..... Het kan zoveel zijn...quote:Op maandag 27 september 2010 18:53 schreef Saffier het volgende:
[..]
Hier ook zo eentje
Al heeft ze vandaag vnl ruzie met mijn borstensteeds maar loslaten, trekken, weer aanhappen al nee schuddend... En er zit echt zat in
Valt dit onder regelen?
Ja dat ze het even in haar mond zou moeten houden, heb ik idd gelezen. Maar hoe zorg je er dan voor dat je baby dat niet gelijk doorsliktquote:Op maandag 27 september 2010 19:51 schreef Flower-Ti-Amo het volgende:
Tessie de Nystatine heeft Finn ook eens gehad, druppels inderdaad. Hier stond er in de bijsluiter dat hij het in zijn mond moest houden voor een paar tellen en daarna pas mocht doorslikken en dan 3x per dag geloof ik. Ik heb het zelf toen na iedere voeding, een lagere dosis gegeven met een lepeltje zodat het beter verspreid werd door zijn mond.
Ik moest toen trouwens zelf ook de nystatine gebruiken.
"Nee, Vies!"quote:Op maandag 27 september 2010 19:57 schreef Ssserpente het volgende:
Wil Jen het nu niet weer eens proberen, Tico?
Ja mijn tutta.quote:
Dit herken ik ook wel hoor!quote:Op maandag 27 september 2010 19:16 schreef Orea het volgende:
En inderdaad, schijt hebben aan. Ik moet me er echt gewoon eens overheen zetten. Maar wat ik al zei, altijd heb ik die 'mega' boobs enigszins weggestopt en nu zijn ze zo nu en dan een beetje zichtbaar.. das wennenmaar komt wel goed!
Grappig, Elise lijkt het heel lekker te vindenquote:Op maandag 27 september 2010 20:48 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Door de nystatine zijn we overgestapt op gv trouwens, Annicka deed op een gegeven moment haar mond gewoon niet meer open voor het spuitje...
quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:46 schreef DaviniaHR het volgende:
wat een herkenning weer hier!
oeke, zo schattig dat gesprekje met ko!![]()
![]()
zo hadden wij een paar dagen geleden ook een momentje. aviva zat op de grond, en PR vraagt voor de grap of ze wil dinken. prompt draait het hoofdje hoopvol naar mij. überschattig!
aviva begint steeds duidelijker aan te geven dat ze wel een slokje lust. zo schattig!bijv als ik haar vasthoud, begint ze te wippen en te trappelen met haar beentjes, zo van, "als ik nou heel wild ga bewegen, ga je vast zitten! En als je dan toch zit, kan je meteen dat shirt omhoog gooien!
"
en idd soms de handjes op mn borst leggen, of ongegeneerd staren naar mijn boezem werkt ook wel
en over dames die zeggen dat ze 'moesten' stoppen...
welke smoesjes hebben we zoal?
- ik had kloofjes, dus ik moest stoppen
- ik had spruw, dus ik moest stoppen
- ik had een bo, dus ik moest stoppen
- mijn melk had niet voldoende voedingswaarde, dus ik moest stoppen
- ik had niet voldoende melk, dus ik moest stoppen
- ik heb KMA, dus ik kon geen bv geven (vond ik nog een mooie)
welke hebben we nog meer?
de enige reden waarom iemand zou MOETEN stoppen is als de gezondheid (zowel fysiek als psychisch) van moeder in gevaar komt door bv te geven. alle andere gevallen is een keuze. en daar moet je m.i. gewoon voor uitkomen, ipv je te verschuilen achter slappe excuses
maar idd, die voorlichting bij de vk zou beter moeten. gewoon echt een apart consult voor doen of zo, als de moeder bv wil proberen. en dan uitleggen dat de melk een paar dagen duurt, dat het wel natuurlijk is, maar dat er veel kennis verloren is gegaan en dat het niet vanzelf gaat. dat aanleggen een proces is met een aantal stappen die je allemaal moet doen, voordat je het kind naar je borst brengt (netjes buik tegen buik en zo)
maar ja, krijg dat maar eens voor elkaar...
tessie, ik zou vandaag alvast daktarin bij jezelf smeren na iedere voeding, en dan morgen beginnen met nystatine na uitleg van de LK (of waren die posts van gister?) naja, iig na iedere voeding ff dun bij jezelf smeren, schoon zoogcompres erop en terughangen de boel
![]()
en steun van mannen, tsja, PR heeft nogal eens steun mogen geven hieren dat heeft hij zeker gedaan!
hij was minstens zo blij als ik dat we door mochten voeden met de medicatie. en idd, als je man je niet steunt, ben je nergens bij moeilijkheden...
en dan nog ff iets waar deze muts dan weer emo over kan worden. als ik nu kijk als ik aviva voed, is haar hoofd net zo groot als mn borst!eerst was het zo'n miniknarretje met megatiet, en nu is het even groot. mn dametje wordt groot!
en ze drinkt nog steeds bij me!
