abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_85852861

Welkom in alweer deel 250 van deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

======================================================================================

>> Algemeen
In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.

Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld, een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom.

Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst.

======================================================================================

>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig.

>> Met de StudentenOV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
Met je StudentenOV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Rotterdam via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je StudentenOV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je StudentenOV-Chipkaart kun je het beste in dit topic terecht.

>> Reizen over de HSL-Zuid
Sinds september 2009 rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 41 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol en 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Tevens is het mogelijk om een voordeliger Superdiscount kaartje te kopen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden.

Met ingang van de Dienstregeling 2010, is ook de Thalys over de HSL-Zuid gaan rijden. Tussen Amsterdam en Rotterdam wordt nog met een snelheid van 160km/h gereden, vlak na Rotterdam gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk op NsHispeed of TGV-Europe.

Station Breda is voorlopig nog niet op het HSL-netwerk aangesloten.

>> Met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten naar het buitenland
Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een StudentenOV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden.

>> Afkortingen en treinserienummers
Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht.
Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht.

>> Geldigheid Studenten OV/Voordeeluren etc. op feestdagen
Er bestaat onduidelijkheid over de feestdagen welke anno 2010 gelden bij de Nederlandse Spoorwegen.
Dit zijn: Goede Vrijdag (2 april), 2e paasdag (5 april), Koninginnedag (30 april), Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei), 14 mei (dag na Hemelvaart), 2e pinksterdag (24 mei) aldus NS.nl.

>> Verhalen
Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. Ook over stations welke (tijdelijk) gesloten zijn door bijvoorbeeld werkzaamheden, mogen hier niet ontbreken. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen
Harlingen Haven - Socios
Harlingen (- Haven) - Greavy

>> Tripreports
Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Zwitserland - sander89
De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp
Monaco - KapiteinT
Koninklijke wachtkamers - Bork
NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash
Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon
InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100
Treinen rond Basel - Dr_Flash
Station Visé - KapiteinT

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 29 augustus 2010 @ 22:26:12 #2
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85853050
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:22 schreef Socios het volgende:

[..]

Ik snap de vergelijking dan niet helemaal? Leg eens uit?

Het treinpics, -nieuws en praattopic, deel 250
Nee. Duvel maakt de vergelijking. En zo vergezocht is hij ook niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zondag 29 augustus 2010 @ 22:33:20 #3
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_85853520
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:26 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Nee. Duvel maakt de vergelijking. En zo vergezocht is hij ook niet.
Iets met vliegen en stroop inderdaad.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
<a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
  Redactie Sport zondag 29 augustus 2010 @ 22:36:27 #4
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_85853709
Hmm, sinds wanneer geeft de NS-reisplanner een overstap van 2 minuten aan die niet crossplatform is?
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_85853766
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:36 schreef dennistd het volgende:
Hmm, sinds wanneer geeft de NS-reisplanner een overstap van 2 minuten aan die niet crossplatform is?
Welke overstap? :P
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 29 augustus 2010 @ 22:38:35 #6
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85853820
Ja, welke overstap?
  zondag 29 augustus 2010 @ 22:38:36 #7
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_85853822
Waarschijnlijk sinds er iemand op het desbetreffende station met een verrekijker zit en een geluidsbandje met het "Ha-Ha!" van Nelson (Simpsons, jeweetz) in de omroepinstallatie heeft zitten.
  Redactie Sport zondag 29 augustus 2010 @ 22:39:11 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_85853852
Amsterdam Centraal -> Hoofddorp via Almere Buiten, vertrek morgen om 13:03
Edit: ik had hem via Buiten gepland omdat ik geen zin heb om een kwartier op Centrum te staan :P
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 29 augustus 2010 @ 22:46:00 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85854188
omreizen eigen risico :D
pi_85854257
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:39 schreef dennistd het volgende:
Amsterdam Centraal -> Hoofddorp via Almere Buiten, vertrek morgen om 13:03
Edit: ik had hem via Buiten gepland omdat ik geen zin heb om een kwartier op Centrum te staan :P
Hoofddorp *O*

Wat heb je daar nou te zoeken? :P
  Redactie Sport zondag 29 augustus 2010 @ 22:51:47 #11
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_85854492
De Pimpel even op de foto zetten bij zijn stop daar :P
PM mij!
pi_85854528
Sommige Intercity´s rijden nu ook conform dienstregeling door naar Hoofddorp? (Waar men dus in- en uit kan stappen)
pi_85854596
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:51 schreef dennistd het volgende:
De Pimpel even op de foto zetten bij zijn stop daar :P
Haha nuttig. :P Ik had bijna moeten werken (in de Kiosk), dan had je nog even kunnen zwaaien, maar helaas. :+
  Redactie Sport zondag 29 augustus 2010 @ 22:54:20 #14
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_85854644
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:52 schreef Socios het volgende:
Sommige Intercity´s rijden nu ook conform dienstregeling door naar Hoofddorp? (Waar men dus in- en uit kan stappen)
Ja, de Noord-Oost stopt extra op Hoofddorp op weg naar Opstel.
PM mij!
pi_85854661
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 22:52 schreef Socios het volgende:
Ja, de Noord-Oost intercity's stoppen nu in Hoofddorp. Ter vervanging van de uitgevallen sprinters naar Almere (en ook een beetje ter vervanging van de intercity naar Amsterdam en Lelystad).
pi_85855021
Heeft iemand er al bij stil gestaan dat dit het 250e deel is? *O*

Nog maar 1937 delen te gaan en we hebben het 3FM topic ingehaald. :+
  Redactie Sport zondag 29 augustus 2010 @ 23:07:13 #17
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_85855312
Mijn reisje voor morgen:

Enschede v 08.27 1728 ICM
Amersfoort a 09.52

Amersfoort v 09.59 1528 VIRM
Amsterdam Centraal a 10.32

Amsterdam Centraal v 10.54 9232 I6/I10
Den Haag HS a 11.34

Den Haag HS v 12.02 2232 DDM
Amsterdam Centraal a 12.52

Amsterdam Centraal v 13.03 3945 DDM
Almere Centrum a 13.25

Almere Centrum v 13.40 4644 SGM
Weesp a 13.52

Weesp v 13.54 5744 DDAR
Hoofddorp a 14.24

Hoofddorp v 14.43 149 Pimpel
Almelo a 16.42

Almelo v 16.47 7951 DM90
Enschede a 17.12

Voor de overstap 2232->3945 mag ik trouwens wel wandelschoenen meenemen: van 1 naar 15b :P
PM mij!
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 29 augustus 2010 @ 23:10:51 #18
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85855493
Ik bereid me voor op een slagje Utrecht - Ede-Wageningen *)
  Redactie Sport zondag 29 augustus 2010 @ 23:13:16 #19
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_85855612
Kan ook leuk zijn :Y
PM mij!
pi_85855727
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:07 schreef dennistd het volgende:
Hoofddorp v 14.43 149 Pimpel
Almelo a 16.42

Almelo v 16.47 7951 DM90
Enschede a 17.12
Die overstap neem ik meestal in Hengelo pas, want in Almelo heb ik m'n bier nog niet op :P
  zondag 29 augustus 2010 @ 23:16:21 #21
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_85855755
ok, wat fotoos van vandaag, gisteren was jammerlijjk in de soep gelopen door seinstoringen rond om Hilversum, jr en sr hebben weer en wind getrotseerd voor de volgende reportage. *O*

locs 1202 en 1312 met rijtuigen Plan D en Plan E en Plan W.

De trein bestaat uit twee locomotieven en drie rijtuigen.Tussen de E loc. 1202 (een stoere Amerikaanse locomotief uit 1952) en de elegante maar sterke E Loc. 1312 (uit 1956) zal een trein rijden van 3 rijtuigen:
*Plan D 7709 (Werkspoor 1950): een luxueus rijtuig 1e /2e klasse met eindbalkons met slagportieren en 8 royale compartimenten.
*Plan E 6703 (Werkspoor 1956): een rijtuig voor de binnenlandse sneltreinen, met drie open afdelingen en balkons met dubbele schuifdeuren.
*Plan W 5084 (Werkspoor 1968): zeer lang rijtuig met drie open afdelingen, met daartussen twee balkons met draai-slagdeuren die ook centraal met lucht kunnen worden gesloten.

De hele Heimwee Express zal dan ongeveer 109 meter lang zijn!
(geleend van spoorwegmuseum) :X

Vertek te Malienbaan, future meets past of zoiets in een trendy sausje :7

ok, plan D dan maar dat willen we wel zien en in zitten, voor de kontvlakdeskundigen, dit zat erg goed imho. 8-)

(let ook even op de gave compositie)

we hebben ook een plan W

en een vriendelijke mevrouw/juffrouw in plan E

Het fysieke gedeelte van het conducteurschap was vroeger groter dan nu :)

getuige de moeite die een 21ste eeuwer heeft met het mechanisch knippen van een kaartje ;)

Dit stalen ros (1312) bracht ons naar Hilversum vanaf de Maliebaan :)

en deze goeielijke ouwe reus bracht ons weer terug naar Utrecht :P

(hierbij moet ik een beetje aan Anton Geesink denken) :{

En het hele setje compleet om 17.00 met een dikke vertraging ter hoogte van de voormalige halte op De Biltstraat.

tevens tvp) :P

[ Bericht 2% gewijzigd door bork op 29-08-2010 23:26:42 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Redactie Frontpage / Sport zondag 29 augustus 2010 @ 23:16:32 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_85855763
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:07 schreef dennistd het volgende:
Mijn reisje voor morgen:

Voor de overstap 2232->3945 mag ik trouwens wel wandelschoenen meenemen: van 1 naar 15b :P
Of je stapt op Sloterdijk nog een keer over. Kan je eventueel wat meters besparen :+
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_85856144
quote:
Op zondag 29 augustus 2010 23:10 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik bereid me voor op een slagje Utrecht - Ede-Wageningen *)
Lw - Ut v.v. lekker arbeiten..

Dat was verleden week wel anders...

In het voorjaar van 2010 zijn de gloednieuwe Poolse "Husarz" loks toegelaten in Duitsland. Sindsdien wordt de tractie van de internationale reizigerstreinen tussen Berlijn en Warschau merendeels door de serie 370 van de PKP (Polskie Koleje Państwowe) gedomineerd. De nachttrein uit Kiev Pass is alleen in de maanden Mei tot Augustus met zonlicht te fotograferen, aangezien de aankomsttijd op eindstation Berlin Gesundbrunnen rond 7:30 ligt. Op de zonnige maar erg vroege ochtend van 25 augustus 2010 probeerden enkele stapelwolken bijna roet in het eten te gooien, als de PKP 5 370 001 met het lege mat van D444 passeert ter hoogte van Berlin Westend op de Berliner Innenring, op weg naar het opstelterrein Berlin Grunewald.

Terwijl een jonge en ongetwijfeld mooie Oekraīense provodnika (=treinbegeleidster) de reizigers van haar rijtuig opwacht, regent het in Berlin Gesundbrunnen bijna onafgebroken licht door. Op vrijdagavond 27 augustus 2010 staat de PKP 5 370 003 zo'n drie kwartier voor vertrek gereed aan het perron en kan er nog nét een plaatje met de mooie blauwe Stunde lucht gemaakt worden. De vele nachttreinen vanuit Berlijn hebben allen nog een treinnaam, zoals in het geval van de D445 is dat "Kashtan". Op vrijdagavond zitten er in de trein naast rijtuigen naar Kiev ook een rijtuig naar Simferopol, Kaliningrad en Odessa.

In de zomermaanden rijdt dagelijks een Euro Night tussen Berlijn en Malmö, bestaande uit oude blauwe en nieuwe zwarte SJ (Statens Järnvägar, Zweedse staatsspoorwegen) slaaprijtuigen. Op vrijdagavond 27 augustus 2010 staat Scandlines 109-2 met EN 210 "Scandinavia Night Express" klaar voor vertrek te Berlin Hauptbahnhof. Deze voormalige Holzroller rijdt de korte nachttrein slechts tot Sassnitz. Aldaar worden de rijtuigen op een schip gerangeerd. In de vroege ochtend arriveert het schip in Trelleborg, waar de SJ de trein vervolgens via Malmö Persborg naar Lund Central rijdt. Normaal gesproken is Malmö Central het eindstation maar vanwege werkzaamheden rijdt de trein via een andere route en heeft het een andere eindbestemming.

Door een defect aan de 186 135 reed de "Moskva Express" uit Moskou op de druilerige vrijdagochtend van 27 augustus 2010 afwijkend met de 234 278. De "Ludmilla" lok van Russische oorsprong heeft de trein in Rzepin van de PKP overgenomen. Deze nachttrein bestaat alleen uit RZD en BC slaaprijtuigen wat de sleep rijtuigen als één geheel doen laten overkomen. De laatste kilometers van de lange reis uit de hoofdstad van Rusland worden over de Berlijnse Stadtbahn afgelegd, maar eerst wordt S-Bahnhof Warschauer Strasse gepasseerd, vlak voor Berlin Ostbahnhof.

Vrijdagmiddag was de 186 135 blijkbaar gerepareerd, want de D443 werd weer getrokken door de grijs groene Traxx. Aan de lok bevinden zich eerst 3 Wit-Russische rijtuigen naar Minsk (BY). Daarachter zitten vervolgens 7 rijtuigen naar Moskou Belorusskaja, St Petersburg P Mosk en Irkutsk Passajirskij. Op hoge snelheid passeert de trein het bos bij Fangschleuse aan de uiterste oostkant van Berlijn op weg naar de laatste halt in Duitsland te Frankfurt/Oder. De Traxx rijdt de trein tot Rzepin, waar de PKP de trein vervolgens overneemt.

Op S-Bahnhof Karlshorst staan twee treinen aan beide zijden van het perron te wachten op vertrek. De achterste naar Berlin-Spandau, de voorste, treintsel 481 257, naar Erkner.

Vanaf een parkeerdek bij station Köpenick is een aardige blik te werpen op het treinverkeer. EuroCity 42 uit Polen, om precies te zijn Warszawa Wschodnia, wordt getrokken door de 3 570 003 en is op weg naar Berlin Hauptbahnhof.

Rest vd foto's staan op http://home.wanadoo.nl/bjornnielsen/spoorvinder/index.htm
  zondag 29 augustus 2010 @ 23:30:45 #24
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_85856427
Nice Zug-Chef, krijg gewoon zin om weer een x 's nachts naar Polen te kachelen, zit er dik in dat ik voor het eerst sinds 1988 niet een x naar Polen ga :{ .
Die Husarz is de Poolse versie van de Siemens Taurus btw maar dat zul je wel weten :).

[ Bericht 6% gewijzigd door bork op 30-08-2010 00:54:03 ]
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 30 augustus 2010 @ 00:00:18 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_85857376
Ik ga eind oktober weer een lang weeend naar Konstanz. Gaat erg vet worden O+
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')