![]()
en het is ook wel handig dat ze nu zo lang is dat haa knietjes netjes naast mn zij hangen als ze drinkt. kan ze lekker om me heen krullen als ze drinkt.
Hier heb ik nog even over nagedacht.quote:Op dinsdag 28 september 2010 10:46 schreef DaviniaHR het volgende:
en over dames die zeggen dat ze 'moesten' stoppen...
welke smoesjes hebben we zoal?
- mijn melk had niet voldoende voedingswaarde, dus ik moest stoppen
Ik lag vorige week met Nathan in het ziekenhuis en moest echt even eten. Ik was 20 minuten weg, heb aangegeven dat ik even weg was en of ze op hem wilden letten maar hij was volledig over zn toeren toen ik terug was. Ik vermoed dus dat dat niet veranderd is. Ik ben daarna niet langer dan 5 minuten bij hem weg geweest en ik vertrouw ze niet. Maar dit was de verpleegafdeling dus ik weet niet hoe het gaat op de couveuse afdeling.quote:Op dinsdag 28 september 2010 15:49 schreef Twinkly het volgende:
Mijn broertje was een huilbaby en die werd door mijn vader bij de buren in de schuur gezet toen mijn moeder even weg was... maar die is ook niet goed bij zijn hoofd...
Ik heb zelf het huilen wel afgeleerd in de couveuse, ze kwamen vroeger echt niet troosten (ik weet niet hoe dat nu is?)
Das een hele goeie wat je daar zegt Twinkly.quote:Maar de meeste vrouwen haken volgens mij af door slechte voorlichting en begeleiding. En dan kan het voor ons wel als een dom excuus klinken, omdat het bijvoorbeeld een fabeltje is, maar is het voor hen een hele legitieme reden omdat ze niet weten dat het ook anders kan.
quote:Op dinsdag 28 september 2010 15:53 schreef Fannie het volgende:
[..]
Das een hele goeie wat je daar zegt Twinkly.
Ik was er namelijk zo 1 die MOEST stoppen omdat ik kloven had. Tenminste, zo werd mij dat verteld in het ziekenhuis. Door de verpleegkundige.
Ik werd na 5 dagen aan een kolfapparaat gezet, "zus en zo werkt het, blijf er maar 20 minuten aanhangen en we zien wel wat er uit komt".
En er kwam melk en bloed uit, dus werd er gezegd "tja, dan gaat het helemaal niet meer lukken, op naar de kunstvoeding".
En ik vond het verschrikkelijk, heb gevaagd of er echt geen andere oplossing was, maar "nee hoor, het zit er niet in mevrouw".
Ik heb tranen met tuiten gejankt, wilde zo graag bv geven, maar de verpleging hielp niet mee, van een LK had ik nog nooit gehoord, (internet had ik ook niet) en ik werd gelijk aan de pillen gezet om de bv stop te zetten.
En dat terwijl ik, net als Tico ergens zei, dacht: "tuurlijk ga ik borstvoeding geven, das toch een natuurlijk iets, hoe moeilijk kan het zijn?"
Weliswaar was dit ruim 17 jaar geleden maar het is nog steeds een teer punt bij mij.![]()
Maar Twinkly heeft het goed verwoord.
Daarom denk ik dat het juist belangrijk is dat er niet veroordelend over gesproken wordt.quote:Op dinsdag 28 september 2010 15:53 schreef Fannie het volgende:
[..]
Weliswaar was dit ruim 17 jaar geleden maar het is nog steeds een teer punt bij mij.![]()
Ik denk dat iedereen het hier ook wel mee eens is.quote:Op dinsdag 28 september 2010 16:04 schreef stengeltje het volgende:
Ik denk dat de meeste vrouwen proberen om de beste beslissing te nemen voor hun kindje en zichzelf op basis van de informatie die ze tot hun beschikking hebben. Daarom is het jammer dat die informatievoorziening in veel gevallen zo slecht is en dat veel vrouwen niet zelf gaan op zoek naar meer en betere informatie.
Ja dat is zeker jammer.quote:Op dinsdag 28 september 2010 16:04 schreef stengeltje het volgende:
[..]
Daarom denk ik dat het juist belangrijk is dat er niet veroordelend over gesproken wordt.
Het is voor veel vrouwen toch een gevoelig punt. Mijn moeder werd door haar huisarts verteld dat ze beter kon overstappen op kv toen mijn zusje erg geel was. Ongeveer 30 jaar later kreeg ze van mijn kraam op nogal bitse toon te horen dat dat toch echt erg fout was geweest en dat ik vooral moest blijven voeden toen mijn zoontje nogal lang gelig bleef. Resultaat: mijn moeder voelde zich nog schuldiger en we hebben samen een potje zitten janken.
Ik denk dat de meeste vrouwen proberen om de beste beslissing te nemen voor hun kindje en zichzelf op basis van de informatie die ze tot hun beschikking hebben. Daarom is het jammer dat die informatievoorziening in veel gevallen zo slecht is en dat veel vrouwen niet zelf gaan op zoek naar meer en betere informatie.
Ja, maar dat wordt met sex geassocieerd en dan mag hetquote:Op dinsdag 28 september 2010 17:06 schreef Ssserpente het volgende:
En dan zien ze wel een stukje tiet, tjongejonge, met een diep decolletee zie je meer.
Hahaha, op het moment dat ik hier thuis net vertelde dat ik hier gereageerd had vertelde manlief me dit bericht van nu.nlquote:Op dinsdag 28 september 2010 17:00 schreef Vlindur het volgende:
Borstvoeding in openbaar is niet normaal'
Uitgegeven: 28 september 2010 15:45
Laatst gewijzigd: 28 september 2010 15:44
DEN HAAG - Bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) vindt het niet normaal dat vrouwen in het openbaar borstvoeding geven aan hun kind. Dat blijkt uit een onderzoek van het Voedingscentrum, dat dinsdag is gepresenteerd.
© Gezondheidsnet
Volgens het centrum vinden Nederlanders het wel normaal dat moeders hun baby borstvoeding geven.
Het Voedingscentrum plaatst de komende de komende weken veertien foto's op het Plein in Den Haag van moeders die hun baby de borst geven.
Het centrum hoopt zo de acceptatie daarvan te vergroten, want borstvoeding is volgens het Voedingscentrum gezond voor baby's.
*bron, nu.nl
Ik vind het een super actie!![]()
17 jaar geleden ik dus niet. En dat is verder ook geen excuus van mijn kant uit hoor, misschien had ik naar de bieb moeten gaan, maar zoals ik al eerder zei, ik dacht (van tevoren) dat borstvoeding makkelijk was.quote:Op dinsdag 28 september 2010 17:28 schreef lily het volgende:
Ik kreeg 10 jaar geleden best wel wat info over bv van de vk. Ik had mezelf ook ingelezen en wist (ook zonder fok) dat het allemaal niet vlekkeloos hoeft te verlopen (en hoe de opbouw van de bv in elkaar steekt).
Na zijn geboorte en flinke opstartproblemen in het ziekenhuis had ik een topkraam die er uren in gestopt heeft om het te laten werken.
Bij de 2de en 3de verliep het vrij vlekkeloos maar dat het wat moeite en gedoe is wist ik ook al natuurlijk.
Bij alledrie had ik na de bevalling wel alle hulp als ik die gewild zou hebben. De verpleging in het zkh, verloskundige en ook kraamhulpen, allen stonden er positief tegenover.
Maar ik kan me ook zo goed voorstellen dat iemand, hartstikke hormonaal en moe en onzeker, niet zo stevig in haar schoenen staat dat ze zin heeft om een 'gewoon omdat ik dat wil' te verdedigen. Dan kan ik me voorstellen dat het makkelijker is om je toevlucht te zoeken tot wat Davinia smoesjes noemt om maar gewoon van de vragen af te zijn.quote:Op dinsdag 28 september 2010 17:34 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Een buurvrouw van mij vertelde gewoon eerlijk dat ze geen geduld had voor borstvoeding. Kan ik me wel voorstellen, dat bv niet lukt als je geen geduld hebt, met het fenomeen regeldagen in mijn gedachten...
Ja, dat is ook zo.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:38 schreef Brighteyes het volgende:
Want hoe je het ook wendt of keert, alleen al de vraag 'waarom?' voert de druk al op omdat het hele bv/kv gebeuren zo enorm beladen is.
Ja, maar zelfs dat snap ik geloof ik.quote:Op dinsdag 28 september 2010 19:42 schreef lily het volgende:
[..]
Ja, dat is ook zo.
Alleen vraag ik nooit waarom maar krijg ik de "verhalen" of redenen van anderen omdat ik borstvoeding geef en zij er blijkbaar wat over willen zeggen ofzo?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |